Koop een klassieker, omdat het moet!
GeldBlog gaat AutoBlog
Zoals u vast al weet en hier op dit blog vaak heeft kunnen lezen, is de wereld monetair wat enthousiast bezig. Sinds Covid, zijn de overheden daar nog eens bovenop geklapt met fiscale verruiming (meer uitgeven dan er binnenkomt). De overheden moeten daardoor extra lenen en dat zou normaal gezien tot rentestijgingen moeten leiden. Maar doordat de centrale banken deze schulden opkopen, blijven de rentes kunstmatig laag. Het opkopen van staatsobligaties wordt weliswaar niet direct gedaan door de centrale banken maar via de markt. Hierdoor claimen de supporters van deze strategie dat een Weimar vergelijking (waar de centrale bank direct de overheid financiert) niet op zijn plaats is. De rest laat deze experts maar praten en ziet de bui al hangen. Als reactie stopt deze groep haar geld in aandelen, obligaties, vastgoed, kunst en auto klassiekers!
De prijsstijgingen van vele klassiekers is deels te verklaren door de vlucht vanuit papier naar fysieke bezittingen (het andere gedeelte is dat rijke mensen nu nog rijker zijn geworden en zich laven aan luxe, maar dat is (was) vooral merkbaar aan de top van de klassiekermarkt). Een andere reden is financiële repressie; aangezien sparen en vermogen belast worden, gaat men eerder voor een leuker klassieker dan voorheen.
Dus vandaag volgt mijn top 5 van klassiekers die wegenbelastingvrij zijn, waarmee men het hele jaar mag rijden (40 jaar oud ofwel uiterlijk in 1980 zijn gefabriceerd) en waarvan ik denk dat de auto in waarde zal stijgen zolang de monetaire waanzin wordt voortgezet. Mocht de boel klappen, dan is de schade bij deze top 5 relatief beperkt. Ook betreft het klassiekers die relatief makkelijk te onderhouden zijn en kwalitatief goed aangeschreven staan. Verder is de aanname dat de regels voor oldtimers niet worden aangepast (belastingvrij en toegang tot milieuzones).
Mercedes 280 SLC (C107)
Iedereen kent de SL van Mercedes maar daar moet je steeds dieper voor in de buidel tasten. Prijzen van meer dan EUR 30.000 zijn geen uitzondering. Gelukkig is er het ondergeschoven broertje: de coupé versie: de SLC. De SLC is op zich een vreemde eend in coupéland want waar normaal de cabrioversie (de SL in dit geval) wordt afgeleid van de sedan/coupé, is hier het omgekeerde het geval. De SLC is een verlengde versie (dus kids achterin kan!), met vast dak, van de SL. En deze auto’s kunt u al vanaf EUR 6.000 binnenfietsen. Helaas zal dat dan letterlijk zijn (met de fiets dus), want voor een beetje kwaliteit moet meer dan EUR 10.000 betaald worden. Roest is een probleem bij de dorpels, neus en de open dak optie staat bekend als problematisch (lekkage via afvoerkanaal). Maar de auto is eerlijk, oersterk, dik staal (ook wel de tank genoemd) en betrouwbaar. Wat betreft motorisering is de 280 SLC (6 cilinder) wellicht de beste keuze want krachtig genoeg (185pk), veel onderdelen voor te krijgen en relatief zuinig. De 450 (4,5 liter V8) is leuker (228pk) maar disproportioneel dorstiger en niet zo veel sneller dan de 280. Ik vond deze 280 SLC op internet voor EUR 15.850 en de club vindt u hier. (Disclaimer: auteur bezit een 450SLC)
Volvo PV544
Een andere ondergewaardeerde klassieker is de Volvo PV 544, ook bekend als de kattenrug. Volvo biedt sowieso vele mogelijke leuke kwalitatief goede klassiekers (denk aan de 242GT, P144, P121, en een persoonlijke favoriet: de 1800S ).
Volvo PV 544 is een leuke auto (het verbaast mij dat ik nog geen gechopte versies heb gezien overigens) die wat zeldzamer wordt in ons straatbeeld. Jammer, want het zijn erg betrouwbare auto’s en de technische onderdelen zijn goed verkrijgbaar en relatief goedkoop. Het plaatwerk is wel een puntje. Ook hier is roest de grote vijand, dus bij de keuze voor een dergelijk model is een roestinspectie een absolute must. Vraag anders iemand van de Volvo Kattenrug club om met je mee te gaan bij het bekijken (en ja dat doen ze zo, want klassieke autorijders zijn überhaupt goed volk, en de Volvo-eigenaren al helemaal). De voorganger van de 544, de 444 is ook een optie, die heeft een mooie split-window. De prijzen variëren enorm; vaak gecorreleerd met de corrosie. Ik vond deze advertentie voor een mooie degelijk exemplaar voor EUR 12.900.
De Opel GT
De Corvette voor de arme sloeber! En wat een leuk hebbeding is het! Mooie lijnen en nog zeer schappelijk qua prijs. Echter, je moet er in passen. Verder vond ik hele discussies op het Opel GT club forum over welk model jaar nou het beste was en ik denk dat de volgende quote een goede samenvatting is: “A '72 with retro-fitted 9:1 pistons and a 32/36 DCD Weber is one of the best!”. De GT weegt rond de 900kg en ieder model heeft een motor die wat meer achter de vooras ligt waardoor er een betere gewichtsverdeling is. Ofwel, hier kunt u lekker mee de bocht door racen! Wel even bredere banden onder zetten want onderstuur was een probleem met de GT. Het is in ieder geval in auto waar iedereen naar kijkt en omdat de proporties wat meer bescheiden zijn dan bij de Vette, is het een echte allemansvriend. Ik zie ze steeds vaker, dus up and coming klassieker met Opel Kadett B techniek en hij past zowat onder u bed. Ik vond deze voor nog geen EUR 13.000!
Saab 96 V4
Ik heb ooit een “moderne” (GM) Saab gehad (9-5 3l diesel) en het heeft een enorme haat voor Saab bij mij aangewakkerd. Op een haar na heb ik die Saab door midden gezaagd op de stoep bij de Saab dealer in Amsterdam. Nog nooit zo een slechte en peper dure service gehad (zocht een turbosensor en Saab zei dat die niet apart geleverd werden dus gehele nieuwe turbo nodig a EUR 3500 ex arbeid! Later Renault gebeld die dezelfde motor gebruikte in de Velsatis en die vroegen EUR 25…). Gelukkig zijn ze failliet, want ze verdienen het.
Het oude Saab, dat had echter wel mogen voortbestaan. Ik weet nog goed dat mijn vader mij als jongske vertelde dat Saabs zo goed waren dat Saab failliet ging omdat niemand voor onderhoud of een nieuw model kwam. Ik weet niet wat er waar van is, maar de kwaliteit is overduidelijk goed te noemen. De 96V4 ziet er leuk uit (alhoewel de kleur van de Saab in de foto wellicht wat apart is), biedt genoeg ruimte en heeft een mooi voorkomen. De veiligheid die deze modellen toen te bieden hadden, was ongekend. Gezien de 55 pk (latere versies 65pk) van de Ford motor en de 0-100km/h tijd van 16 seconden, kon je er ook weinig onveiligs mee doen. Ook hier geldt dat roest een probleempunt is. Maar u kan een splinternieuwe kopen voor nog geen EUR 15.000! Toch beter dan een Toyota Aygo X-play? De club vindt u hier.
Jaguar 420G
Onder de GeenStijl GeldBlog-lezers zitten natuurlijk ook heren van stand die zich niet in een burgerlijke Opel, Saab of Volvo kunnen laten zien. Ook het hoge penoze-gehalte van de SLC staat deze mensen de aankoop van de Mercedes in de weg. Wel, de Jaguar 420G (dus niet de 420<zonder G), ook bekend als de MK 10, is dan een voor de hand liggende optie. Nu staan Britse wagens niet bekend om hun kwaliteit, maar die reputatie werd pas echt waargemaakt in de 70-er jaren en is dus niet van toepassing op de 420G. De motorisering is beproefd en de automaat (optie) van Borg Warner is robuust en relatief goedkoop.
Bedoeld voor de Amerikaanse markt, biedt de 420G een zee aan ruimte en veel luxe. En de grote kofferbak biedt meer dan genoeg ruimte voor de hobby van DJeeeeaaaggg bezitters, het stelen van het tafelzilver (aldus Jeremy Clarkson). Met 245-265pk kan de elitaire bezitter van deze bolide zich snel uit de voeten maken. De auto heeft veel hout in het interieur, vaak ook airco, 60 koeien aan leer, wollen tapijten en zo voorts. De ideale ruimte voor de elite om sigaren te roken, cognac te drinken en buitenechtelijke kinderen te verwekken. En al in de 60-er jaren zeiden de Jaguar ontwerpers tegen de cupholder-fanaten: hold my beer: uitklapbare picknick tafels achter en voor!
Gezien de prijs en de hoge kosten als er wat fout is, is het raadzaam uw adviseur mee te nemen of in ieder geval het lijstje achter deze link te bekijken vooraleer tot een aankoop over te gaan. Ik zat 7 jaar geleden te twijfelen of ik er één zou kopen. Prijzen lagen toen tussen de EUR 6.000 en 14.000. Nu, met dank aan Draghi, Yellen en King beginnen de prijzen voor links gestuurde 420G’s bij EUR 20.000. Deze uiterst mooie grijze vond ik voor EUR 27.500. De Jag club vindt u hier.
Kortom, ondanks deze monetair en fiscaal dwaze tijden, valt er nog wel wat lol te beleven. Wellicht dat de lol u helpt de waarde van uw vermogen enigszins te beschermen. In het slechtste geval, gaat u uw doem met grote glimlach, snelheid en allure tegemoet.
Heeft u een betere klassieker top 5, zet het in de comments!
Reaguursels
InloggenHeb de (franse) schuur al redelijk vol (3x2cv 2x Diane 1x CX) nu heeft mijn 'Lelijke eenden tovenaar' de laatste gerestaureerd een witte 2cv6 van 1970. Hierna heeft hij er geen zin meer in. Die volledig gerestaureerde eend mag ik hebben voor 8k, iemand anders voor 10k en hij is denk ik 12k waard... wat zal ik doen??
Wij liefhebberen hier met een VW kever ovaal en een VW t2b camper , rondje Hofpleinfontein. Puur voor de liefhebberij, hobby's kosten nu eenmaal geld.
Jammer dat deze tegelbakker geen verstand heeft van economie.. voor de rest.. leuke auto;s
Kijk.. oude auto's zijn leuk als verzamelobject, wellicht als oppotmideel, maar ze zijn geen assets. Je verdient er geen geld mee. Tenzij je bruiloften organiseert en trouwauto's verhuurt natuurlijk..
Zoals in elke crisis zijn alleen assets van belang om je kapitaal te beveiligen. Assets zoals: iets dat je verhuurt, iets dat rente oplevert of, nu, dividend. En uiteraard meer dan de inflatie (dus gewone spaarrente valt nu af)
Voor de Nederlandse economie en de Italiaanse leningen: Nederland leent tegen -0,5% en leent uit (via allerlei omwegen) tegen 5%. Dat is een asset.
Ooit, ruim 50 jaar geleden kocht ik voor 125 gulden een oude DKW met tweetakt motor. Paar weken illegaal gereden zonder rijbewijs en toen weer doorverkocht. 150 gulden.
Een klassieker moet je kopen omdat je het een mooie auto vind en het ding graag wil bezitten. NIET als beleggingsobject, want de kans is groot dat je er geen cent aan verdient (en heel veel op verliest). Onderhoud kost geld en tijd, of heel veel geld en minder tijd als je het uitbesteed.
Die Volvo ziet er echt ruk uit.
Zeg het in mijn gezicht en ik rij over je grote teen met mijn dikke Volvo 245.
Zoek nog altijd een gave 4 deurs 205 1.9 diesel.
Ik ben erg benieuwd wat er met prijzen van auto's gaat gebeuren als we straks wel de stap naar elektrisch hebben gemaakt. Waarschijnlijk wordt het leven van de klassieker bezitter dan extra moeilijk gemaakt. (Verbod in steden & natura 2000 gebieden, torenhoge belastingen.) Je kan je afvragen of een klassieker op de lange termijn wel een goede investering is.
Klassiekers ombouwen tot elektrische auto's. Ik weet gewoon zeker dat dit een enorme markt gaat worden.
@Abject | 18-01-21 | 09:41: rbwevcars.com/ Kost een paar centen maar dan hebbie ook wat.
Van Oef was jarenlang graag geziene gast bij de Bonhams Ferrari auction in het Palace in Gstaad, altijd in de week voor de kerst. Magisch en supergezellig. De laatste aanschaf was een Mercedes 280 SLC zoals boven afgebeeld, maar dan wel volledig verbouwd, door Luzius in Freiburg. Dekra Gutachten erbij en karren maar in de zomer.
Hier een Mercury Cougar xr7 1973.
DeLorean. Ik heb er eentje uit 1981. Altijd bekijks. En waarde vast. Voor onderhoud is een garage in NL of doe veel zelf als je het kan. (Zoals ik). Koop niet uit Amerika.
Maar waar breng je de Fluxcapacitor naartoe als je onderhoud nodig hebt ?
@Lt-Kol Kilgore | 18-01-21 | 07:56: gaat nooit stuk.
Ik heb een Mercedes S320 W140 uit 1993. Deze auto moemen ze De Kathedraal.
Voor de 30ers 40ers onder ons, kun je beter een auto uit de jaren 90 kopen.
Zet ze in een loods en zorg dat ze worden bijgehouden, zodra het klassiekers zijn ben jij het ook en heb je in ieder geval een appel voor de dorst.
Auto's uit de 60er en 70er jaren zijn kwalitatief gewoon ruk en ieder jaar lastiger om onderdelen voor te vinden.
Een redelijke BMW 850 of Mercedes SL43 of uit de jaren 90 zijn momenteel nog te betalen. Straks niet meer.
BMW 3.0 CSI
Ik ga voor een lada.
Lada niva uiteraard.
Je geloofd het of niet, maar de vierkante oude Lada's zijn dus gewoon flink in waard aan het stijgen. Het valt alleen niet mee om een vrij goed, dat is dus roestvrij, te vinden.
G-klasse van MB. Rijdt als een hok, maar uitstraling en waardevastheid zijn top!
Klopt, ze rijden echt ruk. Maar het oog wil ook wat.
.... En toen máákte Nederland eindelijk een auto, was het een product van een tenenkrullende tuttigheid: de Daffodil. Met het "pientere pookje".
Als je er een zag rijden, zaten er óf vier nonnen in, óf twee onderwijzeressen op leeftijd.
Onder het motorkapje bevond zich een koffiemolen.
i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/RXU...
1) Citroën DS. De Godin van de Weg.
Patsers met geld gaan voor de 23 Pallas Injection Électronique, of op z'n minst voor de 21 Pallas automaat.
Maar een 'eenvoudige' ID 19 of een DSuper 4 of 5 geeft net zoveel rijplezier. Sinds met name Nederlanders in de jaren '80 en '90 heel Frankrijk hebben afgestruind op DS'sen en vervolgens leeggeplunderd, is een goeie DS best wel aan de prijs. Ik heb er drie gehad (na elkaar, overigens), eentje geïmporteerd uit Italië, eentje uit Frankrijk en eentje uit Zuid-Limburg.
Min: Het is een Franse auto. Dus per definitie niet het toppunt van betrouwbaarheid & bedrijfszekerheid. Bovendien hóór je haar roesten als ze voor je deur staat. Reken er dus op dat je vaker dan je lief is bij de reparateur zult staan. En dat je meer dan je lief is, diep in je portemonnee zult moeten grijpen. Tenminste, als je haar mooi wil houden (een DS is een 'haar', want godin; Het Franse 'Déesse' betekent 'Godin').
Plus: Mooiste auto ooit ontworpen (door Bertone). Erin rijden is een welhaast hemelse ervaring. Ben er drie keer mee naar Zuid-Frankrijk gereden en in elk dorrup waar ik stopte, ontstond een oploop. Mooie herinnering aan.
www.classicargarage.nl/assets/images/...
Goed verhaal. Eens.
Meeh, heb zelf een oude bak maar zie het somber in de komende jaren. Jaren 80 spul gaat komend jaar in belgie en nu al in frankrijk ern probleem worden simpelweg omdat je vanwege milieu er niet meer mag rijden. Ik voorzie een enorme crash van al dat spul, je ziet nu al heel wat oldtimers vanuit belgie terugkeren naar nederlanf, terwijl dat in 2014 vanwege de nieuwe oldtimerregels juist anderdom was. Een leuk gebakje van 10k is nog wel de gok waard maar zou er echt geen tienduizenden euro's inpompen....
Precies dit. Op den duur wordt het leven van oude autobezitters wel moeilijk gemaakt.
"Ik weet nog goed dat mijn vader mij als jongske vertelde dat Saabs zo goed waren dat Saab failliet ging omdat niemand voor onderhoud of een nieuw model kwam."
Het zelfde werd ook beweerd van de Borgward. Deze hoort wat mij betreft bij de top-5, een all time favourite van mij:
www.classicargarage.nl/assets/images/...
De Borgward Isabella Coupé.
Als ik geld had, zou ik 'm kopen, als ik een garage had.
Mee eensch.
AutooTJE?
Ziet er anders uit als een serieuze bolide!
img.hmn.com/900x675/stories/2019/08/I...
Reed bij mijn eerste baan in een oude Peugeot. 1.9 Diesel waar de monteurs in reden. Die kenden alleen plankgas. 450.000 km gelopen die dingen. en als ik dan de snelweg opreed met 100 en vol gas gaf ging hij niet sneller. Maar kwam er wel heel erg veel meer dikke rook uit. Heel de weg in de mist. Kijk, dat zijn nou eens echte oldtimers voor echte mannen (of vrouwen of LHBTIQ+++ en overige).
Oh ja en ook Geenstijlers.
Ik heb een BMW 3.0 csi gehad uit 1971 en verkocht in 2008.
Zilverkleurig met blauw leer en drietraps automaat.
Had ik het apparaat maar nooit verkocht.
Is nu zo'n 60.000 euro waard.
De Toyota Corona Mark III is ook een gewild modelletje sinds afgelopen jaar.
Vooral de Finanza en Credito.
Chevrolet Chevelle '69, 572cuin (9.3L) big block 650pk, 711nm, 12-bolt achter-as met sper-diff. Ride-tech air-ride, AC, Elec. ramen, Monster-700R4 transmissie, nieuwe stuurkolom, nieuwe rack and pinion stuurbekrachtiging, nieuw bekleding en bucket seats, nieuwe lak
Is dit een advertentie?
Geweldig, zuinig op zijn en nooit verkopen! Erg gewilde auto onder de kenners.
Niet echt origineel dus, vrijwel alle verbeteringen die je hebt aangebracht zijn weggegooid geld. Dat doe je natuurlijk alleen voor jezelf dus is het het waard. Heb zelf een '69 Camaro die nog op het spit staat.
@CamaroHans | 18-01-21 | 11:51: Nee niet echt origineel. Maar ophanging en de airride zorgen wel voor een veel beter rijgedrag dan hij ooit heeft gehad. Altijd een droomauto geweest voor mij en ik heb een soft spot voor een V8. Ik doe het voor mezelf en niet voor iemand anders dus of dat weggegooid geld is is in the eye of the beholder zeg maar. Maar terugkijkende naar mijn tegel lijkt het inderdaad een beetje op een speurder. Voor een vermogen verspijkert aan de auto, misschien wel teveel. Moest hem voor de verzekering laten taxeren en verzekeren voor 100K.... Een 69 Camaro is ook een hele mooie auto. Mocht het ooit zover komen dan kijk ik op de sloop om te kijken of ik een Tesla motor erin kan zetten, grote speaker met V8 geluid en klaar ben je. Die 572 race-motor is echter een beleving voor een petrol-head en het zal altijd een head-turner blijven.
@Piet-Kietelaar | 18-01-21 | 00:18: Het lijkt er wel op nou ik het zo terug kijk. Bakken met geld heeft het gekost
Messerschmitt KR200
Kom je overal mee binnen.
Met deze (Messerschmitt BF 109) kwamen ze destijds hier óók binnen....
i.ytimg.com/vi/HuUe8GQMlCM/maxresdefa...
Een Renault 5 turbo, brengt geld op.
Een BMW 2002tii brengt geld op.
Nissan 280z
De 280Z misschien wel. De andere zijn veel te duur om te kopen, en leveren dus niks op. Het gaat om de waardestijging vanaf nu.
Renault 5.
Onooglijk, klein, geen vermogen en roest als de ziekte. Mijn geheimtip.
Serieus, alles wat op een of andere manier apart is.
In geval van de Renault 5, de originele Turbo, met motor in het midden.
Je was me net voor!!
Ik kon in 2008 een slc kopen voor 4.000 euro. Nog altijd spijt dat ik het niet gedaan heb. Verder is de enige goede investering een luchtgekoelde 911 turbo. Alles t/m de 994 dus.
Heb mijn 3.0 turbo te vroeg verkocht, dat zou nu 800% winst zijn in 10 jaar...
Je bedoelt waarschijnlijk alles tot de 992. De 994 bestaat niet. Daarbij waren ze met 8 liter motorolie feitelijk olie-gekoeld.
@Gezonde_Roker | 18-01-21 | 00:06: 993 bedoelt hij
Alle luchtgekoelde 911's zijn door het dak gegaan. Mijn oude heer heeft een '68 er Targa.
Geen Citroën DS?
Dan mag u nog een poging doen.
jemagookniksmeer | 17-01-21 | 21:01 | 2
Leuke auto met de bouwkwaliteit van een 2cv6. Ik ben toch maar voor een Porsche 944 gegaan.
Dan liever een Citroën SM.
Dodge Charger in General Lee uitvoering
De reden dat die dingen meer waard worden is dat ze in rap tempo wegrotten en er steeds minder fatsoenlijke exemplaren over blijven. Dat betekent dus wel dat u uw klassieker goed moet onderhouden, en in een droge ruimte moet stallen. Waarbij aangetekend moet worden dat de prijs van garages waarschijnlijk harder is gestegen dan de prijs van klassiekers.
Bovendien rijden ze kut. Ik zit in het kamp van cpt. Slow: koop geen klassiekers. www.youtube.com/watch?v=FvpNY5Sv3l4
Waar ga je over 5 jaar benzine vandaan halen? Ik krijg mad Max flashbacks
Van de zwarte markt. Of lekker zelf illegaal olie kraken in de schuur, met energie van je zonnepanelen
gewoon bij de pomp.. voor 4,50 de liter....
Let op: Er zijn momenteel veel klassiekers te koop, die een jaar terug nog op een ander EU kenteken stonden. De meeste EU-landen duwen alle oudere auto´s en klassiekers uit de steden en ook van de weg. Voorlopig is Nederland een van de weinige landen waar je nog geld geboden wordt voor een klassieker.
In Scandinavie wordt de verkoop van alle 100% benzine/diesel auto´s per 2030 verboden inclusief tweedehands. Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland gaan ook die kant op. Redelijke kans dat dan ook de grenzen dicht gaan voor deze auto´s.
Leuk zo´n klassieker waarmee je de grens niet over kunt.
Haha!
Onzin.
De top van het Nederlandse klassiekerpark verdwijnt sinds 2014 naar Duitsland en Scandinavië. Daar heeft men meer koopkracht en zijn klassiekers ook ongekend populair.
Zelfs kopers uit het oostblok en Fransozen komen hier shoppen.
Inderdaad onzin, over die tweedehands verkoop.
Het verkopen en rijden in klassiekers verbieden lijkt mij iets wat erg onwaarschijnlijk is. Zeker modellen die nu al klassiekers zijn. En anders laat je hem ombouwen naar waterstof.
Investeer daar en hier, in een Peugeot 404!
Onverwoestbare klassieker. Die ook nog heerlijk rijd
Of de Honda accord aerodeck 2.0.
www.motorionline.com/wp-content/uploa...
Glijdt over de snelweg, maar verdwijnt meestal naar Polen
Leuk om GeldBlog in de breedte te zien gaan! Afwisseling kan ik wel waarderen :)
Ik ben hem sinds vorige week gaan volgen op Twitter voor bank nieuws maar ik krijg alleen maar tweets van auto's waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik dacht, zondag krijgen we weer een mooi artikeltje om te delen met mijn V6ers. Krijgen we hier ook die maffe auto's. Die Saab staat hier trouwens ook één in het dorp. In deze kleur maar ook een bordeaux rode.
Een Volvo 262Coupe Bertone is al 40 jaar mijn dagelijkse auto. Meer dan 4 ton gereden. Sinds vorig jaar belastingvrij op LPG. 50 euro verzekering per jaar en 25 euro een volle tank. Gewoon rijden door weer en wind en naar de wintersport. Dit jaar helaas niet.
Oja vergeet u dan niet het aantal km die men per jaar mag rijden voor uw 50 euro oldtimerverzekering à 5000 /8000 km plus minus km stand word vermeld op het apk rapport en is het voertuig jonger dan 50 jaar 1 maal per 2 jaar een apk en ouder geen apk keuring meer.
@telefoontje | 18-01-21 | 00:10: nu in begrijpelijke taal
'De vlucht vanuit papier(geld) naar fysieke bezittingen': het nieuwe goud.
Of zilver?
Volvo 480ES. Fijne reisauto, mooi ontwerp. Niet perfect, wel altijd met een glimlach gereden
Die is van na 1980. Ik heb ze zelf nog gebouwd tijdens mijn vakantie baantje.
Chevrolet Impala.
Zag er een voor 10.000; helaas wel oudere versie.
"Supernatural" Moment: Introducing the New '67 Chevy Impala
www.youtube.com/watch?v=8g5FUHdT3JM
Ja mooie bak
Zou graag mijn tweede wagen die ik bezat terugkopen.. Ford Capri 2.0 V6.. de eerste mag ook, Ford Escort 1.1 eerste model.. omgebouwd op gas.. kon je er helemaal geen drol meer mee van tafel trekken.
Heb vandaag nog een klassieker gezien.
Stond met panne onder de Arena.
Ghe ghe
Deze tien nieuwe auto's zijn drie jaar na aankoop bijna niets meer waard:
www.hln.be/auto/deze-tien-nieuwe-auto...
Een Renault Zoë schrijft in drie jaar tijd bijna 75% af (In België).
Neem dat even mee in de maandlasten.
Onderhoud is best prijzig en een paar jaar geleden gingen de prijzen juist omlaag omdat die markt verzadigd was. Blijkbaar stappen investeerders over op bitcoins of zo.
De echte liefhebber is geen investeerder.
BMW e31 aub. 8 cylinders of anders 12.
De waarde van veel klassiekers is ook weer tijdgebonden... auto's die men als kind bewonderde en nu eindelijk kan betalen. Er zijn er nog maar weinig van over en zo zien we 40 jarigen tegen elkaar opbieden voor een Golf 1 GTI of een Lancia Delta Integrale. Over 20 jaar zijn de meeste van deze examplaren weinig meer waard. In een financiële crisis al helemaal niet; door de doorlopende kosten van onderhoud, stalling, verzekering, etc, zal de markt overspoeld worden.
Probeer je eens over 25 jaar iemand met een klassieker verzameling voor te stellen. Als je er dan nog de weg mee op mag en als er dan nog infrastructuur voor is.
Dus auto's uit de jaren 60 zijn volgens jou weinig waar?
Rover 3500 Vandenplas
U houdt van sleutelen?
Heb zelf een BMW Z4 met 6 in lijn motor in de garage staan. Gekocht toen de markt in 2013 helemaal op zijn gat lag. Dit jaar probleemloos mee naar Bretagne geweest. Met de prijzen van vandaag heb ik er niet meer dan 3000 euro op afgeschreven (en 120k km op bijgeschreven).
Dit is bijna een trollpost! Een topic over klassiekers en dan over een z4 beginnen.
@BobDobalina | 17-01-21 | 22:13: nee hoor, alleen om te laten zien dat het ook met jongere auto’s kan.
Trabant natuurlijk!
m.youtube.com/watch?v=3WRQcJ0QnTU
Schijnt ook op sla olie te rijden.
Doet mijn ouwe peugeot diesel ook..
Mercedes G4 (W31) voor off-road avonturen zowel in het binnen- als buitenland,
Enorm waardevast ook,
youtu.be/5wAPns37PDs
Totdat benzineauto's verboTen zijn, en dan? Grond wordt wereldwijd schaarser en schaarser dus als ik voldoende geld zou hebben zou ik daarin investeren. En hoe of wat, dat mag je zelf verzinnen.
Aan de Mekong-rivier, hoogstwaarschijnlijk.
@Zonen-van-Kuifje | 17-01-21 | 22:12:
Dat geldt voor mij ( al is bezit daar niet voldoende maar je moet er ook wat mee doen om er geld uit te trekken ), maar ook binnen de EU zie ik genoeg "projectjes" en mogelijkheden.
Ha, toevallig net een Volvo T24 uit 1954 met magneetonsteking op petroleum gekocht of telt dat niet?
Mijn favo was altijd de fiat 500. Maar in deze tijden moet ik toch kiezen voor een 4-deurs Toyota Corona Mark II
Enige nadeel van een klassieker; de milieu zone, je komt er geen stad meer mee in. En als er teveel van de dingen rondrijden zal het kabinet daar straks de snelwegen aan toevoegen. Gewoon, om tegen te werken, want dat is het enige waarin dit kabinet goed is gebleken.
Gelden die milieuzones ook voor oldtimers dan?
zeg eens, welke stad in Nederland kom je niet meer in met een klassieker?
ouder als 40 jaar geld de milieu norm niet.
Heeft de Fehac binnen gehaald.
Het was zo absurd dat zelfs historische bussen van de GVB die altijd dienst gedaan hadden in het centrum van Amsterdam niet meer hun eigen stad in mochten.
Als je het aantal klassiekers ziet op het gehele wagenpark is het niks.
en de km die ze maken is ook te verwaarlozen.
youtu.be/j0994dUp7oQ
Wrak van de week.
Paar flesjes roestomvormer. Was die in no time weer als nieuw geweest.
Maar helaas, de politie besliste anders.
Die zien we noot meer terug.
Tja, de klassieker als investering.
De groene Khmer zal zich wel flink verzuren bij zo'n grote populariteit van oldtimers, maar zou zich beter realiseren dat het eigenlijk juist goed nieuws is voor de oldtimer haters: er wordt namelijk bijna niet meer gereden met die wagens.
Wat je hier ziet, maar in de USA nog duidelijker, is dat de Mustangs, Chargers, Roadrunners, Challengers etc. allemaal opgekocht worden door de elite die ze vervolgens ergens laten verstoffen als beleggingsobject, waardoor de prijs zover opgedreven wordt dat de echte liefhebbers, die met zo'n ding willen rijden, hem allang niet meer kunnen betalen.
Win-win: de rijken raken van hun geld af en die vervuilende asobakken verdwijnen uit het straatbeeld.
Toch een veel leuker straatbeeld met oldtimers.
Absoluut. Zelfs iets relatiefs nieuws en oninteressant als een Citroen BX zie je niet meer. En wanneer hebben wij voor het laatst een 2CV, een Volkswagen Kever of een Renault 4/5 gezien? Volvo 343 is de enige jaren 80 bak die me zo bijstaat deze week.
@Graaisnaaiert | 17-01-21 | 22:01:
Ja, toch? Staat gezellig. Een beetje sfeer mag wel behouden blijven.
@Graaisnaaiert | 17-01-21 | 22:01: van sommigen modellen rijden er hier in ES nog genoeg, en worden nog gewoon als dagelijks vervoer gebruikt,, rond het dorp..
@broervandenhollander | 17-01-21 | 22:11:
Zou ook gewoon moeten kunnen maar hier is ruimte schaars en stukgeprijst.
Een van de mooiste muscle cars uit die tijd.
Nickpowerrrrr.
Ineens denk ik: "the people in Abu Dabi do"
Weet je; laten we nou geen slapende honden wakker maken met dit soort pretentieuze artikeltjes.... klassiekers, en daar schaar ik zelf voertuigen ouder dan 40 jaar onder, worden niet gebruikt voor woon werk verkeer. Het zijn voertuigen die puur voor de hobby worden gehouden en echt vertroeteld en absoluut goed onderhouden worden. Kilometervreters zijn het absoluut niet (heb zelf een oldtimer die in 20 jaar zo’n 4000km heeft gelopen). Laten we dus die belasting dieven (want dat zijn het weten we inmiddels allemaal) niet op het idee brengen om ook nog eens die oldtimers te gaan belasten want dat is zo’n druppel op de gloeiende plaat en weegt niet op tegen de lol die we er met z’n allen aan kunnen beleven.
Waarvan akte, nu schenk je er aandacht aan!
Ik heb mijn oude chevelle nu dik 5 jaar maar als ik er 1500km mee heb gereden is het veel.
De lol die het sleutelen en verbeteren van zo een oldtimer geeft is niet te evenaarden. en de meesten hebben al een schonere verbranding dan toen ze destijds uit de fabriek kwamen. geharde klepzittingen elektronische ontsteking om maar iets te noemen.
Echt iets om op een zonnige dag lekker mee te gaan toeren over een 80 km weggetje.
Doe mij deze maar. O, nog te jong helaas.
www.autoventura.nl/aanbod/index.html?...
Voor mij graag de Panzerkampfwagen VI Ausführung E.
Ofwel de Tiger I.
Met dat gezellige motorgeluid.
www.youtube.com/watch?v=boq824ER0DY
(En daarnaast in de garage, als het budget het ook / nog toelaat, de Tiger II "Königstiger")
Ik raad maar, U vader heeft een benzinepomp? Met 540 liter komt u 100 Km.
@AspergerJaDaar | 17-01-21 | 21:45:
Tankinhoud 569 liter, verbruik op de weg 4,32 liter/km, verbruik op terrein 6,75 liter/km.
Dat wordt lekker sparen.
Ssst, geen slapende roofridders wakker maken. Mooi dat in deze vernietigende tijden van beeldenstormers en andere kolder er nog mensen zijn die tijd, geld en moeite nemen het rijdende erfgoed te behouden.
Mijn all time favourite, Chevrolet Corvette Split Window 1963.
images.app.goo.gl/7eFfd8nLtkvS4fa28
Is het niet zo dat door benzineverbruik je precies hetzelfde kwijt zal zijn? Zo'n Jaguar is nou niet bepaald zuinig in verbruik te noemen? Als je zoiets zou gebruiken voor woon-werk verkeer pre/post covid tijd?
Leuk artikel! Ik ga voor de SAAB! Wel de 5 deurs 900 (T8) Turbo in het wit.
Daarvoor had ze volgens mij een merc diesel
Vergeet al dat blik, kunsdt heeft de toekomst. Laatst heb ik een schilderij gekocht, De Huilende Zigeunerin. Volgens de verkoper had Leonardo da Vinci de Mona Lisa daarop proberen te baseren. Met twijfelachtig resultaat.
Via Bob Ross ben ik nu bezig om te leren schilderen, want mijn aankoop is wel een fixer-upper. Ze is het waard. Je wordt tenslotte niet zo maar rijk.
Zo te lezen heb je goud in handen. ;-))
Paar boompjes bij tamponneren valt vast wel goed bij GL.
@MickeyGouda | 17-01-21 | 21:58: Ja toch? Leefde Han van Meekeren nog maar verdorie. Die kon er ook een poepie van.
@Pieterman | 17-01-21 | 22:10: Over huilende zigeunerinnen gesproken, ik hoop ooit nog eens een portret te maken van mejuffrouw Klaver. Alleen al de metafysische kant ervan: een portret van Het Portret. Als een soort milieuvriendelijk aquarel van een potloodventer.
Een studie in Groen. Met een viltstift van de Action op een velletje wcpapier. De kunst is om dan niet te hard te drukken. Op dat velletje, dat is.
Ik denk dat fossiele brandstoffen het steeds zwaarder gaan krijgen.
Uiteindelijk zal blijken dat we niet zonder kunnen.
Misschien ook niet. De Saudi's pissen in hun broek dat ze de laatste druppel niet meer kunnen verkopen omdat iedereen elektrisch gaat. Dus duurder zal het niet worden.
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:48:
Sorry. Ze pissen in hun jurk.
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:48:
Diesels gaan er al helemaal uit en worden nog nauwelijks gemaakt.
Nee, ik zie het echt somber in.
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:49:
Als iedereen elektrisch gaat, waar ga je dan tanken?
vooral wanneer die auto's wel belasting betalen en de wrakken en elektrische auto's niet. Herstel snel de BPM voor elektrische auto's
@MaarFeitelijk | 17-01-21 | 22:03:
Dat gaat wel lastig worden. De goedkoopste elektrische auto zit nog altijd boven de 20.000 Euro. Autootje waarmee je net 300 km kunt rijden.
@Mr.Crowley | 17-01-21 | 21:59: bij de pomp.. voor 4,50 de liter..
@Mr.Crowley | 17-01-21 | 22:09: een nieuwe benzine kost vanaf 10.000 euro voor 100% kreukelzone en 900cc...
Voor die kwaliteit kan een electrische auto voor de helft. Want die zijn uiteindelijk veel goedkoper te produceren, eenvoudiger en ook sneller te ontwikkelen.
Ze zijn pas 4 jaar een beetje doorgedringen en de grote fabrikanten zijn vorig jaar pas een beetje begonnen.
Geeft het nog een paar jaar..
Heb een Fiatje 500, de echte, het rugzakje. Hij hangt aan de kapstok en je trekt hem aan in de hal.
Leuk, was destijds mijn eerste keuze
toch maar voor iets groters gegaan, een Amazon
Ooit een keer een wegenbelastingvrije '77 Mercedes W123 300D 4 bak gehad toen de diesel nog €0,50 a €0,60 per liter was.
Verbruik lag gemiddeld op 1 op 11.
Later overgenomen door een westerling en 2 jaar daarna denk ik op export gegaan want kenteken bestond niet meer in rdw register.
Heerlijk relaxed tokkelen. en de onderhoud deed ik zelf., Vakanties in Frankrijk,Polen,Oostenrijk,Duitsland probleemloos gereden.
1 keer schade gehad langs de hele zijkant en dorpel schadeherstelbedrijf zei dat de spotter apparatuur er veel meer moeite mee had dan de hedendaagse auto's.
Wel super hersteld.
Aanschaf km stand was zo'n 180.000 en we hebben er zelf nog zo'n 100.000 kilometer als dagelijkse auto mee gereden.
Weggedaan wegens vocht binnen in de auto tijdens herfst/ winter de laatste 2 jaren en geen gordels achterin wegens gezinsuitbreiding.
Heh ja... gordels achterin, dat was destijds een optie.
@Muxje | 17-01-21 | 21:43: je had wel aftersales gordels maar dat leek mij niet veilig genoeg.
Trouwens toen kon je al bij 25 jaar ouderdom wegenbelasting vrij rijden.
40 jaar eis is van de laatste jaren.
En als laatste: vergeet niet dat veel van die kleine bedrijfjes die nu nog allerlei onderdelen maken waardoor klassiekers kunnen blijven lopen er binnen 10 a 20 jaar mee stoppen. Dat zijn vaak mecaniciens en monteurs van het oude slag die nog hebben leren draaien en frezen. De huidige generatie studeert alleen nog bijna mechatronica. Het kan ineens hard gaan. Top klassiekers zullen wat waarde houden, mooie designs worden omgebouwd naar elektrisch, het grootste deel gaat naar de sloop.
Ben ik het niet mee eens. Je ziet nu al dat van sommige originele onderdelen de prijzen met 300 a 500% stijgen. En dan zijn er toch weer bedrijven die goede imitaties op de markt brengen. Heb het al gezien met lagers van een bak of carterpan.
@Quattro Stagioni | 17-01-21 | 22:03:
Eensch, gereviseerd motorblok voor een Amazon kostte tot ca 3 jaar geleden nog 2 mille
nu is dat gewoon minstens 3 mille geworden - het nieuwe normaal
Klassieke witwas truuk, oldtimer kopen, op laten knappen, min of meer gedocumenteerd en dan op de toevallig aangetrokken old timer markt...., van corrupte topmannen tot aan drugsmafia...., niks het nieuwe sparen, is witwas mensen......
Een niet te versmaden fiatje..
images.app.goo.gl/rqhxzfPqHaKh4VtR6
Doe mij dan maar een Chevrolet Camaro ,van 1977...
Nee 1969.
Die zijn behoorlijk underpowered als je het mij vraagt. Alles na 1970 mag niet echt meer musclecar genoemd worden. De oliecrisis heeft destijds behoorlijke gaten geslagen en werden er niet echt leuke auto's meer gebouwd.
Mooi die Mercedes. Enige punt is wel hele beroerde veiligheid van auto's van 40 jaar oud bij dagelijks gebruik.
Mercedes sklasse van toen staat zijn mannetje nog wel denk ik.
Best wel ok,
Ze waren ook geliefd bij stuntmannen in films.
youtu.be/lgegEGQAsIk
youtu.be/EqMEGA76HsE
youtu.be/cj8kMZIEKOg
En desondanks telkens weer door de APK komen...
snel afschaffen deze subsidie voor proletarisch autorijden.
Kijk, lekkere post hoor. Met dingen die ik nog niet weet. Maar wel leuk vind.....
Mercedes 500 SEL... Bijna 40 jaar! Heerlijke bak, en je kan veel van het onderhoud zelf doen. En een wat jongere Porsche, 2e hands gekocht en inmiddels al het dubbele van de aanschafprijs waard. Geen museumstukken, we rijden gewoon in die dingen.
Het vervelende van beleggen in klassiekers is wel dat de prijs nogal conjunctuurgevoelig is... dat bepaalt ook nogal hoe gemakkelijk je er weer vanaf komt. En het onderhoud kan in de papieren lopen. Zie het meer als een ietwat dure hobby.
Exact. Je moet het voor je plezier doen. Heb nog een 500SE. Ga ik echt niets op verdienen maar is wel nog makkelijk op de weg te houden.
Simca 1000 Rally. Ben ik ooit door ingehaald terwijl ik in mijn BMW 320i (6 cyl.) op de Deutsche snelweg reed.
Ik heb er in 2008 en 2009 twee gekocht uit een faillissement. Ben ze nu aan het verkopen. Leveren 2,5 a 3,5 x de waarde op uit 2008.
@D.onderop.jr | 17-01-21 | 21:22: Yep, herkenbaar. Roestte al in de folder. Dit zijn twee bikkelharde Rallye's versie 1. Beiden gekocht in Zuid-Frankrijk. 19200 en 28500km. We rijden er nu een keer of 3 a 4 per jaar in. Alleen met mooi weer. Gaan weer op zoek naar wat anders.
Een vriendje van me werd ooit (jaren '80) door de pliesie van de weg gehaald in z'n Rally
na inspectie mocht hij enkel nog z'n wielen mee naar huis meenemen
De handel in oldtimers is een van de meest wispelturige op aard. Leuk voor de lol, niet als investering.
Ik ben benieuwd wat een aanstaand verbod op de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor gaat doen met de afschrijving van een auto met verbrandingsmotor die voor het verbod gekocht is..?
De auto mag dan nog wel tweedehands verhandeld worden, maar wie zitten erop te wachten. Ik heb het dan uiteraard niet over bovenstaande klassiekers, maar over een Opel Corsa 1.2 met 3-cilinders bijvoorbeeld.
Benzine zal op steeds minder plekken te koop zijn wanneer er minder vraag naar is, gemeenten als Utrecht en Amsterdam voeren geheid eens een milieuzone in waarbij geen enkele benzine- of dieselauto de stad in mag.
Kijk, bovenstaande auto's laat je af en toe op een mooie lentedag eens uit. Maar wat als je auto voor woon-werkverkeer een benzinemotor heeft?
Vergeet ook niet de enorme electronica meuk waarmee moderne auto's vol zitten. Een oude Ferrari kun je aan de praat houden maar eentje van 2020 over 30 jaar ? In het AUDI museum worden LeMans wagens die rijdend gehouden worden voor demo's al ge-down-grade omdat ze via b.v. DOS computers geconfigureerd moeten worden en dat die infrastructuur ernaast veel te duur wordt om te onderhouden
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:20: Wie verstandig is koopt bij zijn "old"ttimer meteen wat reserve-onderdelen in, en dan met name elektronica. Soms goedkoop aan te komen bij een sloopauto, maar die moet je dan van de eigenaar kopen en niet van de sloper, want die weten inmiddels verdomd goed wat die onderdelen waard zijn.
@Muxje | 17-01-21 | 21:24:
Inderdaad. Dat geldt voor laat ik zeggen 20 jaar oude auto's. Maar ik zie nu al dat een kennis naar de garage moet omdat het ESP lampje maar blijft knipperen en doorgestuurd wordt naar de merk garage omdat een gewone garage de apparatuur niet heeft de boel te re-setten.
@Muxje | 17-01-21 | 21:24: moet je geen eco geproduceerde bedrading/kabelboom bijkopen dat verstaft al na zo'n 2 decennia en zorgt voor hele rare storingen en/of kortsluiting.
@steekmug: Als je een hele sloopauto scoort, zeker ook de kabelbomen verwijderen en bewaren als die nog goed zijn.
@Der Schnitzeljäger: De kennis is vaak het grootste probleem. Had een raar lampje in de Porsche. De dealer wist het niet, die gaat gewoon onderdelen vervangen totdat het lampje weggaat (€€€!). Ons Porsche-mannetje is goed met mechanica maar dit soort dingen niet. Zelf maar met een CANbusding en Google aan de gang gegaan. Uiteindelijk zelf opgelost.
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:33: Of naar een specialist, en alle ellende uit laten programmeren. Nooit meer gezeur.
Greenwheels auto die hier 200m verderop staat bevalt prima.
Spannond om te rijden ook.................
@TisGenoeg | 17-01-21 | 21:18: zeker, je hebt geen idee wie er voor je jn gereden heeft. Wordt t corona of syfilis?
Optie als je autorijden moet ipv wilt.
Doe mij deze maar:
i.pinimg.com/originals/a5/b1/51/a5b15...
images.app.goo.gl/at3dW1NZ9kPomfVbA
Of deze.
Magnifiek zoals deze en andere Citroën auto's met Hydractive-vering reden. Je kon bij wijze van spreken vol gas een verkeersdrempel nemen zonder dat je stuiterde.
@vluchtelingallergie | 17-01-21 | 21:24:
De Xantia was de snelste auto ooit bij de de beruchte eland test.
De Xantia Activa is nog altijd de recordhouder met de hoogste bochtsnelheid: 85 km/u. Dat is sneller dan McLaren 675 LT, de nieuwste Audi R8 V10 Plus of Porsche 911 GT3 RS.
Juist! De cx. Kreeg ik als klein mannetje al een klein stijfje van.
Youngtimer kopen die spoedig een oldtimer wordt.
Bijv. Opel GT uit 2000. Of een Chevy SSR.
"spoedig"... Doe GT uit 2000 moet nog 20 jaar wachten (als ie ooit al onder de oldtimer regeling gaat vallen en zie die tegen die tijd niet nog verder opgerekt hebben)
@Gregovic | 17-01-21 | 21:18:
zie dat de regeling flink is aangescherpt idd.
@masahide | 17-01-21 | 21:32:
nog 1 poging dan een bmw cs 3.0 - wel een slechte keuze want onbetaalbaar
@masahide | 17-01-21 | 21:35: Mooie machine inderdaad, maar al bijna onbetaalbaar. De 635csi is nog enigszins te doen.
Mijn 8-cilinder uit 1948 lekker laten loeien in Amsterdam. Leuker dan windmolens.
Vandaag een klassieker bekeken.
Na 1,5 uur vond ik er nog geen flikker aan.
Toen ben ik maar auto’s gaan bekijken op autotrader.
Er stonden wel wat mooie oude auto’s tussen.
Bijv. een Tesla uit 2017
Het was een draak van een wedstrijd. Ook een beetje kapotgefloten door scheidsrechter Makkelie die zo veel door de vingers zag dat er een paar zeer ernstige blessures op de loer lagen.
On topic: Dit vind ik de allermooiste klassieker.
De 1967 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale. <3
image.winudf.com/v2/image/Y29tLmNsYXN...
img.drivemag.net/media/default/0001/5...
@keestelpro | 17-01-21 | 21:47:
Ja mooi! Wij hadden vroeger een Alfa Montreal. Ook wel mooi.
In Amsterdam moet je je klassieke tweetakt brommer al buiten de stadsgrenzen drukken alvorens je hem mag starten. De vraag is of de gemiddelde klassieke auto een goede investering is op de langere termijn. Ik denk het niet. Als je straks benzine (zoals in de begindagen) alleen nog maar bij de apotheek kunt kopen kun je er niet veel meer mee. Denk dat t.z.t. (en dat kan best nog een tijdje duren) alles wat klassiek en niet heel speciaal is zo de Bronneberg in gaat.
OK, vind de Jaguar D type veel mooier dan de E type, bij laatste kloppen de proporties niet, neus te lang, ruit te stijl.
Ik vermoed het ook. De klassiekers van nu zijn vaak de auto’s die op de posters stonden die bezitters in hun jeugd boven hun bed hadden. De huidige jonge generatie heeft veel minder met auto’s en gaan zeker niet meer die bedragen neertellen voor een lelijke saab of volvo.
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:05: ik vind de xjc (coupe) bijzonder mooi als je dan toch voor een jag gaat. Jaren een xjr gehad. Nog steeds heimwee naar.
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:05:
Neus kan nog langer:
www.youtube.com/watch?v=TdmCvdctKl4
klopt, en vergeet niet dat een kleine restauratie vaak al meer kost dan de wagen zelf. Veel van die wagens zijn nooit gemaakt om 40++ jaar te overleven.
Ik mis in het rijtje de oude Landrovers Defender. Oersterk en degelijk. Als je een van 50 jaar weet te scoren hoef je ook niet meer voor de apk.
@BobDobalina | 17-01-21 | 21:07:
Klopt. Ik ben zelf meer een motor man maar ik zie aan mijn neefjes die zo van de fiets de auto in stappen. Die hebben nooit de basis geleerd qua sleutelen aan een brommer. Ik vroeg laatst aan mijn neef wat dat ronde ding aan de voorzijde van mijn motor was (claxon) en hij had geen idee. Je koopt vaak een klassieker omdat het iets moois was dat je in je jeugd kon bewonderen maar nooit kon betalen. Ik zie in de klassieke motorwereld nu al de shift. Een Norton Manx racer die een generatie hiervoor nog deed kwijlen zegt de huidige generatie niets meer. Ik zie de komende jaren in motorland een overschot aan vrijkomende klassiekers.
@blisterverpakking | 17-01-21 | 21:09:
LOL. Bedankt.
De mensen die een klassieker kopen wonen ergens buiten en hebben een eigen garage (voor meerdere klassiekers). Hooi voor je paard koop je ook niet op elke straathoek en de stad kom je er ook niet mee in. Toch zijn er nog liefhebbers die een paard hebben.
@ThePozz | 17-01-21 | 21:10: Laro's moet je ook constant aan sleutelen, jongere of oudere modellen maakt niet uit.
Wat moet je doen als er geen olie onder je landrover ligt? Olie bijvullen!
@Der Schnitzeljäger | 17-01-21 | 21:12: ik vermoed het ook. De enige safe bets zijn de high end modellen waar er weinig van zijn gemaakt. Super cars etc. Je ziet dat met de klassieke ferrari’s. Sinds de jaren 80 werden van de meeste modellen duizenden gemaakt. Die gaan nooit meer de prijs halen van de exemplaren uit de jaren 50 en 60. Porsches, zeker de luchtgekoelden doen het ook goed.
@klaas24 | 17-01-21 | 21:25:
-
Je moet ook een Landcruiser kopen, en geen Landrover...
Precies, en dat belastihngvrij rijden voor oude kadavers en elektrische auto's moet ook sofort beëindigd worden.
Geen Citroën DS?
Dan mag u nog een poging doen.
Eensch, een degelijk oldtimer lijstje is niet compleet zonder DS
Of een SM, dat mag ook.
Klassiekers zijn een genot voor het oog, alleen wordt het rijgenot van de meeste overwonnen door een C1.
Zuinig rijden met je V in lijn. Zieliger zuinig bestaat niet. Koop een prius.
V in lijn? Kunt u me uitleggen hoe zoiets zou moeten werken?
Saab 900 Turbo S 1993 vergeten.
Omdat ie nog lang geen 40 jaar oud is wellicht?
Voor gefrustreerde gepensioneerde huisartsen en advocaten met rode Brax-broeken...
@bisbisbis | 17-01-21 | 21:33: En makelaars,
REAGEER OOK