Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Niet 80, maar 90% corona-IC'ers heeft obesitas

Ja sorry Asha en Lotte, we blijven het er toch over hebben.

En misschien "riekt het naar dikke mensen in een hoekje zetten", maar ja, jezus. Afgelopen vrijdag vertelde Groningse IC-hoofdarts Peter van der Voort bij Jinek schoorvoetend en met een woord dat niemand kende dat 80% van de coronapatiënten op zijn IC aan adipositas lijdt. Dat betekent dus dat je te dik bent, wat begint vanaf een BMI boven de 25 (bereken hem hier, of niet). Gisteravond was-ie terug en meldde hij bovenstaand dat het inmiddels toch eigenlijk niet 80% maar 90 PROCENT bleek, "en dat kan geen toeval meer zijn." Je zou soms bijna denken dat overgewicht over de hele linie het risico op hart- en vaatziekten, beroertes, hartproblemen, spier- en skeletaandoeningen, reuma, poreuze botten, diabetes type 2, hoge bloeddruk, ademhalingsproblemen en kanker aanzienlijk verhoogt.

Van der Voort, even geparafraseerd: 'Het lijkt er dus op dat dat vetweefsel een rol speelt in de verslechtering van de toestand van coronapatiënten. Die gaan achteruit, terwijl mensen met minder vet juist na 8 tot 10 dagen een herstel laten zien. Het virus bindt zich aan de ACE-2-receptor* ― die zit ook in de longen en darmen, vandaar de prikkelhoest en soms diarree ― maar de receptor zit ook op vetweefsel. Wellicht hebben mensen met meer vetcellen dus ook meer geïnfecteerde vetcellen, en komt in die grote hoeveelheid geïnfecteerde vetcellen een proces op gang dat de longschade uiteindelijk verergert.' Hij pleit voor meer onderzoek. En wij pleiten voor nog een rondje bittergarnituur want het begint ons wat lang te duren deze ongein.

Ideas have consequences

"Fat-shaming brengt levens in gevaar" nou wordt-ie mooi

Reaguursels

Inloggen

Tja, maar hoe verklaren we dan de verschillen met Duitsland, met afstand het dikste volk van Europa?

Rest In Privacy | 02-04-20 | 16:49

Als ik de reacties hier zo eens lees krijg ik sterk de indruk dat lelijke en eenzame mannetjes graag los gaan op dikke vrouwen. Waarschijnlijk zijn die figuren gefrustreerd dat ze nog nooit een dunne of dikke vrouw aan hebben mogen raken en worden ze gelukkig van het afzeiken van dikke vrouwen. Het is natuurlijk ook geen makkelijke tijd nu de bordelen gesloten zijn en er op kantoor ook geen vrouwelijke collega's geïntimideerd kunnen worden. Zelfs potloodventen loont niet in de lege straten en parken dus dan moet je maar dikke vrouwen gaan bashen op geenstijl om je iets beter te voelen.

dochtervanKees | 01-04-20 | 23:38

Hm, moeilijke keus, dik zijn en lekker eten en zuipen maar mogelijk niet zo heel lang leven en een iets hogere kans op een Coronadood enerzijds.... Want het is niet alsof je bij een BMI'tje meer 100% kans hebt, of elke 80+'er het loodje legt natuurlijk. Of anderzijds in een wereld moeten leven waar elke keus voor je wordt bepaald o.b.v. de kans het leven zo lang mogelijk te rekken. Dus naast de zekerheid van dood en ziekte ook nog de zekerheid dat letterlijk je hele leven daarom draait en je er niets over te zeggen hebt, hetzij wettelijk, hetzij omdat de maatschappij het moreel verplicht vindt alleen aan je gezondheid te denken.

En dan ook nog als ironische eindresultaat dat mensen vaker ouder en daarmee vatbaarder voor Corona en talloze andere aandoeningen worden. Plus enorme pensioenkosten met zich meebrengen. Ik betaal degenen die doelbewust oud willen worden en daardoor geld kosten overigens met liefde, want vrijheid is een groot goed waarvoor ik toch wel enigszins solidair wil wezen. Wil je niet betalen voor mensen die oud worden, roken, drinken, dik zijn, autorijden, gaan skiën, naar exotische oorden met exotische ziektes reizen of iets anders wat geld kan kosten vergeleken met stilzitten op je spijkerbed terwijl je jezelf geselt en disciplineert met honger en dorst in ruil voor dat onnavolgbare gevoel van morele superioriteit (weliswaar misplaatst, maar die gruwelijke aandoening van zelfinzicht ben je gelukkig ook niet vatbaar voor), neem dan een lekker hoog eigen risico voor een lagere premie en betaal jankend je eigen rekening als het onheil toch jou overkomt, de volmaakte mensch, ondanks je perfecte neurotische orthorexia-levensstijl.

Gezond leven heeft ook een flinke kans op de nare bijwerking jaren extra omgeven te worden door pedante, arrogante, zure calvinistische typjes. Niet het soort calvinist dat berust in het lot en het oordelen aan zijn God overlaat, maar eindeloos moet zedenpreken naar de (onge)zondaars wier onheil zogenaamd altijd helemaal aan henzelf te danken is.

Want de ware calvinist, die rookt niet, drinkt niet, neukt niet, vreet niet, gaat elke dag hardlopen alsof Magere Hein persoonlijk met zijn\haar\xan zeis achter hem\haar\xam aanrent, mediteert een uur per dag, legt zich met yoga in de knoop, vreet slechts veganistische of hippe superfoods als boerenkool, chiazaad, lijnzaad, avocado, afgemaakt met een schuimtaart van aquafaba gezoet met stevia als toetje. En iedereen weet toch, zulke mensen worden nooit oud, nimmer ziek en gaan nooit dood. Dat is allemaal voor die inferieure wezens die op de IC belanden, die vast iets fout hebben gedaan om sterfelijk te zijn. En sowieso hebben ze hun uiterste houdbaarheidsdatum wel overschreden, die qua inschatting schier toevallig net iets boven de kilometerstand van de calvinist in kwestie ligt.

Wol | 01-04-20 | 22:13

Eindelijk een rem op die plus-size models.
Doutzen Kroes is dik genoeg

Hentjehopeloos | 01-04-20 | 19:20

Ondertussen zie ik mijn goddelijke lichaam wegverpieteren omdat ik niet naar de fitness mag van Jaap en zijn mensen. Dikkie Diks kunnen tenminste nog gwoon die pens vol blijven hamsteren.

Phreack | 01-04-20 | 18:55 | 2

Push ups, sit ups, burpies, etc. Kan je prima thuis doen, dus hup aan de slag!

sr69 | 01-04-20 | 19:08

@sr69 | 01-04-20 | 19:08: ik doe 10 seven ups per dag, maar t werkt nog niet heel hard.

Shoarmamasutra | 01-04-20 | 21:30

Mooi om te zien hoe de natuur te werk gaat om de genenpool schoon te houden.

captainobvious | 01-04-20 | 18:09

RIP Murica dan maar

sko | 01-04-20 | 17:42

Sowieso zou het kunnen , ik woon in Singapore, heel erg weinig doden daar. bevolkingsdichtheid 10x hoger dan NL, alles nog vrij open (zeker in vergelijking met NL), WAAROM daar zo weinig doden en in NL relatief zo veel, begrijp het niet goed. BMI van >25 is als snel in NL , men vreet (SORRY) veel en vet in NL. Hoewel Singapore ook meer en meer naar de Mac gaat (ja, ongelooflijk). Maar ja, de sjienezen waren (denk ik) ook niet allemaal obese? leuk voor statistisch onderzoek.

leofromrotjeknar | 01-04-20 | 17:35 | 4

Ben dan wel benieuwd naar de VS, daar heeft bijna iedereen een BMI boven de 25

HansWorst1222 | 01-04-20 | 18:44

Italie heeft een zeer hoge mortaliteit. Zijn ze daar ook allemaal obes?
Duistland juist weer minder doden. Terwijl ze daar wel graag van het bier en braadworst zijn. Hoe zit het nou?
Ook Spanje veel doden. Ook veel obese?
Vragen, vragen.

Eagle0511 | 01-04-20 | 19:08

Totaal ander klimaat ook, vooralsnog zie je weinig warme, vochtige landen met veel gevallen.

Blasfemie | 01-04-20 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

Don't make fat people famous...

litebyte | 01-04-20 | 17:16

Welke goede crisismanager gooit de gehele Nederlandse economie op de vuilnisbelt voor het redden van de levens van een extreem klein groepje dikke bejaarden met minimaal 2-3 ziektes? Waarom lees ik daar niets over? Elke goede crisismanager zal dit totaal onverantwoord vinden maar omdat hij Mark Rutte heet is hij ineens dé crisismanager die Nederland veilig en wel door de corona-crisis heen loodst. Echt hilarisch dat geen enkele journalist dit onder ogen wil zien.

Roadsurfer | 01-04-20 | 17:03 | 5

Helemaal eens ! Volkomen gestoord de medici en verpleging in een maand tijd te slopen, de economie etc. en dat voor 100tallen mensen 3 !!! Weken beademen,kan niet anders zijn dan verdienmodeldenken want met medische ethiek heeft dit niks te maken,dan blijken het ook nog70- 80 plussers en 90 procent obesen te zijn. A. Mogen mensen die ernstig ziek zijn misschien ook svp doodgaan ? En waarom niet vanaf aanvang groots triagedenken opgezet ?

2CVOcean | 01-04-20 | 17:23

@2CVOcean | 01-04-20 | 17:23: hadden ze dat gedaan, dan was je nu aan het klagen over D66-doodseskaders die de gepensioneerde Nederlander die het land gebouwd heeft komen afspuiten.

Ik vind persoonlijk overigens ook dat de maatregelen a) te laat zijn ingevoerd en b) toen er eenmaal iets werd gedaan op met een kanon op een mug schieten lijken, maar van de zijlijn is het makkelijk.

Sjors W. | 01-04-20 | 17:45

@Sjors W. | 01-04-20 | 17:45: precies. het is nooit goed.

ChristianV | 01-04-20 | 20:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier is een link met een BMI calculator die met iets meer rekening houdt dan alleen gewicht en lengte.
www.smartbmicalculator.com
Ik zie veel mensen van mijn leeftijd (58) hier reageren en die komen op 27 uit. Ik ook, maar ik sport iedere dag meer dan een uur (wielrennen) en mijn longen zijn beresterk. Die 27 is in deze calculator ook niet in de gevarenzone. En ik zoek niet naar een excuus om mezelf niet dik te vinden, want dat ben ik niet.

Gele Beer | 01-04-20 | 16:32 | 2

Maak je niet dik

zokanhetookja | 01-04-20 | 17:29

Kijk,daar hebben wij wat aan.
Bedankt,helder en begrijpelijk.

De Profundus | 01-04-20 | 18:07

Zou het kunnen dat niet zozeer vet, maar het gebruik van bloeddrukverlagende middelen een rol speelt?

sarcastro | 01-04-20 | 16:30 | 5

De medicijnmafia maakt u voor 66% beter,33% veroorzaakt verslechtering van onderliggend lijden.
Kortom,slik zo min mogelijk medicijnen.

De Profundus | 01-04-20 | 18:13

Die bejaarden zitten tjokvol medicijnen

boerzoektscheet | 02-04-20 | 00:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is dus de schuld van al die junk food fabrikanten, pasta uit een blikje en pizza uit de vriezer.
Gewoon je groentjes vers koken, en de chips laten staan. Hoef je niet eens meer te bewegen, en de kilo’s vliegen er af

Het leven is zwaar | 01-04-20 | 16:12 | 1

Natuurlijk wel blijven bewegen, maar niet extra bewegen ( eventueel voor de taal nazi)

Het leven is zwaar | 01-04-20 | 16:14

Dat oude bericht (2018) van mevr. Ten Broeke?
Daar besteed de Volkskrant hun goede geld aan?
Pracht bewijsstuk trouwens dat veel columnisten
fluks geruimd kunnen of mogen worden, wegens
overbodigheid. Sapristi!
Spoedig graag. Evocatus

Evocatus | 01-04-20 | 16:11 | 1

Inderdaad. Ik werk bij een vrij groot internationaal bedrijf. Wij komen er zeker niet ongeschonden uit, maar het is wel mooi om te zien hoe snel zin en onzin ineens wel gescheiden kunnen worden. Er wordt heel wat kaf van het koren gescheiden nu.

Sjors W. | 01-04-20 | 17:50

Beetje dubbel...
Aan de ene kant zullen obesitas mensen wellicht niet alles zelf in de hand hebben. Aan de andere kant mag je natuurlijk wel wijzen op de oorzaak obesitas en mensen daarop aanspreken dat het toch in veel gevallen een kwestie is van een keuze voor een levensstijl.

Vergelijk het met de behoefte voor mensen om over de reling van een brug te balanceren. Grote kans dat je dan een keer valt en in het ziekenhuis belandt.

Dan kun je ook niet zeggen dat je daar geen commentaar op mag hebben omdat een deel van de mensen een ziekelijke behoefte heeft om over de reling te lopen.

M.a.w.: In hoeverre moet de gezondheidszorg gewoon zorgen voor voldoende capaciteit mocht het zover komen dat iedereen over de reling van een brug gaat balanceren.
M.a.w.: De overheid moet voor iedere burger 100% zorg bieden maar mag niet de burger wijzen op zijn eigen verantwoordelijkheid.

TB2318 | 01-04-20 | 16:00 | 1

Beste TB2318,

Natruurlijk mag de overheid de burger wijzen op eigen verantwoordelijkheid. Zou niet weten waarom niet.
Lijkt mij alleen maar prima en noodzakelijk. Evocatus

Evocatus | 01-04-20 | 16:14

Zou Asha ten Tuinbroeke ook weten dat ieder pondje komt door het mondje en dat alleen virussen door de lucht getransporteerd worden en vet niet ?
Ja , het wat veel .. ik geef het toe ...

daytripper | 01-04-20 | 16:00 | 1

Het is bijna onmogelijk en 100% onmenselijk om als dik persoon af te vallen daytripper! Educateer uzelf een beetje in het werk van Asha alvorens hier mensen in een hoekje te zetten!

Phreack | 01-04-20 | 18:51

Ik ben te dik. Daarom heb ik zojuist een corona codicil ingevuld, en aangegeven dat ik niet met corona op de IC wil liggen. Ik sta mijn plaats af aan een lekker wijf van 25 met grote borsten.

RickRD | 01-04-20 | 15:53 | 1

Kan ze die ook meteen laten liften!

rooiesaus | 01-04-20 | 16:45

Het aantal dikkerds dat wegens bijv. stofwisselingsproblemen nogal visueel volumineus uitpakt is gering in vergelijking met volvetvreters, dacht ik.
Heb geen cijfers. Zit ik daar naast?
Iemand? Evocatus

Evocatus | 01-04-20 | 15:38 | 2

Ik gok dat je gelijk hebt. Stevige mensen houden vaak van stevige maaltijden, die ze afblussen met zoete smoothies en milkshakes.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 15:43

@Kuifje-naar-Brussel | 01-04-20 | 15:43:
Bij ons gaat de Bamix vaak te keer in de groentesoep, is ook een soort smoothy. Milkshakes drink ik niet meer sinds ik in de eerste McDonalds (Leidsetraat Amsterdam) de meeste geweldige teleurstelling van mijn leven kreeg. Laffe troep, leek op niets van de milkshakes die ze heul, heul lang geleden bij de Bijenkorf maakten. Ach die vijftiger jaren, gezien door kinderogen. Evocatus
PS
Ik overdrijf qua teleurstellig, weet-ik.

Evocatus | 01-04-20 | 16:07

Kortom samengevat: Alle vetkleppen, vetzakken, vetkwabbels, dikkerdjes, vetkwabben, volgevreten, chubbypremie, egocentrische vraatzucht, fatties, fatjes, walvisblubber, aangespoelde potvissen ...

Fi-Bu-Bla | 01-04-20 | 15:29 | 3

Vrij na John Lennon:I am the walrus.

MistaRazista | 01-04-20 | 15:37

Amerika heeft een groot probleem.

Nicolas Arcissus | 01-04-20 | 16:40

dikke bejaarden, volvetvreters ...

Fi-Bu-Bla | 01-04-20 | 17:14

Het is hier voor het eerst dat ik die Jinek hoor praten. Die akelige, snerpende stem past precies bij dat valse gezicht. Ik mis dus niks door geen tv te kijken.

Argyronauta | 01-04-20 | 15:26 | 1

Precies. Zo'n leftie democratische import yankee

Fi-Bu-Bla | 01-04-20 | 15:31

Kolere, normaal kijk ik geen jinek (meer)... probeert ze de nieuwe mathijs nieuwekerk te spelen? Ratel, ratel ratel, vlug vlug vlug, je krijgt als kijker nauwelijks de tijd te registreren waar ze over wauwelt.

EEnzame SchizofrEEN | 01-04-20 | 15:19 | 1

U bent/wordt oud ? .. lol .. nee hoor grapje .. U hebt gelijk. Dat moet! Anders verliezen de kijkertjes de aandacht .. zappen weg en dat kost geld ... lol

daytripper | 01-04-20 | 16:03

Uiteindelijk zal blijken dat alleen boze witte mannen van middelbare leeftijd overlijden.

BozePaarseMan | 01-04-20 | 15:09

90% van IC coronaopnames zou te dik zijn volgens Gronings IC Hoofdarts.
Nu vraag ik mij af: geldt dit voor heel Nederland? Geldt dit voor de hele wereld?

Vragen, vragen en nog meer vragen.

ProAsfalt | 01-04-20 | 15:00 | 3

Precies, de populatie lijkt me erg klein waarop hij zijn statistiek baseert.

Gele Beer | 01-04-20 | 15:56

Update: nu op radio 1 een arts en die stelt dat dat een wereldwijde ervaring is.

ProAsfalt | 01-04-20 | 16:38

@ProAsfalt | 01-04-20 | 16:38: Klopt, die dokter die bij Jinek zat zei ook dat het in China en Italië ook geconstateerd was.

Friepeltje | 01-04-20 | 17:46

Toen Jinek bij de NPO opstapte maar RTL dacht ik, mooi, dat is het einde van een tijdperk. Maar nu zie ik Jinek elke keer terug bij GeenStijl, heeft er iemand van jullie een oogje op haar of zo?

DitjaarkrijgikAOW | 01-04-20 | 14:48 | 1

Nee, ze blijft linkse deugmeuk op ons afvuren.

BozePaarseMan | 01-04-20 | 15:04

Overgewicht? Het GeenStijl CBK-huisdieet helpt! Dus veel Chips, Bier en Koe.

Musset | 01-04-20 | 14:47 | 1

En vaak naar het toilet.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 15:43

Dus de media, verlamd door politieke correctheid, is bang beschuldigd te worden van fat-shaming.
Ja, dat is natuurlijk ook veel erger dan dat plebs dat in bosjes van 1.000 tegelijk sterft. 'Kan niemand zeggen dat ze niet gedeugd hebben!

Chuck the plant | 01-04-20 | 14:46

Hellup, ik ben te dik, ik ben nu 69 jaar en twee maanden. Ik wil niet doodgaan aan Corona. Ik voel het al helemaal aankomen: "Opa, behandelen op de IC heeft geen zin meer want uw obesitas, hier op deze kamer zetten we u voor palliatieve zorg". Ik zit al zes weken binnen, ik heb nog steeds geen corona. Ik heb precies gedaan wat Maggie De Block zei op het VRT journaal: U blijft in uw kot". Ik heb vandaag wel boodschappen gedaan in de Lidl. Er waren geen spruiten meer, wie had dat nu kunnen denken, de spruiten zijn op. Wat moet ik doen om geen corona te krijgen. Waarom vertellen ze niet hoe al die andere mensen corona hebben opgelopen. Ik zag een paar oudjes op Nieuwsuur, nou dat lijken mij echt 65+ mensen met obesitas die zo'n gezellige cruise hebben gemaakt, en wintersport en daar corona opgelopen en dan hier lang voor patient zero heel Oost-Brabant hebben aangestoken.

DitjaarkrijgikAOW | 01-04-20 | 14:43 | 3

Bloeddruk en suikerspiegel kan je per direct aanpakken door je dieet te wijzigen. Niet teveel zout en zetmeel, en gewoon geen suiker meer. Voldoende bewegen half uurtje lopen per dag, dat soort dingen.

Abject | 01-04-20 | 14:47

@DitjaarkrijgikAOWmisschien Trappenlopen en sporten in huis.

unshift | 01-04-20 | 14:55

Komen ze in Afrika goed weg.

Eindkoning | 01-04-20 | 14:42 | 2

+ veel, daar gaan heel wat dunne bones-jongens sneuvelen

grindbak | 01-04-20 | 14:48

Wordt hiero wel veel suiker gebruikt. Mikken ze overal doorheen.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 15:46

We sluiten alleen nog de dikke oude mannen op voor hun eigen veiligheid. De rest is vrij want loopt acceptabel risico, en bouwt razendsnel immuniteit op zodat de dikkerds ook weer naar buiten mogen. Of is dit nou echt te simpel gedacht?

Horkiporki | 01-04-20 | 14:41 | 2

Net zo lang tot dat ze weer op een normaal gewicht zitten.

echtpaul | 01-04-20 | 15:22

Gewoon een smallere voordeur verplicht maken.

happen_maar | 01-04-20 | 18:54

In eerdere topics heb ik het ook al aangehaald. Waarom moet de hele economie op zijn gat? Er is een groep mensen die kwetsbaar is voor dit virus, lees ouderen en mensen met obesitas. Zet die in quarantaine. The rest will survive. En ik werk wel wat harder als 10% van de mensen even niet kan deelnemen aan het arbeidsverkeer. En wat betreft de ouderen.. ze gaan een keer dood. Ga ze nou niet allemaal aan de beameding leggen en proberen dat leven nog langer te maken. Persoonlijk is het natuurlijk kut maar op macro-niveau zal het wel moeten.

deministerpresident | 01-04-20 | 14:36 | 1

Beste Machtswellusteling
Hoe oud bent u?
Bij voorbaat dank. Evocatus

Evocatus | 01-04-20 | 15:35
-weggejorist-
sjuul69 | 01-04-20 | 14:24 | 2

Dat foto bij Jinek vind ik echt niet kunnen.
Als dat je postergirl voor je fat-shaming moet zijn in deze tijden,
dan ben je goed van alle moraal los.
Ze weten best dat de meeste oudjes vrouwen zijn en dat vrouwen na de overgang dikker worden.
Wat willen ze nou? Dat dit mensje zich laat liposucken, ondervoeding gaat krijgen, proletendansjes gaat maken bij de sportschool, want anders neemt ze een IC plek in?
Ik zou niet eens een IC plek willen.
Beetje koma-hel voor 3 weken of meer en experimentenvlees voor de experts en dozenschuivers. Doe mijn portie maar een fikkie.

MistaRazista | 01-04-20 | 14:23

Die BMI berekening is veel te eenzijdig. Houdt geen rekening met lichaamsbouw. Ik ben 1.91 en weeg 93 kg. Ik ben 58, en heb, al zeg ik het zelf best een goed lichaam voor mijn leeftijd. Als ik die site moet geloven zou ik tussen de 67 en 91 kilo moeten wegen. 67 kilo woog ik toen ik 15 was en toen was ik broodmager....

Jafco | 01-04-20 | 14:18 | 2

Je zit in de ontkenningsfase en bent gewoon obees haha.

khebtwelgezegd | 01-04-20 | 14:19

@Jafco
Even twee dagen niet eten, paar laxeer- en plaspillen nemen en je bent op streefgewicht.
Met andere woorden, BMI is ook maar een indicator. Goed eten, normaal bewegen en voldoende nachtrust bij een gewoon postuur en er niks aan de hand. Die ene kilo meer maakt dan echt niks uit.

Alco-de-Holist | 01-04-20 | 16:32

Suikerbelasting.

Ik haat de immer lastenverzwarende overheid, maar accijns op suiker is letterlijk van levensbelang.

van heinde en verre | 01-04-20 | 14:16 | 6

en dan wel de btw van groente en fruit afhalen.

Herr Inspector | 01-04-20 | 14:50

@Herr Inspector | 01-04-20 | 14:50:
Dat kan niet want die zitten vol met precies diezelfde suiker.

dahwildeniewetehjong | 01-04-20 | 16:08

Zijn we dan ook van dat achterlijke Suikerfeest af,ik zeg doen.

De Profundus | 01-04-20 | 18:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik had toch niet echt de indruk veel obese Chinezen gezien te hebben op al die Wuhan filmpjes.

schedewindje | 01-04-20 | 14:13 | 1

De chinese keuken kent van oorsprong geen suiker. Nu is het aan het veranderen want het is nu bon ton om Coca Cola te drinken. Zoetzuur van de Chinees maak je zelf door azijn te nemen en er een beetje zout bij te doen, steeds proeven totdat je de juiste zoetzuur hebt voor je salade, inmaak groentes of wat dan ook. En met een paar rondjes afgesneden van een hete peper erbij heb je heerlijk pittig tafelzuur. Zogenaamde chinese suiker is gewoon aspartaam.

doggolino | 01-04-20 | 19:30

Toch heeft het wel een zeker humorgehalte om te zien hoe we iedere keer op iets nieuws springen om onszelf buiten schot te redeneren.
Eerst konden alleen chinezen doodgaan, toen alleen ouden van dagen, toen chronisch zieken en carnavalsvierders, nu alleen vetzakken en andere barbapapas.
Het riedeltje heeft ook iedere keer dezelfde inhoud:
- Heel specifiek groepje waar ik lekker niet bij hoor
- Eigen schuld of was sowiso al gebeurd, dus we hoeven het niet erg te vinden
- Zie je wel het is overdreven.

Ik vrees dat de waarheid is dat we allemaal een bepaalde kans lopen er aan dood te gaan en dat er ook zeker mensen dood zullen gaan buiten hun schuld en waarvan we het wel erg gaan vinden. Tijd om de waarheid onder ogen te zien wellicht en te stoppen met lafbekken.

Blauwpetje | 01-04-20 | 14:13 | 2

Inderdaad. Op zich niet zo erg, maar als plotseling de groep waar anderen je inlabelen , je individu gaat verstikken en de kampbeulen je groep willen vernietigen, dan word het ronduit gevaarlijk. Levensgevaarlijk.

MistaRazista | 01-04-20 | 14:41

Onderbelichte aspecten, zaken die de gewone huisarts vaak ook wegwuift, de Nederlandse huisarts, weinig tijd voor je, alles doorverwijzen of afhandelen met een recept? voor paracetamol.
-vitamine D3 - een onderschatte vitamine
-vitamine C
-stress + slapeloosheid = cortison buikje (dus geen bierbuik, zoals in de volksmond dit wordt genoemd)
-"goede bacteriën" in het maag/darm systeem, hebben invloed op weerstand enz. (Probiotica)
-zuurgraad (puur citroensap)
-stress
-suiker=bad OK?
-vitamine B12
-Omega 3 vetzuren
-anti-oxidanten
-bloedgroep en DNA
Had vroeger veel last van migraine, buikpijn, stress etc., heb me verdiept in orthomoleculaire oplossingen (herstel via vitamines, mineralen, kruiden) en ben persoonlijk dus wel tevreden met het resultaat. Wat iemand anders denkt of doet moet men natuurlijk zelf weten.

King of the Oneliner | 01-04-20 | 14:11 | 3

Eens. En kan er nog een hele lijst aan toevoegen.

van heinde en verre | 01-04-20 | 14:14

@van heinde en verre | 01-04-20 | 14:14: Ja, maar dan word je weer weggehoond als kwakzalver enz. Vandaar de disclaimer.

King of the Oneliner | 01-04-20 | 14:21

Gewoon een gezonde leefstijl. Niet te veel en gezond eten, genoeg bewegen, bij voorkeur geen alcohol. Dan kom je een heel eind.

deministerpresident | 01-04-20 | 14:31

"elk pondje gaat door het mondje" is weliswaar feitelijk correct, maar niet het hele verhaal. Dik zijn is meer dan alleen gebrek aan zelfdiscipline.
Tafelsuiker (Saccharose) bestaat voor de helft uit Fructose. Fructose onderdrukt je hongergevoel niet maar wordt door je lichaam omgezet in vet. Kortom, afvallen begint met zoveel mogelijk tafelsuiker uit je dieet te gooien. En tafelsuiker zit in een heleboel producten, van snoep tot ontbijtgranen tot frisdrank tot "fruitmelk". Fructose is ook verslavend dus verwacht wat afkickverschijnselen.
Er zijn diverse soorten suikers. De suiker die door je lichaam gebruikt wordt is Glucose. De voornaamste bron van glucose is zetmeel dat in veel voedsel voorkomt maar vooral in deegwaren, aardappels en rijst. Je lichaam heeft wat glucose opgeslagen in de vorm van Glycogeen. Glycogeen is in feite een grote kluit Glucose samengehouden met behulp van een paar procent Kalium.
Wanneer je gaat lijnen gaat je lichaam eerst Glycogeen afbreken. De vrijkomende Kalium plas je uit. Omdat Glycogeen veel water vasthoudt, wat je uitplast als je Glycogeen afbreekt, val je razendsnel af. Als je later weer gaat eten, maar voedsel gebruikt met weinig Kalium, dan kan het lichaam geen glycogeen aanmaken en wordt overtollige glucose direct omgezet in vet. Dus als je gaat lijnen, zorg dat je Kaliumrijk voedsel eet (en dat is met name groentes).
Als je veel junkfood eet, dan krijg je tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen. Hierdoor gaat het lichaam om meer voedsel vragen en ga je gemakkelijk over-eten.
Kortom, afvallen begint met het overschakelen op een gezond dieet. Gooi zoveel mogelijk suiker en andere junkfood uit je dieet, eet gevarieerd met veel groenten, en hou je in wat betreft zetmeelbommen zoals deegwaren, aardappelen en rijst.

petersteenkamp | 01-04-20 | 14:11 | 2

Jep, gewoon de groenteboer, slager en vishandel blij maken met een regelmatig bezoek en je bent er al. Stukkie kaas d'r bij op z'n tijd, gewoon eten wat men al die eeuwen daarvoor at. Fuck Unilever.

Abject | 01-04-20 | 14:53

Inderdaad petersteenkamp,

Zo overzichtelijk kan het zijn, maar eerlijk bekenende in de koffij gaat nog een schep suiker. OK, een of twee kopjes per dag, da'k-heb ik nog niet afgeleerd. Verder komt mijn innerlijk konijn goed aan zijn trekken, groente gaat er uitstekend in. Wel twee dagen per week alleen bord boekweit, want anders is het geld op en de maand net te lang. Maar is ook uitstekend eten.
De Evocati komen er wel. Evocatus
PS
Vis ook prima, hoor, kun je me voor wakker maken.
Vin'k nie-leuk-nie, maar je kúnt me ervoor wakker maken.
.

Evocatus | 01-04-20 | 15:47

Heb die Link aangeklikt voor BMI, maar met 1.86 ligt mijn gezonde gewicht tussen 66 - 86 KG. Natuurlijk probeert Obistas mensen z'n punt te maken, maar 66 KG? Als ik rond 85 KG zit ben ik zo ongeveer vetvrij. Dus die 66 KG is mijn gewicht als ik al 2 weken dood ben. Wat een bullshit. Maar het is wel al een leuke inkopper voor vet-tax of suiker-tax want het zal dadelijk toch ergens vandaan gehaald moeten worden en ik denk niet dat de EU hun onterechte 323 euro per dag gaan terugstorten. Ze willen meer meer meer. Alles terecht als het gaat om de EU.

ET007 | 01-04-20 | 14:06 | 2

Helemaal eens met jou. Toen ik in de twintig was en bokste woog ik 92 kg bij 192 lengte. Trainde 10 uur in de week. Daarmee tik ik 26 BMI aan dus obees. Volgens deze norm is 80% van mensen te Dik dus zijn de ic opnames een afspiegeling van gemiddelde dikte. Geen correlatie met gewicht dus.

Sunir | 01-04-20 | 14:14

@Sunir | 01-04-20 | 14:14: BMI is een richtlijn die vaak niet geldt voor krachtsporters en vechtsporters.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 15:46

Mijn BMI is 27. Ik ga dood!
Nu wellicht relativeren; een BMI zegt toch niets over het vetpercentage? Ja, ik heb buikvet (bier!) maar schaar mij zeker niet in de obesitas-achtige bevolkingsgroep. Dus wie liggen er op de IC's. De echte vetkwabbels?

Van Kamsteren | 01-04-20 | 14:02 | 3

Ja de echte vetkwabbels. De dikke rokers. De lieden met COPD.
Kort gezegd de mensen die al doodziek waren voordat het virus hierheen migreerde.

Nederland80 | 01-04-20 | 14:03

Vanaf 26.9 wordt het altijd fataal las ik.

Blauwpetje | 01-04-20 | 14:04

Als je alleen door je buik op die BMI komt... zou toch voorzichtig worden

Horkiporki | 01-04-20 | 14:05

Onderliggende aandoeningen en/of zwangerschap

SpicyMchaggis | 01-04-20 | 14:02

In Brbant allemaal katholieke carnavalvierders op de IC. Katholiek zijn of Carnaval vieren is dus de oorzaak van de slechte conditie van deze mensen.

The2Amendment | 01-04-20 | 13:59 | 1

En ik maar denken dat het vooral de vrouwen in Brabant zijn die meestal 2 stoelen nodig hebben.

Horkiporki | 01-04-20 | 14:04

Covid-19 is een predator. Net als andere virussen. Het ruimt op of je komt met de schrik vrij. In dit geval bij ons, vooral de zwakkeren onder ons. Zoals een roofdier betaamt. Want die heeft nog nooit gehoord van politieke correctie. Hij doet aan natuurlijke correctie. OK dan: Selectie. Covid-19 pikt feilloos mensen met een zwakte in hun immuunsysteem of conditie. Ook mensen die trots zijn op hun zwakte in hun immuunsysteem of conditie. Zelfs als je coronaliedjes zingt. Helaas

over_TOR | 01-04-20 | 13:59 | 1

+veel, helaas denken mensen dat iedereen altijd en overal gelijk moet zijn/is maar de natuur is gewoon onverbiddelijk

grindbak | 01-04-20 | 14:20

Nou die BMI calculator maakt me ook onzeker. Ik ben 1.92 en weeg 96KG dus ja, er mag wat af maar om vervolgens te zeggen dat een gezond gewicht tussen de 68 kg en 92 kg ligt. Hoezo 68 KG?? Er zit dus 28KG tussen mijn gewicht en een nog steeds "gezond' gewicht? Ik wil met 68 kg toch ook niet op de IC komen te liggen..

Snaajoe | 01-04-20 | 13:57 | 5

Gewicht zegt niks. Als je een beetje zou trainen zou 100 prima gezond voor je kunnen zijn. Gaat erom of het vet of spier is....

Horkiporki | 01-04-20 | 14:02

1.92 80 kg? Dan ben je een scharminkel en pas je door de brievenbus. Ik hou altijd aan : haal het eerste cijfer weg en voila, je houdt een mooi gewicht over.

Mopar | 01-04-20 | 14:05

@Mopar | 01-04-20 | 14:05:
Een gewicht van 10kg voor iemand van 2.10 meter is inderdaad een mooi gewicht!

Korporaal Banaal | 01-04-20 | 14:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens staan de nieuwe cijfers al sinds 10 op de rivm.

omanders | 01-04-20 | 13:57

Een goede tip: gebruik deze ophoktijd om eens wat normaler te vreten. Geen kroeg en kantine helpt al giga. Flikker die friteuse het raam uit voor dubbele winst. En dan niet naar de Aldi voor de halve liters omdat dat (nog) wel mag....

Horkiporki | 01-04-20 | 13:57

Dus Asha steunt de IC-patiënten door dik en dun, begrijp ik dat goed?

Alco-de-Holist | 01-04-20 | 13:55 | 1

Vet lief van haar hè

Timide_Aso | 01-04-20 | 14:05

Dus samengevat, vanwege een stel papzakken ligt de economie op z'n gat.
Dan wil ik de hierarchie van schuld bij deze vaststellen:
1) Communistische Partij van China
2) Chinese dierenhandelaren
3) Wereldreizigers
4) Obese menson

Nederland80 | 01-04-20 | 13:51 | 4

/me is nu met corset de hond aan het uitlaten tot hij zijn buikje weg heeft gewerkt.

Sessine | 01-04-20 | 14:03

@ Varende Reaguurder
Yep, op veel te dikke communistische gele globetrotters die vleermuizen vangen om op te vreten.

Alco-de-Holist | 01-04-20 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

Aanklagen wegens poging tot doodslag, die Asha ten TuinBroeke.

Stoned Hengst | 01-04-20 | 13:48

De sheets van het RIVM tonen veel grafieken die splitsen in man/vrouw maar gewichtsklasse zou dus ook relevant kunnen zijn. Opvallend is wel dat ik lees dat meer mannen dan vrouwen worden opgenomen, maar overgewicht bij mannen neemt niet verder toe op oudere leeftijd en bij vrouwen juist wel.

Simon_GS | 01-04-20 | 13:47 | 2

Oudere mannen hebben vaak buikvet.
Dat schijnt voornamelijk een probleem te zijn.

Rohin | 01-04-20 | 13:50

Vrouwen hebben meer onderhuids vet. Niet zo gevaarlijk, Mannen meer visceraal, de bekende bierbuik. Die zorgt voor chronische ontsteking en over de gehele linie hogere gezondheidsrisico's. BMI is bullshit, vooral voor sporters. Gaat om omvang taille,

Horkiporki | 01-04-20 | 13:53

Ik stel voor dat we nu weer vrij gaan rondlopen, maar dat we dikkerdjes in quarantaine doen voor hun eigen veiligheid. Ze mogen dan ook geen boodschappen meer doen.

Hadena | 01-04-20 | 13:43

Nothing Tastes as Good as Skinny Feels, K Moss.

Incidentje-doorlopen | 01-04-20 | 13:43

Wellicht bewegen mensen met overgewicht ook structureel te weinig en is de helft van hun longen al jarenlang in onbruik geraakt. Lijkt me een logischere verklaring dan "receptoren op vetcellen".

gekwetst | 01-04-20 | 13:41 | 3

Zo werken longen niet. ACE2 hypothese is zeer plausibel.

Tapu | 01-04-20 | 13:42

U bent volkswetenschapper?

Noltie | 01-04-20 | 13:43

Precies mijn idee.

harrievanzanten | 01-04-20 | 13:43

Dat verklaart de piek iin noird brabant meer dan het carnaval

Kokossss | 01-04-20 | 13:41 | 4

Nee hoor, is gewoon de fijnstof/uitstoot van veel te veel dieren op een kleine hoop, de corona-landkaart is exact gelijk aan de Q-koortsmaps

grindbak | 01-04-20 | 13:54

In Brabant wonen veel dikke mensen

EmilioEsteves | 01-04-20 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Stigmatiseren gaat vrolijk door. Binnenkort wordt de "vet tax" geïntroduceerd.
Komt het niet uit de lengte; dan komt het uit de breedte.
Reken maar dat wij financieel kaalgeplukt gaan worden door Rutte.

RickVogelschrick | 01-04-20 | 13:39 | 1

Hoezo "gaan worden"?

harrievanzanten | 01-04-20 | 13:45

Ik mag hopen dat ze niet de BMI gebruiken om te bepalen of je te zwaar weegt. Shit man, BMI is al in het jaar kruik debunked

JanAmsterdamEnzo | 01-04-20 | 13:38 | 5

@Noltie | 01-04-20 | 13:42: Ik heb ooit eens vijf maanden lang een zeer streng dieet gevolgd met iedere dag 2 uur sporten. Het lukte mij niet om met mijn 1,81 onder de 83,1 kg uit te komen. Zou alleen met ondervoeding lukken, Kerngezond, maar volgens de BMI meter was ik dus veel te zwaar,

Grachus | 01-04-20 | 13:46

@Noltie | 01-04-20 | 13:42: +1 is toch niet meteen "ongezond".

Wel beetje gezond verstand blijven gebruiken hoor...

Gazzerop | 01-04-20 | 14:05

@Grachus | 01-04-20 | 13:46:
Het klopt dat afvallen alleen met ondervoeding lukt. Wanneer je minder eet dan wat je lichaam nodig hebt, val je af. Je lichaam kan namelijk niet van niets energie maken die nodig is voor je verbranding. Verder helpen de meeste sporten ook niet heel erg bij afvallen. Ja, je verbrandt wat calorieën, maar het zal nooit erg veel zijn. Makkelijker is het om gewoon minder te eten, dan hoef je ook niks extra's te verbranden.

Verder verbrandt iemand met meer spiermassa meer calorieën in rust dan iemand met minder spiermassa. Spieren verbruiken namelijk meer energie dan vet. Wellicht dat de beste combinatie er dus één is van hypertrofie en minder eten.

seniruh | 01-04-20 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus:- meer overbodige vetkwabben > hogere zorgpremie.

HogeNood | 01-04-20 | 13:36

Nicotine verlaagt de ACE-2 enzymen !

SpookJohn | 01-04-20 | 13:36 | 6

@SpookJohn | 01-04-20 | 13:36

Exact, en cellen reageren daarop door meer receptoren aan te maken.

omanders | 01-04-20 | 14:04

Ik denk ook dat de trade off niet zinvol is. Roken veroorzaakt bijna alle longkanker en op de afdeling waar ik werkte waren bijna alle beroertepatienten rokers.
Maar interessant is het zeker.

letopuwzaak | 01-04-20 | 14:33

Dat klopt, het zijn rare tijden. Mijn oude heer rookt weer na 40 jaar, 1x per week op de dag dat hij de supermarkt bezoekt en ook geen licht spul, maar zo zwaar mogelijk. Van de stof Emodin in de wortels van de japanse duizendknoop of rabarber wordt ook beweerd dat ze in staat is om te binden aan ACE2 enzymen, en expressie te verlagen.

#enpassant | 01-04-20 | 16:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Vandaar dat het nu bij dat “super size me” volk in de USA zo hard gaat. youtu.be/I1Lkyb6SU5U

Schemerlamp | 01-04-20 | 13:35

Wie heeft ook alweer de BTW op de gezonde producten omhoog gegooid en wie heeft de laatste jaren bezuinigd op diëtisten?

miss error | 01-04-20 | 13:30 | 5

@JanAmsterdamEnzo | 01-04-20 | 13:39:
Bollocks. Er is geen enkel studie die aantoont dat in biologisch eten bijvoorbeeld meer vitaminen zitten dan in niet-biologisch eten.

Tapu | 01-04-20 | 13:45

Je wordt niet dik door ongezond eten. Je wordt dik door veel eten, en weinig beweging.

Peter_K | 01-04-20 | 13:48

@John McClane | 01-04-20 | 13:34: Tegenwoordig is het best moeilijk om gezonde producten te vinden, aan heel veel producten zijn onnodige verborgen suikers toegevoegd

miss error | 01-04-20 | 13:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Wel raar, de paar beelden die er zijn van de IC liggen alleen maar mensen met normaal postuur.

Rallywally | 01-04-20 | 13:30 | 3

Niet te zien als iemand ligt.

John McClane | 01-04-20 | 13:34

@John McClane | 01-04-20 | 13:34: als ik mijn buurvrouw in de tuin zie liggen +150kg zie ik geen verschil met als ze staat.

Rallywally | 01-04-20 | 13:44

Dat is niet raar, het betekent slechts dat u niet alleen moet afgaan op dergelijke beelden. Vergelijk het met televisiereclames: Als die uw leidraad waren zou u het raar vinden wanneer u dan ontdekte dat niet in ieder tweede Nederlands huishouden tenminste één neger woont.

Rhenium | 01-04-20 | 13:44

Die tweet van Asha ten Broeke gaat niet over corona, maar het opeten van een zak chips.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 13:30

Van leven ga je deaud ofzo.

sjef-van-iekel | 01-04-20 | 13:30 | 1

Ja, hoe gezond je ook leeft, op een gegeven moment houdt je hart er mee op.

Wolkbreuk | 01-04-20 | 13:37

Dat wordt nog wat met al die vette yankees in Dumbfuckistan

bimbam | 01-04-20 | 13:29

Ik begrijp niets van deze verklaring. Adipose vetcellen hebben, vergeleken met andere somatische cellen, exact hetzelfde type receptoren, en ook exact dezelfde hoeveelheid receptoren. Wat is dan het verschil tussen een dik persoon en iemand die niet dik is?
Een mogelijke verklaring kan te maken hebben met bacteriën, aangezien mensen met obesitas een andere populatie aan bacteriën met zich meedragen. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC.... En ja, het is bekend dat bacteriën kunnen bijdragen aan een ziekmakend intern milieu, en de ziekte kan bevorderen in plaats van tegenwerken. Ongevaarlijke bacteriën gedragen zich doorgaans gematigd, stil, neutraal, maar het is bewezen dat ze kunnen ontsporen en actief meehelpen om het immuunsysteem uit te schakelen als de nieuwe omgeving zich daarvoor leent. Bacteriën kunnen hormonen produceren of aanpassen, en hormonen hebben sterke invloed op hersenen (aangezien het enteric nervous systeem via de vagus nerve gelinkt is aan het central nervous system). Ik leg het nu heel slecht uit hoor, maar ik heb dit een jaar of vijf geleden gelezen in het book 'Allemaal beestjes' van Jop de Vrieze. Kan iemand Jop daar aan tafel eens uitnodigen, om de mogelijkheden van bacteriële beïnvloeding te bespreken?

JackStick | 01-04-20 | 13:29 | 11

Iemand met obesitas heeft wel méér vetcellen. Dus je kan per cel hetzelfde aantal receptoren hebben, als je meer cellen ervan hebt, dan heb je in totaal wel meer receptoren. Bovendien is vetweefsel zeer slecht doorbloed. Dat is een belangrijke reden waardoor obese mensen sneller wondinfecties krijgen. Er komen te weinig witte bloedcellen langs die het afweersysteem activeren.
Als een virus dus vetcellen infecteert, dan kan het dus langer duren voordat je afweer geactiveerd wordt en kun je dus zieker worden.

Christ | 01-04-20 | 14:46

@Christ | 01-04-20 | 14:46: Vetcellen hebben inderdaad MEER van die receptoren hebben, omdat de vetcellen groter qua volume zijn, en dus meer oppervlakte bestrijken, maar met die logica zou je ook moeten concluderen dat bijvoorbeeld kinderen het niet of nauwelijks kunnen krijgen, want die hebben veel minder cellen omdat ze kleiner zijn dan volwassenen, en dus ook veel minder receptoren. De verklaring 'kwantiteit' m.b.t. ACE2-receptoren houdt simpelweg dus geen stand. Wat u daarna verder nog zegt over doorbloeding vindt ik eerlijk gezegd een veel beter verklaring dan het hele receptoren-verhaal. Sterker nog, ik vind uw verklaring beter dan de mijne om er bacteriën bij te betrekken, want inderdaad: "The more a person weighs, the harder the cardiovascular system has to work" www.vox.com/science-and-health/2017/1.... Vooralsnog staat uw verklaring bij mij dus op 1, dank voor uw bijdrage!

JackStick | 01-04-20 | 14:55

@JackStick | 01-04-20 | 14:18: Een gezonde cel heeft géén intracellulaire bacteriën. Bacteriën zitten in het milieu exterieur. Zodra er bacteriën in het milieu interieur komen, worden deze of kaltgestellt of je krijgt een bacteriële infectie. Meestal zullen ze vernietigd worden.

Christ | 01-04-20 | 15:02
▼ 8 antwoorden verborgen

"met een woord dat niemand kende"

Speak for yourself.

Tapu | 01-04-20 | 13:27

Bmi 30,we zien wel.

wiers | 01-04-20 | 13:26 | 2

Begin er iets aan te doen, want dit soort zaken blijven terugkomen.

Pater.Koekkoek | 01-04-20 | 13:29

Totdat je vastloopt in een trapgat, en wat dan?

Rhenium | 01-04-20 | 13:49

Azië heeft waarschijnlijk gelijk met het dragen van mondmaskers edition.cnn.com/2020/04/01/asia/coron...
>>The tone of such claims ranged from condescending to frustrated, with the US Surgeon General Jerome Adams tweeting in late February -- in all caps -- "STOP BUYING MASKS!"
"They are NOT effective in preventing general public from catching #Coronavirus, but if healthcare providers can't get them to care for sick patients, it puts them and our communities at risk," he added, in a post that has since been retweeted over 43,000 times.
That same week, Robert Redfield, director of the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), appeared before lawmakers. Asked if people should wear masks, he had a straightforward answer: "No."
Now he's not so sure. On Monday, Redfield said told NPR that the CDC was reviewing its guidelines and may recommend general mask use to guard against community infection. It's likely only a matter of time before other mask holdouts, most prominently the World Health Organization (WHO), follow suit.<<

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-04-20 | 13:26 | 2

Time meldt dat de verwachting van het aantal doden i.v.m. Covid19 in de VS is verhoogd naar 240.000. (Gisteren was de bovengrens 200.000).

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-04-20 | 13:31

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 01-04-20 | 13:31:
En houdt dat al rekening met het veeeeeeel hogere percentage vetzakken daar? Want anders kun je dat nog makkelijk met een factor 4 vermenigvuldigen.

Korporaal Banaal | 01-04-20 | 14:10

Nu worden de dikkers in een nare hoek geduwd,,straks zijn t de alcoholisten vanwege iets met de lever die in dat hoekje worden geduwd.. de lever is ook een motor voor je gezondheid.. en van teveel drank in je lever akn je ook een erg dikke buik krijgen.. de rokers komen ook nog wel aan bod. Het feit dat ik dik ben begint me aardig radeloos te maken.. ik heb ook een gezin en ben oma. Ben 58 en wil nog minstens 20 jaar mee. Dat ik zo dik geworden ben is niet echt meteen een eigen keuze maar ik sta op lijst maagverkleining en hoop dat die door kan gaan half mei. Dan nog ben ik natuurlijk niet meteen een stuk slanker,maar t begin is er.. en asha?dik zijn is helemaal.niet leuk! Mij ogen zijn heel erg open gegaan. Maar wat.ik ook nog kwijt wil is dat ik me zo erger aan die zelfvoldane kop van die gommers als hij t uitspreekt over de dikke mens op ic.. die man heeft duidelijk zijn voorkeur voor slank.. t gevaar is hiermee hoe hij t presenteert dat de minder dikke mens nu gaat denken dat hem of haar niks kan overkomen en zowiezo beter word als t. Virus hem of haar te pakken krijgt
En zoals men al redelijk kan lezen hier op geenstijl je echt veel reaguurders tegenkomt die flinknaannt vetshamen zijn.. dat.is ook de mensheid in oorlogstijd.. en ondertussen maar.zeiken over de islam enz maar.ondertussen ook nu keihard naar de dikke mens toe. Ja er zijnner genoeg die zich vet vreten en zuipen kaar ook genoeg die dat niet doen en door iets anders dik geworden zijn. Ik praat dik zijn zeker niet goed , maar die zelfvoldane kop van gommers ,daar kan ik slecht tegen.

haatsmurfin | 01-04-20 | 13:25 | 9

Haatsmurfin, was jij vorige week niet zo beroerd? Ben je al opgeknapt?
Ik hoop het voor je! Dan hoef je je daar minder zorgen over te maken..
Probeer het los te laten, het is een constatering wat het waard is om te onderzoeken.
Waar ik werkte is het overigens ook niet zo (90 procent), maar over alle afdelkngen genomen zal het wel een terugkerend beeld zijn. (Van der Voort zal het beter weten dan ik).
Ik heb ooit op een afdeling met beroertes gewerkt en naar mijn niet-wetenschappelijke schatting waren de patienten daar voor 80 procent allemaal rokers.
Soms is er nu eenmaal correlatie.
En soms in het leven maakt de een wat betere keuzes dan de ander door omstandigheden of door opvoeding. Dit kan op allerlei gebieden zijn, bij velen onzichtbaar en als het voeding betreft zichtbaar.
Het enige wat je kunt doen is goed bezig blijven om het tij ten goede te keren, dat geldt voor ons allemaal op allerlei gebieden.

letopuwzaak | 01-04-20 | 13:55

@letopuwzaak | 01-04-20 | 13:55: . Ja jij hebt gewoon gelijk. Maar anderen die roken en drinken voelen zich blijkbaar nogal aangvallen aan de reacties op mij te merken. Dat is dus ook duidelijk mijn punt. Gedachtengoed van sommige mensen is vaak alleen in eigenbelang ,en wat.is dan mooier dan mensen t graf in wensen om.je eigen verkeerd leef gedrag goed te willen praten
Ik laat.ze.ook maar verder in de waan dat.ik mijzelf volgevreten heb als dat ze zoveel genoegdoening geeft. Dank je trouwens voor je lieve antwoord.. het gaat iets beter maar bu al.wel 3 weken soort van neusverkouden met vooral.rauwe keel gevoel. Met kleindochtertje gaat t gelukkig.ook weer beter.

haatsmurfin | 01-04-20 | 14:08

haatsmurfin | 01-04-20 | 13:25: U kunt gewoon afvallen. Simpel eten, meerdere kleine maaltijden per dag. Mijn oude moedertje van bijna 86 jaar is een paar jaar geleden van diabetes afgekomen! Ja, het is waar. Ze doet er niets bijzonders voor, alleen haar verstand gebruiken. Ze begint 's avonds voorbereidingen voor de volgende dag te doen in de keuken. Als ze naar het ziekenhuis moet maakt ze 's ochtends alvast alles voor het warme eten voor de middag. Ze staat vroeg op, neemt een douche en ontbijt op tijd zodat ze haar medicijnen (niet voor diabetes) kan nemen. Ze stopt wat te eten en te drinken in haar tas en loopt, ze doet alles lopend, naar het ziekenhuis. Als ze weer thuis is, is ze natuurlijk moe en dan hoeft ze alleen haar maaltijd in de microwave op te warmen en tjakka! En op tijd uitrusten! Goed slapen helpt met het afvallen. Succes met de operatie maar met simpel en op tijd eten treft u al goede voorbereidingen.

doggolino | 01-04-20 | 19:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik begreep dat er meer mannen dan vrouwen slachtoffer werden van cirona. Terwijl vrouwen in het algemeen procentueel meer vet hebben dan mannen. Hoe verklaar ja dat dan?

Kokossss | 01-04-20 | 13:24 | 6

Het duurt langer voor een virus om te reizen vanaf een vette reet naar de longen dan vanaf een vette pens naar de longen.

Varende_Reaguurder | 01-04-20 | 13:31

Zijn vaak oude mannen die het hele leven het gezeik van vaak 1 vrouw hebben moeten aanhoren. Hierdoor is hun levensenergie richting het nulpunt gedaald en kunnen en willen er niet meer voor vechten.

Rallywally | 01-04-20 | 13:51
▼ 3 antwoorden verborgen

volgens het metertje heb ik een bmi van 30.
Maar.. ik train met gewichten en ben best wel gespierd.
De laatste keer dat ik een bmi liet testen, was het 18.
het metertje is stuk of houdt geen rekening met allerlei parameters.

watergeus | 01-04-20 | 13:23 | 2

BMI correleert redelijk goed met gezondheid, maar idd niet perfect - houdt b.v. geen rekening met verhouding spiermassa / vet.

Probleem is dat zich vol vretende vetkleppen keer op keer dat 'BMI klopt totaal niet!' argument erbij halen, terwijl het gemiddeld genomen een prima indicator is.

raskol | 01-04-20 | 13:25

Touwtje met de lengte van uw lichaam, halveren en om uw middel doen. Wanneer het niet aansluit voor de rest van het jaar in quarantine blijven.

Scepticus | 01-04-20 | 14:17

Voor alle studenten en personeelsleden van de UvA, feministen, SJWs en aanhangers van de Identity Politics: bovenstaand artikel kunt u negeren. Voor u geldt het onderstaande.

The Corona virus is:
- a social construct.
- guilty of fat shaming
- because many feminists are obese and lesbian the virus is an actor of the CIS Hetero-normative Patriarchy
- het Corona virus is homophobic
- the Corona virus is fascist.

Things that can be done to fight the virus:
- deplatform the Corona virus from Social Media
- punch the Corona virus in the face
- organize a slutwalk against the Corona virus
- tell the Corona virus that it should educate itself and be better
- wear t-shirts that say that the virus should fuck off

Things NOT to do:
- do not lose weight
- do not embrace a healthier lifestyle
Both these things are fascist. They reek of eugenics and National Socialism.

Varende_Reaguurder | 01-04-20 | 13:22 | 1

Briljant!

Tapu | 01-04-20 | 13:55

Een chirurg eens zeide: "Uit Auschwitz kwam niemand dik"

LangeT | 01-04-20 | 13:22 | 4

@Glasgow Argus | 01-04-20 | 13:23:
Nee hoor, hij citeert slechts een chirurg.

Varende_Reaguurder | 01-04-20 | 13:29

@Glasgow Argus | 01-04-20 | 13:23: Ook textueel interpreteren is moelijk?

Pater.Koekkoek | 01-04-20 | 13:32

Daar was ook iedereen op streng dieet.

Baron Clappique | 01-04-20 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
KeesBruin | 01-04-20 | 13:22 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Der Schnitzeljäger | 01-04-20 | 13:21 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat is geen goed nieuws voor de helft van de Amerikanen.

Motleycrew | 01-04-20 | 13:20 | 1

Inderdaad. Sowieso vewegen die amper

Kokossss | 01-04-20 | 13:26

Saai, maar even relativeren: hij noemt een BMI van 25 als ondergrens. Dan heb je het over meer dan 50% van de NL bevolking boven de 18.

Coffee Party | 01-04-20 | 13:20 | 1

Dat ruimt lekker op.

Scepticus | 01-04-20 | 14:19

Ik ken wel een bevolkingsgroep die de hele dag bovengemiddeld veel chips eet en cola drinkt. Kijken ook weinig NPO, merk ik in de supermarkt.

Piet Karbiet | 01-04-20 | 13:19

Van ruim de helft van de Amerikanen kunnen we bij deze afscheid nemen.
Toch geen zware botten.

Brentjeee | 01-04-20 | 13:18

Dus alle darters gaan dood. Behalve Co Stompé. Maar die kon er ook niks van.

Stormageddon | 01-04-20 | 13:18 | 1

Co Stompé wereldkampioen darts 2021!

PeterDriebeens | 01-04-20 | 13:20

twitter.com/TanteWillemijn/status/124...

Gewoon doorjanken als de feiten genoemd worden, én bewezen door corona: "boehoe obesitas wordt als gezondheidsprobleem afgeschilderd!"

raskol | 01-04-20 | 13:17 | 2

"High Priestess of the Teapot Universe". Nuff said.

threeheadedmonkey | 01-04-20 | 13:21

Dag Frans

NLgaatnaardeklote | 01-04-20 | 13:17

Je word toch doodziek van al dat Corona nieuws hier op geenstijl. Ik ben bijna geneigd om mijn lidmaatschap op te zeggen.

@NL | 01-04-20 | 13:16 | 3

Ons leven is nu eenmaal niets meer dan Corona.

Cunts-en-kitsch | 01-04-20 | 13:18

Doen zou ik zeggen, want Geenstijl is ook allang geen Geenstijl meer.

drammerd | 01-04-20 | 13:18

@drammerd | 01-04-20 | 13:18: Klopt inderdaad. Het is een beetje een slap aftreksel geworden. Maar het is nooit te laat om bij te schaven.

@NL | 01-04-20 | 13:22

Ik rook niet, drink geen alcohol, gebruik geen suiker en zout, eet veel groente, wandel veel en doe aan fitness, toch een BMI van 28 en een buikje... zegt u het maar

Ruchhouwer | 01-04-20 | 13:16 | 7

Weet je, het is de onzin die hier regeert. Een COPD patient kan nu eenmaal niet veel sporten want daar hebben ze de zuurstof niet voor. Dit betekent minder beweging, meer vetophoping. Krijgen ze Corona gaan ze helemaal plat en de IC op. Daarnaast, je hebt wat meer gewicht op je longen dus ademen gaat al moeilijker + virus = leuke cocktail. Dus het is een beetje open deuren intrappen. Als je vet bent en je schip zinkt kun je ook niet zomaar het trappetje opklimmen van het schip dat je komt redden uit het water dus dan ben je ook de sjaak.

tragic1911 | 01-04-20 | 13:23

Zwanger?

Rest In Privacy | 01-04-20 | 13:29

Meer zout, meer vlees, minder groente (koolhydraatbommen vaak), minder fruit (suikerbommen) plus probeer te eten in een 8 uur window elke dag.

RichardBandler | 01-04-20 | 13:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Dan is dat verplichte binnenzitten zonder veel beweging maar met veel troost-eten en -drinken geen echt handige maatregel: de pondjes vliegen er aan...

henkvaningrid | 01-04-20 | 13:16

Ik heb gehoord dat het in sommige ziekenhuizen zelfs 100% is. Dan moeten we ons toch ernstig gaan afvragen of het wel verantwoord is om hiervoor de hele maatschappij maandenlang stil te leggen.

du Roi Soleil | 01-04-20 | 13:15 | 2

Dat is het duistere onderliggende plan juist.

Cunts-en-kitsch | 01-04-20 | 13:19

De maatschappij dat ben jij

Fi-Bu-Bla | 01-04-20 | 14:49

Hoeveel procent rokers liggen er op de IC. Ook wel interessant.

deoudererijperevrouw | 01-04-20 | 13:15 | 3

Hoeveel procent zou ooit op vakantie zijn geweest? Ook wel interessant.

Watching the Wheels | 01-04-20 | 13:16

Kunnen we ook distributie per iq en ras zien?

feiten_en _cijfers | 01-04-20 | 13:20

Als die mensen straks wakker worden zijn de sigaretten een euro duurder geworden. Best kuth.

RickRD | 01-04-20 | 13:29

Er zijn een boel mensen die met maximale inzet amper gewicht verliezen. Wie is wie om mensen te veroordelen o.b.v. hun gewicht. Ik stel voor om deze coronavariant niet langer in verband te brengen met dikheid en het een nieuwe naam te geven (geïnspireerd door de gekke koeienziekte): de vette pechziekte.

Leptob | 01-04-20 | 13:14 | 2

JA daar ga je al, inzet heeft weinig te maken met afvallen. Afvallen doe je in de keuken! Als jij je keurig houdt aan minimale inname van calorieën, de nodige bijbehorende verbranding door sporten/bewegen, kan iedereen normaal afvallen. Van lucht in ademen is nog nooit iemand dik geworden, wel ziek!

UnderCovert | 01-04-20 | 13:26

Elk pondje gaat door het mondje. Verder doet u maar.

Scepticus | 01-04-20 | 14:22

Ik heb ook een pens, geen morbide obesitas gelukkig. Dat dan weer niet.

Pluisbaard | 01-04-20 | 13:14

Het is, óf een stofwisselingsziekte , óf slechte eetgewoonten (98% van de gevallen). En dat laatste is een verslaving. Een ziekte dus. Of gewoon gemakzuchtig met snel en vet eten. En maar pillen slikken... Dus gebrek aan zelfrespect. Ik snap dat de dikkerds hun omvang graag omkatten in een soort 'ras' (houden ze alleen zichzelf voor de gek), maar nergens, maar dan ook nergens blijkt eruit dat je er trots op kunt zijn. Laat staan dat het gezond is.

over_TOR | 01-04-20 | 13:13 | 1

Elk pondje gaat door het mondje...

Miezerig | 01-04-20 | 13:23

Komt door vaak 'buiten de deur' eten. Zelfs bij het 'gezonde' Subway zit er geconcentreerde suiker in de dressings en sauzen. Dit wordt zwaar onderschat, want die troep zit er altijd op/erbij.

over_TOR | 01-04-20 | 13:19

Tja, adem halen gaat sowieso al lastig bij mensen met obesitas.
Als de longen dan nog een tik krijgen via een virus...

Is dit nog nieuws? | 01-04-20 | 13:13

Of, gek idee, je gaat geen causaal verband trekken dat er niet is. Alle groepen die opgenoemd worden hebben verhoogde kans op overgewicht door de aandoening die ze al hebben. Wacht gewoon af totdat er voldoende onderzoek naar gedaan is.
Ik heb nog wel wat piraten afname vs coronagevallengrafiekjes voor je anders.

Con | 01-04-20 | 13:12 | 3

Ehm?
Dik much?

Is dit nog nieuws? | 01-04-20 | 13:13

Die ACE2 receptor is een duidelijk en aantoonbaar verband. Het virus gebruikt die om cellen binnen te dringen.

omanders | 01-04-20 | 13:13

5 paginas overlijdensadvertenties in lokaal Brabants suffertje. Daar zijn je sterftecijfers.

ikbenerweer! | 01-04-20 | 13:12

De topsport op de IC's wordt nu duidelijk. Draai zo'n afdeling patiënten maar om meerdere keren per dag/nacht.

horsteknots | 01-04-20 | 13:12 | 2

Doet denken aan "Sterkste man/vrouw van Nederland" bij de Tros. Voor het onderdeel IC-patienten draaien schakelen we nu over naar Brabant. Jack kom er maar in ...

Watching the Wheels | 01-04-20 | 13:15

Ze rollen wel makkelijker ....

Der Schnitzeljäger | 01-04-20 | 13:23


Die volgevreten VVDer Ton Elias is ook een IC kandidaat.

SpicyMchaggis | 01-04-20 | 13:12 | 1

Waarom op de(ze) persoon???

Tjemig | 01-04-20 | 13:38

Ook een dingetje. In 1960 haalde van alle geboren babys 20%!!! het eerste levensjaar niet. Vandaag de dag is dat 2 op de 100.000 .
Het overmatig behandelen van te vroeg geborenen brengt veel leed voor de betrokkenen met zich mee en maakt dat te vroeg geborenen veel zwakker zijn in hun verdere leven,met alle gevolgen van dien. Het overmatig behandelen van te vroeg geborenen is volgens mij slecht voor iedereen en is tegennatuurlijk.

streknek | 01-04-20 | 13:11 | 8

Waar haalt u die onzin vandaan? Een op de vijf zuigelingen (20%), kom nou. Het officiële cijfer voor 1960 was 17,9 per 1000. Dat is dus 1,79 %.

Ruud Hazes56616330 | 01-04-20 | 13:37

Sorry maar ik ben het bewijs dat je hele betoog gevoegelijk de prullenbak in kan.

Na 6 maanden baarmoeder zwemmen moest ik er uit omdat ik bezig was mezelf op te hangen aan de navelstreng. Tijdens de bevalling brak de navelstreng trouwens ook nog.. Resultaat 3 maanden couveuse plus intensieve zorg (uw zgn. overmatige behandelen) Nu 43 jaar verder, nooit ziek genoeg om in bed te blijven liggen) en op een te snelle stofwisseling na verder kerngezond.

Nou jij weer met je "te vroeg geborenen zijn veel zwakker in hun verdere leven"
Toevallig ook tegen vaccinatie zeker?

normanius | 01-04-20 | 13:39

@Ruud Hazes56616330 | 01-04-20 | 13:37: Robert Dijkgraaf

streknek | 01-04-20 | 13:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb die dikke vd Plus al een tijd niet gezien.

Ruimedenker | 01-04-20 | 13:11
-weggejorist-
Watching the Wheels | 01-04-20 | 13:11 | 3
-weggejorist-
The Russian | 01-04-20 | 13:10 | 1

Godverdomme heb ik een keer ergens een topscore in, is het weer niet goed.
mijn bmi is 32 obesitas4life of moet ik zeggen obesitas4death

TDB | 01-04-20 | 13:10

Super extra gratis bindende terugkijktip aanrader hier: 'Super Size Me'. www.dailymotion.com/video/x560a74
Super Size Me is a 2004 American documentary film directed by and starring Morgan Spurlock, an American independent filmmaker. Spurlock's film follows a 30-day period from February 1 to March 2, 2003, during which he ate only McDonald's food. The film documents this lifestyle's drastic effect on Spurlock's physical and psychological well-being, and explores the fast food industry's corporate influence, including how it encourages poor nutrition for its own profit.

Spurlock ate at McDonald's restaurants three times per day, eating every item on the chain's menu at least once. Spurlock consumed an average of 20.9 megajoules or 5,000 kcal (the equivalent of 9.26 Big Macs) per day during the experiment. An intake of around 2,500 kcal within a healthy balanced diet is more generally recommended for a man to maintain his weight. As a result, the then-32-year-old Spurlock gained 11.1 kilograms (24 lb), a 13% body mass increase, increased his cholesterol to 230 mg/dL, and experienced mood swings, sexual dysfunction, and fat accumulation in his liver. It took Spurlock fourteen months to lose the weight gained from his experiment using a vegan diet supervised by his then-girlfriend, a chef who specializes in gourmet vegan dishes.

The reason for Spurlock's investigation was the increasing spread of obesity throughout U.S. society, which the Surgeon General has declared "epidemic", and the corresponding lawsuit brought against McDonald's on behalf of two overweight girls, who, it was alleged, became obese as a result of eating McDonald's food (Pelman v. McDonald's Corp., 237 F. Supp. 2d 512). Spurlock points out that although the lawsuit against McDonald's failed (and subsequently many state legislatures have legislated against product liability actions against producers and distributors of "fast food") as well as the McLibel case,[5][6] much of the same criticism leveled against the tobacco companies applies to fast food franchises whose product is both physiologically addictive and physically harmful.

The documentary was nominated for an Academy Award for Documentary Feature. A comic book related to the movie has been made with Dark Horse Comics as the publisher containing stories based on numerous cases of fast food health scares.

Kijk en huiver wat er met een mens gebeurd na 1 maand lang 3 x pd naar de Mac. Lol. en Rip.

Botte Hork | 01-04-20 | 13:10 | 3

@ Botte Hork | 01-04-20 | 13:10

Spurlock heeft een #metoo gevalletje gehad en probeerde het uit te leggen met de mededeling dat hij er niets aan kon doen omdat hij al vanaf zijn 13e geen dag meer nuchter was geweest.

twitter.com/MorganSpurlock/status/941...

Dus niet echt het proefpersoon dat je nodig hebt.

Het experiment is overigens in Zweden met studenten overgedaan en daar werden in een maand geen medische gevolgen gezien. Wat wel opviel was dat alle studenten het er enorm moeilijk mee hadden.

www.theguardian.com/lifeandstyle/2006...

omanders | 01-04-20 | 13:27

@omanders | 01-04-20 | 13:27:
Leeftijd en metabolisme spelen altijd een rol. In Zweden hebben ze het getest met begin twintigers, daar gaat het al fout natuurlijk. Morgan Spurlock was 32. Dat ie een #metoo-er is maakt voor het onderzoek niets uit. Onder die Zweedse studenten zitten ook aspirant #metoo-ers.

After five days Spurlock has gained 9.5 pounds (4.3 kg) (from 185.5 to about 195 pounds). It is not long before he finds himself experiencing depression, and he claims that his bouts of depression, lethargy, and headaches could be relieved by eating a McDonald's meal. His general practitioner describes him as being "addicted". At his second weigh-in, he had gained another 8 pounds (3.6 kg), putting his weight at 203.5 pounds (92.3 kg). By the end of the month he weighs about 210 pounds (95 kg), an increase of about 24.5 pounds (about 11 kg). Because he could only eat McDonald's food for a month, Spurlock refused to take any medication at all. At one weigh-in Morgan lost 1 lb. from the previous weigh-in, and a nutritionist hypothesized that he had lost muscle mass, which weighs more than an identical volume of fat. At another weigh-in, a nutritionist said that he gained 17 pounds (7.7 kg) in 12 days.

Spurlock's then-girlfriend, Alexandra Jamieson, attests to the fact that Spurlock lost much of his energy and sex drive during his experiment. It was not clear at the time whether or not Spurlock would be able to complete the full month of the high-fat, high-carbohydrate diet, and family and friends began to express concern.

On Day 21, Spurlock has heart palpitations. His internist, Dr. Daryl Isaacs, advises him to stop what he is doing immediately to avoid any serious health problems. He compares Spurlock with the protagonist played by Nicolas Cage in the movie Leaving Las Vegas, who intentionally drinks himself to death in a matter of weeks. Despite this warning, Spurlock decides to continue the experiment.

'On March 2, Spurlock makes it to day 30 and achieves his goal. In thirty days, he has "Supersized" his meals nine times along the way (five of which were in Texas, four in New York City). His physicians are surprised at the degree of deterioration in Spurlock's health. He notes that he has eaten as many McDonald's meals as most nutritionists say the ordinary person should eat in 8 years (he ate 90 meals, which is close to the number of meals consumed once a month in an 8-year period). en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me '

En mijn bindende kijktip blijft onvermindert van kracht.

Botte Hork | 01-04-20 | 13:52

@Botte Hork | 01-04-20 | 13:52:

"Dat ie een #metoo-er is maakt voor het onderzoek niets uit."

De clou is dat hij in dat stukje toegaf dat ie zich al dertig jaar elke de tering zuipt. Dus die hele ineenstortende gezondheid kan aan god weet wat liggen.

omanders | 01-04-20 | 15:31

Amerikaanse bevolking bestaat voor een groot gedeelte uit vetzakken. Dat gaat nog wat worden daar.

zuurtjeregen | 01-04-20 | 13:10

De overlevingskansen van dikke mensen in koud water is aanzienlijk. Vet isoleert en verhoogt het drijfvermogen. Niet dat je daar op de IC wat aan hebt, maar er zijn dus zeker ook voordelen.

Baron Clappique | 01-04-20 | 13:09 | 2

Vooruitziende blik met de stijgende zeespiegel!

Harrie7949 | 01-04-20 | 13:11

En je hebt veel meer ruimte voor tattoos.
Dat dan weer wel.

Kapitein Sjaak Mus | 01-04-20 | 13:14
-weggejorist-
Zeikerd | 01-04-20 | 13:09

"We moeten zo sterk selecteren wie er op de IC mag ( triage ), dat in NL er alleen dikkerds op de IC liggen."

Nog nergens anders de obesitas-observatie gelezen, behalve in NL. Wat zijn we toch een bijzonder vaasje.

ikbenerweer! | 01-04-20 | 13:08 | 1

Ik ga er eens induiken in de buitenlandse verslaggeving. Ben geneigd je gelijk te geven.

Gomezlopez | 01-04-20 | 13:21

Nogal logisch. Zie het virus als een economisch vluchteling. Dat virus gaat toch niet op een uitgemergeld lichaam zitten.

Harrie7949 | 01-04-20 | 13:07 | 1

Shit, ik loop nu het risico gejorist te worden. Hallo.... ik heb het over een economisch vluchteling. Geen "echte" vluchteling. Die zijn welkom!

Harrie7949 | 01-04-20 | 13:09

Coronassen.

Piet Karbiet | 01-04-20 | 13:06 | 2

Een flink bord coronasi goreng

wijsvinger | 01-04-20 | 13:09

Ik stel voor om een chubbypremie op te leggen ivm de ruimte die zij in beslag nemen op de ic. Of triage toe te passen.

Kellyanne | 01-04-20 | 13:04 | 1

Flikker die anorexiapatiënten dan ook op straat.

arlen | 01-04-20 | 13:08

Fake nieuws... linkse praat ... er liggen ook mensen met goede gezondheid en in China was ook niet aangetoond dat er allemaal mensen met overgewicht op de IC lagen.
Maar uit eigen onderzoek is gebleken dat 100% van de mensen op de IC ook echt ziek was. En dat 90% van alle droeftoeters die reaguren dit niet vanuit het ziekenhuis doet.

FapMaster | 01-04-20 | 13:04 | 3

"er liggen ook mensen met goede gezondheid" ... Er gaan ook mensen dood aan longkanker die nooit gerookt hebben.

Mark_D_NL | 01-04-20 | 13:08

Waarom is het linkse praat?
Frans Timmermans is een linkse vetzak.

zuurtjeregen | 01-04-20 | 13:12

Dokter: 'wat zijn de klachten?' Chinees: 'niets, ik heb een goede gezondheid.'
Dokter: 'Komt u maar mee naar de I.C.'.

keestelpro | 01-04-20 | 13:20

Nou USA, wij zijn hierzo helemaal klaar met Corona, vanaf nu is het COVID-19 virus omgedoopt tot BMI-25 virus. De test bestaat uit een weegschaal, een meetlint en een calculator. Succes!

hetgingperongeluk | 01-04-20 | 13:04

Moeder aarde is slim. oh jullie sterven niet meer van de honger en vreten te veel. Ik bedenk wel een andere manier om jullie te killen.

Petroselinum crispum | 01-04-20 | 13:03 | 3

.. en die strijd gaan wij gelukkig nooit winnen. Ik ben atheïst maar geloof steeds meer dat er toch een schepper moet zijn!

Harrie7949 | 01-04-20 | 13:10

En de open ruggetjes van baby's zijn ook een straf van m.a. vanwege geen hongersnood?

arlen | 01-04-20 | 13:10

Ik ben wel benieuwd wat het gaat doen in de USA met nog meer mensen met overgewicht.

omwenteling | 01-04-20 | 13:02 | 1

https://www.cnbc.com/2020/03/30/white-house-coronavirus-expert-predicts-up-to-200000-us-coronavirus-deaths.html

Is dit nog nieuws? | 01-04-20 | 13:03

Als mensen in een eerder stadium in de problemen komen met ademhaling als ze dik zijn, zitten ze ook langer met een ademhalingsprobleem gedurende het ziekteverloop.

kloopindeslootjijook | 01-04-20 | 13:02

Hoe gaat het trouwens met het Vlaamse Maggieblock?

gestoptmetroken | 01-04-20 | 13:01

Ik weet inmiddels alles over de AGE-2 receptor. Ik weet hoe je als het ware een deken kan leggen over deze receptor zodat COVID-19 deze receptor niet kan gebruiken om zich vast te klampen aan hostcellen en om zich vervolgens te gaan vermenigvuldigen als een malle. Ik weet ook dat AGTR2 een rol speelt, alsmede TMPRSS2.

Voorkomen is beter dan genezen, daarom stel ik voor om alle ouderen en zwakkeren PER DIRECT te vaccineren met het BCG vaccin. Ik ben voor 99,99 % overtuigd dat dit ervoor zal zorgen dat vrijwel alle mensen die dit vaccin toegediend zouden krijgen, nauwelijks tot geen ziekteverschijnselen zal vertonen. Ik begrijp niet waarom Rutte en het RIVM dit nog niet reeds hebben overwogen. En er moet veel meer worden gestest, niet alleen op huidige COVID-19 besmetting, maar ook of mensen (die reeds besmet zijn geweest en dit vaak niet eens hebben gemerkt) reeds antistoffen hebben aangemaakt. Testen, testen, testen. Nu, nu, nu! En de zwakkeren in de samenleving injecteren met BCG, nu nu nu!

rachid82 | 01-04-20 | 13:01 | 7

@Is dit nog nieuws? | 01-04-20 | 13:03:

Yes! 1. Dit zal zorgen voor een sterkere Immuniteitsrespons, vooral om longinfecties tegen te gaan die zullen ontstaan na blootstelling van cellen aan COVID-19 2. Een van de grote gevaren van de effecten van COVID-19 is de zogenaamde Cytokine storm = overreactie immuunsysteem (oa upregulation van IL-6), wat je hiermee dus kan minimaliseren). Zo een simpele oplossing, vrijwel zonder gevaar en zooo effectief. Nu mee beginnen!!

rachid82 | 01-04-20 | 13:09

U is gepromoveerd hier op lees ik, mooi. Gefeliciteerd met 10 jaar volhouden.
BCG vaccins zijn niet in grote hoeveelheden verkrijgbaar en lastig te produceren.

TheFrank | 01-04-20 | 13:09

Je bent in ieder geval goed bezig door jezelf er in te verdiepen. En je kan groot gelijk hebben, is is echter risico op onvoorziene haken en ogen. Er is in Duitsland al een klinische test gaande. www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/23/helpt...
Ik denk dat we die af moeten wachten in plaats van het wiel zelf te willen uitvinden, en zomaar mensen vaccineren kan levensgevaarlijk uitpakken, zoals dat bij Dengue versus Zika is gelopen: "vaccination against Zika virus could increase the incidence of Dengue hemorrhagic fever or Dengue shock syndrome"
blogs.plos.org/thestudentblog/2016/07...

Zie voor ADE verder: Abject | 27-03-20 | 10:41 www.geenstijl.nl/5152639/usa-usa-amer...

Abject | 01-04-20 | 13:21
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Mark_D_NL | 01-04-20 | 13:00 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

echte linkse denkers: de werkelijkheid is niet de objectieve werkelijkheid maar de gewenste werkelijkheid

wlodek | 01-04-20 | 13:00 | 1

Dat is niet hoe ik er naar wil kijken.

teevee | 01-04-20 | 13:10

Maar hebben niet zowat *alle* Nederlanders een BMI van > 25 ? Dan is het niet zo verwonderlijk dat 90% van de IC-ers een BMI groter dan 25 hebben.
Voor de beeldvorming: 25 BMI wil zeggen 85+kg bij 1m85, 77+kg bij 1m75.

harm_h | 01-04-20 | 13:00 | 4

Nou, mag lijen van niet, m'n BMI is 19,9, en dan ben ik nog wat aangekomen door 't thuiszitten ook.

kapoerewiet | 01-04-20 | 13:09

@Ruud Hazes56616330 | 01-04-20 | 13:21: newsflash, er zijn ook vrouwelijke reaguurders. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen.

kapoerewiet | 01-04-20 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Het geheime chinese wapen, gericht om de bevolking van de USA uit te roeien.

Pimp my Voortuin | 01-04-20 | 12:59 | 2

Wel opvallend dat China en Russia vorig jaar veel goud hebben gekocht ..

Harry.Langezwaal | 01-04-20 | 13:01

Valt me mee dat islamitische clubs nog niet de victorie hebben gekraaid als een zieke van Allah aan de grote duivel.

Miezerig | 01-04-20 | 13:05

Ja, ik ben net gestopt met het eten van HEMA-rookworsten vanwege het vetgehalte. En wat is het directe resultaat? Moet ik nu ook alle pizzaboeren, Febo, Kwekkeboom, afhaalchinezen, frituurkotten en smulparadijzen ook kapot laten gaan? Daar hoor je ze in Den Haag niet over.

dathoujetoch | 01-04-20 | 12:59 | 1

Vet is het probleem niet eens, verzadigd vet, teveel zetmeel en vooral suiker is het probleem. Maakt je lichaam lui, wil dan enkel nog suikers verbranden, en zet de rest om in vet.

Abject | 01-04-20 | 13:07

Obesitas is toch echt iets anders dan een BMI>25, daar valt ook een groot deel van de bierdrinkende reaguurders onder. (gaat maar eens sporten)

hoevenpe | 01-04-20 | 12:58 | 5

Obesitas is BMI boven de 30. Overgewicht (Adipositas?) boven de 25.

Zit je boven de 25 en ben je erg gespierd dan hoef je je volgens mij geen zorgen te maken.

Gummibrösel | 01-04-20 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Roken en er uit zien als een varken is een red flag voor mij. Vies

azijnseikerT | 01-04-20 | 12:58 | 1

Roken en er uitzien als een gratenpakhuis is wat

Fi-Bu-Bla | 01-04-20 | 15:01

Bij Asha op schoot? Ik vraag me plotseling af: helpt veel overgeven tegen dit virus?

threeheadedmonkey | 01-04-20 | 12:56 | 2

Jazeker. Zolang het maar van de Wodka is.

azijnseikerT | 01-04-20 | 13:02

Uiteindelijk wel.
Boulimia heet dat dan...

SterF... | 01-04-20 | 13:03
-weggejorist-
Miezerig | 01-04-20 | 12:56 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Mensen even wat inside information.
Hoewel het rivm wilt voorspiegelen dat het de goede kant op draait.
Mijn broertje werkt zelf in het MUMC in Maastricht. Dit is een universitair medisch centrum wat zelfs een screeningtent uit de grond gestampt heeft.
Mijn broertje is zelf sinds afgelopen weekend in quarantaine gegaan wegens koorts. Een week voor de koorts had ie al beginnende symptomen en een negatieve test. Nu alsnog dus positief. Dus 1. Tests deugen niet en zijn onbetrouwbaar.
2. Een paar dagen geleden waren er 3 medewerkers waaronder hijzelf en zn teamleider in quarantaine. Inmiddels heb ik vandaag van hem vernomen dat dit nu al tot 8 personen opgelopen is waardoor 50procent van zijn team besmet thuis zit.
Ik heb de Whatsapp gesprekken mocht redactie daar behoefte aan hebben.

Zuid-aardappeltje | 01-04-20 | 12:55 | 8

@EmilioEsteves | 01-04-20 | 13:11: dat is precies wat ik bedoel. Nederland krijgt een nieuw probleem. Net als in China tijdens de beginfase raken zorgpersoneel zeer snel besmet

Zuid-aardappeltje | 01-04-20 | 13:19

Sommigen moet je alles op een presenteerblaadje geven. Hoe dan ook Corona is nasty shit. Heb je die video gezien van Asian Boss die Feynman aanbeveelt. 20% van de geïnfecteerden vertoont geen symptomen. Dus zonder test zouden ze niet opvallen.

EmilioEsteves | 01-04-20 | 14:01

@Zuid-aardappeltje | 01-04-20 | 13:19:
Wat is dus al eerder heb betoogd. De maatregelen werken averechts. Bij een griepgolf zet je ook geen medisch personeel in quarantaine als ze geen symptomen hebben. Dan wordt er namelijk niet getest. De verplichte quarantaine van medisch personeel die niet ziek zijn heeft een negatief effect op de IC-capaciteit.

Antiquerulant | 01-04-20 | 14:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Heeft iemand Timmerfransie al gewaarschuwd?

GraafSteno | 01-04-20 | 12:55

Ah, okay, ik hoopte dat het 'grensgewicht' iets verder op de schaal lag.

teevee | 01-04-20 | 12:54 | 4

@PeterDriebeens | 01-04-20 | 12:59: alle BMI rekentools geven aan dat je bij BMI 25+ te zwaar bent en zeggen erbij dat je met minder gewicht een kleinere kans hebt op bepaalde aandoeningen. Dus gezondheidsrisico's nemen vanaf 25+ wel iets toe. Echte obesitas is inderdaad vanaf 30. Maar vanaf 25+ wordt wel al gesproken van overgewicht

trottle | 01-04-20 | 13:18

@PeterDriebeens | 01-04-20 | 12:59:
Lezen/luisteren blijft moeilijk voor sommigen, de IS arts had het over adipositas niet over obesitas. adipositas betekend zoveel als overgewicht en obesitas betekend zoveel als veel overgewicht. dan heb je ook nog morbide obesitas dat betekend dodelijk veel overgewicht

TDB | 01-04-20 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dik zijn is het resultaat van egocentrische vraatzucht en gebrek aan discipline.

van Oeffelen | 01-04-20 | 12:54 | 2

en de toevoegingen aan etensmiddelen door Unilever

Glasgow Argus | 01-04-20 | 12:56

@Glasgow Argus | 01-04-20 | 12:56:

Discipline dus. Niet kopen die troep. Leer mensen echt koken.

JJMS | 01-04-20 | 13:03

Nou, lekker dan. Het hele land ligt stil en de economie gaat naar de kloten, . . . . omdat er anders een heleboel dikke mensen dood gaan? Lijkt me toch een beetje kort door de bocht, deze voorstelling van zaken.

Leon Tosti | 01-04-20 | 12:54 | 4

Wilt u zeggen dat dikke mensen een soort untermenschen zijn eigenlijk.

kloopindeslootjijook | 01-04-20 | 13:10

Als we weer kunnen vliegen in ieder geval meer ruimte en minder vetrollen die over de leuning van mijn stoel hangen.

zuurtjeregen | 01-04-20 | 13:15

Vergeet niet dat dikke mensen al het eten kopen. Zonder dikke mensen ook geen voedseleconomie.

sjuul69 | 01-04-20 | 14:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ah. Dus dan hoeft een groot deel van de bevolking zich dus minder zorgen te maken?

Is dit nog nieuws? | 01-04-20 | 12:53 | 2

Helaas de propaganda van Asha is aangeslagen en we hebben nu zo'n 50.1 % volwassenen die obese zijn.

bijna_raak | 01-04-20 | 13:07

Sterkte, Amerika.

Kapitein Sjaak Mus | 01-04-20 | 12:53 | 1

Ja schroef die prognose dodenaantal nog maar een stuk omhoog

Blauwe Wafel | 01-04-20 | 12:54

Vorige week in de VS 4 doden binnen 1 familie en niet alleen de oudjes. De foto maakte meteen duidelijk waarom.
www.nytimes.com/2020/03/18/nyregion/n...
Dus inderdaad, Dikke Dik heeft Corona

Beste_Landgenoten | 01-04-20 | 12:53 | 3

Allemaal blond?

Ruimedenker | 01-04-20 | 12:54

Stevige vloer zeg.

keestelpro | 01-04-20 | 13:00

Kunnen de dikkertjes niet gewoon in op dieet in zelfisolatie, hamsteren is toch niet nodig. Dan kan de rest van Nederland kan dan gewoon weer lekker aan de slag.

rode peper | 01-04-20 | 12:52 | 2

Dat is de meerderheid van Nederland!

Dauthi | 01-04-20 | 12:53

Er zit wel iets in: risicogroepen in zelfisolatie, de rest niet. Helaas is dat vloeken in de kerk van de inclusiviteit...

kapoerewiet | 01-04-20 | 13:49

Ik ga de situatie in Turkmenistan met argusogen volgen.

keestelpro | 01-04-20 | 12:59

Hadden wij maar zo`n krachtdadige leider.

RickRD | 01-04-20 | 13:03

In Cuba was er na het instorten van de Sovjetunie voedseltekort. In de periode van 1991 tot 1995 leidde dat tot een daling van het gemiddelde lichaamsgewicht met 20 % en een nog grotere daling van de "welvaarstziekten". In no time steeg de gemiddelde levensverwachting van een Cubaan tot de hoogtste in de wereld. #fact.

Guillermo | 01-04-20 | 12:51 | 5

@Glasgow Argus | 01-04-20 | 12:54: statistieken lezen is moeilijk

Guillermo | 01-04-20 | 12:56

Nog een anecdote.

In 2009 staakte in Israel het medisch personeel van ziekenhuizen. Als een gevolg daarvan daalde het sterftecijfer.

Conclusie: mensen gaan dood in ziekenhuizen.

Glasgow Argus | 01-04-20 | 13:07

Ja, het gaat niets over het communisme. Zijn heel wat mensen aan dood gegaan, maar voor de overlevende slaven was het gezond.

MistaRazista | 01-04-20 | 15:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Okay en nou? Fatties maar weren van de IC wegens hopeloos?
Ik neem aan dat voor zuiperts, weed rokers, sigaretten rokers bewoners van zwaar vervuilde omgevingen zoals de randstad, bejaarden, kankerlijers en hartpatienten de zelfde voorkeursbehandeling geld?

zwellevertje | 01-04-20 | 12:51 | 2

daar hebben wij geen last van zwellevertje.

zuurtjeregen | 01-04-20 | 13:22

@zuurtjeregen | 01-04-20 | 13:22: Hoezo geen last van? Voor de crisis al hele ziekenhuizen vol met dat soort die ook allemaal een duur bed in beslag nemen.

zwellevertje | 01-04-20 | 13:27

Alle dikke mensen ophokken in een ruimte met slechts een hometrainer en een koelkast vol bleekselderij dan maar?
Opper ik dit nog maar een keer. De kritiek blijft maar komen maar hoe wenst men dit probleem anders op te lossen?
Want een probleem is het.

Dus nogmaals: Een jaarlijkse keuring bij de huisarts, waarbij mensen wiens levensstijl tot problematische lichamelijke klachten leiden de keus kregen tussen binnen een half jaar bewezen verbetering in leefpatroon en gezondheid dan wel een forse stijging van de premie (geld motiveert nu eenmaal het beste). (Let wel, dit gaat over leefpatroon, niet om chronische en aangeboren ziekten.)
En nee, nogmaals voor de duidelijkheid, zolang de arts geen gezondheidsklachten kan wijten aan uw levensstijl mag u zuipen en roken wat u wil.

Abject | 01-04-20 | 12:51 | 5

Ik snap maar al te goed dat problemen vanachter een toetsenbord heel eenvoudig op te lossen zijn. Wat werkt voor mij werkt ook voor jou.

Tot mijn 6e levensjaar werd ik te dun bevonden. Daarna sloeg het om, ik ben nu 30 jaar later nog steeds te dik. Ben ik daar blij mee? nee.
Heb ik er iets aan gedaan, vanaf mijn 10e bij de diëtist gelopen; alle diëten, sporten, eetpatronen etc geprobeerd.
Doorverwezen naar het ziekenhuis aangezien er iets mis moest zijn, jaren van tests later. 100% gezond alleen te zwaar en een te laag cholesterol.
3 specialisten (dokters) en een leger diëtisten later en de conclusie is, gezond maar te dik en wij snappen niet waarom.

Ja ik heb mij opgesloten met een home trainer en een roeitrainer en ieder denkbaar dieet, was het maar zo simpel. Haal nog steeds met gemak de beweeg doelen van het voedingscentrum 60 minuten per dag voor mensen met overgewicht.

Verder ben ik eigenlijk nooit ziek (ja heb wel eens een griepje gehad, maar dan werken we vanuit huis), aansluitend op mijn opleiding een vaste voltijd baan heb en tot op heden nog nooit van de ww of een uitkering heb mogen genieten. Netjes mijn belasting betaal. Eigenlijk zeg maar net zo functioneer als de gemiddelde Reaguurder.

geenidee66 | 01-04-20 | 13:44

Ik ben ook voor. Zullen de allochtoontjes wel weer tegen protesteren, want die hebben 3 tot 4 keer vaker diabetes en lopen de deuren van de huisartsen plat.

kapoerewiet | 01-04-20 | 13:51

@geenidee66 | 01-04-20 | 13:44: Dan is jouw levensstijl ook niet te verwijten en hoef je die hogere premie ook niet te vrezen. Ik doel dan ook enkel over verwijtbaar overgewicht. De goeden dienen niet onder de onwilligen te lijden.

Abject | 01-04-20 | 14:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een flauwekul dat afvallen. Ik ga gewoon langer worden.

Earl_of_Doncaster | 01-04-20 | 12:50 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Interessant, veel bloeddrukverlagende medicijnen, (ACE-remmers) zoals Enalapril, blokkeren volgens mij juist een ACE-enzym in de nieren dat de bloeddruk mede bepaalt. Een heel bekende bijwerking is droge hoest..

hetgingperongeluk | 01-04-20 | 12:50 | 1

Ace remmers openen de deuren voor covid19, wist je dat? Op basis van dat onderzoek is ibuprofen nu ook “verboden” heeft beetje zelfde invloed op covid!

sjuul69 | 01-04-20 | 14:33

ik ben ook te dik, en daar is niets lekker aan!

me163komet | 01-04-20 | 12:50 | 6

Wel moeilijker te kidnappen!

JWZ_JMK | 01-04-20 | 14:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach ja, als je een beetje overgewicht hebt, geniet je waarschijnlijk toch meer van het leven dan al die bleke veganisten met Vitb12- en ijzertekort.

Wolkbreuk | 01-04-20 | 12:50 | 4

Wat een cliché en wat een onzin.

JJMS | 01-04-20 | 13:09

@Guillermo | 01-04-20 | 12:55:
Helemaal waar. Na de feestdagen roer omgegooid en van 107 naar 90 gegaan met 1,92 m. Gezond, niet te veel eten en elke dag bewegen. Voel me als herboren.

Ruud Hazes56616330 | 01-04-20 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik weet niet meer wie of wat ik moet geloven.Officieel zijn er nauwelijks gegevens van de doden en de IC patiënten.
In veel landen zijn mondkapjes verplicht maar hier zeggen ze dat het schijnveiligheid biedt.
Al zouden die dingen slechts 60 procent veiligheid geven dan nog is het beter dan niks, want die 1,5 meter afstand is onzin.
Druppels kunnen wel 7 meter verder terecht komen.
Dus mensen mondkapjes helpen wel wat.Met name als dat virus airborne zou zijn. Schijnveiligheid is weer iets echt Nederlands want de overheid wil niet dat er voor de zorg tekorten zijn.Dus roepen ze maar wat.

pejoar | 01-04-20 | 12:50 | 2

Zie mijn post van net. Zelfs met mondkapjes raakt ons personeel besmet. In het MUMC te Maastricht is 50 procent van het medium care team besmet. Incl hun teamleider en mn broertje zelf. Paar dagen geleden 3 mensen nu al 8 mensen van die betreffende afdeling ziek thuis

Zuid-aardappeltje | 01-04-20 | 12:59

COVID-19: Why we should all wear masks — there is new scientific rationale.

https : // tinyurl . com / w79v5dt

Naarwijdachten | 01-04-20 | 13:03

Is het met of zonder risico toeslag, of hanteren ze de corona sutra

Idiot456 | 01-04-20 | 14:02

Vette pech zeg.

Ruimedenker | 01-04-20 | 12:49 | 2

Vele tienduizenden lijden niet door eetgewoonten aan obesitas maar door een stofwisselingsziekte of schildklierandoening.

Blijft natuurlijk wel vette pech...

litebyte | 01-04-20 | 12:51

@litebyte | 01-04-20 | 12:51: Weegt niet op tegen de honderdduizenden die geen stofwisselingsziekte hebben, maar gewoon veel te veel en ongezond vreten.

Ruud Hazes56616330 | 01-04-20 | 13:10
-weggejorist-
Grijskijkert | 01-04-20 | 12:49 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

BMI is niet zo relevant. Volgens BMI is ook Usain Bolt obese. Vetpercentage is relevanter (maar niet te berekenen op basis lengte en gewicht).

MeneerdeHaas | 01-04-20 | 12:49 | 4

Ik zou morbide obesitas hebben, maar ik sla met mijn kolenschoppen je onderkant naar de achterkant van je hoofd en jas een paal de grond in op basis van puur lichamelijke kracht.

Ok, ik ben gewoon te dik, maar ik zie lichamen voorbij komen die op de weegschaal minder wegen maar er toch echt een stuk ongezonder uitzien dan ik ben. Kwabben onder de armen, je vetrollen maar onder de broekriem verstoppen, een nek die nauwelijks meer kan bewegen. De onderkin die je niet meer kunt onderscheiden van de nek of borstkast.

Hoe dan ook val ik -dik- in de risicogroep, maar gelukkig mag ik van mijn werkgever gewoon aan het werk blijven terwijl alles en iedereen om mij heen aan het hoesten en niesen is :). Ogenschijnlijk ben ik de gezondste op de zaak...

Brofist | 01-04-20 | 13:02

Usian Bolt is 1.95m en 94kg, 94/1.95^2= 24.7 dus geen overgewicht. En dan hebben we het over een absolute professionele topsporter. Als je in een categorie mensen valt waarbij die BMI schaal niet toepasbaar is, weet je dat wel van jezelf, maar voor bijna iedereen is die BMI schaal prima. Dus dat gezellige dikkertje die een keer per 2 maanden de sportschool bezoekt geeft echt geen hoge BMI door die virtuele spiermassa.

pili-pili | 01-04-20 | 13:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou mij als dikkerd steeds meer zorgen gaan maken. Gelukkig ben ik 72 kilo bij 1.79 m. Sterkte dikkerds van Nederland. Pibasso vond het fijn jullie niet te kennen.
De dikkerds alhier zal ik zeker missen, het was een voorrecht met jullie te mogen reaguren. Blijf gezond zolang het kan!

pibasso | 01-04-20 | 12:48

Een designer-virus dat alleen fatjes selecteert.... mmmm, als ik mijn aluhoedje op zou hebben, zou ik denken dat China de Westerse wereld aanvalt. En in het bijzonder de VS... maar ja, dat zouden bizarre gedachten zijn...

Odin | 01-04-20 | 12:48 | 2

Slecht gedesigned dan door China... maar dat maakt het mogelijk voor u extra verdacht?

litebyte | 01-04-20 | 12:53

Ik dacht hetzelfde gisteravond nog na de berichten uit de VS. Tegen zo'n virus kan geen leger op en in no time heb je een complete supernatie uit z'n scharnieren gelicht.

FrankVeer | 01-04-20 | 12:53

Niet elke obees heeft diabetes, hè?

wazakzegguh | 01-04-20 | 12:53

17% van de ouderen (75+) heeft diabetes, dus die 22% is niet zo veelzeggend, imho.

harm_h | 01-04-20 | 14:21

Dat je dingen ‘tegen je kind zegt‘ op de Twitters. Dan zit er walvisblubber tussen je oren.

RickTheDick | 01-04-20 | 12:48 | 2

Misschien heeft ze niet eens een kind. Alles voor de bühne.

keestelpro | 01-04-20 | 12:54

@keestelpro | 01-04-20 | 12:54:
Ze heeft zelf een partner, een mannetje. Over helden gesproken, deze kerel verdient een koninklijke onderscheiding en een jaarlijkse toelage van 50K om Asha maar van de markt af te houden.

Graaisnaaiert | 01-04-20 | 13:26

Veel water drinken, want vet en water stoten elkaar af.

piloot47 | 01-04-20 | 12:48 | 3

kan je beter azijn zuipen en niet klotsen.

Glasgow Argus | 01-04-20 | 12:48

Een eetlepel vloeibare Dreft voor het slapen gaan.

Earl_of_Doncaster | 01-04-20 | 12:53

Als Freek corona krijgt staat hij zijn IC-plek af aan Asha.

Koonkluk Huis | 01-04-20 | 12:48 | 1

Ik vrees dat haar levensverwachting lager is dan die van Freek.

JWZ_JMK | 01-04-20 | 14:11

BMI van 31. Ok doei!

Balletje Mayo | 01-04-20 | 12:47 | 2

Balletje Mayo. Nomen est omen.

Ruud Hazes56616330 | 01-04-20 | 13:06

Gezellig! tot op de IC binnenkort

bmi 33

trottle | 01-04-20 | 13:07

Nou begrijp ik dat de verpleegduur op de IC zoveel langer duurt. Ze krijgen al die drietonners niet van hun bed af. Te weinig tilpersoneel.

dathoujetoch | 01-04-20 | 12:46 | 3

Ik zag pas een foto uit Italië waar 1 persoon 3 IC bedden nodig had.
Mama mia!

keestelpro | 01-04-20 | 12:53

De kinderen die recentelijk zijn overleden (12, 13 jaar dacht ik) weet iemand ook of zij een vorm van obesitas hadden?

Rest In Privacy | 01-04-20 | 12:45 | 7

Soms kun je ook als gezond mens gewoon wel eens pech hebben met een ziekte. Ik lees nu niet heel veel meldingen van (super)gezonde mensen die aan het coronavirus dood gaan. Maar het zal ongetwijfeld voorkomen en dan natuurlijk in de huidige hysterie extra benadrukt worden.

FrankVeer | 01-04-20 | 12:58

Zal ongetwijfeld een serieuze onderliggende aandoening bij zijn komen kijken, al een leven lang van ziekenhuis naar ziekenhuis en alle dagen medicijnen, en sommige mensen hebben nu eenmaal genetisch gezien geen geschikte afweer tegen dit specifieke virus, da's gewoon botte pech.

Abject | 01-04-20 | 13:02

Wist je dat ze uit marokko respectievelijk afghanistan kwamen? Dit is echt waar en makkelijk te fact checken!

sjuul69 | 01-04-20 | 14:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat Asha op de IC?

Bouwfraudeur | 01-04-20 | 12:45

Al die aangespoelde potvissen: isoleren, isoleren!!!

Nee hoor, geintje.

Dr_Johnson | 01-04-20 | 12:45

Jammer dat die Kuzu zo goed op gewicht is

Waakvlam | 01-04-20 | 12:44
-weggejorist-
Guusje Nadorst | 01-04-20 | 12:44 | 3

Na het falen als minister, het opgerot naar Brussel en daar het baantje mislopen dat hij voor zichzelf uitgezocht had, het optuigen van de groene leugen met bijbehorende roof en ook daar gefaald hebbend, gaat Timmerfrans straks als ervaringsdeskundige het nieuwe EU programma leiden om de bevolking te ontvetten. De rasschlemiel vloeit altijd naar het laagste punt. Slechts zijn pens zorgt ervoor dat hij niet doorspoelt.

Frau Merkel | 01-04-20 | 12:44 | 2

ROFLOL! Maar nog eerst even duizend miljard euro verbranden omdat de adepten van gekke Gretha daar een stijf piemoltje van krijgen...

eerstneukendanpraten | 01-04-20 | 12:46

DIXIT!

eegters | 01-04-20 | 13:06

Dus toch allemaal dikke, worstenbroodjes etende pillendraaiers uit Brabolonië. Alles onder de Maas aan België geven. Gratis. Kut kerneval. Alaaf

PikinhetBlik | 01-04-20 | 12:43 | 2

Kut reactie; obesitas komt in alle delen van het land voor; met name de lagere sociale klassen.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 12:48

1. Het is Brabonesië.
2. Zeker een domme amsterdammert?
3. Als Brabonesië, Limbabwe en Vlaanderen samen zouden gaan zou het een kapitaal krachtig land worden.

IkWilOokWatZeggen | 01-04-20 | 13:18

De o van juno, ipv de i is al een indicatie

Kijkeensaan | 01-04-20 | 12:42 | 2

Antwoord op keestelpro | 01-04-20 | 12:41 |

Kijkeensaan | 01-04-20 | 12:43

Een tip: elke beweging die je in huis maak van kastje naar de muur en van ijskast naar de schuur: joggen. En dan niet echt sprinten maar meer zoals het paard van Anky v Grunsven. De familie zal je haten maar zo blijf je nog een beetje in beweging.

keestelpro | 01-04-20 | 12:51

Nou dit was mijn laatste reagluursel... fijn jullie allemaal gekent te hebben..

Bello de Hond | 01-04-20 | 12:42 | 3

Doei.

Rest In Privacy | 01-04-20 | 12:48

Ongezien de... eeuhhh..

marcoplarco | 01-04-20 | 13:05

Ga maar eens in de rapportage van het RIVM zelf kijken, blijkt echt niet uit dat 90% overgewicht heeft die op de IC ligt. Het is eerder een teken dat mensen niet snel doorstromen van een gewoon ziekenhuisbed naar de IC.

stipjes | 01-04-20 | 12:42 | 8

@stipjes | 01-04-20 | 12:49: inderdaad. Wat ik al dacht. Er word niets vermeld over het gewicht van de patiënten.

“Het gebrek aan bewijs is niet het bewijs van het gebrek.”

TheBurnerMan | 01-04-20 | 12:54

van de IC naar een gewoon bed duurt erg lang en vaak komt het er niet meer van.

MaarFeitelijk | 01-04-20 | 12:56

Dikke reedt stipjes?

zuurtjeregen | 01-04-20 | 13:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Paul de L., Erica T, Ferdinand G, het was een bijzondere ervaring u gekend te hebben.

dathoujetoch | 01-04-20 | 12:42

1 juno zijn we allemaal zo dik als een varken.

keestelpro | 01-04-20 | 12:41 | 2

Opvallend is de suggestie dat van de auteurs en reactie-schrijvers niemand te dik is.

MaarFeitelijk | 01-04-20 | 13:00

Gaan we allemaal zo praten als Mark E Putto? Juno, wie verzint zoiets

Fi-Bu-Bla | 01-04-20 | 15:25

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland