Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – We zijn er nog lang niet

De avondklok blijft, en mag nu ook overdag.

WILLEMPIE. HOOR JE OVERAL

Viruswaarheid boekte een Pyrrusoverwinning. Het kabinet had tot een avondklokje besloten, en de Kamer had op 11 februari dat besluit in meerderheid bekrachtigd, de Senaat zal dat 23 februari behandelen. Dan ben je dus aan het procederen tegen een maatregel met ruim draagvlak in het kabinet, het parlement en de samenleving.

Het Hof was bereid het hoger beroep dezelfde dag te bespreken, de wrakingskamer vond de drie raadsheren niet vooringenomen. Er werd dezelfde dag besloten het lagere vonnis te schorsen en gisteren werd dat met een week verlengd. Ondertussen heeft het kabinet een nieuwe wet ingediend, die ook door de Kamer en Senaat is aangenomen. De avondklok blijft, en mag nu ook overdag.

Publiek bij Guido Weijers

De argumentatie van de lagere rechter was bijzonder interessant. Als een kabinet een probleem en een mogelijke avondklok te vaak bespreekt, dan verwatert het tot een spoedeisend karakter. Als een kabinet zorgvuldig handelt, of laat hard ingrijpt na een stukje laksheid, dan was er ook tijd een aparte wet te maken, en mag deze slapende noodwet niet gebruikt worden.

Hier werd een analogie met een dijkdoorbraak gemaakt. Alleen bespreken we dijkdoorbraken ook regelmatig, doen er onderzoek naar, legden een nieuwe dijk inclusief parkeergarage bij Katwijk-aan-zee. Als er straks een zuidwesterstorm wordt voorspeld, het kabinet spreekt publiekelijk over de risico's, er breekt een dijk door, dan had het kabinet ook alle tijd om een losse wet te maken.

Dat onderwerp is ook tot in den treure besproken. Straks gaan we in dat dossier pas evacueren als het water metershoog in de polder staat. Deze jurisprudentie zal ertoe leiden dat de Wet Buitengewone Bevoegdheden Burgerlijk Gezag bij de volgende naderende ramp prematuur zal worden ingezet om binnen de termijn te blijven.

Helaas was dit niet het enige politieke geweld van deze week. Minister De Jonge kwam met massaal testen en een app waarmee je kan aantonen getest of gevaccineerd te zijn. Mensen die nog een onbekend risico vormen, krijgen deze gele ster. Minister Slob kwam met 8,5 miljard voor het onderwijs. Sinterklaas voert campagne vanuit de schatkist, na ons de zondvloed.

Een jarenlang geoptimaliseerd en gecultiveerd onderwijs-proces zou je door met wat goud te besprenkelen even een jaar aan corona-achterstanden kunnen inhalen. Dan ga je eraan voorbij dat de belangrijkste vorming sociaal-emotioneel is. Dat een leerproces rust en welbevinden nodig heeft. Er zit ook een maximum aan hoeveel informatie je per uur in een lief kinderhoofdje kunt stampen.

Dit zijn managers die denken dat negen vrouwen in een maand een baby kunnen baren. Het gebaar om alle examenstof ook online via video aan te bieden, was hol. Dat staat al jaren online. Van makkelijk tot gevorderd. De jeugd heeft toegang tot meer informatie dan al hun voorouders samen, maar is geobsedeerd (dankzij zielloze sociale media) in gepersonaliseerde waanbeelden.

VONDELPARK VANDAAG

De teloorgang van het studentenleven, waarbij wellicht vreemde corporale omgangsvormen de steen des aanstoots vormen in de rest van de maatschappij, had ook functie. De maatschappij heeft weinig aan academici die zich alleen kunnen bewegen in een splintertje van een vakgebied. Die een fors deel van hun opleiding online hebben gevolgd, om daarna af te studeren op een bureaustudie.

Leuk om het collegegeld te halveren, maar negatieve studieadviezen, korte studiebeurzen en leningen geven al jaren academici die kortdurend, theoretisch & gespecialiseerd zijn opgeleid. Als er iets is wat deze studenten en scholieren moeten inhalen, dan is dat niet vakinhoudelijk. Het is de stap naar de praktijk, samenwerken, samenleven, identiteitsontwikkeling en echte mensenkennis.

Waar ik me echt zorgen om maak, is de nieuwe richtlijn dat hoofdpijn en vermoeidheid tot coronasymptomen gerekend gaan worden. Dankzij de extra werkdruk, de besluiteloosheid, ad-hoc rijksbeleid en de jojo-effecten tussen fysiek les, online les en allerlei hybride tussenvormen, hebben ruwweg de helft van het docentenkorps deze klachten wel ergens gedurende de werkweek.

Protocollair moeten deze onderwijzers ook bij deze nieuwe klachten in quarantaine, een testje ondergaan, de uitslag afwachten terwijl zij online lesgeven, om na een negatieve uitslag weer naar hun werk te racen om de schade te gaan beperken. Beter ventileren plus screenen op lichaamstemperatuur is goedkoper en effectiever.

Al sinds het prille begin volgen we het virus door te letten op kleine spontane genetische mutaties. Nederland kende de eer van meerdere kanten door meerdere varianten besmet te raken. Zes landen rapporteren deze maanden een nieuwe variant, let op dezelfde groeicijfers. De eerste 19A variant is bijna uitgestorven, deze variant ging wereldwijd in vier maanden van 1% naar 24%.

Dat gebeurt volgens Charles Darwin (1859) alleen als de nieuwe soort beter is aangepast op zijn omgeving, dan haar voorganger. 110 miljoen positieve testen tonen aan dat dit virus bizar veel kans heeft gehad om te muteren. Dat dit gebeurd is, was voorspelbaar en voorspeld. Dat deze variant beter verspreid is zeker, het onderliggende biologische mechanisme nog niet.

Hopelijk leren we virussen uit te roeien voordat ze verspreiden en muteren.

Reaguursels

Inloggen

Na een zin er eigenlijk al weer klaarmee.
"Dan ben je dus aan het procederen tegen een maatregel met ruim draagvlak in het kabinet, het parlement en de samenleving."
Vooral dat laatste "en de samenleving" neem ik met een enorme zak zout.
Ik geloof dat de huidige beslissingen helemaal niet ruim gedragen worden als ik het zo om mij heen hoor.

Datgingniegoed | 21-02-21 | 19:43

Een blunderstukje Feynman, wat een ongelovelijke bullshit dat er over dijken wordt gesproken en ook wetgeving gemaakt wordt wil niet zeggen dat zich niet onverhoopt iets vreselijks gebeurd, bv Jorritsma springt samen met Sharon en Asha is een sloot en de dijk breekt door. Dit is volkomen onvergelijkbaar met het instellen van een avondklok, die eerst onbestaanbaar was, toen uitgebreid in de week werd gezet en toon werd ingevoerd.

bijna_raak | 21-02-21 | 15:53 | 1

Ongelovelijk..? Werkelijk. Maar terzake. Wel eens van voortschrijdend inzicht gehoord? Wetenschappers doen niet anders.

Wiebenick | 21-02-21 | 18:52

Onnodig verwarrend opgeschreven, Feynmale. Begrijp er meteen al geen kut van.

klimaatsloper | 21-02-21 | 15:43

Geen sterk stuk deze week. Een dijkdoorbraak is een valse analogie. De avondklok is slechts een van de vele maatregelen. Bovendien is het onduidelijk wat deze maatregel bijdraagt aan beperking van het aantal besmettingen (wat op zichzelf misschien al niet de meest relevante indicator is aangezien heel veel mensen niet of licht ziek worden).
Als het water door de polder klotst moet je subiet iets doen, zoals het gat dichten met wat je voorhanden hebt. We zijn nu een jaar verder met dit virus, dus de urgentie is absoluut niet dezelfde. Als je een secondaire maatregel zonder duidelijk effect meerdere keren bespreekt en dan ineens haast hebt, is er iets goed mis in bestuurlijk Nederland.
Het dichten van de dijk is geen secondaire maatregel. Je weet dat als je het gat dicht dat het water dan stopt. Ik ga dan ook helemaal met de lagere rechter mee.

Het is voor mij duidelijk dat dit virus gevaarlijk is, maar de nevenschade die onstaan is in de maatschappij en de komende maanden en jaren duidelijker wordt is waarschijnljk veel groter dan wat we voorkomen hebben. Die afweging wordt niet voldoende gemaakt omdat het debat niet echt plaats lijkt te mogen vinden in Nederland.
Ik woon in een land dat er anders tegenaan kijkt en waar veel meer kan en mag. Hier gaan mensen ook dood aan Corona, maar het leven gaat relatief normaal door. De dood hoort bij het leven. Vrij naar Frederik de Grote: "Hunde, wollt ihr ewig leben?"

Pje911 | 21-02-21 | 15:01 | 1

Het is van het grootste belang dat het virus zo snel mogelijk wordt teruggedrongen. Het is dus wel degelijk urgent. Elke besmetting is er een te veel. Elke maatregel draagt hieraan bij, ook al is niet direct meetbaar in welke mate.

Wiebenick | 21-02-21 | 18:58

Ik had me genaaid worden door een engel heel anders voorgesteld.

Harry.Langezwaal | 21-02-21 | 13:32

De redenatie van auteur omtrent de motivering van de lagere rechter loopt zeer mank.

Eendt | 21-02-21 | 11:24 | 2

O ja joh

Cepalislam500mg | 21-02-21 | 11:33

Iemand heeft je redenering weggehaald.

sockpuppet | 21-02-21 | 13:24

In sommige gebieden in Portugal begint de avondklok al om 1 uur 's middags. Hoorde ik van vrienden die er wonen.

Rest In Privacy | 21-02-21 | 11:20

Corona is here to stay, zeker de komende jaren. Wen er maar aan.

Rest In Privacy | 21-02-21 | 11:03 | 3

Corona wel. Maar die overheid. Die moet terug naar waar die voor en door is ingesteld: de burger. Stem VVD 66 GL CDA PVDA SP GPV en je krijgt nóg meer overheid en nog meer regels en bemoeizucht. Voor de balans, stem tegenkandidaten zoals Wilders, Baudet, Bosma, De Mos.

Cepalislam500mg | 21-02-21 | 11:38

Splinter

De paus | 21-02-21 | 11:44

@De paus | 21-02-21 | 11:44: Als ik haar door de zaal zie lopen in haar jurk dan gaat mijn hand in gedachten al naar het rode potlood. In het stemhokje dan hè.

Cepalislam500mg | 21-02-21 | 12:13

Dus als het ook overdag ingezet gaat worden hebben we dat dus aan Willen Engel te danken... ;P

Friepeltje | 21-02-21 | 10:45 | 2

Nee, dit hebben we te danken aan Marx Rutte en co. Die hebben deze wet geschreven en aangenomen. Wij Nederlanders hebben zelf deze leugenaar gekozen als premier en gaan dat weer doen ondanks deze wet.

Miss Silly | 21-02-21 | 11:10

@Miss Silly | 21-02-21 | 11:10: Ga jij er effe lekker serieus op reageren joh..... :D

Friepeltje | 21-02-21 | 13:06

Opschieten met vaccineren en geen lullig 40000 per dag maar minstens 250000 per dag, kappers open, red light open, winkels open en terrassen open. Inderdaad dan mag de avondklok blijven van 23:00 uur tot 4:00 uur. Jongens, meiden doe hier iets aan. Maak Nederland leefbaar "again".

Schilder58 | 21-02-21 | 09:43 | 11

@Schilder58,
Ok, Maar vrijwillig vaccineren en ook geen vaccinatie pas invoeren en stoppen met de avondklok

Datgingniegoed | 21-02-21 | 19:47
▼ 8 antwoorden verborgen

Kijk v.a. 5 min eens naar de goedkope oplossing van het hele "probleem", uitgelegd door een dokter:
youtu.be/OY8QV7lnFFo

RichardBandler | 21-02-21 | 09:31 | 5

Er zijn idd steeds meer (huis)artsen (ook de mijne) die niet begrijpen waarom ze 1) vanaf het begin buiten deze vaccinatiehoax zijn gehouden en 2) zelfs van de NHG niet de medicijnen mogen voorschrijven die er gewoon al tig jaar zijn. Maar ja, de regeringen hebben hun mantra goed erin gestampt: alleen een vaccin.

Cepalislam500mg | 21-02-21 | 12:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooie quote dit: "De jeugd heeft toegang tot meer informatie dan al hun voorouders samen, maar is geobsedeerd (dankzij zielloze sociale media) in gepersonaliseerde waanbeelden."

ProMontagna | 21-02-21 | 09:10 | 1

Inderdaad er wordt geprobeerd om de mens en dan met name de jeugd van zijn ziel te ontdoen.
Zelf nadenken kan dan alleen nog maar binnen gestaalde kaders en Nietzsche, Voltaire en Schopenhauer worden in de ban gedaan.

Here's Freddy | 21-02-21 | 10:28

Ik verwacht binnen 3 jaar een Parlemetaire enquete over het geknoei met Corona en de genomen maatregelen en de enorme economische recessie waar we in zijn beland.
Je kunt de excuses die Mark en Hugo dan gaan gebruiken nu al opschrijven.”met de kennis van nu zouden we het anders hebben aangepakt”
“Daar herken ik mezelf niet in”
“ we moesten 100% acteren met 50% van de kennis”
Etc, jullie weten er vast ook nog wel een paar.

Crankhead | 21-02-21 | 09:07 | 7

"We hebben ons gespiegeld aan de landen om ons heen. Als het daar goed heeft gewerkt dan zou dat bij ons toch ook het geval moeten zijn?"

copywriter | 21-02-21 | 11:10

"We hebben naar de vorige avondklok gekeken en toen was er geen Corona, dus we dachten: beter goed gejat dan slecht bedacht"

Pje911 | 21-02-21 | 15:12
▼ 4 antwoorden verborgen

"Hopelijk leren we virussen uit te roeien voordat ze verspreiden en muteren."

De Westerse samenleving is doorgeschoten met het debiele idee dat alles maakbaar en controleerbaar is in onze wereld. Virussen zijn onderdeel van onze leefomgeving. Accepteren dat er af en toe wat meer mensen omvallen door een virus hoort daar gewoon bij en hoeft gezien de overbevolking niet eens zo heel erg te zijn om er weer sterker uit te komen als geheel.

oh no | 21-02-21 | 08:55 | 8
-weggejorist-
Cepalislam500mg | 21-02-21 | 11:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Wel interessant om t 'haar' van Engel van achteren te zien. Lekker mottig en met een enorme kale plek op zn achterhoofd. Begrijp nu waar de frustraties vandaan komen.

Weerduivel | 21-02-21 | 08:43 | 6

@Weerduivel ziet er inderdaad zeer ranzig uit..!

aardv@rk | 21-02-21 | 10:19

Maar aan daadkracht en temperament kan bijna elke reaguurder aan hem ook wel weer een voorbeeld nemen.

Cepalislam500mg | 21-02-21 | 10:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat n hak op de tak verhaal. Heb hier de kracht niet meer voor.

Weerduivel | 21-02-21 | 08:41

Rutte is hoofdpijndossier> u krijgt hoofdpijn> u heeft dus Corona> Rutte etc.

koperbij | 21-02-21 | 08:40

Het spijt mij wederom dat ik het gelezen heb. Zoals meeste stukken van Feynman is het een tamelijk onsamenhangend betoog dat teveel woorden gebruikt om niks nieuws te vertellen.
Maar het ergste vind ik het totale gebrek aan humor. Het zijn weer 3 minuten van mijn leven verloren die ik nooit meer terugkrijg.

getergde kaasboer | 21-02-21 | 08:26 | 2

Het woordje "wederom" in uw tekst is veelzeggend. De tekst van Feynman is niet te weerstaan...

Goedzo | 21-02-21 | 09:25

De plempsels van Feynman zijn feyn om te lezen man. Veel feiten en bronnen tussen de GS satire door.

Cepalislam500mg | 21-02-21 | 10:28

Begint een beetje op ‘Revenge of the nerds’ te lijken dit... afgewezen in elke kroeg en nu moet iedereen eraan geloven.

HebjeHemweer | 21-02-21 | 03:53

Als wij als burger niet meer massaal Den Haag ingaan om te demonstreren dan verandert er ook niets. Integendeel: er worden alleen maar meer vrijheden afgenomen. Kijk nog een het fragmentje terug als Rutte het volgende wauwelt: Build Back Better. Dat is pas eng. Hoe dan en wie wordt ‘Better’? Wij, de burgers worden geofferd en over een paar jaar is het Chinese systeem van het onderdrukken van haar onderdanen door complete surveillance en straffen ook in Europa/ Nederland gemeengoed. Ik ga mee protesteren in Den Haag.

Taartmoment | 21-02-21 | 03:43 | 3

Rutte breekt Nederland steeds verder af . Dat BBB is weer een aperte leugen .

Koning BongoBongo | 21-02-21 | 06:49

Build Back Better.
Een Nieuw Begin

Hou toch eens op met die achterlijke slogans.
Meestal gaat het met drie woorden. En deze beginnen ook nog allemaal met dezelfde letter. Nou nou.

Er is helemaal geen back of again of nieuw begin. Managementpraat. We gaan het helemaal anders doen want de mensen voor ons maakten er een zooitje van.

Je moet gewoon verder met waar we nu staan. 'In gelul kun je niet wonen'

kloopindeslootjijook | 21-02-21 | 08:31

@Koning BongoBongo | 21-02-21 | 06:49: BBB Bad Bed Brood toch? Het enige wat je nog gegund wordt

Analia von Solmsch | 21-02-21 | 11:11

"Een virus als dit laat zich niet uitroeien.", dat is de mensheid voor Corona in vermoedelijk duizenden jaren niet gelukt. Toch is het goed denkbaar dat met iets als het Pfizer vaccin zinnig en levenslang is te vaccineren tegen alle Corona virussen. Dat is geen uitroeien, dat kan bijvoorbeeld niet omdat het altijd weer van andere dieren zoals vleermuizen en nertsen naar ons kan overspringen, maar we hebben er dan echt geen last meer van. Zie: berthub.eu/articles/posts/reverse-eng... Corona kan met geluk in de toekomst alleen nog last geven zonder de spike en die kans is extreem klein. Het is niet zeker maar wel denkbaar.

chefren | 21-02-21 | 03:04

Bah Feynman, wat sla je juridisch toch weer de plank mis. Je verwijst naar de uitspraak, vergelijkt met een dijkdoorbraak, en vervolgens blijkt dat je er niets van begrepen hebt.
Even in simpele taal: de door kabinet gebruikte wet is voor noodgevallen met spoed spoed.
Overheid zegt: invoering avondklok = spoed spoed spoed.
Voor wie zich de invoering nog herinnert; deze heeft een aanlooptijd gehad van ca. 1,5 week. Ruim voldoende om via spoedwet te regelen, zoals nu blijkt.
Verder valt bij die spoed ook nog wel wat te mekkeren. De crisis duur al een jaar, effectiviteit avondklok staat bepaald niet vast.
Kortom, die noodwet is niet de juiste basis. Dat is echt alles. Die dijkdoorbraak kan tzt en nog steeds direct via de noodgevallenwet afgehandeld worden. Die vergelijking is echt tenenkrommend slecht.
Uitspraak hier: uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocum...

Had liever aandacht besteed aan de wijze waarop politiek en rechtspraak veel te dicht op elkaar zitten in dit dossier. Hof Den Haag stelt beslissing uit om Eerste Kamer niet in de weg te zitten. Dat is pas erg.

Magna Carta | 21-02-21 | 01:56 | 2

Niet alleen in dit dossier zitten politiek en rechtspraak veel te dicht op elkaar. Het is een zorgelijke trend en op den duur veel gevaarlijker als een virus.

Gladiator Fap | 21-02-21 | 08:12

@Gladiator Fap | 21-02-21 | 08:12: Precies inderdaad.

Magna Carta | 21-02-21 | 15:34

Er zit niks anders op dan" in de buitenlucht vertoeven" demonstraties bij te wonen.Anders drinkt het niet in die Haagse hersens door dat we het gekonkel en gemanipuleer zat zijn.

tegenalles | 21-02-21 | 01:49 | 1

Gebruik de tijd thuis om Nederlands te leren.

SergeantPierlala | 21-02-21 | 12:59

Net zo als in war of the world dode een virus de Martianen.
Iedere oetlul die Biologie in zijn pakket had op de Mavo/Havo weet dat virussen en bacteriën snel muteren.
De crux van het bestuurlijke wanbeleid waar we nu in zitten is naar mijn mening dat het virus sneller muteert dan een ambtelijke bestuurs procedure.
Het lijkt er sterk op dat ze totaal de grip kwijt zijn en maar wat maatregelen roeptoeteren om dat voor de buitenwereld te verdoezelen.
Als mensen het nut niet inzien van een maatregel negeren ze die.
Kijk maar naar vandaag pokkedruk op de weg van mensen die massaal ergens heen gingen. Vlak voor 21:00 uur is het een racebaan op de snelwegen.
Wat heeft een avondklok dan voor nut als het contact moment overdag was?
ooh wacht nu mogen ze ook overdag een verbod instellen.
Mensen zoeken altijd een uitweg.
Op veel plaatsen mag je al niet meer pissen langs de snelweg omdat de wc's gesloten zijn.
Gevolg de parkeerplaatsen en carpoolplaatsen worden pisstops
Het overheidsbeleid begint totaal absurd te worden, zover dat ik mij niet meer verbaasd als ze een doorspoel verbod van de WC op bepaalde uren verzinnen.
Uiteraard Boa's in de straat die de wc vensters in de gaten te houden of iemand doortrekt en meteen bonnetjes uitschrijft. De ME die je letterlijk van de pot rukt omdat je te lang op de pot zit.
we gaan de derde maand in van 2021 en het is al veel absurder dan geheel 2020.

captain-caveman | 21-02-21 | 01:32 | 6
-weggejorist-
Cepalislam500mg | 21-02-21 | 13:28

@Wiebenick | 21-02-21 | 10:57: Ooit de overheid een logische werkende maatregel zien invoeren?
Faal op faal leugen op leugen en dan zouden wij ze moeten vertrouwen?

captain-caveman | 21-02-21 | 17:18

@captain-caveman | 21-02-21 | 17:18: Een overheid is niet onfeilbaar en zal nooit aan uw hoge verwachtingen kunnen voldoen. Zo houdt u altijd wat te zeiken. Misschien is dat de bedoeling.

Wiebenick | 21-02-21 | 19:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Citaat: "Dat deze variant beter verspreid is zeker, het onderliggende biologische mechanisme nog niet.
Maar dat leg je net daarvoor uit in de "simpele" Darwin constatering
als de nieuwe soort beter is aangepast op zijn omgeving, dan haar voorganger.
Het mechanisme van evolutie!. Een continu proces en op het niveau van Virussen een behoorlijk snel proces.

dijkbewaker | 21-02-21 | 01:05

Ik ben het niet eens met de coronawappies, maar ik vind wel dat de maatregelen door beginnen te slaan. De overheid maakt er een puinhoop van.
Supermarkten moeten bijvoorbeeld nog steeds om 20.00 al hun alcohol afschermen, terwijl ze nog geen half uur later al dicht moeten. Dat die regel nog niet is afgeschaft duidt erop dat men in Den Haag totaal het overzicht kwijt is en maar in het wilde weg bezig is.
Men heeft niet meer voor ogen hoeveel de maatregelen ons kosten, het innemen van vrijheden is een hellend vlak. De avondklok die 'zo snel mogelijk weer afgeschaft" moest worden, wordt nu al gebruikt om zogenaamd andere versoepelingen door te voeren. Er wordt steeds lichter gedacht over onze vrijheden. Ik begin het zat te worden. Niet omdat het virus ongevaarlijk is, maar omdat er een grens is wat we als samenleving redelijkerwijs kunnen doen, die grens is bereikt. Het wordt tijd de gevolgen van corona onder ogen te zien en niet langer weg te duiken. we zijn het probleem nu aan het verplaatsen naar nog veel meer andere problemen. Ik zeg, kom (vreedzaam en volgens de regels) in opstand. Het is genoeg zo.

elco485 | 21-02-21 | 00:28 | 3

Geen zorgen over "viruswappies": tegenwoordig wordt je die club al toebedeeld als je een objectieve vraag stelt. De paar % die echt van de pot gerukt zijn zijn van hetzelfde kaliber als die, die geloven dat de aarde nog maar 12 jaar heeft vanwege klimaatverandering. Geen aandacht aan besteden en gewoon jezelf goed voelen over het feit dat je nog in staat bent zelfstandig te denken, zelf als je daarvoor door de woke-clique verkettert wordt.

Gladiator Fap | 21-02-21 | 08:16

Beginnen door te slaan?!

Dat zijn ze al heel lang hoor en dat zeg ik als niet-wappie. Elke vorm van proportionaliteit en gezond verstand ontbreekt. Het hele corona circus lijkt meer gericht om grootschalig te indoctrineren om daarmee andere veranderingen (blijvend) door te kunnen voeren.

Zonder al dat 'gratis' geld voor/van de overheid had de wereld er ongetwijfeld anders uitgezien qua maatregelen.

oh no | 21-02-21 | 08:59

@oh no | 21-02-21 | 08:59: Weet u heel zeker dat u geen wappie bent? Het is erg besmettelijk.

Wiebenick | 21-02-21 | 10:59

In mijn omgeving zijn we vooral Willem Engel (telg van huisjesmelker), Jeroen Pols (crimineel), van Haga (huisjesmelker), Thierry Baudet (kut-Waal flikker hem het land uit), en ander gespuis zat. Ze zijn geen onderdeel van een oplossing en dus onderdeel van het probleem. Ik zag dat Emma Wortelboer (hihi die naam) weer aandacht gaf aan dat kleutertje Baudet die zweeft met Hitler, Mussolini en Franco. Nou dat willen we hier niet Emma. Kan je dan ook geen aandacht geven aan dat stuk afval? Gewoon een vraagje van een belastingbetaler. Ik vind niet dat Baudet interessant is voor het algemeen belang. Maak dan maar een wijven die kijven programma.

DeKussendeWielrenner | 21-02-21 | 00:02 | 4

Als u zichzelf tot woordvoerder benoemt van uw omgeving lijkt me iets minder schelden wellicht een verbetering. Zelfs als het een gesloten afdeling is in een groter "wooncomplex"

dijkbewaker | 21-02-21 | 00:52

Op het moment dat je mensen "stuk afval" gaat noemen, ze vergelijkt met een paar van de grootste misdadigers die de planeet ooit gekend heeft en dat ook nog helemaal bon-ton schijnt te vinden sta je zelf behoorlijk wat dichter bij die misdadigers dan je doelobject zelf. Typisch weer, die cognitieve dissonantie.

Gladiator Fap | 21-02-21 | 08:19

Wat is uw bijdrage aan de oplossing, of bent u ook onderdeel van het probleem?

Zorc | 21-02-21 | 08:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een gebazel weer, leer eens een samenhangend betoog schrijven Feynman: inleiding en vraagstelling, expositie en conclusie. Het is hak op tak en slaat als Jan op Dirk. Welke boodschap wil je dat de lezer bijblijft?

Hopenschauer | 20-02-21 | 23:51 | 3
-weggejorist-
Maytheforcebewithyou | 21-02-21 | 00:07
-weggejorist-
Hopenschauer | 21-02-21 | 00:19

@Maytheforcebewithyou | 21-02-21 | 00:07: ook met Zwitsal kun je al jaren topics hebben gelezen. En iedereen mag hier kritiek hebben, nog beter is als die kritiek zoals hierboven gewoon terecht is.

KokkieBalboa | 21-02-21 | 00:20

Die laatste opmerking vind ik nogal kwetsend. De biodiversiteit kachelt achteruit. En dan moeten ook nog alle virussen uitsterven. Geen virus is illegaal. Welkom in mijn land.

Rest In Privacy | 20-02-21 | 23:29

Dus bij een weekend met 25 graden gaat de wet “ vertoeven in de buitenlucht” in op zaterdagochtend 04.30 uur t/m maandagochtend 04.30 uur. Zoiets ?

Kwelbeller | 20-02-21 | 23:22 | 4

En denkt men dan werkelijk dat bij een hittegolf, waar 's avonds een verkoelend briesje opsteekt iedereen in zijn huis blijft zitten?
Ik niet.

de honden blaffen... | 20-02-21 | 23:41

@de honden blaffen... | 20-02-21 | 23:41: tuurlijk niet. De spits is nu ook al redelijk op weg naar het oude niveau.

VP732 | 20-02-21 | 23:42
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind herstel.nl een goed uitgangspunt om het tij te keren herstel-nl.nl/
Al is deze exercitie van Engel ook nodig, al was het maar om de staat scherp te houden. En het mogelijke Jenga-effect.

VP732 | 20-02-21 | 23:16 | 2

Jenga effect? Je haalt er 1 verkeerd blokje uit en de hele zooi flikkert in elkaar?

elco485 | 21-02-21 | 00:32

.... Dan ben je dus aan het procederen tegen een maatregel met ruim draagvlak in het kabinet, het parlement en de samenleving....

En? We zijn toch een rechtsstaat. De burger heeft wettelijk het recht de staat aan te klagen.

Arachne | 20-02-21 | 23:07 | 4

ik denk dat het punt wat hij wil maken is dat het een rechtzaak is waarvan je al weet dat je hem verliest, hoewel ik ht met dat draagvlak in de samenleving niet eens ben, het is gewoon net als met de toeslagen de meeste mensen hebben er gn last van dus ze geven er geen fuck om. Dat is nog iets anders als dat er draagvlak voor zou zijn.

politiekgemotiveerd | 21-02-21 | 00:09

Een ruim draagvlak in de samenleving ??? Het overgrote deel van de bevolking kotst van de maatregelen . Duurt allemaal veel te lang .

Koning BongoBongo | 21-02-21 | 06:54

Zo heeft Urgenda toch ook de regeringsplannetjes doorgedrukt.

bijna_raak | 21-02-21 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoonte en cultuur wijkt niet zo snel, neem een strenge geloofsgemeenschap van biblebelt tot uw import moskee als voorbeeld. Blijf onthouden wat écht normaal is terwijl je adviezen en nieuwe 'wetten' blijft volgen. Wanneer de ruimte er is kunnen we onze gehersenspoelde medemens helpen herinneren wat écht normaal is. Zo komt er vroeger of later weer een leefbaar landje tevoorschijn. Althans, dat is te hopen.

Rest In Privacy | 20-02-21 | 22:54

Had Hugo de Jonge ergens vorig jaar niet aangegeven dat dit soort vrijbrieven, vaccinatiepaspoorten enzo nooit gebruikt zouden mogen worden voor het geven van vrijheden aan mensen die wel en niet gevaccineerd waren?
Weer een afrekenpuntje voor de knoeiers.

Dezenaamhier | 20-02-21 | 22:52 | 2

Voortschrijdend inzicht heet dat, dat gebruikt een politicus om te verklaren waarom hij/zij een eerdere belofte niet nakomt. Vroeger noemden we dat bedrog.

Tjemig | 21-02-21 | 00:09

@Tjemig | 21-02-21 | 00:09: De wetenschap bestaat alleen maar uit voortschrijdend inzicht, ook maar bedrog noemen dan?

Wiebenick | 21-02-21 | 11:17

Jeetje, Feynman, wat een incoherent verhaal met vele foute aannames. Waar te beginnen? Nee, dit virus is niet uit te roeien, we moeten er mee leven, alle mutaties zijn niet veel verschrikkelijker dan de vorige. 80% van de mensen merkt niets, een heel klein deel wordt ziek, waarvan een een heel klein deel dood gaat omdat ze al met één been in het graf stonden. Ja, we zijn mensen met blijvende klachten, maar dat is met griep niet anders.
Over de avondklokwet sla je de plank zo mis dat ik niet kan uitleggen welke denkfout je maakt.

Analia von Solmsch | 20-02-21 | 22:47 | 2

Feynman is onderhand specialist in warrige verhalen, waarna je je na lezing afvraagt waar hij nou precies voor staat.

Ruud5 | 20-02-21 | 22:55

avondklokwet? Ophokplicht zul je bedoelen, net zoals bij vee.

wakker worden | 21-02-21 | 08:55

Van groot belang blijft het om de juiste weg te bewandelen. Voor de avondklok was geen wet nodig geweest, maar had het kabinet de noodtoestand moeten uitroepen. Het parlement beslist vervolgens. Maar ja, dat wil de visieloze flapdrol niet. Het staat ook raar, om de noodtoestand uit te roepen als er een paar duizend mensen in het ziekenhuis liggen. Heeft de man zonder visie al gerept over uitbreiding van het aantal bedden in de intensieve verpleging? O nee, dat hoeft niet, want er komt geen vierde tot en met zeventiende golf (in pakweg 2028), want "alleen samen krijgen we corona onder de controle".
Feynman, iedereen zal het eens zijn met de laatste zin uit het artikel. De realiteit is echter anders. Daar zullen we mee moeten leren leven. Een virus als dit laat zich niet uitroeien.

Rhenium | 20-02-21 | 22:16 | 8

@Cable | 20-02-21 | 23:01: Of wegbezuinigde mensen herintroduceren in de zorg, dat kan allemaal best. Maar de wil ontbreekt.

Adriel | 20-02-21 | 23:05

Weg

chefren | 21-02-21 | 03:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je het verschil niet kent tussen een mogelijke dijkdoorbraak bespreken en een dijkdoorbraak bespreken terwijl je voeten in het water staan, dan ben je echt te dom om te poepen, Feynman. Want dat verschil is nogal belangrijk.
Als het kabinet op data vol aangetoonde en zelfs toegegeven rekenfouten onze grondwetten wil aantasten, dan mag je als burger toch nog wel hopen dat ze daarvoor de juiste wet gebruiken? Of is dat zo gek?

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:09 | 1

Precies mijn gedachte. Ik vond de redenering juist tamelijk waterdicht. Staat als een dijk, zogezegd.

Zoiets | 20-02-21 | 22:25

-Error 404-

Deksmaat | 20-02-21 | 22:08

Als er onder journalisten de komende tijd een uitbraak van schurft plaats vindt weten we in ieder geval wie de bron was.

Rest In Privacy | 20-02-21 | 22:05

We zijn er nog lang niet >>>> www.news.com.au/lifestyle/health/heal... Het volgende virus heet nipah, is 75x zo dodelijk als Covid en veroorzaakt hersenzwelling.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-02-21 | 22:02 | 6

Dit virus en Ebola, doodeng.

MickeyGouda | 20-02-21 | 22:14

Ah, juist "could" - en in dezelfde trend zou marburg en ebola ook airborne kunen raken en minder dodelijk worden naast meer besmettelijk ook.
Ik ben na 14 maanden bangmakelijk eigenlijk aan het einde van wat ik redelijk vind. Het is een keer genoeg.

Dezenaamhier | 20-02-21 | 22:50
▼ 3 antwoorden verborgen

www.ad.nl/gezond/griepgolf-treft-veel...

Waar waren de ‘stop uw leven, red een leven’ predikanten in 2016. Waarom greep Rutte niet in. Hoeveel levens hadden wij niet met 6 maanden kunnen verlengen als wij toen ook de samenleving hadden plat gelegd.

Plaktong | 20-02-21 | 21:59 | 13

@Gulliver | 20-02-21 | 22:14: Corona woedt al eeuwen rond, niet uit te roeien, nu deze variant wel? Vreemd.

Analia von Solmsch | 20-02-21 | 23:00

Gulliver de raam ambtenaar mag lekker thuis werken met 100% salaris garantie + koffie vergoeding. Van hem mogen de maatregelen tot zijn pensionering duren.
Disclaimer:
Indien hij geen ambtenaar is of een 85 jarige, is het gewoon een enorme angsthaas die vreemd genoeg de evolutie heeft doorgemaakt.

Kwelbeller | 20-02-21 | 23:00
▼ 10 antwoorden verborgen

De 2e foto is Sergeant Wappie’s lonely hearts club band?

Turbulentie? | 20-02-21 | 21:59

Eén jongetje (of meisje, of weet-niet) protesteert en de hele klas krijgt strafwerk. Dat zal ze leren!

Gezonde_Roker | 20-02-21 | 21:58

Er komt weer een nieuwe talkshow.op 4. Uiteraard uit eigen gaarkeuken. "Humberto" heet het programma. 3 keer raden met wie.

SinisterNL | 20-02-21 | 21:55 | 6

Een getante?

Deksmaat | 20-02-21 | 22:04

Humberto die Trotzoni?

SDI | 20-02-21 | 22:11

Peterrrrrr?

revolte | 20-02-21 | 22:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat het onderwijs betreft, dat is al decennia ver onder de maat. Heeft niks te maken met corona. Dat NL internationaal gezien ver achter loopt is bekend.

isitsoornot | 20-02-21 | 21:52

De nederlandse variant de NL63 mag ook eens in het zonnetje gezet worden.

dhrat | 20-02-21 | 21:52

En niemand die de onderwerpen van Pierre Capel aanhaald hier. Wat Dr Capel ons vertelt dat vaccins niet echt gaan helpen omdat het virus te snel muteerd. En de oplossing bij medicatie ligt. Er zijn hier gewoon te grote belangen van grote jongens waar wij gewoon machteloos tegen staan. Rutte is deel van dit geheel. Op zicht een mooi feitje. dat bij het hoger beroep deze week., Meneer van Dissel langs komt om inhoud te bespreken. en Viruswaarheid geen inhoud mocht bespreken want het zou gaan om een spoedappel. En wanneer er vervolgens het hogerberoep dient. Is het RIVM en van Dissel nergens te bekennen. Zet mij maar weg als wappie. Ik heb nu 2 maal Covid gehad. En ben er ook nog steeds. Ik geloof best dat het virus eng kan zijn voor bepaalde mensen maar voor 99 procent is het niet. en de avondklok houd juist de mensen binnen die van het virus weinig last hebben. de oudere en kwetsbaren kwamen toch al niet buiten na 9 uur. Hier had meneer Capel ook weer een punt.... Wappie..? kom er maar in...

adam76 | 20-02-21 | 21:49 | 10

Trek je niks aan van blowende imbecielen, beste Adam...

Rhenium | 20-02-21 | 22:02

Mensen die twee keer corona hebben gehad hebben wat mij betreft recht van spreken.

MickeyGouda | 20-02-21 | 22:03

@Gulliver | 20-02-21 | 21:51: Ja natuurlijk.. Iemand die iets bereikt heeft in zijn leven. en gewoon eerlijk en open met feiten komt die ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd zijn. terwijl het RIVM met niet peer reviewed onderzoeken komen en alleen maar dingen aannemen die goed in hun straatje passen. Nee jij gaat er komen met je gebrabbel. Ik denk dat je eens een universiteit in moet lopen met uw IQ en eens kijken of je uberhaupt word toegelaten. Ik heb hier dan ook zeer mijn twijfels over. Veel succes met uw toekomst.

adam76 | 21-02-21 | 00:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar ik zie geen cijfers als ik op die link klik en op de pagina ben of zie ik iets over het hoofd?

Adriel | 20-02-21 | 22:01

@VoltaireJohn | 20-02-21 | 22:01: Die kan ik ook niet vinden op die pagina. Op 18-2 is aan dat artikel toegevoegd dat volgens RIVM-onderzoek 80% achter de avondklok staat. Verder wordt er zonder nadere specificatie gemeld dat de poll van standpunt (welke dan?) niet representatief is. Die hebben duidelijk een telefoontje gehad van de subsidieverstrekker.

5611 | 21-02-21 | 08:06

"Mensen die nog een onbekend risico vormen, krijgen deze gele ster"

Tja.

Droom-Vreesman | 20-02-21 | 21:47 | 7

@Gulliver | 20-02-21 | 22:12: hoe lang denk je dat je het in een irl scenario uithoudt met de manier waarop je mensen aan denkt te moeten spreken?

VolleBak | 20-02-21 | 22:42

Dikke 80 plussers die hun hele leven niet voor zichzelf hebben gezorgd en geen verantwoording hebben genomen vragen dat nu van de ander.

xlanoxe | 21-02-21 | 00:11

In de plannen heb ik ergens voorbij zien komen dat zo'n testbewijs 48 uur geldig is. Als je dus gewoon normaal op pad wil moet je je twee maal per week laten testen. Klinkt als een strak plan.

5611 | 21-02-21 | 08:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Medisch mondkapje, schort en latex handschoenen krijg ik aangeboden als ik moeders bezoek..

Ik draag ze netjes..

1 of 2 besmettingen in het centrum in het afgelopen jaar..

Stiekum doe ik ze af, een maal aangekomen op de kamer...

neonreclame | 20-02-21 | 21:41 | 2

Natuurlijk, anders herkent je moeder je niet.
Terug in de metro alles weer op en aan ?

Ruimedenker | 20-02-21 | 21:47

Krijg je van corona een brandend gevoel tijdens het pissen?

Turbulentie? | 20-02-21 | 21:38 | 4

Alleen als je met je snikkel de open haard uitpist.

Ruimedenker | 20-02-21 | 21:44

Ik zou even een wattenstaafje door uwe pisgat laten halen.

RickRD | 20-02-21 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen moeten is stoppen om bij elk kuchje naar de teststraat te runnen. Zonder tests geen cijfers, geen noodzaak. Waar zijn de griepcijfers van vorig jaar?

professorinopleiding | 20-02-21 | 21:34 | 26

@Papa Jones | 20-02-21 | 22:42: Ik hoop het ook. Voor jou, voor mezelf, voor iedereen. Het duurt allemaal al veel te lang.

C1O2 | 20-02-21 | 22:54

@1steafslagrechts | 20-02-21 | 22:49: Dat wat je zegt is een heel goed punt dat Wilders kan gebruiken tijdens het debat met Rutte. Nou de heer Wilders of PVV-kamerleden, mocht u lezen, denk aan wat hierboven is verteld.

Adriel | 20-02-21 | 22:54

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat de griep er nog steeds is, maar ik gewoon negatief getest ben.

elco485 | 21-02-21 | 00:39
▼ 23 antwoorden verborgen

Er zitten er ook goeie tussen... maar ik heb 't niet zo voor Nederlanders. Lock 'em up zou ik zo zeggen...

Hevvlan Demuru | 20-02-21 | 21:32 | 2

Gekke Belg!

Ruimedenker | 20-02-21 | 21:44

@Ruimedenker | 20-02-21 | 21:44: neej, ex-Nederlander... Then again heb ik geleerd dat, onder de juiste omstandigheden, het mogelijk is om IEDER volk te (gaan) haten.

Hevvlan Demuru | 20-02-21 | 21:58

Door vermoeidheid en hoofdpijn toe te voegen aan de lijst van symptomen (let op, dit is nog niet gebeurd) wordt de oorspronkelijke strategie van de overheid totaal overboord gegooid. Onze belangrijkste maatregel is immers altijd de "intelligente lockdown" geweest: blijf thuis bij klachten en laat je testen. Als je dit goed doet heb je verder eigenlijk geen maatregelen nodig. Als je klachten op de lijst gaat zetten die talloze mensen dagelijks hebben gaat dit natuurlijk niet meer werken. Geen mens gaat thuis blijven omdat hij/zij moe is.
Daarmee wordt dus officieel en definitief overgestapt van een intelligent beleid naar een stompzinnig en onderdrukkend beleid.

C1O2 | 20-02-21 | 21:30 | 6

Je hoéft niet naar een teststraat.
Dat bepaal ik nog altijd zelf, ongeacht welk lijstje er wordt gehanteerd.

Maytheforcebewithyou | 20-02-21 | 23:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Goede zaak, dat ze de bevolking nu ook overdag kunnen opsluiten.

Rutte en de VVD zal je het wel even laten zien...

FasiscovanJole | 20-02-21 | 21:27 | 7
-weggejorist-
wakker worden | 21-02-21 | 09:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Het leuke is ook dat je nergens leest dat in England in een week de sterfgevallen met 28% gedaalt is. Komt niet zo goed uit in Nederland voor de verkiezingen?
www.thesun.co.uk/news/

jan huppeldepup | 20-02-21 | 21:25 | 10

@Gulliver | 20-02-21 | 21:56: niemand ontkent dat dat helpt. Het punt is of het proportioneel is. En dat is nog steeds niet aangetoond. Sterker nog.. het kan wel eens averechts werken.. maar aan de andere kant gooit men nu de scholen open om die daling maar zo traag mogelijk te maken. Want, tja.. op scholen, met kinderen, werkt verspreiding optimaal.

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:17

@Gulliver | 20-02-21 | 21:56:
Lockdown=ghettovorming. Aanwijzen van "schuldigen" wordt eenvoudiger, maar het probleem, kameraad Gulliver, dat blijft.

kindapaas | 21-02-21 | 04:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoe strenger de maatregelen, hoe meer mensen op andere momenten de maatregelen minder serieus nemen.
Ok, voor 21.00 uur binnen betekent dat je nog even snel bezoekjes aflegt of mensen ontvangt.
Vaak meer dan toegestaan, want je moet toch wat hè.
Vervolgens braaf binnen zitten, want de straten worden ‘s avonds streng bewaakt.
Maatregel van lik m’n kudt.
En dan simpel beweren dat “de cijfers” nog hoger waren geweest zonder avondklok? Ja ja, zo lust ik er wel een paar.
Wat is de volgende stap? Een straatverbod?
De bevolking straffen omdat het vaccineren één grote flop is.

Ruimedenker | 20-02-21 | 21:24 | 3

Ik merk dat ik zo druk bezig met alle maatregelen dat ik bij mijn laatste verkoudheid vergeten ben me te laten testen. Het was me even ontschoten dat dat ook nog beleid is.

C1O2 | 20-02-21 | 21:33

@C1O2 | 20-02-21 | 21:33: kans is groot dat je het ook gehad hebt.. mod zelfs al eerder, zonder dat he verkouden werd. Als ze nu de gehele bevolking op virus en antideeltjes zouden testen zou een meerderheid het hebben of hebben gehad..

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:19

Het mooiste vond ik nog grapperwous gisteren: De avondklok werkt, want savonds zijn er minder mensen in het verkeer. Ja dat had ik je ook kunnen vertellen, maar heb je ook gekeken naar andere momenten van de dag? dat verschil hoor je niet.

elco485 | 21-02-21 | 00:44

Ook met gebruik van de WBBBG had de regering een totaal thuisblijfgebod kunnen afvaardigen.

kapitein_berendbotje | 20-02-21 | 21:23 | 1

Nee, dat konden ze dus niet, zei de rechter. Zelfs geen avondklok.

Analia von Solmsch | 20-02-21 | 23:08

Met het verruimen van de zg Corona klachten die heel vervelend zijn maar boterzacht in relatie tot het virus en diagnostiek, heeft men de psychisch belastende gevolgen maar even meegepakt in de meting. .Daarmee genereert men een never ending circle van "besmettimgen" en houdt ongewenste zaken in stand

2CVOcean | 20-02-21 | 21:21 | 13

@Gulliver | 20-02-21 | 21:57: vreemde manier van omgang met een ander heeft u dan. Zonde, dat reacties op de persoon gespeeld moeten worden. Daarmee verliezen argumenten aan kracht.

volksvaderland | 20-02-21 | 23:05
-weggejorist-
Maytheforcebewithyou | 20-02-21 | 23:54
-weggejorist-
KokkieBalboa | 21-02-21 | 00:43
▼ 10 antwoorden verborgen

Alle maatregelen hebben als rechtvaardiging dat de Britse variant zo besmettelijk is dat er een derde golf komt. Binnen enkele weken weten we of die derde golf komt. Maurice de Hond heeft hier al een heleboel overgeschreven. Voor mij is zonneklaar dat er doelbewust angst is gecreeerd die totaal niet gerechtvaardigd is gezien de gevaren. (zie Belgie)
Maar er is nog een ander schandaal.(misschien nog wel meer.) Als we zorgen dat iedereen het vitamine D niveau op een voldoende hoge waarde ligt, kunnen we zorgen dat er veel minder mensen moeten worden op genomen in het ziekenhuis en op de IC. Ook zullen er veel minder mensen overlijden.
www.youtube.com/watch?v=oYK9-zvJF_k
Nog steeds is er niet een specifiek advies voor COVID-19 van het RIVM om genoeg vitamine D te nemen.
Een lijst van vele studies naar vitamine D in relatie tot COVID-19.
c19vitamind.com/
De eerste lijn zorg zou de risicogroep kunnen inventariseren en vervolgens hun vitamine D niveau kunnen bepalen en dan de juiste hoeveelheid vitamine D kunnen voorschrijven.

mikes43357369 | 20-02-21 | 21:18 | 9

Vitamine D maakt je lichaam aan bij zonneschijn.. dus daar maakt een avondklok idd niet uit...

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:51

@RickRD | 20-02-21 | 21:32:
De zon doet niet zoveel, van oktober tot april, je hebt minimaal zonkracht 3 nodig.

Analia von Solmsch | 20-02-21 | 23:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederland heeft afgelopen jaar -al dan niet gedwongen- een sabbatical gehad. En na een sabbatical is het verdomde lastig om de draad weer op te passen. Dat geldt natuurlijk voor de ambtenaren die nu lekker voor 80% - 100% thuiswerken en daarvoor zelfs een compensatie krijgen want toiletpapier, koffie en meer energie verbruikt. Voor die groep ambtenaren mag de lockdown natuurlijk tot in het oneindige duren want dit was wel het Utopia waarop zij wachtten: niet te controleren qua productiviteit en een lekkere korte werkweek.

Aan de andere kant de MKB-ers die in een steeds diepere poel van ellende verdrinken. Ik weet niet hoe en waar dit gaat eindigen, maar het punt van een goede afloop zijn we al lang en breed gepasseerd.

UpdateAvailable | 20-02-21 | 21:14 | 3

Ik ben voorstander van een nieuwe samenleving. Mogen al die ambtenaren het voor henzelf uitzoeken, gaan wij met de MKB-ers door. Goed plan?

Adriel | 20-02-21 | 21:18

Dit is dus een zeer groot probleem. Onder Rutte had het ambtenarenaantal gedecimeerd moeten zijn en daarmee ook de belastingdruk. De gefixte wet en maatregelen in een week tijd bevestigen dat ,evenals het failliet van de Trias. Tijd voor een echt inteligente reset van het systeem.

2CVOcean | 20-02-21 | 21:30

Iemand die niet inlevert op zijn loon zou deze maatregelen niet mogen beslissen, kunnen we daar een spoedwetje voor stemmen?

g[E]ulden | 21-02-21 | 10:09

Als de avondklok nu ook overdag toegepast kan gaan worden, spreken we dan van een 'klok' of blijft het gewoon een 'avondklok'?
klokloklok

Usumani | 20-02-21 | 21:12 | 5

Spertijd

Schmalz | 20-02-21 | 21:31

Je hebt een zwarte avondklok en een witte avondklok. De witte avondklok is overdag.

jan huppeldepup | 20-02-21 | 21:35

Dan is het een Britse avondklok, een avondklok waar de zon nooit ondergaat... of opkomt.

Alexander des Burgus | 20-02-21 | 21:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik weet niet wat ik van Willem Engel vind. Enerzijds irritant anderzijds een welkome afwisseling in deze saaie tijden

thanseeuwen | 20-02-21 | 21:10 | 3

Scholen en ziekenhuizen bedreigen vindt u een welkome afwisseling?

Trekhaas | 20-02-21 | 21:17

Zie ik dat nu goed: verliest Willem Engel nu zijn wilde haren?
En dankzij hem zijn we nu dus alleen maar verder van huis?
Nou, fijn dan.

Gewone_mevrouw | 20-02-21 | 21:04 | 7

Nee, dit hebben we te danken aan een parlement dat haar werk niet doet. Toen ik zelf (als niet jurist en geen ervaring in het politieke werk) de aanpassing in de wet bekeek, zag ik direct dat deze extreem ruime mogelijkheden geeft om verblijf in de open lucht te verbieden, zonder enige goedkeuring van het parlement. Dat de Kamer dit heeft goed gekeurd is echt een grove schande.

Franker | 20-02-21 | 22:08

@Franker | 20-02-21 | 22:08: tadaaaa. De verkiezingen!.. want dat wordt me toch een afstraffing...
Vooral het CDA.. die roepen niet voor niets het hardst om uitstel ‘met een jaar’...

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:22

@Franker | 20-02-21 | 22:08: Ja, het is een antidemocratische autoritaire wet. Ik stem op geen enkele partij die hier zijn zegen aan heeft gegeven.

Rest In Privacy | 20-02-21 | 23:25
▼ 4 antwoorden verborgen

'geobsedeerd in' moet zijn 'geobsedeerd met', neem ik aan.

konjodebonjo | 20-02-21 | 21:00 | 2

Ik zou “door” kiezen.

Ruimedenker | 20-02-21 | 21:09

Feynman z'n stukkie weer niet door Pritt laten redigeren?

UpdateAvailable | 20-02-21 | 21:16

Quote "Dan ben je dus aan het procederen tegen een maatregel met ruim draagvlak in het kabinet, het parlement en de samenleving."

Oh ja, Feynman? Ruim draagvlak in de samenleving? Je leest er zo makkelijk overheen, maar het is een o-zo-pikant detail...

Vooruit, ik waag me er maar aan: stierenpoep!

Gladiator Fap | 20-02-21 | 20:59 | 10

@Papa Jones | 20-02-21 | 21:11: het helpt vooral het kabinet/OMT. Want het leidt af van de echte oorzaak: te weinig testen (nog steeds) en vaccinatieschterstand

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:25
▼ 7 antwoorden verborgen

Zoveel heeft de maatschappij nou ook weer niet aan een 20-jarige zatlap die novenaan de trap staat te wankelen in een studentenhuis met een bierblik in zijn linkerhand, met zijn rechterhand zijn broek open doet, begint te pissen en schreeuwt met een boerkreet: Waaaterval!

Deksmaat | 20-02-21 | 20:59 | 1

Haha grof maar leuk.

RickRD | 20-02-21 | 21:14

Dat testbewijs is een rookgordijn om het nog meer omstreden vaccinatiebewijs goed te praten. De mensen die de prik niet willen, en de mensen die wel willen maar nog (lang) niet aan de beurt zijn, worden daarmee tot tweederangsburgers gedegradeerd. Daar dient dat testbewijs voor: "Je kan je gewoon laten testen en dan mag je weer even de straat op".

En dan is er nog de groep mensen die menen dat het al dan niet geprikt of getest zijn niemand ene moer aan gaat. We hebben het hier over persoonlijke medische gegevens. Toen het nog over de app ging en het idee geopperd werd om aan mensen te vragen de app te tonen bij binnenkomst, was men er als de kippen bij om dat idee (terecht) anathema te verklaren en een forse boete te stellen op het vragen naar de app. Nu is het opeens de gewoonste zaak om mensen naar medische details te vragen en hen zeer verregaande beperkingen op te leggen als ze daar geen zin in hebben.

Muxje | 20-02-21 | 20:58 | 7

@Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:29: oh nee he, nog steeds mensen die denken dat dat vaccin, als het al werkt, een magisch schild is dat zorgt dat je niet meer besmet kunt worden of anderen kan besmetten. Hou je winkel maar lekker voor mensen die dát nog steeds denken. Man man man...

VP732 | 20-02-21 | 23:05

@Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:29: die winkel van u zal wel meer dan “een klantje gaan missen”. Ik haal mijn zooi wel bij iemand die er geen stasi-praktijken op na houdt.

Maytheforcebewithyou | 20-02-21 | 23:46

@Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:29: Als je gevaccineerd bent zal je zelf niet ziek worden (95% zekerheid bij het juiste vaccin). Maar je kunt nog wel anderen besmetten. Dus eigenlijk is iedereen gevaarlijk voor jouw personeel en gezondheid. Ik zou gewoon niemand meer binnen laten.

KokkieBalboa | 21-02-21 | 00:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Feynman heeft het over "screenen op lichaamstemperatuur" als mogelijkheid. Dat lijkt me op zich prima. Maar dit kan niet worden goedgekeurd omdat ons hele beleid gebaseerd is op de mythe van de 'symptoomvrije verspreiding'. Dat gaan ze echt niet loslaten.

C1O2 | 20-02-21 | 20:57 | 4

@Ommezwaai | 20-02-21 | 20:59: privacy valt mee qua problemen, lastiger is de wet bevolkingsonderzoek. Je kunt bv niet een pilotstudie doen om eens te kijken hoevaak een ziekte voorkomt bij jouw doelgroep die natuurlijk uitleg krijgt en moet instemmen voor er iets gebeurt. Het moet meteen met vergunning en advies van de Gezondheidsraad, ethische commissies etc. Etc.
Er gebeurt dan dus niets, het is te groot gemaakt, te ingewikkeld, te duur. We zijn zo beter af kennelijk.

Nichtsneues | 20-02-21 | 21:05

Een bejaarde met 37 graden heeft koorts, maar voldoet niet aan de voorwaarde van het rivm: minimaal 38 ... dus je kunt dus meten, maar Covid trekt zich er niets van aan.

Analia von Solmsch | 20-02-21 | 23:14
▼ 1 antwoord verborgen

We laten het toch echt allemaal vrijwillig met ons doen. Zodra we zeggen, tot hier en niet verder, we doen het niet meer, is het klaar.

RickRD | 20-02-21 | 20:55 | 13

@VoltaireJohn | 20-02-21 | 21:32: Ja hoor, een paar collega`s positief getest, paar daagjes ziek thuis, nu allemaal weer aan het werk. Paar clienten ook positief getest, lichte klachten. Valt allemaal erg mee. Wel mondkapjesplicht en voorzichtigheid. Maar weet natuurlijk niet hoe het op de IC is.

RickRD | 20-02-21 | 21:42

Hoe kun je dan effectief de grens aangeven? Het Binnenhof snapt namelijk niet helemaal weer wat een grens is namelijk.

Alexander des Burgus | 20-02-21 | 22:00

@RickRD | 20-02-21 | 21:42: daar liggen risicogroepen die niet geïsoleerd werden voordat ze ziek werden,.. Als de focis nu eens gaat liggen op het waarom daarvan, kan morgen letterlijk alles open..

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:38
▼ 10 antwoorden verborgen

Iedereen nog blij met de avondklokken, verplichte mondkapjes, lockdowns? Ja? En u mag hopen dat uw overheid niet teveel naar Israël loert. Verplichte vaccinatie, op straffe van maatschappelijke uitsluiting, weg zelfbeschikkingsrecht. Iedereen nog blij?

de_profeet | 20-02-21 | 20:55 | 9

@Gulliver | 20-02-21 | 21:18:
Weet u toevallig de bijdrage van de maatregel "verbod op het kopen van alcohol na 20.00u" aan het tegengaan van de verspreiding van het virus?

Binkoo | 20-02-21 | 21:26

Verplicht afkicken bestaat toch ook al lang? Op straffe van gevangenisstraf.

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:40

Het is voor Israël te hopen dat de orthodoxen en de ultra orthodoxen niet weer een oorlog met de staat aangaan. Deze streng religieuzen (mannen herkenbaar aan de pijpekrullen), gaan een flink gevecht niet uit de weg. Ze zijn niet bang om flinke klop te krijgen of gearresteerd te worden. En ze kunnen een klap uitdelen. De Palestijnen (voor de Israël fans, Arabieren) kijken met bewondering en Respect naar de aflevering van de slag tussen joodse broeders.

Arachne | 20-02-21 | 22:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Mijn ma en haar partner(beide 60+) zijn vanavond ergens op bezoek en gaan waarschijnlijk pas laat in de avond weer naar huis. Wat een boefjes, hoe durven ze.

Brabeaulander | 20-02-21 | 20:52 | 5

Waar wonen ze? Dan ga ik even bellen.
Gulliver | 20-02-21 | 21:24 | reageer | favoriet block

goedverstaander | 20-02-21 | 21:26

Bij de buren wellicht, voor zover feitelijk aan de hand.

AntiZanicz | 21-02-21 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kan me herinneren dat Ruud Gullit ooit dreads had, en zich nogal excentriek gedroeg. Was ook geen succes trouwens.

De Briemusketier | 20-02-21 | 20:51 | 7

Hij was not the dancing kind

thanseeuwen | 20-02-21 | 21:07

@De Briemusketier | 20-02-21 | 20:59: Dat ging niet over boeren die moesten oprotten, maar over het apartheidsregime. Nogal een verschil.

Usumani | 20-02-21 | 21:18

Je krijgt brain freeze van dreads. Dat noemen ze ook wel dreadlock.

Alexander des Burgus | 20-02-21 | 22:02
▼ 4 antwoorden verborgen

"Als een kabinet een probleem en een mogelijke avondklok te vaak bespreekt, dan verwatert het tot een spoedeisend karakter."
"tot een" hoort niet in die zin te staan.

de honden blaffen... | 20-02-21 | 20:48 | 3

goed gezien!

Gladiator Fap | 20-02-21 | 21:00

Hiermee is wel weer duidelijk dat u niet voor de inhoud gaat.

MoonBeebe | 20-02-21 | 21:04

Maar dan wel met een -e achter spoedeisend.

Usumani | 20-02-21 | 21:19

In tegenstelling tot ons muteren virussen tenminste nog. Men kan symptomen bestrijden dat ze willen als de aandoening niet verholpen wordt blijft het etteren.

Neuth | 20-02-21 | 20:48 | 1

Ons immuunsysteem kan het aan, behalve als je oud, zwak, dik bent.
Kinderen merken niets bijvoorbeeld, tenzij onderliggend lijden.

Analia von Solmsch | 20-02-21 | 23:17

Valt het u ook op dat er totaal geen enkel tegengeluid mag worden gegeven? Geen berichten over de onzin van mondkapjes, vraagtekens bij vaccinaties, het nut, of de nutteloosheid van een lockdown? Het valt mij op dat vrijwel alle berichten al dan niet van echte deskundigen na een paar uur alweer verwijderd zijn. Is dat paranoïde van mijn kant of speelt er toch iets waar de grijze massa niks van mag weten Of ben ik nu een alu-hoedje?

de Jager59 | 20-02-21 | 20:47 | 16

@Gulliver | 20-02-21 | 20:51: Omdat dat soort loze kreten al maanden bewezen onzin blijken te zijn misschien? Kom maar op met die bewijzen, zou ze graag zien!

1steafslagrechts | 20-02-21 | 21:26

@Koning BongoBongo | 20-02-21 | 21:52: Alle drie, heb ik nu bingo?

beldewouten | 20-02-21 | 22:53
▼ 13 antwoorden verborgen

Ik ben niet zo voor de viruswaarheid maar dit hebben ze goed gedaan. Ondanks de negatieven berichtgeving in een web-log, en het belachelijk maken van mensen wegens geen betere argumenten, heeft de eerste rechter nog steeds gelijk. Zijn ongelijk wordt nu door ondemocratische politieke machten doorgedrukt met leugens.

jan huppeldepup | 20-02-21 | 20:46 | 3

Het stempel pyrhusoverwinning is volkomen onterecht. Ten eerste zijn bij de uitkomst van het hoger tienduizenden boetes in het geding. Ten tweede heeft de lagere rechter bij haar oordeel ook inhoudelijke argumenten aangehaald. Als het hof die niet doorhaalt kleven die inhoudelijke bezwaren ook aan de nieuwe wet en is dat weer brandstof voor een nieuwe ronde procedures. Ten derde is de ergernis dat nu iets ineens wel heel snel kan breed gedeeld, daar waar alles in Den Haag normaal gesproken jaren duurt. En dan hebben we het nog niet over de rechtsgang voor gewone burgers.

5611 | 20-02-21 | 21:00

Alle kritieken van viruswaarheid worden weggezet als onzin ook als de rechter zegt je hebt een punt en gelijk. Zo vergaat het vele onrechtvaardigheden die de mensen zat zijn.

foxhunter | 20-02-21 | 21:26

Feynman maakt ook een kolossale denkfout in zijn betoog over het spoedeisende karakter door de dijkdoorbraak te nemen als voorbeeld en te stellen dat, doordat we het vaker over dijken hebben, ook het spoedeisende ervan af is. Maar dat spoedeisende ontstaat op het moment dat er eentje doorbreekt en de boel onderloopt, dan heb je geen tijd om met de Kamers te gaan soebatten en dan moet je doorpakken.
Nu heeft de regering wél lopen soebatten en dan kun je dat geitenpaadje dus niet meer gebruiken.
Heel simpel en dat zal vrijdag worden bevestigd door de rechter. Niet dat het uitmaakt want de regering heeft alweer een nieuwe wet (waarom dát niet als eerste gedaan?) en op 17 maart (en 16 en 15) is iedereen het weer vergeten omdat de gemiddelde kiezer de aandachtsspanne van een goudvis heeft.

Bakkeleures | 21-02-21 | 09:30

De kans dat we virussen leren uitroeien voordat ze muteren is niet zo groot. De lat mag wat mij betreft lager worden gelegd: Hopelijk leren we ziekte en risico accepteren als iets dat bij het leven hoort.

lauwebal | 20-02-21 | 20:45 | 7

@Papa Jones | 20-02-21 | 21:17: En die kans is oh zo groot he?

1steafslagrechts | 20-02-21 | 21:28

@1steafslagrechts | 20-02-21 | 21:28: Maakt niet uit. De kans is klein als je geen senior bent, maar hoe dan ook wil je wel dat er dan een dokter in de zaal is natuurlijk.

Papa Jones | 20-02-21 | 21:36

@K. Laphark | 20-02-21 | 21:25: Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar dit argument is precies waarom we al bijna een jaar lockdownmaatregelen hebben.

Papa Jones | 20-02-21 | 21:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Engel ziet er van achteren nog viezer uit dan van voren.
Hoogste tijd dat hij een tondeuze aanschaft.

Rest In Privacy | 20-02-21 | 20:44 | 6

Zijn vader was een viezerik en die advocaar ook, dus wat wil je.

Ruud5 | 20-02-21 | 21:03

Denk eerder een kettingzaag met dat vieze haar.

Koning BongoBongo | 20-02-21 | 21:53

Ik dacht dat er stront uit zn kop kwam...

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat virussen kut zijn zal wel. Maar de samenleving is ook verworden tot één groot nest vol vreselijk verwende kutkinderen (van jong tot oud) die gewoon niet, niet kunnen accepteren dat zaken even niet gaan zoals ze zelf willen.

Leptob | 20-02-21 | 20:43 | 7

@pjisonline | 20-02-21 | 21:08: Ja tot u verbaast staat te kijken hé het bedrijf waar ik werk is failliet. Hoe ga ik dat dak boven mijn hoofd betalen en mijn koelkast vullen. Maar tja een lockdown fettisch is u niet vreemd.

1steafslagrechts | 20-02-21 | 21:32

Ik vind uitval van reguliere oncologische zorg van een 15 jarige ten koste van de beademing van een kettingrokende 50 jarige veelvraat met een BMI van 100 toch echt wel iets meer dan ‘dat het niet even gaat zoals we willen’..

Epistulae_Morales | 20-02-21 | 22:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik corona mocht krijgen dan niet zo'n ordinaire mutatie die iedereen heeft. Dan ga ik voor een exclusieve variant.

goedverstaander | 20-02-21 | 20:43 | 2

De Louis Vuitton-mutatie?

MickeyGouda | 20-02-21 | 20:50

Ik ben even afgeleid door de haarsituatie van Engel. Wat in de naam van alles dat heilig is gebeurt er op zijn kruin?!

MickeyGouda | 20-02-21 | 20:42 | 7

Er vloog een duif over denk ik.

Papa Jones | 20-02-21 | 21:09

Rasta-comb-over?

marcoplarco | 21-02-21 | 08:42

Vroeg kaal, net als Vlad Baudet. Wilder houdt het goed in stand. Wel grijs van zichzelf en veel vreemde vlekken in zijn gezicht. Nu weer beter resultaat.

AntiZanicz | 21-02-21 | 09:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Een avondklok ook overdag Feynman?
Noem het een totaalverbod om uw te bewegen ofwel een dag -en avondklok.

Ommezwaai | 20-02-21 | 20:41 | 8

@Rotterdammert1965 | 20-02-21 | 20:50: niet waar, zo een lockdown hebben we hier in Spanje vorig jaar gehad en nog steeds rode zone zeggen, ik wil er trouwens bij vermelden dat ik niemand ken met kejona.

IkwilJinekwel | 20-02-21 | 21:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik hoop dat de closing line ironisch bedoeld is, want anders is feynman weer aan het doordraven

3Xniks | 20-02-21 | 20:40

Avondklok gedragen door een meerderheid?
niet in mijn omgeving,

polletjepiekhaar | 20-02-21 | 20:37 | 11

@Gulliver | 20-02-21 | 20:43: Ik moet even aan Gulliver's reizen denken... die gaan natuurlijk niet door nu... tenminste niet na 21:00 uur.

Gladiator Fap | 20-02-21 | 21:04

In mijn omgeving ook niet. En in heel veel omgevingen, denk ik zo.

pjisonline | 20-02-21 | 21:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Hoe meer besmettingen hoe meer mutaties. Wat een ondingen die virussen.

kloopindeslootjijook | 20-02-21 | 20:36 | 7

@Wasbakplasser | 20-02-21 | 21:56:
Het virus gebruikt ons lichaam ervoor omdat het zelf dat niet kan. Maar het is het virus dat dat in beweging zet.
En dat het DNA van het virus gaat variëren hoort bij het succes ervan. Niet genoeg variatie en het dooft uit.

kloopindeslootjijook | 21-02-21 | 08:22

@Wasbakplasser | 21-02-21 | 12:06: Fout virus heeft geen DNA maar RNA geen dubbele streng maar een enkele daarom muteren virussen ook zo onglovelijk vaak, bovendien heb je ook niet neukende levensvormen.

bijna_raak | 21-02-21 | 15:57
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland