Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nature is healing. Gedoe om hypotheekrenteaftrek

Dit is Ons Land

Als een hijgend hert der jacht ontkomen schreeuwen wij naar het genot van de frisse stroom coalitiegeruchten in dit heerlijke fluisterstuk van de T. over gedoe in de coalitie omtrent de hypotheekrenteaftrek. Ja dat leest u goed. De hypotheekrenteaftrek. Die bestaat ook nog. Nou ja, 'bestaat'. De hypotheekrenteaftrek stond ooit als een huis, totdat Mark Rutte hem ging beschermen en hij wegsmolt als een vergeten raketje tijdens de hittegolf. En nu willen CDA, D66 en ChristenUnie de rijkssubsidie op huizenbezit versneld afbouwen, maar daar """wil""" de partij van Mark 'Deal' Rutte niet aan. Ouderwets smullen dus, alsof dat hele corona nooit bestaan heeft. Getouwtrek in coalitie! Hevig verzet! Onenigheid! Zouden! Oren! Hebben! Naar! Zalig. Kom maar door met die verkiezingen.

Reaguursels

Inloggen

Daar gaan we weer....
wéér de zelfde misvattingen. Weer dezelfde idiote ideeën.

En GS trippelt vrolijk mee met deze droeftoeters.
Ten eerste... HRA is GEEN SUBSIDIE. Gewoon niet... Het is domweg iets minder belasting betalen. De regering financieert niks. Als HRA subsidie is, is je aan de Vmax houden ook subsidie want daarmee zorg je ook dat je minder betaalt aan de overheid dan wat eigenlijk zou kunnen...

Ten tweede: Kopen is beter de huren... JA. GEWOON JA. Je zit niet vast aan een knieperige verhuurder die jou uitknijpt terwijl ie liefst zo min mogelijk geld in je huis stopt. Onderhoud haalt de winst omlaag. Lange termijn denken is helaas niet voor iedereen weggelegd. Bovendien hoef je als eigenaar niet iedere keer op je knietjes naar je verhuurder als je eens iets zou willen veranderen.

Ten derde: Dat one world arikel... serieus... vermogensopbouw voor een eigenaar na investering van tonnen als iets negatiefs bestempelen? Wat voor links communistisch gedrocht is dat? Bovendien, met het dreigende gekloot (EUgekloot) aan onze pensioenen is het verrekte fijn in ieder geval nog 'iets' te hebben om later wat vreten te kunnen kopen.

Ten vierde: Dat generaties jongeren geen huis kunnen kopen heeft met van alles te maken behalve met de HRA. Ja, HRA doet huizenprijzen stijgen. Maar schaarste doet dat nog veel meer. Juist door de HRA kunnen mensen met een hoger inkomen dan starters, in duurdere woningen komen. Starters verdienen meestal nog minder en krijgen dus een lagere hypotheek en de starterswoningen komen vrij doordat doorstromende mensen meer hypotheek kunnen krijgen en dus ook wíllen doorstromen. Probleem is niet de HRA maar de schaarste. En het gezeik van welstandscommissies en bestemmingsplannen. Alls in NL zit muurvast door f***ing overheidregeltjes en -bemoeienis. Stop es met de zoveelste zinloze kantoorflat uit de grond te laten stampen en zet er appartementcomplexen neer. Tig kantoren staan leeg, maar ja... bestemmingsplan... Stop eens met jarenlange processen en ouwehoersessies. Kap es met die bestemmignsplannen... GEwoon 3 smaken: beton, boer en blijf af... Meer niet. Beton mag je bouwen, boer is voor agrarisch gebruik en blijf af is natuurgebied. Klaar.

Nederland gaat kapot door alle regeltjes en overheden en bureaucratie.

Teeweetwee | 27-08-20 | 14:12

Bij huurwoningen moet de overheid vaak bijspringen met huursubsidie, zonder uitzicht dat die subsidie ooit kan stoppen. Daarom ziet de overheid liefst dat men een woning koopt ipv. huurt. Want, dan is er geen huursubsidie. Om dat kopen aan te moedigen is destijds verzonnen dat de rente op hypotheek belastingvrij zou zijn, tenminste voor de betaler van die rente. De ontvanger van die rente betaalt wel degelijk inkomsten- of vennootschapbelasting.
Zolang de woning niet geheel is afbetaald komt er ook belasting bij (huurwaarde-forfait) als fictieve winst door het niet-betalen van huur.
Dat huurwaarde-forfait gaan nu ook gelden als de woning WEL afbetaald is.
En de belasting-vrijstelling van de betaalde rente wordt afgebouwd.
De overheid toont maar weer eens hoe onbetrouwbaar ze is.
DE koopprijs van een woning wordt niet opgedreven door de HRA, maar door een gillend gebrek aan woningen. Ook dat gebrek is veroorzaakt door onze fijne overheid.

mickey99999 | 27-08-20 | 11:02

De rente is al bijna nul dus over welke aftrek gaat het nog?

jochum1980 | 27-08-20 | 08:34

De hypotheekrenteaftrek:
De eerste helft van je hypotheek belastingvoordeel krijgen, om dan tot in de eeuwigheid extra belasting te betalen vanwege het huurwaardeforfait.

Opvallend dat dat systeem afgeschaft wordt, net nu de boomers hun huis afbetaald hebben.

frank87 | 27-08-20 | 08:21 | 1

frank87, ga gewoon aan je werk

rotator | 27-08-20 | 09:19

Terwijl ze in Italië voornemens zijn minder te gaan werken van een ander subsidie potje dat mede door ons bekostigd wordt en ze nog een bak geld van ons krijgen omdat ze net als wij getroffen zijn door corona, mag bij ons de broekriem aangetrokken worden.

Volgens mij is het gewoon tijd om net als de zuidelijke en oostelijke landen van de eu systematisch te gaan profiteren van de EU. Monetaire regels? Die zijn voor sukkels, we moeten de staatsschuld tot ongekende hoogte oppompen met leningen waar de EU garant voor staat, het geld dat daar uit voortvloeit kunnen we uitkeren aan de belastingbetaler en steken in het voorbereiden op het geval dat de boel ploft.

Terra | 27-08-20 | 07:48
-weggejorist-
Alianna | 26-08-20 | 23:53

Ohja daar gaan we weer: een voordeel voor de belastingbetaler schrappen zonder er iets van vergelijkbare omvang voor terug te geven. Overheid in full swing. En oh de mensen met de villa’s die profiteren het meest van de HRA, dus dan is het meer gerechtvaardigd. Nivelleren is de grote baas in NL. Wel jammer dat 20% van de bevolking 80% van de inkomstenbelasting genereert.

Jankvogel | 26-08-20 | 21:52 | 1

HRA is vooral een indirecte subsidie voor de grootbanken want het drijft de prijs van huizen en dus schulden van NL op.

* Il Principe * | 26-08-20 | 22:59

HRA is een subsidie aan banken. De regeling word dis vervangen door iets anders om de banken geld toe te schuiven. De staat schiet er netto dus niets mee op.

W_F | 26-08-20 | 21:23

Hypotheekrenteaftrek afschaffen, huursubsidie afschaffen, kinderbijslag afschaffen, alle overige subsidies en toeslagen afschaffen. Basisinkomen invoeren en een flattax invoeren. Dan loont werken tenminste en kan de belastingdienst terug naar 100 ICT-ers.

WillemWordtWakker | 26-08-20 | 20:41 | 3

Belangrijkste is om het minimumloon ook te verminderen met het basisloon bedrag, zodat al die benodigde banen er ook komen zonder dat bedrijven daar verlies op maken.

W_F | 26-08-20 | 21:02

@W_F | 26-08-20 | 21:02: Voor € 5,00 in een Amazon centre werken? Jeff Bezos lacht zich de ballen uit broek.

Arachne | 27-08-20 | 01:16

Het zou een heel goed idee zijn om deze nu voor iedere nieuwe of overgesloten hypotheek geheel af te schaffen: Met deze lage rentes valt er toch niets meer af te trekken: dat kleine verlies compenseren met een 0,5% minder inkomsten belasting ofzo: dan we zijn voor altijd van deze discussie af.

jorisvanwilligenburg | 26-08-20 | 20:35

Hoeveel mensen er ook van profiteren, de hypotheekrenteaftrek is een idioot middel. Rutte wil dit alleen behouden om het huizenbezittende plebs op de VVD te laten stemmen en dat gaat hem waarschijnlijk ook lukken, helaas helaas.

duh! | 26-08-20 | 20:33 | 2

Macron kwam net als Italie en Spanje bedelen bij Rutte om acht milj. maar onze Rutte tegen Macron eerst de vergunningen terug van onze vissers eerder gaat ik niet verder.Dit was een sprookje!

Hoorneslaan | 26-08-20 | 20:55

Wij doen moeilijk over een klein beetje hypotheekrente aftrek, terwijl Denemarken(1995), Duitsland(1997), Finland(2006), Ierland(1974), Italië(1992
Luxemburg(2006), Oostenrijk(1994), Spanje(2008) en Zweden(2007) hun vermogensbelasting helemaal afschaffen (en Frankrijk een heel jaar geen loonbelasting had omdat de computers nog niet goed werkte).

W_F | 26-08-20 | 21:08
-weggejorist-
Catilella | 26-08-20 | 20:00

Dus ik begrijp dat we eerst 30 a 40 miljard moeten afdragen aan een noodfonds, daar kunnen we dan een paar miljard uit terugkrijgen, zodat we netto iets minder genaaid worden, maar daarvoor komen we alleen in aanmerking als we onze hypotheekrenteaftrek op de schop doen. Chantage very much?

Qippie | 26-08-20 | 19:58 | 1

Mark R zei ooit dat de HRA compensatie was voor de hoge inkomstenbelasting. Nu is het zo dat je 56% betaalt maar zo voor 37% mag aftrekken.

Mark Rutte geeft gewoon te veel geld uit, linksom of rechtsom.

Nichtsneues | 27-08-20 | 08:16

VVD stemmen moet wel haast een vorm van zelfkastijding zijn.

Lafayette | 26-08-20 | 19:37 | 1

MSM zegt dat Geertje en onze Tjer nasi's zijn en waar moet je dan anders op stemmen als je geen gristen of een lefty bent? Juist ja.

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-20 | 20:52

Hypotheek rente aftrek stelt de laatste jaren al geen kut meer voor. Afschaffen prima, maar schaf dan ook het eigenwoningforfait en overwaarde opeten bij in de bijstand terecht komen af.

CarelJan7937 | 26-08-20 | 19:35

Ach, Rutte speelt een spelletje voor de Buhne, de verkiezingen zijn immers in aantocht, en de hypotheekrente versneld afbouwen is dan electorale zelfmoord.
Maar, geen zorgen, een dag na de verkiezingen zijn alle beloften vergeten , en dan telt het woord van de Brusselse meesters weer voor Rutte en worden we keihard genaaid.

me163komet | 26-08-20 | 19:11

Prima om iets aan de hra te doen, maar dan wil ik graag mijn spaarhypotheek boetevrij over kunnen sluiten naar een nieuwe hypotheek. Want je moet niet de doelpalen verplaatsen tijdens het spelletje. Dat is oneerlijk.

BBRDWR | 26-08-20 | 19:07 | 1

Dat kan ook

Stuitend | 26-08-20 | 22:42

Ze zijn aan het uitzoeken wie de tanker vol met gratis geld naar Zuid-Europa gaat volladen. Wordt het weer de automobilist die al het meeste betaald in vergelijking met omringende landen, wordt het weer de energierekening die al voor het grootste deel uit belasting bestaat? Hypotheekaftrek, daar is nog weinig genaaid de afgelopen jaren. Buk maar vast, als je nog een hypotheek hebt.

Crusher | 26-08-20 | 18:48 | 1

Weinig genaaid zegt u?
- Verplicht annuitair / lineair aflossen
- Max 30 jaar aftrek
- Versnelde en nogmaals versnelde afbouw rentepercentage aftrek
- Bijleenregeling

_pacman_ | 26-08-20 | 18:51

De laatste jaren worden er rond de zeventigduizend huizen per jaar gebouwd (bron Rijksoverheid). Er is echter volop vraag om het dubbele aantal te bouwen.
Hoe kan het dat een minister van Volkshuisvesting als Bogaers (KVP) erin slaagde om midden jaren zestig 100.000 woningen per jaar te bouwen?

theo-is-dood | 26-08-20 | 18:46 | 5

@_pacman_ | 26-08-20 | 18:53: Er is ruimte genoeg in de Flevopolder om nog twee/drie steden ter grootte van Almere erbij te bouwen. En de boeren verkopen graag hun landbouwgrond (€8 / m2) als bouwgrond voor de tienvoudige prijs

theo-is-dood | 26-08-20 | 19:40

CBS: "Tussen 2000 en 2012 zijn er ruim 170 duizend woningen gesloopt."

W_F | 26-08-20 | 21:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Kom maar door met de verkiezingen?!? Dit is Amerika niet waar Twamp aan de vooravond staat voor een herverkiezing. Het enige wat hier ge/herkozen wordt is Marx Rutte. Meer massa immigratie, meer EUSSR, meer geld naar knoflooklandjes/ijzeren gordijn, meer klimaatbelasting voor het proletariaat, meer mensen- en grondrechtsschendingen, minder democratie, minder privacy en minder hypotheekaftrek.

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-20 | 18:43 | 1

Ik snap best dat je in een coalitie af en toe wat moet schipperen met je partijbeginselen maar in welk beleid van het kabinet kan een VVD’er zich nu in hemelsnaam nog herkennen. Werkelijk alle, keurig door u opgesomde punten, zijn volledig in strijd met deze beginselen.

Frans Laarmans | 26-08-20 | 18:56

Nonsens opmerking over de grootte van de VVD in de peilingen, in het 2e artikel in de Telegraaf een paar minuten geleden. 32 en dalende , bij De Hond, geen 40

Liberalen houden in coalitie poot nog stijf
VVD trapt op ’hypotheek-rem’
Door LEON BRANDSEMA

"Als de partijen in aanmerking komen voor de nieuwe regering zullen ze die hoogstwaarschijnlijk wel weer moeten voeren met de VVD. De liberalen steven vooralsnog met zo’n 40 zetels in de peilingen af op een stevige plek aan de onderhandelingstafel. De vraag is of de partij de poot dan wel stijf houdt."

www.telegraaf.nl/nieuws/1687616179/vv...

Zwizalletju | 26-08-20 | 18:41

Afschaffen die hypotheekrente aftrek dan blijven er nog meer miljarden over die overgemaakt kunnen worden naar Zuid Europa... Het mag van mij nu direct worden afgeschaft maar dan wel meteen als wisselgeld de belasting op arbeid omlaag.

Mark zit te Dutten | 26-08-20 | 18:32 | 2

Een overheid wil altijd meer, niet minder minder minder....

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-20 | 18:44

Misschien kunnen ze bankrekeningen ook afschaffen en iedereen's geld direct bij de belasting laten storten. Maakt het wel zo makkelijk. Krijgt u elke week een paar voedselbonnen....

Ik denk dat er een paar partijen heel gelukkig worden van deze gedachte

ikpislauwbier | 26-08-20 | 18:44

Zijn genoeg dombos die op vvd stemmen; voor die paar maandelijkse tientjes die je voor die aftrek terugkrijgt. Moet je kijken wat de vvd je verder allemaal nog véél méér per maand kost, en niet alleen financieel.

Santoku | 26-08-20 | 18:27

Weg ermee, en als daar al een perfecte timing voor bestaat, dan is het wel precies nu, nu de rente historisch laag staat. Te idioot voor worden, deze villa-subsidie.

En voor de goede orde: als we dan toch bezig zijn, graag het héle belastingstelsel op de schop. Vlaktaks, met de herinvoering van een belastingvrije voet van zeg € 10K; daarnaast wèg met alle (nog resterende) aftrekposten, maar zeker ook alle toeslagen. Je redt het maar van die belastingvrije voet, en als dat niet voldoende voor je is: handjes laten wapperen.

EefjeWentelteefje | 26-08-20 | 18:27 | 2

Da's het probleem hier: Die hypotheenrente gaat wel weg. Maar al die andere dingen die u noemt, gaan niet gebeuren.

Ik snap wat u bedoelt met de timing "nu de rente historisch laag staat". En dat klopt als u de hypotheekrente beslissing in een vacuum plaatst. Maar dit vindt niet in een vacuum plaats: de rente staat zo laag om een reden. Een scherpe, diepe recessie en de overheid heeft veel-te-veel geld uitgegeven.

Een overheid met geldhonger hoort dus ook bij dit moment, deze timing. En dat maakt de timing dus zo beroerd als het maar kan. Nu is het een tax grab en krijgt u er niets voor terug.

Als je de hypotheek rente wegdoet bij hogere rente stand, dan kun je een herziening van het belasting stelsel verwachten.

Juist nu moet je het niet doen.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 18:37

Juist. Volledig met u eens.
Dan kunnen al die faalambtenaren bij de belastingdienst en ook de toeslagenafdeling misschien een nuttige baan zoeken.

Timide_Aso | 26-08-20 | 18:38

Hahaha, dat wordt weer lachen voor de VVD. Nou stelt die hypotheekaftrek met de huidige lage rente eigenlijk geen reet meer voor, maar de pavlov-reactie van alle huizenbezitters is “AFBLIJVEN!” Electorale zelfmoord voor alle andere partijen dus (hoe groot hun gelijk ook is). Goed bezig Mark !

Azijnist | 26-08-20 | 18:23 | 2

Precies. Ze tuinen er met open ogen weer in.

Santoku | 26-08-20 | 18:35

ik jrijg dankzij mijn spaarzejerhypotheek toch jaarlijks nog een maandsalaris extra terug, het stelt dus wel degelijk een reet voor in nijn geval.

me163komet | 26-08-20 | 19:13

Verkiezingen... Niet dat het iets verandert,
maar ik kijk er naar uit.

wiener mit pommes | 26-08-20 | 18:22

Als de VVD zegt "het staat als een huis" dan mag U er gevoegelijk van uit gaan dat er op korte termijn aanzienlijk versobert wordt op het vlak van hypotheekrente aftrek.

De Ana(a)list | 26-08-20 | 18:22 | 1

Als de VVD iets zegt, dat weet je precies wat de VVD gaat doen.

W_F | 26-08-20 | 21:15

Hypotheeksubsidie.

Bigi Bana Boy | 26-08-20 | 18:18 | 1

Dat is het eigenlijk gewoon. Subsudie op het maken van schuld. Economisch gezien weinig verantwoord

Fijn_dat_je_er_bent | 26-08-20 | 18:37

Het is (al langer) tijd voor een harde reset. Het hele belastingstelsel moet op de schop. Bij iedere transactie blijft er ergens geld aan een strijkstok (aka overhead) hangen. Vlaktax en _alle_ subsidies / toeslagen afschaffen. Maar dat kost de overheid banen want dan moet er hard in eigen vlees gesneden worden. Gaat dus niet gebeuren tenzij we de guillotines eens uit het vet gaan halen.

Vanilla | 26-08-20 | 18:14 | 2

Ach en? In Australië heb je geen HRA op eigen woning, maar wel aftrek van alle kosten (ook rente) voor een beleggingspand. Resultaat? In Sydney koop je onder 1 mil weinig meer en iedereen mekkert.

Recreatiedictator | 26-08-20 | 18:20

@Recreatiedictator | 26-08-20 | 18:20: Sydney is een miljoenenstad, een pietsje vergelijkbaar met Amsterdam misschien. Ik denk dat het in rural Australië allemaal wel meevalt. Dat is in Nederlandje niet zo. Persoonlijk jaren ingeschreven gestaan voor een huurhuis tijdens en na mijn studie en rara politiepet, uiteindelijk 7 jaar (op mijn 32e) geleden iets gekocht wat zonder de HRA van zijn leven niet mogelijk was geweest. En denk maar niet dat ik in al die jaren iets van een huurhuis of appartement toegewezen heb gekregen.

Vanilla | 26-08-20 | 18:30

Waarom de hypotheekrente-aftrek uberhaupt nog bestaat, dat is de juiste vraag. Een villa van een miljoen met een hypotheek van een miljoen, maar tegelijk een tweede villa (cash betaald) aan de cote-d'azur... leuke constructie, alleen om de rente te kunnen aftrekken, het is mogelijk. Vroeger kon je je tweede villa ook met een hypotheek financieren en daarvan de rente aftrekken. En dat was niet eens zo heel lang geleden...

Analia von Solmsch | 26-08-20 | 18:14 | 1

Toen had je ook een toptarief van 72% in de inkomstenbelasting

theo-is-dood | 26-08-20 | 18:59

Beetje laat.

mr_awesome | 26-08-20 | 18:12

Of ze weten bij de VVD hélemaal niets meer te verzinnen, of ze leiden aan een soort partij-alzheimer, of politiek is teruggebracht tot een soort van Aap-noot-mies niveau. In elk geval maakt me dit zo verdrietig.

jovank | 26-08-20 | 18:09

pure afleiding van zaken die er ECHT toe doen. HRA gaat ondertussen nergens meer om. Je hypotheek zonder HRA van nu is een stuk goedkoper dan 5 jaar geleden met.

Ir. Wilhelmus | 26-08-20 | 18:05 | 2

Alleen de huizenprijzen zijn helaas bijna verdubbeld sinds 5 jaar...

Papa Jones | 26-08-20 | 18:11

Ja, de echte klappers gaan worden het afpakken en/of kapot belasten van nu al opgebouwde pensioenen.

W_F | 26-08-20 | 21:18

En daarom nooit meer VVD.

Toverkol | 26-08-20 | 18:05 | 1

Onbetrouwbaar, onbetrouwbaarder, VVD....

Wijze uit het Oosten | 26-08-20 | 18:10

Eens kijken of ze ook wegrennen als hierover gestemd gaat worden.

osta | 26-08-20 | 18:04

Moeilijk gaan doen over een hypotheekrente-voordeel van een paar tientjes in de maand, terwijl je net tienduizend euro per huiseigenaar weggepist hebt naar Knoflokistan.
Typisch vvd.

obominotie | 26-08-20 | 18:03 | 4

@oboninotie - Dat moeten dan mensen zijn met een miljoenenvilla, of anders deerniswekkende stumpers die niet weten hoe ze hun hypotheek moeten oversluiten. Hoedanook geen doelgroep waar veel eer valt te behalen.

PikInLilly | 26-08-20 | 18:50

@zws-vl | 26-08-20 | 21:32:
Exact, ik heb nog 2,5 jaar lang een spaarhypotheek waar ik 6,8% rente betaal en krijg.
Als ze wat afschaffen dan graag pas over 3 jaar voor mij, en voor heel veel anderen nog later.

KayakFun | 26-08-20 | 22:50
▼ 1 antwoord verborgen

De hypotheekrenteaftrek staat bij de VVD als een huis in Groningen.

Knufter | 26-08-20 | 18:03

Ik hoopte even op eerherstel voor de HRA. Maar nee. Het is afbouw versus versnelde afbouw. Hoe krijg je de spoedig onder corona depressie tanende huizenmarkt nóg sneller naar de afgrond?

Joostmochtnietsweten | 26-08-20 | 18:00

Waarom niet alle toeslagen en regelingen afschaffen? Allemaal kul als je het mij vraagt en ja ik heb een hypotheek.

Omebert | 26-08-20 | 17:59 | 3

Ik ook. En ik ben het met u eens. Hypotheekrente afschaffen, huurtoeslag, kinderbijslag, partnertoeslag. Al die andere onzin. En dan gewoon de belastingen verlagen.

Knufter | 26-08-20 | 18:04

De HRA levert meer voordeel als je 1. Veel verdient (hogere schaal) en 2. groot huis hebt (hogere hypotheek rente). Het afbouwen er van is dus lekker socialistisch rechtse rijke mensen pesten. Daar doen de linkse rakkers van de VVD en het CDA tegenwoordig maar al te graag aan mee.

Joostmochtnietsweten | 26-08-20 | 18:04

Doe dan maar meteen een basisinkomen en laat alle huizenbezit toevallen aan de staat. Die herverdeelt het op basis van zelf bepaalde criteria. Of is dat al ergens geprobeerd?
Nou ja, was maar een ideetje.

piloot47 | 26-08-20 | 18:05

Met het opnieuw aanzwengelen van de hypotheek discussie, probeert het partijkartel de aandacht af te leiden van andere belangrijkere zaken, zoals de massa-immigratie, de klimaatmaatregelen, en de economische crisis veroorzaakt door de Corona maatregelen (dus niet door het virus zelve). Op deze drie terreinen gaan ze de discussie verliezen van FvD en de PVV, dus rakelen ze de hypotheekrenteaftrek weer op en hopen daarmee op extra zendtijd bij de NPO en extra artikelen in de kranten en websites van de linkse Lügenpresse (hallo Volkskrant en NRC).

dhr.Koffiedik | 26-08-20 | 17:57 | 1

Klopt, zo heeft Koolmees ook onze pensioenen gestolen. Vanaf 2013 is er al niet meer geindexeerd waardoor men 20% inflatie-correctie gemist heeft, en omdat het koolmees pensioenakkoord nog 6 jaar doorgaat met de idioot lage rekenrente worden in de komende 6 jaar nog eens 12% inflatie gejat. Totaal worden alle gepensioneerden en werkenden nog in opbouw voor 32% bestolen en niemand heeft het door wegens corona, boerenprotest, en HRA

KayakFun | 26-08-20 | 22:54

Als de VVD dit loslaat zijn ze linkser dan de CPN. Ik ken geen succesvol socialistisch land.

funkyd | 26-08-20 | 17:56 | 2

China is redelijk succesvol dacht ik zo. U kunt het niet eens zijn met de wijze waarop ze eea bewerkstelligen maar het werkt als tierelier.

_pacman_ | 26-08-20 | 18:09

@_pacman_ | 26-08-20 | 18:09: Chinezen met veel geld (meestal verkregen door corruptie) kopen huizen in het buitenland, hoofdzakelijk Canada en Australië (steden). Ze betalen, zonder met de ogen te knipperen, 50% boven de vraagprijs (geld witten). Dit heeft er toe geleid dat de lokale bevolking (de gewone Canadees of Australiër) geen huis meer kan kopen.

Arachne | 27-08-20 | 01:11

"Binnen Europa is de grote hypotheekschuld van Nederlanders, en de fiscale aantrekkelijkheid om een hypotheek aan te gaan, al langer een doorn in het oog"

Alsof de zuidelijke landen zich en reet aantrekken van die doornen, dus waarom zouden wij dat wel doen?

Desolator | 26-08-20 | 17:55 | 1

Binnen Europa (EU dus) is het heffen van BPM op NL-se auto's al langer een doorn in het oog. Doen we dus niets aan, sterker nog: onder het verkooppraatje 'milieu' is de BPM verder verhoogd. Kijk maar eens naar deze mooie vergelijking:

autorai.nl/bizar-de-prijsverschillen-...

_pacman_ | 26-08-20 | 18:13

Hypotheekschuld naar Box 3, vermogensbelasting levert meer geld op. De VVD is onbetrouwbaar, ze zullen wederom zwichten.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 17:55

Hypotheekrente? Waar?

beldewouten | 26-08-20 | 17:54

Oei, Kluifje moet nu zijn grote leider verdedigen, en wij allen zien dat dat tegen beter weten in is..

Toch wel triest eigenlijk..

Wijze uit het Oosten | 26-08-20 | 17:53 | 7

@piloot47 | 26-08-20 | 18:13:
Ging over zoet en zuur. Die las ik als een verdediging van the Dark Side. Ik zal dat verkeerd hebben gelezen/begrepen.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 18:18

@HP-premium | 26-08-20 | 18:18: Was inderdaad zeeeer ironisch bedoeld. Vanuit een bloedhekel aan Balkenende en consorten.

piloot47 | 26-08-20 | 18:32
▼ 4 antwoorden verborgen

"Van de twaalf miljard euro die het rijk jaarlijks kwijt is aan hypotheekrenteaftrek, gaat bijna de helft naar de 7% mensen met de hoogste inkomens en hoogste hypotheken. De renteaftrek doet allang niet meer waar ze ooit voor bedoeld was, mensen hulp verschaffen om een huisje te kunnen kopen" - Jan Marijnissen 13 jaar geleden. Ik zou zeggen: alle huizen boven de 300.000 en iedereen met een inkomen van meer dan ruim modaal alleen renteaftrek verlenen tot 300.000 en tot ruim modaal inkomen. Dan krijgt iemand in een villa van 700.000 dus nooit meer dan iemand in een huis van 300.000. www.janmarijnissen.nl/2007/10/17/het-...

ecologiste | 26-08-20 | 17:51 | 6

@Analia von Solmsch | 26-08-20 | 17:56: Nederland en een stukje belasting afschaffen?
Ik denk dat de 1000 euro eerder binnen komen.

Ing. eslapen | 26-08-20 | 18:00

@Hunter S. Thompson | 26-08-20 | 17:58: Angst en walging op het dorp. Ach het is feest en er wordt bijgedrukt, veel, heel veel. Groot bewonderaar van je schrijfstijl in Rolling Stone.

ecologiste | 26-08-20 | 18:14

De renteaftrek was nooit bedoeld om mensen hulp te verschaffen om een huisje te kunnen kopen; het was een belastingmaatregel ingevoerd eind 19e door een minister die bankier was: Nicolaas Pierson.

Je kunt slechts iets aftrekken van de belasting, als je ook belasting betaald. De groep en prijsklasse die Marijnissen wilde uitsluiten betaalt meer belasting (alle soorten), krijgt geen toeslagen (de klasse van Marijnissen wel) en betaalt voor allerlei verplichte (semi) overheidsdiensten het volle pond.

En ja, ik weet dat er patsers zijn die handige wegen en weggetjes weten om zaken te ontwijken.

Arachne | 27-08-20 | 01:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Eerst HRA, wat geslacht wordt door het huurwaardeforfait, wat weer geslacht wordt door een aftrek voor geringe eigenwoningschuld, dan nog iets met de wet Hillen. Je mag allang niet meer een te hoge hypotheek hebben, en niet alles aftrekken tegen de hoogste schijf. Het is inmiddels zo complex dat bijna niemand het narekent, en je al helemaal niet een fatsoenlijke tegel over kunt bakken. Het is echt een pussende wond van ellende.

Dus mijn vraag is eigenlijk, hoe kunnen politieke partijen hierover nog onderhandelen?! Zorgvuldig doorrekenen is onmogelijk, wat rest is een nieuw compromis van een paar procenten achter de komma, om wat geld bij de burger op te halen, zonder dat iemand het begrijpt of protesteert.

Feynman | 26-08-20 | 17:50 | 3

De vraag die er werkelijk toe doet is hoe het komt dat er Veel Te Weinig huizen worden gebouwd voor een groeiende bevolking. Hoe kan het dat eind jaren vijftig, begin jaren zestig we erin slaagden om 150.000 huizen per jaar te bouwen? In een tijd dat een metselaar nog alles op zijn rug de ladder op moest dragen.

theo-is-dood | 26-08-20 | 18:16

Windmolens draait alleen op subsidie. O nee, we bouwen er een beleid om. Wij regelen dat 130 de norm is op de snelwegen. O nee, kan niet meer, want stikstof (of zoiets ongrijpbaars). VVD staat geen visie.

LuNaTeeQ | 26-08-20 | 18:16

@theo-is-dood | 26-08-20 | 18:16: Na WO2 lag feitelijk heel Europa in puin. Dat is zichtbaar gebleven tot in de jaren 90.
Er was geen materiaal (bedrijven waren of stilgelegd door gebrek aan grondstoffen vanwege blokkades en sancties of de bedrijven waren platgebombardeerd) en woningen waren broodnodig.

De bouw in de jaren 50 en begin 60 was revolutiebouw. Die huizen zijn gebouwd met mindere kwaliteit materialen. De opdracht aan de ontwerpers en bouwers was: deugdelijke huizen bouwen met minimale middelen en lage kosten.
Er verrezen huizen, scholen, kerken, wijkgebouwen die ongeveer 25 tot 30 jaar moesten dienen. De filosofie was dat er na 25 jaar voldoende kwalitatief hoog bouwmateriaal zou zijn, dat de technieken en ontwikkelingen toegenomen zouden zijn en dat Nederland uit het dal van de oorlog zou zijn gekropen.
Dan konden er betere blijvende woningen en gebouwen worden gebouwd en moest de revolutiebouw worden afgebroken.

Arachne | 27-08-20 | 01:03

Waar staat de VVD nou eigenlijk wel voor?

LuNaTeeQ | 26-08-20 | 17:49 | 6

@Bali Lovert | 26-08-20 | 17:50:
Heb dan ook het vermoeden dat er bij VVD stemmers zwepen met spijkers aanwezig zijn? Waar ze zichzelf in de avond mee op de rug slaan en dan roepen: "ik zal blijven stemmen op mijn geweldige retorische leider en Brussel is mijn god!" ?

Jan, Leiden | 26-08-20 | 18:00

@Jan, Leiden | 26-08-20 | 18:00: ja zoiets maar dan meer in figuurlijke zin, als: geef mijn graagbetaalde belastinggeld zo idioot mogelijk uit zodat ik nog meer aan uw goddelijke leider mag afdragen!!

Rest In Privacy | 26-08-20 | 18:05

De vvd is de partij van gewetenloze mensen die letterlijk over lijken gaan voor een dubbeltje winst.

obominotie | 26-08-20 | 18:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Afschaffen is niet in het belang van huidige huizenbezitters. Daarom is de VVD tegen. Als je ouders dan overlijden en een fictief duur huis nalaten mag je daar natuurlijk wel belasting over betalen, maar daar hebben we het even niet over.

jcvjcvjcvjcv | 26-08-20 | 17:47 | 2

Wanneer VVD tegen de afschaffing hypotheekrenteaftrek is, waarom heeft het zittende kabinet als Nederlandse vertegenwoordiging van de EU regels voor steunpakketten zo streng gemaakt dat ook deze wel gáát sneuvelen? Is dat dan ineens niet óók de VVD?

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:50

Voor de huidige GROOT-hypotheeknemers wel ja, voor de kleine man met ‘modale’ hypotheek én lage rente is het per maand tientjeswerkt.

Santoku | 26-08-20 | 17:51

Psssttt... goede doelenaftrek blijft dat nog wel? Of mag dat ook niet volgens de strengere door Nederland zelf opgestelde en door EU aanvaarde regels? Vraag dit voor een vriend.

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:44 | 3

Gaan ze daar nog meer op knijpen, dacht dat ze dat al reeds gedaan hadden?

Stel je toch voor dat steeds meer mensen denken beter te kunnen weten in welk goeds — al dan niet lokaal — te investeren met een gift, omdat de overheid dat niet doet. Dat kan natuurlijk niet waar zijn dat de overheid dit ‘misloopt’. Tot max. 10%. van jaarinkomen kun je als gift(en) aftrekken.

Santoku | 26-08-20 | 17:59

Staat idd ook onder druk

theo-is-dood | 26-08-20 | 18:18

U wilt uw donatie aan BLM aftrekbaar houden?

Arachne | 27-08-20 | 00:55

Renteaftrekplafond? Alles boven de 7 ton redt uwen reedt met de rest van uw Hypotheek. Want dat kan.

Naall | 26-08-20 | 17:44 | 1

Nee, gehele afschaf dus....

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:45

Wel vervelend voor Ronaldo: net een mooi vrijstaand huis gekocht in Jisp, met een forse hypo, en dan dreigt er nu aan de aftrek te worden gemorreld. Ik kan meevoelen met de pijn.

Kuifje-naar-Brussel | 26-08-20 | 17:43 | 3

Als je op basis van de geldende regels een deal maakt.
En vervolgens verandert de overheid de regels waardoor die deal ineens onhoudbaar wordt, dan heeft u inderdaad te maken met de ergste vorm van beleid.

Een onbetrouwbare overheid die steeds de spelregels verandert.
Als u investering dood wilt maken, is dat de ideaale manier.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 17:52

@Watching the Wheels | 26-08-20 | 17:47: Zalk?

piloot47 | 26-08-20 | 18:09

Was er nog iemand die er vanuit ging dat de VVD zich aan haar woord houdt?

kunstliefhebber | 26-08-20 | 17:43 | 6

Na Nijpels, Zalm, Dijkstal, Rutte?

Nee.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 17:49

Helaas ongeveer 30/150e van de stemmers in NL

Frans Laarmans | 26-08-20 | 17:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Hier kon u op wachten. Het laatste stukje rechtse mening/gedachtengoed naar de filistijnen. Als de vvd overstag gaat, dan kunnen ze fuseren met d66 dan wel pvda.

Trasnochador | 26-08-20 | 17:39 | 1

Is het in principe niet 1 winkel met 3 vestigingen?

Arachne | 27-08-20 | 00:54

VVD koopt stemmen met subsidies. Lijkt wel een socialistische partij.

petersteenkamp | 26-08-20 | 17:37 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan ook alle subsidies afschaffen.
Eens kijken wie zijn eigen broek nog op kan houden

Het leven is zwaar | 26-08-20 | 17:37 | 1

Precies alle subsidies en toeslagen afschaffen. Gewoon een eerlijke verrekening en verdeling met belastingen. En bepaalde aftrekposten zoals (periodieke) giften behouden. Want, geven dat kan diegene die geeft beter dan de overheid... die neemt en neemt en waar gaat dat geld allemaal wel niet heen?

Santoku | 26-08-20 | 18:03

Onder de VVD is het eigen huis van spaarpotje in een melkkoe (voor de overheid) getransformeerd. Je betaalt nu over een looptijd van 30 jaar al meer belasting dan dat je voordeel ontvangt! Hoe anders was dat voor Rutte!!!
Dat de HRA afgebouwd wordt is 1 ding. Dat de wet Hillen ook vermoord wordt zodat aflossen geen zin heeft is gewoon crimineel te noemen.

du Roi Soleil | 26-08-20 | 17:37 | 2

Vroeger kreeg je ook de doodstraf voor rente

Vleespet96 | 26-08-20 | 17:40

@Vleespet96 | 26-08-20 | 17:40: Vroeger werd ook nog eens een regent geslacht als ie zo iets flikte.
Iets zegt mij dat we vrij snel 400 jaar terug atavismen met zijn allen?

geen koning | 26-08-20 | 20:31

En als de prijzen dalen, dan ook buitenlandse investeerders buiten de deur houden.
Huisjes zijn schaars goed in NL.

Ruimedenker | 26-08-20 | 17:37

Als huiseigenaar zeg ik: afschaffen die zooi. Het is al te gek voor woorden dat een eigen huis niet gewoon in Box 3 wordt geplaatst.

de IJsman | 26-08-20 | 17:36 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 26-08-20 | 17:44: de bezittingen en vermogens worden helemaal niet belast. Bezittingen, alsin spullen, worden sowieso al niet belast. Auto's, schilderijen, opblaaspoppen, etc. Vermogen wordt ook niet belast. Formeel wordt het (forfaitair) rendement dat je ermee maakt wel belast. Dus bijvoorbeeld de rente die je ontvangt over je spaargeld. Op een woonhuis maak je geen rendement, daarom is het eigen woning forfait ook zo absurd. Box3 is hierop dus zeker niet van toepassing en zou het ook niet moeten worden. Feitelijk niet en principieel niet.

nicknamee85 | 26-08-20 | 18:00

Precies, zeker oneerlijk. In feite is het huis al nooit helemaal van jou — ook al is die helemaal hypotheekvrij — want als je de belastingen niet zou betalen nemen ze je je huis af.

Vroegah, stimuleerde ze ook de aankoop van een auto, totdat veel mensen een auto hadden en toen konden ze gaan betalen. Proberen/doen ze nu ook met eigen huisjes.

Als het huis van jou is, is het van jou; niks te belasten op dit en dat. Doe maar vanaf bezit van drie huizen of meer flink belasten. Begin maar bij die Oranjes, ook al heeft ie die onder BV’tjes hangen.

...uiteraard is waterschapsbelasting wel zo eerlijk, als je bezit hebt wat droog moet blijven.

Santoku | 26-08-20 | 18:10

Eerste zin mee eens. Tweede zin walgelijke onzin.
Of gaat u ook betalen voor uw schilderij? auto? Fiets?
Nu niet zeggen dat u dat al doet want de aanschafbelasting zit al in uw huis.

geen koning | 26-08-20 | 20:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Als huizenbezitters belastingkorting krijgen, dan moeten de belastingen voor andere mensen omhoog om dezelfde belastingopbrengst te krijgen. Netto is het dus een inkomensoverdracht van huurders naar huizenbezitters.
Maar deze subsidie betekent dat huizenkopers meer te besteden hebben, en met een krappe woningsmarkt betekent dat dat de huizenprijzen omhoog gaan. Dus ook de subsidieontvangers gaan er minder op vooruit dan ze denken. Wie er het meest op vooruit gaan is handelaren en hypotheekverstrekkers, dank zij de hogere prijzen. Vanuit de vrije marktideologie zou je kunnen denken dat de hogere prijzen ook een stimulerende invloed heeft op de huizenbouw, maar die wordt dan weer beperkt door gebrek aan bouwvergunningen en gebrek aan gekwalificeerde bouwvakkers.

petersteenkamp | 26-08-20 | 17:35 | 1

Precies, is gewoon prijsopdrijvend. Mensen kijken wat ze maximaal kunnen lenen/besteden... het zogenaamde voordeeltjes baat in de zaken zitten van de banksters.

Santoku | 26-08-20 | 18:22

De hypotheek rente aftrek kwam er ooit toen alleen de betergestelde een koophuis kon veroorloven. Toen vond de VVD het wel wat. Toen was het alleen de eigen achterban die er gebruik van maakte.
Nu iedereen na 70 jaar woningnood gedwongen is om huizen te kopen en alle lagen van de bevolking van de hypotheekrente aftrek gebruik maken willen ze er weer van af.

Osdorpertje | 26-08-20 | 17:35 | 4

@_pacman_ | 26-08-20 | 17:46:
Zo is het.

Ik heb geen flauw idee waar mensen de fabel vandaan halen dat het is ingevoerd vanwege het stimuleren van eigen woning bezit.

Die fabel helpt echter wel om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Johnweer | 26-08-20 | 18:29

@Johnweer | 26-08-20 | 18:29: Dat was dus geen fabel, alleen was het niet het originele idee erachter. Artikel niet gelezen verder?

Beau_Reaal | 26-08-20 | 21:22

@_pacman_ | 26-08-20 | 17:46: Interessant leesvoer! Onbegrijpelijk dat de overheid de HRA zo lang heeft laten bestaan.

nieuwe_Deen | 26-08-20 | 22:03
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem is in de eerste plaats dat er te weinig huizen zijn, daardoor stijgt de prijs. Oorzaak daarvan is mede het beleid van Rutte (heel cynisch zou je denken: minder huizen is meer geld voor de vastgoedvriendjes van de VVD, aan de andere kant kant het ook een naief vertrouwen in "de markt" zijn). Onze politiek faalt hier, want ondanks dat probleem er al jaren is (en verergert) en nog steeds worden er niet genoeg huizen gebouwd.

Zoiets | 26-08-20 | 17:35 | 3

Zo'n 400 sprinkhanen die wekelijks ons land binnenvallen en het gaat maar door. Die mensen moeten ook wonen. Werken laten we voor het gemak maar achterwege.

Ommezwaai | 26-08-20 | 17:55

@Ommezwaai | 26-08-20 | 17:55: die 400 zijn het boost-effect voor het eerdere probleem. Die 400 zorgen er in bepaalde wijken voor dat mensen dan toch maar liever doorstromen naar een koopwoning. Win-win

Rest In Privacy | 26-08-20 | 18:08

Zodra die 400 een verblijfsvergunning hebben, wordt stapsgewijs het hele dorp in land van herkomst overgeheveld. Toen het "gastarbeider" programma beeindigd was, waren er zo'n 30.000 Turken en Marokkanen in Nederland. Hiervan is ongeveer de helft terug gegaan. De overgebleven 15.000 zijn er inmiddels zo'n driekwart miljoen geworden (50x zoveel). Kortom, de eerste 15.000 zijn twee groeikernen (een Turkse en een Marokkaanse) gebleken. Maar de huidige instroom komt uit een groot aantal landen, en dus krijgen we er een groot aantal verschillende groeikernen bij. Bij ongewijzigd beleid verwacht ik dat de legale migratie uit de derde wereld naar Nederland dus fenomenale vormen aan gaat nemen.

petersteenkamp | 26-08-20 | 22:23

VVD maar stemmetjes willen beschermen.
Want hiermee pakken ze de eigen achterban ook natuurlijk.

Prachtig! Op naar 20 zetels (en lager) aub!

Gazzerop | 26-08-20 | 17:31

We moeten er uiteindelijk van af, vind ik. Dus hier #team Hoekstra.

Kuifje-naar-Brussel | 26-08-20 | 17:30 | 7

@_pacman_ | 26-08-20 | 18:00: juist de VVD zou m.i. realistische- en relevante vragen moeten stellen. De VVD is verworden tot een hol vat.

therealbraindump | 26-08-20 | 18:12

@therealbraindump | 26-08-20 | 18:12: Nou niet al te positief over de Vvd.
Hol vat?
Daar zat ooit nog wat in, nietwaar?
De Vvd is precies wat het altijd was... intens hol.

geen koning | 26-08-20 | 20:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Psalm 42, The answer to the ultimate question of life, the universe and everything

Lu_Tze | 26-08-20 | 17:29

Ok, ik heb een koophuis, nog 6 jaar hypotheek.
Bouw maar lekker af.
Weg met die subsidie.
Dan ook kinderbijslag weg.
Ja, ik heb kinderen, maar slechts 2 en geen 6.
Schaf alle subsidies maar af.
Gewoon kopen als je kan of doorsparen tot je het wel kunt kopen.
Prijzen zullen vanzelf dalen, zodat mensen het sneller zullen/ kunnen kopen.
“Boter bij de vis, wel zo fris”.

Ruimedenker | 26-08-20 | 17:29 | 10

En van mij mag de woning naar Box 3, want daar heb ik geen last van.

Als we dan toch egoïstisch gaan doen, dan wel goed doen he.

Johnweer | 26-08-20 | 18:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Mensen die "gedoe" zeggen willen meestal een inhoudelijke discussie vermijden omdat ze zelf een belang hebben bij de status quo maar dat willen verhullen, of er gewoonweg te dom voor zijn en dat zelf eigenlijk ook nog net wel snappen.

OverdaanDerOnderheid | 26-08-20 | 17:29

Is Kuif vrij vandaag?

Trumme | 26-08-20 | 17:27 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben voor direct afschaffen. De rente heeft nog nooit zo laag gestaan, dus het verlies is gering. Voorwaarde is wel dat lopende hypotheken per direct kosteloos mogen worden omgezet naar een nieuwe hypotheek en dat de overheid met de banken afspreekt dat de rentes op die nieuw af te sluiten hypotheken heel dicht bij de 0% zit. Dat kan want als de staat garant staat, kan ze nu ongeveer tegen negatieve rente lenen. De marge tussen negatief en 0% mogen de banken dan in hun zak steken.

Verder is het natuurlijk belachelijk dat we dit doen in opdracht van de EU om een kruimel terug te krijgen van onze jaarlijks miljardenafdrachtbonanza. Laat Rutte gewoon die 6 a 6,5 miljard inhouden Op de afdracht over 2021. En als er commentaar komt, gewoon ook de rest inhouden. Het gezegde ‘de betaler bepaalt’ moeten we weer in ere herstellen,

AnitaDik | 26-08-20 | 17:26 | 7

Prima, krijg ik dan mijn 11000 euro terug van het oversluiten jl februari?

geen koning | 26-08-20 | 20:13

"Voorwaarde is wel dat lopende hypotheken per direct kosteloos mogen worden omgezet naar een nieuwe hypotheek en dat de overheid met de banken afspreekt dat de rentes op die nieuw af te sluiten hypotheken heel dicht bij de 0% zit" In dat geval ben ik het volledig met u eens!

ecologiste | 27-08-20 | 09:16
▼ 4 antwoorden verborgen

De hypotheekrenteaftrek is toch al bijna een wassen neus geworden. Laten we de gemiddelden er eens bijpakken. Koopsom woning 310.000 euro. Rente kan 20jr. vast tegen 1,5%. Verplicht annuïtair of lineair aflossen voor renteaftrek. Rente per jaar is 4.650 euro. Eigenwoningforfait per jaar is 1.860 euro. Restant aftrekbaar is 2.790 euro. Is bijna zover afgebouwd dat iedereen tegen max. 37,05% kan aftrekken. Dus een aftrekbaar bedrag van 2.790 euro tegen dat tarief geeft een vermindering belastingdruk van 1.033 euro, in het duurste (1e) jaar. Daarna daalt de betaalde rente dus ook de aftrek. Dat is per maand circa 85 euro.
Als mensen die in een (gemiddeld) koophuis van 310.000 euro wonen, en dus minimaal zo'n beetje 65k. bruto per jaar verdienen die 85 euro heel erg missen, doe je al iets niet goed volgens mij. Het is niet voor niets dat gezien deze rentestanden heel veel mensen gewoon weer kiezen voor aflossingsvrij (niet dat ik dat verstandig vind), ondanks dat ze dan de rente niet mogen aftrekken.

breakingnews | 26-08-20 | 17:26 | 10

@Johnweer | 26-08-20 | 18:23: Oversluiten kost geld. Je was er ook met je volle verstand bij toen je tekende voor 5% rente hè. Ik ben zo realistisch als wat, jij niet. Want oversluiten kost geld, dat is verschrikkelijk. Als je nu oversluit, kun je je boeterente (die je anders toch betaald had, omdat je met je domme kop zolang voor 5% rente had getekend) ook nog aftrekken. Dus lekker doen Johnweer.

breakingnews | 26-08-20 | 21:51

@theo-is-dood | 26-08-20 | 18:35: Veel mensen willen zekerheid en nemen dus een vaste rente voor 15 a 30 jaar. Dat soort termijnen moet je echt aan denken bij HRA.

nieuwe_Deen | 26-08-20 | 22:07

@breakingnews | 26-08-20 | 21:51: Het is nog maar een paar jaar geleden dat de rente beneden de 5% zakte. Die had al lager moeten zijn vanwege de Euribor rente maar de vervloekte NL-se banken voerden die pas veel later in. Nog nooit zijn de rente percentages zo laag geweest als nu. Ik weet nog dat ze zelfs boven de 10% lagen. Dus dat iemand ze voor lange tijd vastzet is goed te begrijpen. Mocht namelijk de rente flink stijgen dan kun je het niet betalen en wordt je je woning uitgezet door zo'n lelijke deurwaarder. Maar ineens ging die vervloekte ECB geld bijdrukken en vloog de rente omlaag. Je wordt als gewone man in dit land altijd weer gepakt door: banken, roverheid en andere machtige monopolisten.

ecologiste | 27-08-20 | 09:14
▼ 7 antwoorden verborgen

VVD moet wel anders zakken ze nog verder in de peilingen en gaat PVV groter worden en dat wil de VVD beslist niet.

Cocorico | 26-08-20 | 17:25 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 26-08-20 | 17:32: Yep. Hier is er 1. En deze was zo slim om een huis te kopen die hij nog makkelijk kan betalen zonder die hypotheek aftrek. Of eigenlijk gewoon leven naar je inkomen. Maar ik denk dat de gemiddelde VVD er dus echt boven zijn stand leeft en afhankelijk is van die aftrek.

DrachiR | 26-08-20 | 17:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Smerig om eenzijdig de spelregels te kunnen veranderen van lopende constructies.

Veepert | 26-08-20 | 17:23 | 4

@stipjes | 26-08-20 | 17:26: sorry hoor. Dit is gelul in de ruimte. De verstrekkingsnormen worden steeds strenger.
Het probleem is nu juist dat cliënten naar die hypothekenboer lopen die het hoogste bedrag verstrekt. In Nederland krijgt de bank altijd de schuld.

theo-is-dood | 26-08-20 | 17:35

En zeker voor mensen die lange vaste renteperiodes hebben met een relatief hoge rente. Ze moeten met hun handen afblijven van reeds vastgelegde constructies. Wat je met nieuwe hypotheken doet, is een ander verhaal.

stiffy | 26-08-20 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

De VVD is een soort sekte, net als de linkse kerk. De leden blijven die partij onvoorwaardelijk steunen, hoe dan ook. Daarom wordt de man die overal dwangmatig om grijnst (hahaha nee joh ) straks toch weer MP. De VVD is een typisch Nederlands fenomeen (bitterballen, dixieland orkestjes, oranje stropdassen en "beschaafd" onder elkaar praten over "ons seurt mensen") dat je nergens anders tegen komt. Een soort subcultuur, die moeilijk is uit te roeien. We zijn voorlopig nog niet af van Mark Rutte.

Motleycrew | 26-08-20 | 17:23 | 4

@Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:30: Bij een sekte lever je al je aardse bezittingen vrijwillig in.
Ik heb nooit Vvd gestemd dus vrijwillig is het niet.

geen koning | 26-08-20 | 20:06

@geen koning | 26-08-20 | 20:06:
Gaat ook om degenen die wél VVD stemmen.

Jan, Leiden | 26-08-20 | 20:57

De VVD is begonnen als een afsplitsing van de SDAP, die zich na de oorlog PvdA noemde. Het liberalisme is dus een broertje van het socialisme.

Arachne | 27-08-20 | 00:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dus wij moeten 21 miljard betalen, krijgen vervolgens 7 miljard terug ALS we hervormen? Dus netto 14 miljard betalen en we moeten hervormen. Wat NL braaf zal doen, en de zuidelijke landen niet. Alleen zodat we in de toekomst nog meer kunnen overmaken naar het zuiden. Het afschaffen van de hypotheekrente aftrek levert tenslotte heel wat op.

Aad Teïst | 26-08-20 | 17:22 | 1

De overheid krijgt dat, als ze de bevolking een beetje extra uitpersen. No-brainer dus, doen ze direct.

nieuwe_Deen | 26-08-20 | 22:08

Ooit....
Ooit komt er een dag dat Rutte niet meer liegt. Een dag waarop Grapperhaus een goed besluit neemt. Komt er een dag dat Hugo zijn schoenen van Van Haren draagt tijdens een persco. Een dag waarop Ollongren blijkt toch te weten wat het woord integriteit precies wil zeggen.
De 4 ruiters van de apocalyps. Op die dag eindigt de wereld.
Ooit komt die dag.

The2Amendment | 26-08-20 | 17:22 | 3

"Ooit komt er een dag dat Rutte niet meer liegt."
Die dag valt toevalligerwijs exact op de dag van zijn uitvaart.....

Ommezwaai | 26-08-20 | 17:49

Belasting inkomsten lopen terug dus zijn er ambtenaren aan het lobbyen.
Alles is bespreekbaar ,behalve het bezuinigen op ambtenaren ( die een pak aan hebben)
En van onze heilige huisjes blijf je ook af.
Asielbeleid,ontwikkelingshulp en cultuur.
Dit zijn dingen waar de overheden nooit genoeg van hebben.

pejoar | 26-08-20 | 17:22 | 2

Aan het begin van de coronacrisis legde een grote groep ambtenaren in de zogenoemde ’brede maatschappelijke hervormingen’ al een optie voor om de hypotheekrenteaftrek op de schop te nemen."
.
Hopelijk dat deze ambtenaren nu eindelijk eens overbodig zijn geworden. Dit is een prima tijd om nu eens goed schoon schip te maken onder dit soort ambtenaren.

Ommezwaai | 26-08-20 | 17:47

@Ommezwaai | 26-08-20 | 17:47: Alsmede aan alle toeslagen? Grappig dat het in dit geval 'aftrek' heet?
Zorg'aftrek"
Kinder'aftrek'
Alle toeslagen en aftrekken afschaffen.
2 miljoen ambtenaren in de bijstand .
Scheelt een paar miljard per maand.
Het is allemaal niet zo lastig?

geen koning | 26-08-20 | 20:01

Overheid is onbetrouwbare zakenpartner. Je gaat als burger langdurige commitments aan zoals investeringen in zonnecellen, spaar-hypotheek, enz.

Ik zal nimmer een - bijvoorbeeld - renteloze "vergroenings" lening nemen, precies om die reden, totaal niet te vertrouwen die gasten.

harry21 | 26-08-20 | 17:22 | 3

In de jaren 80 moesten we de huizen isoleren. Dubbel glas. Want besparing enzo. De mensen deden dit en de overheid verhoogde vervolgens de prijs van het gas, want de rijksinkomsten daalden door het lagere verbruik.
Dit spelletje heeft zich meerdere malen herhaald. Ik heb het probleem destijds opgelost door de meter te overbruggen. Januari en februari waren gratis gasmaanden.

Varende_Reaguurder | 26-08-20 | 17:26

@Varende_Reaguurder | 26-08-20 | 17:26: Dat kon toen nog.. Ik was op vakantie, meneer.
Nu: Uw mob was die twee maanden thuis, ook van uw vrouw en kinderen.
8 jaar voor overbruggen!

geen koning | 26-08-20 | 19:58

Hier trekken wij als burgers een relatief zware wissel op de banken, maar dan met onderpand. Vergeet niet dat de subsidie op de rente uiteindelijk vooral de banken ten goede komt. En de fiscus via alle bepalingen als huurwaardeforfait en het cashen op de overwaarde. Plus de voorheen gegarandeerde betalingen via het kapitaaldekkingsstelsel van onze pensioenen.

Dat is tot de huisvesting, ondanks de EVRM bepalingen, tot prooi werd gemaakt van private equity c.s. In Nederland. Tel daar de monetaire financiering van de EU bij op en het is de schuld van ons als hypotheeknemer? Met je 6,5 miljard aan aalmoes uit Brussel?

Hoe dan, stelletje complete nitwits in Den Haag, manneke Hoekstra voorop?

Hetkanverkeren | 26-08-20 | 17:21

Ik heb niet perse moeite met afbouwen. Wel als dat gebeurt omdat die renteaftrek een doorn in het oog is van Europa. Die aftrek is toevallig wel een dingetje van een van de sterkste economietjes van de EU. Eikels.

Leptob | 26-08-20 | 17:20

We worden al jaren belazerd door dat partijtje van Pinokkio.

gerrie de perrie | 26-08-20 | 17:20 | 1

Maar de VVD stemmer blijft de ogen ervoor sluiten.

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:22

Laat die woningmarkt maar inklappen. Winstmachine gebaseerd op lucht. Terwijl woningen voor de jeugd onbetaalbaar zijn.

azijnseikerT | 26-08-20 | 17:20 | 5

Prima. De jeugd wil toch geen bezit meer. Past niet in het woke wereldbeeld. Gebruik in plaats van bezit. Alles leasen en huren dus. Dat zal ze leren.

The2Amendment | 26-08-20 | 17:25

@Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:23: Het is meer dan stenen en grond. Het is Infra, locatie, vergunningen, recht om te wonen (bestemmingsplan), enz.

harry21 | 26-08-20 | 17:26

@harry21 | 26-08-20 | 17:23:
Integendeel.... zie mijn tegel van 17:27uur. Azijnseikert heeft helemaal gelijk.

Alfred E. Neuman | 26-08-20 | 17:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik krijg nog 1000 euro van Mark 'Grijnsbek' Rutte, een referendum over het Verdrag van Lissabon van Wouter 'Hand op het Hart' Bos en 15.000 kwartjes van Wim Kok.
En dan is er nog het spaargeld dat door toedoen van Gerrit Zalm is verdampt toen hij de gulden 10% te goedkoop inruilde voor de euro.

Varende_Reaguurder | 26-08-20 | 17:20 | 3

Klopt.En je vergeet nog te vermelden die vele miljarden die door onkunde,wanbeleid en gelieg verdwenen zijn.
Iedere burger kan netto 20 procent meer hebben als ze voorzichtiger met belastinggeld zouden omgaan.

pejoar | 26-08-20 | 17:26

U vergeet dat u nog geld van Griekenland terugkrijgt, met rente, en met de groeten van Jan Kees de Jager.

nieuwe_Deen | 26-08-20 | 22:11

Alle VVD-trollen op GS tot voor kort:
"Rutte heeft het geweldig gedaan tijdens COVID en daar gaat de kiezer hem voor belonen!"

De kiezer ziet de stapels COVID-lijken vanwege:
- niet sluiten van Schiphol en de grenzen
- door laten gaan van Carnaval
- mondkapkjes weggeven aan China, en niets meer overhebben voor berjaardentehuizen
- dan maar liegen over mondkapjes
- regering zich verschuilt achter de WHO en RIVM die het keer op keer fout hebben
- etc..

Oeps...

Kennelijk gaat het niet zo lukken met die "beloning".
Dus VVD gooit het over een andere boeg: Ander onderwerp. Dreigen met zuur en over de hypotheekrente aftrek liegen.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 17:20

Een leugen die vaak genoeg verteld wordt, wordt op de duur zelf waarheid.

Schriever | 26-08-20 | 17:17 | 1

Zoals bij de Corona hysterie, de Klimaathysterie, de “geen cent meer naar de Grieken” leugen, etc. etc.

Bolder | 26-08-20 | 17:20

Nu wij het er tóch over hebben: verlaag de BTW even naar zeventien procent voor een periode van twee jaar?

bisbisbis | 26-08-20 | 17:17 | 2

Voorspel nu alvast dat dit 23% hoog en 9% laag wordt ná de verkiezingen wanneer het volgende kartelkabinet er is. Er gaan namelijk miljarden naar Zuid Europa met 2e steunpakketten tegen die tijd. Kiezers zijn massochistisch genoeg om er weer op te gaan stemmen.

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:21

Nee, niet doen. Dit leidt alleen maar tot een dubbele prijsstijging voor de consument. De BTW-verlaging steken de ondernemers in eigen zak (lees: de consumentenprijzen zullen nauwelijks dalen)en over twee jaar betaal jij weer de verhoging. Dubbel genaaid.

AnitaDik | 26-08-20 | 17:33

Alles toneel, alles voor de Bühne. Als EU kucht, springt onze pinocio en maakt er nog een *leuke* show van.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 17:16

Als de VVD zo duidelijk zegt dat de aftrek als een huis staat zal het wel instorten.

voldemort | 26-08-20 | 17:16 | 1

InderdAad. Die aftrek gaat er nu zeker aan. En je afbetaalde huis gaat naar box3 van de inkomstenbelasting. Opdat je er tot je dood belasting over blijft betalen

theo-is-dood | 26-08-20 | 17:40

Welnee ... de plooien worden glad gestreken en Rutte levert zijn principes in. Ten koste van de burger. Achter de schermen, wordt er overmorgen een VVD'er beloond met een mooie functie.

Scholletje | 26-08-20 | 17:15 | 1

Rutte heeft principes?

Arachne | 27-08-20 | 00:36

En vergeet niet dat de financiële gevolgen van de corona crisis hier nog keihard gaan toeslaan begin volgend jaar als de ondersteuning gaat stoppen.

Eppo | 26-08-20 | 17:13 | 1

Klopt. En dan zijn de miljarden die we nog hadden al weggegeven aan Zuid Europa. En die gaan het in Italië o.a. inzetten voor vervroegd pensioen. Van de ratten besnuffeld, die VVD en de kiezers er op.

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:17

Hypotheekrenteaftrek geven wij binnen tien minuten cadeau, als wij het pluche ruiken.
-
Een absoluut godswonder dat deze partij nog bestaat - en een goede indicatie van het soort masochisten dat er op stemt.

bisbisbis | 26-08-20 | 17:12 | 1

En dan komt de uitleg dat het eigenlijk vooral om een 'netwerk' gaat, niet zozeer een partij.
Een netwerk dat goed is voor degenen die braaf meespelen. En ja, zo nu en dan moet er eentje geslachtofferd worden omdat het niet meer aan 'de gewone man' uit te leggen is.
Maar met de slachtoffers hoeven we ook niet teveel medelijden te hebben. Afhankelijk van de grootte van je eigen netwerk mag je vervolgens gewoon doorspelen. Of niet Jos van Rey? Nare ouwe narcist die je er bent?

Gazzerop | 26-08-20 | 17:39

We moeten 31 miljard dokken voor het EU corona-noodfonds en men denkt dan 6,5 miljard terug te harken door de aftrek te schrappen.
Ergo, weer een lastenverzwaring erbij op de korte termijn.
Deze coalitie is kampioen uitwringer van de werkende Nederlander die Euro's mag ophoesten voor landen die het ervan nemen. Allemaal dankzij de VVD Sinterklaas in het torentje met zijn kornuiten.

Eppo | 26-08-20 | 17:11 | 2

Precies dit. Ben benieuwd hoe deze hazen gaan lopen.

zevensprong | 26-08-20 | 17:14

Probeer ook zwart te werken, ben al lekker bezig.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 17:18

Klopt niet. Mark Rutte heeft voor steunpakketten aan Europa de nu overgenomen regels van Nederland zo streng gesteld dat willen wij 40 miljard willen terugkrijgen van Europa de hypotheekrente aftrek volgens de door Rutte strenge en geaccepteerde regels bij de EU moet worden afgeschaft. VVD? Sigaar uit eigen doos deze afschaf van hypotheekrenteaftrek!

Jan, Leiden | 26-08-20 | 17:10 | 5

@theo-is-dood | 26-08-20 | 17:20:
Klopt, dat (kunstmatige) schaarste een belangrijke factor is zal ik niet tegenspreken, helaas zie je ook dat de prijs deels bepaald wordt door wat mensen kunnen besteden. Zo zag je met de crisis van 2008/2009 de prijzen dalen omdat men moeilijker deed met hypotheken verstrekken ( dit en de hogere rentes), nu zijn de rentes erg laag waardoor de bestedingsruimte toe neemt.... en de prijzen rijzen de pan uit momenteel. Hier in het dorp staan rijtjeshuizen van 40 jaar oud voor dik 250K, huizen die mischien maar max 160-170K waard zijn, terwijl tijdens en vlak na de crisis van 2008 deze huizen ver onder de 200K doken.

Alfred E. Neuman | 26-08-20 | 17:27

@Alfred E. Neuman | 26-08-20 | 17:27: Ik ben het volledig met u eens dat de prijzen absurd zijn. Tegelijk snakken duizenden jonge gezinnen naar een huis met een tuintje. Dan zie ik dat voorbij Almere tot aan Zeewolde en Lelystad alleen mais en suikerbieten staan. Er is nog ruimte genoeg voor een tweede Almere.

theo-is-dood | 26-08-20 | 17:48

@theo-is-dood | 26-08-20 | 17:48: Die hogere prijzen zijn niet omdat de huizen duurder zijn geworden, maar omdat het geld minder waard wordt.

Jadaag | 26-08-20 | 19:17
▼ 2 antwoorden verborgen

VVD staat voor: [placeholder]

JohnLocke | 26-08-20 | 17:10

Afschaffen!

lingo star | 26-08-20 | 17:10

Boeit me niet, ik koop mijn huizen cash.

Maar heb wel medelijden met de rest van NL.

Yzord | 26-08-20 | 17:10 | 2

Wat voor notaris is dat die zo'n transactie doet?

harry21 | 26-08-20 | 17:24

@harry21 | 26-08-20 | 17:24: Hij schijnt bij het CDA te zitten en heeft net een verkiezing aldaar organiseert.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 17:36

Afschaffen! De Corona hoax moet ergens van worden betaald. Misschien dat de mutsen dan wel wakker worden.

Rallywally | 26-08-20 | 17:09 | 1

ALs je kijkt naar waar het grote geld zit, dan is het toeslagencircus het eerste wat geld oplevert.

marcoplarco | 26-08-20 | 18:58

VVD is altijd al tegen beperking hypotheekaftrek geweest.
De huidige beperking hebben we ook al te danken aan D66.
Als de VVD nou 76 zetels heeft straks, hebben ze geen vervelende coalitiepartners en hoeven ze ook geen water bij de wijn te doen en zijn huizenbezitters weer blij.

Papa Jones | 26-08-20 | 17:09 | 1

Ha Hans!

penis-aqua-rosA | 26-08-20 | 17:15

Moet van de eu hervormen anders geen coronasteun van 6.5 miljard. Hervormen wilde Rutte toch zo graag?

bigs | 26-08-20 | 17:09

Schaf maar af die hypotheekrenteaftrek, het zorgt er alleen maar voor dat banken een hogere hypotheek incalculeren wat gewoon weer een bubbel opblaast.

stipjes | 26-08-20 | 17:09 | 3

Kletskoek. Die bubbel door aftrek is al geweest, die loopt nu dus leeg door afbouw van de aftrek.
De huidige bubbel komt gewoon door het woningtekort.

Papa Jones | 26-08-20 | 17:12

@Papa Jones | 26-08-20 | 17:12: Blijf vooral in je bubbel

stipjes | 26-08-20 | 17:22

Eens. sowieso een gedrocht.

geen koning | 26-08-20 | 19:34

De hypotheekaftrek.. mijn dochter heeft dit jaar haar opleiding afgerond en werkt nu sindsdien , samen met haar vriend willen ze een nieuwer groter huis kopen. Hij verdient zeker niet slecht en zij ook niet. Maar helaas een hogere hypotheek zit er niet in want dochter zit nog met haar studielening. En dat word nog steeds meegenomen in een hypotheekaanvraag. Mijn zoon heeft ook een vaste baan en kan als t meezit een hypotheek krijgen van rond de 120,000.. Wat heb je daaraan? Van mij mogen de premie a woningen weer terugkomen voor jonge starters.. De meesten moeten zowiezo beginnen in een klein appartementje of een ouder huis waar nog veel aan moet gebeuren. Hypotheek aftrek,,,achja..

haatsmurfin | 26-08-20 | 17:09 | 7

Als je premies gaat uitdelen gaan gewoon de prijzen de prijzen omhoog want dan moeten meerdere mensen mét premie tegen elkaar opbieden om een huis te krijgen.

Knufter | 26-08-20 | 18:13

Die premie A woningen komen er niet, want dat betekent nieuwbouw, en dat mag niet van de EU, GL en D66, want er zijn blauwgrasjes met stikstofalergie die in gecultiveerde tuintjes tot het uiterste beschermd moeten worden. Nederland is Nederland niet meer zonder postzegeltjes met blauwgrasjes.

marcoplarco | 26-08-20 | 18:54

@theo-is-dood | 26-08-20 | 17:52: Dat moet dan wel in een koffertje onder tafel. Anders wacht black hole fiscus tot in der einder.

geen koning | 26-08-20 | 19:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Onbegrijpelijk. Waarom LENEN wij niet gewoon wat meer, verhogen we onze nationale schuld niet, met een factor 2 of 3? Kan makkelijk. Dan Duitsland de volgende ronde ook ONZE tekorten aanvullen. Waarom betalen als je ook kunt ontvangen?

Otto Normal | 26-08-20 | 17:09

Nu is de tijd om de hypotheekrenteaftrek op te heffen (zegt een woningbezitter). Er valt bijna niets meer af te trekken (1,5%). Door de aftrek op te heffen zullen de woningprijzen minder snel stijgen of juist dalen.

LangeJannetje | 26-08-20 | 17:09 | 4

@theo-is-dood | 26-08-20 | 17:24:
Dat heeft exact niks met mijn opmerking te maken.
Momenteel is het zo dat als je een aflossingsvrije hypotheek afsluit je geen recht hebt op HRA. Dus als de HRA verdwijnt zul je een run op aflossingsvrije hypotheken krijgen.

Johnweer | 26-08-20 | 17:51
▼ 1 antwoord verborgen

In Nederland coalitieland kun je voor de verkiezingen alles beloven, na de verkiezingen schaft Mark Rutte gewoon de hypotheekrenteaftrek gewoon af.

NanoTube | 26-08-20 | 17:08
-weggejorist-
nope | 26-08-20 | 17:07

Read my lips: no more taxes!

_pacman_ | 26-08-20 | 17:07

Die verdwijnt na het stemmentellen dus als eerste na de verkiezingen komend jaar. (Ik bedoel de HRA, helaas niet de vvd.)

Tikkie Terug | 26-08-20 | 17:07 | 1

Prima plan. Daarna als huisbezitter in de rare toeslagencaroussel wentelen.
Speltip: Zet iedere toeslag uit!

geen koning | 26-08-20 | 19:30

Subsidies zijn voor kansloze dobbernegers, niet voor de autochtone bevolking die wat hebben opgebouwd. Mits ze met een fatsoenlijke compensatie komen kan het helemaal geen kwaad de staatssteun af te bouwen. Slechts de banken hebben baat bij de idiote huizenprijzen.

Frau Merkel | 26-08-20 | 17:06 | 5

Kletsverhaal. De dikste subisidies gaan naar boeren, bedrijven en blanke burgers. Huisbeleners zijn ook dik gesubsidiëerd.

AntiZanicz | 26-08-20 | 17:25

@AntiZanicz | 26-08-20 | 17:25:
Maar daar komt dan weer wat voor terug. Tja bij dat uitschot uit Azie ook,.. een middeleeuws geloof inteelt en criminaliteit. TOP.

miko | 26-08-20 | 17:28

@bisbisbis | 26-08-20 | 17:15: Frau merkel bedoelt dat dobber negers, omdat ze geen Nederlands (willen,kunnen) spreken, geen normale baan vinden. Daarom moeten ze alleen van de soepsidie en van de paar duizend armzalige euro's die ze moeizaam met drugs verdienen rondkomen. Je ziet ze meestal eenzaam en verloren ergens in park staan met 4 gouden kettingen.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 17:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Afspraken zijn afspraken, althans met de bank, niet met de regering. De regering heeft de laagste schulden van Europa maar de burger heeft de hoogste hypotheeklasten van Europa. De hypotheekmarkt in NL is srie keer zo groot als in heel Italië, een land waar 80% van de huizen geen hypotheek heeft want afbetaald! We worden zo ontzettend bij de neus genomen in NL (= Niënte Lire, Nur Läuse)

ecologiste | 26-08-20 | 17:06 | 2

Wel vindt iedere profiteur hier zich een held en denkt neer te kunnen kijken of mensen in andere landen.

AntiZanicz | 26-08-20 | 17:24

Altijd bijzonder bij de VVD.

Altijd gebruiken ze de EU als excuus wanneer de EU hun idee terug fluit.
De EU wil dat Nederland het hypotheek systeem aanpast, de VVD weet dit en dan toch proberen de Nederlanders zand in de oogen te strooien.

Eigenlijk best crimineel en kwaadaardig.

Meesteres Belgie | 26-08-20 | 17:06 | 4

De VVD specialseert zich in geld afpakken.
De EU specialiseert zich in geld afpakken.

Tegelijkertijd is maar een beperkte heveelheid geld die afgepakt kan worden van de burger. Concurrentie en vingerwijzen tussen VVD en EU kun je verwachten in die situatie.

Lijkt me logisch.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 17:26

@Meesteres Belgie | 26-08-20 | 17:34:
Nee, wat ik bedoel is dat de VVD zuigt en de EU zuigt.
Beide parasieten die leven van geld van eerlijke burgers.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken