Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe stukken. Toeslagenaffaire al 15 jaar lang aan de gang, Belastingdienst had eigen 'rechters'

Daar gaan we weer

Leuker kunnen we het niet maken. Wel iedere keer hetzelfde gelazer met de Belastingdienst. U raadt het al. Er zijn weer eens nieuwe stukken opgedoken in de toeslagenaffaire (zelf door de pdf struinen kan daarrrr) en het zijn bij de toeslagenaffaire nou nooit eens stukken waarvan je denkt 'goh wat werken er toch een fijne mensen bij de Belastingdienst, laat ik eens een boek schrijven over dat zij er ook niks aan konden doen allemaal'. Kom er maar in, RTL Nieuws. "Al vijftien jaar houden ambtenaren zich niet aan de wet bij terugvordering van toeslagen, blijkt uit de stukken die RTL Nieuws heeft ingezien." Vijftien jaar lang. De wet overtreden. Door de machtigste overheidsorganisatie in Nederland. Vijftien jaar lang. 

En dan zijn we er nog niet. "Tussen de documenten zit een memo uit 2016 met de titel 'De Rechters'. In het stuk wordt geschetst hoe ambtenaren die zichzelf 'De Rechters' hebben gedoopt gaan bepalen wie in de categorie 'hoog risico' valt en aan strengere controle wordt onderworpen. Ook hier ontbreekt gedegen juridische grondslag en lijkt sprake van  willekeur. De Belastingdienst zegt dat uiteindelijk niet is doorgegaan  met deze manier van risicoselectie en dat de benaming 'De Rechters' met  de kennis van nu 'een wat ongelukkige aanduiding' is." Zeg dat wel. Want bij de Belastingdienst werken helemaal geen rechters. Rechters, die werken in de rechtbank. De rechtbank, waar het tuig dat hier schuldig aan is, ter verantwoording moet worden geroepen. Lock. Them. Up.

Ho. Stop. Ho.

Reaguursels

Inloggen

Is de storing bij de belastingdienst al opgelost of kunnen we dit jaar helemaal geen aangifte doen ?

Wat een prutsers zeg.

Roze_bril_drager | 05-03-21 | 15:03 | 1

Dan maar aangifte doen bij de pliesie.

Cor Netto | 05-03-21 | 19:33

Aan de galg met ze, al dat nazistisch klotetuig.

Homer P. Simpson | 05-03-21 | 14:46

De VVD stemmer vind het niet erg om genaaid te worden, zo lang die maar de kans blijft houden om een ander nog harder te naaien.

Lafayette | 05-03-21 | 13:35

zeg of vind je er iets van, ben je een wappie. En zo dendert de fascistische trein lekker verder

Gladiator Fap | 05-03-21 | 13:28

Kortom: Faal nummer zoveel vanuit hoofd verantwoordelijke VVD, de partij die fouten wel altijd duidelijk afschuift op kleinere partijen, voorzien van minder zetels.

Hier en daar zie je in de tegels een VVD'er voorbijkomen die Reaguurders met een one-liner verbaal tracht aan te vallen of voor gek of wappie o.i.d. tracht uit te maken.

Echter zitten diegenen bijvoorbeeld nek diep hierin, of in een ontkenningsfase - En herkennen de intussen veel te veel gemaakte fouten niet. Dit betreft geen leiderschap, hoe netjes men ook vanuit een pak praat of opmerkingen maakt. Vanuit de VVD betreft het retoriek, valse verhalen én teveel oog voor enkel en alleen het bedrijfsleven.

Echter, overheden dienen die gaten te vullen waar een bedrijfsleven juist niet naar omkijkt.

Het neo-liberalisme, wordt vandaag de dag gekaapt en op perverse wijze afgebroken. Meer geld naar rijken, minder geld naar werkenden ('Henk en Ingrid').. Indien de VVD zijn kans blijft krijgen, wordt het hier zoals in de Verenigde Staten: Afgebrokkelde vakbonden, en een plutocratie waarin een 1% vrijwel al het geld naar zich toetrekt. De eerste signalen hiervan zijn in de maatschappij intussen zichtbaar - Zie bv. de stijging van het aantal daklozen in het Koninkrijk.

Nederlandop1 | 05-03-21 | 12:15 | 1

Hoho. Ik ben een hele normale werkgever met een kleine vijftig mensen in ons team maar ik denk dat je rijkelijk overschat wat de VVD voor ons bereikt heeft. De gekkigheid die ze ten toon spreiden bij het corona beleid is voor mij slechts de druppel. Wat wel is nog een hele goede daar bijna alle partijen de
coronareligie hebben omarmd.

Rolling_Ronny | 05-03-21 | 12:28

Dus de Belastingdienst had al sinds het begin van de toeslagen beleid en procedures om fraude tegen te gaan.
Is goed nieuws toch?

Laat het gezeik asjeblieft gaan over de manier waarop dat beleid werd uitgevoerd, en niet op het feit dat het beleid er is.

frickY | 05-03-21 | 12:02

Het wordt tijd voor een herziening van het pikmeer arrest.

Knufter | 05-03-21 | 11:47

Hoe belangrijk ook, in oorlogstijd is dit bijzaak.

beniknouzoslim | 05-03-21 | 11:44

Tsja, veel mensen vinden de maandelijkse storting van de HRA het belangrijkste.
Van die toeslag moeten we maar eens af. Is de VVD ook snel foetsie.

Piet Karbiet | 05-03-21 | 11:40

De Belastingrechter koos sowieso altijd de kant van de BD omdat die er van uit gaat dat de BD "de zaakjes ethisch en technisch gezien wel voor elkaar heeft".

En daarbij werd vakkundig al het ontlastend materiaal buiten de dossiers gehouden zodat de rechter een "duidelijk" beeld kreeg van de "crimineel".

Ronnie02 | 05-03-21 | 11:37

Overigens zijn de burgers hypocriet tot in het bot: wij kiezen immers de prutsers die er voor zorgen dat de Belastingdienst, ontworpen om belasting te INNEN, een uitgifteloket moest gaan worden. Zoiets speelde ook bij de SVB.

Zoiets als de vuilnisdienst verplichten ook pakjes gaan laten bezorgen, omdat ze toch op de route rijden.

Neem van mij aan: die algoritmes kloppen behoorlijk. Het falen heeft meer in het rechtssysteem gezeten !

J.Thee.Cohen | 05-03-21 | 11:35 | 2

De burgers gaan er van uit dat overheidsdienaren te vertrouwen zijn en niet het ethisch besef van een Colombiaanse drugsbaron hebben.

Ronnie02 | 05-03-21 | 11:39

Het probleem in deze is denk ik, dat niemand de verantwoordelijkheid heeft genomen om te handelen. Bij 90+% onterecht, zijn de procedures fout, als deze gevolgd zijn. Wellicht omdat niemand op z'n naam wil hebben staan fraudeurs te laten lopen, als daar juist de focus op is komen liggen.

Dat men wist van anderen die wel in orde waren en dat de rechtsgang daar gefrustreerd werd, dat is een tweede stuk, waarin wel degelijk problemen zullen zitten en 'verkeerd' is gehandeld. Daar had men moeten ingrijpen en van een instantie van de overheid die dusdanig veel macht heeft, mag men naar mijn mening verwachten, dat men een afweging maakt op vele vlakken:
- is er sprake van belastend bewijs
- is er sprake van procedures volgen
- is er sprake van foutieve aangifte door schuld
- is er reden om aan te nemen dat de belasting plichtige moedwillig de boel heeft belazerd.
- is er sprake van 'uitstel' voor ontmoediging.

Verdenking is geen grondslag voor hoe men 'zou moeten' handelen.
Gewoon alles maar negeren of de gevallen allen in gelijk stellen, ondanks dat men weet dat er fraude in het spel is, is een andere uiterste, waarover men net zo hard zou gaan roepen hoe slecht dat is en dat kost de verantwoordelijke de baan.

Maar ik geloof zeker niet dat alle zaken 'rond' zijn. Ik denk dat er een flink aantal is, waar de bewijslast een probleem vormt, ivm bewijzen die niet rechtsgeldig zijn door verkeerd verkrijgen, maar wel degelijk aanleiding zijn om het fraudeur stempeltje te gebruiken.

IndoorexpaT | 05-03-21 | 13:16

Godfather Rutte heeft in de afgelopen 10 jaar zijn handen al zo vaak in bloed gewassen dat alleen al om dat verleden hij niet terug moet komen in de kamer of als minister of premier. Maar burgers blijven kennelijk graag op maffiosi stemmen.

Koonkluk Huis | 05-03-21 | 11:32

Maar weet iemand wat er met de ECHTE fraudeurs -en dat percentage zal behoorlijk hoog zijn- gebeurd ?

Die krijgen wel mooi € 30.000...... naast hun criminele inkomsten vaak over de hoofden van hun kinderen.

Iemand ?

J.Thee.Cohen | 05-03-21 | 11:30 | 9

@J.Thee.Cohen | 05-03-21 | 11:51: en dat niet alleen: de huidige maatstaven ?????
Hele bureaus hebben gefraudeerd, mn allochtone. Gebeurt met toeslagen, rugzakjes, rugzakken persoonlijk budgetten, kortom in alles waar de moraliteit tussen de diverse groepen enorme verschillen laten zien ! Van uitvreten in het klein, uitvreten in het groot maken.

J.Thee.Cohen | 05-03-21 | 11:55

@J.Thee.Cohen | 05-03-21 | 11:55:
Dat frauderen vaker voorkomt onder allochtonen hoeft u mij niet te vertellen.
Als u daarom blijkbaar accepteert, dat er dan 28.000 mensen onterecht als fraudeur bestempeld kunnen worden, zegt dat alleen wat over u.
Het is precies de mentaliteit die bij de Belastingdienst heerste/heerst:
Ok. Er zijn er blijkbaar veel onschuldig, maar dat is dan collateral damage.

Roadblock | 05-03-21 | 12:02

@Roadblock | 05-03-21 | 12:02:
Overigens is ingevolge de Wet kinderopvang de toeslagaanvrager verantwoordelijk voor
de juistheid van de aanvraag. Het is mogelijk dat toeslagaanvragers te goeder trouw de
aanvraag uit handen geven. Dat neemt echter niet weg dat de verantwoordelijkheid
voor de (correctheid van de) aanvraag bij de aanvrager zelf ligt. Als een aanvrager
meent te goeder trouw te hebben gehandeld en te zijn benadeeld door een
gastouderbureau, is dit een privaatrechtelijke kwestie. De aanvrager kan dan het
gastouderbureau aansprakelijk stellen.”

J.Thee.Cohen | 05-03-21 | 12:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Klopt. Mijn vrouw had recht op teruggaaf 500 euro's. Rekening nummer kan je online wijzigen zeggen ze, lukt niet. Formulier invullen en opsturen, 3x gedaan komt niet door m.a.w. verdwijnt direct in de papierbak. Laat maar zitten die 500 euro's. Ik had ze er altijd al van verdacht maar nu weet ik het zeker. Mooi man die belastingdienst.

EmilioEsteves | 05-03-21 | 11:21 | 2

Het formulier had u ook aangetekend kunnen opsturen voor 6,95. Trek dat af van de 500€ dan blijft er nog een leuk bedrag over. Nadat ik voor 700€ ben opgelicht door de belastingdienst - omdat ze beweerden mijn bezwaarschrift niet ontvangen te hebben - gaat al mijn post naar officiële instanties per aangetekende brief want zo'n rotstreek halen ze bij mij maar één keer uit en daarna nooit weer.

Goofje | 05-03-21 | 11:41

@Goofje | 05-03-21 | 11:41: nee, je enveloppe is aangekomen. Er zat geen brief in. Dus Helapika.
Dit is zo’n beetje het niveau daar geloof ik.

Nichtsneues | 05-03-21 | 12:19

Hoe laat begint de parlementaire enquête? Want ik heb het aller-aller-allervolste vertrouwen in het parlement dat dit koppen laat rollen [cynical mode off].

Koonkluk Huis | 05-03-21 | 11:17

De definitie van een criminele organisatie is: een groep mensen die structureel en duurzaam samenwerkt met het oogmerk misdrijven te plegen. Vinkvinkvinkvink.

Cor Netto | 05-03-21 | 11:13 | 3

Ze dachten toch dat ze alles volgens de regels deden?

van Oeffelen | 05-03-21 | 11:19

@van Oeffelen | 05-03-21 | 11:19:
Nou van Oeff, ik krijg meer de indruk van een club, die zich boven de wet stelde, en dacht, dat ze onschendbaar waren.

Roadblock | 05-03-21 | 11:30

@Roadblock | 05-03-21 | 11:30: ze denken het nog steeds en ze zijn het ook. Burgers en bedrijfjes kapot procederen oo hun eigen kosten. Moet je maar schikken. Betalen zul je.

SlimmeBelg | 05-03-21 | 15:34

Er werken zeker ook mensen bij de belastingdienst die wel rechtschapen zijn. Maar wanneer je zaken benoemd die niet door de beugel kunnen heb je geen leven meer.
Mijn man’s goede vriend was er zo een. Hij heeft zo’n 15 jaar geleden dapper aan de bel getrokken.
Dat is niet goed afgelopen. Dat werd door de boven hem geplaatsten niet geaccepteerd. Hij was niet niet meer welkom op kantoor en ze hebben hem het leven ongelooflijk moeilijk gemaakt. Zijn goede naam werd door het slijk gehaald.
Hij heeft dit dus niet kunnen verwerken en heeft zich na 3 jaar vreselijke toestanden voor de trein geworpen. Bij alle verhalen over de belastingdienst moeten wij altijd aan hem denken.

Rimfree | 05-03-21 | 11:11 | 2

droevige werkelijkheid. Is het puntje van de koude ijsberg.

nobodiesunmighty | 05-03-21 | 11:56

Heel triest.

Roadblock | 05-03-21 | 12:08

Als je als politiek een stelsel in elkaar knutselt, waarbij je burgers op hun blauwe ogen moet vertrouwen en ze geld geeft, dan is het handig als je daar een mechanisme bij geeft om te voorkomen dater misbruik van wordt gemaakt. Dus als je als Belastingdienst weet dat iemand geen recht op een toeslag heeft, maar je kunt er niet voor zorgen, dat hij zijn gegevens blijft veranderen, zodat hij wel geld krijgt, dan heeft de politiek prutswerk geleverd. En dan niet elke keer naar de uitvoerder wijzen. Onuitvoerbaar = onuitvoerbaar.

The_Black_Knight | 05-03-21 | 11:10 | 1

Het komt ook omdat ze in de 2de kamer altijd bizarre voorstellen en uitzonderingen maken om bepaalde groepen te ontzien en omdat ze zich willen herkennen in de wetten (Die nauwelijks uitvoerbaar zijn laat staan te handhaven)
De belastingdienst moet de rest doen.

pejoar | 05-03-21 | 11:26

400 miljard schade en talloze mensenlevens verwoest (rip Rik van de Ragt, Mario van der Geijn, Theo van Gogh en vele vele anderen) door onverantwoord en niet te rechtvaardigen immigratiebeleid. 15 jaar ongekend onrecht veroorzaakt door de Belastingdienst, recht onder de neus van wegkijkende "volksvertegenwoordigers" en bewindslieden.

Maar de burger die per ongeluk een paar honderd euro's te weinig in de belastingopgave opneemt, of tien kilometer te hard rijdt of vijf minuten te lang parkeert, krijgt nog meer straf dan de verantwoordelijken voor deze misdadige en structurele bestuurlijke wanpraktijken.

Gevoelsmatig zeg ik: ooit zal er recht moeten worden gedaan. #dattribunaalkomter

Professor Superhirn | 05-03-21 | 11:03

Geef.ambtenaren.geen.macht.
-
Bouw granieten controlemechanismen in in de organisatie.
-
En boven alles: schaf de Algemene Bestuursdienst voorgoed af. Competente, integere vakidioten, graag, geen generalisten.
-
Geen afschuiven op lagere bestuurslagen, dat veroorzaakt slechts verdombo-isering van overheden.

bisbisbis | 05-03-21 | 10:59 | 4

selecteer leidinggevenden middels psychiatrische testen. Er is meer dan genoeg kennis over toxic leaders om ze niet aan te nemen. Het zijn altijd dezelfden met dezelfde persoonlijkheidsprofielen die dit soort shit creeren.

nobodiesunmighty | 05-03-21 | 11:54

@nobodiesunmighty | 05-03-21 | 11:54: Je zou leidinggevenden ook kunnen aannemen op grond van mensenkennis. Waarom moet alles afhankelijk gemaakt worden van testen. Daar begint de ellende al mee.

grietmetgroenefiets | 05-03-21 | 11:58

@grietmetgroenefiets | 05-03-21 | 11:26:
-
Hoezeer lagere bestuurslagen 'weten waar de schoen wringt' heeft de burger in de afgelopen twintig jaar kunnen meemaken bij de de verschillen in beleid en uitvoering van 355 (!) gemeenten, (21!) waterschappen, (10!) politieregio's, (11!) Arrondissementen, (4!) Ressorten, 19 kieskringen, 29 Regionale Uitvoeringsdiensten,32 Zoregkantoorregio's, 25 GGD regio's, 42 Jeugdzorgregio';s, 30 'Regionale Energie Regio's' (met bijbehorende 'energiestrategieën'), 20 Nationale Landschappen, 21 Nationale parken, 40 "COROP-gebieden'(Google it). plus nog wat losvast spul in een land dat zo groot is als één Duitse bondsstaat of één Frans departement.
-
Decentralisatie leidt niet tot beter bestuur, wel tot meer ambtenaren.

bisbisbis | 05-03-21 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Ik probeer mij voor te stellen hoe een trouwe VVD, PvdA of CDA stemmer zijn keuze voor zichzelf nog kan rechtvaardigen na het lezen van dit soort artikelen. Hoe ik er ook naar kijk, het lukt me gewoon niet om te zeggen: Goed gedaan hoor, jongens! Hoe dan?

VBO_B_Niveau | 05-03-21 | 10:56

En de meest meedogenloze premier van alle Nederlanders blijft deze ambtenaren verdedigen. Het OM doet niets, Grapperhaus puft wat onsamenhangende woorden over een rechtsstaat en doet ook niets en zo moddert Nederland voort. Misschien iets voor de Action om als aktie nieuwe bezems aan te bieden. Die schijnen schoon te kunnen vegen. Een beetje land met rechtsgevoel flikkert deze lui toch op straat. Cheers Nederland!

Een vrije paling | 05-03-21 | 10:53

Als advocaat van de duivel kijk ik naar de andere kant :

Het gros van de werknemers daar heeft hier niets mee te maken gehad. Die werkt gewoon als elke andere loonslaaf.

Bij Vestia had je destijds zo'n zakkenvuller aan het roer. De medewerkers wisten daar ook niets van en zagen geen stuiver extra.

Zo kun je legio organisaties opnoemen waar de top het verprutst of zijn zakken vult. Banken, Coa, Aldi, noem maar op. Maar de gemiddelde werknemer moet gewoon verder met zijn werk, wat hij wel serieus en integer doet. Hij moet ook gewoon zijn huur betalen.

Maar juist die persoon wordt er op een verjaardag op aangekeken en wordt verantwoordelijkheid gehouden voor iets waar hij geen invloed op heeft.

En volgens de integriteitscode mag hij daar vervolgens niets over naar buiten brengen, maar zijn belastingaangifte wordt wel extra streng gecontroleerd.

Dus wij horen geen enkel tegengeluid. Omdat dat niet mag.
Loonslaaf van de belastingdienst.

Roos | 05-03-21 | 10:45 | 2

Belastingdienst is overheid, daar gelden andere, wettelijk omschreven gedrags- en bestuursregels voor. Bijvoorbeeld de Algemene Beginselen van Goed Bestuur, de Algemene Wet Bestuursrecht en de BelastingWet.
In die Wetten staat niets dat je als belastingmedewerker toestemming geeft om in samenspanning met belastingcollega's je medeburgers en landgeneauten de deaud in te jagen of financieel uit te kleden. Doe je dat toch en komt het uit dan ben je gewoon af, met AL je collega's en je hele organisatie. Leuker kan ik het niet maken !

De Briemusketier | 05-03-21 | 10:57

Ook als je er niet aan meedoet, weet je nog wel bij wat voor corrupte maffia-organisatie je werkzaam bent. Je moet dus ten minste een flinke plaat voor je kop hebben om er te willen werken.
Hetzelfde geldt voor politie, OM, justitie, jeugdzorg en nog veel, heel veel nationale en internationale overheidsorganisaties en NGO's

jemagookniksmeer | 05-03-21 | 11:33

Kafka, Vonnegut, Heller, Orwell, Huxley, Bradbury, Golding...en dat zijn nog maar boeken uit de vorige eeuw, films te over, over dehumanisatie. En we doen het zelf, mensen met een Peugeot, 2 lieve kinderen en een leuke man/vrouw, leuke collega's , rijtjes huis, penningmeester van de voetbal club. En in een ander leven "rechter bij de belastingdienst". Hahaha, nou ja, beter dan collega zijn van Reserve Batallion 101 in Polen, paar jaartjes geleden. Kom je toevallig je buurvrouw met haar kind tegen uit Frankfurt, effe gezellig kletsen en dan"kedeng" kogel door die kopjes. En dan klagen dat je het moest doen, enne de "ich habe es nicht gewust" kaart trekken. Geen zorgen: verantwoordelijken worden gebruikelijk-historisch NIET gestraft dan wel gelegenheid geboden tot verbetering of een welgemeend excuus (welgemeend?). Goh wat deugen we toch allemaal.
"BREEEGGMAAAAN!" Nieuw boek graag!

nobodiesunmighty | 05-03-21 | 10:40 | 2

Reserve Police Batallion 101 (Orpo Ordnungspolizei), verantwoordelijk voor het doodschieten van 38.000 Joden in ruim een jaar, en de deportatie van 45.000.
Bijna alle leden overleefden de oorlog.
Maar 4 leden werden veroordeeld (In Polen, voor het vermoorden van Poolse burgers overigens).

Roadblock | 05-03-21 | 11:16

Kom, en kijk eens..

nobodiesunmighty | 05-03-21 | 11:59

Wat er gaande is was al veel langer bekend waarom denk je dat er zoveel belasting ambtenaren vervroegd met een riante handdruk naar huis zijn gestuurd.

kapt.Jerkoff | 05-03-21 | 10:29 | 2

Die zijn naar huis gestuurd omdat er zoveel mogelijk geautomatiseerd diende te worden, daardoor zouden heel veel minder mensuren nodig zijn. En ziehier het resultaat. De menselijke maat is verdwenen.

grietmetgroenefiets | 05-03-21 | 11:18

Jarenlang gewerkt aan een positief imago, waardoor de gemiddelde Nederlander in de rij stond om aangifte te doen op een eerlijke manier, hetgeen meloenen jaren aan arbeidsuren voor aangiftecontrole scheelde.

En dan gooi je het vertrouwen voor de Partijkartelbus omdat een of andere "manager" (een lul met vingers in een blauw pak) met scoringsdrift het wiel opnieuw heeft uitgevonden met algoritmes, die belastingcontroleurs moeten vervangen. Want dat is goedkoper.
En nu is de reputatie van de Belastingdienst naar de kloten, en staan de Belastingdienst te kijk als de BelastingGestapo, die argeloze burgers tegen de financiële muur zet.

Je zal er werken, en dat op een verjaardag moeten vertellen. Of op 4 mei om acht uur een minuut stilte in acht moeten nemen vanwege WO-2, en dat je dan net als de rest van Nederland eerst aan jezelf en je collega's van de Belastingdienst denkt.
En dat heb je dan ook verdient, omdat je het imago van je organisatie en dat van jezelf en je collega's hebt verkocht aan een lul met vingers in een blauw pak voor 30 euro. Geniet er van zou ik zeggen.

De Briemusketier | 05-03-21 | 10:19 | 1

En dan steeds weer de nieuwe 'arbeidsimmigranten' binnenhalen, in dit geval expats, die heel handig zijn in de ict, en die door Thierry Baudet wel worden gezien als mensen die een positieve bijdrage leveren aan 'onze maatschappij'. Kijk de Nieuwe Wereld met Marleen Stikker, die er fijntjes op wijst dat beta-mannetjes en vrouwtjes alleen ook niet de juiste kwaliteiten bezitten om te beslissen waarop moet worden gecontroleerd. Daarbij kan het ze geen zak schelen, als ze hun geld maar binnenhalen. Alles voor de ontmenselijking en de zelfrobotisering.

grietmetgroenefiets | 05-03-21 | 10:50

Ik zou de belastingdienst graag meerdere keren willen laten saneren. Het liefst twintig keer per jaar. Of in ieder geval totdat we héél zeker weten dat alle verantwoordelijken achter een lopende band staan, alhoewel ik het hun niet langer toevertrouw om kroketten in te pakken. Je weet maar nooit.

VBO_B_Niveau | 05-03-21 | 10:15 | 2

De Belastingdienst weet zich onkwetsbaar en boven de Wet want Partijkartel, waarvan Tweede Kamerleden de andere kant op kijken, op twee na.
Over de politieke lijnen tussen Partijkartel en Belastingdienstleiding hoor je niets, maar ga er maar vanuit dat Rutte daar ook zijn henchmen heeft zitten.
Merkwaardig dat Rutte niet in de gevangenis zit met zijn maatjes, dat is toch de aangewezen plek als je als bestuurder burgers letterlijk de deaud in jaagt.

De Briemusketier | 05-03-21 | 10:28

Het komt door de automatisering. Het menselijke oordeel wordt buiten werking gesteld. Zelfs als belastingambtenaren je zouden willen helpen, dan mogen ze dat meestal niet, omdat dat niet volgens het protocol is. Op het laatst zetten ze hun gewone gezonde verstand dan maar buiten werking, de huur moet tenslotte ook worden betaald.

grietmetgroenefiets | 05-03-21 | 11:15

Komt ook deels door afdelingen die targets moesten halen, gevolg was dat ze massaal mensen op kleine foutjes gingen pakken omdat daadwerkelijk fraude met toeslagen zeldzaam is.

Diederik_Ezel | 05-03-21 | 10:13

Er zijn vele toeslagaffaire-achtige misstanden. Wat is hier de kern van de zaak? Het wetboek is helder, maar jij als burger komt daar niet bij.
Het overkomt iedere burger vroeg of laat, in mindere of ernstigere mate: de partijpolitiek dringt je leven binnen en verwoest je welzijn. Daar begint het mee. Je wil daar uit weg. Maar niet één instantie of loket helpt bij het afweren van de aanvallen. Je woorden worden afgevangen, in andere banen geleid, er wordt niet gereageerd, of er wordt een ontmoedigend gesprek met je gevoerd. Lukt het je toch om een juridisch pad te vinden, dan komt de volgende verbijstering. Beroeps- of bezwarencommissies schieten compleet jouw wettelijke recht af. De burger leest verbijsterd de papieren, of luistert stil van de schrik naar de beller die vertelt dat je verloren hebt. Paniekerig mailt en belt de burger dan stad en land af. Ergens iemand die wat doen kan? Nee. Dan volgt wanhopig de gang naar de 'echte' rechter. Die oordeelt meestal alleen of de juiste procedure is gevolgd. Dat is vaak wel zo, of het heeft volgens de rechtbank geen invloed op de uitspraak. Kent u die burgers ook? "Wéér in het ongelijk gesteld! Geen woord over de inhoud!"
Wet en praktijk komen 100% niet overeen, door stilgezwegen afspraken binnen of met de overheid.
Het. Lukt. Je. Nooit.

zeurmachine | 05-03-21 | 10:11 | 12

Dat is gewoon niet waar. Van Oef kent genoeg voorbeelden waarbij de staat moest inbinden.

van Oeffelen | 05-03-21 | 11:21

@The_iron_boar | 05-03-21 | 11:19:
Ah, u bent er zo 1 van : No mercy. Zo zijn de regels. Omstandigheden ? Niets mee te maken- Altijd eigen schuld. Menselijke maat? Nooit van gehoord.
Werkt u misschien voor de belastingdienst?

Roadblock | 05-03-21 | 11:28

@Roze_bril_drager | 05-03-21 | 11:20:
De burger gelooft wat zijn regering, en in het verlengstuk de laafjes van de media hem vertellen.
Voorbeeld: De NOS vertelt ronkend, dat Nederland nu bij de 1e 4 landen van Europa zit qua vaccineren; zo'n 7% van de bevolking.
Is van voor tot achter gelogen.
Wij zitten op 5.6 % en hangen nog steeds ver achteraan qua vaccineren.
Landen als Servie en Hongarije doen het veel en veel beter.
Maar daar gaan ze ook voor het belang van de bevolking, en interesseert het ze geen reet, waar de vaccins vandaan komen.
Wij zitten keer op keer te wachten op de EU en zijn geopolitieke regeltjes..

Roadblock | 05-03-21 | 12:14
▼ 9 antwoorden verborgen

Die 400 miljard moet dan ook wel ergens gecompenseerd worden...

Calastir | 05-03-21 | 10:08

Om te weten hoe democratisch Nederland geworden is kijk ik als vergelijk naar Belarus. Ik zie echter niet veel verschil meer, is deze foto nu op het museum plein, malieveld of in Belarus opgenomen: imgd.rgcdn.nl/53fb2b212b914d0b9d5375b...

jan huppeldepup | 05-03-21 | 10:06 | 5

@Graaier | 05-03-21 | 10:14: Ojee, bedankt voor de waarschuwing. Dus na de verkiezingen gaan alle vvd'ers met terreur de straat op, omdat ze niet geloven dat ze maar 12 zetels hebben. * Hout voor de ramen spijkeren gaat.*

jan huppeldepup | 05-03-21 | 10:27

Er staan mij taferelen voor de geest uit het recente verleden waarbij ik bijna zou hebben verlangd naar een optreden van de Russisch/Belarussische/Oekraiense 'OMON' variant van oproerpolitie, in plaats van de half opgeleide halfzachte Maya-de-Bij tiepjes die wij hier soms tegenkomen. Zo zou ik graag eens een ontmoeting tussen Extinction Rebellion of Antifa en de OMON arrangeren.

bisbisbis | 05-03-21 | 10:29

Dat viel me ook al op. Gaf me een heel erg naar gevoel. Het zijn de mensen van mijn leeftijd en degenen die geboren zijn na de oorlog die dit nieuwe soort verstikkende elementen creeren. De nieuwe (oude) orde. Maar goed, het is maar een gevoel. We zijn nog steeds al zakkende op de diverse rankings, een mooi deug-land.

nobodiesunmighty | 05-03-21 | 10:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou, dan constateer ik dat de Rutte-doctrine tekortschiet om het ontstaan van deze affaire te verklaren of volgde Balkenende die doctrine ook al? Benieuwd wat 's lands duiders er nu weer van gaan maken.

Amsterdamsko | 05-03-21 | 10:05

Het zou interessant zijn, als een ieder, die de Belastingdienst wel eens in één jaar voor meer dan € 1000 heeft belazerd, een * voor hun naam durfden te zetten.

Harrybr | 05-03-21 | 10:05 | 1

Dat ligt er een beetje aan hoe je belazeren definieert. Wij wilden onlangs de muren van een nieuwe laag verf laten voorzien door een mannetje die we via werkspot hadden geregeld. Toen hij er toch was, hebben we gevraagd of hij ook verstand had van vloeren. Uiteindelijk hebben we hem ook alle deuren laten vervangen en nog wat andere kleine klusjes. Alleen voor de klus op Werkspot hebben wij een btw-bon gekregen. Voor de rest hebben we hem zwart betaald.

The_iron_boar | 05-03-21 | 10:28

Toen ze de Bulgaren aanpakten werd het met gejuich ontvangen immers alle gastarbeiders waren notoire oplichters.
Dit is de oogst die men kan verwachten als men discrimineert.

botbot | 05-03-21 | 09:59 | 6

@botbot | 05-03-21 | 10:12: Je bedoelt met alle gastarbeiders dan de Polen en Bulgaren en niet de Spanjaarden, Turken en Finnen?

Graaier | 05-03-21 | 10:16

@Graaier | 05-03-21 | 10:08: Een politicus van de VVD zei enkele jaren geleden op NPO dat het slechts 40.000 gastarbeiders waren.

zeurmachine | 05-03-21 | 10:21

Dit is de oogst die men kan verwachten als men een brak toeslagen systeem opzet en een stel kwasten een vrijbrief krijgt om niet de oorzaak maar de schade te verbergen. Zo, ik heb het voor je verbeterd.

Deflatiemonster | 05-03-21 | 11:26
▼ 3 antwoorden verborgen

En dit alles wordt bekend nu juist alle politieke partijen (óók de VVD) in hun verkiezingsprogramma's terug willen naar een grote en machtige overheid. Want: corona, klimaatcrisis etc.....
Huiveringwekkend!
Het worden nog leuke

Amsterdamsko | 05-03-21 | 09:59

De helft van de 12 - 14 jarigen hebben geen idee wat democratie is of hebben er niets mee.

Gek genoeg, ik hoor niet tot die groep, maar ook ik heb eigenlijk geen idee meer wat nu precies die democratie in NL is. Trias politica is dus al meer dan 15 jaar geleden losgelaten...

Toeja | 05-03-21 | 09:58

Ik ga er toch nog steeds vanuit dat die strenge controles in den beginne te maken hadden met goedheid. Met afstraffen van misbruik. Maar dat dat helemaal is ontspoord.

Leptob | 05-03-21 | 09:56

Gelukkig kunnen de eindverantwoordelijken straks als integraal onderdeel van het regeerakkoord bedingen dat deze affaire sissend de doofpot ingeschoven kan worden.
Het afschaffen van de democratie bij democratisch besluit is ook gewoon democratisch.

jemagookniksmeer | 05-03-21 | 09:54

Iedereen tegenwoordig, ook bij het plebs, neemt plaats op de stoel van rechters of zaagt aan de poten, sommige bewierookte parlementariërs voorop (bijv. "neprechters" wat een rechterlijke beoordeling zou zijn of onzin).

Ik heb wat minder moeite met de poging van de Belastingdienst om misbruik te detecteren en te bestraffen. Dat is namelijk hun taak en niet voor elk ding een slepende juridische en kostbare kwestie graag. De fouten die gemaakt zijn lijken meer te maken te hebben met het gebrek aan kwaliteit over de breedte van het hele systeem: mensen, toezicht, politici enzovoorts. In veel andere landen is de belastingdienst vele malen lulliger en onredelijker, zo spreekt de ervaring. De ambitie van dit land is om het beter te maken zonder links en rechts uitgebuit te worden. Dat gebeurde dus wel en het bestrijden ervan was niet uitvoerbaar blijkbaar. Dan moet je eigenlijk een heel andere belastingdienst bouwen met andere visie op wat mogelijk is. En niet als kippen zonder kop naar iedereen gaan wijzen en boetedoening eisen. Een systematische fout op deze schaal gaat over vierkante blokken in ronde gaten rammen. Met z'n allen!

GeenAccount | 05-03-21 | 09:52 | 1

Normale mensen gaan met hun auto naar een garage, kopen brood bij de bakker, vlees bij de slager. Echter bij onze geachte Overheid denkt men zonder hulp, of vakkennis alles zelf te kunnen repareren en te herstellen. Men stelt eisen aan de bevolking in Nederland . Maar is zelf te lomp om te donderen !

Henkie | 05-03-21 | 10:00

Het gaat steeds verder terug in de tijd. Uiteindelijk zal blijken dat de burger al sinds de industriële revolutie door de overheid wordt verneukt.

Hadena | 05-03-21 | 09:49 | 3

Tuurlijk. Toen was er een golf van stakingen wat heeft geleid tot allerlei verbetering op het gebied van arbeid en levenskwaliteit. Sindsdien heeft de overheid dat systematisch weer afgepakt.

Voorbeeldige burger | 05-03-21 | 09:50

Industiële revolutie?
Sinds de Romeinen, zal je bedoelen.
En ver daarvoor.

Kapitein Sjaak Mus | 05-03-21 | 09:54

Burgers worden al verneukt sinds er overheden bestaan.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:55

Duidelijk allemaal de schuld van Rutte!
Het is begonnen voor Rutte?
Dan nog steeds Rutte zijn schuld.
Alles is de schuld van Rutte

*vermoeiende grammafoonplaat*

Tijd dat ze die autonome roversnesten zoals het UWV, belastingdienst etc eens flink gaan uitmesten en alle oudejongenskrentebrood-boomers er uit gaan donderen.

Behangdelul | 05-03-21 | 09:48 | 12

@van Oeffelen | 05-03-21 | 10:17: Hij krijgt die stemmen omdat zijn stemmers graag nog meer geld willen verdienen over de ruggen van anderen. Rupsjes nooitgenoeg met stoere praatjes over de immigratie die zij zelf het hardste aanjagen. Heerlijk toch, al die arbeidsmigranten die jou als werkgever via de huur in de door de ondernemingsraden gefinancieerde Polenhotels bijna hun hele salaris weer terugbetalen? Want Nederlanders willen niet werken, liegen ze dan. Dus zoiets als een toeslagenaffaire in de doofpot proberen te houden noem jij eerlijk en oprecht? Volgens mij is jouw morele kompas een beetje kapotstuk. Net als onze overheid. En nee, dat is inderdaad niet alleen de schuld van Rutte. Ook van jou.

VBO_B_Niveau | 05-03-21 | 10:49

@Roze_bril_drager | 05-03-21 | 10:23:
En de BD mocht zichzelf een boete geven ivm die afvloeiingsregeling. Hoe krom kan je het hebben. Maar ah... de belastingbetaler betaalt toch wel. La la la.

Louter Leuter | 05-03-21 | 10:55

Hoog tijd dat het UWV en de Belastingdienst opgeheven worden. Wat is de meerwaarde van hen wanneer gemeentes en provincies dit ook allemaal kunnen? Deze instanties gaan tegen het subsidiariteitsbeginsel in.

Alexander des Burgus | 05-03-21 | 13:27
▼ 9 antwoorden verborgen

Het overzicht is nu totaal kwijt, toch lijkt het er nu wel een beetje op dat alles op 1 hoop gegooid wordt. Uiteindelijk heb je te maken met 30 miljoen gevallen per jaar waarvan je alleen maar steekproefsgewijs controles kunt en zult moeten uitvoeren, juist in het belang van het geld van de belastingbetaler.

Misschien is de manier waarop steekproef gevallen uit algoritmes komen rollen niet perfect en zelfs discutabel, maar het gaat er uiteindelijk om of de gevallen die gecontroleerd worden eerlijk en oprecht beoordeeld worden. Dat laatste lijkt in de recente toeslagen niet gebeurd, maar dat betekent nog niet automatisch dat dat al 15 jaar zo gaat. Het gaat hier niet om een "schandaal" dat 15 jaar alleen de testcases "niet goed genoeg" gekozen zijn.

een_mike | 05-03-21 | 09:47 | 1
-weggejorist-
Henkie | 05-03-21 | 10:04

Kom net uit het verhaal van Myanmar. De belastingdienst hier en de situatie daar hebben veel overeenkomsten met elkaar..

Mr_Pikibelly | 05-03-21 | 09:46

Het is ronduit FUBAR. De ene na de andere lijk komt er via de media notabene uit de kast. Ons belastingstelsel moet echt op de schop, iedereen begint weer bij 0 en alles wordt simpeler. Gewoon loonheffing via salaris en btw/accijns via verkoop en bijslagen/toeslagen zijn vrij van belasting. Geen gezijk meer,

Kris | 05-03-21 | 09:46 | 2

Belasting betalen moet weer leuk en sexy worden?

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:48

Tijdgeest. 10/15 jaar geleden riepen bijna alle politieke partijen, de PVV voorop, dat fraude keihard moest worden aangepakt. Geen mededogen. Dus waar gehakt worden vallen spaanders.

Optelsommetje | 05-03-21 | 09:46 | 5

Zeker, dit wordt vanuit een politieke agenda opgeblazen. Of we niks beters te doen hebben dan te dansen naar de pijpen van lieden die hun miserabele leventjes zelf verkloot hebben en daar dan de staat de schuld van geven.

van Oeffelen | 05-03-21 | 09:54

Fraude moet je ook keihard aanpakken. Keihard en altijd. Alleen moet je iets wat geen fraude is niet zo gaan betitelen. Dat is fout 1. Tweede fout is dat je vervolgens binnen een organisatie niet ziet of wilt vaststellen dat je fout bezig bent. Fout 3 is dat je tegenkrachten, klokkenluiders, kritische medewerker kalt stellt omdat ze "het" niet begrijpen. Fout 4 is dat je richting de buitenwereld gaat liegen en verhullen dat je fout bezig bent. Fout 5 is dat je een pantser om je heen bouwt die steeds harder wordt. Pas als het pantser onder hele hoge druk knapt komt alle pus naar buiten en zeg je dat het je ook verrast heeft dat de patiënt er zo slecht aan toe was. Enz. enz. heeft niets met fraude aanpak te maken. Het heeft te maken met een overheid met tig instellingen en functies die geen zelfreinigend vermogen hebben. Het hele systeem is verrot. Het probleem is dat degene die de macht hebben om het veranderen zelf in het systeem zitten en zijn opgevoed en beloond door datzelfde verrotte systeem.

Graaier | 05-03-21 | 09:54

Nu dus ambtenaren hakken, of ietsje humaner voor de rechter zien te krijgen. Pikmeer ? Lastig, dus misschien toch hakken.

Henkie | 05-03-21 | 10:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Het meest schokkende is...... niemand hoeft zich te verantwoorden voor de strafrechter....

Nefret | 05-03-21 | 09:43 | 1

Vooral dat ja. Wat doen wij nou echt met een instantie die zo corrupt is? Wanneer komt er een strafrechtelijke tegenreactie? Is die dan organisatiegericht of persoonlijk gericht op de ambtenaren?

Voorbeeldige burger | 05-03-21 | 09:47

Vaasjes en stukken.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:40

Document bekeken. Verontwaardiging hierover is opgeklopt, ook over de "rechters". Een ongelukkige naam maar niet meer dan dat. Ga er maar aanstaan als je met beperkte middelen honderdduizenden aanvragen moet controleren. In 2017 ontvingen ouders in totaal 2,3 miljard euro voor 882 duizend kinderen.

Graaiende Teddybeer | 05-03-21 | 09:39 | 6

Klein miljoen kinderen met een toeslag, dat is toch niet normaal?

Dus ongeveer 17000/882000= Kleine 2% die verkeerd zijn aangepakt, 98% is dus goed gegaan, dat haal ik niet in mijn bedrijf.

allesofniks | 05-03-21 | 09:49

Van Oef heeft zich verbaasd over dat toeslagencircus en de pgb's en mantelzorgafrekeningen. Wat een verziekte maatschappij is dit geworden zeg.

van Oeffelen | 05-03-21 | 09:55

@allesofniks | 05-03-21 | 09:49: Eens met de eerste stelling. Op de tweede valt wel wat af te dingen. We weten immers niet dat 98% goed gegaan is, daar kunnen fraudeurs onder zitten of juist ouders die ten onrechte zijn gekort.
Hoe was het ook alweer: Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wél! Nu dan: maak het stelsel makkelijker voor bevolking én ambtenaar!

Dr. Worstenbroodje | 05-03-21 | 11:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Uh...... zal 'SORRY' in dit geval toch ook wel voldoende zijn???

Guurreader | 05-03-21 | 09:39 | 1

Gewoon niets zeggen. En het volk vermaken met wat "debatten". Via de stemwijzer en 24/7 propaganda vanuit de MSM krijgt Rutte vanzelf 35-42 zetels.

Graaf_van_Hogendorp | 05-03-21 | 09:41

En de volgende rel staat al weer op de rol.
Zie FTM artikel: Hoe Hugo de Jonge op kousenvoeten jeugdzorg verliet
Minister Hugo de Jonge was de afgelopen kabinetsperiode ‘stelselverantwoordelijk’ voor jeugdzorg. Een hoofdpijndossier, waarover hij de Kamer drie jaar lang nauwelijks informeerde en waarin het nieuwe decentrale zorgstelsel ontembaar bleek. Geruisloos en roemloos vertrok De Jonge eind vorig jaar van de portefeuille waarop hij zich als wethouder in Rotterdam juist manifesteerde. De jeugdzorg verkeert in crisis. ‘Denken dat het vanzelf goed komt, daar geloof ik gewoon niet meer in.’

RickRD | 05-03-21 | 09:38

We lopen Mark Rutte nu wel te beschuldigen maar er zijn helemaal geen notulen waar uit blijkt dat hij op de hoogte was.
Heeft er ook maar een iemand iets nadeligs in zijn/haar WOB verzoek gelezen?

Osdorpertje | 05-03-21 | 09:36 | 3

Iets negatief lezen in een zwart gestreept document is vrij moeilijk.

Gomezlopez | 05-03-21 | 09:46

Mark M. Blijft als M.P en M.A.Z. hoofdverantwoordelijk !

*101# | 05-03-21 | 09:49

Tevens: Eindverantwoordelijke!

mainman | 05-03-21 | 10:02

Tja, de belastingdienst. Ik ben nog niet zo lang geleden een week op training geweest voor het werk. En bij die (ICT-gerelateerde) training zat ook een papperig kereltje van een jaar of 30 die bij de belastingdienst werkte. "Iets" met ICT deed hij daar. En gedurende die vijf dagen gaf hij meermaals aan dat er bij de belastingdienst niet al te hard gewerkt werd, hij de training ook niet al te serieus nam, en zich er allang bij had neergelegd nooit bij een andere organisatie aan het werk te kunnen. Want bij hem op de afdeling deden ze nu éénmaal geen flikker en daar was hij nu wel aan gewend. Laat beginnen, vroeg naar huis, en weinig doen. En ik heb 't vermoeden dat zijn afdeling niet de enige is die zo functioneert bij die verrotte overheidsinstantie.

Ceristimo | 05-03-21 | 09:35 | 7

@The_iron_boar | 05-03-21 | 10:02:
Het zijn ook die mensen die volstrekt geen enkel idee van de werktijden en -druk die zelfstandigen en ondernemers hebben.

Louter Leuter | 05-03-21 | 11:02

@Louter Leuter | 05-03-21 | 11:02: Ach, ze hadden voor de coronaperiode allemaal een werkweek van 36 uur, maar ze werken op papier 40 uur. Iedere week 'sparen' ze 4 uur voor vakanties, want ze mogen niet overwerken. Maar die 40 uur werken ze dan wel op 4 dagen, waarvan ze er 1 thuiswerken (lees: niets doen). Er werkt niemand voor 9 uur en na 17:00 kun je een kanon afschieten. Tussen de middag eten of wandelen ze een uur. Toch geloven ze zelf dat ze 10 uur per dag werken. Op maandagochtend, woensdagmiddag en vrijdagmiddag is het uitgestorven stil op kantoor. In het weekend wordt er niet gewerkt. Als ze naar het ministerie in Den Haag moeten, begint de werktijd te lopen als ze thuis de deur uit gaan. Het kan dan zomaar zijn dat ze op zo'n zware dag zoveel uren 'sparen', dat ze de volgende dag tot de middag vrij zijn. Door al dat sparen van uren, hebben ze recht op 5,77 weken extra vakantie, bovenop de 6 die ze er al hebben. Dit wordt afgerond op 12 weken. Wie wat extra dagen nodig heeft, meldt zich gewoon ziek.

The_iron_boar | 05-03-21 | 11:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Trouwens niet alleen de werkwijze van de belastingdienst. Gemeentes en het ROZ Twente werken net zo.

Der Schnitzeljäger | 05-03-21 | 09:35

Hoe geestelijk ziek moet je zijn om bij zo'n organisatie te willen werken. Dagelijks moreel verwerpelijke taken uitvoeren en dan bij familie opscheppen over je belangrijke werk? Vraag me dat oprecht af.

twents neuqkevertje | 05-03-21 | 09:34

Juni 2001, Cannes Croiset, terras. Van Oef bekijkt de nieuwe Bentley van Jan, een blauwe met wit lederen bekleding. Het is briljant weer. De champagne is besteld. Het gaat Jan, volledig selfmade, en zijn business in Amsterdam, Duitsland, Tsjechië en Zuid-Frankrijk voor de wind. Telefoon voor Jan. Boekhouder aangehouden door de Fiod in Amsterdam. Jan, geen held in administreren, wordt ervan verdacht de boel stevig afgeroomd te hebben en door te schuiven met inkomsten tussen de landen de Nederlandse fiscus zwaar benadeeld te hebben. Zes jaar van rechtszaken volgen. Zes jaar waarin Jan ruim 50% van zijn tijd moest besteden aan het opvolgen van vragen van de fiscus. Jan wordt vrijgesproken, maar de Fiod komt met nieuwe verwijten, te kinderachtig voor woorden. Twee dagen nadat Jan volledig en finaal wordt vrijgesproken in hoger beroep overlijdt Jan. Business naar de kloten, vrouw en kind volledig terug bij af. Leuker konden ze het niet maken. Cheers Jan.

van Oeffelen | 05-03-21 | 09:32 | 10

@van Oeffelen | 05-03-21 | 10:02: Heb je de maitresse toen nog moeten troosten, Van Oeffelen? En even prangend is de vraag hoe het is afgelopen met Jan's Bentley.

Yrrab | 05-03-21 | 10:18

@Yrrab | 05-03-21 | 10:18: de auto ging terug naar de dealer, die betaalde er nog EUR 119.000 voor, pure diefstal. Jan had er nog geen 3.000 mee gereden met de Continental. Heike ging terug naar Duitsland en is inmiddels ook overleden.

van Oeffelen | 05-03-21 | 10:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Zolang oud-belastinginspecteurs rechter worden en als zodanig geschillen mogen beslechten tussen burgers en de belastingdienst is het weldegelijk zo dat de belastingdienst eigen rechters heeft. De rechters en de inspecteurs waarmee het geschil is kennen elkaar in veel gevallen. Het is een incestueuze rommel.

El Rico Grande | 05-03-21 | 09:30

Ondertussen pleit Vijlbrief er voor dat adviseurs en bedrijven minder de randen op gaan zoeken.
Zou het een idee zijn dat de overheid eerst eens probeert een betrouwbare partner te worden, met bestendig beleid, respecteren van de rechtstaat, achterwege laten van terugwerkende-kracht regelingen en jaarlijks draaien aan een eindeloze hoeveelheid 'knoppen', behoorlijk behandelen van bezwaarschriften in plaats van bellen om de bezwaarmaker het bos in te sturen met kletspraat, enz?

Harry.Langezwaal | 05-03-21 | 09:27 | 1

Vijlbrief is een van de honderden voorbeelden waarom je nooit op zijn NSB partij moet stemmen. Doe je het toch, dan later niet zeuren dat je door de overheid genaaid wordt.

discriminazie | 05-03-21 | 09:33

Krijg bij het filmpje eerst reclame voor de VVD te zien hoe geweldig Rutte is...

General Dripple | 05-03-21 | 09:26 | 3

Het is ook geweldig.
Geweldig gevaarlijk
Geweldig door geen notulen te maken
Geweldig arrogant
Geweldig achterbaks
Geweldig geheugen
Kortom, geweldig.

El Rico Grande | 05-03-21 | 09:32

Kreeg eerst op jijbuis guitige filmjes van de Jessias te zien. Eerste keer schrok ik er toch wel van en snel weggeklikt. Ja ik heb adblocker op de pc maar niet op de pokkie.
Nu krijg ik dus sinds gisteren Marxje Rutte's poffertjesponem steeds te zien. Zum kotzen.

Overigens zag ik een keer een grote advertentie van onze Tjer op @nostyle voorbij komen laatst, moest ik om lachen gezien ze nu simpen voor tante Bel en de Jan Dijkgraaf van de politiek.

Graaf_van_Hogendorp | 05-03-21 | 09:35

@El Rico Grande | 05-03-21 | 09:32:
Het klinkt als... ik heb er geen active herinnering aan...

Daar heb je Rutte, Rutte, hij is geweldig
Wat een PM om trots op te zijn
Daar heb je Flipper, Flipper de flapper de Flipper
Flapper de Flipper, wat een dolfijn...

Louter Leuter | 05-03-21 | 11:09

Heb die PDF een doorgebladerd maar uitvoering met die hoeveelheid aan regels lijkt me bijna onmogelijk. Helaas corrigeert de politiek beleid en wetten met alleen maar meer regels met daardoor een totaal onoverzichtelijke en onwerkbare situatie ontstaat. Het zou goed zijn de hele boel eens uit te mesten, ook de Participatie wet.

Der Schnitzeljäger | 05-03-21 | 09:26

"Duizenden nieuwe vertrouwelijke stukken". En dat dan nog steeds maar het topje van de ijsberg betreft. Goed dat andere Pieter weer in beeld is in deze kwestie.

Wordt vervolgd.

Een na-ijlende gedachte: de regie op het hele Toeslagensysteem ligt formeel bij Sociale Zaken. Toch eens terug zoeken waarom voor uitvoering via de fiscus is besloten. Laterz!

Hetkanverkeren | 05-03-21 | 09:26

De FIOD haalt soms dingen uit die je alleen in China of Rusland zou verwachten.

Toine Manders (niet de eurofiel maar de jurist) had een belastingontwijkroute opgetuigd, en hielp daarmee het MKB op een legale wijze minder belasting te betalen.

Om zijn business te slopen heeft de FIOD met veel tamtam (pers) hem gearresteerd in Cyprus, in de handboeien geslagen en hem 100 dagen in voorarrest gegooid. Dit was genoeg om hem zakelijk en privé te ruïneren en zo te toekomstige MKB'ers af te schrikken om die (legale) route te nemen.

Grote bedrijven doen niet anders en worden zelfs gestimuleerd door de overheid zulke constructies op te tuigen maar alles wat daar onder zit moet worden uitgeperst.

Toine werd van alle aanklachten vrijgesproken, jaren later in hoger beroep en wat er overbleef wat een vergunning die niet in orde was omdat de regelgeving omtrent trusts net ervoor was aangepast.

Zo rollen ze daar bij de FIOD. Bewust mensen en bedrijven kapot maken als het ze uit komt. Procederen raakt die ambtenaren toch niet in hun portemonnee of carrière.

Zo hebben het belastinggat gedicht, niet met regelgeving, maar met intimidatie die doet denken aan een publieke terechtstelling als voorbeeld voor anderen.

Tronald_dump | 05-03-21 | 09:24 | 3

Gebruikt het koningshuis die route ook niet?

El Rico Grande | 05-03-21 | 09:33

Zijn veel voorbeelden van.

van Oeffelen | 05-03-21 | 09:42

@El Rico Grande | 05-03-21 | 09:33: De griekenland route?
"Geen geld meer naar de Grieken!!!" Oh, toch wel.

Nuchternederland | 05-03-21 | 09:55

Ik stem weer op Rutte want ik zie geen beter alternatief. Het zelfde wat ik in de US met Biden had gedaan als ik daar stemrecht had gehad.

baldgefkens89 | 05-03-21 | 09:23 | 9

Dan moet je beter opletten.
Rutte is echt mega-getalenteerd in het positief en presidentieel verbindend overkomen, maar achter de schermen is het gewoon een liegende , linkse rat.

Nuchternederland | 05-03-21 | 09:54

Misschien moet je er eens langzaam over gaan fantaseren hoe het zou zijn geweest als je in de US op Trump had gestemd. Gewoon, doe eens gek.

grietmetgroenefiets | 05-03-21 | 10:33

Dit doet mij sterk denken aan Gerhard Polt, Beierse cabaretier - U kent hem hoogstwaarschijnlijk niet. Hij had begin jaren 80 al een sketch waar hij als boer klaagt over de voortdurende vernietiging van de natuur in de Alpen. Hij besluit dan met: "Da muss doch endlich einmal etwas passieren! Und das ist der Grund - und deswegen wähle ich auch dieses Mal wieder CSU!".

(De CSU, zeg maar een kruising tussen CDA en VVD, had in die tijd jarenlang de meerderheid in het Beierse parlement).

Louter Leuter | 05-03-21 | 11:22
▼ 6 antwoorden verborgen

De belastingdienst kost ons miljarden per jaar, kappen met die boel.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:23 | 1

Ja, daar kun je heel wat immigratie van betalen.

Nuchternederland | 05-03-21 | 09:52

Het maakt achteraf niet meer uit!

Als we nu allemaal op Rutte en de VVD gaan stemmen, dan komt alles goed!

Mijn stem heeft hij!

Drunken_Pumpkins | 05-03-21 | 09:20 | 2

Ach, u hebt in het verleden ook Antifa bejubeld dus uw geestelijke gezondheid is hier bekend.

BrutusBosch | 05-03-21 | 09:24

Door de hele linie van de belastingdienst is de bedrijfscultuur door en door verrot. Van redelijkheid en billijkheid is vaak geen enkele sprake en het uitoefenen van oneigenlijke druk is zo'n beetje modus operandi, omdat men weet dat de meeste mensen het niet op een gang naar de rechter laten aankomen... En zelfs als dat wel gebeurt.... tja.

Lood om oud ijzer | 05-03-21 | 09:19 | 1

Ook bij de rechter heeft de belastingplichtige op zijn best het nadeel van de twijfel, zo kan ik u garanderen.
Het portret dat in iedere rechtzaal pontificaal aan de muur hangt verraadt dat ook al een beetje.

jemagookniksmeer | 05-03-21 | 09:28

Iedereen blijft gewoon zijn salaris ontvangen en bij veel overheden is er gewoon nog pre-pensioen. Vroeger door collegiale inlevering van dagen. Nu volledig op kosten van de gemeenschap. Ook de boete gaat vestzak broekzak ten koste van de gemeenschap.

MaarFeitelijk | 05-03-21 | 09:16

Gewoon stoppen met alle toeslagen, dus weg kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag, kindgebondenbudget, pgb's etc.
Als men geldt geeftm om wat voor reden ook, is het niet de vraag of er gefraudeerd wordt maar op welke schaal.

2_amazing | 05-03-21 | 09:16 | 2

O, u dent dat dit probleem bij de toeslagen zit?
Wat aandoenlijk!

jemagookniksmeer | 05-03-21 | 09:29

Toeslagen zijn een noodzakelijk kwaad waarvan miljoenen - niet frauderende - mensen gebruik moeten maken om niet bij de voedselbank terecht te komen. Bij de kinderbijslag etc. kan het best veel minder, alleen toeslag voor de 1e 2 kinderen zou al een goed begin zijn.

Goofje | 05-03-21 | 09:42

De Nederlandse staat is veel te machtig en dominant en de Nederlanders zijn makke schapen en meelopers.

i-Wonder | 05-03-21 | 09:15 | 1

Onderschat de macht van de topambtenaren niet, zij zijn degenen die de regels bepalen, Mark is slechts een boodschapper.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:25

Doe nou niet artikelen over schrijven.
Hoe meer de VVD verkloot, hoe meer criminelen en oplichters er bij die partij zitten, hoe meer ze liegen, des te meer stemmen krijgen ze.

Zapata10 | 05-03-21 | 09:15

Waar gehakt wordt vallen spaanders

small_town_dude | 05-03-21 | 09:14

Ooit een docu over de belastingdienst gezien waarin verschillende jonge medewerkers tijdens hun carrière werden gevolgd. De normale medewerkers kregen tijdens het voorgangsgesprek te horen dat een verdere carrière er niet in zat en ze eindigden in het archief. Een of andere autist daarentegen werd bevorderd en dat zijn nu de types die doodleuk je financiële kop er af snijden.

Droom-Vreesman | 05-03-21 | 09:14 | 3

verzinsel

MaarFeitelijk | 05-03-21 | 09:16

Wel een hele oude docu dan. Het archief is niet meer het afvoerputje van vroeger, maar is door de digitalisering de backbone van de organisatie van een overheid geworden.

Rest In Privacy | 05-03-21 | 09:26

Kan ik me nog herinneren, was dat niet ergens begin jaren 80?

swapper | 05-03-21 | 10:00

Build Belastingen Back Better.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:13

Op dwangbevelen staat: 'In naam van de koning', dus duidelijk wie de eindverantwoordelijke is.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:11

Heerlijk nieuws zo net voor de verkiezingen:

- Toeslagaffaire nog grote dan gedacht.
- Gasloos wonen onbetaalbaar
- Immigratie 16 miljard per jaar

En toch komt ie ermee weg.

Eduardo-2 | 05-03-21 | 09:10 | 1

Gelukkig zijn er nog zat mensen zoals zwitsal baldgefkens89 | 05-03-21 | 09:23, die op Rutte stemmen omdat ze niet weten op wie ze anders zouden moeten stemmen.

jemagookniksmeer | 05-03-21 | 09:32

Stem voor de afbraak van de rechtstaat!
Stem VVD, CDA, D66 of CU!!

Schadenfreude | 05-03-21 | 09:09 | 3

heeft hier niets mee te maken.

small_town_dude | 05-03-21 | 09:16

Ja precies, en ik ben ook voor de recht(-)staat in plaats voor de rechts(-)staat, die al wat langer geen rechtstaat meer is.

Harry.Langezwaal | 05-03-21 | 09:39

Rutte, aftreden!

Oh, nee wacht, dat helpt niet.

Eduardo-2 | 05-03-21 | 09:07

De belastingdienst moet geld innnen, geen toeslagen uitkeren. Geld weggeven is voor de andere diensten.
Flat tax, en alleen innen. Lost de meeste problemen wel op.
Wordt dan wel moeilijker om (een deel van) die 400 miljard te verbergen.

Alquest | 05-03-21 | 09:07 | 3

Het is niet alleen het meest efficiente systeem, het is ook het eerlijkste systeem.

Lt-Kol Kilgore | 05-03-21 | 09:12

dat roep ik ook al jaren. Toeslag is een bonus voor iemand die iets slecht doet, dat moet niet via de belasting. Liever helemaal niet.

small_town_dude | 05-03-21 | 09:18

Eens, dit zit in de cultuur van de belastingdienst en haar medewerkers. Toeslagen meer UVW of een andere uitkeringsinstantie.
Wel heeft dit tot gevolg meer fraude want uitkeringsinstanties doen niet zo moeilijk.

Wel zou ik graag willen weten hoeveel terechte toeslagen er zijn ingehouden door de belastingdienst, waarschijnlijk is dit factor 5 ivm onterechte korting, maar ja daar heeft niemand het over

allesofniks | 05-03-21 | 09:39

Hoe zit het mer die frauderende bureautjes en mensen die daarvan geprofiteerd hebben? Ook allemaal slachtoffer?

van Oeffelen | 05-03-21 | 09:07 | 3

Vraag ik me ook af. Op zichzelf is er niks mis mee, dat je risicogroepen extra nauwkeurig onderzoekt en zo meer fraude ontdekt. Tenminste, dat hoop je dan maar, zo slim lijken ze me nou ook weer niet bij de belastingdienst.

B. Randnetel | 05-03-21 | 09:10

Aan de fraude met de pgb doen we toch ook niets?
Er zal vast fraude voorkomen, altijd, het gaat hier om dat er draconische maatregelen worden genomen als de burger een fout maakt, of verdacht wordt van een fout.
En dat men niet te weten krijgt waarom, en dat je actief tegengewerkt wordt om je recht te halen.

Analia von Solmsch | 05-03-21 | 09:13

Het schijnt dat dat maar 4% van het geheel is. Niet veel, maar toch.

goedverstaander | 05-03-21 | 09:15
-weggejorist-
WonderlijkeWereld | 05-03-21 | 09:06 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Er komt nog een Parlementaire Enquête over de toeslagenaffaire. Zo kan het gebeuren dat er twee opeenvolgende kabinetten Rutte op hetzelfde dossier vallen. Mocht die lapschwanz de verkiezingen winnen uiteraard.

goedverstaander | 05-03-21 | 09:04

Maar , dit moet toch in een middagje te regelen zijn ?

ja,diedus! | 05-03-21 | 09:04

Ik zeg eventjes niets over de belastingdienst tot ze het geld waar ik recht op heb volgens de aangifte hebben overgemaakt.
Na de definitieve aanslag kom ik weer bashen...

verlegenmaarlief | 05-03-21 | 09:04 | 2

There is no such thing as a definitieve aanslag bij De Belastingdienst. Niks is definitief. Nooit.

John McClane | 05-03-21 | 09:07

Ik heb ook zoiets, ik heb nooit problemen met de belastingdienst. Maar als ik nu boos ga doen dan krijg ik een soort van karma ellende. Denk ik dan....

Leptob | 05-03-21 | 09:09

Ik denk dat we ontzettend op moeten passen om de oplossing niet in de verkeerde hoek te gaan zoeken.
nos.nl/artikel/2364693-overheidsmedew...
Het gaat hier in eerste aanleg om macht, machtsuitoefening, machtsmisbruik, willekeur, om een sekte die zijn eigen regels heeft gecreëerd. Pas in tweede instantie dient de vraag te worden gesteld welke vorm dat machtsmisbruik krijgt, en wie daar dan het slachtoffer van worden.
Binnen elke dictatuur zie je dat op een gegeven moment gefolterd wordt. Je kunt, als je die dictatuur wilt ontmantelen, de folteraars op cursus sturen om menselijker te worden, maar dat zal weinig baten, die lui gedijden binnen de context en zullen opnieuw gedijen als zich een soortgelijke context voordoet. Start een dictatuur en de folteraars komen als vliegen op de poep op je af. Nee, het gaat om de context, de cultuur, de gelegenheid. Die moet je aanpakken.
De belastingdienst is rot, niet racistisch. Een rotte belastingdienst laat racisten al te veel ruimte, maar die racisten zijn niet het probleem, die zijn een probleem op zich. Nee, dat die ruimte is gecreëerd is het probleem. Zoals dat ook het probleem is bij het misbruik binnen de Kerk en ook bij #metoo.
Begrijp me niet verkeerd, racisme dient bestreden te worden, maar als je de misstanden binnen de Belastingdienst wilt bestrijden, dan moet je niet achteraan beginnen, maar vóóraan, daar waar het rottingsproces begon en nog steeds voortwoekert.

Schoorsteenveger | 05-03-21 | 09:04 | 1

En de grootste machtsmisbruiker liet het allemaal grijzend toe

Ad1617 | 05-03-21 | 09:09

Geloof me, als je met de overheid te maken krijgt verlies je het altijd. Of dat nu gaat om de Belastingdienst of de klauwen van de Kinderbescherming of welke overheidsinstantie dan ook. Ik kan er over meepraten, heb het aan den lijve mogen ondervinden. Het is allemaal nog veel erger en enger als we denken.

RickRD | 05-03-21 | 09:01 | 2

Been there, done that.
More than once.

jemagookniksmeer | 05-03-21 | 09:42

Ja helaas. En met een zwatelende kletsmajoor als Sander op rechts'bescherming' is er vooralsnog geen zicht op verbetering.

Harry.Langezwaal | 05-03-21 | 09:48

The Green Lane, is dat niet dat nieuwe plan van Timmerfrans?

goedverstaander | 05-03-21 | 09:01 | 1

Was het maar The Green Mile.

Mr_Natural | 05-03-21 | 09:13

Die 'rechters' zijn er al sinds de oprichting van de huidige belastingdienst.

Dankzij de Europese regels zijn er nu uitwegen (voor ZZP-ers)
-Controleer hoelang je rijbewijs en je paspoort nog geldig zijn.
-sluit bij Expat en Co een AOV en Ziektekostenverzekering af
-Schrijf je uit bij de gemeente
-Ga naar Bulgarije en richt daar een OOD (=BV) voor non-residents op. Dit kost een paar honderd euro.
-Ga gewoon door met ZZP-en, maar factureer vanuit de OOD.

Je betaalt nu een speciaal non-residents tarief van 5% en verder helemaal niets.
Het is nog 100% legaal ook.
Mocht je wat meer vastigheid willen, dan koop je een krotje in Bulgarije voor E7.500,-- en je schrijft je eigen daar in. Je betaalt dan als resident 10% belasting.

'Liever in Varna aan het strand dan belasting betalen in Nederland'

Haberdoebas | 05-03-21 | 09:01 | 6

@viejohuevon | 05-03-21 | 09:05: In Bulgarije staat in de Grondwet dat de belastingen niet boven de 10% uit mogen komen. Dit is om de Overheden in toom te houden.

Haberdoebas | 05-03-21 | 09:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lijkt mij hoogst interessant om de andere kant, zeg maar de partijen die structureel buitengesloten worden van deelname aan een kabinet om die eens aan de touwtjes te zien trekken. Het zal zeker niet gemakkelijk zijn als iemand je opscheept met zo’n puinhoop, maar geef die mensen nou toch eens een kans! Stem gewoon eens NIET op de zittende macht maar op een oppositiepartij! En of dat dan links of rechts is moet niet zoveel uitmaken, veijheid blijheid. Maar we moeten gewoon eens af van deze mensen die het al decennia voor het zeggen hebben. Het liefst zie ik een samenwerking die wat meer op rechts georienteerd is zodat we ook eens goed naar dat klimaatgeneuzel kijken maar we moeten de zittende macht gewoon eens buiten apel gaan zetten.

En er moet echt wat gedaan worden aan die so-called ‘democratie’ en ‘ja maar dit is toch wat de mensen gestemd hebben’ politiek. Referenda moet terugkomen en ook bindend. Als je zo GODS bang bent dat je burgers iets terug willen draaien misschien moet je dan bij jezelf te raden gaan en bedenken dat iets niet zo’n goed idee is OF het gewoon heel goed uitleggen en er niet zo’n inlegvelletje verhaal van maken.

Mijn stem gaat in ieder geval naar FvD. En ik hoop dat mensen echt eens af gaan rekenen met dat gewauwel en gedoe van die plucheplakkers!

Theo? | 05-03-21 | 09:00 | 1

Alles loopt vast om het feit dat je ambtenaren niet kunt ontslaan. Je kunt nog zoveel beleid willen, maar het ambtenarenkorps gaan zijn eigen gang.

Haberdoebas | 05-03-21 | 09:02

En net als je denkt dat het niet meer cynischer en viezer kan blijken de brave vinex ambtenaartjes met een Eichmann-esk systeem van ambtelijke eigenrichting en schuldig/nog schuldiger lijstjes te werken over wie er op de trein naar de bittere armoede en uitsluiting werd gezet.
Wat een kots-met-brokjes verhaal is dit onderhand.

1 Ding is zeker: een stem op de gevestigde partijen is een stem op fascisme-light.
Dan maar een proteststem om terug te fucken en terug te ontwrichten.

Oogsten wat je hebt gezaaid, Mark......

bakermat | 05-03-21 | 08:59

Stelletje hysterica's, hou een sop met het uitmelken van dit dossier. Risico inschatting is toch precies wat ze zouden moeten doen? Dat ze zichzelf de rechters noemden als interne bijnaam is ineens een halsmisdaad? Manmanman

Gen. Maximus | 05-03-21 | 08:58 | 5

Natuurlijk is het geen "misdaad". Maar het spreekt boekdelen over de zieke wijze waarop ze zichzelf absolute macht hebben toegeëigend. Rapport gelezen?

De echte Stolwijker | 05-03-21 | 09:03

Tot je zelf ooit het doel wordt van deze raamstaarders. Dan moet je niet gaan janken.

Deflatiemonster | 05-03-21 | 09:10

risico inschatting doen alle grote bedrijven. En het is verrassend wat daar soms uitkomt. De grootste uitdaging is wel het beperken van 'collateral damage'

small_town_dude | 05-03-21 | 09:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Die toeslagenaffaire gaat nog eens heel groot worden.

zevensprong | 05-03-21 | 08:58

Geniale timing dit. Een demissionair kabinet, twee weekjes voor de verkiezingen, niemand die hier politiek verantwoordelijk gemaakt voor kan worden. 17 maart kiezen we, hopelijk hebben we dan ergens in de zomer een kabinet. Dan is dit al weer vergeten en vergeven. Omtzigt krijgt steeds meer gelijk, we hebben geen balans meer in de wetgevende, controlerende en rechtsprekende macht meer. Je zag het bij de avondklok. De rechter zei: doe eens beter onderbouwen en in plaats van luisteren en het beter te onderbouwen ging de wetgevende macht als een advocaat in de verdediging: het kan allemaal wel. Niks geen extra onderbouwing. En de controlerende macht zijn allemaal onervaren backbenchers en ja-knikkers. Die krijgen een appje van een Communicatie-adviseur op welk knopje ze straks moeten drukken bij de stemming. De wetgevende macht wordt niet meer getemd. Onder Rutte is dat uit de hand gelopen. En dit zou HET thema van de verkiezingen moeten zijn. Ik kan nog net de krekels niet horen tsjirpen. Want stel je voor dat je je bek open doet.

BBRDWR | 05-03-21 | 08:55 | 6

@zevensprong | 05-03-21 | 09:01: 6 maanden? Eerder 3. Als we nu al effecten van vaccinatie zien in sterfte en met een paar weken in de ziekenhuisopnames, dan kunnen we allang gaan versoepelen, want als de druk op de zorg niet verder toeneemt, is er 0,0 basis voor de lockdown.

BBRDWR | 05-03-21 | 09:06

Het echte probleem, en ik heb dat al vaker gezegd, is dat de media zijn werk niet meer doet. Die zijn zo doorspekt met hun eigen politieke agenda dat alle objectiviteit al lang de deur uit is gegaan.

Dit moment zou echt een enorm beroerd moment zijn, zo vlak voor de verkiezingen. Ware het niet dat de media er hun mond over houden.

TheEgg | 05-03-21 | 09:12

@TheEgg | 05-03-21 | 09:12: Helemaal eens. Plus dat de politiek gewoon kan bepalen er niet over te praten. Zoals maanden is gebeurd. En zoals nu rondom het onderzoek over immigratie ook gebeurt.

BBRDWR | 05-03-21 | 09:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig heeft Mark Rutte er niets mee te doen, want het was niet zijn dossier. Fijn, toch?

hangtiet met knoop | 05-03-21 | 08:54 | 1

En anders heeft hij geen actieve herinnering of zo.

J-van-de-Bontekoe | 05-03-21 | 09:39

De 2e kamer heeft destijds het hele toeslagencircus opgetuigd, mensen met enige bedrijfsachtergrond waarschuwden extra hard, juist omdat die ervaring hadden met de jarenlang "wisselende" voorlopige aanslagen in het MKB. In feite werden van alle gezinnen (slim en dom) bedrijfjes gemaakt die achteraf dramatische verreken-problemen kregen. De belastingdienst moest het maar allemaal uitvoeren, de dombo's zaten toch echt in de 2e kamer/regeringen, die er nu zitten woke-deugen ook nog eens extra...systeem met 15 partijen is ongeschikt voor effectieve/eerlijke maatregelen.

grindbak | 05-03-21 | 08:54 | 4

Exact dit. In de tweede kamer zitten nu mensen die weten hoe social media werkt. Mensen die zich geroepen voelen om als vertegenwoordiger van hun achterban in de media te treden. Ze vergeten of laten na (bewust denk ik) hun vak uit te voeren. Het vak van controleren van de regering. En DAAR vertegenwoordig je het volk. Klaver, Jetten, Marijnissen, Ploumen werpen zich op als woordvoerder van groeperingen, maar in de kamer zelf, voeren ze hun complexe taak niet uit. Alles voor het ophefje, alles voor het youtubefilmpje, alles zodat je in de media komt. Ga aan het werk.

BBRDWR | 05-03-21 | 08:58

@Koning Willy | 05-03-21 | 08:57:
Inderdaad de typische regelreflex om beleid te gaan maken op uitzonderingen.

Keutels | 05-03-21 | 09:00
▼ 1 antwoord verborgen

En iedereen is hier verbaast over? Eerst decennia gestreden om (semi-)overheid meer als echte 'bedrijven' te runnen, en vervolgens verbolgen over het feit dat dit soort dingen gebeuren. Alleen als het goed uitkomt dan mag er buiten de lijntjes worden gekleurd want anders het commentaar "die ambtenaren met hun regeltjes die niet zelf kunnen nadenken" Als het een keer slecht uitkomt is het andersom. Ik heb grote klanten waaronder banken en verzekeraars en ik zal maar niet zeggen hoe daar met data wordt gespeeld en beoordeeld.

small_town_dude | 05-03-21 | 08:53

Ambtenaren die op basis van eigen gevoelens (ervaring dus) bepalen wie er in een bepaalde risicogroep valt en dus strenger gecontroleerd dient te worden.
Dat lijkt me nou een volslagen normale gang van zaken.
Als dat soort dingen niet meer mogen krijgen we een hoop problemen (of is het wellicht al zover?):
- Oei, laten we die man in die jurk met die grote baard maar niet te streng controleren, dan lijkt het net of we hem bewust uit hebben gekozen.
- Die werkloze Marokkaan in die X7 laten we maar rijden, we willen niet de indruk wekken dat we etnisch profileren.

C1O2 | 05-03-21 | 08:53 | 7

@de visser | 05-03-21 | 09:18: Ik ben over het algemeen niet zo onder de indruk van "de wet", dus vind dat niet echt een argument.
Wat mij betreft is het helemaal prima dat controleurs besluiten wie ze willen controleren, aangezien zij als enige kunnen weten waar je het beste kan zoeken.

C1O2 | 05-03-21 | 09:22

@C1O2 | 05-03-21 | 09:22: en ook zonder bewijs of proces tienduizenden burgers kapot vervolgen, leven plus huwelijk op die manier slopen en zo....
Draaiboek 1984?
Nee, realiteit NeDDRland 21e eeuw.

J-van-de-Bontekoe | 05-03-21 | 09:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit stuk was duidelijk niet geschikt voor de oogjes van de Toeslagencommissie. Wat goed dat Rutte dit nog even onder de pet heeft gehouden.

wapster | 05-03-21 | 08:52

Dat je als politieke partij 1 miljoen euro donatie accepteert is ook heel curieus, in een democratisch land. En als de WW regeling NOG verder wordt verpauperd, wat gebeurt er dan met de Wachtgeldregeling

stipjes | 05-03-21 | 08:50 | 7

Er is maar één Kaag effect..... braken!

Smeggel | 05-03-21 | 09:11

Voor een donatie wordt geen tegenprestatie verwacht. Daarom heet het donatie, en niet 'inkopen'.

frickY | 05-03-21 | 12:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Die instantie is dus werkelijk tot in de haarvaten verrot.

Wijze uit het Oosten | 05-03-21 | 08:50 | 3

Helaas meerdere, noem mij een ministerie dat wel foutloos is.
Abtenaren zijn er niet voor de burger, maar de burger voor de overheid.
Boks uit het Oosten!

pibasso | 05-03-21 | 09:49

@pibasso | 05-03-21 | 09:49:
De overheid is geen geluksmachine, zeggen ze wel eens. Maar voor hordes mensen is het wel een baantjes- en geldmachine. Kwalijk dat nu ook de VVD voor meer overheid is.

Graaisnaaiert | 05-03-21 | 11:07

@Graaisnaaiert | 05-03-21 | 11:07: De overheid heeft inmiddels een dusdanig groot waterhoofd dat ie zijn eigen hoofd niet meer zelf rechtop kan houden.

pibasso | 05-03-21 | 14:36

Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker

amateurrr | 05-03-21 | 08:50

Balen. Dit stamt dus van vóór de Ruttedoctrine.

Nee dus! | 05-03-21 | 08:49 | 4

Mja. Maar het is Rutte die 10 jaar over de Rutte plekken heen heeft laten schilderen. En het was Rutte die jaren alles heeft weggewuifd.
Conclusie: hij moet opRutte. Gewoon omdat ie een Rutzak is.

Fanshitter | 05-03-21 | 08:58

Maar hij heeft 10 jaar de tijd gehad er wat aan te doen.
Niets gedaan.
Dus is het logisch dat hij in rutte 4 er wel wat aan gaat doen, toch?

Nuchternederland | 05-03-21 | 08:59

Zat VVD toen niet in de kamer? Hadden ze toen niet ook een taak om daar op te letten als oppositie?

Harry_Witkamp | 05-03-21 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

Oprutten!

J.P.Drapeau | 05-03-21 | 08:49

Al 15 jaar ? ja dan kan Rutte er ook weinig aan doen en is hij dus niet verantwoordelijk en hoeft dan ook niet op te stappen. *cynismemodus uitzet*

Droom-Vreesman | 05-03-21 | 08:48 | 2

Er is geen minister die hier van weet. De dienst schroeft dit zelf in elkaar en regelt het zo. Het is een waanidee dat de minister of stas alles zit te micromanagen.

MaarFeitelijk | 05-03-21 | 09:13

@MaarFeitelijk | 05-03-21 | 09:13: Weet je wat? Laten we een systeem opzetten waarbij iemand verantwoordelijk is voor zo een uitvoeringsinstantie en dan laten we het controleren door een volksvertegenwoordiging om te voorkomen dat er teveel fout kan gaan en er ongeoorloofde dingen kunnen gebeuren. Oh wacht! Feitelijk is er al zoiets! Deden die lui hun werk maar en namen ze maar hun verantwoordelijkheid. Maar nee. Zelf zoiets nog proberen recht te lullen.

Harry_Witkamp | 05-03-21 | 09:46

Maakt niet uit mensen. Hoeveel schandalen hierover er nog komen. Het interesseert de gemiddelde tata geen ene bal deze affaire. En stemmen Marxje Rutte. Want wAaR moEt iK aNderS Op sTemMeN?!? en muh stemwijzer.

Graaf_van_Hogendorp | 05-03-21 | 08:48 | 6

@MaarFeitelijk | 05-03-21 | 09:12:
Jazeker. Allochs stemmen geen VVD doorgaans, of er moet een clangenootje op de lijst staan. Maar de lijst van de VVD is grotendeels roomwit. Kleine kans dat ze veel anderskokenden gaan aantrekken.

Zij zullen of niet stemmen, of op de (s)linkse partijen (meer oitkiering svp) of als ze mossel zijn op NIDA of team Erdolf.

Dus bakra's ja.

Graaf_van_Hogendorp | 05-03-21 | 09:39

Het interesseert inderdaad nauwelijks iemand
totdat ze zelf slachtoffer worden van dit soort overheidsmisdragingen
En ze zich verwonderen over alle andere burgers die zich niet interesseren in hun lot
kortzichtigheid heet dat dan

Tobi | 05-03-21 | 09:57

@MaarFeitelijk | 05-03-21 | 09:12:
Slecht ingeburgerd in eigen land hoor. Witte enclave, niet divers, nimby. Kaagstemmert. En zo komt u ook over.

Graaisnaaiert | 05-03-21 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino