Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tweede golf. Nederland sterft door

Dood

Als er nog mensen zijn die zich afvragen wat nou eigenlijk het probleem is met corona, volgt hier het antwoord: je kunt er nogal ziek van worden en zelfs aan doodgaan. Dat blijkt deze week (nou ja, eigenlijk vorige week) opnieuw uit de sterftecijfers van het CBS. In de week van 23 tot en met 29 november gingen er naar schatting zo'n 3450 mensen dood en dat is niet alleen 150 meer dan de week ervoor, maar ook 400 meer dan het CBS 'normaal' vindt. Maar ja. Dit is dus het nieuwe normaal. RIP iedereen. Maar is er dan ook nog licht aan het einde van de tunnel GeenStijl? Jazeker wel lieve mensen. Dat licht halen we uit het vaccin dat bijna verspreid gaat worden duidingsdraadje des doods van coronacijferaar Marino van Zelst. Komt-ie: "De tweede golf lijkt in de oversterfte enigszins op zijn retour wat in lijn is met het dalende aantal besmettingen en opnames van de afgelopen tijd. De oversterfte is wel iets hoger dan vorige week." Nou. Enigszins op zijn retour! Die kunnen we toch maar mooi in onze zak steken. 
UPDATE: Besmettingen niet op hun retour: +5935

Reaguursels

Inloggen

er zijn zoveel determinanten veranderd in dit chaotische proces dat ik, onder heel groot voorbehoud zou willen beweren dat al deze veranderingen die doorgevoerd zijn dan wel hieruit voort vloeien deze doden beroorzaakt zouden kunnen hebben, wetende dat de kans dat deze uitspraak giga onzinnig is groter is dan dat ie zinnig is.

nobodiesunmighty | 05-12-20 | 08:47

Hier een nieuw onderzoek dat aantoont dat smog/rook/luchtvervuiling de positieve immuun-effecten van vitamine D kan verstoren. En we weten al dat luchtvervuiling gecorreleerd is met hogere aantallen Covid19 doden. Dit zou dan goed kunnen verklaren waarom het sterftecijfer in bepaalde regio's relatief hoog is. En duidt weer extra aan hoe belangrijk vitamine D is.

ps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7326088/

RichardBandler | 04-12-20 | 18:39 | 1

Kan zijn, maar SterF zorgt wel voor veel leuke muziekjes in het CNB cafe.

Nuuk | 04-12-20 | 18:30

Gedachtenexperiment : hoeveel zou het u waard zijn als we deze lockdown niet hadden gehad ? Voor mezelf zou ik zeggen: meer dan 1000 euro. Stel 10.000.000 NLers hebben een perceived waardeverlies van 1000 X 10.000.000 = 1000.000.000 euro door de lockdown-maatregelen. Stèl (even puur hypothetisch): we hebben 10.000 levens maal 2 extra levensjaren bespaard (alleen op korte termijn dan he !), dan "kostte" elk bespaard levensjaar ons 1000.000.000 / 20.000 = 250.000 euro ! In ziekenhuizen wordt er max 34.000 per jaar vergoed. Dat is bijna 8 keer minder !

RichardBandler | 04-12-20 | 16:23 | 3

Pardon: 50.000 euro natuurlijk. Dat is alsnog bijna 1.5 maal wat er medisch voor staat. En dan rekenen we alle andere economische en gezondheidsnadelen van de lockdown nog niet eens mee.

RichardBandler | 04-12-20 | 16:26

Goddomme, tijd voor weekend. 10.000.000.000 / 20.000 wordt het, da's 500.000 euro per zogenaamd bespaard levensjaar. Dat is 15 x meer dan we er medisch gezien max voor vergoeden !

RichardBandler | 04-12-20 | 17:21

@RichardBandler | 04-12-20 | 17:21:
Dat is exclusief de zorgkosten per gewonnen levensjaar:
"naar schatting 100 duizend tot 400 duizend gezonde levensjaren zijn verloren gegaan door het afzeggen en uitstellen van reguliere zorg"
De ‘werkelijke’ kosten van COVID-zorg per gewonnen gezond levensjaar zijn daarmee 100 duizend tot 250 duizend euro.
gupta-strategists.nl/studies/het-koek...
Deze hogere kosten worden veroorzaakt doordat er triage wordt toegepast, corona krijgt voorrang en dat zijn vaak oudere mensen.

500.000+175000 = 675000 Euro per gewonnen levensjaar, maar de werkelijke kosten van de maatregelen zijn nog veel hoger. Ik heb het getal van 2 miljoen per gewonnen levensjaar al horen vallen.

#enpassant | 04-12-20 | 18:03

Sluiting van de restaurants was hem dus niet. Verkeerde maatregel. Het virus gaat natuurlijk als een dolle rond op de scholen.

van Oeffelen | 04-12-20 | 15:41 | 1

Mijn vrouw is juf op een basisschool met meer dan 300 kinderen. Volgens mij heb ik het virus al 15 keer gehad inmiddels.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 15:57

Wat nou eigenlijk het probleem is met leven volgt hier het antwoord: je kunt er nogal ziek van worden en zelfs aan doodgaan.

Marcel66664746 | 04-12-20 | 15:25 | 1

Ja maar het is bestwel kudt wanneer er een Pools of Swahili kind, dat terugkomt van vakantie uit verweggië, met TBC op school bij uw kind in de klas zit.

Dan zeg ik in ieder geval niet 'life happens'. Aanpakken die hap. Kennis en ervaring erop los laten en uitbannen.

Met die covid doen ze maar wat lijkt het.

sjef-van-iekel | 04-12-20 | 15:31

Iedere dode wordt als een Covid dode neergezet.Je kunt op je sterfbed aan welke ziekte dan ook doodgaan maar vinden ze 1 Covid staaltje op je lijk wordt je genoteerd als Covid doods oorzaak.Zo houden ze het volk bang.Alle cijfers worden constant gemanipuleerd om U die kant op te laten lopen welke de regering nodig acht.
Ps maskertjes werken niet, echt niet.

tegenalles | 04-12-20 | 14:58 | 5

@42 | 04-12-20 | 16:16: Zeer dubieuze "bewijzen" in dat artikel (het zou buiten besmettingen hebben voorkomen ???). En ergens iets over eventueel wellicht 2 % besmettingen per dag bespaard. Niets over de nadelen van het dragen ervan. Vitamine D op peil reduceert de kans op besmetting met 50%. En de kans om op de IC te belanden met rond een factor 20 (!) (links heb ik al eerder geplemd). Zet daar nou op in dan. In plaats van deze narrow-minded focus op meer lockdown en meer mondkapjes.

RichardBandler | 04-12-20 | 18:49

@RichardBandler | 04-12-20 | 18:49: Nu zou ik persoonlijk nooit een blad als Nature dubieus durven noemen. Maar u heeft wel gelijk wat betreft vitamine D. Helaas is dat een onderwerp dat men al jaren aan de man probeert te brengen. Het werkt namelijk niet alleen voor Covid, maar voor het immuunsysteem in z'n geheel. En een groot gedeelte van de westerse bevolking heeft een chronisch te kort. Terwijl het voor een paar euro bij de drogist te koop is!

42 | 04-12-20 | 19:16

helaas, weer niets. in t ntvg stond ook al weer wat over mondkapjes. Iedere keer moet ik lezen dat het onderzoek niets oplevert, maar ja, je kunt het toch beter opzetten. Dat zou dus betekenen dat je kun bgaan onderzoeken of pindakaas op je anus smeren prostaatkanker voorkomt: tja... het levert niets op... maarrrrr je kunt toch beter pindakaas op je anus smeren... het doet namelijk geen kwaad (mondkapjes slingeren op straat versus vieze onderbroekjes dus veel wassen).

nobodiesunmighty | 05-12-20 | 08:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien moeten we de verwachtingen wat beter managen?

Gumush | 04-12-20 | 14:54 | 1

Het mooiste is dat je niets meer verwacht. Maar dat is een kunst.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 15:17

Zitten daar ook de stress doden en zelfmoorden bij?

verdacht | 04-12-20 | 14:19 | 2

Ja. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

tegenalles | 04-12-20 | 14:59

Maar natuurlijk mits ze ook een virusje in de neus hebben.

revolte | 04-12-20 | 15:01
-weggejorist-
Masteryu | 04-12-20 | 13:33

.. maar goed. De statistieken zijn prachtig. Jammer dat de bouwers daarvan niets beter weten dan politie-inzet om tot medische oplossingen te komen.

Een injectie met een politieknuppel kan mij wel eronder houden, maar niet COVID19.

Jan Passant mk2 | 04-12-20 | 13:24
-weggejorist-
Eeuwig..Op..Vakantie | 04-12-20 | 13:22 | 1

Griep 2018 was dus hoger en het gaat er niet alleen over waarvoor we het doen. Het gaat er ook om wat we ervoor inleveren.

heldheino | 04-12-20 | 13:19 | 5

Misschien was de piek wel veel hoger geweest dan de griep van 2018 als we niets hadden ingeleverd.

H.J.W. | 04-12-20 | 14:05

Kijk eens wat beter naar die grafiek.

En btw Griep 2018 was niet gewoon maar ren griep.maar een gemuteerde Mexicaanse griep. Waar NL vaccins voor heeft weggegooid want paar jaar eerder weggehoond

Shoarmamasutra | 05-12-20 | 00:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig komen er wekelijks 500 nieuwe Nederlandse asieleisers binnen om het verlies op te vangen.

Graftak | 04-12-20 | 13:08 | 3

De ene onrendabele wordt vervangen voor de ander. De nieuwe onrendabele is alleen duurder, veeleisender, crimineler, racistischer jegens hun gastheer, potenter en schadelijker dan de uitgevallen onrendabele. En neemt z'n extended family mee met dezelfde eigenschappen en competenties.

_pacman_ | 04-12-20 | 13:18

@_pacman_ | 04-12-20 | 13:18: We hebben wel enige verplichting tegenover de oude generatie, die zijn heel lang erg rendabel geweest, daar profiteren we nu nog van.

Mijn klomp breekt | 04-12-20 | 13:52

Elke week 10 touringcars met gekleurde zandhappers die gaan meegenieten van de hollandse gastvrijheid , een culturele rijkdom die wij zo maar gratis in onze schoot geworpen krijgen Wie kan daar nu tegen zijn?

Pinkshit | 04-12-20 | 17:20

Het is hard maar na een periode van oversterfte krijg je een periode van ondersterfte.

omwenteling | 04-12-20 | 13:07

Snap nog steeds niet waarom er van een 2e 'golf' wordt gesproken. Een flinke rimpeling is 't. De situatie in maart, ja, dat was een echte golf. Maar dat is wat nieuwe virussen doen. Ze volgen de gompertz curve.

Eigenwijs | 04-12-20 | 12:58 | 3

Ok, reaguurder Eigenwijs heeft gesproken, we hoeven ons geen zorgen te maken.

Panos88 | 04-12-20 | 13:05

@Panos88 | 04-12-20 | 13:05: Je zou je sowieso geen zorgen moeten maken. Het leven komt op je af en je hebt er maar mee te dealen.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 13:28

In week 42 treedt een versnelling op van de oversterfte. Dat is 2 weken na het dringende mondkapadvies van 30 september. Gewoon een constatering, waarschijnlijk wappie.

jacobh-59 | 04-12-20 | 12:57

Laten we hopen, dat net als vorig jaar, de griep wegblijft.

Baron Clappique | 04-12-20 | 12:51

De grafiek laat juist het tegengestelde zien wat er in het artikel beweerd wordt: er is nauwelijks reden tot paniek. Ja, er gaan dit jaar wat meer mensen (vooral ouderen) dood dan gemiddeld. Dussss.
Sinds een paar maanden lijkt GS ook op de corona-paniektrein gesprongen te zijn. Er is niks aan de hand. In 2020 sterven meer mensen aan roken dan aan corona.

du Roi Soleil | 04-12-20 | 12:39 | 2

Gemiddelde leeftijd overlijden covid19 patient is 83 jaar. Meeste overledenen zijn comorbide (onderliggende ziekten, obesitas etc.)

Eigenwijs | 04-12-20 | 12:50

Maar minder rokers aan corona.

jitro | 04-12-20 | 16:32

Altijd al een pleurishekel gehad aan grafiekjes met een Y-as die niet op de 0 begint: Lijkt het nu net of de sterfte 50% hoger is, tot je het ziet: oh nee, het is maar 13%

PepijnvanLanden | 04-12-20 | 12:34 | 2

En solid lines die daardoor belangrijker lijken dan dotted lines..

DeAapUitDeMouw | 04-12-20 | 12:45

Ja, het blijft goed opletten.

Eigenwijs | 04-12-20 | 12:59

400 oversterfte per week. Dan zit je op jaarbasis bijna op de helft van de hoeveelheid doden door kanker... En dat is als we het hele jaar door deze cijfers hadden...

Ron_Paul | 04-12-20 | 12:08 | 10

Pinokkio statistieken.

tegenalles | 04-12-20 | 15:02

@Gulliver | 04-12-20 | 13:03: dat de zorg overbelast is is simpel te voorkomen.
Bescherm en isoleer de kwetsbare groep: zieke bejaarden met overgewicht.
Hoe simpel wilt u het hebben?

Bolder | 04-12-20 | 15:04

@Gulliver | 04-12-20 | 13:03: volgens Gommers is er niets zo erg dan capaciteit en personeel hebben maar geen patiënten. Dat onder Rutte 2 de botte bijl in de zorg is gezet hebben we het even niet over.

revolte | 04-12-20 | 15:09
▼ 7 antwoorden verborgen

Ben erg benieuwd naar de uitkomst van het rechercheonderzoek.

Bolder | 04-12-20 | 15:06

@Gulliver | 04-12-20 | 13:08: Wat de fuck is jouw probleem met inhoud eigenlijk? Digitaal hoeft er geen lucht verplaatst te worden, dus roepen heeft geen zin. Je kunt beter iets vertellen.

luistukvreten | 04-12-20 | 22:38
▼ 14 antwoorden verborgen

Gommers: “Nederland is een ontzettend klein landje en daar moeten we efficiënt mee om gaan.”

Interviewer: “U zegt niet, de capaciteit moet drastisch vergroot worden, bijvoorbeeld op de IC?”

Gommers: “Nee want er niks zo erg dat we genoeg IC bedden hebben en allerlei personeel hebben opgeleid en er zijn geen patiënten. Dan verveel je je dood dat houd je niet lang vol. Nu hebben we prachtig werk, dat hebben we aan heel Nederland mogen laten zien. We hebben ook echt heel mooi werk, maar het is alleen maar mooi, in ons geval als er patiënten liggen. Niet als we niks te doen hebben. ”

mikes43357369 | 04-12-20 | 12:03 | 9

@Bolder | 04-12-20 | 15:08: Is letterlijke vertaling van een interview. Check YT even dan zie je dat ie dat echt zegt...

DeAapUitDeMouw | 04-12-20 | 15:14

@inCol | 04-12-20 | 15:46: Dus een leger aanhouden kost minder dan een paar honderd IC bedden met personeel. Ik hoop dat je geen economie hebt gedaan.

mikes43357369 | 04-12-20 | 16:42
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik ben in ieder geval blij dat we nog minder dan eenderde covid 19 op het riool lozen in vergelijking met een maand geleden. Die viezigheid wil je er gewoon niet bij hebben in de feestmaand.

Simon_GS | 04-12-20 | 11:59

De leeftijdsopbouw van de personen die zijn overleden in de periode van 02-12-20 10:00 tot 03-12-20 10:00 is;
50-59 2 personen
60-69 3 personen
70-79 15 personen
80-89 26 personen
90+ 15 personen
Totaal 61 waarvan 11 in het ziekenhuis
De leeftijdopbouw van de personen die in het ziekenhuis zijn opgenomen is;
0-9 0 personen
10-19 0 personen
20-29 2 personen
30-39 3 personen
40-49 2 personen
50-59 7 personen
60-69 14 personen
70-79 26 personen
80-89 14 personen
90+ 5 personen

mikes43357369 | 04-12-20 | 11:58 | 3

Ah deze heb ik een tijdje niet gezien (kan zeker aan mij liggen). Dank!

Kevf | 04-12-20 | 12:05

Dank weer voor de data. Gemidd leeftijd overlijden covid19 patient is 83

Eigenwijs | 04-12-20 | 12:54

Volgens Stichting.nice die de ic en verpleegopnames bijhoudt, is de gemiddelde leeftijd van een Corona patiënt 66 jaar.
Corona is een bejaarden ziekte.
Niets meer en niets minder.

Bolder | 04-12-20 | 15:10

Snap er allemaal niks meer van dat er elke dag mensen dood gaan van ouderdom,ziektes,honger,ongelukken,moorden en weet ik wat allemaal nog meer.
In wat voor wereld leven we eigenlijk.

komtdatschot | 04-12-20 | 11:52 | 5

@vander F | 04-12-20 | 12:00: ik ook maar toen had je nog die geintjes met Ali B.

Nevelheim | 04-12-20 | 12:31

@vander F | 04-12-20 | 12:00: Mjah, vond het vroeger wel meer een roze leger dat ergens voor stond. Dat laatste is wel weg vind ik.

DeAapUitDeMouw | 04-12-20 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

We zitten nu al bijna een jaar in het virus en onze regering en onze gezondheidszorg zoeken de oplossing nog steeds in beperkende maatregelen tegen demense.

Mondkapjes. Afstand houden. Geen vakantie voor gewoon volk. Geen kroeg. Geen feestjes. Niet de dokter belasten met medisch gezeur. En vooral:
Gehoorzamen!

Wordt er ook nog wat aan het virus-zelf gedaan? Behalve een vaccin dat uit het buitenland moet komen, voor een bom duiten. Je hoort daar zo weinig over van de mondkapjespolitie.

Jan Passant mk2 | 04-12-20 | 11:52 | 10

@42 | 04-12-20 | 12:48:
Hopeloos toch, zo moeten redeneren om recht te praten wat krom is. Ik legde niet voor niets de link met religie.

Het antwoord moet (inderdaad!) uit de wetenschap komen. Die "wetenschap" echter verzon tot op heden niets beters dan religieus aandoende reactieve maatregelen:
"namelijk mondkapjes, afstand houden enz. enz. ".

Tijd voor een betere en meer actieve wetenschap dus!
De wereld is nu eenmaal niet plat te houden door ketters te verbranden. Dat is inmiddels wel bewezen.

Jan Passant mk2 | 04-12-20 | 13:05

@Jan Passant mk2 | 04-12-20 | 13:05: Tijd voor een betere wetenschap. Die houden we er in!

42 | 04-12-20 | 13:25

@42 | 04-12-20 | 13:25:
Ja. De politie doet zijn best, maar erg wetenschappelijke resultaten kunnen wij daar niet van verwachten. Ook geen geneesmiddel tegen besmettelijke ziektes.

Jan Passant mk2 | 04-12-20 | 13:30
▼ 7 antwoorden verborgen

Als er nog mensen zijn die zich afvragen wat nou eigenlijk het probleem is met de coronamaatregelen, volgt hier het antwoord: het halve land een jaar lang opsluiten tbh het leven van een paar duizend hoogbejaarden iets te verlengen, is ridicuul. Kappen met die onzin. Geen maatregelen meer. Alles open.

MarttHvdB | 04-12-20 | 11:45 | 13

@42 | 04-12-20 | 12:51: Dat laatste is niet helemaal waar he. Men was afgelopen voorjaar al behoorlijk goed in staat de ernst van de ziekte in te schatten, en ze hebben sindsdien niets gedaan om kwetsbare groepen de mogelijkheid te geven zich adequaat af te zonderen en voldoende IC capaciteit te organiseren. De koe kwam dus gewoon van voren aangestormd en men heeft niet gehandeld.

Maarja NLers zijn te dom om te poepen en ze zullen daarom ongetwijfeld in maart weer en masse VVD gaan stemmen.

MarttHvdB | 04-12-20 | 13:00

@42 | 04-12-20 | 12:51: Dat is zeker zo achteraf... maar dat is makkelijk, we gaan bezuinigen, we weten waar het pijn kan gaan doen, nemen de gok, het gaat fout, dan overreageren ten koste van totale bevolking iedereen incl. en wij hier discussiëren over hoeveel een mensenleven waard mag zijn... En dan zeggen achter kijkt men een koe... ja daag gokken doe je in een gokhal, Dit had zeker beperkt kunnen worden door voldoende capaciteit, en het rare is, veel (beperking) maatregelen maar nergens een plan om een en ander te duiden (goh hebben we niet goed gedaan) en laten we nog eens een afweging maken wat een goede buffer lees investering kan zijn om ons tegen dit te wapenen... Daar hebben we echt de tijd voor gehad.. maar toen waren de mensen die die besluiten moeten nemen op verlof... en dan krijgt de opmerking achter kijkt men een koe.... een betere duiding toch? incompetent zooitje dat is wat ik ervan vindt.

Toepin | 04-12-20 | 13:10

@Toepin | 04-12-20 | 13:10: Begrijp me goed, ik ben het er helemaal mee eens dat de bezuiniging op de zorg geen goed idee was. En die mening had ik destijds ook al. Daarnaast waren er toen al voldoende tegengeluiden, maar daar luisterede men niet naar.
Alleen had ik nooit kunnen voorspellen dat we het op deze wijze terug zouden krijgen. Dat had ik wat duidelijkere kunnen maken inderdaad. Ik wil mijzelf niet als helderziende neerzetten. Vandaar.

42 | 04-12-20 | 13:28
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat een gezeur over sterfte van 80+ in het griepseizoen. Elke oudere heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en sterven is er een van. We worden niet allemaal 85.

Pinkshit | 04-12-20 | 11:29 | 1

Topic hier paar weken terug zouden we al op pestkarren nivea zitten ? Is het raar als ik me eigen plan trek en niet meer in Corona covid geloof ?

oldskoolhollander | 04-12-20 | 11:44
-weggejorist-
Tantalus | 04-12-20 | 11:28 | 3

Correlatie met de buitentemperatuur is duidelijk.
Gaat nog wat worden als het kouder wordt.

Piek in maart en daarna vlakt het weer af en dan gaat de overheid roepen: Kijk maatregelen werken. En dan is de zomer voorbij.
En komt het vrolijk terug.

Is dit nog nieuws? | 04-12-20 | 11:08 | 4

Proest, de totale onkunde. Op Curaçao is het de laatste weken zeker ook flink frisser geworden?

RandyBiel | 04-12-20 | 11:18

Klopt, koudere onderstroom....

F. von Zeikhoven | 04-12-20 | 11:21

@RandyBiel | 04-12-20 | 11:18: Regenseizoen wellicht? Het regenseizoen op Curaçao is grofweg van september tot eind december, maar kan van jaar tot jaar wel een paar weken verschillen.

Charred_Metal | 04-12-20 | 12:13
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt hier twitter wel.
In de groningerkrant staat een artikel dat corona geen bedreiging voor de volksgezondheid is.

jantjeuitnederland | 04-12-20 | 11:05 | 2

Corona is ook niet zo gevaarlijk.
Alleen als je al ziek, zwak en of oud bent.

Is dit nog nieuws? | 04-12-20 | 11:08

Pas op! Niet verder lezen, dat artikel. Het verspreidt zich ook al tussen de regels door...

F. von Zeikhoven | 04-12-20 | 11:19

Tis weer corovoor en corona.
Wat zou het heerlijk zijn wanneer Baudet cororna kreeg. Dan kan de redactie het in 1 artikel proppen.

Premier Trutte | 04-12-20 | 11:02

@Kuifje-naar-Brussel | 04-12-20 | 11:05: Die maatregelen helpen helemaal niks. Je gaat iets wat ouder is dan de mensheid niet tegenhouden met een kapje of 1,5 meter. Mensen krijgen eenmaal virussen. Zwakkeren gaan eraan dood, gezondere mensen leven verder. Accepteer het, leven is risico. Of stop met leven dan kan je niks meer gebeuren.

reagluurder010 | 04-12-20 | 11:31

@42 | 04-12-20 | 11:49: En er gaan nog steeds mensen dood aan bacteriële infecties dus wat is je punt? Ik zeg alleen dat de huidige maatregelen niet helpen, het is dan ook nutteloos ze op te leggen. Als je je geen raad meer weet is het helemaal niet verstandig om maar wild om je heen te gaan slaan. En dat is op het moment wel wat er speelt naar mijn mening.

reagluurder010 | 04-12-20 | 13:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen waarom het einde van een jaar niet in lijn lijkt te liggen met het begin van het jaar daarop. Er zitten soms best grote verschillen tussen in hoogte en richting.

SamV | 04-12-20 | 10:52 | 2

Januari begint en verloopt kouder dan eind december duurt...

F. von Zeikhoven | 04-12-20 | 11:04

Goede vraag, zat ik ook even moeilijk naar te kijken. Ik vermoed dat het te maken heeft met het aantal dagen in de eerste/laatste week.
Zo valt 1jan 2021 op vrijdag, dus de laatste week van 2020 kent minder dagen. Ik vermoed dat in de hier uitgezette figuur de eerste week soms meer dan 7 dagen heeft en de laatste week soms minder.

Locusta | 04-12-20 | 11:59

Gewoon stoppen met testen en vanuit opnames beleid voeren, hadden we in juni alweer naar het oude normaal gekund

Oetiohnegentechnik | 04-12-20 | 10:48 | 1

In juni was er niet veel aan de hand: Zie grafiek.

Is dit nog nieuws? | 04-12-20 | 11:09

Wat vinden Marianne Zwagerman, Jort Kelder en Sonja Barend hiervan?

thanseeuwen | 04-12-20 | 10:48

Griepmaanden komen eraan (net begonnen dus). Of we blijven flink lock downen, of dit gaat flink stijgen. 17 januari horeca open is goed voor mijn pensioenfondsen.

TheOneTruth | 04-12-20 | 10:44 | 1

Hoorde eergister int Westeinde dat de gewone griep achterblijft doordat Corona daar de aanstekelijkheid van voor de voeten loopt. We komen niet meer zo dicht bij elkaar...

F. von Zeikhoven | 04-12-20 | 11:08

Positief is dat het einde in zicht is. Het is jammer om te moeten vaststellen dat we volledig afhankelijk waren van het buitenland qua alles (van beademingsapparatuur tot vaccin, van mondkapje tot corona-app), dat we eerst steeds een andere kant opliepen en dat het RIVM nog steeds nogal dubbelzinnige signalen uitzendt qua bijvoorbeeld non-medische mondkapjes ("we weten niet of ze wel of niet werken,").

Maar het einde is in zicht, of vaccin-sceptici zich nu laten inenten of niet. Groepsimmuniteit wordt met vaccinatie al gehaald bij 60 à 70% (en dat kan aan de hoge kant zijn volgens wetenschappers), dus wanneer je overslaat zullen er nog genoeg mensen zijn die zich laten inenten, zeker als er geen bijwerkingen lijken te zijn na een maand of vijf (voor het volk is het vaccin pas zeven maanden na januari beschikbaar, dus tijd zat om bijwerkingen in de gaten te houden).

Laten we wel met zijn allen afspreken dat we Hugo de Jonge geen belangrijke baan meer geven. Nooit meer. Echt gewoon niet meer doen.

JohnLocke | 04-12-20 | 10:43 | 9

@Der Lehrer | 04-12-20 | 11:24: Ik heb liever mensen met gezond verstand. Die diploma's dat zal allemaal wel.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 11:38

Ik had toch echt liever een nuchtere ex-huisarts als minister.

RichardBandler | 04-12-20 | 11:42
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb laatst een uitzending gezien waarin een RIVM mevrouwtje keurig toegaf dat de PCR test alleen op RNA test en niet op het virus zelf. Dus als je 4 maanden geleden corona hebt gehad, je voelt je een beetje grieperig en je doet weer een test je grote kans hebt dat deze weer corona positief is. Hoe betrouwbaaar is dan zo'n test?

Onder de 70 jaar zijn nog geen 90 mensen overleden aan het coronavirus. Waarschijnijk aan zelfmoord al een paar keer zoveel. Ook het bestuur van horeca Nederland trekt aan de bel hoeveel suicidale mensen hen opbellen. Ze worden direct naar 113 verwezen. Over de miljoenen Afrikaantjes niet te spreken die allemaal dood gaan aan de honger omdat er geen steunpakketten die kant op komen.

Het middel is momenteel veel erger dan het kwaal en dat is gewoon een feit. Toch is het jammer dat zoveel mensen niet vanuit een open blik naar het corona gebeuren kunnen kijken maar als een kip zonder kop overal onder reageren. Is het middel erger dan de kwaal? Ik weet het zeker!

eD_levuiD | 04-12-20 | 10:43 | 5

Ja. Het middel is erger dan de kwaal. Veel erger.

Eigenwijs | 04-12-20 | 13:28

@moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 11:10: Dit is dus een beetje het type mens waar je het tegenop moet nemen wanneer je kritisch bent op de corona aanpak. Mensen met vingers in hun oren die 'onzin, onzin' roepen....

eD_levuiD | 04-12-20 | 15:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze beginnen in januari eerst de demente oudjes die al met één been in het graf staan te vaccineren. Ben benieuwd wat voor effect dat heeft op de oversterfte.

matatwork | 04-12-20 | 10:41 | 3

die zal dalen

Diederik_Ezel | 04-12-20 | 10:42

Je mag hopen dat de oversterfte dan weg gaat. Maar de opmerking is terecht: ik ga er van uit dat het goed zit, maar ik heb nergens gelezen wat het effect is van het vaccin op broze 85-plussers (zo'n beetje de helft is 85 plus dat sterft aan/met corona en het inspuiten). Weet niet of je het kunt vergelijken met de griepprik en of hier specifiek op getest is. Maar we gaan er vanzelf achter komen, want voor deze groep zal vaccinatie ongetwijfeld te verkiezen zijn boven het krijgen van corona.

Economisch gezien kun je beter beginnen met het vaccineren van de schakels naar ouderen (bijvoorbeeld verplegers en catering in verpleeghuizen).

JohnLocke | 04-12-20 | 10:49

Feit: minder extra doden dan het aantal toegelaten asielzoekers per week.

grownoodlyappendages | 04-12-20 | 10:40 | 3

Feit: minder doden door moslimterroristen dan door corona.

RandyBiel | 04-12-20 | 10:44

Niet als je ook hersendoden door koran lezen meetelt.

RichardBandler | 04-12-20 | 11:35

De grafiek volgt mooi de gompertz curve. Een typisch verloop voor een nieuw virus. Laat zich niet beinvloeden door lockdowns, mondkapjes of andere menselijke gedragsexperimenten. Moeder natuur doet haar werk.

Eigenwijs | 04-12-20 | 10:40 | 5

@2voor12 | 04-12-20 | 10:56: Maar tegen die tijd heb je waarschijnlijk een vaccin en bovendien betere medische behandelingen.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 11:00

@Kuifje-naar-Brussel | 04-12-20 | 10:42: Weet je wat ook goed helpt,.... bezuinigingen van zeg afgelopen 5 jaar op de zorg terugdraaien.... stel dat eens voor aan je vrind...

Toepin | 04-12-20 | 11:29
▼ 2 antwoorden verborgen

400 meer dood dan het cbs normaal vindt.
Hoezo normaal vindt ? Omdat het een onder import van asieleisers veroorzaakt ?
Die 'slechts' 500 per week geven slechts een netto plus van 100 nu, dus dat zou dan eigenlijk naar 900 instromiërs per week moeten/kunnen.
De hele inkoop/verkoop binnendienst moet maar eens op functioneringsgesprek komen. Op deze manier gaat de bv NL het niet redden in deze coronacrisistijd.

grapo | 04-12-20 | 10:38 | 1

Als ze 400 niet in perspectief plaatsen is het net zo hersenloos bijziend als de beurskoersen die x hoger of lager zijn. 400 van hoeveel? Hoeveel procent meer, wat zijn gangbare over- en ondersterftes. Laat een grafiek zien sinds 1900... dan ziet iedereen dat er niets serieus aan de hand is.

chefren | 04-12-20 | 22:04

www.rivm.nl/sites/default/files/2020-...

Aan de griep-grafiek kun je zien dat de mensen zich goed aan de regels houden.

Corona is echter veel besmettelijker dan griep.

Het aantal doden tellen heeft niet veel zin. Het gaat om voortijdige sterfte. Hoeveel maand mensen eerder dood gaan. 2, 6, 12 maand geen idee.

Aantal mensen dat alleen aan corona dood gaan. Nergens te vinden.

VanderGeelen-Coppens | 04-12-20 | 10:35 | 4

Iedereen die eerder dood gaat levert mooi wel een beetje ruimte in de pensioenfondsen. Hoe veel eerder dood, zoveel meer ruimte.

grapo | 04-12-20 | 10:41

@VanderGeelen-Coppens Tjee zeg, er zijn ook veel mensen noet voortijdig dood gegaan nu doordat er mensen zijn die nu geen ongelukken kunnen veroorzaken op de rustige wegen. Voortijdig dood gaan? Hoe kunt u dat nu inschatten? Er zullen er nog velen vroegtijdig gaan vanwege het nu oplopen van het virus. Wat dacht u daar van. we weten helemaal niet wat het virus kan doen op lange termijn. wel eens van hepatitus C gehoord dat in je lever achter blijft. Een mRNA vaccin heb ik alle vertrouwen in. die van Oxford (inactief apenvirus wat minder) maar genoeg om het te nemen. Vaccin geeft slechts een boek aanje immunsysteem. Het echte virus geeft nog veel meer cadeau, waarvan we de helft nog niet weten. Dat zal de toekomst over 10 a 20 jaar gaan uitwijzen. Vele kanker soorten zijn terug te leiden op een eerder doorgemaakte virus infectie.

moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
rapidoe | 04-12-20 | 10:31 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Onlangs stond er in de krant dat er een geboortegolf op komst is die veroorzaakt is tijdens de eerste golf/lock-down.

Er was dus geen sprake destijds van een Cock-down...integendeel zelfs.

Dus in de eerste helft van 2021 wordt het “tekort” weer keurig aangevuld.
.....“Anders nog iets?”....

TheInfuencah-M | 04-12-20 | 10:31
-weggejorist-
masahide | 04-12-20 | 10:29 | 3

Het enige wat ik zie is dat er meer geld overblijft dat normaal wordt uitgekeerd aan 67+ ers, om naar Zuid-Europa te sturen. Sinterkaag mee rond te laten strooien en meer terroristen op de loonlijst te zetten. Marxistisch Amsterdams stadsbestuur te laten verbrassen aan dingen die normale burger tot het maximum ergert. De subsidie pot te vergroten voor nog meer Greta's, Airfryers en BLM. Aan dictatoriale landen te sturen om de ellende voor de plaatselijke bevolking te laten doorsudderen zodat wij ze met huis en Miele kunnen blij maken.

Ooh wacht...

Dat is alweer Sinterkaag en Marxistisch stadsbestuur

HetLichtInHetZuiden | 04-12-20 | 10:26

Geen paniek, iedereen draagt nu mondkapjes, dus over twee weken alle cijfers naar nul.

Charred_Metal | 04-12-20 | 10:25

Veel viruswappies hier die het aantal doden bagataliseren omdat het meest om 80 plussers gaat. Ze zeggen: gaan ondernemers failliet vanwege paar honderd bejaarden? Nee! Het land is niet alleen op slot vanwege deze doden. Het land is op slot omdat de zorg de toestroom van zieken nauwelijks aankan. Reguliere zorg kan niet gegeven worden. Bedden op de ic zijn vol. En de toename van corona patiënten kon alleen gestopt worden door deze maatregelen. Het is lastig voor te stellen dat we nu met een nieuwe realiteit te maken hebben maar het is niet anders. Doei.

druif | 04-12-20 | 10:24 | 15

Blijkbaar laten we al die mensen normaal gewoon thuis ziek zijn of doodgaan tijdens het griepseizoen of hittegolf en kraait er niemand naar, u ook niet. Nu moet iedereen met een kuchje ineens op de IC?

snakedogman | 04-12-20 | 15:07
▼ 12 antwoorden verborgen

Ik dacht als premium lid gevrijwaard te blijven voor reclame-uitingen op GS. Stop toch met het verspreiden van onnodige angst. Die angst is er al genoeg als ik mensen alleen zie rijden met hun mondkapje in de auto en op de fiets. En die angst maakt indirect meer mensen kapot dan het virus.

Hypno2050 | 04-12-20 | 10:20 | 4

U bent helderziende? Maar eigenlijk denk ik dat u over uzelf spreekt. Ontkenning is 1 van de fases tot acceptatie er is. Het is gewoon ff niet anders, is dat nu zoooooo moeilijk, ff inschikken voor je zwakkere medemens? Man man man, als dit de kwaliteit van mijn medemens is om bij elke tegenslag te gaan dreinen omdat het leuke leventje verstoord wordt doet mij denken dat u vroeger veel op de grond heeft lopen gillen toen uw moeder u geen kinderchocola ei wilde geven. Je woont nu eenmaal met meer mensen in dit land, de meerderheid staat er nog steeds achter. Deal with it and take it like a man ipv een dreinende kleuter

Soapytitrider | 04-12-20 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Gemiddelde leeftijd van de corona overledenen: 81,6 jaar, Bron: Epidemiologische situatie COVID-19 Nederland 01-12-2020. Bron: RIVM, blz 62.

Fries23 | 04-12-20 | 10:18 | 5

Er is verschil in stervensleeftijd tussen man en vrouw. De covid19 mannen sterven ong. een jaar eerder.

Eigenwijs | 04-12-20 | 13:34

De gemiddelde leeftijd van een Corona patiënt op een verpleegafdeling is 66 jaar.
Corona is een bejaarden ziekte!
Bron: stichting nice

Bolder | 04-12-20 | 17:12

Met mijn 79,5 loop ik geen enkel gevaar

van heinde en verre | 04-12-20 | 20:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Helaas nog veel mede-reaguurders die verkeerde conclusies trekken op basis van zulke cijfers. Dit is de tweede golf onder invloed van genomen maatregelen. Niet dankzij, maar ondanks de maatregelen is er extra sterfte en liggen IC's vol ver boven hun normale capaciteit. Stel we hadden niets gedaan, hoe het plaatje dan eruit gezien? Dan hadden we niet alleen tienduizenden of misschien wel honderdduizenden doden, maar de zorg zou zijn vastgelopen, met ook grote consequenties voor de overige behandelingen.

En wat betreft het vaccin; we maken al tientallen jaren vaccins voor tientallen ziekten. Het is geen hocus-pocus-middel maar niks meer dan een klein stukje dood virus dat je eigen immuunsysteem op scherp zet. Grappig dat mensen het geen enkel probleem vinden om een reeks spuiten te laten zetten als ze op vakantie naar een of andere apenland gaan. Maar voor corona, waarvoor 100 x meer en beter wordt onderzocht, zijn we ineens sceptisch.

BraboManneke | 04-12-20 | 10:17 | 9

Nou ik heb ooit een boek gelezen over een vrouw die kanker kreeg en ook altijd op vakantie ging en zich liet vaccineren en zij beweerde dat haar kanker daar vandaan kwam. Het zou me niets verbazen.

Nevelheim | 04-12-20 | 12:39

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we zonder lockdowns en mondkapjes en gesloten restaurants of parken ineens "honderdduizenden doden" zouden hebben. Pure bangmakerij. De modellen die dit voorspelden zijn al lang onjuist gebleken.

snakedogman | 04-12-20 | 15:10

U blijft het maar volhouden, heel knap.
Sinds de uitbraak van de Corona hysterie wordt deze nonsens ons continue voorgehouden.
Gelukkig heeft u voor uw hysterie geen enkel bewijs.
Integendeel, kijk eens naar Zweden!

Bolder | 04-12-20 | 17:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Gisteren reactie op een nieuwssite: 'waarom eigenlijk geen herdenkingsdag voor corona doen, er zijn wereldwijd nl al 1,5 miljoen deaud aan gegaan (op wereldbevolking van bijna 8 miljard)...'
Voor de gein eens nagekeken wat de griep in een jaar deed in 1918 (wereldbevolking iets meer dan 2 miljard): tussen de 50 en 100 miljoen deaud. Dus daarom herdenk ik griep elk jaar met een extra druppel aan mijn loopneus. Maar hoe nu corona te herdenken? Hmmm...

VP732 | 04-12-20 | 10:16 | 2

1.5 miljoen / 8 miljard = 0,01875%. De grootste pandemie in de geschiedenis.

chemtrails | 04-12-20 | 10:18

En dan te bedenken dat er voor Corona overlijden geen meldplicht geldt.
Zegt het RIVM, dus dan is het waar.

Bolder | 04-12-20 | 17:18

Is er in deze grafiek rekening gehouden met comorbiditeit? Zijn dit strikte coronadoden of mensen die al ergens onder leden en na het verkrijgen van corona dood gingen? Is nogal een wezenlijk verschil.

chemtrails | 04-12-20 | 10:15 | 2

Nee, stel je voor dat de grafiek er dan wat matter uitziet !

DeAapUitDeMouw | 04-12-20 | 10:20

Ach de ene zijn dood is de ander zijn kerstbrood.

Sarcastica | 04-12-20 | 10:15

Ook GeenStijl blijft maar bijziend naar de ruis van een veel grotere grafiek kijken, niet te harden zo dom. Ja het is een nare griep maar:

Lancet: "Lockdown no mortality benefit"

m.youtube.com/watch?v=mboEkVl9ooc&...

Kees de Kort bij GeenStijl notabene:

www.youtube.com/watch?v=UJsrDWq593A&a...

Engelse professional:

lbry.tv/Mike-Yeadon-Unlocked

Great Barrington declaration:

gbdeclaration.org

m.youtube.com/watch?v=rz_Z7Gf1aRE

Casedemic:

m.youtube.com/watch?v=XPzvu_YwXXU&...

Immuniteit niet alleen door anti lichamen:

m.youtube.com/watch?v=P_BR_dk8uHw

PR strategieën om mensen aan het vaccin te krijgen:

clinicaltrials.gov/ct2/show/study/NCT...

Seizoenen:

www.annualreviews.org/na101/home/lite...

emedicine.medscape.com/article/227820...

chefren | 04-12-20 | 10:14 | 10

U heeft slechts een paar bronnen genoemd, het zijn er vele tientallen, deze worden systematisch door de MSM genegeerd.

Bolder | 04-12-20 | 17:20

@Bolder | 04-12-20 | 17:20: Zitten veel toppers bij, veel verschillende vakgebieden, misschien ga ik ze toch maar publiekelijk ordenen. Ik vind Ivor Cummins op zich OK en volledig overtuigend maar begin beter te begrijpen waarom het niet zo opschiet in het publieke debat. Dat is helaas veel Machiavelli en weinig Einstein. De gemiddelde burger is in de loop der jaren zo waanzinnig gepampert dat zelf nadenken, laat staan open staan voor kritiek of dingen wat beter uitzoeken(*) een serieus probleem is geworden. Het verschil tussen denken en weten is "weg", want vermoeiend. Argumenteren, wat is dat???
(*) is ook niet zo heel makkelijk met een mobieltje.
En dan heb je ook nog eens vandalen als Kuifje die overal zand in gooien, het zou me waarlijk niet verbazen als hij er van de VVD een hoger salaris voor krijgt dan de redacteuren van GeenStijl.

chefren | 04-12-20 | 21:47

@Eigenwijs | 04-12-20 | 13:37: Niet alleen zinloos, gevaarlijk omdat we nu de gewoonste ziektenverwekkers ontlopen terwijl die zich elders wel verder ontwikkelen. Daardoor maakt Rutte van gezonde mensen dor hout!

chefren | 04-12-20 | 21:50
▼ 7 antwoorden verborgen

20.000 doden per jaar aan roken.
Als de overheid echt zo begaan was met al die patiënten in het ziekenhuis hadden ze alle rookwaar allang verboden.

General Dripple | 04-12-20 | 10:13 | 3

Nee joh, levert ze veel te veel geld op.

R.F.Pickering | 04-12-20 | 10:27

levert ook veel geld op aan accijnzen en gemiste AOW

Diederik_Ezel | 04-12-20 | 10:36

Iedere dag beginnen 75 meest jonge mensen met roken, zegt het CBS.
Dat is pas een ramp!

Bolder | 04-12-20 | 17:21

Door alle uitgestelde diagnoses en medische zorg zal dáár nu ook een deel van de sterfte vandaan komen. Plus mensen die sterven van de eenzaamheid door de lockdown. En straks nog jarenlang werkloze mensen die gemiddeld 5% eerder sterven door de kortere levensverwachting bij armoedeval.

RichardBandler | 04-12-20 | 10:12

GS begint steeds meer op een moralistisch mainstream-media-platform te lijken zeg. We suggereren weer lekker dat mensen die denken dat corona niet zo'n groot probleem is eigenlijk gewoon wappies zijn want kijk maar naar deze grafiek met wat lijntjes die totaal niet in een context gevat zijn!
Wat context:
-veruit grootste deel van de overlijdens zijn nog altijd mensen van 85+ met
comorbiditeiten
-hoe zal deze "oversterfte" er uitzien over een jaar of twee, als er vrij waarschijnlijk een even grote ondersterfte zal zijn.
Er gaan dus, buiten een zéér klein aantal uitzonderlijke gevallen, een paar honderd hele oude, zieke mensen een klein beetje eerder dood dan wat anders gebeurd zou zijn. In deze "tweede golf" zo te zien nauwelijks heel veel meer dan tijdens een flinke hittegolf en minder dan tijdens een normale griepgolf van twee jaar geleden. Voor die paar mensen leggen we het hele land (en de halve wereld) stil, bezorgen we tienduizenden mensen psychische problemen, werkeloosheid en achterstand op het behandelen van alle andere medische problemen.
Het is niet onwaarschijnlijk dat aan het einde van de rit het "medicijn" meer levens heeft gekost dan de kwaal, of in elk geval meer levensjaren.
Maar goed, volgens GS en haar grafiekje is het echt heel erg hoor.

snakedogman | 04-12-20 | 10:11 | 14

@Leffe Blonde | 04-12-20 | 10:27: Dat lockdowns weinig tot geen zin hebben. Integendeel, de negatieve bijeffecten zijn enorm.

Eigenwijs | 04-12-20 | 15:24

Inderdaad.
Als u bijv. iets post over het WEF wordt u subiet gejorissed is mijn ervaring, ook al gaat het om een citaat.

Bolder | 04-12-20 | 17:23

@BBRDWR | 04-12-20 | 10:15: u beweert dat een lockdown het bewijs is voor minder Corona doden.
Dat is onjuist.
Het aantal Corona doden in de tweede golf is slechts een fractie van de eerste.
Er worden wel mensen ziek maar gaan niet dood.
Corona bij gezonde fitte mensen lijkt op griep, na twee dagen ben je er vanaf, is mijn ervaring uit mijn omgeving.
Een enkele pechvogel daargelaten.

Bolder | 04-12-20 | 17:26
▼ 11 antwoorden verborgen

Prima grafiek maar .... slechts een deel van het verhaal. Wat je NIET ziet en ook niet gaat zien zijn de extra doden door de "afgeschaalde" zorg en de jaren durende crisis.
.
De extra doden in 2021, 2022, 2023 doordat mensen met beginnende borstkanker, prostaatkanker, hartaandoeningen de huisarts meden/mijden en daardoor te laat gediagnosticeerd zijn. En ook niet de onvermijdelijke stijging van zelfmoorden door de zelf gecreeerde en inmiddels onvermijdelijke economische meltdown.

beniknouzoslim | 04-12-20 | 10:09 | 2

Precies! Ben je nu trots op jezelf dat je deze mensen de dood in jaagd? Zoals je zelf al aangeeft de zorg ligt plat en je weet waarschijnlijk wel hoe dat komt toch? Lekker blijven ontkennen en blijven verspreiden. O god als ie wappies het begrip "ironie" maar eens konden bevatten. Australie en Nieuw Zeeland een zware lockdown gedaan waar iedereen zich aan hield ipv wappiefilmpjes te delen van YT. Daar is het tenminste weer bisyness as usual. Dat gat hier nog wel even duren, dqnk u daarvoor mijn medelander met een eigen mening want de heersende mening van de meerderheid valt niet in iw straatje. Maar gelukkig heeft u YT en FB om uw theorie te steunen, steun je oudere of zieke medemens maar eens vrucht, ipv schijnheilig voor ze op te komen

Soapytitrider | 04-12-20 | 11:18

@Soapytitrider | 04-12-20 | 11:18: Altijd heel logisch om compleet afgelegen en dunbevolkte eilanden die makkelijk af te grendelen zijn te vergelijken met het overvolle Nederland met haar open grenzen.

snakedogman | 04-12-20 | 15:13

Als ik de grafiek bekijk, vraag ik me af wat eigenlijk het probleem is met corona.

entredeuxbieres | 04-12-20 | 10:09 | 1

Welk punt probeert GS nou eigenlijk te maken?

chemtrails | 04-12-20 | 10:17

Pas op! Vanaf heden is doodgaan VERBODEN! Ik stel voor dat we de doodstraf invoeren op doodgaan.

PhallusObesitas | 04-12-20 | 10:09

"Producer Marcus Hersbach en cameraman Marijn Domper deden waar we allemaal al een jaar naar smachten:
ze woonden een festival bij met zo’n 25.000 bezoekers.
De Nederlandse filmcrew waande zich voor even in een coronavrije wereld, in Taiwan welteverstaan. "

op1npo.nl/2020/12/03/marcus-hersbach-...

Gewoon de boel goed op slot voor een paar weken en je hebt resultaat.
Doen we niet hier.
Mondkapjes zijn stom.
Als de overheid het wil doen we het niet
Ik heb nergens last van
ik wil feestvieren
Het is maar een griepje
Het is allemaal onzin
etc
etc

Deel uitmaken van het probleem en dan klagen dat het te lang duurt en corona-moe zijn.

kloopindeslootjijook | 04-12-20 | 10:07 | 2

Rechten, maar geen verantwoordelijkheid nemen. Ik typ dit en denk: tsja, jij vond het ook nodig om bij een bedrijfsborrel te zijn vorige week. Ik ben ook onderdeel van het probleem.

BBRDWR | 04-12-20 | 10:12

Lockdown is niet effectief gebleken, grenzen openhouden al helemaal niet, PCR test niet, mondkapjes helpen niet.

Vergelijk de cijfers met andere ziekten en dan zal je zien dat dit allemaal nergens op slaat. Corona is er, maar het is absoluut niet zo erg voor alle leeftijdsgroepen.

swagmachine | 04-12-20 | 10:21

Blijft grappig. Tijdens die hittegolf, waar ook duizenden bejaarden het loodje legden, hoorde je niemand klagen. Bejaarden kregen geen airco's, geen hulpplannen, geen berichten op tv, niets. Gewoon dood laten gaan zoals we ieder jaar bij een hittegolf doen. Maar als de oude mensjes door Corona een paar maandjes eerder het hoekje omgaan moet het hele land op slot. Dat er doden in dit land vallen boeit niemand, zo lang het maar niet aan corona is.

Hunter S. Thompson | 04-12-20 | 10:07 | 1

Probleem is ook niet echt de doden. Veel 80+ers. Als je de artsen en medisch personeel hoort is dat ook echt niet het issue. het probleem is alle non-letal ellende die het veroorzaakt. Achterblijvende diagnoses, behandelingen, het psychische leed. Voorbeeldje: iemand die een niergetransplanteerd had moeten krijgen waarvan de operatie niet doorging vanwege corona. Nou, dat ding leggen ze niet in de vriezer om over een paar maandjes alsnog erin te zetten. Denk je in wat voor ellende dat veroorzaakt. Enerzijds is dat een luxeprobleem natuurlijk, we zijn zo gewend geraakt aan het niveau van de gezondheidszorg dat we zeuren over dingen waarvan men 40 jaar geleden niet eens had durven dromen dat er zou zijn. Maar aan de andere kant, we zijn er aan gewend voor een reden. Puur kijken naar doden doet ook geen recht aan de coronacrisis. Het heeft verregaande gevolgen voor vele mensen. En nog. Alsnog is de vraag zeer terecht of de lockdown niet veel meer schade veroorzaakt dan het voorkomt. Het grootste probleem is dat als het misgaat, het gigantisch misgaat... Die angst bij de regering snap ik wel. Die is ook heel moeilijk uit te leggen, laat staan te bewijzen.

BBRDWR | 04-12-20 | 10:11

Nu dat rampjaar 2020 er bijna op zit en hopelijk ook de corona pandemie is het goed om de balans op te maken.

Ik vind dat we het niet goed gedaan hebben maar ons valt niets te verwijten.

Laat deze vreselijke periode een les zijn voor de toekomst.
swprs.org/feiten-over-covid-19/

keestelpro | 04-12-20 | 10:04

België 1400 doden per miljoen inwoners, Nederland nu 543. Over laatste 7 dagen is slovenië koploper met 144 doden per miljoen inwoners en Nederland 18 per miljoen inwoners. www.statista.com/statistics/1104709/c...
Nederland doet het niet zo goed als Japan en Zuid- korea, maar we zijn ook zeker niet het slechtste jongetje van de klas. (Dat is belgië hihi)

zeertegendradig | 04-12-20 | 10:03

De zevende golf is het hoogst, is mij door een ervaren surfer ooit verteld.

Kapitein Sjaak Mus | 04-12-20 | 10:03 | 1

Leve Robby Naish.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:35

1. De Y-as begint op 2000. Zeer dubieus en vertekenend wanneer het om een cumulatief getal gaat waatbij de oppervlakte onder de grafiek hetgeen is waar het om gaat.

2. Als je het CBS-artikel erbij pakt zie je dat er geen effect is voor mensen onder 65 en nauwelijks effect voor de categorie 65-80. Alleen in de categorie 80+ is de extra sterfte relevant. Waarom moet dan de hele economie worden stil gelegd?

3. Nederland vergrijst in een behoorlijk tempo. Grofweg 7% meer 70-plussers in het begin van 2020 dan in het begin van 2018. Maakt nogal wat uit. Zeker op de vorm van een grafiek waarbij je de Y-as op 2000 laat beginnen.

4. In het griepseizoen 2018/2019 en in het griepseizoen 2019/2020 tot maart was de sterfte zeer laag. Er wordt dus een inhaalslag gemaakt bij hoogbehaarden met comorbiditeit.

5. Nu we al langere tijd met lockdownmaatregelen te maken wordt het in toenemende mate de vraag in hoeverre deze maatregelen zelf extra sterfte beginnen te veroorzaken via depressies/zelfmoorden, niet gediagnostiseerde ziektes zoals kanker, toename van obesitas en gerelateerde ziektes door sluiting van het buitenleven, etc.

Antiquerulant | 04-12-20 | 10:03 | 1

SSSST, Het is niet de bedoeling dat je feiten gaat noemen in deze discussie, straks zijn de mensen niet meer bang en komen ze in opstand. Ik zal het redden voor je "Nou bij mijn vrouw op haar werk is iemand die een hond heeft, de broer van die hond zijn baasje heeft een nicht en die kent dus iemand van 55 die 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en nog steeds doodmoe is"

Hunter S. Thompson | 04-12-20 | 10:11

Ik ben toch benieuwd hoe het dodental uitvalt op jaarbasis ten opzichte van andere jaren.
Ook wil ik wel zien wat er gebeurd als je dit corrigeert voor feit dat er steeds meer ouderen zijn etc, zal waarschijnlijk (kleine) correctie zijn geven.
Ook schijnt er in 2019 seizoen een kleine ondersterfte te zijn geweest, in hoeverre werkt dit nu door in de cijfers van nu.

mlmn | 04-12-20 | 10:02 | 3

Vergeet niet dat als je kijkt naar puur het dodental daar ook de doden bijzitten van meer zelfmoord, geen medische indicatie op tijd door lockdown etc.
Dit is een gevolg van covid, maar niet de dood door covid zelf.

General Dripple | 04-12-20 | 10:11

@General Dripple | 04-12-20 | 10:11: Zelfmoordcijfers zijn volgens mij nauwelijks gestegen.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:36

Doden is maar een kant van het verhaal. Hoeveel mensen kunnen maanden niet een trap op?

Shoarmamasutra | 04-12-20 | 21:37

Mee eensch je kunt er aan sterven, net zoals elk jaar mensen dat doen in dit jaargetijde.
Voor mensen van mijn leeftijd is kans hierop zo'n 0.05%.

JdelaT | 04-12-20 | 10:00

Ik heb mijn mondkapje nu al twee keer gewassen maar die bruine strepen gaan er niet uit.

JvanDeventer | 04-12-20 | 10:00 | 3

Heb jij de handleiding wel gelezen?

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:00

Kontmapje?

Misterspok | 04-12-20 | 10:02

Tipje, voordat je pruimtabak uitspuugt mondkapje verwijderen en nadien kwijl afnemen..

Toepin | 04-12-20 | 11:20

Ha, ik zie die "hittegolf" nu pas.
Lijkt wel of die gelijk op loopt met de FvD perikelen vorige week.

ptrck | 04-12-20 | 10:00

Dik 90% van degenen die aan Covid overlijden zijn 85+ en hebben gemiddeld 2.6 chronische aandoeningen.
Daarmee zijn ze ouder geworden dan gemiddeld en zo verzwakt dat ze ook zinder Covid waarschijnlijk binnen 18 maanden zouden zijn overleden.
Een vinger tussen de deur zou bij wijze van spreken al genoeg zijn om ze te laten overlijden...

Fanshitter | 04-12-20 | 09:59 | 1

En die spreekwoordelijke vinger is nu Corona geworden. Ik verwacht forse ondersterfte de komende jaren.

Kevf | 04-12-20 | 10:26

Wappie of niet maar iets simpels als afstand houden lukt de meeste mensen al niet meer. Dat lichtbord met een waarschuwing en met drommen mensen eromheen zegt al genoeg eigenlijk.

BozePaarseMan | 04-12-20 | 09:59

Eerder hieronder deelde @Kevf een linkje naar een artikel over de kosten van de lockdown in de VS.

De farmaceutische industrie gaat flink spekkoper worden. Vaccins, anti-depressiva, anti-psychotica en alles wat op "pam" eindigt. Enzovoort. Die lopen volledig binnen de komende jaren.

www.aier.org/article/cost-of-us-lockd...

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:57 | 5

@Quib | 04-12-20 | 10:14:
Ja oké. Als in NL al 10% van de jeugd zorg ontvangt van Jeugdzorg dan gaan we de cijfers wel kunnen opkrikken.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:17

Wat jij niet snapt, en heel veel mensen niet, is dat de hoogte van het aantal coronabesmettingen positief correleert met de economische schade. Hoe meer mensen het virus oplopen, des te groter de economische klap.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:37

@Kuifje-naar-Brussel | 04-12-20 | 10:37: De economische klap komt niet door het virus, maar door de maatregelen. Dan laat ik in het midden of de maatregelen nut hebben of niet.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Speciaal voor dhr Kuifje heeft International Journal of Infectious Diseases twee dagen geleden net een interessante paper gepubliceerd genaamd "A five day course of ivermectin for the treatment of COVID-19 may reduce the duration of illness". De weinig verassende uitkomst is dat die Ivermectin nam, 3 dagen eerder virusvrij was en veel lager "CRP" (ontstekingswaarde) had dan placebo. Dit is toevallig het meest recente onderzoek. Daar is niets wappie aan.

Jeggeworist | 04-12-20 | 09:54 | 4

Uit een recente studie onder verplegers in India bleek dat 2 x een dosis Ivermectine de kans op besmetting voor de volgende maand met 73 % verlaagde. Ziet er veelbelovend uit. Een goedkoop, bestaand, redelijk veilig medicijn. Hopelijk wacht men in NL niet te lang met het omarmen van dergelijke internationale studies...

www.medrxiv.org/content/10.1101/2020....

RichardBandler | 04-12-20 | 10:07

Interessante studie, wel apart dat maar 1 van de 2 behandelarmen iets beter was dan placebo. Studie is te klein (24 per arm) om definitieve conclusies te trekken, maar zeker interesting

Diederik_Ezel | 04-12-20 | 10:09
▼ 1 antwoord verborgen

De y-as begint bij 2000. Dat vertekent het beeld natuurlijk. Eerder kregen we nog extra witruimte van GS. Die is dan zeker duurder geworden.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:52 | 3

Witruimte is racisme, je weet tog.

Analia von Solmsch | 04-12-20 | 09:54

Vooral nutteloos bij deze grafiek.

beldewouten | 04-12-20 | 09:55

@Analia von Solmsch | 04-12-20 | 09:54: Überhaupt is een grafiek een blank privilege.

BozePaarseMan | 04-12-20 | 10:01

Tsja, als je de verticale as niet bij 0 laat beginnen ziet het er allemaal net wat dramatischer uit.

nick.name | 04-12-20 | 09:46 | 1

Door de lage mortaliteit van COVID- moet je wel, anders vallen de lijntjes weg tussen de pixels.

Analia von Solmsch | 04-12-20 | 09:55

Het “knopje” virusdoden gaat nog eens groot worden.

D-Fens_1963 | 04-12-20 | 09:44

Ik zie het probleem niet. 8 miljard mensen en nog steeds groeiende. Wat gaan al die mensen eten straks? Waar gaan ze wonen? (EU lol). De wereld heeft gewoon een goeie plaag nodig, en hier komt ie.. recht in je bakkes. Niet zo zeuren steeds. Ja. 't is vreselijk allemaal, maar wel nog steeds 0,00000000000066 % kans dat je er zelf aan dood gaat.

inderdaad geen stijl | 04-12-20 | 09:44 | 3

"Wat gaan al die mensen eten straks?"
Soylent Green.
"Waar gaan ze wonen?"
De EU inderdaad.

Varende_Reaguurder | 04-12-20 | 09:50

Zolang het anderen treft maakt het u niet uit natuurlijk.

BozePaarseMan | 04-12-20 | 09:56

@BozePaarseMan | 04-12-20 | 09:56: Ja hoor, dat risico wil ik best lopen. De kans is groter dat ik de Oudejaarsloterij win. Of is die inmiddels ook al afgeschaft?

inderdaad geen stijl | 04-12-20 | 10:03

Het wegjorissen van volstrekt normale commentaren begint alweer hoor. Ik ben weg.

Lupuslupus | 04-12-20 | 09:43 | 5

Nu de rest van de Lupus familie nog ;-)

D-Fens_1963 | 04-12-20 | 09:49

Binnenkort eerst ID laten zien . Later ook of je van de goede partij bent ... lol

daytripper | 04-12-20 | 09:49

Een fijne dag en probeer je niet te gek te laten maken Lupus.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

ach denk maar zo, onwetendheid is zaligmakend.
fauci, *die dokter, de vader van bill Gates, rockefeller, Medicijnonderzoek brokaw (journalist/presentator) & George Soros hebben 1 ding gemeen www.carnegie.org/ (voor democratie/opleiding/internationale vrede... Hoe ze die vrede willen bereiken is mij (g)een raadsel

pieterS | 04-12-20 | 09:41

Vertel je er netjes bij dat de gemiddelde leeftijd van overlijden 83 is in een land met een levensverwachting van 82.
IFR voor mensen onder de 70 is verwaarloosbaar.

Hunter S. Thompson | 04-12-20 | 09:39 | 11

Boehoehoe niet solidair met bejaarden. Geen bejaarde is illegaal.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:55

@oldandwise | 04-12-20 | 09:42: Dit soort drama doet het altijd goed he. Er gaan ook mensen onder de 70 dood in het verkeer, kans is zelfs groter dan aan corona.

Hunter S. Thompson | 04-12-20 | 10:01
▼ 8 antwoorden verborgen

Zet de kop "Extra aantal vrijgekomen woningen in 2020" boven de grafiek en het is ineens goed nieuws.

Varende_Reaguurder | 04-12-20 | 09:38 | 3

Met sub-kop, 'snel opgevuld door apothekers en chirurgen uit Aleppo'. Terug bij af.

inderdaad geen stijl | 04-12-20 | 09:46

gemiddeld 20 weken is de sterftecijfer 10000
instroom 20x500 is ook 10000, Dus er komen geen huizen vrij.

pieterS | 04-12-20 | 09:52

@inderdaad geen stijl | 04-12-20 | 09:46:
K*t. Niet aan gedacht.

Varende_Reaguurder | 04-12-20 | 09:52

Zolang iedereen dood gaat komt er voor iedere piek in die grafiek ook een dal.

Mich000 | 04-12-20 | 09:38

Er zijn mensen die persoonlijk failliet gaan op dit moment en er zijn ambtenaren met een loongarantie. De willekeur qua baan bepaalt hoe je hier financieel uitkomt en wat je uitzicht op dit moment is. Het zou gepast zijn als ambtenaren daar wat meer oog voor hadden, dat mis ik bij hen (ambtenaren roepen het vaakst om een lockdown) en bij politici (die tussen neus en lippen door een sector sluiten alsof het niets is).

Voorstel: elke ambtenaar doneert al dan niet vrijwillig 25% van zijn/haar loon aan een fonds voor getroffen werknemers/ondernemers in de private sector. Het is ook de laatste groep die altijd het loon van de eerste groep heeft betaald. Nog steeds natuurlijk al lenen we nu ook veel geld om diezelfde ambtenaren te kunnen betalen wat straks afgelost moet worden door niet-ambtenaren.

JohnLocke | 04-12-20 | 09:37 | 4

Waarom alleen ambtenaren? Waarom niet alle niet- of minder getroffen sectoren? Het is toch zogenaamd een maatschappelijk probleem? Of dan even niet?

inderdaad geen stijl | 04-12-20 | 09:48

Juist. De sterkste schouders, de zwaarste lasten!

HoogToontje | 04-12-20 | 09:50

Motie aangenomen maaaaaar, we voeren hem niet uit. U bent af.

serieusgenomen | 04-12-20 | 09:56
▼ 1 antwoord verborgen

Als je de ruimte tussen de jaartallen nog groter maakt, lijkt het nog veel erger.

Mr_Natural | 04-12-20 | 09:36 | 1

Ik bedoel de ruimte tussen het aantal doden dus.

Mr_Natural | 04-12-20 | 09:49
-weggejorist-
HansMeeuwen | 04-12-20 | 09:34 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Als ik op die pagina van het CBS kijk zie ik allerlei andere grafieken, die niets verontrustends laten zien. Alleen juist die grafiek hierboven zie ik er niet tussen staan.

Ook merk ik dat die legenda's op de CBS-pagina zeer onhandig gekozen zijn. Ik heb sterk de indruk dat die grafiek zoals die hierboven gepresenteerd wordt door GS niet om het totaal overledenen gaat maar om de 80+-ers. Als dat zo is: bah.

UpdateAvailable | 04-12-20 | 09:33 | 1

Dezelfde idd niet, maar soortgelijke zeker. Oversterfte zit hem voor bij de >80 en 65-80 en een klein hikje bij 0-65. Juist het idee dat bovenstaande het totaal is en niet per groep

Sp1tz | 04-12-20 | 09:36

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n grafiek van, pak 'm beet zo'n duizend jaar geleden. Als die lijnen globaal hetzelfde bewegen (ongeacht de aantallen op de Y-as) bepaalt dan God of onze planeet zelf hoeveel mensen de pijp uit gaan, of onze huidige wetenschap?

Leptob | 04-12-20 | 09:32 | 1

1000 jaar geleden, de Dark Middle Ages. Ik denk dat je blij mocht zijn als je de 50 haalde, en dat tenminste de helft van je kinderen volwassen werden. Dan kwam een griepgolf en was het halve dorp weg. De natuur heeft goede mechanismen om een sterke populatie te behouden en dat zijn we nu hard aan het ondermijnen.

small_town_dude | 04-12-20 | 09:59

Ome Roon in de Telebelg over de Tweets van Sigrid Kaag, onze ongekroonde koning:
D66 wil een nieuw begin!
Nee maar, dat wil Schwab ook.
Ome Roon, word eens wakker!

Bolder | 04-12-20 | 09:31 | 4

D66 wil herinvoering van census-kiesrecht !! Jaaa,,, veel jongens en meisjes weten niet wat dat is ... maar is heeel goed voor ons .

daytripper | 04-12-20 | 09:42

@Degrelle | 04-12-20 | 09:38: als je niet zelf aan de knoppen kunt draaien mag je alles roepen.
Schwab draait wel zelf aan de knoppen.

Bolder | 04-12-20 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen

1.5 miljoen doden , wereldwijd . paniek.....!

newray | 04-12-20 | 09:31 | 5

@Quib | 04-12-20 | 09:43: integendeel!
In Italië en onder andere in New York werden bejaarde Corona patiënten in verzorgingstehuizen opgenomen, met als gevolg massale besmetting en sterfte.

Bolder | 04-12-20 | 10:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus... Maatregelen blijven van kracht, geen kerst bij de schoonouders dit jaar?

Do-na-zi | 04-12-20 | 09:30 | 2

En vind je dat jammer?

schijtzat | 04-12-20 | 09:31

ieder nadeel heeft zijn voordeel

AstraalPenisme | 04-12-20 | 09:43
-weggejorist-
Jeggeworist | 04-12-20 | 09:28 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik mis de normale griepdoden van 2020 in de grafiek.

Mr_Natural | 04-12-20 | 09:27 | 5

@Quib | 04-12-20 | 09:29: Maar het virus kan zich dus wel verspreiden ondanks de 'maatregelen'. lol O wacht dat is natuurlijk veel 'besmettelijker'.

Lupuslupus | 04-12-20 | 09:31

Die worden bij de Corona cijfers geteld.
Het RIVM zegt in zijn weekrapport bij tabel 22 dat er geen(!) meldingsplicht geldt voor Corona overlijden.
Hun eigen Corona cijfers zijn dus boterzacht!

Bolder | 04-12-20 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
garnaalboef1979 | 04-12-20 | 09:26 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Ben benieuwd hoeveel van de hier klagende en jankende mensen over dat niks meer kan en mag over 10 a 15 jaar hier lopen te smeken dat alles op slot moet omdat ze zelf tot de risico behoren. Bij een wereldeconomie die zo doorgaat met groei in mensen en globalisering hebben we elke 10 jaar een potentiele pandemie op de stoep staan. Fit en gezond blijven heb je niet altijd zelf invloed op. en zeker niet op dat van je naasten. Daarbij kan de volgende ook makkelijk kinderen en de jeugd pakken. Is maar net welk virus het is. Baan ben ik inmiddels kwijt maar nog steeds begrip voor maatregelen. Sterker die hadden in Januari al ingesteld moeten worden en veel strenger. Had een hoop gescheeld.

moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 09:26 | 5

@Lupuslupus | 04-12-20 | 09:36: Mooi toch dat u er zo in staat. Werkt u ook? Sommigen kunnen moeilijk zich houden aan welke maatregel dan ook als er geen aanpassingen zijn. Dit omdat ze werken. Dus wellicht moet u niet zo jammeren en zaniken wat u hier steeds doet over de maatregelen. Niet iedereen heeft een doodswens. niet zo huilen meneer lupus

moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 09:41

@Lupuslupus | 04-12-20 | 09:36:
Dus de hele medisch wereld, alle specialisten en virologen , overal ter wereld zitten er naast , hebben het mis , zittten compleet fout ?

laurentius | 04-12-20 | 09:44

@laurentius | 04-12-20 | 09:44:

En waarom zou dat niet kunnen? De mensheid heeft wel vaker fout gezeten. Feit is dat deze 'pandemie' zeer laag scoort op dodelijkheid als je vergelijkt met eerdere pandemieen maar zeer hoog op economische/maatschappelijke etc impact. Dat is een keuze maar die keuze kan prima bevraagd worden.

HoogToontje | 04-12-20 | 10:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Telegraaf meldt dat verschillende OMT-leden zijn bedreigd en thuis zijn opgezocht. Tja, viruswappies....

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:25 | 10

@Lupuslupus | 04-12-20 | 09:39: volgens mij zijn er bewijzen genoeg. Werkelijk, over de hele wereld zijn teams van artsen, virologen, micobiologen, etc, bezig om dit virus in te dammen. Landen treffen overal maatregelen, geen land uitgezoderd en jij en je medewappies denken dat dit allemaal een complot is om... ja om wat eigenlijk? Om opzettelijk de economie om zeep te helpen? Waarom?! Wat is daarvan het nut?! Geen enkele regering is er op uit om zijn eigen land om zeep te helpen... Wat een waanzin en wat een dwaasheid om hier überhaupt één seconde bij stil te staan! En dan wil ik het nog niet eens hebben over Bill Gates die volgens de complotmalloten nanobots is een vaccin wil stoppen en over de idioterie aangaande de 5G-masten en Corona. Het is triest dat elke gek met internet tegenwoordig z'n waanideeën kan spuien op de sociale media en ik ben blij dat YouTube er iets aan doet door dit soort filmpjes te verwijderen.

kriebeltjes | 04-12-20 | 10:32
▼ 7 antwoorden verborgen

In die CBS link zie je dat er voor de leeftijden 0 - 65 niks aan de hand is, 65 - 80 wat meer, en de bulk van de doden in de 80+. Lijkt me toch sterk dat je daarom alles dicht gooit, je zou ook de 65+ groep dicht kunnen gooien lijkt mij.

loopsbrother | 04-12-20 | 09:24 | 1

Exact Dit. De gemiddelde leeftijd in Nederland is bivendien 81 jaar dus waar gast dit nou helemaal over? De meesten in die leeftijssgroep sterven hebben bovendien Covid naast iets anders en ondersterfte hebben we iedere winter. En ja ik heb ik dierbaren van boven die leeftijd. Ze zullen toch ergens aan doodgaan. Geen enkele reden om alles naar de klote te helpen en iedereen op te sluiten.

snokkertje | 04-12-20 | 09:32

Nou gefeliciteerd aan al die lui die vd zomer riepen dat er geen doden vallen door covid

Diederik_Ezel | 04-12-20 | 09:24 | 1

De meeste slachtoffers van COVID sterven nu eenmaal liggend.

D-Fens_1963 | 04-12-20 | 09:54

Stel je toch eens voor dat er mensen dood gaan. De gruwel. Je moet er niet aan denken. Wat voor onmensen zijn wij als moderne, empathische samenleving als we zomaar accepteren dat er mensen doodgaan? Kan echt niet. Liever het hele land failliet dan 400 extra dode bejaarden! Van geld kan je niet leven! Oh nee wacht...

Alca | 04-12-20 | 09:22 | 5

Precies mijn gedachte. Natuurlijke selectie heeft zoiets. We worden nu allemaal veel te oud en mensen welke al naar de afgrond kijken worden teveel behandeld om maar een paar maanden extra in leven te houden. Stop hier eens mee en laat de natuur zijn ding doen. Maar ja, dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen omdat mensen dan gekwetst worden. Accepteer dat de dood erbij hoort en ga verder met leven.

Waargaathetheen | 04-12-20 | 09:37

@Waargaathetheen | 04-12-20 | 09:37: Tuurlijk, tot jezelf aan de beurt bent, of je vrouw van 38 die een chemo ondergaat, of je nichtje van 12 met astma, of je buurjongen van 14 met leukemie, of je vader van 70 die zich een hartkwaal gewerkt heeft en net 2 jaar van z'n pensioen geniet.
Nauurlijke selectie is trouwens niet, of nauwelijks van toepassing. Vrijwel iedereen die aan COVID-19 overlijdt heeft zixh al voortgeplant.

kriebeltjes | 04-12-20 | 10:19
▼ 2 antwoorden verborgen

"Komende dinsdag zal premier Rutte meer duidelijkheid geven over de coronamaatregelen tijdens de kerstdagen."

Komende dagen zullen die maatregelen dus wel 'uitlekken'

D.Onderop | 04-12-20 | 09:22 | 2

‘When I'm a good dog, they sometimes throw me a bone in.’

Computer_says_no | 04-12-20 | 09:36

De vw golf is intussen ook al aan zijn 8 ste editie toe .

likmegaties | 04-12-20 | 09:21 | 1

Vond de eerste twee versies het mooist en herkenbaar. Veel GTI 's gehad. Nu behoorlijk geld waard.

D.Onderop | 04-12-20 | 09:23

"Licht aan het einde van de tunnel."
-"Ja, dat is de trein die je tegemoet rijdt."
Is dit nu een erg facebookeske quote?
*nooit aan Facebook beginnen deed*

chicago river | 04-12-20 | 09:21

400 doden meer dan normaal? Die komen toch ook wekelijks via de vvd-express vanuit de hele wereld ons land in. Een en ander valt nu op zn plaats

de count | 04-12-20 | 09:20 | 1

Het is inderdaad een zeer efficiente omvolking

skoftig | 04-12-20 | 09:22

Vraag me altijd af wat mensen hiermee denken te bereiken. Alsof OMT nu met een persconferentie gaat komen, dat ze recentelijk tot nieuwe inzichten zijn gekomen en het helemaal anders gaan doen. Koekoek

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:25

Wat een idioten. Met foto en al in de krant, wat mij betreft.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 10:40

Allemaal erg zorgwekkend, zo lijkt het. Echter, we worden allemaal ook steeds een stukje ouder. Tov 2018 is de groep 80+ 50.000 groter geworden, en de groep 65+ telt 155.000 meer mensen . Daarnaast is de kwetsbare groep, na een relatief mild griep seizoen in 2019, ook een stuk groter in 2020.

GMarty | 04-12-20 | 09:20

Zonder een logaritmische schaal geloof ik er niets van!

Namrutac | 04-12-20 | 09:18

Ik vertrouw op mijn eigen immuniteit! Mijn lichaam sloopt het Corona virus.

born2killn00bs | 04-12-20 | 09:18 | 3

En noobs!

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:20

Dat dacht Trump ook.

Papa Jones | 04-12-20 | 09:22

@Papa Jones | 04-12-20 | 09:22: En verdraaid hij had nog gelijk ook want hij is er allang weer helemaal bovenop.

Ivoren Toren | 04-12-20 | 09:56

In de VS afgelopen woensdag ruim 2800 doden aan Corona. Maar ook daar wordt niet iedereen getest.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:17 | 1

Valt nog mee als je kijkt hoeveel inwoners de VS heeft.

born2killn00bs | 04-12-20 | 09:19

De grote vraag is natuurlijk of dit allemaal corona-doden zijn. De suggestie wordt wel gewekt en mogelijk terecht.

El Rico Grande | 04-12-20 | 09:17 | 3

Mogelijk.

Ben Adam | 04-12-20 | 09:22

niet allemaal, alleen de +400 komen in aanmerking. De rest was normaliter ook al doodgegaan. Lichtpuntje aan het einde van de tunnel; Wie deze week sterft, hoeft volgende week niet meer dood te gaan.

Badderbeest! | 04-12-20 | 09:25

Ik denk dat het allemaal verkeersongelukken zijn inderdaad.

Namrutac | 04-12-20 | 09:28

Nog even over die eerste golf en de zorgzeikerds. De uitvaardbranche heb ik niet horen zeiken. Die heeft de taken zonder gezeik gewoon volbracht. Of liggen er nog steeds lijken ergens te rotten die nog niet aan de beurt zijn geweest?

Leptob | 04-12-20 | 09:17 | 3

@ Leptob tussen die lijken liggen wel de geliefden/ouders/kinderen van anderen tussen. Heb eens wat respect!

moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 09:18

Er is natuurlijk wel een subtiel verschil tussen het in leven proberen te houden van een groep patiënten en het in de fik steken, danwel in een gat pleuren van een aantal lijken.

Badderbeest! | 04-12-20 | 09:19

@moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 09:18: Ik hoop niet dat er geliefden tussen de lijken liggen zeg! Het zijn de stoffelijke overschotten van hen die -al dan niet- geliefd waren. 61% zuurstof, 23% koolstof, 10% waterstof, 2,5% stikstof, 1,5% calcium.

Badderbeest! | 04-12-20 | 09:22

Na oversterfte volgt, jawel, ondersterfte.

Badderbeest! | 04-12-20 | 09:15 | 4

Pcies. Beetje als die belasting, die wordt opgeschroefd, om daarna (hoera!) met 1/3e wordt afgezwakt.
Winst!

chicago river | 04-12-20 | 09:24

@Graaier | 04-12-20 | 09:23: Leer mij de media kennen. Na de onvermijdelijke ondersterfte die zal volgen, volgt weer een relatieve piek van oversterfte. Paniek! knoppen draaien! Geld smijten! en dan volgt weer een relatief dal van ondersterfte. Feest! Knoppendraaiers bejubelen! Iedere piek en ieder dal steeds wat minder hevig dan de vorige.

Badderbeest! | 04-12-20 | 09:36
▼ 1 antwoord verborgen

Wat natuurlijk wel interessant is, is de piek van de griep in week 10 van 2018. Heel veel doden, maar ik kan me niet herinneren dat het hele openbare leven toen stil lag.

Zijkweif | 04-12-20 | 09:14 | 22
▼ 19 antwoorden verborgen

Boooo-di-fucking-hoooo

Mensen sterven nou eenmaal.
En ja, nu een paar meer dan voorheen.
Is dat erg?
Stel de ADDITIONELE sterfte was dubbel zo hoog, dus 800
Zet nou eens de kosten per additionele dode af en kijk eens of dat nog proportioneel is.
En kijk eens naar de verloren gegane jaren levenskwaliteit van die mensen die aan/met/door corona sterven en zet dat eens af tegen de gemaakte kosten.

De verhouding is al lang verloren gegaan en toch houdt men krampachtig vast aan dit wanbeleid.

Onkel Bratwurstbude | 04-12-20 | 09:13

Hier schrik ik toch van, zoveel doden. Kunnen de ziekenhuizen het nog aan of liggen de lijken opgestapeld langs de weg? Ik zat net te denken, stel dat het 10x zo erg was, zegge 50.000 doden per week, en dat iedere week van het jaar, dan nog overleefd slechts 85% van de bevolking. En we zijn maar met 17 miljoen hè, vergeet dat niet. Je moet er niet aan denken dat de bevolking krimpt, de horror.

opblaasschaap | 04-12-20 | 09:13 | 6

@Bakkeleures | 04-12-20 | 09:28: Tot een geliefde van jezelf failliet gaat en in de ellende terecht komt. Dan piep je wel anders over deze maatregelen.

DeAapUitDeMouw | 04-12-20 | 09:44

@Bakkeleures
Ja, doodgaan is tegenwoordig verboden. Ik zal het doorgeven aan de nabije persoon die recentelijk overleden is. Niet aan de Chinese bejaardengriep trouwens.

PhallusObesitas | 04-12-20 | 10:06

@DeAapUitDeMouw | 04-12-20 | 09:44: dan heeft dat bedrijf vast een onderliggend lijden gehad. Als je het niet een paar maandjes zonder omzet kunt uitzingen, is je bedrijf niet levensvatbaar genoeg. Liever een faillissement dan een sterfgeval.

kriebeltjes | 04-12-20 | 10:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Een paar dagen terug linkte iemand in het café naar dat Corman Drosten review report, waaruit zou blijken dat die PCR-test van geen kanten deugt.
Ik heb dat (louter uit nieuwsgierigheid) eens grondig doorgelezen. Ik verwachtte allerlei complottheorieën en verwijzingen naar Soros en Bill Gates. Wat ik las was daarentegen best... Overtuigend? Helemaal niet zo wappie als verwacht?

Hoe kijkt men hier tegen dat rapport aan?

Skazz | 04-12-20 | 09:13 | 9

@Vechter | 04-12-20 | 09:18: Ik twijfel ook niet aan de doelmatigheid van PCR in het algemeen, integendeel. Alleen volgens dat rapport zijn allerlei testparameters niet of niet goed gedefinieerd, wat deze specifieke testopzet volledig onbetrouwbaar maakt.

Skazz | 04-12-20 | 10:22

Heb je een link naar die retraction paper?

Onkel Bratwurstbude | 04-12-20 | 10:29

@Onkel Bratwurstbude | 04-12-20 | 10:29: Ja, maar die kan ik niet posten wegens Zwitsal.
Corman Drosten review, aan elkaar, punt com.

Skazz | 04-12-20 | 14:57
▼ 6 antwoorden verborgen

In deze golf oversterfte is een groot aantal sterfgevallen dat corona NIET opliep in deze golf.
CBS kan z'n eigen cijfers niet eens interpreteren...

Bakkeleures | 04-12-20 | 09:13 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 04-12-20 | 09:17: je weet het toch? We hebben in Nederland niet alleen 17 miljoen virologen, microbiologen en in de medicijnen afgestudeerden, maar we zijn ook allemaal statisticus.

kriebeltjes | 04-12-20 | 10:50

@kriebeltjes | 04-12-20 | 10:50: Je hoeft geen statistiek te hebben geleerd om van het begrip "causaal verband" te weten wat het voorstelt.
De cijfers van het CBS worden alleen gepresenteerd als ze lekker overeenkomen met iets anders interessants (los van elkaar zijn de gegevens van het CBS namelijk dodelijk saai) en de opinie lekker kunnen beïnvloeden. Ik zeg niet dat het CSB het niet juist heeft, ik mis alleen de entourage. Als ik dit bij mijn bedrijf zou presenteren dan kreeg ik direct zulke vragen en kon ik die niet beantwoorden, dan was het gauw gedaan met de pret. Zo werkt dat in de grotemensenwereld. Alleen een getalletje roepen is niet voldoende, het gaat om de samenhang der dingen.
Enfin, Kuifje ken ik niet persoonlijk en ik heb ook niks tegen 'm maar de jij-bak waar hij mee komt aanzetten is van een nóg lager niveau dan er de ballen verstand van hebben. Hou dan gewoon je waffel. Maar hij zal zijn eigen statistieken nog wel wat willen opvijzelen zodat hij straks in de top-X aantal reaguursels komt. Of die inhoudelijk een ruk voostellen is daarmee natuurlijk niet gezegd.

Bakkeleures | 04-12-20 | 13:13

@Bakkeleures | 04-12-20 | 13:13: ik vraag me af of jij de pagina van het CBS wel bekeken en de entourage eromheen wel gelezen hebt.

kriebeltjes | 04-12-20 | 14:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn dit mensen die direct overleden zijn door corona of indirect door corona? Daar bedoel ik mee; zijn deze mensen besmet geweest en overleden door het virus of hebben ze geen medische zorg ontvangen omdat ze niet in een ziekenhuis terecht konden?

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:12

De Y-as begint op 2.000?

JohnLocke | 04-12-20 | 09:11 | 3

Psssst..... moet wel érg lijken, hè.

Onkel Bratwurstbude | 04-12-20 | 09:15

Exact dat. Is bij aandelenkoersen ook zo verraderlijk.

DenBeert | 04-12-20 | 09:53

Er staat 'overledenen', niet coronadoden. Er sterven elke dag mensen. Alleen tijdens bepaalde perioden meer. Ik moet zeggen dat ik die pieken helemaal niet buitensporig vind. Ik denk wel wat die piek van de eerste golf wat kleiner was geweest zonder alle angstvallige maatregelen. Kijk maar eens naar deze hele interessante grafiek uit Zweden waar bijna geen maatregelen zijn getroffen en die ook nog eens een paar echt rampzalige pandemieën mee neemt in de cijfers:
pbs.twimg.com/media/En0oN5AXEAE5Fhs?f...

keestelpro | 04-12-20 | 09:54

Heb net een (commerciële) corona test gedaan. Staafje zat zo'n beetje in m'n hersens maar ik was gelukkig negatief. Nu gebak eten bij m'n schoonmoeder

D.Onderop | 04-12-20 | 09:10 | 2

Je moet ook niet je hoofd bewegen als ze testen.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 09:20

Gebak eten?
Bij je *schoonmoeder*??
Naai jij haar ofzo.
Of zij jou.
Met schoonmoeders dien je ouwe klare te drinken.
Net zolang tot ze OF an je gaan zitten, OF neerploffen op de poef des huizes.
Maar zorg in godesnaam ervoor dat vrindin niet opeens eerder van haar werk terugkomt.
*over een mooie ex-schoonmoeder mijmeren doet*

chicago river | 04-12-20 | 09:29

Tweede golf op z'n retour? Naar de eerste golf?

Mr_Natural | 04-12-20 | 09:09

400 meer dan normaal.
Dat is nog steeds 100 te weinig om de wekelijkse influx uit Afrika het hoofd te bieden.

jemagookniksmeer | 04-12-20 | 09:06 | 1

Allemaal apothekers!

eerstneukendanpraten | 04-12-20 | 09:09

Jippie

rein9576 | 04-12-20 | 09:06

Volgens dit schema zijn er ongeveer 28000 doden tussen week 12 en week 17 te betreuren. Volgens mij waren er het in het hele jaar tot nu toe 9500.

Jos Tiebent | 04-12-20 | 09:06 | 4

@grindbak | 04-12-20 | 09:13: Erg hè die griep. Jaar in, jaar uit. Vreselijk.
Hadden we maar eerder maatregelen genomen. Mondkapjesplicht sinds de jaren 80 ofzo.

Is dit nog nieuws? | 04-12-20 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

Zonde van deze eenzijdige benadering. We hebben idd te maken met oversterfte. Maar daar kan je je genoeg vragen bij stellen: 1) Is het statistisch wel significant? 2) Heeft de oversterfte misschien ook te maken met de maatregelen (ipv dat de maatregelen ons helpen) en 3) De suggestie lijkt dat dat dus maatregelen wel degelijk op zijn plek zijn want Corona is erg. Maar als je de effecten van de maatregelen bekijkt dan draait je maag wel een even een paar keer om.

www.aier.org/article/cost-of-us-lockd...

We hebben te maken met een nieuw venijnig virus en daar reageren we idd op, hoe pijnlijk ook.

Kevf | 04-12-20 | 09:04 | 3

Op zich een goede vraag.
1) We hebben het wereldwijd inmiddels over meer dan 1.4 miljoen doden. En dat met maatregelen. Lijkt mij van wel dus.
2) De gevolgen van de lock-down zullen zeker nadelige effecten hebben gehad. Alleen is dat denk ik erg moeilijk te meten. Ik denk wel dat het in verhouding staat met de gevolgen van Covid-19 zonder alle maatregelen.
3) Zeker. Vooral de economische gevolgen zijn bijzonder zorgwekkend. Ik hoop dan ook dat met het uitrollen van een vaccin men prioriteit geeft aan het stimuleren van de economie.
Mooi artikel overigens!

42 | 04-12-20 | 09:15

@42 | 04-12-20 | 09:15:
ad2.

In Ierland zijn tijdens de 1e golf de meeste mensen (zo'n 95%) thuis overleden. Dat was veelal het gevolg van niet verleende zorg ivm de lockdown / beperking van de verleende zorg.

Onkel Bratwurstbude | 04-12-20 | 09:18

@42 | 04-12-20 | 09:15:
1.4 mln doden aan de covid? Wat dacht u van de komende hongersnoden in Afrika en Zuid-Amerika? De mensen die aan de bedelstaf raken omdat we onze economie erg efficiënt de nek om hebben gedraaid. De psychiatrie. Al dat leed wordt makkelijk vergeten terwijl de sterftekans onder de 70 gewoon verwaarloosbaar laag is.

Barend1814 | 04-12-20 | 09:28

Zouden die achterlijke pubertjes van Vindicat dit soort berichten ook lezen? Of kunnen ze niet lezen?

ILF2 | 04-12-20 | 09:04 | 4

Dit zijn toch onze toekomstige l(ij)eiders?

De Let | 04-12-20 | 09:14

@De Let | 04-12-20 | 09:14:
Kolere- en nu ook coronalijers

Tobi | 04-12-20 | 09:31

Die weten dat ze het waarschijnlijk zonder al te veel problemen overleven als ze het krijgen. Een ingecalculeerd risico.

Ivoren Toren | 04-12-20 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

OK, en nu?

Wc-kip | 04-12-20 | 09:04 | 1

Doortrekken en je broek ophalen.

Wijze uit het Oosten | 04-12-20 | 09:22

Zolang er veel te veel viruswappies zijn, is de oversterfte hoger dan zou hoeven.

de Voorzittert | 04-12-20 | 09:04 | 1

Dan is de oplossing in zicht, Voorzittert.

Glasgow Argus | 04-12-20 | 09:06

Ik denk dat we een tijd gaan krijgen dat er meer mensen overlijden. Ik hoef alleen maar naar mijn ouders te kijken, beide rond de 90. En zo zijn er heel veel.

De Let | 04-12-20 | 09:03

Engeland vaccineert al, de rest van Europa vanaf Driekoningen, wij pas vanaf Augustus. Dan heb je straks nog 2 of 3 pieken in die grafiek.

Osdorpertje | 04-12-20 | 09:02 | 4

@Wiezewalakristalix | 04-12-20 | 09:06: Vanaf 4 januari? Dat hoopte Hugo. Maar Pfizer kan nu al de productie niet draaien die daarvoor nodig is en schaalt al terug.

Op naar de volgende clusterfuck van De Jonge.

Glasgow Argus | 04-12-20 | 09:08

Beetje tegenstrijdig, aangeven dat Pfizer niet kan leveren en De Jong daarvan de schuld geven.

Wiezewalakristalix | 04-12-20 | 09:13

@Wiezewalakristalix | 04-12-20 | 09:13: Hahaha, gaat prezies zoals vermeld. we kunne niet leveren. en dan wanneer ze wel kunen leveren kunnen we het niet opslaan. want de vriezers liggen vol en inenten is niet begonnen. Denk dat er nog heel wat woede gaat komen. en dan ineens willen de meesten zich laten vaccineren. werkt bij kinderen ook erg goed. Als iets er niet is wordt het erg gewild, zeker wanneer men ziet dat de andere landen gewoon naar de kroeg kunnen en dingen kunnen doen. Kortom de overheid gaat onze begeidheid monitoren en als de statitistiek laat zien dayt we op een goede heeveelheid zitten dan patsboem kunnen we ineens vaccineren.

moetnoggekkerworden | 04-12-20 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl