Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Universitair docent Utrecht in Washington Post: De Leeuwenkoning = fascisme

Best een prikkelend artikel eigenlijk door universiteit docent dr. Dan Hassler-Forest Media Studies uni Utrecht, maar toch wel echt even een aantal kanttekeningen.

Getiteld ‘The Lion King’ is a fascistic story. No remake can change that is dit zo'n beetje de strekking:

"Bad as it is that the powerful are presented as inherently superior to all other species, things get substantially worse once the hyenas are introduced. (...) They transparently represent the black, brown and disabled bodies that are forcefully excluded from this fascist society. Noticeably marked by their ethnically coded “street” accents, the hyenas blatantly symbolize racist and anti-Semitic stereotypes of “verminous” groups that form an inherent threat to society.

Just as fascist leaders constantly pinpoint specific groups they seek to villainize and cast out from “natural” society, the film’s heroes are preoccupied with keeping their kingdom free of contamination by undesirable elements (...). With these elements in place, the film’s plot centers on what happens when the “natural” supremacy of traditional patriarchal rule is interrupted. Simba’s final ascent to the throne, his masculine roar returning Scar’s dystopia to its Edenic natural state, is nothing less than the Führer Principle at work: the idea that those we entrust with positions of leadership are blessed with a natural, even divine superiority."

Dat De Leeuwenkoning een dierlijke natuurlijke hiërarchie al antropomorfiserend verheerlijkt klopt natuurlijk wel gewoon. Het is alleen niet helemaal eerlijk dit dan weer meteen fascisme te noemen, want het is overduidelijk gewoon een verlichte absolute monarchie en het zijn juist Scar en z'n hyena's die expliciet als nazi's (en een heel klein beetje islam) afgeschilderd worden. En dit afdoen met louter "the explicit Nazi iconography serves primarily to distract us from the heroes’ own fascism" is echt een extreem zwaktebod.

De Leeuwenkoning gaat niet over de ideale staatsvorm
Maar daar gaat het niet om, want De Leeuwenkoning is in essentie geen verhaal over hoe een menselijke maatschappij georganiseerd dient te worden. Het verhaal is een antwoord op twee vragen: 

1- Welke individuele eigenschappen stellen iemand optimaal in staat het archetypische (eeuwig bestaande) landschap van chaos, harmonie en tirannie te navigeren?
2- Langs welke route vindt en integreert iemand die eigenschappen?

Dit proces is wat Carl Jung "individuatie" noemt.

Het archetypische landschap

Wat is het archetypische landschap?
Als je het leven op het allerhoogste abstractieniveau bekijkt, dan bestaan er zowel innerlijk, relationeel en maatschappelijk drie modi. In het midden: harmonie, even fragiel als zeldzaam en vergt uiterste zorg door alle partijen. Schiet deze zorg tekort, dan vervalt harmonie tot chaos of verwordt het tot tirannie. In beide richtingen gaat dit gepaard met tragedie, en kwaadaardigheid, zowel in uzelf als in anderen.

Dan rijst de vraag: wie of wat is optimaal in staat dit archetypische landschap te navigeren, optimaal het hoofd te bieden aan kwaadaardigheid en tragedie en optimaal in staat harmonie te herstellen of bewaken.

Het antwoord op die vraag vertelt de mensheid zichzelf eigenlijk al sinds de oudste verhalen. De persoon die in verhalen wereldwijd verschijnt als de optimale contender is de archetypische held. In onze moderne tijd: Maximus, Aragorn, Wallace, Leonidas, Spartacus, Jon Snow... Simba, dat werk.

Maar wat zijn hun eigenschappen? Nou, dat weten we eigenlijk instinctief. We kunnen in bijna elke situatie raden hoe zij zouden reageren of handelen.

Individuatie
Al die figuren belichaamden het archetypische heldendom al vanaf het begin van het verhaal. Simba niet. Na zijn door Scar aangeprate schuld voor de dood van zijn vader en daaropvolgende verbanning uit het koninkrijk, werd hij de antithese van een koningszoon. Een leven zonder zorgen of consequenties volgde, Hakanama Tata noemen ze dat in het Swahili.

Maar hij ontliep zijn lot, namelijk: zijn verleden onder ogen komen en de tot tirannie verworden harmonie herstellen. 

Hoe word je de persoon die daartoe in staat is? De verhalen en mythes van de mensheid, waarin de uitgekristalliseerde antwoorden op extreem complexe vragen in liggen besloten, geven een vrij eenduidig antwoord. Die sleutel vind je in de onderwereld, daar waar je het minst wil kijken, op de plek die je het meest beangstigt en je waarschijnlijk niet zult overleven.

Zie Gandalf the Grey die de onderwereld in valt en na zijn gevecht met de Balrog sterft, en als Gandalf the White herboren wordt. Zie Pinokkio die op de bodem van de oceaan zijn vader uit de buik van Monstro redt, sterft, en daarna als real boy herboren wordt. Zie Christus die aan het kruis sterft en transfigured and radiant terugkomt.

Simba sterft niet, maar de onderstaande sleutelscene van de hele film is een variatie op hetzelfde thema: hij daalt via een onderwereld-achtig mangrove af naar het laagste punt, ziet daar voor het eerst dat de vader-god in hem voort leeft, en dat het zijn lotsbestemming is de geest van 'the great ancestral father' in zijn eigen persoon én leven te manifesteren.

En dat is individuatie: in een steeds dichtere baan om het archetypische ideaal leven, omdat dit de optimale manier is om het archetypische landschap te navigeren. Oftewel, de optimale manier om (uw eigen) kwaadaardigheid en tragedie het hoofd te bieden, en chaos en tirannie tot harmonie te herstellen. 

En dat is de centrale boodschap van de Leeuwenkoning. Maar laten we ons inderdaad vooral druk maken om de hyena's die "transparently represent the black, brown and disabled bodies that are forcefully excluded from this fascist society".  Zo'n duiding is gewoon pure kwaadwillendheid. Ergens hoopten we nog, gezien de auteurs onderstaande tweet, dat het deels high level trolling was, maar we vrezen dat de "cultural theorist" het meent.

Social

Lieve hemel hij roept het al vanaf 2014

Reaguursels

Inloggen

"black brown and disabled"!? Hij maakt gewoon reclame voor de ideologie van Intersectionaliteit, de opvolger van het Marxisme:

www.frontpagemag.com/sites/default/fi...

petersteenkamp | 13-07-19 | 18:00

Ik kan in een plakjes ham ook een kut zien als ik hard genoeg kijk. Maakt het nog echte kut.

Dit soort verhalen zijn typisch "ik zie erin wat ik wil zien en dan ineens is er een probleem" bullshit.

menage | 13-07-19 | 16:15

Bij het linkje nazi's in het topic word een vergelijking gemaakt met militaire parades t.t.v. wo2.

Dat heb ik er nooit in gezien. Ik zag er dit in (willekeurige video van militaire parade van dat regime) youtu.be/Ch4FwlyIn9s en dit youtu.be/C-HoQVb204w en dit youtu.be/CxA9FYvDUxY en dit youtu.be/INndtEOrkgE

Een vergelijking met WO2? Nee, dat kwam niet bij mij op. Dat regime was allang voorbij. Toen deze film uitkwam werden vele volkeren onderdrukt door e.o.a. communistisch /Islamitisch/socialistisch totalitair en repressief regime. En nog steeds. Dat de meeste machthebbers van die regimes geen blanke huidskleur hebben is toeval.

Bij onderdrukkende regimes in tekenfilms telkens weer wijzen naar het door blanken geregeerde nazi-regime (en niet naar onderdrukkende regimes na wo2 van Chinezen, Russen, Turken, Arabieren, Koreanen, Cambodja en en noem maar op) is geen toeval. Dat is niets anders dan demoniseren en een racistische negatieve stereotypering van blanke mensen.

Waarom bedacht moest worden dat negatieve stereotypering van gekleurde mensen afgekeurd dan wel verboden moet worden, en tegelijkertijd iedereen moet applaudisseren bij negatieve stereotypering van blanke mensen (Timon is lui en arrogant, Pumbaa is een zwijn, Zazoe de klos van streken van Nala en Simba, en de stemmen van deze karakters zijn ingesproken door blanke stemartiesten) ... dat heb ik nooit begrepen.

Vraag aan andere reaguurders:
Aan welk regime moesten jullie denken toen je de link nazi's bekeek?

gaffelbaard | 13-07-19 | 13:37 | 1

Nog een leerstoel om op te heffen. Universiteiten zijn er toch om wetenschap te bedrijven (en onderwijs te verzorgen) niet om politiek te bedrijven. Gelukkig gaat het financieringsmodel op de schop.

AlexanderVissers | 13-07-19 | 12:17

Ik weet niet precies wat fascistische verhalen zijn, maar ik vermoed dat allerlei Griekse mythen en Noorse sagen die ik vroeger verslond, behoorlijk fascistisch zijn. Mijn nazi-inborst moet toch ergens vandaan komen. Of zou je als nazi geboren kunnen worden?

JvanDeventer | 13-07-19 | 12:14 | 3

Wiki de viking was lid van de Hitler jugend.

Gulliver | 13-07-19 | 12:32

@Gulliver | 13-07-19 | 12:32: Zeker. Repelsteeltje lid van de SS. En Roodkapje een nazi-spion, de oma's-etende wolf een verbeelding van het sociaal-darwinisme en de houthakker een geïdealiseerde nationaal-socialistische arbeider. Dik Trom, Spiderman, Pietje Bel, Oma Duck, Steven Sterk, Biebel, Guust Flater, Agent 212, Agent 327, Suske, Wiske, ook allemaal nazi's.

Mazzelstof | 13-07-19 | 15:21

@Mazzelstof | 13-07-19 | 15:21: met name Pietje Bel is toch wel een gore nazi, het wordt niet eens verbloemt! Met z’n rode racistische pet, gehuld in een uniform en openlijk dragen van een wapen!

Harris Pilton | 13-07-19 | 19:43

"... They transparently represent the black, brown and disabled bodies that are forcefully excluded from this fascist society. ..."

WTF!? Ik heb eerlijk waar nog nooit een zwart iemand in de hyeana's uit die film gezien!

Vanaf vandaag kan iedereen zeggen dat dat niet waar is, dat ik lieg, hypocriet ben, en een Racist ben, en verzin er nog maar een zooitje black-on-white-racist-terms bij, want ik ben blank en DUS MOET ik in de hyena's zwarte mensen zien OMDAT e.o.a. doorgedraaide linkse BLM-white-guilt idioot aan de andere kant van de planeet ZEGT dat dat zo is, en als hij dat zegt is het waar en geldende wet voor alle blanke mensen op de hele aardbol!

Sorry, maar dit doet mij dan weer denken aan de verschrikkingen van de culturele revolutie tijdens het maoisme van Mao Zedoung. Trek dit lintje door en ik sta aan de vooravond van een maatschappij waarin De Grote Leider van de Dan Hassler Partij - net als in het Cambodja van Pol Pot - voor alle mensen gaat bepalen waar ze wonen, welk werk ze doen, alle prive bezit door de staat geconfisqueerd word, iedereen word onderworpen aan verplichte dwangarbeid voor de staat of anders word je geëxecuteerd, en alle huwelijken worden gearrangeerd en vooraf bepaald door de Grote Leider.
Natuurlijk word dat een gemengd duo penotti huwelijk, want o wee als 2 mensen met dezelfde huidskleur met elkaar trouwen ... Dat kan natuurlijk niet ! Hoe fascistisch, racistisch en vervuld van haat kan je dan zijn!

Het word tijd dat 'we' gaan praten over het racisme van links: hun haat tegen blanke mensen, haat tegen joden en christenen.

gaffelbaard | 13-07-19 | 11:52 | 5

@Quib | 13-07-19 | 12:04:
Whoopi? Zegt me niks ... Maar Ik weet wel dat ook Whoopi ze niet helemaal op een rijtje heeft, ook zo'n iemand is die zelfs een wit plastic koffieroerstaafje nog racisme zou zijn, en ondertussen zelf een vileine black-on-white-racist is. Die Whoopi bedoel je toch?
Wat zij verder met deze film te maken heeft heb ik gemist

gaffelbaard | 13-07-19 | 12:27

@Quib | 13-07-19 | 12:04:
Aha. Net even opgezocht. Ik snap hem nu. Whoopi leende haar stem voor 1 van de hyena's in de film. Nooit geweten. Tot net dan. Ik heb er nooit op gelet. Vond het denk ik niet belangrijk.

Ik kijk naar de film. En het moraal van het verhaal.

Ik ben geen zwart-wit denker. En dat is mooi want dat geeft je een van racisme gevrijwaarde, vrije en ruime blik op alles in het leven. Ook een film.

Jammer, deze wetenschapper. Een teleurstelling. En belediging. En, de zoveelste in een rij die stelt dat blanke mensen racisten zijn OMDAT ze blank zijn, en enkel en alleen al op basis van de gebruikte kleurpotloden of kleurstiften in ieder met donkere kleuren ingetekend tekenfilmfiguurtje een negatieve racistische stereotypering van kleurlingen ziet.

Hoe racistisch is dat dan? (Antwoord: dat is racistisch).

gaffelbaard | 13-07-19 | 12:44

Hyena's hebben onterecht een slechte naam. Zeer belangrijke functie in het ecosysteem. Met het sterkste gebit en kaken slopen ze elk karkas zodat er niets van over blijft. Heel sociaal, en veel zorg voor het nageslacht. Zo'n beetje zoals een groenlinkser zou moeten zijn. De ophaaldienst en vuilverwerker van de savanne. Om daar weer een menselijke archetype aan te hangen ook al deed ik het net, is de fantasie op hol. Blanke voorouders waren ook donker van huid totdat de blanke huid dominant werd onder invloed van een tekort aan zon die voor vitamine D zorgt.
In die zin is onze omgeving minder gezond voor de donkere huid...
Heeft niets met racisme te maken als je dat zegt. Het zijn echter feiten waar een gemiddelde sylvana S van gaat steigeren....
Maar gek genoeg nooit in draf gaat richting het gezonde land Afrika.

dijkbewaker | 13-07-19 | 13:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Vermoeiend verhaal over een tekenfilmpje. Als de natuur fascistisch is is dat de natuurlijke gang van zaken waarbij diegene die zich het beste aan kan passen aan een nieuwe omgeving of omstandigheid de genen door geeft aan de volgende generatie. Dat gegeven telt voor alle individuen. Mensen, Hyena's, wolven, planten insecten en leeuwen.... Maakt niet uit....

Een film is entertainment waarbij alle archetypes meestal overdreven vet worden aangezet. Anders is het saai. Daar weer van alles achter zoeken is boodschappen zoeken in cumulus wolken...

dijkbewaker | 13-07-19 | 11:43

Toch weer een bewijs, dat verwarde mensen voorkomen in alle lagen van de bevolking.

wallenberg | 13-07-19 | 11:30

Men noemt dit graag 'postmodern' maar het is gewoon dezelfde marxistische wartaal uit de begin jaren '70. In de 'Hamburger Donaldist' werd de familie Duck kapot geanalyseerd door een vergelijkbare idioot die Dagobert Duck zag als het Joodse kapitalisme (socialisten hebben een probleem met Joden), Donald Duck als de 'Joodse sinaasappelkoopman' (ik heb nog nooit Donald een succesvol handeltje zien opzetten, en de neefjes als de Joodse intelligentsia. Uiteraard spelen alle Joodse intelligentsia graag met kikkers en modderpoelen en willen uiteraard ook nooit in bad of naar school.
Wat deze mensen verenigt, is een ongelofelijk haat jegens het kapitalisme en het Westen. De ergste Jihadi's zijn ook altijd de bekeerlingen, alsof ze 2x harder moeten moorden en martelen om te bewijzen dat ze 'on the level' zijn.
Wat vooral duidelijk moet zijn, is dat de huidige lichting SJW's gewoon het stokje van de babyboomers hebben overgenomen en dezelfde 'strijd' zijn gaan voeren. En dus bezetten ze het maagdenhuis, schreeuwen over baas in eigen buik en abortus en ageren over 'het milieu' terwijl ze van klimaatdemonstratie naar klimaatdemonstratie vliegen. De politiek pakt het op om vervolgens met deze marxistische gesel de burger nog eens goed onder druk te zetten vrijwillig nog meer geld op te hoesten. En menige idioot doet dat nog ook.
Nu de Lion King (heb het zo vaak in de 90s in welke vorm dan ook gezien dat ik het verhaal spuugzat ben), De Kleine Zeemeermin, Spiderman, Charlie's Angels, Ghostbusters, alles moet nu gepolitiseerd worden, en ik vraag me serieus af hoe lang het duurt voor men Asterix op de korrel gaat nemen. Menig TV serie kan door deze zure azijndozen niet meer gemaakt worden, wat een fijne wereld gaat dat utopia toch worden.
Dat een of andere salonsocialist in Utrecht iets gaat roepen over de Lion King betekent niet dat wij daar ook nog serieus op moeten ingaan, laat die gekken lekker, geen aandacht aan besteden.

Datsun_Cherry | 13-07-19 | 11:01 | 2

Wat is je punt en waarom gebruik je ze niet?

Gulliver | 13-07-19 | 12:34

@Gulliver | 13-07-19 | 12:34:punt is denk ik: de manier waarop linkse idioten hun politieke opponenten demoniseren en tot haat en geweld daartegen is een gevaarlijke ontwikkeling en moet gestopt worden.

gaffelbaard | 13-07-19 | 12:59

Postmoderne leuterpraat.

postmodernismisdead | 13-07-19 | 10:48

Hulde Spartacus! Fijn, dieper gravend artikel. Die totale matteklap onzin van lineaire docent Dan Hassler is symptomatisch voor de stand van de 'wetenschap'; die is 1 dimensionaal tegenwoordig. Simbo staat metafoor voor het ego dat transformeert d.w.z. zich ontdoet van van aangeleerde overtuigingen (zie Dan Hassler himself), beter in de eigen kracht komt te staan en dus een verbeterde versie van zichzelf heeft neergezet. Het is de opdracht van elke mens maar kom er nog maar eens om in een tijd waarin de verslavingen aan het lichaam breed gepropageerd worden... Matiging was de grootste deugd bij de Grieken; kom er nog maar es om!!!

pigadaki | 13-07-19 | 10:42

Films en helemaal tekenfilms, daar kijk ik nooit naar. Geldt ook voor The Lion King. Geen idee dus waar dit over gaat. Succes met de discussie.

Amsterdamsko | 13-07-19 | 10:39

En Calimero gaat over onderdrukking en Ollie B. Bommel over kapitalisme.

boccelullus | 13-07-19 | 10:39 | 1

Calimero werd onderdrukt door dat zeurwijf Cecilia. Dom uilskuiken had beter voor zich zelf moeten opkomen. Laat hem een voorbeeld nemen aan Al Bundy.

Gulliver | 13-07-19 | 12:37

Het grootste argument tegen de Lion King is dat het de zoveelste remake is waar Hollywood honderden miljoenen in steekt. Fantasieloosheid ten top. Maak eens een nieuwe film. Doe iets oorspronkelijks.
De rest is gewoon gelul van een professor die voor het begin van het academisch jaar vlug nog wat studenten probeert te lokken omdat zijn leerstoel op de tocht staat.

JanVergoor | 13-07-19 | 10:11

Wie vroeger naar Alfred Jodokus Kwak heeft gekeken, snapt al die dieperliggende zaken wel. Ik ga deze film kijken, omdat het er gewoon erg vet uitziet. Dat was bij Junglebook ook al het geval. Zeker als ze nu ook weer het lollige sausje hebben vervangen door een wat grimmiger sfeer. Dombo, de vliegende olifant staat ook nog op het lijstje, want ook daar zag het er weer erg goed uit, van wat ik heb gezien.

LV-225 | 13-07-19 | 09:59

Goh, die Spartacus is ook niet van de straat, zeg ;-)

DebraCadabra | 13-07-19 | 09:52 | 2

Ja, interessant artikel en goeie inhoudelijke respons!

letopuwzaak | 13-07-19 | 10:23

Hij heeft goed op gelet bij de seminars van Jordan B Peterson. Absolute aanrader.

Joostmochtnietsweten | 13-07-19 | 13:57

Films en series bewijzen meteen het gelijk van Jung en het bestaan van archetypes aan iedereen voor wie het nog niet duidelijk was. Die archetypes zijn de reden dat iedereen verschillend reageert op een situatie. Zonder archetypes zou het verhaal niet werken, want dan zien we alleen maar zombies. We identificeren ons met de held omdat die onze eigen innerlijke strijd reflecteert en als de held of hoofdpersoon uiteindelijk zegeviert is dat een aanmoediging voor ons om ook door te gaan en niet op te geven.

Heb het einde van de quest van Jon Snow niet gezien, maar begrijp dat GOT van het reguliere pad afwijkt, wat demotiverend is voor de kijker. Vandaar de commotie over het laatste seizoen van die serie, die zegt, alles waar je voor strijd is toch zinloos op het einde.
Maar dat is een leugen, want innerlijke strijd lijdt vanzelf tot innerlijke groei. Zolang je maar leerbaar bent.

me,myself and IK | 13-07-19 | 09:47

Ik vond Timon en Pumba altijd al een beetje NSB’ers. Nu snap ik waarom.

Highwoodman | 13-07-19 | 09:32

De natuur met zijn hele 'survival of the fittest' en 'struggle for life' is inherent fascistisch. Lijkt me vanzelfsprekend.

Wolfje_Tungsten | 13-07-19 | 09:28 | 1

Juist, Wolfram!

Brou Is Back | 13-07-19 | 09:43

Weer wat geleerd. Hetzelfde archetype kunnen we toepassen op de pathologische deugdrang van de Social Justice Warrior. In feite een schoolvoorbeeld Übermensch, je weet wel, zo'n legale snorder. Wat niet wegneemt dat het fascinerende werk van Carl Gustav Jung hier volgens mij niet zo'n heel klein beetje uit zijn context wordt gehaald.

Overigens is de Walt Disney Corporation wel degelijk een hele enge club. Laat die flapdrol daar dan onderzoek naar doen.

Hetkanverkeren | 13-07-19 | 09:11

.. ik hoop overigens dat universitair docent dr. Dan Hassler-Forest Media Studies geen goed voorbeeld is van professoren van de uni van Utrecht.
Tis een omvangrijk complex en een preventief hekwerk eromheen gaat in de papieren lopen, buiten de verkeerstoestanden die dat geeft rond het AZU.

Jan Passant mk2 | 13-07-19 | 09:09

´Macht (als in evil) hoort tegenwoordig in het SJW begrippenrijtje diversiteit, inclusiviteit, intersectionaliteit, LHBGT+ , racisme, homofobie, islamofobie, sexisme, herstelbetalingen en nog zo wat. In een vergadering bij de rijksoverheid laatst vielen al deze woorden binnen 2 minuten. Dus maak je borst maar nat burger...

batvoca2 | 13-07-19 | 09:06 | 2

Het is al jaren bekend dat links er niet meer is voor de ‘gewone man’

Maar meer een partij is geworden die een minderheid vertegenwoordigen die geselecteerd worden op ras, sekse, gender etc, en niet op verdienstelijkheid..

De enige die daar beter van wordt is links zelf en hun racistische, seksistische en discriminerende manier van politiek voeren.

Een soort zelf fullfilling prophecy zeg maar, maak de minderheid slachtoffer en geef de meerderheid de schuld, terwijl de ideologie het probleem is..

Het is politiek en religie samenvoegen.

En we weten allemaal waar dat vandaan komt en wat het uiteindelijke doel is..

En waarom discriminatie ‘op wat voor manier dan ook’ verboden is en staat en religie gescheiden.

Dat is wat een vrije democratie groot maakt, en waar links, met hun filisofische ideeen een einde aan wilt maken en het liefst op een globaal niveau..

Ofwel, wereld dominantie, waarbij de stem van de absolute minderheid het voor het zeggen heeft;

Fascisme

killRoy1982 | 13-07-19 | 10:07

@killRoy1982 | 13-07-19 | 10:07:
Het discriminatieverbod werd vele jaren geleden al afgebroken door linkse gekkies met; positieve discriminatie en etnomarketing. Dat begreep iedereen nog en vinden vele mensen ook terecht.

Maar, toen werd dat beleid doorgetrokken naar een beleid dat blanke mensen in NL discrimineerde, buitensluit en onrecht deed. Toen kwam er keerpunt. Zwarte scholen waar de enige blanke leerling weggepest en door het schoolbestuur niet beschermd maar weggestuurd word (is echt gebeurd), toestaan van religieus gemotiveerde discriminatie op (islamitische) scholen (zoals het Haga lyceum), internationale uitwisselingsprogramma's (EUR, RUG, UvA) waar alleen studenten met 'een etnische achtergrond' voor in aanmerking komen, de uit angst voor het racismeverwijt voortkomende weigering zwembad terreur aan te pakken omdat de slachtoffers daarvan toch-maar-blanken zijn en de daders allemaal islamitisch zijn, studenten die studieschuld opbouwen terwijl asielzoekers hun opleiding met baan gratis krijgen, winkelstraten waar alleen nog maar islamitische winkels met namaakproducten te koop zijn, en vele bedrijven (supermarkten, uitzenbureaus, taxi centrales, garages, kappers, tandartspraktijken, thuiszorgbureaus, gastouderbureau, klinieken, enz) waar 0.0 blanke nederlanders werken en die ook NIET met blanke Nederlanders WILLEN werken.

Links heeft niet gezorgd voor minder racisme.

Door links hebben we niet meer diversiteit, maar meer racisme gekregen.

Links is de schuld van het toegenomen racisme.

Alleen mensen die vinden dat blanke mensen geen slachtoffer van racisme kunnen zijn, omdat ze blank zijn, zijn het daar oneens mee.

gaffelbaard | 13-07-19 | 14:20

The lion king fascistisch? Moet je eens kijken naar de musical... daar is vast wel iets racistisch te vinden.

ronin1962 | 13-07-19 | 08:53

Goed dat de prangende vraagstukken opgeroepen door het identitypolitics-crisismanagement wetenschappelijk geduid worden door professor Dan Hassler-Forest Media Studies van de universiteit van Utrecht.

De nieuwe fascisten lijken er elke dag meer verward en boos van te worden en niemand buiten hun bubbel die nog weet waar ze het over hebben.

Jan Passant mk2 | 13-07-19 | 08:50

That's the whole fucking point of the story!

hooibergje | 13-07-19 | 08:36

De reden dat mijnheer Dan Hassler-Forest deze film fascistisch vindt, komt door mijnheer Dan Hassler-Forest. Niet door de film.

Quib | 13-07-19 | 08:31

Dan de hussler moet maar even de Pinapple express laten liggen en wat nuttigs met z’n leven gaan doen

me_paranoia | 13-07-19 | 08:22

Echt. Diepe zucht.

Bat-Adam | 13-07-19 | 06:25

Oke oke, als er dan toch op de Engelse toer gaan. Hier een artikel over de dunne scheidslijn tussen intelligentie en krankzinnigheid. scienceblogs.com/cortex/2007/02/11/in...

Ingpe | 13-07-19 | 06:02 | 2

Ik heb dat eerder gelezen en dat bewijst maar eens te meer dat wij geregeerd worden door krankzinnigen.
Niet het vermogen buiten hun eigen box te denken en geen inlevings-vermogen om anders te denken. Of te voelen.
Ik wil gewone mensen in de 2de kamer en niet die gehersenspoelde kwakjes die er nu zitten.

Gokmaar | 13-07-19 | 06:24

Aan het knutselen van deze nonsens komt geen noemenswaardige intelligentie te pas. Er zit nul verschil in benodigde cognitieve horsepower in het uitleggen van Teletubbies als een links complot om peuters homoseksueel te maken of deze evenzeer zwakzinnige flauwekul.
Schouders ophalen en bezig met belangrijkere zaken als koffie zetten.
Gewoon weer een teken dat het helemaal niet goed gaat met de academische wereld.

Mazzelstof | 13-07-19 | 08:43

Alles is Fascisme/Rascisme/Sekcisme. Leer dat nou eens

Joostmochtnietsweten | 13-07-19 | 01:07

Deze personen dienen met spoed opgenomen te worden in een TBS kliniek. Dat hoort niet vrij rond te lopen in de buitenwereld.

Kopieerapparaat | 13-07-19 | 01:06

kort maar krachtig: Wat een gelul!

Bierwormpje | 13-07-19 | 00:29

Tja, ik begrijp deze man volkomen, Bad as it is that the powerful are presented as inherently superior to all other species, things get substantially worse once the people are introduced. Hij bedoelt natuurlijk dat ons koningshuis hartstikke racistisch is omdat ze denken dat ze beter zijn als wij. En dat dacht ik ook toen ik voor een paar jaar dikke willem door de schilderswijk zag banjeren om zijn shell aandelen veilig te stellen. Vanaf toen had ik geen koning meer.

jan huppeldepup | 13-07-19 | 00:27

Allemaal vooral NIET kijken naar deze Een Vandaag aflevering, en zeker niet skippen naar 1:30 waarin die klok en die kaars uit Belle en het Beest weggezet worden als een homostel, ook niet naar 2:30 waarin Scar een verwijfde man zou zijn (omdat ie geen interesse heeft in een heteroseksuele partner), en al helemaal niet naar 4:50 minuten, waarin Timon en Pumbaa ook al gay blijken te zijn
eenvandaag.avrotros.nl/cultuur/item/h....
Echt, doe het niet.

JackStick | 13-07-19 | 00:12 | 1

Misschien dat mensen onderhand een beetje homo- en gendermoe aan het worden zijn qua media.

kloopindeslootjijook | 13-07-19 | 01:04

Expertises van dr. Dan:

Cultuurtheorie
fanstudies
Globalisering
mediageschiedenis
Politieke economie
populaire cultuur
Televisiecultuur
transmedia storytelling

Arachne | 13-07-19 | 00:05 | 2

Ja erg indrukwekkend repertoire. Waarom hebben dit soort mensen een van de schaarse banen aan een Nederlandse universiteit? Hebben we niet genoeg native idioten? Los van het feit dat het hele oevre van dit heerschap diaree met een strikis, en zijn "onderzoeksbudget" beter op zijn plaats is bij fundamentele wetenschap?

Ramses Sappie | 13-07-19 | 01:30

@Arachne | 13-07-19 | 00:05 |
Oftewel; 'meneer' heeft een hoop ronkende nietszeggende titels maar kan niets noemenswaardig en zéker niets nuttigs. Persoonlijk zou ik deze mafklapper de straat nog niet zonder toezicht laten schoon bezemen.

Sjefke7807 | 13-07-19 | 10:32

Dus... Weer een pseudo iets achtig iemand waarbij een familie rated film hem niet zijn 18plus fetish waar bracht. Hele trauma zo te lezen.

Vageling | 13-07-19 | 00:02

Btw. Hollywood doet al jaren de archetypen (eidos, symbolen van de kosmos) op hermetische wijze uitbeelden om mensen te raken. Een miljoenenindustrie die het christendom moet garanderen. Beheers de synthese tussen de these en de antithese (cabalistische boom) en heers de hoi polloi.

LifeCatcher | 13-07-19 | 00:01

Momenteel wordt onderzocht op de universiteit of Mumfasa die Uncle Tom van een Rafiki eigenlijk wel op de loonlijst had staan.

Schulzie | 12-07-19 | 23:43 | 3

Mufasa

Schulzie | 12-07-19 | 23:47

Brr...

Leukerd | 13-07-19 | 08:29

Say it again...

Quib | 13-07-19 | 08:33

Aha,

Letterlijk Hitler dus..

Hoeveel Hitlers hebben we ondertussen?

Dat die ‘verre linksen’ niet doorhebben dat zij degene zijn die elke dag letterlijk meerdere Hitlers op de wereld zetten zodat ze zelf relevant kunnen blijven..

killRoy1982 | 12-07-19 | 23:41

Ik dacht niet dat de hyena's stonden voor de donkere mensen als kind of eigenlijk ooit voordat hij het schreef, maar nee.

Michiel85 | 12-07-19 | 23:39 | 1

Cheech Marin en Whoopi Goldberg deden de stemmen voor de Hyena's. Dat zijn een Zuid-Amerikaan en een afro-Amerikaanse. Aan de andere kant heb je dan weer Dark Chocolate Vader als eindbaas Mustafa en een andere donkere meneer als de mysticus. Je hebt het over lichtelijk Shakespeariaanse fantasiefiguren op een Afrikaanse steppe. Men ziet alleen wat men wil zien.

Slogra | 12-07-19 | 23:48

Het lijkt wel of er alleen nog domme mensen alfa-studies op universiteiten volgen.

Slogra | 12-07-19 | 23:37 | 1

RDaarom is het een goede zaak dat soort activistische, totaal niet waardenvrije pseudowetenschap gekortwiekt wordt ten bate van de TU's. Echte wetenschap dus.

5611 | 13-07-19 | 02:20

Nu snap ik waardoor mijn kinderen ontspoort zijn. Heeft die man daar zolang over gedaan om dit te onderzoeken? Als ie daar nou 14 jaar eerder mee was gekomen, had ik mijn kinderen nog kunnen redden..... Maar echt, van jou en mijn belastinggeld, R U Serious?!

Jojohan | 12-07-19 | 23:32

God is een fascist. Liggen daar een stel vrouwen te badderen en te pierewaaien. [opzwepende muziek met uithalen van vrouwengejengel] Komt er een trol, Alberich (u mag ook een van GS trollen invullen) en wat doet ie? Hij bedriegt de kluit. Goh, het is toch een MYTHE? Een MYTHE is toch niet waar of waar gebeurd? ----- Ja, blijf of probeer vooral te denken dat MYTHE niet waar is: dat jatten, dat bedriegen, dat vernederen, dat intimideren, dat tragisch monoloog gaan flauwekullen en pogingen doen tot zelf-onderzoek, dat incest, dat moord en dat doodslag nergens op slaat. De fascistengod Wotan biedt geen uitkomst. Hij blijkt niet meer dan de hoogste Maffioso te zijn op deze apenrots. Degene, die het verst durft te gaan met leugen en bedrog. Die wordt de fascistische God die net iets leper en vuiler het spel valser speelt dan alle anderen. Richard Wagner heeft zijn operacyclus cirkelvormig gecomponeerd. Het Walhalla, het goddelijk Pechtoldeske apartementencomplex dat met D66 beloften werd afgesjoemeld van minder slimme doch uit de klauwen gewassen Reuzen-ZZP-ers, gaat op een gegeven moment in de fik op grandioze overdonderende wijze waarbij de opstapeling van Scheveningse pallets slechts kinderspel is. Uiteindelijk ligt alles buiten Westen. En dan begint het liegen en bedriegen opnieuw, het stelen en moorden weer van voren af aan.
De autistische protestant die wat tegen de Lion King heeft, begrijpt niet wat MYTHE doet: zichtbaar, hoorbaar, vatbaar maken wat MACHThebbers doen: liegen, bedriegen enz. De Lion King verbeeldt iemand die de macht bekleedt. Het waarschuwt tegen machthebbers. Wanneer kunstenaars niet meer mogen waarschuwen, dan pas zullen we voelen hoe muf hoe doods hoe VVD=GL de linkse kerk is. Leve de makers van Hans Brusselmans!

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-07-19 | 23:08

Dit was een stukje satire... Toch? Ja, toch zeker?

Lood om oud ijzer | 12-07-19 | 23:06

Nieuws over idioten brengt commotie te weeg leuk verdienmodel Geenstijl.

tragic1911 | 12-07-19 | 23:00

He is a horrible person

frisenfruitig | 12-07-19 | 22:55

Exclusieve samenvatting: koning Mufasa regeerde zijn rijk prima.

Sliptong | 12-07-19 | 22:43

* Frizzle Sizzle neuriën doet: alles is racisme*

nattegleufhoed | 12-07-19 | 22:41

Ja en de smurfen zijn nazi’s en Gargamel is een Jood en sneeuwitje staat voor cocaïne en de 7 dwergen zijn de 7 stages van cocaïne verslaving.

Schemerlamp | 12-07-19 | 22:39 | 1

7 Verticaal gehandicapte personen,

Mr_Natural | 12-07-19 | 22:55

Elton John is dus een fascist? Altijd al gedacht.

Stormageddon | 12-07-19 | 22:38

Godsamme. Het is gewoon een verhaal waarin de teringleiers de goeden kwaad doen en uiteindelijk aan het kortste eind trekken. Een sprookje.

Rest In Privacy | 12-07-19 | 22:36 | 2

idd.. in het echt is het andersom zo ondertussen.

Hiesjes | 12-07-19 | 23:24

@Hiesjes | 12-07-19 | 23:24: Kijk voor de verandering eens Chinatown. Daarin wint het kwaad. Veel realistischer.

Slogra | 12-07-19 | 23:40

‘Hakuna Matata’ staat voor: Herintroduceer de Slavernij! Albino-dieren eerst!

Desmoulins | 12-07-19 | 22:35

Ik stel voor om zwaar gesubsidieerd een inclusieve versie van de Leeuwenkoning te maken die wel aan de eisen van de SJW'ers voldoet. Brainstorm sessies zullen in de coffeeshop aan de Osdorperban georganiseerd worden.
- De leeuwenkoning hoeft niet per se een leeuw te zijn en wordt door alle dieren gekozen.
- Geen enkel dier eet nog andere dieren. Alle carnivoren eten voortaan alleen nog maar tofu.
- Alle dieren zijn inclusief en hebben geen moeite met heaumeaufiele olifanten en lesbische nijlpaarden en als een big een herdershond wil zijn, dan kan dat.
- Geen enkel dier is illegaal, ook niet als ze uit een ander nationaal park komen.
- Door de klimaatnoodtoestand worden alle grazende dieren klimaatvluchteling en trekken weg als er in de zomer minder te drinken is en keren in de winter terug.

Osdorpertje | 12-07-19 | 22:33 | 1

@Osdorpertje
Dijenkletser! ThanX!!!!

toetssteen | 12-07-19 | 22:52

Klopt totaal niet wat moslims betreft. Moslims werden niet achtervolgd door de nazi's maar stonden aan hun kant (vanwege Jodenvervolging). Heel dat stuk is juist andersom.

Patatter | 12-07-19 | 22:30 | 2

*vervolgd
Maar zeer goed om het vermelden door u.

Wim Venijn | 12-07-19 | 22:32

@Wim Venijn | 12-07-19 | 22:32:
oeps, typo. Inderdaad.

Patatter | 12-07-19 | 22:35

Als een docent er nut in ziet om een kinderfilm te analyseren ben je echt niet goed bij je plaat.
Analyseer dit maar:
www.youtube.com/watch?v=h1DcWw9geig

marrretje | 12-07-19 | 22:28 | 1

Bedankt voor het doorsturen, deze ga ik op een rustig moment bekijken

Roetveegje | 13-07-19 | 00:51

Zulke verderfelijke materiaal waarbij onze tere sneeuwvlokjes wellicht overstuur van kunnen raken, moeten we absoluut en absofort verbieden. Op de brandstapel ermee en de cultuur weer opschonen.

Wim Venijn | 12-07-19 | 22:23

Werkelijk uitzinnige waanzin. Een triest type dat zo weer wat aandacht weet te genereren.
Maar goed: weet u wie er ook fascisten zijn?

m.youtube.com/watch?v=LyFinYxwMYo

Nuuk | 12-07-19 | 22:21

Het lijkt mij dat het meer over die docent zegt dan over wat anders. Hij is racist.

halfvolle glas | 12-07-19 | 22:18

Volgens mij was het al lange tijd Washington Compost en New York Slimes... behorende tot het Criminele Netwerk als CNN en dergelijke...

Roger Gene II | 12-07-19 | 22:18

Socialisme is o.a. een slecht idee omdat randdebielen alle ruimte krijgen om hun onwelriekende koopwaar via gedwongen winkelnering aan de man te brengen. In een werkelijk vrije markt zou dr. Dan Hassler-Forest misschien net bij de groenvoorziening aan de bak komen, alwaar hij a) veel goedkoper zou zijn en b) veel minder schade zou kunnen aanrichten.

HoogToontje | 12-07-19 | 22:16

Vroeger zaten mensen met waanbeelden in een gesticht nu lopen ze met hun wanen te koop in de collegezaal.

Jan Dribbel | 12-07-19 | 22:10 | 1

En krijgen er soms nog dik voor betaald ook.

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 22:21

Dat grap is dat als anti-racisten hun zin krijgen mensen nooit meer afgebeeld mogen worden als zichzelf, al zou dat een karikatuur zijn. Hoe je er uit ziet is dan opeens fout! Iedereen moet immers hetzelfde zijn volgen hen. Communisten en fascisten zijn hardleers en erg goed in overdrijven.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 12-07-19 | 22:02 | 3

*Communisten en fascisten*
En om een punt te maken gebruiken die graag sprookjes.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 12-07-19 | 22:10

De optie auto-tegelen?

Canis.bonus.es | 12-07-19 | 22:25

Zou deze eminente hoogleraar weleens Exodus 20:4 hebben gelezen en begrepen vraag ik me af.
Exodus 20:4 "Du sollst dir kein Bildnis noch irgend ein Gleichnis machen, weder
des, das oben im Himmel, noch des, das unten auf Erden, oder des,
das im Wasser unter der Erde ist." (Luther vertaling). Een klein tekstje met grote gevolgen.

kindapaas | 13-07-19 | 00:16

Het is een tekenfilm! Het is niet echt!

HerrSaffie | 12-07-19 | 21:58 | 3

Dat weet iedereen. Alleen, zoals met alles, moeten er altijd mensen zijn die over elk willekeurig en irrelevant onderwerp huilie huilie moeten doen. En ja... Utrecht en universiteit; hoe links wil je het hebben?

halfvolle glas | 12-07-19 | 22:16

Dat weet iedereen. Alleen, zoals met alles, moeten er altijd mensen zijn die over elk willekeurig en irrelevant onderwerp huilie huilie moeten doen. En ja... Utrecht en universiteit; hoe links wil je het hebben?

halfvolle glas | 12-07-19 | 22:16

@halfvolle glas | 12-07-19 | 22:16: waaaat? Het is niet echt, zit ik te huilen om al die dode dieren zitten ze me in de maling te nemen.

jan huppeldepup | 13-07-19 | 00:33

Als ik de definitie van fascisme opzoek, dan is dat: "een extreme vorm van autoritair nationalisme en is antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal, antiparlementair en anti-intellectueel. (..) Eén partij of persoon heeft alle macht."

Aha. Ik snap al waar die pseudo-intellectueel de gedachte vandaan haalt dat de Lion King fascistisch is. Immers 1 persoon (n dit geval dier) heeft alle macht. En dat is zonder het stuk gelezen te hebben, maar naar mijn vermoeden komt zijn schrijfsel daarop neer.

Als die man er echt zo over denkt, zal hij alle leidinggevenden, managers en CEO's waar hij in zijn leven voor gewerkt heeft, ook wel fascisten vinden. Immers 1 persoon (leidinggevende) die alle macht heeft? Tsssssk. Eigenlijk is dan de hele maatschappij fascistisch.

Maar even zonder gekheid: afvoeren naar paviljoen 3 die man. Laat hem daar maar orakelen over het einde van de wereld, fascisme in The Lion King en de verborgen duivel in Nijntje. Daar wordt hij mild behandeld en accepteert iedereen zijn waandenkbeelden als horende bij zijn ziektebeeld. Daar mag hij af en toe een zelfgeschreven stukje voordragen als vermaak voor de rest van de inrichting.
En zijn publiek daar zal er hetzelfde van vinden als wij: onbegrijpelijke prietpraat.

Braboblanke | 12-07-19 | 21:58 | 6

Hij lult over fascisme en de alinea erop start ie met een fascistoïde daad? Dus daar spiegel ik dan even een spreukwoordje bij. That's all, dacht ik.

Shareholder II | 12-07-19 | 22:52

@Braboblanke: Ja leuk geprobeerd. Ik heb niet gesteld dat die man geestelijk ziek is.. dus waarom moet ik dit gaan beargumenteren dat ie gezond is? Grapjas.
Ik maak gewoon een opmerking over wat jij zegt, niet wat de prof zegt. Ik vond het artikel aardig en herkenbaar. Toen ik het las gister (en daar al een comment aan wijdde) wist ik helemaal niets over linkse uni's en gevaarlijke idioten en zo, die daar doceren. Ik begrijp ook niet goed waarom Spartacus daar nou weer intellectueel overheen moest. Het zal wel.

Shareholder II | 12-07-19 | 23:01

De reden dat ik vind dat ie naar paviljoen 3 moet, is dat ik ernstig twijfel aan zijn mentale toestand. En mensen die dit soort onzin verkondigen, eindigden vroeger niet zelden in een gesticht. Waar ongeveer gebeurde wat ik omschreef. Verder ben ik benieuwd waarom de stelling dat iemand geestelijk gestoord is, een fascistoïde daad is.

Braboblanke | 13-07-19 | 08:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Heeft iemand de man al ingelicht over het bestaan van de film "300"?

omanders | 12-07-19 | 21:57 | 1

Ja, is allang gebeurd.

Shareholder II | 12-07-19 | 22:05

Simba erwache! *manmanman*

Hollende_Kleurling | 12-07-19 | 21:57 | 1

Ja, zo heb ik een keer naar de na gesingroniseerde versie van Dirty Harry gezien. ‘ Dreckige Ben’ proberen te kijken. Niet te doen voor je lachspieren.

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 22:30

10 Disneyfilms bekijken zal meer resultaat geven dan 100 inburgeringscursussen.

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:55 | 4

@Shareholder II | 12-07-19 | 22:17:
Weerleg mijn stelling.
Oh, en verklaar ook even dat 'sneue trol.'

Mr_Natural | 12-07-19 | 22:52

@Mr_Natural: Omdat je imo eigenlijk opzwepend refereert aan het achterliggende thema (het fascisme). Maar ik heb er de kracht niet voor momenteel. Ik corrigeer mezelf en ik geef je gelijk in je "stelling".

Shareholder II | 12-07-19 | 23:23

@Shareholder II | 12-07-19 | 23:23:
Hartje & kus.

Mr_Natural | 12-07-19 | 23:30
▼ 1 antwoord verborgen

Fascisme. Moet je eens een Lion king met democratie maken. Dat wordt echt een kötfilm.

sjef-van-iekel | 12-07-19 | 21:51 | 1

Democratie is het ware sprookje...

Canis.bonus.es | 12-07-19 | 22:31

De grootste idioten werken tegenwoordig bij de universiteit. Lekker op je kamertje rare ideeën bedenken en die dan de wereld inslingeren.

Cor Netto | 12-07-19 | 21:50

Die linksen beginnen echt gevaarlijke trekjes te krijgen.

Mart6037 | 12-07-19 | 21:48 | 1

Beginnen? Honderd miljoen doden met dank aan het communisme in de afgelopen eeuw noem ik geen begin meer.

nobele wilde | 12-07-19 | 22:30

Als je de Lion King al fascistisch vindt, wat vind je dan wel niet van de Koran of de Bijbel.

decaliter | 12-07-19 | 21:48 | 4

Deuteronomium 20:16-17 bijvoorbeeld

Canis.bonus.es | 12-07-19 | 21:58

@Canis.bonus.es | 12-07-19 | 21:58:
Tja, het was volgens de Statenvertaling verbanning: lees oprotten, maar ik denk dat het minder mild was; echter de Hettieten waren net zoals de Aboriginals menseneters. De laatstgenoemden vraten overigens de echte bewoners op. Serieus.

toetssteen | 12-07-19 | 23:03

Daar werd de basis gelegd inderdaad, goed punt. Mozes 1 t/m 5 met name.

kindapaas | 13-07-19 | 00:25
▼ 1 antwoord verborgen

Als je er maanden over nadenkt zal Peppie en Kokkie ook wel fascistisch zijn. Wat een gelul allemaal, ga eens iets uitvinden als "wetenschapper", een medicijn tegen kanker of zo.

sprietatoom | 12-07-19 | 21:47 | 5

Dat is geen wetenschapper maar een ouwehoer die er voor betaald wordt.

tragic1911 | 12-07-19 | 22:16

Pepi en Kokkie waren toch homos, die niet mochten trouwen of was dat Swiebertje met de Burgemeester? Ik weet het allemaal niet meer.

jan huppeldepup | 13-07-19 | 00:35

@jan huppeldepup | 13-07-19 | 00:35:

Nee dat was Kuifje met zijn sugar daddy kapitein Hadock.

Gulliver | 13-07-19 | 06:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Onze uni’s zijn vergeven van links liberaal tuig. Ik huil om de toekomst van onze jeugd.

nerugaer | 12-07-19 | 21:46

Na alles is liefde en alles is familie volgend jaar alles is fascisme in de bios?

HenkvdMast | 12-07-19 | 21:46

Weer een SJW kneus van een prof die denkt dat hiërarchie de schuld van de menselijke sociologie is.

Het is evolutie debiel!

Trans_Fimmermans | 12-07-19 | 21:45

Jezus. Dat lijkt wel de jaren '80, toen elke sociologische wetenschapper er lol in had om de goorste Freudiaanse sex te "ontdekken" in onschuldige kindersprookjes. Dit is simpelweg de nieuwste "wetenschappelijke" zeikhobby, mensen. Gewoon doorlopen, gaat vanzelf weer over....

zef732 | 12-07-19 | 21:40

Nou ik vond het een grappig en raak artikel in de Washington Post.

Shareholder II | 12-07-19 | 21:40 | 1

Dat zegt meer dan genoeg.

Gulliver | 12-07-19 | 21:44

Zijn er in de Disney-sprookjeswereld eigenlijk wel bindende referenda? Vast niet. Thierry zeg er wat van!

JTKDM | 12-07-19 | 21:39

Had laatst een prettige conversatie met een sociaal democraat van de oude stempel. Een echte! Maar op enig moment, zoals dat schijnbaar altijd moet, begon ook hij over dat het FvD heel dicht tegen het fascisme aanschuurt. Ben er niet op ingegaan, heb niet eens gevraagd naar zijn motivering. Het zal. Oprechte en aardige man verder hoor, maar ik ben fascismemoe. Care, doei en toedels

Hollende_Kleurling | 12-07-19 | 21:39 | 4

Begrijpelijk, ook meegemaakt, ik vroeg de persoon dit te onderbouwen en met voorbeelden, bewijzen te komen van het vermeende fascisme van de FvD. Niets dan stilte volgde.

thephysicist | 12-07-19 | 22:00

Misschien nog even voor de duidelijkheid: we hadden het *niet* over politiek.
En toch, en toch. Goed, ik ga nog even wat marcheren op Disneymuziek.

Hollende_Kleurling | 12-07-19 | 22:06

@thephysicist | 12-07-19 | 22:00: FVD heeft niets met het Italiaanse Fascisme van doen en is meer gestoeld op het Duitse Nationaal Socialisme.

the Jackdawn | 12-07-19 | 22:19
▼ 1 antwoord verborgen

De Leeuwenkoning is een kinderfilm die volwassenen zoals ik ook graag kijken omdat het de waarden van het leven bevat, gevoelens. Universele waarden.
Overigens is het archetypische landschap weer zo'n geestvernauwende hokjesduiding van alle onverklaarbare krochten van de menselijke geest -individueel en collectief-. Terwijl het veel en veel simpeler is: de grote natuur bepaalt de balans tussen dichotomisch lijkende dualiteiten. Wij mensen zijn niet in staat om te bepalen welke schalen welke dualiteiten op welk moment hebben; simpelweg omdat wij zelf onze eigen tijd leven en elke minuut het geheel der dingen alweer verandert. Sterker nog: we beleven niet eens dezelfde tijd, laat staan betekenis, balans of zingeving. Wij -de gehele mensheid- zijn die zingeving voor de grotere natuur, en daardoor is elk mens even machteloos en geen mens in staat te begrijpen wat mensen in groepen en groepsgedrag wel of niet bedoelen. Zeker niet wanneer zaken niet in het hier-en-nu plaatsvinden; de omissie van kennis is het verdergaan van de tijd. Individuatie is niets meer dan de luxe hebben om in plaats van louter fysiek te leven, ook ruimte te hebben om geestelijk te ontwikkelen.
Vandaar dat dit soort dronken aardbei-gelul -genaamd propaganda- over entertainment ook niet zoveel voorkomt in culturen waar mensen nog 5km moeten lopen om water te halen, om vervolgens de zojuist geslachte magere koe te fileren, al hurkend voor hun met stront beklede plaggenhut.
Ach ja, de mensheid leert het vanzelf: je leeft en je gaat dood. Leer daarmee leven, en je bent gelukkig. Het is echt allemaal niet zo moeilijk. Tijd voor de Nederlandse Leeuwenkoning straks. Even weer lekker die Belgen fascistisch uitlachen - met hun zwijn en stokstaartje. En keihard meezingen, hakuna matata.
Dat mag ik, want ik ben maar een simpele ziel zonder racist.

Toos Doos | 12-07-19 | 21:37 | 8

Wat een simpel aardbei gelul is dit :) Waar haal je die onzin vandaan? Disney?

Shareholder II | 12-07-19 | 21:49

@Shareholder II | 12-07-19 | 21:49:
Disney, Jobs, Gordon, you love them or you hate them.

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:53

Jullie snappen er echt geen flikker van :-) Bart heeft verkeerd gegokt.

Shareholder II | 12-07-19 | 21:58
▼ 5 antwoorden verborgen

En the circle of life van de rocketman is die ook fascistisch?

lingo star | 12-07-19 | 21:34

Misschien gaat the lion king over the circle of life met diertjes in de voedselketen die elkander opeten. Maar blijkbaar had ik daar als kind diepe staatsrechtelijke problematiek in moeten zien.

GroetenVanUrk | 12-07-19 | 21:33

Een aantal jaar geleden werd de volledige Utrechtse subfaculteit Astronomie opgedoekt. Een paar eeuw aan onderzoek en historie weg met een pennestreek, vanwege bezuinigingen.

Maar deze minkukel hebben ze dus wel gehouden.

Was getekend, iemand die in Utrecht gepromoveerd is in een echte wetenschap.

quantumcollider | 12-07-19 | 21:32 | 6

Een blunder van jewelste, die beslissing.

Deflatiemonster | 12-07-19 | 23:02

En dat projecteer jij op de professor en hij is een minkukel? Omdat politici (waarop jij stemt?) domme bezuinigingen bleven doorvoeren? En je uni ging maar weer es overstag? Nee dan sublimeer je lekker academisch, doctor.

Shareholder II | 13-07-19 | 00:34

@Shareholder II | 13-07-19 | 00:34: Maar nu neem je aan wat quantumcollider gestemd heeft.

Deflatiemonster | 13-07-19 | 01:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgende halte: De Bijbel.

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:32 | 4

@Gulliver | 12-07-19 | 21:45:
Narcist, seriemoordenaar, heilige, hoer, minister president, Clinton, noem maar op.

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Eten of gegeten worden, dat is de natuur. Daar verandert geen duffe professor iets aan. Washington Post is ook maar een Fake-news krantje volgens sommige kenners.

sprietatoom | 12-07-19 | 21:32

De jaren 2010-2020:
-alles en iedereen is gekwetst;
-overal is wel een racistisch danwel fascistisch element in te ontdekken;
-ben je een minderheid dan word je opgehemeld en ben je een held;
-klimaatgedram;
-stem je rechts dan ben je xenofoob of islamofoob;
En de eindconclusie is: de hardwerkende belasting betaler mag al deze stront betalen.

Dr_antonickx | 12-07-19 | 21:31

Is hij niet in de war met Ilsa de wolvin?

Gulliver | 12-07-19 | 21:30 | 4

Die serie van Ilsa heb ik met rode oortjes bekeken

lingo star | 12-07-19 | 21:33

@lingo star | 12-07-19 | 21:33:
'In Kamp nr. 9 worden meisjes opgeleid om dienst te doen in Duitse veldbordelen. Nymfomane kampcommandante Ilsa gebruikt ondertussen mannelijke dwangarbeiders voor haar sadistische seksspelletjes.' Is die ook van Disney?

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben vorig jaar Pasen in Scheveningen geweest om de voorstelling in het Afas theater te zien, met mijn jonge kinderen. Overnachtingen erbij. Hebben het prachtig gehad, Viel me op dat er bijzonder weinig blanke mensen in de voorstelling zaten, heb ik al eens eerder hier gezegd. Maar ben ik nu blijkbaar, naast racist, ook in een fascist? Er komt namelijk een bioscoopfilm uit d.d. 17 juli, ik wil dan wel graag even weten wat voor kleding ik aan moet als ik daar met mijn kinderen heen gaan, wat ze heel graag willen. En ik ga doen.

GKJP | 12-07-19 | 21:30 | 2

Bruin overhemd met rode armband.
Keppeltjes zijn niet toegestaan.

Gulliver | 12-07-19 | 21:32

@Gulliver | 12-07-19 | 21:32:

Keppeltje heb ik, maar dan in natuurlijke vorm, ik wordt ouder. Maar ja, een lege schuur heeft ook geen dak nodig.

GKJP | 12-07-19 | 21:37

(..) the hyenas blatantly symbolize racist and anti-Semitic stereotypes of “verminous” groups that form an inherent threat to society.

Jezus, wat een ongelooflijk geouwehoer zeg.

Thoth | 12-07-19 | 21:30

Absolute monarchieën kunnen echt niet meer. Alle boven het sprookjesvolk gestelde sprookjesprinsessen zijn Marie-Antoinettes die onder de guillotine moeten. Ca ira!

JTKDM | 12-07-19 | 21:27 | 1

Ja. Je hebt gelijk @spartacus. Maar dit is preken voor de parochie. En we (we!) kunnen er nog zoveel tegeninbrengen, maar er is een geloofsgemeenschap die dit niet kan inzien. Omdat hun hersenen and ‘gewired’ zijn. Never the twain shall meet. Dus ja, je hebt gelijk, en nee, dat gaan ze nooit zien. Mijn sombere voorspelling is dat de een de andere gaat onderdrukken, of de ander de een. Hoe dan ook: dit religieus conflict heeft een gewelddadige toekomst.

Alexis de T. | 12-07-19 | 21:27

Typisch sociale media gedrag.

Zorg ervoor dat jij als eerste politiek-correcte linkse eikel iets “schokkends” over een (inter)nationaal bekend fenomeen kunt “onthullen”, hoe onzinnig en vergezocht ook, zet woorden als “racisme”, fascisme” en “kleur” in je stuk en je bent gegarandeerd een mediahype. En daarmee de meest deugende aap bovenop de apenrots.

De echte hyena’s in dit spel zijn dit soort linkse eikels, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en - elkaar vliegen afvangend - werkelijk alles aan doen om maar toonaangevend (hahaha!) “opinion leader” te kunnen worden (en blijven).

Ook fascisme.
Ziezo.

Kompromat | 12-07-19 | 21:26

Ik word hier zo ontzettend moe van.
Waarom mogen dit type idioten nog doceren?

Flentyx | 12-07-19 | 21:25 | 2

Omdat idioterie niet per se een universitaire loopbaan in de weg staat.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 12-07-19 | 21:31

Omdat jij wat beters te doen had. We moeten dan toch iéts he..

Shareholder II | 13-07-19 | 00:37

Ik zal wel oud zijn. Maar in mijn tijd zag je dit soort films als gewoon leuk vermaak zonder er ook maar iets meer van te vinden dan alleen een tekenfilm.

Rotterdammert1965 | 12-07-19 | 21:24 | 4

@Mr_Natural | 12-07-19 | 21:28: nee, die dingen zijn niet veranderd. Er zijn alleen wat grotere groepen mafklappers dan vroegah, en je vindt ze vooral bij linksdraaiende lieden.

Pierke Pierlala | 12-07-19 | 21:42

@Pierke Pierlala | 12-07-19 | 21:42:
Vroeger waren er nog veel meer mafklappers, we wisten er toen alleen beter mee om te gaan.

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:45

@Mr_Natural | 12-07-19 | 21:28: Met deze opmerking diskwalificeer je jezelf volledig, vind ik. Of stijllozer gezegd : Hulde. Want je geeft met jezelf een mooi voorbeeld van Disney's verwoestende werking :-)

Shareholder II | 13-07-19 | 00:05
▼ 1 antwoord verborgen

knap bezopen doorgedraaid stukje verwisseling van biologie en sociologie. zijn bul per direct door de shredder aub.

horsteknots | 12-07-19 | 21:23

Ze weten van gekkigheid niet meer waar ze het fascisme moeten zoeken.

Gulliver | 12-07-19 | 21:23

De Washington Post... Een soort Amerikaanse Volkskrant zegmaar.

VanBukkem | 12-07-19 | 21:22 | 3

Nee, de Washington Post is formeel staatspropaganda. Niets meer en niets minder.

van heinde en verre | 12-07-19 | 21:25

@van heinde en verre | 12-07-19 | 21:25:

Daarom vallen ze Trump elke dag aan ?

sprietatoom | 12-07-19 | 21:40

@van heinde en verre
correctie: deep state propaganda.

VanBukkem | 12-07-19 | 22:28

Er moeten nog heel wat van deze types op non actief gesteld worden om weer een normale samenleving te krijgen......

Tee Of Cup | 12-07-19 | 21:20

De tekenfilm “The Roadrunner” is dierenmishandeling. Doe er wat aan!

Dr_antonickx | 12-07-19 | 21:19

Nou dan maar zombies, kwets je niemand mee.

RdeFriesch | 12-07-19 | 21:18

fascisme is al een geuzenterm geworden. bedankt liberalen. Ich bin ein Fascist en dan niet zo'n Kennedy slap broodje maar vrij liks ( bedank dominee youtu.be/28SBBrOn29I

larie | 12-07-19 | 21:17 | 1

Ich bin ein Berliner.

Dr_antonickx | 12-07-19 | 21:20

Hahahaha, dit sprookje is koren op de molen van een volstrekt achterlijke en extreem linkse professor. Hoe krijgt hij het voor elkaar om dit riool stuk op papier te krijgen?
Maar ook de vraag, wie luistert naar deze waanzin daar in Utrecht?

lanexx | 12-07-19 | 21:16

Disney is de koning van de karikatuur. Disney legt alle culturen bloot, Indianen, Afrikanen, Mexicanen, Chinezen, Arabieren maar vooral Blanken (met Hoofdletter).
Want wie zet hij het meest voor paal? Niet de zwarte muis, nee, de zwarte muis is bedachtzaam en intelligent. De witte eend is de sukkel. Grote bek, ongenuanceerd, opvliegend en uiteindelijk altijd de loser.
Wat als Mickey wit was geweest en Donald zwart?

Mr_Natural | 12-07-19 | 21:15

Bij " universiteit docent dr. Dan Hassler-Forest Media Studies uni Utrecht" ben ik opgehouden met lezen. Ik ga me tijd niet besteden aan lappen tekst van een alfa en nog wel van ene dr in de "Media Studies", wat dat ook mag betekenen.

thephysicist | 12-07-19 | 21:15 | 1

"me" moet natuurlijk "mijn" zijn

thephysicist | 12-07-19 | 21:18

Natuur is fascisme.

squadra | 12-07-19 | 21:13 | 2

Ja daar zit wel wat in: De sterkste vreet anderen en troepen jagen op zwakkeren. Maar natuurlijk zijn mensen geen beesten!?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 12-07-19 | 21:26

@Jan-Joris-Jaap-Joop: Dat is niet wat fascisme betekent. Maar goed.

Natuur is harmonie. Fascisme verstoort harmonie.

Shareholder II | 13-07-19 | 00:22

En sneeuwwitje is een hoer.

frank4444 | 12-07-19 | 21:09 | 2

Doornroosje ook. Eindelijk is er het bewijs.

squadra | 12-07-19 | 21:15

Die houdt van een gangbang

Rotterdammert1965 | 12-07-19 | 21:26

Dit is natuurlijk allemaal superirritant gelul. We krijgen er ook steeds meer van.

Maar Trump zal zo weer winnen. Mooi.

polgroningen | 12-07-19 | 21:07

als de hyena verwijst naar de criminele immigrant die uitgezet moet worden, dan slaat Disney hier de spijker op zijn kop. verjaag de spotteraar, en de rust zal wederkeren.

etwaboy | 12-07-19 | 21:07

Dan Hassler-Forest heeft een Engelse naam, ziet er uit als een Amerikaanse missionaris www.uu.nl/medewerkers/RestApi/Public/... , ging van Amsterdam naar Utrecht via the John Adams Institute, EYE Film Museum, Felix Meritis, Spui25, De Rode Hoed en College Club en haalt nu de Washington Post.
Ooit waren we bang voor de Russen en de Duitsers ook. Daarna kwamen de Moslims. Maar mischien zijn we al lang bezet en spreekt onze onderdrukker geen Arabisch, noch Duits of Russisch?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 12-07-19 | 21:06 | 1

Amerikaanse vader, Nederlandse moeder. Gewoon in Nederland opgegroeid. Wel missionaris van de Moreel Superieuren.

Grachus | 12-07-19 | 23:09

Wie koopt er in godsnaam een krant waar dit soort 4 vwo broddelwerkjes in staan?

Frans Laarmans | 12-07-19 | 21:03

Dan maakt zich op Twitter onsterfelijk belachelijk:
twitter.com/danhf/status/104105653834...
"THE LION KING gaat over niks anders dan white supremacy, homofobie en vrouwenhaat. Maar verder is het natuurlijk een héérlijke film!"

Schoorsteenveger | 12-07-19 | 21:03

Wat wordt het volgende project van die meneer Haspelaar-Lorvest? Een analyse van Jip en Janneke als fascistisch, seksistisch en racistisch verhaal?

MAD1950 | 12-07-19 | 21:02 | 1

Frozen & brainfreeze

Canis.bonus.es | 12-07-19 | 21:11

Wow GS, hij gaat diep deze keer....

Canis.bonus.es | 12-07-19 | 21:02

ziek van geest die lui

langzullenweleven | 12-07-19 | 21:01

Ach ja, wisten wij wel hoeveel (partijen) GS fans voor fascist of racist uitmaken?
Linksmenschen, alle migranten, Russische trollen, de overheid enz enz.
Een loos begrip, waarde-loos geworden door het misbruik.

snapal | 12-07-19 | 20:59

Mij interesseert het bijna geen drol meer, maar merk wel dat de grootste racisten de mensen zijn die werkelijk overal ras of huidkleur aanhangen.
Die mensen drammen en drammen net zo lang, totdat zelfs de meest meegaande persoon een hekel aan ze krijgt.
En daar zit meteen het hele probleem.
My 2 Cents

Het leven is zwaar | 12-07-19 | 20:56

Nou mooi, de volgende keer als ik met de (aanstaande) kleinkinderen naar de bios ben geweest, zal ik onder het genot van een milkshake een journalclub starten om met hen dit soort essays over Herr Disney te bespreken.

Deflatiemonster | 12-07-19 | 20:54

Vergeet niet, dit soort lui geeft les aan uw kinderen.
Mijn advies, laat uw kinderen een vak leren. Lasser, elektricien of schipper.
Kans dat ze nog een betere boterham verdien ook als ze het slim aanpakken.

nietvaneergister | 12-07-19 | 20:53

Daar houden die links gekkies toch van, fascisme? Het is een aan het marxisme gelieerde stroming

SicSeb | 12-07-19 | 20:51 | 1

Het probleem van linksgekkies is dat ze niet van SF houden, ik ken er tenminste niet één.

Mr_Natural | 12-07-19 | 20:53

Er komt een tijd dat we de leeuw niet meer "de koning der dieren" mogen noemen, en we onze oranjevrouwen ook geen "leeuwinnen" meer mogen noemen. Dan zal onze kindertjes verteld worden dat een kakkerlak even mooi, krachtig, moedig en sterk is als een leeuw, gewoon, omdat dat moet van de gedachtenpolitie. Dat is dan dankzij de fascismisering van onze samenleving, bedoeld om alle tegenstellingen die een algehele nivellering in de weg staan als het Grote Kwaad af te schilderen, te veroordelen en uit de weg te ruimen. De samenleving als één grote safe space, dat is het doel.
Helden zijn, zo vindt Dan, bij voorbaat verdacht, gewoon omdat ze bijzonder zijn. Dat is de grootste zonde, bijzonder zijn. Voor je het weet willen de anderen dat je een rol speelt en dringen ze je die rol op.
Ik vraag me af welke anderen Dan als een held beschouwen en hem zijn rol laten spelen. Ik denk dat ik het weet.

Schoorsteenveger | 12-07-19 | 20:51

The Lion King = Hamlet, dus Shakespeare is ook een fascist?

E-Burke | 12-07-19 | 20:51

Ja, zo kun je ook wel een autopsie plegen op Sneeuwwitje of Assepoester.

Conan de Rabarber | 12-07-19 | 20:49 | 1

#MeTooDoornroosje

Mr_Natural | 12-07-19 | 20:51

En Garfield? Hoe zit het daarmee?

Mark van Leeuwen | 12-07-19 | 20:48 | 1

Doe lasagnefascist?

Mr_Natural | 12-07-19 | 20:50

Een complex verhaal wat geen hout snijdt, want onderhuids is het een aanklacht tegen de natuur en biologie. Een soort voorbereider voor overlevenden dat wanneer de complete aarde wordt omgetoverd tot een zandbak, we eigenlijk weinig verloren hebben.

rmstock | 12-07-19 | 20:47

Fascisme, voor ieder wat wils, dat is het mooie eraan, van links tot rechts houdt iedereen er stiekem van.

smdyasc | 12-07-19 | 20:43 | 3

Vanbinnen is iedereen wit.
(Theo Maassen)

Mr_Natural | 12-07-19 | 20:45

Het zal maar je werk zijn om aan zulke onzin aandacht te besteden. Dat is pas erg.

Andrew Deen | 12-07-19 | 20:42 | 2

In het werkboek afgelopen week, hebben we het gehad over internet, trollen en reaguurders. Opdracht: plaats nu zelf een (kritische) post op een haatblog (bijvoorbeeld Geenstijl of The Post Online) en kijk naar de reacties. Print deze uit, en neem ze mee naar de volgende les. Daar bespreek je ze in je werkgroepje en met de docent.

Nee, jij bent lekker bezig met je werkboek.

RickTheDick | 12-07-19 | 21:00

Je zal maar zo weinig zinnigs te doen hebben met je leven dat je op dit soort onzin gaat reageren.

Gulliver | 12-07-19 | 21:49

Drugsgebruik. Duidelijk.

Statler en Waldorf | 12-07-19 | 20:42

Ach het is maar een alpha-"wetenschapper" .. een hogepriester in de linkse kerk.

ChatBot | 12-07-19 | 20:42

Het probleem met films van vandaag de dag is dat we er veeeeel te veel over nadenken, en er allerlei foute gedachten achter zoeken. En vervolgens worden we boos als een film géén boodschap heeft, want dat moet ook tegenwoordig. Gewoon kijken en genieten is er niet meer bij.

Muxje | 12-07-19 | 20:42 | 2

Als er b.v. een De Niro in meespeelt valt er ook niet te genieten. Linksacterende acteurs maken een film ook al onuitstaanbaar.

CalamityJane | 12-07-19 | 20:53

@CalamityJane: Linksacterend? Het is echt een obsessie he?

Rob blijft gewoon een gevierd acteur. Zoals Leon een lul is, maar geweldig schrijft. Deze slinkse voorbeelden zijn talloos en zeggen mij weinig. Kunst en kunstenaar scheid ik. Maar waarom dat niet achterwege laten inderdaad -en jezelf de halve wereld ontzeggen? Keuzes.

Shareholder II | 13-07-19 | 00:51

Woorden als "fascisme, racisme" enzovoorts worden tegenwoordig overal opgeplakt zoals het uitkomt.

Daarmee gaat de oorspronkelijke betekenis van deze woorden verloren.

Al dit labelen met termen als "fascisme" doet me denken aan de Middel eeuwen en de heksenvervolgingen. Toentertijd had je mensen die overal heksten zagen en daar jacht op maakten. Als een persoon een pukkel had zag de heksen jager er al een heks in.

Het artikel zegt meer over de denkwereld van Dan Hassler-Forest dan over fascisme en Lion King.

Swieberj | 12-07-19 | 20:39 | 5

@bisbisbis | 12-07-19 | 20:48: ehhhhhh......
En hoe zit het dan met de “fascis”, c.q de roedenbundel als symbool?

J-van-de-Bontekoe | 12-07-19 | 21:27

De heksenvervolgingen stammen niet uit de middeleeuwen, maar uit de tijd van renaissance.

HoogToontje | 12-07-19 | 22:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lijkt alsof de aap een welpje omhoog houd in de lucht maar ik zie een gestrekte rechterpoot!!

Repetitive Beats | 12-07-19 | 20:38 | 1

Hieb Seil.
E,n om een joris te voorkomen, de vertaling: hijs het zeil.

Frau_Ferkel | 12-07-19 | 20:55

Smurfen.
Dát zijn de echte fascisten.
Allemaal achter de Grote Smurf aan.
In hun uniformen.

Kapitein Sjaak Mus | 12-07-19 | 20:38 | 4

Plus een boze witte man, dat ook.

_washier | 12-07-19 | 21:34

@Gulliver | 12-07-19 | 21:42:

Dat zou iemand even in een reply naar die Hasselblad-Forest moeten sturen. Ik heb geen tweeter.

SDI | 12-07-19 | 23:07
▼ 1 antwoord verborgen

Gijs Staverman maakt al jaren reclame voor deze fascisten.
Bijna uitverkocht.
Er zijn nog kaarten, maar dan moet je aan kunnen tonen dat opa fout zat in de oorlog.

Ruimedenker | 12-07-19 | 20:37

Who cares.
Antifa, dat is pas fascisme.

Frau_Ferkel | 12-07-19 | 20:36

Hee, Spartacus, heeft Peterson je verleid om Jung te gaan lezen? Goed man!

Schoorsteenveger | 12-07-19 | 20:33 | 2

Jung? Dat was een lokomotievenfabriek. Wat heeft dat te doen?

hotnot | 12-07-19 | 20:42

@hotnot | 12-07-19 | 20:42:
Carl Jung is de grote held van Jordan Peterson. Archetypen in plaats van een gebiedende God.

Schoorsteenveger | 12-07-19 | 20:53

Laatst bij Pathé kwamen de kindertjes op zwarte laarzen naar buiten gemarcheerd.

Ruimedenker | 12-07-19 | 20:32 | 1

Lovely.
Het vaandel hoog, de rijen hecht gesloten.
De padvinderij zou voor alle kinderen verplicht moeten zijn.

Frau_Ferkel | 12-07-19 | 20:47

Het zegt vooral veel over de wereld in het hoofd van deze mafklapper.

azijnseikerT | 12-07-19 | 20:30

Typisch geval van fasistofobie.

de honden blaffen... | 12-07-19 | 20:29 | 1

de honden blaffen... | 12-07-19 | 20:29 |

En een zwaar geval van TVVTS.

Rammstein | 12-07-19 | 21:30

Oh, Please!
Ik ga hier niet eens meer over in discussie. Klaar mee. Bekijk het maar!

kotelet | 12-07-19 | 20:28 | 1

Het begint inderdaad te vervelen.

CalamityJane | 12-07-19 | 21:51

Jaja.... dat is zware kost rekels.

Pedronegro | 12-07-19 | 20:28 | 6

@Basil Fawlty | 12-07-19 | 22:56: Oh, die! Nee, dan ben ik nu weer helemaal bij. Ghehe

Pedronegro | 12-07-19 | 22:59
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken