Apeldoorn kapt miljoenmiljard bomen. 'Leuk voor volgende generaties'
Maar wij hebben er dus helemaal geen ruk aan
Vreemd soort hedonisme om ons eigen leven een stuk minder gezellig te maken, zodat het voor toekomstige generaties misschien iets leuker is - mits de wereld niet wordt uitgeroeid nadat een of andere hongerige Aziaat weer eens een paar rauwe vleermuizen tussen de boterhammen heeft gestapeld. Apeldoorn heeft op het voorterrein van Paleis Het Loo een woud zo groot als de Amazone door de versnipperaar gehaald. Prachtige, eeuwenoude eiken. Er waren er een paar ziek en dus moest álles maar om. "Alleen de slechte bomen weghalen zou een raar beeld opleveren, meent Het Loo." Welja, een raar beeld. Alsof je helemaal kaal zou gaan, als je ook kan bijpunten. Buurtbewoners natuurlijk over de pis, maar de gemeente vindt die leegte best wel cool. "Voor de huidige generatie vervelend en pijnlijk, maar de generaties na ons hebben hier veel profijt van", aldus de gemeente Apeldoorn. Nou gefeliciteerd generaties na ons! Onze natuur is weer een stuk lelijker gemaakt. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
PS. Ook hier kap, ook hier kap, ook hier kap, ook hier kap, ook hier kap, enz.
Reaguursels
InloggenDe bomenkapmafia maakt haast, april of mei mag het niet meer dan begint het broedseizoen voor de vogels, dus als gekken nog ff klein geld maken van de prachtige bomen, hier kunnen de corrupte Brazilianen nog een puntje aan zuigen.
Het zou fijn zijn als we juist wat meer bomen en hout produceerden. Boeren die bossen aanplanten en beheren i.c.m. met veeteelt. En dan vooral meer houtbouw ipv betonbouw want dat laatste is erg vervuilend. Leuk voor de recreatie, toerisme en de wilde diertjes, en 10 bomen per mens of 100 bomen per auto houdt de lucht schoon. Het afvalhout is biomassa. Bomen zijn goed voor het klimaat, al het leven op aarde en zorgen voor verkoeling en ze omhelzen schijnt goed voor je te zijn. En zo zijn er nog tientallen redenen om dit te doen maarja, een overheid die verstandig beleid voert, nee ... dat is zo raar, dat moeten we niet willen.
Op papier klopt het en dan is het goed aldus de overheid.
Dat het met boerenverstand totaal gestoord is weet iedereen met de basisschool achter de rug.
Dat krijg je met die deals die de overheid heeft gesloten met de eigenaren van al die biomassacentrales. Over een aantal jaren geen boom meer te vinden in NL...
Zolang er huizen gebouwd moeten worden om zieligelandiers op te vangen worden er bomen gekapt. Net zoals met de aankopen van , op papier, groene energie uit het buitenland zal er straks ook schone lucht verbouwd gaan worden in het buitenland, omdat hier alles vol gebouwd is. Maar tegen de tijd dat die schone lucht in nederland aangekomen is, is die al weer vervuild door de industrie in het buitenland. Nederland is vol, te vol zelfs, alleen willen ze dat in de politiek nog niet toegeven.
Valt mij ook op dat men in mijn dorp en omgeving ontstellend veel bomen omzaagt. Holterberg heeft op bepaalde plekken hele kale vlaktes. Dacht juist dat we veel bomen moeten hebben om CO2 op te nemen. Bij mij ontstaat de vraag of hout tegenwoordig voor verbranding veel oplevert of zijn er afspraken om veel hout voor verbranding aan te leveren.
In Groningen zijn ook al hele rijen bomen weggekapt waarover buurtbewoners actie hebben gevoerd (want ze stonden er al toen zij klein waren en betekenen echt wat voor de buurten).
Toch gekapt, want:
Als het heel hard waaide vielen er wel eens takken uit.
De wortels hadden wel eens de neiging om het fietspad omhoog te duwen.
Groningen is sowieso heel erg van het "Groningen Groen". Feitelijk betekent dit dat stukken bos worden gekapt en dat er enorme dode zonneparken worden neergezet (letterlijk dus he? Er stond een bos. Er kwam een bord met "Groningen Groen". Alles werd gekapt. Nu staat er een enorm veld zonnepanelen.)
"Willen jullie meer of minder bomen" mag je waarschijnlijk niet vragen?
"Weg dat dorre hout. Weg. Weg. Straks, straks. De nieuwe generaties. Daar, daar de toekomst. Niet nu. Niet hier. Anders, anders. Alles anders. Voor straks, voor die anderen. Niet jij, niet jullie. Auw voor jou, toekomst voor hen. Snap dan, snap dan. Voort, voortgang. Wereld mag niet stilstaan. Wel behoudend maar houden het niet zo. Niet zoals het nu is. Groot grootser grootst. Voor dan. Voor straks. Het is zo. Het is zo. De opdracht. De dwang en de drang. Zo leven wij, ja zo leven wij, en jullie allemaal moeten dan ook zo. Verward wij niet, verwarring voor jullie. Wij niet gek, man! Jùllie doen gek! Rotburgers!!!"
Laten we eerlijk zijn, het milieu is gewoon slecht voor het klimaat. Het milieu hindert de bouw van windmolens en zonneparken met immobiele bomen. Een goede boom is een omgezaagde boom, want die kan naar de biomasacentrale. En de overblijvende kale vlakte kan je in de nabije toekomst goed gebruiken om de accu’s van afgedankte electrische auto’s te begraven, en de karkassen van gesloopte windmolens. Die zijn niet biologisch afbreekbaar niet recycleerbaar en loeislecht voor het milieu. Met wat minder milieu is er weer meer ruimte voor klimaatoplossingen. En Vattenfall kan lekker subsidies oproken in de boomoven.
Minicolumn van de dag. Top.
Yes, compli!
Ja, goed samengevat.
Het viel mij ook al op, al dat gekap. Stiekeme aanvoer voor de biomassa tempels ?
Minder eiken is minder eikenprocessierupsen. Daar hoor je dan weer niemand over.
Waar kan je zonder bomen nog lekker wildplassen?
Staatsbosbeheer heeft een verdienmodel: houtkap tbv de biomassa centrales.
Ik zie ze binnenkort wel verschijnen bij mijn favoriete leverancier dan. www.absolut-traepiller.dk
Plant anders zelf eens een paar bomen in je tuin. Oh nee wacht, tuinen in NL zijn te klein.
Bomen weg, ohhhh ik zie plek voor woningbouw, een paar mooie villa's
Of een tentenkamp voor nieuwe vluchtelingen, kunnen ze gelijk een beetje cultuur snuiven.
Wat dacht u van 300.000euro starters appartementen
@SinisterNL | 27-02-21 | 20:26: Geef daar dan ook een Miele bij kado.
Dus een comb over ziet er raar uit volgens de cancellaars in Apeldoorn?
En dan zeker ook nog eens al dat prachtig mooie eiken door de hakselaar en de biomassacentrale in (of de openhaard) ipv verzagen en er mooie meubels oid van maken...
Onderhoud van bomen kost geld en Rutte heeft de gemeenten leeggetrokken met de overheveling van de jeugdzorg. Dus zijn de gemeenten platzak en dat gaat u merken in het openbaar groen. En in de gesloten kinderboerderij, de gesloten bibliotheek, het gesloten zwembad...
Oh? Zou de OZB gaan stijgen dan?
@Lorejas | 27-02-21 | 19:55: ook dat. Net als de hondenbelasting, precario, vuilstort en toeristenbelasting.
Snap de ophef niet. Alles wordt opnieuw geplant, lijkt mij normale gang van zaken. In dit soort lanen staan geen eeuwen oude bomen met jonge aanplant door elkaar. Dan krijg je nooit iets fatsoenlijks terug.
Flikker toch op man, die bomen staan er al een paar honderd jaar en zijn prachtig, het is gewoon absurd om iets wat er 300 jaar over doet om zo te groeien te kappen en te vervangen voor een paar sprietjes
Precies. U snapt het.
Hoop heisa om niets.
@LonelyWanker | 27-02-21 | 19:32: Flikker zelf op. Die bomen zijn daar ooit gezet om een aaneengesloten rij te vormen voor het paleis, een statige bomenrij met allure. Geen gehavend gebit van een zwerver.
Gewoon een nieuwe rij planten dus, en over een tijdje is het weer nét zo prachtig.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:35:
Zeg 2 a 300 jaar.
@Mr.Crowley | 27-02-21 | 19:36: Na 50 jaar wordt het al wat hoor.
Waarom niet alleen de zieke exemplaren wegkappen en die vervangen door plastic replica's.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:37:
Als er 20 miljoen Nederlanders hier zijn.
Het gaat prachtig worden.
@Mr.Crowley | 27-02-21 | 19:46: Verpest mij humeur nou niet he.... ;)
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:37:
Tegen die tijd zijn er zo een 9 miljard mensen.
Ik kan er niet op wachten.
@Mr.Crowley | 27-02-21 | 19:49: En geen énkele partij die dáár iets aan wil doen.
Bedreiging Numero Uno.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:55:
Maar wel eeuwen oude bomen affakkelen.
@Mr.Crowley | 27-02-21 | 20:01: Ik heb nog hoopvol gezocht, maar pro-aktief affakelen van eeuwenoude bomen staat in geen enkel partijprogramma.
Hout komt niet uit een fabriek mensen.
Toch weer een mooie plek om windturbines te plaatsen!!!!
Waar is Greta Tuindwerg als je haar nodig hebt ?
lol
Maar gelukkig worden die bomen in de biomassa centrale verbrand om het CO2 niveau op te krikken. Voor de volgende generaties tenminste een stukje opwarming. Zeker asielzoekers krijgen het al snel koud omdat ze het hier niet gewend zijn. Win-win
En wat dachten wij hiervan? Enig idee hoeveel bomen dit al heeft gekost? Het komt allemaal goed.. ja ja
www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projecte...
Alle bomen zijn nazi's
indebuurt.nl/denhaag/genieten-van/mys...
Wow, ik kende de boktor al en 'het verdringen van inheemse soorten door uitheemse' maar 'alleen de slechte bomen weghalen zou een raar beeld opleveren' slaat alles. Enne, Groenlinks, nog bedankt voor de biomassa centrales.
Het levert wél een raar beeld op. De architectuur is zo naar de knoppen. Hier en daar gewoon een gat. Als een gebit van een zwerver. Dat kán toch niet, bij een paleis.
Gewoon alles opnieuw planten dus.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:05:
Beter kappen ze het paleis voor een nieuw bos.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:05: bij ons in de gemeente bomen gecontroleerd door bomenexperts rijen levensgevaarlijke bomen werden goed gekeurd twee jaar later donderde levensgevaarlijke sparren etc om brandweer erbi en dat soort dingen hele gebieden rond de a13 gekapt (Schiebroek) kale vlaktes alom prachtige bossages naar de klootviolen geholpen.. nee ik geloof niet in dit beleid het wordt hier beton en asfalt alom.. de rekening die krijgt de generatie na ons..
GL is de duivel in schaapskleren
@aardv@rk | 27-02-21 | 19:18: De soep wordt vast niet zo heet gegeten. Elke gemeente heeft wel een vergroeningsplan. Je moet het alleen willen zién!
En daarbij, bomen staan nog altijd in dienst van de mens hoor. Althans, in Bewoond Nederland.
Vanochtend na familiebezoek een duurloop door het bos bij mijn geboorteplaats in Salland. Enorme stapels met prachtige, dikke omgezaagde bomen. Een kale plek in het boster grootte van twee voetbalvelden langs de weg. Ik zie overal bomen staan met een enorm geel kruis, moeten die er binnenkort ook aan geloven of waar staat dat voor? Waar zijn we mee bezig?
Niet zo hysterisch doen hoor. Zit vast een goed plan achter.
Ze zouden eigenlijk een gele ster krijgen maar daar was wat mee...
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:02:
Vast wel. Ik heb de ruimtelijk ordening hier de afgelopen 30 jaar er zo op vooruit zien gaan dat ik dat blindelings geloof. Een naïeve kudt ben je in deze...
Biomassa... meneer, biomassa.. u wilt graag groene energie? Nou daar komt het vandaan.
tonnetje hout levert de gemeente een leuk bedrag op.
@SterF... | 27-02-21 | 19:07: Ja, het onkruid tiert hier welig, maar dat is weer een ándere kwestie.
Laten we blij zijn dat er in ieder geval nog geld is om gevaarlijke bomen te kappen.
En daar laat ik het bij, heb geen zin in een ban vanwege een naieve domoor.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:02:
Een goed plan? Zullen we dat prachtige plan dan eens naar de burger communiceren? Als het toch zo'n goed plan is?
Tsja ze moeten wat om het fabeltje van global warming / CO2 uitstoot in stand te houden...
We zijn een gidsland. De hele planeet is straks een grote, open ruimte. Wen er maar aan, want het klimaat moet gered ofzo.
Het gaat zover komen dat de mens zichzelf vernietigd prachtig wat een rust zal dat geven..!
@Mosterd,
Je bent nogal fan van het statement dat Chinezen rauwe vleermuis vreten en daardoor covid19 kwam. Dat is grote onzin.
Ten eerste komt het virus niet direct via vleermuizen, de variant die in vleermuizen voorkomt is amper in staat mensen te besmetten, dat is een tussenstap voor nodig, ofwel in een lab, geven in een tussen host.
Ten tweede eten Chinezen bijna niets rauw, zeker geen vlees. Dat vinden ze namelijk barbaars, zelfs biefstuk wordt goed doorbakken, een koude salades bestaan ook uit eerst gekookte een daarna weer gekoelde groente. Het virus zou het doorbakken ook niet overleven, zelfs kort pasteuriseren is al voldoende om het corona virus uit te schakelen.
Je vindt het vast grappig klinken, maar het is domme onzin.
Wij rochelen en boeren niet zo veel, is dat ook barbaars?
Het is maar een grapje, ouwe zuurpruim.
Qippie flikker toch op man iedereen weet waar de COVID-19 shit vandaan komt zeker wel van vleermuizen kijk eens hoe de eetgewoontes daar zijn .. kan niet missen
Je zou het zelfs ongefundeerd en nodeloos kwetsend kunnen noemen.
@JJMS | 27-02-21 | 19:01: ja een grapje, maar mosterd stopt het in al zijn stukjes, wordt een beetje sleets.
Standaard denkwijze gemeentes. Ook hier.
Bomen van 15 meter omzagen. 5 huizen plempen en nutteloze brandweerweg van 6 bij 50 meter aanleggen.
Ter compensatie paar design plantenbakken met bruin gras.
En maar meedoen met de "Groenste gemeente van Nederland."
Ach, lariekoek!
Uw gemeente heeft ongetwijfeld een meerjarenplan waarin duidelijk sprake is van toename van het aantal bomen.
@Papa Jones | 27-02-21 | 18:56:
Aantallen? Is dat relevant als het om biomassa moet gaan? Op papier zal het meerjarenplan vast kloppen. Hoe paradigma's verschuiven in de toekomst en andere onverwachte dingetjes is daar niet in meegenomen.
@SterF... | 27-02-21 | 19:02: Ach, dat is geleuter. Plan is plan.
Hier in de wijk staan ook prachtig hoge platanen. Maar wanneer ze gevaarlijk worden, mogen ze van mij direct gekapt worden.
Zal óók wel weer een hoop gezeik worden, en gelal over biomassacentrales.
@SterF... | 27-02-21 | 19:02: De duivel is in Papa Jones gevaren, zo ken ik hem niet ...
@Wiebenick | 27-02-21 | 19:28: Hahahaha...
Nee, ik heb gewoon groene vingers.
Snoeien, zagen, hakken, opnieuw planten...
Zo is mijn wijk ook ooit begonnen, met verse jonge boompjes.
@Papa Jones | 27-02-21 | 19:51: aha, die groene vingertjes. 9 wkn cyclus. Om en cashen vandaar je voorkeur voor herplanten.
In winter zijn naaaldbomen het enige groen en geven luwte. Dus in Natuurpark Noord-Kennemerland kapt men deze bossen ivm 'hoort hier niet' en we willen open plekken, wat een goed idee is bij al die zeewind.
En dan de rest kappen,neem ik aan en bouwrijp maken op den duur. Gaaf.
Rasiesme!!!1!!!1!!
Het ruimen van allochtone dennen: niet eens een gek idee. Vroeger waren de duinen kaal! Frits Westers’ kaal. Dus doen we nu aan enig natuurherstel. Voor je het weet is de paars boeiende heide een veld met berken... zoiets dus. Want schaapskuddes zijn er niet meer, ja, een paar met subsidie... Maar ja, er is een nieuw biotoop ontstaan, met eekhoorntjes en zo.
Maar ja, de hondjes die uitgelaten worden daar, die moeten kennelijk alleen tegen een stam pissen, aldus de Bergense-vvd-eigenbelang-eerst-partij
@ger1306 | 27-02-21 | 18:45: Kan mooi alles naar de Groen Links biomassa centrale.
Ja, die open plekken, daar hadden ze het hier ook al over. Bij een oude kerk horen lichte, open plekken voor terrassen en recreatie. Tocht lekker door en geeft een ruimtelijk gevoel. Veel veiliger ook. Oude bomen zijn levensgevaarlijk vanwege vallende takken, en meer van die kul. Ten hemel schreiend.
Weg met al die stinkbomen de biomassa oven in, opgeruimd staat netjes
Hey Jesse, jij hier?
Ook hier: www.bd.nl/den-bosch-vught/kappen-van-...
Als het kwalitatief goed haardhout oplevert vind ik het wel mooi. Je moet er toch niet aan denken dat die mooie bomen in een anonieme biomassacentrale verdwijnen.
En voor de jongere generatie kunnen we er dan kerstbomen, uhh correctie winterfeest bomen, voor in de plaats terug planten.
Robin Hood krijgt het moeilijk.
Alleen een deel van de bomen kappen. Dat levert een raar beeld op. Typische ambtenarenredenering. We hebben in Nederland een hoop wijken met allemaal dezelfde huizen. Saai? Nee, zo is het mooi volgens de planologen. Ontmenselijkte robotten.
Het gaat hier om een architectonische bomenrij vóór Paleis het Loo he.
Niet om het Bulderbos van Pluk van de Petteflet of zo.
Klopt, hier staan asgrauwe flatgebouwen (4 hoog) met grote vieze weervlekken die geen likje verf mogen omdat de architect dat niet wil. I kid you not.
'Wij' hebben in Nederland geen eerbied of respect voor wat oud is. Een oude boom levert immers geen geld op. Midsomer Murders is hier zo populair vanwege de rustieke en klassieke abiance. Oude dorpjes die wij al lang niet meer hebben. Wij hebben nergens een stukje bos dat ouder is dan 130 jaar. Geen gebouwen meer die ouder zijn en zijn ze er wel mogen architecten de omgeving dusdanig vervuilen met hun glas, staal en schokbeton dat handhaven van het oude geen zin meer heeft.
Esthetisch failliet. Dankzij het lulverhaal van zo'n architect over licht en ruimte.
ok boomer.
@Jazeetie | 27-02-21 | 18:50:
Ja boom ja
Mijn geliefde geboortehuis anno 1620 werd een paar jaar geleden verkocht aan een projectontwikkelaar, samen met de even oude naastgelegen panden. Hij kreeg toestemming tot verbouw. Daarvoor huurde hij een een aantal Polen in waarna de panden slooprijp waren. De gemeente moest toen wel een sloopvergunning afgeven. Het verplichte archeologisch onderzoek op die plek in de oude binnenstad werd geen succes, vanwege de vernielingen. Er staat nu een gebouw met 4 verdiepingen studentenhuisvesting. Ik wandelde graag af en toe door mijn oude buurtje, maar nu niet meer.
Schokbeton; Nederlandse uitvinding en daar zijn tot de jaren 90 hele mooie dingen mee gemaakt.
De laatste fabriek sloot in 2006.
www.schokbeton.info/schokbeton.info/in...
@Wiebenick | 27-02-21 | 19:07: projectontwikkelaars zijn net zo srupuleus als drugdealers. Zero respect
Is er geen Partij van de Bomen inmiddels opgericht?
Nee, er zijn wel veel partijen voor eikels.
@Mr_Natural | 27-02-21 | 18:36: hahaha
Er hadden maar een paar mensen corona...
Toen ging het nieuwe normaal in...
De generatie na ons...
Het wordt steeds gekker, vanmorgen nog 2 kapkabouters op heterdaad betrapt toen ze m'n bonsaiboompjes wilden gaan kappen.
Levensgevaarlijk met die kapmessen! Heb je ze de grond ingetrapt?
@laurentius | 27-02-21 | 18:38:
Als rijpe kersen schijnen ze uiteen te spatten dan. Geinig gezicht.
Apeldoorn kapt niet, de gemeente Apeldoorn betaalt een bedrijf om te kappen. Eikenhout is duur, vooral als het oud en groot is.
Dus het nieuws zou moeten zijn dat de gemeente Apeldoorn deze kap heeft laten uitvoeren door bedrijven die geen enkele link hebben met leden van de gemeenteraad.
OT: ik kan de voetballiefhebbers melden dat de Easytoysboys hun tweede zege binnen hebben. Na Zwolle nu Utrecht aan de zegekar gebonden.
Oh, dat vind ik nou leuk! Hup Emmen!
Nieuwe batterijen?
In mijn gemeente is het op Facebook ook bijna wekelijks lachen, wanneer er weer ergens bomen tegen de vlakte gaan.
Mensen hebben geen idéé dat bomen een gevaar vormen wanneer ze oud/ziek worden en roepen domme dingen over de biomassacentrale die zeker hout nodig heeft en zo...
Dat rechtvaardigt het kappen van een zieke boom. Niet een heel bos. Mensen snappen dat ook niet kennelijk.
@Sans Comique | 27-02-21 | 18:37: Ligt eraan. Er zijn goede redenen om wél gelijk alles te kappen. Zie ook het artikel over Het Loo.
Ik zie met tevredenheid dat mijn aandelen Stihl tot ongekende hoogten reiken.
Ach, in Tilburg gingen ze ervan uit dat Decathlon zou komen dus is er in december 2019 vast 6,5 hectare bos omgehakt en nu staat er nog steeds helemaal niets, behalve een vlakte met geel zand. Oh ja, er staat nu een bord met ‘distributiecentrum te huur’.
De GS redactie die gekapte bomen ziet is een beetje het equivalent van een zustertje op een willekeurige afdeling van een ziekenhuis. Door bij te springen op de corona afdeling zien ze opeens mensen doodgaan. Totale shock. Bomen, zoals mensen, hebben niet het eeuwige leven. Zonder menselijk ingrijpen hadden deze bomen trouwens niet eens bestaan, simpelweg omdat ze in zout water zouden staan en zonder zuurstof zouden zitten, onder zeeniveau, weet je wel?
Nederland bestond al als _land_ (waar je op kon lopen en bouwen en zo) toen de Romeinen hier nog rondliepen. Je moet wel een ontzettende zwitsal zijn om dat niet te weten.
Dat is waar. Ineens zie ik de bomenkap in de Amazone regenwouden in een heel ander licht. Er is helemaal niets mis mee! We kunnen best zonder de longen van de aarde. Woestijn was toch ooit ook bos? Nee, de natuur heeft niet het eeuwige leven, en wij ook niet. Hoogste tijd om ruimte te geven aan andere levensvormen. Weg met ons!
Ook daar wordt aangewerkt door de boven ons gestelden. Er waren hordes mensen ipv op het strand, het helmgras te vertrappen op de duintoppen. Als je al niet op het idee komt: er lopen nu zoveel sporen naar toe en er wordt totaal niet gehandhaafd. Integendeel de bestuurders hebben zelfs tientallen uitnodigende kleine en grote gaten(50m) laten maken in de duinenrij en de duinrijen daarachter aan 1 kant ontdaan van helmgras(afgegraven) want verstuiving is belangrijk(?!).
Oja, de beroemde oerbossen van Amsterdam, Den Haag en Lelystad, heeft menig Romein zich aan vergaapt.
@Opslag Medium | 27-02-21 | 18:24:
Toen was nederland inderdaad groter de wadden eilanden zaten nog vast aan nederland en het ijselmeer was toen een zoetwatermeer. het grote verlies begon pas in de de grote afkalving was daarna van af de vroege middeleeuwen tot aan de late middeleeuwen
Het kwartje mag maar niet vallen he. Nederland heeft geen natuur, maar productiebos. Dat kap je en herplant je.
@Jazeetie | 27-02-21 | 18:56: Dus zo gauw de mens er ooit een keer is geweest mag je het omkappen "want niet origineel"? Gelul natuurlijk, en een volkomen onwenselijke redenering.
@miko | 27-02-21 | 18:56: Correct. Voor geinteresseerden, zie hier: commons.wikimedia.org/wiki/Atlas_of_t...
Lees eens goed. De mens heeft t gepland met als doel om t te kappen. Waarom dat kappen nu verketteren?
@Opslag Medium | 27-02-21 | 19:08: Een lommerrijke straat in de buurt werd om die reden van zijn lommer verlost. De originele staat van deze staat was uiteraard toen de bomen nog jong waren. Dus werd er een lange rij zorgvuldig gesteunde sprietjes geplant. Ze groeien snel, dat wel.
@Wiebenick | 27-02-21 | 19:44: straat
Hadden ze die bomen niet kunnen vaccineren?
Nu bomen kappen in het komende broedseizoen
Geweldig! Omkappen die zuurstof producerende horizon vervuilers. Voorzitter Houtzagers, what's in a name, van het Zuid-Hollands Landschap is een campagne gestart om leden te vragen geld te doneren voor het planten van een boom.. Misschien moet hij eerst eens in Den Haag ( D66 en Groen Links bolwerk ) gaan lobbyen. De ooit groenste stad van Nederland gaat steeds meer ( historische ) bomen verliezen. Zoals ook in de rest van Nederland er onnodig veel bomen worden gekapt. Ik zeg kappen daarmee
Over dat Amelisweerd (bos). Ik herinner me van vroeger eindeloze demonstraties en gedoe en ik dacht dat het een soort idyllisch doch enorm oerbos was. Maar op google maps is het een bosje (?) in de oksel van een snelweg. Mis ik iets?
Ja, dat de snelweg er is gekomen na het bos. Amelisweerd bos is een vrij oud loofbos. geen oerbos, dat heeft nederland al lang niet meer.
Staat paleis voor dusch mag de bomenziekte niet naar overvliegen ofzo,
zieken bomen kappen en nieuwe aanwas planten natuurlijk geen optie want
is hogere wiskunde! en dat begrijpt het plebs niet!
Ik zie op de foto rotte bomen die omliggen. Nu omzagen dan heb je nog wat aan het goede hout. Laat je staan dan vallen ze binnen een paar jaar om en heb je alleen brandhout. Verder lijken deze beuken qua levensduur ook wel klaar (150 tot 200 jaar).
Rotte bomen en goed hout,....... hmmm.
trouwens laanbomen hout is zelden goed hout.
Gèh … in Amersfoort hadden we ook twee weken geleden een kap, een blitzkap, van 1000 bomen. Daar wist de wethouder zelfs niets van. Zei ie. Eerst. Later, na de ophef, wist ie het ineens wel.
Boosdoener: zorgvastgoedontwikkelaar met de naam Utrechtseweg Sortie 02-N. Klinkt als een bombardementsvlucht in Irak. Blitzkappen: het nieuwe projectontwikkelen.
Doodziek wort ik van die achterlijke kapdrang hier in Nederland.
Echt fucking schandalig, alles moet altijd maar om, kunnen ze weer mooi de biomassacentrale te vreten geven
word
De reactie die je wist dat zou komen.
@Papa Jones | 27-02-21 | 18:12: Misschien omdat mensen zien dat er geen boom meer overblijft. Ja, van die achterlijke sprietjes van een paar meter. Opgefokt _gras_ ipv. een fatsoenlijk _bos_.
"Ja maar bos, dat is hier geen natuur! Dit land is een park!" (ik help je maar even met de volgende domme reactie) -> So fokking wat. Wil je dan alleen maar steen om je heen? Alleen nog maar geparkeerde auto's, vinexwijken, en industrieterreinen?
@Opslag Medium | 27-02-21 | 18:28: Onze gemeente heeft gewoon een meerjaren masterplan waarin je ziet dat het aantal bomen toe zal nemen. Dat is dus inclusief bomen die gekapt moeten worden.
Maar bij elke boom die daadwerkelijk gekapt wordt schieten er weer mensen in de stress.
Ik heb zelf bij de plantsoenendienst gewerkt, en ben gewoon heel rationeel: het wordt een gevaarlijke puinhoop wanneer je alles maar laat staan/groeien/omvallen.
@Papa Jones | 27-02-21 | 18:38: Hallo hier dr Wiebenick, groot gelijk heer Jones, ik draai mijn hand ook niet om voor een amputatie meer of minder hoor, als zo'n arm niet meer goed werkt moet hij er gewoon af, datzelfde geldt voor een hinkepoot, eraf dat been, wat heb je der aan. Dat gestrompel is geen gezicht en ook gevaarlijk. Er zijn goede protheses, dus wat is het probleem. Mensen raken telkens in de stress als ik dit uitleg maar dat is nergens voor nodig. Ons ziekenhuis heeft ook een masterplan waardoor de animo voor protheses zal toenemen. Snap die domoren ook niet die zeggen dat ik een beroepsdeformatie heb. Ik lach ze gewoon vierkant uit. Als iedereen maar sentimenteel gaat lopen doen over ledematen wordt het hier een puinhoop. Ze zijn vervangbaar!
@Papa Jones | 27-02-21 | 18:38: Als we die bomen wat meer ruimte gaven, zouden we niet zo hoeven te stressen over die gevaarlijke puinhoop.
Ik heb mij uiteraard weer éérst ingelezen voor ik wat roep, en vind in deze zaak de argumentatie vóór bomenkap uitstekend.
Volgens diezelfde redenering geven we nu ook 10 procent of zo van ons inkomen uit aan het verminderen van co2 uitstoot (waarbij trouwens die windmolens enz. de co2 uitstoot niet verminderen, en het effect van NL op wereldschaal niet meetbaar is, maar dat terzijde). Zodat we over 100 jaar de dijken misschien niet een meter hoeven te verhogen. Maar dat moeten we toch wel, aangezien China enz. lekker co2 blijven uitstoten (als dat inderdaad zorgt voor zeespeigelverhoging). Gekkenwerk.
Als men echt zo bang zou zijn voor die klimaatverandering van ze, waarom investeren we dan nog in de Randstad? Sociaal is het al verloren gebied, maar volgens de gelovigen loopt de Randstad nog deze eeuw onder.
Ik snap dit wel, it's a jungle out there. Aan al dat noordelijke hout groeien geen lianen en aan een paar beukennootjes kun je niet de Tarzan uithangen. Wopke Hoekstra is slechts ons schuchtere voorland: die echte He-Man kan nooit meer lang op zich laten wachten. A big swinging dick tussen de kokosnoten en bananen, tevreden in zijn electorale hangmatje. Alleen al de foto-ops!
Opgevoed door echte apen. Ik vind Femke Merel de perfecte Jane, maar vind nog maar eens de perfecte opvolger voor Rocco Siffredi. In Nederland. Het huidige grijs hoest zich na drie keer enthousiast op de borst roffelen helemaal de corona uit de longen.
Plus dat je van al dat liaanslingeren echte groene vingers krijgt. En dat Jane dan zegt dat je eerst maar eens je handen mag wassen. Na de queeste voor een stukkie zeep in het oerwoud, wat als je die uit je handen laat glibberen tussen al die andere chimpansees?
Wat borealer: lullig voor al die kapot te schieten wilde zwijntjes in onze natuur/parken. Die zullen al die gevallen eikeltjes pas echt missen. Want lekker!
Sinds hout een serieuze brandstof is voor energiecentrales zie je in allerlei gebieden, die vroeger aan hun lot overgelaten werden, intensief gekapt worden. Vraag mij wel af waaraan het extra geld dat dit opbrengt besteed wordt.
Coronasteunfonds voor Italië onder andere.
Ja, Paleis het Loo wordt ook echt aan haar lot overgelaten. Kost helemaal niks.
Tja, ik kan u 500 redenen per week leveren.
Dat levert de Koninklijke familie een aardige duit op aan biomassa
Ik krijg een beetje het idee dat wij de opoffer generatie zijn.
De generaties voor ons hebben de welvaart opgesoupeerd en wij mogen alles betalen en laten voor de generaties na ons.
Nou dikke middelvinger, ik leef nu, heb maar 1 leven en betaal ook (veel te veel) belasting, dus allemaal de tering, na mij bekijken ze het maar.
Rond 1960(??) was de overheid ook al een bomen hater: het plan was om alle bomen langs de wegen, te beginnen in de regio Lage Vuursche, om te zagen, zodat uit de koers geraakte automobilisten zich niet meer dood konden rijden tegen een boom.
Word ik nu gek???? Of wordt de wereld om mij heen steeds gekker????
Het laatste. Echt.
Lees die linkjes eens. Helpt tegen gekte, echt.
Kap náh!
Elke boom is er één teveel. Weg met die uitzichtbedervers.
Precies, windmolens zijn de nieuwe bomen
biomassacentrales, net als moloch, hebben constant honger en moeten aldus gevoed worden. de "bewering" dat hiervoor dus oerbossen gekapt worden word op deze manier onderuit gehaald. rest alleen nog het feit dat alle gekapte bomen na 2 weken verbrand zijn en de uitgestoten CO2 pas over 50 jaar weer opgenomen is door bomen. dat is als we dan nog bomen hebben. nee de houtkachel verbieden, dat helpt.
Er zit wel meer achter. Vaak heb je gevallen dat als de eerste paar bomen gaan, de rest het al onder de leden heeft. Soms zijn bomen ook oud en lijken ze gezond maar zijn ze van binnen zacht. Als je iedere boom nu door twee exemplaren vervang, heb je er meer en is alles opgelost. Ik neem aan dat daar rekening mee gehouden is bij de kapvergunning.
Ja zeg, ben jij boomdokter ofzo?
Dus 1 boom van 1 miljard kilo vervangen door 2 sprietjes? Blij dat u mijn financien niet beheert.
Probleem is het als je een regering hebt die iedereen dit alles door de strot duwt. Zelfde met elektrische wagens. Krijgt die handel eerst helemaal de tyfus gesubsidieerd en is het fantastisch hoe het op papier werkt voor de natuur. Daarna moeten we er allemaal aan en kan iedereen door de strot betalen niet alleen voor de verplichte e-car, maar ook via de belasting nodig om werkelijk overal die palen neer te zetten. Nu is het met dat hout ook manageable, maar als -iedereen- er aan moet gaat het twee planten voor elke boom die je kapt uiteindelijk te snel om dit vol te houden. We lopen over 100 jaar gewoon om takjes te vechten in ons klimaat neutrale westen, terwijl giganten als Indië, China en een door communisten gesponsord Afrika gewoon lullig door gaan met hun vervuiling.
@RickTheDick | 27-02-21 | 17:58: misschien is het wel waar wat Merlanni schrijft. Jammer genoeg wordt er niet uitvoerig over boomziektes geschreven. Als men meer daaromtrent zou publiceren zou het publiek meer leren over bomen en hun ziektes. Dan konden wij dit geval van bomenkap beter volgen.
@tectonicos | 27-02-21 | 18:00:
vroeg of laat lazert zo een boom in elkaar. Sommige na 50 jaar of zo, Salix populus etc. sommige na 3/400 jaar zoals eiken. Maar uiteindelijk worden ze vervangen.Door de mens of natuurlijk. de meeste bossen in nederland zijn aangeplant voor houtoogst of het bedwingen van de zogenaamde woeste gronden. veel pinus opstanden hebben zo sinds de jaren zeventig plaats moeten maken voor andere soorten. Kappen en herplanten bomen is altijd aan de gang geweest.
@Whmm | 27-02-21 | 18:07:
China is een van de grootste herbebossing projecten ter wereld. India komt daar achteraan china is bij de gobi woestijn bezig met een herbebossingsproject zo groot als Duitsland. veel van de ervaringen daar opgedaan worden gedeeld met de rest van de wereld.
Waar komt die houtvezel industrie ineens vandaan? Eu-subsidies? Green-investment,? .. Het zijn allemaal boeren met dikke diesels en een varkensoog for buisness . Natuur is groot geld swa.
Wat kan mij de toekomst schelen? Ik wil NU bomen!
lekker laten kappen, *nog een houtblok in de houtkachel schuift*
Neen, van de maatschappelijke ontwikkeling zoals ik die mij in de jaren 90, nog relatief naïef, voorstelde is werkelijk niets terecht gekomen...
joop.bnnvara.nl/opinies/zet-koers-naa...
Grote investeringen in (nu nog) dure opties als offshore wind zouden bijvoorbeeld gepaard kunnen gaan met investeringen in een aantal nieuwe kolencentrales, waarin dan – op termijn –forse hoeveelheden biomassa kunnen.
Job Cohen en Diederik Samsom
16 april 2011
De PvdA was toen al bezig deze planeet te verkloten.
“Peace in our time”
- Chamberlain 1939.
@boer-zonder-principe | 27-02-21 | 17:52: Dat zei hij in 1938. Maar ach, detail.
Landschapsarchitecture. Wat is daar mis mee?
Een nodeloze bomenholocaust, en dat dan ook nog eens in een periode waarin veel mensen iets extra's ontlenen aan een wandeling in de natuur. Dát is er mis mee.
@MickeyGouda | 27-02-21 | 17:51:
Dramaqueen.
@boer-zonder-principe | 27-02-21 | 17:54:
"Drama queens are often socially disadvantaged, and experience direct and indirect discrimination, as well as physical violence. In addition to being denied equal civil rights, anti-discrimination legislation, which protects other minority groups, may not extend to drama queens."
Precies, Red Shirt. Mensen roepen waar wat, maar hebben geen idee waarom die bomen bij het Paleis gekapt worden. Cultuurbarbaren! Cro-Magnonmensen!
geld, geld, geld. Alles gaat de biomassa centrale in.
Nederland is inmiddels één grote optelsom van falend beleid en niet te rijmen beslissingen. Het gaat ongetwijfeld om een gebrek aan langetermijnvisie, maar het voelt als kwaadaardigheid.
Breek me de bek niet open. In Groningen is het ook bar en boos. Er moesten zo nodig eeuwenoude bomen pleite bij de A-kerk, om een of andere flut reden, nou kijken we aan tegen schriele perkjes omzoomd door hoekig beton waarop je gratis een koude kont mag krijgen. Er zijn een paar bomen gered, maar voor de helsdeuren weg. Het Stadspark werd al omgetoverd tot een troosteloos oord, het is nog een godswonder dat het prachtige Noorderplantsoen niet tegen de vlakte gaat. De Grote markt dan, een zielloos gebeuren waar men de pas versneld om het opkruipend onbehagen zo spoedig mogelijk weg te spoelen met een goede pint. Alles wat mooi en sfeervol is moet verdwijnen, of zoiets. Onbegrijpelijk. Een godsgruwelijke zonde.
Met eervolle vermelding van de Bomenridders die zich met hart en ziel inzetten. Normaal ben ik niet zo van de protestacties maar mensen, kom in opstand tegen deze kaalslag!
Wel heel raar. Een beetje bioloog weet: hoe meer bomen, hoe meer CO2 retentie, hoe meer biodiversiteit etc. En hier lijken we er niet genoeg van te krijgen om die dingen om te gooien. Nou, ik heb even geteld, en ik heb heus vijftig bomen in mijn tuin, Geenstijl! Moet je wel de drempel ergens bij drie meter leggen, en als je dat niet doet, heb ik er maar vijftien ofzo, maar - het gaat om het idee. Ik doe mijn best! (heb twee nieuwe appelbomen, een pruim, een peer, een hazelaar, een eik, een kastanje en een zilverberk in de kweek staan overigens).
Bomen zijn grote corona verspreider ,wist je niet he.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat daar in Apeldoorn een bos was. Er stonden zeker bomen voor.
Ik zie het positief, door al de bomen in heel Nederland om te hakken geen bladeren meer op de rails, onze immigranten hebben nu overal een plaats om te voetballen en te grillen. Geen verkeersdoden meer tegen een boom. En het is groen om bio masse te verbranden dus wees blij.Die zeikers die lullen over schaduw kunnen een zonnen parasol aanschaffen.
We hebben zo'n weggetje vlak voor het eind van de bebouwde kom waar het even over een afstand van een kleine honderd meter heel smal wordt vanwege een boel prachtige bomen. Er kan maar een auto tegelijk tussendoor. Er staan geen borden die aangeven welke richting eerst mag. Het lost zich altijd vanzelf weer op. En (bijna) altijd steken zowel de automobilist die kon rijden alswel de automobilist die bleef wachten even een handje naar elkaar op als dank. Bomen verbroederen.
Maar oh wee als je in eigen tuin een keer een boom moet kappen....
Klein gaatje erin boren en wat vloeistof van onze grote vrienden van Monsanto erin spuiten.
Ach, wie doet er nog aan afvalscheiding, gooi mijn batterijen ook maar weer gewoon in de afvalbak. Na mij de zondvloed, waarom zou ik me nog druk maken? Hoe eerder we naar een andere planeet kunnen verhuizen, hoe beter, toch? Deze planeet is toch al kapot,stuk.
Dat is ze nog lang niet. Maar er wordt wel een versnelling hoger geschakeld.
"Een raar beeld" Je bedoelt een min of meer natuurlijk bos. Moeten we niet willen, alles moet een afgemeten en aangeharkt parkje worden. Met windmolens erin.
Sinds de jaren zeventig worden de meeste bossen steeds meer met rust gelaten. Wel word er ontzettend veel geld uit gegeven aan infra voor natuur, vaak bij het belachelijke af.
@miko | 27-02-21 | 18:18: Inderdaad... Miljoenen voor wildpassages waar geen wild doorheen wil, dat soort dingen.
@Muxje | 27-02-21 | 18:42:
Ach, Nederlandse steden zijn behoorlijk groen. vergelijk parijs eens met amsterdam
www.google.com/search?q=amsterdam++ov...
of
www.google.com/search?q=paris+overvie...
@miko | 27-02-21 | 18:45: Amsterdam was groen alleen al in zuid zijn 14000 bomen gekapt.
Ik zweer jonguh, Monsanto zit hier achter (samen met de 5G en de rabo). De ontbossing van Nederland is begonnen.
Hoe ziek ben je als je gezonde eiken omhakt?
Eiken hebben een ruggegraat, dat is niet van deze tijd..
Europese eiken leveren momenteel heel veel geld op.
China betaalt de hoofdprijs
www.destentor.nl/apeldoorn/eeuwenoude...
12 mei 2020
Voor het cultuurhistorische beeld is het van belang dat de bomen globaal dezelfde grootte hebben. Veel eiken zijn ongeveer zo oud als het paleis zelf; ze zijn eind 17de eeuw geplant. De beukenlanen tussen de grasvelden op het voorterrein zijn jonger.Daarbij is gedeeltelijke vervanging in de lanen moeilijk; beuken die tussen volwassen exemplaren komen te staan, groeien slecht. Dat is ook de reden dat de afgelopen jaren zelden is overgegaan tot gedeeltelijke herplant. Daardoor zijn er gaten gevallen in de bomenrijen.
Het rooien en het vervangen kost tonnen, zegt Van Maarseveen. Daar is in meerjarenbudgetten al rekening mee gehouden.
Dus direct na de bomen het paleis ook maar tegen de vlakte, en nieuw bouwen? Valt anders zo uit de toon qua leeftijd.
@LesPaul | 27-02-21 | 17:56:
een goede manier om te zeggen dat je er geen reet van snapt.
Overhand dunnen zou misschien een mogelijkheid zijn en je kunt tegenwoordig al eiken krijgen in behoorlijk grote maten
Ook een slablaadje is leven
U kunt meehuilen in het bos met deze totaal ontspoorde mensen:
www.youtube.com/watch?v=G880gxjj9dI
Net covid; "alleen maatregelen nemen voor de kwetsbaren zou een raar beeld geven"
Die smeerlappen hebben ze gewoon verkocht aan de biomassa centrale. Alles voor de groene khmer.
Dus nu komt er ook een vleermuizensnelweg als compensatie voor de bomen.
Denk niet in gemiste kansen maar in mogelijkheden.
Er zijn zat zinvolle manieren te bedenken om de leegte op te vullen:
- een windmolenpark
- een azc
- een ambtenarenstapelgebouw
etc.
Allemaal zaken waar toekomstige generaties meer van kunnen profiteren dan van zo'n suf stukje bos.
Gaat natuurlijk naar de biomassacentrale of een houthandelaar.
Ach, en dan? Graan gaat naar de bakker, aardbeien naar de hero fabriek etc.
Veel fruit zit in populiren houten bakjes. die bomen dementeren na ongeveer vijftig jaar. we hebben er polders mee volgezet om zee binnen 30 of 50 jaar te kappen.
Eikenhout... kun je mooie meubelen van maken, of vloeren.
@Papa Jones | 27-02-21 | 18:24:
Ja leuk, van die dikke eikenhouten tafels uit de jaren zeventig,.. status symbolen waren dat
@miko | 27-02-21 | 18:26: Ik heb een eikenhouten eettafel uit Frankrijk in de kamer staan, een erfstuk, hadden mijn ouders ook eind jaren 70 gekocht inderdaad, toen dat helemaal hip was. Met van die leeuwenkopjes op de hoeken. Is volgens mij óók zomaar 100/200 jaar oud.
@Papa Jones | 27-02-21 | 18:32:
Als je ouders die tafel hebben gekocht en de tafel is 200 jaar,.... hoe oud ben jij dan??? ;-)
@miko | 27-02-21 | 18:43: Haha, neehee, dat schrijf ik toch, zij kochten het eind jaren 70.
1970-1980 heb ik het dan over uiteraard.
Dat werd toen allemaal geïmporteerd uit Frankrijk, die ouwe rommel. Is nu totaal geen vraag meer naar.
Kap nou!
OT: Sjerry is ook weer bezig. Hij gelooft niet dat Navalny door Poetin is vergiftigd.
Niet door Poetin zelf
@Redactie: ter aanvulling: Langs de A4, bij het Wilhelminapark in Rijswijk twitter.com/Reezyard/status/136559390...
In Zweden kappen ze ook als een dolle. Oerbos gaat eraan:
wilderness-society.org/swedens-old-gr...
@goedverstaander | 27-02-21 | 17:38:
het is allemaal zo deprimerend. Bureaucraten kijken enkel naar cijfertjes. Zoveel kg biomassa, zoveel kg CO2, zoveel Zweedse Kronen opbrengst. Naar de emotionele en landschappelijke waarde wordt niet omgekeken.
@goedverstaander | 27-02-21 | 17:38:
Groeit vanzelf wel weer terug. Groene stroom. Groen.
@Is dit nog nieuws? | 27-02-21 | 17:43:
Dit bedoel ik dus. Een oerbos is niet enkel de bomen, maar ook het bodemleven en de fauna. Het kost decennia voordat dat weer is hersteld.
De bomen zijn in eerste instantie ook niet geplant door de - destijds - huidige generatie om van te genieten door diezelfde generatie. Soms moet je verder durven denken dan je eigen sterfbed.
Onzin dit. Net als het omslagstelsel bij pensioenregelingen. Laat iedere generatie het lekker zelf uitzoeken.
Ik dacht dat de kappers pas volgende week weer aan de slag mochten.
Even Apeldoorn bellen dan maar!
Er wordener een paar ziek en dus moest álles maar gevaccineerd worden. "Alleen de mensen met een zwakke gezondheid vaccineren zou een raar beeld opleveren, meent Het Loo."
Welja, een raar beeld....
Haha, scherp. Leuke vergelijking.
Sterk!
Kappen mag nou weer.
Dus als er 1 ziek is moord je de hele zooi maar uit..
Ik vindt ook wel is iets ziek maar roei daarom niet zijn hele familie uit.
wel = iets?
Tja, een laan met bomen in verschillende grote ziet er ook niet uit. Bomen zijn 300 jaar? Oud zat, hup de zaag er in en nieuwe planten niks aan de hand
Er is biomassa nodig.
Kappen die bomen!
Fap fap fap.
In het rijtje kap, kap, kap, staat ook Amelisweerd. Die is terecht want meer asfalt.
Daardoor kan je wel overal supersnel internetten met je mobiel en is er meer ruimte voor meer windmolens.
Waarzijn de felle protesten, waar is de gespeelde verontwaardiging? Bomenknuffelaars? Alleen op GS?
Op de Joop hebben ze het te druk met racisme, gendervraagstukken en BLM.
@goedverstaander | 27-02-21 | 17:30:
Klopt, seniele haatopa Han van der Horst is 24 uur paraat om alle onwelgevallige meningen eruit te filteren. Maar goed dat men daar extra grote luiers voor heeft uitgevonden...
Opstoken in elektriciteitscentrales, dan kunnen daar weer Tesla’s op rijden...
Die rijden al op de verkoop van emissierechten en subsidie.
Wanneer kappen ze daar nou eens mee.
REAGEER OOK