Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStroom. Daarom houtkachels mensen

In Texas zitten ze in hun auto om warm te blijven

Social

Schokkende beelden (ongeverifieerd) uit winters Texas, waar de winterkou Texanen naar hun auto heeft gedwongen om het nog een beetje warm te krijgen. Zit je dan, op je oprit, in je stationair draaiende wagen. Tank nog op 1kwart, dus over een paar uur de onverbiddelijke vriesdood des deauds. Regel een houtkachel mensen, haal hout en/of plant bomen op je erf en survive. Koop vrijheid, warmte en onafhankelijkheid met die "omstreden" houtkachel. Jammer dan voor die door Vattenfall/EU/MSM betaalde fijnstofklagers. Je bent echt een ignorante TOTAALLUL als je de verwarming van je huis overlaat aan overheid annex energieboer. Komend weekend 20 graden, dus houtkachels in de aanbieding op MP. Succes.

Reaguursels

Inloggen

Schietgeweer staat hier achter de deur voor als iemand aan m’n bomen komt.

D-Fens_1963 | 18-02-21 | 15:33
-weggejorist-
snakedogman | 18-02-21 | 15:26 | 1

Vorige week ook hier dalende temperaturen. De krant werd niet bezorgd, dit overigens in schril contrast met de jaren waarin ikzelf dat nog moest doen om een MT bij elkaar te sparen en het ook wel eens vroor of sneeuwde, maar goed: Andere tijden en dat terzijde.

Niet alleen de krant werd niet bezorgd, ook de post en de boodschappen niet. Wie garandeert mij dat een volgende keer stroom, gas of pellets dat dan wel worden?

Daarom dus: Een Faber houtkacheltje met kookplaat uit 1944(!) dat in ieder geval de BG nog enigszins op temperatuur houdt en een wilgen-/elzensingel langs de slootkant. Waaibomenhout, ik hoor U het denken en volkomen terecht, maar ze produceren de meeste oogstbare warmte per oppervlakte per jaar.

Guusneus | 18-02-21 | 15:00

Jammer dat de gasleidingen naar Mexico ook bevroren zijn. Daardoor kunnen ze in Mexico minder stroom opwekken en Texas dus niet helpen zoals tijdens de blackouts van 2011.

Controllos | 18-02-21 | 14:38

Was eten bereiden niet de grootste fijnstof producent?

dasechtgeenstijl | 18-02-21 | 14:09 | 1

Zou goed kunnen. Bij de laatste urenlange “leveringsonderbreking” (voorlichters even meelezen) hier ter stede heb ik de stoofperen op de houtkachel gegaard. We hadden als enigen iets warms onder de olielamp. Excuses voor de overlast.

Guusneus | 18-02-21 | 14:23

Duitsland en Belgie gaan van o.a. oliestook op gas over met flinke subsidies. Waarom zou Merkel nou niet op de bij Rutte zo geliefde warmtepomp over gaan. Of zou ze toch slimmer zijn dan de Nederlandse klimaatridders.

porkjoepaain | 18-02-21 | 14:08

Climate Change zette volgens links niet genoeg angst aan: het werd Climate Warming. Nu is er alleen een probleem: links kan de situatie in Texas niet gebruiken om meer angst aan te zetten, er is geen Climate Warming...

hetmoetdanmaar | 18-02-21 | 14:01 | 2

Regelrecht uit de duim, dit. Nouja, nadat de duim flinke tijd in eigen poepert zat.

houdtstand | 18-02-21 | 14:22

Texas is toch niet te redden in de ogen van links.

Alexander des Burgus | 18-02-21 | 15:18

Houtkachels=fijn stof, is vooral een probleem in dichtbevolkte en geïndustrialiseerde gebieden.
De paradox: samen met opleiding is welvaart echter de voornaamste oorzaak van onze hoge levensverwachting. We willen wel zuiverder lucht, maar zonder geld of werk is dat niet goed voor de gezondheid.
Verder bepalen twee grote Amerikaanse epidemiologische studies, hoe hoger het opleidingsniveau, des te kleiner het effect van fijnstof.
Bij mensen met de hoogste opleiding is er geen effect van luchtvervuiling meer in de ACS studie.
Er is een algemeen probleem van afwezige kritische feedback door onafhankelijke onderzoekers. Wie zou hen betalen? Dit is een lastig terrein, waar weinig eer te behalen valt: niemand wil luchtvervuiling verdedigen.
Het matrakkeren van de burger door onheilsberichten heeft daarentegen een tegenovergesteld effect. De gemiddelde burger gelooft de onophoudelijke stroom angstaanjagende berichten niet meer, of gelooft wat hem past, en gooit de rest op de hoop van angstzaaierij door wetenschappers met een oog op de subsidiekassa. De levensverwachting neemt immers dusdanig toe dat hij alsmaar langer moet gaan werken. De beschikbare gegevens tonen dat niet alleen onze levensverwachting toeneemt, maar ook onze levensverwachting doorgebracht zonder ouderdomsbeperkingen. En met zijn ouders, grootouders of overgrootouders in een woonzorgcentrum, valt dat de burger op. Vroeg of laat zullen populisten zeggen: wie gelooft die wetenschappers nog?

De hakbijl in die troep subsidieslurpers.

faraday | 18-02-21 | 13:56 | 1

Hmm. De gemiddelde burger laat zich integendeel gek maken door de stroom angstaanjagende berichten. Corona is daar wel het sprekendste voorbeeld van.

Kent u die van die Franse non? Waarschijnlijk niet, want waar zij in mijn krant goed was voor een alinea in de marge van pagina 5, krijgt de hyperactieve schooljuf die voor de tweede keer Corona heeft een hele bladzijde voor haar jankverhaal.

Kennelijk vreet de burger liever die onheilsberichten dan goed nieuws. En daar boert de krant dan weer leuk van, en niet in de laatste plaats ook de regering. Waarvan in Duitsland inmiddels is aangetoond dat die de angst bewust aanwakkerde “om draagkracht voor drastische maatregelen te kweken”.

Over twee maanden verkiezingen. Wat doet de VVD eigenlijk in de peilingen? Het werkt dus gewoon, maar dat betoog ik hier al een klein jaar.

Guusneus | 18-02-21 | 14:36

Hier altijd een petroleumkachel, dubbelglas brander aanwezig en een kleine generator (LIDL). 10 jaar ontwikkelingslanden maakt je minder naïef.

J.Cash | 18-02-21 | 13:32

youtu.be/4B4Z3MvIt_0
Boeren hebben veel last van stroomuitval.

youtu.be/J3Dd9pXN6dI
In deze video. Torenhoge energierekeningen tot 400 dollar voor een dag. Normaal was dat 33 dollar in dezelfde periode. Zelfs degene die zonder stroom zitten moeten torenhoge energierekening betalen.
Omdat ze de kraan laten druppelen tegen het bevriezen is er een water te kort.

jitro | 18-02-21 | 12:45 | 2

Correctie. Normaal was dat 33 dollar een maand voor dezelfde periode

jitro | 18-02-21 | 12:46

Ik weet niet of die € 400 waar is maar if zo dan kan dat alleen met behulp van een 'slimme' meter. Heel slim inderdaad!

5611 | 18-02-21 | 22:54

Mijn houtkacheltje draait op volle toeren. HEERLIJK!!!!

Dutch_Viscount | 18-02-21 | 12:38

Alle Liberals: allemaal de schuld van Tr... ow wacht...

Gladiator Fap | 18-02-21 | 12:31 | 2

Hallo vervolgingscomplex. Wordt er nog wel eens naar u omgekeken?

houdtstand | 18-02-21 | 14:24

Met die spuwende Etna nu op Sicilië is fijnstof niet meer zo'n punt.

Der Schnitzeljäger | 18-02-21 | 12:16

Als Trump nog president was geweest had hij hier ook weer de schuld van gekregen.

Nietgek | 18-02-21 | 11:55 | 4

Krijgt schuld met terugwerkende kracht. Eeuwige erfzonde voor het Trump geslacht.

inCol | 18-02-21 | 13:04

Hoe lang gaat u dat nog volhouden? En waarom enkel met terugwerkende kracht? Waar was Trump eigenlijk in 1672, mhh? Iemand moet de vraag stellen.

houdtstand | 18-02-21 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

Lekker in de warme Tesl.. ow shit

etwaboy | 18-02-21 | 11:55

Ook heeft Texas veel zonne-energie, wanneer de zon schijnt...

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-02-21 | 12:00

Het probleem is dat de infrastructuur en behuizing niet berekend is op dit koudfront. Het distributie systeem is boven de grond en zeer kwetsbaar. Gedurende deze maanden word er groot onderhoud gedaan omdat de temperatuur 25 graden is en het verbruik op zijn laagst. Texas is pas sinds het in gebruik nemen van de air conditioning bewoonbaar en Houston is nu de 4e stad van America. De regulering en voorschriften lopen daar nog achteraan en dat is een gedeelte van de charme van Texas. Door dit soort events zal dit langzaam gelijk getrokken worden met de rest van Amerika.

PipoClownde | 18-02-21 | 11:44 | 1

Spijker op de kop. Het is praktisch niet haalbaar of op zijn minst verschrikkelijk duur om de infrastructuur bestendig te maken tegen alle weersextremen. Dit is doorgaans ook niet nodig natuurlijk want extremen zijn per definitie ongebruikelijk en van korte duur. Totdat ze door klimaatverandering dat niet meer zijn, ja.

houdtstand | 18-02-21 | 14:26

De mensen die denken dat deze gebeurtenissen in Texas ver weg zijn en dat dat hier nooit zal gebeuren, op 8 januari jongstleden ging het al bijna fout in Europa:
twitter.com/herbertsaurugg/status/134...
Er wordt op dit moment voor miljarden geïnvesteerd in windmolenparken op zee. Wat gebeurt er bij vrieskou? Het zeewater is warm en de lucht erboven vochtig. De wieken van de windmolens zijn koud, waardoor er condensvorming ontstaat. Deze condens vriest dus aan waardoor er ijsaanslag ontstaat. Deze ijsaanslag zorgt voor grote instabiliteit van de wieken waardoor de windmolen stilgelegd moet worden. Texas is voor 24% afhankelijk van groene stroom, waarvan ongeveer de helft nu plat ligt. En zonnepanelen doen ook niets als ze volledig bedekt zijn met sneeuw.
www.youtube.com/watch?v=NyTrhCFRB-A
Dit waren de woorden van Rutte: "Now is the time to make the changes we need to build a climate resilient world and Build Back Better". De roep om houtkachels te verbieden past ook in dat plaatje, ze hebben het RIVM al een nieuw onderzoekje laten doen die ineens 'aantoont' dat houtkachels nu ineens dubbel zo vervuilend zijn. Build Back Better met groene energie, gratis zonne-energie in de zomer, maar 8 Euro per Kilowattuur in de vrieskou, dat zijn de prijzen op dit moment in Texas

#enpassant | 18-02-21 | 11:40 | 4

De interessante vraag is: wie zit er aan de ontvangende kant van die windmolencontracten en hoe dicht staan die personen bij zittende politici? Met het klimaat heeft het in ieder geval gene ene bal te maken.

Gladiator Fap | 18-02-21 | 12:36

Vandaar ook het belang van internationale samenwerking (of in het geval van Texas, nationale samenwerking) op het gebied van stroomopwekking. Zonnepanelen waar het zelden sneeuwt en windenergie waar het zelden vriest en als het dan toch mis gaat kan je altijd nog op capaciteit van de buren rekenen. Direct naar duurzame opwekking wijzen in een staat waar 80% door fossiel wordt opgewekt doet u natuurlijk ook niet omdat u echt iets om het probleem geeft.

houdtstand | 18-02-21 | 14:31

In die ideale maatschappij van Rutte zal stroom heel goedkoop worden maar de garantie dat je altijd stroom krijgt peperduur. Leveringszekerheid gaat alleen voor de elite weggelegd zijn.

5611 | 18-02-21 | 22:58
▼ 1 antwoord verborgen

Texas. Geen democrat te vinden. Alle bestuurslagen in handen ven de republikeinen, maar toch is het de schuld van de democrats. 90% fossiele energie, inclusief kern, maar toch het komt door de 10% duurzame energie.

Merlanni | 18-02-21 | 11:37 | 4

Beetje hetzelfde als met alle afgebroken binnensteden van democratisch bestuurde burgemeesters. Dat mocht je toen ook niet zeggen. Ik zeg: na vier jaar koeioneren en verketteren van de republikeinen zijn nu de democrats aan de beurt. Gewoon, vier jaar lang, omdat het kan.

Gladiator Fap | 18-02-21 | 12:34

Electriciteit in west texas voor 28% renewable. Dat veroorzaakt het probleem. Texas is een beetje groter dan nedeland en kan dus niet met simpele gemiddelden beschouwd worden.

inCol | 18-02-21 | 13:09

Geen democrat te vinden? Is dat waarom Houston, Austin en Dallas bijvoorbeeld democratisch gerund zijn? Anders google je eerst even...

Koos8173 | 18-02-21 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

door de opwarming van de aarde wordt het kouder, logisch toch ?

wlodek | 18-02-21 | 11:33

In de natste dromen van Jesse Klaver ziet de wereld er dus zo uit.

Stijlicoon | 18-02-21 | 11:22

@Pritt, in Texas is volgens mij juist het probleem dat het energienet niet gereguleerd is, dus bedrijven werken vanuit winstoogmerk, niet leverzekerheid. Bij ons zorgt de overheid voor de leverplicht via netbeheerders en energieboeren.

Los daarvan - stel in een stad gaat iedereen een houtkacheltje nemen, denk je serieus dat dat geen impact heeft op de luchtkwaliteit en luchtwegen?

jawor36 | 18-02-21 | 11:17 | 1

Dat betoogt toch ook niemand?

inCol | 18-02-21 | 13:10

Gewoon een gaskachel. Geen gedoe met houtjes hakken of houtkorrels inkopen.

Ds_Dre | 18-02-21 | 11:12 | 1

Geen stroom geen gas, telefoon enz.

Kilroywashier | 18-02-21 | 11:22

Totale lul Ted Cruz zit lekker in een vliegtuigje naar Mexico. Je stem waardig.

Naall | 18-02-21 | 11:08

Zoek het maar uit met je houtkachel. Een generator afgevuld Met Aspen brandstof is wat je nodig hebt.

revolte | 18-02-21 | 10:58 | 3

Op Aspen nog wel, wie het breed heeft laat het breed hangen blijkbaar.

Vanilla | 18-02-21 | 11:12

Keuzes maken blijft lastig voor sommige mensen. Je koopt al een leuke generator voor €500 waar je prima een kacheltje mee kan voeden.
Je kan dat geld ook opzuipen, oproken of aan andere zaken besteden. Keuzes keuzes keuzes. Lastig hoor.

dasechtgeenstijl | 18-02-21 | 11:41

@dasechtgeenstijl | 18-02-21 | 11:41: Voor 5 euro kocht ik bij de Hornbach een beugelzaag om mijn kacheltje mee te voeden. Hield ik 495 over om op te zuipen èn aan andere dingen te besteden. Helemaal geen lastige keuze :-)

Guusneus | 18-02-21 | 14:43

Soepsidie voor houtkachels!

Valka | 18-02-21 | 10:54

Staan al die fantastische windturbines stil vanwege bezuinigingen of co2 reductie?

Bolder | 18-02-21 | 10:54 | 2

Het is met name de fossiele energie (kolen en gas) die het in Texas af laat weten.

jawor36 | 18-02-21 | 11:18

De meeste zijn vast gevroren !

A333aan | 18-02-21 | 11:37

Amerikaanse prefab woning. Zo goed geïsoleerd......

Worstenbroodje | 18-02-21 | 10:53

Vattenfall, dat zijn toch die bruinkoolboeren van een paar jaar terug? "Wat is er toch met het klimaat aan de hand?" "Dat is naar de tyfus gestookt door Vattenfaal!"

FirstAnnual | 18-02-21 | 10:53

Speksteen kachels werken prima. Hebben een lage uitstoot, een hoog rendement en geven een zeer prettige warmte af. Kost wat in de aanschaf, maar dan heb je ook wat.

Arnold Layne | 18-02-21 | 10:48

Texas ligt in een derde wereld land. Grappige is dat de meeste Texanen zelf in stand houden met hun anti socialisme standpunt / duh liberals (wat gewoon betekent dat je niet wil betalen voor fucking infrastructure en een coherente samenleving)

menage | 18-02-21 | 10:47 | 1

In Dld de afgeloen dagen ook veel stilstanden windturbines. Maar gelukkig kan Dld terugvallen op stroom uit Franse kerncentrales.

ultraman | 18-02-21 | 11:02

Meneertje Tennet belooft dit ook in 5 jaar. Wiebelstroom van zon en wind is gewoon terug naar de middeleeuwen.
Toch eens bij de boer kijken met zijn PrimaGaz tank in de tuin.

MorgenEenAnder | 18-02-21 | 10:37 | 2

Goed plan ! Gaat dat nog kunnen wanneer dat dramaplan vanhetgasaf werkelijkheid wordt?

glaaf | 18-02-21 | 10:48

Boor zelf een gat in de grond, als je diep genoeg gaat komt er vanzelf ‘fossiele’ brandstof uit?

Bolder | 18-02-21 | 10:57

Neem er dan gelijk een houtkachel met kookplaat en CV aansluiting. Blijf je helemaal ontspannen bij langdurige uitval.

Zoelense Hobbyboer | 18-02-21 | 10:35 | 2

En die CV pomp heeft een slinger?

revolte | 18-02-21 | 11:02

Geweldig hoe voortvarend Biden te werk gaat. Slechts een paar weken president en nu al heeft hij global warming in Texas terug gedraaid.

Tronald_dump | 18-02-21 | 10:20 | 4

"wat dan wel weer verfrissend is: Biden steunt Texas dan direct met federaal geld, zonder moeilijk te doen en zonder de Republikeinen belachelijk te maken". Daar hebben ze ook recht op, want ook Texanen betalen mee aan de federale schatkist.

Nederlanddraaitdoor | 18-02-21 | 10:45

Als Trump er nog was geweest als president hadden ze hem mooi de schuld kunnen geven.
Nu ligt het aan het weer/klimaat/uhhh/gebrekkig onderhoud

Bolder | 18-02-21 | 10:56

@Nederlanddraaitdoor | 18-02-21 | 10:45: Tuurlijk hebben ze daar recht op. Punt is dat de vorige president er een enorm drama van had gemaakt via social media, en er een punt van had gemaakt de lokale Democraten zo hard mogelijk aan te pakken als ze alleen maar 1 opmerking over Trump hadden gemaakt. Texaanse Republikeinen dreigen nota bene met afscheiding van de VS en Biden maakt er geen punt van. Niveauverschil is het punt!

TancredvanTiberias2 | 18-02-21 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

We moeten als landje energieonafhankelijk worden. Dat moet deels uit 'groene' stroom komen zoals wind, zon en water, klein stukje biomassa en dan blijft er een groot vraagteken over. Ik zeg kernenergie. Gas kan niet meer. Olie willen we toch ook niet blijven kopen van de Arabieren? Dus laat de Fransen maar wat mooie hypermoderne kerncentrales bouwen. En dat moet in eerste instantie door de overheid gedaan worden. Want kijk naar Texas. Als je het aan de corrupte Republikeinen en het parasitaire kapitalisme overlaat word je linksom of rechtsom genaaid als burger. Texas is het beste voorbeeld waarom je dus nooit moet stemmen op de ideologie van Trump/Baudet/Poetin/Erdogan etc. Natuurlijk ze strooien je zand in de ogen met praatjes over immigranten, boze regelgeving en kwaadaardige bureaucraten of iets anders maar tussentijds is er maar 1 agenda voor die mensen en dat is zichzelf en de rijken verrijken. Dat is het. Het MAGA van Trump of het America First heeft niets te maken met op te komen voor de burger in tegendeel zelfs. Het heeft enkel te maken met parasitair kapitalisme. Noem me maar een linkse fietser o.i.d. maar in deze kies ik voor de burger en niet voor de bloedzuiger die voor extra winst ervoor zorgt dat miljoenen zonder stroom zitten omdat ijsvrije windmolens, gascentrales e.d. teveel kosten en er dan minder winst gemaakt zou worden. Niemand anders hier die dat inmiddels doorheeft?

DeKussendeWielrenner | 18-02-21 | 10:19 | 6

@glaaf | 18-02-21 | 11:29: In ieder geval geen afval dat nog een paar 100.000 jaar radioactief is. Lijkt me niet echt vergelijkbaar.

jawor36 | 18-02-21 | 11:36

@jawor36 | 18-02-21 | 11:22: Het lastige van kerncentrales is dat ze a) enorm kapitaalintensieve zijn (grote investering) en je ze dus zo veel mogelijk als basislast wilt laten draaien en b) dat ze niet zo goed zijn in op- en afschakelen, wat je nou net nodig hebt bij wind en zon. Gas (evt waterstof) naast wind en zon is veel beter want lage vaste lasten en snel schakelbaar als reserve- of pieklast.

5611 | 18-02-21 | 23:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Geef het nog een paar jaar en het is hier ook zo. Begin dit jaar is de stroom in europa al bijna uitgevallen en kon dit nog maar net door reservecapaciteit (kolen en gas) op worden gevangen. Alle windmolentjes en zonnepanelen zorgen voor veel meer fluctuatie op het net. En het op grote schaal bufferen van energie is nog bij lange na niet mogelijk. Maar blijf vooral centrales sluiten.

elco485 | 18-02-21 | 10:17

Lomp volk. Ga met kleren aan in bed liggen en desnoods nog een extra deken.

CzMichiel | 18-02-21 | 10:13 | 1

Kleren zijn voor libs.

ZureKoek | 18-02-21 | 10:35

Dat Texas zit vol met olie. Gewoon aansteken, moet ik dan alles voorzeggen?

JvanDeventer | 18-02-21 | 10:13

Ach ja, Amerika.
Zweden, ook zo'n succes.

www.trouw.nl/buitenland/stroomtekort-...

Het strenge winterweer heeft in Zweden voor een tekort aan energie gezorgd. De transitie naar groene stroom zorgt voor problemen.

Is dit nog nieuws? | 18-02-21 | 10:04

Niet alle sprookjes geloven over grids en weet ik al niet meer. Er is maar één reden voor al die ellende daar en dat is die krankzinnige 'groene' stroomterreur. De windmolens zijn vastgevroren en de zonnepanelen produceren niks.

'Ja, maar er zijn ook allerlei problemen met de kolencentrales!!!' Ja, klopt. Ze zijn daar namelijk zo slim geweest om de elektrische systemen van de kolencentrales afhankelijk te maken van diezelfde 'groene' stroom! Dus omdat er geen 'groene' stroom is doen die kolencentrales het ook niet goed.

Tip: Kijk de video's van Tony Heller op Newtube.

Antiquerulant | 18-02-21 | 10:03 | 3

Het probleem is dat alle groene activisten heilig geloven dat er vanzelf wel een oplossing ontstaat voor het bufferen, zolang het probleem maar groot genoeg is, alleen de wetenschap doet geen uitvindingen op commando. Je moet daar maar net geluk mee hebben.
Het is een beetje alsof je alle coronamaatregelen per direct afschaft in de hoop dat er sneller gevaccineerd wordt.

elco485 | 18-02-21 | 10:22

@elco485 | 18-02-21 | 10:22:
De atoombom, klittenband, margarine, diepvries, magnetron, cd-rom, studebaker en meer recentelijk allerlei covid-vaccins.
Uitvindingen op commando.

Alquest | 18-02-21 | 10:27

Haha nu wordt hij wel erg mooi. Conservatieve media weet de boeman altijd wel weer bij links te vinden. Zijn het niet de windmolens dan is het wel AOC. Het is natuurlijk de reinste onzin dat een kolen- of gascentrale afhankelijk moet zijn van groene stroom.

Vraag jezelf eens af waarom je dit soort kulargumenten voor waar aanneemt. En heroverweeg je vooringenomenheid dan nog een keer.

jawor36 | 18-02-21 | 11:27

Dit was een paar dagen geleden hoe DrudgeReport op de NL schermen te zien was. (een van de meest bekeken US sites) .
Met de kop Historic Freeze Tex! met daarboven een D66 advertentie met Kaag , zij van de klimaatramp. : imgur.com/a/1Lze3Hl

Zwizalletju | 18-02-21 | 09:56

Als ze die muur bij Mexico nou gewoon hadden afgemaakt, dan had het niet zo getocht nu daar.

baarbar64 | 18-02-21 | 09:56

Maar uiteindelijk is het wel enorm geweldig dat de mensen in hun auto's kunnen gaan zitten. Beetje improviseren. Even uit de sleur. Hier hadden we ook eens een weekend geen stroom. En dus ook geen alarm op de winkel. En dus een onbewaakte kluis. En dus een geldafsortmachine bij de bank die uit stond. Toen heb ik die kleine 100k cash omzet maar onder mijn matras gelegd. Je moet toch wat en het sliep best lekker.

Leptob | 18-02-21 | 09:55 | 2

Je bent dus geen prinses. Dan had je het wel gemerkt.

Frau Merkel | 18-02-21 | 10:09

Nooit iemand gesuggereerd om het alarm op de telefoonlijn te zetten? Dan maakt stroomuitval niet uit.

Alquest | 18-02-21 | 10:30

Houtkachels : gezellig en kan lekker ruiken, absoluut.
Alleen is het nogal lastig om met gezond verstand te stoken.
Overburen hebben houtkachel, huis bestaat uit 1 bouwlaag, mijn huis uit 3. Oftewel, als zij de kachel aan hebben en de wind staat verkeerd, komt de rook zo naar binnen bij ons op de 1e en 2e verdieping. Ook bij windstil weer of mist wordt er zonder enige reserve gestookt, alles staat blauw. En daarnaast nemen ze het niet zo nauw met wat er op het vuur gaat......

Jan_Poepernuitje | 18-02-21 | 09:54 | 3

Probeer het raam eens dicht te doen, scheelt een stuk.

RickRD | 18-02-21 | 09:56

@RickRD | 18-02-21 | 09:56: Of verhuizen, of de bovenste twee woonlagen wegslopen. Nog andere suggesties?

onrendabelenvervoer | 18-02-21 | 09:59

Dan zou ik de vergunning van de buren nog maar eens bekijken en de bouwvoorschriften.

Frau Merkel | 18-02-21 | 10:11

ik hoor de MSM niet schreeuwen dat het de fout van de Donald is, hoe kan dat ?

isotope 465 | 18-02-21 | 09:49 | 2

Misschien omdat de Donald geen president meer is?

koeberg | 18-02-21 | 09:54

Er wordt niet geschreeuwd door de MSM tegen de huidige president, omdat hij deze situatie NORMAAL aanpakt.

Texanen dreigden recent nog met afscheiding van de VS vanwege de verkiezing van Biden. Republikeinen daar steunden zelfs een wet daartoe. Nu, weken later, smeken ze de federale overheid om centjes. En Biden gaat daar netjes mee om: Texas krijgt steun, en Biden maakt de Republikeinen aldaar niet belachelijk.

Weet je nog hoe Trump was? Hoe denk je dat hij dit aangepakt zou hebben? Duizenden posts op social media over de verschrikkelijke Democraten etc. etc. etc., zou hoogstwaarschijnlijk gedreigd hebben met géén steun omdat de Democraten hem niet leuk vonden. Dat is met Biden, godzijdank, verdwenen. En dus heeft de MSM ook weinig munitie om mee te schieten. Dat is gewoon een verschil in niveau tussen de beide presidenten. Zo simpel kan het zijn.

TancredvanTiberias2 | 18-02-21 | 10:39

Even een reminder: Donderdag 18 februari 2021 wordt het debat over de gang van zaken rondom de avondklok en over de Tijdelijke wet beperking vertoeven in de open lucht covid-19 vanaf 11.00 uur live uitgezonden.

RickRD | 18-02-21 | 09:48

Duidelijk toch? Schuld van windmolens en zonnepanelen en linkse onz...

[oh wacht...]

Oh blijkt schuld van Republikeinen die lekker populistisch lullen en hun eigen zakken en die van hun overlords lekker vullen. De burger betaalt wel.

Ja dat is een harde realiteit die mensen niet willen erkennen maar er is een reden waarom de Republikeinen altijd overal over willen liegen en waarom basiszaken zoals gezondheidszorg en energievoorziening juist daar niet werken.

Eigenlijk zijn het criminelen.

DeKussendeWielrenner | 18-02-21 | 09:47 | 5

links draaiende onzin. Waar uit blijkt de schuld van de reps dan?

In Texas komt 23% van de elektriciteit van windmolens. De helft van die windcapaciteit is door de ijsstorm uitgeschakeld, net nu er juist peak vraag is omdat het zo ijskou is daar. (zal ook wel aan global warming liggen zeker?)

Als er gewoon gas, olie of kolencentrales stonden was dit niet gebeurd. Maar ja de climate change onzin.

Tronald_dump | 18-02-21 | 10:01

‘Eigenlijk zijn het criminelen‘ nare woke mensjes zeggen dit soort dingen

mreasyaloha | 18-02-21 | 10:05

@Tronald_dump | 18-02-21 | 10:01: Er staan toch zat gas, olie en kolencentrales? Alleen die werken juist niet vanwege de kou. Sowieso; wat is het voor een idiote reflex om te wijzen naar links of rechts in deze situatie? Ze hebben gewoon een energiesysteem dat niet werkt - zo blijkt uit deze stresstest.

jawor36 | 18-02-21 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Zegt meer over die lui dat ze een dagje zonder elektra niet kunnen uithouden. Het is daar niet eens zo koud. Paar graden onder nul.

Bubske | 18-02-21 | 09:43

Jammer. Net m'n laminaatvloer naar de afvalstort gebracht.

Dubbelepunthoofd | 18-02-21 | 09:39 | 1

En wat waren de kosten?

Leptob | 18-02-21 | 09:44

Mij verwondert het niet, ze hebben alle stroomkabels bovengronds. Heb bij mijn laatste bezoek in de VS, meerdere malen gezien dat er een kluwen kabels, ( telefoon, tv, hoogspanning en 110 volt) naast een huis hing. En dat niet een keer maar het schijnt de regel daar te zijn.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:37 | 3

Dat is een van de redenen dat ik de VS zie als een tweede wereldland. Laat hen maar naar ons kijken i.p.v. andersom.

Leptob | 18-02-21 | 09:43

Ja ook altijd heel vreemd gevonden waarom kabels daar niet ondergronds liggen. Misschien hebben ze niemand die wil graven.

RickRD | 18-02-21 | 09:44

Groot deel van het land heeft een granieten bodem. Moeilijk graven. Anderzijds, Amerikanen willen zo min mogelijk belasting betalen voor publieke zaken omdat het individu eerst komt (cause it's my goddamn constitutional right, of zoiets) en dat uit zich in hun lokale stemgedrag

BASinnic | 18-02-21 | 09:48

Het geeft maar weer aan dat we de slapste diersoort zijn hier op deze aardkloot.We zijn niet eens in staat om zonder externe hulpmiddelen te overleven als de temperatuur wat daalt. We zijn gewoon de watjes van de natiuur.

Kowalski11 | 18-02-21 | 09:36 | 1

Inderdaad. Eén over het paard getild griepvirus en hoppa, we liggen met onze pootjes omhoog op de rug.

VanBukkem | 18-02-21 | 09:40

Even een compliment uitdelen aan de reageurders hier. 175 reacties, en nog niet 1 x is het woord wappie gevallen.

RickRD | 18-02-21 | 09:36 | 4

Jawel nu door jou.

All_Anonymous | 18-02-21 | 09:37

Knappie....

Kowalski11 | 18-02-21 | 09:37

Wappie

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop dat onze npo-kosmopolieten niet in Texas wonen.

FogerRederer | 18-02-21 | 09:35

Je zal maar een Tesla hebben. Dan kun je effe een paar uurtjes de kachel op warm zetten, en dan is het gebeurd. Dan sta je alsnog in de kou. Want effe opladen is er niet bij. Met een benzineauto kun je nog een keer naar een pomp rijden.

VanBukkem | 18-02-21 | 09:35 | 4

Je zal maar een Tesla powerwall hebben. Kun je met de zon lekker de batterijen opladen en kun je uren het verlies van elektra overbruggen.

Bubske | 18-02-21 | 09:44

@Leptob | 18-02-21 | 09:39:
Dan rij je effe iets verder, waar de pompen het nog wel doen. Of eentje in de woestijn met een aggregaat. Plus al die jerrycans met benzine die je sowieso al opgelsagen had in je garage/kelderbox. De zogenaamde strategische brandstofvoorraad.

VanBukkem | 18-02-21 | 09:47

@Leptob | 18-02-21 | 09:39:
Tis geen nederland. Jongens zijn buiten de steden zeker zelfvoorzienend. Aggregaten zat, alleen de sukkels bevriezen.

enra | 18-02-21 | 10:35
▼ 1 antwoord verborgen

America, fuck yeah!

Zzzzooooffff | 18-02-21 | 09:33

Houtkachels mogen niet van de Groene Khmer.
Met een houtkachel ben je de Tata staal van jouw straat volgens Jesse Klaver.

Osdorpertje | 18-02-21 | 09:32 | 5

Maar biomassa bijstoken is wel een goed idee? Lekker DomLinks weer...

FogerRederer | 18-02-21 | 09:37

Jesse heeft makkelijk praten. Hij heeft 18 zonnepanelen op zijn dak gezet, met zijn salaris een makkie.

wijsvinger | 18-02-21 | 09:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit zijn natuurlijk de naweeën van vier jaar Donald Trump. Maar gelukkig is die gek weg en zal weldra het paradijs op Aarde neerdalen als de regering Biden de zaak een beetje aan de loop heeft.

VanBukkem | 18-02-21 | 09:32 | 7

@FogerRederer | 18-02-21 | 09:40:
Tja. Ik heb het gezien. Totaal irrelevant nieuws -er wordt een gebouw gesloopt, so what- maar omdat het aan Donald Trump te linken is wordt het toch even uitgezonden. Pure symboliek. "Kijk eens, wij hebben gewonnen!" Walgelijk. Cancel culture.

VanBukkem | 18-02-21 | 09:43

@jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:42: U woont toevallig in Duitsland?

RickRD | 18-02-21 | 09:46

@jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:42: Logisch ja.

Californië (Democraten) hebben stroomuitval en jarenlang maken Republikeien ze belachelijk. Schuld van het lokale, democratische bestuur!

Texas (Republikeinen) hebben stroomuitval en de Trump meute roept dat het door de nu (D) federale overheid komt. Niet de lokale politici. Want dat klopt niet met hun wereldbeeld. Echt om te gieren.

TancredvanTiberias2 | 18-02-21 | 10:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is een probleem met fijnstof omdat iemand een methode heeft bedacht om dat te meten. Over een paar jaar heeft iemand weer een methode bedacht om iets anders te meten waar gezeik van komt. Is dat vooruitgang of een vicieuze cirkel?

Leptob | 18-02-21 | 09:29 | 6

Het is de massa klaarmaken voor nog meer emissierechten. Wereldwijd, want dan ontbreekt nationale controle.
Het is letterlijk warme lucht te gelde maken.

Alquest | 18-02-21 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Het laatste stuk Texaans oerbos is vorige week op de boot gezet naar Holland en verdwijnt hier in Juno in de oven.

RickTheDick | 18-02-21 | 09:28 | 1

Alles voor een beter klimaat

Diederik_Ezel | 18-02-21 | 09:29

Mmmm even zien, "rommel rommel" , de kettingzaag moet hier toch ergens liggen?

mygoodness | 18-02-21 | 09:28 | 1

Dat lijkt mij ook. Desnoods de elektriciteitspalen.

Frau Merkel | 18-02-21 | 10:13

Dit hebben de Texanen voor een groot deel aan zichzelf te danken. Er is daar bewust gekozen om het grid niet in elkaar te verweven om zo niet aan federale regelgeving te hoeven voldoen. (m.u.v. van El Paso) Op die manier kunnen de private energiecentrales meer beknibbelen op veiligheid en redundancy om zo grotere winsten te kunnen realiseren. Daarbij helpt het ook niet dat de huizen daar uit bordkartoon bestaan en eigenlijk alles met een electrische airco moeten doen. Resultaat blackouts.

Vanilla | 18-02-21 | 09:27 | 3

ja maar, Texas... Global Warming
Je gaat toch ook geen duur regenpak kopen als je in de sahara woont.

Plaktong | 18-02-21 | 09:30

@Plaktong | 18-02-21 | 09:30: Volgens mij mist u het punt. Als het grid daar onderling verbonden was, was er geen probleem geweest.

Vanilla | 18-02-21 | 10:06

Wij hebben net een weekje diepvries gehad en niemand had het koud en nergens is ook maar een seconde onderbreking van gas of electriciteit geweest.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:26 | 4

Ben nog wel benieuwd of alle warmtepompen het goed trokken

Diederik_Ezel | 18-02-21 | 09:30

@MooseNL | 18-02-21 | 09:27: Feitelijk wordt dat door de beheerder van het Texaanse net ronduit ontkend. Het probleem is voornamelijk veroorzaakt doordat gasleidingen en -kranen, en energiecentrales niet 'cold proof' zijn en dus zijn uitgevallen. www.texastribune.org/2021/02/16/natur...

Niet zomaar alles geloven wat Tucker Carlson op Fox loopt te roepen...

Bigaroque | 18-02-21 | 09:50
▼ 1 antwoord verborgen

Geen kachel van marktplaats!!! Dat zijn onrendabele “””alles branders”””. Koop een JAcobus. Luchtaanzuig uit de kruipruimte dus geen koude tocht in huis. Molentje met Sterlingmotor op de kachel en alles is in no time warm.

Guusje Nadorst | 18-02-21 | 09:26 | 4

ik heb dezelfde config t/m de motor toe alleen lucht aanzuig uit de kruipruimte . Hoe dan ?

WeirJack | 18-02-21 | 09:43

@WeirJack | 18-02-21 | 09:43: U heeft toch een pijp van 80 mm om lucht aan te zuigen, dus fantasie gebruiken.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:49

@WeirJack | 18-02-21 | 09:43: Een gat in je vloer zagen en een adaptor met pijp er doorheen. https://www.jancodejong.nl/cms2/media/JACOBUS_externe_aanvoer_2015.pdf

Guusje Nadorst | 18-02-21 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Bouw kerncentrales. Stel malloten.

Upendo | 18-02-21 | 09:25 | 1

Precies. Veiligste van allemaal met een Death Rate (deaths per TWh) van 0.04. Ter vergelijking steenkool staat op 161, biomassa op 12, wind op 0.15 en zonne-energie op 0.44. Volgens DDS 10 jaar geleden.

culture_vulture | 18-02-21 | 10:02

We hebben een duidelijk praktijkvoorbeeld pal naast de deur. De Klimat Wende in Duitsland. Merkel liet alle kerncentrales sluiten en het alternatief was zonnepanelen en windmolens. Effect uitstoot CO2 nihil en de kosten € 6 miljard euro.

Piet Karbiet | 18-02-21 | 09:23 | 9

Inmiddels krijg je daar subsidie als je op gas overschakelt, en hier moeten we van het gas af.

RickRD | 18-02-21 | 09:34

Edit: kosten 600 miljard -and counting...
Verder ja.

getergde kaasboer | 18-02-21 | 09:36

@RickRD | 18-02-21 | 09:34: Hoewel correct, is dat een beetje vertekenend. Daar stoken ze nog veel op huisbrandolie, dus overstappen op gas is al een hele verbetering.

FrankVeer | 18-02-21 | 10:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Mijn houtkachel op CV doet het prima. Die gaat nooit weg. Ooit nog eens een UPS tussen zetten.

WillemWordtWakker | 18-02-21 | 09:23

Ik heb mijn houtkachel gemodelleerd als biomassacentrale. Ik hanteer een andere rekenmethode en nu blijkt ie heel goed voor het milieu te zijn.

Schmalz | 18-02-21 | 09:23 | 3

Ik kon kiezen uit een Fiat 500 of een willekeurige 4x4. Een snel rekensommetje laat zien dat get milieu met een 4x4 ongeveer 486 beter af is! Je verwacht het niet.

OscarWilde | 18-02-21 | 09:26

He Pritt, we hebben niet allemaal zo een mooie Telegraaf-uitkoop regeling waardoor we bomen op ' ons erf' kunnen planten.

UpdateAvailable | 18-02-21 | 09:23

Las dat 25% van alle windmolens aldaar zijn vernietigd door sneeuwstormen. Dat geeft te denken. In Zweden is het soortgelijk, althans met de stroomvoorziening in de wintermaanden dan: Het strenge winterweer heeft in Zweden voor een tekort aan energie gezorgd. De transitie naar groene stroom zorgt voor problemen. Even stoppen met stofzuigen, is het devies van de Zweedse omroep SVT. Beter voor het milieu en de eigen portemonnee. Aanleiding van de wat betuttelende boodschap is een acuut elektriciteitstekort. Het ongewoon strenge winterweer van de afgelopen weken maakt dat het landelijke energieverbruik omhooggeschoten is. De bekende kink in de kabel is natuurlijk de onvoorspelbaarheid van met name wind en zon, terwijl je de gas- of oliekraan naar eigen believen open en dicht kan draaien. Erg onhandig dus, die inactieve windmolens, juist als de vraag naar licht en warmte zo groot is als nu.

Tijdens de koude wintermaanden wendt het land zich dus soms tot een elektriciteitscentrale in Karlshamn, waar nog gewoon op olie wordt gestookt, om de tijdelijke energieschaarste te overbruggen. Dat maakt de stroom die nu uit de Zweedse stopcontacten komt waarschijnlijk weinig duurzaam. En wel duur: vorige week liepen, tijdens piekuren, de elektriciteitsprijzen in (het relatief dichtbevolkte) Zuid-Zweden op tot zo’n 2,4 Zweedse kroon (circa 0,24 euro) per kilowattuur, terwijl de prijzen in het dunbevolkte noorden op een halve Zweedse kroon (0,05 euro) lagen.

Het bosbouwbedrijf Holmen moest tijdelijk grote delen van zijn papierfabrieken sluiten – de machines laten lopen werd met zulke stroomprijzen te kostbaar.

NerdAlert | 18-02-21 | 09:20 | 3

Wat vindt de gemiddelde Zweed daar nou van? Ze stemmen daar al jaren voor weg-met-ons/groene idealisten dus dan roep je het over jezelf af.

OscarWilde | 18-02-21 | 09:23

En daarom kan je beter kernenergie toepassen. Als je dan toch al geen broeikas hadden wil werkt dit het beste. Mensen zijn het gevoeligst voor radioactieve straling en daar hebben we toch genoeg van...

Linke Soep | 18-02-21 | 09:23

Grootste probleem is dat Texas op geen enkele manier verbonden is met het nationale energienet. Zijn ze trots op. Maar wij mogen ook wel opletten. Nu is het nog zo dat wij stroom kunnen importeren als er even wat minder wind is. Duitsland komt er inmiddels achter dat het steeds lastiger wordt om stroom in te kopen als er minder wind is, want in Europa is er dan meestal overal wat minder wind. Die betalen inmiddels fors meer voor stroom, hebben de afgelopen paar dagen hun ouden kolencentrales op vol vermogen moeten draaien, en zijn al een paar keer gevaarlijk dicht tegen een blackout aangekomen. Onze toekomst, als we niet opletten.

Muxje | 18-02-21 | 09:28

Waar is Biden nu? Waar is de kritiek op Biden? Biden laat zijn volk letterlijk doodvriezen en doet er niks aan. Wat een waardeloze president is Biden. Quote van NOS. Alleen even Trump in Biden veranderd.

OscarWilde | 18-02-21 | 09:18 | 2

Alles wat momenteel fout gaat in Amerika is de schuld van Trump. Kunnen ze (media, etc) de link met Trump niet leggen, dan berichten ze het gewoon niet. De media is verder ook erg 'kritisch' op Biden. Zo vonden ze het geweldig dat hij gewonnen heeft met Mariokart spelen op camp David. Maar Trump die golf speelt in tijden van een pandemie... dat kan echt niet.

culture_vulture | 18-02-21 | 09:50

In 2005 zaten we hier vanwege een door hevige sneeuwval afgeknapte arm van een stroommast zonder stroom van vrijdag 12:50 tot zondag 23:30 uur. Het was ontiegelijk koud. De CV deed het uiteraard ook niet. Ik was maar wat blij met mijn gasplaat. Want dan kan je thee, koffie en warme chocomelk maken. En eten koken. In die drie dagen geen stroom en buiten vrieskou met harde wind, was de temperatuur in de woonkamer gedaald naar vijf graden.

En last but not least: we hebben ook af en toe in de warme auto gezeten, ook om de telefoon op te laden. Zo'n autoladerkreng kostte destijds nog veertig euro.

Leptob | 18-02-21 | 09:18

Ted Cruz vond het wel prima, die is ff naar Mexico gevlucht. Held.

ZureKoek | 18-02-21 | 09:18 | 1

Acapulco?

van Oeffelen | 18-02-21 | 09:35

Texas wilde niet aangesloten worden op het federale elektriciteitsnet. Want willen geen federale regels en bemoeienis. Dus andere Staten kunnen nu niet bijspringen...

Parallellen met de EU en Nexit-fans? Iemand?

Odin | 18-02-21 | 09:18 | 7

Dat soort dingen bestond allang voordat de EU het licht zag. Je kunt prima met andere landen samenwerken zonder dat je je souvereiniteit hoeft op te geven.

R.E.Aguurder | 18-02-21 | 09:51

Wacht maar, over een paar jaar kakt de energievoorziening in de hele EU in, omdat Duitslands grootschalig is overgestapt op alternatieve energie en de stroom door heel Europa moet worden verdeeld omdat er te weinig wordt opgewekt. Staan de steen-/bruinkoolcentrales in Oost-Europa overuren te draaien, zodat we hier ook nog wat stroom hebben.

FrankVeer | 18-02-21 | 10:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit zit er aan te komen in de USA.
De hele voorziening is een pyramide spel.
Ze hebben geen geld voor het onderhouden en upgraden van voorzieningen.
www.strongtowns.org/the-growth-ponzi-...

Damoos | 18-02-21 | 09:17

Niks mis met een beetje onafhankelijk van de overheid zijn, met een houtkachel ben je dat meer, en zet het al meer zoden aan de dijk dan met dat domme gezeur over "vrijheid" als het over een avondklok om fucking negen uur s avonds gaat.

zwellevertje | 18-02-21 | 09:17

Als U denkt dat wij hier "veilig" zitten met de energie-levering, vergeet het. In 2 klaslokalen zitten (dag en nacht... daarom zo goedkoop mogelijk) uitzendkrachten met een enkele deskundige naar beelschermen te kijken waar gas en elektra worden "gevlakt/omgeleid" , door onvoorspelbare wind en zon is het in Duitsland al een paar keer mis gegaan, het net kan het niet aan en het duurt 10 jaar voordat bouwplannen in de steigers staan.

grindbak | 18-02-21 | 09:14 | 1

Ondertussen pluggen we altijd maar meer electrische voertuigen in het net. Zonder enige sturing of reservering.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-21 | 09:32

grootste vraag is, is er vandaag een No Agenda show?

ikworstelengadouchen | 18-02-21 | 09:13 | 1

OTG natuurlijk.

Pimp my Voortuin | 18-02-21 | 10:20

Ja de houtkachel is aanwezig, Die is er overigens enkel als backup, de CV maakt het warm genoeg. Maar als er geen gas of electriciteit uit de muur komt gooi ik een blok hout op het vuur.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-21 | 09:13

Erik Mouthaan kreeg spastische deugkramp toen hij moest vertellen over een koudegolf in Texas, want past niet bij een klimaatcrisis. Dus de afsluiter van zijn reportage: Komt door opwarming van de Noordpool!

Zeddegeizot | 18-02-21 | 09:12 | 1

Herhaal een leugen vaak genoeg, en op een gegeven moment is de leugen waarheid, vrij naar Joseph Goebbels, propagandaminister.

DeCynischeAmbtenaar | 18-02-21 | 09:16

lol

RickRD | 18-02-21 | 09:21

Voor wie denkt "ik heb gelukkig (nog) een gasaansluiting"... bedenk dat de CV ketel ook gewoon elektriciteit nog heeft om te werken..

WellusNietus | 18-02-21 | 09:11 | 4

Dat wordt dus een benzine- of dieselgenerator in het schuurtje en een handige schakelaar om je thuislichtnet los te koppelen van de binnenkomende stroomkabel. Ik had trouwens verwacht dat al die Texanen wel een generator in de schuur hadden staan, gewoon voor de heb en omdat het kan.

FrankVeer | 18-02-21 | 09:24

@FrankVeer | 18-02-21 | 09:24: Ze wonen daar ook niet allemaal op een prepper farm of in een of andere gated community.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-21 | 09:33

Met een goede tractie accu en een goedkoop omvormertje kun je de CV makkelijk een paar dagen zonder netstroom laten draaien. Als alles uitvalt heb je nog tijd genoeg om dat op te stellen. Heb je in de tussentijd nog een mooie start-accu.

ThePozz | 18-02-21 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

Net als in NL en de rest van de wereld: Zo de wind waait gaat de temperatuur en de neerslag.

De zeespiegel stijgt al 150 eeuwen sinds de laatste ijstijd, heeft niets met CO2 te maken. Vroeger lag Arnhem aan zee, NAP +30 Meter, of kon je van NL naar UK lopen en waren Wales en Ierland verbonden, NAP -60 meter gedurende de ijstijd.

Dijken 35 meter verhogen of allemaal richting Duitse hoogvlakte verhuizen of bouwen op drijvende betonnen bakken en allemaal een boot aan huis

ZegMaarJansen | 18-02-21 | 09:11

Hahaha, op je "erf". Alsof iemand binnen de randstad nog een erf heeft of kan betalen

Geen_Wens | 18-02-21 | 09:11 | 3

@RickRD | 18-02-21 | 09:22:
Ik zie een 12-strooks snelweg en de Betuwelijn in de directe nabijheid. Leve de geluidswal.
Een "erf" is minimaal 3000sqm, met zonder gammaschuttingen of uitzicht op de caravan van de buren en voldoende plaats voor wat vee.

De echte Stolwijker | 18-02-21 | 09:33

@De echte Stolwijker | 18-02-21 | 09:33: Klets niet. Het erf is een stuk grond of perceel waarop eventueel gebouwen en bouwwerken (zoals een huis) staan.

RickRD | 18-02-21 | 09:41

Dus dan ben je meteen een idioot als je geen houtkachel hebt. Moet niet gekker worden

Dirk III | 18-02-21 | 09:10 | 4

Ik denk eerder dat de boodschap is dat je géén idioot bent als je er wel een hebt.

De echte Stolwijker | 18-02-21 | 09:20

@Torwart | 18-02-21 | 09:13: nee, daar heb ik het intellect niet voor. Gelukkig hebben we mensen als jij om dombo's als ik daarop te wijzen.
Ik ga even dom werk doen nu.

Dirk III | 18-02-21 | 09:21

@Dirk III | 18-02-21 | 09:21: Niet opwinden, gewoon even lezen wat De echte Stolwijker heeft geschreven en weer verder gaan met de productie van wasknijpers in elkaar steken.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

Beter hou je daar inderdaad rekening mee. Het energienet dat steeds meer draait op zon en wind, de stijgende stroomvraag door gasverbod maakt ons energienet ook niet persé stabieler. Een straffe oostenwind en ook hier kan het ‘s winters akelig koud worden.
De staat bestuurd met oogkleppen op , zoveel is duidelijk. Problemen worden eenzijdig en met oogkleppen benaderd. En als de fouten zichtbaar worden is niemand schuldig, zijn actieve herinneringen zoek en treed men symbolisch af.
Kortom, luister niet teveel naar de staat, daar zitten ook maar vooringenomen mensen met een honger naar macht en een ego honger die gestild moet worden.

ratelaar | 18-02-21 | 09:10 | 2

De sterkste lobby bepaald

Dirk III | 18-02-21 | 09:11

De politici zijn grotendeels ambtenaren met baangarantie en wachtgeld.

ZegMaarJansen | 18-02-21 | 09:13

Prank call naar Trade Radio.
A generator that runs on feces and urine.

youtu.be/zRlDVAxjGvQ

Turbulentie? | 18-02-21 | 09:09

Texas is normaal typhuswarm rond deze tijd dus die Texanen
hebben weinig tot nop geregeld voor de sneeuw des doods
en lekker in de 6,8 literbak zitten waar je tank binnen 2 uur leeg
helpt geen reedt, Trump is al pleite dus daar kan de schuld ook al niet naartoe.

TijdelijkOptimist | 18-02-21 | 09:09 | 2

Je kan ook gewoon gaan slapen met een deken of twee extra. Dat deed men hier vroeger ook.

Dirk III | 18-02-21 | 09:13

@Dirk III | 18-02-21 | 09:13: Inderdaad, kies een ruimte in het midden van je huis, issoleer die zo goed mogelijk, een paar dekens extra en dan kan je best hele lage temperaturen overleven, zonder verwarming.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-21 | 09:18

Oh ja, Vattenfall. Die gingen de aarde redden met schone energie. Die bleek uit gesubsidieerde giga-houtkachels te komen. Bossen gerooid, stank alom. Wat een afgang.

Zeddegeizot | 18-02-21 | 09:07 | 2

Vattenfall is de duivel

Dirk III | 18-02-21 | 09:13

@Dirk III | 18-02-21 | 09:13: Maar ze maken wel lekker veel winst.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 10:02

In een houtkachel kun je niet douchen.

Alternatief is een pelletkachel. maar ja dan heb je dus een eigen biomassacentrale in huis. Hoe goed ie ook filtert, toch een hoop schadelijk fijnstof en koolmonoxide in huis als gevolg.

Dus mooi pleidooi voor een warmtepomp met eigen zonnepanelen en een warmtebatterij dit. Kost een duit, maar dat kun je dan wel mooi wegstrepen tegen 30 jaar aan elektriciteit en gas. Hoef je niet zoals die texanen in je auto te slapen.

MFvGeel | 18-02-21 | 09:07 | 7

@Zeddegeizot | 18-02-21 | 09:15:
Je moet het zo zien: Eerst stookten we kolen of olie, daarna gas en nu gaan we helemaal niet meer stoken in huis. Dan heb je ook geen verbrandingsgassen in je huis en minder risico op brand of koolmonoxidevergiftiging. Dat gaat dus niet om die 3 huilstruiken, maar om je eigen gezondheid. En ja, je gaat er dus juist wel vroeger aan dood. Vooral aan die ultrafijnstof shit.

MFvGeel | 18-02-21 | 09:29

@MFvGeel | 18-02-21 | 09:29: Dat zijn “statistische doden”. Er is in Nederland nog nooit iemand overleden met als doodsoorzaak: Ultrafijnstof.

Zeddegeizot | 18-02-21 | 10:42

@Zeddegeizot | 18-02-21 | 10:42:
Nee, dat valt meestal onder kanker of COPD. Punt is dat het statistisch gezien een paar jaar van je leven scheelt, net zoals consequent zonder te kijken de straat oversteken gemiddeld wat levensjaren scheelt. In dat laatste geval bedenk je je wel dat het misschien niet zo slim is, dus waarom hier niet?

MFvGeel | 18-02-21 | 12:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Tja niet raar als het daar vrijwel nooit vriest, dan ga je je infrastructuur ook niet bouwen op -20 condities. Zoals de NS ook doet.

Henk de Vries2074 | 18-02-21 | 09:06 | 2

De Nederlandse spoorwegen werken alleen bij de gemiddelde temperatuur zonder wind of andere omstandigheden. In de winter ijs, in de zomer zetten de rails teveel uit, in de herfst liggen er blaadjes op het spoort en in de lente verzinnen ze ook wel weer wat.

elco485 | 18-02-21 | 09:09

@elco485 | 18-02-21 | 09:09: En rijdt er eens bij volstrekte willekeur een trein wel een soort van op schema, dan zit je in een ramvolle veewagon te genieten van de okselgeur van de persoon naast je. En dan vraagt men zich nog wanhopig af waarom de forens de auto niet laat staan.

Ceristimo | 18-02-21 | 09:36

En ondertussen laat Facebook even zien wie de baas in de wereld is. Australië had het lef om geld van FB te verlangen en nu heeft FB in Australië gewoon alles uitgeschakeld. Zelfs de brandweer en het Rode Kruis is niet meer bereikbaar.. Kijk rutte, zo doe je dat. Google probeerde hetzelfde maar toen Microsoft aanbood met Bing te helpen, schakelde ze maar weer snel Google aan.
www.telegraaf.nl/nieuws/613965975/reg...
www.faz.net/aktuell/wirtschaft/facebo...

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:06 | 5

Als ik Australie was, faecesbook geblokeerd tot in het volgende milenium voor mijn part. En suckermontain op de most wanted list.

Lt-Kol Kilgore | 18-02-21 | 09:21

Hoezo zijn brandweer en rode kruis niet bereikbaar zonder Facebook?? Ooit van telefoon gehoord? Alarmcentrale?

Dr. Worstenbroodje | 18-02-21 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

En waarom gebeurt dit? Het koude weer, wat U zegt.

De privatisering van het electriciteitsnet zal best succesvol zijn verlopen. Jammer van de leveringszekerheid, vooral van de retailklanten.

Glasgow Argus | 18-02-21 | 09:06

Ik lach me dood,
al mijn exen wonen in Texas.

miknic | 18-02-21 | 09:05 | 3

Van mij ook eentje....

ratelaar | 18-02-21 | 09:11

Zeg maar tEXas.

Calastir | 18-02-21 | 09:12

Elektriciteit als enige energievoorziening en dan een goeie solar flare.

kenny harder | 18-02-21 | 09:05 | 4

@Sinterbikske | 18-02-21 | 09:09: de bitcoins zijn niet opgeslagen in electriciteit maar op een database weggeschreven in een tabel met encryptie. Stroom eraf maakt dat niet foetsie.

Dirk III | 18-02-21 | 09:18

@Dirk III | 18-02-21 | 09:18: Een EMP daarintegen ,...

Lt-Kol Kilgore | 18-02-21 | 09:36
▼ 1 antwoord verborgen

Is er al bekend hoeveel mensen met warmtepompen problemen hadden met de kou afgelopen weken? Daar lees je nou niks over.

Deflatiemonster | 18-02-21 | 09:04 | 7

Heb een matig gebouwd huis uit 1980. Heb het heerlijk warm gehad. toevallig ook het nieuwe voorgeschotbedrag energie ontvangen: €1. Leuk die zonnepanelen!
Bij twijfel: Tweakers raadplegen, niet naar de gemiddelde specialist luisteren.

Coffee Party | 18-02-21 | 09:21

Hier vier van die dingen draaien in een woonboerderij van 1830. Steens muren, iha niet al te best geisoleerd. Houden het perfect warm, maar vreten wel behoorlijk stroom gedurende de echt koude dagen en nachten. Maar het werkt prima. Wel een dikke speksteen kachel als backup natuurlijk.

ThePozz | 18-02-21 | 09:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik denk dat een Tesla Powerwall of een dieselgenerator ook een goed alternatief kunnen zijn. Als je stroom kunt opwekken zit je in principe niet in de kou.

BoerKoekoek | 18-02-21 | 09:03 | 3

Dieselgenerator ist verboten straks

Openbaar Mysterie | 18-02-21 | 09:05

@Openbaar Mysterie | 18-02-21 | 09:05: Dieselgenerator moet vervangen worden door een elektrische.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:19

Ik pak mijn knijpkat alvast.

tectonicos | 18-02-21 | 09:20

oh, dus als ik het vind stinken als in de buurt iemand zo nodig moet stoken komt dat omdat ik betaald wordt door Vattenfall/EU/MSM... klagend rijk worden, mooi man.

Satria | 18-02-21 | 09:02 | 4

De mensen die klagen over houtkachels zouden enorme hypocrieten zijn indien ze wel een benzine/diesel auto rijden of soms bbq-en.

Harris Pilton | 18-02-21 | 09:08

Als het stinkt is dat omdat de betreffende houtstoker niet fatsoenlijk kan of wil stoken. Als je het vuur op de juiste (=Zwitserse) methode aansteekt en schoon, droog hout gebruikt, is er vrijwel geen stank. Wat je ruikt, is afkomstig van knoeiers: net als met honden, heeft de helft van de eigenaren geen sjoege.

De echte Stolwijker | 18-02-21 | 09:24

@De echte Stolwijker | 18-02-21 | 09:24: Helaas zijn 9 van de 10 houtstokers knoeiers.

Mr. Happy | 18-02-21 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

leuk die green deal :)

shitblog | 18-02-21 | 09:02

Afgelopen week ook last van een stroomstoring gehad. Wat was ik blij met mijn openhaard en gasfornuis. Heerlijk warm gehad en kon gewoon koken in tegenstelling tot een aantal andere buren welke alles hebben omgezet naar elektrische apparaten. Heb ze uiteraard voorzien van warm water.

Waargaathetheen | 18-02-21 | 09:02 | 6

pffff.... skottelbraai en 2 gasflessies...... overleef je het wel ff hoor. heb toch iedereen voor de camping en zo?

goldsammy | 18-02-21 | 16:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ah, goed topic. Helpt me eraan te herinneren dat ik heel snel weg moet bij die deugneuzen van Vattenfall.

zutzooi | 18-02-21 | 09:02

*Houtblokken naast open haard stapelen doet...*

Wijze uit het Oosten | 18-02-21 | 09:02

De eerste test voor de windmolens, vriezen ze vast.. Leuk vooruitzicht hier in Nederland...

WellusNietus | 18-02-21 | 09:02

Vanwege de opwarming der aarde is het in Texas nu kouder, was gisteren op TV. Kouder is warmer. Het moet niet gekker worden.

van Oeffelen | 18-02-21 | 09:01

En hoe installeer je zo'n houtkacheltje in je jaren '70 doorzontussenwoninkje, of je appartementje 3-hoog achter? Pijp horizontaal door de gevel ofzeau?

Ceristimo | 18-02-21 | 09:01 | 4

Je hebt geen bakstenen schoorsteen nodig om een houtkachel te gebruiken, je kan gewoon een dubbelwandig rookkanaal van de huiskamer naar het dak laten trekken. Paar gaten, koofje timmeren, klaar.

Tenminste, in de doorzonwoning. In een appartement is het wat moeilijker.

Muxje | 18-02-21 | 09:07

Je appartementje 3-hoog achter heeft waarschijnlijk nog een schoorsteen voor de kolenkachel vroeger, dus dat moet geen probleem zijn.

RickRD | 18-02-21 | 09:07

Als u op de 1 etage van een drie verdiepingen flat woont , toch de bovenburen even vragen misschien.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:24
▼ 1 antwoord verborgen

Binnenkort wel eerst even een negatieve corona testbewijs overleggen alvorens u de kachelshop / brandhoutshop in mag. Gewoon omdat t er komt!

Swaffelkaffert | 18-02-21 | 09:01

Allemaal de schuld van Biden

Turbulentie? | 18-02-21 | 09:00 | 1

Inderdaad. Die laat al die Amerikanen in de kou staan.

ratelaar | 18-02-21 | 09:13

Als GL & D66 het in dit land voor het zeggen krijgen, gaan we dit soort dingen hier ook meemaken.
Maar voor die tijd heeft men waarschijnlijk alle bomen al opgestookt in biomassa centrales, dus u zult iets anders moeten zoeken om te stoken. Daarom ook, koop een oliekachel.

RickRD | 18-02-21 | 08:59 | 2

Volgens energietransitiemotivatiestrategen op de twitters komt dit doordat ze afhankelijk zijn van gascentrales die zijn vastgevroren. Dus alsnog de schuld van fossiel.

Jeggeworist | 18-02-21 | 09:02

Alle bomen moeten om !
Waar moeten anders die één miljoen huizen gebouwd worden de komende 10 jaar
( verhagen - bouwend nederland - cda ) ?
Maar vreest niet , alles zal gecompenseerd worden met hogere milieubelastingen.

Ambiorix | 18-02-21 | 09:12

Dus die lui zijn 100% afhankelijk van elektriciteit voor hun warmtevoorziening? Dat moet je toch niet willen?! Gelukkig worden hier nieuwbouwhuizen standaard voorzien van een gasaansluiting. Toch? TOCH?

Timide_Aso | 18-02-21 | 08:58 | 4

Als ik een nieuw huis bouw regel ik een gasleiding. Ze kunnen op hun kop staan. Dan hang ik er maar een serie flessen aan voor mijn part.

PhallusObesitas | 18-02-21 | 09:05

Als de elektriciteit uitvalt, heb je niks aan je gasketeltje. Klepje valt dicht. Omdat dat in alle huizen gebeurt, ontstaat er een drukstoot in het 100mBar gasnet. Daardoor vallen de gasreduceerstations in storing, (dat zijn die groene kastjes met zo'n geel waarschuwingsbord). Als dan de elektriciteit weer terugkeert, is er geen gas. Das pas gevaarlijk. Dan moet de netbeheerder met een geluidswagen gaan rondrijden, die spullen hebben ze niet meer, omdat het zo weinig voorkomt.
Maar heb het een keer meegemaakt.

hotnot | 18-02-21 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb al een oliedrum op plastic, hout is veel te duur namelijk

Ragnar_Lodbrok | 18-02-21 | 08:58 | 5

plastic heeft een hogere energiewaarde. Dat doe je heel goed.

horsteknots | 18-02-21 | 09:08

U doet toch wel een mondkapje om, is noodzakelijk voor als u ook nog oude motorolie gaat verbranden.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Lijkt mij dat die onverbiddelijke vriesdood des deauds makkelijk voorkomen kan worden door gewoon binnen te gaan zitten met meerdere lagen kleding en dikke dekens. Zwervers overleven de winters ook door zich goed in te pakken en zo ongelofelijk koud is het daar nu ook niet.

Korporaal Banaal | 18-02-21 | 08:57 | 3

Zwervers zitten in de opvang als de temperatuur onder nul gaat hoor.

RickRD | 18-02-21 | 09:01

Die zitten in dubbel-laags karton, golf karton isoleert erg goed en vergeet de piepschuim en bubbelplastic in de verpakking niet.
Half Texico zoekt nu naar verpakkingen van een primium merk

Damoos | 18-02-21 | 09:11

@Damoos | 18-02-21 | 09:11: Je kunt toch vlug een oliekachel bestellen, deze worden meestal in meerdere lagen bubbelplastic en golf karton gelevert.

jan huppeldepup | 18-02-21 | 09:29

Texanen wonen toch in kartonnen huizen met loeiende airco's? Tsja...
Houtkachels zijn leuk, maar erg slecht voor de luchtkwaliteit. Dat is niet jammer voor de Vattenfall/EU/MSM maar voor onze eigen gezondheid. Je kan best vrijheid kopen, maar je moet weten waar die vrijheid ophoudt en waar je andermans lucht verpest.

Diotima | 18-02-21 | 08:57 | 4

@Franker | 18-02-21 | 09:12: Duitsland en onze Benelux zijn een stuk beter geregeld. Een paradijs in vergelijk met deze mafkezen.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:18
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat al mis zodra je denkt dat de USA een eerstewereldland is, zoals ook de situatie in Texas wederom bewijst.

Do-na-zi | 18-02-21 | 08:55 | 4

Dat dus. De infrastructuur is een niveau losse kabels aan een draadje. Meer belasting betalen voor basisvoorzieningen, begin daar maar eens mee.

Herr Inspector | 18-02-21 | 09:01

Ouwe tinnef overal, net als Engeland.

van Oeffelen | 18-02-21 | 09:02

@Bennie Boos | 18-02-21 | 08:59: Wij liggen ver voor. WEe moeten alleen dat mafkezen gedoe van hun buiten de deur houden.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:16
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe bleef men in leven alvorens er verwarming was?

Toetsenbordcomplex | 18-02-21 | 08:55 | 1

Fikkie stoken.

Mastermattie | 18-02-21 | 08:55

Krijg je ervan als 23% van je stroom van klimaatminaretten afkomstig is.

https://wattsupwiththat.com/2021/02/15/texas-frozen-wind-power-outages-ensue-electricity-now-at-unheard-of-9000-per-megawatt-hour/

Onkel Bratwurstbude | 18-02-21 | 08:55 | 2

Op Antarctica draaien zelfs windmolens. Het is net als onze spoorwegen: eens in de zoveel jaar werken ze niet vanwege sneeuw.

Diotima | 18-02-21 | 08:58

in de winter is het veel lager. je kan ook bestendige molens plaatsen. Dat kost wat meer en dat doen republikeinen-lovers niet.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:15

Maar wel allemaal in de rij voor een gasfles omdat de windmoles zijn vastgevroren en de zonnepanelen zijn ondergesneeuwd. En dat alles door global warming!

Mastermattie | 18-02-21 | 08:54 | 2

verzinsels

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:15

@MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:15: Is geen verzinsel mafklapper. Texas heeft bewust de keuze gemaakt het grid niet op elkaar aan te sluiten waardoor ze niet onder federale regelgeving vallen. Daarbij is er daar ook bewust de keuze gemaakt om windmolens niet te "winterizen".

Vanilla | 18-02-21 | 09:21

Wat is daar nu eigenlijk precies aan de hand? Internet wordt je overspoeld met links gekkies die weer de anti Trump kaart trekken, beginnen over kut republikeinen, dom volk en het ligt vooral aan de olie en kolen industrie terwijl ik de beelden van vastgevroren windmolens gewoon voorbij zag komen?

Statix | 18-02-21 | 08:54 | 6

@aldus_mijn_moeder | 18-02-21 | 08:59: Ow ik geef niemand de schuld, maar hoe is dat de schuld van de republikeinse kiezer die nu in de kou zit? Want dat is wel het beeld wat overal door de linkse bots op internet wordt gecreëerd.

Statix | 18-02-21 | 09:13

de fossiele centrales werken niet. de molens hebben in de winter maar een klein deel van het vermogen en zouden er een paar stil staan dan maakt dat geen fluit uit.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:14

Wij hebben net een weekje diepvries gehad en niemand had het koud en nergens is ook maar een seconde onderbreking van gas of electriciteit geweest.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Is dat vanwege de vastgevroren windmolens?
Mowhaha.

BrutusBosch | 18-02-21 | 08:54 | 2

Die zijn er nauwelijks en hebben niets met de bevroren installaties van de kolencentrales te maken. Het vreemde is ook dat men in andere staten molens met vorst-bescherming heeft. Het is dom jankes-volk.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 09:13

NB bijna komsich hoe die republikeinse bullshit nepnieuws fabriek de goedgelovige sukkels hier weet te bespelen.
Volgende ronde wordt Texas zeker democratisch. Het scheelde nu al niet veel.

MaarFeitelijk | 18-02-21 | 15:57

Wanneer je net geen openhaard hebt.

VoltaireJohn | 18-02-21 | 08:53 | 3

Houtkachel kan je overal neerzetten, alleen ff pijpje boren naar buiten.

de Voorzittert | 18-02-21 | 09:01

@de Voorzittert | 18-02-21 | 09:01:
Nou "ff boren", het is wel een serieuze dubbelwandige pijp die er in moet bij een houtkachel. Dat is, als je geen fik wil op zolder en dan ook nog eens onverzekerd bent.
Dat pijpje boren naar buiten kun je doen voor een pelletkachel voor degenen die het leuk vinden om konijnenvoer te verbranden.

De echte Stolwijker | 18-02-21 | 09:16

Ik woon zes hoog, maar wel aan het eind. Kan dus.

Dubbelepunthoofd | 18-02-21 | 09:40

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino