Het ging écht heel erg slecht met Jordan Peterson
Verdomme doc.
Eind september bleek dat Jordan Peterson opgenomen was wegens Clonazepam-ontwenningsverschijnselen. Z'n vrouw die hij al vanaf zijn 7e kent had kanker, hij trok het allemaal niet, en toen keerden een verhoogde dosis medicijnen zich ook nog eens tegen hem. Vervolgens hoorden we een tijdje niets, postte hij af en toe iets generieks op Twitter, en met enig regelmaat oude quotes + foto's op Instagram (al is het zeer waarschijnlijk dat zijn dochter Mikhaila dat deed). We dachten dus dat het sinds die opname allemaal wel weer bergopwaarts ging. Maar zoals nu blijkt uit de bovenstaande gisteravond gedropte update, lag dat allemaal iets moeilijker dan het leek.
"For the last eight months he's been in unbearable discomfort from this drug, made worse when trying to remove it, because of the additional withdrawal symptoms, stemming from physical dependence. He experienced terrible akathisia, which is a condition where the person feels an incredible, endless, irresistible restlessness bordering on panic, and an inability to sit still. The reaction made him suicidal. After several failed treatment attempts in North-American hospitals, including attempts at taptering and micro-tapering, we had to seek an emergency benzodiazepine detox, which we were only able to find in Russia. It was incredibly gruelling and was further complicated by severe pneumonia, which we've been told he developed in one of the previous hospitals. He had to spend four weeks in the Intensive Care Unit, but with the help of some extremely competent and courageous doctors, he survived. The decision to bring him to Russia was made in extreme desperation, when we couldn't find any better option. The uncertainty around his recovery has been one of the most difficult and scary experiences we've ever had."
Maar, er is inmiddels ook goed nieuws.
"So, finally, dad is on the mend. Eventhough there's a lot of physiological damage he needs to recover from. He's improving and is of of the horrible medication. His sense of humour is back. He's smiling again for the first time in months, but he still has a long way to go to recover fully. It appears that we're going to get through this by the skin of our teeth. (...)."
Vraag uit publiek: "I plan on taking my own life very soon. Why shouldn't I?"
"Don't be so sure your life is yours to take."
Reaguursels
InloggenkLees hier over de verbazing over de ernstige bijverschijnselen. De man eet alleen maar vlees. Alleen maar. Identiek aan het 'Lion diet' van z'n dochter. Als je dan clonazepam gaat eten, en daar dan weer vanaf wil.. krijg je dit. Zo'n intelligente man.. Hoe dan ook, van mij mag hij verder opknappen. Gauw. Take care.
Hij had nooit aan die medicijnen moeten beginnen of beter gezegd men had dit nooit mogen voorschrijven. Dit staat helemaal los van het carnivoor dieet; heel veel mensen komen zó juist van hun depressie af.
@Berend_Breedreet | 09-02-20 | 09:42: Hoezo niet? Sterke benzos zijn een prima optie voor mensen waarvoor het even te veel wordt.
@Berend_Breedreet | 09-02-20 | 09:42: Het gaat niet om het vlees, het gaat erom dat de darmen zo geen vezels krijgen en dus de darmflora slecht is, en dus medicijnen een verwoestende werking kunnen hebben, en je dus bij afkicken ook enorm in de problemen kunt komen.
mogen blijven genieten.
Petersen is een absolute eindbaas imho. Hoop dat ie volledig hersteld en dat we nog lang van zijn analyses en opvattingen
Tkx voor de update, Spartacus
Zelfmoord is een prima optie. Zolang je maar, zoals Peterson al aangeeft, denkt aan de nabestaanden. Neem hen mee in je gedachten en laat het hen duidelijk zijn dat het niet hun fout is dat je je leven actief beëindigd (of wel, afhankelijk of je een klootzak wil zijn of niet).
Ik denk zelf dat we als mensheid op een drempel zijn aangekomen in een bewustzijn dat we een parasitaire levensvorm zijn die ons eigen nest zo bevuilen dat er individuen zijn die hun levenscyclus niet willen volmaken en dat het genoeg moet zijn. Nu zal die gedachte niet precies zo bij iedereen leven, maar de steeds meer beperkende levensruimte die we als organisme hebben en het ongemak dat we voelen door regelgeving of sociale cohesie is denk ik wel de uiting zijn van deze onderliggende gedachte.
Vroeger reageerde mensen met afschuw en ongeloof op mijn uitlatingen dat een actief levenseinde voor mij een doodnormaal gegeven was en ik, bij een goede regeling met verzekeraars en overheid, het dan sterk zou overwegen om daar gebruik van te maken.
Tegenwoordig zie ik meer en meer mensen die zich hier over uitspreken. En nog steeds is er een groep die het met hand en tand tegenhoud met volstrekt onduidelijke redenen.
Maak een goede regeling zodat iedereen met een gerust hart zijn leven kan stoppen. In de wetenschap dat er een weg uit is zal de behoefte aan de daadwerkelijke stap mogelijk uitblijven.
Maar nu wordt ik al maar dan dertig jaar gevangen gehouden in een leven dat ik als een letterlijk levenslange straf moet uitzitten voor het misdrijf dat ik geboren ben.
Als je de sleutel van de deur naar verlossing zelf in handen hebt, zit je niet gevangen, maar verder ben ik het wel grotendeels met je eens.
Weet je wat het is, Johan? Je hebt de hoop op God opgegeven en bent zo stellig in die overtuiging dat er bij jou nu sprake is van geloof. Alleen het nihilisme kan zoveel ellende voortbrengen en jij hebt het jezelf eigen gemaakt. Gefeliciteerd.
Ik werk zelf in de psychiatrie, help ook veel zorgvragers met detoxen en daar zitten ook benzo verslavingen tussen. De intensiteit en duur van de afkick verschijnselen die hier gemeld worden slaan helemaal nergens op. Benzo's kan je gewoon rustig afbouwen, duurt een paar weekjes en klaar. Hier is iets heel anders aan de hand dat verder niets met benzo's te maken kan hebben.
Een angst bij hem en ook intussen de dochter om een absurde meest ingebeelde controle te verliezen over eigen leven en/of die van anderen zoals Tammy's. Dat is de reden dat de medicatie begon en komt dus weer omhoog bij het opgeven van dezelfde medicatie. Alleen iets heel exclusiefs en moeilijks was blijkbaar nog een weg uit deze zooi. Zelfde verhaal over dat dieet. Als je Peterson ook hoort redeneren, ongelooflijke controle over de denkbeelden en conversatie. Echt een baas. De feature is hier hetzelfde als de bug.
Precies wat ik ook dacht toen ik dat stukje las, lichamelijk is het stoppen van benzo's te overzien, je wordt er niet zo ziek van als stoppen met alcohol of harddrugs, en het duurt ook geen maanden. Dus iets klopt er niet helemaal.
Daarom vertrouw ik alleen ex-verslaafden met die materie. Om de meest effectieve behandeling te realiseren moet je van de 12 stappen jatten en niemand zit te wachten op een leeghoofd gevuld met een ego. Niks persoonlijks. Gewoon ervaring. Jij moet ook je centjes verdienen, maar zodra je geen ervaringsdeskundige bent, ben je geen expert. Dat weet elke verslaafde. Je bent goed voor het aanbrengen van structuur en het gesprek op gang helpen, mits je ego je geen parten speelt.
Heb de man altijd als mentaal wankel beschouwd. En dus ook nooit begrepen dat sommigen (hier) hem als een profeet zagen. Dat gejank tijdens toespraken en interviews. Je moet wel een enorme kudt vader gehad hebben als je Jordan's gezwatel serieus nam.
Overigens is het niet vreemd om verdrietig te zijn als je geliefde doodziek is. Maar je kunt toch op je vingers natellen dat je partner er niet beter van gaat worden als je helemaal instort.
Een beetje vent/wijf hoort overeind te blijven. Janken doe je maar als de crisis voorbij is en al je stamleden veilig zijn.
Mentaal wankel? Doe dat eens middels stevigr argumenten onderbouwen
Ach jeetje, nou beledig je veel van zijn (ook instabiele) vriendjes hier. Zeg snel wat aardigs over zijn bril, gauw!
@Baski | 08-02-20 | 19:37: Ehm, psychisch ingestort. Pillen verslaving. Vage religieuze zwatelaarij,. Janken tijdens toespraken.
@captainobvious | 08-02-20 | 19:38: Lukt me niet. De man is een charlatan. Oh, en hij heeft vlgs mij geen bril.
Welja, het tonen van emoties is een teken van zwakte... U bent ongetwijfeld een echte man/vrouw: onberoerd, stoïcijns, kalm en vlak. Ik wens u vast sterkte.
Dat een van 's werelds meest invloedrijke intellectuelen een persoonlijke crisis door maakt is allereerst diep triest voor hem persoonlijk en doet natuurlijk niet af aan de validiteit van zijn boodschap. Die staat wat mij betreft recht overeind zolang u enkel de persoon en niet zijn filosofie aan valt.
Het instorten doet hij natuurlijk niet opzettelijk en ik denk dat ook Peterson begrijpt dat dit niet bij draagt aan de situatie waarin zijn vrouw verkeert. Wellicht dat dat die situatie het juist extra zwaar maakt en de instorting juist verder neerwaarts spiraalt.
Ik wens Peterson alle sterkte en kracht om deze draak te doden.
@Joostmochtnietsweten | 08-02-20 | 20:12: Meneer is niet een van 's werelds meest invloedrijke etc. Meneer is een vage mystieke zwamneus. Met een flinke persoonlijkheids stoornis. En ik ontzeg niemand emoties of gevoelens. Wel pleit ik voor een koel hoofd en een warm hart. En die hele verheerlijking cultus rondom zijn persoon is voor niemand goed. Nooit. En ook ik wens de man sterkte. En dat ie ons verder zijn geleuter mag besparen.
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 19:45:
U is oogarts?
U heeft 'Maps of Meaning' waarschijnlijk niet gelezen. Zonde
@Joostmochtnietsweten | 08-02-20 | 21:17: Grappigerwijs wel. Ik vond het een vaag zelfhulpboek geschreven door een amateur filosoof. Vol met feiten vrij geleuter over de theorieën van Jung (duh) gecombineerd met christelijke (bah!) mythologie en op op basis van een twijfelachtige persoonlijke politieke voorkeur.
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 20:22:
Tot nu toe heb je 0 woorden van Peterson inhoudelijk weerlegd.
Daar gebruik je best een hoop woorden, en vooral beledigingen voor.
En wie zien Peterson hier als "profeet?
Het is alleen de hamas-lobby die steeds met die stropop komt.
@toetssteen | 08-02-20 | 20:45: Ik heb u de ogen geopend?
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 21:30:
Onzin, je hebt niks van hem gelezen, dat blijkt uit je beschrijving.
En dat "twijfelachtige politieke voorkeur", kun je jouw führer vragen of die jou uitlegt wat hij daar mee bedoelt?
Ik gok namelijk dat jouw führer ook niks van Peterson gelezen heeft.
Zo rolt links altijd; feitenvrij anderen na papegaaien.
@Dandruff | 08-02-20 | 21:37: Ok, ik laat mij graag overtuigen. Leg eens uit waarom Jordan's boek "Maps of meaning" zo'n meesterwerk is en niet de doodsreutel van een zieke witte man met een helden complex?
@Dandruff | 08-02-20 | 21:31: Wat is dan toch die preoccupatie met links en Hamas van u? Er is zo geen zinnig woord met te wisselen. Wees toch niet zo boos elke keer als iemand een andere mening heeft. Niemand is uit op dat kleine beetje gedachtegoed van u. Wat dat ook mag zijn. Want verder dan boos zijn op links en Hamas komt u niet.
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 21:51:
Jij stelt dat jouw beledigingen een boek kunnen weerleggen.
Wat kan ik daar dan tegen inbrengen?
Ik ga geen paarlen voor de zwijnen gooien.
Als jij ooit een keer een boek gaat lezen kunne we daar over discussiëren. Maar ik heb geen zin om jou allerlei boeken uit te leggen, zolang jij toch elke vorm van belezenheid afwijst.
Doorgaans in de vorm van een botte scheldpartij.
@Dandruff | 08-02-20 | 22:10: Gut wat jammer. Dan ga ik maar vroeg naar bed.
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 21:57:
Je hoort mij toch niet schelden?
Ik ben dus niet boos.
Wel constateer ik regelmatig allerlei feitjes die jouw scheldpartijen onderuit halen. Zoals dat links en hamas inderdaad 2 handen op 1 buik zijn. Als jij denkt dat dat sinds de oprichting van hamas door de Egyptische moslimbroederschap ook wel eens anders is geweest, hoor ik het graag.
En in deze discussie zie ik die linkse lobby dus schelden op Peterson.
Jij bent echt niet de eerst hier die met 0 argumenten en een vuile mond zijn onbelezenheid tentoonspreidt.
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 22:16:
Truste.
Ga je eerst nog wat in je scheldwoordenboek bladeren, of ga je gelijk slapen?
@Ignatius J Reilly | 08-02-20 | 21:51: Hier legt Peterson het zelf perfect uit in minder dan 25uur www.youtube.com/watch?v=v3Bu7oCB8_k&a...
Beter Adidas dan Prozac
Als je zo gehecht bent aan iemand die je vanaf je 7e kent en die is terminaal ziek, tja, hoe reageer je daarop? Ik heb gelezen dat liefde geen pijn doet, maar hechting wel
Mooi en nobel mens.
Mensen zoals hij voorkomen, dat ik als misantroop zal eindigen
en dat is al heel wat voor mijn soort.
Maar mensen zoals hij gaan ook vaak door de allerdiepste dalen van het mens zijn. Met Jung was het ook niet anders.
I know I hung on that windy Tree
nine whole days and nights,
stabbed with a spear, offered to Odin,
myself to mine own self given,
high on that Tree of which none hath heard
from what roots it rises to heaven.
Make note:
Akathisia >Mannen krijgen menopauze verschijnselen, als ze op detox van pillen gaan.
Even voor de medisch studenten onder ons: Benzo's geven een risico op een vervelende verslaving. Maar acathisie als bijwerking/onttrekkingssymptoom bestaat volgens mij niet. Acathisie als bijwerking hoort thuis bij de geneesmiddelen die op de dopaminehuishouding ingrijpen. Zoals antipsychotica.
Disclaimer: Men zegt niet voor niets: "het is nooit nooit" in de geneeskunde.
Voor mensen met angstoornissen zoals ik, is zoiets als Oxazepam een middel dat sociale dingen mogelijk maakt, verder gebruik ik het niet want dan kan ik mijn baan niet doen.
De man had gewoon een maniform ziektebeeld. Had hij overigens altijd al.
Dat hij ging huilen omdat hij zo te doen had met jonge mannen van tegenwoordig getuigde natuurlijk ook al van een achterliggende pathologie die verder niks te maken heeft met acathisie.
Acathisie lijkt me de inadequate zelfdiagnose van een patient die weigert inzicht te hebben in zijn ziektebeeld. Zie je wel vaker bij iemand die los van manische ook narcistische kenmerken heeft, of iets anders in het b cluster. Nul introspectie.
Beetje foute tekst als je je ' extreme competent doctors' anderhalve zin later afmaakt met 'we konden gegeven de situatie niet beter krijgen'. Verder een voorbeeld van een reteslimme man die helaas niet goed met tegenslag om kon gaan en vluchtte in verslavende middelen. Hoop dat ie het overwint.
Psychiatrische medicijnen genezen meestal niets maar onderdrukken bepaalde klachten tijdelijk zolang je ze slikt. En gaan vaak gepaard met ernstige "bijwerkingen" die in een aantal gevallen permanent zijn. Van bepaalde "antidepressiva" kun je bijvoorbeeld impotent worden, en die impotentie verdwijnt soms niet als je stopt met de "antidepressiva". Andere psychiatrische "medicijnen" veroorzaken op den duur permanente zenuwschade met ziektes als Tardive Dyskinesia (onvermogen om te stoppen met bepaalde bewegingen).
Een medicijn als Prozac veroorzaakt bij ongeveer 3% van de gebruikers ernstige moord- of zelfmoordneigingen, bij mensen die dat voor gebruik van Prozac niet hadden.
Net zo erg is dat veel psychiatrische medicijnen verslavend zijn, en ernstige afkickverschijnselen geven als je er mee stopt. Kortom, psychiatrische medicijnen zijn vaak geen oplossing maar vervangen het ene probleem door het andere.
Tip: gebrek aan bepaalde voedingsstoffen kunnen psychiatrische klachten veroorzaken. Tekorten aan vitamine B1, B12 of D3 veroorzaken bijvoorbeeld allerlei psychische klachten. En je hersenen bestaan voor een deel uit Omega-3 vetten die je eigenlijk alleen in relevante hoeveelheden uit vette vis en andere zeeproducten kunt krijgen.
Dus als je psychische klachten hebt, probeer eens een tijdje zware vitamines/mineralenpillen (hele alfabet). Je hebt lichte en zware pillen, meestal kijk ik naar vitamine B1, dit varieert van 0,1 mg tot 100 mg/pil. (Maar slik jezelf geen vitaminevergiftiging). Meer sporten (als je te weinig beweging krijgt) kan ook helpen.
Psychiatry: No Science, No Cures
www.youtube.com/watch?v=tB68XPX4iic
Met een normaal dieet kom je geen vitaminen tekort. Met een uitgebreid buitenleven ook geen VitD. Maar zo'n leven heeft niemand dus wel vitD slikken allemaal. De rest is geleuter van de vitaminenbranche.
@Reaguurst | 08-02-20 | 20:41:
Mijn hele leven lang gesport. Lang lesgegeven en op topniveau geturnd. Maar ja, kanker maakte een eind aan die activiteit. In het begin ging ik stug door, maar helaas, ik kan het niet meer. En ja, ik heb zekerlijk extra vits nodig omdat ze een stuk darm uit me hebben gesloopt. Naast D3 ook ijzerpreparaat.
Kan niet zeggen dat het me verbaast. Kwam altijd al labiel over.
Gelukkig zag u dat als Gutmensch al van verre. Chapeau, Kotermans.
Ook labiele mensen kunnen gelijk hebben. Sterker nog. Iemands emotionele stabiliteit zegt praktisch niets over de validiteit van een argument.
Peterson wordt beschouwd als de meest invloedrijke wetenschapper van dit moment. Dat heeft voornamelijk te maken met zijn diepgaande onderzoek (Maps of Meaning) dat hij nadien in eenvoudig leesbare materie heeft kunnen gieten (12 rules for life).
De elegantie waarmee Peterson diepgang toegankelijk maakt is geniaal.
Ik wens hem alle sterkte
Bedankt voor dit topic. Ik zit zelf al een paar jaar te flirten met het idee naar de levenseindekliniek te stappen wegens depressie, maar die speech van Peterson is ijzersterk. Ik heb mijn ouders nog en twee zusjes. Ik zou hen erg veel verdriet doen als ik uit het leven zou stappen. Dat moet en mag ik nooit vergeten.
Houd vol! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Het roze leger heeft U ook nodig. U draagt bij.
Sterkte. Kijk eens naar nootropics / ayurvedische shizzle voor verbetering van je mood. Plus extra hoge vitaminde D.
Hmmm. Toch kom je zelf op de eerste plaats, anderen niet. Als ze echt van je houden, zoveel dat ze je verdriet en problemen kunnen of willen begrijpen, zullen ze daar vast wel begrip voor kunnen opbrengen. Hoeveel verdriet hen dat ook zal doen. Aan de andere kant hoop ik werkelijk dat jij ook iets aan je familieleden hebt. Moeilijk man!
Hang in there, Monkey!
Blij toe voor hem dat hij aan de beterende hand is, maar het is treurig dat je voor zijn ziektebeeld naar Rusland moet om beter te worden en dat dit niet in ons zgh. rijke hoog ontwikkelde westen kan waar de zorg zo 'hoogstaand' is.
Zoals ik al zei in een ander topic, alles wat aan kalmerende middelen op -ine of -pam eindigt is zwaar verslavend bij lang gebruik, wordt nogal eens onderschat. Hoop dat hij goed afkikt in Rusland.
Hij is nu aan de krokodil.
In het Duits leest het toch makkelijker weg
Het ging ook slecht met roodborstje1. Hoe is het daar nu mee?
Jordan zegt slimme dingen en ik ben het vaak met hem eens. Maar! Hij heeft een rare kronkel wat betreft atheïsme. Volgens hem zijn atheïsten zo'n beetje gedoemd om moordenaar en/of verkrachter etc te worden. Zeer vreemde opvattingen heeft hij daarover. Op joetoep staat een interessante discussie daarover, Peterson vs Matt Dillahunty, waarbij Matt echt de vloer aanveegt met Peterson. Enfin, hoop dat hij opknapt want hij is natuurlijk ijzersterk vs de linkse waanzin
Misschien kan hij zich niet voorstellen dat mensen een interne moraal kunnen ontwikkelen? Dan is het logisch dat er altijd een externe entiteit nodig is om mensen op het rechte pad te houden. Zelf zie ik meer in een goede opvoeding, waarin kinderen hun verantwoordelijkheidsgevoel en empathie wordt gestimuleerd.
"Jordan zegt slimme dingen en ik ben het vaak met hem eens. Maar! Hij heeft een rare kronkel wat betreft atheïsme. Volgens hem zijn atheïsten zo'n beetje gedoemd om moordenaar en/of verkrachter etc te worden. "
Stevo365 | 08-02-20 | 15:36 | 1 | reageer
"Gedoemd" heeft hij nooit gezegd. Er is wel degelijk reden aan te nemen dat hier een verband is. Heeft te maken met de link tussen autisme, atheïsme en het gebrek aan empathie.
"Are Atheists Genetically Damaged?"
www.discovermagazine.com/mind/are-ath...
"The Mutant Says in His Heart: "There is No God."
www.youtube.com/watch?v=DLZVsTf99gc
Inderdaad heel merkwaardig van hem. Ik heb weinig tegen Christenen, maar ik kan erg slecht tegen die zelf uitgesproken monopolie op empathie en het morele kompas.
Ik heb geen 2000 jaar oud boek nodig om mee te vertellen wat wel en niet door de beugel kan.
@koter | 08-02-20 | 16:54: wtf is dit? Ik begon te lezen in dat stukje van Discover Magazine. "humans evolved to be religious". Dat is wel de grootste onzin die ik dit jaar heb gelezen. De evolutie van de mens was al zo goed als op het niveau van vandaag voordat hij überhaupt kon formuleren wat religie is. Religie is ontstaan omdat de mens de natuur niet begreep. Wodan, Thor, die gasten. Daarna ging het alleen maar downhill.
Grappig dat je dat zegt, want Peterson maakt helemaal niet de claim gelovig te zijn. Hij meent die vraag niet te kunnen beantwoorden.
Wat hij doet is een fundamentele analyse van filosofische kernwaarden vanuit religie en mythologie. Hoofdzakelijk de Joods/Christelijke religies omdat hij die beter kent, maar zeker niet exclusief het Christendom.
Ik beschouw mijzelf atheïst, maar ben dankzij Peterson de bijbel meer op waarde gaan schatten. Voorheen zag ik achterlijkheid en een achterhaald wereldbeeld. Nu zie ik intrinsieke structuren die veel spirituele wijsheid bevatten waar de hedendaagse materiële wetenschap een vacuüm laat.
Ik ben nog steeds atheïst, maar wel meer bewust van de gebreken van ons huidig wereldbeeld.
Kut voor hem, hopelijk komt hij er snel weer bovenop. Verder begrijp ik niet waarom ik dit allemaal nu weet, zijn mijn zaken niet.
Had je wat meer water op school moeten drinken en niet moeten leren lezen.
@Watching the Wheels | 08-02-20 | 15:45: met die loden leidingen? Gekkenwerk, dat water drinken.
Wie?
Een icoon, begrijp ik inmiddels.
@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:27:
Nee, geen icoon.
Gewoon iemand die heel vaak hele zinnige en interessante dingen zei.
Meestal controleerbare feiten, en ook vaak meningen en conclusies uit die feiten. Waarover men natuurlijk van mening zou kunnen verschillen. Gek genoeg kreeg hij nooit inhoudelijk repliek, behalve heel veel godwins en scheldpartijen. En natuurlijk luid gejuich toen hij ziek bleek.
Wat is links toch eigenlijk walgelijk.
Ken de beste man ook niet. Wat doet tie precies?
@Tishetnetnie | 08-02-20 | 15:34: Soort vaderfiguur voor de internetgeneratie, die jongeren (en oudere jongeren) wereldwijd motiveert om toch/weer betekenis te geven aan hun leven in deze steeds verder globaliserende wereld, door op een bevlogen maar tegelijkertijd praktische manier antwoord te geven op kleine en grote levensvragen en hen zo dingen te leren die ze thuis of op school hadden willen leren.
@Tishetnetnie | 08-02-20 | 15:34|
De beste man is professor in de Psychologie aan de universiteit van Toronto, klinisch psycholoog en de auteur van de bestseller "12 Rules for Life: An Antidote to Chaos". Hij was ook één van de eersten die het gevaar zag van Newspeak wetten als Bill C-16 etc.. Hij werd er om verguisd, maar bleek later in alles gelijk gekregen te hebben. Er zijn heel goede JijBuisjes van die discussies te vinden.
@Ramsesz | 08-02-20 | 16:16: Aan de hand van de verhalen hier dacht ik aan een soort van Gandhi, heb het even gechecked, maar ben niet veel wijzer geworden. Een beetje gecompliceerd mannetje, begrijp wel waarom die aan de pillen gegaan is.
"Don't be too sure you life is yours to take"? Zonder het filmpje aan te klikken, maar waar komt die quasi-gelovige onzin vandaan? Van wie is je leven dan wel, de Fantasieman in de Lucht? Zelfs al zou je gemaakt zijn door een Schepper, dat maakt je nog geen eigendom. Of als het gaat om je ouders die je gemaakt hebben: die mogen ook niet zomaar alles met je doen of eisen stellen over wat jij met jouw leven doet. Dito voor je omgeving. Het idee dat iemand ook maar eigendom kan zijn van iemand behalve zichzelf ligt Godzijdank al geruime tijd in de prullenbak van de geschiedenis en komt er hopelijk ook niet meer uit.
Maar goed, levenslesje geleerd dokter\(mede)dominee? Kennelijk is suïcide soms toch best wel een aantrekkelijke optie als je het vergelijkt met het alternatief. Dan blijt ineens dat gezedenpreek over hoe de mens "hoort" te leven en de gekwetste gevoelens van iedereen behalve die van jezelf er toe doen, toch een hoop hol geklets ineens...
En dat deze man veel ellende had met medicatie: laat dat een les zijn voor alle puriteinen en orthorexia-patiënten die zo te hoop lopen over drugs en dingen die je mogelijk kunnen beschadigen, of je uiterste houdbaarheidsdatum niet doen bereiken. Vrijwel alles wat je geest\hersenen beïnvloedt, je een intens geluk of andere emoties bezorgt is een potentiële drug en potentieel verslavend. En hoe sterker het gewenste effect, des te sterker zijn vaak de ongewenste bijwerkingen. Dat geldt dus niet alleen voor coke en heroïne of andere opiaten, maar net zo hard voor tabak, alcohol, (vr)eten en die pilletjes en injecties die jullie zo graag in elk individu willen proppen dat afwijkt van je "ideale" en gezondheids- en veiligheidsgeobsedeerde, maar nog altijd totaal vergankelijke mens.
Tegelijk helpen die medicijnen (en drugs, drank en zelfs tabak, kijk maar eens hoeveel schizofrenen en dergelijke roken) een hele hoop mensen door de Hel die het leven soms kan zijn. Mijn eigen arts dacht me ook met benzo's van de drank af te kunnen helpen. Bood "een pilletje" aan als alternatief. Ik dus: ok, maar ik ben alleen 's avonds lazerus, ik wil niet de hele dag onder invloed zijn. Nee hoor, geen probleem. Kom je thuis met dat spul: chloordiazepoxide (ook wel bekend als Librium), bijsluiter: werkt tot 3 dagen na inname, wordt gebruikt om alcoholisten te ontwennen...
Moet wel zeggen dat ik in die periode een stuk minder angstig dan ik bijna levenslang gewend was in het openbaar of sociaal, en bijzonder sterk voelde het spul niet. Meer alsof je in een soort licht, soms aangename en soms wat verdoofde waas rondloopt. Ontwennen na hervatten van drinken ging overigens probleemloos, al had ik het hooguit een paar weken gebruikt. Ontwennen van grote hoeveelheden alcohol daarentegen (zeker á la "koude kalkoen") is soms een fluitje van een cent en soms alsof je gedurende de hele nacht letterlijk belaagd wordt door demonen of schaduwen in je kamer, of een onbestemd gevoel van dreiging en schichtig bewegen, of in een donker gat des Doods valt telkens wanneer je bíjna inslaapt.
Maar goed, Herr Doktor bedoelt het goed, is ondanks het quasi-religieus sausje waar ik licht allergisch voor ben een moedig strijder tegen doorgeslagen politiek-correcte waanzin en zulke ellende gun je uiteindelijk niemand. Van harte beterschap.
you = your... En dat ondanks nalezen, foei...
Dat je benzo's krijgt om van de drank af te komen, is omdat je insulten kunt krijgen bij het stoppen met drinken. En dat is van hele andere orde (zegge 7 dagen tot 3 weken in afbouwschema) dan wat ik heb gehad: 10 jaar hoge dosis onderhoudsmedicatie benzodiazepinen. Daar ben ik overigens uiteindelijk ook vanaf gekomen.
Drank is een zware en gevaarlijke verslaving.
@ArmeSteuntrekker | 08-02-20 | 15:50:
Dat laatste kan ik uit ervaring helaas beamen. Al geeft het aan de andere kant ook weer bepaalde voordelen, laat ik daar ook niet over liegen. Ik doe het niet omdat ik het zo vreselijk vind. Zo zwart-wit is het dus ook weer niet. En ik vind verslaving eigenlijk een lelijke en ergens onzinnige term, aangezien het de verantwoordelijkheid voor eigen gedrag buiten de "verslaafde" plaatst. En als het letterlijk verslavend is, kun je er eigenlijk niet mee stoppen. Terwijl dat (zo blijkt ook bij jou) eigenlijk juist wel degelijk kan en de verantwoordelijkheid van de verslaafde is.
Ik kan me nog de "stem van de rede" herinneren toen ik ermee begon (toen ik van een eetverslaving aan het minderen was): als je hiermee begint, ga je niet meer stoppen. Ik dus (brutaal): waarom? Omdat ik verslaafd raak en niet meer kan stoppen? Nee: omdat je niet meer wilt stoppen...
Maar ik zou zo overstappen op opiaten of iets dergelijks als die legaal waren en op dosis en zuiverheid gecontroleerd verkrijgbaar. Stuk minder schadelijk en lijkt me een aangenamer ervaring. Librium deed dat voor mij niet. Wel "vlakker\meer ontspannen", maar niet echt vergelijkbaar met dronken zijn (of high, lijkt me, maar daar heb ik geen ervaring mee).
Waarvoor kreeg jij eigenlijk zo lang een onderhoudsdosis? Angststoornissen of i.d.?
@Wol | 08-02-20 | 16:12: Schizofrenie.
@ArmeSteuntrekker | 08-02-20 | 16:27:
Geven ze daar benzo's voor dan? Een familielid had het ook maar die werd maandelijks platgespoten met neuroleptica\antipsychotica. Werd er wel wat zombie-achtig van, maar het alternatief was al niet bijster beter. Maar sterkte, daar noem je ook wel een zware geestesziekte...
Bedankt voor de update, ik hoop dat Jordan er weer bovenop komt.
Ik ben de jongste niet meer. Jordan Peterson is van na mijn tijd. Ik lees altijd GeenStijl want die maken die lange verhalen in het nieuws altijd tot korte kleine behapbare stukjes voor mij. Dan kan ik het nieuws goed begrijpen en er lol om hebben. Zoals met de Pechold en Anne Lok. Ik had anders niet begrepen welk kind van welke vader was. Maar nu moet ik viedeejootjes kijken van 1:95u oftewel bijna twee uur. Dat trek ik niet meer. Dus dit keer begrijp ik er allemaal geen reet van. Ik maak zelf mijn leven leuk. Het hele jaar ga ik allemaal verschillende soorten bier in halve liter blikjes verzamelen en in mijn koelkast stouwen. Als dan Nancy Pelosi naar de vergetelheid wordt gestemd en Donald Trump de grote overwinnaar, dan drink ik die koelkast helemaal leeg. Plezier in je leven moet je zelf maken, dan smaakt het bier ook goed!
U bent alleen zo te lezen?
@Crossing_The_Rubicon | 08-02-20 | 16:45: u heeft geen kippen, zo te lezen?
Als iemand die met een zelfde soort bijltje heeft gehakt, ben ik heel blij dat de heer Peterson weer aan de beterende hand is, ook al heb ik verder niets met hem. Eerder deze week las ik dat ook vriendin van de show Anne-Fleur Dekker met ernstige psychische klachten is opgenomen. Ook haar kan je dan alleen maar veel sterkte wensen.
Je gunt het helemaal niemand, maar gelukkig zijn psychische problemen steeds beter bespreekbaar. Niets is zo erg als je vol schaamte in een hoekje te proberen verstoppen. Dat werkt averechts. Ik wil wel opmerken dat ik door mijn tweede medicatiepoging (een antidepressivum) prima ben geholpen, dus niet alle medicatie is slecht. Wel kan de monitoring volgens mij vele malen beter. Hier speelt volgens mij een gebrek aan goede psychiaters (die hun territorium fel verdedigen) en een gebrek aan onafhankelijk klinisch onderzoek naar het functioneren van ons brein een belangrijke rol.
Hoe dan ook, gelukkig ben ik zelf van al die ellende af. En mijn gemoedstoestand is, zeker voor mijn doen, bevredigend niveau stabiel. Daarbij merk ik op dat het eerste medicijn een hele vervelende invloed had op mijn stofwisseling. Ik vermoed dat mijn dieet, dat er mede op gericht is om op een natuurlijke manier te ontgiften daarbij helpt. Want dat snap ik dan weer niet: volgens mij had Jordan Peterson al problemen met zijn stofwisseling. Dan moet er als behandelaar toch een belletje gaan rinkelen, gegeven de bekende bijwerkingen?
Maar als leek is dat ook maar nutteloze wijsheid achteraf. Wel wil ik iedereen die met depressies, angstaanvallen e.d. te kampen heeft op het hart drukken om met je klachten naar de huisarts te gaan, ondanks de malaise in de geestelijke gezondheidszorg. De consequenties van niets doen zijn erger en ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Maar toch.
Hardcore op Geenstijl. Dat ik die dag nog mag meemaken!!
Zelfmoord is altijd zwak, wie het ook doet of wil doen..
Niet iedereen leeft extreem simpel leven zoals jij.
Jii weet helemaal niks van mij, dus reageer volgende keer pas als je iets zinnigs te melden hebt!!
@Nederland80 | 08-02-20 | 15:28: Jij weet helemaal niks van mij, dus reageer volgende keer pas als je iets zinnigs te melden hebt!!
Je weet echt totaal niet waar je over praat. Ik helaas wel. Wat een ongelofelijke arrogantie tegenover mensen die zelfmoord plegen. Crazy ben je in ieder geval wel. Je moet trouwens moed maar hebben om je leven te ontnemen op de vaak meest verschrikkelijke manieren.
@miss error | 08-02-20 | 15:51: ik weet juist wel waarover ik praat. Waar baseer je dat op dat ik dat niet doe? Ik heb 2x een zelfmoord van iemand meegemaakt en mijn mening was, is en zal blijven dat dat een zwaktebod is. Is totaal geen moed voor nodig, maar de makkelijkste uitweg kiezen...
@CrazyAlf | 08-02-20 | 15:55: Ik heb hier totaal andere ervaring mee. Maar jij meent te moeten oordelen dat wat jij meemaakt meteen voor iedereen geldt. En jij noemt het een makkelijke uitweg. Ik word hier een beetje misselijk van.
@miss error | 08-02-20 | 16:09: ik geef, net zoals iedereen hier, mijn mening. Niks meer en niks minder. Ik heb gebaseerd op mijn levenservaring deze mening. Jij mag uiteraard een andere hebben. Ik word daar echter niet misselijk van, ik kan een andere visie of mening wel waarderen...
@CrazyAlf | 08-02-20 | 16:12: Je houdt er geen rekening mee dat mensen totaal verward, door medicijnen of andere oorzaak, zelfmoord kunnen plegen. Bovendien denk ik dat velen in deze gemoedstoestand geen rationele afweging meer kunnen maken. Is dat dan een zwaktebod? Nee, het is zwak dat deze mensen vaak niet beter geholpen worden en hen te veroordelen.
@CrazyAlf | 08-02-20 | 15:55: Het is daarnaast in de meeste gevallen ook nog een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem.
Is opoffering nou zelfmoord of niet trouwens?
Is het zo'n fascist? Eerder een conservatief als ik het een beetje heb gevolgd.
Jij zegt altijd dat iedereen die genocide afwijst een fascist is.
Dat klopt niet.
De fascisten waren net zulke moorddadige extremisten als jij.
Uitvinder van het fascisme was een socialist, Mussolini, bevriend met Lenin.
Maar los van de vraag of het fascistisch is om genocide af te wijzen.
Kun je één woord dat Peterson ooit zei weerleggen?
Niet?
Heb je ooit één letter van hem gelezen?
Niet?
Vertel eens, sinds wanneer verkondigt Jordan Petersen deze denkbeelden?
“Vindication for the rejection of individualism, and acceptance of collectivism, with the state as the ultimate location of authority and loyalty outside of which individuality has no meaning”
Ken de beste man niet, maar mooi verhaal hoor.
Ik ben dus niet de enige die dacht, wie is dit...
Heerlijk happy nummertje! Zin in drugs nu, en zuipen!
maar kan iemand die Anime shit uitschrijven. Kutvideo's, kut-podcasts, duurt eindeloos, laat me gewoon snel ff lezen wat er staat. Grrrr
Dit dus. Flikker op met je video’s, lezen is zo veel makkelijker, duidelijker en kan zonder koptelefoon.
Ik dacht dat de Jordan Leterson rage gewoon was overgewaaid, maar gewoon gek geworden dus.
Was hij al een tijdje hoor. Drakenman,kun je niet serieus nemen.
Lobster-theorie vs mens?
Die komt sterker terug en niet zuinig. verheug mij dr nu al op.
Sinds ik van de benzo's af ben en op Geenstijl kom, vergaat het mij veel beter.
Er wordt te weinig onderzoek gedaan naar de bijwerkingen van bepaalde soorten van die zogenaamde "pammetjes", zou me niet verbazen als je er juist suicidaal van wordt, bijvoorbeeld als je ze ineens niet meer neemt. Je moet als je in je kop ziek bent zorgen dat je fysiek zo moe wordt dat je niet meer kunt denken, dus om de dag sporten (desnoods een wandeling van 3-5 km. als hardlopen te zwaar is). Je kunt ook in Rusland in een ijsbad gaan zitten. Beterschap.
Ach,je moet gewoon zorgen dat je de bovenkamer opgeruimd houd. Niet aan de drugs gaat en je niet verdiept in allerlei zweverig gelul. Ow wacht,... Peterson doet dit allemaal wel, altijd al een zweefteef gevonden die het goed kon uitleggen maar dat was het. Verschillende zelfmoordpogingen,tja schreeuw voor aandacht.
Jij ben meer iemand die al argumenterend tegen een lantarenpaal aan rijdt.
Ik geef toe, dan zweef je maar heel even.
@Premier Trutte | 08-02-20 | 14:56:
Je word hier dood gegooid met die rare Peterson. Een klinisch psycholoog die zich zelf ook niet kan helpen. TBS klinieken zitten er vol mee en resultaat nul.
Ga toch weg met die mafkees.Laat hem zijn eigen leven op orde brengen(of er mee stoppen) voor hij zo hoog van de toren blaast.
Deze man doet alles in de overtreffende trap.
@miko | 08-02-20 | 15:03:
Wat Peterson zegt is òf juist, òf onjuist.
Een ziekte doet daar niks aan af.
De evolutie is ook niet weerlegd omdat Darwin jarenlang leed aan de ziekte van Chagas.
Ook jij kan dingen zeggen die 100% juist zijn, en die worden echt niet onderuit gehaald als je vervolgens je been breekt, of aan de antidepressiva gaat.
@miko | 08-02-20 | 15:03: In zekere zin een kern van waarheid. Intelligente en creatieve denkers hebben een groot besef der dingen. En daar wordt je niet vrolijk van. Soms gaat er niets boven naïef geluk. Alhoewel ik vraagtekens heb bij dom naïef geluk. Gebruik van drugs en antidepressieva komt bij alle lagen van de bevolking voor. Niet alleen bij intelligente denkers of zwevers zo je stelt. Hem een mafkees vinden die te hoog van de toren blaast en hem daarom vragen om daar maar vanaf te springen vind ik een hoog Joop/PvdA/Socialisten gehalte hebben.
@Premier Trutte | 08-02-20 | 15:30: Bij creatieve mensen 'komt er een boel binnen', heb ik een bekende psychiater eens horen zeggen. Klinkt als een plausibele verklaring.
@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:53: Ook dat ja. En creatieve mensen durven ingesleten meningen en patronen los te laten. Van continu zelf verantwoordelijkheid nemen en alles afwegen wordt je wel eens moe. Daarom zijn de meesten domme volgers die TV-kijken en vertrouwen op vadertje staat of een religie. Lekker 'veilig' met ze'n alle.
Ik vraag me af of hij het in Amerika of Canada had overleefd. Of dat hij dan een Epsteintje had gedaan ....
Heel veel sterkte met het herstel
Chemische troep met duizenden bijwerkingen kan nooit goed zijn.
Goede vent, die de linkse mentaalbeperkten uitstekend aankan.
Nog een linkje met zo'n linkse journaliste gekkie youtu.be/axSWghcYdCA
Heeft niemand hem vergiftigt tijdens zijn colleges?
Iets dat niet te zien is of zo?.. ik bedoel Bill Gates kan schijnt ook te kunnen toveren met virussen en zo?
En ik maar denken dat de gezondheidszorg in Amerika het beste van de wereld is, ze geven je een injectie die 1 miljoen kost en hup, je bent weer beter. Blijkt het Rusland te zijn, ik ben plat.
Volgende keer ayahuasca gebruiken. www.nature.com/news/ayahuasca-psyched...
Hoi Joe 'have you ever tried ayahuasca' Rogan
In Rusland is het systeem wat anders. In Moscow kun je direct naar een specialist en zijn veel medicijnen zonder recept te verkrijgen. Op het platteland is dat anders. Daar zijn veel mensen erg arm. Maar er zijn in Rusland zeer vakkundige artsen, maar je moet ze wel kunnen betalen.
Dat gaat ook nog al eens fout,vooral als men er ook Datura in flikkert
Wietolie (CBD-olie)helpt ook tegen depressies word beweerd.
Een blauwe maandag vrijwilliger geweest in het begeleiden van patiënten die in het buitenland behandeld waren en weer terug naar de VS of Europa gingen. Niet allemaal succesverhalen, maar toch voldoende om sindsdien wat verder te kijken dat het Nederlandse gezonde verstand adviseert.
@jan huppeldepup: The real spiritual path needs no drugs!
LSD (moederkoorn), ayahuasca, enz. zijn misschien interessant om de cocon open te breken waarmee je trauma's vasthoudt. Maar trap niet in de hallucinaties die je ziet: die zijn bij dit soort tripmiddelen alleen maar bedoeld om de natuurlijke vijanden van de paddo of plant op een verkeerd spoor te zetten, verder hebben ze soms een functie in relatie tot voedselvoorziening van de plant (of dier; denk aan gif dat dieren bij zich dragen), voor de voortplanting (denk aan virussen die hun gastheer hallucinaties geven en hun lichaam anderszins overnemen), en om te dienen als communicatiemiddel tussen planten of de planten met wie de paddo in symbiose leeft. Maar absoluut niet om de mens op een of andere wijze te 'verlichten'. Schimmels, planten en veel diersoorten leefden al heeeeel lang voordat de mens op het toneel verscheen.
@Aristotalloss | 08-02-20 | 15:31:
Interessante Timothy Leary-achtige analyse.
Nederland onder het juk van Europa met een premier die overal bij het kruisje tekent, dat is het lijden van alle lijdens!
Als je van de drugs af bent, is het leven gelukkig weer net zo kut als ervoor.
Dat is een waar woord (of woorden).
Nou, de meesten houden er een behoorlijke paranoia aan over en blijven onverzadigbaar in het zoeken naar kicks. Subtiel genot en genieten van kleine dingen is er niet meer bij.
Daar zeg je wat. Menig publiek persoon verkeert of verkeerde in een voortdurende staat van een roes om het leven aan te kunnen. Herman Brood was er zo eentje.
All meat diet... en dan denken dat je gezond bezig bent. This guy's a moron, not a shred of common sense.
Weet waarover je praat.. dat is het enige diet dat bij hem en zijn dochter er voor zorgt dat zij niet enorm onderuit gaan. Ga lekker gras eten als je het kan, het is niet voor iedereen
@nasseKette | 08-02-20 | 14:16 :
Ah, uw algemene ontwikkeling gaat niet verder dan DWDD?
Hele volken volgen al eeuwen, soms duizenden jaren een all meat diet; Inuit, Masaï, Samen, etc.
Ook veel andere volken volgen al eeuwen een dieet dat niet uitsluitend, maar wel voornamelijk op vlees of vis gebaseerd is. Wij mensen bevolken nou eenmaal een planeet die voor een groot deel ongeschikt is voor landbouw.
Verder heeft de beste man meer boeken gelezen over meer onderwerpen, dan jij ooit zou kunnen.
Je kunt geen woord van wat hij ooit schreef weerleggen.
Je beledigingen zijn een zwaktebod.
@Dandruff | 08-02-20 | 14:57:
Het is al lang aangetoond dat de volkeren die je opnoemt daar een lange tijd over hebben moeten doen. Een dieet van rauwe vis,zeehonden vlees en walvisblubber zou menig mens ziek maken zoals melk dat ook bij veel mensen doet.
@miko | 08-02-20 | 16:02:
"Het is al lang aangetoond", waar dan?
Bij mijn weten eten onze naaste verwanten zoals chimpansees en bonobo's ook gewoon vlees. En overal in de natuur worden vis en vlees rauw gegeten. Het is de mens die ertoe is overgegaan alles te koken, en daarom kunnen we nu niet meer zonder.
Het is dus precies andersom, en niet alleen met vlees. Ook de meeste peulvruchten ("ideale vleesvervangers") kunnen we niet rauw eten. Sommige nutriënten in bijvoorbeeld peentjes of tomaten worden beter opgenomen als ze zijn verhit.
Ik geloof meer in evolutionaire expertise dan in dieetgoeroes. De hoofdpersoon in de documentaire "rauw" heeft een groeiachterstand, dankzij de ideeën van zijn moeder. Tenenkrommend is de scène waarin een vreetgoeroe dat kind toespreekt; "jij gaat de hele wereld veranderen, je wordt het voorbeeld". Knettergek.
De gevolgen kunnen nooit meer terug gedraaid worden.
@miko | 08-02-20 | 16:02: Verminderde lactosetolerantie varieert van 5% in Noord-Europa tot meer dan 90% in Afrikaanse en Aziatische landen. En dat is vanwege het met stijgende leeftijd afnemende vermogen lactose te verteren.
Zet hem op!
Eén van de weinigen die ziet dat de keizer naakt is.
Sterkte man, ook al zul je dit nooit lezen.
Hoe is het met onze Amsterdamse sluipwesp? Al in Senegal/Ghana geweest?
Met zoveel pillen in zijn donder zal ie wel meer zien dan blote keizers.
Zwaar. Hoop dat hij er bovenop komt.
Het moet wel heel erg slecht met je gaan als je vrijwillig naar de Russische gezondheidszorg gaat. Kijk naar dat land en je ziet hoe goed het daarmee gaat.
Kletskoek van n kletskous
@DinkyToy | 08-02-20 | 14:10: ik ben er geweest, jij ook?
Gelul van een sneue nicht
Zoals met alles is het soms ook top geregeld in Rusland, mits je geld en/of connecties hebt. Er wonen ontzettend veel knappe koppen. Kan me voorstellen dat de een of ander een prima middeltje heeft uitgevonden om zoiets als dit te verhelpen voor een miljonair als Peterson. Dat het niet wijd verkrijgbaar is voor Russen zelf is een heel ander verhaal.
De anti-Rusland propaganda doet zijn werk, zoveel is duidelijk.
Hij had gewoon 200 mg L-theanine, 100 mg caffeíne, 600 mg Aswagandha KSM66, Omega-3, en magnesium plus alle B-vitamines moeten nemen. Jointje erbij klaar.
benzo's zijn de hel. Weet iedereen. Nog erger dan heroïne.
King's brew! Naar blijkt ga je er ook nog mooi van dichten.
@MickeyGouda | 08-02-20 | 14:10: Ja, zo strak als een banaan!
Bacopa is ook nice daarnaast.
Theanine en Ashwagandha werken inderdaad , maar probleem met alle " kruiden " is dat ze slechts aantal dagen echt werken en dan terugzakken naar zero . Hoe dat komt weet ik niet . Lijkt also het lichaam eraan went of zeau. Dus : tamelijk zinloos.
Dat valt wel mee. Theanine kun je volgens mij elke dag gebruiken. Hoe heftiger de werking, hoe sneller kans op gewenning. Dat klopt. Maar anders cyclen met andere stacks.
@daytripper | 08-02-20 | 15:18: ja 6 dagen innemen en dan 3 dagen niet, of in het weekend niets, zodat je lichaam niet tolerantie kweekt.
Soms maak je een ritje in de buik van een walvis, dan sta je weer naakt op een bar te schreeuwen. Zo gaan die dingen bij mensen.
Als je aan het einde van de rit maar je belastingen betaalt, dan komt alles goed en valt niemand jou lastig.
Je hebt het toch niet over Jona?
@Nehemia | 08-02-20 | 15:12: Je weet dat Rick voorganger is in de vrolijk-orthodoxe kerk?
Leven is lijden aangeklikt. Zin in valiums nu.
Ja en dan wordt er niet vermeld, dat je in het goeie Nedrigland gewoon naast de moordenaar van je geliefde of kind in de Mac Donalds kan zitten, want dan toch maar een bijl kopen @#$^&
"Incredible, endless, irresistible restlessness bordering on panic, and a inability to sit still..."
Ik ken dat.
Ik rook altijd een jointje als ik dat gevoel heb. Veel beter dan die pillen.
@vanBukkem
Als een joint werkt, zeker blijven doen. Blijf er zelf helaas net zo onrustig bij, een van de pammetjes daar en tegen, werkt als een malle als het iets te erg wordt. Helaas mag je daar dan weer drie dagen geen zware machines mee bedienen, heb ik toch nodig op het werk.
Maar elke dag antidepressiva krijgen ze me nooit meer aan.. Wat een troep
Glenn Fidich een Speyside single malt Scotch Whisky, helpt mij uitstekend en is goed tegen griep ook nog eens.
Gweldige kerel die Jordan Peterson en dat hij door de meesten van het goedvolk verguisd wordt is een extra bevestiging dat hij rake dingen zegt.
Ik dacht al, die is in rook opgegaan maar gelukkig niet.
Hoop dat deze held snel en volledig hersteld.
Beterschap Jordan.
Onderschrijf dit commentaar, helemaal. Sterkte en beterschap Jordan.
Probeer maar een te stoppen met anti depressiva. Zonder hulp maak je vrij snel een lelijk einde aan je leven.
Van die bijsluiter wordt je ook niet echt vrolijk als je de waslijst aan bijverschijnselen onder ogen ziet.
Heel langzaam afbouwen ...
Plotseling stoppen is levensgevaarlijk
@Nehemia | 08-02-20 | 13:54:
In de situatie, en in eind 90er jaren, is een bijsluiter een papier dat in de weg zit in de doos. En ze werden voorgeschreven als paracetamol.
@laurentius | 08-02-20 | 14:23:
Die mogelijkheid wordt niet geboden. Het is een trap omlaag met te grote treden.
Mijn vriendin van paroxetine afgeholpen door overstap op venlavaxine. Dit medicijn zat in een capsule. Kleine korreltjes. Elke dag capsule openen... paar korreltjes verwijderen. Na één jaar was ze klaar. Ontwenningsverschijnselen waren er niet.
@RickTheDick | 08-02-20 | 14:38: Dit verhaal neem ik met een korreltje seroxat.
Je kan bij de Regenboogapotheek in Den Haag taperingstrips krijgen. Zelfs daarmee gaat het te snel, maar beter dan niets. Kost een paar centen, maar kan je leven redden. Afbouwen volgens de bijsluiter is gestoord. Heb er overigens zelf geen ervaring mee.
@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:06:
Noem je me Pinokkio? Maar, inderdaad, had me er niet mee moeten bemoeien.
@RickTheDick | 08-02-20 | 15:35: Je weet dat ik nooit grapjes maak over het uiterlijk van reaguurders, dus zeker niet over die enorme neus van jou.
@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 15:55:
Racist.
@RickTheDick | 08-02-20 | 16:08: Hou op! Ik heb zelfs Surinamers onder mijn vrienden.
@Kuifje-naar-Brussel | 08-02-20 | 16:29: zelfs Surinamers
Racist.
Ons brein is zó krachtig. Positief of negatief. Triest om te zien dat zelfs zo een sterk en genuanceerd persoon soms niet sterk genoeg is. Wel weer voer voor de (SJW) gekkies, dat Rusland blijkbaar de beste optie is om te herstellen
Wat is er mis met Rusland? Er zijn daar veel mooie dingen die verborgen blijven door de propaganda.
Een jobstijding. Houd vol, meneer Peterson.
Hier een 'exclusive' van Jordan's dochter Mikhaila Peterson www.thepostmillennial.com/exclusive-u...
Detox behandeling in Rusland: [fun] peopletalk.ru/article/top-mest-dlya-d...
Een van de mensen die je niet persoonlijk kent maar toch van houdt.
Prachtig liefdesverhaal.
#dingenwaarjestilvanwordt
Ik had hetzelfde.
Maar hij lacht dus weer. Mooi,
Ja, dat lijkt heel mooi. Werkt gerust stellend voor de mensen om je heen. "Ach kijk, het is weer over ! We kunnen weer normaal doen".
Stink daar vooral in.
@Rammstein | 08-02-20 | 14:11: Zal ik doen. Vorig jaar nog een goede vriend. Machtig mooi huis, rijk, twee mooie en slimme kinderen. Plaatst een mooie skifoto online en de volgende dag foetsie...
@Piet Karbiet | 08-02-20 | 14:25:
Lawine?
@Piet Karbiet | 08-02-20 | 14:25: Op dat moment hebben ze definitief besloten om er een einde aan te maken, en zijn ze opgelucht. Voor de buitenwereld lijkt het dan alsof het beter met ze gaat. Bekende valkuil.
Gebruik zo min mogelijk drugs.
Nooit meer drugs nemen dan strikt noodzakelijk.
Akathisia, één van de ergste ontwenningsverschijnselen. Weken op mijn bed gelegen toen ik stopte met paroxetine, knijpende in mijn matras omdat ik een gevoel had van pak een mes en steek iedereen neer die je tegen komt. Ongelofelijk hoe sterk dat gevoel is op dat moment.
Hoe lang heeft de ontwenning geduurd ?
@Rammstein | 08-02-20 | 13:54: het gevoel dat ik berserk moest gaan, 3 weken. De wereld die nadraait als je je hoofd beweegt zo'n 6 weken.
Ervaringsdeskundigheid is soms de beste waarschuwing. Fijn dat die rotzooi uit uw leven is.
Damn, raar spul... Google maar eens op David Carmichael en paroxetine.
Blij dat het je beter gaat Suncatcher. Weer van de zon kunnen genieten.
@Suncatcher | 08-02-20 | 13:57:
En de depressie ? Komt dat terug ?
@Rammstein | 08-02-20 | 14:08: mijn depressie werd veroorzaakt doordat ik erachter kwam dat het sprookjeswereld van wat een relatie hoort te zijn niets meer dan een leugen is. Tel daar wat paniekaanvallen bij op door treiterijen in het verleden en ik zag het licht niet meer. Die pillen hebben iets permanents veranderd, ik stap veel sneller over dingen heen, misschien wel te snel.
Heftig man.. maar inmiddels wel weer een beetje hersteld dus?
@Spartacus | 08-02-20 | 14:16: jazeker. Het leven is te mooi om er vroeg uit te stappen.
@Suncatcher | 08-02-20 | 14:13:
Helemaal los van alle medicatie nu ?
@Rammstein | 08-02-20 | 14:23: al een jaar of 10. Eén glas whisky per week en gestopt met roken. Ik ben me heel bewust geworden van wat verslaving met je doet.
Clonazepam is een spierverslapper en net zoals alle benzodiazepines zwaar verslavend. Een niet-verslavend alternatief is baclofen dat daarnaast de laatste jaren in de belangstelling staat als medicijn tegen alcohol- en drugsverslaving. Werd bekend door de Franse cardioloog Olivier Ameisen die zichzelf ermee van zijn levenslange alcoholverslaving genas. Farma en de verslavingszorg is hierin niet geïnteresseerd. Het patent is verlopen en er valt niets mee te verdienen.
Thanks for sharing. Sterkte!
‘T is een spion!
Jordan Peterspion!
Jordan en Rusland, zie wel ! Altijd geweten !
Depressie is a bitch.
Nooit aan die rotzooi van die farmaceutische bedrijven beginnen. Even een overdosis vitamines en mineralen nemen (als je die normaal nooit slikt) en om de dag of je het leuk vindt of niet 3 km. hardlopen, dan ben je binnen een maand een stuk fitter. Maar, doe het maar eens als je het liefst de deur niet uit gaat.
@Watching the Wheels | 08-02-20 | 14:20: Helaas zijn er zat die 'gewoon' naar een huisarts stappen en ervan uitgaan dat die precies weet hoe of alles oop te lossen is.
Ondertussen zitten de vertegenwoordigers van de farma praktisch in het kantoortje naast de arts, om zijn handje vast te houden bij het uittypen van een 'medicijn'.
De gestaalde kaders zworen ook altijd bij de Russische gezondheidszorg, net als veel Afrikaanse dictators. Het is dus niet verwonderlijk dat Peterson meer vertrouwen heeft in Russische artsen dan in Westerse gezondheidszorg.
De Russen staan bekend om hun harde afkickmethodes. Een goede bekende van mij is in dat ontwikkelingsland van zijn alcoholverslaving afgeraakt. Hij dacht dat hij doodging, tijdens de therapie. Eerdere probeersels in luxere klinieken (in het Westen) hadden niks opgeleverd. Teveel praatsessies en zo.
Ieder huisje heeft z´n kruisje...
Psychofarmaca: teringzooi.
Dat is een juiste kwalificatie. Blijf er verre van tenzij het echt niet anders kan.
Sterkte Jordan. Laat je niet kisten.
Pun intended?
REAGEER OOK