Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ozutok (GL) boos om biologische term 'allochtoon'

Tering die is DOM hee

Hahaha Nevin Ozozootuktok HOU OP MET ONS HOOR. Boos om het woordje 'allochtoon'. En dan niet eens in de zin van 'Nevin Ozutok is een allochtoon', maar gewoon in de zin van 'Geef wilde, autochtone bomen en struiken in Nederland een toekomst'. Het woordje 'allochtoon' valt niet eens in dat artikel. En zelfs áls dat al zou zijn is het gewoon klas 1 vmbo kader biologie. Dit is niveautje BIJ1 in de absolute overdrive. We verbazen ons echt helemaal nergens meer over bij die gozers van GroenLinks en we wachten rustig op een motie tot afschaffing van de kleuren bruin en zwart, maar dit is wel een verdrietig dieptepunt.

PS. We hebben een gloednieuwe app

Een app met pushnotificaties. Gebruiken we niet zo irritant vaak als die clickbaiters van AD, Tele en RTL. Maar is wel nuttig bij levensbedreigende Des Doods Situaties als het coronavirus. Dus installeer de GeenStijl App voor iOS via de App Store en voor Android via de Play Store, en blijf als eerste op de hoogte van de stijlloze #sickbait.

Reaguursels

Inloggen

wel knap dat de partij van de bijzaken zichzelf toch elke keer op elk vlak zo ongelooflijk belachelijk kan maken, heeft vast iets met intelligentie te maken...

lagelander | 17-03-20 | 13:02

Typisch GroenLinks: altijd bezig met hoogdzaken die ertoe doen. Not.

Feitenpliesie | 17-03-20 | 07:28
-weggejorist-
Kaan78 | 17-03-20 | 06:54

Wij hebben het altijd over vreemde exoten

Lt-Kol Kilgore | 17-03-20 | 06:47 | 1

Correctie, invasieve exoten moest dat zijn.

Lt-Kol Kilgore | 17-03-20 | 07:03

Ik was benieuwd bij welke kleine faalgemeente zij raadslid is, maar wat blijkt: "Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal sinds 2016".
Nondeju zeg, alleen maar verliezers met zo iemand. Kom op GL, we zijn inmiddels toch wel het stadium voorbij dat je koste wat kost een token-allochtoon op zo'n hoge plek moet zetten? Is ook beschamend voor de mensen die er wel dankzij inspanning en verstand zitten.

Bulloch | 16-03-20 | 23:19 | 1

het ergste is dat deze faalmiep in een tijd waarin het ergste ons overkomt met dit soort geneuzel aan komt kakken. Totaal ongeschikt (zoals we al wisten want GL)

langzullenweleven | 16-03-20 | 23:27

Vreemd, als je een citaat van Reve gebruikt over een brandende poppenwagen die een kutwerk binnengereden mag worden , word je weggejorist bij GeenStijl. Wat een misplaatste correctheid op dit podium.

Drs. Paco P. | 16-03-20 | 22:39

Als "wilde" nu gekoppeld werd aan "allochtone" bomen en struiken, dan was de hel helemaal los.

geile pater | 16-03-20 | 22:23

Mooi. Kunnen we dan nu ook rekenen op de stem van GL tegen stikstofmaatregelen om de vervanging van lokaal oververtegenwoordigde soorten te bevorderen?

Oh nee, wacht, dat is al compleet dichtgetimmerd. Stomme doos...

Pierre Tombal | 16-03-20 | 22:18

Zo die zingt nu wel een allochtoontje lager. Gie gie gie das lache zeg Edgar

Carlos_I | 16-03-20 | 22:11

Laten we nieuw woord gebruiken: over-moraliseren.
Zeg Nevin Ozutok.
Je projecteert termen zoals ze gebruikt worden voor mensen op planten.
Planten doen niet aan zwarte piet en racisme en dat soort dingen.
Bovendien is allochtoon en autochtoon een heel gewoon Nederlands woord.
Ook al zit er een krampachtige spastische moraal aan vast die van dingen die geen probleem waren een probleem maakt, en die je dus ook niet oplost omdat het geen probleem is.
Je kan ook een ander woord ervoor kiezen, maar dat maakt niet uit als je het over dat onderwerp wil hebben. En dat onderwerp gaat over planten die nog niet in Nederland voorkwamen en nu wel. Dat komt voor ja.
Nou en.

kloopindeslootjijook | 16-03-20 | 21:58

De tulp is Murks Allochtoon.

IndoFortuyn | 16-03-20 | 21:51

Lol, zeggen dat ze “groen” is en falen bij de eerste biologische vraag. Moge de Corona haar overkomen zoals de Minpres zo stuitend verwoordde.

ristretto | 16-03-20 | 21:31

Er zijn meerdere boeken verschenen waarin haarfijn wordt uitgelegd dat de komst van " allochtonen "i n de laatste 50 jaar een enorme kostenpost heeft opgeleverd. Zetten we alle plussen en minnen naast elkaar dan is de rij minnen vele malen langer.

Stratum | 16-03-20 | 21:29

Domme allochtoon! (Ja hier mag je je boos om maken, haha)!

Montesquieue | 16-03-20 | 21:07
-weggejorist-
Ghibli | 16-03-20 | 20:26

wat een oerdom volk toch die lui bij groen links!

langzullenweleven | 16-03-20 | 20:24

Is het tegenwoordig ook al "weg met onze natuur"?

Patatter | 16-03-20 | 20:16

Witte bes met niet-westerse achtergrond???

Rechtsdraaiend | 16-03-20 | 20:06

Ik ga voor in- en uitheems.

swassannuf | 16-03-20 | 19:19 | 2

Ja, dan kan gaan ze weer zeuren dat dat te 'koloniaal' klinkt.

gaffelbaard | 16-03-20 | 19:31

@gaffelbaard | 16-03-20 | 19:31: Inheems, ook wel oorspronkelijk inheems, is een biogeografische statusaanduiding en betekent dat een taxon (meestal een soort) van nature (dat wil zeggen spontaan en zonder menselijke invloed) in het gebied voorkomt. Het woord heeft zowel betrekking op flora als op fauna.

Toch echt de juiste term.

Jafco | 16-03-20 | 22:10

Man man man wat een ogelovelijke muts met het IQ van een visstick.
Hebben we niks anders te doen dan lopen te urineren over eenvoudige nederlandsche woorden.

Goed dat ze een rozebottel laten zien , de zaadjes geven je een ongelovelijke jeuk net zoals deze mevrouw van Groenslinks.

glupko kurac | 16-03-20 | 19:19 | 2

Verschrikkelijk slechte timing, afkomstig van een micro brain.
Drammen - Nu! even! niet!

Nederlandop1 | 16-03-20 | 20:07

Ooit was allochtoon gewoon een woord, een duiding. Negatieve luchtje hebben "ze" er zelf opgeplakt. Wat is Nederland er op vooruit gegaan dankzij "hen". Kuch. En neen, dat is geen coronakuchje....

Lorejas | 16-03-20 | 19:07 | 4

Ik ben van de generatie die ze leerden dat je 'allochtoon' moest zeggen want 'buitenlander' vonden ze toen te discriminerend.

gaffelbaard | 16-03-20 | 19:37

medelander was het volgens mij in mijn tijd

Lokii | 16-03-20 | 20:13

@Baron-barry | 16-03-20 | 19:33:
Ik kom nog uit de tijd waarin roetmop of zwartjoekel geaccepteerde termen waren. Ik heb hierdoor minder moete met het gebruik van de term autochtone struiken.

JanVergoor | 16-03-20 | 20:30
▼ 1 antwoord verborgen

Mee eens. Ipv. allochtone soorten zeggen we namelijk in de ecologie "invasieve soorten". Dat dekt de lading beter.

Zzzzooooffff | 16-03-20 | 18:59 | 3

En autochtoon heet in de biologie inheems of endemisch. Mag ook al niet. Niet inclusief genoeg.

Synecdoche | 16-03-20 | 19:18

En wereldwijd is men het er mee eens dat je daar nu eindelijk wat aan moet doen, althans de water gebonden varianten. Na 40 jaar geouwehoer eindelijk actie ondernomen.
www.imo.org/en/OurWork/Environment/Bal...

Cue_The_Deer | 16-03-20 | 20:20

Tis maar wat je belangrijk vindt, je moet toch wat als je parade paardjes in het niet verdwijnen bij de actuele situatie in dit land, waar EQ gaat bepaald of je het redt of niet.

Umberto die trotzoni | 16-03-20 | 18:57

Toen een of andere doos in de TK met de allochtoon kwam aan zetten dacht ik al, hoelang zal het duren voor ze die naam ook naar gaan vinden.
Al noem je ze majestijd, dan nog zal dat na twee jaar wrang kinken.

NatNiks | 16-03-20 | 18:50 | 2

ij ei

Openbaar Mysterie | 16-03-20 | 18:53

@Openbaar Mysterie | 16-03-20 | 18:53: één. term. aanzetten. ei+t. klinken. (Kut hè, verbeterd worden!)

VBO_B_Niveau | 16-03-20 | 21:43
-weggejorist-
Drs. Paco P. | 16-03-20 | 18:50

Zullen we de termen inheems en exotisch weer invoeren? Speciaal voor de kneusje van groen slinks

Nuuk | 16-03-20 | 18:48

Schitterend: termen wordt gebruikt. Patat, we zijn er weer!

Murk Ratte | 16-03-20 | 18:44

Eerst gebruikten we "Buitenlanders". Maar dat kreeg een negatieve bijsmaak omdat we het associeerden met de negatieve aspekten van de buitenlanders.
Toen gebruikten we "allochtoon", maar dat kreeg een negatieve bijsmaak omdat we het associeerden met de negatieve aspekten van de allochtonen
Toen gebruikten we de term "Medelanders", maar dat kreeg een negatieve bijsmaak omdat we het associeerden met de negatieve aspekten van de medelanders.
Toen gebruikten dwe de term "Mensen met een migratie-achtergrond, maar dat kreeg een negatieve bijsmaak omdat we het associeerden met de negatieve aspekten van de migratie-achtergrondiers.

Ziet u het patroon?

Voor mij is een Turkse secretaresse een secretaresse. Een Antilliaanse verpleegster een verpleegster. Zodra je je primaire identiteit uit het "allochtoon"-zijn haalt, moet je je niet verbazen als mensen je daarop aanspreken. Dus Ozutok is blijkbaar een allochtoon. Niet een politica die ergens voor staat, maar een beroeps-allochtoon. Zielig.

ParadiseLost | 16-03-20 | 18:43 | 2

Er is geen begrip voor ons zegt de buitenlandse allochtoon met een migratie achtergrond omdat de turkse bruiloft werd verboden. Nu speelt hij op zielig, zoals we ze eigenlijk kennen, het boven de autoriteiten staan en spelen met levens. Doen ze maar in Idlib.

Jezusaapje | 16-03-20 | 18:58

Inderdaad een klassiek patroon: een bepaalde term heeft een negatieve associatie, en de onnozele gedachte is dat je die associatie kun wegpoetsen door een nieuwe term te gebruiken. Een mooi voorbeeld gaf destijds Jet Nijpels van de Ouderenpartij, die protesteerde met veel stampij in de 2e kamer tegen de term "bejaarden", dat was maar negatief en discriminerend, je moest het over "ouderen" hebben. Kennelijk had ze niet in de gaten dat de term "bejaarde" nou juist een eufemisme was voor iemand die "oud" was, met het idee dat je wel veel jaartjes achter de rug kon hebben, maar dat je daarom nog best jong van geest kon zijn, de cirkel was dus weer rond. Bejaard of oud, de nadelen blijven nu eenmaal hetzelfde.

De negatieve associatie springt vrolijk op de nieuwe term over, hoe mooi die ook bedacht is, want het essentiële is niet het label, maar de inhoud. Zo heb je ook “krachtwijken” en “prachtwijken”, maar hoe positief die termen ook bedoeld zijn, ik zou er voor geen goud willen wonen. Ach, Shakespeare zei het al “What’s in a name?”. Hij noemde als voorbeeld dan lekker ruikende rozen, maar het is natuurlijk even waar voor minder lekker ruikende zaken.

Argyronauta | 16-03-20 | 19:26

Doet me denken aan Iwan Leeuwin, een andere polpotlikker van GL die destijds het bedrijf Picnic opriep om de naam te veranderen omdat Picnic ''pick a nigger" zou betekenen en tijdens de lynchings in de jaren 20 in de VS gebruikt zou zijn. Mallotenpartij.

Varende_Reaguurder | 16-03-20 | 18:37 | 2

Die muts is nog te dom om te poepen.

Stikstofnarcose | 16-03-20 | 18:34

Van alle bomen en struiken in Nederland is minder dan 5% zowel wild als autochtoon. Ons land staat stijf van de cultivars en allochtone houtige gewassen. beetje zuinig zijn op ons erfgoed mag toch wel Nevin Özütok. Bemoeit u zich a.u.b. met die zaken waarvoor u eventueel wel competent voor bent.

ecologiste | 16-03-20 | 18:30 | 1

Dat wordt dan lang zoeken.

Bram-Jr | 16-03-20 | 18:59

Ga de was doen, mens.

MistaRazista | 16-03-20 | 18:29

Total incompetent mens en ook nog eens een keer ecologen in een kwaad daglicht stellen. Die is van GL? Verbaast me niets want GL is niet voor natuur maar voor windmolens en zonnepanelen voor hun GL-aandeelhouders. Begin jaren 80 gebruikte ik deze termen reeds en toen was er nog weinig aan de hand. Het zijn oude begrippen en ze hebben niets te maken met zgn discriminatie.

ecologiste | 16-03-20 | 18:23

google "autochtone bomen" (komt honderden keren voor) dom wijfie

Sophia.Hadjipanteli | 16-03-20 | 18:21

Ik vind exoot en invasieve soort ook wel wat hebben.

Vesta | 16-03-20 | 18:19 | 2

Iedere exoot moet dood heb ik vroeger tijdens het natuurbeheer geleerd.

Badderbeest! | 16-03-20 | 18:22

Wat heb ik toch de pest aan die allochtone plantjes die hier wortelen omdat de grond vruchtbaarder is en dan de autochtone plantjes gaan uitschelden.

Zeddegeizot | 16-03-20 | 18:18

Dit is werkelijk een zeldzaam dom wijf. Wat is er mis met de termen autochtoon en allochtoon, of het nou om planten gaat of om mensen? Kan ze me dat eens even uitleggen? Het zijn totaal neutrale en objectieve termen die de herkomst van een levend wezen aangeven. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit domme wijf problemen heeft met de negatieve associaties die je krijgt met de term "allochtoon". Goh, dom wijf, hoe zou dat toch komen? En wat is er nou zo erg aan om die term ook voor planten te gebruiken? Kan dit domme groenlinkse wijf me dat misschien eens uitleggen? Want door dit woord ook voor planten te gebruiken, “verdun“ je als het ware de negatieve associaties, daar zou ze toch juist blij om moeten zijn? Maar ik vrees dat dit haar verstand te boven zal gaan.

Argyronauta | 16-03-20 | 18:07 | 3

Je gebruikt in dit geval de term ' inheems' . En verder: mensen zitten thuis en hebben extra tijd om zich te ergeren. Dat wordt online oorlog...

Gazelle | 16-03-20 | 18:12

Als neven met nichten trouwen en kindjes krijgen krijg je dit als resultaat als die kinderen volwassen zijn.

Ik_ben_geen_robot | 16-03-20 | 18:16

Die ozukip doet toch werkelijk haar uiterste best om de turkse domheid te bevestigen. Weer typisch gedrag van een invasieve exoot, die de overlevingsdrang van de inheemse levensvormen als bedreiging ziet, omdat ze haar eigen cultuur vanuit haar afkomstsentiment verheerlijkt.

wijsvinger | 16-03-20 | 18:23

Ah. Dus die overheids- filmpjes over dieren en planten uit het buitenland die inheemse planten en dieren verdrukken en nog erger kloppen niet.. Mevr.. Nou ja laat ook maar....

DrachiR | 16-03-20 | 18:05

BREAKING: Coffeeshops gaan toch weer open!

Crematorium-de-Asbak | 16-03-20 | 17:58 | 7

Nu nog een bron.

ikbenerweer! | 16-03-20 | 18:12

Mooi voor die paffers, maar de parenclubs blijven dicht. Waar is Peter R. de Vries als je 'm nodig hebt ? (figuurlijk dan hé)

Vesta | 16-03-20 | 18:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een taalnazi.

Professor Superhirn | 16-03-20 | 17:54 | 1

waar heb je het over???

langzullenweleven | 16-03-20 | 23:30

Ik heb de app gedeinstalleerd. Gewoon, omdat ik een poesjbericht over niet doorgaan Koninginnedag niet belangrijk vind.

borgmonster | 16-03-20 | 17:53 | 2

Die pushberichten kan je uitzetten. Heb ik dan ook direct na installatie gedaan.

2voor12 | 16-03-20 | 18:02

Wat is het voordeel van die andere app, wanneer je de pushberichten uitzet?

Het brein erachter | 16-03-20 | 18:43

Hoe komt het nu toch dat iedereen bij 'allochtoon' een negatieve associatie heeft?

Rest In Privacy | 16-03-20 | 17:50 | 3

Dat regelen ze zelf.
Zijn ze erg trots op.

Bolder | 16-03-20 | 17:53

Vroeger had ik dat ook wel, maar nu meer bij de term 'met migratie-achtergrond'.

Sitting_targets | 16-03-20 | 17:56

Wat voor term hè er ook voor bedenkt, vroeg of laat heeft het een negatieve connotatie. Goh.

Badd Pritt | 16-03-20 | 18:09

Onkruid zijn volgens mij allochtone planten. Zal morgens eens even flink met de zeis die ongevraagde bezoekers uit m'n tuin verwijderen.

Hadiho | 16-03-20 | 17:50 | 3

Beter met wortel en al.

Sinterbikske | 16-03-20 | 17:53

Het gevaar schuilt in agressieve exoten, die overwoekeren zomaar een aanvankelijk prachtige tuin.

Rest In Privacy | 16-03-20 | 17:54

@426_Upgrade_Required | 16-03-20 | 17:54: Ja en kennelijk vind men deze 'sierplanten' ipv dat ze even nadenken en dat een tuin niet alleen voor de 'sier' behoort te zijn..

TheWistler18 | 16-03-20 | 18:03

Wat zei die allochtoon ook alweer?
“Zij is een beetje dom”

NietRonBrandsteder | 16-03-20 | 17:49

Het zou wel mooie bijvangst van de Corona crisis zijn als GroenLinks en D66 gedecimeerd zou worden. Dan is er toch nog een klein lichtpuntje.

Boogschuttertje | 16-03-20 | 17:49

Dat Eureka momentje.. en dan niet kunnen begrijpen dat je de plank volledig mis geslagen hebt met de op laag water gevonden spijkers.

DeviousDick³ | 16-03-20 | 17:49

Hoor net dat we van Rutte om 19 uur allemaal gratis xHamster krijgen.

Piet Karbiet | 16-03-20 | 17:48 | 7

Rutte gaat om 7 uur een oproep doen om met z'n allen het virus weg te lachen.

Hadiho | 16-03-20 | 17:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Gewoon bestaande biologisch termen. Zo vind ik Frans Timmermans (na zijn recente uitspraak "Moeder natuur laat dagelijks weten dat ze het zat is'") bijvoorbeeld erg te vergelijken met een auto-immuunziekte.

benjeallanggek | 16-03-20 | 17:48 | 2

Youtube: Klimaatwetenschappers maken gehakt van Frans Timmermans
En verder is Corona misbruiken als waarschuwing van Moeder natuur, natuurlijk te vergelijken met religies die volgelingen klein maakten met angst voor de duivel. Misschien is 'virus' wel een betere term voor Timmermans. Of misschien parasiet?

benjeallanggek | 16-03-20 | 17:58

Europeanen laten ook dagelijks zien dat ze Frans Timmermans zat zijn.

tsjajaja | 16-03-20 | 18:03

Op de foto, zijn dat boreaalbessen?

Mr_Natural | 16-03-20 | 17:46 | 3

Soort van aambeien dacht ik.

RickyLaRue | 16-03-20 | 17:52

Zwarte bes toch ... of oh ?

Datgingniegoed | 16-03-20 | 17:59

Rozenbottel

CaseyForPresident | 16-03-20 | 22:35

Corotoon mss.

CalamityJane | 16-03-20 | 17:45

Een goed stukje Mosterd,
Dat deze deug mevrouw nou weer struikeld over de woordkeuze vind ik nou ronduit storend. Ok, mischien was het woord inheems / uitheems een betere woord keuze geweest maar het komt op hetzelfde neer.
Het wordt tijd dat er een “ verboden” woorden boek uitkomt.

Datgingniegoed | 16-03-20 | 17:45 | 1

Laatst nog een documantaire gekeken over een allochtone “ uitheemse”slangenkop vis die een complete ravage aanricht doordat dit dier wordt losgelaten in een vooralsnog autochtoon “inheems” eco systeem.
Killer Bees is ook zo’n verhaal.
Hetzelfde met allochtone “ uitheemse” planten/ zaden .

Datgingniegoed | 16-03-20 | 17:57

The 'beroepsslachtoffer' is strong in this one.

Lafayette | 16-03-20 | 17:44

Waar is de round-up als je het nodig hebt!

Hollandse_blauwe | 16-03-20 | 17:44

Ik heb nog allochtone kip van de AH in de vriezer

Burt Cokain | 16-03-20 | 17:44

Sorry hoor, maar wie is Nevin Ozutok en waarom denkt zij dat ze net iets héél belangrijks geschreven heeft? Waarom zit zij überhaupt in de politiek? Als dit de onderwerpen zijn waar zij zich druk over wil maken, dan mag het toch duidelijk zijn dat zij [x] ongeschikt is. Invasieve exoot. (Je vraagt erom!)

VBO_B_Niveau | 16-03-20 | 17:44

Ze heeft helemaal gelijk, net als witte en bruine bonen, daar moet je niet voor bidden.

Mr_Natural | 16-03-20 | 17:44

corona
Rag'n'Bone Man - Human Lyrics

newray | 16-03-20 | 17:43

Raar van Groenlinks dat ze hier over vallen. In alle bossen zagen ze met een kei harde lijn alle buiten landers eruit. Alle bomen die hier oorspronkelijk niet horen worden omgezaagd. Alles wordt omgezaagd. Ruimen van allochtone hout.

foxhunter | 16-03-20 | 17:43

denk niveau turken heeft ook het groene rijk bereikt. Wat een niveau, beschamend.

Eddy67 | 16-03-20 | 17:43

Geef dat mokkel toch geen aandacht.

oakmont | 16-03-20 | 17:43 | 1

Mokkel ? 60 jaar geleden misschien!

Mo het varken | 16-03-20 | 17:51

Staat die Nevin Ozuturk bij GL soms op een onverkiesbare plek?
En is zij zich nu middels proefballonnetjes bij BIJ1 aan het inlikken is? Of is dit gewoon waar GL voor staat?

Waarom probeert ze het niet bij DENK? Daar schijnen ze gek te zijn op vrouwelijke homoseksuele islamieten. Inclusiviteit, mindergheidsgroep, discriminatie. En momenteel heeft DENK een chronisch gebrek aan dat soort powervrouwen..

Eerder ook al met met haar '‘islamofobiemonitor’, wat in feite niets anders was dan een poging islamcritici 'kalt te stellen'.
En met haar petitie tegen de Nashvilleverklaring. Maar vreemd genoeg hoor je haar, homoseksueel(!), nauwelijks over de intrinsiek vrouw- en LHBTI-onvriendelijke (eufemisme) islam.

Aanvuller | 16-03-20 | 17:42

Ozutok weet tenminste waar de prioriteiten echt liggen. Misschien dat Ozutok beter haar landgenoten in hun eigen taal kan aanspreken en ze vertelt dat maatregelen omtrent besmettingen en zo ook voor hen gelden.

Heiner | 16-03-20 | 17:42

Dus de Japanse Duizendknoop is een allochtoon?!? Je kunt varkens gebruiken om die weg te krijgen trouwens...

MacMiep.nl | 16-03-20 | 17:42 | 2

Dat zou mooi zijn. Komen die arme dieren ook eens uit hun - onverdiende - gevangenis.

Lupuslupus | 16-03-20 | 18:11

Werkt dat echt? Ik ga gelijk biggen kopen. Wat een k-plant is dat om weg te krijgen. Dan liever zo'n 15 jaar een leuk knorrend varkentje in de tuin. Oh, ja, ik heb ook al eens zitten kijken naar een miereneter, maar dat schijnt niet te mogen.

ParadiseLost | 16-03-20 | 18:27

Ne-vin O-zu-tok. Hoe spreek ik dat dan weer uit? Als een allochtoon serieus genomen wil worden moet ie eerst maar eens een normale en serieuze naam aannemen. Ik zeg maar wat: Ria Jans(s)en ofzo. Dit werkt gewoon zo niet.

Leptob | 16-03-20 | 17:42

Mw. straalt niet bijster veel intelligentie uit.
Zal wel een bewuste GL-strategie zijn. Zo lijkt VMBO-niet-afgemaakt-wegens-te-dom-Yasser-Feras nog wat.

De verwarde man | 16-03-20 | 17:41

Ik erger me groen en geel aan die tuktuk. Kijk van Dale d'r eens op na. Die heeft ze niet allemaal op een Corona draadje.

CaseyForPresident | 16-03-20 | 17:41

Dit soort vervelio's zullen wel vaker in het nieuws komen. Wat moeten ze anders tijdens de lock down.

hier openen | 16-03-20 | 17:41
-weggejorist-
Frau Merkel | 16-03-20 | 17:41 | 1

Nee bedankt ik heb al een app.

priks | 16-03-20 | 17:40

Ze zou er ook blij mee kunnen zijn. Door het zo te gebruiken verwatert de oorspronkelijke betekenis.

TheseDays00 | 16-03-20 | 17:39

Term allochtoon bestond omdat buitenlander negatieve associaties opriep bij de aborignal. Totdat woord allochtoon ook al negatieve associaties opriep bij de aboriginal. En nu mogen we dat dus ook al niet meer gebruiken.

Ik stel voor anderskokende, andersgepigmenteerde of nieuwe medelander te gebruiken. Totdat dat weer negatieve associaties oproept bij de aboriginal.

Graaf_van_Hogendorp | 16-03-20 | 17:39

Volgende stap:
Planten hebben ook gevoel! Planten eten is moord! Planten ervaren stress als ze in een kas moeten staan, wij willen scharrelplanten!

elfenstein | 16-03-20 | 17:39

Komt dat niet door het klimaat?

Mr.Crowley | 16-03-20 | 17:38

Prioriteiten in tijden van massale ellende, volg Groen Links, dan kom je er wel.

Broadsquire | 16-03-20 | 17:38

Chic, @Mosterd, jullie nieuwe lol-appie pushen onder het mom van levensreddende corona updates.

LaPetite | 16-03-20 | 17:38 | 2

Wacht maar op wat Rutte vnvnd aankondigt : verplichte installatie van de NL-Alert app, anders de straat niet op.

ikbenerweer! | 16-03-20 | 17:40

NPO Corona spammed me al de moeder via hun app, kan de @nostyle app er niet bij geburiken...

Graaf_van_Hogendorp | 16-03-20 | 17:40

Ach, een Ozutokkie.

Mr_Natural | 16-03-20 | 17:38
-weggejorist-
Petroselinum crispum | 16-03-20 | 17:37 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

En dat noemt zich "groen".

Schriever | 16-03-20 | 17:37 | 2

Daar zie ik niet zo'n tegenstelling in. De weg naar ecologische destructie is zo groen als de consequenties ervan duurzaam zijn. En divers.

Mazzelstof | 16-03-20 | 18:36

Vergeet “inclusief” niet.

Schriever | 16-03-20 | 19:12

Allochtoonse struik rovers hebben we ook al in overvloed.

Gulliver | 16-03-20 | 17:36

Bij zoveel achterlijkheid resteert slechts verbazing dat ze haar derde levensjaar gehaald heeft. Sindsdien is er klaarblijkelijk ook niet veel verbetering meer geweest. Het niveau van de gemiddelde turk is ze niet ontstegen.

Frau Merkel | 16-03-20 | 17:35

Nou, het is zover. Ineens heb ik het gehad. Zie ik rooie vlekken. Ben m'n geduld kwijt. Ik vind het niet meer grappig. Houdt het nou eens een keertje op met dat oeverloze akelige klote gezeik van die harige onbenullen met die lelijke namen? Vieze gore smerige sfeerverpesters. Teringzuigers Gadverdamme. Echt, gadverdamme nog aan toe. Hoe durf je? Waar haal je het vandaan, die gore moed.

Poesmobiel | 16-03-20 | 17:35

Dat zit dus in de Tweede Kamer voor Groen links, zelfs van Groen weten ze niks. Aan haar intelligentie te oordelen waardig opvolgster van Singh Varma, voor migrantenvrouwen zijn er blijkbaar geen toelatingseisen, het is voldoende een lichtgetinte troela te zijn.
Geen wonder dat men in de TK zo tegen Thierry Baudet ageert, ze verstaan hem eenvoudigweg niet.

eastender | 16-03-20 | 17:34 | 4

Voor niet-migrantenvrouwen zijn er bij GL ook geen toelatingseisen.

spanarchist | 16-03-20 | 17:37

Mijn oom, een trotse boer, reed met z'n aardappelrooier over het land om... jawel, zijn aardappels te rooien. Komen er drie GroenLinks-neuzen zijn akker op en vragen hem wanneer hij gaat oogsten. Triest.

Lerp | 16-03-20 | 17:39

@ikbenerweer! | 16-03-20 | 17:35: Vreselijk: Maar is het waar of gaat het om een corona subsidie aanvraag uit een geheim GL potje?

eastender | 16-03-20 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

onder welke vergeten stoeptegel komt deze dan vandaan gekropen?

r@zor - InFiDeLz! - | 16-03-20 | 17:33 | 1

Stadsdeel Oost 020. Ze was fel tegen een aanlegsteiger alhier. Want OnvEiLiG!!1!! De rest van de Raad vroeg: Waarom dan? Gewoon, OnvEilig!!!!
Die steiger is er inmiddels dus. En als beloning mocht ze naar de Tweede Kamer. Want pocfrau.

Piet Karbiet | 16-03-20 | 17:41

Goed, waar zouden we zijn als volkje zonder de populisten van GL en 66.
Ik ga verder met m'n stoofpotje. #BestBelangrijk

pielemuisje | 16-03-20 | 17:33

Wat een goedkope praat, dat groenlinks lijkt wel een puberend middelbare school klasje.

trekarm | 16-03-20 | 17:32

Rustig maar.
Ze begint binnenkort met een cursus biologie voor beginners. Zodra ze de cursus Nederlands af heeft.

Schmalz | 16-03-20 | 17:32

Gaat ie weer.

ikbenerweer! | 16-03-20 | 17:32

Om inheems planten- en diersoorten te beschermen is het een goede zaak invasieve exoten eruit te werken, echter is dat niet altijd even makkelijk door o.a. Nederlandse en Europese wetgeving. www.visserijnieuws.nl/nieuws/visgroot...

Van Urk | 16-03-20 | 17:31

Het opperhoofd van de WHO zit live te hoesten tijdens de persco, ook in zijn elleboog in beeld. Ojee.

ikbenerweer! | 16-03-20 | 17:31

En de term ‘lagere diersoorten’ dan? Denk aan de ‘lesser apes’ (zoals gibbons), is dat eigenlijk nog wel inclusief genoeg? Kunnen we trouwens eens ophouden met die classificaties, zoals zoogdieren, reptielen, vissen etc. want dat zaait alleen maar verdeeldheid.

JackStick | 16-03-20 | 17:31

Wat is deze dom zeg..... nieuw dieptepunt bij GL

De Koning | 16-03-20 | 17:30

Ik dacht dat we sinds Corona een beetje klaar zouden zijn met dit soort onzin, maar nee dus. Ik heb net een allochtone worteltjes gezaaid (wortelen komen ergens uit Iran vandaan vroeger), ben ik nu een racist?

Quib | 16-03-20 | 17:28 | 5

Het is nog te vroeg.... pas wanneer de creatoria het niet meer aankunnen en uw buren ingepakt aan de straat liggen om opgehaald te worden gaat die werkelijkheid pas echt in. Alles wat in China gebeurde komt hier ook. Alleen langer en intenser.

Bali Lovert | 16-03-20 | 17:31

In ieder geval een slavenhouder.

Sitting_targets | 16-03-20 | 17:32

We altijd de Kliko nog.
De groene of de grijze?

De Profundus | 16-03-20 | 17:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ozutok. In haar taal van herkomst betekent dat "kakelen als een kip zonder kop".

Graaisnaaiert | 16-03-20 | 17:28 | 1

Typisch een exoot die de oorspronkelijke variatie verdringt. Of gebeurt dit alleen met planten?

Fijn_dat_je_er_bent | 16-03-20 | 17:32

Eigen planten eerst.

sprietatoom | 16-03-20 | 17:27 | 2

Botanist!

Sitting_targets | 16-03-20 | 17:30

Eigenheimer!

Mr_Natural | 16-03-20 | 17:38

Over die app ga ik ff denken. Flikker steeds meer asocial media van mijn telefoon, op linkedIn na alles gedelete. Heerlijk rustig.

Crossing_The_Rubicon | 16-03-20 | 17:26 | 2

Ik heb nu uiteindelijk mijn LinkedIn-relaties ook verwijderd. Alleen een Facebook- en LinkedIn-account voor het beheer van bedrijfspagina's. Wat je zegt. Heerlijk rustig.

Quib | 16-03-20 | 17:30

Ik heb geen simkaart, nog veel rustiger.

deja_view | 16-03-20 | 17:33

Opzouten met die buitenlandse planten die hier de boel komen verzieken.
Dit is een mooi moment om ze te vernietigen.
En ze dan niet meer binnen te laten.

frank4444 | 16-03-20 | 17:26

Tadu tadu. Gedachtepolitie. Pak maar op. Stop maar in een heropvoedingskamp. Alles om wit facisme te bestrijden. Tadu tadu. Groenlinks.

BrokenTipi | 16-03-20 | 17:26

Trouwens: Moslims kunnen nu niet gegraven worden in hun eigen land.
Oftewel: massaal vertek naar hun moederland (Marokko, Turkije) ?
Elk nadeel heb zijn voordeel.

Kamervraag | 16-03-20 | 17:25 | 3

Daar zeg je wat!

paridae | 16-03-20 | 17:30

Ik moest echt lachen.. Prachtig gevonden..

Gokmaar | 16-03-20 | 17:40

Over een paar weken kunnen ze het daar ook niet meer aan en krijgen ze Iraanse toestanden.

Trumme | 16-03-20 | 17:41

Exoten zijn trouwens wel degelijk een bedreiging voor de lokale flora en fauna.

RickyLaRue | 16-03-20 | 17:25 | 2

De natuur doet niet aan grenzen. Zeker niet sinds de natuur de mens gebruikt om planten te verspreiden. Net als een ei doet. Een kip is voor een ei slechts een middel om een ander ei te maken.

Quib | 16-03-20 | 17:32

@Quib | 16-03-20 | 17:32: In tegendeel de natuur doet niet anders dan aan grenzen. Invasieve exoten bedreigen lokaal de biodiversiteit, precies omdat er op dat moment grenzen worden overschreden.

Mazzelstof | 16-03-20 | 18:30

Struiken zonder migratie-achtergrond. Zo wel goed?

Sitting_targets | 16-03-20 | 17:25 | 1

Mooi gevonden,
ze zijn al kwaad op ons vanaf de worp.
Zo blijven ze rustig.

De Profundus | 16-03-20 | 17:29

Beste Nevin Ozutuk.
Als U dit leest ( zal wel niet ). Ga terug naar Uw eigen land. Laat ons met rust.
U bent geen Hollander. U bent een turkse.
Ga weg.

Gokmaar | 16-03-20 | 17:24 | 2

De wereld is van iedereen weet je? Behalve Turkije, dat is van den Turk...

Reaganmania | 16-03-20 | 17:26

@Reaganmania | 16-03-20 | 17:26:

Nederland is van iedereen. Als je in een willekeurig moslimland roept dat de wereld van iedereen is word je jarenlang in een foltercel opgesloten.

K. Westergaard | 16-03-20 | 17:46

Enge domme trut vind ik het.

overVecht | 16-03-20 | 17:23

Inzoomen en meedraaien werkt nog steeds niet in de app

oldskoolhollander | 16-03-20 | 17:23

Nevin. Zucht. Die kwam hier als stadsdeelwethouder ooit voor een schouw. Met een luxe touringcar met airco. Want 3 haltes met de tram was vanzelfsprekend te laag voor deze Turkse freule,

Piet Karbiet | 16-03-20 | 17:23

CIS-struiken. Brrrrr

pielemuisje | 16-03-20 | 17:22

Eigenlijk is het gewoon een agressieve uitheemse soort, dat de inheemse soort verdringt. Sja wat doe je er tegen...

Wim Venijn | 16-03-20 | 17:22 | 2

Grenzen dicht. Verplicht integreren met de boerenkool. Jezelf baden in kaassaus.

Sitting_targets | 16-03-20 | 17:29

Parasiet is ook wel goede omschrijving.

De Profundus | 16-03-20 | 17:31

Iets wat ze bij Groenlinks al jaren verzuimen: kaf van koren scheiden.

Hij-Machine | 16-03-20 | 17:22

Zeik niet kudt.

Peter_la_Selie | 16-03-20 | 17:22

Volgens Rosenmuller was de beslissing de scholen te sluiten emotioneel, Klaver vond dat de scholen zowel open als dicht moesten, Halsema raadde iedereen aan naar de Amsterdamse kroegen te gaan om een borrel te nemen.
Bij vrijwel alle politieke partijen is domheid geen beletsel om carriére te maken, maar bij GroenLinks is het een absolute voorwaarde.

spanarchist | 16-03-20 | 17:22

Ze heeft wel een punt. Het klinkt een stuk vreemder dan inheemse en niet-inheemse mensen.

Nuchternederland | 16-03-20 | 17:22 | 4

@Imzadi | 16-03-20 | 17:23:
Ander topic daar; "Bijen hebben nog steeds de gunfactor".

Lees je ook heel anders ineens. Maar om er nu van wakker te liggen, nee.

Imzadi | 16-03-20 | 17:24

Ach, autochtoon betekent 'van dezelfde grond'. En planten wortelen in de grond. Dus het past goed.

Sitting_targets | 16-03-20 | 17:36

@Sitting_targets | 16-03-20 | 17:36:
Roept Erdogan al jaren om de 5e colonne bijeen te houden in dar al-harb. (voor islamieten: Huis van de ongelovigen).

paridae | 16-03-20 | 18:14
▼ 1 antwoord verborgen

Ontkenners van de realiteit. Altijd levensgevaarlijk.

Reaganmania | 16-03-20 | 17:21

Domme opmerking van een blijkbaar onontwikkeld dom wicht.

Not_again | 16-03-20 | 17:21

Ozutok is dat de hazenlipversie van Ozturk?

Imzadi | 16-03-20 | 17:21

Corona is een allochtoon virus. Domme kudt.

Dubbelepunthoofd | 16-03-20 | 17:21 | 1

Bij planten en dieren hebben het toch vaak over "invasieve exoten"? Tenminste, als ze de inheemse soorten wegdrukken, anders zijn het gewoon "exoten". Misschien een idee, om dat te gaan gebruiken? Exoot, dat klinkt toch een stuk geheimzinniger..

DebraCadabra | 16-03-20 | 17:25

Wat een allochtonen gezeik en wat een allochtone rotkop heeft dat allochtoonse wijf.

Gaat het niet dan? | 16-03-20 | 17:21

Ik hoop dat het Coronavirus nog even flink doorzet en daardoor alle onrendabelen en lui met Bull Shitbanen gewaardeerd gaan worden voor wat ze werkelijk bijdragen. Dan kunnen dit soort mevrouwen wellicht de stal bij een boer gaan uitmesten o.i.d. en daarmee eindelijk wat nuttigs gaan doen. In plaats van de samenleving lastig te vallen met hun achterlijke mening, op kosten van diezelfde samenleving.

benjeallanggek | 16-03-20 | 17:20 | 1

Alsof zo een virus selectief werkt. Je stond niet vooraan wel?

miko | 16-03-20 | 18:14

Oja, die. Arrogant, onaardig en onbeschoft en dan steevast de meest domme dingetjes staan brabbelen. Als ze al verstaanbaar zijn. In de Tweede Kamer.
Dat is pas belachelijk.

Poesmobiel | 16-03-20 | 17:20

Eindelijk een GeenStijl artikel zoals ik het gewend ben. Gewoon figuurlijk snoeihard tegen de enkels schoppen.

Wc-kip | 16-03-20 | 17:20

Waarom lees ik in de App reclame over de app?

Joost Maghetweten | 16-03-20 | 17:19 | 2

Joost mag h..
Te makkelijk.

RickyLaRue | 16-03-20 | 17:22

Joost mag het weten. Wij niet.

threeheadedmonkey | 16-03-20 | 17:24

Zit hier te janken. Weet alleen niet zeker of het van het lachen is of van zo ontieglijk veel domheid.

Bom-Petisco | 16-03-20 | 17:19

Het is maar waar je wakker van ligt, als je dan echt niets anders onaangenaams opvalt in de wereld vandaag de dag kun je altijd nog over t woordje allochtoon gaan mekkeren, als allochtoon.

Imzadi | 16-03-20 | 17:19

Loopt een dronken allochtone lip tegen de muur...

King Wasimoo | 16-03-20 | 17:19 | 1

... ozutok!

King Wasimoo | 16-03-20 | 17:20

Nevin Ozutuk is er zo eentje die eigenlijk het liefst 'Opsporing Verzocht' zou willen verbieden:
wat daar komen te veel multiculturele allochtone kansenpareltjes voorbij....

Aanvuller | 16-03-20 | 17:17

Nevin Ozutok, Zodra u uw Turkse paspoort inlevert bent u autochtone eerder niet.

kapt.Jerkoff | 16-03-20 | 17:17 | 1

Klopt, tot die tijd is mw. Ozotuk een andersachtergrondiër.
Dat is geen enkel probleem - komt is de beste families voor.

De verwarde man | 16-03-20 | 17:19

Dit zijn belanghebbende zaken terwijl armageddon daar is.

NapoleonBonaHarde | 16-03-20 | 17:17

Őprütten zeikstraal!

xangadex | 16-03-20 | 17:15

Invasieve exoten, kan dat uw goedkeuring dragen?

BP Richfield | 16-03-20 | 17:15 | 2

Of uitheems.

paridae | 16-03-20 | 17:24

BP Richfield | 16-03-20 | 17:15: dat is heel normaal. Een vreselijk invasieve exoot is japanse Duizendknoop. Komt niet voort uit de inheemse natuur. Geen moeite met die termen, want dan weet je de dingen te plaatsen.

doggolino | 16-03-20 | 17:27

Dom, dommer, özütok.

Desmoulins | 16-03-20 | 17:15

Wow, ze maakt zich ook vast druk over de kleur van de blaadjes in de herfst. Ze worden dan bruin en dat is ongetwijfeld rascisme omdat ze in zomer groen waren.

EmilioEsteves | 16-03-20 | 17:15

Geven die struiken ook van die rare luchtjes in de portiek?

threeheadedmonkey | 16-03-20 | 17:15

laten we het dan hebben over exoten. Invasieve exoten wel te verstaan. Het barst er inmiddels van. Zowel onder de bevolking als onder de planten en dieren.

WillemWordtWakker | 16-03-20 | 17:14

Och, dan noemen we allochtonen toch gewoon invasieve exoten?!
Of aliéns.

Effe serieus: ze leest dus voor het eerst een biologieboek.

zetje01 | 16-03-20 | 17:14 | 1

Triffids.

Piet Karbiet | 16-03-20 | 17:20

Is Ozutok ook afgelebberd op de bruiloft gisteren en misschien nog beetje teut?

Trumme | 16-03-20 | 17:14

Belachelijk dat de termen allochtoon/autochtoon over de natuur gebruikt wordt? Sinds wanneer moet daar niet "worden" staan? Wat een dom, achterlijk mens. Echt ongelofelijk. Het snapt niet dat die woorden een biologisch fenomeen benoemen, net als bijvoorbeeld het woord "exoot."

GeenHeil | 16-03-20 | 17:13

"Inheems"

Alsjeblieft.

WahedPissebed | 16-03-20 | 17:12 | 2

Inderdaad, inheemse, uitheemse en invasieve soorten. Exoten en et cetera.

Van Urk | 16-03-20 | 17:20

@Van Urk | 16-03-20 | 17:20:

Dat zijn meen ik de gebruikelijke termen als je het over de flora en fauna hebt. Autochtoon en allochtoon refereren m.i. uitsluitend aan mensen.

Boos worden om die termen zoals mevrouw Nevin Ozutok doet, lijkt me overdreven, maar je mag m.i. wel degelijk wijzen op het foutieve gebruik van de termen autochtoon/allochtoon in deze.

Dr_Johnson | 16-03-20 | 18:01

Ik geloof het wel sinds ik via NPO1 een discussie hoorde waar gesproken werd over "mensen van kleur" en "kleurloze mensen". Over respect voor elkaar gesproken.

artie | 16-03-20 | 17:12

Zullen we de Engelse term: "Invasive species" gebruiken?

Is dit nog nieuws? | 16-03-20 | 17:12 | 1

Dat zal inderdaad de gedachte achter haar symbolische verontwaardiging zijn.

Ben-Bataaf | 16-03-20 | 17:14

Oh GroenLinks, waarom verbaast mij dat niet?

Deflatiemonster | 16-03-20 | 17:11 | 1

wat hoor ik?
Ozutoktoktok
en binnenkort met beeld:
Ozutiktok

Hemmenaar7 | 16-03-20 | 23:07

Wat een allochtone trut

Pedronegro | 16-03-20 | 17:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken