Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Inkomens 21% gestegen - dat van Klaas niet

foto van het huis van John de Mol

"Het bruto beschikbaar inkomen van huishoudens is na 2008 met 21,1 procent gestegen."

Aldus het CBS in het verder totaal onboeiende artikel 'Achterblijven van de consumptie bij het bbp 2008-2018', over dat Nederlanders hun extra centjes in de hypotheek stouwen en dat we verder maar slecht zijn in een beetje genieten, een artikel dat alle media dan toch maar braaf overtikken want CBS. Maar binnen een paar minuten hangt Klaas al in de mail en voor het goed aflezen van de peilstok in het volksreservoir is het wel handig dat een inkomend mailtje ondertekend is door een Klaas, Arie, Jan, Henk, Wim, Piet of een samentrekking van twee van die namen - Henk-Jan of Piet-Wim ofzo. Enfin, Klaas' inkomen is helemaal niet met 21% procent gestegen, en het inkomen van een heleboel andere werkende Nederlanders ook niet; alle andere Aries, Klazen, Wimmen, Jannen, Henken en Pieten mogen zich ook melden in de mail want dan bouwen we een mooi dossier tegen die schurk van een Mark Rutte.

zeg het ze klaas

Reaguursels

Inloggen

CBS? Whahaha.

Mart6037 | 19-08-19 | 23:04

Je hebt een Iphone.
Niet zeiken dus.

Nonik Neem | 19-08-19 | 20:07

Als Klaas nou eens wat minder energie steekt in klagen en wat meer in werken, dan komt het voor hem ook vanzelf wel goed.

Epistulae_Morales | 19-08-19 | 19:09

Dan moet de loonbelasting 21% omlaag om de inkomsten van de overheid gelijk te houden.

W_F | 19-08-19 | 18:49

Is er nou niemand die zo langzamerhand die leugenfabriek eens gaat opheffen? Ik ben er wel zo klaar mee met die twijfelachtige statistiekjes en dan pretentieloze gebabbel er omheen.

Zapata10 | 19-08-19 | 18:04

Natuurlijk is niet iedereen er evenveel op vooruit gegaan als het gemiddelde, dat is toch altijd zo bij variabelen die per persoon verschillen. Ik snap het punt van Klaas niet zo. Maar misschien komt dat doordat mijn inkomen sinds 2008 ongeveer is verdubbeld).

Dr. Vigilante | 19-08-19 | 17:59 | 1

Goh, heb je een baan gevonden?

Zapata10 | 19-08-19 | 18:05

Vanaf 2008 21% gestegen. Alleen mijn afvalstoffenheffing en OZB zijn de afgelopen 3 (!!!!) jaar al met meer dan 20% gestegen. Allemaal leuk maar als de kosten meer stijgen dan de inkomsten ga je er op achteruit.

sallandstrots | 19-08-19 | 17:44 | 1

Dus u verdient net zoveel als uw afvalstoffenheffing?
Als je niet weet hoe percentages werken bij appels en peren vergelijken verdien je volgens mij genoeg

Epistulae_Morales | 19-08-19 | 19:11
-weggejorist-
steekmug | 19-08-19 | 16:37 | 1

misschien bedoelen ze het gemiddelde. Stel mijn inkomen is verdubbeld dan betekent dat 4 mensen dat moeten compenseren met 0 %

small_town_dude | 19-08-19 | 16:34 | 3

Nee, want mensen sterven of stoppen met werken. Ze kunnen het aan de hand van loonstrookjes , steekproef of cao's doen.

arlen | 19-08-19 | 17:20

@arlen | 19-08-19 | 17:20: dit soort gemiddelden hebben geen zin, er is nl geen gemiddelde Nederlander. Daarnaast is een gemiddelde roepen zonder een standaarddeviatie te noemen sowieso non informatie

Epistulae_Morales | 19-08-19 | 19:12

@small_town_dude : dat doet me denken aan het verhaal van de statisticus van 1.90 mtr. lang die verdronk in een rivier die gemiddeld 1 mtr. diep was.

oliebolletje123 | 19-08-19 | 20:41

Maar klaas heeft wel een iPhone, een overbodige luxe, dus niet zo piepen klaas.

Rallywally | 19-08-19 | 16:31

Eigen risico, porno, Geenstijl, nieuws, films, muziek, compensatie zorgkosten etc. waren gratis, werden illegaal gedownload of bestonden niet. Tien jaar later een forse kostenpost. Nergens terug te vinden in de berekening van CBS. En van 1500 naar 1815 euro is in dit toeslagenland netto geen vooruitgang.

arlen | 19-08-19 | 16:25 | 1

Ik vroeg me altijd af wie er in godsnaam betaalt voor Porno, maar dat ben jij dus...

Joostmochtnietsweten | 19-08-19 | 16:47

Vergeet de gepensioeneerden bij de grote pensioenfondsen niet al in geen tijden geindexeerd. dus zeker geen 21% gehaald, ik ben wel benieuwd wie er met die 21% vandoor is gegaan.

bijna_raak | 19-08-19 | 16:17 | 1

De beroemde 10% die altijd VVD blijft stemmen.

Zapata10 | 19-08-19 | 18:06

Even een stukje economische historie welke duiding geeft aan HOE u in uw #$*t genaaid bent:
Mark Blyth (economie prof.) over politiek en economie.
youtu.be/o8LAUQwv77Q

mazel_tov | 19-08-19 | 15:39

Laten we voor het gemak aannemen dat dit klopt. Het ECB stuurt op een inflatie van 2%, en zit gemiddeld tussen de 0,8 en 2%. Laten we dat dus op 1,9% zetten.

Als we dat over 10 jaar tellen komen we op een inflatie van 20,7% uit. Zelfs als we dus 21,1% meer zouden zijn gaan verdienen, zijn we nog altijd vrijwel even arm als in 2008. En 2008 was ten tijde van de financiële crisis. (Die overigens weer direct werd opgevolgd door de Euro crisis.)

We zijn nu dus vrijwel even arm als tijdens een van de economisch zwaarste economische perioden in de geschiedenis.

Maar we mogen niet klagen. Dankzij de EU en de Euro zijn we allemaal stinkend rijk.

DerUnterMensch | 19-08-19 | 15:09 | 2

In 2008 verdiende ik 5x modaal. Er is sinds die tijd is er niks bijgekomen maar dat geeft geenszins een gevoel van armoe. Mijn nieuwe vriendin heeft een modaal inkomen en die klaagt steen en been. Maar toch deel ik de rekening altijd, haha!

uncommon_name | 19-08-19 | 16:04

En dat niet alleen.. dankzij de euro bestaan onze banken nog wel..

Epistulae_Morales | 19-08-19 | 19:14

Interessante docu, over hoe de boven-ons-gestelden, de Oranjes bijv, hun miljoenen beschermen/verveelvoudigen,
gaat over de de London City:
youtu.be/z-XP_XyZ14Q

Kanarie_Geil | 19-08-19 | 14:29

Totaal niet interessant wat het bruto inkomen doet. Koopkracht is wel interessant en die is echt niet gestegen en doet dat al jaren niet meer. Ondanks promoties en jaarlijks wat euro's erbij heb ik alleen maar minder te besteden.

Onno Barendsen9337 | 19-08-19 | 14:07 | 1

En hoeveel uur werkt u per week?

Epistulae_Morales | 19-08-19 | 19:15

Mijn inkomen is zo ver gestegen, dat ik er niet meer bij kan komen.

Kanarie_Geil | 19-08-19 | 14:03

Wat er ook is gebeurd het Besteedbaar Inkomen is gedaald !!!

Kim-Jung-Un | 19-08-19 | 14:00

de bevolking is sinds 2008 met 5,7% gegroeid dus maak er maar 15% van om te beginnen. Dat betekent gemiddeld zo'n 1.4% per jaar. In de afgelopen 10 jaar is de inflatie slechts 2x lager dan 1,4% geweest. Plus vaste laten die onevenredig zijn gestegen. Kortom, tel uit je winst.

kokkie klaphaak | 19-08-19 | 13:57 | 1

Vergeet dat je verborgen lasten hebt als het verzorgen van oma, een kind dat door de studieschuld langer thuis woont of een medicijn dat niet meer vergoed wordt.

arlen | 19-08-19 | 17:26

idioten, sinds 2008 nauwelijks meer gaan verdienen, huur wel 5% pj omhoog, ziektekosten elk jaar om hoog, gemeentelasten omhoog etcetc
eind 2018 eigen schatting elke maand 300 350 minder te besteden dan in 2013

pantera | 19-08-19 | 13:52 | 1

Dat dus, en vergeet de afbouw van de belastingvrije voet van mijn niet werkende vrouw ook niet. Is ook al weer zo'n 150 euri per maand minder,

De Ongematigde | 19-08-19 | 15:39

Mijn inkomen is vervijfvoudigd (naast groei liquiditeit in mijn bedrijf en winstuitkeringen). Ook pak ik extra inkomen van een paar huurhuisjes mee. Ik denk dat ik de stelling van het CBS genoeg compenseer voor de halve wijk aan de andere kant van ons dorp.

Sjompie | 19-08-19 | 13:49

CBS heeft geen 21 gram.
CBS heeft ook geen spiegelbeeld.
En al die tijd al keine blasse Ahnung gehad.

KOOP DAN !

hallevvezool | 19-08-19 | 13:42

Hier in huis zijn al alle sparvarkens haram geslacht, dus dit gemiddelde zegt mij, dat de rijken nog rijker zijn geworden en/of migranten inkomsten erbij geteld, want dat is altijd 100% stijging.
Cijferpimps. 3x bah.

MistaRazista | 19-08-19 | 13:40

CBS = FAKE

L. Hannes | 19-08-19 | 13:27

Bruto Beschikbaar Inkomen = maximaal bedrag in te pikken door de staat.

ItsNoStyleAtAll | 19-08-19 | 13:07 | 1

Een andere uitleg van dit voor mij voorheen onbekende begrip kan ik ook niet bedenken.

EefjeWentelteefje | 19-08-19 | 15:53

Ik ben ondertussen wel klaar met deze propaganda.
Een huis huren of kopen is idioot duur geworden. De andere vaste landen zijn ook niet meer normaal zo hoog. De zorgverzekering, belastingen in allerlei soorten en maten.
Puntje bij paaltje, wat je overhoud is in geen enkel opzicht verbeterd t.o.v. van 10 jaar geleden.
Mijn vriendin en ik werken allebei full-time en nog heb je het gevoel dat je het niet voor blijft. Waar je eerst een huisje kon kopen voor 2 ton moet je nu 5 ton neerleggen. Waar je eerst een auto kon rijden voor 200 euro per maand moet je nu 500 euro rekenen. Het is allemaal onbetaalbaar geworden en er is geen enkele hoop dat iets gaat verbeteren. We zitten in de tang van de EU en onze eigen overheid. Ze knijpen ons steeds verder uit vreten alleen maar meer uit de staatsruif.

omwenteling | 19-08-19 | 13:03

Welk een grote tegenslag zit er aan te komen?
We horen nu al enige tijd dat het FAN.TAS.TISCH gaat met de economie, ons inkomen en de blijheid om EU burger te zijn.
Gokje... een forse recessie is aanstaande en de overheid probeert zich vast in te graven door te stellen dat we het allemaal veel beter hebben dan vroegurt?

Zat net even de salarissen te doen. Het bruto / netto plaatje is best vreemd. Iemand verdient bruto 800 euris meer per maand, houd daarvan tov de persoon die minder verdient slechts 300 eurotjes over. De afdracht van de werkgever is zo'n 300 euro hoger, dus er blijft eigenlijk.. NIX over.
Iemand nog wat goede emigratie suggesties?

DatInternetDingetje | 19-08-19 | 12:40 | 4

Als je in de ICT zit, kan je waar dan ook in de wereld terecht. Ik werk remote vanuit Thailand voor een bedrijf in Australië.

DolfWeerwolf | 19-08-19 | 13:04

noorden van zweden. een huisje kost er ongeveer 40-50k je bent er van alle gemakken voorzien. Het mooiste: het is er niet druk en de mensen zijn erg aardig.

Damien368 | 19-08-19 | 13:06

Doet me denken aan dat verhaal van iemand die aan het eind van het communisme naar Rusland ging: de ene maand kreeg ie 100 roebel te leen, de volgende 1000 roebel. Iedereen stond te juichen, iedereen ging rijk worden.
En toen... hyperinflatie

******** | 19-08-19 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen

Het sleutelwoord hier is 'bruto'

Damien368 | 19-08-19 | 12:38

Weer zo'n achtelijke positivo melding van "kijk hoe goed het gaat" maar zet er nu de lastenverhogingen daar tegenover....

Sinclair | 19-08-19 | 12:38 | 1

Tja het moet hier natuurlijk niet te positief worden op geen stijl.

Rallywally | 19-08-19 | 16:36

1 jan 2008 - 1 jan 2018: minimumloon +18% en bijstand +10%

wilderst | 19-08-19 | 12:28

Keer op keer wordt gewaarschuwd voor de extreem hoge private schuld van de Nederlanders. Dan gaan die aflossen, en dat is dan ook weer niet goed? Hou toch op.

dihydrogenmonoxide | 19-08-19 | 12:28 | 1

Zogenaamd te veel hypotheekschulden. Terwijl er zoveel voorwaarden worden gesteld en we dat kredietregistratie-bureau hebben. Flauwekul alarmisme.

arie-hoax | 19-08-19 | 12:38

Het EU breed nivelleren ligt goed op schema. Om de superstaat te kunnen vormen moeten de pieken afgevlakt worden en Nederland is een piek. De roof zal verder door gaan en het sociale stelsel verder uitgekleed. De EUrofielen denken dat de onderkant naar boven getrokken zal worden, maar door de verschillende culturen en de voortdurende uitbreidingen van de EU met shithole landen blijft het dweilen met de kraan open.
De BTW verhoging was een verstopte verhoging van de bijdrage aan de EU.
De falende Belastingdienst is een kers op de taart.zo mag een inwoner in Nederland niet met een buitenlands kenteken rondrijden. Polen huren hier een huis, maar houden hun Poolse kenteken en betalen dus geen belasting. Dit is bekend bij de Belastingdienst, maar dat aanpakken is veel te lastig. U wordt genaaid waar u bij staat en vindt het nog lekker ook. Tijd om langzaamaan acties op de snelwegen te gaan voeren, het verkeer rond het Binnenhof vastzetten, een stinkdiesel voor het GifLinks kantoor laten lopen, Rutte van de weg toeteren, standaard bezwaar maken bij elke brief van de overheid, elke subsidie aanvragen die aan te vragen is en verder alles wat de overheid plat legt. Of u vertrekt gewoon.

Frau Merkel | 19-08-19 | 12:26

Sinds de invoering van de Euro is mijn gemiddelde netto inkomen zeker niet gestegen, maar is de levenskwaliteit die NL te bieden heeft, inclusief dat inkomen van mij waarmee ik me moet zien in stand te houden, alleen maar gedaald.
Slechte luchtkwaliteit, vrijwel gen echte stiltegebieden, schaamnatuur, criminaliteit, onverschilligheid en agressiviteit medelanders, abominabel tv maar toch wel elk jaar belasting aftikken terwijl je niet eens de keuze hebt, meer en meer ambtenaren en beleidsmedewerkers waar je niets aan hebt, kortom graaicultuur, betweterige cultuur met linkse kerk als absolute lijstaanvoerder, Fortuyn deaud en zijn moordenaar loopt vrij rond, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat staat daar nu voor positiefs tegenover? OK ontwikkeling van de technologie maar dat is geen verdienste van de ambtenaren en politici.

ecologiste | 19-08-19 | 12:23 | 2

Maar de EU heeft ons zoveel gebracht! We hebben al 70 jaar vrede. *kots* De Balkanoorlog en de aanslagen tellen we niet mee.

Frau Merkel | 19-08-19 | 12:28

@Frau Merkel | 19-08-19 | 12:28:
En de staatterreur ook niet.

MistaRazista | 19-08-19 | 13:43

Nederlanders gebruiken hun gestegen inkomen niet om spullen te kopen, maar om extra inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen, omzetbelasting , belastingen op personenauto's en motorrijwielen, assurantiebelasting, energiebelasting, motorrijtuigenbelasting en accijnzen te betalen.

wapster | 19-08-19 | 12:19 | 1

En gemeentebelastingen (op de meeste plaatsen, gemiddeld ongetwijfeld voor heel nl duurder), waterschap/zuivering ook.

Kleine_Deugniet | 19-08-19 | 12:29

Ik dacht dat Kaas financieel onafhankelijk was?

JJMS | 19-08-19 | 12:16 | 1

Dat was hij. De Belastingdienst heeft hem gevonden.

Frau Merkel | 19-08-19 | 12:29

Ee komen steeds meer ambtenaren bij, die door ons betaald worden. En toch kunnen de belastingdienst en het CBR hun taken niet goed en
efficiënt uitvoeren. Advies: minder ambtenaren en minder leidinggevenden, maar wel de slimsten en hardwerkenden bewaren.

Leffe Blonde | 19-08-19 | 12:10 | 3

Hoeveel zijn erbij gekomen?

wapster | 19-08-19 | 12:12

@wapster | 19-08-19 | 12:12: Spanje telt meer dan 3 miljoen ambtenaren maar het land is dan ook 12 keer groter dan Nederland en 16 keer groter dan België. Verhoudingsgewijs heeft België (11,3 miljoen inwoners) met 426.689 ambtenaren een hoger percentage. Nederland (17 miljoen inwoners) telt volgens de laatste cijfers 487.461 ambtenaren die werken bij het Rijk, provincies en gemeenten.

MorgenEenAnder | 19-08-19 | 14:00

De netto stijging zal vast geen 21% zijn.

wapster | 19-08-19 | 12:01

Het woord vluchteling is nog niet gevallen.

swassannuf | 19-08-19 | 11:57

Voelt u zich ook wel eens beduveld?

spamzuiger | 19-08-19 | 11:54

Inkomen hier geen 21% gestegen, "gelukkig" zijn de kosten voor het levensonderhoud, de Gemeentelijke tarieven en de hap die de IB er van neemt wel gestegen.
Dat is geen gevoel, dat zijn feiten.

bwanabanjo | 19-08-19 | 11:51

Die stijging, als die er al echt is, wordt door de belastingdienst en anderen weer heel snel afgepakt. We zijn financiers geworden van het grootkapitaal. Aan aandeelhoudes wordt gedacht en het gepeupel mag het betalen.

Ingpe | 19-08-19 | 11:44

Ben in 2009 met pensioen gegaan na bijna 44 jaar pensioen te hebben betaald bij het " welvaarts vaste" APB. Heb sinds 2009 nog geen dubbeltje meer gekregen. En nu dreigt zelfs een korting.

Tojo16 | 19-08-19 | 11:42 | 3

Kutzooi.

swassannuf | 19-08-19 | 11:49

Tojo16 | 19-08-19 | 11:42 Het is net als met olie. Gaat de prijs omhoog, is brandstof de volgende dag al duurder. Gaat de prijs omlaag, kun je minstens een week wachten op 1 à 2 cent verlaging per liter. Gelukkig zitten de pensioenfondsen er wel riant bij - weet je in ieder geval waar je geld is gebleven.

Goldfinger | 19-08-19 | 11:58

Hier hetzelfde. Maar alles is wel duurder geworden, en niet zo'n beetje ook. De leugen regeert - zie ook 1984!

L.E. Raar | 19-08-19 | 13:19

Mijn inkomen is sinds 2008 toen ik met pensioen ging 21% gezakt

Jan70 | 19-08-19 | 11:42 | 1

Mijn inkomen niet, maar mijn koopkracht wel.

Ronnie uit Helmond | 19-08-19 | 12:38

En daar gaat dan weer 21% BTW van af (ja ik weet dat deze redenering niet klopt maar ik kon het niet laten, foei)

LucaBrasi | 19-08-19 | 11:42

Bruto interesseert mij niet, netto is van belang.
Los van dat ik dat ik maar een paar procent bruto meer heb dan vorig jaar, blijft netto daar zelfs maar de helft van over.

Gerf | 19-08-19 | 11:41 | 1

En het gemene : van wat je netto overhoudt, worden alle uitgaven met 21% BTW belast,dus ook naar de staat.

God Zelf | 19-08-19 | 11:47

CBS = Centraal bureau voor de Statistiek
Statistiek mooi vak!
Schiet je eerst voor een konijn en daarna net achter een konijn, heb je hem gemiddeld dood geschoten, maar nog steeds niets te vreten!

Jubeth | 19-08-19 | 11:36 | 3

De statisticus verdronk in de rivier die gemiddeld een halve meter diep was.

Basil Fawlty | 19-08-19 | 11:43

Deze oude quote blijft relevant: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

DolfWeerwolf | 19-08-19 | 13:08

@Basil Fawlty | 19-08-19 | 11:43: En statisticus juist niet. Die weten over het algemeen wel wat een gemiddelde zegt over een populatie. Lijkt me meer een ding wat een alfa zou uitkramen als ie clever wou overkomen bij andere alfa's.

Mazzelstof | 19-08-19 | 13:28

Mooi man!
Ik voel mij opeens 21% gelukkiger.
De crisisjaren zijn Top geweest.

Ruimedenker | 19-08-19 | 11:19 | 1

Mijn penis is opeens 21% gegroeid en ben er hartstikke blij mee.

komtdatschot | 19-08-19 | 11:33

Toen we nog guldens hadden kon ik van mijn salaris 1600 biertjes kopen in de kroeg of 450 pakjes zware shag of 7 huizen huren. Nu kan ik van mijn salaris, ondanks meerdere promoties, nog 1100 biertjes kopen in de kroeg of 225 pakjes zware shag kopen of 4 huizen huren. Wat een gaaf land hebben we....

Stratum | 19-08-19 | 11:19

Sinds 2008 is mijn bruto inkomen vast 15 % of meer gestegen.
Mijn vrij te besteden inkomen is met minstens 21% afgenomen omdat alles zo duur is geworden, zorgverzekering, boodschappen, benzine, drank, tabak en evenementen. Laat dat nou exact de dingen zijn waar ik het meest bereid ben voor te betalen. Al maak ik wel weinig gebruik van de zorgverzekering. Het is nog op te brengen al staat het vanuit waar ik sta niet echt in verhouding en betaal ik het meer voor alle middel oude tot oude obese scootmobiel mensen met nog meer medicijnen per dag dan dat ik in 1 maand aan peuken rook.

TP 1984 | 19-08-19 | 11:17 | 3

Mmmm, 1984, dan bent u het vast wel eens dat er over ca. 30 jaar, bij u preventief de stekker eruit mag....

the namster | 19-08-19 | 11:34

Alle obese scootmobielmensen korten, dat geeft meer lucht voor de blankenhatende import. Want u krijgt uw verloren inkomen nooit meer terug.

Nivelleermarionet | 19-08-19 | 11:50

Gezien uw hobby's wat betreft drank en tabak zal het gebruik maken van uw zorgverzekering binnenkort wel toenemen.

JJMS | 19-08-19 | 12:23

En hoe zit het dan met de marginale belastingdruk?

Schulzie | 19-08-19 | 11:16

Ik vind 'bruto beschikbaar inkomen' een verwarrende term. Je bruto inkomen is toch nooit beschikbaar?

Quib | 19-08-19 | 11:16 | 1

Wel voor de Staat en dat weten ze ook!

Frau Merkel | 19-08-19 | 12:09

Er zijn vooral meer werkende mensen, dus vandaar

RandyBiel | 19-08-19 | 11:11 | 1

Er zijn ook meer mensen die een uitkering genieten dan er in 2008 aan het staatsinfuus hingen. Maargoed dat geheel terzijde.

TP 1984 | 19-08-19 | 11:23

Vroeger had ik aan het einde van mijn geld altijd een stukje maand over, maar tegenwoordig hou ik aan het einde van de maand 21% van mijn geld over.
Niet dus.

Osdorpertje | 19-08-19 | 11:10

Mijn inkomen is van 2008 tot nu met maar liefst 0 = nul procent gestegen. Maar ja ik ben dan ook een pensionado. En dit geldt voor miljoenen mensen die door de rekenrente truc van een beloofd geïndexeerd pensioen worden beroofd. Schuldig daaraan zijn naast de ECB en de Nederlandse Bank de kartelpartijen die geen oog hebben voor de ouderen. En de politieke partijen die de macht hebben doen niets om van de fictieve rekenrente een meer realistische rekenrente te maken die ten minste voor een deel de werkelijke rendementen in zich heeft. Dat is in het belang van ouderen en jongeren want ook die laatste categorie is de dupe door een verlaagde opbouw van het toekomstige pensioen. Stem FvD, PVV of 50Plus.

bloothommel | 19-08-19 | 11:10 | 3

In feite zijn de pensioenfondsen dus rijker dan wat ze op papier mogen zetten.
Ze moeten zich verplicht armer voordoen dan ze zijn.

arie-hoax | 19-08-19 | 11:20

Hear, hear (x3)

the namster | 19-08-19 | 11:36

Kan dit volledig onderschrijven. Geld klotst tegen de muren op. Maar geen indexering. Eerder afstempelen.
Hoe durft de Kamer zich nog volksvertegenwoordiger te noemen.

Leffe Blonde | 19-08-19 | 11:52

Ik hoor het bakellende nog zeggen.Na het zuur komt het zoet.En ondertussen is de prijs van een potje aardbeienjam met 21% gestegen.

komtdatschot | 19-08-19 | 11:07 | 2

Meer toch? BTW is 50% gestegen: van 6% naar 9%.

WitteGrunneger | 19-08-19 | 11:38

@WitteGrunneger | 19-08-19 | 11:38:
Was ook maar bij wijze van spreken.
Komt omdat ik ineens helemaal geobsedeerd ben door het getal 21%.
En dat erbij lust ik nog geeneens aardbeienjam.

komtdatschot | 19-08-19 | 12:06

Dit zijn macro-cijfers. Ik lees het dan zo: Gemiddeld houdt de Nederlander meer over dan in 2008 omdat hij zuiniger is en meer besteedde aan het aflossen van schulden.
Wat heb je aan zulke cijfers?

arie-hoax | 19-08-19 | 11:06 | 1

Inderdaad, goeie vraag.
Nieuws omdat dit het vermelden waard is, oid.
Wellicht is het door een vrouw geschreven. Ow wacht....

TP 1984 | 19-08-19 | 11:20

In Venezuela is het bruto loon enkele honderden procenten gestegen.
Daar moet het goed toeven zijn!

bolletje kaas. | 19-08-19 | 11:04 | 2

Touché!

ItsNoStyleAtAll | 19-08-19 | 11:38

Hahaha, inderdaad, inflatie en koopkracht, de rest is onzin.

vlotterik | 19-08-19 | 15:00

ik denk dat ik ook maar eens een NLP-cursusje ga volgen.

Sinaslolly | 19-08-19 | 11:04

Laat dit door de NPO bekend maken en driekwart van de Nederlandse bevolking neemt het voor lief aan ..... en de stem gaat weer naar VVD......

Koning BongoBongo | 19-08-19 | 11:00

Dit is grappig. Als je de inflatiecijfers vanaf 2008 meeneemt, heb je over dezelfde periode 21.73% cumulatieve inflatie gehad. Dat is dus 0.63% meer aan inflatie dan aan bruto inkomen. Als je dat afzet tegen de economische groei en extra lasten vraag je je toch af waar we mee bezig zijn.

einz | 19-08-19 | 10:58 | 2

Dat had ook in dat artikel moeten staan Mosterd!

Zult-eter | 19-08-19 | 11:08

Precies.

vlotterik | 19-08-19 | 15:01

Mijn inkomen is met zo'n 45% gestegen over deze periode. Geen idee hoe het zit met de lastenverhoging, maar mijn gevoel zegt me dat er niet zoveel is veranderd qua besteedbaar inkomen.

Kukooo1 | 19-08-19 | 10:57

De btw is toch ook 21%?
Er is toch iets magisch aan dat getal.

komtdatschot | 19-08-19 | 10:52

Het beleid van dit faal-kabinet moet even weer van wat glans worden voorzien door spreekbuis CBS. "Het bruto beschikbaar inkomen van huishoudens is na 2008 met 21,1 procent gestegen." Aldus het CBS. Toch apart dat op 22-03-19 hetzelfde CBS weet te verkondigen "Met de economie gaat het beter, maar ons inkomen stijgt al tien jaar niet. Het gemiddelde inkomen van Nederlandse werkenden stijgt nauwelijks, constateert het CBS. Het inkomen is nu maar iets hoger dan voor de crisis." www.ad.nl/ad-werkt/met-de-economie-ga...

Ruikbaard | 19-08-19 | 10:51

1700 loon (165 uur full time werken)
-800 hypotheek
-90 Internet, tv, bellen
-45 Waterschap
-70 verzekeringen
-25 Belastingdienst (wegenbelasting)
-100 Energieleverancier
-330 inkomstenbelasting (aanslag)
-55 Gemeentelijke heffing (afval, blabla)
-40 Onderhoud verwarming
-150 Zorgverzekeraar
-150 tanken voor woon-werkverkeer
-25 medische kosten
---------------------------
-180. ohja, had ik voorzien vandaar hele maand niet gegeten/geen boodschappen.

onesizefitsall | 19-08-19 | 10:50 | 13

@Middensteun | 19-08-19 | 11:47: mijne rijdt 1:24. ja huren, leuk! heb je die huurstijgingen van de laatste jaren gezien? De huur van deze woning is al 1200 ofzo.

onesizefitsall | 19-08-19 | 11:53

Zoek een vrouw en je inkomen verdubbelt. Man mag ook.

Nummer 14 speciaal | 19-08-19 | 13:22

@onesizefitsall | 19-08-19 | 11:53:
Met een inkomen van 1700 bruto per maand kom je nog in aanmerking voor sociale huurwoningen, maximaal 720 euro per maand, gemiddelde prijs sociale eengezinshuurwoning 590 euro per maand. Vrije sector eengezinshuizen zijn gemiddeld 1050 per maand, dat is inderdaad meer dan een hypotheek van 800 per maand.

Ik vermoed dat je die hypotheek niet met dit inkomen hebt gekregen, de bank die jou zo'n hypotheek geeft met 1700 per maand is misdadig. Andere optie is dat je dit lijstje hebt verzonnen.

Qippie | 19-08-19 | 13:28
▼ 10 antwoorden verborgen

De bruto-afdracht(o.a. "volksverzekeringen") van het maandloon is gigantisch voor de normale werknemer. De middeninkomens zijn gewoon gered door de zeer lage rente zodat de maandlasten binnen de perken bleven.(veel hypo's zijn omgezet)
Als de rente echt gaat stijgen breekt de hel los.

grindbak | 19-08-19 | 10:48 | 3

Daarom ook direct de rente voor 4000 jaar vastzetten.

Kaas de Vies | 19-08-19 | 11:09

De ECB denkt daar anders over.
De rente gaat negatief worden.
Sparen kost geld.

Kanarie_Geil | 19-08-19 | 11:10

@kanarie: alles maar van de bank halen en onder het matras...

ItsNoStyleAtAll | 19-08-19 | 12:17

Neem goedoeme dan ook die warmtepomp man. De euros rollen dan de radiatoren uit. Aktie hophop....

Pedronegro | 19-08-19 | 10:48

21% klopt als een zwerende vinger. Ik heb namelijk nog 21% (,1592) netto te besteden over vergeleken met 2008.

squadra | 19-08-19 | 10:47

Tellen wij weer niet mee? Wij zijn ook mensen! Maar als aow-er hebben wij in de afgelopen tig jaar er nog geen 0,000001% bij gekregen. Stelletje geteisem.

watmagjenogwel | 19-08-19 | 10:46

Nouja, mijn inkomen is tussen 2008 en 2019 met 43% gestegen. Dat komt niet door CAO stijgingen, maar door promoties (+2 schalen) en periodieken.

Qippie | 19-08-19 | 10:40 | 2

U is ambtenaar?

Frau Merkel | 19-08-19 | 12:12

@Frau Merkel | 19-08-19 | 12:12:
Nee

Qippie | 19-08-19 | 13:18

Het aantal uitvreters is sinds 2015 ook al met 21% gestegen en zo kunnen we wel aan de gang blijven met 21% dit en dat.

komtdatschot | 19-08-19 | 10:39

Naja ik heb de cijfers niet paraat, maar als de werkeloosheid in die tijd hoog was, gaan mensen van een ww-tje of bijstand naar een baan. Dat zegt dus helemaal totaal geen ene flikker over of het inkomen van de werkende man/vrouw meer ging verdienen, terwijl zijn kosten wel allemaal omhoog gingen. Just a thought...

peterdh | 19-08-19 | 10:39

Volgende keer misschien de definitie van bruto en gemiddeld er maar even bij zetten.
Blijkt nogal moeilijk te zijn.

Berbaar | 19-08-19 | 10:35 | 2

Gemiddeld zegt niets als je niet de verdeling weet.
Jij verdient 0. Ik verdien 1.000.000. Gemiddeld verdienen wij 500.000.

Zegt niet zo veel.

Kaas de Vies | 19-08-19 | 10:41

Gezien je nutteloze commentaar begrijp jij er ook bar weinig van. What else is new.

Indoneesje | 19-08-19 | 10:58

Er is 21 meer uitgegeven aan salarissen. Daar zitten dus de grootgraaiers tussen en meer banen. Da's heel wat anders dan 21% salarisverhoging voor Henk. En via een U bocht constructie middels hogere prijzen versus meer belasting komt het vanzelf weer terug. Dat heet jezelf rijk rekenen.

Mark van Leeuwen | 19-08-19 | 10:34

Een vriend van mij zit 's winters met z'n dochter in de kou, kan geen stookkosten betalen. Hij is hartpatiënt, dus kan helaas echt niet werken.

ugur | 19-08-19 | 10:33 | 1

Leuke dochter?

bon | 19-08-19 | 12:08

Is die 1000 Euro van Mark er ook in opgenomen?

Mr_Natural | 19-08-19 | 10:28

En ik ben midden in die crisis-periode mijn baan kwijtgeraakt en zit nog steeds 25% onder mijn salaris van toen. Ergo, mijn plaatje pakt zeer negatief uit en ik ben vast niet de enige die slachtoffer is van de door de politiek zo gewenste "arbeidsmobiliteit" die ook je pensioenwaarde laat verdampen.

BekiekUtMoar | 19-08-19 | 10:28 | 1

Same. Ik besloot om in 2009 weer naar school te gaan. Kwam vers van het MBO en pakte toen €2500 in de maand met een appartement van €350, maar besloot om tijdens de crisis maar voor een hbo papiertje te gaan om wat meer toekomstproof te zijn. Als echte mbo pauper uiteraard langer dan normaal nodig gehad en ik ben uiteindelijk in 2015 voltijds als afgestudeerde aan de bak gegaan. En verdien intussen €2700 in 2019, 10 jaar later, een bult aan studieschuld rijker en een woninghuur van €800 wat meer dan het dubbele is dan dat ik in 2009 had. Geweldig die economische groei.

LangeNeus51 | 19-08-19 | 10:51

Mijn bruto inkomen is met meer dan 100% gestegen. Daar zit natuurlijk ook het tekort van Klaas in.

Diederik Vlegel | 19-08-19 | 10:27 | 1

Jup, same here.

prutser83 | 19-08-19 | 10:37

Het CBS zegt ook dat het geweldig gaat met de economie, ook niets van gemerkt. ABP zal moeten gaan korten en ineens reageert de politieke kliek (gedeeltelijk ex.ambtenaren). De metaal heeft al eens gekort... wat een leugenachtige bende daar in Den Haag met hun rekenwonders van het CBS.....

gringo-brd | 19-08-19 | 10:27

Die 21% slaat trouwens wel op alle werknemers (FD: "Overigens gaat dat om de groei van alle inkomens, die verdeeld moeten worden over een gestegen aantal werknemers"). Dit aantal lag bijna 8% hoger dan 2008. Waardoor die 21% eigenlijk rond de 13% zou moeten zijn. De inflatie is 15,7% hoger van 2008 naar 2018 (CPI). En dat is dan weer alles wat je hoeft te weten. En dan zou je ook nog eens kunnen benoemen dat mensen (met name vrouwen, 55+) meer uren zijn gaan werken tov 2008. Dus, tja, het is maar hoe je de cijfers interpreteert.

JaringElshout | 19-08-19 | 10:25

En de vaste lasten?

de honden blaffen... | 19-08-19 | 10:23

Even grofweg:

1. Netto inkomen = Bruto inkomen - belastingen

- Verhoging lage btw-tarief van 6% naar 9%
- Hypotheekrente-aftrek weer stapje omlaag
- Energiebelasting fors omhoog
- Zorgpremie basisverzekering omhoog in 2019
- Autobelastingen: aanscherping bijtelling voor leaserijders

2. Wat je overhoudt = netto inkomen - bestedingen

In maart 2019 stegen de consumentenprijzen in Nederland twee keer zo hard als gemiddeld in de eurozone. Het verschil in prijsstijging tussen Nederland (2,9 procent) en de eurozone (1,4 procent) is de afgelopen maanden sterk opgelopen. De prijzen van energie waren in maart 2019 in Nederland 16,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Niet gek dus dat van die 21% het leeuwendeel richting staat lijkt te gaan.

Beefbus | 19-08-19 | 10:23 | 1

Niet alleen hypotheekrente-aftrek, ook andere aftrekposten zijn drastisch verlaagt of compleet verdwenen.

En bij de zorgpremie is de basispremie verhoogt, maar ook je eigen risico is enorm gestegen (van 150 euro in 2008 naar 385 euro in 2019)

DutchMountain | 19-08-19 | 12:57

Bij mij is het maximaal 10%. Het is een raadsel hoe ze verwachten dat er anno 2019 netto geconsumeerd zou worden gezien de prijsstijgingen van vaste lasten, (zorg)premies en (gemeentelijke) belastingen.
Ik gebruik regelmatig een Excel Sheet om te kijken waar het geld allemaal aan op gaat.

Atlantis-95 | 19-08-19 | 10:23

21% gestegen? Waarom is mij dit niet verteld, ik weet van niets.

Reagurend_Nijlpaard | 19-08-19 | 10:23 | 1

Misschien was je op vakantie.!!!!

flesje | 19-08-19 | 10:44

Voor de extreem rijken is een crisis niet veel meer dan een leuke grote uitverkoop.

Papierversnipperaar | 19-08-19 | 10:22

Van bruto beschikbaar moet de btw nog worden afgetrokken...

happen_maar | 19-08-19 | 10:22 | 1

En laat dat nou net 21% zijn

Mark van Leeuwen | 19-08-19 | 10:37

Wat een lulkoek, het wordt alleen maar minder, dat weet iedereen en z'n moeder, behalve het CBS.

wilmeister00 | 19-08-19 | 10:22

Relevantie van deze natte scheet van het CBS is nul. Dat weet het CBS ook wel. Het is dus wat Sjefke7807 | 19-08-19 | 10:08 zegt. Besteedbaar inkomen staat al bijna 40 (veertig!) jaar stil. economie.rabobank.com/publicaties/201...

de visser | 19-08-19 | 10:20

T’ Ja...vervolgens moeten we met z’n allen naar de eetbank nu dit artikel onder onze neus is geschoven.

Dehemelbestormer | 19-08-19 | 10:20

Men is verplicht af te lossen. Mensen die dus vanaf ongeveer 2008 een huis hebben gekocht bouwen wel vermogen op, maar geen beschikbaar inkomen.

Je bent dus super vermogend op papier, maar je hebt geen cent te makken.

Kaas de Vies | 19-08-19 | 10:19 | 4

@Muxje | 19-08-19 | 10:24:
Niet helemaal waar, men krijg zelfs het huurwaardeforfait deel terug, als je de hypotheek helemaal hebt afgelost (Wet Hillen)....

the namster | 19-08-19 | 10:46

@the namster | 19-08-19 | 10:46:en die is dus zojuist afgeschaft. Leuk, als je bezig was met aflossen om je te lage toekomstige pensioen te compenseren.
Wel blijven opletten hé.

EefjeWentelteefje | 19-08-19 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Die 1% superrijken weten het gemiddelde mooi op te drijven, Mijn Bruto inkomen én netto inkomen zijn er nauwelijks op vooruit gegaan. Mijn lasten zijn er wel flink op vooruit gegaan. Iemand profiteert er dan in ieder geval van. Ik hoop dat diegene heel gelukkig is. Ik niet in ieder geval

deministerpresident | 19-08-19 | 10:18

Van een heleboel mensen is het inkomen wel gigantisch gestegen: de afrikaanse gelukszoekers die we hier moeten onderhouden.

2voor12 | 19-08-19 | 10:14 | 1

Dus klopt het De lachende leugenaar bedoelde de nieuwe Nederlanders

likdoorn | 19-08-19 | 10:20

Wat is het “bruto beschikbaar inkomen”? Ik kan het zo snel niet vinden en het is ook een rare term: bruto is per definitie niet “beschikbaar”. Zou het een verzonnen nationaal gemiddelde dingetje zijn, een indicator die in een stijgende economie lekker meestijgt maar helemaal niets over individuele inkomsten of loonontwikkeling zegt? Ik denk het wel, zeker na die onderzoeken die aantonen dat het besteedbaar inkomen al decennia lang stil staat. En dat is wel een indicator die iets zegt over wat mensen te besteden hebben.

Muxje | 19-08-19 | 10:13 | 4

Dus als staats orgaan doen ze het prima

likdoorn | 19-08-19 | 10:25

Beetje gemene berichtgeving, maar na inkomstenbelasting en voor alle andere kosten zoals huur, gas, licht, premies, lokale belastingen. Klopt dus vast wel maar het zegt helemaal niks over je besteedbaar inkomen.

marrretje | 19-08-19 | 10:45

@marretje, in dat geval is het niet gemeen, maar misleidend en wat mij betreft zou net zoals dat gevalletje met het aantal misdrijven onder overige geschaard werd, wat mij betreft degene die dit zo naar buiten brengt de zak mogen krijgen.

peterdh | 19-08-19 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen

Vraag me af hoeveel voedselbanken er sinds 2008 zijn bijgekomen, of hoeveel meer huurtoeslag er uitgekeerd is.
Stond dat er ook bij?

Mr.Crowley | 19-08-19 | 10:12

Even de oude spullen erbij gehaald. Door wisselingen van werkgever (niet allemaal verbeteringen) sta ik zo goed als gelijk in bruto salaris, vergeleken met 2008. Netto ben ik er 8% op achteruit gegaan.. Waar kan ik aangifte doen?

marcoplarco | 19-08-19 | 10:12

Ik hoorde vorige week dat het kabinet in 2020 een begrotingsoverschot heeft van 21 miljard...... je zou dan toch zeggen dat dit weer grotendeels richting de belastingbetaler gaat terugvloeien....... maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren!

Fatwabuster | 19-08-19 | 10:12 | 2

Daar kunnen ze dan mooi de extra Brexit-afdracht voor Brussel van betalen.

TeeJee | 19-08-19 | 10:16

Dat gaat richting staatsschuld en EU

de visser | 19-08-19 | 10:22

En demense die wekelijks naar de voedselbank gaan is ook al met 21% gestegen.

komtdatschot | 19-08-19 | 10:11 | 1
-weggejorist-
Con | 19-08-19 | 10:10 | 2

Wat is een "bruto beschikbaar inkomen"?
In Nederland kun je als huishouden geen bruto inkomen ontvangen, alleen een netto inkomen.
Het verschil, de sociale premies, moet verplicht door de werkgever ingehouden en afgedragen worden.
Dus een beetje onzin, beste CBS.
Vertel daarentegen eens over het beschikbare NETTO inkomen.

Nuchternederland | 19-08-19 | 10:10 | 2

Misschien bedoelen ze met bruto dat het totale inkomen is gestegen, maar dat het totaal aantal mensen ook is gestegen, en dat dat nog even gecompenseerd moet worden. Ik zou er niet van opkijken.

peterdh | 19-08-19 | 11:12

Beschikbaar voor de staat om in te pikken.

ItsNoStyleAtAll | 19-08-19 | 13:00

Tja, inkomen is misschien gestegen, maar een hoop belastingen ook. Ik noem energiebelasting, accijns, verhuurdersheffing die doorgerekend wordt, wegenbelasting, lage BTW-tarief, en dan ben ik vast nog wat dingen vergeten. Je krijgt misschien meer binnen, maar moet zeker ook meer betalen, voor mij blijft het een verhaaltje vestzak-broekzak.

claude hommel | 19-08-19 | 10:10 | 1

Er wordt gewoon steeds meer geld rondgepompt, wat op zich al een enorme kostenpost is.

Mr.Crowley | 19-08-19 | 10:15

Boerenbedrog. Netto blijft er weinig van over.

dr Rechts | 19-08-19 | 10:10

Een prachtig gegoochel met cijfers. Heel lang wollig verhaal eromheen gekneed. En dan concluderen dat de consumptie (op te brengen uit netto besteedbaar inkomen) achterblijft bij de groei in bruto inkomen.

de visser | 19-08-19 | 10:09

Hoewel van huis uit econoom, moest ik de term bruto beschikbaar inkomen googelen: stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=NF...

-edit- het is dus een macro-economische term!

Naast sociale uitkeringen dus ook de inkomsten uit vermogen meegerekend. De meetreeks begint in 2008, het jaar van de krediet- en eurocrisis en loopt daarna uiteraard op vanwege het opklimmen van de financiële markten na dat absolute dieptepunt.

Ook dit is weer een flutrapport van het CBS, want waar blijft dan die twee procentpunt verschil met het BBP? Een verklaring daarvoor zou deze grafiekjes wel een nut geven. Gokje van mijn kant: het wegsluizen van inkomsten uit vermogen via buitenlandse fiscale constructies.

Hetkanverkeren | 19-08-19 | 10:09 | 1

Goede conclusie.

kindapaas | 19-08-19 | 10:55

BRUTO.

Ja, dat wil ik best geloven. Wat er uiteindelijk netto over blijft is een stuk minder, aangezien de kosten voor mogen leven in Nederland alleen maar zijn gestegen en blijven stijgen.
Uiteraard met dank aan onze overheid, en dan met name de VVD, die de mond vol heeft over lastenverlichtingen maar in het beleid constant uit komt op extra heffingen en lastenverzwaringen.

TeeJee | 19-08-19 | 10:08 | 2

@TeeJee | 19-08-19 | 10:08 |
Hoge BTW omhoog van 19% naar 21%, lage BTW omhoog van 6% naar 9%. En vooral die laatste doet goed zeer omdat de eerste levensbehoeften zoals voeding daaronder vallen. En de winkeliers daar driedubbel grof misbruik van maakten door eerst de prijzen in de aanloop naar die wijziging al te verhogen, en daarna nog een keer. En dit is nog maar één voorbeeld.

Sjefke7807 | 19-08-19 | 10:19

@Sjefke7807 | 19-08-19 | 10:19: En deze worden niet meegeteld in het bruto besteedbaar inkomen. Dus eerst is er meer besteedbaar inkomen om vervolgens extra veel af te happen. Blijft het inflatieverhaal wel vreemd maar dat roep ik al langer.

Deflatiemonster | 19-08-19 | 10:21

Bruto omhoog, netto er op achteruit.
Iets met belastingen etc

Bon-sens | 19-08-19 | 10:08

Grootse gezwam ooit. Ben er op achteruit gegaan. 2008 ontslagen, nieuwe baan gezocht maar crisis dus minder hoge eisen gesteld. Zit nu, 10 jaar later weer op het zelfde niveau echter mijn overige kosten zijn wel gestegen.

Huigelaars zijn het

Henk P | 19-08-19 | 10:06 | 1

Respect!

Langshetrandje | 19-08-19 | 10:07

Bij mij in de straat heeft iemand de loterij gewonnen. Gemiddeld hebben wij in de straat nu een 280% hoger besteedbaar inkomen. Kijken morgen of de deurwaarder daar wat aan heeft.

Premier Trutte | 19-08-19 | 10:05 | 2

hahahaha!

pibasso | 19-08-19 | 10:07

Dank. Een hele fraaie om nog eens te gebruiken als het zo uitkomt...

Quib | 19-08-19 | 11:21

Gemiddeld! Altijd weer gemiddeld. Gebruik een mediaan en je ziet een betere vertegenwoordiging.

Deflatiemonster | 19-08-19 | 10:04 | 5

@Deflatiemonster | 19-08-19 | 10:32: de reeks die ik geef, is hooguit een reeks van getallen, om gemiddelde en mediaan te illustreren, verder niets.

U vindt de mediaan een betere indicator voor eerlijkheid, maar
heeft u ook de verdubbeling in de reeks gezien (2 -> 4 ->8 -> ...)
Stel dat deze reeks de ontwikkeling van de huizenprijzen zou weergeven, dan hadden de mediaan en het gemiddelde deze verdubbeling niet zichtbaar gemaakt. In dit voorbeeld had een plot van de reeks u meer vertelt.

thephysicist | 19-08-19 | 10:45

@thephysicist | 19-08-19 | 10:17:
Ja, da's leuk op papier maar met je natuurkundig brein kan je ook wel bedenken hoe dat in de echte wereld zit.

Diotima | 19-08-19 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij worden zo bedonderd door deze regering, mijn inkomen is echt achter uit gegaan .Dus Rutte bedankt voor het financieel kapot maken van de werkende mens en en gepensioneerden,Wij zijn in Nederland gewoon een dictatuur , van de belastingen zijn ,schandalig hoog en voor een verkeerd foutje weten ze niet hoe ze je moeten uit buiten met zo hoog mogelijke boete -

gerrit5042 | 19-08-19 | 10:03 | 6

@Erikjan79 | 19-08-19 | 10:11:
Gelukkig kwam je er zelf achter. Wel een mooi foutje om te maken tijdens het afserveren van een ander.

TeeJee | 19-08-19 | 10:19

@Erikjan79 | 19-08-19 | 10:11: Het gaat om de inhoud, niet om de vorm. De reactie van gerrit5042 is prima begrijpend te lezen...

Quib | 19-08-19 | 11:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan doet Klaas het allemaal niet zo goed.
Man, man, man da's 2% per jaar dat kan zo veel beter.

Berbaar | 19-08-19 | 10:03 | 8

@Indoneesje | 19-08-19 | 10:36:
Indootje, gewoon niet op dat pochende haagse kakfiguur te reageren, vindt ie helemaal niet leuk. Hij zal echter het tegendeel beweren....

the namster | 19-08-19 | 11:01

@the namster | 19-08-19 | 11:01:
“te” kan eruit....

the namster | 19-08-19 | 11:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben in 2008 vertrokken. Mijn koopkracht is minimaal verdubbeld.

Langshetrandje | 19-08-19 | 10:02 | 6

@Jee-dee | 19-08-19 | 10:27: Mijn situatie is uniek (net als die van iedereen). Heb een aantal kansen gezien en heb ernaar gehandeld. Gekoppeld aan een flink stuk geluk onderweg. Ben geen stilzitter. Volgende beweging is alweer in de voorwas. Financieel allemaal behoorlijk aantrekkelijk enzo maar vooral zeer avontuurlijk en leerzaam. Is ook niet voor.iedereen weggelegd om zo te leven. Heimwee is een bitch.

Langshetrandje | 19-08-19 | 10:33

Ik ben ook vertrokken. Met de zorgtoeslag doe ik maandelijks krijg betaal ik al bijna mijn huur voor een zeer groot apartement. Koopkracht is iedereen gestegen (maar je moet wel naar het buitenland verhuizen dan).

mr. dude | 19-08-19 | 10:38

Ik ben in 2005 vertrokken. Inkomen minimaal verdrievoudigd. Koopkracht maar niet over hebben. Autos zonder bpm. Geen wegenbelasting of bijtelling. Nederland draait echt door. Alles voor het goede doel ten koste van normale werkende

foka | 19-08-19 | 13:47
▼ 3 antwoorden verborgen

De kosten van de overheid, energie en overige vaste lasten zijn dus minimaal 20% gestegen, over de laatste 10 jaar. De inkomens sukkelen daar beetje achteraan.

Hiesjes | 19-08-19 | 10:02

Balletdanser in Frankrijk gaat met zijn 45 met pensioen, de rest met 50 of 55 jaar. Griekenland het zelfde verhaal. Wij gaan door richting 70.
Kinderbijslag, wegenbelasting en noem maar op... een veelvoud van bv België. En zo weet iedereen wel voorbeelden waarbij Nederland het slecht voor heeft met de middenklasse. De enige die het goed hebben zijn de ultra rijken en migranten.

Premier Trutte | 19-08-19 | 10:02 | 11

@Premier Trutte | 19-08-19 | 10:14: klopt. Gemiddeld feitelijke pensioenleeftijd in Frankrijk nu 60 jaar. Dat is inderdaad heel veel jaar eerder dan in NL. Wettelijke pensioenleeftijd in 2023 in Frankrijk wordt 67. Vandaar ook mede die lieeevvve gele hesjes. Er wordt.nogal een omslag geforceerd momenteel.

Langshetrandje | 19-08-19 | 10:19
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Dima Beeline | 19-08-19 | 10:01 | 2

CBS, propagandamachine van de Overheid.

Mahatma | 19-08-19 | 10:00 | 3

Geubels zou trots zijn

Henk P | 19-08-19 | 10:09

@Henk P | 19-08-19 | 10:09: Wat heeft de belg Philip Geubels hier mee te maken.

Jee-dee | 19-08-19 | 10:20

Wat een verhaal. Goed toch dat Nederlanders alles in hun hypotheek stoppen, elk mens gaat namelijk een keertje dood en de staat is van iedereen een belangrijke erfgenaam.
Kan de staat de huur weer van betalen voor de nieuwe Nederlanders.

Jan Passant mk2 | 19-08-19 | 09:58 | 2

Voordat ik dood ga zit ik in een ver buitenland mijn vermogen op te eten.
Vadertje staat Nederland zal van mij niks erven.

2voor12 | 19-08-19 | 10:03

Het maar hoe je bekijkt, als je huurt is er later geen huis te erven, of te verkopen. Als je het op tijd verkoopt, het geld opmaakt is er niks aan het handje.

VW, alles ist vorbei | 19-08-19 | 10:49

Als ik de kostprijs van mijn productie vergelijk met die van 2008 t/m nu is het vooral de overheid die mijn kosten laat stijgen.

Dutch_Holland | 19-08-19 | 09:58 | 1

Dat krijg je als je de kosten op arbeid iets verlaagd en tegelijk de BTW verhoogd (en laagtarief grotendeels afschaft)..... een mens moet toch vreten.

Fatwabuster | 19-08-19 | 10:02

Doel van de ECB is een inflatie van 2% of er iets onder. Neem de data van het CBS:
www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inflat...
en een waarde van 1.8% voor NL... dan kom je op 20% over 10 jaar uit. Nou dan is die 21% van Klaas dus al helemaal opgevreten.

Wat een gaaf land.

Enrique C | 19-08-19 | 09:58 | 2

pcies en je spaar,- en pensioengeld wordt weggeblazen hierdoor zeker omdat de te ontvangen rente naderend 0 is of al eronder? #goud #zilver

surffee11 | 19-08-19 | 10:02

Het CBS wordt met de dag ongeloofwaardiger...... maar dat krijg je als je een verlengstuk bent van de roversbende van Rutte.

Fatwabuster | 19-08-19 | 09:56 | 1

@Fatwabuster | 19-08-19 | 09:56 |
U vergeet nog een belangrijke factor. De naderende Prinsjesdag. Er moet en zál een goed-weer show op poten gezet worden om de gebakken lucht die daar opnieuw verkocht zal worden verteerbaarder te maken voor Henk&Ingrid. Zodat ze achterom in de zak gepakt kunnen worden zonder er erg in te hebben.

Sjefke7807 | 19-08-19 | 10:08

2% inflatie per jaar. Dus tel uit je winst.

Happy People | 19-08-19 | 09:55 | 2

En inflatie wordt ieder jaar anders berekend en huizenprijzen tellen niet mee. Iets zegt mij dat de inflatie wat hoger ligt dan men wil toegeven.

Deflatiemonster | 19-08-19 | 10:06

@Deflatiemonster | 19-08-19 | 10:06: Toegeven dat de inflatie hoger ligt (brandstofprijzen en extra tax, heffing en accijnzen bewust niet meerekenen) is politieke zelfmoord voor degene die er voor verantwoordelijk is.
Het heeft een reden waarom er op landelijk nivo inkomstenbelasting wordt geheven, op regionaal/provinciaal nivo houderschapsbelasting e.d. voor de auto, samen met afvalstoffenheffingen enzo, en op locaal nivo de OZB/WOZ belasting, ingezetenenheffing en meer wordt gedaan.
Gaan ze namelijk alles via één totaalheffing innen via één centraal punt (goedkoper, eenvoudiger, sneller, beter te overzien) dan wordt het practisch direct oorlog omdat mensen dan zien hoeveel er eigenlijk wegbelast wordt.
Ook een reden waarom we netto uitbetaald krijgen, dit om te voorkomen dat het bruto geld al op is voor we de aangifte doen.
Het is goed geregeld, als je vanuit het juiste perspectief denkt.

Dezenaamhier | 19-08-19 | 11:11

Moet voor de lol eens de huizenprijzen terugrekenen naar guldens. Waar ging het toch fout..

De vries, Henk. | 19-08-19 | 09:55 | 4

Terugrekenen over een periode van 18 jaar? De gulden das war eimal komt nie wieder.

SolidRock | 19-08-19 | 10:01

@De vries, Henk. | 19-08-19 | 09:55 |
Van de week een AH reclame op TV. Twee pakken wc-papier van 12 rollen nú in de aanbieding voor maar EU 8,99. Doet u dat eens x 2,2, dan praat je dus over Fl. 19,778(!) voor twee pakken wc-papier. Twintig f*kking gulden! In het gulden tijdperk zou de filiaalmanager in kwestie die dit soort prijzen durfde te hanteren op een rail met pek en veren besmeurd de stad uit zijn gedragen. Nu betalen mensen het er voor en denken ook nog dat ze voordelig uit zijn.

En waar het fout ging? Op het moment dat onze keiharde gulden verpatst werd voor te weinig, we er met boter en suiker in gingen en opgezadeld werden met het monopoliegeld dat de Euro is. U kunt het lijstje verder zelf wel aanvullen denk ik.

Sjefke7807 | 19-08-19 | 10:15

Zwitsersefrank 18-5-2000 1 euro = 1,55
Nu 1 euro = 1.08
Uhhm pff wat zou die gulden toch waard geweest zijn... als we niet met dit super mooie project hadden meegedaan...

David000000007 | 19-08-19 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Het inkomen van mij is met meer dan 100% gestegen, mijn lasten zijn echter met 130% gestegen. Ik voel de pijn ook, net als de rest van de werkende Nederlanders. Misschien geldt dit niet voor diegenen die hun hand ophouden?

pibasso | 19-08-19 | 09:54

21% erbij. 24% eraf. (minimale gok)

kwark001 | 19-08-19 | 09:54 | 1

Zoiets denk ik ook.En dat vangen de mensen dan weer op om hier en daar weer wat te bezuinigen op andere dingen,zodat het allemaal weer niet zo opvalt.

komtdatschot | 19-08-19 | 11:19

Laten de 'boze witte mannen' hun gal maar spuien over de graaiers in de zorg, de bobo's van het bedrijfsleven en oh oh oh wat heb ik het toch slecht als hardwerkende Nederlander.

leo de pejo | 19-08-19 | 09:53

Brutoloon misschien, maar na belastingen zal dat anders uitpakken. Bovendien zijn de prijzen (en vooral belastingen op goederen) in diezelfde jaren met een veelvoud omhoog gegaan. Gevolg achteruitgang in besteedbaar inkomen...

kunnenzedanniks | 19-08-19 | 09:52

De hoogte van belastingen wordt gewoon aangepast aan de salaris stijging. Echter is er geen weg meer naar beneden. Zo doet Mark dat gewoon even.

Ommezwaai | 19-08-19 | 09:51

Gestegen ten opzichte van wat? Neem niet aan dat gecorrigeerd is op de inflatie. Als de prijzen 22% zijn gestegen, dan zijn alle huishoudens er dus op achteruit gegaan.

Schoorsteenveger | 19-08-19 | 09:51

Nou Klaas, wat let je over te stappen naar de concurrent ?

van Oeffelen | 19-08-19 | 09:49 | 1

Mijn liefde voor de bv Nederland.. ja ik ben een van die nutteloze plichtsgetrouwe ambtenaren die 24/7 zorgen dat als er shit is,mensen in paniek zijn, gewond of in problemen zijn geholpen worden.. mijn werk probeer ik naar eer en geweten uit te voeren.. vergeten een heleboel Nederlanders... en nee gaat mij niet om het salaris maar de voldoening, en de oprechte blijdschap dat ik iets voor iemand kan betekenen. Enja als ik dan zaterdag niet kan bbq cest la vie

king of my own world | 19-08-19 | 11:10

Min inkomen is zeker gestegen, maar helaas maat met 5%. Mijn lasten zijn echter met bijna 30% toegenomen dus ik ben er zo een die de hand op de knip houd. Met twee kleine kinderen die ik toch echt 3 dagen maar de opvang moet brengen zijn alleen mijn hypotheek en kinderopvang al ruim 2000 euro netto, dan hebben we nog geen boterham gegeten of de vloerverwarming aan gehad.

opblaasschaap | 19-08-19 | 09:49 | 3

En hoeveel is je kinderopvangtoeslag gestegen?
En wiens kinderen zijn het nou eigenlijk?

swassannuf | 19-08-19 | 09:54

Goed punt! Ik roep al jaren tegen de Mrs ‘’ wie het kindje krijgt, mag het houden’’

Happy People | 19-08-19 | 09:58

@Happy People | 19-08-19 | 09:58: Als je geld in de sigarettenautomaat gooit en onder komt het pakje peuken eruit, van wie is dan het pakje peuken? Precies.

Bakkeleures | 19-08-19 | 10:02

in 2008 zat ik nog op de HTS, mijn inkomen is in de periode 2008-18 gestegen met zo'n 600%. Sorry Klaas dat ik het gemiddelde zo omhoog trek :(

Metaalenzo | 19-08-19 | 09:48

Iphone? Waar heb je dat van betaald dan?

Jos Tiebent | 19-08-19 | 09:47 | 3

Want als je inkomen niet gestegen is kun je geen iPhone betalen?

Elmauro | 19-08-19 | 09:56

Die rotzooi krijg je toch van je werk?

Patje2011 | 19-08-19 | 10:03

En die iPhone dan? Waar kocht ie die van?

Ignatius J Reilly | 19-08-19 | 09:47 | 1

Eénentwintig procent???? Huh??? Graag een onderbouwing. Hier klopt helemaal niets van. Wat een schurk die Rutte !!

aamert | 19-08-19 | 09:47 | 1

Het blijkt dus nog erger tezijn met die vent, nou vent, met dat vaasje.

watmagjenogwel | 19-08-19 | 10:40

Mooi zeg. En de lasten?

oekoeboeroe | 19-08-19 | 09:45 | 3

Die zijn ook 2 x 21% gestegen....

nope | 19-08-19 | 09:48

Ik zou geloven dat die over 11 jaar met 21% zijn gestegen, maar zelfs dat lijkt me sterk. Wat werkelijk iedereen weet is dat je met de knutsels van het CBS aan de kassa geen kut hebt. Het inkomen is volkomen flatline en je begint aan de kassa niks met het verhaal dat het CBS zegt dat je standaard 21% korting moet hebben.

Mazzelstof | 19-08-19 | 09:54

@Mazzelstof | 19-08-19 | 09:54: mag ik vermelden dat het volk bij het CBS ook allemaal ambtenaren zijn, voor diegene die dachten dat het een onafhankelijke organisatie zou zijn.

watmagjenogwel | 19-08-19 | 10:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken