Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verpleegkundige HARTENKREET: De zorg is ziek

Hartenkreet van verpleegkundige met hart voor de zorg. Lees en huiver.

Eind jaren zeventig ging ik als jonge knul de gezondheidszorg in. Een tijd waarin je ’s morgens eerst met waskommen de zalen opliep om mensen te wassen. Na de opleiding een specialisatie gevolgd en gewerkt als leidinggevende om uiteindelijk weer terug te komen bij mijn eerste specialisatie. In dat vakgebied heb ik de zorg met grote stappen zien veranderen. Van de verpleegkundige die eerst naar de patiënten toe ging zie ik nu mijn collega’s eerst een tijd achter de computer zitten zodat ze duidelijk krijgen wat ze bij welke patiënt moeten doen. Scorelijsten bijhouden, toe te dienen infusen en/of andere medicatie enz. Het wassen van de patiënt wordt niet meer gedaan, of je moet de natte doekjes die je opwarmt in een magnetron waarmee de patiënt opgefrist wordt wassen willen noemen.

Werkdruk neemt hand over hand toe waarbij we steeds minder tijd hebben voor patiënten, er moet productie gedraaid worden. De tijd waarin een patiënt opgenomen is, moet verkort en resterende zorg moet overgenomen worden door of huisartsen of thuiszorg die op hun beurt het ook niet meer kunnen bijbenen. Van veel verpleegkundigen wordt verwacht dat ze lid zijn van werkgroepen op de afdeling waar zij werken. Dingen die er allemaal maar bij horen, er staat geen compensatie in wat voor zin dan ook tegenover. Ik zie mijn jonge collega’s opbranden en doe maar een paar stappen meer om al het werk gedaan te krijgen maar eerlijk gezegd, ik hou het op de manier waarop het nu gaat ook niet meer vol. Ik kijk om me heen wetend dat als ik óók de pijp aan Maarten geef de collega’s die wél blijven nóg harder moeten lopen. Kortom, de zorg zit in een spagaat.

Zorgverzekeraars sluiten contracten af met zorgverleners, er mag zo en zoveel zorg worden verleend tegenover zus en zoveel geld. Maar ziekenhuizen hebben hun zorgplicht. Meer verleende zorg dan overeengekomen met de zorgverzekeraar moet uit eigen middelen worden betaald. De ziekenhuizen zitten in een spagaat.

We moeten voldoen aan normen onder het mom van kwaliteit. Certificaten halen zoals JCI, NIAZ, HKZ en zo zijn er meerdere. Toetsingen en (twee)jaarlijkse audits die omgerekend 3000 euro per ziekenhuis bed per jaar kosten. Dit als eis van de ziektekostenverzekering die kwaliteitszorg wil. Ik vraag me zo langzamerhand af of de certificaten niet een doel op zich zijn geworden. 

En staken? Dat kan eenvoudig weg niet, dat zit ons als verpleegkundigen ook niet in het bloed. We wéten dat als we het toch zouden doen er slachtoffers vallen en we zijn te trost op ons werk om dat te laten gebeuren. En dan nog, wat zou het staken oplossen? De werkdruk gaat weg? We krijgen een salaris wat past bij onze verantwoordelijkheden? Dat vertrouwen heb ik niet. Ik vertrouw deze regering niet en ik vertrouw mijn baas niet. Dus we blijven rond draaien in een cirkel waar managers steeds meer denken te moeten beslissen hoe de zorg wél verleend moet worden. Verpleegkundigen worden poppetjes, formatie eenheden waarbij er geen rekening gehouden wordt tussen jonge of oudere verpleegkundige. Een generatiebeleid? Dat is er in de zorg niet, of onvoldoende uitgewerkt door de afdelingen HRM van de ziekenhuizen. 

We hebben een keuze. Of doorgaan tot je minstens 67 bent of langdurig in de ziektewet belanden omdat je het simpelweg niet meer trekt. Dus eigenlijk hebben we geen keuze dankzij dit kabinet. Doorgaan totdat je er dood bij neervalt.

De zorg is ziek. Heel erg ziek.

[NAW bij redactie bekend]

Reaguursels

Inloggen

Volgens mij is de zorg ziek geworden toen de VVD'er Hans Hoogervorst het ziekenfonds de nek om draaide! Het moest beter. Marktwerking en privatisering, dat soort gelul. We hebben het geweten!

Lexus01 | 16-12-19 | 15:48

Ik ben eruit denk ik. Gewoon direct bij een ziekenhuis je van zorg verzekeren. Volgens mijn berekeningen kosten de zorgverzekeraars ook miljarden. Daarnaast werken daar ook mensen die in de zorg kunnen werken als ze willen. Ziekenhuizen weten na al die jaren wel wat een patient kost en wat personeel kost en wat voor zorg er verwacht wordt lijkt mij.

sjef-van-iekel | 14-12-19 | 23:02 | 1

Daarmee maak je van dat ziekenhuis een verzekeraar, ofwel je geeft het ziekenhuis een prikkel om minder zorg te leveren. U heeft uw premie immers al aan ze voldaan, dus hoe minder schade er wordt uitgekeerd, hoe hoger de winsten. Recept voor ellende. Bovendien biedt een ziekenhuis niet alle zorg, sommigen (sub)specialismen komen slechts en enkele ziekenhuizen voor.

Joostmochtnietsweten | 14-12-19 | 23:29

Government is not the solution to our problems. The government IS the problem.
Het oude systeem van ziekenfondsen was onhoudbaar. De oplossing ligt hem in diversificatie. Basiszorg voor arme mensen. Topzorg voor mensen die hier voor kunnen en willen betalen.

The2Amendment | 14-12-19 | 20:56 | 3

@The2Amendment | 14-12-19 | 20:56 |
"Basiszorg voor arme mensen. Topzorg voor mensen die hier voor kunnen en willen betalen."

Met andere woorden; als u arm bent en het niet kunt betalen zoekt u het maar uit. U vind dit verder een prima idee zo?

Met het Ziekenfonds was niets mis. Die hele privatisering is een - zoals voorspeld - wangedrocht gebleken waar "we" nooit aan hadden moeten beginnen. Maar Hoogervorst (VVD) moest zo nodig. Alles dat het Algemeen Belang dient had nooit privaat moeten gaan! Dingen als de Zorg, Posterijen, Nutsbedrijven etc. moeten gewoon functioneren. Hoe kun je in hemelsnaam winst willen draaien op zieke mensen?!

Sjefke7807 | 14-12-19 | 21:23

@Sjefke7807 | 14-12-19 | 21:23: Dat is maar het halve verhaal. Iets kan prima privaat als de markt in evenwicht is. Daarvan is in de door u genoemde sectoren (nog) geen sprake, in feite zijn dat monopolies of oligopolies, waardoor de macht gecentreerd en dus gecorrumpeerd is. De wijze waarop de VVD privatisering heeft ingevoerd is dus feitelijk valse marktwerking en dus schadelijk voor de burger (zoals voorspeld).

Joostmochtnietsweten | 14-12-19 | 23:45

Dat is de huidige situatie. Basispakket voor iedere ingezetene. Wel een zeer uitgebreid pakket. Het staat iedereen die het kan betalen vrij om extra zorg in te kopen, bij privé klinieken of in het buitenland. Het ziekenfonds werkte prima, geen toeslagen, inhouding op het loon, dus ook geen achterstanden in premie inning, moet u nu eens kijken, al had in die sector best wat bespaard kunnen worden op de uitvoeringskosten. Maar werkgelegenheid is toch ook belangrijk. In ieder geval is met het huidige systeem rigoreus gesaneerd. Zo goed als alle ziekenfondsen zijn verdwenen. En de zo fel begeerde volksverzekering (Simons PvdA, jaren 80) werd een feit. De huidige zorgverzekeraars zijn geen verzekeraars want ze lopen geen enkel risico. Het zijn veredelde uitvoeringsorganen met een heel klein beetje speelgoed met een aanvullende verzekering die net zoveel kost als ie uitkeert. Het hele systeem in Nederland van sociale verzekeringen stond als een huis. En zou dat nog gestaan hebben als de massa immigratie een halt toe was geroepen. Wilders kan het niet genoeg blijven herhalen. Maar het is nu eenmaal zo. Afbraak van het sociale verzekeringsstelsel en straks ook de pensioenen. De politici denken alleen maar aan hun eigen carrière. En het wordt ze makkelijk gemaakt want ze dragen geen enkele verantwoordelijkheid.

SlimmeBelg | 15-12-19 | 06:50

We zouden letterlijk al die zogenoemde neoliberalen van vvd en d66 de moeder moeten privatiseren. Letterlijk. Het ziekenfonds en het bejaardenhuis in ere moeten herstellen. Terug naar af. Voor de mensen en door mensen ipv ingewikkelde rekenformules.

suscrofa | 14-12-19 | 19:59 | 3

Jaja. Lekker alles onder overheidscontrole brengen zeker. Nationaliseren? Every piggie equal? Dan leef je pas echt onder een socialistische steen als je al decennialange mislukkingen even selectief negeert.

Overnijd | 14-12-19 | 20:25

Typische rant… een veel voorkomende manier van seq. informatie totaal fout interpreteren, nl. u leest A en daar maakt uw brein A t/m het eind van de straat van (meestal vanuit een of andere onbekende angst). Het is bijkans zinloos om het op hol geslagen denken van sommigen een beetje in toom te houden. Verspilde energie eigenlijk. Nogmaals, sociale sectoren NIET onder marktwerking brengen houdt niet automatisch in ALLE sectoren, toch? Aldus meneertje a.h. eind van de straat, een Bank instituut bijvoorbeeld kan men prima aan marktwerking overlaten en in dit voorbeeld een Bejaardenhuis NIET. Wat begrijpt u hier niet aan?

Wees eens voor een keertje creatief. Kom op, u kunt het.

Veluwse-Eikel | 14-12-19 | 20:49

Vroeger waren er 2 systemen. Dat leidde tot dubbele overhead en veel administratie. Nee, dus. Nu zie je al veel lulkoek vanuit de politiek komen zoals PrEP, stoppen met roken of IVF voor lesbiennes en alleenstaande vrouwen.

arlen | 14-12-19 | 21:16

Het is pas echt misgegaan nadat ze het woord ‘zorg en cliënt’ zijn gaan gebruiken, tevens het woord ‘zuster of broeder’ vervingen door ‘zorgmedewerker m/v’. Voorts kon men op z’n klompen al aanvoelen dat indien men de sociale sector aan marktwerking ging overlaten (Overheid), er hordes figuren op af zouden komen welke er een totaal eigen agenda op zouden nahouden, nl. die van exorbitante zelfverrijking (dit altijd weer over de ruggen van anderen).

Dan nog iets over de betaalbaarheid van zieken en verpleging, er wordt - geheel naar kortzichtig Westers model - betaald voor diensten, handelingen, poeiertjes en pilletjes, maar niet voor het eerstelijns beter maken van de mens in kwestie. Ik stel voor om naar Oosters model Doktoren en Specialisten een minimum loon te verschaffen en ze verder pas te compenseren zodra de patiënt geheel beter is verklaard, deze compensatie mag wat mij betreft vrij hoog liggen. Dit gaat de dolgedraaide zieken-carrousel vrij snel stoppen en miljarden opleveren voor het land, immers gezonde mensen kosten geen geld meer, maar kunnen weer in de maatschappij meedraaien en geld opleveren. Lastige materie, he..?!

Dan hieronder nog een kleine ode aan alle de dappere vrouwen (en mannen) welke in WWII aan het front de gewonden hielpen, meestal onbetaald en belangeloos:

i.pinimg.com/474x/03/64/e6/0364e674a8...
farm66.static.flickr.com/65535/327958...
i.pinimg.com/originals/0a/6f/bd/0a6fb...

Resumé: er moet geen geld bij, er moeten graaiers uit. Ik weet, ik maak soms weinig vrienden met mijn verhandelingen, is mijn lot maar interesseert mij geen ene reet.

Veluwse-Eikel | 14-12-19 | 19:19 | 5

Op basis van genezingen heeft geen zin, dan gaan artsen alleen makkelijke patiënten helpen. Een hartchirurg in Den Haag had een hoog sterftecijfer. Zou door de directie op aanraden van een verzekeraar ontslagen worden. Bij nader onderzoek bleek dat hij een uitstekende chirurg was. Naar hem werden alle moeilijke gevallen gestuurd en ambulances reden bij voorbaat naar zijn ziekenhuis, omdat patiënten ergens anders niet geholpen werden. Verdient hij dan minimumloon of de laffe chirurgen?

arlen | 14-12-19 | 22:29

@arlen | 14-12-19 | 22:29:

Inderdaad, het huidige model in de zorg begint al te lijken op het model wat veluwse voorstelt. Instellingen nemen alleen nog maar minder complexe gevallen aan.

Anoniemtje | 14-12-19 | 23:43

Interessant te lezen dat u allen komt met ‘het kan niet, het wil niet en het gaat niet’ drogredenen. Is het model op basis van genezing al eens geprobeerd dan, dus het wegnemen v.d. perverse financieel prikkel tot het creëren van meer zorg, meer operaties, meer managers en meer poeiers en pillen’ aan de zieke op te dringen? Want enkel daar ligt het huidige verdienmodel, alles netjes afgedekt door zorgverzekeringen welke weer keurig worden opgehoest door de massa. Tekorten betekend automatisch premie-, en werkdruk verhoging. U bent voor, zover is nu wel duidelijk.

Op het moment dat een mens echt beter wordt zien we ‘m niet meer terug in de zorgcarrousel. Dit moeten we natuurlijk niet willen met z’n allen, anders vervalt 50% v.d. relevantie van het hele systeem. U bent tegen blijkbaar.

Veluwse-Eikel | 15-12-19 | 14:31
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Heppie-even-voor-mij | 14-12-19 | 19:04 | 1

Mins inziens zit het probleem in een regelzuchtige overheid. Overal in de publieke sector zie je hetzelfde probleem, onderwijs, zorg, polite, defensie. Overal zitten enorme ministeries achter. Op het moment dat die aangeven dat alles optimaal en efficiënt werkt , zijn ze zelf overbodig. Die zitten dus met name zichzelf in stand te houden. Steeds nieuwe regels bedenken met bijbehorend toezicht en rapportage structuur. Het uitvoeren van de kerntaken komt gewoon op het tweede plan. Vroeger zag je dat ook nog wel bij grote bedrijven, maar daar zijn onderhand de nutteloze tussenlagen wel weg gesaneerd.

Crankhead | 14-12-19 | 18:44 | 2

Alle sectoren waar de kosten de pan uitrijzen zijn sectoren waar de overheid zich mee bemoeit. Dat is geen toeval.

De overheid lost geen problemen op; ze subsidieert ze.

BenBinnen | 14-12-19 | 18:57

Precies wat bovenbuurman zegt

Overnijd | 14-12-19 | 20:29

HKZ kende ik niet, wel ZHKH. Maar ja, is ook andere tak van sport.

LibertyCity | 14-12-19 | 18:41 | 1

Zelfhulp kameradenhulp :-)

Schulzie | 14-12-19 | 18:43

Milliliter = millimeter (mijn telefoon is ook voor zichzelf begonnen, lijkt het wel)

Schulzie | 14-12-19 | 18:25

Het zou niet aan de marktwerking liggen, maar aan overregulering door de overheid, zeggen sommigen hier. Op het doorgeschoten regelstelsel (voor een aanzienlijk deel supranationaal bepaald) valt inderdaad heel wat af te dingen, maar het geheugen is blijkbaar kort. Mensen lijken het immense bouwfraudeschandaal van rond de eeuwwisseling alweer vergeten te zijn. Zo werkt 'concurrentie' in Nederland nu eenmaal als men een milliliter ruimte krijgt, onmiddellijk prijsafspraken maken en elkaar de bal toespelen. Als je goed oplet zie je de dwarsverbandjes ook nu overal lopen: bestuurders van milieuclubs, zorgverzekeraars en energieboeren hebben allemaal nevenfuncties en commissariaatjes in elkaars organisaties. Met marktwerking heeft dat geen zak te maken, het zijn Italiaanse toestanden. Follow the money!

Schulzie | 14-12-19 | 18:19 | 2

Eens! Ik wil gewoon goede en betaalbare zorg. Iemand met veel geld kan weer terug naar het particuliere ziekenfonds. En ik ga dan graag weer naar de " armen" ziekenfonds voor 56 gulden in de maand. Oh wacht, nu 60 euries in de maand. En graties tandverzekering erbij. Net als vroeger en zoals nu in Duitsland. Ik ben voor!!

NorthStar | 14-12-19 | 18:51

Is dit nu wat men populisme noemt? Of masseren van de onderbuik?

De verplegers hebben zojuist 8% loonsverhoging over twee jaar gekregen, plus 1200 euro cash in de hand. Dat terwijl NL al op de VS na de hoogste salarissen ter wereld voor verpleegkunde heeft, leert een korte Googlag-razzia:
www.nursing.nl/nederlandse-verpleegku...

Je verdient in ieder geval ruim meer dan het minimum dat we met z'n allen hebben afgesproken. Zelfs meer dan modaal (en meer dan ik, maar ik heb dan ook lichter werk). Dan ben je ook nog geen lijfeigene, je kunt van baan veranderen, en je kunt ook parttime gaan werken. Een dag minder, of een 6-urige werkdag. Zeg maar de vrijwillige versie van dat bezopen CNV-vakbondssprookje van een 30-urige werkweek in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Alsof iedereen even 20% verplicht in salaris achteruit moet gaan, of zonder enige negatieve gevolgen 20% loonsverhoging voor iedereen wordt ingevoerd. Je onderhandelingspositie is sterk zat als verpleger. Wellicht kun je gewoon zeggen: of ik krijg die 6-urige werkdag (en wellicht zelfs minder dan 20% loonsverlaging) of je bent me voltijds kwijt. Nog afgezien van alle toeslagen en subsidies waardoor je mogelijk helemaal niet netto achteruit gaat.

En dan weer dat standaard gemekker over de "privatisering" van de zorg. Zoals anderen al aangaven, die is er nauwelijks. Alles wordt binnen de gestaalde kaders van de wetgeving uitgevoerd, die alles behalve marktwerking of concurrentie stimuleert. Of simpelweg stelt dat verzekeraars zorg móeten vergoeden, ook als men meer levert dan was afgesproken binnen de quota's en contracten, die ongetwijfeld ook uit wetgeving voortkomen om de zorg te rantsoeneren en de kosten in de hand te houden.

Uiteindelijk schiet je weinig op met terugkeer naar de geïdealiseerde ziekenfondsen. Waar ook een percentage door werkgevers werd betaald, net als nu, en artsen verliezen op ziekenfondspatiënten die korting kregen compenseerden door duurdere particuliere zorg. Met alle bureaucratisch gedoe van heen en weer wippen tussen de inkomensgrens, of boetes krijgen als je overschrijding daarvan niet meldde en je niet particulier liet verzekeren.

Veel van de huidige verzekeraars zijn organisaties zonder winstoogmerk die direct uit de ziekenfondsen voortkomen. Kan je zeggen dat die ook aan verspilling of te hoge salarissen of teveel personeel kunnen doen, zeker. Maar dat geldt even hard of nog harder voor een zorg met maar één verzekeraar, de overheid, en de bureaucratie die je nog steeds nodig hebt om de administratie te voeren, controleren op doelmatigheid of fraudebestrijding. Met maar één loket waar je heen móet, zonder concurrent en zonder de mogelijkheid om voor de meest ontevredenen een eigen verzekeraar met of zonder winstoogmerk te beginnen, heb je bij voorbaat de garantie van inefficiënt werk. Dan krijg je ofwel hogere kosten, of de soort afknijpconstructie van zorg-op-rantsoen die de Britten met hun "gratis" NHS hebben. Kost niet veel, maar je krijgt ook bijzonder weinig, behalve meer wachtlijsten dan nu al het geval is. En tweedeling in de zorg omdat de modaal of rijkere burger zich particulier bijverzekert. Kun je weer verbieden, maar dan krijg je de onvermijdelijke zorgvakanties naar landen waar wel particuliere zorg is. Of je moet kunnen verkopen dat ook jezelf en je dierbaren geen maanden wachtlijst, handicap en pijn willen gunnen ook verboden is.

Als het aan mij lag zou de zorg echt vrijgelaten worden, met minder regeltjes. Laat de verzekeraars en zorgverleners het onderling maar uitzoeken wat het prettigst en ook meest doelmatig werkt. Veel administreren en controleren, of juist weinig? Maar dan wel met acceptatieplicht voor de verzekeraar van iedere patiënt en een verbod op discrimineren op prijs bij factoren die niet aan het gedrag van de patiënt zelf liggen, en ook in dat geval altijd binnen de draagkracht van de patiënt. Ook geen verzekeringsplicht meer. Wordt je ziek, heb je de keus: betaal de rekening zelf of betaal alsnog de achterstallige gemiddelde premie die je sinds je 18de had moeten betalen als je wél verzekerd was geweest, eventueel met een lening. Kun je het niet betalen, eerst eens kijken wat je aan bezit hebt dat kan worden verkocht of een hypotheek kan krijgen en wat je kunt lenen. Het bedrag dat eventueel overblijft kunnen we als boete uitdelen aan alle onverzekerden, aangezien dat het bedrag is dat onverzekerd zijn de maatschappij gemiddeld kost.

En als men vindt dat er te weinig verzekeraars zijn, of dat het zoveel beter of goedkoper kan, begin er zelf eentje. Desnoods als groep door experts in te huren die weten hoe dat moet, als dat het excuus voor passief blijven klagen over de bestaande is. En uiteraard kun je ook overwegen bestaande grote conglomeraten op te delen en een verbod op fusies in te stellen (behalve bij overname van failliete verzekeraars) als de resulterende verzekeraar een marktaandeel van meer dan X% krijgt bijvoorbeeld. Maar moet je ook niet klagen als dit inefficiënter blijkt te zijn en juist meer premie kost...

Uiteindelijk, niks is gratis. Hoe je ook wilt goochelen met het systeem. En controle en administratie in wat voor minieme vorm dan ook blijft ook nodig. Of je moet een systeem verzinnen dat automagisch zorgt voor 100% eerlijke en competente zorgverleners, transparante prijzen en soepele vergoedingen zonder dat er personeel of rompslomp aan te pas komt.

Wol | 14-12-19 | 18:07 | 7

@NorthStar | 14-12-19 | 18:27:
Een dikbetaalde manager die net zegt minder te verdienen dan een verpleger. Lezen is ook een kunst...

Wol | 14-12-19 | 20:45

@BenBinnen | 14-12-19 | 18:44:
Dat is ook niet direct wat ik bedoelde te zeggen, maar heb het inderdaad wat ongelukkig geformuleerd en als ik het uitgebreider op zou schrijven werd het nog langdradiger. Ik bedoelde te zeggen: je kunt gewoon de rekening voor je behandeling zelf betalen, dat is optie 1. Als je dat niet kunt betalen, kun je na aanspreken van je eigen vermogen een lening krijgen, optie 2. Maar, als het bedrag zo hoog is dat het de kosten overschrijdt van wat je betaald zou hebben sinds je 18de als je je wél gewoon verzekerd had, kun je wat mij betreft dat bedrag betalen. Alles wat je van die som echt niet kunt betalen of lenen (en het bedrag aan lening dat uiteindelijk gemiddeld per jaar niet wordt afgelost doordat de patiënt overlijdt of financieel het niet kan opbrengen), wordt als boete omgeslagen over alle onverzekerden.

Wol | 14-12-19 | 20:52

@Wol | 14-12-19 | 20:45: met lichter werk ja. Jouw epistels zijn vaak zo lang dan je er snel overheen leest of halverwege afhaakt. Anyhow, who cares. Lang verhaal kort opschrijven is pas een kunst.

NorthStar | 14-12-19 | 22:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Zorgverzekeraars, die moeten preventief geruimd worden, dat zou een stap in de goede richting zijn. Die totaal debielen van de EU die de CE/MDD/MDR regelgeving bedacht hebben idem, ruimen.. Allemaal.

sokkenpluisje | 14-12-19 | 17:59 | 1

Een soort eindoplossing eigenlijk, niet?

Overnijd | 14-12-19 | 20:35

Die man van Schippers zit toch in een of ander clubje zorgverzekeringen, Toen dit boven water kwam, was ze ineens weg.

gato | 14-12-19 | 17:27

laten we maar weer links stemmen dan komt alles goed.

isotope 465 | 14-12-19 | 17:27

Mevr. van Boven Dorens is vorig jaar tijdens een vakantie in Duitsland onderuit gegaan met haar motor. Vlakbij de camping, dus even melden en dan naar het zh in Cochem. Door 4 mensen geholpen en in de watten gelegd, fotootje hier, fotootje daar, bakkie koffie en een fijn gesprek met een arts met een moeilijke Russische naam, formaat Berta (Two and a half men). Gelukkig hadden we cash, pinpas en credit card mee, dus de rekening zou wel goedkomen.
Die rekening was eind van de rit €60,- en ik heb met verbazing staan kijken en 3 x gevraagd of dit wel klopte. Nederland is stuk...

Air van Boven Dorens | 14-12-19 | 17:27 | 5

Aantal jaar geleden zat mn dochtertje met haar vinger klem in de buggy op Madeira. Vingertopje was eraf. Naar het ziekenhuis waar in meteen een plastisch chirurg werd opgetrommeld. De beste man kwam met spoed van de golfbaan. Had zijn golfkledij nog aan. Na een operatie van 2 uur en bijkomen mochten we weer gaan. Toen we vroegen hoe we dit moesten regelen met de verzekering, begrepen ze de vraag niet eens. Alle medische zorg bleek er gratis te zijn , ook voor touristen. We moesten 1,5 eu betalen voor een doosje pijnstillers voor mn dochter.

Crankhead | 14-12-19 | 18:57

@Rutan | 14-12-19 | 17:40:
Met mevrouw is het helemaal goed gekomen. Bike is gerepareerd, verkocht en vervangen door een sneller exemplaar...

Air van Boven Dorens | 14-12-19 | 19:55

@Crankhead | 14-12-19 | 18:57:
Ongelooflijk.
Goed.. ben benieuwd hoe men dat financiert, wellicht kan het als voorbeeld dienen.
Fijn dat alles goed is gegaan in beide verhalen.

letopuwzaak | 14-12-19 | 20:10
▼ 2 antwoorden verborgen

De hele managerscultuur, geldverslindende bureacratische zorgverzekeraars, die certificaten die behaald moeten worden voor geld, administratieve tijdverslindende rompslomp maakt de echte zorg inderdaad doodziek. Hoe komen we ooit van die ziekelijke laag af zodat zorg weer zorg aan bed wordt? Dit los je niet op met doel verwaarloosbare leansessies, maar de zorg terug te brengen zoals die vroeger was, zonder privatisering. Wie in de politiek pakt dit op en draait het terug?

Jan, Leiden | 14-12-19 | 17:26 | 1

In elk werk moet je tegenwoordig veel certificaten halen en stomme cursussen doen. Ik moest laatst ook een veiligheidscursus doen anders mocht ik niet meer op mijn werkplek komen waar ik al vijf jaar werk. Misschien is Nederland gewoon te verkrampt met tijdrovende "oplossingen". Ongelukken gebeuren overal wel eens. Niet meteen onderzoekscommissies, 1000 rotondes, preventie ideeën, voorlichtingscampagnes, verplichte cursussen en alles willen meten en rapporteren. Kost allemaal veel te veel tijd.

Middensteun | 14-12-19 | 19:04

In plaats van staken kunnen verpleegkundigen er beter aan doen om met elkaar af te spreken om hun werk zo uit voeren zoals zij denken hoe het moet. Maar wel collectief. Er is dan geen manager die stampvoetend iemand durft te ontslaan. Is dat een goed idee?

Tiscali-2 | 14-12-19 | 17:24

Wederhelft mag voor 2000 euro per maand werk doen waarbij het leven, en de kwaliteit van het leven van de patiënt vanaf hangt hoe zij haar werk doet.
Jan Lul de manager verdient het drievoudige, jaagt de werkdruk onmenselijk hoog op en verneukt de hele afdeling. Verlof is bijna onmogelijk, maar Jan Lul neemt zelf vrij wanneer het hem uitkomt.

Mr. Bigglesworth | 14-12-19 | 17:19 | 1

Pvv is ultralinks. Daarop stemmen

Overnijd | 14-12-19 | 20:34

Ik lees nog wel eens wat opmerkingen over marktwerking in de zorg die zou zorgen voor deze ellende.

Maar welke marktwerking dan? Bedoel je die marktwerking waarin de overheid iedereen *verplicht* een verzekering te nemen? Of die marktwerking waarin driekwart van de kosten van zorg uit de algemene middelen (lees: belastingen) komt? Die marktwerking waarbij werkgevers gedwongen worden als onbezoldigde belastingambtenaren op te treden door zorgbijdragen in te houden van werknemerssalarissen? Of de marktwerking waarbij de overheid als een doorgeslagen autistische maniak diagnose behandel codes voorschrijft? Of de marktwerking die voorschrijft dat artsen ineens ondernemers zijn die faciliteiten bij het ziekenhuis moeten inkopen? Of de marktwerking die bepaalt dat er een numerus fixus is bij de studie geneeskunde? Of bedoel je die marktwerking waarbij je niet zomaar een ambulancedienst mag starten? Of de marktwerking die bepaalt dat je huisarts jaarlijks geld krijgt per ingeschreven patiënt (eh, klant) zonder daar iets tegenover te hoeven stellen? Is dit de marktwerking die ervoor zorgt dat een nachtje in een ziekenhuis duurder is dan een nachtje in het Hilton met champagne-ontbijt?

Er is veel mis met de zorg, maar marktwerking is het bepaald niet. Dit is het gevolg van een overheid die zogenaamd diensten vermarkt, maar alles van A tot Z voorschrijft, reguleert, mandateert en via roof (belasting) "ondernemers" betaalt.

Dat kan ook heel anders. Schrap de verplichte verzekering, schrap de numerus fixus, laat concurrentie toe, laat private partijen toe, vergelijk ziekenhuis en artsen op kosten en baten en openbaar dat.

In de VS heeft een partij de kosten van reguliere behandelingen tussen verschillende ziekenhuizen vergeleken. Daar zat soms een factor vijf tussen. In Nederland maakt het niet uit voor de patiënt, want de verzekering betaalt. We zouden er echter allemaal beter van worden als marktwerking voor de verandering eens toegepast zou worden.

BenBinnen | 14-12-19 | 17:16 | 6

Excuses, nog eenmaal en dan ga ik weer aan het werk:)
Artsen hebben hierover aan de bel getrokken, ons aller geliefde npo heeft hierover zelfs meermalen items over gemaakt.
Over de schrijnende keuzes waar ziekenhuizen voor komen te staan.
Even googelen of iets meer over opzoeken en u begrijpt het concept marktwerking beter.
Nogmaals, ik ben niet tegen elke vorm van marktwerking.
Wel tegen de meeste vormen in de zorgsector zoals het nu is..

letopuwzaak | 14-12-19 | 18:23

@letopuwzaak | 14-12-19 | 18:17:

"Marktwerking houdt in; jezelf als beste presenteren."

Marktwerking gaat niet over presentatie, maar over concurrentie. Die is er nu simpelweg nauwelijks tot niet. Als het ene ziekhuis 300 euro rekent voor de behandelingen bij een simpel gebroken bot en een ander ziekenhuis rekent daar 3500 euro voor, dan zou het logisch dat die laatste partij iets uit te leggen heeft. Kunnen ze dat prijsverschil niet verklaren, dan moeten ze simpelweg failliet.

"Zelfs economen vinden steeds vaker dat marktwerking in zorg en onderwijs niet wenselijk is, slechts op enkele aspecten daarvan."

Welke economen? Piketty? Keynes? Raworth? Ik mis de onderbouwing.

"Wat denkt u ervan dat ziekenhuizen bepaalde doodzieke mensen die missschien zouden gaan sterven, niet meer toelaten (terwijl ze daar wel de beste zorg kunnen bieden) want dan gaat het sterftecijfer van het ziekenhuis te hoog worden als er dat jaar toevalligerwijs al veel sterfgevallen op een bepaalde afdeling waren."

Dat hangt natuurlijk gewoon af van de parameters die je gebruikt voor de beoordeling van artsen. Je schetst een situatie waarin ziekenhuizen alleen zaken zouden willen doen met relatief gezonde patiënten. Ken jij, waar dan ook ter wereld, zulke ziekenhuizen?

"Operaties die hun quotum hebben gehaald en dus 'op' zijn voor dit jaar."

Quota bestaan alleen als je ze oplegt. Een ondernemer doet niet aan quota. "We heben voldoende winst gedraaid dit jaar." Zie jij het gebeuren?

"Marktwerking is ook talloze onzinnige lijstjes moeten invullen die je moet inleveren en presenteren aan zorgverzekeraars en patienten."

Welnee. Dat is kostbare tijd die nodeloos weggeflikkerd wordt. Waarom zou een verzekeraar eisen van een ziekenhuis dat ze inefficiënt werken?

"Onzinnige, eindeloze, ellenlange lijstjes waar niemand tijd voor heeft en geen enkel nut dient maar wel gedaan moet worden."

Zie de via regelgeving opgelegde diagnosebehandelcodes. Denk je niet dat een ondernemer die als eerste zou schrappen?

"Marktwerking houdt in zo efficient mogelijk werken ten opzichte van andere instellingen. Dat kan inhouden bepaalde mensonwaardige maatregelen in te voeren waarbij bijvoorbeeld mensen bjj een langdurige opname geen douche meer zien, maar met speciale lotionwashandjes 'even gewassen' worden."

Wat denk je dat patiënten in een vrijemarkt vinden van zo'n behandeling? Denk je dat een restaurant weg zou komen met een slechte behandeling?

"Men had gedacht dat marktwerking de kwaliteit ten goede zou komen. Er zijn boeken geschreven over het compleet tegenovergestelde gevolg."

Er is geen marktwerking in de zorg. Gewoon geen enkele.

"Marktwerking is per definitie je laten leiden door de markt en niet door visie."

En een willekeurige omhooggevallen politica met een Schoevers-diploma of een of andere middle management medewerker heeft die visie wel?

De zorgkosten lopen uit de hand doordat degene die de rekening betaalt geen flauw benul en geen enkele invloed heeft op het beslismodel. Je kunt dit heel simpel oplossen voor de meest voorkomende behandelingen: hang er een gemiddelde prijs aan. Keer de gemiddelde prijs uit aan degene die de behandeling moet ondergaan. Wat er overblijft of tekort komt is voor de verzekerde. Dan mag jij eens raden hoe lang het duurt voordat verzekerden de weg naar de aanbieder met de beste prijs/kwaliteits-verhouding weten te vinden.

BenBinnen | 14-12-19 | 18:36

@BenBinnen | 14-12-19 | 18:36:
Iedereen probeert ook aan de bel te trekken en schrikt van de toestanden, maar het is blijkbaar allemaal al ingevoerd. Zodra je ermee te maken krijgt kan je er weinig aan doen.
Anders dan bij een restaurant waar je gewoon niet meer heen gaat.
De schrijnende verhalen stapelen zich op over de slechte zorg (heb ik het over brede zorg met name ook de langdurige zorg).

Artsen in ziekenhuizen hebben zelf aan de bel getrokken over de operatiequota, het afgelopen jaar zijn daar verschillende items over op tv geweest.
Met uw laatste alinea ben ik het wel eens.

Maar, ja .. er zijn dus zulke ziekenhuizen , er zijn subtiel gedwongen operatiequota het is allemaal veelvuldig in het nieuws geweest de afgelopen twee jaar. Artsen van de ziekenhuizen zelf aan het woord hierover.
Dat ze haast wel gedwongen worden zich aan het 'quotum' te houden, anders volgend jaar de financiële consequenties.

Concurrentie, ja. Maar door middel van jezelf als beste presenteren.
Dat is wat ik zeg. Dat moet met bewijs. Dat moet met lijstjes.

U ontkent het bestaan van dingen waar bij mij op de werkvloer gewoon al openlijk jarenlang over gesproken wordt door artsen en ander medisch personeel.
Ik snap uw gedachtengang, maar probeer ook wat meer informatie op te duiken over wat artsen en ziekenhuizen hier zelf de afgelopen jaren over zeggen.

Ik ga verder met mijn dienst, zal daarom niet meteen kunnen reageren. Discussie is altijd goed.
Maar neemt u ook van mij aan (en zoek op) dat dit wel.degelijk aan de hand is.

letopuwzaak | 14-12-19 | 20:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen in de zorg zijn meestal heel sociale en zorgzame mensen. Zit hun in het bloed. Ik vind het rot om bovenstaande te lezen. Maar het is niks nieuws. Nederland is doodziek: een kut regering die niet opkomt voor de zorg en veiligheid van hun burgers en land, alleen hun eigen belang.
Europa moet zich snel hervormen, zorg en energie weer van de staat wordt en gelukszoekers en herrieschoppers het land uitzet of doodschiet.

ET007 | 14-12-19 | 17:06

En de droombaan van 09.00 tot 14.00 uur weekenden, feestdagen en schoolvakanties vrij om een stel schreeuwende koters in bedwang te houden krijgen er 400 per maand bij.

Dhyan1234 | 14-12-19 | 17:06

Niet alleen de zorg is ziek. De ganse mensheid is ziek. Commercialisering, rationalisering, digitalisering, bureaucratisering, ontmenselijking en perverse prikkeling. Dat zijn ongeveer de sleutelwoorden. Maak Greet/Baudet Groot. Meer kan je niet doen. Voorlopig.

isitsoornot | 14-12-19 | 17:00

De ziektekostenverzekeraars hebben teveel macht. Schaf ze allemaal af, alleen DSW mag blijven. En dan nog eens proberen.

J. Jarig | 14-12-19 | 16:48 | 3

DSW is de ergste van ze allemaal.

Drosofila | 14-12-19 | 17:14

@haddem | 14-12-19 | 17:28:
Dat wil ik wel voor u doen, hoor.
DSW heeft een uitstekende marketingafdeling, die - kennelijk met succes - doet voorkomen dat ze 'opkomen voor de armen' ofzo.
Zie bijvoorbeeld dat voorstel tot het afschaffen van het verplichte eigen risico - wat een geweldig idee! Alleen dat dan de premies met datzelfde bedrag - waarschijnlijk zelfs méér - zouden stijgen, dat wordt er dan natuurlijk niet bijverteld.
Jammer dat mensen hier zo gemakkelijk lijken in te trappen.

EefjeWentelteefje | 14-12-19 | 18:14

Je bent nu eenmaal afhankelijk van het overheidsapparaat, en dat functioneert bijsterslecht
met veel geld wat in hoeken en gaten verdwijnt zoals het in normale bedrijven niet zou kunnen. Heb zelf te maken met de WMO en zie dat gemeenten deze kosten niet heel lang zullen kunnen blijven draaien. Wij functioneren ook op de marge qua kosten, dus veel spelingsruimte is er niet om voldoende personeel aan te trekken op het moment. Daar komt bij dat we steeds meer GGZ problematiek tegen komen in onze begeleiding nu dat ook de samenleving in moet van de politiek. Decentralisatie zou goed moeten zijn, maar dezelfde tekorten gaan over niet al te lange tijd ontstaan. De OZB kan maar zoveel omhoog voordat mensen gaan protesteren. De WMO breidt zich op het moment exponentieel uit.

haddem | 14-12-19 | 16:47

Heel Nederland is ziek.
Gelukkig importeren we apothekers uit Aleppo dus alles komt goed.
*Proest*

Is dit nog nieuws? | 14-12-19 | 16:45 | 1

En chirurgen en tandartsen. Zoiets hoorde ik laatst.

tweetybird | 14-12-19 | 16:53

Zeg maar gerust Nederland is dood en dood ziek.

Dummy4303 | 14-12-19 | 16:43 | 3

De puinhopen van paars.

Is dit nog nieuws? | 14-12-19 | 16:45

@Is dit nog nieuws? | 14-12-19 | 16:45:

Nope. Die waren begonnen. Maar de puinhopen van pinokkio rutegraat I,II en 3 hebben het helemaal afgemaakt.
Sterker nog. Die hebben er een heel groot stukje puinhoop extra overheen gegooit.

tweetybird | 14-12-19 | 16:47

@Is dit nog nieuws? | 14-12-19 | 16:45: De puinhopen van paars zijn nooit opgeruimd. Degene die dat had willen doen, is door een handlanger van het kartel opgeruimd. De puinhopen van Paars verbleken echter bij die van 10 jaar Rutte.

5611 | 14-12-19 | 22:14

Zorgverzekeraars zijn onder leiding van A. Rouvoet (ChristenUnie) aan kartelvorming gaan doen. Prijsafspraken drijven nu de zorgpremies op. En dat wordt dan vervolgens marktwerking genoemd. Marktwerking zorgverzekeraars was bedoeld om deze te laten concurreren en zorgpremies lager te krijgen. Ook al zo'n groot succes gebleken.

Baron Clappique | 14-12-19 | 16:38 | 3

Een zelfde mechanisme gaat zich straks ook voltrekken rond het klimaatakkoord. Je kunt het uittekenen.

Schulzie | 14-12-19 | 16:43

@abeltasman | 14-12-19 | 16:49: Sorry klikte te snel;
Vergeet de belastingdienst niet. Ow die doen niet aan marktwerking.

abeltasman | 14-12-19 | 16:51

De vijf grote koepels van zorgverzekeraars (met daaronder tal van labels die een breed aanbod moeten suggereren, maar gewoon onder een van die vijf vallen) concurreren niet eens. Ze hebben een onderling vereveningsstelsel, waarmee eventueel verlies door overstappende 'dure' patiënten (zoals mensen met een dwarslaesie) wordt gecompenseerd.

Schulzie | 14-12-19 | 16:30

Spijker, kop. Mijn wederhelft gaf twee jaar geleden al de zorgpijp aan Maarten vanwege de werkdruk (afgebakende zorgminuten per client, geen tijd voor een sociaal praatje), de idiote regulering, een uur rapport-administratie (na afloop in eigen tijd en dus onbetaald) die vervolgens door niemand wordt gelezen ook weer vanwege de tijdsdruk. Het is inderdaad een regelrecht zooitje in de zorg...

Reykjavik | 14-12-19 | 16:29 | 1

Mijn wederhelft idem dito, het is een lopende band product geworden dat de naam zorg niet zou mogen dragen. Het gaat alleen maar om geld.

Dhyan1234 | 14-12-19 | 17:09

Onlangs schreef ik een kritische tegel (zoveelste) over de VVD. Een van mijn standaard opmerkingen daarbij is dat de VVD geen mensbeeld kent. Dan komt de vraag wat ik daarmee bedoel. Nou dit, de zorg bijvoorbeeld, waar niet de mens maar het geld en het rendement centraal staan.
Nergens is het zo druk als in een ziekenhuis, maar failliet gaan ze.
Rendement meneer. Liever de VVD en hun (coalitie) vriendjes failliet.
Recent voorbeeld. De dochter van 1 van mijn vrienden is onlangs bevallen. De zwangerschap was alles behalve een vanzelfsprekende zaak, maar gelukkig was het uiteindelijk toch gelukt. Op de dag van de bevalling wilde de ontsluiting niet vorderen en na 23 uur martelen besloot de verloskundige de as. moeder naar het ziekenhuis te laten gaan, alwaar ze in de wachtkamer werd geplaatst, en gewoon op haar beurt moest wachten. Stel je dat eens voor wanneer je gegeseld wordt door weeën. Toen ze eindelijk aan de beurt was zei het personeelslid 'ja mw. x, ik zie wat eraan scheelt, maar helaas wij hebben geen plaats voor u, zoekt u maar een ander ziekenhuis. Daar sta je dan. Op naar een ander ziekenhuis, weer in de wachtkamer, de vliezen waren inmiddels gebroken, kind ingedaald maar zat klem in het bekken en de hartslag begon te dalen. Paniek! Op de laatste rem is het kind met de keizersnee nog levend geboren. Dat was dan je bevalling. De verloskundige vertelde achteraf dat er om die reden al een aantal baby's het niet heeft gehaald. De zorg in Nederland....

Broadsquire | 14-12-19 | 16:24 | 9

@Erikjan79 | 14-12-19 | 16:58:
Nee hoor je lult. Je klaagde daarstraks al dat je voor anderen moest betalen terwijl jezelf nooit naar de dokter gaat. Mischien moet je eens een pyschiater proberen. Of die zo'n verkloot manager kan opkalefateren ik betwijfel het.Zo,n atoombunker voor je knar zal moeilijk te verwijderen zijn.

tweetybird | 14-12-19 | 17:05

@Erikjan79 | 14-12-19 | 16:58: Daar kun je dan net een spiraaltje voor in laten brengen. Een arm gipsen kost in een ziekenhuis te 010 700 euro. 20 minuten werk. De verpleegkundige die de arbeid uitvoert ontvangt hier nog geen 10 euro van.

vanPruikem | 14-12-19 | 17:20
▼ 6 antwoorden verborgen

We hebben er met zijn allen voor gekozen om immigratie en het milieu voorrang te geven, dus...........

Baron Clappique | 14-12-19 | 16:21 | 3

Je hebt helemaal gelijk, het geld klotst tegen de plinten op maar op bevel van Brussel moet het worden uitgegeven aan de door jou genoemde doelen.
Ik hoop dat door de Brexit een hoop mensen wijzer gaan worden en anders gaan stemmen.

oakmont | 14-12-19 | 16:47

@Erikjan79 | 14-12-19 | 16:59: Schreef je dat voor of na het ondergaan van je lobotomie. Hopelijk werd het vergoed door je zorgverzekering.

isitsoornot | 14-12-19 | 17:09

Welk nut hebben zorgverzekeraars eigenlijk? Ze versturen facturen, innen geld en dat is het eigenlijk wel. Wil je graag een gespecificeerde factuur, moet je eerst bij Menzis uitleggen wat het woordje 'specificeren' inhoudt om daarna zelf bij de zorgverlener deze factuur op te vragen (excuus dat voorgaande geen grapje is). Bij Menzis hebben ze die zogenaamd niet, nadat ze eerst maanden beweerde dat deze via DigiD wel te zien zou zijn (over mijn lijk dat ik dat gebruiken).
Kortom laten weer eerst die overbodige (ver)ziektekostenverzekeraars schrappen en die miljarden besteden aan zorg.

Bogoris-le-Grincheux | 14-12-19 | 16:04 | 4

Een tijdje als ondersteunende kracht (koffie, opruimen, invoeren) op de afdeling patiëntenadministratie gewerkt. Omdat ik het systeem niet direct begreep, vertelde een oudgediende: het is krom boekhouden. Geen enkel bedrijf zou op de manier mogen boekhouden. En hij had bij een 2 multinationals gewerkt.

Arachne | 14-12-19 | 16:19

Het vreemde van het zorgstelsel in nederland is dat het goedkoper zou worden door marktwerking. Maar elke zorgverzekeraar heeft een overbetaalde man/vrouw boven aan de top staan, met daarbij 20 overbetaalde topmanagers, die per topmanager 20 managers aansturen die de verzekeraar draaiend schijnen te houden tot aan de telefonistes en administrateurs aan toe. Die mensen doen helemaal niks in de zorg, weten niet eens hoe je een ziekenhuisbed van de rem haalt laat staan dat die iets van zorg weten. Die mensen worden allemaal betaald van de premie die we alleen betalen, maar niks bijdraagt aan de zorg die we krijgen. Hoe kan dit goedkoper zijn als het oude systeem van een centraal ziekenfonds (de particuliere ziekenfondsen even buiten beschouwing gelaten, maar ze werkten wel efficiënter). Daar was maar een man/vrouw aan de top, een paar top managers, maar waren allen ambtenaren (niet snel maar wel goedkoper dan het domme systeem wat we nu hebben). Het enige wat er veranderd is is het eigen risico. Maar al die overbetaalde kneuzen zouden in een keer wegbezuinigd kunnen worden. Dat scheelt een hoop geld wat er van onze premie af kan. En dan zijn we nog even vergeten dat concurrentie ook niet uit het buitenland kan komen omdat er geen afspraken gemaakt mogen worden met buitenlandse verzekeraars. Het is een beetje een vereniging aan het worden voor afgeserveerde politici die na hun wachtgeld geen werk kunnen vinden omdat ze in de politiek teveel vernacheld hebben. Ga maar bij een zorgverzekering een topfunctie bekleden, lekker anoniem en over een paar jaar zijn ze je wel vergeten.

brie-de-penis | 14-12-19 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

De zorgverzekeraars hebben van de overheid alle macht in handen gekregen. En zij zijn geen filantropische instellingen maar gewoon woest kapitalistische bedrijven. Er wordt misbruik gemaakt van de werkinstelling zoals dat van de schrijver. ZORG wordt steeds minder gegeven, ja allerlei taken en klusjes ten behoeve van weer dit verzekeraars met al hun management lagen. Eindrekening komt gewoon weer bij de patient. En zo is de kring rond. Dit alles in het kader van privatisering, zo gepredikt door o.a. de VVD. En iedereen in dit land blijft het maar pikken, zoals zoveel andere zaken. Dit land is inderdaad heel erg ziek.

Argwanus | 14-12-19 | 15:48 | 5

@Erikjan79 | 14-12-19 | 16:06:
Soms mag je het niet zeggen.Maar ik hoop dat u geluk gewoon zo maar eens ophoud.En dat u gauw krijgt waar u voor betaald.Zorg in een gesloten inrichting. Ik betaal er graag aan mee.

tweetybird | 14-12-19 | 16:23

Zorgverzekeraars, er zijn 4 grote die 90 % van de verzekerden hebben. Van de ooit 40 ziekenfondsen met allemaal hun directeurtje, managers en kantoren. En nog eens legio ziektekostenverzekeraars die volledig privaat waren en ook allemaal winst maakten, maar geen acceptatieplicht hadden. Allemaal verdwenen en weggesaneerd. De verzekeraars die er nu nog zijn mogen wat winst maken op hun aanvullende verzekering en zijn verder gewoon een verlengstuk van de overheid. Dus weinig woest kapitalistisch. Marginale premieverschillen, een door de overheid vastgesteld verzekeringspakket. Het is eerder een socialistisch systeem nu. Prikkels om winst te maken zijn er nauwelijks. Verzekeraars die verlies maken worden gecompenseerd met eventuele winsten van andere verzekeraars. Het is dus voor 99% gestuurd door de overheid. De druk op het totaal wordt voor een groot gedeelte veroorzaakt door een groep die in verhouding veel zorg verbruikt en daar ook nog eens niets aan bijdraagt. En wekelijks wordt deze druk verhoogd met 6 a 700 personen, later uit te breiden met hun zogenaamde gezinsleden. Dat is niet nieuw. Wilders heeft hier altijd voor gewaarschuwd. Maar dan hebben ze het te druk met staren in hun beeldschermpjes. En natuurlijk wordt de uitvoerende onderlaag in de zorg hiervan de dupe.

SlimmeBelg | 14-12-19 | 16:31

@Erikjan79 | 14-12-19 | 16:06: totdat jij (42) oud wordt. Of met je racefiets ergens tegenaan knalt.
Extra betalen voor racefietsers.
Helemaal voor racefietsers uit Nijmegen.

Is dit nog nieuws? | 14-12-19 | 16:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Het grote probleem is dat er veel meer mensen zijn zonder netwerk. Vroeger was er altijd wel familie of een kerk die zorg overnam, al was het tijdelijk. Nu heb je acuut een probleem met capaciteit en dat laat zich om 3 uur 's nachts niet zo makkelijk oplossen.

Vula | 14-12-19 | 16:02

Gottegod, de zoveelste vroeger was alles beter verpleegkundige. Wanneer houdt dat geklaag eens op. Zo slecht verdient het helemaal niet en er zit nou eenmaal een grens aan wat je aan gezondheidszorg kan besteden als land. En nu 8% er bij, een volledig maandsalaris. Als de werkdruk niet afneemt ligt het volledig aan jullie zelf, dag in dag uit schreeuwen hoe kut het allemaal is vermindert immers de toestroom van nieuwe collega's.

Frits de Vriez | 14-12-19 | 15:47 | 4

Ik heb geen geïnvesteerd belang, anders dan familieleden die afhankelijk zijn van de de zorg, maar met alle respect: als u de praktijk ooit leert kennen gaat u zich met terugwerkende kracht schamen voor deze reactie.

MickeyGouda | 14-12-19 | 15:58

Praat maar eens met mensen uit de zorg. Al jaren gaat het berg afwaarts qua bezetting en op een bepaald moment is de druk en zwaarte gewoon niet meer te doen. Kun je 8% meer loon hebben. Te zwaar is gewoon te zwaar. En als je dan ouder wordt nog extra zwaarder. Wat ga je dan doen?
Maar verzekeraars en managers willen alleen maar meer en meer winst zien, dus het is logisch dat met paar wantoestanden erbij zorg geen toekomst meer heeft tenzij we maar meer en meer gaan betalen voor steeds minder en minder tot het moment dat we niet meer kunnen betalen en zelfs spoedeisende hulp niet meer betaalbaar is. Want wie denkt dat het beter wordt zonder drastische ingreep, adviseer ik de serie Fabeltjeskrant.

ET007 | 14-12-19 | 17:20

het gaat niet om geld maar dat snap jij niet mijn vrouw heeft in de zorg gewerkt en die trok het niet meer

fryskenvry | 14-12-19 | 18:12
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn vrouw werkt in de zorg. Vaak een volle dag gewerkt zonder pauze. Op het werk veel tijd kwijt aan administratie, scorelijsten enz. Thuis gaat veel tijd zitten in verplichte cursussen. En de werkmail en werk-app, gaat ook 24u/dag door. Ook in de vakanties. Computersystemen worden vaak veranderd, wat ook altijd weer tijd en ergenis kost.

modderator | 14-12-19 | 15:45 | 5

tjid -> tijd

thephysicist | 14-12-19 | 16:04

Computersystemen die veranderen, het is me wat. Mooie illustratie van de doorgeschoten klaagcultuur.

Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:14

@thephysicist | 14-12-19 | 16:02: niet iedereen kan werk naast zich neerleggen. Zit in je karakter om niet te falen of te kort te doen, ook al is je niks te verwijten.

ET007 | 14-12-19 | 17:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus,

"Ziekenhuismedewerkers krijgen over twee jaar tijd 8 procent meer loon,meldt de FNV. Ook krijgen ze eenmalig een uitkering van 1200 euro.Om werken in de zorg aantrekkelijker te maken worden de leerling salarissen en die van stagiairs verhoogd"
nos.nl/teletekst#104

janleuk | 14-12-19 | 15:43 | 4

Meer personeel, minder papierwerk, meer geld voor de patient. Denk dat de gemiddelde ziekenhuismedewerker dat liever ziet. Geld is niet alles. Je moet je werk op een dag redelijk makkelijk moeten kunnen afkrijgen.

ET007 | 14-12-19 | 17:25

Totaal verkeerde oplossing. De grap is dat de ziekenhuizen vol hingen met beddenlakens annex spandoeken voor 5% erbij.

Het is niet dat ik hardwerkende verplegers dit misgun maar die 8% gaat niets oplossen. Het probleem is vooral de uit de pan rijzende bureaucratie, typerend voor sectoren waar de overheid zich mee bemoeit. Daar komt bij dat de zorg overbelast is door overconsumptie door onze medelanders waar het ook nog eens lastig mee communiceren is en die vaak extra eisen stellen. Beide los je niet op met 8%. Die leidt eerder tot extra productiviteitseisen en dus nog meer werkdruk.

5611 | 14-12-19 | 22:30
▼ 1 antwoord verborgen

Privatisering verandert in Nederland per definitie in pervertering. Het zit in de volksaard, vrees ik.

Schulzie | 14-12-19 | 15:42 | 1

De zorgverzekeraars nemen de politiek als voorbeeld, waar graaien en onzin belangrijk zijn.

brie-de-penis | 14-12-19 | 16:56

Ziekenzorg is rekken van lijden. En uiteindelijk net zo dodelijk als drugs, roken, hardlopen en of gezond vreten.
Alleen hebben andere mensen een boterham aan je verdiend.

Polarisator | 14-12-19 | 15:39 | 4

@Deksmaat | 14-12-19 | 15:43: En de enige twee zekerheden in je kleven zijn dat je belasting moet betalen en dat je dood gaat. Overigens in beide volgordes

janleuk | 14-12-19 | 15:54

Als, zoals kennelijk in uw geval, het hele leven lijden is. Anders is het toch verdomd fijn dat ze die gebroken pols weer vast schroeven zodat je daar nog 50 jaar mee verder kan.

Vula | 14-12-19 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

De privatisering van de zorg is een van de grootste mythes van dit land. De zorg is niet geprivatiseerd, want het is de overheid die de regels bepaalt, die een circuit van handjeklap met Farmaceutische industrie en verzekeraars heeft doen floreren.
De overheid bepaalt de hoogte van de premie, bepaalt hoeveel 'eigen risico' er minimaal genomen moet worden, en de verzekeraars spelen het spel mee. Omdat de overheid er vuistdiep in zit, hoppen ambtenaren en politici met het grootste gemak over naar de zorgsector om daar enorme salarissen te vergaren.
Menig zorginstelling is een vergaarbak van managers en hun leeghoofdige flipovercultuur, peperdure tussenlagen die enkel rapporteren en laten rapporteren. Als er niet genoeg gerapporteerd kan worden, huurt men duur in om nog meer te rapporteren. Zo kan de overheid 'de vinger aan de pols houden', is het idee.
Dit, plus de zekerheid bij zorgverzekeraars en farmaceuten dat, wat voor een prijs je ook bepaalt, je krijgt je geld toch wel, zorgt ervoor dat de kosten van de zorg exponentieel stijgen. De regering geeft dan de vergrijzing de schuld en laat omaatjes en opaatjes verrekken om zogenaamd wat geld te besparen.
Dit land wordt versteerd door een criminele elite die ons keihard in het gezicht spuugt. Mooie privatisering, waar als ik wil shoppen voor een premie, iedereen dezelfde hoge premie in de aanbieding heeft. Dit systeem is BS.

Datsun_Cherry | 14-12-19 | 15:38 | 5

@Erikjan79 | 14-12-19 | 15:49: Goede vraag. Het antwoord is dat de zorg in Nederland tot de beste ter wereld behoort. Zowel in kwaliteit als in kosteneffectiviteit.

Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:26

@Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:26:
Dst dacht ik dus ook, maar ik hoop dat Datsun met hoop voorbeelden en cijfers komt om het tegendeel te bewijzen.

Erikjan79 | 14-12-19 | 16:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Allemaal die managers,die geen fuck toevoegen.Je ziet ze overal.
Maar ze staan hoog op de ladder dus laten ze zich niet makkelijk wegwerken.
Dus de oplossing is.Niet staken maar de managers negeren en wegpesten,En dat in het hel land en in alle sectoren.

pejoar | 14-12-19 | 15:34 | 7

@Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:31: Zoveel mankracht die niet weten wat er in de zorg speelt. DAT is het probleem met de meeste 90% van de managers, elke manager is overbodig het enige wat het personeel moet weten is wat ze moeten doen. Het besef dat als ze er de kantjes vanaf lopen het bedrijf failliet gaat en ze geen werk meer hebben, hebben de meesten ook wel, zo niet wordt ze dat snel verteld. Managers managen niks, een goede manager zou zijn eigen werk overbodig maken. Fouten maken is menselijk, een ander de schuld geven zijn managerskwaliteiten.

brie-de-penis | 14-12-19 | 17:01

Het klopt dat ze hoog op de ladder staan en zich niet gemakkelijk laten wegpesten maar om te beweren dat ze geen fuck toevoegen gaat over het algemeen wel wat ver.
Een alternatief is, net zoals in de Hoenderloo groep, zelfsturende teams. Hier is dat ingezet als bezuinigingsoperatie.
Een aantal jaren geleden zijn er een 30-tal managers uitgemikkerd en de teams moesten zelfsturend worden. Een hele goede methode als alles perfect draait.
Genoeg gemotiveeerd en capabel personeel geeft stabiele teams en die kunnen heel wat tegenslagen aan. Maar de huidige situatie is anders. Te weinig personeel, zware zorg (agressie) hoog ziekte verzuim en inzet van ZZP-ers die hun "ding" doen en weer weg zijn . Met als gevolg dat teams instorten omdat ze alle gaten en werkzaamheden zelf op moeten lossen want er is geen manager.
Om zulke teams er weer bovenop te krijgen is een helse klus of lukt niet en dan dondert het kaartenhuis in elkaar

nuchterbekeken | 14-12-19 | 17:08

@Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:31: Je hebt hier deels gelijk. Heel veel bureaucratie ontstaat als gevolg van een incident waarna in paniek alles geformaliseerd, gerapporteerd en geregistreerd miet worden. De juridisering van de samenleving helpt hier ook een handje. In veel gevallen leidt al die rapportagedrang slechts tot schijnzekerheid. Accepteer wat pech en je kunt dingen veel simpeler doen.

5611 | 14-12-19 | 22:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vind het een beetje aanstellerig. Natuurlijk is het wel eens hard werken maar iedereen die in de zorg zit weet dat er ook genoeg tijd is om over alles en iedereen te roddelen. Hele Netflix series worden in de nacht weggekeken. Daarnaast is het salaris echt niet zo slecht. Het is geen hoogopgeleid werk en onregelmatigheidstoeslag maar ook wat goed. Daarnaast gisteren bekend: nieuwe CAO 8% erbij.
Ook andere argumenten raken kant nog wal: dat andere verpleegkundigen eerst even lezen waarom pt is opgenomen en welke infusen en medicijnen hij moet krijgen lijkt me nuttig. Wassen met doekjes? Patienten gaat gewoon onder de douche (behalve als ze half dood zijn uiteraard en dit niet veilig kan).

Vula | 14-12-19 | 15:33 | 8

@MichaelS | 14-12-19 | 16:01: De HBO is allang niet meer wat het geweest is. Ik verkeer tussen verpleegkundigen. Voor de echte zorg heb ik liever de MBO-er die echt verplegen wil. Verpleegkundigen hoeven helemaal niet hoog opgeleid te zijn. De enkeling die meer in zijn mars heeft, kan zijn weg vinden en blijft dus niet aan het gemiddelde ziekbed verplegen. Die master en PhD horen niet aan het bed; de PhD zelf niet in de verpleging.

Arachne | 14-12-19 | 16:09

Fritz de Vries en Vula -
Wat een reacties zeg! Nooit langdurig- ernstig ziek geweest, merk ik. Ook Vula met z’n opmerking dat ziekenhuizen geen winst mogen draaien. Man man man man... er zijn gewoon constructies waarbij ze legaal winst uitkeren aan aandeelhouders. Maar hey, je hebt ergens gelezen dat het niet mag en neem je dus ook maar zo even aan dat het dus ook niet gebeurt. Hoe naief! Check je facts eens IWAP!

UnderCovert | 14-12-19 | 16:21

@UnderCovert | 14-12-19 | 16:21:
En als je wel langdurig of ernstig ziek bent kun je voor 120 euro in de maand alle zorg krijgen. En nog zeiken dat het allemaal niet goed is. Wat een lul ben je dan.

Erikjan79 | 14-12-19 | 16:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ben ook ziek.

Maar mooi wel gekroond ziek, per jetzt. Ha. Ik had beloofd dat dat het eerste was wat ik zou doen als de hele shit achter de rug is, maar dat was gelogen. Heb eerst die gave laarzen gekocht die ik niet nodig had. O ja, en lid geworden van ON! Dat ook zij veel kritisch geluid gaan laten horen, net als GS. Mooi dat (steeds meer?) mensen de redactie van GS weten te vinden. Goed teken!

Deksmaat | 14-12-19 | 15:32

Laatst wegens verhuizing moeten opzoeken bij welke doktor ik ben geregistreerd.
Blijkt dat die dokter allang dood is.

Gelukkig heb ik die kwakzalver niet nodig gehad de afgelopen decennia. Als hij zichzelf al niet in leven kan houden....

Polarisator | 14-12-19 | 15:30 | 4

@Portnoy | 14-12-19 | 15:38:
Jaren geleden had mijn dochtertje van een jaar oud een virus. Dus ik vraag aan de witte jassen in het LUMC wat ze eraan gingen doen.
Niets.. ze konden niets doen.

Dus als iemand mij zegt hoe 'knap ze tegenwoordig zijn' in een ziekenhuis zeg ik dat mijn automonteur meer levens heeft gered door goede remmen te monteren dan iedere willekeurige aderlater in een witte jas die jaren op kosten van de maatschappij heeft lopen zuipen tijdens de studie.

Polarisator | 14-12-19 | 15:49

@Polarisator | 14-12-19 | 15:49: Wat had je dan gedacht? Virussen moet het lichaam altijd zelf bestrijden. Daarom gaan mensen ook dood aan griep. Die artsen hebben je dus keurig de situatie geschetst, wat hadden ze nog meer kunnen doen? En zij hebben je niet op de mouw gespeld hoe knap ze zijn, dat idee heb jij je zelf in je hoofd laten planten.

Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:22

@Polarisator | 14-12-19 | 15:49: lol, aan een virus kan je nu eenmaal niets doen dan wachten dat het overgaat. Soms blijft het virus in het lichaam aanwezig en steekt het als je zwak bent weer opnieuw op.

Buerman | 14-12-19 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Probleem is ook dat het niet de grootste lichten zijn die de zorg proberen te hervormen. Nog meer managers, controleurs en vooral bureaucratie is zelden een goede oplossing.

spanarchist | 14-12-19 | 15:28

Als je de stijging van de zorgkosten van de afgelopen 15 jaar extrapoleert, en het zelfde doet met de groei van het aantal bejaarden, betalen we in 2050 ongeveer 150% van ons bnp aan zorg.

jemagookniksmeer | 14-12-19 | 15:25 | 4

@kunnenzedanniks | 14-12-19 | 15:31: 25 jaar geleden moest ik vanwege een uitkering naar het ziekenfonds in Den Haag. Geen idee meer hoe dat heette, maar het was een groot gebouw en ik moest een nummer trekken voordat ik aan de beurt kwam. Mij viel op dat de giga wachthal vergeven was van de buitenlanders, en ik weet zeker dat dat nog steeds het geval zal zijn. Onder het motto 'ik betaal ervoor dus zal ik het gebruiken ook', iets dat veel Nederlanders kenmerkt en dat uiteraard ook bijdraagt aan de torenhoge kosten. Dus nee, het ligt niet aan de bejaarden.

Datsun_Cherry | 14-12-19 | 15:42
▼ 1 antwoord verborgen

Zorg, veiligheid, scholing, toch kerntaken van de overheid.
Helaas is de overheid er allang niet meer voor de burgers en wordt er juist op deze taken bezuinigd terwille van de meest kolderieke en onzinnige zaken.
Geld is er genoeg, het wordt alleen zo verschrikkelijk fout besteed. En het volk blijft maar keer op keer op keer op partijen stemmen die dit foute systeem in stand houden.

spanarchist | 14-12-19 | 15:24 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Laatst zat ik met iemand te praten en die had het over "poppetjes" en "handjes" of "een FTE'tje". Ik vroeg me af hoe hij het zou vinden als 1 van zijn 3 kinderen straks ergens werkt en behandeld word als "een poppetje met handjes". Dom, dom volk.

Ik word doodziek van dat volk. En dan werk ik niet eens in de zorg, noch heb ik er iets mee te maken. Maar die ontmenselijking die op grote schaal plaats vind wegens het volkomen denken in excel sheets, allerlei rekenmodellen en toekomstvoorspellingen op basis van trends, het is gewoonweg ziek. Dus niet alleen de zorg is ziek.

Macroglossum | 14-12-19 | 15:24

Het zijn engelen, allemaal!

Einde van de Domheid | 14-12-19 | 15:23 | 2

Tuurlijk, het zijn allemaal engelen en die nare managers proberen ze het leven zo zuur mogelijk te maken want dat moeten ze van de ziekenhuisbestuurders, de hulpjes van de duivel.

Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:02

@Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:02: Ik denk dat U het hiermee, zo ongeveer wel, bij het juiste end heeft!

Einde van de Domheid | 14-12-19 | 17:23

Verzorgend wassen echt een uitkomst voor PDL zorg en zorgmijders.

Electric Wizard | 14-12-19 | 15:23

En hulde voor deze verpleegkundige die dit durft te melden bij GS, want wat ik niet terug zie in het stuk is dat elke medewerker in de zorg het risico loopt om ontslagen te worden wanneer de interne problemen wereldkundig worden gemaakt. Mijn partner is al vele jaren werkzaam in de zorg en gaf drie jaar geleden al aan dat haar gemeld werd dat wanneer ook maar iemand uit haar werkomgeving iets van deze wantoestanden op de werkvloer in de social media brengt per direct ontslag volgt.

vanPruikem | 14-12-19 | 15:22 | 4

@Datsun_Cherry | 14-12-19 | 15:30: Dat geldt in hoge mate in de zorg. De leidinggevenden ( in heel veel gevallen omhooggevallen) zijn dictators pur sang. Mensen onder druk zetten omdat "we een team zijn en dus collegiaal moeten zijn" of extra werk zonder uren op te schrijven want "het budget staat onder druk en anders moet ik in de formatie gaan snijden en we willen toch allemaal onze baan houden".

Eentje verklaarde in een vergadering, waarin een aantal vrouwen aangaven NIET op bepaalde dagdelen te kunnen werken vanwege geen kinderoppas dat je eerste loyaliteit aan haar en aan je werk en collegaatjes was.

Arachne | 14-12-19 | 16:03

Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf in welke branche dan ook waar het acceptabel is om op social media je werkgever te bekritiseren.

Frits de Vriez | 14-12-19 | 16:07
▼ 1 antwoord verborgen

De zorg wordt ontwricht door kwaliteits en veiligheidsfunctionarissen die met hun onpraktische regeltjes het hele systeem doen vastlopen, met gevolg hogere werkdruk, geen kwaliteit en grotere risico’s voor patiënten.

Tapioca pudding | 14-12-19 | 15:21

Als het je niet bevalt...
Ga. Wat. Anders. Doen.
En: "dat wil ik mijn collega's niet aandoen" is bullshit van de bovenste plank. Mensen die dat roepen zijn per definitie niet serieus te nemen.

jemagookniksmeer | 14-12-19 | 15:20 | 5

Dan gaan de lonen omhoog of de (arme) bejaarden dood.
In beide gevallen is het probleem opgelost.

jemagookniksmeer | 14-12-19 | 15:28

Nee, u trekt volle zalen met dit soort geroeptoeter.

Datsun_Cherry | 14-12-19 | 15:30

Mag ik u het ziekenhuis in slaan? Dan kunt u aan den lijve ervaren hoe de zorg er op dit moment uit ziet.

Leffe Blonde | 14-12-19 | 15:40
▼ 2 antwoorden verborgen

We hebben zo'n gaaf land. Vraag maar aan pinokkio ruttegraat.Ik zou zeggen stem in 2021 weer op die ratteclub en hij verkoopt het laatste nog. Let maar op. Zijn verkiezings slogan. Ik ben nog niet klaar.!!!

tweetybird | 14-12-19 | 15:19 | 1

Er kan altijd nog meer kapot gemaakt worden. U (de kiezer) vraagt (stemt),
wij draaien!

jemagookniksmeer | 14-12-19 | 15:22

Ik werk ook in de zorg. De zorg is niet ziek. Dit land is ziek. Geld kan maar 1 keer uitgegeven worden. Helaas gebeurt dat niet aan de mensen die het verdiend hebben.

azijnseikerT | 14-12-19 | 15:19

Yup, opgebrand in de zorg hiero. Nu een sexy kantoorbaan wat nergens toe leidt.
Kom nooit weer terug. Houdoe en niet bedankt.

Rest In Privacy | 14-12-19 | 15:10 | 4

@Nichtsneues | 14-12-19 | 15:19:
Ik werk nu voor overheidje. Tijdelijk en klein contract natuurlijk, want overheidje geeft zelf altijd het goede voorbeeld. Ja het werk is leuk, uitdagend en er komt wat denkwerk bij kijken. Maar als ik uitzoom en kijk naar wat ik nu dagelijks doe en afvraag of dat van waarde is ....

Rest In Privacy | 14-12-19 | 15:23

Ik heb zelf een tijdje in de ouderenzorg gewerkt (verzorgingshuis). Na de zoveelste reorganisatie (lees: massaontslag personeel, meer druk op vrijwilligers en goedkope uitzendkrachten) werd de situatie zo schrijnend dat ik het gewoon niet meer kon aanzien. Ben ook gestopt om die reden.

threeheadedmonkey | 14-12-19 | 15:25

@threeheadedmonkey | 14-12-19 | 15:25:
Ik ben te lang doorgegaan. Wegens toenemende ziekteverzuim dubbele diensten, een afdeling erbij nemen, elke vrije dag gebeld worden om in te vallen (om aan eind v/h jaar op je kop te krijgen van planning, want te veel dagen over!1!), afwezig management, toenemende regeldruk. Enfin. Het is wel klaar nu.

Rest In Privacy | 14-12-19 | 15:33
▼ 1 antwoord verborgen

De zorg is ziek
de rechtstaat is ziek
de politie is ziek
defensie is ziek
onderwijs is ziek
boeren zijn ziek
bouwers zijn ziek.

en het volk is mak.

Elk land krijgt de overheid die ze verdiend. Denk daar maar eens over na.

Re:Kniftig | 14-12-19 | 15:09 | 1

Precies. Maar het kartel en haar stemmers niet: zijn kerngezond want het enige wat ze hoeven te doen is ouwehoeren en "besturen"/"managen".

Rochegrosse | 14-12-19 | 15:29

De zorg is ziek maar voornamelijk ook hartstikke duur. Ik ben nog aan het afbetalen. Vragen om een gespecificeerde nota, kan je vergeten. moet je ook niet naar vragen.

Dat deed ik dus wel, want je wilt toch even weten wat je betaalt en dat bleek ook niet onterecht, want even later declareerde het ziekenhuis gewoon nog een keer
voor dezelfde behandeling.

Dat vragen, had ik beter niet kunnen doen, je krijgt minutenlang een of ander ambtenaren langspeelplaat over dbc codes en zorgcodes te horen, maar geen antwoord op je vraag. Wat je wel krijgt, is doodleuk een nota met totaalbedrag van een paar honderd euro zonder verantwoording. Je moet ze maar vertrouwen, hoor je dan.

thephysicist | 14-12-19 | 15:08

Ach, bij ons hetzelfde: we begonnen met grotere aantallen verrichtingen en zijn zelf strenger geworden wie we screenen en vaccineren, controleren en wie niet. Dat aantal hebben we ongeveer gehalveerd. Er was 1 afdelingshoofd die ook meewerkte en 3 protocollen. Alles op papier. Nu zijn we modern met computers, protocollen, certificeringen En regionale en landelijke uniforme afspraken. De behandelingen en verrichtingen zijn nu meer gelijk, echter, voor de patienten/clienten maakt het niet veel uit. Ze worden nu even goed behandeld als toen, maar ertegenover staan nu meer managers, meer landelijke clubs die meekijken en gegevens willen en wijzigingen willen aanbrengen. De financiering is uit meer bronnen tegenwoordig maar vooral uit overheids/belastingfondsen. Het moet wel allemaal geadministreerd worden en bij de juiste partij gefactureerd. Rapportages zijn ICTtechnisch ingestoken en kloppen dus niet, dwz getallen geven niet weer wat je zou denken. Toch worden hier rapporten over geschreven en ‘beleid’ gemaakt. De ene partij wil maandelijks gegevens, de andere per kwartaal en weer een andere per 4 maanden. Dat geeft veel hinder waarna er in werkgroepen wordt overlegd of dat niet minder kan. Dat gebeurt natuurlijk niet gezien de afhankelijkheden. Waar je eerst met een klein groepje alle patienten zag en eind vd middag alles uitwerkte zie je nu hooguit de helft vd tijd of minder Nog patienten. De rest is managen, vergaderingen aflopen en beleid sturen. iedere generatie computerprogramma’s zorgt voor een verdubbeling vd tijd die je eraan kwijt bent. Er kunnen nu dingen die eerder niet konden maar de patiënten worden daar niet veel beter van. Eerder was er een simpel systeem van bijscholingspunten halen, nu zijn er meerdere categorieën waarvoor je per soort genoeg moet scoren, en je moet jaarlijks studieplannen schrijven en bijstellen, inclusief voor de groep waar je met collega’s in zit en waarvoor je dan bovendien per 5 jaar een externe auditor moet inhuren die dat allemaal nog eens controleert. Dat lever je centraal in waarna nog eens alle punten worden opgeteld tegen “kostendekkend” tarief om dan weer 5 jaar vooruit te kunnen. Geeft dat meer kwaliteit ? Dat lijkt me niet, er waren en er zijn collega’s die de kantjes eraf lopen. Het lijken er nu zelfs meer dan voorheen omdat je vak nu zo veranderd is. Dat was niet wat ik geleerd heb en waarvoor ik geleerd heb. Het middel, nl. De werkvloer, de processen en financiering zijn tot doel verheven, de patienten doen we er tegenwoordig bij. Risicomijdend gedrag is standaard. Waag het niet van de evidence based protocollen af te wijken want dat is slecht voor de patient. Helaas worden die protocollen voortdurend bijgesteld en is het vaak bewijs van niveau 4, dwz expert opinion. Je kunt je dan afvragen of de noodzaak tot wijziging wel zo groot en nuttig is. Maar vergeet ook de overheid niet die voortdurend en met vergelijkbare mechanismen de spelregels blijft veranderen. Bijgestelde protocollen moeten natuurlijk ook geïmplementeerd worden, dus je raadt al dat dan bovenstaande zaken opnieuw langskomen. Zo blijven we bezig. Dat heet dan bij elkaar PDCA-cyclus en is een uitermate nuttige tijdsbesteding.

Nichtsneues | 14-12-19 | 15:06 | 5

Heel herkenbaar.

Baron Clappique | 14-12-19 | 17:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb een idee: de koopkracht stijgt netto al jaren niet meer, de belastingdruk blijft hoog en we krijgen er steeds minder zorg, onderwijs en pensioenen voor terug. Laten we dat oplossen door iedere week pakweg 500 nieuwe mensen binnen te laten die weliswaar niet bij onze cultuur passen, maar ook niet werken. En, daarbij, kinderbijslag over maken naar het buitenland, evenals de ww als ze hier 3 maandjes hebben gezeten. Wat denken jullie? Dat moet toch een enorm succes worden?

opblaasschaap | 14-12-19 | 15:05 | 2

Denk ik ook. *sarc uit*

schijtzat | 14-12-19 | 15:22

He Mark, jij ook hier?

5611 | 14-12-19 | 22:45

Stel dat je in de zorg wilt gaan werken en je leest dit verhaal, dan bedenk je je toch meteen en bedank je voor de eer?
Stel dat je in het onderwijs wilt gaan werken en je hoort de zoveelste jammerklacht van de leraren, dan bedank je toch voor de eer?
Veel succes met het vinden van personeel voor deze onder druk staande branches.

Amsterdamsko | 14-12-19 | 15:05 | 1

Dat wordt op termijn een gigantisch probleem ja.

Rest In Privacy | 14-12-19 | 15:19

Die zorg kost al veel te veel. Kan allemaal best wel wat minder.

miko | 14-12-19 | 15:04 | 1

Dat is ook zo. Nederland loopt qua prijs-kwaliteisverhouding gigantisch ui de pas vergeleken met de rest van de wereld. Dat sluit overigens niet uit dat de handen aan het bed moglijk onderbetaald worden. Ik denk het niet overigens.

jemagookniksmeer | 14-12-19 | 15:18

De helaas wijlen prof. dr. Bob Smalhout heeft er in zijn zaterdagse columns zo vaak op gehamerd dat managers alles kapot maken, met name in de zorg en in het onderwijs. Aangezien Rutte c.s. alleen aan zichzelf denken is er vanuit de politiek geen steun te verwachten. De ingezonden brief van de verpleger is een schrijnend voorbeeld van falende managers en een wegkijkende overheid. Het gaat maar door...

hoogstetijd | 14-12-19 | 15:03 | 1

Smalhout werd dan ook gedemoniseerd. De inspectie heeft zelfs geprobeerd om hem te laten schorsen als specialist omdat hij de vuile was buiten het UMC Utrecht ophing.

Baron Clappique | 14-12-19 | 16:17

Alsof verpleegkundigen sloofjes zijn...
Dat zie ik niet zo. Ja, het is lichamelijk veel aktief zijn en niet zulk leuk werk (persoonlijke mening), simpel werk ook, maar wel dankbaar en zinvol werk en de verdiensten zijn heel redelijk tov de prestatie.

Carmelita | 14-12-19 | 14:57 | 3

Werk je op een speciale plek in de zorg of een academisch ziekenhuis? Anders heb je weinig recht van spreken. Aandacht was er best wel in de kliniek waar ik heb gewerkt om het ouderen wat makkelijker te maken, maar de mogelijkheden blijven zwaar beperkt. Part-timen met inkomensverlies, en het salaris is voor de meerdeheid gewoon klote voor de verantwoording en werdruk. 89% deeltijd zonder nachtdienst, elk 2e werken werken voor 2100 netto in mijn geval en feb 50, terwijl het gros in 40 of 45 zit.

bart2653 | 14-12-19 | 15:12

@bart2653 | 14-12-19 | 15:12:
Ik werk niet in de zorg, zeg. Moet er zelf niet aan denken.
Ik heb wel vaak in het zh gelegen.

Carmelita | 14-12-19 | 15:52

Gelukkig importeren we maandelijks tientallen chirurgen en apothekers, dus dit gaat allemaal goed komen!

Bananenmonarchie | 14-12-19 | 14:54 | 1

Ik weet niet of een nacht-apotheker die kabouterpost bezorgd zijn lucratieve baan wel wil opgeven om in het ziekenhuis te werken.

Osdorpertje | 14-12-19 | 15:33

Dank voor het linkje. Goede opsomming van de waanzin van deze tijd.

threeheadedmonkey | 14-12-19 | 15:20

Vergeet ook het toegenomen geweld jegens medisch en verpleegkundig personeel niet, vooral in de grote(re) steden. Met meer loon wordt het personeelstekort niet opgelost, zie het dan maar als achterstallige schadevergoeding. Of nog accurater: gevarengeld.

Schulzie | 14-12-19 | 14:51

Beetje meer euthanasie zou ook geen kwaad kunnen. Scheelt veel dure zorg op het einde.

Hadena | 14-12-19 | 14:49 | 2

We beginnen met jou. Wanneer kan je?

Eierbal-is-fijn | 14-12-19 | 15:24

8% loonsverhoging, dat is wel goed nieuws

joker3 | 14-12-19 | 14:48 | 1

In 2 jaar ,is bruto.
Dus netto ong net genoeg om de prijsstijgingen door Rutte te dekken.

pga | 14-12-19 | 18:04

Ben ik de enige die bereid is 20% meer ziektekostenpremie te betalen zodat alle door deze meneer opgesomde problemen binnen de zorg tot het verleden gaan behoren? Er zal hoe dan ook geld bij moeten. Dat weet ik wel zeker.

Amsterdamsko | 14-12-19 | 14:48 | 5

Weet ik niet. Maar waarom geen 40% of 50%? Wanneer zal het wel genoeg zijn?
Nooit! Zorgpremies stijgen al jaren met een paar procent per jaar. Kan je vergif op innemen. Dit jaar hoorde ik iets over een verlaging? Wow, dus dan gaat er dit jaar 5 euro af van de 6 euro de we vorig jaar meer moesten betalen en volgend blijkt dat er toch een 10tje bij moet. Maar het volk is even voor de gek gehouden dat we op vooruit gingen. 2 verhogingen vooruit en 1 verlaging terug. Etcetera en zo voort.

Barbarous_Relic | 14-12-19 | 15:03

@Gezonde_Roker | 14-12-19 | 15:01:
Mooi, dus het eisen van meer geld is niet per sé de oplossing. Daar zijn we het over eens.
Ik weet dat het niet populair is maar hoe wilt u regelen dat het zorggeld (ook uw premies) op de juiste wijze wordt uitgegeven en verantwoord? Enige mate van controle/bureaucratie lijkt mij onvermijdelijk.

Amsterdamsko | 14-12-19 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Net als in het onderwijs wemelt het in de zorg van managers, coördinatoren, en bureaucratische rompslomp. Niet alleen zijn de kosten van die overhead enorm, ook slokt het veel tijd en energie op van het zorgpersoneel dat veel liever patiënten verzorgt dan formulieren invult.

Gezonde_Roker | 14-12-19 | 14:46

Stikstofproblematiek, zorgproblematiek, files, woningnood, het word allemaal veroorzaakt door teveel mensen op een te klein stukje land.

Peter1985 | 14-12-19 | 14:46 | 1

Deze problemen spelen bijna overal. Ook in dun bevolkte landen. Woningnood speelt zeker al sinds na WW2 in Nederland.

koter | 14-12-19 | 14:54

Ja, hallo, er moet ook nog geld naar Griekenland en immigratie!

HogeNood | 14-12-19 | 14:45 | 4

En de terreur-organisaties die hand- en spandiensten voor de VVD en hun handlangers verrichten verdienen ook voorrang.

obominotie | 14-12-19 | 15:01

En naar de bijna failliete Deutsche Bank.

PearlJamie | 14-12-19 | 21:43

I Vergeet het klimaat nog, de grootste geldslurper van allemaal. Oh en goed nieuws, Italië komt eraan!

5611 | 14-12-19 | 22:50
▼ 1 antwoord verborgen

En toch is er geld over in Nederland.
Er wordt geld gesmeten richting het Songfestival alsof het niets is.
Iedere week importeren we 700 nieuwe uitkeringstrekkers die we voor de rest van hun leven gaan onderhouden en die nooit iets zullen bijdragen aan onze samenleving.
Een Klaas Dijkhof krijgt een uitkering terwijl hij al een nieuwe baan heeft en noemt dat uitgesteld loon. Waar 2 gezinnen een modaal inkomen uit zouden kunnen halen.
Matthijs van Nieuwkerk krijgt een half miljoen om de autocue op te lezen op zo'n manier dat de zittende regering er goed van af komt.
In Amsterdam alleen al wordt 400 miljoen Euro aan subsidies stukgeslagen. Ze weten van gekkigheid niet meer waar ze het aan op moeten maken.
Er is een heel baantjescarrousel waar ex-politici en partijleden van diverse pluimage goedbetaalde gesubsidieerde baantjes hebben.
Nergens ter wereld met uitzondering van Cuba zijn er zo veel ambtenaren. Die grotendeels nutteloos en overbodig werk verrichten.
Ja, er is genoeg geld in Nederland. Alleen niet voor mensen die in de zorg werken.

Osdorpertje | 14-12-19 | 14:44 | 1

Bravo.

storm op komst | 14-12-19 | 14:59

Nou, volgens Mark Rutte is de gemiddelde patiënt heel tevreden. In een rivier met een gemiddelde hoogte van 1.5 m kun je ook verdrinken.

Piet Karbiet | 14-12-19 | 14:43

Terug naar de ziekenfonds zonder zorgverzekeraars die alleen naar winstcijfertjes kijken.
Pas als je écht ziek wordt weet je hoe rot en uitgehold ons zorgsyteem is anno 2019.

hier openen | 14-12-19 | 14:42 | 6

@Amsterdamsko | 14-12-19 | 14:56: iemand in de zorgketen is de boeman wegens opleggen van restricties. Laat arts en patient samen zorg uitkiezen waarna de rekening naar iemand anders gaat. Wat denk je wat er dan gebeurt ? Je moet bij de patient en/of arts een rem leggen, bv eigen bijdragen of iets vergelijkbaars. Nederland heeft op Europese schaal weinig eigen bijdragen.

Nichtsneues | 14-12-19 | 15:26

Dan hadden ze beide af moeten schaffen door er 1 van te maken. i.p.v. 17,50 voor de ziekenfonds hadden ze er 1 bedrag voor iedereen van kunnen maken. van kunnen maken. Maar nee, er moest een verdienmodel komen i.p.v. een betere zorg.
Ik betaal nu voor een gezin meer aan maandelijkse zorgkosten dan ik kwijt ben aan mijn maandelijkse hypotheek. Bizar.
En dan praat ik niet eens over de kosten die men elke dag kwijt is om iemand te bezoeken. Eigen betaalde parkeerplaatsen met opbrengsten waar een kleine stad of dorp jaloers op is.

hier openen | 14-12-19 | 15:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Een maand geleden lag mijn zoon in het AMC. Toen het weer kon dagelijks gewassen, met twee verpleegkundigen. Nee ze hebben geen tijd voor praatje, er liggen ander kinderen te wachten. Was wat blij dat ze de boel goed monitoren en achter het scherm zitten om met behulp van harde data te beslissen of de zuurstof naar beneden geschroefd kan worden e.d. Natuurlijk wordt er productie gedraaid, dat is tegenwoordig overal zo. Zo snel mogelijk weer het bed uit en zo snel mogelijk het ziekenhuis verlaten graag. Precies ook ons doel. De zorgkosten bedragen 27% (!) van de rijksbegroting. Nogal wiedes dat je dat in de hand wilt houden en zo efficiënt mogelijk wilt besteden. Die euro's kunnen (nu) niet ergens anders heen. Ik ben superblij met de uitstekende zorg die wij in het AMC (en elders kregen): dank aan alle artsen en verpleegkundigen. Ik begrijp ook dat bureaucratie soms doorschiet. Maar de zorg ziek? Zeg maar hoe ze geneest dan.

KUNdevis | 14-12-19 | 14:42 | 3

@Kundevis
Hear hear...

Amsterdamsko | 14-12-19 | 14:57

Nou heb in mijn leven al een paar keer terminaal gelegen.
In de jaren 80, in de jaren 90 en onlangs nog.
Al die keren was de zorg uitstekend en daarom chapeau voor de zorgmedewerkers.
Dus de zorg was uitstekend met of zonder ziekenfonds.
Alleen zijn inderdaad sinds de afschaffing van dat ziekenfonds de kosten geëxplodeerd. Dat dan weer wel.

Zapata10 | 14-12-19 | 15:01

@Zapata10 | 14-12-19 | 15:01:
Misschien moet u een grondige vergelijking maken op minimaal 2 niveaus.
1: de bevolkingssamenstelling. Tip: vergeet de vergrijzing niet!
2. Kijk naar het pakket dat verzekerd wordt. Wat is er aan nieuwe 'ziektes' bijgekomen. Wat is er aan technologische mogelijkheden bijgekomen?
Ik vermoed dat u de explosieve stijging dan kunt verklaren. Succes!

Amsterdamsko | 14-12-19 | 15:24

Maar wel 8% erbij toch? Schrale troost, als ik dat allemaal zo hoor.

Wiebenick | 14-12-19 | 14:39 | 4

@Zapata10 | 14-12-19 | 14:43:

Daar kies je zelf voor. Je weet voordat je met de opleiding begint wat je kan verwachten qua werk, loopbaan en vergoeding.

koter | 14-12-19 | 14:58

@koter | 14-12-19 | 14:58: Ach als je jong bent dan ben je idealistisch en denk je dat je als een Florence Nightingale de arme gekwetste mens mag verzorgen. Helaas, je bent meer bezig met managers verzorgen.

Zapata10 | 14-12-19 | 15:07

@Zapata10 | 14-12-19 | 15:07:

Dat geldt voor vrijwel elk beroep. Hoeveel mensen zijn wel niet rechten gaan studeren omdat ze dachten de nieuwe Moszkowicz te gaan worden of omdat ze geïnspireerd raakte door één of andere advocatenserie. Zelfde geldt voor artsen (ER, House) of leraren. Als je op je 17/18de nog niet begrijpt dat series weinig met de echte wereld te maken hebben ben je gewoon een enorm naïeve sukkel. Idealistisch kan je doen als je vermogende ouders hebt. Voor alle anderen is het devies: keep it real.

koter | 14-12-19 | 15:49
▼ 1 antwoord verborgen

De zorg is niet ziek. De mensen zijn ziek en meestal door hun eigen ongezonde levenswijze en het smerige voedsel wat ze zo lekker goedkoop kunnen eten. Suiker, zout, vet en lactose.

Go_Vegan2.0 | 14-12-19 | 14:39 | 3

Klopt jij gaat na 200 jaar peuzelen van groenvoer heel gezond dood.

Zapata10 | 14-12-19 | 14:44

Vet en zout zit ten onrechte in het verdomhoekje. Leugens waardoor Unilever haar magere shit en dodelijke margarines kan verkopen. Zoek 's op Lierre Keith en open je ogen.

Gezonde_Roker | 14-12-19 | 14:52

Ach gosj weer zo'n veganopdringer. Ik wed dat de files ook aan vlees eten liggen.

5611 | 14-12-19 | 22:55

God zeg de privisatie van de zorgverzekering werkt niet in belang kwaliteit zorg.

Wie had dat ooit kunnen zien aankomen?

Iedereen behalve politici.

Kaas de Vies | 14-12-19 | 14:37

Volgend jaar gaat er €82 miljard naar de zorg van de €302 miljard die Den Haag uitgeeft. Hoeveel miljarden meer moeten we besteden aan ons kennelijk doodzieke volkje?

Nederland80 | 14-12-19 | 14:37 | 5

@Jos Tiebent | 14-12-19 | 14:52:
Per maand?
Het is per WEEK toch?

Wering | 14-12-19 | 15:13

Dat is dus gemiddeld ongeveer 4700 euro p.p. per jaar. Zeg het maar, is dat veel?

Betterworld | 14-12-19 | 15:34

Let op definities. ZIekenhuis kosten rond de 25 miljard. Met name langdurige ouderen zorg en GGZ zijn duur. Ziekenhuizen vallen wel mee. Dat mensen hun ouders liever in een bejaardenhuis stoppen en ze niet zelf verzorgen maakt zorg duur.

Vula | 14-12-19 | 15:44
▼ 2 antwoorden verborgen

De zorg is ziek? Ja, het is de politiek, de hele Kamer inclusief eerste Kamer is hier de schuldige, totaal niet capabel waar ze voor zijn ingehuurd. Wanneer stopt deze waanzin van bureaucraten die alles om zeep helpen met hun managers obsessie.
Zet vakkundigen op key posities, en stop met de baantjes toeschuiven vanuit de politiek om nog meer ellende te voorkomen.

lanexx | 14-12-19 | 14:37 | 1

Als je aan de 2e kamer leden gaat vragen wie er verstand heeft van de zaken waarover ze zitten te ouwehoeren heb je aan een tafel voor 6 personen genoeg.Bij de 1e kamer is de vraag van wie heeft er nog geen dag en nacht luier aan? En is er alleen belangrijk dat luchtverversing op volle toeren draait .

gerrie de perrie | 14-12-19 | 15:00

80 miljard per jaar is dus nog niet genoeg. Ieder dorp heeft meer fysio’s dan bakkers. Er zijn politiekorpsen waar 25% vd agenten ziek thuis zit. Jongeren van onder de 25 hebben tegenwoordig al een burn-out. Het gaat veel te goed in ons land dat is het probleem.

Trumme | 14-12-19 | 14:35

"of de certificaten niet een doel op zich zijn geworden". Dat, dus. En in het algemeen de greep die zorgverzekeraars op de zorg hebben gekregen. In tegenstelling tot wat veel mensen (logischerwijs) denken hebben de zorgverzekeraars er geen enkel belang bij om de zorgkosten laag te houden. De jaarlijkse aankondiging van de premiewijzigingen is een leuk ritueel maar heeft niets met de markt te maken. Zorgverzekeraars beweren wel zonder winstoogmerk te werken... maar waarom doen ze het dan? Simpel: omdat het kinderlijk eenvoudig is om winsten uit een nonprofit af te romen.

We zijn allemaal verplicht verzekerd tegen dezelfde voorwaarden. Waarom moet er dan een verzekeraar tussen zitten? Hou de markt in stand bij de zorgaanbieders maar schaf deze zinloze tussenlaag af, en schakel om naar een ziekenfonds waar iedereen in zit en waar alle premies uit de algemene middelen betaald worden zodat we ook van dat zinloze rondpompen van geld af zijn. Laat de verzekeraars de aanvullende verzekeringen maar doen, daar zijn ze goed in.

Moet je eens opletten hoeveel administratie, geld, en verspilde tijd van zorgpersoneel dat scheelt.

Muxje | 14-12-19 | 14:35 | 2

Dat is vloeken in de kerk, en helemaal in de progressieve linkse kerk tegenwoordig.
Akkie bah, een zorgfonds, dat lijkt wel heel erg op het ziekenfonds van vroeger. Dat is heel ouderwets hoor. Nee als links progressieve denker gaan we liever door met de totale waanzin die we van de zorg gemaakt hebben.

Zapata10 | 14-12-19 | 14:39

@Zapata10 | 14-12-19 | 14:39: Ook in de rechtse kerk. Die zijn nogal dik met instituties als banken en verzekeraars. Daarom verandert er dus niets op dit vlak.

Muxje | 14-12-19 | 14:43

Voor een Verzorgende is het niet veel beter. Teamleiders wegbezuinigd, want z.g. zelfsturende teams. Helpenden / activiteitenbegeleiders wegbezuinigd, wordt nu gedaan door mantelzorgers en vrijwilligers. En ook in verzorgingshuizen, voor zo ver ze er nog zijn, prestatie/product leveren. Voor alles staat een tijd, tot op de seconde afgemeten. En dan al die administratie, alles moet 3 x worden afgevinkt. Voor een praatje is geen tijd meer. Ook hier raakt personeel overwerkt.

RickRD | 14-12-19 | 14:34

Wat moet je met 27 zorgverzekeraars in dit kleine landje, duurmaken en dikkedeuren meestal van linkse inslag/partij.

Cocorico | 14-12-19 | 14:34 | 1

Het meeste geld blijft hangen bij extreem dure specialisten, medicijnen (farmaceuten) en hulpmiddelen (producenten). Er is geen concurrentie in die groepen, ze spelen samen. Zoals een groep chirurgen die een ziekenhuis gijzelen en feitelijk boven de raad van bestuur komen te staan. Goed, dat kan niemand schelen want het is te moeilijk om uit te leggen en aan te pakken.

Nederland80 | 14-12-19 | 14:39

Zorg scoort heel goed in Nederland, patiënten zijn erg tevreden. Alleen is het wel een beetje druk voor de zorgverleners. Daar zouden er meer van moeten komen. Iets met hogere salarissen en betere werkomstandigheden.

Rest In Privacy | 14-12-19 | 14:34 | 2

De zorg is dezelfde bodemloze put als het onderwijs. Al de extra miljarden bereiken de werkvloer niet. Door die frustratie is het ziekte verzuim ook enorm.

Trumme | 14-12-19 | 14:38

@Trumme | 14-12-19 | 14:38: Die belanden in de zakken of plank van de verzekeraar.Onderwijs beland bij de stichtingen waar ze aangesloten zijn.

flesje | 14-12-19 | 18:23

Zeg maar gerust dat heel NL doodziek is, terminaal... Is uw toet-toet al in de hens gezet??

BinAardig | 14-12-19 | 14:32

Ja maar... we gaan er toch allemaal weer 3% op vooruit bruto volgend jaar? gemiddeld. Dat is toch fantastisch. Koop dat huis, koop die SUV.
Wat is het toch een gaaf land.

Zapata10 | 14-12-19 | 14:32 | 1

Niet allemaal. Als je zoals ik een 44 jaar pensioenpremie hebt betaald voor een beloofd waardevast pensioen dan sta je nu mooi in de kou. Sinds 2008 heb ik er nog geen cent bijgehad. Dat is nu dus 11 jaar.

Tojo5156 | 14-12-19 | 14:56

Krijgt meneer er niet 8% bij?

Eierbal-is-fijn | 14-12-19 | 14:30 | 3

Bruto. gemiddeld.
Na jaren van stilstand is het overigens wel terecht voor zo een hondenbaan.
U heeft er de afgelopen 4 jaar toch ook 3% bruto gemiddeld per jaar bij gekregen?
En dat tweede huis al gekocht?

Zapata10 | 14-12-19 | 14:35

@Zapata10 | 14-12-19 | 14:35: Haha LOL. De meesten staan al jaren vrijwel stil. 8 procent erbij is echt uitzonderlijk hoor, dat halen zelfs ambtenaren niet.

HGL | 14-12-19 | 16:32

Dit hele land is ziek meneer [NAW bij redactie bekend].

Inter-D | 14-12-19 | 14:30

Tja deze mensen hebben het zwaar. Als ik dan naar die kutliedjes zingende nietsnutten op Schiphol kijk is het verschil wel schrijnend. Mischien de sociale dienstplicht invoeren.

jan huppeldepup | 14-12-19 | 14:29 | 1

As we speak heeft China kolencentrale nummer 106 geopend en volgende week is nummer 107 aan de beurt...

eerstneukendanpraten | 14-12-19 | 14:55

Sneu verhaal, maar de realiteit is dat het hele land ziek is. Niet alleen de zorg!

born2killn00bs | 14-12-19 | 14:29 | 2

Ja inderdaad echt iedereen staat in de kou.
Maar één troost: we hebben in ieder geval een gezond klimaat.

keestelpro | 14-12-19 | 14:30

Heel Europa.
In zo’n beetje alle landen is het hetzelfde in de zorg.

HA BIER!1! | 14-12-19 | 14:47

De echte problemen daar is ons kabinet blind voor. De boeren, de zorg: ze staan allemaal in de kou. Nee CO2, stikstof en het klimaat: dat is pas echt zorgwekkend!
Waarom staan die beroepsmongeaulen eigenlijk op Schiphol te demonstreren? Ze worden verdomme op hun weken bedient! Wij gaan volgend jaar allemaal 100 km per uur rijden om hun massapsychose te temperen.

keestelpro | 14-12-19 | 14:27 | 4

@Ignatius J Reilly | 14-12-19 | 14:31:
spiegels thuis?

anti-fatwa | 14-12-19 | 14:35

Wacht maar! De Green Deal zal u redden. Pfff maar dan ook op het nippertje. Danke Timmerfranz!

Betterworld | 14-12-19 | 15:44

@Ignatius J Reilly | 14-12-19 | 14:31: Jezus Ignatius! Wat een enorme paardenlul is u!

Ars Vivendi | 14-12-19 | 16:09
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken