Aantal auto's op weg gehalveerd, maar evenveel verkeersdoden als pre-corona
Bevreemdend.
Tussen afgelopen 16 maart en 26 april vielen er op de Nederlandse wegen 62 verkeersdoden, en omdat de cijfers nog niet definitief zijn komen daar waarschijnlijk nog 1 of 2 doden bij. De afgelopen drie jaar vielen er tijdens exact dezelfde periode 65 verkeersdoden. Hoe dan. Volgens een verkeeroloog zijn de slachtoffers nu vooral kinderen die nu niet op school zitten, ouderen die rondfietsen omdat alle musea dicht zijn, en die dan vervolgens aangereden worden door een bestelbusje dat uw dildo komt bezorgen. Ook kijken mensen volgens de politie nu gewoon minder goed uit, omdat ze er vooraf vanuit gaan dat het zo rustig is op straat. En dan zijn er nog de coronaracers, "vorige maand vorderde de politie van 1100 automobilisten het rijbewijs in wegens excessief te hard rijden (minstens 50 km boven de limiet, red). Dat is twee keer zo veel als normaal in dezelfde periode vorig jaar." Nou, Nederland, we maken er weer een boeltje van.
Reaguursels
InloggenWat raar.... De mantra is toch dat langzamer veiliger is? Het zou de verkeersveiligheid toch ten goede komen?
Uiteraard weten we wel beter. Tijdens de lockdown was het aanmerkelijk rustiger op de wegen behalve het vrachtverkeer. En die maken gebruik van de lagere snelheid om vrolijk mekaar in te halen. En dit zijn niet allemaal nette gediplomeerde Nederlandse professionals maar vaak ingehuurde bonusaanbieding Polen en Roemenen. Naast dat al jaren bekend is dat die de dans ontspringen als het op boetes aangaat, heeft men ook de rijvaardigheid van een 7e eeuwse warlord.
Op zich jammer dat, dat Corona relatief goed te overleven is. Vanmiddag zat ik weer achter zo'n kadaver met 85 op de linkse baan terwijl er op de rechtse baan geen flikker te doen was. Al je er dan maar rechts voorbij gaat omdat je een slappe zak krijg van achter zo'n opgewarmd lijk aan blijven tussen dan zie inderdaad twee bejaarden die aan de lockdown ontsnapt zijn. wanneer je zo slecht auto rijdt hoor je of achter de geraniums of in het Onrendabelen Vervoer.
Ik val zowat in slaap bij 100 km op snelweg, dus levensgevaarlijk die 100 km /u
In het weekeinde altijd veel eenzijdige dodelijke aanrijdingen, dronken.
Nog een belangrijke vraag: Hoeveel van deze verkeersdoden hadden onderliggend lijden?
.
.
.
Enkele decennia geleden, had ik een uitmuntend rij-instructeur. Ik probeer nog áltijd te rijden zoals het mij destijds is geleerd. Bijv. ALTIJD richting aangeven bij verandering van rijstrook.
HOEVELEN doen dit nog consequent?
M.i. het asfalt is de moderne jungle; om iedere hoek schuilt potentieel gevaar!
Defensief rijden... wantrouw uw mede-verkeersgebruik, want vermoeid, haastig, suikerdspiegel, onervaren, met GSM bezig, verstrooid en/of onder invloed et cetera!!!
Eerlijk toegegeven....de betekenis van ieder verkeersbord ken ik niet meer....
Zou het niet idee zijn om jaarlijks(?) een opfrissingscursus te implementeren m.b.t. kennis, vaardigheden en reactievermogen?
H.D. (jurist)
Eerlijker is om veel eerder het rijbewijs af te pakken. En rij je zonder rijbewijs? Dan het gevang in.
@Papa Jones | 14-05-20 | 14:47: wat dacht u van boven een bepaalde leeftijd, een leeftijd wanneer mensen over het algemeen beginnen te sukkelen. Verplicht ieder jaar een medische keuring kunt u niet meer rap genoeg reageren jammer hoor u kunt uw rijbewijs omruilen voor een OV abonnement bij loket drie
Iets te gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal voor een jurist.
Beste Papa Jones... toen ik reactievermogen vermeldde hierboven, was dat idd o.a. referentie naar ouderdom en het afnemen van reactievermogen....
Met een opfrissingcursus mbt rijbewijs doel ik ook naar EHBO-kennis die men idealiter van tijd ook zou moeten herhalen!
Alleez, salukes e mannekes...trekt r uwe plan mee!
Die verschrikkelijke bumperklevers!!
Idd. Altijd maar dat gekleef aan mijn voorbumper.
als er iemand op je kont zit, dan zit je te lang onnodig links en moet je gewoon terug naar de rechter baan
Meer auto’s = meer files = meer stilstaan = minder doden.
Do the science .. stupid.
Dit dus
Science volgens Robert J zeker, lol.
@Papa Jones | 14-05-20 | 12:32: Cruyff is toch niet helemaal achterlijk "Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files." Bezoek ons, steun ons, like ons #Overal130
@Mijnbescheidenmening | 14-05-20 | 13:07:
Cruyff had verstand van voetballen. Niet van files.
Geen files.
Omdat de limiet op de snelwegen nu overdag overal 100 is groeit de groep die 50 km te hard rijdt ook. Kun je niet één op één vergelijken met vorig jaar
Zo hard rijden als je kan op die paar laatste stukken binnenkort in Duitsland ook voorbij.
www.faz.net/aktuell/politik/inland/wa...
Overal130 is dé verzetspagina Tegen Tergend Traag 100 op "snel"wegen.
Duitslands snelwegen zijn de veiligste die er zijn, zo wordt beweerd en nu bestreden, men dweept met statistieken die dit unaniem zouden uitwijzen, 'egal welche'. Kijk op Overal130 (facebook, of toets in bij Google) en leer meer over een vergelijking tussen Noordrijn Westfalen (NRW), een aan NL grenzende deelstaat met bijna evenveel inwoners en qua landoppervlak bijna even groot (zeer goed te vergelijken dus). Hier kun je zien dat NRW ondanks een adviessnelheid130 op snelwegen en overal ruimere snelheidslimieten, er mínder verkeersdoden zijn dan in Nederland! Fake News dus, dat eeuwig opnieuw opgewarmde lijk van 'limiet in Duitsland nabij'
En dat terwijl we 100 moeten rijden. Kijk op Overal130 steun en like hét verzet Tegen Tergen Traag op "snel"wegen
Binnen de bebouwde kom is er meer stressverkeer. Onderhoudsmonteurs en bezorgers hebben het veel drukker, maar komen nog steeds ijd te kort.
Buiten de bebouwde kom gaat de Darwin-award competitie in het verkeer gewoon door met minder hindernissen.
De politie reageert verrast!? Ga een keer controleren binnen de bebouwde kom... Waar kinderen spelen in een 30 km zone en zie binnen 15 minuten hoe bouwvakker Henk, trucker Arie en pakketjes Kees daar al handheld bellend met 80 km doorheen razen omdat ze voor half 4 weer thuis willen zijn.
Yep, en laat de relatief veilige snelwegen gewoon eens een beetje met rust. Daar vallen per jaar zo'n 65 doden. Te veel natuurlijk maar de echte winst is op een andere manier te halen.
En de provinciale wegen waar relatief erg veel slachtoffers vallen. Daar zie je ook geen controles Geliefde wegen voor ‘sportieve’ motorrijders en automobilisten
Ik kan drie redenen voor meer ongelukken bedenken:
1. 100km/u is slaapverwekkend dus je zit minder op te letten en of dut in.
2. Er is minder verkeer, dus (men dankt dat) je hoeft op te letten, dus meer tijd voor whatsapp, facebook, de beurskoersen, reeën in het land waar je langsrijdt en god wat al niet meer kan er prima naast.
3. Meer en meer nieuwe auto's hebben dat heerlijk intuïtieve touchscreen, waar je door 86 menu's heen moet om de airco of de radio te bedienen. Waar een draaiknop echt zonder zoeken werkt, maar niet cool is volgens fabrikanten en gebruikers.
god, moet mijn eigen plemsels lezen, men dEnkt dat men NIET
U vergeet misschien wel de belangrijkste reden (hierboven wel genoemd): de coronaracer.
Er is 1 factor niet veranderd en dat is de mens..
Dat is meer verkeersdoden dan het totaal aantal coronadoden in de leeftijdsgroep 0-54 jaar (voor dezelfde periode).
(bron, RIVM, Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland 13 mei 2020).
We moeten alle Nederlandse auto/truck chauffeurs meteen in quarantaine doen!
De verkoop van lachgas is wel flink gestegen
Ik geloof dat een aantal mensen het gebruik van een e-fiets niet goed begrijpen. Die fiets is er niet om harder te gaan rijden, maar om trapondersteuning te geven waardoor je een grotere actieradius hebt doordat je lichamelijke energie bespaart en langere afstanden (binnen de mogelijkheden van de accu) kunt afleggen. De standaard e-fiets is begrensd op 25 k/m per uur qua trapondersteuning, daarboven moet je het zelf bij trappen. Zo'n elektromotor heeft verschillende standen qua ondersteuning, het heeft geen zin om hem op turbo te zetten, ook dan slaat hij af bij 25 en je accu is na 35 kilometer leeg. Tel uit je winst. Het gemak is dat je minder kracht hoeft te zetten en bij tegenwind of klimmen is dat best handig. Maar ja van het jachtige leven in de auto naar het jachtige groene leven op de fiets, en dan ga je niet dood aan al die verzonnen klimaat gekte, maar ga je elektrisch dood. Een soort elektrische stoel op wielen zal ik maar zeggen.
E-bikes zijn helemaal niet groen, want ze vervangen vaak een gewone fiets, dus ze zijn het tegendeel.
"corona racers "
Hoe kom je er op ?!
Ook voor de Wuhan griep periode waren er al zat pseudo Maxjes op de weg.
Bij ons in de stad is het voor sommigen de gewoonte om na de drukke avondspits de bolide eens even flink open te draaien en door de straten te knallen (letterlijk qua uitlaat geluid) om je dan een held te voelen. Politie? Bestaat dat nog?
@Broadsquire | 14-05-20 | 10:52:
Jawel, maar die gaan niets doen want dat levert alleen maar gezeik op met hun meerdere.
yup het was twee maanden geweldig, ik rijd dagelijks de A58 Tilburg Eindhoven. Het was weer een genot om te rijden, maar nu begint het weer merkbaar drukker te worden
En vergee smartphone gebruik niet. Een ritje van 15 min. op de snelweg levert zo 5-6 smartphone (appende) gebruikers.
Maar dat verklaart niet hetzelfde aantal doden bij minder autoveekeer.
@Papa Jones | 14-05-20 | 11:01: Dat is te verklaren doordat mensen achter het stuur minder goed opletten bij rustige omstandigheden. Er vallen gemiddeld meer doden op een stralende zomerdag dan op een gure herfstdag of winterse omstandigheden, simpelweg omdat mensen zich dan beter concentreren op rijgedrag. En de wegen staan dan normaliter ook vol en muurvast waardoor je minder zware aanrijdingen hebt maar meer blikschades zonder persoonlijk letsel.
@_pacman_ | 14-05-20 | 11:14:
Daar geloof ik helemaal niks van.
Die snelheidsduivels passen zich maar een beetje aan.
@Papa Jones | 14-05-20 | 14:51: juist die snelheidsduivel heeft er de aandacht wel bij
"vorige maand vorderde de politie van 1100 automobilisten het rijbewijs in wegens excessief te hard rijden (minstens 50 km boven de limiet, red). Dat is twee keer zo veel als normaal in dezelfde periode vorig jaar."
Dat heeft niets te maken met de door Corona veroorzaakte verkeersluwte en alles met die belachelijke 100km/u snelheidslimiet. Al helpt het natuurlijk niet dat de wegen bijna leeg zijn en dat je desondanks toch 30km/u langzamer moet rijden dan voorheen.
Als je begin dit jaar 150km/u reed waar 130km/u was toegestaan, leverde je dat destijds een boete van €174 op. Nu ben je je rijbewijs kwijt, terwijl de omstandigheden het zelfde, of door minder verkeer misschien zelfs wel minder onveilig zijn.
Erger nog; Op plaatsen waar drie maanden geleden 130km/u als volstrekt veilige snelheid werd beschouw, betaal je nu €297 boete voor exact dezelfde snelheid. Ik vind dat moeilijk uit te leggen: Dat is ongeveer een halve maand dagelijkse boodschappen voor een gemiddeld gezin. Te hard rijden is een keuze, maar dit is niet echt proportioneel, wel?
goed punt.
50 km te hard!!
Wat nou boete... oppakken en achter slot en grendel, die gevaarlijke gekken !!
"Dat heeft niets te maken met de door Corona veroorzaakte verkeersluwte en alles met die belachelijke 100km/u snelheidslimiet." Je bent zelf belachelijk. Ga fietsen.
Ja Chuck, wat ruudvangeelen zegt!
Ga fietsen!
En dán 50 km harder dan toegestaan, dán ben je pas een vent!
@ruudvangeelen | 14-05-20 | 11:03:
Hoe komt het dat oostenrijk de max snelheid naar 140 ging er juist minder ongelukken zijn.
@ruudvangeelen | 14-05-20 | 11:03: Ik zie daar wel een correlatie in. Ik snap dan alleen niet waarom ik daarom moet gaan fietsen...
@Papa Jones | 14-05-20 | 11:08:
Harder fietsen (zonder ondersteuning) dan gemiddeld is sowieso gevaarlijk. Er maken zoveel mensen meer van het fietspad gebruik, dan de bedoeling is, dat je voortdurend aan het slalommen bent. Van wandelaars (met of zonder kinderwagen of hond), skateboarders, loop- en ligfietsen en nog veel meer. Moet je ook nog uit de weg voor een Canda.
Iets belangrijks om te begrijpen.
Als je dingen veilliger maakt voor mensen, dan neemt men gewoon meer risico.
En dat is een gegeven dat op vele vlakken zo uitspeelt. Kijk bijvoorbeeld onze technologische vooruitgang. We zouden nu 4 uur per week kunnen werken en er dezelfde levensstandaard als 150 geleden op na houden. Maar dat doen we niet, we trekken het op tot het maximale... altijd.
Als je per direct vrijwel alle verkeersdoden voor de toekomst wilt redden moet je het volgende doen.... Zet een ijzeren punt op het stuur, gericht op het eigen hart. En direct rijd iedereen veillig.
Hard rijden op een stille snelweg is gevaarlijk. Voorwerpen die andere automobilisten verliezen, dode beesten of wat dan ook, worden te laat opgemerkt. Ruk aan het stuur en daar ga je.
Daarom moet je ook geen ruk aan je stuur geven... Lullig voor de overstekende egel maar het is niet handig om daarvoor je auto total loss te rijden op een medeweggebruiker. En 130 kmpu is niet hard rijden maar een ecologisch, economisch en vanuit veiligheid een volstrekt verantwoorde snelheid op snelwegen.
@thekolere | 14-05-20 | 10:36:
Waarom ruk je dan ook aan je stuur? Je hebt maar een kleine stuuruitslag nodig om je veel te verplaatsen.Net zoals al die idioten die em in de winter in de sloot parkeren. 1: Zorg voor fatsoenlijke banden. 2: Oefen, en leer hoe je onder gladde omstandigheden stuurt.
Onder alle omstandigheden, je effectieve reactiesnelheid is ongeveer 2 seconden, dat is ongeveer "Ein halber tacho", oftewel, bij 100 kmh is dat 50 meter (en bij 50 kmh dus 25 meter).
Hoe hoger je snelheid, hoe verder je uitgeweken bent bij dezelfde stuuruitslag. Al dat "geruk aan stuur" is een paniekreactie, van iemand die of niet weet hoe ie zijn voertuig moet bedienen, of van iemand die die 2 seconden nog verder omhoog geschroefd heeft door bijvoorbeeld met zijn telefoon te kutten tijdens het rijden.
Een klein percentage verkeersdoden is een ongeluk. De rest zijn gewoon asocialen. Rij gewoon rustig door woonwijken, op kruispunten neem je de tijd om goed te kijken en op snelwegen ga je niet harder dan 130. Lijkt mij sterk dat je dan een ongeluk veroorzaakt
Precies.
Inderdaad.
Momenteel in de Bundestag: in Duitsland werd bij 99 verschillende meetstations vastgesteld dat ondanks duidelijke daling van het aantal auto's op de weg tijdens de 6 weken lange shutdown, de stikstofwaarde tussen 21,8 en 22,9 NOx per kubieke meter constant gebleven is. Hiermee is bewezen dat auto's NIET de oorzaak voor stikstofwaarden zijn en daarmee zijn de gebieds- en rijverboden compleet doelloos en overbodig verklaart. En hoe verdedigt zich de minister, nadat deze cijfers door haar eigen ministerie geleverd werden? --> met de cijfers van 2 (twee!) meetstations uit Niedersachsen en Hessen en het feit dat we de "doorsnee-waarde" over het jaar moeten betrachten. Ah ja, Frau Ministerin, want dan valt het niet zo op en kunnen we het nog een tijdje volhouden. Het wordt tijd dat de groen-maffia een rijverbod krijgt met hun absurde wereldbeeld.
Je hebt hier wel een punt, maar het gaat hier nu over verkeersdoden tijdens deze crisis ..
@aardv@rk | 14-05-20 | 10:34: Je hebt een punt. Ik wilde alleen maar even wijzen op een "neveneffect" met dezelfde oorzaak.
Causaliteit.
Het zijn dezelfde onbevreesde idioten die tijdens een pandemie naar buiten gaan als die normaliter verkeersongelukken veroorzaken.
Zeg maar, het sbs6-pleps.
Ik wil niet veel zeggen maar hoeveel overspannen vrouwen ik zie rijden loeihard als een kip zonder kop wil je niet weten.. heeft niets met discrimineren of iets dergelijks te maken, gewoon wat ik zie en meemaak.
Vrijwel niemand heeft het virus buiten opgelopen. Dat doet men binnen, in gerecycleerde lucht. Beter plebs zijn dan IYI ('Intellectual' Yet Idiot).
Als je anderen voor plebs uitmaakt zorg dan in ieder geval dat je dat woord correct schrijft.
Tja sommigen zien het gaspedaal als aan/uit schakelaar en begrijpen 'doseren' niet. Gelukkig rijden die vaak in kleine autotjes met weinig vermogen.
Inderdaad raar. Of heb ik nieuws over e.o.a. kettingbotsing niet gemist? Iemand?
.. excessief te hard rijden, rbw kwijt en verkeerstokkie -> na 19:00 21 km/h te snel. Mulderfeit. Het kan verkeren.
Ook al zijn we zelf verantwoordelijk laten we toch maar de overheid er de schuld geven, is makkelijker.
100 rijden is inderdaad slaapverwekkend, het datagebruik in de auto zal fors toegenomen zijn
Dichtgooien? Verbieden! Nie wieder!
@Frau Merkel | 14-05-20 | 10:25:
Een Autobahn associeer ik idd met Dolfie. Sie sind wieder da...
Geloof jij het ook?
Leuk. Coronaracers.
Tis wel duidelijk dat de crisis niet voor iedereen is. De doelgroep houdt zichzelf wel in quarantaine - en daar gaat het om.
Vreemd om een foto van een ongeval in het buitenland over een artikel over ongelukken in Nederland te laten zien.
Hier een foto van een ongeluk in Nederland.
www.omroepbrabant.nl/nieuws/3173375/a...
Dit is wat minder confronterend voor eventuele betrokkenen ;)
wow met vol geweld achter op een stilstaande oplegger klappen, ... Dat is gewoon knap
@Johnroe | 14-05-20 | 17:35:
Kwestie van even niet opletten.
Ook zijn er nu coronaracers die op halflege snelwegen voor 19.00 maar liefst 30 kilometer te hard rijden. Dus maar liefst 130!
dat zijn de allerergste.
Dit jaar dan he.
Want vorig jaar was dit gewoon toegestaan, en was 30 km te hard 160.
Wel even een verschilletje.
Damn statistics.
Met z'n allen 100km/h rijden is dus NIET veiliger, zoals de 'experts' riepen...
Vanwege dat gesukkel met die 100 km/u letten de mensen veel minder op en dan krijg je vanzelf meer ongelukken.
Dit dus, echt slaapverwekkend 100
Ik vind het relaxed, 100 km.
Dan heb je ook alle tijd om een vrachtwagen die naar links wil te laten inhalen.
Leuke foto.... Zei vraagt " heeft u pijn " en hij zegt " alleen als ik lach".
Electrische fietsen, wielrenners en meer mensen op de fiets.
Mensen die nu eindelijk eens met normale snelheid kunnen rijden, maar het niet meer gewend zijn.
Wij reden in de jaren 90 met doodskisten vergeleken met de auto's van nu gemiddeld 20 km /uur harder. Zonder airbags, sips, lane departure warning, voetganger detection , abs , esp .... Ja er waren heel wat dooien. Je moet weten, er werd ook nog wel wat XTC geslikt, 4 dagen na elkaar uitgaan en sloten alcohol consuminderen.
Als je dat uitzet tegen wat er nu sneuvelt dan is er toch niks aan driver error gedaan, de kans dat je auto je ombrengt is immers fel minder geworden. De rijopleding, die is volgens mij grondig verpest. Ook het niet handhaven van een aantal basis regels, zoals ten alle tijde rechts houden Dat zijn de oorzaken waar je eens aandacht voor moet hebben.
Keep Your Lane invoeren, ben je van heel veel gezeik af.
@elfenstein | 14-05-20 | 10:12: Iets zegt me dat degenen die de grootste ongelukken veroorzaken zich sowieso niet daaraan gaan houden. Maar het zal inderdaad wel het één en ander verbeteren.
Vooral die mensen die met de maximum snelheid op de linkse baan blijven plakken. kijk ik snap dat je niet terug invoegt als er op 500 meter een vrachtwagen rijdt, maar wanneer het nog een stipje aan de horizon is ga dan aub terug naar rechts voor mensen die wel sneller willen rijden dan 100.
En het volk wat met de gsm zit te knoeien en er op een gegeven moment achter komt dat het donker wordt in de auto omdat ze in de schaduw rijden van een vrachtwagen voor ze en dan met 85 KM/u de linkerbaan op sukkelen.
Nou, verlaging van 130 naar 100 dus 0 effect op doden. Dat ook weer de wereld uit. En tja, te hard rijden is niet effect van Corona, maar ook van de grens 30 kilometer lager leggen.
De reden van verlaging was stikstof weet je nog?
@Blonde Nel | 14-05-20 | 10:04: Dat weet hij vast wel. Maar er zijn mensen die de snelheid koppelen aan het aantal verkeersdoden. Zie bijvoorbeeld: joop.bnnvara.nl/nieuws/explosieve-sti...
Komt omdat gelijktijdig overal 100km/u is ingevoerd. Snel terug naar de 130km/u, voor ons aller veiligheid.
Ik stel zelf voor de snelheid te verhogen. Dan moet je beter opletten.
Wat opviel de laatste weken, wanneer he ingehaald werd met veel te hoge snelheid, dan was het een Arnon op weg naar de avondmaaltijd
Dildoslachtoffers dus.
Het is ook mogelijk dat Jaap en zijn mensen om hun cijfers een beetje op te poetsen, iedere corona dode die ook wel eens aan het verkeer heeft deelgenomen in de statistieken bij de verkeersdoden laten verdwijnen.
ik zie ze er wel toe in staat
Die innames van de rijbewijzen kan ik ook wel plaatsen. Wie nu de weg op gaat treft zelfs in de spits redelijk lege wegen aan, maar moet met 100km/h naar zijn bestemming tuffen. Ik moest maandag nog naar de andere kant van het land, en de verleiding was groot om de oude maximumsnelheden aan te houden. Als je graag nog harder rijdt, dan zit je sneller aan de invorderingsgrens. Rij je na correctie 150 dan raak je nu je rijbewijs kwijt. Vroeger kreeg je bij diezelfde snelheid nog niet eens van de OvJ op je flikker.
En om het nog maar eens te herhalen: die snelheidsverlaging levert 0.1% besparing op de totale stikstofuitstoot op. Waarom doen we dit?
Omdat linkse mensen een hekel hebben aan auto's. Vooral aan andermans auto's trouwens, want zij zijn uiteraard een uitzondering op de regel. Net als dat andere mensen niet mogen vliegen, andere mensen een warmtepomp moeten kopen, enz.
Heel wat meer dan 0,1
@Muxje | 14-05-20 | 09:53 En wat die stikstofuitstoot betreft:
Een RIVM bloemlezing.
De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet heel besmettelijk.
De ziekte lijkt ook niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.
We geven aan dat het mogelijk is dat het virus ook naar Nederland komt. Maar dat de kans klein is dat het zich hier verspreid.
We zijn zeer goed voorbereid mocht het virus hier opduiken. Er treden dan allerlei maatregelen in werking die voorkomen dat het virus zich verder kan verspreiden.
Pas als mensen ziek worden, kunnen ze anderen besmetten.
Iemand zonder klachten verspreidt het virus niet.
We hebben al meerdere malen antwoord gegeven op je vragen. Het virus wordt alleen verspreid als je symptomen hebt.
In alle Nederlandse ziekenhuizen kan de juiste behandeling uitgevoerd worden. Er is voldoende capaciteit om ernstig zieke patiënten op te nemen op de intensive care.
We krijgen vaak de vraag of de scholen morgen gesloten moeten worden in verband met het nieuwe coronavirus. Dat hoeft niet.
Er is op dit moment geen reden om evenementen te vermijden of af te gelasten.
En bedenk dan dat het RIVM verantwoordelijk is voor de meet en rekenmodellen die aan de basis liggen voor de stikstofcrisis.
Ik zeg er erg tegenop maar het bevalt me prima. Scheelt mij in ieder geval zo’n 15% per tank. Lekker voor de beurs en vast ook voor het milieu
Waarom doen we dit? Om de extra uitstoot van biomassacentrales te maskeren, DUH!
@Crest of Waves | 14-05-20 | 10:02: Diesel gaat hier voor onder een euro. Ik rij nu standaard op sportstand.
@Crest of Waves | 14-05-20 | 10:02: uit gierigheid rij ik al ruim een jaar maximaal 100. Nu de peut 20 cent goedkoper is zou ik wel weer harder willen rijden.
% kans op overlijden in het verkeer stijgt enorm als je het uitzet tegen de gereden kilometers, verkeer moet in lockdown! andere vraag, wat doen die oudjes uit hun huis? zouden juist zij niet binnen moeten zitten ter bescherming van zichzelf tegen corona?
Klopt. Die oudjes hebben opvallend vaak schijt aan alle maatregelen die juist bedoeld zijn om hén te beschermen .
@erkomenanderetijden | 14-05-20 | 09:59: Gezien de ronduit dramatische dodencijfers in de verpleeg- en verzorgingstehuizen worden de ouderen totaal niet beschermd. Dat is een leugen. En hou eens op met dat minachtende 'oudjes'.
@Lupuslupus | 14-05-20 | 10:05:
Zo is dat.
Darwin-Award, iemand?
@Lupuslupus | 14-05-20 | 10:05: Het is inderdaad verschrikkelijk hoe oudere mensen tegenwoordig (het is 2020!!) behandeld worden. Die lijn zet zich nu door met betrekking tot de bescherming in de verpleeghuizen. Wél vind ik, dat je juist als ervaren medemens het verstand moet hebben jezelf te realiseren dat je in de "doelgroep" van dit virus zit. Zíj zijn dus degenen die zich werkelijk zorgen moeten maken en dan ga je dus niet maar even de straat op, want dat kan drie weken later gezien je laatste uitje geweest zijn.
Het is in ieder geval alweer typhus druk met vrachtwagens die de nieuwe vrachtnorm mogen rijden, trailer achter de vracht, waardoor er met dat 100 kilometer gekut weinig ruimte overlaat om de fokking afrit te nemen, jezus Allah man wat een armoede is dat tergende langzame rijden!!
Aldus deze tering snelle jongen.. golfje petje achterstevoren?
@aardv@rk | 14-05-20 | 10:42: al zou hij ook maar een beetje aan uw vooroordeel voldoen, ik ben het in dit geval helemaal met de TijdelijkOptimist eens, dat 100 knorren is helemaal waardeloos
Apart je kon in die week blind oversteken zo weinig verkeer was er.
Nu is het gewoon weer net zo druk als voor corona, en wat denk je nog steeds steken sommige blind over.
Fakenews mensen gaan alleen nog maar dood door covid19.
Zelfs corona (griep) doden bestaan niet meer.
In Italie en Zwitserland gehalveerd, wel is het aantal Raser gestegen. Maar zoals vroeger toen Joego's op bergpassen snachts straatraces hielden, die tijd lijkt voorbij.
Omdat de joego's op zijn?
Ooit al eens in Italie over een bergweg gereden ? Die italianen denken allemaal dat ze Ari Vatanen zijn.
Er zijn meer factoren. Geen files dus hogere gemiddelde snelheid. Minder OV, dus meer op fiets. Volle IC, dus vaker laten doodgaan.
Waren veel bedrijfsbusjes bij betrokken werd net nog vermeld. Dat kan kloppen dat zijn de lui die meestal bumperklevend doorjakkeren of met vanalles bezig zijn behalve met het verkeer.
Voordeel is wel dat ze hun eigen lijkvervoer meegenomen hebben. Soms is het zelfs zo goed misgegaan dat je ze met bus en al in het gat kan mikken, openknippen en daarna opnieuw verpakken zou zinloze materiaalverspilling zijn.
En het scheelt nogal of zo'n busje 80-90 moet rijden door de drukte of nu vol gas met 140 ergens op klapt.
@trottle | 14-05-20 | 09:53:
Op zich is 140 beter, dan weet je tenminste zeker dat ze er iets van geleerd hebben.
De bepalende factor is daarbij geloof ik of het hun eigen auto is of niet. Een deuk meer of minder interesseert ze niet, de baas betaalt.
@Gladiator Fap | 14-05-20 | 10:11: dat lijkt mij ook inderdaad het geval, dat zie je bij leaserijders ook.
Dat er relatief meer verkeersslachtoffers vind ik niet verbazingwekkend. Jongeren kunnen niet naar de kroeg, kunnen niet in hun bandje spelen, mogen niet sporten bij de voetbalclub.., en waar kunnen zij hun testosteron dan nog wel kwijt? In 1 van de weinige dingen die nog wel mag, namelijk autorijden. Let wel, ik praat racen op de snelweg absoluut niet goed, maar het is een algemeen gegeven dat jongeren , en dan vooral mannen, een iets andere risicoperceptie hebben.
Zie ook de post van de visser | 14-05-20 | 09:47
Ik wil eerst wel eens een uitsplitsing hebben van waar die doden vallen. Ik zeg: Wielrenners en elektrische fietsen.
Typische truc: Schreeuwen om [geliefde maatregel], en dan een veel te generieke statistiek aanhalen. Lying by omission.
@TheEgg | 14-05-20 | 09:55: wat ik bedoel te zeggen is dat dit coronabeleid ook levens kost.
Geen idee of de auto nog start eigenlijk.
Op de foto is het resultaat van een geweldige klap te zien. Toch moet ik er om lachen. Wat zou ze vragen (Hoe voelt u zich nu? Heeft u uw familie al gebeld? Deed het zeer?). Wie weet is die vent al dood.
Zou aan deze plaatwerker van Jetcars vragen of er ook een nieuwe apk op komt.
@dekeerldatisdeboer | 14-05-20 | 09:55:
Jetcars, als je daar een auto gaat kopen ben je wel echt stekeblind en totaalachterlijk. Een mistroostiger oord heb ik nooit gezien. Triestere automobielen ook niet.
Ziejewel, het is gewoon een constante.
Geen geld meer instoppen, accepteren, en nuttige dingen gaan doen.
Dikbuikige bejaarden in strakke broekjes op een racefiets. What can possibly go wrong www.telegraaf.nl/nieuws/316775542/wie...
Nope. Wat ik altijd al beweerde maar mijn stelling werd altijd gepareerd met ‘het is ook zo druk op de weg’. Welnu , de test heeft het onomstotelijk bewezen.Ook al is er geen overig verkeer en men wordt door niets gehinderd : de gemiddelde Nederlander rijdt ruk.
Er was ook Toyota Corona bij betrokken, in welke categorie valt die?
Gewoon overheen denderen met een Nissan Quarantainqai, probleem opgelost.
@elfenstein | 14-05-20 | 09:47:
En als je in je Corona rijdt met een fles Corona met Corona?
@elfenstein | 14-05-20 | 09:47: Ook veel goeds gehoord over de Honda Chlorixine.
@Mr_Natural | 14-05-20 | 09:51:
Ik drink altijd Duvel achter het stuur, zonder gordel. Als het dan misgaat ben ik de Duvel uit het Doosje....
@elfenstein | 14-05-20 | 09:55:
In het doosje, bedoel je.
@Mr_Natural | 14-05-20 | 09:55:
Zoals die meneer hierboven op de foto: uit het doosje.
OEI! daar gaat het argument met "jamaar met de lockdown hebben we minder verkeersdoden", dat ik meerdere keren als antwoord kreeg op de vraag "waarom hebben we tot en met week 17 altijd nog MINDER doden in totaal als in 2018 en wat rechtvaardigt dan dat we in dát jaar géén lockdown hadden?"... Het feit dat het "normaal" (het is nooit normaal, ik kan er over meepraten toen ik in 2016 zelf bijna kastjewijlen was bij een ongeval) "maar" 65 zijn over die tijd alleen al staat in geen verhouding, maar nu blijkt óók nog eens dat het niet gedaald is. Dames en Heren, we hebben mét Corona dus in totaal MINDER doden dan in 2018 tot nu toe. Oh ja, en de economie heeft een enorme klap in het gezicht gekregen. Aangezien een ONDERsterfte voor de rest van het jaar te verwachten is -dit gebeurt namelijk altijd na een epidemie, aangezien de kwetsbaren, die anders later in het jaar gestorven zouden zijn, jammer genoeg nu iets eerder door/met Corona gestorven zijn-, is de kans dus reëel dat we het jaar afsloten met MINDER doden dan in 2018, maar met wel het "nieuwe normaal" in de maatschappij, waarin niets nog hetzelfde is, honderden, zo niet duizenden ondernemers over de kling gejaagd zijn, de gepolariseerde medemens zich op internet fora kapot-wij-zij-identiteert, honderden miljarden naar de knoflooklanden toegezegd zijn en een Rutte als "staatsman" gevierd wordt. Oh ja, als je het ook maar wáágt te kritiseren met gezonde mensen verstand, wordt je geheel naar fascistisch voorbeeld direct weggezet als een "complotdenker", "wappie" of "aluhoedje". Dat u het maar weet. 't is godsgeklaagd GVD! En Rutte? Die wordt gewoon herkozen als premier. Let maar op. Als makke lemmingen maakt het volk kort voordat ze zich in het ravijn storten nog even een omweggetje langs het stemhokje, om daar het kruisje op de gewenste plaats te tekenen.
denk aan je bloeddruk!
@Glasgow Argus | 14-05-20 | 09:45: :-) ik heb net mijn tweede koffie achter de kiezen deze morgen en het zonnetje schijnt hier in de bergen. Alles komt goed dus :-)
Die tegel is de moeite waard in het eindejaarsoverzicht op te nemen.
Met vele zaken eensch. Echter.... let er wel op dat u uw cijfers op orde hebt. Tot en met week 18 waren er in 2018 60.040 doden. In 2020 schat het CBS het aantal doden tot en met week 18 in op 64.078 mensen die het loodje hebben gelegd. Met dit soort -gemakkelijk te falsificeren- fouten geeft u uw opponenten te veel munitie om gaten te schieten in uw betoog.
Statistisch gezien is de kans op 'dood door bezorgscooter/-fiets tussen 17.30 en 19.30 uur' velen malen groter dan 'dood door corona'.
Lijkt me logisch. De kans op een dodelijk ongeluk is vrij klein als je stil staat.
Dat ligt er wel aan waar je stil staat.
Er zijn wel minder auto's, maar hoe zit het met motorfietsen? Het stikt er werkelijk van de afgelopen weken.
Die zijn allemaal aan het thuiswerken.
Natuurlijk zijn er nog meer mensen overleden door ongelukken binnenshuis in deze Corona-periode, maar dat melden de media niet, want de auto moet negatief worden neergezet.
Van een goeie ziekenhuis bron vernomen dat ze massaal uit hun dakgoot vallen, crashen met de fiets en keukentrapjes zijn vermoedelijk ook aanwezige sluipmoordenaars. Om nog maar te zwijgen van powertools die hun eigenaar willen ombrengen.
@Lt-Kol Kilgore | 14-05-20 | 09:44: Hopelijk keren de powertools van mijn buurman zich snel tegen hem dan. Die kerel kan niet meer stoppen sinds de 'intelligente' lockdown.
Ben afg zondag nog even lekker met 210 km/h over de snelweg gereden! De snelweg was ook lekker leeg!
Droeftoeter
@42 | 14-05-20 | 09:46:
Sorry, had de winterbanden nog erop liggen. Anders had het nog wel wat sneller gekund!
@Drunken_Pumpkins | 14-05-20 | 09:51:
*gniffel*
@Drunken_Pumpkins | 14-05-20 | 09:51:
Winterbanden zijn kudt, al helemaal als je bedenkt dat door de extra uitstoot die die krengen veroorzaken je helemaal nooit meer een fatsoenlijke winter gaat meemaken. Ik heb ze er nu nog wel omliggen maar dat was wel de laatste keer, bij 200+ lijkt het alsof je op een trekker zit.
@elfenstein | 14-05-20 | 09:58: Winterbanden zijn voor de winter. En die hadden er dus al meer als een maand af moeten zijn. Je zet in de zomer toch ook de airco aan in de auto, ipv de verwarming?
@TheEgg | 14-05-20 | 10:00:
Vanwege een zeker griepvirusje is er eventjes geen ruimte om andere sloffen aan te schaffen. Die winterbanden zijn erop gegaan ter vervanging van de oude afgereden banden met de bedoeling om in het voorjaar een setje fijn nieuw schoeisel eronder te klappen. Helaas zijn de inkomsten als dj en lichttechneut de laatste tijd een beetje, eh, sub-optimaal?
@TheEgg | 14-05-20 | 10:00:
Nee hoor. Hier ben je onder winterse omstandigheden verplicht om met winterbanden te rijden. In de zomer mag je ook met winterbanden rijden! Ze slijten dan idd wel een beetje sneller, dus normaal zou dat niet verstandig zijn. Maar dit was de laatste winter dat ik met deze winterbanden reed. De komende herfst komen er weer nieuwe onder. Dus dan maakt het nu niet meer zoveel uit.
Tokkies blijven sowieso rijden, want corona is een hoax immers. Volgens de grote leider plofkop Jenssen.
Op de wegen doen ze dus wel testen, testen, testen. Waarom met Corona niet? l
Inderdaad, kans is groot dat er mensen tussen zitten met corona. Dan zijn ze dus daar aan dood gegaan en niet omdat ze met 120 km/uur tegen een boom reden.
Verplicht daarom mondkapjes in de auto!
@2voor12 | 14-05-20 | 09:44: en handschoenen.
Niet vreemd. De grote klappers gebeuren nog steeds, want dat zijn die met vrachtwagens.
Daarnaast is er al jaren een stijgende trend in het aantal verkeersdoden als gevolg van de sterke toename van elektrische fietsen. (Vooral bejaarden die ineens 25 kmh fietsen, dat al jaren niet meer gedaan hebben en dus ook bijbehorende ervaring en reflexen missen).
Niks nieuws. Maar zoals altijd worden de echte redenen niet genoemd als die politiek niet goed uitkomen. Zo werd er ook nooit getest op alcohol. Alle dodelijke ongelukken met dronken bestuurders kwamen zo op het lijstje: "te hard gereden".
"vorige maand vorderde de politie van 1100 automobilisten het rijbewijs in wegens excessief te hard rijden"
Klopt. Viel het mij in het begin van de lockdown op dat motorrijders de lege wegen beschouwden als een aansporing om het gas helemaal open te draaien, dan lijkt het alsof de motorrijders zich de laatste weken weer wat normaler gedragen, maar dat nu automobilisten - althans van bepaalde auto's - de verleiding niet kunnen weerstaan om eens even lekker te 'planken'.
Correct. Gister de A1 op en neer gedaan, vooral foute audi's en beamers die denken dat de flitsers ook corona hebben, kansloos kudtvolk.
Die motorrijders, dat is meestal met het begin van "het seizoen". Zo rond pasen is er altijd een weekend met zo'n 6 motorrijders die ze van de weg en bomen af schrapen.
Typisch probleem met motorrijders die een "seizoen" hebben.
Invorderen is pas bij 50km/h overschrijding. Dat is meestal bij wegwerkzaamheden, hoewel er vaak niet gewerkt wordt op het moment van controle.
Motorrijders rijden altijd te hard. Met 1% van de km's en 10% van de doden is dit iets wat makkelijk afgeschaft kan worden en een flinke besparing op de verkeersdoden zal geven. Politie en Kmar kunnen natuurlijk ontheffing krijgen. Zolang de motoren dan nog betaalbaar blijven.
@MaarFeitelijk | 14-05-20 | 09:42: Motorrijders zijn belangrijke leveranciers van donor organen.
@MaarFeitelijk | 14-05-20 | 09:42:
Ik eis een verbod op Audi's en BMW's. Dat zal ze leren!
@TheEgg | 14-05-20 | 09:44:
Ieder nadeel hep....
Oh, nee, die mocht niet meer.
@MaarFeitelijk | 14-05-20 | 09:42:
In ongeveer 60% van de gevallen waar een motorrijder bij betrokken is, is de automobilist de schuldige.
Dus laten we het autoverkeer afschaffen, dat scheelt de nodige ongevallen met auto's EN ongevallen waar de motorrijder niets aan kan doen.
@elfenstein | 14-05-20 | 09:45: BMW, Volvo en Skoda. Handen af van mijn Audi!
Moet toch even kwijt dat het nu wel ramadan is en dat dit het mentale vermogen van menig verkeersdeelnemer aantast. Heb mededogen!
Inderdaad! Aandacht voor de bloedsuikerspiegels van onze medelanders!
@Bootguy | 14-05-20 | 09:39:
Testen, testen, testen!
die rommeldarm begon op 23 april. Het gaat nu over verkeersdoden in de periode tussen 16 maart en 26 april. De score van de boulimie-maand zien we pas ergens eind mei.
In Leidschendam, onderwijl....
Ik snap dit stuk. Er zal altijd iemand zijn die het niet begrijpt. Zijn naam is DrumPiet.
lol
Volgens mij kunnen we veilig stellen dat de lockdown, op de files na, geen enkel voordeel biedt.
Dus al die vitale beroepen blijken verkeershufters?
Mensen die nu ineens wel op een normale snelheid naar hun klant kunnen. Zonder dat er prutsers in hun weg rijden. Maar die luxe is ver gedaan. Gisteren weer zo een tegen 50 over een weg waar hij 70 mag, waar we 10 jaar geleden nog 90 mochten en 20 jaar geleden met 110 door de nacht scheurden. Met een auto die 50 % meer remweg nodig had.
Als ik zie wat er op de weg mag rondrijden niet zo heel vreemd dit.
Al die bejaarden op de (fiets)weg is een groot probleem aan het worden.
De aso rijders die beweren er juist van te profiteren nu er minder verkeer op de weg is blijven toch wel rijden. En met aso rijders bedoel ik de bumper kleverts, de "ik negeer die 100 want dat is niet voor mij". Ik ken er best wel wat, veelal zijn het de lease rijders met of zonder interim contractje.
Ik heb nooit last van bumperklevers, die rijden toch per definitie achter je? Gewoon negeren.
@quigg | 14-05-20 | 09:39: Ik heb ze altijd voor me, en die zijn echt aanzienlijk irritanter.
Je herkent dat volk doordat ze, als je ze eindelijk ingehaald hebt, als jij naar rechts gaat, je ze in je spiegel weer naar links ziet gaan. Waarom? Verdwaal je als je de vangrail niet naast je hebt of zo?
@quigg | 14-05-20 | 09:39:
Op zich heeft u gelijk alleen is negeren wat moeilijk als ze grootlicht geven, toeteren, over de vluchtstrook proberen er voorbij te komen, van rechts inhalen en dan dreigen, raampje open en in een enkel geval zelfs stoppen en willen knokken. Halve garen weten doorgaans perfect hoe ze zich toch kunnen opdringen aan je. Speciaal voor die lieden: kruissleuteltje happen?
Nee, dat zijn vaak petjes met dennenboom aan de spiegel in hun golfjes, op weg naar de volgende businessmeeting.
Ga gewoon naar rechts met je opgevoerde koffiemolen! Niks irritanters dan die rijdende rechters op de linkerbaan. Ga.gewoon.naar.rechts!
@Vanilla | 14-05-20 | 10:30: Ho ho ho, het is niet dat ik langzaam of constant links rijd. Maar gewoon tijdens het inhalen van vrachtwagens bijvoorbeeld, dan rijd ik al 135 op een 130km weg, of tegenwoordig 110 op 100km wegen, en dan nog heb je tokkies die het niet snel genoeg gaat. Dan hebben ze aan mij een verkeerde, ik ga echt geen meter harder rijden.
@quigg | 14-05-20 | 11:25: Dat is inderdaad begrijpelijk, maar zodra er ruimte is gewoon naar rechts gaan. Maar daar zijn we het dus over eens, ik begreep je verkeerd.
Ik weet het niet. Maar nu het aantal verkeersdoden niet daalt. Terwijl we de curve toch proberen omlaag te houden. Volgt niet automatisch hierop dat we helemaal niet meer de weg op mogen?
Scherpe analogie! +1
Flatten the tyres!
Nee want dan stijgt het dodenta per 1000 inwoners volgens de logica weer.
Bijzonder inderdaad, en dat terwijl het verkeer op een gegeven moment met 80% was teruggedrongen. Zijn we wellicht toch niet zo goed in fietsen als we altijd dachten..
Verkeer op de snelweg is 80% minder maar op binnenwegen zie ik nog evenveel verkeer en volgens mij vallen daar de échte klappers.
REAGEER OOK