Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WERK! ALLE ZZP-ers VERZAMELEN!

An die Arbeit!

Social

Joe. Coronawerkelozen. Stop met zeuren op social dat alle opdrachtgevers zijn ontvallen en dat je de steunmaatregelen van Wopke niet snapt. Werk genoeg, als je maar wil. Er staan bedden vol asperges, aardbeien en champignons te wachten om geoogst te worden. Het is even geen seizoen voor seizoenarbeiders, want alle Polen zijn naar Polen dus aan de slag met die roze toetsenbord-vingertjes. Best kans dat je straks met de poten in de modder naast John de Mol staat. Buitenkans!

Reaguursels

Inloggen

Wat betaalt dat per uur?

Feitenpliesie | 20-03-20 | 22:46

Al die asiel recreanten kunnen bij boeren en tuinders hun verblijfskosten/uitkeringen verdienen.
Kunnen ze gelijk de taal leren en zijn ze van de straat af.
Zelfs voor die mensen is een opleiding van 15 minuten voldoende voor het eenvoudige werk.
Alzo voor andere steuntrekkers; zelfs een dominee kun je het besturen van een kruiwagen leren...

Hendrikaatje | 20-03-20 | 14:45 | 3

Hendrikaatje ik stem op jou voor next minpres

Cepalislam500mg | 20-03-20 | 15:26

Nog beter : dwangarbeid voor criminelen. Net zolang tot alle schade betaald is.

SlimmeBelg | 20-03-20 | 16:44

@SlimmeBelg | 20-03-20 | 16:44: good ol' chaingang. Wat een mooi gezicht zou dat zijn. De asperges zouden me nog beter smaken.

Cepalislam500mg | 20-03-20 | 20:20

De meeste boeren hebben geld genoeg, al doen ze vaak alsof ze arm zijn. Een gemiddelde boer leeft arm, maar sterft rijk. Ze investeren hun inkomen in grond en materialen. Dat moet je ook meerekenen bij hun inkomen. 19% van de miljonairs in Nederland is boer. Natuurlijk betalen de supermarkten zo min mogelijk voor de producten van de boeren, maar de meeste boeren werken niet onder kostprijs. En zelfs in de gevallen waar dat wel zo is wordt dat met behulp van allerlei subsidies wel weer rechtgetrokken. Boeren weten net als zoveel andere bevolkingsgroepen heel goed hoe het systeem werkt en buiten dat uit waar mogelijk. Is een onderdeel van boerenslimheid.

Laat de boeren (en tuinders) maar een loon betalen waar een Nederlander voor wil werken, in plaats van via schimmige constructies een hongerloon te betalen aan "seizoensarbeiders" (lees buitenlandse mensen die worden uitgebuit). Zoals de meeste ondernemers wil een boer niet minder overhouden dan het personeel, maar de verhoudingen zijn vaak zoek. Geen enkele medewerker op een boerderij heeft geld over om te investeren in grote lappen grond, machines die tonnen/miljoenen kosten enz. Die investeringen zijn bezit. De boer rekent zich graag arm, want dat levert meer geld op.

DondeRob | 20-03-20 | 14:06 | 5

@DondeRob | 20-03-20 | 15:17: Dat is dan wel hun pensioen, dus als ze met 60 gestopt zijn en ze worden 85, dan zullen ze met dat kapitaal 25 jaar moeten doen (naast AOW dat wel). Zitten daar ook vette pensionado's bij dat je weet?

Cepalislam500mg | 20-03-20 | 15:31

@Cepalislam500mg, jazeker! Meerdere van hen hebben een nieuw huis laten bouwen op een klein deel van hun land, de rest van hun land verkocht/verpacht en de meeste machines van de hand gedaan. Leven als goden in Frankrijk en doen weinig anders dan genieten. Een dergelijk pensioen is voor geen van hun vroegere werknemers weggelegd. Die mensen zijn rondom gevuld, met zoveel reserves dat zelfs hun kinderen het niet opkrijgen zolang die verstandig met het overgebleven geld omgaan.

Oud spreekwoord: klagers hebben geen nood en pochers hebben geen brood.

DondeRob | 20-03-20 | 18:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja ook hier leren we weer als je voor een dubbeltje op de eerste poolse rang wil zitten komen er blaren ,en nu gaan huilen als ondernemer. Goed idee om ze uit het buiten land tehalen moeten we vaker doen, en nu subsidie bedelen zeker ,man man

Banenenrepubliek | 20-03-20 | 13:30

Lekker bewegen in de frisse lucht. Als je dat een paar maanden doet neuk je ook lekkerder.

Harry.Langezwaal | 20-03-20 | 12:59 | 1

Dat zeg ik ook altijd tegen mn vette vriendinnen.

KlauwnBassie | 20-03-20 | 13:28

Dus iedereen mag lekker thuiszitten en krijgt van de overheid geld, behalve de ZZP die moeten maar aan het werk want die verdienen geen gratis geld.

Gijsbert | 20-03-20 | 12:51 | 5

Hogere beloning? U snapt het duidelïjk niet!

DeEchteWaarheid | 20-03-20 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Regering vult loon toch aan, dus wat is nu probleem met werken bij de boer?

Umberto die trotzoni | 20-03-20 | 12:06 | 3

Dat zullen we nu gaan zien.

Heiner | 20-03-20 | 12:08

Naast de aanvulling vanuit de overheid ff zwart bij de bier bijbeunen

boerk | 20-03-20 | 12:25

Iets voor Bruno ?

KlauwnBassie | 20-03-20 | 13:30

Een eindje verderop staat een huis, waar onlangs nog Poolse vrouwen werkten. Die zijn ook weg. Kansen, dames. Kansen... Stuur mij je feauteaux met heel veel cv. Regel wel wat.

Dubbelepunthoofd | 20-03-20 | 12:02

Ja joh, zijn de boeren bereid vanaf 14 euro per uur te betalen ?

The Russian | 20-03-20 | 11:55 | 5

Als jij genoeg kilo per uur steekt zit je zelfs boven 14eu per uur. Maarja dan moet je wel aanpoten en lichamelijke arbeid verrichten... De meeste slapjanussen weten niet meer wat dat is aangezien bijna iedereen zich aan het vreten houdt me elkaar adviseren en een beetje schuiven met geld.

VerganeGlorie | 20-03-20 | 12:45

@VerganeGlorie | 20-03-20 | 12:45: inderdaad, bull shit banen voor veel geld. Geen medelijden mee hebben nu. Het feit dat er nu even geen vraag is naar hun diensten geeft al aan hoe nutteloos ze zijn.

hustler01 | 20-03-20 | 13:01

@hustler01 | 20-03-20 | 13:01:
Daarbij vergeet je even de mensen die geen klussen meer hebben omdat alles dicht is? Als je je centen verdient in de evenementenbusiness of in mechanica voor pretparken bijvoorbeeld. Decorateur bent, decors bouwt, theatertechnicus bent. (En ga nu niet roepen dat volksvermaak gemist kan worden en nutteloos is, want dat is niet zo.)

wazakzegguh | 20-03-20 | 23:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang het "vangnet" solide en sterk is zal de gemiddelde Nederlander of in Nederland woonachtige buitenlander niet overwegen dit soort werk te gaan doen..

Als we dit willen oplossen is daar slechts één simpele ingreep voor nodig.

1 rol toiletpapier per geplukt kistje aardbeien.

Hentjehopeloos | 20-03-20 | 11:38 | 2

1 rol drielaags per gestoken mandje asperges.

Hentjehopeloos | 20-03-20 | 11:39

Ik heb gehoord dat communicatieadviseurs, trendwatchers en personal coaches heel goed asperges kunnen steken.

Tietmier | 20-03-20 | 11:35 | 1

Logisch, die kunnen al multilevel ingewikkeld doen.

Harry.Langezwaal | 20-03-20 | 13:01

Mensen kunnen de boeren wel de schuld geven van die lage lonen, is deels waar maar... aan de andere kant worden boeren uitgeknepen door de supermarkten (ja de grote corporaties, vriendjes van Rutte en de EU) en willen consumenten ook niet te veel betalen voor de boodschappen. Dus is een soort systeem waar je weinig aan kan doen tenzij het een soort van communistisch systeem gaat komen. En de geschiedenis heeft bewezen dat dit al helemaal niet werkt!

Moonwarrior | 20-03-20 | 11:31 | 2

Dan is het nu het moment .
De supermarkt heeft den boer hard nodig .

likmegaties | 20-03-20 | 11:37

China huurt 100.000ha in Oekraïne tbv landbouw/voedselvoorziening voor eigen bevolking. Just saying.

NumbNuts | 20-03-20 | 11:38

ZZPers die geen buffer hebben zullen wel wat moeten. Wel de boer per dag cash laten betalen, je weet niet of ie het wel betalen kan. Aan de andere kant staat de hele schilderswijk je uit te lachen. Wordt wel een dingetje deze reset...

Der alte Fritz | 20-03-20 | 11:19

Mijn dochtertje heeft vorig jaar bij die tuinder vakantiewerk gedaan. Ik zal ze zo meteen zeggen dat ze hem moet bellen om te komen werken. Ik hoop dat de regels voor kinderarbeid ook versoepeld worden.

varkensboer | 20-03-20 | 11:14 | 1

Is ie zo jong? Heeft ie een boerderij van playmobil?

Balabanov | 20-03-20 | 13:12

De overheid is het probleem. Daarom loont werken vaak niet en al helemaal niet met die schijnconstructies waarmee men onder minimumloon kan duiken.

Deflatiemonster | 20-03-20 | 11:12

Het witte goud: het komt er weer aan. Voorjaar!

Crossing_The_Rubicon | 20-03-20 | 11:07 | 4

Vind ze niet lekker, maar ging ze graag steken!

NumbNuts | 20-03-20 | 11:18

@Veldmaarschalk Sorry | 20-03-20 | 11:20:
Mn maatje en ik hebben goud geld verdiend, goed samenwerken en bergen asperges verzamelen.

NumbNuts | 20-03-20 | 11:23
▼ 1 antwoord verborgen

Nu wil ik ook aardbeien..

Vozz023 | 20-03-20 | 11:04
-weggejorist-
Ditisgeenstijlmeer | 20-03-20 | 11:04 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

Het feit dat daar om gevraagd moet worden zegt al wel weer genoeg over zzp'ers die zogenaamd zzp'er zijn omdat ze 'veel meer business gericht zijn' en 'niet voor een andere baas willen werken'. Die doen een soort werk waar we ook wel zonder kunnen.
De zzp'ers die echt werk doen zoals stucadoors en tuinmannen werken gewoon door gelukkig.

Draak uit Brabant | 20-03-20 | 10:59 | 4

Niet iedereen weet alles en positieve dingen over de agrarische sector lees je niet op MSM. Nu is het oo een tip aan de vele horecaondernemers die even met hun personeel omhoog zitten.
In tijden van nood leert men elkaar kennen.

Haberdoebas | 20-03-20 | 11:12
▼ 1 antwoord verborgen

Als je zo een kutwerk voor een paar centen moet aannemen omdat je nu al door je poen heen zit... dan ben je echt een sukkel. Al zo een grote sukkel als zij die nu 7 supermarkten moet bezoeken om een droge wafel te vinden en dan te zeuren op Twatter dat hamsteren asociaal is. Natuurlijk kan je het ook doen omdat bewegen belangrijk is. Veel plezier!

De_Veelvraat | 20-03-20 | 10:58 | 3

Je bent zelf een sukkel.

Wobbit | 20-03-20 | 11:07

Insgelijks maatje.

Rohin | 20-03-20 | 11:40

De_veelvraat, wat een foute tekst zeg. U bent duidelijk alleen maar op uw eigen kleine situatie en belangetje gefocust en geïnteresseerd. Anders zou u wel kunnen inzien dat mensen dit werk ook doen omdat ze beseffen dat het hele land nodig heeft dat het voedsel wordt geoogst en geplant. U denkt zeker dat uw voedsel in uw ijskast zich daar bevindt enkel en alleen omdat u zo'n geweldige winnaar bent.
Bovendien zou u met enig empathisch vermogen inzien dat sommige mensen niet in staat zijn om (nog niet) te sparen door omstandigheden als kinderen of pech in het werk.

stampertje85 | 20-03-20 | 13:01

Beste gaan jullie allemaal werken zodat ik mijn uitkering krijg en heel de dag kan blowen en aftrekken??

OuweOuweLekkerMauwe | 20-03-20 | 10:58 | 4

Met blow-jobben verdien je nog meer.

PisFinger | 20-03-20 | 11:11

Graag zoveel mogelijk gaan blowen in een zo kort mogelijke tijd.

NeedIsaymore? | 20-03-20 | 11:11
▼ 1 antwoord verborgen

Precies wat ik dacht toen ik dit nieuws hoorde.
Ik ben als werkgever al jaren erg cynisch over de arbeidsmarkt en dan met name over de mentaliteit. Ik hoop dat het lukt, want dat is het begin van de can-do-mentaliteit die Nederland heel erg hard nodig heeft. Ik volg dit met grote belangstelling!

pibasso | 20-03-20 | 10:57 | 1

Breek me de bek niet open. Heb ik de backoffice 7 man zitten die meteen allemaal thuis wilde werken. Wat ze daar moeten doen is mij de vraag. We zitten in de it specialisten bemiddeling en dat lift nu ook stil. De enige telefoontjes die ik krijg is zeiken over personeelsdingentjes. Gelukkig zitten alle specialisten op projecten die ze ook van huis kunnen doen dus mag niet klagen, maar iedereen legt zo makkelijk zijn problemen op andermans bord.

Zatkniss | 20-03-20 | 11:05

let maar op.. allemaal huilen over voorspelde inkomsten maar stuk voor stuk te beroerd om te gaan werken voor hun uitkering.

Leyolm | 20-03-20 | 10:57
-weggejorist-
frank4444 | 20-03-20 | 10:57 | 2

Iets zegt me dat de champignonnetjes en asperges gewoon blijven liggen in die kas. We gaan vooral de handen niet uit de mouwen steken, laat staan asperges...

Waakvlam | 20-03-20 | 10:56 | 1

I see what you did there.

overVecht | 20-03-20 | 11:04

Kudt. Komt het aspergeseizoen er weer aan? Dan ga ik wc-reiniger hamsteren... wat een meur geeft dat.

overVecht | 20-03-20 | 10:54 | 2

T'is inderdaad even wennen als je iedere dag hamburgers eet.

Crossing_The_Rubicon | 20-03-20 | 11:12

Ah. De oplossing van het tekort aan WC-papier. Je reedt afvegen met regeltjes van de regering.

Nivelleermarionet | 20-03-20 | 10:54

Helemaal geen slecht idee natuurlijk. Best leuk ook, even wat anders dan nutteloos werk als coach, marginale blogger of conceptbedenker.

beldewouten | 20-03-20 | 10:54

Oproep aan alle (meestal linkse) thuisbrouwers. Maak alcohol!
Aan machinebouwwerkers; maak beademingsapparaten!
Aan mensen handig met naaimachines, maar mondkapjes.

Einde van de Domheid | 20-03-20 | 10:53 | 6

Aan gelovigen: maak kinderen en sla je vrouw!

Balabanov | 20-03-20 | 13:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Lijkt me best leuk, lekker plukken en steken. En je hebt ook nog het voordeel: wie appelen vaart, die appelen eet!

VP732 | 20-03-20 | 10:53

Als de boeren normale NL salarissen betalen en fatsoenlijke werktijden aanhouden hebben ze kans dat er ook echt iemand komt.
Dit is het gevolg van de race to the bottom met salarissen en arbeidsvoorwaarden. Nu sta je daar in je eentje op het land.

JanVergoor | 20-03-20 | 10:51 | 3

Bij een boer verdien je meer dan in de horeca. Zeker nu iedereen met PIN betaalt.

Haberdoebas | 20-03-20 | 11:15

Als jij een reële prijs voor je eten wil betalen in de super en deze super de boeren niet uitknijpt kan de boer beter betalen. Niet dat ze dat dan zouden doen, het blijven wel boeren.

Roeieber | 20-03-20 | 12:02

@Roeieber | 20-03-20 | 12:02: volgens mij betalen we al de hoofdprijs supers gooien er teveel op willen exstra veel winst

Banenenrepubliek | 21-03-20 | 01:18

Ik zag dat de lichtgetinte jeugd in een speeltuin allemaal aan elkaar hangen. Komt wel goed met die verspreiding van corona. Als ze op school zouden zitten, dan zou het minder snel gaan.

Sitting_targets | 20-03-20 | 10:51 | 1

maar nee. Panic mode! Rutte is incompetent! Lockdown! Persoonlijk zou ik het logischer vinden om KDVs, scholen open te houden en alle winkels, op supermarkten en apotheken na, te sluiten. Avondklok invoeren. Dat is qua Corona verspreiding veel logischer dan dit!

BBRDWR | 20-03-20 | 10:54

Babbelbox,
Zeg eens, wat betaal u per uur voor een zzp prostituee?

steekmug | 20-03-20 | 10:50

Op zich zou iedereen waar nodig nu inderdaad moeten aanpakken, en de reacties met bergen commentaar, mogen straks bij de boeren met goud 1 aardappel kopen, de boeren afbranden lijkt me nu even niet slim de hamstraars mogen blikjes eten maar er moet wel eten geproduceerd worden, en ja dat zal dus door onze eigen boeren gedaan moeten worden, de import meuk gaat stil vallen als er niet snel iets veranderd, dus beter ff lief zijn voor de boeren

Idiot456 | 20-03-20 | 10:48

Ik ben ook zzp'er met plots 0,0 inkomen maar kies er nu voor om in te teren op m'n spaargeld zodat ik mijn vier kleine schoolgaande kinderen zo goed mogelijk kan ondersteunen. Voor één ouder is dat amper te doen dus alle handjes thuis zijn nu wel nodig.

Dikke Negor | 20-03-20 | 10:47 | 2

Hulde! Krijgt u niet die paar ruggen van onze overheid ter compensatie?

Crossing_The_Rubicon | 20-03-20 | 11:13

Die kinderen kunnen anders ook prima aardbeien plukken hoor.

KlauwnBassie | 20-03-20 | 13:32

Waar kan ik mij melden voor de Arbeitseinsatz? Een kamp ergens in Polen?

Dubbelepunthoofd | 20-03-20 | 10:45 | 1

Het spoor begint in Drente, hoor ik van Grossvati von Zeikhoven...

F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:46

Zzp-ers in nederland halenhier natuurlijk hun neus voor op, dit lijkt teveel op werk

TDB | 20-03-20 | 10:44 | 1

Natuurlijk zijn niet alle ZZP-ers zo, maar veel wel.
En nu komen de graaiers opdagen, KLM, Shell, Unilever en nog veel meer vriendjes van de VVD.
Nog geen dag was bekend dat er geld naar de economie gaat en ze begonnen al te janken.

loekdeleeuw | 20-03-20 | 10:53

Gemert? Ik wil best de handen uit de mouwen steken, maar ik weet niet of het verstandig is om me in de brandhaard van raar pratende carnavalcorona-verspreiders te begeven.

Ad Hominem | 20-03-20 | 10:43 | 1

Ach, doe's gek...

F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:44

Werken met je luie flikker... en geen gelul van "ik wist het niet"........ zo'n dagje asperges steken daar kikkert een mensch wel van op....... lekker in de buitenlucht......

grapjasz | 20-03-20 | 10:41 | 3

Het schijnt vooralsnogh in kassen te zijn...

F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:45

En je kunt best 1,5 of 2 meter afstand houden tijdens asperges steken.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:47

@F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:45: Asperges in kassen? U komt niet veel van uw zolder begrijp ik.

Crossing_The_Rubicon | 20-03-20 | 11:14

Ik ben een typische loonslaaf met een goed salaris. Maar als ik ZZP'er was dan had ik elk baantje waar nu tekorten in zijn aangepakt. Van helpen in de tuinbouw tot in de zorg. Desnoods als aanvulling op een eventuele uitkering.

Indoneesje | 20-03-20 | 10:41 | 9

@Coronapleepapier | 20-03-20 | 10:49: Ja dat de overheid het zo geregeld heeft voor mensen in vaste dienst van werkgevers kan ik weinig aan doen. Genoeg ZZP'ers bij mijn werk die in vaste dienst waren, zelf zijn weggegaan en voor dubbel tarief terugkwamen. Sorry, maar dat is een risico wat sommige ZZP'ers nemen. Verder snap ik niet echt wat er met het laatste bedoeld word, want de regeling die er nu komt voor ZZP'er word mede betaald door de mensen die van loonstrook tot loonstrook leven.

Indoneesje | 20-03-20 | 11:08

@BBRDWR | 20-03-20 | 11:06: Veel ZZP mensen kiezen hier niet voor, hebben ook geen oudedag voorziening zoals de mensen in loondienst. Als je bijv. ontslagen bent in de crisis rond 2010 en ouder was dan 35 jaar nam niemand je meer aan. Enige wat dan overblijft is ZZP'er worden, met alle financiele gevolgen van dien. Is wel heel kort door de bocht om dan te stellen dat iedere ZZP'er er zelf voor kiest. Buiten dat betaalt ook iedere ZZP'er keurig zijn loon,- en omzetbelasting, BTW afdracht etc etc. Die mensen kan je toch niet in de kou laten staan omdat je zelf het geluk hebt in loondienst te zijn?

Waakvlam | 20-03-20 | 11:30

@Waakvlam | 20-03-20 | 11:30: Ik ben ook niet tegen de voorgestelde maatregelen voor ZZPers. We moeten er allemala een beetje voor elkaar zijn op het moment. Maar wel in perspectief. OVerigens blijft het een keuze. Ik weet niet waar u zelf woonachtig bent, maar hier in het oosten is het lastig goed personeel te vinden, met name in de tech-sector. Dus mensen die in het westen zich gedwongen voelen als ZZPer te werken in een sector als die, kunnen natuurlijk overwegen naar het oosten te komen. Dat is natuurlijk heel lastig en ik zou ook snappen da tje dat niet doet, maar daar zit ook een deel van de keuze. Het is niet: ik krijg geen baan dus ik wordt ZZPer ook al is dat financieel niet echt prettig. Je kunt ook kiezen: ik krijg hier geen baan, dan probeer ik het elders. Dat is echt een mentaliteitskeuze. Niet iedereen staat daar voor open, maar het is wel degelijk een overweging. Alleen sommigen maken die overweging nooit.

BBRDWR | 20-03-20 | 11:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is vreemd te zien dat veel ZZP'ers verwachten gecompenseerd te worden (sociaal minimum vinden ze niet genoeg) wanneer zij in de problemen komen, maar wanneer anderen in de problemen komen door dit corona-virus "moeten ze maar meer betalen" roepen.

Mr. C | 20-03-20 | 10:39 | 8

@Crossing_The_Rubicon | 20-03-20 | 11:15: Dat is prima. Maar zou dit aannemertje of garagehoudertje ook 52,50 verdienen als hij een loonslaaf-aannemertje zou zijn? No friggin way. Dat is het hele punt. Kijk ook naar die tal van 'consultants', die jarenlang in ICT clubs hebben gewerkt, dan ontslag nemen en zich weer laten inhuren als consultant, voor 2x het uurloon. Alles boven dat 1x uurloon is dus voor reserves. Niet voor een boot, 3e vakantie of groter huis. Dat kan pas als de reserves er zijn. Kun je dat niet opbouwen, dan is je business niet gezond genoeg. Misschien wat simplistische conclusie, maar is misschien wel zo.

BBRDWR | 20-03-20 | 11:22

@fast eddy | 20-03-20 | 10:43: Dan heb je vast de verhuurder al aangesproken dat je wel rekent op coulance ?

Mr. C | 20-03-20 | 11:27

@BBRDWR | 20-03-20 | 11:22: "Alles boven dat 1x uurloon is dus voor reserves" Uit deze quote blijkt dat je niet veel kaas hebt gegeten van wat een ondernemer allemaal moet afdragen van dat uurloon. Loonbelasting, omzetbelasting, BTW afdracht, evt materiaal en/of producten, huur bedrijfspand, vervoerskosten etc. Dan blijft er nog maar vedomd weinig over van je € 54,50 hoor

Waakvlam | 20-03-20 | 11:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Is dat ook gewoon 220 euro per uur? Kan anders wel iets inleveren hoor, 180 is prima.

John McClane | 20-03-20 | 10:38 | 2

Als jij straks in de supermarkt 4x de normale prijs voor een kiloknaller betaald is dat geen probleem.

Dutch_Holland | 20-03-20 | 10:40

Mervouw Eparchus is thuis al dagen aan een asperge aan het trekken. Thuiswerken is best oké.

Eparchus | 20-03-20 | 10:38 | 2

Pas maar op dat ze er niet achterkomt dat je asperges steekt.

Mr_Natural | 20-03-20 | 10:39

Ik doe niet mee met corona, heb gewoon een snipperdag......... nog niet en nog wel dan he?

Ben5570 | 20-03-20 | 10:50

Alle Polen terug naar Istanbul dus. Wilders. Wat een held.

TheBurnerMan | 20-03-20 | 10:37

Toen vorige week al mijn werk als sneeuw voor de zon uit mijn ZZP agenda verdween. Ben ik diezelfde dag nog begonnen bij de lokale fruitteler. Ook om de rede dat ik nog wat om handen heb en niet hele dagen thuis mezelf zielig ga lopen vinden, zoals ik veel van mijn collega’s zie doen. Ik snap dat niet iedereen dit kan doen vanwege kinderen of anders, maar er is genoeg te doen als je wil.

Her Le Beau | 20-03-20 | 10:36 | 3

U bent een voorbeeld hoe de Nederlandse mentaliteit hoort te zijn. Maar in tijden van crisis lijken teveel mensen het hoofd te verliezen. Want dan komen ze erachter dat wat ze verkopen of doen gewoon gebakken lucht is.

Indoneesje | 20-03-20 | 10:43

Heel goed Her Le Beau!

VP732 | 20-03-20 | 10:50

@Indoneesje | 20-03-20 | 10:43: Inderdaad. In tijden van crisis gaan ze smeken bij een overheid of ze verplicht in hun huizen mogen worden opgesloten. Hahahaha krankzinnigen.

TheBurnerMan | 20-03-20 | 10:53

Pas maar op de arbeitseinsatz afdeling van D66 komt je halen!

boerenvla | 20-03-20 | 10:35

Heeft labbekakker Hans de Boer zich al aangemeld?

litebyte | 20-03-20 | 10:32

Asperges pas na 15 mei, die kastroep is niet te vreten.

kwark001 | 20-03-20 | 10:32 | 4

@5611 | 20-03-20 | 10:46: Maar nee, bij nachttemperaturen van 12 gr. beginnen ze pas op te komen.

kwark001 | 20-03-20 | 10:49

@5611 | 20-03-20 | 10:46: Asperges (uit de koude grond) steken gaat door tot 21 juni. En begint zodra het wat zonniger en dus warmer wordt.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:51

Zit tegenwoordig verwarming in de grond, lekker frisse buitenlucht.

gristen | 20-03-20 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

Gezellig met een man of 40 aardbeien plukken,en na 2 weken weer 40 nieuwe plukkers..

luctor.et.emergo | 20-03-20 | 10:31 | 1

Hoge luchtvochtigheid. Corona houd van je.

schoon-schip-maken | 20-03-20 | 10:34

Ik heb plantjesallergie. Ik moet even overslaan.

Leptob | 20-03-20 | 10:31 | 1

Ja ja.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:56

Waarom ook niet, we hebben (beroeps)werklozen genoeg in dit land.Facebook staat vol met virtue signaling berichtjes van linkse miepjes, maar heb echt de indruk dat met deze crisis des te meer mensen maar het hoofdje laten hangen en wat gaan lamballen de hele dag. Er is genoeg te doen mensen, hup hup.

Le Roi | 20-03-20 | 10:30 | 2

Neem een voorbeeld aan jezelf, kom van die zolderkamer af! Desnoods hier bij me in de kinderopvang

litebyte | 20-03-20 | 10:34

Klinkt als veel werk. Ik ga denk ik voor de Wiebes premie.

Blasfemie | 20-03-20 | 10:30

kost ik toch 60 euro per uur. wil ie me dan toch ?

newray | 20-03-20 | 10:29 | 2

Als hij me betaald in aardbeien maakt ie meer kans dan in euro's.
Handel is handel en dat doe ik liever zelf.

schoon-schip-maken | 20-03-20 | 10:32

Met of zonder?

beldewouten | 20-03-20 | 11:12

Mooi baantje voor WimLex, klompen aan en asperges steken.

RickRD | 20-03-20 | 10:28

Als hij nou een paar grijpstuivers meer had betaald voor Nederlands personeel...

SynthetischBismut | 20-03-20 | 10:28 | 5

Door verminderde import is de prijs van Hollandse courgettes al verdrievoudigd.

witwas | 20-03-20 | 10:47

@witwas | 20-03-20 | 10:47: Over een maandje haal ik die uit eigen tuin. Van 1 plant heb je zo'n grote oogst, daar kun je echt niet tegenop eten. Soms laat ik ze tenslotte maar uitgroeien en haal er dan de zaden uit voor het volgende jaar. Dan snij ik de courgettes in stukken, kook ze en dan gaan ze portie voor portie door de hondenbrokken. Mijn honden smullen daarvan. Heb courgettes gehad van 3 pond per stuk, echte joekels.

Lupuslupus | 20-03-20 | 11:00

@Dutch_Holland | 20-03-20 | 10:43: Als Jumbo als afnemer de enige is die het tarief bepaalt, dan zijn al die boeren ook maar schijnondernemers. Verkapte loonslaven van de afnemer.

SynthetischBismut | 20-03-20 | 11:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Vroeger werden er nog wel eens werkelozen voor geronseld... maar uit mijn tienerjaren weet ik nog wel, werken bij de boer is altijd leuk! Boontjes plukken, tomaten, gladiolen, witlof, rabarber natuurlijk, onkruit wieden, kheb het allemaal gedaan op het pittoreske Nationaallandschapseiland. Tis dat ik even wat gerugblessuurd ben, anders zou ik zo weer gaan. Overigens hoorde ik gister van een bevrinde inmiddels geprnsioneerde boer, dat het armoe wordt voor de boeren. Er wordt vooral voor de export geteeld, en die is stil aant vallen. Voor de binnenlandse voedselvoorziening is er genoeg, maar hij verwacht dat we terug zullen keren naar een vooroorlogs consumptiepatroon...

F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:28 | 1

Maar wel met biologisch recyclebare voedselbonnen, anders wordt Greta boos.

Nivelleermarionet | 20-03-20 | 11:01

Best een goed plan maar dan moet je wel in de buurt wonen en niet 200 km verderop. Want een reistijd van 4 uur per dag is toch echt niet te doen.
En het is natuurlijk ook nog zo dat als je WW hebt, de paar centen die je met ècht hard werken (in de kassen of whatever) hebt verdiend, van de uitkering worden afgetrokken. Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan. Maar deze situatie maakt tenminste duidelijk dat Nederland alleen goed is voor de Polen als die geld kunnen verdienen maar in tijd van nood trekken ze aan hun knieën en laten ze de werkgevers waar ze hun geld verdienden, barsten. Als ik kon zou ik best een paar uurtjes per dag gratis in de kassen willen werken, hoef ik niet eens wat voor te hebben. Gewoon om te helpen maar het is echt veel te ver weg.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:28 | 3

Mwah, je kan vast wel in de nu leegstaande stacaravan van die Polen achter op het boerenerf suffen doordeweeks...?

F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:30

Je kunt daar ook overnachten hoor. Die Polen gingen ook niet elke middag naar huis.

hoejeheette | 20-03-20 | 10:31

Dit, Lupus. Een paar uur fysieke afleiding per dag is een cadeautje nu.

MickeyGouda | 20-03-20 | 10:38

Ik ben blij dat de Poolse chauffeurs van mij gewoon nog even blijven. Het helpt als je ze wat extra beloond in deze tijd...

42 | 20-03-20 | 10:27 | 4

Anders staan ze toch maar dagen te wachten voor de Duits-Poolse grens. Bij u hebben ze nu tenminste nog de zekerheid van eten en een beetje normale hygiène. Dat is voor de grens allemaal niet zo logisch meer. Bovendien staan ze daar al kilometers ver voor de grens al stil. Niemandsland...

F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:36

@F. von Zeikhoven | 20-03-20 | 10:36: Een paar dagen geleden was het chaos daar aan de grens. Als ik nu op het filekaartje van Duitsland kijk valt het wel mee.

5611 | 20-03-20 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

Zou het misschien een idee zijn om binnengedobberde apothekers en astronauten om te scholen tot tomatenplukkers? Ze hebben immers al ervaring met uitkeringen plukken. En """jongeren""" inzetten als aspergesteker? Die hebben immers al ervaring met steken.

Nivelleermarionet | 20-03-20 | 10:26 | 4

@BBRDWR | 20-03-20 | 10:28:
Welke folder bedoelt u precies? Die van de mensensmokkelaars of die van GL en D666?

Nivelleermarionet | 20-03-20 | 10:31

Ja zeg, kom. Daarvoor zijn ze niet naar hier gekomen.

Heiner | 20-03-20 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ben zelf van de dierenpartij. Verdrietig nieuws voor de dierenpartij. Stop het boerenbedrijf, da’s helemaal uit de tijd en overbodig, We hebben supermarkten genoeg. Stop contant geld!

RickTheDick | 20-03-20 | 10:26 | 2

Klopt wat u zegt. Vanmorgen nog gekeken, vlees en brood komt uit de supermarkt. Boeren zijn fake news.

Nivelleermarionet | 20-03-20 | 10:28

Dierenpartij is zo niet van deze tijd.

basweetutwel | 20-03-20 | 10:36

Nee beste fruit/groentetelers, in dit land voorlopig een gepasseerd station, hooguit nog wat scholieren beschikbaar.
In Noord-Limburg zijn inmiddels 1500 Polen vertrokken en die komen in 2020 niet meer terug. De werkelijke staat van dit verkwanselde verwende land wordt spoedig zichtbaar.

grindbak | 20-03-20 | 10:26 | 2

En dan mag je nog blij zijn dat die boeren nog niet het land uitgepest zijn. Nu heb je nog een kans.

hoejeheette | 20-03-20 | 10:30

Als ik de werkgever van die 1500 vertrokken Polen was hoefden ze nooit meer terug te komen.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:30

Boeren en burgers zij aan zij in crisistijden, dat zou toch mooi zijn.

MickeyGouda | 20-03-20 | 10:25

Maar ... dit toont eigenlijk toch gewoon aan dat

- NLse arbeiders inderdaad weggeconcurreerd worden door EU gesubsidieerde arbeidsconstructies waardoor NLs personeel "te duur" is?
- in de Landbouw de arbeiders uitgeknepen worden?
- wij in NL eigenlijk ook prima zonder al die arbeidsmigranten kunnen?

Of ben ik nou gek?

gaffelbaard | 20-03-20 | 10:25 | 2

U hebt helemaal gelijk, u bent niet(!) gek. Na deze crisis hebben we geen arbeidsmigranten meer nodig want toen ze hard nodig waren lieten ze ons barsten. Mogen ze zodra we opgekrabbeld zijn gewoon wegblijven.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:33

Ja
Ja
Ja

Ja

de visser | 20-03-20 | 10:46

Ik weet niet of het oftopic is, maar is Youp al beter, de man zit natuurlijk ook werkeloos thuis, en aardbeien plukken is natuurlijk een prima optie.

Coronapleepapier | 20-03-20 | 10:25 | 2

Nee, Youp ligt in het ziekenhuis.

Nuchternederland | 20-03-20 | 10:35

Was te verwachten. 'Ga maar fatsoenlijk betalen'. Zijn dit ook de mensen die gisteren riepen dat het van levensbelang was dat in Nederland mondkapjesfabrieken moesten zijn, en dat we meer maakindustrie moesten hebben. Zodat al die verwende hollanders kunnen zeiken dat ze toch wel 13 euro per uur willen voor aardbeien plukken. Sorry hoor, maar dat gaat dus niet.

BBRDWR | 20-03-20 | 10:23 | 10

Jij denk echt dat die tuinders 13 euro per uur betalen?

2004, 6 euro per uur. www.ncpn.nl/manifest/2005/02/polen.ht...
2013, 500 euro per maand nos.nl/artikel/460910-schijnconstruct...
2019 Polen zijn te duur, dus zoeken ze nu Fillipijnen. www.trouw.nl/nieuws/de-nieuwe-poolse-...

Kijk, de overheid gilt altijd dat "we" arbeidsmigranten nodig hebben. Dat is een leugen. De waarheid is: veel werkgevers zijn niet bereid hun personeel het minimumloon(of meer) te betalen, en zoeken daarom allerlei arbeidsconstructies op zodat ze hun personeel legaal kunnen uitknijpen, onderbatelen wegkomen met arbeidsdiscriminatie van NLse werkzoekenden.

gaffelbaard | 20-03-20 | 10:41

@BBRDWR | 20-03-20 | 10:40: Als we een beetje capabele regering hadden gehad hadden ze die mondkapjes al maanden geleden ingekocht, laat ze beginnen met dat RIVM dicht te gooien, voor de bespaarde 350 miljoen per jaar kun je heel wat mondkapjes kopen en is het bovendien geen rocked science om het begrip "strategische voorraad" te bevatten. Verder begrijp ik dat u graag zou willen dat twee ouders samen voor 2400 euro bruto aardbeien gaan plukken om hun gezin te onderhouden, ik geloof niet dat ik voor dat soort negentiende eeuwse ideetjes de staat met meer dan de helft van m'n inkomen gespekt heb.

zwellevertje | 20-03-20 | 10:52

@gaffelbaard | 20-03-20 | 10:41: Ik zeg toch juist dat tuinders dat echt niet gaan doen? Het is een economisch-ethisch dilemma. Eigenlijk zou je inderdaad een minimumloon moeten betalen en dat verrekenen in de prijs voor en bakje aardbeien. Alleen zal een jumbo of AH niet OK zijn met 5 euro per bakje inkoop (arbitraire prijs), want als zij daar nog marge op moeten zetten, dan gaat de consument niet kopen. Kortom, de consument is eigenlijk de bepalende factor. Ik zou, net als met bijvoorbeeld koffie of chocola of kip, of koeienvlees, bereid zijn om als ik bepaalde garanties heb dat werknemers fatsoenlijk beloond worden en omstandigheden goed zijn, meer te betalen voor lokaal/duurzaam vlees, fruit of groente. Alleen hoe hou je dat in de gaten, hoe bestraf je fraude, hoe handhaaf je dat? Uiteindelijk zijn er altijd weer figuren die hier misbruik van gaan maken. Daarom ben ik groot voorstander van: steun je lokale boeren en telers. Die ken je, daar weet je waar je aan toe bent. En daarom ben ik tegenstander van globalisering op dit soort vlakken. Als je het uit het oog verliest wordt het een puinhoop. Ik verdien goed, dus ik kan prima een 10tje per kilo betalen voor kip. Als daarmee dierenwelzijn en personeel gegarandeerd is. Hoe weet ik dat zeker?

BBRDWR | 20-03-20 | 10:53
▼ 7 antwoorden verborgen

De toeter.
Als ik 3 weken dicht ga en werk een weekje hou ik meer over dan een maand voor een ander buffelen.

Nono, deze jongen werkt niet voor andermans broekzak.

schoon-schip-maken | 20-03-20 | 10:23 | 5

Hier nog een.
Nu word op tv geroepen dat iedereen massaal VRIJWILLIGERS zoekt, om te helpen in de zorg

Je dacht toch zeker niet dat ik dat gratis ga doen.

Al die zorgverzekeraars en ziekenhuis zijn stinkend rijk.

Ik wil best helpen, maar alleen als ik daarvoor betaald word. Met gevarengeld erbij aub, want ik zal meer risico lopen een in potentie dodelijke ziekte krijgen en daar mag best wat extra's tegenover staan.

P.s. sowieso vind ik dat onbetaald vrijwilligerswerk afgeschaft moeten worden. Het is arbeidsuitbuiting!

gaffelbaard | 20-03-20 | 10:46

De eerste eerlijke zzper heeft zich gemeld, dank daarvoor

TDB | 20-03-20 | 10:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ZZP-er mankeer je niets aan de handjes (wel elders, anders was je nooit ZZP-er geworden), dus chop chop, aan het werk!

kapotte_stofzuiger | 20-03-20 | 10:23 | 3

Aldus een loonslaaf.
De arremoe.

schoon-schip-maken | 20-03-20 | 10:24

Vele ondernemers die het nu niet gaan redden, heel vervelend. Dat zijn tijden van crisis. Andere ondernemers zijn daar dan weer op voorbereid. ZZP-erts die geen buffers meer hebben in moeilijke tijden verdwijnen ook. Helaas pindakaas.

stekkerinjeoor | 20-03-20 | 11:10

*zucht* An die Arbeit is alweer lang deaud. De coronacrisis blijft hem in ieder geval gespaard.

illuvatar | 20-03-20 | 10:22

Mijn boreale leverancier werkt alleen met Hollandse schooljeugd, die wil geen “boetenlanders” op zijn land.

Klinisch dood | 20-03-20 | 10:22 | 1

Heel goed.

Lupuslupus | 20-03-20 | 10:35

Prima, iedereen die een uitkering als ZZPér claimt mag een paar uurtjes ergens aan de slag.

tiku99 | 20-03-20 | 10:21 | 2

Ben je niet goed?
Dan kan ik toch beter zelf aan de bak?
Werk zat maar geen zin om als verspreider de functioneren tussen de verschillende klussen door.
Waarom zou ik dat voor een ander dan wel doen?

Amoebe.

schoon-schip-maken | 20-03-20 | 10:26

@schoon-schip-maken | 20-03-20 | 10:26: je snapt het niet. de zzpérs die het zelf wel kunnen regelen hebben ook geen bijstand nodig.. de rest gaat maar iets voor de samenleving doen ofzo in ruil voor dat geld.

tiku99 | 20-03-20 | 10:51

Tuurlijk, alle ZZPers staan te springen om voor een stukloon, voor omgerekend een eurootje of zes, zeven per uur aardbeien te gaan plukken. Nu is er niks mis met werken voor je geld maar dit soort vrijwillige uitbuiting zou je gewoon niet meer moeten willen als samenleving. Kijk, dat buitenlanders de miljonair uit kunnen hangen met dat uurloon in hun eigen land wil nog niet eggen dat dat voor NLers ook zo is.

zwellevertje | 20-03-20 | 10:21 | 4

Wat is hier uitbuiting aan? Je hebt toch een keuze om hierin mee te gaan? Een keuze snel gemaakt als je als ZZP`er (of anders) volledig zonder inkomsten komt te staan, me dunkt.
.
Juist die mindset dat de overheid/de rest van de maatschappij maar altijd voor jouw (financiële) keuzes en problematiek moet krom liggen, is de reden dat we structureel zo'n boel werk en tegelijkertijd een heel leger (beroeps)werklozen hebben. 1+1=2.

Le Roi | 20-03-20 | 10:43

@Le Roi | 20-03-20 | 10:43: Ik ben geen ZZP er maar gewoon kleine ondernemer ergens in het buitenland, voor mij geen WW of wat dan ook bij inkomsten derving maar misschien een beetje compensatie als we geluk hebben, mag dat? Ik heb daar jaren voor betaald?

zwellevertje | 20-03-20 | 11:04

@zwellevertje | 20-03-20 | 11:04: Dat gun ik je van harte, maar daarentegen als je echt in zwaar weer zit en je hebt dat geld hard nodig én je bent gezond, zou ik niet weten waarom je een dergelijk aanbod niet zou moeten aannemen. Ik heb letterlijk nog nooit een week thuis gezeten (op vakanties na) tijdens mijn werkende bestaan.

Le Roi | 20-03-20 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ja. Ga maar fatsoenlijk betalen dan, aardbeienteler uit Gemert...

Enter Yeti | 20-03-20 | 10:20 | 5

@Enter Yeti | 20-03-20 | 10:38: die boer krijgt misschien 60 CT voor dat bakje, als je nog nooit iets gezien hebt van de wereld je Amsterdamse bubbel barst binnenkort

Idiot456 | 20-03-20 | 10:43

@Enter Yeti | 20-03-20 | 10:38:
Dacht jij dat de boer zijn eigen prijzen bepaald?
Dat doen de grootgrutters wel voor hem.

Kapitein Sjaak Mus | 20-03-20 | 10:44

@Kapitein Sjaak Mus | 20-03-20 | 10:44: helaas heeft u gelijk

Banenenrepubliek | 21-03-20 | 01:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu nog afnemers vinden voor al die producten.
Maar ach kleinigheidje hou je altijd.

Miezerig | 20-03-20 | 10:18 | 1

Lege supermarkten (nog steeds) moeten toch gevuld worden.

Coronapleepapier | 20-03-20 | 10:20

Poolse seizoensarbeiders omdat hele stadswijken vol oosterlingen al 4 generaties op onze uitkeringen zitten te luieren.

Madame Poitiers | 20-03-20 | 10:18 | 2

Dit. En ze spugen ook nog op ons.

Normpje | 20-03-20 | 10:22

Psies.

kwark001 | 20-03-20 | 10:32

Boeren moesten toch deaud omdat zij de oorzaak waren van de CO2 apocalyps?

Osdorpertje | 20-03-20 | 10:18

Iets voor hamsteraars. Pakken wat je pakken kunt.

Normpje | 20-03-20 | 10:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken