Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gezellig! Nederlandse bedrijven in China hebben comités van communistiche partij

Huh wij dachten altijd dat DSM alleen een vvd-afdeling had

We zouden het bijna vergeten (omdat dat moet van Brussel), maar misschien wel de belangrijkste reden dat alles altijd allemaal kut is dezer dagen, is dat het moorddadige regime in China de wereld heeft voorgelogen over de gevaren van het coronavirus. Vraag maar aan Li Wenliang. Oh nee wacht. En juist over dat regime heeft onze favoriete China-correspondent na Oscar Garschagen uit China Sjoerd den Daas (spreekt even vloeiend Mandarijn alsdan Frysk) weer bere-gezellig nieuws bij elkaar gecorrespondeerd. Het blijkt namelijk dat Nederlandse bedrijven zoals DSM, Philips, Unilever, ASML en NXP allemaal comités van de communistische partij hebben. Dat is toch gek? Dat bijvoorbeeld Unilever (bekend van de slogan 'Verbeter de wereld, koop meer dingen van Unilever') een comité heeft van de partij die achter de misdadige aanpak van de Oeigoeren zit? En dat allemaal beursgenoteerde bedrijven "studiesessies over partij-ideologie" faciliteren? Dat zou je die bedrijven toch willen vragen? Toch? En wat denkt u dat die bedrijven zeggen? Nix ja. "NOS heeft contact opgenomen met de genoemde bedrijven. Zij konden op dit moment nog geen reactie geven op het nieuws." Zoals Neelie Kroes (even opzoeken bij hoeveel van deze bedrijven die commissaris is, red.) zou zeggen: een kotspee.  

Draadje bij!

Social

Reaguursels

Inloggen

Multinationals aller landen verenigt u! Dat is Chinees communisme.

Jezus_Boeddha | 16-12-20 | 18:54
-weggejorist-
Ivoren Toren | 16-12-20 | 08:57

Heel goed dat hier eens de schijnwerpers op gezet worden.

Ivoren Toren | 16-12-20 | 08:30 | 3

Ja vol in het licht, allemaal kijken en hard boe roepen. Daarna snel verder op de Ipad (uit China en Taiwan) en pakken de Volvo (uit China). Kan allemaal omdat U en ik (wij dus) hiervoor gekozen hebben en zo het systeem ontwikkelen en in stand houden. Vergeet niet China heeft 5000 jaar historie.

P. Breidel | 16-12-20 | 08:43

Plot twist: we hebben allemaal 5000 jaar (of meer) historie.

TmC | 16-12-20 | 10:09

@P. Breidel | 16-12-20 | 08:43: Dit China heeft die 5000 jaar geschiedenis weggevaagd in de permanente maoistische revolutie.

omanders | 16-12-20 | 17:22

Ze denken er wel bv met corona wat verder na.
Doordat ze tech savy zijn konden vele gemeentebesturen coupons uitgeven op telefoons voor zowel on als offline voor consumptie besteding specifieke branches heeft erg geholpen.
Dit is overigens niet te snappen als je het Alibaba en tencent ecosysteem niet kent.

Toen corona er net was kon je met 3 weken alles online regelen testen, dokter spreken etc. Hier kan dat nog steeds minimaal.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden.

China komt in eerste instantie op voor Chinezen en in tweede instantie ook. Dat is anders dan hier in Nederland.
China first do to say ze zeggen het alleen niet hardop.

Alexander | 16-12-20 | 08:20 | 3

China komt niet op voor Chinezen maar voor de CCP. De belangen van de gewone Chinees worden alleen behartigd voor zover dat nodig is om het land stabiel te houden.

Ivoren Toren | 16-12-20 | 08:27

Dat is ook mijn ervaring, daarbij kom je dit in vrijwel heel Azië tegen. Uiteindelijk moet er een manier gevonden worden om 1,4 miljard mensen binnen een systeem te houden. Doe je het niet krijg je Afrikaanse toestanden.

P. Breidel | 16-12-20 | 08:28

Juist over Sars (Corona), Spaanse Griep, HKG griep wordt niet nagedacht. Herkomst is van dieren en wordt aan China toegedicht. Heeft alles te maken met hoe Azië met dieren en voedsel omgaat. Daarin is amper iets veranderd.

P. Breidel | 16-12-20 | 08:56

Kwestie van tijd en dan wordt China te duur. Is in Japan, Hong Kong, Taiwan, Singapore en overige ontwikkelingslanden precies zo gegaan. Beginnen met textiel dan goedkope troep en hoogwaardige productie en dan vliegt de levensstandaard vanzelf omhoog. Eerst elite dan volk en daarna te duur voor buitenland. Daarna op naar een ander land en alles begint opnieuw, nu komt textiel uit Cambodja en Bangladesh en voor Europa uit Turkije.

P. Breidel | 16-12-20 | 08:16 | 3

Klopt niet. China is een communistische dictatuur. De landen die jij noemt zijn democratieën.

Torwart | 16-12-20 | 08:23

@Torwart | 16-12-20 | 08:23: Dat gaat uitsluitend over het gekozen systeem van besturen. Dat is door de jaren heen geëvolueerd, check Japan van voor de WOII. HKG was een democratie en nu niet meer, Thailand? Maleisië? Niets nieuws onder de zon.

P. Breidel | 16-12-20 | 08:33

@Torwart | 16-12-20 | 08:23: Zuidkorea, Taiwan waren ook dictaturen totdat ze een bepaalde van ontwikkeling bereikten en de middenklasse een kritieke massa bereikte. Singapore en Japan waren in naam een democratie, maar met 1 partij constant aan de macht die nauwe banden had met de grootindustriele conglomeraten waren die de facto ook niet echt democratisch te noemen in de periode van ruwweg 1950-1990, echt democratisch besef onder de bevolking ontwikkelt zich pas echt vanaf die tijd.

Japannert | 16-12-20 | 09:01

Dit is gewoon ene voorwaarde van de Communistische Partij als je je als westers bedrijf wilt vestigen in China.Niks aparts. Het bedrijf krijgt extreem goedkope grond, Chinees personeel en lage belastingen in ruil voor vestiging..... en een afdeling Communisme. Ik doe al jaren zaken met China, dit is heel normaal. Kijk,wij in het Westen zijn gewoon enorm naïef en hypocriet. Volk is naïef en de bedrijven zijn tophypocriet. Links lullen en rechts vullen. Maar ja, alles lekker goedkoop bij de Action....

Torwart | 16-12-20 | 07:51 | 4

Ja eens dit is geen geheim .. overigens was dit volgens mij in oost Europa tijdens de koude oorlog in sommige landen ook zo.

Alexander | 16-12-20 | 08:11

@Alexander | 16-12-20 | 08:11: geen geheim, ook geen keuze en niet alleen China. Uw Nike en G-Star's moeten ergens onder een tientje geproduceerd kunnen worden anders valt het business model om

P. Breidel | 16-12-20 | 08:21

Wij noemen dat plaatselijke ondernemingsraad. Kwestie van naamgeving.

Synecdoche | 16-12-20 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlandse bedrijven, gaan vol socialistisch woke.... www.blikopnieuws.nl/sites/default/fil...
Alles voor centjes: ‘me love you longtime...’ Hoogmoed komt voor de val.

ratelaar | 16-12-20 | 07:02

Ik heb in China gewoond en gewerkt en nog steeds af en toe.
Ik bewonder China wel voor doortastendheid en visie.
De Tier 1 steden doen niet meer onder voor de westerse hoofdsteden. Hoge salarissen veel besteedbaar inkomen, meer dan hier. Ja ongelijkheid is er maar die neemt ook fors toe in Nederland.
Veiligheid is veel groter in China al zijn er ook specifiek Chinese problemen met veiligheid (school stabbings e.d.)
Geen problemen met moslims in de grote steden in elk geval. Super transport overal naartoe snel en veilig en betaalbaar.
Visie per gebied met economische functies zoals bv de greater bay area.

Helaas de slechte dingen van China komen ook steeds meer naar hier en de goede juist niet.
We zien hier ook steeds meer censuur, steeds minder vrije meningsuiting, journalisten die niet doorvragen etc.

Alexander | 16-12-20 | 06:28 | 5

@Alexander | 16-12-20 | 08:16: Ik doe al jaren veel zaken met met China, althans zoals je weet Hong Kong. Ook om mijn zakken te vullen. Maar ik kom er gewoon voor uit. Geen woke gelul of duurzame shit uit mijn mond. Waarom niet? Het is poppenkast. Maar China is inderdaad het Westen al voorbij, zeker in de steden. Er staat echter wel 1 offer op het spel. De vrijheid. In China hebben ze een duidelijke route. In Europa doen we maar wat. Met als gevolg een totaal verdeeld continent.

Torwart | 16-12-20 | 08:20

Eens. Ik vind het wel echt jammer van HK de leukste stad die ik ken en dat is wel jammer de CCP invloed daar maakt het niet leuker.
Wellicht strategisch gezien dat hele gebied met GZ , SZ en HK onder 1 leiding kan wel erg sterk worden..

Alexander | 16-12-20 | 08:29

Lijkt nogal gebaseerd op de paar tier 1 steden, in de gemiddelde Chinese provinciestad en het leeuwendeel van dat immense land is het nog steeds een armoedige, onveilige derde wereldbende...

WillemHollander | 16-12-20 | 08:44
▼ 2 antwoorden verborgen

China is een mooi land. Prachtige natuur, mooie vrouwen, lekker eten en het moslim probleem wordt daar aangepakt.
Voor vele is Nederland beter toch? Zie hier op geenstijl geen enkel getogen woord over nederland en de politiek.

jitro | 16-12-20 | 04:52
-weggejorist-
Rechtsdraaiend | 16-12-20 | 02:17 | 1

Ach ja China, de vijand we dan ook weer nodig hebben. We zijn ooit een mooi project gestart om weerbaar te zijn tegen o.a. de Chinezen, Russen, Iraniërs en ook de Amerikanen en Japanners maar ja we hebben ze nu eenmaal ook keihard nodig. En populair is dat project niet onder mensen die er niets van snappen.

Theodorus.Goldbach | 16-12-20 | 00:55

Tijdje terug riepen velen hier (in Nederland):
Wollt ihr den totalen Kapitalismus?

Nou, dat hebben jullie dan gekregen en nu niet jammerhouten dat de Chinezen dat als een slimme handschoen over hun ijzeren vuist hebben aangetrokken.
Zoals goed hyperkapitalisten betaamt belazeren ze de boel, stelen wetenschap, precies zoal het zgn. Vrije Westen dat voordeed.

Bovendien verhalen ze nog even hun woede over de 19e eeuwse vernederingen ondergaan m.n. door de VS en het VK.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets schreef over het gelekte document nr. 9. Daarvan is de inhoud tekenend voor de opstelling van China. Sluit het stuk van Sjoerd den Daas (HULDE) uitstekend bij aan.

Heb het stuk nog even opgesnord, nu vertaald te vinden. Mooi man.
www.chinafile.com/document-9-chinafil...
Leer hieruit hoe China naar ons kijkt en reken op een nederlaag voor het zgn. Vrije Westen. Iedere Chinees die er na Deng Xiaoping’s wending stukken op vooruit gegaan is lacht het Westen vierkant, rechthoekig en octagonaal uit.

Bovendien is het verbazingwekkend als ik in deze draad weer iemands bijdrage zie en lees dat de Chinezen alleen maar goedkope rommel kunnen produceren. Nou, dat is al een hele tijd geleden, want ook en vooral nu zijn zij in staat om zeer hoogwaardig werk af te leveren. Neem alleen al de ruimte-exploratie . Dus die maak-meuk-redenering klopt niet en is bovendien nodeloos beledigend voor de Chinezen.

Klachten? Graag bij de lijken van Thatcher en poppenspelers van Reagan.

Zijn hier nog steeds gezellige kapitalisten die vinden dat het goed gaat, want Amazon’s Jeff Bezos neemt op dit moment de wereld over met zeer onoirbare praktijken. Die man verdient een tribunaal en dan een Ceaușescu-tje?
Wordt het tijd voor #MakeAmazonPay?
makeamazonpay.com/
Redelijke en veilige arbeidsomstandigheden vragen is er niet bij. Je wordt ontslagen. De man is zo puissant rijk dat hij met gemak al zijn werknemers een normaal goed salaris zou kunnen betalen en redelijke zo niet heel goede werkomstandigheden zou kunnen regelen.
Maar nee. Klein voorbeeldje hier van onderzoek
The truth about injuries at Amazon
revealnews.org/article/the-truth-abou...
Is maar een klein voorbeeldje.

Grinnik, hieronder zie ik bij DIT WIL JE OOK LEZEN staan: Onderzoek: hele wereld haat China. Ja het is ook gewoon een kudtland door Spartacus
Nou, daar hebben we dan zelf naar gemaakt, dus
niet janken. Evocatus
.

Evocatus | 16-12-20 | 00:22 | 1

Spiegeltje, spiegeltje in de keet, wie is het mooiste van deze planeet?

ratelaar | 16-12-20 | 07:10

Sta ik verbaast te kijken?

Wereld macht China heeft schijt aan westerse verdragen, patenten of andere normen of waarden.
Ook de UN (VN) en het juk van de enorme CO2 klimaat gekte wordt door deze wereldmacht handig omzeilt door 150% capaciteit te bouwen in "grijze" energie voorziening en hiervan 50% te verwerpen ( geeneens in gebruik nemen) en dan toch als een grote winnaar uit de bus te komen, van kijk eens hoe goed we bezig zijn.
Toch doen ze ook echt goeie dingen zoals de vergroening van woestijnen. en zijn op IT gebied zo'n beetje de winnaar maar gebruiken het helaas dan ook weer voor foute doeleinden.

Als wereld macht kan je dan als complete winnaar uit de bus komen maar of het volk daar blij mee is , dat is een andere vraag.
Dom zijn ze zeker niet , gezellig is een ander verhaal.

De westerse wereld is vandaag de dag ,op zijn minst gezegd ,verdeeld over hoe en wat/waar/welke kant we met onze maatschappij op moeten gaan.
En dat onze overheid de Chinese activiteiten met Argus ogen bekijkt is een understatment. Het wordt een "if you can't beat them , Join them volgens de overheid.

Hallo! geleerde andere grote denkers of volk wat nog enige onzinnige functie voor hun naam wil geven om enig gezag of input te hebben..
Mijn functie is van af nu MP ( Mijl Paal), Tot zover en niet verder U kunt nu veilig aanmeren, Uw zelf kapot varen/ kapot rijden tegen de paal of met "gespleten ogen "uw waarheid na jagen? ,It's all up to you!

Voor de rest die mijn advies heeft genegeerd een DIKKE knipoog want die samengeknepen oogies gaan straks 100% uw leven bepalen.
En nu jij weer!

Datgingniegoed | 16-12-20 | 00:11

gelukkig heeft de VOC nog handelsposten daar. Misschien kan de opiumhandel weer worden opgestart, marge is groter dan Unilever zeepjes. En die ASML wafertechnologie van Nederland, daarvoor stuurt de Chinese overheid 'studenten' naar Nederland

HetOorAakel | 16-12-20 | 00:04

Niks om je druk over te maken, dit. Véél dichter bij huis, bij ons in eigen land, zit een dageraad-rood Centraal Comité op het bestuurs-pluche van de hoofdstad. Hardop te tellen hoeveel tegenstanders van het regime zijn uitgeschakeld: "One down....."

Peter Emile | 15-12-20 | 22:58

Elke groot, invloedrijk of belangrijk bedrijf in China heeft een rode telefoon op het kantoor staan.

Schepvogel | 15-12-20 | 22:24 | 1

Om hoeren te bellen?

SterF... | 15-12-20 | 22:49

China is volop bezig met voorbereidingen tot 'World Domination'. Eigen volk eerst in submissie geplaatst: check. Concurrenten financieel afhankelijk maken: check. Semi-legaal gebieden met waardevolle grondstoffen overnemen: check. De globale markt ondermijnen en tevens de mogelijke politieke tegenstand zalven: dikke check. En met een joker in de vorm van 1 van de grootste legers op aarde in de mouw. Mao zou trots zijn.

Aanbaklaag | 15-12-20 | 22:05 | 4

Manchurian candidate als POTUS installeren check. POTUS-elect zoon omkopen check. Neuqseks met DemocRAT rep Swalwell organiseren check. MSM deze zaken laten negeren check.

dr fijnstof | 15-12-20 | 22:49

Ze hebben goed gekeken naar de vs,de grootmeester in dit soort praktijken.

Roger-Rabbit | 16-12-20 | 00:08

China is niet echt geinteresseerd in world domination. Zijn ze nooit geweest ook. China is altijd erg op zichzelf gericht geweest.

Japannert | 16-12-20 | 09:02
▼ 1 antwoord verborgen

Huh? Hoezo huh? Alsof niet al tijden bekend is dat handel boven moraal gaat.

Spring Bruissteen | 15-12-20 | 20:46
-weggejorist-
Schultenbacher | 15-12-20 | 20:35

Nou weten we wie die coronabeesjes hierheen hebben gesmokkeld.

squadra | 15-12-20 | 20:32

Zaken doen gaat wel iets anders in China. Het is geven en nemen. Principes heb je alleen als het uitkomt. Beetje zoals in de politiek.

henkiedeboer | 15-12-20 | 20:31 | 1

Ook een perfecte beschrijving van zaken doen in Nederland overigens.

Joris Beltsin | 15-12-20 | 20:35

Hi, hi, Tesla is het enige buitenlandse bedrijf dat de volledige zeggenschap heeft over z,n vestiging in Shanghai. Zou Trumps maximum pressure daar iets mee te maken hebben?!

joepiedepeopie | 15-12-20 | 20:27 | 2

Nee

SterF... | 15-12-20 | 20:29
-weggejorist-
Torwart | 16-12-20 | 08:13

Je kunt zeggen wat je wil, maar Chinese vaasjes gaan heel lang mee, dynastieën lang soms zelfs.

Mr_Natural | 15-12-20 | 20:25 | 2

Op voorwaarde dat niemand daar met zijn vingertjes aan mag komen...

SterF... | 15-12-20 | 20:26

Er is een soort natuurwet in mijn huis, als het duur is, gaat het kapot, goedkope rotzooi blijft heel.

Gandalph | 15-12-20 | 21:01

Mogelijk/waarschijnlijk nog wat te vroeg, maar dan maar dit opofferingsstootje: www.defenseone.com/threats/2020/12/fe... To quote Aliens on your Medieval Ass: could somebody please wake up @Spartacus? Gewoon een beetje weer de oude. Alert en kronikeur van internationale dingen die op ons afkomen.

Hetkanverkeren | 15-12-20 | 20:24
-weggejorist-
IQ the Straycat | 15-12-20 | 20:22 | 3

Boeketroman gelezen, maar is Di nou een man of een vrouw. Het wordt mij niet duidelijk.

SaintNick | 15-12-20 | 20:20 | 1

Diversiteit en genderneutraliteit is toch een kracht , volgens de boven ons gestelden? Dan hoeven we dus niet bang te zijn voor de Chinezen.

ja,diedus! | 15-12-20 | 20:22

Hoppa , de wereldwijde “lock-downs” zijn de opmaat naar een nieuwe communistische wereldorde. Alles moet kapot en komt in handen van de staat en de grote bedrijven. Corona is slechts het excuses.

ja,diedus! | 15-12-20 | 20:17 | 2
-weggejorist-
Amateur-Gynaecoloog | 15-12-20 | 20:22
-weggejorist-
IQ the Straycat | 15-12-20 | 20:16

Chinezen, je weet gewoon ni hao ze het doen.

Ruimedenker | 15-12-20 | 20:11 | 1

En weer kan ik 'm er thuis niet ingooien. Op die lolbroek zat een levertijd van 2 weken.

MickeyGouda | 15-12-20 | 20:24

Doe je best, koop geen Chinese meuk! Lukt niet altijd, maar probeer het dan tenminste. Begin maar met die Ali (ofzo) website... negeren die boeven!

SterF... | 15-12-20 | 20:08 | 8

@Joris Beltsin | 15-12-20 | 20:24: Moet je ook bij wish bestellen. Die doen niet aan retourzendingen.

BlondHaarBlauweOgen | 15-12-20 | 20:58

@Joris Beltsin | 15-12-20 | 20:24: Dus zoals sterF al schreef.. zoek even uit waar iets vandaan komt voor u koopt.
Ik geef toe.. soms sta je als consument raar te kijken.. Soms kan je er niks aan doen (koop je Italiaans shirt is alleen het label in Napoli genaaid door slaven aldaar).
Maar doe je best. Stel vragen aan je volksvertegenwoordigers. etc.

geen koning | 15-12-20 | 20:59

@geen koning | 15-12-20 | 20:59:
Onbegonnen werk voor samengestelde producten.

Joris Beltsin | 15-12-20 | 23:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Ze moeten gewoon een muur om China heen bouwen.

Ruimedenker | 15-12-20 | 20:07 | 2

Vind jij Chinezen Mongolen?

RickTheDick | 15-12-20 | 20:11

Die grote bedrijven zijn niets meer dan hoeren voor de communistische partij, China heeft deze bedrijven gelokt door veel “markt” te beloven en goedkoop personeel. In werkelijkheid gebruikt China deze bedrijven om kennis te vergaren: bedrijfsspionage!!

Nummer1 | 15-12-20 | 20:06 | 1

En dat weten die bedrijven prima.
Miljarden slaven gaan zelden iets verzinnen dat eerder komt dan welk westers bedrijf dan ook.
Dus: goedkope slaven alsmede voortdurende voorsprong op de markt.
Lukte hier ook tot 1982.

geen koning | 15-12-20 | 20:54

Ik wilde maar dat Cortés een keer een strip uitbracht. Hij heeft een bijzonder mooie tekenstijl.

MickeyGouda | 15-12-20 | 20:05 | 3

En is gevat...

SterF... | 15-12-20 | 20:12

Wel bestellen bij Ali.. scheelt 11 euro.

geen koning | 15-12-20 | 20:50

Mijn president heeft het ook altijd over China. Stop the steal.

RickTheDick | 15-12-20 | 20:03 | 1

Ben benieuwd of uw president nog de bak in draait

Diederik_Ezel | 15-12-20 | 20:10

2020 is een van de beste jaren ooit voor de Chinese communisten.

De hele wereld ligt in puinhoop. Alle vrije landen gaan gebukt onder enerzijds het virus en anderzijds de reactie op dat virus. Onderlinge conflicten worden aangewakkerd binnen landen en tussen landen. En China zelf heeft met harde hand de boel intern in het gareel gemept, al dan niet als reden gebruikt om de surveillance staat verder te versterken. Tot slot gaat Trump weg en met hem een beetje van het anti-CCP vuur dat hij heeft aangewakkerd.

China wint dit jaar. Volgende jaren gaan we zien. Onze Nederlandse elite bukt graag voor de communisten voor wat extra handel, maar ook hier wordt het sentiment negatiever. Uitzondering wellicht in Italië die gewoon de giften van China nodig heeft.

Nederland80 | 15-12-20 | 20:03 | 4

@SterF... | 15-12-20 | 20:14: Klopt dat maakt ons beter. Maar wanneer twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen. Niettemin heeft China eigenlijk niets anders te bieden dan goedkope rommel en gigantische capaciteit om te produceren. De gesloten en homogene Chinese cultuur is niet aantrekkelijk voor buitenstaanders. In tegenstelling tot bijv. de Amerikaanse, Engelse of Duitse cultuur. De Confucius-instituten zouden geen dag overleven zonder constante financiering door Beijing. En dat vinden ze prima, want die instituten fungeren als een van de vele springplanken voor spionage en verspreiding van pro-CCP propaganda.

Nederland80 | 15-12-20 | 20:23

Wel grappig dat ze bij de SP -geheel tegen de tijdgeest in- de communisten eruit schoppen.
Italie hoeft zich geen zorgen te maken. Churchill is ongeveer hel wo2 met Kreta (Griekenland) bezig geweest.. Dat hele klote Italie kon hem gestolen worden.
Na de vorige crisis heeft noord EU Griekenland gedwongen alles te verkopen.
Nu mag u raden welk land alles aldaar heeft gekocht?
Ik geef een tip: Italie was het niet.

geen koning | 15-12-20 | 20:37

@geen koning | 15-12-20 | 20:37: (en nu laten we inmiddels ook toe dat Turkije daar de boel aan het overnemen is... Bestudeer de geschiedenis.. Griekenland is belangrijk op de RISK tafel.. De EU heeft dat land volledig in de uitverkoop gezet.. Ik zou vooral daar heel bang van worden. Italie is enkel interessant voor om hun moeder zeurende fatjes, drugs, en wat mooie auto's)

geen koning | 15-12-20 | 20:48
▼ 1 antwoord verborgen

Aan de andere kant heeft 1 van die bedrijven een regenboogzebrapad. Dus zij deugen nog wel, toch?

quantumcollider | 15-12-20 | 20:01

Ik begrijp wel dat mensen het niet zo hebben op moslims hier in Nederland, gezien de problemen die ze hier veroorzaken. Maar de Oeigoeren wonen daar in oostelijk China al vele eeuwen. En het zijn wel mensen. En genocide op mensen is een zeer groot kwaad. Je moet je ideologie niet je menselijkheid laten verdringen.

Sitting_targets | 15-12-20 | 20:01 | 12

@Sinterbikske | 15-12-20 | 20:43:
Wat ons terugbrengt bij de voorspelling van Nostradamus. :-( We spoelen die nare bijsmaak zo dadelijk maar weer weg in de bar. Ik fuif!

MickeyGouda | 15-12-20 | 20:50

@MickeyGouda | 15-12-20 | 20:50: het gevaar komt uit het oosten. Geen tijd voor het cafe vanavond helaas, de wekker gaat vroeg morgenochtend.

Sinterbikske | 15-12-20 | 20:56
▼ 9 antwoorden verborgen

ASML zit in portefeuille. Van Oef hoopt volgend jaar weer een weekje naar HongKong of Singapore te kunnen.

van Oeffelen | 15-12-20 | 19:59 | 7

U kunt nu toch ook naar Hongkong of Singapore?
Ik heb liever geld in mijn porte f. Wat is een ASML?

geen koning | 15-12-20 | 20:22

@geen koning | 15-12-20 | 20:22: zonder ASML geen chips.

Zwizalletju | 15-12-20 | 20:27

@Zwizalletju | 15-12-20 | 20:27: Waarom zou je chips in je portemonnaie doen? Om daarna naar Hongkong te vliegen?
Oeffelen is een vreemd mens?

geen koning | 15-12-20 | 20:31
▼ 4 antwoorden verborgen

In China hebben ze camera's met gezichtsherkenning, dat is hartstikke makkelijk want ze lijken allemaal heel veel op elkaar.

Mr_Natural | 15-12-20 | 19:52 | 3

Dank je voor de lach!

Sinterbikske | 15-12-20 | 19:56

Is er verschil dan? Volgens mij zijn het allemaal klonen van de communistische partij.

Nummer1 | 15-12-20 | 20:02
-weggejorist-
huidtonger | 15-12-20 | 19:52 | 1

Als je handel wil bedrijven zul je je moeten aanpassen en al helemaal als je je productie verplaatst naar andere landen. Hun land, hun regels. Bevalt het je niet, dan niet daar heen gaan. Daarnaast is het hier toch precies hetzelfde met commissaris functies en lobbyende bedrijven. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Gandalph | 15-12-20 | 19:51 | 1
-weggejorist-
geen koning | 15-12-20 | 20:20

Wel lekker makkelijk GS, al die roodgekleurde woordjes in jullie tekst. Het wordt zo erg nu, dat ieder normaal mens de kluts kwijt raakt!
De vrijmibo is een uitzondering natuurlijk!

bolletje kaas. | 15-12-20 | 19:46 | 1

Daar raak ik dus echt de kluts bij kwijt. Soms duw je p.o. 13 keer op hetzelfde woord. Ik weet nooit of ik woorden heb overgeslagen. Dan nog die dubieuze cookies met dat klikken..
Ineens een homo sensuele foto.
Die vrijmibo sla ik al heel lang met liefde over.

geen koning | 15-12-20 | 20:19

Nasionalisten zijn het!

Mr_Natural | 15-12-20 | 19:42 | 5

@Sinterbikske | 15-12-20 | 19:47:
Rames was in 39-45 verantwoordelijk voor zeer veel razzia's en deportaties. Hij wist, itt Göring, wel te ontsnappen

skoftig | 15-12-20 | 19:58

Er rijst bij mij nu een vraag op: hebben ze daar ook een politicus die naakt op een loempiano gaat liggen?

Van Urk | 15-12-20 | 20:05

@Van Urk | 15-12-20 | 20:05: Ze hebben daar maar 1 politicus.
Of hij lavendel snuift weten wij over 231 jaar.

geen koning | 15-12-20 | 20:15
▼ 2 antwoorden verborgen

China is ook een cultuur. Dat moeten wij Nederlanders als multicultureel land waar alle culturen vrij naast elkaar kunnen leven toch als geen ander weten? Oh nee, cultuur is geweldig mits die cultuur door de ogen van onze eigen cultuur klopt.

Leptob | 15-12-20 | 19:42 | 2

"China is ook een cultuur"
Forrest Gump:
In the land of China, people hardly got nothing at all.

IQ the Straycat | 15-12-20 | 19:50

China is geen cultuur. Nou ja, een totalitair strafkamp kan inderdaad best een gemeenschap zijn.

geen koning | 15-12-20 | 20:07

Krijg je met communistich onderwijs het soort fouten zoals in de titel van dit artikel?

skoftig | 15-12-20 | 19:41

Ben er geweest in China en had het niet zo op de communisten met hun ''Mao was 80% goed en 20% fout'', en het gedonder in Hong Kong momenteel is ook niet bepaald om de vlag uit te steken. Maar ieder nadeel hep zijn voordeel, want hoe de Chinezen met puike maatregelen de opstandige Oeigoeren onder de duim houden, is bewonderenswaardig. Kunnen we in West-Europa nog iets van leren.

van der g | 15-12-20 | 19:38 | 14

@geen koning | 15-12-20 | 20:07:
Auschwitz, Treblinka, Sobibor, Dachau, Bergen Belsen. Moet ik nog even doorgaan?

van der g | 15-12-20 | 20:10

@van der g | 15-12-20 | 20:10:
De verhalen werkkampen, verplichte menging met andere volkeren, sterilisatie van vrouwen, orgaanoogst en laatst een drone beeld van Oeigoeren die in veewagons werden gepropt zeiden me genoeg. Dat u het niks vindt omdat het nog geen bepaald aantal heeft bereikt zegt mij voldoende. Ik vind het in ieder geval walgelijk, ook al zou maar 10% ervan waar zijn.

Graaf_van_Hogendorp | 15-12-20 | 21:08

@Graaf_van_Hogendorp | 15-12-20 | 21:08: Minstens 20% van uw beschrijving is toch al waar voor Nederland als we de OV-reizigers mogen geloven. Als ons """integratiebeleid""" gelukt zou zijn zitten we al op 40%, en als het CDA (werkkampen) en/of D66 (orgaanoogst) genoeg stemmen had gehaald zouden we al op 60 tot 80% kunnen zitten. Walgelijk ja, inderdaad.

Die laatste 20% lijkt echter vooralsnog onbespreekbaar, ook al is overbevolking het fundamentele probleem. Maar als we dat beleid nu eens inclusiever zouden maken door het ook te richten op mensen die zich identificeren als mannen, of - wellicht nog beter - tot hen beperken, dan zie ik mogelijkheden.

OverdaanDerOnderheid | 15-12-20 | 21:38
▼ 11 antwoorden verborgen

Laten we nou niet zo Shanghailig doen allemaal.

Ruimedenker | 15-12-20 | 19:38 | 3

Wij van Peking eend.

Mr_Natural | 15-12-20 | 19:43

Nog bedankt voor de taart. Zit nog steeds in mijn ooghoeken.

Sinterbikske | 15-12-20 | 19:49

Sorry, maar dit is toch al lang bekend dacht ik. In China gebeurt niets zonder dat de overheid er bij betrokken is of er vanaf weet.

Sinterbikske | 15-12-20 | 19:37 | 1

Lol. Dit dus.

RickyLaRue | 15-12-20 | 19:39

Als je zaken wilt doen in China, zul je flink aan moeten pappen met leden van de partij.
Dit is toch al lang bekend.

RickyLaRue | 15-12-20 | 19:36 | 1

Ja, dat is ook een soort van 'woke.'

geen koning | 15-12-20 | 19:51

Het grootbedrijf is sowieso op alle niveaus geinfiltreerd door leden van de Chinese Communistische Partij.

Bovendien hebben de Chinezen met aandelenbelangen en afpersing alle grote technologiebedrijven en media-ondernemingen in de tang.

Om nog maar te zwijgen over de corrupte politici in het westen die aan de tiet van Peking hangen. Of met een honey trap volledig afhankelijk zijn geworden. Tot in de intelligence committee van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigen - Eric Swalwell.

China is a bad actor. Een door en door corrupt land, met een eenpartij-systeem dat eerder fascistisch is dan communistisch.

Burgerrechten bestaan niet. Het Social Credit System zorgt ervoor dat niemand buiten de lijntjes durft te kleuren. Een miljoen of meer Oeigoeren zitten als slaven in werkkampen.

Internationaal is China een koloniale macht, die zijn macht onbeschaamd misbruikt. En wanneer de Chinese toorn op je is gericht is er niemand die je helpt. Vraag eens aan Australie, hoe lekker het loopt met de handel.

En dat is het model dat alle woke bedrijven in het westen voor ons voor ogen hebben.

Glasgow Argus | 15-12-20 | 19:36 | 1

En daar hebben die woke bedrijven alle rede toe?
U heeft op een bijzonder nette manier opgeschreven wat ik inmiddels alleen nog scheldend weet te plempen.
Inmiddels wekelijks ruzie met mijn vrouw die shit uit dat kloteland besteld.. Fck.. De dag die die Yankees besloten dat het prima was om zaken te doen aldaar was de dag de wereld stierf.

geen koning | 15-12-20 | 19:46

Waar zou toch dat diversity gejammer vandaan komen? Identity politics is een van de communistische kernelementen.

Frau Merkel | 15-12-20 | 19:36

'S lands wijs, 's lands eer.

Is dit nog nieuws? | 15-12-20 | 19:35 | 5

@geen koning | 15-12-20 | 19:49: De VS en China gaan echt nog wel eerst goed botsen voordat China wereldmacht nr1 is. Dat China wereldmacht nr1 wordt moet ik nog zien, er kan heel veel gebeuren. Meestal is er een flinke oorlog nodig voordat zo’n machtsverschuiving plaatsvind.

Gandalph | 15-12-20 | 19:59
-weggejorist-
Apoptose | 15-12-20 | 20:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; we worden geregeerd door zgn. Corporate States.

Dubbelepunthoofd | 15-12-20 | 19:32 | 9

@Glasgow Argus | 15-12-20 | 19:38: Daarom moet je zorgen dat verkiezingen goed zijn georganiseerd. Zoals in Nederland. Of in de VS.

Rest In Privacy | 15-12-20 | 19:50

@Sinterbikske | 15-12-20 | 19:44:
Dat vod lees ik al jaren niet meer, sinds ik de strips van Carl Barks en Keno Don Rosa heb ontdekt. Veel betere verhalen, veel beter getekend, iets minder gericht op kinderen en tevens de oorspronkelijke "McDuck tijdlijn". Het vod genaamd "de Donald Duck" heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken en zou derhalve de naam Duck niet mogen dragen.

Alfred E. Neuman | 15-12-20 | 19:56

China met zijn "1 land 2 systemen" politiek heeft mijns inziens ipv 2 systemen 1 systeem, namelijk het fascisme. Dit uit zich in de structuur van de economie en de directe invloed van overheidsfunctionarissen in bedrijven. Zie ik dat goed?
.
.
Het fascisme wenste een corporatistische inrichting van de samenleving. <<...>> Het concept van de ‘totale staat’ werd op sociaal-economisch gebied gebruikt voor het in stand houden van privébezit, maar ook voor het invoeren van sociale zekerheid, verplicht werkgeversoverleg, verplicht overleg tussen werkgevers en werknemers, en een op de totale welvaart van alle inwoners gerichte sociaal-economische hiërarchische politiek: centraal staatscorporatisme. (bron: Historiek. net

Stuffed Human | 16-12-20 | 13:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat grote bedrijven zaken willen doen met China vanwege de enorme potentiële afzetmarkt dat snap ik wel, wat ik dan weer bijzonder hypocriet vind is dat veel van deze bedrijven hier in Europa vreselijk politiek correct en zogenaamd "woke" gedrag vertonen maar wel in zee gaan met een onderdrukkend communistisch regime. In het geval van bedrijven als Philips en ASML heb je ook nog eens te maken met het risico op "spionage" en/of diefstal van technologie. Je kan veel over China zeggen, ze kunnen enorm veel produceren voor ons (of het slim is om onze productie te outsourcen is een andere discussie)... maar wat hebben ze nu eigenlijk zelf ontwikkeld aan moderne technologie? Het meeste is afgekeken of gejat van westerse landen of aziatische landen als Japan en Taiwan voor zover ik weet. Ik meen me een verhaal te herinneren van enkele jaren geleden dat China zelf een CPU probeerde te ontwikkelen welke technologisch op het niveau zat van wat het westen pakweg 15 jaar eerder al kon.

Alfred E. Neuman | 15-12-20 | 19:32 | 2

Ze zijn over twintig jaar instaat om een maanlanding te doen.
Diefstal technologie is in deze duidelijk niet relevant, tegen de tijd dat die commies een ASML- chip hebben nagemaakt zijn zij al drie chips verder?
Daarbuiten was al lang duidelijk dat de rest van de wereld met liefde het Chinese systeem omarmt... Heerlijk al die miljarden slaaf/consumenten zonder rechten vechtend om een bakje rijst?

geen koning | 15-12-20 | 19:40

@geen koning | 15-12-20 | 19:40:
Er is altijd het risico dat men door spionage en/of diefstal de achterstand kan verkleinen. Een land als China dat een technologische (en economische) grootmacht wordt is wel één van de laatste dingen wat de wereld nodig heeft.

Alfred E. Neuman | 15-12-20 | 19:49

In China gaan inmiddels alle tachtig jarigen dood aan de griep. Velen hebben een griep waarna ze vaak hun reukvermogen zijn verloren.
China heeft de strijd tegen corona overwonnen.
Dank, grote leider.

geen koning | 15-12-20 | 19:31

De hele wereld eet bij de Chinees. Allemaal schuldig. Zo. Klaar.

Madame Poitiers | 15-12-20 | 19:29 | 4

U schijnt een beetje raar te zijn.

IQ the Straycat | 15-12-20 | 19:32

@IQ the Straycat | 15-12-20 | 19:32: Scherp hoor. Want zoiets valt op in een wereld vol normale mensen.

Madame Poitiers | 15-12-20 | 19:45

Too kind.

IQ the Straycat | 15-12-20 | 19:58
▼ 1 antwoord verborgen

Neeli K. kraakte de zolder van Dirk Jan P.
Dan kan je wat.

geen koning | 15-12-20 | 19:28

Kwestie van VOC mentaliteit. De rode houtkachel moet blijven roken.

padbuffel | 15-12-20 | 19:28 | 1

De VOC mentaliteit is de laatste tijd behoorlijk ondergewaardeerd. in Holland Wel de reden dat Holland is overgewaardeerd in de hele wereld. Das fingerspitzengefuhl, toch een dingetje.

IQ the Straycat | 15-12-20 | 19:36
-weggejorist-
IQ the Straycat | 15-12-20 | 19:26 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Kut Chinezen.

Brabeaulander | 15-12-20 | 19:26

Terzijde: Unilever is vrij makkelijk te boycotten vanwege de U die ze op hun verpakkingen zetten. Sinds in 2014 bekend werd dat in Lipton thee bolletjes suikerachtige stof wordt toegevoegd heb ik Unilever in de ban gedaan. (Ja het is best mogelijk dat ik door Unilever geproduceerde 'white label' levenswaren consumeeer maar i.i.g. niet tegen Unilever prijzen).

aapbroodje | 15-12-20 | 19:26

Staatskapitalisme is ook kapitalisme en het zal DSM en consorten geen drol uitmaken wie er daar in welk comité dan ook zit. Zolang het maar poen oplevert.

Zapata10 | 15-12-20 | 19:26 | 3

Jij snapt het. De koopman wint het vaak van de dominee.

Rest In Privacy | 15-12-20 | 19:35

@Lupuslupus | 15-12-20 | 19:47: Die zag ik van de week ook al een keer voorbij komen. Kende ik nog niet. Maar zal ik onthouden.

Rest In Privacy | 15-12-20 | 19:51

Sambal bij, het partij comité?

P-unit | 15-12-20 | 19:24

Ik vind die Chinese manier van het handlen van de Islam ideologie zo gek nog niet dus wie weet, misschien kunnen we via bedrijven zoals ASML en Unilever wat van dat soort aanpak importeren.

zwellevertje | 15-12-20 | 19:24

Tja, China is geen Amersfoort. Nederlanders hebben vaak de neiging om de rest van de wereld langs hun eigen metlat te leggen. De realiteit is dat de wereld er buiten West Europa er anders uitziet. Wie in den vreemde zaken wilt doen zal zich moeten gedragen volgens de geldende mores. Anders kun je beter thuis blijven.

Red shirt | 15-12-20 | 19:22 | 1

'When in Rome, do as the Romans do'.

Lupuslupus | 15-12-20 | 19:48

Succes is deugen voor de bühne en in bed liggen met de staat.

smdyasc | 15-12-20 | 19:21

China is gewoon een goede handelspartner

stipjes | 15-12-20 | 19:20 | 1

De vraag is alleen: goed voor wie?

libertat | 15-12-20 | 19:25

Nou, jullie hebben dat chinees nog niet door de vertaling gehaald...
Di Caihui, vrouw, word verderop in het stuk consequent als "hij" aangeduid.
Ze zijn dus al mijlenver vooruit met genderissues, kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen...
Ai nee, verderop word t weer zij.
Raar stuk....

hotnot | 15-12-20 | 19:20 | 1

Gewoon een crossdressing biseksueel. zoek maar een letter er bij.

NatNiks | 15-12-20 | 19:30

Oeigoeren zijn Turken die China proberen te verislamiseren. China laat dat niet toe. Nederland wel.

D.Onderop | 15-12-20 | 19:18 | 4

D.Onderop
Yeps!

toetssteen | 15-12-20 | 19:39

@Lupuslupus | 15-12-20 | 19:50:
Ja, en ze zitten bijna allemaal bij GL en D66, weten ze zelf alleen niet. Vol met schuldgevoel en zondebesef, dat ze niet meer naar de kerk gaan en zogenaamd niet in God geloven is niet relevant. Het "wij zijn schuldig" krijg je er na eeuwen niet zo maar uit.

skoftig | 15-12-20 | 20:02
▼ 1 antwoord verborgen

Communnistiche? Is dat de verse stroming van Klaver en hoofdtooi?

Ommezwaai | 15-12-20 | 19:18 | 1

Rechtstreeks uit het Mandarijn vertaald.

Rest In Privacy | 15-12-20 | 19:23

Iemand die de taalfout uit de titel kan halen?

koudvuur | 15-12-20 | 19:18 | 1

Het gaat om de bootsgap

NatNiks | 15-12-20 | 19:26

Fak, dat GS die (goeie) tekening weer van stal moeten halen

Schwanzeleber | 15-12-20 | 19:17

Niets nieuws, ieder bedrijf, ook een buitenlands bedrijf aldaar (vrijwel altijd een jv), heeft een partijvertegenwoordiger op de loonlijst.
De meeste doen niets, behalve alles doorkleppen en en mooi salaris genieten. Zijn net als de meeste in Brussel niet gekozen maar naar voren geschoven.
Mond houden en voor mij en mij priviléges betalen!

Ray Skak | 15-12-20 | 19:16 | 2

Is het niet net zo iets als een ondernemingsraad,
maar dan een divisie van de PvdA

NatNiks | 15-12-20 | 19:25

Het is altijd die wat vadsige vent van middelbare leeftijd die onderuitgezakt op zijn telefoon zit te klootviolen, soms zelfs nog sigaret rokend. Sterk contrast met die jonge enthousiaste jongens en meisjes die een deal willen maken.

Pimp my Voortuin | 15-12-20 | 19:29

Wedden dat Yasser Ferras van GroenLinks nu een stijf piemoltje krijgt?

eerstneukendanpraten | 15-12-20 | 19:14

Dit zou niemand moeten verbazen eigenlijk.

DoeMaarNietOke | 15-12-20 | 19:14

"het moorddadige regime in China heeft de wereld voorgelogen over de gevaren van het coronavirus".

Zou het niet andersom kunnen zijn?
Misschien heeft China ons wel onterecht bang gemaakt voor het coronavirus?
Dat we ziek zijn van angst en hysterie en onhygiënische mondkapjes enzo?
Dat we ziek zijn van stress en verminderde weerstand door lockdowns?
Dat we depressief en beroerd zijn door geldzorgen en faillissementen?
Dat we bang en vies van elkaar zijn en dat we elkaar mentaal slopen?
Dat compassie en genegenheid totaal verdwenen zijn?

keestelpro | 15-12-20 | 19:14 | 4

5,5% groei derde kwart, terwijl de hele wereld krimpt.
Je weet ‘t soms gewoon niet hè.

Ruimedenker | 15-12-20 | 19:23

@Ruimedenker | 15-12-20 | 19:23: China wil de nr. 1 van de wereld worden en zet daarvoor àlles in wat bijdraagt om dat doel te bereiken. In de VS heeft president Trump het een halt toegeroepen - voor zover mogelijk met America first en drain the swamp - maar daar zal het onder Biden - vriend van Chi - ook helaas weer los gaan met de verdere infiltratie van China.

Heel bijzonder dat in de Bijbel beschreven staat dat in de eindtijd: "de koningen 'komende van de opgang der zon' met hun hordes zullen optrekken naar het Westen en dat zullen overspoelen".

Lupuslupus | 15-12-20 | 20:00

@Lupuslupus
Als je maar ver genoeg naar het oosten gaat kom je vanzelf weer in het westen uit. Stel dat de Christenen in bv de Filipijnen dezelfde profetie kennen, zouden zij dan vrezen voor de VS of Brazilië?

Alfred E. Neuman | 15-12-20 | 20:17
▼ 1 antwoord verborgen

Goedbetaalde baantjes voor partijleden, geen corruptie maar nepotisme.

BP Richfield | 15-12-20 | 19:14

Tja, als je wilt verdienen in of aan China, zul je wat principes moeten opgeven.
Ik wacht de reacties even af, maar durf met 375% zekerheid te zeggen dat iedere, maar dan ook iedere reaguurder Chinese troep in huis heeft. Mijzelf meegeteld.
Ziezo.
Nu even mijn mie met kip en broccoli opvLeten, met stokkies.

Ruimedenker | 15-12-20 | 19:13 | 2

Zolang het maar geen 5G is.

Mr.Crowley | 15-12-20 | 19:17

Ik heb laatst bestellingen van Aliexpress ontvangen.

VoltaireJohn | 15-12-20 | 19:21

Kunnen die niet-essentiele Unilever commercials ook in lockdown.
Voorgoed eigenlijk.

van stampij | 15-12-20 | 19:13 | 1

*Alle* reclame zou moeten worden verboden.

OverdaanDerOnderheid | 15-12-20 | 21:09

Hmmmmm, Unilever, welke politicus was daar ook al weer werkzaam ?

D.Onderop | 15-12-20 | 19:12 | 1

Op de afdeling personeelszaken....

Lupuslupus | 15-12-20 | 20:01

400 jaar handelsgeest, niets veranderd. Hypocriet tuig.

BobDobalina | 15-12-20 | 19:12

Daar zakt je pruik toch van af.

JWZ_JMK | 15-12-20 | 19:10 | 1

Pluik!

Ruimedenker | 15-12-20 | 19:20

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken