Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Hoe diep wordt de dip?

lalala... basisinkomen

De economie in de eurozone is het eerste kwartaal van 2020 met 3,8% gekrompen. De economie van de VS kromp met 4,8%. Deze landen waren in januari & februari nog in de ontkenningsfase, de meeste krimp zit eind maart, toen landen dichtgingen. Dit gaat extreem hard. Maart 2020 doet een wedstrijdje met de complete kredietcrisis van 2008.

Bij deze krimpcijfers zit april nog niet. De eerste volle maand van thuiswerken, afstand houden en handen wassen, zonder vliegverkeer, zonder feesten en zonder kapper. Komende week een dodenherdenking op een lege Dam. We vieren 75 jaar vrijheid en vrede in het volle besef dat ook mei en juni economisch verdere stappen achteruit worden.

De verwachtingen voor dit kwartaal zijn ongunstig. Het Congressional Budget Office (CBO) verwacht 12% krimp in de VS. De banken Morgan Stanley & Goldman Sachs verwachten 30% krimp. Het IMF verwachte half april nog 7% economische krimp voor de EU. Duitsland verwacht 9,8% krimp.

Om deze getallen in perspectief te zetten, de lange depressie eind negentiende eeuw kende een 10% productiedaling, over een periode van meerdere jaren. Die depressie werd mede gestart door de paardengriep van 1872. De latere grote depressie zag in 1932 een economische krimp van 12,9% in een jaar, na belastingverhogingen middenin een crisis.

Needy people wait in a line for food which will be distributed by volunteers during the nationwide lockdown in the outskirts of New Delhi, India, 01 May 2020

Recenter is de Argentijnse depressie, die op haar dieptepunt 11% economie inleverde in 2002. Welke grootschalige depressie je ook pakt, de coronacrisis heeft ze al ingehaald. Deze ramp zit nota bene nog in de beginfase, er is nog geen vaccin of groepsimmuniteit, geen anderhalve-meter economie, geen nieuwe normaal. De faillissementsgolf moet nog komen.

Uitkeringskosten exploderen, belastingopbrengst stort in. Het CBO verwacht een begrotingstekort in de VS van 17.9% over 2020 en 9,8% over 2021, mede dankzij een noodpakket van 2000 miljard dollar. Duitsland kwam al in maart met een noodpakket van 1100 miljard euro. Ons begrotingstekort gaat naar 12% dankzij een extra tekort van ruim 90 miljard.

Er wordt nu barmhartig met geld gestrooid, maar de vraag is hoe lang het kabinet deze crisis met de mantel der liefde kan bedekken. Voorlopig strooien centrale banken en overheden met geld zoals een straalbezopen Prins Carnaval met een confettikanon omgaat, maar blijft dat zo?!

People wearing protective masks walk next to old rubber tires placed to enforce social distancing, as they queue up to receive free food from Buddhist monks during the ongoing coronavirus pandemic, at Wat Awutvikasitaram in Bangkok, Thailand, 01 May 2020

Kredietbeoordelaar Fitch verlaagde ondanks het opkoopprogramma van de ECB en het politieke geweld vanuit Brussel de kredietwaardigheid van de Italiaanse staatsschuld. Italië staat nu 1 stapje boven junkbond. Officieel mag de ECB straks het Italiaanse schuldpapier niet meer kopen, maar er zal wel net zoals voor Griekenland een uitzondering komen.

De snelheid waarmee werkloosheidsuitkeringen worden aangevraagd is in de VS hoger dan de grote depressie en ondanks geautomatiseerde websites houden ze het niet bij. 30 miljoen aanvragen in zes weken. China zag ook 30 miljoen banen verdwijnen, meer dan de ruim 20 miljoen tijdens de kredietcrisis.

De werkloosheid tijdens de Argentijnse depressie topte in 2020 op 22,5%. De Amerikaanse grote depressie kende in 1933 een werkloosheid van 24,9%. Naar beide was jaren toegewerkt. Europese cijfers zijn gemaskeerd, Duitsland heeft bijvoorbeeld 10 miljoen werknemers arbeidstijdverkorting gegeven, waardoor er “maar” 300.000 extra werklozen zijn.

Het beleid om arbeiders zonder werk voorlopig op de loonlijsten te houden geeft op korte termijn lage werkloosheidscijfers, de hoop is dat het bedrijf blijft bestaan. Bestaande teams heel houden, zodat ze direct kunnen starten. De vraag is alleen of de klant straks nog geld heeft, en dat ook durft uit te geven.

A volunteer with the Red Door Food Pantry distributes hot meals to families effected by the coronavirus pandemic, in Cartersville, Georgia, USA, 30 April 2020.

Voor de coronacrisis was er al overproductie van olie. Die is er nu helemaal, wat zich uitte in negatieve prijzen. Voor de olieprijs herstelt, zal de economie zich fors moeten herstellen, wat jaren duurt. Dan pas ontstaat de noodzaak nieuwe bewezen oliereserves aan te boren. Zelfs Shell verlaagde haar dividend.

De oliesector krijgt een lange periode zonder investeringen. Dat gaan bedrijven zoals Fugro merken, waarom zou je olie zoeken?! Het dobbert voor de kust. IHC is eventjes gered, maar wanneer komen de eerste orders voor nieuwe olieplatformen? Hoe lang kan het kabinet nog windenergie subsidiëren? De offshore-industrie moet geen maanden overbruggen, maar jaren.

Vergeet het tempo waarin de economie weer opengaat, herstel gaat sowieso jaren duren als er direct continue politieke, financiële, fiscale en economische duidelijkheid komt en politici en ondernemers op basis daarvan investeringen durven te doen. Die stabiliteit gaan we niet krijgen, want overheden zullen continu moeten bezuinigen en belastingen verhogen.

Griekenland is een beetje de kanarie in de Europese kolenmijn. Die laat zien hoe efficiënt soberheidsbeleid van de ECB en EC is. Twaalf jaar verder, en nog niet op het oude niveau, schulden niet afgelost. Zelfs met een booming economie om het land heen, werkte de theorie niet. Nu mogen de staatshoofden het op grotere schaal herhalen, terwijl de wereldeconomie ook op zijn gat ligt.

Geld zal pas rollen zoals vroeger, als we deze crisis zijn vergeten en weer blind vertrouwen en diepe zakken hebben.

People observe social distancing guidelines, standing two meters (2M) apart, as they queue to enter shops and banks in Pontefract, northern England, on April 27, 2020

Reaguursels

Inloggen

Goed moment om uit het zinkende schip Europa te stappen. De grootste netto betaler hoeft enkel zijn eigen problemen op te lossen, is beter voor later.

donkieshot | 04-05-20 | 03:42

Dan weten we ook nog niet hoe de relatie tussen de USA en China zal uitpakken. Wanneer de rekening betaald moet worden zullen de vingers al snel naar China wijzen. China heeft alleen zowat anderhalf miljard mensen wonen die zich niet verantwoordelijk voelen voor de Corona uitbraak. Dus deze financiële crisis kan zeker uitlopen een gewapende crisis. In elk geval zal het niet zo saai worden thuis in de nabije toekonmst. Times are changing.

Artt | 03-05-20 | 19:14

Mooi toch, alles wat de overleden bejaarden hebben opgebouwd, hupsakee mee 't graf in.

glaaf | 03-05-20 | 14:10

Ook al gaat er straks al iets open, de noodzakelijke social distancing gaat het heel lastig maken zolang er geen vaccin of medicijnen zijn? Een groot deel van Nederland, de Randstad is te dicht bevolkt. Wat betreft de luchtkwaliteit was dat al een groot probleem, elke norm werd er flink overschreden, maar Covid-19 maakt het nog veel moeilijker om de economie daar maar een beetje op gang te krijgen. Dan helpt het niet ook nog eens de grenzen van Europa wagenwijd open te houden voor gelukszoekers en geen asielzoekers.

Jan, Leiden | 03-05-20 | 12:36 | 1

Ja maar de gelukszoekers en aisiellante zijn wel heeel belangrijk voor Nederland wegens eh nou ja eh, je weet wel, dinges.

jan huppeldepup | 03-05-20 | 12:52

Het percentage krimp is afgeleid van de percentage groei.

mygoodness | 03-05-20 | 12:16

Kees de Kort geeft ook al aan dat we in maart, april en mei naar een krimp van 12 procent aansturen. Waarom toch?

En intussen maar mijmeren over 1,5 meter samenleving (gaat NIET gebeuren). Hoe fijn de flapschoen- en lachacteurs overkomen, mondkapjesfaal, angst- en complotafleidingen.

It's the economy stupid.

Daarnaast eis ik gewoon van onze reactieve vlakke acteursregering dat China de financiële rekening krijgt gepresenteerd van deze mondiale canard. We kunnen niet in deze mate afhankelijk blijven van een systeem dat bedriegt en informatie achterhoudt. Alsof je in bed ligt met de VVD zeg

Overnijd | 03-05-20 | 11:20

Ik zou die cijfers niet geloven. Als je ziet hoe druk het bij de pakketdiensten is, daar is het nu al wekenlang achter elkaar drukker dan tijdens de topdrukte die slechts een paar dagen duurt in December.

Bloemschikliefhebber | 03-05-20 | 11:17 | 3

Idiote praat

Overnijd | 03-05-20 | 11:22

Tuurlijk maar je mist iets
Internetverkoop is rechtstreeks van magazijn naar consument, er is maar 1 persoon bij betrokken, de koerier die voor een hongerloontje werkt.
Weet je hoeveel mensen er in de keten zitten bij een verkoop vanuit een winkel? Die verliezen allemaal hun baan, daarmee hun koopkracht enz en dat is het stuk dat de krimp oplevert

ZomaarEen | 03-05-20 | 11:44

@ZomaarEen | 03-05-20 | 11:44: Daar zijn veel en veel meer dan één persoon bij betrokken. Er wordt echt niet één pakketchauffeurtje extra ingezet om al die tienduizenden extra bestellingen in het hele land weg te werken. Dat begint al bij warehousing, bestellingen aannemen en inpakken (waar overal de vertraging al begint), per dag honderden extra vrachtwagenritten naar de depots, depots waar extra shifts worden gereden, enzovoorts. Bij alle bezorgers is het momenteel topdrukte, dat is echt niet opgelost met één extra Postnl busje.

Bloemschikliefhebber | 03-05-20 | 12:55

Mag ik? Ja, dat mag! Na regen komt zonneschijn. Zo, die is eruit. Verder nog nieuws? Even terugschakelen en weer verder. Dus niet in z'n vijf door willen blijven rijden. Economie is het gevolg van menselijk handelen en geen doel op zich

Mark van Leeuwen | 03-05-20 | 11:13 | 4
-weggejorist-
Imzadi | 03-05-20 | 11:56

De druiven zijn weer zuur dit jaar

Mark van Leeuwen | 03-05-20 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

Feynman, van al jouw doem-geschrijf is vrijwel nooit iets uitgekomen. Leer van Maarten van Rossem: 'We struikelen, naar het verleden kijkend, ruggelings de toekomst in'.

guile | 03-05-20 | 10:48 | 2

Sommigen geloven niet in graties geld, u wel.

Graaier | 03-05-20 | 10:50

Hi Maarten, weinigen zijn arrogant genoeg om op een site belachelijke wijsheden te verkondigen zoals jij.

bigstone | 03-05-20 | 11:37

Er wordt een crisis getrieerd die zijn weerga niet kent, mark my words. Met dank aan Mark R. en zijn kabinet!

Mo het varken | 03-05-20 | 10:18 | 2

Als je op het verkeerde paard gewed hebt wel

Mark van Leeuwen | 03-05-20 | 11:15

Ik vrees dit ook maar de gesubsidieerde acteerprestaties zijn groot dus we klappen en maken muziek. Het is de muziek van een zinkende Titanic.

Waar is de urgentie?

Overnijd | 03-05-20 | 11:33

De pijn is nog niet zichtbaar omdat de overheid vrijwel alle betalingen voor zijn rekening neemt. Heeft uw personeel geen werk en is er geen omzet, geen probleem de overheid betaald de loonsom. Bent u zzp'er dan krijgt u bijstand van de gemeente en een krediet als het nodig is. Heeft u ook nog een pand en omzetverlies dan krijgt u 4000 euro. Werkt u bij de overheid, we betalen gewoon uit via het verhogen van de staatsschuld. Heeft u vliegende vrachtwagens en heet u KLM dan krijgt u miljarden steun. Bent u artiest of BN'er dan hebben we honderden miljoenen etc. etc. etc. Tja, dat kan de overheid een jaar volhouden, maar niet veel langer. Dan gaat de werkloosheid en andere schuldenellende echt komen.

Graaier | 03-05-20 | 10:04 | 4

ECB heeft 3000 miljard klaar staan dus graaaaienn!

David000000007 | 03-05-20 | 11:14

Wat graaier zei

Overnijd | 03-05-20 | 11:35

@Imzadi | 03-05-20 | 10:54: De windmolens werden gesubsidieerd met inkomsten van de olie. Die is weggevallen. dus een bouwstop is logies.

bigstone | 03-05-20 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou wel eens 10 voorspellingen van 'economen' willen zien, die nu vastleggen en over 3 jaar testen op correctheid.

Dan kunnen we meteen vaststellen dat economie geen wetenschap is. Er is gewoon geen mens die enig zicht heeft over hoe zich dit ontwikkelt.

Knufter | 03-05-20 | 09:00 | 3

Er is altijd wel een econoom te vinden die 3 jaar geleden een pandemie voorspeelt had. Je weet alleen pas achteraf welke econoom goed gegokt had.

Je kan beter kijken naar welke investeringsfondsen over de afgelopen 3 jaar het meeste rendement behaald hebben, want die zijn consistent goed aan het gokken, of in ieder geval beter dan gemiddeld.

W_F | 03-05-20 | 09:11

@W_F | 03-05-20 | 09:11: Helaas zijn er onderzoeken genoeg gedaan die uitwijzen dat het picken van winnende hedge funds uiteindelijk opzichzelf weer een verliezende strategie is.

Tantalus | 03-05-20 | 10:39

De goeie kant op, denk je. Sterk opwaartse trend waarneembaar? FFS

Overnijd | 03-05-20 | 11:36

"Voor de olieprijs herstelt, zal de economie zich fors moeten herstellen, wat jaren duurt"

Vergeet het maar. Mensen blijven ook post-corna meer thuiswerken, het herstel van de economie gaat heel langzaam (omdat de financiële instrumenten al op waren) het overschakelen op elektrisch rijden haar net zo snel als het herstellen van de economie. Bovendien is dit jaar het begin van elektrische vrachtauto's en bussen op de weg. Die 100.1 miljoen vaten/dag van 2019 was de top, gaan we niet meer overheen, ook niet als de olie goedkoop blijft.

W_F | 03-05-20 | 08:55 | 1

Zat gister op de A12/A27. Tering wat druk zeg. De brandstof accijns houden de economie goed draaiende.

Rest In Privacy | 03-05-20 | 09:33

De huidige economie is de patient met een onderliggende aandoening die corona heeft gekregen en nu op de IC (centrale bank) ligt aan de beademing (noodleningen). De economie kreunde al onder een schuldenberg waar geen eind aan kwam. Het virus dient de genadeklap toe.

Rest In Privacy | 03-05-20 | 08:54 | 1
-weggejorist-
Imzadi | 03-05-20 | 11:12

De ironie vind ik de horeca die denkt dat als ze weer open gaan het goed gaat komen met de omzet. Als je geen baan en dus geen normaal inkomen meer hebt is dat 1 vd eerste dingen waar je geen geld meer aan uit kan geven. Je staat met een dagbudget van 5 euro voor de keuze eten op tafel of 2 biertjes in de kroeg. Er gaan hele harde klappen vallen in de horeca en de rest vd economie. Alleen omdat het nu nog niet zichtbaar is op de eigen bankrekening beseffen de meesten niet wat er aankomt en dat dit heeeel lang gaat duren.

Schemerlamp | 03-05-20 | 08:47 | 8

@Overnijd | 03-05-20 | 11:43: Ik zal er nog een paar maken... Er zijn horecaondernemers met een piramide imperium van wel 20 tot 50 verschillende zaken. Zodra er genoeg winst werd gemaakt, vanzelsprekend door scholieren/studenten uit te buiten onderbetalen aan de CAO, namen ze eerst zelf een hap uit de pot en leenden weer meer geld voor een volgende zaak. Geen medelijden met zulke tyconen. Die Groningse eng nek Kooistra, dat is de weg die ze mogen volgen. Zo'n een Laurens Meyer, schreeuwt nu dat per 1 juni zijn zaken zullen open gaan... Droeftoeter, dacht je nu echt dat ik zometeen een 50 euro voor een (paarden)biefstuk met friet neer ga leggen en dat ik het dan zelf nog eens van een tafeltje moet gaan pakken? Of zelf moet komen afrekenen aan soort van bankloket? En dan ook nog eens zelf koffie moet gaan zetten voor 5,00 en buiten in de kou dat sigaretje ga staan roken? Nee, jankbal, een etentje is de beleving er van, alles kan thuis ook veel voordeliger en gezelliger dan waar dan ook. Net voor de z.g. "crisis" en zeker ook in de toekomst. Wen er maar aan, de tijd en van de horeca zijn voorbij. De tijd van wit 25% en zwart 75% komen nooit meer terug. :"-)

BadPatNL | 03-05-20 | 19:08

@BadPatNL | 03-05-20 | 19:08: wist helemaal niet dat in de horeca zoveel zwart geld omgaat (hoezo onnozel?) maar er vallen nu wel wat stukjes op hun plek. Bijvoorbeeld van kennissen met bistro in provinciestadje (gedeeld eigendom met andere familie) waar geld gek genoeg geen enkele rol lijkt te spelen, foute handeltjes enz. Snap het nu wat beter haha.

2tribes | 03-05-20 | 20:01

@2tribes | 03-05-20 | 20:01: Misschien is die 75% net wat te hoog tegenwoordig, of tot voor kort, maar elke cafe, restaurant, dancing/disco, en vooral die snackbars waar nog steeds z.g. een gokkast mag staan, gaat flink wat zwart geld in om. Vooral die smerige barretjes waar nooit iemand komt en de eigenaar of één van het personeel tot in de nacht zit te gokken op de eigen kasten... ;-) Kermis? Geen bij geen controle mogelijk en is het er dus niet. Ook geen medelijden mee...

BadPatNL | 03-05-20 | 20:25
▼ 5 antwoorden verborgen

De schulden gaan zo hoog oplopen dat er een systeemcrisis ontstaat, aangezien schulden nauwelijks meer aflosbaar raken. Er kunnen dan 2 dingen gebeuren. Of de Euro klapt in elkaar, dat natuurlijk een crisis veroorzaakt omdat niemand meer weet welk geld nog wat waard is. Een meer te verwachten scenario is dat schulden gaan worden terugbetaald met nieuw geprint geld. De ECB gaat tegen een negatieve rente waardeloos schuldpapier opkopen van de zuidelijke lidstaten en van omvallende banken. Het gevolg zal zijn dat de waarde van geld keldert. Ik verwacht vanaf 2021 een inflatie van 10-20%. Spaargeld en pensioengeld verdampt dan langzaam, en schulden verdampen ook. Waarschijnlijk zijn de meeste bedrijven ook niet in staat om de inflatie geheel te compenseren elk jaar. Dit is waarschijnlijk het enige scenario waarin de boel een beetje overeind blijft, maar het gaat iedereen een hoop koopkracht kosten

Fijn_dat_je_er_bent | 03-05-20 | 06:43 | 1

Goud en BTC dus.

Kane | 03-05-20 | 16:18

Ik verbaas me nog altijd dag er zoveel mensen zijn die nog niet willen zien dat de maatregelen enorme economische gevolgen hebben om een paar beperkte levensjaren te redden. In het begin moest een house van 20,000 plus ic bedden afgewend worden. Prima om dan even op de tanden te bijten
Nu zijn we aan het sturen op een paar honderd bedden. Waanzin als je begrijp wat de impact is

Marchal | 03-05-20 | 04:32 | 3

Niet alleen financieel maar ook lichamelijk en geestelijk
Sociale onthouding is nog al wat
Financiële zorgen
Echtscheidingen
Huiselijk geweld
Kindermishandeling
Zorgen voor de toekomst
Alles neemt toe dit is niet vol te houden

Therrie | 03-05-20 | 05:16

Een drama is het.

Julius Pace Car | 03-05-20 | 08:16

De crisis zou mogelijk nog groter zijn als er niet ingegrepen was. Omdat je dan een maatschappelijke crisis zonder weerga gehad zou hebben. Dan zou het vertrouwen in de maatschappij met al zijn instituties ed compleet ingestort zijn en had je mogelijk Afrikaanse of zuid-Amerikaanse taferelen gekregen. Beschaving is maar een dun laagje. En het evenwicht is erg wankel. Wat nu gebeurt is dat dit vooruitgeschoven en uitgesmeerd wordt. Regering maakt iha niet om doden, maar wel om een maatschappelijke crisis als bij effect. En dat wordt nu bestreden.
Die crisis gaat er sowieso komen. En het is voor iedereen koffie Dik kijken hoe we er over 5 jaar bij staan.

Bataafje | 03-05-20 | 12:13

Het enige wat nodig is is een soort van overbruggingskrediet met gunstige voorwaarden. Zodanig dat het alle kosten dekt plus een goede start voor een heropening. Als de lock down opgeheven wordt krijg je een enorme boost van energie waardoor het verlies toch sneller ingelopen wordt dan je verwacht.....
Deze tijd is ook geschikt voor bezinning.... Pak je wel genoeg marge en kan je een volgende virus ramp overleven door andere producten in de markt te zetten die omzet genereren zodat je door kan blijven draaien..... Er zijn ook genoeg bedrijven die extra profiteren van de lock down...... De wereld draait immers door.
Ook al is het hier en daar op halve kracht.... anderen draaien overuren...

dijkbewaker | 03-05-20 | 02:26

Geert Mak had het over dagboeken van mensen in Nederland die vlak na het uitbreken van de tweede wereldoorlog spraken over een rare stilte. Ik ervaar deze stilte ook. De economische nieuwsfeiten zijn zwarter dan ik ooit in mijn leven heb gezien maar merk er tot nog toe weinig van. Verwacht dat dit de komende maanden gaat veranderen ondanks mijn personnlijk uitstekende economische positie.

WilhelmusVNaanshouwe | 03-05-20 | 01:07 | 6

Dat vond ik ook een rake vergelijking van Mak...

Dr. Worstenbroodje | 03-05-20 | 11:11

@Dr_Prepper | 03-05-20 | 07:30:

Jij weet helemaal niet wat ik hoop of denk, dus waar heb je het over? Er staat helemaal geen tijdslijn in mijn bericht, dus lul niet zo slap. Je had me kunnen vragen hoe ik dat zie, qua tijdslijn, maar in plaats daarvan maak je er je eigen verhaal van. Dat is een gemiste kans.

GeenHeil | 03-05-20 | 14:51

@Dr. Worstenbroodje | 03-05-20 | 11:11: De wereld staat een soort stil, lijkt het en het wordt voorlopig niet meer zoals het was voor februari. Dat biedt een aantal voordelen en kansen, maar er gaat ook iets onheilspellends en melancholieks van uit waarvan het einde voorlopig niet in zicht is. Mensen hadden zich initieel ingesteld op iets wat mogelijk een paar weken ging duren, maar realiseren zich gaandeweg dat er nog een super lange weg te gaan is. Na die mentale reset volgt hopelijk weer een fase van optimisme en ondernemingszin, op wat voor manier dan ook, om alles weer op de rit te krijgen nationaal en in groter verband.

2tribes | 03-05-20 | 20:11
▼ 3 antwoorden verborgen

In alle voorgaande crises, van 1914 tot 2008, was er een structureel probleem. Er was iets daadwerkelijk mis met het economische en/of financiele systeem. Dat is nu niet het geval, afgezien van de blinde paniek waarmee de wereldeconomie plat gegooid is. Als we leren goed om te gaan met de dreiging van Corona, als we deels immuniteit opgebouwd hebben zal de wereldeconomie gewoon weer verdergaan waar ze is stop gezet. Er is niets weg of kapot, er is niets structureel fout met de aanpak in de economie en er is niets erger mis met de Euro dan het al was. De boel staat even stil maar kan zo weer opgestart worden. Alle bedrijven, inventaris, de kennis bij de mensen is er nog. Als de lockdown wordt opgeheven halen we de achterstand weer in en loopt het feestje gewoon weer door alsof er niet gebeurd is. Het enige is dat we elkaar daarvoor de geloofwaardigheid ( oftewel krediet ) moeten geven. Met kerst zeggen we met z'n allen: "Weet je nog begin dit jaar, dat gedoe met Corona ?"

Dr van | 03-05-20 | 00:33 | 7

je hebt volkomen gelijk.

nobody62 | 03-05-20 | 05:50

Er was van alles mis met de economie en hoe die was opgebouwd. En nu in de crisis gaan we zien hoe mis het was. Grote bedrijven die na jaren van uitbundige winst, binnen een maand op omvallen staan, omdat ze -net als de overheden- een onhoudbare schuld meetorsen.

Schuld die sowieso afgezet werd tegen het BBP waardoor de schuld absoluut kon groeien, maar afgezet tegen het BBP kon dalen. Een effect wat je ook bij huishoudens ziet: schuld afzetten tegen jaarinkomsten en vol lenen op de woningmarkt.

Dr_Prepper | 03-05-20 | 08:04

@Dr_Prepper | 03-05-20 | 08:04: Met sommige bedrijven en delen van het overheidsbeleid ( m.n. de EU gerlateerde onzin ) gaat het inderdaad niet goed. Dat deel zal aangepast moeten worden of gaat verdwijnen. Wat gezond is blijft. Die 50.000 bedrijfjes zijn niet altijd levensvatbaar dus verdwijnen.

Dr van | 03-05-20 | 11:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor economen die alleen kunnen leven met groei, is dit natuurlijk ideaal.
Straks alleen maar opgaande lijnen.

NatNiks | 03-05-20 | 00:11 | 1

Voor speculanten die speculeren op dalende koersen is dit ook ideaal. Het schijnt dat je daar zeer rijk mee kunt worden.

Rest In Privacy | 03-05-20 | 03:50

De uitdrukking when te shit hits the ventilator werd hier afgelopen maanden veel gebruikt als populaire metafoor voor de snel uitdijende vlek van infecties. Natuurlijk komt de echte shitstorm pas later op economisch vlak zoals hierboven in kille prognotiserende cijfers vastgelegd. Ik hou m'n hart vast. Misschien is het beter dat we dan maar weer gaan leven en de dood accepteren ?

suscrofa | 02-05-20 | 23:57 | 2

Juist. Waar gehakt wordt vallen spaanders.

inCol | 03-05-20 | 00:34

When the shit hits the fan, you'd better be out of the room.....

Dr van | 03-05-20 | 00:35

Heel veel slecht nieuws, maar bij ons en onze kinderen verandert er niets. Onze economische situatie gaat niet achteruit in ieder geval.... integendeel zelfs. De kinderen zitten in een onmisbaar beroep, (geen zorg) , internethandel ook internationaal (groeit) infrastructuur (gaat ook gewoon door) Waarbij gek genoeg er meer verdient wordt dan voor de crisis. Tja, en wij mijn vrouw en ik zijn " oud genoeg om het wat kalmer aan te doen... met wat zekerheden en wat onzekerheden zoals een lichamelijk probleem wat weer eens opspeelt net nu ik een nieuwe boot gekocht heb..... Dat is balen.... verplicht thuis blijven met vervelende pijn en nog wat gedoe... maar goed,... We zitten in de asperge tijd .. met goed vlees en wijn dus verder niets te klagen..... We hebben gewoon ontzettend mazzel wat dat betreft.... Ik ben ook ondernemer geweest en als je nu je levenswerk kapot ziet gaan heb je het echt heel moeilijk.....
Veel sterkte gewenst mensen. En ik hoop dat ze de ondersteuning krijgen die ze verdienen. Vooral de wat kleinere ondernemingen die weinig mogelijkheden hebben om zich aan de situatie aan te passen... Sterkte...!

dijkbewaker | 02-05-20 | 23:52 | 6

En waarom die ... puntjes na elke zin... dat maakt het nog onleesbaarder....
....

MediastadInwoner | 03-05-20 | 09:13

@Tripps | 03-05-20 | 07:24:
Onzin reactie Tripps,
Over een treurig niveau gesproken.
Geen enkele reden om zo afgunstig te reageren. Als u eens wist wat voor monster er in mijn lichaam zit om me kapot te maken..... Dat wens ik niemand toe kan ik zeggen. Je toekomst en je leven is een donkere tunnel geworden zonder uitgang. Mijn getoonde medeleven is ECHT! Ik weet namelijk waarover ik praat. Dat gezegd hebbende blijven er kleine lichtpuntjes die een moeilijke tijd nog enigszins leefbaar kunnen maken.
Niet zo moeilijk om de kern van mijn verhaaltje te vatten.
Er is altijd iets of iemand die je door een "slechte periode" heen kan helpen. Het is pas treurig als dat er niet is..

dijkbewaker | 03-05-20 | 12:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Als iedereen al paniek raakt van de crisis na een virale pandemie...
Hoed je dan maar voor wat er mogelijk nog komt.
youtu.be/6CMaZZBK2CU

Stormageddon | 02-05-20 | 23:47 | 3

Owowowowow

Drs. D. | 02-05-20 | 23:51

Haha koekoek. kleine kans Frans. Maar als het gebeurd zijn veel mensen de Sjaak. 80% heeft geen idee hoe te leven "off the grid". Wordt lachen.

VerganeGlorie | 03-05-20 | 02:37

Op Buienradar voor de komende 14 dagen niets te zien.

Subietzometeenstraks | 03-05-20 | 11:16

Dit is de uitgelezen kans om alle schulden te vergeven, en iedereen gelijk op 0 weer laten opstarten.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 23:22 | 12

@kindapaas | 03-05-20 | 02:48:

Kijk, met jou kan ik praten. Dat roep ik al jaren. Gewoon wegstrepen die staatsschulden. Dan kan je echt doorgaan. Op dit moment houden we elkaar allemaal in een houtgreep in de EU. Dat is een knoop die alleen maar nog meer in de knoop raakt.

GeenHeil | 03-05-20 | 03:46

@GeenHeil | 03-05-20 | 03:46:
Eens om de staatsschulden weg te strepen. Maar dan wel de additionele voorwaarde aan de overheid dat er een maximale belastingdruk 25% mag zijn. Dat dient dan ook wettelijk te worden vastgelegd. Anders merkt de burger niets van het wegstrepen van de schulden en blijft de overheid op het huidige niveau belasting heffen.

MathiasRots | 03-05-20 | 10:01

@MathiasRots | 03-05-20 | 10:01: Niet echt mee eens.
Alleen schulden wegstrepen helpt niet. Daarvoor is de wereld te ver uit balans. Maar ok, het idee van wegstrepen heeft wel iets maar dan niet alleen schulden. Er zijn steeds meer mensen die 10 miljard of meer bezitten, meer dan de armste 70 a 80% van de wereldbevolking bij elkaar.
Ik ben alleen voor het wegstrepen van schulden als we ook al het bezit boven een grens van zeg 100 miljoen dollar of euro nationaliseren en in een fonds stoppen om mensen die diep in de problemen zitten te helpen. Als we bezit niet wereldfwijd aan de bovenzijde gaan limiteren net zoals we fietelijk aan de onderzijde doen (met te veel schulden ben je gezien) dan los je niks op door een paar schulden weg te strepen

ZomaarEen | 03-05-20 | 11:55
▼ 9 antwoorden verborgen

Prins Carnaval is nooit straalbezopen. Nooit! Het is een verantwoordelijke functie en het is hard werken. Feynman toch, bied verontschuldigingen aan.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:59

Ik stel voor dat we een jaartje de piraterij-economie gaan hanteren. Het vereist enig omdenken.

Zie het als een film of mp3 die je gedownload hebt, de maker van de film merkt daar niets van, of je de film of mp3 nu wel of niet gekeken/beluisterd hebt.

Dit kan je m.i. toepassen op deze situatie, het enige wat er dient te gebeuren is een tijdelijk basisinkomen die na deze *crisis* uit de boeken verdwijnt. Het is dus geen schuld maar een ingelaste economische pauze.

Het is namelijk zo dat de basisbehoeften, voedsel etc gewoon doordraaien. Geld is allang niet meer representatief als ruilmiddel, er zit teveel lucht in en het vertegenwoordigt ook al jaren niet de juiste waarde.

Stonecity | 02-05-20 | 22:55

Ik pas me aan en ga zo vast Chinees leren. De 'r' kan ik al uitspleken.
Tjap tjoy maak ik reeds met mijn ogen dicht. Alleen, weet iemand of het echt waar is dat de Chinese vrouwtjes hun spreetje overdwars hebben? Spleetje bedoel ik.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:54 | 1

Het schijnt dat Chinese vrouwen allemaal hun eigen zijderoute hebben.

Graaier | 03-05-20 | 10:08

Eén blik op die foto’s en ik ben zo blij met onze intelligente lockdown

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:43 | 1

Als je "zo blij" bent met hoe het hier nu gaat, heb jij waarschijnlijk al vanaf 13 maart een volledig doorbetaalde vakantie.

tsjajaja | 02-05-20 | 22:59

Politici smijten al een tijdje met geld alsof het, het staat hier zo mooi, confetti is en nooit opkan. Maar het geld kan wel op en als het op is is er nog maar 1 uitweg uit de schulden: De 3e wereldoorlog.
Wie denkt dat dat niet zal gebeuren is gek. Er wordt zoveel geld verbrand in Europa en Amerika dat het niet meer goed kan aflopen.
Iedereen die denkt "Oorlog je bent gek, dat komt nooit meer": ga rustig slapen. Alleen het idee al dat er geen oorlog meer komt... Oorlog is alleen jarenlang ver weg geweest. Vietnam, Irak, Afghanistan, Falkland eilanden, Syrie, Oekranie, half africa tegen de andere helft. Oorlog is er altijd en met de enorme schulden die we nu maken is het onvermijdelijk dat op korte termijn een aantal landen elkaar in de haren vliegt en dan wordt het gewoon (west) Europa en Amerika tegen de rest. Want de wereld heeft zich de afgelopen jaren alleen maar sterker in diverse kampen opgedeeld die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

ZomaarEen | 02-05-20 | 22:36 | 5

Europa (Duitsland) en Amerika aan elkaars zijde?
Dacht het niet.
Zal wel weer een herhaling van zetten worden: Duitsland dramt -onder luid applaus van Nederland natuurlijk- er een Europees leger door en dan is het wachten op de eerste afvaller die het lont doet ontsteken.
En Amerika moet uiteraard weer ertussen komen om de genadeklap uit te delen.

jemagookniksmeer | 02-05-20 | 22:51

@jemagookniksmeer | 02-05-20 | 22:51: Daar is helemaal geen tijd meer voor en de situatie is totaal anders. Voor de 2e WO was duitsland een straatarm land waar de bevolking gebukt ging onder een enorme oorlogsschuld tgv de 1e WO. De situatie nu is totaal anders, de VS en Duitsland zijn beide zeer welvarend. Maar OK, je weet nooit wat Trump doet. Maar de tijd is ook gewoon op, het is vppr politici gewoonte geworden om bedragen van 1000 miljard euro te verbranden waar je bij staat. En zodra het bijna op is, gooien ze weer 1000 miljard op het vuur. Of meer, als ze er een keer goed zin in hebben. En dat geld komt grotendeels vooral bij mensen terecht die het niet nodig hebben, dus daar zit hard einde aan. Het zou zelfs Noord tegen Zuid Europa kunnen worden. Maar aangezien de politici plankgas op het einde afgaan, duurt het niet lang meer voor het volledig misgaat

ZomaarEen | 02-05-20 | 23:04

Jeetje zou er oorlog komen. Met china?? Bij Ali exress vlug kijken of ze wapens verkopen doen.

jan huppeldepup | 03-05-20 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit geeft ook veel kansen. Simpel voorbeeldje, waar onze toenmalige concurrentie in de crisis van 2007/2008 veel personeel ontsloeg, hebben wij als bedrijf iedereen aangehouden, en zelfs uit eigen zak de beste ontslagen mensen van de concurrent ingehuurd. Nadat de crisis over was, althans de economie weer op gang kwam, konden wij vol door, en klanten weghalen bij de verzwakte concurrentie, sterker nog, die klanten kregen keurig hun vertrouwde consultant weer terug, want die werkte nu voor ons. Heeft heel veel geld gekost, maar daarna nog veel meer opgeleverd.

captainobvious | 02-05-20 | 22:29 | 1

U bent een Chinees?

Graaier | 03-05-20 | 10:10

Oliebedrijven stoppen met investeren? Hangt van de rest van de economie af... veel van die bedrijven investeren namelijk anticyclisch. Als arbeid en grondstoffen lekker goedkoop zijn. Langetermijnwerk waar vele miljarden in omgaan, en een heel groot deel ervan heeft niet direct met olie zoeken te maken. Shell verlaagt het dividend maar heeft nog steeds een goede cashpositie. Die kijken in tegenstelling tot onze regering zo'n 50 jaar vooruit; ze hebben deze epidemie en de economische gevolgen niet voorspeld, maar waarschijnlijk wel voorzien. Met verschillende al uitgewerkte scenario's.

Muxje | 02-05-20 | 22:25 | 3

Zeker weten, en ze pakken vermoedelijk ook direct door in “schone” energie nu, zwakke concurrenten opkopen of kapot maken, en na dit gezeur komen ze boven aan de voedselketen terug.

captainobvious | 02-05-20 | 22:31

Ja, maar bij Shell hebben ze weinig last van opiniepeilingen en de laatste verkiezing kan ik me ook niet meer herinneren.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:46

Leuk maar de aandeelhouders van Shell denker daar anders over. Die vinden het dividend van dit jaar belangrijker dan wat er over 50 jaar gebeurd. Geen enkele aandeelhouder kijkt 50 jaar voorruit. Over 50 jaar valt er geen droog brood meer te verdienen met olie, over 10 jaar word het al lastig, en dat weet Shell ook. Over 50 jaar wonen er miljoenen mensen op Mars, maar geen aandeelhouder die daar in investeert.

W_F | 03-05-20 | 09:04

Ik hoop dat de ogen van menigeen nou eens open gaan en ze zelf nou eens opzoek gaan naar de waarheid.
De de NIET mainstream media die regelmatig gecensureerd wordt.
Wat speelt er nou werkelijk af in de wereld en wie/ wat bepaald dat?
En dan vallen de puzzel stukjes samen en ziet u de “ big picture”.

Datgingniegoed | 02-05-20 | 22:25 | 2

Laat me raden: de lizard people? De Illuminati? Bilderberg Groep? De Vrijmetselarij?

de IJsman | 03-05-20 | 17:16

"China zag ook 30 miljoen banen verdwijnen, meer dan de ruim 20 miljoen tijdens de kredietcrisis."

Daarom juist *nu* sancties. Maak dat land kapot. He. Le. Maal. Kapot.

omanders | 02-05-20 | 22:17 | 6

@Moetjeditzien | 02-05-20 | 23:23:
Echt niet een beetje Chinees is eigenaar van de gokautomaat.
Zakendoen zit in hun genen, communisme heeft daar geen eind aan kunnen maken.

snapal | 03-05-20 | 01:41

China zet de export op standje 11 om de schade in te halen. Niet goed voor onze economie maar wel voor onze koopkracht!

W_F | 03-05-20 | 09:06

@W_F | 03-05-20 | 09:06: ik zou me eerder zorgen maken over China dat bedrijven op gaat kopen en de Zijderoute aan het uitbreiden is. Een sterk VS is nu echt wel een gemis. Italie werkt liever met China samen dan met Duitsland. Als China als overwinnaar uit deze crisis komt, en die kans is realistisch, krijg je echt problemen van een hele andere orde.
Kapitaalkrachtige landen gaan dit winnen, en de EU loopt altijd achter feiten aan en gaat EM niet worden. T is leuk dat men in West-Europa continu achterom kijkt ivm kolonisatie, maar ook in de 21e eeuw wordt gekoloniseerd. En dat kan wel eens slecht uit gaan pakken.

Bataafje | 03-05-20 | 13:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Meneer, ik heb een beetje deze theorie. Een bedrijf als Shell heeft een heleboel jaren achter elkaar miljardenwinsten behaald. Ik was daar niet jaloers op. Ik vraag mij dan af, waar zijn die winsten gebleven? Ik denk een deel is terug geinvesteerd in nieuwe investeringen, en een deel is uitgekeerd aan de aandeelhouders en de overheid heeft een smak aan belastingen ontvangen. Nou is mijn theorie, ze hebben zoveel jaren veel gevangen, dat ze een paar jaar helemaal niks vangen kunnen ze dan toch best hebben. Ze hoeven er toch geen pilsje minder om te drinken? Ze hebben toch nog steeds al die miljarden winsten van een heleboel jaren achter elkaar? Dus conclusie, tralala, amahoellah met je crisis, lekker blijven vangen.

DitjaarkrijgikAOW | 02-05-20 | 22:16 | 1

Dividend, investeringen, sparen. Dat is zo’n beetje waar winst heengaat, denk ik. Te veel sparen schaadt je concurrentiepositie, want je concurrent investereert het wel om zo een voorsprong te krijgen.

beldewouten | 02-05-20 | 22:31

Die gekleurde blokkendoos van de VN moet worden uitgerold, de oude wereldorde vervangen voor een nog veel corruptere nieuwe en dat mag wat kosten.

revolte | 02-05-20 | 22:14

Voedingssupplement resveratrol lijkt nu al het nieuwe hamsterproduct in coronatijd. „Het was binnen een half uur uitverkocht”, zegt een medewerkster van natuurvoedingswinkel Holland & Barrett aan de Langestraat in Alkmaar. De werking van het middel moet nog wetenschappelijk worden onderzocht.

De run op resveratrol overviel haar. „Het was bij Jinek, dat had ik even gemist.” In de talkshow legde Peter van der Voort, hoofd Intensive Care van het UMC Groningen, uit dat bij coronapatiënten met overgewicht op de ic vaak een hoog gehalte leptine in het bloed wordt gevonden. Dit hormoon kan onder andere trombose veroorzaken.

Hij vertelde dat antioxidant resveratrol mogelijk het hormoon kan verlagen, waardoor patiënten met overgewicht minder ziek worden. Het voedingssupplement ligt gewoon bij de drogist. ’Veelbelovend’ noemt hij het middel. „We moeten het nog wetenschappelijk onderzoeken, laten we niet te vroeg juichen”, benadrukte Van der Voort
www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2020050...

AntonJansen | 02-05-20 | 22:14 | 2

Hahahaha net opgezocht op Wikipedia: resveratrol word vooral veel geïsoleerd uit Japanse duizendknoop. Als je dan verder gaat zoeken op Japanse duizendknoop blijkt dat je jonge scheuten kunt klaar maken als rabarber.Als we die duizendknoop nou massaal gaan hamsteren is dat probleem ook weer opgelost!

Moetjeditzien | 02-05-20 | 23:37

@Moetjeditzien | 02-05-20 | 23:37:
dat onkruid aanplanten??? ik heb die duizendknoop net mijn tuin uit na een jaartje roundup op elk opkomend blaadje kwasten.
ik drink wel wat meer rode wijn.

Sr Semtex | 03-05-20 | 09:06

We moesten toch juist consuminderen? Doen we dat, is het weer niet goed. Als we nu met z'n allen dit niveau aanhouden, hoeven we ook niet meer economie, omdat we alle nutteloze luxe niet meer nodig hebben. En die mensen die nog wel een baan hebben maar geen verre vakantie kunnen maken, die sparen nu juist. Dus die worden er beter van.

Hadena | 02-05-20 | 22:13

Dat deze crisis economische gevolgen zal hebben lijkt me heel normaal, maar het is wel een mooi moment om als burger te kijken waar het anders kan. We zijn totaal doorgeslagen in onze manier van consumeren, elk jaar het nieuwste model telefoon, 28 paar schoenen in de kast, 2 keer per jaar op vakantie, om maar een paar voorbeelden op te noemen.

trekarm | 02-05-20 | 22:07 | 4

Een telefoon van twee jaar krijgt geen updates meer. Dan moet je dus wel om het jaar een nieuwe kopen.

Papa Jones | 02-05-20 | 22:13

Ik weet niet in welke kringen jij verkeert maar de meeste gezinnen hebben -ook in de zgn voorspoedige jaren- alle zeilen bij moeten zetten om de eindjes aan elkaar te knopen.

jemagookniksmeer | 02-05-20 | 22:56

En dat bepaal jij? Valt me ook op hoeveel reaguurders eigenlijk een communistische heilstaat willen. Is dat vanuit jaloezie, geen verdiencapaciteit zelf of wat?

maakjepunt | 03-05-20 | 08:41
▼ 1 antwoord verborgen

@Feynman
Het verbaast mij dat de beurzen nog zo hoog staan. De stand is niet overeenkomstig met de momentele omzet van bedrijven en te verwachten omzetten het komende jaar. Neem bijvoorbeeld een Shell.

Atlantis-95 | 02-05-20 | 22:06 | 6

@Feynman | 02-05-20 | 22:19: Goed verhaal, kon wel eens zo zijn idd. Maar één keer houden die vieze spelletjes op.

zwellevertje | 02-05-20 | 22:23

@KutFilosoof | 02-05-20 | 22:19: Inderdaad, zowel EU, VS en Azië ongeveer evenveel Brrrrrrrr. En nog wat landen als Venezuela en Turkije die wat te veel Brrrrrrr doen.

W_F | 03-05-20 | 09:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Terwijl Midas Dekkers m.i niet ver van de waarheid is verwijderd nl condooms/de pil ipv mondkapjes www.welingelichtekringen.nl/gezond/17...
gaat men hier te lande vrolijk verder met het importeren van vluchtelingen en "gezinshereniging".. want ach en wee en huil huil ..

daytripper | 02-05-20 | 22:05 | 3

Precies! Heb het hier al vaker geroepen, maar dan regent het acuut godwins.

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 22:08

Er worden nog steeds per dag meer geboren dan er dood gaan aan wat dan ook, incl Corona. En door Corona kunnen velen niet meer aan anticonceptie komen waardoor Corona tot nog meer geboortes leidt.

Hadena | 02-05-20 | 22:17

Midas heeft groot gelijk maar benoemt jammer genoeg weer niet de olifant in de kamer: de Nederlandse bevolking kent al decennia lang een gestage krimp: een perfect scenario voor een gezond ontvolkingsmodel.
.... Ware het niet dat wij gekozen hebben om deze ontvolking ruimschoots te compenseren met opgelegde massa-immigratie...

jemagookniksmeer | 02-05-20 | 23:30

Waarom bezuinigen en heffen na de crisis? Gewoon staatsschuld op 138 of meer procent brengen en houden, nul procent rentelasten en bij de volgende crisis tegen Italie aan gaan zeiken. Beter nog, koopkracht verbeteren door herinvoering AOW vanaf 65, dat financieren door staatsleningen tegen nul procent en bij problemen de rekening neerleggen bij de knoflookpers.

marchbrown | 02-05-20 | 21:59 | 5

@Atlantis-95 | 02-05-20 | 22:09: Er is met een meerderheid tegen de EU gestemd en ook tegen het ukraine verdrag. Vervolgens heeft de politiek die referendums genegeerd. En vervolgens stemmen de makke schapen net zo makkelijk op die politici.

AntonJansen | 02-05-20 | 22:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de regering een pakket van maatregelen zal gaan uitstrooien over de bevolking die het economische gat (zeg maar krater) moet dichten. Dan is het de vraag of ze de duimschroeven zover aandraaien door meerdere dingen tegelijk op te leggen.
Naast een te verwachten BTW verhoging, accijnzen op brandstoffen, tabak en drank, vermindering van belasting voordelen en aftrekposten, toeslagen etc. moet je niet raar opkijken wanneer ze ook nog de klimaat gekte over je heen gaan strooien met een rekening die pittig zal zijn. De boog zal dan wel tot breken gespannen worden. En wat te denken van uw zorgkosten.
Als men dat allemaal ineens wil blijven doordrukken, in plaats van de geld verslindende subsidie sponzen, onrendabele (linkse) hobby's, immigratie en het strooigoed door AfriKaag te stoppen. Dan speelt een volgende coalitie met vuur.

Broadsquire | 02-05-20 | 21:56 | 3

Precies dat gaat gebeuren. Er gaat helemaal niets veranderen behalve dat we een hele dikke rekening erbij krijgen om en onze economie op te lappen en die van Zuid-Europa. En dan komt ons deel voor de megalomane plannen van Brusselmans er nog bij. Zie deze week hoe er alvast snel weer 65 miljard weggepist werd voor het verzonnen stikstofprobleem.

5611 | 02-05-20 | 22:05

In feite gebeurd dat nu al. Alle regels opgesteld voor corporaties (dus ook verduurzaming, etc) bedacht door linkse politici worden indirect via de huurverhoging door de corporaties doorgegeven.

Op FB is er een heel item van mensen die klagen over de verhoging. Die hebben niet eens door (ik probeer het ze niet eens bij te brengen) dat een groot deel van de verhoging o.a. komt door de verduurzaming en de kosten die dat met zich mee brengt.

Atlantis-95 | 02-05-20 | 22:14

En dat niet alleen; de boven ons gestelden hebben nu lekker geëxperimenteerd en weten dat we graag onze vrijheden inleveren, dat we accepteren ons te kunnen verplaatsen en dat we ons maar al te graag laten volgen, digitaal (ook zonder "hugo-app" kan men ons nauwkeurig volgen en 5G maakt dat nóg gemakkelijker en nauwkeuriger).

Je vraagt je af of 1984 niet toch een handleiding was ipv een waarschuwing...

De Droit | 02-05-20 | 23:44

Denk niet dat je de lange tijd van herstel van de Griekse economie 1 op 1 kunt overzetten naar het EU gebeuren waarin krachtige economieën na corona de kar kunnen gaan trekken i.t.t. de Griekse economie die door en door verrot was

daytripper | 02-05-20 | 21:54 | 2

Exact. Feynman's stuk is een goede en heldere weergave van de status quo, maar hij ziet de nabije toekomst wel erg zwartgallig als je het mij vraagt.

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 22:01

@Spring Bruissteen | 02-05-20 | 22:01: Feynman is sowieso vaak een sombermans, valt me op.

Rest In Privacy | 03-05-20 | 03:03

Ondertussen in Rusland,
"Russia reported 9,623 new coronavirus cases - its highest daily rise since the start of the pandemic - bringing the total to 124,054, mostly in the capital Moscow"
www.aljazeera.com/news/2020/05/russia...

AntonJansen | 02-05-20 | 21:53 | 3

Dit soort cijfers zeggen niets. Meer testen leidt tot meer officiële besmettingen. Maar dat zegt dus niets. 13% van de staat New York heeft al antistoffen. Er wonen 20 miljoen mensen daar. Dat zijn dus 2,6 miljoenbesmettingen, een veelvoud van het officiële nummer van 300.000 voor deze staat.

Zweden heeft officieel 22.000 besmettingen, terwijl 30% van Stockholm al anti-stoffen heeft en dus ongeveer minimaal vier weken geleden besmet is geweest (en er bovenop is gekomen). Er wonen een miljoen mensen in Stockholm.

JohnLocke | 02-05-20 | 21:58

4 miljoen tests gedaan, Nederland 225.000. Aantal doden per miljoen = 8 in Nederland 291. Dus ze zijn daar op enorme schaal aan het testen, communistis
che stijl erin zeg maar.

klaas24 | 02-05-20 | 23:19

@JohnLocke | 02-05-20 | 21:58:
Hoe kan 30 procent nu al anti-stoffen hebben, terwijl er in Zwden relatief weinig besmetten zijn? (geweest)
Geloof er geen ruk van, niemand is immuun voor corona, het is zelfs de vraag of je wel immuun bent na een milde vorm van corona.

snapal | 03-05-20 | 01:48

Ik heb 5 diepe crises en recessies overleefd, en elke keer was het de diepste crisis ever ooit, het leven zou nooit meer worden wat het was, geld verdampte waar je bij stond en volgens de economen en experts zouden we allemaal vervallen tot kannibalisme en broedermoord, want oh jee.... de olie was op. Of Den Uyl had ons allemaal failliet gemaakt. Of de beursyuppen hadden ons verraden, of de internetaandelen waren allemaal gebakken lucht, en toen de krediet- banken- en eurocrisis. Bleek toch elke keer weer mee te vallen. En tijdens elke crisis was er altijd nog voedsel, was er nog warm en koud stromend water, werd het huisvuil opgehaald, was er nog elektriciteit.

Elke keer zouden we daarna nooit meer enige rijkdom kennen. Er wordt veel gepraat over paniekzaaien mbt Corona, maar elkaar een economische crisis aanpraten is ook paniekzaaien. Helemaal als dat wordt gelijkgesteld met een existentiële crisis, die dan niemand kan overleven. Of zo. Calm the fuck down.

Stormageddon | 02-05-20 | 21:50 | 19

@Nehemia | 02-05-20 | 22:30:
Kan allebei. Ik ben geen voorstander van crypto, maar hé... ik zal er niks over te zeggen hebben. Er zal ons niks worden gevraagd. En indien wel, leggen ze het naast zich neer. Of doen ze het met een inlegvelletje of oplegnotitie.

Stormageddon | 02-05-20 | 22:48

@Nehemia | 02-05-20 | 22:37:
En wat gaat die bancaire sector doen als de federale overheid zegt: wij nemen jullie je bankvergunning af. Jullie vorderingen zijn null and void.
En andere overheden: wat gaan die doen tegen de VS als die zegt: we betalen niet!
Dus nogmaals: wie en wiens leger? Gaat het ABP of een bank een huurleger inschakelen voor het bezetten van Washington DC om de vordering op te eisen? Zie jij dat gebeuren? Ik niet.

Stormageddon | 02-05-20 | 22:56

Wat Storm zegt. Ik geloof ook niet zo in die zwartgallige paniek verhalen. Het gaat potdomme om een pittig griepje, niet om een kernoorlog.

Rest In Privacy | 03-05-20 | 03:01
▼ 16 antwoorden verborgen

Geen geluk zoekers meer in, gelukzoekers er uit, klimaat gekte weg. geen geld meer naar buitenland tot er weer voldoende brood op de plank is in het eigenland. Ieder bedrijf op eigen kracht laten op pakken. Steunmaatregelen niet doen het blijven zwakke broeders.

dik van alster2409 | 02-05-20 | 21:46 | 4

Helemaal mee eens.

peerdy | 02-05-20 | 22:25

@Nehemia | 02-05-20 | 22:20:
Ieder zijn mening, maar als we complottheorieën er aan de haren bij gaan slepen kunnen we beter ophouden.

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 22:29

@Spring Bruissteen | 02-05-20 | 22:29: Hoe dan ook. De rek is eruit. Quantitative Easing of helikoptergeld zal niet bestendig blijken.

Nehemia | 02-05-20 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Een reset of weer 12 jaar bijprinten, doormodderen en dalende koopkracht.
Wat denk je waar machthebbers voor gaan kiezen.

Harry Turtle | 02-05-20 | 21:43 | 1

Ongelimiteerd bijdrukken werkt hyperinflatie in de hand.

Nehemia | 02-05-20 | 22:22

Misschien had die meneer Bolsenaro toch wel gelijk.

VanBukkem | 02-05-20 | 21:41

Best komisch dat bijna niemand (niet iedereen zat te slapen Jaap!) dit virus zag aankomen laat staan dat iemand had willen geloven dat bijkant de hele wereld in lockdown zou gaan en nu weet iedereen al wat ons te wachten staat. Het kan alle kanten op zo simpel is het gewoon. Het kan goed aflopen maar voor hetzelfde geld krijg je opstanden en/of (burger)oorlog(en). Ik denk dat er weinig anders op zit dan het over ons heen te laten komen.

Roadsurfer | 02-05-20 | 21:39

NL :
- in 2020 lager vrij besteedbaar inkomen dan in 2000 (nl slechts 15e in EU qua besteedbaar inkomen)
- fors hogere particuliere schulden dan 20 jaar geleden (forse houseinfation)
- pensioeninkomen gepensioneerden ziwel nominaal als relatief gedaald
- extreem hoge btw, assurantiebelasting, accijnzen, energiebelastingen, gemeentelijke lasten, waterschapslasten
- criminele stijging opcenten wegenbelasting voor de provincies
- relatief oud wagenpark door schandalig hoge bpm
- 21% belasting (btw) op nieuwbouwhuizen !

De € heeft de middenklasse en lagere klasse kapot gebeukt !

De € is een munteenheid die bestaat bij de gratie van extreem hoge schulden, 0% rente en hoge belastingen.

Stoppen met de € , schulden zullen grotendeels afgeboekt moeten worden, uithuilen en opnieuw beginnen met nieuwe munten.

Zo niet, blijven we van crisis naar crisis lopen, en gaan de belastingen criminele hoogten bereiken in de eurolanden.

Tee Of Cup | 02-05-20 | 21:39 | 2

En dan mag je ook nog eens tot je 68ste werken maar verder doet NL het fantastisch.

zwellevertje | 02-05-20 | 21:50

Klopt helemaal. Alleen jammer dat 90% v/h klootjesvolk het niet in de gaten heeft. Die blijven wel werken, straks tot hun 70-ste en dan hebben ze nog niets. Terwijl de Italiaan lekker eerder met pensioen kan en rijker is dan de gemiddelde NL-er. Maar zolang de MSM de NL-er niet wijzer maakt zal er niets veranderen.

johnelec | 02-05-20 | 22:51

Wat mij verder bezighoudt: waarom zijn er in landen als India, Rusland en Afrika zo weinig coronadoden? Waarom doen landen als Finland, Duitsland, Kroatië en Slovakije het relatief zo goed met respectievelijk 40, 81, 19 en 4 doden per miljoen inwoners in vergelijking met andere EU-landen. Tot de lockdowns zou er weinig verschil moeten zijn (mondkapjes werden tot mid maart nergens gebruikt).

Zou dit te maken kunnen hebben dat in deze landen het BCG-vaccin (tot voor kort) verplicht was (zie ook de Engelstalige wiki-pagina hierover). Dit anti-tbc-vaccin geeft een boost aan je immuun-systeem en is reeds aan 4 miljard mensen gegeven. Landen die nooit BCG-vaccins hebben gegeven of in de jaren 70 ermee gestopt zijn: Nederland, België, Italië, Spanje, Verenigde Staten.

RadboudUMC en de Utrechtse evenknie hebben 1.000 verpleegkundigen gevaccineerd in maart en zijn nu een test begonnen onder 60-plussers. Er is nog niets bekend over resultaten over het eerste onderzoek (waarom niet?, je zou er iets over moeten kunnen zeggen inmiddels). Maar als er ook maar een indicatie is dat het helpt of kan helpen, geef kwetsbaren die het willen de mogelijkheid om dit vaccin te nemen.

Nog interessante dingen hierover: NY Times heeft hier vorige maand nog een artikel over geschreven (dus het is geen aluhoedje verhaal) en in maart kwam dit vaccin al in het nieuws omdat de RIVM de leveringen aan ziekenhuizen had stopgezet: teveel ziekenhuispersoneel gebruikte het voor eigen gebruik.

JohnLocke | 02-05-20 | 21:37 | 5

Dat is een interessante optie en heb ik nog niet eerder gehoord. Maar de cijfers van de verschillende landen verschillen niet zoveel en zijn ze vaak prima verklaarbaar in het geval van Italie, Spanje en de VS. Interessant zou het zijn wat Zweden zijn beleid is wb dit vaccin.

azijnseikerT | 02-05-20 | 21:48

@azijnseikerT | 02-05-20 | 21:48: zie de Wiki-pagina, in Zweden (264 doden per miljoen) zijn ze in de jaren 70 gestopt, in Finland pas in 2006 (40 doden per miljoen), Noorwegen in 1995 (39 doden per miljoen) en Denemarken tot de jaren 80 (82 doden per miljoen).

In Zweden zijn meer mensen besmet geraakt (in Stockholm heeft 30% al antistoffen), dus dat speelt ook mee natuurlijk.

Maar Kroatië heeft 19 doden per miljoen, nabijgelegen Italië 475 doden. In Kroatië is het BCG-vaccin nog steeds verplicht. Italië heeft het nooit gehad.

JohnLocke | 02-05-20 | 21:51

Waarom er in Afrika en India zo weinig coronadoden vallen kan ik wel uittleggen. Als je in dat soort landen de mazelen, cholera, Knokkelkoorts en de vliegende teringtyfus overleeft, hee, dan laat je je ook niet kisten door een relatief onschuldig coronavirusje.
Hee, die Indiërs die wassen zichzelf in de Ganges. Als u of ik dat proberen dan belanden we op de IC.

VanBukkem | 02-05-20 | 22:47
▼ 2 antwoorden verborgen

De crisis van 2008 kwam niet door de huizenmarkt en de VS, en deze crisis niet door het virus.
De centrale banken bouwen kaartenhuizen. Dat gaat snel, maar het het levert geen solide resultaat op. De ene keer doet iemand een deur de hard dicht, de andere loopt de kat er vlak langs, en dan stort het hele kaartenhuis weer in, en kan er opnieuw begonnen worden.
Al dat gesjoemel met geld is lekker makkelijk en snel. Echte economische groei gaat echter langzaam, en kost set veel moeite.
We komen pas van de problemen af als de overheden van hun geldverslaving af raken.

Het geld van de overheid/centrale bank is als cocaïne: als je het neemt lijkt het er helemaal goed te gaan. Later komen de problemen weer terug, maar dan erger.

Deze crisis is nog steeds de crisis van 2008, maar dan erger.

Peter_K | 02-05-20 | 21:36 | 8

@Atlantis-95 | 02-05-20 | 22:21: tja, je kunt het ook zo zien. De hoeveelheid in omloop zijnde euri gaat de komende twee jaar zeg verdubbeld worden. Vroeger was een AEX-bedrijf zeg 1/16000e van alle uitstaande euri waard, over 2 jaar is dat dan bij gelijke koers 1/32000e. Maakt dat uit?

Verder zijn we niet ver verwijderd van eeuwigdurende leningen tegen 0,5% voor bedrijven in nood met de ECB als (in)directe financier, Is dat okay? Geen idee.

JohnLocke | 02-05-20 | 22:39

@JohnLocke | 02-05-20 | 22:39:
"Vroeger was een AEX-bedrijf zeg 1/16000e van alle uitstaande euri waard, over 2 jaar is dat dan bij gelijke koers 1/32000e. Maakt dat uit? "

Dat heet hyperinflatie, en dat maakt zeker uit voor je spaarrekening, je pensioen, kortom voor alle financiële houvast in het leven...

libertat | 03-05-20 | 06:45

Exact. En de slim bedachte Ponzi scheme gaat ook gewoon door ondanks of dankzij deze dip; The New Green Deal... Oh nee dat was vanwege de klimaatverandering veoorzaakt door de mens en die de overheid via belastingen gaat oplossen.

maakjepunt | 03-05-20 | 08:51
▼ 5 antwoorden verborgen

De Nederlandse economie is een kind met een waterhoofd. Een klein aantal hele grote bedrijven, die de dienst uitmaken, waarvan KLM altijd in de shit raakt als een zwakke economie het reizen doet verminderen. Shell zal ook wel even een tikkie terug krijgen. Daaronder een hoop middenmoot en verder een massa klein grut. Bedrijven die qua perspectief en continuïteit reeds als een Wammes Waggel waren, zullen de pijp sowieso aan Maarten moeten geven.
Vele daarvan zijn bedenksels van minimale waarde of van een aangevlogen modieuze hype die snel verwatert. Als mensen gaan besparen zullen ze als eerste dat soort zaken aan de kant zetten. Belangrijker is wonen, energie, auto, eten, drinken, kleding, school/studie voor de kids en nog wat vertier buiten de deur, als dat nog kan. Maar dat bezoek aan die groen duurzame nagel therapeut en dat biologische broodje biologische avocado van 8 euro dat gaat het niet meer worden. De belastingen (BTW) zullen wel eens explosief kunnen stijgen.
En niet te vergeten; wel sparen voor die warmtepomp en de klimaat verbouwing van je wigwam en de omhoog gierende energierekening en de ziektekosten.
Maak de borst/borsten maar nat.

Broadsquire | 02-05-20 | 21:30 | 2

Wel,dit deze reactie heeft mijn borsten compleet uitgedroogt,ben het namelijk eens met Boardsquire.

peerdy | 02-05-20 | 22:33

Die warmtepomp gaat je echt niet redden. Minder energiegebruik betekent gewoon hogere energie prijzen en nog meer belastingen op energie. Gewoon 1 kamer verwarmen en verder nietsen natuurlijk warme kleding.

johnelec | 02-05-20 | 22:58

Want me mogen de zorg niet overbelasten. Dit is de grootste faal uit de wereldgeschiedenis.

azijnseikerT | 02-05-20 | 21:30 | 1

De zorg die al onderbezet, onderbetaald en zwaar bezuinigd was, die kun je niet overbelasten zonder dat er een humanitaire drama van komt, wat is geschied.
En dan komt er een klap en dat blijkt weer eens dat alle waar naar zijn geld is.
Voor een duppie op de eerste rang. Penny wise and pound foolish dat was het zorg beleid. De wal heeft het schip doen keren en trekt de economie mee naar de kelder.

Broadsquire | 02-05-20 | 21:39

Hoe snel de economie herstelt hangt voor een deel samen met het sentiment in een land. Dat dit in Nederland niet al te best is mag Rutte zich best aantrekken. Het halve land is op dit moment doodsbang voor een virus waar nog steeds geen 0,03% van de bevolking aan is overleden (en van die 0,03% had een heel groot deel onderliggend lijden). Ondernemers krijgen al maanden geen enkel perspectief en zullen stoppen met investeren in hun bedrijf, met het stoppen van betalingen van facturen waardoor andere bedrijven weer omvallen etc.

Het is allemaal niet zo erg gebleken als de eerste modellen voorspelden, niet in landen met strenge lockdowns (ik kijk naar jullie België), niet in ons land en ook niet in landen waar ze losser ermee om sprongen. In Rusland, India en Afrika zijn de aantallen doden per miljoen echt extreem laag relatief gezien. De proportionaliteit tussen de wereldwijde economische schade en de gezondheidsrisico's is helemaal zoek. Het is maar goed dat we in het westen onbeperkt geld kunnen bijdrukken zonder veel problemen zodat we het een en ander kunnen opvangen. In grote delen van de wereld, waar het virus dus nauwelijks slachtoffers heeft gemaakt, kunnen ze dat niet. Daar zullen ongetwijfeld indirect meer doden vallen door de economische crisis dat hier uit springt dan het totaal aantal doden gerelateerd aan corona.

JohnLocke | 02-05-20 | 21:26 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 02-05-20 | 22:22: nee, daar is nu dus dat onderzoek naar gestart. Probleem is dat die zes maanden duurt en een te kleine populatie heeft. Je komt er dus niet echt goed achter op tijd voor de tweede golf dit najaar, daarom: right to try onderzoeken.

JohnLocke | 02-05-20 | 22:42

@Kuifje-naar-Brussel | 02-05-20 | 22:22: in aanvulling: zijn er onder de 1.000 man ziekenhuispersoneel minder besmettingen (etc.) vastgesteld die dit vaccin in maart hebben gekregen in vergelijking met andere ziekenhuizen (of de placebo-controlegroep mocht deze er in dat onderzoek zijn geweest?). Ik zou graag resultaten daarvan willen zien.

JohnLocke | 02-05-20 | 22:46

@JohnLocke | 02-05-20 | 22:46: Het zijn wel vaccins zonder bijwerkingen, dus je zou het straffeloos kunnen proberen.

Rest In Privacy | 03-05-20 | 02:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Het woord crisis betekent kans. Wat nu omvalt waren zwakke bedrijven, daarvoor in de plaats komen sterkere bedrijven,
De Horeca is hier het voorbeeld van. De een zijn dood.....

ja-ja-nee-nee | 02-05-20 | 21:25 | 10

@GeenHeil | 02-05-20 | 21:45: nou sorry, maar begrijpend lezen is jou ook niet meegegeven. Moet je iets hebben meegemaakt om te kunnen oordelen?

tabakagrarier | 02-05-20 | 22:32

@GeenHeil | 02-05-20 | 21:45: Ik was er een beetje bij en wat ik ervan weet is de gigantische armoede,alles te weinig,eten,kleding,wonen,er was overal tekort aan,een sneetje wit brood met een kruimel suiker was voor mij en zus een gebakje!!!

peerdy | 02-05-20 | 22:40

@tabakagrarier | 02-05-20 | 22:32:

Het ging niet over oordelen, maar over ervaren. Mijn geduld met jou is op. Ik heb je de kans gegeven om je te herpakken, maar je hebt het niveau gewoon niet. Ik ga niet meer naar jouw onzinberichten kijken.

GeenHeil | 02-05-20 | 23:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Zie het positief.
Dit is dé kans om uit de EU te stappen.

Papa Jones | 02-05-20 | 21:25 | 3

In ieder geval uit de Euro.

Het brein erachter | 02-05-20 | 21:43

En Limburg en Friesland eruit

Guillermo | 02-05-20 | 22:02

Niet uit de EU, wel uit de Euro.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:21

@Feynman,
Helaas moet ik u weer gelijk geven.

Datgingniegoed | 02-05-20 | 21:22 | 1

ben je nu echt op je bol gevallen?

Guillermo | 02-05-20 | 22:41

Behalve dat ik binnen zit, thuis, is deze crisis toch een beetje abstract voor mij. Er kwam een kans langs waarin ik kon laten zien wat ik waard ben, en die heb ik gegrepen, en het bevalt. Best wel wat shots serotonine gekregen.

Ik hoop dat ik de positiviteit radieer. La vie est belle. Na de lockdown komen er voor iedereen kansen. Nederlanders gaan niet bij de pakken neerzitten, maar pakken die kansen.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 21:21 | 2

“Ga niet bij de pakken neerzitten” En dat moet ik dan van Sitting_targets horen?
We moeten nu uit de lock down.

Datgingniegoed | 02-05-20 | 21:28

En dat kwam allemaal zonder censuur in het schoolkrantje?

Ichneumonidae | 02-05-20 | 22:02

Het goede is dat we nu wel een echt probleem hebben in oa Nederland. Voor de Corona werd ik een beetje moe van het stikstofgeleuter, lhbgt gezeur, windmolens, van het gas af. We wisten niet meer wat het dealen met een echt probleem is. Na deze crisis is daar in ieder geval geen geld meer voor.

Spoorzoekernl | 02-05-20 | 21:21 | 2

@Spoorzoekernl,
?…Verborgen onder de vleermuis vleugels is er 5 miljard vrijgemaakt om boeren uit te kopen en te “verduursamen” ,gaat de windmolen gekte ook gewoon door en worden in Amsterdam miljoenen uitgegeven aan het gasloos maken van oude huizen omder de rook van bio massa centrales.
Ook zijn ze bezig dmv een “nood”wet de grondwet aan te passen.
U dacht dat u straks nog een vliegreisje naar een leuk land kan veroorloven of dat u zonder vaccinatie bewijs het land nog mag verlaten?

Datgingniegoed | 02-05-20 | 21:46

Een groot Nederlands filosoof zei eens: "Na het zuur, komt het zoet!"

Oepsie1234 | 02-05-20 | 21:18 | 2

MR: Na zuur komt bitter.

The2Amendment | 02-05-20 | 21:21

“Na ‘t zuur zal ik ontvangen van God, mijn Heer, het zoet” Wilhelmus couplet 9

Dr. Worstenbroodje | 03-05-20 | 10:51

China kan in ieder geval straks het westen goedkoop opkopen en de meeste naive en/of laffe westerse leiders zullen dat niet tegenhouden. Voor hun is het CCP-virus een grote win.

unshift | 02-05-20 | 21:18 | 1

Hup Timmermans! Maak je eens echt nuttig! Dan wint tevens de Europese unie aan sympathie

Dr. Worstenbroodje | 03-05-20 | 10:52

Tsja, wat is de andere mogelijkheid..... de maatschappij weer helemaal opengooien en accepteren dat je een hele berg doden te verwerken krijgt. Wie overblijft is blijkbaar sterk genoeg of inmiddels immuun. Acceptabel? totdat het je naasten treft.

me163komet | 02-05-20 | 21:16 | 6

Dat vergelijk gaat met je naasten gaat mank. De doodstraf kennen we niet. Totdat het je naasten treft. Maw, je spaarrekening plus een beetje... dat vraag ik van je om je naasten te redden. Ja of nee...?

Happy People | 02-05-20 | 21:39

Zeker acceptabel, aan te bevelen zelfs. Die hele berg doden van jou is gewoon blatante onzin, irrelevant, net als je geouwehoer over 'je naasten'.

Kortom, opengooien dus, risicogroepen en janknichten mogen binnen blijven - zijn we daar ook weer uit.

Ichneumonidae | 02-05-20 | 21:56

Acceptabel! ook als het mijn naasten betreft, ook als het mijzelf betreft.

klaasjanhenk | 02-05-20 | 22:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Prima stuk met relevante cijfers. Overheden hebben een giga-piramidespel gecreeerd met als enige eigenschap dat het vroeg of laat klapt, en dan hard ook. Dat punt komt vrees ik snel. Dan volgt niet langer de roep om windmolens en zonnepanelen, maar aardappelen.

tectonicos | 02-05-20 | 21:15 | 8

Daar heb je en dat spijt mij de koe bij de juiste hoorns gevat het is niet anders.

peerdy | 02-05-20 | 22:50

@ja-ja-nee-nee | 02-05-20 | 21:40: Yep gewoon wegstrepen. En we beginnen met het wegstrepen van het geld op jouw bankrekening. En jouw pensioen. Dat brengt de economie weer wat meer in balans.

petersteenkamp | 02-05-20 | 22:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Doe alles dus maar weer open, het griepseizoen is nu wel voorbij... het geleuter erover zal nog wel een paar maanden duren.

Dat er bedrijven zijn die zijn omgevallen of op omvallen staan is natuurlijk vervelend, maar die komen, met andere eigenaren, wel weer terug. Of er moest in de eerste plaats geen behoefte zijn aan hun diensten/goederen. Missen we dan ook niks aan.
O ja, halveer even het (semi-)ambtenarenbestand, dat helpt ook nogal. Zou Rutte verstandig aan doen, gros is links en dus overtollig.

Ichneumonidae | 02-05-20 | 21:13 | 5

Rutte is ook links, dus die heeft die ambtenaren nodig.

Portemonnee van de A | 02-05-20 | 21:24

@Portemonnee van de A | 02-05-20 | 21:24: Denk zomaar dattie weinig behoefte heeft aan pvda (erg veel), gl en d66 gajes.

Ichneumonidae | 02-05-20 | 21:34

Drijf al die beleidsblablabla en managede ambtenaren maar de werkvloer op. Hup, werken. Even dat luie vet in beweging brengen. Er is geen behoefte aan al die proceduretijgers. Echte kennis van de inhoud, kunde en echt wat gaan doen. Daar is behoefte aan.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 21:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn geen fundamentele economische problemen zoals tijdens de kredietcrisis of een klappende bubbel. Alles staat op pauze. De infrastructuur is er nog en functioneert nog. Er zijn talloze steunmaatregelen om de periode te overbruggen. Sommigen zullen het inderdaad niet redden, maar die hielden er dan al geen gezonde financiën of bedrijfsmodel op na. Als het lucratieve markten zijn zullen ze ook weer zo opbloeien. Al met al geen reden voor paniek, zolang het niet te lang duurt allemaal.

Re:Kniftig | 02-05-20 | 21:13 | 5

Het fundament is nog rotter dan in 2008.

Harry Turtle | 02-05-20 | 21:51

@Harry Turtle | 02-05-20 | 21:51:

Ja dat klopt als een bus. Maar je kan niet ontkennen dat de opkoopprogramma's van de Centrale Banken hun effecten hebben gehad. Sinds 2008 zitten we bijna onafgebroken in een ongekende economische bloei. Nu er nog meer geld tegen de plinten aan wordt gegooid verwacht ik niks anders dan een nog grotere economische bloei (het vertrouwen in geld, banken en het kapitalistisch systeem is er gewoon nog en zal blijven ook). T.I.N.A. blijft gelden.

Re:Kniftig | 03-05-20 | 12:53

Denk je werelijk dat Amsterdam weer volstroomt met toeristen als er een medicijn is gevonden? Dar KLM weer overuren maakt? De groene hyena's staan te trappelen in de coulissen om de dan ontluikende economie verder de grond in te trappen. Zelfs de anti rook lobby krijgt nog wekelijks een podium.

Frans1156 | 03-05-20 | 15:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Blij dat ik heeeele diepe zakken heb!

De Ana(a)list | 02-05-20 | 21:13

dus ik mag aannemen dat je dit graties doet. .lol

newray | 02-05-20 | 21:12

Er is niks aan de hand.
It's a Setup.

oplichter | 02-05-20 | 21:10

en wat moeten we er dan tegen doen?

Hadena | 02-05-20 | 21:10

Heel diep. Zo diep dat de wond bijna niet meer te genezen is

frisenfruitig | 02-05-20 | 21:07

Als we willen kunnen we morgen weer normaal gaan doen en dan is er echt helemaal niet zoveel aan de hand hoor!
De crisis is de angstcrisis, veroorzaakt door -vooral vrouwelijke- medici. Corona zelf zou je kunnen laten uitwoeden zonder enige tegenmaatregel en dan zou er helemaal niet zoveel loos zijn.
Het is net zo'n fictieve crisis als de 'stikstofcrisis' of de 'zure regencrisis'

du Roi Soleil | 02-05-20 | 21:05 | 1

Precies.. niets meer aan toe te voegen.

MooseNL | 02-05-20 | 21:17

Zuid Europa zat al voor de Corona in een diep dal. Die mogen hun falen nu ineens aan de Corona toeschrijven en krijgen als bonus miljarden, zonder voorwaarden.
Ok, het ging al slecht met Zuid Europa en hun lasten hebben wij nu verlicht maar wel ten koste van onszelf.
Terwijl wij ons huishoudboekje wel op orde hadden mogen wij nu betalen voor diegene die dat niet hadden.
Boven op de extra kosten die wij maken voor de Corona en nog jarenlang terug mogen betalen.

Osdorpertje | 02-05-20 | 21:05

De druk die nu op de regeringen staat om de economie vlot te trekken zal steeds hoger worden. Westerse regeringen ontlenen hun bestaansrecht aan hun economieën. Om de economieën te laten crashen vanwege een risico van een beperkt deel van de bevolking zal niet lang een optie zijn. Dit is maar een beperkt aantal weken vol te houden. Onder druk wordt alles vloeibaar.

Spoorzoekernl | 02-05-20 | 21:04

Bij mij gaat er al jaren meer uit dan er binnenkomt. Kwestie van plannen en ik weet het vele leven bij de dag maar teveel onzin kopen gaat je nu opbreken. Goed opletten op school als je reken les gaat krijgen de rest is hobby.

pajans | 02-05-20 | 21:03 | 1

Dan bent u dus al jaren failliet???

libertat | 03-05-20 | 06:37

Volgens de Duitsers zijn we in 2028 hersteld van deze crisis. Iets om naar uit te kijken. Maar ik verwacht in de tussentijd nog wel een paar crises in Zuid-Europa. Net als na de crisis van 2008.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 21:02

De economie gaat weer groeien nadat corona het land uitgeschopt is. De economische activiteit wordt nu namelijk alleen maar kunstmatig laag gehouden. Dat was heel anders in de jaren vanaf 2008. Toen konden we simpelweg niet beter, hadden we geen vertrouwen in van alles en nog wat en stond op alles een rem.

Nu niet.
De enige factor van belang is dat niet teveel businesses om moeten gaan vallen en daarna weer opstarten. Dat is gedoe. Nergens voor nodig.

Kom op regering, jullie weten wat je te doen staat.

Gajus | 02-05-20 | 21:02 | 1

Probleem is dat de NLse economie drijft op handel met het buitenland.
Binnenlandse bestedingen zijn te verwaarlozen, zeker na het wegvagen van de middenklasse door de achtereenvolgende kabinetten Balkenende en Rutte.
Hoe hard de klap hier aankomt, hangt dus af van wat er in het buitenland gebeurt.

jemagookniksmeer | 02-05-20 | 23:22

Een harde reset, net wat u zegt. Bomen groeien niet meer tot in de hemel. Het komt nu echt aan op VOC-mentaliteit (is tie weer Syl!). Nederland gaat weer kansen krijgen en deze pakken.
Tot die tijd een complete sanering van diversen branches: horeca, retail, evenementen, reizen etc. etc. We zien het aankomen en kunnen ons voorbereiden. Houzee!

Crossing_The_Rubicon | 02-05-20 | 21:01 | 2

Volgens mij is die (onzinnige) VOC mentaliteit sowieso al voorgoed verdwenen. Zelfs de meest basale medische hulpmiddelen moeten we thans (veel te duur) inkopen ver buiten onze grenzen, en dan zitten we qua tijd nog in het laatste rijtuigje. Nederland is een land geworden van steeds meer ambtenaren en kantoorgebouwen waarvan vele er alleen maar zijn voor de belastingvoordelen. Daar werkt niemand daar staat een plant en een leeg bureau.

Broadsquire | 02-05-20 | 21:16

@Broadsquire | 02-05-20 | 21:16: Bedankt zwitSUL. Ik ben ambtenaar en heb 15 jaar geleden na 20 jaar eigen baas, mijn bedrijf goed kunnen verkopen. Ik pak die draad zo weer op. En dat gelul van ambtenaren die niets doen is ook wel een beetje blasé. 'Daar werkt niemand'. Get a life.

Crossing_The_Rubicon | 02-05-20 | 21:55

Het enigste probleem dat de overheid is de vraag of er voldoende print papier is.
Geld drukken is voor hen de oplossing.

Meesteres Belgie | 02-05-20 | 21:00 | 1

jij bent zeker geen echte Belgiër. Want die zouden nooit 'enigste' schrijven.

mykdelta | 02-05-20 | 21:51

Met een beetje geluk betekent deze coronavirusgekte het einde van de eurozone. Was dat virus toch nog ergens goed voor.
Voor de rest is de grote depressie van 2021 voer voor psychologen en historici: Hoe een stevig griepvirusje de westerse wereld over de rand van de afgrond dreef.

VanBukkem | 02-05-20 | 20:59 | 6

@Epistulae_Morales | 02-05-20 | 21:02: Zuid-Europa gaat Nederland naaien waar ze maar kunnen. Het wordt een klassiek Italiaans drama: wraak. Een vechtunie.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 21:07

@Epistulae_Morales | 02-05-20 | 21:02:
Die Italianen weten gewoon dat er hier een diep calvinistisch schuldgevoel heerst, al eeuwen, en ook deze keer gaat ze het lukken.

skoftig | 02-05-20 | 21:17

@Sitting_targets | 02-05-20 | 21:07: onzin. Je begrijpt niet dat die lenjngen feitelijk garantstellingen van ins op hun leningen. ze lenen goedkoper en wij ietsje duurder. Als dat onhoudbaar wordt staan wij gewoon opeens niet meer garant. Dus echt naaien kunnen ze ons niet vergeleken met wat andersom gedaan kan worden.

Epistulae_Morales | 03-05-20 | 03:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ondertussen is de renteaflossing van de Amerikaanse staatsschuld al de helft van het totale defensiebudget.
Met de huidige lage rentestand.
Totale schuld is nu 116pct van het BBP en groeit. Snel.

pjotr nicknaamtov | 02-05-20 | 20:59 | 7

@Epistulae_Morales | 02-05-20 | 21:03: Clinton deed het al eens voor?

Een begrotingstekort is wel even iets anders dan een staatsschuld hoor.
En daarbij, de manier waarop Clinton het begrotingstekort wegwerkte was een boekhoudkundig trucje: noodhulp bij natuurrampen werd niet meer begroot, "omdat je natuurrampen immers niet kunt zien aankomen". De staatsschuld groeide ondertussen gewoon door, omdat de orkanen in werkelijkheid gewoon bleven komen en die noodhulp dus gewoon jaar na jaar gegeven bleef worden.

dexter79 | 02-05-20 | 22:19

@Portemonnee van de A | 02-05-20 | 21:27: Staatsschuld van de VS is iets van 105 procent van het BBP. Dus die 3000 miljard aan inkomsten kan niet kloppen.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:20

@Portemonnee van de A | 02-05-20 | 21:27: enig idee wat ze wel niet kunnen bezuinigen daar? en ja ik kan verdomde goed rekenen.

Epistulae_Morales | 03-05-20 | 03:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Er zullen er een boel gaan omvallen, want consumenten zullen voorzichtig worden met hun geld. Kleine ondernemers, het hele leger aan zzp'ende coaches van allerhande levensstijlen en noem het allemaal maar op. Mensen zullen niet meteen de (winkel)straten in rennen en zich een slag in de rondte kopen en consumeren, maar voorzichtigheid betrachten.

EEGlivesagain | 02-05-20 | 20:55 | 2

Op het moment dat er een medicijn is dat de overleidenskans wegneemt tot griepniveau en gewoon de IC waardige complicaties nihileert, gaat iedereen compleet uit zn plaat.. als dat medicijn ( de kandidaten zijn al bekend) voor 1 augustus een 85% confidentie al kan het hele jaar 2020 nog wel eens met groei afsluiten.

Epistulae_Morales | 02-05-20 | 21:06

En de AEX staat nog steeds boven de 500......

Hiram | 02-05-20 | 20:54 | 3

En Shell heeft het dividend tot een derde gereduceerd, het is feest bij de Raad van Besturen.

smdyasc | 02-05-20 | 20:57

De beurs en de economie zijn niet hetzelfde natuurlijk.
Maar ja, de grote bedrijven, de 'too big too fails' die amper tot geen belasting betalen worden weer eens geholpen door de burger die met het grootste gemak, zonder enige wroeging, door de belastingdienst naar de kloten geholpen kan worden.

Lafayette | 02-05-20 | 21:10

Dat verbaast mij ook al wekenlang ... Het lijkt een beetje als de Titanic... ontkenning ontkenning... totdat.

daytripper | 02-05-20 | 21:57

De economie komt heel wat sneller terug op stoom dan al die janke om steun vragende miljonairs aan ramptoekomst voorspellen. Natuurlijk is de middenklasse hoe dan ook de lul, maar ook dat is eigenlijk niets bijzonders.

Lafayette | 02-05-20 | 20:53

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het ditmaal niet gaat lukken om die duizenden miljarden in de verschillende duistere bank zakken te laten verdwijnen, dit maal gaan de bewoners van de normaal geld verschaffende landen zelf honger lijden en dan wordt het een totaal ander verhaal. Als je aan hun vreten komt, komt zelfs het normaal nogal gezapige NL volk in opstand.

zwellevertje | 02-05-20 | 20:53 | 2

'Californische toestanden' of Michigan om eens een voorbeeld te noemen..

starbuck280 | 02-05-20 | 21:41

@starbuck280 | 02-05-20 | 21:41: Geen idee maar wat ik wel weet is dat de resultaten van deze crisis in de US nog een paar keer heftiger zal aankomen dan hier. in Europa.

zwellevertje | 02-05-20 | 21:56

Schade verhalen op China.
===========
Gelekt ‘Five Eyes’ -dossier over vermeende Chinese coronavirus-coverup in overeenstemming met Amerikaanse bevindingen, zeggen functionarissen

Een onderzoeksdossier dat is opgesteld door de zogenaamde "Five Eyes" -alliantie, die naar verluidt concludeert dat China opzettelijk bewijs van de coronaviruspandemie heeft verborgen of vernietigd, komt overeen met de Amerikaanse bevindingen over de oorsprong van de uitbraak tot dusver, vertelden hoge Amerikaanse functionarissen aan Fox News op zaterdag.

Het document van vijftien pagina's van de inlichtingendiensten van de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland werd verkregen door de Australische krant Saturday Telegraph en stelt vast dat de geheimhouding van China neerkwam op een "aanval op internationale transparantie".

Het dossier, dat de Chinese regering waarschijnlijk nog meer onder druk zal zetten om haar acties en vroege verklaringen toe te lichten, wijst op de aanvankelijke ontkenning door de regering dat het virus tussen mensen kan worden overgedragen, het zwijgen van artsen, het vernietigen van bewijsmateriaal en een weigering om monsters te verstrekken aan wetenschappers die aan een vaccin werken.

Swieberj | 02-05-20 | 20:48 | 4

@Vasquez | 02-05-20 | 20:57: Daarnaast bezit China een deel van de Italiaanse kledingindustrie en zware industrie. En natuurlijk alle snackbars in Nederland.

Crossing_The_Rubicon | 02-05-20 | 21:03

U vindt het niet heel erg toevallig dat een document dat de five eyes onder ogen kregen, geheel overeenkomt met de bevindingen van de VS informatiediensten.

Stelt u zich eens voor dat de five eyes een rapportage te lezen krijgen die vaststelt dat de VS tijdig op de hoogte is gesteld en dat de VS gekozen heeft om te handelen zoals ze heeft gehandeld. Denkt u dat wij ooit van dat rapport gehoord zouden hebben? Nee, dat zou top secret verklaard zijn en opgeborgen in de kluis, waarna een rapport in elkaar gezet zou zijn dat VS vriendelijk is.

Arachne | 02-05-20 | 21:03

@Vasquez | 02-05-20 | 20:57: Ach alles van China in de USA even nationaliseren met 1 pennestreek et voila. USA en de rest van de wereld kunnen prima zonder China hoor.

Roadsurfer | 02-05-20 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Over een jaar knallen we weer. Bij Feynman is het glas altijd half leeg. Of liever nog driekwart leeg.

Kleiduivenmoordenaar | 02-05-20 | 20:48 | 5

@FrankVeer | 02-05-20 | 20:57:
Leuk idee, alleen is het de vraag of werkgevers je op die leeftijd nog willen hebben. Het is nu al zo dat je als 50-plusser behoorlijk kansloos bent op de arbeidsmarkt.

Spring Bruissteen | 02-05-20 | 21:22

@Spring Bruissteen | 02-05-20 | 21:22: De werkgevers worden ook met dit geld gered, dus wat (verplichte) loyaliteit naar overheid en werknemer toe moet dan ook kunnen.

FrankVeer | 03-05-20 | 08:08

@FrankVeer | 02-05-20 | 20:57: Het is volkomen zinloos om binnen de euro te proberen je zaakjes op orde te hebben. Zodra je ook enigszins er goed bij zit mag je alles weer wegbrengen naar Zuid-Europa.

5611 | 03-05-20 | 08:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Kamikazepiloot | 02-05-20 | 20:48,
Ik snap u, maar uw nick geeft niet echt mee.

Bad - Casey | 02-05-20 | 20:50

Kijkt naar datum... ja, een artikel van 5 dagen geleden.

BubbelWater | 02-05-20 | 21:46

Gast

Rest In Privacy | 02-05-20 | 21:49
▼ 1 antwoord verborgen

Een beetje onderbelicht is gebleven dat nu alle grote bedrijven en alle overheden hun recente en structurele falen en incompetentie af kunnen schrijven op deze crisis, daar gaat de vlag echt uit.

smdyasc | 02-05-20 | 20:47 | 1

Tjezusss. Denk dat het nog klopt ook...

Waksol | 02-05-20 | 21:04

De grote vraag.

Met hoeveel procent daalt de intrinsieke waarde en de jaarlijkse waardetoevoeging.

Echt een 'eyeopener' als je de vraag snapt.

Kaas de Vies | 02-05-20 | 20:47 | 4

Ik denk dat jij het eigen vermogen in een onderneming bedoelt en de omzet minus de inkoopkosten @Kaas.

GeenHeil | 02-05-20 | 21:08

@Kaas de Vies | 02-05-20 | 21:01: Laat maar even een formule zien, drs Praatjesmaker.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:07
▼ 1 antwoord verborgen

Belastingen verhogen gaat hem in Nederland sowieso niet worden, dat zal de werkloosheid alleen maar verder aanjagen en de economie nog verder in het moeras duwen. De overheid zal eindelijk gedwongen worden haar uitgaven tegen het licht te houden en keuzes moeten maken.

witwas | 02-05-20 | 20:43 | 4

Gewoon de bijdrage voor de EU met 75% verlagen. Het EP en de EU-commissie falen keer op keer bij elke crisis, maar blijven wel gewoon geld binnenharken alsof er niets aan de hand is.

FrankVeer | 02-05-20 | 21:03

Daar zit dan nog genoeg speelruimte. stoppen met al die linkse hobby's en we komen al een heel eind.

zalkmarzegge | 02-05-20 | 21:04
▼ 1 antwoord verborgen

Italië laat zien dat het aflossen van schuld volstrekt onnodig is. Gewoon kwestie van geld bijdrukken en inflatie tot iedereen arm genivelleerd is. Iemand anders lost het op

Continuum | 02-05-20 | 20:42 | 10

@Zeiss | 02-05-20 | 21:17:

Een hypotheekschuld van een particulier bij een bank is niet te vergelijken met een staatsschuld.

GeenHeil | 02-05-20 | 21:20

@GeenHeil | 02-05-20 | 21:20: Tuurlijk wel, iedereen leent bij banken. En alle schulden worden gewoon op 1 hoop gegooid.

Zeiss | 02-05-20 | 21:26
▼ 7 antwoorden verborgen

Het gaat allemaal reuze meevallen. De economie zal wel behoorlijk krimpen, maar de dure huizen staan er al, de grote fabrieken en technologiebedrijven staan er al en we zijn al een bepaalde levensstandaard gewend. Daar gaan we niet op inleveren. Om de economie op volle gang te krijgen, is het noodzakelijk om op dezelfde grote voet door te leven. De westerse economie als geheel is simpelweg too big to fail, zoals bijvoorbeeld ook Donald Trump too big to fail was, eind jaren 80, toen hij financieel gezien volledig onder water stond.

GeenHeil | 02-05-20 | 20:42 | 10

Mijn opa zei altijd: "Het geld is niet weg, het is hooguit bij een ander." En dat is wat het is. Er is niets afgebroken of weg maar gewoon herverdeeld. En dankzij die herverdeling kan de economie opnieuw groeien en ontstaat er een nieuwe normaal.
Je kunt hier paniekerig over doen, dat houdt een recessie alleen maar in stand. Door vooruit te kijken en positief te blijven kan de economie zich snel herstellen. Vertrouwen bleek in de afgelopen crises de ontbrekende factor geweest te zijn, laten we daar vandaag lering uit trekken.
Verder weer een opsomming van Feynman zonder een samenvatting of conclusie, die moet ik er zelf zeker bij verzinnen?

Busverhuur | 03-05-20 | 08:40
▼ 7 antwoorden verborgen

De economie zal sneller herstellen dan een coronapatient die drie weken op zijn buik aan de beademing heeft gelegen.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 20:40 | 4

@Epistulae_Morales | 02-05-20 | 20:49:
Yep. Ik was toen in Argentinie. Diepe ellende. Dat land was volledig door het putje. Mensen betaalden met ruilbeursbonnen. Maar de 1% van het land heeft hun vermogen aardig weten uit te bouwen in de tijd. Enfin, een verdubbeling van 1 naar 2 is vaak makkelijker dan van 10 naar 20.

Lafayette | 02-05-20 | 20:58

Ik help het je hopen. Maar ik neig naar hetzelfde pessimisme als Feynman hier. De economie is als een veer die volgens de wet van Hooke reageert op veranderingen, en doorgaans terugbeweegt naar het evenwichtspunt. Maar een veer waaraan te hard getrokken is verliest zijn veerkracht, of gaat niet-lineair gedrag vertonen. Dan kunnen alle economische wetmatigheden overboord.

Professor Superhirn | 02-05-20 | 21:25
▼ 1 antwoord verborgen

Je zou toch denken dat we 3 á 4 maanden stilstand weer redelijk snel moeten kunnen inlopen.
Zodra alles open is, vol gas er tegen aan.

Ruimedenker | 02-05-20 | 20:40 | 7

over 3 á 4 maanden komen we er achter dat onze kroonjuwelen door China zijn opgekocht.

BubbelWater | 02-05-20 | 21:48

@Kleiduivenmoordenaar | 02-05-20 | 21:04: De guitige mevrouw van ING die in al die praatprogramma's mag aanschuiven vertelde zelfs dat 80% nog doorgaat. Ik ben er ook volledig van overtuigd dat het dit jaar ff kut is (dat kan niet anders als de boel 4 maanden heeft stilgelegen) maar volgend jaar groeit de economie gewoon vrolijk weer met 6-8%. Het is net als de huizenmarkt: alle uitgestelde uitgaven gaan eind 2020, begin 2021 gewoon weer gedaan worden met als gevolg een dikke + in de groei.

Drek van Dilderen | 02-05-20 | 21:49

@BubbelWater | 02-05-20 | 21:48: precies! Dáár zou de EU een stokje voor moeten steken, en anders gewoon onze regering. Niet nog meer blunders a la Lips scheepsschroeven of de haven van Piraeus

Dr. Worstenbroodje | 03-05-20 | 10:11
▼ 4 antwoorden verborgen

@feynman

Dank je wel voor al het werk dat je hierin stopt. Uren en uren lees werk. Het uitwerken tot een goed verhaal.

Daar mag ook wel eens voor geklapt worden.

Zorbadabuddha | 02-05-20 | 20:40 | 4

Klap klap klap!

Spittertje | 02-05-20 | 20:42

Staande ovulatie!

Jos Tiebent | 02-05-20 | 21:02

Hij zal er vast veel tijd aan hebben besteed maar het ontbreekt nog steeds aan een lijn in het verhaal en een conclusie. Op de HAVO kom je hier wel mee weg denk ik.

Busverhuur | 03-05-20 | 08:41
▼ 1 antwoord verborgen

Mensheid past zich wel weer aan. Maart en april waren de maanden om na te denken hoe verder. Straks een maandje wijzigingen implementeren. Daarna draaien we weer bijna volop met minder maatregelen en aangepaste werkwijzes. Nee oude niveau halen we voorlopig niet, maar dit waren wel de ergste maanden.

flame_me | 02-05-20 | 20:39 | 8

@Lupuslupus | 02-05-20 | 20:55:

Dan zit u er goed bij. Ik heb niet de luxe dat ik aan anderen kan denken. Mijn toekomst is nog niet veilig gesteld. U zit in de positie dat u aan anderen kunt denken. U heeft uw carrière achter u, maar ik heb die van mij nog voor me. De crisis kan en zal ik aangrijpen als een kans en niet als een tegenslag.

GeenHeil | 02-05-20 | 21:00

@Lupuslupus | 02-05-20 | 21:36:

Dank u wel, dat is heel aardig. Ik wens u veel gezondheid en ik hoop dat u kunt en zult genieten van uw pensioen.

GeenHeil | 02-05-20 | 21:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Simpel,
Kutleven, voor iedereen die nu nog leeft.
CCP aanpakken en kortsluiten, dan kan het nog wat worden.
Voorts, het is echt nu een kutleven.
Wij, oude Germanen, pakken nu deze Chinese virus aan.
Jaaaah, ik dacht, "ik probeer wat "...;)

Bad - Casey | 02-05-20 | 20:38 | 1

Dit virus, niet DEZE virus.

Remmetje73 | 02-05-20 | 22:53
-weggejorist-
Datishetdus | 02-05-20 | 20:38 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Het aan bedrijven verstrekte geld moet gewoon verrekend worden met de winst van de komende tien jaar. Berekening door een onafhankelijke partij en geen trucjtes met wegsluizen van gelden. Booking kan het gewoon in één jaar betalen.

MaarFeitelijk | 02-05-20 | 20:36 | 2

Dat heet een lening. En dat is exact wat MKBers in nood nu aangeboden wordt. Voor sectoren met kleine marges betekent dat een doodsvonnis. Helikoptergeld voor het MKB is nu, nee twee maanden terug, nodig.

Joostmochtnietsweten | 02-05-20 | 20:47

Een renteloze lening zou al winst zijn voor Nederland omdat Mederland zelf nog steeds met negatieve rente leent

Epistulae_Morales | 02-05-20 | 20:56

Het is allemaal heel vervelend, maar komt tijd komt raad.

Mark_D_NL | 02-05-20 | 20:34 | 1

En je moet de huid niet verkopen voordat je beer hebt geschoten.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 20:54

Kortom, valt nog weinig over te zeggen.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 20:32 | 13

@Datgingniegoed | 02-05-20 | 22:09: Nou ja, die Euro is een bron van veel problemen en misverstanden. Het lokt ook parasitair gedrag uit, van landen als Italië en Spanje en eigenlijk ook Frankrijk. Terwijl de voordelen van zo'n gemeenschappelijke munt helemaal niet zo groot zijn. Minder groot dan beweerd, in ieder geval.

Rest In Privacy | 02-05-20 | 22:15
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland