Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE MINISTERRAAD. Kabinet praat over aftreden

Ga gewoon

Goedemorgen. Vandaag vergadert het kabinet over het al dan niet opstappen naar aanleiding van de toeslagenaffaire. Er gaan mensen opduiken, die gaan zeggen dat het kabinet niet hoeft op te stappen, omdat dat opstappen niets oplost. Die mensen zitten ernaast.

Iedereen heeft het altijd wel over de grondbeginselen van de rechtsstaat, die geschonden zijn, maar wat zijn die grondbeginselen eigenlijk? De overheid heeft met haar geweldsmonopolie in principe oneindig veel macht over haar burgers. Zo kan de overheid een burger zomaar aanmerken als fraudeur en het leven van die burger kapotmaken. Om die oneindige macht te temperen, hebben we de rechtsstaat. Het ultieme grondbeginsel van de rechtsstaat is daarom dat de overheid bij het uitoefenen van haar macht gebonden is aan de wet.  

Uit dit ultieme grondbeginsel vloeien allerlei andere beginselen voort. Zoals het beginsel van de onschuldpresumptie: de overheid mag er zonder bewijs niet van uitgaan dat je bijvoorbeeld fraude hebt gepleegd met toeslagen. En het beginsel dat de overheid geen bewijs achterhoudt, als je vervolgens bij de rechter in beroep gaat omdat je helemaal geen fraude hebt gepleegd met toeslagen. En het beginsel van onafhankelijke rechtspraak, die de Belastingdienst niet altijd het voordeel van de twijfel geeft als je in beroep gaat omdat je helemaal geen fraude hebt gepleegd met toeslagen. En het beginsel van de grondwet, waarin staat dat de Kamer geïnformeerd moet worden als wordt gevraagd waarom de Belastingdienst onschuldige ouders die helemaal geen fraude hebben gepleegd met toeslagen, kapotmaakt. Maar ja.

U weet het. De overheid hield zich niet aan haar eigen regels en misbruikte haar macht. Op alle niveaus zijn in de toeslagenaffaire de grondbeginselen van de rechtsstaat geschonden. Het schoonmaken van de door en door vuile trap der rechtsstaat begint bij de bovenste trede: het kabinet is hiervoor verantwoordelijk. Als het schenden van een grondbeginsel al niet meer tot het ultieme politieke gevolg leidt, dan is het geen grondbeginsel meer, maar een richtlijn. We herhalen het nog maar eens. De grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden. Het opstappen van het kabinet lost niets op. Maar een kabinet dat niet opstapt, maakt het erger. 
UPDATE: Gevallen. Daarrr verder reaguren.

UPDATE - Van De Jonge zijn we sowieso niet af

Social

UPDATE - Dat kan maar 1 besluit zijn

Social

Reaguursels

Inloggen

Op papier is Nederland een rechtstaat (kuch). In de krochten van de staat kruipt en krioelt het van de vreemde engerds met weinig kennis en gebrek aan statuur en niveau. Intussen blijkt dat ze er niet zelden uitzien als Rutte, Wiebes, Dekker, Asscher, Timmerfrans, e.v.a.

Harry.Langezwaal | 15-01-21 | 15:07

Laten ze maar opstappen, kan ik eindelijk een keer naar buiten. Lekker even stemmen! Trouwens, doet Trump mee in Nederland? Of kan ik niet op hem stemmen vanuit hier :')?

Justhenk | 15-01-21 | 12:57

Tijd voor een minister die zegt: open kaart, schoon schip, leg het moeras genaamd de belastingdienst droog!

haddem | 15-01-21 | 12:57 | 1

UWV? CBR? ICT op alle departementen?

L.E. Raar | 15-01-21 | 13:03

Laten ze eerst de top van de belastingdienst maar ontslaan en dan zichzelf.
@kuif eerste reaguursel: Al halen ze de nieuwe politici uit de kleuterschool dan zal het beleid niet veel slechter worden dan het nu al is.

A.I. van Dee | 15-01-21 | 12:53

Simpel: "kinderopvangtoeslag" per direct afschaffen.
Kinderopvang vanuit overheid nationaal betalen, of ouders zelf laten betalen, of een combinatie.
Gelijk ook direct alle andere vormen van toeslag afschaffen!

Crak-ho | 15-01-21 | 12:36

Met het aftreden van dit kabinet schieten we niets op, over 2 maanden hebben we het volgende kabinet Rutte.
We hebben een beroepsverbod nodig voor de betrokken bewindspersonen.

* Il Principe * | 15-01-21 | 12:24 | 2

De een noemt aftreden niet chique voordat er een debat gevoerd is. Ik noem het laf, tenzij afgezien wordt van deelname aan de verkiezingen in maart of nog beter de weg van Asscher te volgen. Het gaat allang niet meer om de kindertoeslagaffaire alleen. Het metersdikke dossier Rutte met alle half afgebouwde en/of kapot- en wegbezuinigde projecten met daarenboven nooit vervulde beloften en zijn doctrine zouden hiervoor een reden kunnen zijn.

Een vrije paling | 15-01-21 | 12:50

En wie zou dat moeten regelen? Zo eventjes?

van Oeffelen | 15-01-21 | 13:04

@GeenStijl: Tijd voor een update?

Hoogleraar staatsrecht Wim Voermans in de Telegraaf: Als het kabinet vandaag aftreedt ontloopt het het debat in de Tweede Kamer over de toeslagenaffaire.....

Bron: www.telegraaf.nl/nieuws/616073720/hoo...

Boeser_Onkel | 15-01-21 | 12:10 | 8

@Graaisnaaiert | 15-01-21 | 12:32: Debat over het verslag van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag "Ongekend onrecht" (35 510, nr. 2)

In-To-Graphics | 15-01-21 | 12:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ze niet hierom aftreden, wat is dan wel serieus genoeg?

Beste_Landgenoten | 15-01-21 | 12:05 | 4

Het tekenen van het Marrakech verdrag was serieus genoeg.

intrigant | 15-01-21 | 13:03

@intrigant | 15-01-21 | 13:03:
Gaat ook met de nieuwe poppetjes niet veranderen want de mainstream partijen en hun koers blijven gewoon hetzelfde.

Graaisnaaiert | 15-01-21 | 13:05

@Graaisnaaiert | 15-01-21 | 12:35:
Nee, als dit kabinet opstapt is dat zeker niet zinloos.
De oplossing is heel simpel: Geef de tandem Omtzigt en Leijten de mogelijkheid dus macht en middelen om schoon schip te maken met de Rutte doctrine en de gevolgen zoals de kinderbijslagaffaire. Ja, dit is het CDA met de SP als je in termen van partij belang denkt en niet in het broodnodige burgerbelang. Dit is hun dossier en blijkbaar werkt het uitstekend. Een nieuw kabinet mag ook verder kijken dan de eigen partijtop en shoppen bij andere partijen of zelfs verder. waarbij de dossier-kennis en maatregels leidend zijn van kandidaten. Misschien eens een keer over de eigen schaduw heen springen en een Bosma op vernieuwing van de NPO zetten, ik noem maar wat. Natuurlijk D66 in opperste alarmfase. Maar de tweede partij van Nederland is al veel te lang door het kartel buiten gehouden. Dus het kartel, Rutte doctrine, regentenkliek opbreken als zijnde niet meer van deze tijd. Ik dacht vroeger dat D66 de partij was van bestuurlijke vernieuwing, maar die functie bestaat niet meer, er moet nieuw leven in geblazen worden. Rutte zien we niet meer terug als opperregent van het kartel en meesterbrein achter de Rutte doctrine die van de tweede kamer een bridge clubje maakte in plaats van de rol die ze moeten spelen: Controleren van de macht, het kabinet en het beleid incl de overheid.

dijkbewaker | 15-01-21 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Begrijp dat nog helemaal niemand, van de gedupeerden, al centen heeft gezien. Die beloofde 30d dan.

Dr. Blechtrummel | 15-01-21 | 11:46 | 2

30 mille bruto welteverstaan. En dat was een kerstboodschap van Rutte om de gevoelens te dempen. Als je simpele mensen met 1000 euro belofte kunt manipuleren dan is het dertigvoudige daarvan een fluitje van een cent.
Rutte dankt zijn positie hoofdzakelijk aan het onbenul, het korte geheugen, de onwetendheid, de gemakzucht en ledigheid van zijn volgelingen. Maar er zijn nog zat anderen die hij over het hoofd ziet, hij is niet onaantastbaar. Mw. Leijten gaat nog ook even door. Een klein oppositie partijtje die Rutte het vuur aan de schenen legt.....

Broadsquire | 15-01-21 | 12:18

@Broadsquire | 15-01-21 | 12:18: ZOu het echt Bruto zijn, lijkt me een beetje ingewikkeld, volgende probleem dus.

Uw Verzekeringsadvis | 15-01-21 | 12:58

Als het kabinet opstapt en Rutte gaat zijn ontslag aan de koning aanbieden, kan dat dan wel? Is Willem wel thuis?

Mart6037 | 15-01-21 | 11:45 | 3

Daar gaat de koffie.

Esper25059566 | 15-01-21 | 11:48

En wat als Willem al twee man/vrouw visite heeft gehad?
Dan moet ie Mark dus de deur wijzen.

Gewone_mevrouw | 15-01-21 | 11:51

Lex is toch in Griekenland?

Boeser_Onkel | 15-01-21 | 12:11

Praten. Waarin Nederland wereldkampioen is.

Cor Netto | 15-01-21 | 11:44

Pas over pakweg 10 jaar weten we wie van die 10.000 oprecht is "gekneveld" en "gediscrimineerd" (tussen aanhalingstekens omdat rapport dit niet zo zag) en wie en welk aandeel van die, en in welke omvang, de Belastingdienst daadwerkelijk heeft belazerd. Geen idee nog.

Toch is het goed dat het kabinet haar verantwoordelijkheid neemt zoals Kaag, wat we ook van haar vinden, al laat doorschemeren. Er zijn onterecht hoe dan ook aantallen mensen onterecht overheidswege gemangeld.

Een demissionair kabinet kan in de verhoudingen van zittende partijen wel degelijk de Coronacrisis te lijf, ik acht partijen verstandig genoeg het juiste besluit wanneer nodig te kunnen nemen.

Jan, Leiden | 15-01-21 | 11:42

'Het opstappen van het kabinet lost niets op. Maar een kabinet dat niet opstapt, maakt het erger.' Deze zin zouden al die pannenkoeken, die gisteren liepen te schreeuwen dat opstappen niets oplost, in hun oren moeten knopen!

Ondernietgoedwijs | 15-01-21 | 11:31

Ik hoop dat de VVD de volgende verkiezingen wint, en dat Rutte een 4e termijn aanvangt. Ben ik daar blij mee? Nee alles behalve.
Maar het aantrekkelijke van een volgend kabinet Rutte is dat het slopen van Rutte dan door kan gaan. De Rutte doctrine kan dan weer verder worden aangepakt, temeer omdat de beerput nog niet voor 10% leeg is. We zijn nog lang niet klaar.
Rutte heeft met de doctrine een kuil gegraven waar hij al met een been in staat, het andere been hoeft nog maar te knikken.
Dus kan de jacht op Rutte doorgaan. Zoiets heeft ook tijd nodig. Zoiets regel je niet in korte tijd.
Er zijn zat mensen die niet vergeten, tenslotte is '40-'45 voor velen ook nog steeds dagelijks brood, dus waarom zou het nu anders gaan. Goed dat Mw. Leijten nog een tijdje doorgaat die heeft het bit tussen de tanden.

Broadsquire | 15-01-21 | 11:28 | 1

En dan? Nog meer zelfverrijking, nog even wat meer corruptie, nog meer regentenregelingen, en verder gebeurt er niks meer dan dat?

Nee dank u!

Na "de puinhopen van paars" hebben we nu al even "het vernietigen van Rutte" aan de gang, met weer een nieuwe regering onder leiding van betreffende kan er nog zoveel meer kapot, dus doe maar even niet.

Doe maar even wisselen Mark...

BadPatNL | 15-01-21 | 12:12

D66 heeft een besluit genomen? Niet meer liegen, pil van drion, verhuizen naar Gaza, toch weer een referendum, meer vliegreizen voor jetten, stikken in de stikstof of verzuren in de zuurstof, rechters onpartijdig maken? Wat? Vertel!!!!

Mart6037 | 15-01-21 | 11:28 | 1

Het bestuur heeft een besluit genomen, of het politiek opportuun is om nu de zaak te laten vallen.
Gelet op hoe Kaag wordt gewaardeerd in den lande..... waarschijnlijk niet.

TeeJee | 15-01-21 | 12:07

Iedereen hoop dat de beleidsmakers met Rutte voorop een afstraffing krijgen in de vorm van moeten aftreden. Maar dat gebeurt niet. Het gaat hem en de zijnen gewoon lukken, de "zoek je eigen geluk maar in deze misère"-dystopie. Balkenende heeft er vanaf 2003 op ingezet en deze lijn is ononderbroken doorgetrokken. Ik hoor nooit iets van individuen of groepen die nee zeggen en het wanbeleid weigeren uit te voeren. Een leger aan medewerkers vervoltooien nu het grote plan om de burger tot zeggenschapsloze pion te reduceren. Het stopt pas wanneer de burger zijn jaren-negentig levensstijl opgeeft en er met grote aantallen tegenin gaat, zonder compromissen te sluiten.

zeurmachine | 15-01-21 | 11:26

Rutte heeft het vaasje uit zijn handen laten vallen het is Helemaal kapot en hij weet als geen ander dat je met de beste wil van de wereld het niet meer heel kan maken. Het vertrouwen is weg, zijn lijdensweg is begonnen.

streknek | 15-01-21 | 11:25

Dit kabinet kennende gaan ze dadelijk eerst uitgebreid en luxe lunchen op kosten van de belastingbetaler om vervolgens af te taaien.

Jos Tiebent | 15-01-21 | 11:21

Mooi.

Edddy | 15-01-21 | 11:20

Schaf de toeslagen af en zorg dat eea gewoon te betalen is met een gemiddeld inkomen. Waarom al die ingewikkelde constructies?

letopuwzaak | 15-01-21 | 11:17 | 1

Waarom? Je hebt dan meer ambtenaren nodig die beleid maken, controleren en toekennen. en ambtenarenbaasjes. Die baasjes krijgen dan meer doekoe omdat ze belangrijker zijn... Het doel van een bureaucratie is meer bureaucratie!

Louter Leuter | 15-01-21 | 12:06

Wat maakt het uit; aftreden - niet aftreden? De mentaliteit meneer...... die verander je nooit. Dezelfde politici komen na 17 maart weer gezellig terug en bedenken, gesteund door de MSM, hoe ze, nog vileiner, het spel kunnen spelen. Het spel heet DEMOCRATIE en het doel is: hoe houden we het volk eronder zonder dat ze het door hebben. Ach ja, democratie. Geef het volk brood, spelen en "democratie" en het houdt zich koest.

dranrebel | 15-01-21 | 11:13

Wat is dat met die vrouwen in die crème kleurige ochtendjassen, dat ziet er niet uit!

Acidstain | 15-01-21 | 11:11 | 4

The devil wears Prada.

Louter Leuter | 15-01-21 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen

Het verkrachten van de rechtstaat is niet alleen van toepassing op de zorgtoeslagaffaire. Al staat die zaak thans volop in de schijnwerpers, er is nog veel ellende door Rutte c.s. veroorzaakt. Denk niet dat dit een geïsoleerd incidentje is en dat rest wel goed zit. Dit is beleid, dit is zijn doctrine, en daarmee heeft Rutte de schop in het zand gezet die hem in de kuil zal doen belanden.

Een verwacht aftreden is de voorbode van het vervolg. Een vervolg waarbij men Rutte niet zal vertrouwen. Eenmaal gestolen is altijd een dief. Mensen hebben graag een kort geheugen, maar de waarheid heeft dat niet, die verliest zijn geheugen niet. Rutte c.s. is nog lang niet klaar met degenen die op hem jagen, en gelukkig zijn er daar ook zat van.

Broadsquire | 15-01-21 | 11:10 | 1

Die kuil komt er echt niet. Mensen vergeten erg snel. Bij een wat milder programma omtrent islam kan de Pvv nog meer profiteren... maar nogmaals, dit is gewoon strategie dat gunstig zal uitpakken voor het kartel.

Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 11:19

"Herstel van vertrouwen van de burger in de rechtstaat" dat gaat niet gebeuren met een symbolisch aftreden van een kabinet en zeker niet als meerdere poppetjes weer na de verkiezingen terug komen. De top ambtenaren blijven zitten, de kamer blijft gevuld met grijze muizen die de partijlijn belangrijker vinden dan zelf nadenken, en het OM, Raad van State en de Hoge Raad blijven corrupt. Er zal niets nada nothing veranderen. Kortom het blijft een kut bananenmonarchie met nutteloze ruifeters, sorry roofridders, aan de top.

Voor een herstel van vertrouwen is een hele grote bezem nodig en het huis van Thorbecke dient herzien te worden. Geen van beiden zal gebeuren. Glas, plas...


Louter Leuter | 15-01-21 | 11:10

Zo zijn er toch wel veel meer gevallen waarin dit kabinet zou moeten vallen of dan wel opstappen/ontslaan van politici? Laten we eerlijk zijn, de overheid kan allang niet meer burgers beschermen, dan te denken dat sommige tientallen keren een crimineel vergrijp kan plegen en zo weer op straat staat op zoek naar het volgende slachtoffer, dochter of zoon.

Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 11:06

Om de boel maar even in het juiste perspectief te plaatsen:

Deze hele affaire gaat over de CAF11 zaak.

Maar er zijn 170 CAF zaken, de beerput is nog 170 keer zo groot.

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 11:04

Het echte verhaal is nog niet boven tafel.
Renske Leyten kwam daar gister ook niet aan toe.

Wat is er gaande in die grote betonnen juridisch-bureaucratische bunkers van de overheid, dat ze in sommige gevallen niet staat zijn te communiceren met burgers en er mee wegkomen als ze de hogere overheden in onwetendheid laten. Waarom gaat dit zo.

kloopindeslootjijook | 15-01-21 | 11:04 | 2

Omdat ze er mee weg kunnen komen. Omdat de controlemogelijkheden doelbewust gesaboteerd worden (Tweede Kamer - niet geïnformeerd, WOB-verzoeken - niet gehonoreerd, opgevraagde eigen dossiers - he-le-maal zwart gelakt, onafhankelijke onderzoekscommissies - kijken weg, de Rutte-doctrine etc.). De staat wordt door de bevolking betaald maar keert zich - gefinancierd door burgers - tegen die burgers.

De overheid is niet de oplossing voor onze problemen, de overheid is het probleem.

Boeser_Onkel | 15-01-21 | 11:12

Het aanpakken van de echte oorzaken, daar is niemand meer mee bezig. Ook die SP tante niet.

van Oeffelen | 15-01-21 | 13:07

Zo zie je maar weer eens dat de politiek in NL geen enkel moreel besef heeft. Grootste crisis ooit in dit land met corona en de dames en heren besteden hun tijd aan gekissebis en politieke spelletjes. In ieder geval is D66 daaraan de hoofdschuldige!

zorgeloos-type | 15-01-21 | 11:03

Zinloos , puur voor de bühne, de ware schuldigen behouden hun baan en de verkiezingen kwamen er toch al aan. Pontius Pilatus is trots.

Acidstain | 15-01-21 | 11:02

Al komt er een volgend kabinet Rutte, al wint de VVD de verkiezingen, dat is dan niet hun verdienste, dat is de ledige domheid van degenen die daar achteraan lopen.
De VVD is de partij van de gevoelsloze armoedigheid. Men waant zich rijk en machtig, maar deep down inside is het goedkoop zaagsel. Bakken vol ledigheid. Gewichtloosheid op moeder aarde.

Mocht je denken dat wanneer dit kabinet aftreedt, dat de pijn dan is geleden, dat Rutte zijn straatje dan schoon is geveegd? Absoluut niet, Rutte is aangeschoten wild, Rutte c..s blijken niet te vertrouwen. De zorgtoeslag beerput is nog lang niet leeg, dit ettert nog wel een kabinetje (voor zolang dat zit) door. En verbaas u niet dat de toeslagenaffaire slechts een klein beginnetje is van een afschuwelijk beleid dat de kabinetten Rutte heeft overheerst. Kortom er is nog veel meer ellende en Rutte ligt op de korrel. Eenmaal aangeschoten komt het ooit het beslissende eindschot. De vraag is slechts wanneer, maar hij komt.
Hoogmoed komt a l t i j d voor de val.

Broadsquire | 15-01-21 | 10:53 | 4

De 'Rutte-doctrine' mag, wat mij betreft, net zo worden onderzocht door Leijten en Omtzigt c.s. Wedden dat er dan nog veel meer stank gaat opstijgen uit de beerput?

L.E. Raar | 15-01-21 | 11:04

@L.E. Raar | 15-01-21 | 11:04: De Rutte doctrine omvat maar 1 ding... EU zo groot mogelijk maken . O en fuck de NL burger.

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:13

@Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:13: 1 Ding? Obstructie WOB-verzoeken? obstructie informatie parlement? Liegen tegen het parlement? Als deze ongein niet wordt aangepakt, blijft het een ellende met het vertrouwen van de bevolking in de regering. Niet alleen de koppen moeten worden aangepakt, ook het onderliggende mechanisme. Pas dan krijg je echt ruimte voor andere zaken, als EU, Euro, immigratie, woningnood, klimaatmaatregelen, enz.

L.E. Raar | 15-01-21 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ze stappen op. Hiermee beperken ze de schade en laten ze zich niet weg sturen door de TK. Eventuele schade wordt verdeeld over de partijen. Rutte doet dit politiek slim.

Vula | 15-01-21 | 10:51 | 1

Sluw dus

Acidstain | 15-01-21 | 11:10

Dus Rutte met zijn roedel stapt op, maar we zijn nog lang niet van ze af?!

Het beleid zal overigens ook niet veranderen, de verantwoordelijken worden niet verlvolgt, per saldo is het dus een mooi stukje voor de bühne.

BadPatNL | 15-01-21 | 10:49

zelfde club, nieuwe trainerstaf. Altijd een succes toch..

small_town_dude | 15-01-21 | 10:46 | 1

De staf komt toch ook gewoon terug?

Boeser_Onkel | 15-01-21 | 11:05

Iedereen die zegt dat aftreden niks oplost heeft gelijk. Het lost ook niks op.

Maar het geeft in ieder geval een duidelijk signaal af naar de belastingbetalers/burgers dat de overheid hen in ieder geval respecteert. Na 2 referenda waarin de wil van het volk lafjes gemiddelvingerd werd. Na het buitensluiten van de grootste partij in Rotterdam. Na de openlijke partijdigheid van de oublieke omroepen. Na het constante falen met ICT projected ten koste van miljarden aan belastingpoet. Na alle herhaaldelijke falen van de overheid op elk punt met de corona crisis.

Na al dat, is zo'n signaal broodnodig.

ViagraFalls | 15-01-21 | 10:45 | 1

Naast dat het een signaal is naar de burger, is het ook een signaal naar de machthebber: je komt niet overal mee weg. Zonder dit signaal zullen ze de grenzen steeds verder gaan opzoeken.

einz | 15-01-21 | 10:49

Zoals Mark Rutte zelf al eens zei, pleur op. En neem je rotzooi mee.

Burgerzaken | 15-01-21 | 10:45 | 2

Ja maar hij heeft ook oit gezegd dat Zwarte Piet zwart was...... enz. enz.

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:15

@Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:15:
Een persoonlijke stelling, om wat mensen te paaien, maar de regering heeft nooit een standpunt genomen. Veel blaat, weinig wol.

TeeJee | 15-01-21 | 12:14

Het hele toeslagenstelsel is een mislukt experiment. Je vult een formulierje in en het geld stroomt binnen.

Selassie | 15-01-21 | 10:44 | 1

En na een half jaar of zo moet je het weer terugbetalen als het niet blijkt te kloppen.

kloopindeslootjijook | 15-01-21 | 10:52

Hoe lang kunnen die gasten dit proces frustreren? Dat rapport is half december uitgekomen! En nog steeds wordt erover gesproken en is het debat er nog niet eens? Is dit kampioenschap uitstellen en frustreren tot zo dicht mogelijk bij de verkiezingen?

einz | 15-01-21 | 10:39 | 1

Mark moet weten of hij een motie van wantrouwen tegen zijn kabinet gaat overleven, dan pas valt de beslissing. Als die motie het gaat halen, dan stapt hij op.

Muxje | 15-01-21 | 10:44

In de Toeslagenaffaire wordt met geen woord gerept over het feit dat er heel veel gevallen zijn waar fraude wel heel duidelijk is aangetoond, los van het feit dat onterecht opgelegde vorderingen natuurlijk niet door de beugel kunnen. Zoals bij vele soorten van fraude voeren vooral allochtonen hier de boventoon. Er zouden eens cijfers bekend gemaakt moeten worden hoe hoog de totale geconstateerde fraude is en hoeveel er inmiddels is terugbetaald.

Stratum | 15-01-21 | 10:37 | 4

@Behangdelul | 15-01-21 | 10:38: ik wil de regering verantwoordelijkheid zien nemen voor liegen tegen de kamer, stukken achterhouden voor de kamer, de rechter en de wob. Hier is de rechtstaat aangetast door de hoogste regionen van de macht.

einz | 15-01-21 | 10:43

Hear, hear.

B.Chamel | 15-01-21 | 10:46

Dat zou ook op tafel moeten komen. Wordt weggeschreeuwd door kleine rancuneuze types. Bah!

van Oeffelen | 15-01-21 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb liever dat ze die kutambtenaren die dit allemaal bekokstoofd hebben strafrechterlijk vervolgens, maar ja, dat zet er niet in: ambtelijke onschendbaarheid zullen we maar zeggen. Nee, het kabinet treedt af, twee maanden voor de verkiezingen. En Lodewijk Asscher stapt weer in de baantjescarrousel. Lodewijk Asscher die waarschijnlijk inderdaad van toeten noch blazen wist, dat geloof ik wel.
Nee, de echte misbaksels in dezen blijven weer eens buiten schot. Wat we nu zien is een showtje voor de bühne. Of beter gezegd: een klucht.

VanBukkem | 15-01-21 | 10:35 | 1

Als minister en staatssecretaris draag je verantwoordelijkheid voor het beleid. Als het rot in de belastingdienst dan horen deze mensen dit rot op te lossen. Als dit niet kan wettelijk, dan kunnen deze mensen de wet aanpassen.

einz | 15-01-21 | 10:46

Waarschijnlijk vandaag op tijd ‘plop’,
Snel even extra voorraad halen gaat.

Titje | 15-01-21 | 10:33

Rutte gaf heimelijk steun aan charmante Syrische rebellen, daarbij zijn letterlijk veel koppen gerold. Ieder zijn toer en elk zijn deel lijkt me niks teveel: Rutte zijn 'christelijke' kop, figuurlijk dan hé gozers!

faraday | 15-01-21 | 10:32

Het schip der staat is zinkende , iedereen pakt zijn boeltje en begeeft zich naar de reddingsboten.

wiers | 15-01-21 | 10:24 | 4

O ja, ik ben wel benieuwd in welke reddingsboot Lodewijk Asscher zal belanden.

Boeser_Onkel | 15-01-21 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Eindverantwoordelijken straffen, kan best.

Maar de systeemrot oplossen is belangrijker.
Dingen die gebeuren niet in het belang van de samenleving, maar in het belang van carrières in tussenlagen.

Daar ergens laat men willens en wetens ellende voortduren of ontstaan, en wordt de kamer doelbewust niet goed geïnformeerd en als er vragen komen gaat men stoorzenden en lakken en moeilijk doen. Dat doe je alleen als er een belang is.

Of het nou om windmolens in de Wieringerwaard gaat of de behandeling door NAM (verbruikt budget) of de kinderopvangtoestand of andere toeslagen.

Er zijn vast wel meer mensen de hoek ingeschopt door overheidsinstanties, waarbij de mensen niets terug durfden of konden doen, ook al klopt het niet. Bang voor juridische kosten tegen een overheid met een oneindig budget en tijd of de burger is moegestreden en kapot gebeukt.
Bij die instantie ziet met dat als een score. Goed gedaan. Bonus..
Maar de realiteit is veel wranger. Je kraakt en vermangeld burgers.
Totdat mensen in een machteloze razernij de auto in pui parkeren of er een eind aan maken.

kloopindeslootjijook | 15-01-21 | 10:22 | 2

Goed verwoord. Het gaat om belangen, maar het belang van de samenleving heeft niet de prioriteit.

Baizuo | 15-01-21 | 10:25

Ambtenaren moeten strafrechtelijk vervolgd kunnen worden voor hun misdaden, weg met dat Pikmeer.

5611 | 15-01-21 | 11:11

Het probleem van weglopen is dat ze geen verantwoording hoeven af te leggen. Ascher is een jurist en weet heel goed wat er niet door de beugel kon. Waarom noemt hij geen man en paard zodat de grote opschoning kan beginnen? Zijn er rechters of kamerleden onder druk gezet? Hoe vaak is er gelogen onder ede bij de ondervraging?
En vanaf daar moet het gerechtelijke en ambtelijke apparaat opgeschoond worden. Als er geen verantwoording komt voor deze misstanden is er ook geen hoop op een verbetering.

PipoClownde | 15-01-21 | 10:20 | 1

Kunnen we geen crowdfunding opzetten om een flinke rechtzaak te funden en de verantwoordelijken jarenlang te achtervolgen met juridisch geëmmer en juridische gevolgen. Als is het maar een voorbeeld voor de toekomstige verantwoordelijken dat je er een hoop gezeur mee kunt krijgen als je zit te klooien.

DeAapUitDeMouw | 15-01-21 | 10:24

Er moet ergens een voordeel zijn voor het kabinet om af te treden en demissionair te gaan, anders doen ze dat niet.
Ze doen dat echt niet omdat er iets is misgegaan, maar er moet een voordeeltje in zitten, dat kan niet anders. Denk ik nu als een politicus?

DeAapUitDeMouw | 15-01-21 | 10:20

Wat ik mis in dat hele gesteggel over de toeslagenaffaire is waarom zijn de pennenlikkers bij de belastingdienst etnisch gaan profileren. Zijn het van huis racisten uit of was het gestoeld op jarenlange praktijkervaring ? Vragen, zoveel vragen.

D.Onderop | 15-01-21 | 10:19 | 6

@Lupuslupus | 15-01-21 | 10:26: praktijkervaring. Rutte is er rond 2007 als staatssecretaris voor veroordeeld door de rechter wegens discriminatie.

Nichtsneues | 15-01-21 | 10:33

Het was voornamelijk omdat iedereen op z'n achterste poten stond toen bleek dat er miljoen miljard uitkeringen naar het oost-blok gingen. "Wat was het toch voor een bende bij de belastingdienst, kunnen ze dan niets? Ze hoeven, maar 1 ding te doen: te controleren en zelfs dat doen ze niet". Vervolgens wordt een systeem opgezet voor een gerichte controle (je kan nou eenmaal niet 10 miljoen aangiften handmatig controleren met de beperkte set aan mensen die er werken). Dat systeem is gebouwd op basis van resultaten uit het verleden, maar dat mag je niet zeggen want dat is iets te inclusief tegenwoordig.

Drek van Dilderen | 15-01-21 | 10:48

Praktijkervaring die uit de hand is gelopen vermoed ik . Wat ik ook vermoed is dat hier een paar fraudeurs toch nog veel geld aan gaan verdienen.

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is heel simpel, het kabinet treedt om tactische reden af en mede hierdoor gaat Rutte weer hoog scoren. Als ie niet aftreedt dan wordt elk verkiezingsdebat taai, want steeds herinnert men hem eraan dat ie fouten gemaakt heeft. Nu kan Rutte zeggen dat ie zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en dat ie dus een groot staatsman is en gerust een vierde kans verdient.
In de praktijk verandert er na aftreden niets, want er stonden toch geen grote zaken op de rol en feitelijk hoeft men enkel nog de lopende zaken af te handelen.
Let maar op, het wordt weer een tactische meesterzet en we trappen er allemaal weer vrolijk in.

Verbandmeester | 15-01-21 | 10:18 | 3

Dat denk ik ook. Aftreden moet een voordeel opleveren voor ze, anders doen ze dat niet. Pas als er een aansprakelijkheid zou zijn, wordt het interessant, maar dat is niet zo helaas. Althans niet echt.

DeAapUitDeMouw | 15-01-21 | 10:21

Bij elk verkiezingsdebat moeten al zijn opponenten Rutte's verkiezingsbeloftes van de laatste verkiezingen op een flipover naast zich zetten om zo in beeld te brengen. Als de NPO dat toelaat tenminste...

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:27

Iedereen met een beetje inlevingsvermogen weet toch dat het slechts een symbolische actie voor de buhne is. Men denkt echt dat het volk de timing niet in de gaten heeft. de arrogantie ten top.

ThePeet | 15-01-21 | 12:41

Ok, dan valt het , kabinet demissionair, vraag is wie stekker eruit trekt. In maart verkiezingen. Wat een verspilde energie allemaal. De bezem moet door de leemlaag van zelfingenomen en progressieve topambtenaren. De clubs van wederzijdse ophemeling.

Dreeke | 15-01-21 | 10:17 | 2

De stofzuiger. Werkt nog beter.

not_as_cheap_af | 15-01-21 | 10:19

Ik opteer voor een bulldozer. En rol dan gelijk door om dat hele rondpomp circus van toeslagen af te breken.

Julianalaan | 15-01-21 | 10:47

Opdonderen wegens het onjuist uitvoeren van een basistaak. In iedere commerciële onderneming ben je dan af, over, uit. Weg!

GekkePietje | 15-01-21 | 10:16 | 2

Bewust onjuist uitvoeren.

GekkePietje | 15-01-21 | 10:17

@GekkePietje | 15-01-21 | 10:17: En bovendien je baas (parlement en samenleving) structureel belazeren. Ontslag op staande voet en nooit meer terugkeren.

Schmalz | 15-01-21 | 10:23

De toeslagenaffaire is de zaak die het afschuwelijke functioneren van Rutte c.s. overduidelijk voor het voetlicht heeft gebracht. En zoals altijd, de wal zal het schip doen keren, het gaat jaren goed maar de waarheid haalt de leugen altijd in. En het zou me niets verbazen wanneer de toeslagenaffaire maar een klein topje van de ijsberg is. Het rotte van Rutte zit veel dieper.
En dan kan Rutte na zij aftreden wel denken, zo dit is geweest we gaan met een schone lei verder, ik vrees dat tijdens de zitting van het volgende kabinet de beerput nog verder zal opengaan. Rutte en zijn trawanten zijn niet meer safe.
Dit krijgt nog een ellenlange staart.

Broadsquire | 15-01-21 | 10:16 | 1

Inderdaad - en ieder lid van het parlement die als een terriër hier bovenop gaat zitten zal ik steunen, in ieder geval moreel, en misschien zelfs met verkiezingen. Als je een regering niet kunt vertrouwen, wat blijft dan nog van een samenleving over?

L.E. Raar | 15-01-21 | 10:43

Een moordenaar kan ook achteraf spijt hebben van zijn daden. Dat wil nog niet zeggen dat die niet gestraft behoeft te worden. Het slachtoffer is overleden en de dader kan vrij rond lopen? Ook met deze toeslagen affaire moet er gestraft worden. Tussen deze slachtoffers zitten schrijnende zaken. Van zelfmoord tot jaren diep in de problemen. Deze moordenaars hadden ook nog een arrogante R in de strot zitten en dat voor vele jaren. Ook diegene die akkoord gingen, mogen deze dans niet ontspringen.

Mr_Pikibelly | 15-01-21 | 10:15

Om nog maar nog te spreken over een volk dat het accepteert dat haar vertegenwoordigers de grondbeginselen aan de kant schuiven. Nederland is apathisch geworden en laat het maar over zich heenkomen. Langzaam verandert Nederland in de DDR. Wat deed u toen dat gebeurde?

No_Code | 15-01-21 | 10:14 | 2

Precies, Brave New World en 1984 all over again. Hopelijk glijden we niet af naar Mad Max taferelen....

L.E. Raar | 15-01-21 | 10:44

Wij zijn bezig onderdeel te worden van het Vierte Reich met dank aan Rutte die een en al EU uitstraalt. En daarom BOSMA !

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:29

Het kartel komt dit prima uit... nieuwe poppetjes en gezichten alsof er ook maar iets zou veranderen... nu aftreden en boe boe huil huil en tijdens de verkiezingen zijn de burgers het vrijwel allemaal weer vergeten.

Hollandse_blauwe | 15-01-21 | 10:13

Kaagje heeft zich er helemaal voor opgetut.

Vula | 15-01-21 | 10:10 | 6

Lijkenpikster?

L.E. Raar | 15-01-21 | 10:45

Het feit dat die vrouw uberhaupt vooruit geschoven wordt geeft aan hoe weinig feeling politici hebben met het gewone volk op straat. Die vrouw straalt alleen maar antipathie uit met d'r gezicht en d'r opmerkingen. Elke Jan met de Pet kan ze wel uitkotsen.

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik neem aan dat het de communicatiemanagers zijn, die de beslissing over aftreden nemen. Hoe past het, of is het in te passen, in hun verkoopstrategie. Dat is de enige vraag die speelt.

DenBeert | 15-01-21 | 10:10 | 2

En verder ben ik het volkomen eens met
@Captain Pervert | 15-01-21 | 09:52
en heb eigenlijk wel sympathie voor die belastingambtenaren, die na het jarenlang moeten aanzien van onbestrafte fraude op allerlei gebied eindelijk eens terug zijn gaan bijten.

DenBeert | 15-01-21 | 10:14

@DenBeert | 15-01-21 | 10:14: Even bij de les blijven: Er was geen fraude!
Ook na controleren en nog eens controleren, er was geen fraude! Maar de bewindslieden incl. het innig verweven systeem van controle op de overheid faalde, want er was geen fraude. Een zeer ernstige overtreding van eigen regels welke strafrechtelijke gevolgen zou moeten hebben. En een volledige persoonlijke vernieuwing verijst. (ontslag wegens vergaande incompetentie) Iedereen zou solidair moeten zijn met de burgerslachtoffers omdat het in verschillende vormen iedereen zou kunnen overkomen.

dijkbewaker | 15-01-21 | 10:46

Aftreden? En dan bij de volgende verkiezingen dezelfde poppetjes weer aan de macht? Dan kunnen ze net zo goed blijven zitten. Of laten we anders de verkiezingen maar overslaan. Of gewoon de democratie afschaffen. Die is toch met het buitensluiten van bepaalde partijen toch al failliet. Welkom in marxistisch Nederland.

roevka | 15-01-21 | 10:06 | 16

@Ja_hoor | 15-01-21 | 10:08:
Dat zeg ik toch ook niet. Zo worden ook dictators democratisch gekozen. Hun nut voor de democratie is vaak nihil.

roevka | 15-01-21 | 10:34

@Ja_hoor | 15-01-21 | 10:08: De tweede partij van Nederland mag niet mee regeren..... lijkt mij ook ondemocratisch maar is democratisch .

Koning BongoBongo | 15-01-21 | 11:32
▼ 13 antwoorden verborgen

De bevolking is het merendeels met Rutte en Wiebes eens, blijf maar zitten. Gewoon praktisch gedacht, in de coronacrisis? Of ook cynisch? We leven in een maffiastaat, we weten het, nou en? Dat ga je nog wel merken als jij een keer het slachtoffer wordt van de maffiapraktijken.

Sitting_targets | 15-01-21 | 10:03

Ik hoor dat mannetje van groen links al kieren van plezier: ze zijn aan mijn eisen tegemoet gekomen. Ohh wat ben ik toch goed. Stem op mij, stem op mij, stem op het nieuwe groene islamitische rijk.

Eddy67 | 15-01-21 | 10:02 | 2

Kieren is neuqen. Je bedoeld kirren ?

horsteknots | 15-01-21 | 10:13

De functies ‘favoriet’ en ‘block’ zijn bij mij verdwenen. Nog meer mensen last van?

Sinterbikske | 15-01-21 | 10:01 | 9

Ik block iedereen de moeder..!!

neonreclame | 15-01-21 | 10:13

Ja op mijn mobiele app wel

clockandhammergame | 15-01-21 | 10:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Als die ambtenarentop wel blijft zitten dan wordt het doel compleet gemist. Criminelen zijn het.

Cor Zakov | 15-01-21 | 09:59 | 4

De verantwoordelijken moeten zich live op tv verantwoorden voor de rechter inclusief de gedupeerden.

VoltaireJohn | 15-01-21 | 10:06

Of op de Dam, staande voor de guillotine

Ad1617 | 15-01-21 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

Hopelijk komen er dan wel vervroegde verkiezingen.

enkelereisretour | 15-01-21 | 09:59 | 3

Haha.

Gewone_mevrouw | 15-01-21 | 10:01

16 maart 2020 bijvoorbeeld

B2 | 15-01-21 | 10:03

Crises, crises? Al jaren bekend dat de instanties verrot zijn. Alleen niet bij de tweede kamer blijkbaar, want de moesten het nog onderzoeken. En nu een paar weken voor de verkiezingen aftreden? Krijgen ze dan meer wachtgeld ofzo? Voor de rest symbolisch. Op de valreep.

Mart6037 | 15-01-21 | 09:58

96% van de mensen bleek onterecht aangemerkt als fraudeur.

De belastingdienst had intern 20% vooraf geaccepteerd, omdat het lezen van aangiftes en bezwaren te veel werk was. Ouders kregen geen dossiers, de landsadvocaat loog tegen de rechter. Hier is sprake van een groot complot, vanuit twee delen van de Trias Politica. Waar ook journalisten via de WOB, of de Kamer via artikel 68 van de grondwet niet geinformeerd werd. Hier zijn mensen en het systeem bewust tien jaar verneukt.

Hopelijk komt de Hoge Raad gewoon met celstraffen voor deze politici. Want mensen hebben met hun kinderen gevangen gezeten in hun eigen huis, zonder eten, wachtend op de deurwaarder om hun eruit te gooien. Zo walgelijk is Nederland.

En dan niet 1 of 2 keer, maar in tienduizenden dossiers.

Feynman | 15-01-21 | 09:58 | 22

@Abu Bachouca | 15-01-21 | 10:12:
Ik durf te stellen dat 80% van de mensen die hun belastingopgaaf doen fraudeert.

Mr.Crowley | 15-01-21 | 10:27

Als we alleen al kijken naar de moeite om dit allemaal toe te dekken ten koste van deze mensen mogen die politici zich dit aanrekenen.
www.geenstijl.nl/5156812/terugkijken-...

Mr.Crowley | 15-01-21 | 10:32
▼ 19 antwoorden verborgen

Ah joh, anders passen ze toch even snel de wet aan zodat ze lekker kunnen blijven zitten. Werkte voor Grapperhaus ook, dus gewoon nog een keer proberen!

Proud Infidel | 15-01-21 | 09:57 | 3

Ja maar die moet klokkenluiders opsporen. Essentieel beroep, minister van anti-anticorruptie.

Mart6037 | 15-01-21 | 10:01

China, Rusland, noord-k ook!

SinisterNL | 15-01-21 | 10:03

Vandaag het zoveelste Volkskrant-bericht over fraude, ditmaal door Syriërs.

Bij alles wat Nederland beschikbaar stelt aan gemeenschapsgeld, wordt schofterig gefraudeerd, en rechters staan controle vaak niet toe want racisme - geen onbelangrijk feit in deze kwestie. Uitkeringen, taalinstituten, PGB, zorg, instituten, organisaties, verzekeringen - het is een nimmer aflatende fraude-kolerezooi en de rot in ons sociale stelsel.

Ik voel niets voor een val van een kabinet in een tijd waarin we aan de rand van een economische afgrond staan.

Madame Poitiers | 15-01-21 | 09:56 | 9

@Wim Venijn | 15-01-21 | 09:57: met het volgende kabinet ook

Carlos_I | 15-01-21 | 10:11

Linksom of rechtsom, die afgrond donderen we toch in, als het kan zou ik graag zien dat de verantwoordelijken in ieder geval mee gaan.

Het zou me niks verbazen als tegen prinsjesdag Nederland een schuld heeft van Italiaanse verhoudingen(meer dan 100% GDP). Ik weet niet of er al cijfers zijn van hoe hard de economie gekelderd is, maar de tientallen miljarden aan steunpaketten, zorgkosten en helikoptergeld voor knoflokië alleen al zijn voldoende om van die 65% tekort richting de 100% te hollen.

ReyNemaattori | 15-01-21 | 10:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Fritz Wester verteld net op RTL-Z dat het zeer hoogstwaarschijnlijk is, dat het kabinet zijn ontslag aan zal gaan bieden. Nou ja, voor iemand die geen alcohol meer mag drinken (of dronken op de buis verschijnen), zal daar toch wel een kern van waarheid in zitten lijkt me. Of zoals de Franssen zeggen : "waar rook is, is vuur".

serieusgenomen | 15-01-21 | 09:55 | 5

In Brabant noemt men de man Frits Zwetser, de natte wind

Ad1617 | 15-01-21 | 10:05

Oh is die er ook nog? Fijn.

John McClane | 15-01-21 | 10:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Als dit in Japan was gebeurd hadden we een live op tv uitgezonden head deskende ministerraad gehad waarbij Mark uiteraard het voorbeeld zou geven door het hardst te head desken.
Jammer dat dit niet zo is, zou mooi geweest zijn.

Maya de Blij | 15-01-21 | 09:53 | 6

@Dirk III | 15-01-21 | 10:03: Een saké, neem ik ook genoegen mee, zeg maar nee, dan krijg je er twee......*plop*

serieusgenomen | 15-01-21 | 10:06

@serieusgenomen | 15-01-21 | 10:06: twee visjes voor de prijs van een echte mensen comité. Dat dus gewoon pikken, kan op zijn minst.

not_as_cheap_af | 15-01-21 | 10:14

Lijkt wel op een yakuza bende maar dan met minder stijl. Toepasselijke straf om bij elke fuckup een stuk vinger in te leveren.

Carlos_I | 15-01-21 | 10:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat fijn dat er een "crisis" is. Nu ku je gewoon alle regels over overboord gooien en lekker blijven zitten en de bevolking nog meer te kleineren en schofferen

Alwayscurious | 15-01-21 | 09:53 | 1

Het is maar net wat de mens fijn vindt, hé.

not_as_cheap_af | 15-01-21 | 10:10

Wat de belastingdienst deed is misdadig, maar laten we niet vergeten dat ze dit deden naar aanleiding van grove misstanden en omvangrijke fraude bij allochtonen en allochtone zorgbureautjes. Daar heeft niemand het meer over en die mensen lachün in hün vüistjüh.

Captain Pervert | 15-01-21 | 09:52 | 8

Beetje merkwaardige redenering omdat er overtredingen zijn plegen ze zelf overtredingen. Dus willekeurig boetes uitdelen rijbewijs afnemen en auto confisceren omdat anderen te snel rijden.
Dat is een overheid die als criminele organisatie opereert.

dijkbewaker | 15-01-21 | 10:56

@dijkbewaker | 15-01-21 | 10:56:
Zo ver zijn we inderdaad gezonken in onze bestuurscultuur. Je moet als uitvoerend ambtenaar de regels overtreden om nog enigszins rechtvaardig te zijn.
Met dank aan 40 jaar "progressieve" wet- en regelgeving.
En de meeste bestuurders weten dit donders goed. Vandaar ook dat er bij de Belastingdienst geen koppen zullen rollen. En vandaar ook dat belastingambtenaren massaal kozen voor vervroegd met een handdruk op pensioen gaan.

DenBeert | 15-01-21 | 11:11

Dat jan-en-alleman - van de ambtenarij tot en met de hoogste politieke verantwoordelijken - hebben geblunderd en 'getunnelvisied' waar tig (bonafide) ouders het slachtoffer van zijn geworden, mag duidelijk zijn, geen enkel misverstand.

Maar het 'inzoomen' op allochtone minderheden komt natuurlijk wel ergens vandaan, ook al hebben een paar verantwoordelijke ambtenaren het gehad over 'zwartjes' en een 'nest Antillianen', zoals Sheila Sitalsing in haar column in de Volkskrant verontwaardigd weet te melden (en niet dat ik dat goedpraat, hoor, hou me ten goede), maar we hebben in de loop der tijd toch ook fraude gezien mbt tot het PGB en louche taalbureautjes die facturen indienden voor niet gegeven taallessen aan 'inburgeraars', waarbij allochtonen toch ook oververtegenwoordigd waren. En vandaag stond dit weer in de Volkskrant:

"Voor zo'n 450 verzekerden uit de Syrische diaspora dreigt opzegging van hun zorgverzekering omdat ze hebben meegewerkt aan fraude met nepfacturen. Zij declareerden via hun aanvullende verzekering behandelingen bij de Eindhovense schoonheidskliniek Nato Academy die nooit hebben plaatsgevonden."

Dus tsja.....

Dr_Johnson | 15-01-21 | 11:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Mijn familie in Colombia, Venezuela, Chile, Peru nemen nu ivermectin als voorzorgsmaatregel. Schijnt ook nog te helpen als men al besmet is.

viejohuevon | 15-01-21 | 10:04

@Denkhetnjet | 15-01-21 | 09:55: Als ivermectin inderdaad helpt, kunnen de farmaceuten collectief de vaccins in hun hol spuiten.

viejohuevon | 15-01-21 | 10:05

Interessant! Het is een stuk goedkoper en niet in handen van 1 farmaceut. Medicijn is al sinds de jaren 80 in gebruik dus patenten zijn al verlopen.

Baizuo | 15-01-21 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Het kabinet valt niet, het gaat er bij liggen.

HeerVanStand | 15-01-21 | 09:51 | 1

Onder de windhoos. Dan waait het vanzelf over

SinisterNL | 15-01-21 | 10:08

Niemand snapt wat er precies gaande is. Mensen moeten hun oogkleppen eens afdoen. Toch wel heel apart dat ook de duitse, estland en italiaanse regering aan het wankelen is. Doe je research!

Yzord | 15-01-21 | 09:50 | 2

Da's net zoiets als concluderen dat regeringen tijdens de grote depressie aan het wankelen waren, of tijdens de pestepidemie...
Zonder verder context waar je naar moet researchen, compleet nutteloze comment.

ReyNemaattori | 15-01-21 | 10:33

Het grappige is, is dat het anti-Rutte-sentiment vooral leeft in een vrij klein boreaal/geblondeerd bubbeltje. De premier heeft waarderingscijfers waar je vooraf voor zou tekenen. Daarnaast is de VVD al eeuwen de grootste (ook in de peilingen). Doen ze toch wat goed... Vanzelfsprekend ligt dat aan de MSM, de leugens, het kartel, en al het andere wat niet wijst in je eigen ongelijk. En dan te bedenken dat de partij van Rutte de enige levensvatbare route is voor rabiaat rechts om te regeren. Lol. En nee, ik ben geen VVD’er.

beldewouten | 15-01-21 | 09:47 | 5

@Herfsttijloos | 15-01-21 | 09:49: Jij lijkt me het type dat rode tomaten in zijn Drentste tuin verbouwt. En daar vervolgens Hopbier van probeert te brouwen.

Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 09:55

Heeft IU deze informatie uit de media? En VVD is niet een route voor "rabiaat rechts" (uw woorden) om te regeren. Deze liberale partij heeft teveel moeten inleveren om (door) te kunnen regeren.

viejohuevon | 15-01-21 | 10:10

Zo is't krek!

DrumPiet | 15-01-21 | 10:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Een avondklok zal weinig verschil maken met nu. Ik zie hier na zeven uur toch al geen mens meer op straat, behalve dan incidenteel een inbreker op weg naar zijn werk.

JvanDeventer | 15-01-21 | 09:43 | 2

Inbreken doe je overdag....

neonreclame | 15-01-21 | 09:43

Denk ik voor grote steden bedoeld om de "jongeren" in toom te houden. Officieel dan. Officieus gewoon de volgende baby stapje richting de maatschappij CCP proof te maken.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 09:44

Gisteren bij Jinek drie prominente PvdA-ers. Plasterk, Verbeet en Spekman. Asscher blijkt een soort totaal onschuldige Messias te zijn die nooit had moeten vertrekken. Zelden een meer wereldvreemde vertoning gezien.

Der Schnitzeljäger | 15-01-21 | 09:41 | 5

Ja, de leden hadden het gedaan (33%), die stomme met een duidelijke mening en diepgeraakten

MBenzSClassW223 | 15-01-21 | 09:53

de heilige Lodewijk feest nu in de "sociaal democratie hemel" , dat woord DE sociaal democratie viel bij Jinek om de haverklap , wat betekent dat begrip ?

15121937 | 15-01-21 | 09:56

Leek een goedkoop in elkaar geflanst memorandum, die gast heeft jaren de tijd gehad om op te komen voor de mensen en zijn verhaal te doen. nu werd het jammer gevonden dat het voortijdig was. Als hij gewoon zijn werk gedaan had zat hij er nog en was de PvdA een alternatief om op te stemmen geweest.

PipoClownde | 15-01-21 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben benieuwd of ze een eventuele avondklok tot controversieel onderwerp verklaren.

impy | 15-01-21 | 09:39 | 1

Dank. Iets wat blijkbaar reaguurders moeilijk te begrijpen vinden.

kapotte_stofzuiger | 15-01-21 | 10:34

Mark is als een virus, je denkt dat hij weg is maar hij komt gewoon weer terug.

Mr_Natural | 15-01-21 | 09:39 | 4

Aan wie ligt dan, aan het virus of aan degenen die steeds het virus kwistig verspreiden?

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen

Mark, blijf lekker zitten joh, 2 ton per jaar is toch lekker man. Wie doet je wat? Verleng die lockdown met een weekje, duw de verkiezingen naar achteren en je wordt zo herkozen. Tis al 25 jaar hetzelfde, de mensen vinden dat het gewoon prima gaat in dit land en willen geen koerswijziging. Laat je niet gek maken, gewoon door gaan met wat je doet, de mensen vinden het toch wel goed. Nogmaals, tis wel 2 ton per jaar he. Lekker man.

opblaasschaap | 15-01-21 | 09:39 | 7

@van Oeffelen | 15-01-21 | 09:50: voor u niet, maar de 85% van de Nederlanders zit onder een ton.

opblaasschaap | 15-01-21 | 10:34

@van Oeffelen | 15-01-21 | 09:50: Voor een 50+er is twee ton niks, maar probeer maar eens voor je 30ste op twee ton te komen in NL. Dan kom je er niet met alleen netwerken en praatjes maken, dan moet je ook nog echt wat kunnen. Daarom gaat al het talent ook naar USA.

Baizuo | 15-01-21 | 10:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Ook GS doet wat mij betreft volop mee aan het afleiden van waar het probleem echt ligt: bij de ambtenaren!
Daar waar de uitvoering van de toeslagen gedaan werd, daar had allang ingegrepen kunnen worden. Nu worden politici de kop van Jut, maar is het zicht op enige verandering in de organisatie op de ministeries helemaal verdwenen. En wat gaat al dat Rutte-bashing opleveren? Zijn de ouders daarmee echt geholpen? Welke ambtenaar is er uit zijn functie gezet?
Het is net als bij het UWV drama: op den duur wordt het kabinet erop aangekeken maar het echte probleem zit niet bij de politici.

Nee ik stem geen VVD. Maar ik denk dat de politieke kleur er om die reden niet toe doet.

enternaar | 15-01-21 | 09:39 | 6

Precies. Die lachen in hun vuistje, want een demissionaire minister wordt gewoon genegeerd en ambtenaren kunnen een minister in een dergelijke situatie compleet buitenspel zetten. Wat in het verleden ook is gebeurd.

Dubbelepunthoofd | 15-01-21 | 10:05

Volledig mee eens!

DrumPiet | 15-01-21 | 10:09

Te denken dat de verantwoording en transparantie onder Rutte toe kunnen nemen is een grote misvatting.

PipoClownde | 15-01-21 | 10:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Het interesseert de zwijgende meerderheid geen hol. Voor de bühne.

Laat alle energie gewoon gaan naar fatsoenlijke afhandeling van de schade en daarnaast de coronocrisis beheersen.

Hier schiet Nederland geen meter mee op.

de Voorzittert | 15-01-21 | 09:39 | 2

Geertje postte laatst een peiling waar hij trots op was denk ik. PVV op 21 en VVD op een whopping 45. Ongelofelijk. Nee het interesseert de gemiddelde medelanders kennelijk geen ene hol wat er in dit land gebeurd of wat de VVD wel of niet doet.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 09:42

Dat is juist.

van Oeffelen | 15-01-21 | 09:50

Opstappen, prima. Als het maar leidt tot het afschaffen van het waanzinnige toeslagenvehikel waarbij mensen tonnen aan steun krijgen, opgebracht door hardwerkenden om een volstrekt overbodige laag middenmanagement in bepaalde sectoren aan het werk te houden.

DrumPiet | 15-01-21 | 09:38 | 6

@Mr.Crowley | 15-01-21 | 09:56: Dat is voor iedereen een afweging. Voor velen is dat een belangrijk punt, ja. Maar niet persé het enige natuurlijk.

Ja_hoor | 15-01-21 | 09:58
▼ 3 antwoorden verborgen

De man van teflon. Niets koekt aan. it's amazing!

Wim Venijn | 15-01-21 | 09:38

Die Mark zouden ze met zijn haren uit dat torentje moeten trekken, denk dat dat de enige manier is hoe hij opstapt.

BeatsandRock | 15-01-21 | 09:38

Ze moeten gelijk een wet maken, dat na twee termijnen er een nieuwe premier moet komen.

gato | 15-01-21 | 09:38 | 3

100% eens. Te lang op zo'n post werkt corruptie en wanbeleid in de hand.

Bataafje | 15-01-21 | 09:51

Aparte premiersverkiezingen ook dan.

van Oeffelen | 15-01-21 | 09:51

Hoor net bij mij om de hoek een keiharde klap zeg tegen m'n vrouw 'het kabinet is gevallen'. Ga ik kijken blijkt het m'n schoonmoeder te zijn die uit haar scootmobiel is gevallen.

D.Onderop | 15-01-21 | 09:37 | 3

Lekker laten liggen. Nooit iets van de straat pakken, is vies.

Hangtietsmurfin | 15-01-21 | 09:58

Is de scootmobiel nog heel?

jan huppeldepup | 15-01-21 | 10:03

@jan huppeldepup | 15-01-21 | 10:03: Gelukkig wel, tis zo'n gratis gemeente ding.

D.Onderop | 15-01-21 | 10:20

Quote
U weet het. De overheid hield zich niet aan haar eigen regels en misbruikte haar macht. Op alle niveaus zijn in de toeslagenaffaire de grondbeginselen van de rechtsstaat geschonden.
Unqoute

Bovenstaand is al erg genoeg voor strafvervolging. Maar het is erger natuurlijk: bovenstaande gebeurde niet spontaan, niet door een uit de bocht gevlogen ambtenaar/afdeling ambtenaren.

Bovenstaande gebeurde als gevolg van BELEID! Er is over vergaderd door de hoogste geledingen (lees: politiek en hoogste ambtenaren) en er is ACTIEF en BEWUST besloten dat dit de werkwijze zou zijn. Dus dat ACTIEF en BEWUST de wet zou worden overtreden. Dit jarenlang, jarenlang.
Zelfs nadat het in het nieuws kwam dat dit mensen overkwam ging diezelfde overheid BEWUST en ACTIEF door deze wetovertredende werkwijze.

Als je als overheid (voorbeeld functie avant la lettre) willens en wetens actief en bewust de wet overtreedt en daarmee willens en wetens het leven van duizenden mensen (94% was onschuldig en was er geen enkel bewijs) tot een hel maakt, zo erg dat er zelfs 1 zelfmoord als gevolg had, dan lijkt mij 'sorry' en/of aftreden van het kabinet niet genoeg.

Als je in NL de wet overtreedt (zelfs als je het niet bewust doet) dan wordt je gestraft door de overheid. Dus als diezelfde overheid bewust en actief de wet overtreedt dan moet dit zeker weten strafrechtelijke gevolgen hebben. Al was het maar om de burger het vertrouwen in de rechtstaat niet te laten verliezen en NL niet te laten verworden tot en bananenrepubliek! Toch?

Toeja | 15-01-21 | 09:36 | 2

Eensch!

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 09:45

Ik kan mij herinneren dat er een minister van justitie was die betrapt werd op het overtreden van zijn eigen regels. De sanctie zou zijn boete en strafblad. Vooral dat strafblad was een beetje onhandig dus werd de sanctie voor het vergrijp aangepast. Het meest vervelend was nog wel dat hij gesnapt was door die gemene fotograaf. Verworden tot een bananenrepubliek? We zitten er middenin.

zegmaarwij | 15-01-21 | 09:48

98% kans dat ze "in het landsbelang" aanblijven.

R.E.Aguurder | 15-01-21 | 09:35 | 3

Dat denk ik ook..

gato | 15-01-21 | 09:39

Is daar dan "draagvlak" voor ? Of komt het omdat de VVD zo "integer" is ? *plop*

serieusgenomen | 15-01-21 | 09:42

Dat vrees ik ook en dan meteen er achteraan een avondklok instellen en de verkiezingen uitstellen tot nader order.

Keyboardspeler | 15-01-21 | 10:30
-weggejorist-
Locktown | 15-01-21 | 09:31 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dan treden ze af en blijven demissionair zitten. En over twee maanden zijn er verkiezingen.

Rutte gewoon weer lijsttrekker, Hoekstra ook, Kwiebus blijft ook gewoon doorstuntelen.

Dus een aftreden voor de bühne, en daarna dooorrrrrrrr.

Kortom de meest schaamteloze Glas, Plas, Was ooit.

Wijze uit het Oosten | 15-01-21 | 09:30 | 3
-weggejorist-
Pimzeewolde | 15-01-21 | 09:38
-weggejorist-
Pimzeewolde | 15-01-21 | 09:39

En als ze blijven zitten de meest schaamtelize glas, plas, was.
Want waar leg je dan de grens? Rutte cs hiermee weg laten komen zonder consequenties betekent dat de rechrsstaat geen fuck voorstelt.

Bataafje | 15-01-21 | 09:54

Kunnen we meteen doorpakken?
Alle kopstukken van de NPO doorsturen naar de UWV.
En groot aantal Rechters vervangen, 80% van alle ministeries een bedankbriefje sturen, hasta la vista, en de helft van alle splinterpartijtjes de straat uit vegen.

zoalsikhetzeg | 15-01-21 | 09:29 | 1

Ben jij een aanhanger van Erdogan ?

loser | 15-01-21 | 09:56

Natuurlijk gaan (en moeten) ze opstappen. Maar laten we niet doen alsof dit nou zoveel voorstelt: het is louter symbolisch.

beldewouten | 15-01-21 | 09:29

Alleen wappies willen dat het kabinet valt, want dan geen avondklok.
Dezelfde wappies die samen met andere gekkies wel 17 maart weer braaf VVD, CDA, D66, of PvdA rood kleuren.

kapotte_stofzuiger | 15-01-21 | 09:29 | 3

Als het kabinet valt dan gaan ze demissionair verder en kunnen gewoon besluiten tot een avondklok.

normanius | 15-01-21 | 09:34

Als het kabinet valt geen avondklok? Op welke wijze staat dat met elkaar in verband dan?

zegmaarwij | 15-01-21 | 09:35

Zeg gekkies, de Tweede Kamer verklaard dan kabinetsbesluiten uit de Wet Buitengewone Bevoegdheden Burgerlijk Gezag controversieel. Ergo: geen avondklok.

kapotte_stofzuiger | 15-01-21 | 10:35

Ja, de rechtsstaat is heel belangrijk.

Opstappen is helaas geen opstappen. Dezelfde poppetjes blijven, maar zijn dan demissionair. Demissionair tot na de verkiezingen er een coalitie van dezelfde partijen ontstaat.

De rechtsstaat is zó belangrijk, dat er een speciale commissie over Rutte, Hoekstra, Wiebes, Asscher, Snel, Wijn en andere betrokkenen moet oordelen.

De Tweede Kamer heeft teveel boter op het hoofd en heeft de waarheidsvinding door Leijten, Azarkan en Omtzigt te vaak in de weg gezeten om een rol te spelen.

Ook de rechterlijke macht en de afdeling rechtspraak van de raad van state in het bijzonder heeft zijn rol in verspeeld.

Daarom moet ook het presidium van de kamer en dat van de raad van state op zijn rol worden onderzocht.

En dat kan alleen maar wanneer de betrokkenen ook echt opstappen. Niet "opstappen" met een nep aftreden voor de tribune om vervolgens gewoon door te rommelen.

(Precies de reden waarom ze "aftreden", luttele weken voor de verkiezingen)

Glasgow Argus | 15-01-21 | 09:28 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 09:34: als men naar het Zwitserse systeem wil gaan, dan is er nog een lange weg, inclusief de min of meer vaste formule van een Bundesrat.

van Oeffelen | 15-01-21 | 09:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Mark heeft een ongelukje gehad met secondenlijm en zit nu vast aan het pluche.

Antigoog | 15-01-21 | 09:27

In november was 70% vd Nederlandse bevolking het nog eens met de coronamaatregelen van dit kabinet dat is inmiddels gedaald tot 48%.
Rutte heeft tevroeg gepiekt.

Trumme | 15-01-21 | 09:27

Het kabinet gaat 2 maandjes in lockdown, daarna gaan ze weer gezellig verder.

Mr_Natural | 15-01-21 | 09:27 | 2

Merkel komt met een avondklok vlgd week dus wij gaan met z’n alle 2 maandjes bij de haard zitten.

Trumme | 15-01-21 | 09:28

Eigen schuld dikke bult.
Maar waarschijnlijk ploft ie weer in dezelfde stoel na de verkiezingen met al dat stemvee dat steevast op deze lachende man blijft stemmen.

spoilerfreak | 15-01-21 | 09:26

al die talkshows die een grote mond hadden over Trump. Waar is de verontwaardiging voor Rutte. Trump deed wettelijks niks fout hoewel hij op de rand en misschien er (ruim) over communiceerde.

Rutten cs schond de rechtsstaat en schoffeerde de tweede kamer. Dus jorrissen en oprotten in GS termen

freshideas | 15-01-21 | 09:26 | 3

Het gaat om de vorm, niet om de inhoud.

lekgoot | 15-01-21 | 09:27

Het is makkelijker om over de landsgrenzen te kijken, hier verloopt toch alles soepel? Haha, het is het “kijk daar in de lucht een dode vogel” syndroom.

All_Anonymous | 15-01-21 | 09:30

En terecht dat er iets moet gebeuren na deze toeslagen affaire. Maar in de situatie die wij op dit moment hebben met de corona. kunnen we land niet onbestuurbaar achter laten.

Worstenbroodje | 15-01-21 | 09:25 | 5

Worden wij goed bestuurd dan?

van heinde en verre | 15-01-21 | 09:37

Heb het gevoel dat zonder Hugeau de Jonge we net zo'n effectief beleid zouden hebben als met schoentjes. Bovendien rotten ze helemaal niet op... en de ambtenaartjes erachter ook niet. Ze blijven gewoon werken alleen kunnen ze officieel geen nieuwe wetgeving doorvoeren. Maar wel huidige maatregelen handhaven en zelfs uitbreiden.

Graaf_van_Hogendorp | 15-01-21 | 09:39

Nooit gehoord van een demissionair kabinet?

libertat | 15-01-21 | 09:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Grondbeginselen van de rechtstaat geschonden? De kerken bleven open.

Maar het is natuurljk van de zotte dat Rutte zo traag van begrip is dat hij zoveel tijd nodig heeft om te beseffen dat wat hij en zijn trawanten die mensen hebben aangedaan niet door de beugel kan.

Dat Rutte durft te zeggen dat aftreden symbolisch is -het kwaad is al geschied - is exemplarisch en geeft een gebrek aan fatsoen en inlevingsvermogen weer.

Blij overigens dat de VVD haar reaguurteam weer aan het werk heeft gezet.

El Rico Grande | 15-01-21 | 09:25 | 4
-weggejorist-
PorFavor | 15-01-21 | 09:30

@Trumme | 15-01-21 | 09:29: Er worden allang geen avonddiensten meer gehouden en ook geen ochtenddiensten (in de meeste kerken), alles is digitaal.

Lupuslupus | 15-01-21 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

Goedemorgen, we gaan er weer tegenaan vandaag. Had gehoopt dat ze weg waren bij het opstaan. Nu ja, het duurt niet lang meer.

padbuffel | 15-01-21 | 09:25

Ben geen VVD'er en zeker geen fan van MR van de afgelopen 10 jaar maar ik denk dat niemand dit beter had kunnen handelen dan MR.

MeneerGuggenheimer | 15-01-21 | 09:25 | 13

Je had er toch niet aan moeten denken dat die clown uit Venlo of dat meisje uit Oss nu aan de knoppen hadden gezeten? De horror!

van Oeffelen | 15-01-21 | 09:54

@Tragicomix | 15-01-21 | 09:36: Natuurlijk werken de maatregelen niet. Dat kan iedere imbeciel zien aan de cijfers. En aan de cijfers in andere landen waar muilkorven en avondklok al vele maanden van kracht zijn.

Lupuslupus | 15-01-21 | 09:55
▼ 10 antwoorden verborgen

GS, stop met foto's van Rutte op de fiets zolang er in dit land politici zijn die vanwege hun mening alleen in gepantserde auto's naar hun werk kunnen.

NPOlitiekgekleurd | 15-01-21 | 09:25 | 7

@Trumme | 15-01-21 | 09:30: Bovendien zwaait hij elke keer met zijn handje zoals de koningin van Lombardije.

pa_niek | 15-01-21 | 09:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben een van de mensen die ernaast zit. Sorry. Kutten met de burgers zie ik inmiddels als het plezier dat kabinetsleden hebben in hun werk.

Leptob | 15-01-21 | 09:24 | 1

"Werkse schat...!!"

neonreclame | 15-01-21 | 09:26

Doei, en dan de winst voor ‘het nemen van verantwoordelijkheid’ incasseren over twee maanden. VVD wordt gewoon weer de grootste.

ratelaar | 15-01-21 | 09:24 | 2

Dat krijg je met een land vol struisvogels. En natuurlijk allen die VVD stemmen omdat ze daar persoonlijk gewin van hebben. Het gaat hen om de eigen portemonnaie en nergens anders om.

Lupuslupus | 15-01-21 | 09:36

@Lupuslupus | 15-01-21 | 09:36:
Eens. Maar het trieste is, dat de VVD al lang niet meer de partij van 2x modaal is, financieel gezien zéker niet. De HRA was een van de weinige manieren om als loonslaaf eigen vermogen op te bouwen, en de VVD bouwt ook de ondernemersfaciliteiten voor het MKB (bijv. ondernemersaftrek) stelselmatig af.
Alleen de vennootschapsbelasting zakt. Voor de DGA is dat nauwelijks substantieeel en wordt dat gecompenseerd door het box2 tarief omhoog te gooien, dus de enige VVD-stemmers zouden die paar CEO's van in NL gevestigde multinationals moeten zijn....

libertat | 15-01-21 | 09:41

Dat wordt genieten

Cum_skwat | 15-01-21 | 09:23

Het is vreemd, dat als je eenmaal ontslag hebt genomen omdat je niet geschikt bent voor de functie, er daarna gewoon weer op gaat solliciteren. Dat zou niet mogelijk moeten zijn in het systeem.

Atheist-Priest | 15-01-21 | 09:23 | 3

Precies dat!

libertat | 15-01-21 | 09:37

In de politiek is alles mogelijk. Als je iets grondig hebt verpest maken ze je gewoon burgemeester. Bij een bedrijf schoppen ze je dan met een vaart de straat op.

Lupuslupus | 15-01-21 | 09:38

En je loon wordt gewoon grotendeels doorbetaald. Doe maar eens zelf ontslag nemen in het bedrijfsleven!

eerstneukendanpraten | 15-01-21 | 09:59

Wie sec naar dit verhaal, tot in het hysterische opgeklopt door links, kijkt ziet een systeem waarin de brede middenmoot van Nederlanders moet opkomen voor mensen die hun eigen leventje niet op orde hebben, er een puinhoop van gemaakt hebben of er bizarre gewoontes op nahouden. Dat is de ware analyse van dit systeem en dat moet verdwijnen.

van Oeffelen | 15-01-21 | 09:21 | 17

@van Oeffelen | 15-01-21 | 10:14: Zoals ik al eerder zei: als je wil dat de wet wordt veranderd moet je op een partij stemmen die dit wil gaan doen.

Als je de bestaande wet niet uitvoert is er iemand verantwoordelijk.

knutsel_ | 15-01-21 | 10:20

Beroepsmoederschap is een groot probleem en een fout van dit systeem. Bij de kinderen van mijn buren op school zit er ook zo eentje; eens in de zoveel tijd laat die zich opnieuw zwanger schieten ( 4 kinderen nu bij 2 mannen ) om dan 5(?) jaar op kosten van de samenleving te mogen moederen zonder sollicitatieplicht. En tegen de tijd dat het bijna zover is laat ze zich weer volschieten voor de volgende arbeidsvrije periode.
En zo zullen er heel veel zijn. Dus laten we eens beginnen met dat niet meer te faciliteren. Een eerste stap is om anticonceptie en sterilisatie gratis te maken ( ja, Van Oeff, ik weet, u houdt niet van gratis maar deze mensen gaan dat dus echt niet zelf lappen dus blijven we met hun problemen zitten en dat kost ons nog veel meer ).

Graaisnaaiert | 15-01-21 | 12:04
▼ 14 antwoorden verborgen
-weggejorist-
PorFavor | 15-01-21 | 09:20

Kunnen we, hangende het onderzoek en de aanstaande rechtszaak niet zorgen dat Rutte en kornuiten nooit meer een politieke loopbaan krijgen?
Ga het maar eens proberen bij de AH of zo...

redthehaghue | 15-01-21 | 09:20 | 2

Zo zou het wel moeten zijn in een echte rechtstaat.

Atheist-Priest | 15-01-21 | 09:21
-weggejorist-
PorFavor | 15-01-21 | 09:21

En aan het eind van het liedje weet Rutte het zo te draaien dat hij vervolgens in maart een klinkende verkiezingsoverwinning behaald. Als die man autoverkoper wordt dan ga je bij hem langs voor de goedkoopste basic uitvoering maar ga je naar huis met de allerduurste uitvoering. En s'avonds denk je wat is me overkomen en hoe kan dat

D.Onderop | 15-01-21 | 09:19 | 4

Nee, je komt thuis een goedkope tweedehands basic met defecten voor de prijs van die nieuwe allerduurste uitvoering.

Joffri | 15-01-21 | 09:40

Maar wel een gave kar!

Joffri | 15-01-21 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ze duiken gewoon. Heel berekenend. Kan Rutte in maart zeggen dat ie verantwoordelijkheid heeft genomen.

JJMS | 15-01-21 | 09:18

Tsja, de overheid schend rondom corona ook grondbeginselen van de rechtstaat. Ze mogen van mij ook gewoon beter hun best doen ipv. aftreden.

Dr. Vigilante | 15-01-21 | 09:17 | 3

Zoals Ronaldo, imho geheel terecht stelt, als er bij het schenden van grondbeginselen van de rechtsstaat geen aftreden volgt dan is het dus een richtlijn want je hoeft het allemaal net zo letterlijk te nemen. Gewoon sorry zeggen als je die grondbeginselen met voeten treedt en dan is het business as usual. Glas, plas, was. En dan vragen we over 4 jaar onszelf af hoe het toch in vredesnaam kan dat niemand meer vertrouwen heeft in de democratie. Met als gevolg lagere opkomst bij stemmen, met als implicatie dat een kleine minderheid het bepaald voor de rest. Dat willen we ook niet.

peterdh | 15-01-21 | 09:23

Aftreden is ook het beste wat ze kunnen doen.

serieusgenomen | 15-01-21 | 09:24

@serieusgenomen | 15-01-21 | 09:24: Aftreden, en dan over een paar maanden na de verkiezingen in ongeveer dezelfde samenstelling weer vrolijk verder gaan? Het probleem is dat de overheid soms zelf de rechten van burgers met voeten treedt. Hierom puur symbolisch aftreden en ondertussen niets veranderen aan het gedrag dat het probleem is, is niet de oplossing. Eigenlijk is overigens de kiezer zelf ook onderdeel van het probleem. Bij iets als de bijstandsfraude eist de kiezer keihard optreden, waardoor de rechten van goedwillende burgers die een foutje maken worden geschonden. Vervolgens wordt de kiezer daar dan weer woedend over. Zelfde bij de coronaregels. Toch een hele groep kiezers die draconische maatregelen eist, ongeacht hoe nuttig die zijn, terwijl die soms wel lijnrecht tegenover universele mensenrechten staan.

Dr. Vigilante | 15-01-21 | 10:52

Aftreden zal symbolisch zijn. Maar eigenlijk mogen ze blij zijn dat ze er met aftreden af komen. Er is nog wel een rechtzaak op komst. Ik hoop op gepaste straffen. Het moet maar is afgelopen zijn met dit soort misstanden. Als er geen sancties volgen zal het steeds erger worden.

professorinopleiding | 15-01-21 | 09:17 | 2

Benieuwd of ze Rutte ook nog gaan vervolgen. Als eindverantwoordelijke zou dat gewoon wel moeten. In een private onderneming kom je als directeur ook niet overal mee weg.

Ommezwaai | 15-01-21 | 09:18

Ondertussen zo lang gewacht, dat het zelfs symbolisch geen waarde meer heeft.

Nuchternederland | 15-01-21 | 09:16 | 2

Ha ha ha ha ha......
Rutte: "We gaan heel goed nadenken over de vraag of we moeten aftreden."
Rutte: "We hebben nu zo lang nagedacht dat aftreden geen zin meer heeft."
twitter.com/tonfvandijk/status/134873...

serieusgenomen | 15-01-21 | 09:33
-weggejorist-
PorFavor | 15-01-21 | 09:34

Stuur.ze.weg.

Lorejas | 15-01-21 | 09:16 | 1

En.dan.komen.ze.weer.terug.

Prieelvogel | 15-01-21 | 09:59

Nou, dat gaat het verschil maken. Gaap.....

Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 09:16 | 3

Elke dag dat deze misbaksels aan het bewind blijven is er één te veel.

professorinopleiding | 15-01-21 | 09:18
-weggejorist-
PorFavor | 15-01-21 | 09:22

@PorFavor | 15-01-21 | 09:22: Demissionair, oftewel zakenkabinet. Dat zijn de beste kabinetten die er bestaan. Waarom? Men kan de partijdiscipline loslaten...

Torwart | 15-01-21 | 09:29

Hopelijk komt er een einde aan het tijdperk van de Lachende Leugenaar. Het is wel mooi geweest met zijn leugens en bedrog.....

Ommezwaai | 15-01-21 | 09:16 | 3

Hij komt in maart gewoon terug, blijft MP, al die andere poppetjes schuiven weer aan tafel en alles kabbelt weer verder. Glas, plas en alles blijft zoals het was.....

Blonde Nel | 15-01-21 | 09:24

@Blonde Nel | 15-01-21 | 09:24: Zou een groot schaker kunnen zijn, poppetjes opofferen om het spelletje te winnen. Of zoals (voerbaltrainer) Bert Jackobs ooit zei "het is niet zo moeilijk, gewoon de juiste poppetjes op de juiste plaatsen zetten".

serieusgenomen | 15-01-21 | 09:37

De rest van de VVD is al verdwenen, de Lachende Leugenaar met de Rubbereb Ruggengraat is zo'n beetje de enige die nog overblijft.

Die wordt dus gewoon herkozen en blijft gewoon premier.

Ieder volk krijgt de leiders die het verdient.

James Lastig | 15-01-21 | 12:21

Ok wacht, dus het kabinet gaat "aftreden" middenin de coronacrisis?

* De verkiezen blijven staan op 21 maart.
* Over twee maanden is iedereen die toeslagaffaire allang weer vergeten.
* VVD de grootste

= Rutte weer premier

Dan moet je me toch even uitleggen wat er precies verandert.

Eduardo- | 15-01-21 | 09:16 | 19

@Zonen-van-Kuifje | 15-01-21 | 10:01:
Dat is inderdaad het probleem ja. De nummers 2-5 op de VVD-lijst is zo ongeveer de laatste voorraad waar Rutte uit kan putten. En dat geldt niet alleen voor de VVD, bij de rest van de (regeringswaardige) partijen is kwaliteit ook met een lantaarntje zoeken. En dit is voor carrieremensjes natuurlijk niet het moment om een ministerspost te gaan bekleden met deze smeulende maatschappelijke veenbrand.

Graaisnaaiert | 15-01-21 | 11:06

Mocht het kabinet opstappen dan kan dat om twee redenen. En die genoemd in dit topic staat er niet bij.
1. De neuzen van de partijen in de coalitie staan niet dezelfde kant op. Als er partijen afhaken dan blijft de rest niet zitten.
2. Het kabinet maakt goede sier voor 17 maart. We treden af, we nemen onze verantwoordelijkheid.

Tegelijkertijd blijft het kabinet missionair op bepaalde portefeuilles (w.o.. corona) en zingt het fluitend uit tot de verkiezingen.

goedverstaander | 15-01-21 | 12:56
▼ 16 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken