Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Haagse Burgemeesterskandidaten Blase en De Mos uit ivoren toren gebonjourd

Tot over de kans op een gekozen burgemeester in Den Haag

Je kan ook gewoon niet winnen hè, als burger? De burgemeester van Heerhugowaard, Bert Blase, en lokaal Haags fuifnummer Richard de Mos hadden zich onder luid gejuich openlijk gekandideerd voor het burgemeesterschap van de Stad van Vrede en Recht in het Hart van Onze Democratie. We hebben ze daarover live geïnterviewd op GeenStijl, en een dubbelinterview met de heren geplaatst. Maar het mag allemaal niet zo zijn: de Kroon is uit het proces gehaald, maar het Kartel nog niet. Open sollicitaties zijn NIET DE BEDOELING in de dichtgetikte baantjesmolen der burgemeestersbenoemingen. Alexander Pechtold moet namelijk burgemeester van Den Haag worden Commissaris van de Koning Jaap Smit (een saaie stijve snobbige clichégristendemocraat met een enorme bijbaantjeshark) wil niet hebben dat De Gewone Hagenees wat te zeggen krijgt over wie hun burgervader of -moeder zou moeten worden. En heeft derhalve doodleuk Blase en De Mos van de ivorentorentrap geduwd en uit de selectie verbannen. Zo werkt dat, in Dit Land. De achterkamertjes winnen het weer, verklaren de beide gebonjourde would be-burgemeesters in een verklaring na de breek. Why can't we have nice things?, vragen wij ons daar vertwijfeld bij af.

Integrale reactie Bert Blase en Richard de Mos

Code Oranje voor de democratie: Achterkamertjespolitiek wint het van voorvechters gekozen burgemeester 
Jaap Smit, verklaard tegenstander van openbaar solliciteren, heeft besloten om zowel Richard de Mos als Bert Blase, na een eerste gesprek, af te wijzen als kandidaat voor het burgemeesterschap van Den Haag. Beiden hadden hun sollicitatie naar de functie openbaar gemaakt, omdat zij afwillen van achterkamertjespolitiek. 

Commissaris Jaap Smit had eerder al laten weten de openbare sollicitaties van Blase en De Mos niet te verwelkomen. Hij noemde hun actie ‘complicerend’ en pleitte voor ‘rust’ rond de procedure van Den Haag. In vervolg daarop heeft hij beide kandidaten laten weten dat zij niet tot zijn selectie behoren.

De actie van de commissaris illustreert precies de black box die de hele gang van zaken is. Zonder openbaarheid en zonder verantwoording wijst de commissaris  kandidaten af die het hem lastig maken. Niemand heeft zicht op dit proces. Kandidaten die zich keurig aan zijn wensen hebben gehouden, gaan nu door. Zonder dat de inwoners van de stad daar enige invloed op hebben kunnen uitoefenen en zonder dat de kandidaten zichzelf aan de stad hebben voorgesteld. Zo wordt het ons-kent-ons circuit in stand gehouden. Den Haag krijgt dus een burgemeester die niet zijn nek heeft uitgestoken door zijn sollicitatie openbaar te maken en die ongetwijfeld afkomstig is van een gevestigde partij. Een gemiste kans voor de stad en Code Oranje voor de democratie.

Bert Blase: ‘Natuurlijk was ik hiervoor gewaarschuwd. De commissaris heeft in deze procedure veel onzichtbare en ongecontroleerde macht. Dat is echt niet meer van deze tijd. Ik blijf mij daarom inzetten voor openbaarheid. Onze bevolking is daar allang aan toe.’ 

‘Het is bizar dat de bekendste en belangrijkste bestuurder van de stad in een schrale partijpolitieke tombola wordt verkozen, in het geheim en achter gesloten deuren. In plaats van te kiezen voor openheid en transparantie, waarbij kandidaten op campagne gaan en in debat gaan met elkaar en met de stad, blijft de gevestigde orde kiezen voor achterkamertjes, de banencarrousel en sferen der geheimzinnigheid uit een achterhaald en ondemocratisch systeem’, aldus Richard de Mos, die iedereen oproept om bij de Tweede Kamerverkiezingen op een partij te stemmen die de gekozen burgemeester mogelijk maakt. De Mos heeft geen spijt van zijn openbare sollicitatie: ‘De stad weet nu waar ik voor sta: Oplossingsgerichte Ombudspolitiek waarbij mensen vooruit geholpen worden in plaats van links-rechts gezanik. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 is het laatste woord gelukkig wel aan de kiezer en kan de stad massaal voor die nieuwe vorm van politiek kiezen”. 

Bert Blase
Richard de Mos

Reaguursels

Inloggen

Hier nog iets van in de MSM te lezen/zien? [Retorisch]

Murk Ratte | 15-05-20 | 14:07

Beste mos, je weet toch dat dit kandidaat uit de coalitie moet zijn en jij als opstandige in opspraak geraakte gemeente lid geen enkel kans maakte.

Dan ook geen pruillip en hop verder met je werkzaamheden.

lex63 | 15-05-20 | 07:11

Het ,ijkt me dat De Mos niet een VOG meer kan krijgen en een VOG lijk5 me wel een voorwaarde voor o.a. hoofd politie

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 23:25

Tja ik ben ook al afgewezen als burgemeester van Hardenberg (of all places) en ik was nog wel de oudste sollicant en hoorde bij de 3 overige geen openbaar ambt bekleder nou ja zeg

fryskenvry | 14-05-20 | 22:13

Waar blijft nou die aanklacht tegen de Mos?

de honden blaffen... | 14-05-20 | 22:03

Dat zou goed uitkomen voor Peggold, burgemeester van de stad waar je Penthouse woont....(nou ja, Scheveningen...)

Pierre Lebon | 14-05-20 | 21:50 | 1

Hooguit van Madurodam ?

gerrie de perrie | 15-05-20 | 06:16

Zeer ondemocratische gang van zaken, niet van deze tijd.

duh! | 14-05-20 | 21:10

Waarschijnlijk wordt het gewoon De Mos, dat zou een opsteker zijn voor alle lokale partijen. Mogen die ook een keer een burgermeester leveren.
Ze hebben de groepering (verzameling van de werkelijkheid losgeslagen ik weet het anders ook niet kiezers) GroenLinks ook beloond met het burgermeesterschap van Amsterdam.
-
Alexander past daar niet en heeft zich nog nooit bewezen in het bedrijfsleven (pretopleidingkje als veilingmeester), die kun je toch geen burgermeester maken.

bananabanana | 14-05-20 | 20:54 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 14-05-20 | 21:22: Pechtold heeft zich bekwaamd in het stelselmatig bashen en dwarsbomen van de PVV, zoals Jetten dat doet met FvD. Verbeten en geobsedeerd. Van de realiteit buiten de zaaltjes heeft hij nog minder kennis dan Halsema, dus hij zal hetzelfde wegkijk-gedrag vertonen. En dat is precies de bedoeling natuurlijk.

kapoerewiet | 14-05-20 | 22:32

Een ambtswoning heeft ie al.

SlimmeBelg | 15-05-20 | 03:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Veruit het meest democratische systeem bestaat uit twéé verkiezingen. Eerst eentje waaraan iedere meerderjarige met de Nederlandse nationaliteit kan meedoen mits hij of zij een fikse borg betaalt (bijvoorbeeld €5000). Deze verkiezingen levert een top drie op van kandidaten die het niet veel later tegen elkaar opnemen waarna de meeste stemmen gelden. Geen partijengedoe, geen gekonkel. De termijn zou bijvoorbeeld zes jaar kunnen zijn. Kom je niet in de top drie: geld kwijt.
We overschatten het ambt van burgemeester en onderschatten de kiezer.

Dr. Worstenbroodje | 14-05-20 | 20:23

... over wie hun burgervader of -moeder zou moeten worden. Echt, van Rossem, moet dat nou? Is dat omdat je voor dat ouwelullenblaadje schrijft dat je ook deze termen uit de oude doos tevoorschijn blijft halen? Het is 2020. Get a grip. Lees Wim Derksen dot com voor de historie van de burgemeester. Hemel die lui niet op.

eastender | 14-05-20 | 19:26

Tot ZOVER de kans op een gekozen burgemeester in Den Haag.
Was getekend: uw taalnazi.

King of the Oneliner | 14-05-20 | 19:24

Maar wel stemmen, heur.. proest.

Mark_D_NL | 14-05-20 | 19:17 | 2

Wie niet stemt heeft ook geen recht van spreken.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 19:31

Straatterreur tijdens ramadan in Leidschendam: ’Liefst vandaag nog avondklok’

Misschien dat ze in Leidschendam ook een nieuwe burgemeester kunnen gebruiken.

zoalsikhetzeg | 14-05-20 | 19:14 | 4

@eastender | 14-05-20 | 19:32:
En als er 20 man staan te demonstreren tegen de lockdown kunnen ze wel alle 20 man arresteren, en heeft de MSM wel alle aandacht.

zoalsikhetzeg | 14-05-20 | 19:44

Hoeveel man zou je in Leidschendam kunnen optrommelen die s'nacht een soort van patrouille gaan lopen in al die buurten waar de auto's de hens in gaan? Niemand werkt er toch dus ze kunnen best s'nachts eens een beetje de boel in de gaten houden toch?

clockandhammergame | 14-05-20 | 20:12

@clockandhammergame | 14-05-20 | 20:12: Vroeger had je zoiets in Slotervaart. Marokkaanse burgervaders. Zullen wel zijn teruggefloten door de grote predikers in Caïro.

kapoerewiet | 14-05-20 | 22:34
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, een kansloze exercitie van een politiek lichtgewicht en een clown met een corruptieonderzoek aan zijn broek. De enige die het serieus nam, was GeenStijl.

beldewouten | 14-05-20 | 19:09 | 3

Haagse ingezetenen namen het in ieder geval niet serieus.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:24

Smit is CvdK in Zuid-Holland. Heerhugowaard ligt in de kop van West Friesland, provincie N-Holland. GS doe je huiswerk eens.
Daarnaast moet de Mos gewoon BM kunnen worden als hij en het volk dat wil. Degene die het nu wordt is sowieso al 'besmet' omdat de baantjesmolen steeds zichtbaarder wordt.

despee | 14-05-20 | 19:03

Als iedereen in Den Haag, of bijna iedereen dan De Mos als burgemeester wil, dan gebeurt dit dus niet. Juist, ja 'tuurlijk, heel logisch. En het kan gewoon, het gebeurt gewoon.

pjisonline | 14-05-20 | 18:56

Tja ze kijken gewoon wie het meest geschikt is als mayor van de stad. En De Mos Blase zijn alles behalve geschikt voor die rol. Laat dst maar aan meer capabele politici over.

Drunken-Pumpkins | 14-05-20 | 18:54 | 3

Leg Femke Halsema eens uit dan.

klaasjanhenk | 14-05-20 | 18:55

Leg al die PvdA burgemeesters dan eens uit

clockandhammergame | 14-05-20 | 20:14

Ze kijken gewoon niet wie het meest geschikt is, ze kijken gewoon wie nog een mooie baan verdient heeft in het kartel. Snap dat dan

Ruud5 | 14-05-20 | 21:07

De functie is waarschijnlijk al gereserveerd voor een vage vrouwtje van de PvdA of een mislukte politicus. Pechtold of zo.

BozePaarseMan | 14-05-20 | 18:51

Kan GS die commissaris niet interviewen, hoor en wederhoor.

rotator | 14-05-20 | 18:40

Van Mierlo zou zich in zijn graf omdraaien als hij D66 nu zou zien, wat is er van de kroonjuwelen terecht gekomen? D66 is een mislukte partij

Diederik_Ezel | 14-05-20 | 18:39 | 4

ja maar dat rotte CDA met haar ongelooflijke caroussel en grijpklauwen in van alles en nog wat,kan er ook wat van. Meneer heeft iets met Klinische Pastorale Zorg en nog wat, und ist in zijn deugcircuit toch maar onderkoninkje ergens geworden om u en mij uit te lachen,de zakken te vullen en zich van niemand iets aan te trekken,saaie kop of niet.

hertogvanzottegem | 14-05-20 | 18:49

@Wijze uit het Oosten | 14-05-20 | 18:46: Lost meteen heel het energie probleem op. 2 vliegen 1 klap.

reagluurder010 | 14-05-20 | 18:50

Van Mierlo kreeg een donorlever terwijl hij hem zelf kapot gezopen had. Hij was voor vrije seks omdat hij hem zelf niet in de broek kon houden. Hij had, wat mijn oma, slaapkamerogen noemde (en schoonmama sex appeal), kon prachtig spreken en, opgeleid door de jezuiten, oreren over prachtige vergezichten. Zijn aanwezigheid paste in het tijdsgewricht, hij is nu over datum. D66 was voorbestemd een elite partij te worden met zowel rechten als privileges voor henzelf en een erfopvolging door hun kinderen.

Arachne | 14-05-20 | 23:15
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, zou best leuk zijn om zo’n achterkamertje eens af te tappen

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:34

Tja, links Nederland snapt dat nooit zo, maar Nederland is nog steeds een onvrij land vergeleken met bijvoorbeeld de VS met hun onbegrensde vrijheid van meningsuiting en gekozen ongeveer alles tot en met de officier van justititie. Maar nee bij ons is het geweldig!

Guttuhputtut | 14-05-20 | 18:31 | 1

Ook in de VS staat de onbegrensde vrijheid van meningsuiting onder druk.
Wie hardop zegt (schrijft) dat hij het huwelijk een instituut vindt tussen een man en een vrouw, kan, door de druk van de een of ander lobby-pressiegroep ontslagen worden of gedwongen worden om op te stappen.

Bij ons is deze redelijk begrensd of wettelijk beperkt. En er zijn er die vinden dat wij daar nooit rijp voor zullen zijn.

politiek.tpo.nl/column/aan-de-hogepri...

Vreemd dat een dergelijke column geplaatst mocht worden op een website van aanhangers van de vrijheid van meningsuiting.

Arachne | 14-05-20 | 23:09

Niet verwonderlijk.
Als je openlijk verklaart af te willen van achterkamertjes politiek, dan diskwalificeer je jezelf voor de regenteske, EUlitaire garde die de dienst uitmaakt.

De verwarde man | 14-05-20 | 18:30

J. Nl mag echt nie meer beetje sneu geen stijl

oldskoolhollander | 14-05-20 | 18:15

Het kartel wordt angstig.

Piet Karbiet | 14-05-20 | 18:15

ook goeie burgemeester

oldskoolhollander | 14-05-20 | 18:14 | 1

Waarom kan ik die dikke niet meer bakken op een tegel

oldskoolhollander | 14-05-20 | 18:14

Ik vind het jammer, maar De Mos heeft het zelf verpest. En ja Nederland is een regentesk land met benoemde burgemeesters en belangenclubs, maar tot nu toe werkt het. Je moet nog maar zien of het alternatief beter is.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:13 | 6

Het werkt? Onder welke steen zit jij?

Joostmochtnietsweten | 14-05-20 | 22:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Het moet een uitegerangeerde linke politicus worden. D66 of PvdA, want GL heeft inmiddels Amsterdam gekregen.

1nfidel | 14-05-20 | 18:11

Gewoon de gemeenteraad de opgedrongen burgermeesters laten wegstemmen.

Winston1 | 14-05-20 | 18:09 | 1

De facto werkt het laatste tijd zo dat de CvdK twee of drie (nauwelijks van elkaar te onderscheiden) eindkandidaten voordraagt waaruit de gemeenteraad kan kiezen.

De verwarde man | 14-05-20 | 18:32

Hoorde net dat het bij CBR een grote puinhoop is. Pechtold is dus klaar en kan naar zijn volgende baantje.

revolte | 14-05-20 | 18:09

Huh?.. Baudet steunt de motie van wantrouwen niet?
Is hij de politiek en zijn partij nu al zat?
Wat is dit?

Welles! Nietes! | 14-05-20 | 18:07 | 2

verkeerde topic pff..
*koggie nodig heeft*

Welles! Nietes! | 14-05-20 | 18:08

Verkeerde draadje - maar ik denk dat ie bezig is met de kabinetsformatie na volgende verkiezingen.
Als je weet dat de motie het toch niet haalt, waarom dan geen vriendjes maken?

De verwarde man | 14-05-20 | 18:32

Wat loopt die Van Rossem toch steeds te zeuren over die gekozen burgermeester... een burgemeester moet helemaal niet het populairst zijn, het handigst zijn met stemmen winnen. Een burgermeester (ook wel burgervader genoemd, een vader kies je ook niet!) Moet boven de partijen staan. Prima systeem hier. Niks meer aan doen.

gr1001067257 | 14-05-20 | 18:03 | 9

@Grachus | 14-05-20 | 18:13: Halsema is veel meer law and order dan haar partij. En dan haar voorganger.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:27

@Pierre Lebon | 14-05-20 | 21:53: Daar wist ze niks van.

Rest In Privacy | 15-05-20 | 05:37
▼ 6 antwoorden verborgen

De Mos geen burgemeester lijkt me terecht. Die snapt niet zo heel veel van het begrip integriteit.
Maar die Bert had van mij gemogen, is niets mis mee.

Schadenfreude | 14-05-20 | 18:03 | 3

Volgens mij is de Mos vrijgesproken van deze politieke beschuldiging + vervolging. Maar vertel eens, waarom is de Mos volgens jou niet integer?

1nfidel | 14-05-20 | 18:13

@1nfidel | 14-05-20 | 18:13: Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Wat ik tot nu toe van die kerel heb gezien is dat ie zich zonder uitgesproken politieke agenda vooral voor de burgers inzet. Dat is natuurlijk een beetje raar in Nederland, maar lijkt wel wat hij doet.

DatInternetDingetje | 14-05-20 | 18:43

Iets met bananen?

paninikoek | 14-05-20 | 18:01

'Tot Zover de kans op een gekozen burgemeester in Den Haag' ff een Z toevoegen bij 'zover' guys.

Crossing_The_Rubicon | 14-05-20 | 18:01

En _dit_ is nou waarom ze in de VS een 2e amendement hebben. Want zonder gaat het je echt niet lukken om onwillige bestuurders weg te krijgen.

TheEgg | 14-05-20 | 17:59 | 2

Mijn paranoia-brein denkt dat we ook gewoon zoiets hebben als het '2e amendement', alleen hebben ze dat expres tot staatsgeheim verklaard en dus is het nooit openbaar gemaakt.
* m'n pilletjes slikken doet en nieuw extra dik aluhoedje vouwen gaat *

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:08

@kweethetooknietbeter | 14-05-20 | 18:08: Nee, we hebben in Nederland een wapenwet die specifiek hiervoor is opgezet (het beschermen van de zittende macht). Lees de historie maar.

TheEgg | 14-05-20 | 23:47

Gerdi Verbeet gaat het worden.

rechtsdwalendeautist | 14-05-20 | 17:59 | 2

Nee, Arrogander.

Zwizalletju | 14-05-20 | 18:10

Die is toch commissaris bij Unilever geworden?

Nehemia | 14-05-20 | 18:33

Maar gaat die Jaap Smit dan Pechtold wèl als geschikt kwalificeren??

DenBeert | 14-05-20 | 17:54 | 1

Veel meer relevante ervaring.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:29

Danny Deneuker was ook wel leuk geweest want die was vroeger al eens burgemeester in Kuttekoven.

Koonkluk Huis | 14-05-20 | 17:54 | 1

Staat nu in Schubbekutteveen.

Crossing_The_Rubicon | 14-05-20 | 18:01

De zeepkist kan op zolder blijven.

flesje | 14-05-20 | 17:52

Tja, zonder achterkamertjesgekonkel kunnen figuren al Alexander Pechtold, Pauline Krikke, Sybrand van Haersma Buma, etc, enz. het wel schudden.

Peter_K | 14-05-20 | 17:51

GGGGGKK... GGGGk... Dit is radio Oranje.. Dit is Radio Oranje.... Pappa et la pipe... Pappa et la pippe... La bouche est infecte... La bouce est infecte. GGGGKK GGGGK,

m.youtube.com/watch?v=AeO0JakzeOs

Datgingniegoed | 14-05-20 | 17:49

Het is potverdikkie niet de bedoeling dat de burgers gaan bepalen wie de nieuwe burgermeester wordt Wat denken ze wel? Dat ze inspraak hebben?

Nehemia | 14-05-20 | 17:45 | 4

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:49: Ze moeten eerst de kroonbenoeming uit de Grondwet schrappen. Gaat niet gebeuren.

Nehemia | 14-05-20 | 17:53

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:49: met dank aan CDA en VVD.

hertogvanzottegem | 14-05-20 | 18:59
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er op tegen op De Mos gewoon een kans te gunnen? Er gaan ook elk jaar 'tig door het kartel benoemde en door de raad goedgekeurde bestuurders op hun bek, dus dat argument gaat niet op.

Zwizalletju | 14-05-20 | 17:42 | 2

Omdat die grabbelaar precies de verkeerde gremia meent te moeten bedienen. Marktkooplui en zulks. Daar heb je verder geen kudt aan.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:19

@Hetkanverkeren | 14-05-20 | 18:19: Daar gaat het niet om, je moet natuurlijk helemaal niemand 'bedienen' . Maar weet u hoeveel burgemeesters en wethouders en raadsleden vorig jaar het veld moesten ruimen vanwege allerlei shit. Die kwamen allemaal door allerlei ballotages heen van voor tot achter en toch ging het mis. Mos is alleen beschuldigd van iets , maakt keurig zijn kandidatuur bekend en wordt afgeserveerd. Dat is het punt.

Zwizalletju | 14-05-20 | 19:46

Er zal niets veranderen zolang te veel mensen blijven stemmen op partijen die als enig doel hebben de belangen, en dus betrekkingen, van de eigen roedel veilig te stellen.

Nuuk | 14-05-20 | 17:41

We worden onnodig bang gemaakt". Maurice de Hond en Pim van Galen

newray | 14-05-20 | 17:40

Kiezen is niet democratisch.

Is dit nog nieuws? | 14-05-20 | 17:37

De Hagenezen kunnen zich dan uitleven op de volgende burgemeester.

Mr.Crowley | 14-05-20 | 17:34

De Hagenezen gaan dit niet pikken. Succes, bestuurdertjes.

De Evangelist | 14-05-20 | 17:33 | 4

@Is dit nog nieuws? | 14-05-20 | 17:38: midden-noord ?

van Oeffelen | 14-05-20 | 17:50

Nou die aan de duinrand wonen -mij wel bekend moet ik bekennen- pakken dit maar wat graag,helaas. Kartelstutten.

hertogvanzottegem | 14-05-20 | 19:00

Wij Hagenaars pikken dit wel.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Die commissaris van de Koning, Jaap Smit, is benoemd door de regering. Die háten democratie, transparantie en door het volk gewaardeerde politici. De Mos en Blase waren bij voorbaat kansloos.

Commissaris- en burgemeesterposities zijn het perfecte ruilmiddel van het partijkartel.

van heinde en verre | 14-05-20 | 17:24 | 5

@boerk | 14-05-20 | 17:36: Meer kans in Noord Korea dan hier in slijm, buk, kruip, bruine arm, corrupt bananenlandje.

joppo0 | 14-05-20 | 17:56

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:42:
Precies. Toevallig is 1 van die criteria; goedgekeurd door de gevestigde politiek.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:13

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:42: En een criterium is dat je onderdeel moet zijn van het partijkartel, simpel.

IkWilOokWatZeggen | 14-05-20 | 18:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Cool, gewoon ouderwets regentesk handelen aangelengd met een vleugje nepotisme... Exact wat dit land nodig heeft. Sterk leiderschap. Dat gelul met die burgerinspraak iedere keer... Ordnung muss sein...

Odin | 14-05-20 | 17:23

Not compliant. Next.

van Oeffelen | 14-05-20 | 17:22

Rien van Nunen, de burgemeester uit Swiebertje, leeft die nog en is die momenteel beschikbaar? En anders Swiebertje als burgemeester, wat maakt het uit.

Mr_Natural | 14-05-20 | 17:22 | 4

Bromsnor was trouwens ook een betere veldwachter dan die we nu hebben . De-escaleren my arse !

Koning BongoBongo | 14-05-20 | 17:31

@HoerieHarry | 14-05-20 | 17:29:
Beetje van de gekke, maar waarom ook niet?
('Van de gekke' is origineel een uitspraak van Klukluk, dat maakt hem onsterfelijk.)

Mr_Natural | 14-05-20 | 17:32

@Mr_Natural | 14-05-20 | 17:32: Oh, ik heb altijd gedacht dat Smit-Kroes die van der eigen had. Valt weer tegen van dat dametje.

Janas | 14-05-20 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

".... hadden zich onder luid gejuich openlijk gekandideerd"

Onder gejuich van wie dan? Ik vind Richard de Mos op zich wel een sympathieke jongen, maar hij lijkt me toch echt te licht voor de baan van burgemeester. En die Bert Blase, die ken ik totaal niet.

".... wil niet hebben dat De Gewone Hagenees wat te zeggen krijgt over wie hun burgervader...."

Ja, maar net als met dat luide gejuich, over hoeveel gewone Hagenezen hebben we het dan? Ik ben ook een gewone Hagenees, maar mij is niets gevraagd. Wil je echt weten wie de inwoners van Den Haag als nieuwe burgemeester willen hebben, dan zou je een burgemeestersverkiezing moeten organiseren. Daar ben ik op zich een groot voorstander van, en mocht Ries de Mos het op die manier winnen, dan leg ik me met alle plezier bij de uitslag neer.

Dr_Johnson | 14-05-20 | 17:22 | 2

Als Halsema burgemeester van Amsterdam kan worden dan is niemand meer 'te licht' voor die positie.

van heinde en verre | 14-05-20 | 17:26

@van heinde en verre | 14-05-20 | 17:26:
Halalsema deugt...

Enrique C | 14-05-20 | 17:31

Bananenmonarchie Nederlandje... het enige land in het westen met een door de zittende politieke kaste in de achterkamertjes benoemde burgemeester. Zum Kotzen.

Enrique C | 14-05-20 | 17:21 | 10

@van Oeffelen | 14-05-20 | 17:45: Ik denk dat de mensen die er op schelden juist donders goed begrijpen hoe het werkt. En dan met name begrijpen wat het verschil is tussen de theorie en hoe het bij ons in de praktijk uitpakt.

Muxje | 14-05-20 | 18:23

Sterker nog, je kunt in NL niemand kiezen, alleen op partijen en dan mwt een voorkeursstem. Alle echte banen worden bekonkeld in het circuit.

Ruud5 | 14-05-20 | 21:11

@Muxje | 14-05-20 | 17:39: Het kan nog veel slechter hoor. Gekozen burgemeesters leidt vaak tot cliëntelisme.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 21:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Het wordt tijd dat een lesbische negerin burgemeester wordt.
Want dit kan echt niet meer...

HoerieHarry | 14-05-20 | 17:20 | 7

En ook met een houten poot als het effe kan.

Nehemia | 14-05-20 | 17:51

Met hiv.

beldewouten | 14-05-20 | 19:11

@Nehemia | 14-05-20 | 17:51: en een glazen oog en gehoorapparaat en nog een zeldzame anti-imuunziekte. Opleiding en ervaring onbelangrijk.

Kukooo1 | 14-05-20 | 19:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Niet om het één of ander maar De Mos moet toch gewoon de resultaten van het lopende onderzoek afwachten?
Als hij verwacht dat hij een serieuze burgemeesterskandidaat is, ondanks dit onderzoek, dan is hij alle gevoel voor verhoudingen en fatsoen kwijt. Daarmee diskwalificeert hij zich voor het burgemeestersambt. Goed dat hij op een zijspoor is geplaatst.
De strijd tegen de achterkamertjes verdient betere strijders.

Amsterdamsko | 14-05-20 | 17:18 | 1

VOG. Zal hij die krijgen?

Rest In Privacy | 15-05-20 | 05:38

Open sollicitaties? Wat denkt dat gajes wel niet?
Nee, geheel terecht dat ze afgewezen zijn.
* DDR66-modus uit *

staat het bier koud? | 14-05-20 | 17:16

Pechtold kom er maar in.

GroetenVanUrk | 14-05-20 | 17:15 | 2

Die is druk bij het CBR en heeft nog niets bereikt.
Nog steeds een zootje daar.

HoerieHarry | 14-05-20 | 17:16

@HoerieHarry | 14-05-20 | 17:16: Goed moment om daar af te treden en door te schuiven naar een burgemeesterspost, of niet dan?

GroetenVanUrk | 14-05-20 | 17:45

Jaap Smit, ex-predikant, derhalve standaard niet compos mentis, weshalve geschikt als kinderlokker of burgemeester.

isitsoornot | 14-05-20 | 17:14 | 1

Leest u zijn wiki nog eens na. Jaap heeft ook massacommunicatie en PR gestudeerd. Hij past dus precies in de politiek.

Arachne | 14-05-20 | 22:49

Ik zet in op Sharon Dijksma.

Schemerlamp | 14-05-20 | 17:13 | 2

Wat grappig. Die had ik vorig jaar nog op een zandbank bij Ameland gespot.

Nehemia | 14-05-20 | 17:59

die past daar niet in de voorzitterstoel.

hertogvanzottegem | 14-05-20 | 19:03

Zet er gewoon weer een ouwe lul neer.
Wim Kok of zo.
Oh nee, pardon die is dood.

HoerieHarry | 14-05-20 | 17:13

Weggejorist. Waarvan akte

Pummetje | 14-05-20 | 17:13

Als een bestuurder, zoals Jaap Smit, zegt dat hij 'rust' wil rondom de procedure dan bedoelt hij te zeggen dat Hij ongestoord zijn corrupte Goddelijke gang wil gaan zonder dat burgers daar vervelende vragen over kunnen stellen.

Amsterdam had 500 jaar geleden een gekozen burgemeester. Waar is het zo verschrikkelijk mis gegaan dat we nu minder democratisch zijn dan in de Middelleeuwen?

van heinde en verre | 14-05-20 | 17:11 | 5

@DenBeert | 14-05-20 | 17:52: Voor het betere achterkamertjes-gekonkel moet je inderdaad bij de kerk zijn.

van heinde en verre | 14-05-20 | 19:43

@van heinde en verre | 14-05-20 | 19:43: van Mierlo zat op school bij de jezuiten.

Arachne | 14-05-20 | 22:40

Links zal argumenteren dat 500 jaar geleden alleen witte rijke mannen zich verkiesbaar konden stellen of zelfs het ambt kochten.

Arachne | 14-05-20 | 22:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Pechtold als burgemeester of deze twee dwaallichten, u mag kiezen.

De Briemusketier | 14-05-20 | 17:07 | 7

B.... altijd B. Penthouse vertrouw ik nog geen baan als burgerflipper bij de mac toe.

Graaf_van_Hogendorp | 14-05-20 | 17:39

De heer de Mos is misschien een beetje onconventioneel www.youtube.com/watch?v=tEt0AZbuP7M maar hij heeft volgens mij het hart wel op de juiste plaats...

therealbraindump | 14-05-20 | 18:02

liever dwalen naar een licht dat ik zie, als dat vergif van Pechtold de politiek te zien slopen

enfant_terrible | 14-05-20 | 23:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Je mist de “z” Van Rossem.

Dubbelepunthoofd | 14-05-20 | 17:06

"Hij noemde hun actie ‘complicerend’ en pleitte voor ‘rust’ rond de procedure van Den Haag. In vervolg daarop heeft hij beide kandidaten laten weten dat zij niet tot zijn selectie behoren."
.
Zegt toch wel alles over deze carrousel. Commissie Stiekempraktijken. Complicerend = newspeak voor "waar bemoeien zij zich mee?" en "rust" staat voor "bek houden totdat u hoort wie wij aangewezen hebben om".
Even kijken of Ank Bijleveld - saved by de voorzitter zojuist - mag aanblijven, anders wordt dat natuurlijk spitzenkandidaat.

Graaisnaaiert | 14-05-20 | 17:05

Tenzij mijn intensieve research mij belazert, was Kim Holland inwonerette van dat hellhole achter de duinen. Maar dat was mogelijk ooit eens. De drie gaten van de Duivel: kom maar op met een betere kandidaat!

Rest In Privacy | 14-05-20 | 17:05 | 5

En Kim, en Bobby, beide actrices zijn Haegsch. En een 'hellhole? is alleen 020.
Mijn Dorpje is inderdaad saai, aso, bekakt, allochtoon, onbereikbaar, intolerant, zuinig, ambtelijk, (en hier en daar wel degelijk een "hellhole".. ) maarrrr wel mooi gelegen aan zee, en een plek om trots op te zijn. (En eigenlijk gewoon de hoofdstad.)

PerineumPiraat | 14-05-20 | 18:02

@PerineumPiraat | 14-05-20 | 18:02: Deze Beverwijker calls your bluff. Wij hebben een Bazaar, de grootste van Europa. Constantinopel ligt gelukkig aan de andere kant van de Eufraat.

Maar ook die gaat t.z.t. weer open. Ik ruik de diversiteit hier aan het Noordzeekanaal nu al. Goddelijk schiet tekort voor het beschrijven van die totale verrukking.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 18:27
▼ 2 antwoorden verborgen

"Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 in Den Haag is het laatste woord gelukkig wel aan de kiezer en kan de stad massaal voor die nieuwe vorm van politiek kiezen”.
Oh mama mia die gaan wat beleven in Den Haag, ha, ha dat wordt lachen als we die zure gezichten van de gevestigde partijen op TV West zien. Ik heb nu al voorpret.

Roadsurfer | 14-05-20 | 17:05 | 2

Dat is de winnende houding !

etwaboy | 14-05-20 | 17:18

Maar het kiezerskorps zal wel bijna 55% alloch zijn...... probleempje lijkt me toch.

hertogvanzottegem | 14-05-20 | 19:07

M.i. Was D66 voor een gekozen burgemeester en andere democratische vernieuwing exact totdat men voldoende machtsbasis in het gangbare achterkamertjes circuit had veroverd. Daarna interesseerde democratisering ze geen ruk meer. Ze willen nu meeprofiteren van het intens nepotistische corrupte banencircuitje voor insiders. Voor de vorm schrijven ze nog wel een verkiezingsprogramma met wat loze kreten.

Holein1 | 14-05-20 | 17:13

Totdat ze besefte dat ze dan nooit een burgemeester konden leveren.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 17:29

Vanmorgen al in de krant. Vreemd. Vanzelfsprekend dat de Mos niet geschikt is. Welke stad overweegt of neemt een burgemeester die in een strafzaak betrokken is en vrijwel zeker dezelfde gemeente grote schade heeft gedaan.

MaarFeitelijk | 14-05-20 | 17:04 | 10

MaarFeitelijk | 14-05-20 | 17:04
“Vreemd” - vertel
“Vanzelfsprekend” - vertel
“Strafzaak betrokken” - er is geen strafzaak
“Grote schade” - vertel
Zelden in een paar zinnen zoveel onzin gelezen. Verander je nick maar in “GeenFeiten” of “MaarOnFeitelijk”....

the namster | 14-05-20 | 18:59

@the namster | 14-05-20 | 18:59: Lees de krant. De Mos gaat naar de gevangenis. En niet langs af.

MaarFeitelijk | 14-05-20 | 23:01

@hotnot | 14-05-20 | 17:14: Harde schijven vol met getapte telefonades. De administratie van jodocus.

MaarFeitelijk | 14-05-20 | 23:02
▼ 7 antwoorden verborgen

Jommes, dit is simpelweg geen slecht nieuws. Die De Mos wil je echt niet als burgemeester.

Elpefo | 14-05-20 | 17:03 | 4

Nee doe maar een Paulien Krikke II, overigens je hebt niks te willen, anderen weten wel wat goed voor je is.

Holein1 | 14-05-20 | 17:19

Want?

overVecht | 14-05-20 | 17:38

Kun je ook even met een feitenrelaas komen dan?Dan weten we waarom FRichard ee Mos moet buigen voor een of andere semi corrupte Kartellist. En nee,ik heet geen Jommes,maar bestuur mijn Hertogdom.

hertogvanzottegem | 14-05-20 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

Er komt een dag dat........

Roadsurfer | 14-05-20 | 17:02 | 2

Dat je weer mag kiezen... klopt, maar kiezen betekent in Nederland niet (mee-)beslissen

litebyte | 14-05-20 | 17:06

Nou Den Haag, mag ik dan als één van de eersten jullie feliciteren met Pechtold?

2voor12 | 14-05-20 | 17:02 | 8

Geen Pechtold als burgemeester graag, er hangt alleen maar vuile was om hem heen.

revolte | 14-05-20 | 17:54
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl