Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoera, studenten lenen ons richting Amerika!

Studenten begraven hun toekomst niet onder CO2, stikstof en weekenddrugs maar onder een enorme schuldenberg 

Gefeliciteerd GroenLinks. Jullie hebben De Jeugd van Dit Land opgezadeld met TORENHOGE SCHULDEN. How dare you!? De collectieve studieschuld is volgens het CBS in een jaar tijd met bijna 2 miljard toegenomen, tot bijna 20 miljard: Studenten lenen vaker en meer. Nou weten wij niet helemaal precies hoe dat leenstelsel werkt of waarom linkse partijen GroenLinks, PvdA, '66 en vvd dat eigenlijk hebben ingevoerd, en we zijn ook bij lange na niet socialistisch genoeg om te verlangen dat al ons onderwijs per se gratis wordt weggegeven. Maar we zijn zelf net lang genoeg naar school geweest om te weten dat A. studenten een studielening als een uitgestelde betaling zien waar je NU meer bier en pizza van kunt kopen dan met de opbrengsten van bijbaantjes. Hoe ze die schuld aflossen zien ze dan later als ze groot zijn wel, wanneer de levensfase tussen het leven onder de verantwoordelijkheid van je ouders en de lange en soms pijnlijk leerzame weg naar zelfstandigheid voorbij is en de rekeningen zich hoger opstapelen dan de jaarboeken van de vereniging dik zijn.

We weten ook dat B. een vanaf zeer jonge leeftijd opgebouwde geldschuld geen goede katalysator is voor welvaart in een tijdperk waarin afremmende economische groei en een stijgende prijs voor levensonderhoud een episch gevecht om de laatste kruimels van het kapitalisme uitvechten, dus dat het voor het vrolijke voortbestaan van een samenleving als geheel best verstandig kan zijn om studenten & scholieren nog wat extra zakgeld uit de collectieve koekjespot toe te stoppen om een opleiding te kunnen voltooien waarmee ze later een baan en financiële positie kunnen verwerven die ze in staat stelt om nettobijdragers aan de verzorgingsstaat te worden, en geen krabbelende krauwers die ieder kwartje met rente terug moeten betalen aan de tollenaars van het leenstelsel bij vvd, PvdA, GroenLinks en D66. Maar hee, zelf weten. Wij zijn al een tijdje van school af (en bijna vrij van studieschulden).


Geen gezonde grafiek

Op jongere leeftijd hogere schulden

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
piet7003 | 08-10-19 | 01:23

Wat een gezeur. In de 70tiger jaren bouwde je ook een studieschuld op. Net als nu was de aflossing zo soepel geregeld dat het geen enkel probleem was. Een groter probleem lijkt me dat de studies gedegradeerd en genivelleerd zijn om het voor iedereen mogelijk te maken om aan het halen van een te hoog gegrepen diploma te beginnen. Als je dan uiteindelijk door de mand valt is het salaris misschien wat minder hoog, ja en dan duurt de aflossing wat langer.

watazooi | 07-10-19 | 21:13 | 1

Betaalde je toen ook 700 euro voor een kutkamer in Amsterdam?

Bekeerling | 07-10-19 | 23:49

Schuld levert geld op bij negatieve rente. Er is juist heel goed over nagedacht!

van heinde en verre | 07-10-19 | 19:01

Kinky punt nl maar eens goed in de gaten houden. Goede gesprekken voor weinig.

Afgeschminkte Bassie | 07-10-19 | 18:02

Ik las laatst een advertentie: werknemer gezocht. Werkzaamheden: mensen te woord staan aan de balie, jas aannemen en in een garderobe hangen. Functie-eis: HBO/WO opleiding.

Als iedereen "hoger opgeleid" is dan krijg je dit soort taferelen. Een diploma als bewijs dat je geen totale lutser bent, meer niet. Wel jammer van al die jaren hard studeren tegen hoge kosten.

petersteenkamp | 07-10-19 | 17:53 | 2

Is het niet net andersom dan? Je bent een totale lutser als je je tot aan de nek in de studieschulden steekt, alleen maar om uiteindelijk op een post te komen, waar mavo niveau volstaat.

Onno Barendsen9337 | 07-10-19 | 18:02

@Onno Barendsen9337 | 07-10-19 | 18:02: Met een mavo diploma wordt je dan niet aangenomen.

petersteenkamp | 07-10-19 | 21:11

Zie ze hier vaak zitten al die studentjes op de terrassen met een broodje zalm en een wijntje voor ca. 12 euro.
Ondertussen peuzel ik mijn van huis meegenomen broodje kaas wel op.
Maar wel jaloers later op degene die in een afbetaald huis wonen.

oakmont | 07-10-19 | 17:36 | 2

Verschil moet er zijn natuurlijk.
Die studentjes, die nog niet eens hun eigen bed kunnen opmaken, zullen ons wel even vertellen hoe de wereld in elkaar steekt ! *Proest*

Bolder | 07-10-19 | 17:49

Is wel zo.

2tribes | 07-10-19 | 20:54

Ik heb geen studieschuld maar ook geen diploma. En ondertussen heb ik directe collega's die een HBO of WO hebben afgerond. Tja...

Onno Barendsen9337 | 07-10-19 | 17:23 | 1

Same here, Inmiddels vind je in de gemiddelde organisatie meer wel dan niet HBO/WO geschoolde werknemers. Wat zegt dit over het opleidingsniveau in Nederland?

2tribes | 07-10-19 | 20:57

Background
For generations, young people have heard that the only path to success is through a college education. College remains the accepted path for 68.1% of high school graduates, according to the Bureau of Labor Statistics.
For most students today, student loans are the way to pay the expenses of a higher education. The average student loan debt for a college student in 2010 was $25,250, up 5% from the previous year, according to a study by the Project on Student Debt. For the first time in history, total student-loan borrowing for one year surpassed the $100 billion mark in 2010, making the total outstanding debt more than $1 Trillion.

Weet iemand of dat uitstaande bedrag aan studievoorschotten ook voor de volle mep op de balans staat?

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:11
-weggejorist-
natit | 07-10-19 | 17:00
-weggejorist-
Pimol | 07-10-19 | 16:52

Niet iedereen hoeft te studeren hoor. We hebben straks enkel nog een grote groep mensen die 'ff HBO'tje gepakt' hebben of nog erger, 'ff mastertje doen in Tilburg' en praktisch geschoolde mensen ho maar. En daar hebben we er juist veel van nodig.
Wat dacht je van geen studiefinanciering voor onzin-studies maar wel voor studies waar we mensen voor nodig hebben (lees: alle technische beroepen van MBO tot uni) en de rest betaalt het maar uit eigen zak.

Draak uit Brabant | 07-10-19 | 16:30 | 1

Electriciens of loodgieters zijn spekkoper in deze markt.

2tribes | 07-10-19 | 20:59

"Neither a borrower nor a lender be" dichtte Shakespeare eeuwen geleden al. Maar ja, al dat bier, dat moet ergens van betaald worden. Om over de studieboeken en het collegegeld nog maar niet eens te beginnen. Studeren zelf is al een gok, want wie kan je met zekerheid zeggen of je de gekozen studie met de daarbij gevraagde discipline aankunt. Als er vervolgens geen bijdrage komt, anders dan een lening, en je zodoende al zeker weet aan het begin van je studie dat je een groot bedrag moet terugbetalen dan is de keuze om steeds meer bij te lenen telkens eenvoudig gemaakt. Van gokken komt gokken tenslotte. Daarnaast kan men zich afvragen of het redelijk is dat iemand die de gok van het studeren neemt, met alle kansen op falen van dien, maar die gemiddeld gezien uiteindelijk een forse bijdrage zal gaan leveren aan de economie, zich nou volledig in de schulden moet dompelen. Dit terwijl tegelijkertijd Henk en Ingrid hun gratis bijstanduitkering (ja, "sollicitatieplicht') enkel kunnen en hoeven te investeren in een toekomst van bierdrinken.

WodieBlumensind | 07-10-19 | 16:15

Doe een MBO-studie. Baan verzekerd en geen studieschuld - want MBO = nog steeds (volledige bij uithuiswonen)Stufi en gratis OV) studiefinanciering. Werk je vervolgens via deeltijdstudies, liefst op kosten en in de tijd van de baas, op naar HBO-niveau. Koop een huis en lach.

piloot47 | 07-10-19 | 16:11 | 1

Juistem! Beroepen die echt goed verdienen vindt je niet in een kantooromgeving. Wordt schilder of stucadoor en verdien lekker bij. Die mogelijkheid heb ik helaas niet met 2 linkerhanden en een geschiedenis van front office werk.

Onno Barendsen9337 | 07-10-19 | 17:35

Voor meisjes niet zo erg. Laat je man/sugardaddy die hypotheek, boodschappen en auto betalen. Kan je zelf die schuld aflossen. Voor die met een normale BMI gewoon een paar uur in week achter de webcam. Voor de sneue HBO-er met een adminstratieve richting is het minder leuk. Jaren facturen controleren en schuld aflossen en daarna vervangen worden door een software robot.

derksje | 07-10-19 | 16:04

Zelf begonnen met een studieschuld van meer dan 30k af te lossen. Netjes in 15 jaar gedaan, huis gekocht, etc, allemaal op een modaal inkomen. Kan dus allemaal prima dat leenstelsel zolang de rentes niet te hoog zijn.

Een beetje slimme student leen maximaal en laat dat geld beleggen. Als dan de tijd komt om je eerste huis te kopen heb je al een eigen vermogen om erin te kunnen stoppen. Minder risico voor de bank, dus lagere rente en aflossing. Die studieschuld betaal je dan lachend af.

MFvGeel | 07-10-19 | 15:50 | 1

Lekker. Ben je bijna 40 zit je nog steeds een studieschuld aan het aflossen.

koter | 07-10-19 | 19:38

Tis niet alleen leenstelsel. Het is ook wel tekenend hoe studenten met geld omgaan. Ik bedoel: die swapfiets (met blauwe voorband) zie je tegenwoordig ook overal. De basisfiets kost 16.50 p/m = 198 euries per jaar! Een prima vergelijkbaar oud barrel kost 75 bij de fietsenmaker en doe je makkelijk 2 tot 3 jaar mee... wordt ie een x gejat ben je met een 2e nog steeds goedkoper uit.

Carnage_pinata | 07-10-19 | 15:42 | 2

Mee eens. Je zou verwachten van een groep mensen die 'hoogopgeleid' zijn dat ze wel inzien dat dit vooral hun heel veel geld kost.
Zelfs in studentenstad Eindhoven, waar iedereen wordt opgeleid tot ingenieur zie je er talloze rijden. Juist van deze groep zou je verwachten dat ze toch wel een band kunnen plakken of een ketting erop kunnen leggen want wat is er nu meer mis met een fiets zo nu en dan?

Draak uit Brabant | 07-10-19 | 16:34

@Draak uit Brabant | 07-10-19 | 16:34: Met dat laatste bedoel ik dus: mensen geven als argument voor het gebruik van die swapfiets dat het makkelijk is als er stukken aan de fiets zijn (ruilt 'm gewoon om).

Draak uit Brabant | 07-10-19 | 16:35

Nooit begrepen waarom je jezelf met een financiële molensteen om je nek moet gaan belasten vanwege studie kosten. Je komt van school af, bent BKR geregistreerd (succes met het kopen van een huis, huren ook trouwens met de hoge kosten die daaraan verbonden zijn), en mag voor minimumloon aan het werk: van die schuld kom je nooit meer af voor je 45e.
Het lijkt er bijna op alsof iemand controle over je leven wilt, en je in een kwetsbare positie wilt manoeuvreren, zodat je alleen maar kunnen werken, niet kritisch over jouw overheid kan/ mag zijn, en hersendood op een paar pillen en een lijn coke het weekend doorknalt, om maandag ochtend 'opgeladen' aan een nieuwe werkweek te beginnen.

GematigdeMoslim | 07-10-19 | 15:34 | 1

Gelukkig is dat niet het geval

Nummer 14 speciaal | 07-10-19 | 16:09

Leen geen geld en leen geen geld uit.

jitro | 07-10-19 | 15:05

Afgezien van die leen-ellende op zich: de besparing van het afschaffen van de basisbeurs (ik meen ruim 1 miljard per jaar) zouden worden besteed aan verbetering van het onderwijs. Daar is helemaal 0,- (zegge: niks) aan besteed. De studerende jeugd is dus gewoon voor dat bedrag bestolen. Hoofd-dievegge: Jet Bussemakers PvdA, met steun van het bekende soepzooitje.

Schmalz | 07-10-19 | 15:01

Met dank aan de 'onderwijspartijen' die 'niet van boven wijs zijn': D'66 en GL en waar de meeste studenten voor kiezen.
500,- huur p/m, 2100,- collegegeld, 600,- p/j boeken en 5000,- p/j leefgeld en dat alles x het aantal studiejaren.
Ik ken mensen in 030 die in een kast (!) wonen voor 375,- p/m en in een kamer van 3x3 zonder ramen voor 500,- p/m en iedereen is blij vanwege de kamernood.
Het dure geld van de studenten zou ingezet worden voor verbetering van het onderwijs... Vanwege bezuinigingen worden er minder colleges gegeven en is er meer zelfstudie ingelast. Leugens dus!
En medici moeten zich na hun studie ook nog inkopen in een maatschap. Geen kans om iets te kopen al mag je er wel heel wat jaren over doen om je schulden af te lossen maar dat is een pleister op een grote wond. Alleen hele rijken kunnen probleemloos studeren en dat is VVD beleid. Inmiddels zijn er enorme tekorten aan academici, niet alleen bèta's maar ook psychologen en docenten in talen. Het gaat om vele tienduizenden. Straks door de Brexit alleen al 200 dierenartsen te weinig in opleiding en: ondanks dat de rekening voor een groot deel bij de studenten is neergelegd, te weinig studieplaatsen. Goed bezig Rutte, op alle terreinen een diepe onvoldoende. Blijf de problemen maar weglachen, dan komt alles goed... Klojo.

Angélica de Sancé | 07-10-19 | 14:55 | 5

@Nummer 14 speciaal | 07-10-19 | 16:10: Kunt u ook aangeven welke cijfers niet kloppen?

Angélica de Sancé | 07-10-19 | 22:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Die zijn zwaar foekt. Steeds meer mensen met zo'n papiertje betekend de facto dat het papiertje minder waard wordt. Het relatieve verdienpotentieel gaat dus achteruit of blijft in het meest gunstige geval stabiel.... in een omgeving waar alles duurder wordt. Zitten we niet eens op piek vergrijzing (die komt rond 2030)... en dus hogere belastingdruk. Mits je niet aan aan een opleiding begint met een zeer gunstig toekomstperspectief - denk: geneeskunde of iets aan een TU - absoluut niet aan beginnen.

koter | 07-10-19 | 14:54

Tja. Ieder jaar stijgt het aantal mensen dat aan een hogere opleiding begint. In een aantal velden is dit wenselijk, maar over het algemeen is de concurrentie moordend. Er wordt met name geconcurreerd om beroepen die vanuit de staatskas worden betaald.
Er zijn waarschijnlijk te veel jongelui die zich jaren amper op de arbeidsmarkt hebben begeven voor hun papiertje, en daarna azen op een (semi)overheidsbaan. Dit kost de staat heel veel poen.

Rechts zou waarschijnlijk de studiebeurzen willen verdelen naar prestatie en economisch belang zoals Japan dat doet. Voor links is dit een gotspe.

Akelig poldercompromis: leenstelsel met zulke zachte voorwaarden dat je aflossen eigenlijk kunt vergeten.

Voorlopig dan.

Trekbeest | 07-10-19 | 14:32 | 3

Nederland heeft er belang bij dat er zoveel mogelijk mensen een HBO/Universiteitspapiertje hebben. We zijn geen lage lonenland... Dat er dan een aantal flutstudies doen of het niet halen, is jammer maar hoort erbij.

* Il Principe * | 07-10-19 | 14:37

@* Il Principe * | 07-10-19 | 14:37:
Ben ik het in principe mee eens. Maar als de overheid een middel heeft om aankomende studenten een bepaalde richting op te duwen dan is dit mooi meegenomen. Is ook beter voor studenten zelf. Er zitten genoeg gecertificeerde jonge psychologen, gymleraren en kunsthistorici in distributiecentra en call centers te ploeteren die misschien wel een ander vak hadden geleerd als ze geen beurs/lening konden krijgen toen ze nog maar 17 waren. En anders hadden ze het zelf betaald met bijbaantjes en zuinig leven. Ook geen ramp. Maar ja, niet eerlijk enzo.

Trekbeest | 07-10-19 | 14:51

@* Il Principe * | 07-10-19 | 14:37:

Heb je helemaal geen belang bij. Een economie heeft max. 15 tot 20% hoogopgeleid personeel nodig. In de jaren 80 was het handig omdat omdat er veel werkloosheid was. Hierdoor werd de druk van de ketel gehaald. Door mensen langdurig in het onderwijs te houden vertraag je een natuurlijk levensproces: ze ziet nu dat mensen laat uit huis gaan, laat met betaald werk beginnen, laat een gezin stichten met alle gevolgen van dien. Alles wat men vroeger begin 20 deden doen we nu begin 30 met alle gevolgen van dien. En dan vervolgens klagen dat millennials erg onvolwassen zijn voor hun leeftijd.

koter | 07-10-19 | 15:01

Gelukkig hebben ze dat straks allemaal snel terugverdiend met hun lagere energierekening hè?

Schulzie | 07-10-19 | 14:24

De jeugd helpen door ze met een studieschuld op te zadelen. Lekker bezig toch....

LinkeToni | 07-10-19 | 14:24
-weggejorist-
Silvio488 | 07-10-19 | 13:55

Genoeg van gezien door de jaren heen. Tuurlijk hebben sommigen geen keus maar ik was met een groepsreis op vakantie waarbij een aantal te jonge mensen toegaven alles te hebben geleend om op vakantie te gaan; de totaal prijs voor de reis zou rond de 4000,- zijn geweest of meer. De meeste anderen waren geen studenten, hadden gewoon een goede baan en konden de reis na wat sparen gewoon betalen na wat sparen. De gezegde studenten kochten zich ook helemaal klem in cd's en dvd's in een land waar een cd rond de 60-80 euro kost. Als ouder zou ik me kapot schamen als mijn zoon of dochter niet alleen 4k zou lenen om op vakantie te gaan maar ook nog eens met 20 cd's thuiskwam van een of andere periodieke pop groep.

Blauwe Wafel | 07-10-19 | 13:53 | 4

@Sir Nastian | 07-10-19 | 13:55:
Is niet zo, 2,5k vooraf aan een reisje Japan, dan nog alle leuke dingen doen, souvernirs erbij. En ja hoor dvd's van BTS voor rond de 8K yen dus 70 euro, oude cd's zijn rond de 25 euro maar special editions waar een bluraytje bij zit zijn 2x zo duur. In Japan worden fysieke cd's nog altijd het meest verkocht en pop industrie is een vieze dure zaak.

Blauwe Wafel | 07-10-19 | 14:04

@Blauwe Wafel | 07-10-19 | 14:04:
Met 4k moet je dus denken aan een weeb budget, teveel uitgeven aan plastic reut zoals anime figurines, dvd's en cd's. Normaal zou je rond de 3k-3,5k kwijt zijn met wat flessen drank, boeken, leuke reut en lekker eten.

Blauwe Wafel | 07-10-19 | 14:10

@Blauwe Wafel | 07-10-19 | 14:10: dank je wel voor de toelichting. Ik heb weer vertrouwen in de mensheid hierdoor. Dank.

Sir Nastian | 07-10-19 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe meer je leent, hoe meer je aflost, je hele leven wordt ernaar gemodelleerd;
eerst een studieschuld, dan creditcards, dan vanalles leasen, zodat je geen bezit krijgt, maar wel de rekeningen. Dan hopelijk na je 30 e eindelijk die hypotheek, want er zijn bijna geen betaalbare huizen.
Dat moet je dan wel met zn 2-en doen voor de belastingvoordeeltjes.. maar daardoor ga je nog meer lenen, samen, tot je gaat scheiden en een grote onbetaalbare zooi wordt.
Als je gaat studeren vandaag de dag leer je ook nog vaak meer zelf, online, bijna gratis vaak ook nog er zijn zat cursussen die je een goede baan kunnen geven, mits je maar doorzet.

Yumi | 07-10-19 | 13:52

aan de andere kant: de rente waar tegen de lening wordt aangegaan is laag en dat mogelijkheid tot investeren en het maken van een hoger rendement op de financiële markt. Niet dat studenten dat en mass doen. En precies dat feit zorgt er voor dat ik me zorgen maak over de volgende generatie elites.

BTW. ik ben voor een goelag voor het voetvolk.

Sir Nastian | 07-10-19 | 13:52

Dikke kans dan 90% van het geld opgaat die idioot dure studentenkamers en andere vaste lasten en nu ligt bouw ook weer stil dus idioot beleid van dezelfde lieden die dit leensysteem hebben voorgesteld. Niks bouwen betekent nog minder kamers, nog hogere huur, nog meer lenen.

Hadden ze maar niet massaal zo dom links moeten stemmen. Dan was er meer dan genoeg gebouwd, liep de economie op volle toeren zonder allerlei achterlijke klimaateisen en konden we alle studies zo contant aftikken voor de studenten.

omwenteling | 07-10-19 | 13:50 | 1

Hahaha. Links is voor alles wat slecht gaat verantwoordelijk!! Jezus wat kortzichtig.

Ik ben benieuwd hoe je de connectie tussen de twee gelegd heb. Aangezien het juist de VVD een halt toeriep op het bouwen van nieuwe woningen tijdens de recessie. Daarnaast zijn de woningen die gebouwd worden veel te duur en worden opgekocht door huisjesmelkers en fondsen. Links is juist voor kopen en erin wonen zodat deze praktijken niet voorkomen.
Maar goed ik ben benieuwd naar je redenering waarom 'links' hier verantwoordelijk ervoor is.
Staat tussen haakjes omdat ik het zo een simpele gedachtegang vindt om alles actuele zaken op te delen in twee kanten. Laat geen ruimte voor nuance.

win12 | 07-10-19 | 16:31

Logisch dat vele niet zo snuggere studenten hoge schulden opbouwen.
Immers deze studenten menen volgende zaken te moeten "combineren" met de studie:

- direct "op kamer" gaan ipv thuis blijven
- nieuwste model Iphone bezitten incl. duur abonnement
- netfix abonnement
- de wereld afreizen
- sabatical jaartje tussendoor nemen
- wintersport vakantie
- in de kroeg hangen
- etc. etc.

En het dan vreemd vinden dat men na de studie een torenhoge schuld heeft opgebouwd......

Dutch_Viscount | 07-10-19 | 13:48 | 2

Nu moet ik zeggen dat er een aantal zaken zijn waar ik je groot gelijk geef dat het veel kost. Maar ga me nou niet vertellen dat jij je hele studietijd niet in de kroeg hebt gehangen? Zelf heb ik dat echter wel kunnen doen door gewoon thuis te blijven wonen en elke keer een uur te reizen richting studie. Scheelde toch weer een 800/900 euro per maand aan kosten...

ForHolland. | 07-10-19 | 14:05

In veel gevallen gaat dit wel op inderdaad, hoor het studenten ook regelmatig zeggen, dat ze 'natuurlijk wel een toffe studententijd willen, met alles erop en eraan' en daarom maximaal lenen. Tsja.

2tribes | 07-10-19 | 21:15

Also we richting Amerika gaan wil ik wel Trump erbij. 100 miljoen miljard keer beter dan die crypto-communisten van de CDA en pseudo-socialisten van de VVD!

Moonwarrior | 07-10-19 | 13:37

Overigens, ik snap dat het meiske irritant overkomt maar wat meer clementie voor Greta een meisje van zestien misstaat niemand.

lingo star | 07-10-19 | 13:29 | 1

Naja, hoezo? tis toch gewoon een halfie, of nie?

Sir Nastian | 07-10-19 | 14:14

'66, hij is leuk van Rossum.

Dr_Prepper | 07-10-19 | 13:25

Wat maakt het uit, als je geboren wordt heb je al 50 ruggen schuld dank zij de ECB en de staatsschuld.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-19 | 13:19

Een te grote studieschuld is niet wenselijk. Ik had een redelijke studieschuld maar matige baantjes zodat ik tot mijn veertigste bezig was af te betalen. Maar met die schulden die nu sky high gaan betaal je tot aan je pensioen, dat er tegen die tijd niet meer is. Dus aan de ene kant een bescheiden basisbeurs herstellen en aan de andere kant moeten de ouders ervoor zorgen dat de kinderen niet teveel lenen.

lingo star | 07-10-19 | 13:18 | 5

Veel van die schuld wordt overigens gewoon kwijtgescholden na 15 jaar fatsoenlijk betalen. In mijn geval wordt het mogelijk 35 jaar, waar ik dan weer niet op zit te wachten.

maSs | 07-10-19 | 14:05

@Blauwe Wafel | 07-10-19 | 13:58: Je hoeft hem niet op te geven hè ;). Echte probleem is tijdelijk contracten.

maSs | 07-10-19 | 14:06

@maSs | 07-10-19 | 14:06:
Van de eene collega hoorde ik dat zij dit wel moesten en anderen hoefden dit inderdaad weer niet. Dit is nou precies de vaagheid in de regeltjes.

Blauwe Wafel | 07-10-19 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig komen er elk jaar vele goed opgeleide apothekers en raketgeleerden naar ons land. Nou..., ons land?

Schriever | 07-10-19 | 13:17 | 1

Meestal heeft men het over dit land als ons land bedoeld wordt...

swassannuf | 07-10-19 | 13:37

Het is nog een kind(in mijn ogen al een afschuwelijk monster)maar wat is die Thunberg al een ongelooflijke narcist Wat een verrot smoelwerk!

vluchtelingallergie | 07-10-19 | 13:17 | 6

Het filmpje met Trump laat dat heel mooi zien, ze ontploft daar volgens mij omdat alle belangstelling naar de president van de VS gaat.

marrretje | 07-10-19 | 13:50

@* Il Principe * | 07-10-19 | 13:19: Beter dan meisjes van 16 neerhoeken omdat je niet bij je favo visstekkie kan komen.

Binnenbaan | 07-10-19 | 14:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij wordt die Greta later een heel naar mens. Een valse chagrijnige humorloze bitch. Dat kun je nu al zien.

Motleycrew | 07-10-19 | 13:16 | 5

@Ronnie uit Helmond | 07-10-19 | 13:27: ze heeft het ook al in zich, anders doe je dit niet!

vluchtelingallergie | 07-10-19 | 16:13
▼ 2 antwoorden verborgen

De gierende inflatie die er komen gaat, holt de schuld wel uit. En straks hebben alle burgers zo'n grote schuld dat zij to big to fail zijn. Last but not least, de zuidelijke landen komen al die schuldenaren van het noorden vast wel helpen.

Sierstrip | 07-10-19 | 13:16

Ik zit er niet mee.
Toen ik studeerde was het niet anders; je leent en betaalt dat terug. Indertijd was dat voor mij ~10.000 gulden; heel veel geld. Gewoon in 10 jaar terugbetaald. Maar..... geen duur telefoonabonnement en niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon, geen up to date kleding en de oude kleding dumpen, geen super de luxe schoenen, maar gewoon marktspul, marktvoer liefst al over de datum want dat was goedkoper enzovoorts. En daar gaat het nu mis: ze willen alles en het duurste en het nieuwste en kijken raar op dat ze dat moeten teruggeven want "de maatschappij moet betalen, niet wij".

langzullenweleven | 07-10-19 | 13:15 | 3

Helemaal mee eens. Het zijn straalverwende materialistische nesten. Nog niks gepresteerd maar wel een enorme grote bek. Waardeloze mentaliteit, maar ze komen zichzelf vroeg of laat wel tegen.

Motleycrew | 07-10-19 | 13:19

@Motleycrew | 07-10-19 | 13:19: hahaha wat ben jij zuur zeg. Echt de typische 'ik geef af op de volgende generatie, vroeger was alles beter' mentaliteit. Ik ken voldoende mensen die keihard werken en daarnaast studeren. Ontkracht ik je nu argument?

win12 | 07-10-19 | 16:36

Och, studenten ontvangen en leren nogal overwegend linksch onderwijs.

Fi-Bu-Bla | 07-10-19 | 13:10 | 4

@Nummer 14 speciaal | 07-10-19 | 13:19: zet je blinddoek af man!!

langzullenweleven | 07-10-19 | 13:23

Weer veel studenten bij dat klimaatgedoe in 020.

Fi-Bu-Bla | 07-10-19 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

Hoera, studenten lenen ons richting Amerika!
@Van Rossem | 07-10-19 | 12:02 |
Ja! Ha-Ha-HAH!
En als je je uit NL uitschrijft, en pertinent inwoner bent van de US /welk willekeurig ander buitenland, ziet de NL overheid geen cent terug van heel die schuld niet - waar je 'in mijn tijd' 15 jaar over kon doen.

En laat nou, als dit kleine, zich failliet-polderende, eeuwige middenweg lalala-landje op deze voet doorgaat, met burgertje zieken, de hele vijver afgstudeerden die WEL iets kunnen, dan ook subiet de koffers pakken en de wijk nemen naar oorden waar je niet als een spons wordt uitgeknepen en je 23 jaar op een wachtlijst staat omdat alleen al "slechts" 2/3e Nigeria (en dat is nog alleen Nigeria) in aantal hoognodig in NL moest komen bivakkeren.
Ha! Ha! HAH! (denk: Joker uithaal).
.
Want als er 1 is, die het vileine, het onredelijke, het psyschotische, het Jokerige in de burger aanwakkert, dan is het de NL Overheid wel.

chicago river | 07-10-19 | 13:04

Waren het niet linkse partijen die de studie-leningen ok vonden, omdat die studenten toch veel zouden gaan verdienen?
Maar een start met zoveel schulden, hoe kun je dat waarderen?

arie-hoax | 07-10-19 | 13:02

Ja DUH,
als je het puur een *leenstelsel* maakt, dan gaat iedereen lenen.
.
Beter om weer terug te gaan naar een *minimale* basisbeurs,
waarmee studenten een prikkel hebben om er nog een baantje naast te nemen om de kosten te dekken en ook nog een biertje te kunnen drinken.
.
Het hoeft finanancieel niet eens slechter uit te pakken dan nu,
want die studieschulden van (onafgemaakte) softe pretstudies
zijn nu toch langdurig aftrekbaar vanwege een te laag inkomen en
worden uiteindelijk toch voor een flink deel kwijtgescholden.

hotmint | 07-10-19 | 13:02

Ik zou maar uitkijken met dat regelmatig gebruikt van Thunberg, die gaat een dezer dagen de Nobelprijs krijgen. Als het niet die van de Vrede is dan wel Natuurkunde, als het maar goed voelt.

skoftig | 07-10-19 | 13:01

Ach, mijn generatie leende maximaal bij om naar Thailand, als VIP naar De Toppers te gaan of de nieuwe iPhone te kopen. Heb geen medelijden. Er zou veel beter naar de studierichting gekeken kunnen worden. Een arts betaalt het wel terug, maar iemand met een theateropleiding niet.

arlen | 07-10-19 | 12:59

Ook in Amerika was college ooit gratis. Those were the days.

sprietatoom | 07-10-19 | 12:59

Tja, ze stemmen zelf massaal op deze partij, dus zal me een zorg zijn hoeveel schuld ze opbouwen.

Nino33 | 07-10-19 | 12:58 | 1

eens!!! Laat ze in Amsterdam ook maar lijden. Ik lach me rot dat het daar helemaal naar de klote gaat.

langzullenweleven | 07-10-19 | 13:16

Die Greta en haar vreselijke entourage gaan binnekort volledig vastlopen. Benieuwd uit welk vaatje ze dan gaan tappen en welke ware aard er dan naar boven komt.

van Oeffelen | 07-10-19 | 12:50 | 3

Wat er naar boven komt weet ik niet. Ik weet wel zeker dat het stinkt.

ik_word_gek_in_NL | 07-10-19 | 13:16

dat wijf gaat helemaal naar de kloten, psychisch wrak wordt het / is het al

langzullenweleven | 07-10-19 | 13:17

De zeilertjes zijn ondertussen gestrand in la douche france, de helft is constant zeeziek. en er zijn al problemen met de bateau en ze moeten nog de oceaan over. We wensen ze een behouden vaart.

Lt-Kol Kilgore | 07-10-19 | 16:42

Gelukkig hoeft mijn kind niet te lenen, dat is gewoon een kwestie van goed regelen. Jammer dat vele ouders kennelijk dachten dat de overheid dit wel goed zou regelen. Je moet het zelf doen in Nederland, wie dat niet snapt kan beter onder een steen gaan leven. De overheid is er niet voor ons, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.

pibasso | 07-10-19 | 12:49 | 10

@Nevz | 07-10-19 | 13:22: Same here. Geen studieschuld. Tijdens studie en AIO-schap altijd thuis gewoond tegen onkostenvergoeding voor mijn ouders. Nu lekker 150k/jaar (bruto).

Ronnie uit Helmond | 07-10-19 | 13:33

@Ronnie uit Helmond | 07-10-19 | 13:33: Doe je goed! Hier geen 150k/jaar, wel schuldenvrij, een lachwekkend hypotheekje en een bovenmodaal inkomen.

Nevz | 07-10-19 | 13:46

@sallandstrots | 07-10-19 | 13:09: 40-50 k? Ook als ze thuis wonen???
De grootste postbis kamerhuur, 4-500 p/mnd is heel normaal. Maar als ze de eerste twee jaar thuis wonen loopt de schuld lang niet zo hoog op

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:19
▼ 7 antwoorden verborgen

" vvd, PvdA, GroenLinks en D66"

Maar ja, dat zijn wel de populairste partijen bij het volk evenals bij studenten.

Dan vraag je er zelf om.

ProAsfalt | 07-10-19 | 12:49

Het voordeel aan het systeem kan zijn, dat het als een katalysator kan dienen om rechts te gaan stemmen.

Als je die eerste loonbrief krijgt, en ziet dat bijna de helft verdampt voor het sponsorren van allerlei groen /linkse hobby`s en je moet dan nog eens X aan studieschuld afbetalen, dan ga je toch eens goed slikken denk ik.

Lt-Kol Kilgore | 07-10-19 | 12:49 | 4

Probleem is dat dat niet gespecificeerd staat; Er staat gewoon "Loonheffing".

Bijtendehond | 07-10-19 | 12:55

Wat is rechts? Guur neoliberalistisch kapitalistisch rechts met als klap de groene magie erbij zoals bij de VVD waar 16 bladzijden of meer over de groene gekte gaat?

ProAsfalt | 07-10-19 | 12:59

@ProAsfalt | 07-10-19 | 12:59:
Nee, realistisch rechts. Dat is dus degelijk leven, je hele leven het goede doen (en niet alleen erover lullen zoals deuglinks doet), en je kinderen dito opvoeden. DAT is rechts.

libertat | 07-10-19 | 13:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kom 3 tot 4 keer per jaar in een stad. Groningen, Zwolle en zelfs Amsterdam durf ik aan. Ik moet dan van nuchterbekenin mee uit winkelen want dat is in een stad hipper of zo. Wat mij dan verbaast na 2 uur zwaar winkelen en bekaf een terras zoekende voor een bak koffie of een biertje is dat alle terrassen vol zitten.
Vol met jong jeugdig grut die allemaal koffie, broodjes, drankjes en wat niet meer op tafel hebben staan voor moderne horeca prijzen en het lekker gezellig hebben. Vol verbazing moet ik dan aanhoren dat het studenten zijn die ook wel eens een keer een uitje mogen hebben. Oke. Studieschuld. Zal dan wel.

nuchterbekeken | 07-10-19 | 12:48 | 2

Klopt. De groep 18-25 is een zeer luxe generatie. Hebben een erg goed leven en als ze dat met schuld willen financieren moeten ze dat zelf weten. Geen medelijden mee

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:22

Verbaas ik me ook steeds opnieuw over: op de meeste dagen/avonden in zo'n beetje de hele stad (030) geen lege terrasstoel te vinden, zomaar spontaan -zonder reservering dus- een restaurant binnenlopen kan je vergeten: de talloze horeca zaken puilen uit van de toeristen en meer nog studenten die niet op een tientje meer of minder kijken aan de bestellingen te oordelen. Dure festivals en popconcerten idem. Misschien bekostigd met bijbaantjes, dat weet ik verder niet hoor.

2tribes | 07-10-19 | 21:39

Nog geen 10 procent van de bevolking stemt op GL.
Waarom dan zoveel macht? Omdat kristenen en ander links volk ze steunen.
Dit gebeurt met behulp van NPO en zelfs VVD.
Ik hoop dat iedereen de volgende keer eens nadenkt.
En geef die jeugd niet zoveel aandacht en gelijk.
Ze zijn een minderheid die volledig afhankelijk is van iedereen die ouder is.

pejoar | 07-10-19 | 12:45 | 3

De ambtenarenklasse , semi-overheid, steuntrekkers en toeslagenafhankelijken stemmen zonder uitzondering: PvdA, GL en D66.

Beefbus | 07-10-19 | 12:54

@Beefbus | 07-10-19 | 12:54:
Precies, komt uit de koker van de PvdA. Net zo neoliberaal als de VVD maar op milieugebied nog extremer.
PvdA laat de VVD het gure neoliberale beleid uitvoeren, sterker nog, de PvdA voert het uit gelet op het vorige kabinet.
Van de VVD mag de PvdA het milieubeleid tot in het extreme doorvoeren.

Win, win, win voor de kleine welgestelde elitaire belanghebbenden. Het klootjesvolk betaalt de rekening op alle fronten, die nog steeds moet worden wakker geschud.

ProAsfalt | 07-10-19 | 13:02

aan welke Duitse dictator uit de jaren dertig/veertig doet die haatdragende rotkop van die meid me toch denken?

langzullenweleven | 07-10-19 | 12:42 | 5

Als ik die foto zie moet ik toch meer denken aan een schildpad.

Turbulentie? | 07-10-19 | 12:48

Als je dat niet weet dan heb je 75 jaar onder een steen geleefd, langzullenweleven!

aamert | 07-10-19 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Sinds de afschaffing van de studiebeurs moeten ze ook wel lenen. Is dus over gegaan van gezamenlijke staatsschuld naar meer lenen. Maar de meeste die ik ken leren, lenen én werken daarnaast veel uren om het te lenen bedrag beperkt te houden. En geleend geld moet worden terugbetaald, dat weten die studenten als geen ander, met vaak stress. Met hun diploma betalen zij dat wel terug met hun hoger loon.

Jan, Leiden | 07-10-19 | 12:40 | 9

@Jan, Leiden | 07-10-19 | 13:40:
Alle 4 zijn vrouw dus geestelijk minder stabiel, vandaar de snelle burn-out verschijnselen.

BekiekUtMoar | 07-10-19 | 14:16
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
pjotrdevries | 07-10-19 | 12:39 | 2

Ik denk dat een leenstelsel meer dan wenselijk is: Men denkt wel drie keer na alvorens een fopstudie te kiezen. Arbeidsmarktvraag en aanbod zullen beter op elkaar aan sluiten. Het onderwijs is een investering van de samenleving in de toekomst van het land. Wel vind ik dat de studieschuld deels met de inkomsten/loonbelasting afbetaald mag worden. Dus men betaald b.v. 10.000 Euro (loon/inkomsten)belasting, dan wordt de studieschuld 25% hiervan(=2.500 Euro) minder. Zo wordt ook voorkomen dat Nederland betaalt voor de opleiding van iemand die na de studie naar het buitenland gaat.

kortebroek | 07-10-19 | 12:39

De wereld gaat aan vlijt ten onder.

kwark001 | 07-10-19 | 12:38

Ach dan gaan ze toch in de schuld sanering, nieuw voorstel van D 66. Extra hulp aan mensen met schuld!

Ludovikes | 07-10-19 | 12:36

Ik zit dus zelf nog steeds na jaaaaren met een studieschuld waar je U tegen zegt.
De lening was destijds zo makkelijk, gewoon bellen naar DUO (was toen een andere naam) en de vriendelijke dame zei dat ik gewoon MAX kon aanvinken. Verder nooit nagedacht over consequenties en kan mij helemaal bij Punt A van dit stuk aansluiten. Je bent jong (man), denkt niet na, komt later wel.

Achteraf zit je compleet vast met die schuld en die jarenlange uitstel (van executie) heeft ook nog eens denk voor 60% extra aan rente gezorgd. Fijn elke maand nu nog 285 euro aftikken. Dan houd je dus verdomd weinig over met een normaal salaris.

De rest van de ellende dump ik hier dan nu maar niet, maar geen enkele politici die zich hier druk om maken, ondanks vele oudstudeerders als ik dit meerdere malen onder de aandacht hebben proberen te brengen.

Het lullige wel is dat oud-studenten waarvan de ouders destijds onder modaal verdiende en een schuld hadden opgebouwd dit met een redelijke kans nooit hoeven terug te betalen, ook al hebben ze zelf nu een inkomen!

Oud studenten die wel altijd minder hebben gehad omdat ouders boven modaal zaten en dus meer geld nodig hadden (nee papa en mama gaven dit niet), leende dus extra. Daarna netjes terugbetalen, maar geen enkel voordeel meer!

Ik zou zeggen als politici, scheldt al die schulden van oud studenten nu weg. Dat geldt kunnen ze dan vrij besteden in de economie wat een extra boost is. Dit geeft vertrouwen bij andere consumenten en zal meer brengen dan schaden.

Helaas zijn teveel politici te dom om oorzaak en gevolg te snappen.

Stifflers_Mom | 07-10-19 | 12:34 | 16

Wat een onzin zeg. Dan zou je dus lenen enorm belonen, en eigenlijk toegeven aan al die lui zoals jij die niet snappen dat lenen LENEN is. Dat het ooit moet worden terugbetaald. De rente is momenteel nul dus als je nu nog maandelijks honderden euros moet betalen heb je als een complete lunatic lopen lenen in die paar jaar dat je studeerde.

SpaansePeetvader | 07-10-19 | 15:14

@Stifler: bij bovenmodale ouders Eef je straks een huis, boot, vakantiewoning , aandelenportefeuille en spaarrekening.

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:37

Wat meer bijsturing qua taalbeheersing was ook wel leuk geweest voor al dat geld.

2tribes | 07-10-19 | 21:51
▼ 13 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Vuurspuger | 07-10-19 | 12:31 | 16
▼ 16 antwoorden verborgen

De gemiddelde scholier gedraagt zich tegenwoordig als een miljonair. Dus even papa aankijken en die zegt dat de schuld bij mama ligt.

Poesman | 07-10-19 | 12:31

Het erge is dat de ontwikkeling in de V.S. is dat dit soort "studenten" de oplossing van hun probleem zien in communisme. Geen cent om je kont te krabben? Laat een ander het maar oplossen..

Ja, die kant gaan we op met z'n allen.

BrokenTipi | 07-10-19 | 12:30 | 4

@Antiquerulant | 07-10-19 | 12:39: en als je deze mening hierover durft te ventileren ben je al gauw een fascist, niet wetende dat ze het fascisme ten uitvoer brengen.

Je moet inderdaad zo dom als stront zijn om niet te begrijpen dat je niet kunt identificeren dat wat je niet weet.

Gelukkig zijn er weldenkende mensen zonder diploma's die ervoor zorgen dat de boel weer op orde komt. Zoals altijd.

BrokenTipi | 07-10-19 | 12:44

@Antiquerulant | 07-10-19 | 12:39: Ondertussen las ik pas geleden dat in België met name de N-VA de studie voor buitenlandse studenten aan de universiteit van Antwerpen sterk wil terugdringen. Want daar volgen veel te veel Nederlandse studenten op de kosten van de Belgische belastingbetaler een studie diergeneeskunde.. omdat er in Nederland voor al die studenten geen studieplaatsen genoeg zijn.

Vuurspuger | 07-10-19 | 13:08

@Vuurspuger | 07-10-19 | 13:08: Inderdaad vertrekken veel Nederlandse studenten naar België. De N-VA heeft een punt.
Overigens is studeren in Schotland voor EU-onderdanen helemaal gratis. Dus waarom daar geen bachelor in economie gehaald ?

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:41
▼ 1 antwoord verborgen

Mag ik een nieuwe term introduceren?

'Thunberg by proxy'

Je klimaatidiotici op je kind projecteren en haar misbruiken voor je eigen gewin.

Kaas de Vies | 07-10-19 | 12:27 | 2

Bezoek even de www van het Metis Montessori in amsterdam en je kan nog verder

MokumsMoppie | 07-10-19 | 12:36

The Thunbergian Candidate

Hemmenaar7 | 07-10-19 | 12:44

Waarom 4 jaar studeren voor een waardeloos HBO diploma en schulden maken als je tegenwoordig alles direct op youtube kan bekijken? Je gaat toch niet naar een derderangs opleiding met linkse incompetente docenten volgen als je gratis een veel hoger niveau kan krijgen. Je kan dan geen directe vragen stellen, maar het antwoord van een luie incompetente docent is ook niets waard.

edTheDodo | 07-10-19 | 12:27 | 9

@BrokenTipi | 07-10-19 | 13:20: Precies. Je poneert zelf aannames (ik zou geen diploma hebben). Als ik dan hetzelfde doe, dan ben ik op je pikje getrapt. Vervolgens verval je in gemeenplaatsen en reageer je rancuneus. Duidelijk in het bezit van een waardeloos diploma en te dom om gewoon de middelbare school met wiskunde en natuurkunde te halen. Controller, dat is een duur woord voor boekhouder.

edTheDodo | 07-10-19 | 14:53

@edTheDodo | 07-10-19 | 14:53: hier.. ga je weer... in plaats van eerlijk te zijn naar jezelf en te luisteren naar wat er inhoudelijk wordt gezegd schiet je weer volop in de verdediging en ga je door met je rancune. Misschien moet je eens gaan praten met een psycholoog. Lijkt me niet fijn dat iemand toen aan je plassertje zat, huilbaby ;)

BrokenTipi | 07-10-19 | 16:07

@edTheDodo | 07-10-19 | 14:53: maar goed.. het geeft wel aan dat je niet snapt wat ontwikkeling is en hoe oppervlakkig je kijkt naar de inhoud van vakken. Een controller is een interne accountant en het is niet louter financial control. Er is ook zoiets als management control. Wanneer je de studie bedrijfseconomie volgt kun je uiteindelijk kiezen voor controller of accountant.

Je bent een beetje een nerdje die eigenlijk niet zoveel weet. Hoe noem je zoiets? Het kneusje van de nerds.. een noob? Zoiets is het, toch?

BrokenTipi | 07-10-19 | 16:11
▼ 6 antwoorden verborgen

Er zijn heel veel studies waar je straks niet mee aan de bak komt anders dan als wetenschapper op de VU. Met een beetje geluk verzinnen ze nog genoeg onderzoeksvelden zodat je daar dan kunt aansluiten om geld te krijgen overgemaakt uit dezelfde pot waar je je lening uit kreeg.

Heisessie | 07-10-19 | 12:27

Toch wel een goed idee hoor dat leenstelsel. Al die kinderen van het minder bedeelde pleps op de uni's, the horror.

de visser | 07-10-19 | 12:27

Jaja, daar sta je dan op je 24-ste met je UvA cursus Genderstudies en een fikse studieschuld. Dan ben je mooi het bokje. Had je als meisje toch beter een MBO opleiding in de metaal of bouw kunnen gaan doen en vervolgens goudgeld verdienen. Of als jongetje iets in de klas. Of als je een kleurtje hebt iets bij de politie (ik discrimineer niet, dat doet de politie). Maarja. Het leek zo leuk he, Genderstudies. Lekker SJW-en. Nou weet je wat: eigen schul, dikke bult.

Alexis de T. | 07-10-19 | 12:24 | 4

Maar wie denk je dat die stupiditeit gaat betalen dan?

Dirty-Harry44 | 07-10-19 | 12:46

Goud geld? Steigerbouwer? Lasser?

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:43
▼ 1 antwoord verborgen

People are Suffering (licht versneld afgespeeld )
Vroemm VRRoEmMMM

Hemmenaar7 | 07-10-19 | 12:24

Gretha heeft hier geen last van want die gaat niet naar school. Die gaat de politiek in. Een soort vangnet voor de minder bedeelden qua IQ is dat.

Dirk III | 07-10-19 | 12:24 | 1

Klaver 🍀 instituut

likdoorn | 07-10-19 | 12:47

Als ze uitgestudeerd zijn gaan ze gewoon lekker zeuren tot ze kwijtschelding krijgen (van onze belastingcenten).

sarcastro | 07-10-19 | 12:21

Tot mijn 40e moeten afbetalen maar het was elke euro waard! Heerlijk gefeest.

de Voorzittert | 07-10-19 | 12:19 | 1

Precies!! :)
Studeren is veel leuker dan vroeg opstaan en de hele dag vooor een baas werken

theo-is-dood | 07-10-19 | 17:44

Het bedrag dat de gemiddelde scholier of student leent is pak 'm beet € 20k en mag worden terugbetaald in 20 jaren. Dat is € 100 per maand of de helft van je eerste jaarsalaris als je het in 1x afbetaalt.
Ik snap best dat het voor een werkschuwe scholier moeilijk te bevatten is en dat 20 roodjes een hoop geld lijkt maar bedenk je ook dat elk jaar langer op school zitten betekent in je hele carrière € 100k minder inkomen doordat je 1 jaar minder kunt werken.
Dus niet zeuren en aan de bak, dan heb je die schuld zo afbetaald.

Bakkeleures | 07-10-19 | 12:18 | 4

Nou, 20k is een hele globale schatting voor een pretstudie die je dan ook in exact de voorgeschreven tijd afrond. Een gemiddelde student doet er langer over en als je een beta studie volgt heb je vaak meer dan 4 jaar nodig. Arts, rechter etc, etc.

Dirk III | 07-10-19 | 12:27

In hoeveel jaar je terug mag betalen hangt af van je opleidingsnivo en 20 jaar is niet een optie. Bovendieen heeft een jaar over het algemeen meer dan 10 maanden.

ItisIAgain | 07-10-19 | 12:28

Waar denk je een startsalaris van 40k te halen als je in een jaar 20k wil aflossen? Van die andere 20k blijft niet veel over als de belasting zijn ding heeft gedaan.

Andersdenkend | 07-10-19 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

Probleem is niet zozeer de lening als wel het opnemen voor consumptieve doeleinden.

Nota : Nummer 14 en vrouw hebben levenslang gespaard om 2 kinderen te kunnen laten studeren. Als zelfstandigen kunnen wij ons inkomen drukken waardoor onze kinderen recht hebben op studiefinanciering. Voor ons geen kosten, voor hen inkomsten. Zij werken beide op de Uni en hebben een behoorlijk inkomen. Hun (kansrijke) studie doen ze in de voorgeschreven tijd.

Na hun studie hebben ze weliswaar studieschuld maar die kunnen ze in 35 jaar aflossen. Daarnaast krijgen ze onze spaargelden als ze de studie behaald hebben.

Die van ons komen er wel. Kwestie van opvoeden en plannen.

Nummer 14 geeft nooit Rutte de schuld van eigen falen zoals veel lezers hier wel doen.

Nummer 14 speciaal | 07-10-19 | 12:18 | 5

Consumptieve doeleinde.. yep.. de kids hebben ineens geld, en moeten 3 maanden gaan backpacken in Australie of zo.. weg poen.

vmk | 07-10-19 | 12:27

Dat geld vloeit weer terug naar de overheid dmv de vele BTW verhogingen die Rutte ons heeft opgelegd.

Kanarie_Geil | 07-10-19 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Greta nieuws: sputniknews.com/environment/201910071... Haar ouders probeerden haar op twaalfjarige leeftijd (vier jaar geleden) reeds te exploiteren voor een Zweedse TV Serie over 't klimaat.

Eeuwig..Op..Vakantie | 07-10-19 | 12:17 | 4

Klimaatpedopooiers.

Kaas de Vies | 07-10-19 | 12:22

I saw a newborn baby with wild wolves all around it.

Turbulentie? | 07-10-19 | 12:33
▼ 1 antwoord verborgen

Simpel
8 onderwerpen in de opleiding
Elke docent gaat er van uit dat elke vrije uur van elke dag aan hun huiswerk besteedt wordt, stemmen niet met onderlinge docenten af en er is geen beleid qua huiswerk druk
Tegelijkertijd moeten ze allemaal bij mams en paps weg (snap ik zelf niet, ben zelf hier gebleven om studieschuld juist laag te houden en dat was nog net in de tijd dat het kwijtgescholden werd bij afstuderen) vervolgens loont werk in het vakgebied bijna niet zelfs niet met diploma (De AH gaf mij als vakkenvuller een hoger salaris dan het begin bod bij m'n eerste solicitatie waar ik dus lachend ben weggelopen zonder verder commentaar te leveren) en ook al zou het wel doen is er geen tijd voor zonder huiswerk op te offeren en dus te gaan zakken en dus te gaan falen en het dan opnieuw moeten doen van een heel jaar.

Er gingen al meerdere dingen fout, kwijtschelding van gehaalde opleidingen hielt het houdbaar in mijn ogen maar dat is nu weg

niemand specifiek | 07-10-19 | 12:15 | 8

HielT?
Ik snap dat ze niet meer boden dan voor een vakkenvuller.

JanBrel | 07-10-19 | 13:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Heeft how dare you ook al een studieschuld, of heeft Ome Soros die al afbetaald?

_washier | 07-10-19 | 12:15 | 2

Nee, die moest advies komen geven bij de UN (hoe durven ze dat vragen aan haar) en heeft daarom nog geen diploma.

LuNaTeeQ | 07-10-19 | 12:24

Nee t kind is ivm met haar stoornis al jaren geen school gezien, schijnt.
Een gebrek aan kennis is in die kringen een pré, blijkbaar.

libertat | 07-10-19 | 12:44

Hi, I'm Gretta. Wanna play?

Realism Is All | 07-10-19 | 12:14 | 1

Chucky, Gretta's betere helft!

Mogwai | 07-10-19 | 12:52

Beter lenen (en uiteindelijk af moeten boeken als oninbaar) aan onze eigen studenten dan aan Griekenland. En die bom onder de economie zal wel afgaan in Amerika, waar de totale studieschulden 1.500 miljard euro bedraagt, de creditcard schulden 1.000 miljard en de autoleningen 1.260 miljard. En dan zouden wij onze hypotheken moeten aflossen.

witwas | 07-10-19 | 12:12 | 9

Altijd wijzen naar de ander. Een troosteloze levenswijze.

Langshetrandje | 07-10-19 | 12:28

Hoezo oninbaar? Studieschulden worden over de loop van 3 decennia geïnd, me dunkt dat er altijd wat te innen valt. Hoeveel er dan nog van de oorspronkelijke waarde van het leenbedrag over is en wat voor een molensteen de student zichzelf heeft omgehangen zijn andere punten.

Renkum0317 | 07-10-19 | 13:04

@Beroep = Boerenlul | 07-10-19 | 12:23:
En hoeveel schulden heeft de EU uitstaan?

miko | 07-10-19 | 14:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Is het misschien omdat iedere halve die net aan tot twee kan tellen tegenwoordig een HBO of universitaire studie kan volgen?

Turbulentie? | 07-10-19 | 12:12 | 2

Moet tegenwoordig wel, personeel leidt men in het bedrijfsleven niet zelf meer op, maar dat moet op een school. Vroeger begon je als knecht, de vloer aanvegen. Nu is er voor ieder werk een opleiding, al is het achter een balie zitten en de telefoon aannemen ...

Analia von Solmsch | 07-10-19 | 12:21

@Analia von Solmsch | 07-10-19 | 12:21:
En alles afgeschermd.
Op de middelbare school werd de concierge nog voor de klas gezet bij een huiswerk uur. Dat is nu een hoofdzonde maar beter is het er niet op geworden.

miko | 07-10-19 | 13:55

Hebben GL stemmers gemiddeld een hogere schuld dan FVD stemmers?
Hebben studenten sociologie gemiddeld een hogere schuld dan studenten Natuurkunde?

edTheDodo | 07-10-19 | 12:11 | 2

Lijken mij plausibele aannames, gezien het feit dat zulke studenten niet uit hun bed komen voor een min baantje.

Jan Passant mk2 | 07-10-19 | 12:13

Ja die weigeren mee te doen aan dat verderfelijke kapatalistische systeem waar alles altijd maar draait om dat smerige geld.
Oja, en voer dat superidealistische basisinkomen even in want ik heb geld nodig.

Harry Turtle | 07-10-19 | 12:18

En als ze afgestudeerd zijn kunnen ze zo door aan de duurzame energietransitie leningen.

steekmug | 07-10-19 | 12:10

Oew, linkse meisjes. Het uiterlijk past steeds beter bij hun dogmatisch verduisterde zieltjes.

Jan Passant mk2 | 07-10-19 | 12:10

Kon je wel zien aankomen hé.

jip_86 | 07-10-19 | 12:10

Ik krijg gelijk zin om de barbeque aan te zetten, een paar blokken hout in de kachel te gooien en een lange vliegreis te boeken als ik de kop van dat kind zie. De linksen hebben populisme echt nog niet helemaal begrepen.

Likqua | 07-10-19 | 12:09 | 3

Kleuter.. wat kan ze wrang kijken he...

vmk | 07-10-19 | 12:11

Linda Blair is er niks bij..

Joey Finkleberry | 07-10-19 | 12:23

Papa acteur, moeder operaschreeuwert. Ze heeft vanaf haar 3e die voor de spiegel moeten oefenen, omdat mama ook een fanatieke bleekserderijliefhebbert is. Persoonlijk vind ik haar het stereotype van Wednesday Addams.

Jos Tiebent | 07-10-19 | 13:03

Die kop van die Gretha is sprekend de kop die het kutste meisje van onze korfbalvereniging vroeger had.

overVecht | 07-10-19 | 12:08 | 1

Korfbal vereniging,........
Dan is het heel kut.

miko | 07-10-19 | 13:50

Een studieschuld samen met een chronisch gebrek aan vaste banen geeft ook uitstelgedrag rond het krijgen van kinderen met allerlei onnodige complicaties. Later een eigen huis, een trouwerij en een baby. Niet alleen de economie vertraagd, maar ook het leven.

Feynman | 07-10-19 | 12:06 | 3

Niets mis mee omdat we ook ouder worden dan vroeger..

tiku99 | 07-10-19 | 12:20

Derig jaar geleden ook mijn studie afgerond met 12000 gulden schuld.
Dus wat is nu het probleem?

2voor12 | 07-10-19 | 12:06 | 5

@Feynman | 07-10-19 | 12:11: bovendien zat er onder het leenstelsel in die tijd ook nog de basisbeurs en was het collegegeld we duizend gulden.
Appels en peren.

Glasgow Argus | 07-10-19 | 12:24

@Glasgow Argus | 07-10-19 | 12:24: Bovendien is volledig onduidelijk wat de toekomst gaat brengen en dat bepaalt toch uiteindelijk het gewicht van de lening.

Langshetrandje | 07-10-19 | 12:31

Niks schuld, basisbeursje uitwonend en de rest bijgeklust.Stakkerds die er een paar honderd gulden bij gingen lenen omdat ze in de soos de grote man wilde spelen met geleend geld.
O,0 schuld.
Eerste hypotheek trouwens ook in minder dan 20 jaar gedaan en niet 25 of dertig zoals de meeste. Voor je veertigste schuldenvrij,ook mooi.

miko | 07-10-19 | 13:49
▼ 2 antwoorden verborgen

zoals altijd, government is the problem.

rifraf | 07-10-19 | 12:06 | 1

u bent de government. Kijk naar jezelf en wijs niet altijd naar een ander of iets anders. Zo makkelijk en triest.

Langshetrandje | 07-10-19 | 12:32

En dat voor grotendeels nutteloze studies!

Solar666 | 07-10-19 | 12:05

Kan iemand die Zweedse autist effe opbergen....#klaarmee

SoepKip | 07-10-19 | 12:05

Enge verbeten psychiatrische kop

Die ouders zouden opgepakt moeten worden wegens kindermishandeling.

Kaas de Vies | 07-10-19 | 12:03 | 4

Nee man, exorcist op afsturen.

kwark001 | 07-10-19 | 12:07

't Is tekenend dat iemand met een psychiatrische aandoening voorop loopt in de milieu-charivari!

Aristotalloss | 07-10-19 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ideaal, geld lenen tegen 0% en dan beleggen.

Studenten van 2019 hebben het een stuk makkelijker dan toen ('opa verteld') stofzuiger nog in de collegebanken zat te piekeren over hoeveel maand hij nu weer overhield.

kapotte_stofzuiger | 07-10-19 | 12:03 | 7

@tiku99 | 07-10-19 | 12:19: Oh? Want u geeft ook niet op dat u inkomsten uit aandelen geniet bij onze vrienden van de Belastingdient?

maSs | 07-10-19 | 12:29

@maSs | 07-10-19 | 12:29:
Nee dat is box 3 dus dat hoef je niet op te geven.
Heeft u nooit aangifte gedaan?

libertat | 07-10-19 | 12:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Wachten op de grote financieele big boem.....

nope | 07-10-19 | 12:03 | 1

Gaat niet gebeuren, men gaat iedereen in de schulden helpen om zo controle te krijgen over deze mensen.

Solar666 | 07-10-19 | 12:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken