Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

In 2050 staat heel Holland vol windturbines

We houden geen (zee)vogel meer over in Nederland

GROOTBEELD

Kaartje van Nederland uit het vorige week - welhaast stiekem - gepresenteerde rapport "Ontwerp Nationale Omgevingsvisie" (pdf). 132 pagina's bijkans ondoorgrondelijk ambtenarengeneuzel over Duurzaam Nederland in 2030-2050. Klik op ⬆ GROOTBEELD voor groot beeld & huiver.

Dat er grote windparken op zee aan zitten te komen, was reeds bekend. De kleine strakgele vlakjes zijn de bestaande windparken, de horizontaal gearceerde komen op zee, en de verticaal gearceerde parken komen (wellicht) op land. HUH WATTE? De hele Wieringermeer één groot windpark in 2030? Half Flevoland vol klimaatminaretten? De gansche Hondsrug van Emmen tot Grun mudjevol turbines? Goeree-Hatsikidee?

Oké, er staan al wat molentjes op voornoemde plekken (1, 2, 3) en het Windpark Afsluitdijk (brrrr) zit ook al in de planning. En ga er vanuit dat het er meer worden, gigantisch veel meer. Want die windmolens fokken als konijnen, en ze laten ook de hele familie nareizen.

Maar even serieus nu. Onderstaande tweet wiekt al een paar dagen op Twitter. Het grootste offshore windpark in de Ierse Zee zou verantwoordelijk zijn voor een ornithocide van ongekende proporties. Een slachting onder zeevogelpopulaties. Zeg maar een gigantische stalbrand, maar dan op zee.

En de groenmensen, dierengekkies & biodiversiteitszeloten doen er het zwijgen toe.

Social

Herring Gulls = Zilvermeeuw. European Shag = Kuifaalscholver. Razorbill = Alk.

Reaguursels

Inloggen

Ach, de procedure is nu zo onderhand wel bekend, toch? De betrokken regeringen tesamen met de fabrikanten plus andere belanghebbenden van die troep blijven tot in het einde der tijden alles bagatelliseren.

Intussen hebben ze bij het Klimafaat en andere clubs van linksche Soros-signatuur de vingers in de oren gepropt en gillen ze naar hun voeten starend het welbekende LALALALALALALALA.

En dus gaan eerst door het gewroet in de zeebodem om die krengen te plaatsen zo'n beetje alle vissen dood en leggen daarna natuurlijk ook de vogels het loodje omdat er geen eten meer voor ze is of ze zich gewoon tegen zo'n gedrocht te pletter vliegen.

Lang leve de linksche hap, sneeuwvlokjes, enforcer Antifa en ga zo nog maar een tijdje door. Klimaat? Milieu? Wat een graaiende giller!

De wal zal het schip wel weer keren, als het toch al te laat is natuurlijk, dat wel. Maar goed, de wal in de vorm van Solar Cycle 25 waarschijnlijk. Mij benieuwen wat ze dan weer verzinnen.

Hier, om dagelijks even te checken: sunspotwatch.com

Kinkfactor | 27-06-19 | 15:03 | 6

@Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 15:59: Het feit dat je je keus niet kunt onderbouwen, geeft mij meer het idee van 'ik heb een links vriendinnetje dus moet ik links zijn anders mag ik niet in haar katoenen onderbroekje'.

Datsun_Cherry | 27-06-19 | 17:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Wij in Canada produceren het meeste uranium ter wereld op 1 na.
Kernenergie is schoon en veilig. Mijn prijs is 11.85 cent (rond 6 euro cent) per Kwh, Totaal bij mijn verbruik een kleine 400 euro. Veel geluk met jullie windmolens.

Dageek | 27-06-19 | 14:46

Het energieprobleem is gewoon technisch oplosbaar met wat we nu hebben en weten:

1. Bouw 5 moderne kerncentrales voor de basis behoefte.
2. Zet windmolens op zee.
3. Zet zonnecellen op land, daken zijn reeds voldoende.
4. Geen bio-gas en die onzin: het is een energiesigaar uit eigen doos.
5. Minder vlees eten, de helft is reeds voldoende

CO2 probleem opgelost, duurzame energie een feit. Voordelen:
1. Geen CO2.
2. Semi-duurzame energie
3. Geen gezeik met Ajatollahs en Sheiks.

De problemen zijn uitsluitend van ideologische aard:
1. Links schijt onterecht voor kernenergie.
2. Rechts zanikt onterecht over alles, behalve kernenergie.

Afval van kernenergie is weinig en goed op te slaan. Ja, mogelijk lang, maar wat is je bestaanshorizon als je niks doet? Dan is er sowieso geen mens meer over die zich druk *kan* maken over kernafval. De keten is geheel co2 neutraal te maken, als alle opgewekte energie niet-fossiel is. dat is technisch haalbaar.

Dus eerlijk gezegd, waar zit het grote probleem? Tussen de oortjes.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 14:40 | 17

@jos verstoppen | 27-06-19 | 19:39:
Beste Jos.

Als heel veel slimmerikken, niet gewoon gelovigen maar wetenschappers (geen idee of je weet wat het verschil is met een religie, maar google er eens naar) beweren dat co2 de driver van global warming is, waarom zou jij daar dan zomaar niks van willen geloven? Het mag natuurlijk, maar het ziet er nogal dommig uit. NBeetje zoals Thierry Baudet maar wat uit zijn mondje blaat. Maar deat is ook geen wetenschapper maar een gepromoveerde jurist., En dat is geen wetenschap maar opinie. Anders had ie wel iets anders gestudeerd. Een echte studie.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 19:56

Een opgedrongen religie dus..

Ik ben niet van religie, en zeker niet als het opgedrongen wordt..

killRoy1982 | 27-06-19 | 20:55
▼ 14 antwoorden verborgen

Mede reaguurders. Verlaat het zinkende schip genaamd " Nederland"

Dutch_Viscount | 27-06-19 | 12:36

Zo pleegt de linkse kerk genocide op de rechtse meeuwen.

Z1emen | 27-06-19 | 12:34

En het onderhoudt?

Allemaal elektrische boten en dergelijke, want tegen die tijd mag er niets meer op fossiel draaien?

Mijn God, bouw gewoon een nucleaire centrale, misschien wel meer en zorg dat je stroom genoeg hebt voor heel Europa..

Ik bedoel, het klimaat is toch zoo belangrijk??

Kernenergie is 0 % c02 uitstoot, en het afval is in vergelijking van vroeger bijna niets meer omdat die centrales dat zelf opvreten..

Maar goed, lekker kneuterig geld verslinden.

Geld wat naar subsidie gevoerde onderneming gaat die kunstmatig levend worden gehouden..

En niet te vergeten een nieuwe gasleiding vanuit Rusland, want dat moet de onbetrouwbaarheid van wind en zonne energie opvangen..

killRoy1982 | 27-06-19 | 12:16 | 5

@The Exorcist | 27-06-19 | 13:27:
Vanuit de linkse - kerk (jaja) hoor je nogal eens het argument dat kernenergie niet co2 neutraal kan zijn omdat de winning en opwekking fossiel gebeurt. Ja, logisch, als je de rest van die keten fossiel houdt. Maar waarom kan winning en opwerking niet electrsich gebeuren? Die transitie is daarna een kwestie van tijd en dan is de hele keten, winning, opwerking, vervoer, afbraak etc etc, co2-neutraal.

Bovendien schijten ze op links allemaal in de broek voor "straling". Meestal hebben ze totaal geen idee, want de helft denkt ook dat GSM-straling kanker geeft en zo, maar echt, straling is een totaal overdreven risico. Die zwevers staan er nooit bij stil dat een stukje natuursteen ook straling geeft en je kruipruimte een enorme straaldoos is.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 13:56

@The Exorcist | 27-06-19 | 13:27:
Nee hoor. Je kunt gebruikte brandstofstaven weer opwerken en hergebruiken en wat er dan overblijft in glas gieten en in diepe mijnen opslaan. Gebeurt niks mee.

Stormageddon | 27-06-19 | 14:22

Bruinkool heeft meer doden op zijn geweten dan kernenergie dat heeft..

Toch vind een land als Duitsland dat kerncentrales gesloten moeten worden en er opnieuw bruinkool gewonnen moet worden om dat verlies op te vangen..

Want ja, klimaat religie..

killRoy1982 | 27-06-19 | 21:00
▼ 2 antwoorden verborgen

gaan we weer ... het onzinnige gevecht tegen windmolens..... en dan het argument dat enkel wordt aangehaald door mensen met dyscalculie en geen gevoel voor ironie.
Ik snap de aversie tegen gutmenschen, die deel ik ook, maar al die verbale incontinentie hier in de comments over vogels en bijtjes... Alle windmolens in nederland passen op 2 vierkante km. dat is pak em beet de efteling.. oh en 100.000 tot 300.000 egels worden omgezet tot road pizza per jaar in NL... dat was nooit een issue, en nu zeur je om bijtjes...

geenjagergeenneeger | 27-06-19 | 12:13 | 8

Alle windmolens op 2 vierkante kilometer betekent dat geen van die molens elektriciteit kan produceren. Er is een minimale afstand tussen de molens nodig om de kunnen renderen. En het is nog erger naar mate je de molens hoger maakt. Dan moet de afstand tussen de molens expjntentioneel toenemen. 2x zo hoog = 4x de onderlinge afstand.
Het probleem is dat je de joules/m2 niet kan verhogen door meer en hogere windmolens te bouwen.
www.theengineer.co.uk/wind-turbines-n...
Dat is het hele punt bij windmolens: de opbrengst per m2 is veel te laag om significante hoeveelheden stroom te kunnen leveren, zodat je voor een klein deel van je energievoorziening ofwel het hele land moet volzetten of het halve continentaal plat van de Noordzee. En hoe verder in zee, hoe hoger de bouw en onderhoudskosten, terwijl de opwekkingscapaciteit natuurkundig gelimiteerd is, door de wet van Betz. Het is gewoon hopeloos inefficiënt, duur en krankzinnig. En lelijk. Nadelig voor ecosystemen. Ze maken herrie en constante slagschaduwen als ze draaien, alsof je constant een stroboscoop in je woonkamer hebt.
Michael Limburg legt het verder uit.
www.youtube.com/watch?v=N-0Md4WSe-g

Stormageddon | 27-06-19 | 14:20

Als het om mensjes ging zou u er vast wel moeite mee hebben. Wie bent u om zo over medeschepselen te oordelen.

CalamityJane | 27-06-19 | 14:31
▼ 5 antwoorden verborgen

En nu gewoon even wat stevige cijfers over windenergie:
www.pnas.org/content/109/39/15679

Quote:
"Thus, there is no fundamental barrier to obtaining half (approximately 5.75 TW) or several times the world’s all-purpose power from wind in a 2030 clean-energy economy."

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 11:19 | 3
-weggejorist-
Remus McMillan | 27-06-19 | 12:04

@Remus McMillan | 27-06-19 | 12:04:
LEES het dan gewoon.
Zelfs daar ben je te beroerd voor.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 13:47

Wordt nergens gesproken over de kosten en wat een kilowattuur dan uiteindelijk kost voor de eindverbruiker. Dat het gemiddeld genomen over de gehele aarde, en zelfs in specifieke regio’s, per jaar genoeg waait voor de gemiddelde jaarlijkse vraag naar elektriciteit, dat is het punt helemaal niet. Het punt is wat het kost. Uiteindelijk. Inclusief bouw, onderhoud, ontmanteling, vervanging, plan- en economische schade, opslagmethoden (want het waait nooit gelijktijdig met de vraag.)
Zet je de sommetjes met de dollars/euro’s erbij dan kan het gewoon nooit uit.

Stormageddon | 27-06-19 | 17:24

In 2050 staat NL door zeespiegelstijging en geldgebrek wegens te weinig belasting ontvangsten om de dijken te onderhouden (iedere NL-er met een opleiding is geëmigreerd) onder water en is de rest van de bevolking verhuisd naar Duitsland. NL bestaat dan niet meer en is ingelijfd bij Duitsland.
Dus de Duitsers mogen die windmolens dan plaatsen en onderhouden die hebben toch geld genoeg.

johnelec | 27-06-19 | 10:48

Straks insectenplagen en bijbehorende ziekten omdat er geem vogels meer zijn om ze op te eten

pga | 27-06-19 | 10:23 | 1

Er gaan ook miljarden insecten naar de tyfus door deze shredders. En dan huiliehuilie omdat er geen bloemetjes meer bevrucht worden. Och, wat is de gutmensch toch deugend bezig.

Ronnie uit Helmond | 27-06-19 | 10:38

Twee jaar geleden al 70.000 dode vogels door de molens in NL, dat gaat dan een veelvoud worden.

Ko Ranzig | 27-06-19 | 09:53 | 15

@Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 13:48:
Ja. Dat is de oplossing. Katten wegdoen.
Jij gelooft in het sprookje van Groene Energie.
De argumenten die jij te berde brengt zijn onderdeel van de WC-eend brigade. Ik geloof dat onze enige weg Kern Energie is.
De rest is een verdien model voor de Links dragende kweepeer.
Want wanneer je zo bang bent voor het klimaat, bereidt je dan voor op de apocalypse. Verhoog dijken, verstevig fundamenten.
Daar heb je veel meer aan... want de natuur stop je niet met een co2 reducerende maatregel die vooral veel kost en nagenoeg {0.0000007) niets opleverd.

Remus McMillan | 27-06-19 | 16:02

@Remus McMillan | 27-06-19 | 16:02:
Kernenergie kan ik met je meegaan.

CO2 niet. Het is gewoon erg onverstandig om net te doen alsof al die slimme mensen die op grond van mag je toch aannemen tamelijk stevige wetenschap hebben geoordeeld dat co2 opwarming gaat geven, ongelijk hebben. Om dan met je vingers in je oren tralalalala te gaan roepen. Ook al bestaat de kans dat het niet waar is allemaal, wat ben je dan toch een enorme drol als blijkt dat ze TOCH gelijk hadden over 20 jaar en je zit met een kapotte hothouse-runaway aarde.

Dan is het namelijk game over. Je kunt dus koppig je gelijk volhouden maar alleen al puur speltheoretisch is dat een stupide benadering als je me toestaat.

Even de verschillende routes, gegeven de kans dat co2 wel niet ellende geeft op 50/50:

1. Je doet niks. kans op enorme ellende 50%
2. je doet er wat aan: kans op enorme ellende 0.

In beide gevallen verlies je het gemak van fossiel en heb je veel geld betaald aan duurzaam. In het ene geval is dat je verlies, want je had nog 80 jaar kunnen door stoken op fossiel. Daarna moet je echter toch iets anders verzinnen. In het tweede geval is je geld terecht uitgegeven. Dus no sweat.

Alle paden leiden uiteindelijk naar veel geld uitgeven aan energietransitie. Of nu, of over 100 jaar. In geval je ten onrechte co2 als ongevaarlijk bestempelde, ben je echter in grote ellende beland.

Speltheoretisch gezien is dus ALTIJD de omschakeling naar duurzaam verstandiger.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 16:18

@Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 16:18:
Ik ben tegen fossiele brandstoffen. Punt.
Liefst zo snel mogelijk er van af.
Die 50% sorry maar dat maak jij ervan.
'groen' is een ordinair verdienmodel, voorbeelden te over. Van 'grijze' kool tot uitstoot-certificaten er wordt verschrikkelijk mee gesjoemeld.
De roverheid gebruikt het louter om belasting te heffen, en daarbij gaan redelijkheid en haalbaarheid uit het raam.
Want waarom is alles wat goed is voor het milieu zo slecht voor mijn portemonnee?
Plus de zgn wetenschappers praten hun eigen portemonnee ook gewoon vol.
De grap is dat ze net doen of binnen de klimaat bubbel het kapitalisme ineens niet meer bestaat.. En wie betaalt die bepaalt, simpel.
Neen. Driewerf neen.
Of Kernerngie.. Of niets.. De rest is gewoon zakkenvullerij...

Remus McMillan | 27-06-19 | 16:50
▼ 12 antwoorden verborgen

Kunnen we die ondingen niet andersom gebruiken? Als het warm is aanzetten ter verkoeling?

priwax | 27-06-19 | 09:27


Nou, bedankt namens Zuid-Holland. Ik begrijp dat de solidariteit en het 'wij-gevoel' hier ophouden? ;-)

MickeyGouda | 27-06-19 | 08:49 | reageer

Solidariteit ? Ik dacht dat Holland wel genoeg van Drenthe, Groningen en Friesland had geprofiteerd. Magnesium, zout, olie en gas brachten Holland jaarlijks enkele tientallen miljarden Euro"s. Asielzoekers en windmolens worden ook maar gedumpt in de overige provincies van Nederland. Zo dat moest ik even kwijt. Solidariteit : laat me niet lachen.

Nerderlander | 27-06-19 | 09:27

De graaf heeft het rapport gedownload en eens doorgebladerd. En wat zie ik tot mijn grote verbazing. Een aantal foto's met daarop vrijwel 100% blanken. Nergens kom ik getinten of gekleurde mensen tegen. Er staat een foto in dit rapport over de mensen van de steden en dan zie ik alleen maar blanken die aan het ontspannen zijn. De ambtenaren zijn helemaal van het padje af. Zij hebben totaal geen beeld van de realiteit en als je dit dus niet hebt, moet ik dan de inhoud van dit rapport dan ook als geloofwaardig beschouwen? Nederland wordt bestuurd door waanzinnigen. Eerst groot geblunderd door met multicultureel Nederland te maken, daarna door nep-vluchtelingen toe te laten en zelfs jihadi's niet te vervolgen en in de toekomst door heel het land in de armoede te drukken. Maar Thierry Baudet, die is pas erg, toch ??!!

Graaf Monte Cristo | 27-06-19 | 09:19 | 1

Maar zo willen dat het er uit ziet in 2050.
Nog een hoop werk te doen dus.

Kaas de Vies | 27-06-19 | 10:00

Dan moet volgens de klimaatdoelen nogeen groot deel van NL bedekt worden met zonnepanelen zodat land en zee echt compleet steriel worden gemaakt, en nog een constante herrie van warmtepompen overal. En mensen die niets meer weten want alles draait om perceptie, en het wordt het zoiets wereld als in David Lynch zijn film ''Eraserhead''.

Papierversnipperaar | 27-06-19 | 09:18

Sinds waneer leverd een windmolen meer op dan hij in werkelijkheid kost
Dat is dus zonder subsidie...

zoefff3 | 27-06-19 | 09:07 | 5

Hopelijk is er in het bouwen van windmolenparken ook een clausule van opruimen opgenomen,of krijgen we toestanden zoals in Amerika waar enkele veroudere windmolenparken uit jaren 80 staan weg te roesten en eigenaar van die parken failliet is en nu de vraag wie gaat dit opruimen betalen wat in de miljarden dollars gaat lopen! Waarom niet inzetten op kernenergie met 0 CO2 uitstoot? Dan hoeven we de Noordzee niet te vervuilen met voor elke windmolen 30 meter lange stalen buis met beton die de zeebodem ingeramd moet worden! Gaat ten koste van het zeeleven van platvissen,bruinvissen,zeehonden,walvissen die door de herrie die de molens maken totaal de weg kwijt raken bij walvissen en bruinvissen raakt hun systeem van navigatie in de war,dan al die mooie zeevolgels die tot gehakt gemaakt worden kortom we laten een mooie bende achter voor ons nageslacht heren Klaver en Jetten!

T.Fortgens3041 | 27-06-19 | 09:24

@T.Fortgens3041 | 27-06-19 | 09:24: De linkse machthebbers zijn te dom om kernenergie te snappen en het woord mag niet eens uitgesproken worden laat staan dat men het serieus wil onderzoeken / overwegen dus dat komt er voorlopig niet.

johnelec | 27-06-19 | 10:53

Kerncentrales en we halen in 1 klap alle c02 doelen..

En het is nog goedkoper ook!

killRoy1982 | 27-06-19 | 12:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Stop de diefstal van het vakantiegeld

van Dam | 27-06-19 | 08:51

meeuwen genocide. maar hey alles voor de natuur en het milieu, en de diertjes natuurlijk...... oh wacht.

ikworstelengadouchen | 27-06-19 | 08:49

Ik hoop dat er flink veel geplaatst gaan worden in Holland en niet in het overige deel van Nederland. Holland wonen ook de meeste mensen dus is het ook eerlijk dat daar de meeste windturbines geplaatst gaan worden.

Nerderlander | 27-06-19 | 08:36 | 8

@Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 10:20:
1 gelijk qua klimaat
2 idem eu
3 idem migratie
4 broodnodig
5 samenwerking gezocht binnen samenstelling electoraat van 2 laatste verkiezingen maar buitengesloten op oneigenlijke gronden.

Jij kunt beter niet janken want de dagen van het kartel zijn geteld. het duurt niet lang meer voordat de klimaat hoax als zodanig breed aanvaard wordt -mensen houden nu eenmaal van hun centjes en zijn daarom uiteindelijk geneigd toch te luisteren naar de andere kant, hoe hardvochtig de MSM dit ook probeert te verijdelen- en daarop zullen ook andere misstanden bloot komen te liggen met hopelijk MH17 voorop. En roep nu AUB aluhoedje, want dan post ik een heel leuk linkje voor je, en dat mag jij voor mij dan weerleggen. Het wachtwoord is dus 'aluhoedje', afgesproken?

jos verstoppen | 27-06-19 | 11:32

@jos verstoppen | 27-06-19 | 11:32:
ja Jos. Droom lekker verder. Je klaagsnorren-partij zal nooit meer dan 20% stemmen trekken, puur en alleen omdat geen enkel constructief beleid te maken is met eeuwige zeiksnorren. De meeste kiezers weten dat echt wel.

De "klimaathoax" zal zich ten volle openbaren de komende 15 jaar, dan valt er ook voor de diehard klimaat-ontkenners niks meer te ontkennen. Hoewel, sommige gelovigen zijn nooit te corrigeren, zlker niet de complot-religieuzen, zoals jij. Maar je kunt altijd nog moslim worden, die hebben een kant en klaar pakketje levensregels voor je. Wel vroeg opstaan voor je gebedje.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 13:50

@Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 13:50: Geen aluhoedje? Jammer.

Wil jij me graag even uitleggen hoe de CO2 een probleem is? Simpele vraag. Leuk dat je mij een dromer noemt, maar kom dan maar met de wetenschap. Kom!

jos verstoppen | 27-06-19 | 15:58
▼ 5 antwoorden verborgen

In 1894 han je in Londen de zogenaamde paardenmest- crisis de krant The Times schreef toen"Over vijftig jaar zal iedere straat in Londen begraven zijn in 2,5 meter mest. " Net toen de situatie onhoudbaar leek, werden de gemotoriseerde bussen en taxi’s geïntroduceerd, waardoor binnen een decennium vrijwel alle paarden van straat waren verdwenen. De laatste paardenbus stopte in 1911. Hebben wij zo weinig vertrouwen in onze huidige wetenschapers en uitvinders?

peter van dijk1186 | 27-06-19 | 08:35 | 2

Denk je echt dat dit over het oplossen van een probleem is? We weten dat er geen klimaatprobleem is dat wordt veroorzaakt door mensen. We weten ook dat de economie zoals die is geconstrueerd niet deugt en eindig is en we aan de grenzen daarvan zijn aanbeland. Wat hier gebeurt is het opkrikken van die economie die zo heilig is maar wel op sterven na dood. Dat is ook de reden waarom iedere wetenschapper die er over gaat en aantoont dat de mens niet debet is aan het klimaat (en dat zijn dus de allermeeste wetenschappers) angstvallig wordt doodgezwegen. It's about the money stupid!

https://youtu.be/ofXQdl1FDGk

Is al een heel oud filmpje en sindsdien heeft de tijd niet stilgestaan. Desondanks is et nog steeds actueel maar vooral ook glashelder.

jos verstoppen | 27-06-19 | 08:40

Kom ik zojuist vers van de pers een prachtig filmpje tegen bij de buren.

https://www.dumpert.nl/mediabase/7709209/54036a79/check_mijn_enorme_boot_.html

Die oplegger met boot is onze economie. De oplegger dat zijn wij, de boot dat zijn degenen die alles voor ons bepalen. Je ziet glashelder waarom zo angstvallig wordt geprobeerd de economie op de huidige draaiende te houden, maar piepend en krakend komt er uiteindelijk een eind aan.

De enige manier nog om niet uiteindelijk om te vallen is die overbodig veel te grote boot kleiner te maken. Maar dat is dus het probleem, daarvor moet een aan overbodige luxe gewend geraakte bestuur ' elite' plaats maken en inleveren, maar kennelijk is dat geen optie.

Zo eenvoudig is het.

jos verstoppen | 27-06-19 | 09:23

Ik vind windmolens mooi, maar wel op enige afstand. Kaartje toont niks in my backyard, dus lekker mee doorgaan!

Azijnist | 27-06-19 | 08:31

Plus en daarnaast zijn die dingen gewoon heel lelijk.

Mammeloe | 27-06-19 | 08:14

Alles wat de politiek aanraakt verandert in stof, as, hogere belastingen en een verdienmodel voor vriendjes.

pomodorus | 27-06-19 | 08:10

Windparken kunnen worden uitgerust met sensoren die grote troepen vogels detecteren en zichzelf dientengevolge uitschakelen tot 'de kust veilig is'. www.dtbird.com

Droppot_dk | 27-06-19 | 08:05 | 2

Voor Borssele zit er ook zo'n systeem op.

RandyBiel | 27-06-19 | 08:59

@RandyBiel | 27-06-19 | 08:59: idd, dus ik begrijp de hele ophef niet zo. Als onze regering het nou in het pakket zou opnemen als 'regel' dan zijn alle natuurliefhebbers ook blij :)

Droppot_dk | 27-06-19 | 10:12

Zoals gewoonlijk ga ik bij berichten van de olie lobby groep gwpf op zoek naar de bron. Deze is manxbirdlife.im/wp-content/uploads/201...

Wat blijkt, het woord windmolen komt niet voor in dat onderzoek. De gwpf plaatst een bericht van Jason Endfield die journalist is en op zijn webpage schrijft dat hij tegen windmolens is. Die Jason Endfield legt de link tussen vogelsterfte en windmolens zonder dat hij het onderzocht heeft. Als Jason Endfield nou bioloog was geweest en daadwerkelijk vogelsterfte door windmolens had onderzocht zou ik hem al serieuzer nemen. Maar nee, niets van dat alles, een journalist die een verband legt tussen 2 gebeurtenissen zonder enige onderbouwing of onderzoek te hebben uitgevoerd. Is ook niet nodig als je tegen windmolens bent want dan is propaganda belangrijker dan fact finding.

stekkel | 27-06-19 | 07:58 | 2

Zijn 15 pagina's van de 95?

Rest In Privacy | 27-06-19 | 08:03

Zelf een bio-diversiteiter, sta ik volledig achter bovenstaande aanpak. Hulde!

naxapinu | 27-06-19 | 10:34
-weggejorist-
Fantabulosa | 27-06-19 | 07:53 | 3

Gewoon stickers met een afbeelding van een roofvogels op de wieken plakken. De vogels denken dan: oh-oh, een roofvogel, wegblijven daar.

kweethetooknietbeter | 27-06-19 | 07:53

2050 - er komen langzamerhand een hoop plannen die mijn reaguurdersleven zouden kunnen overstijgen... confronterend topic.

de Voorzittert | 27-06-19 | 07:51 | 6

@MickeyGouda | 27-06-19 | 08:01:
Misschien is sociaal econoom toch op fact finding mission gegaan in een echte bananenrepubliek? Of is hij verhuisd naar Hongarije, naar een internetluwe zone.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 08:21

@Earl_of_Doncaster | 27-06-19 | 08:25:

Dan toch maar de theorie van Beste_Landgenoten: @sociaal econoom die in een naadloos gecoördineerd tropenoutfitje veldwerk is gaan doen.

MickeyGouda | 27-06-19 | 08:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar gelukkig komen de voorspellingen van 'deskundologen' over langere tijd nooit uit. Gewoon omdat ze niet weten wat de toekomst aan ontwikkelingen gaat brengen. Men gaat altijd uit van de huidige stand van de techniek en die trekt men 30 jaar de toekomst in.
Kijk maar eens terug wat men 30 jaar geleden over nu voorspelden, niets, maar dan ook helemaal niets is uitgekomen.
Misschien dat wij over 30 jaar terugkijken op die ouderwetse lachwekkende windmolens en is er een hele nieuwe, nu nog onbekende, techniek uitgevonden, waarmee we dan energie kunnen opwekken.En kijken we lachwekkend naar die windmolens, hoe hebben we dat ooit kunnen verzinnen.

Robbie..... | 27-06-19 | 07:47 | 3

Om de kans hierop te maximaliseren zou de TU Eindhoven serieus moeten overwegen om alleen het beste van het beste te recruteren, zonder sekseonderscheid.

MickeyGouda | 27-06-19 | 07:55

Pff. Dank je. Zo ver was ik in mn afschuw nog niet eens. We zullen reëel vast voor moeten gaan betalen, maar hé, daar gaat het uiteindelijk om, geld, het liefst ons geld.

Muuke | 27-06-19 | 08:00

Duidelijk stuk die NOVI. Geeft een goed beeld van de opgave waar wij als Nederland voor staan.

Wij passen ons aan aan het klimaat. De vogels dienen zich aan ons aan te passen (en het klimaat). Oftewel aanpassen of sterven. Leuker kunnen we het niet maken.

SamV | 27-06-19 | 07:36

De wind die vanaf zee komt bevat straks microscopische deeltjes meeuw, spreeuw, zeearend en onderhoudsmonteur. Tegen het risico voor ziektes wordt reeds een vaccin ontwikkeld. De bible-belt wordt overkapt met zonnepanelen.

bolletje kaas. | 27-06-19 | 07:10

Nederland anno 2050:
Overal Windturbines ipv Hollandse Windmolens, Blauwe Zonneceldaken en
10 verschillende Afvalcontainers voor de deur.

Roosx | 27-06-19 | 07:02

Volgens de guardian komt het door de opwarming van de aarde dat Pieter de elfstedentocht moest zwemmen en niet kon schaatsen, want dat kon vroeger altijd in juni. Want vroeger kon je elk jaar een elfstedentocht schaatsen en als we nu geen windmolens plaatsen dan dan dan... Heeft er natuurlijk niets mee te maken dat er vroeger 2000 man meededen en er 4 kwamen kijken en er nu 100.000 man, 18 camera hummers en een miljoen toeschouwers op dat ijs moeten. Daar hebben we met zijn allen wel wat vogels voor over!

www.theguardian.com/world/2019/jun/24...

Lucifer | 27-06-19 | 07:01 | 5

Trouwens, misschien kan Maarten wel helemaal niet schaatsen.

Muuke | 27-06-19 | 08:10

Misschien weet the Guardian niet dat er in juni weinig ijs ligt in Friesland?

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 08:23

Lucifer,
+1, Hilarisch!

Datgingniegoed | 27-06-19 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
drs.Nee | 27-06-19 | 06:46 | 2

We vieren ieder jaar onze bevrijding, maar we worden langzaam opnieuw onderdrukt en beroofd van onze vrijheid door de klimaatterroristen en fascisten.

Ronnie uit Helmond | 27-06-19 | 06:29

Op dat kabel- en (buis)leidingkaartje staan alleen de vloeistoftransportleidingen die in handen van de overheid zijn. Private buistransportinfrastructuur staat er niet op. Zo gaat er langs Puttershoek een enkele leiding die medio jaren 60 door Shell Pernis is aangelegd naar Shell Moerdijk.De leiding is nog in bedrijf, ruim 25 jaar geleden werd de leiding aan de Kromme Elleboog bij dreinagewerk geraakt en flink beschadigd. Loodvrije benzine schoot zowat 25 meter de lucht in, vlak langs een hoogspanningsmast uit het netwerk dat in geel ook daar passeert. Niemand raakte gewond. Maar waarom staan die private buisleidingen niet vermeld dan, iemand...?

F. von Zeikhoven | 27-06-19 | 06:17 | 1

Niet alle GIS kaartjes verwerkt blijkbaar. Zal wel een andere laag zijn die niet is geselecteerd

-=PyP=- | 27-06-19 | 09:37

Nu rukt ook nog eens de Pieterman op in de Noordzee.
Blijf op het strand, ga niet lopend, zonder laarzen, de zee in.
www.google.com/url?sa=t&rct=j&...

Jan Dribbel | 27-06-19 | 03:05 | 5

Pietermannen zijn zo lang ik mij kan heugen een vertrouwd verschijnsel aan de Bretonse kust. Omdat het water helder is, kun je ze parallel aan de vloedlijn zien zwemmen. Badgasten gaan desondanks blootvoets het water in, want een steek is weliswaar bijzonder onprettig, maar kan worden behandeld met een vacuümpomp dan wel met een scheutje azijn.

MickeyGouda | 27-06-19 | 07:44

@drs.Nee | 27-06-19 | 06:26: Gisteren op de radio: invasieve muggen uit tropische landen zijn hier ook vanwege de klimaatverandering. Ineens komen die beestjes hier helemaal niet met lelijke bamboeplanten mee natuurlijk. Lekker liegen, helemaal hip.

Poesmobiel | 27-06-19 | 08:03

@Poesmobiel | 27-06-19 | 08:03:

De Aziatische hoornaar, de vleesetende wesp, een incidentele bananenspin ... allemaal hier vanwege de klimaatverandering hoor, Poesmobiel! ;-)

MickeyGouda | 27-06-19 | 08:34
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
chicago river | 27-06-19 | 01:52 | 2

We hebben zo ongelooflijk veel gas onder Groningen zitten en dan gaan we tijdens de overbrugging naar mooie waterstof of thoriumcentrales, windmolens neerplempen. Ik noem dat ronduit dom en voor de bühne.

Willem_Oltmans | 27-06-19 | 01:22 | 7

Thorium zou ik helemaal voor zijn, als het niet zo was - helaas - dat de techniek daarvan nog lang niet werkt. Er wordt iets te rooskleurig gedaan over de realisatie ervan. Technisch zijn er nog vele (en heel erg dure) hobbels te nemen. Waarom niet inzetten op de nieuwste "gewone" kernreactoren? Zet er 5 neer in dit land en je energieprobleem is opgelost.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 08:26

Paar kilometer de aarde in boren en je stuit op 1000 graden.

joppo0 | 27-06-19 | 08:44

Kun jij je voorstellen dat er mensen zijn die in Frankrijk op vakantie gaan in een gebied met windmolens om zich er vervolgens aan te gaan ergeren aan de windmolens.

the Jackdawn | 27-06-19 | 14:14
▼ 4 antwoorden verborgen

<Uit mijn hoofd> De meeste smaken in NL zijn 5 Volt, gelijkgericht voor je IPhone, 12 Volt uit je loodaccu om je auto te starten, 230 Volt gdraaide stroom, voor de Mieles, 380 Volt (driefase ingewikkled verhaal), voor de dure ovens, 10.000 Volt over drie aluminium aders naar de wijken toe, 220.000 of 380.000 Volt door de Hoogspanningsmasten waardoor de koeien hoofdpijn krijgen….wellicht is de technologie veranderd, maar zo is het ooit bedacht…

hetgingperongeluk | 27-06-19 | 01:16 | 8

@Willem_Oltmans | 27-06-19 | 01:48:

Volgend? Momenteel worden HP masten vervangen die dienst deden sinds 1934!! Utopisten en realiteit, water en vuur.

Bezorgde_Burger | 27-06-19 | 02:47

Het voltage is het probleem niet. In geval van wisselstroom is dat zelfs redelijk straffeloos op ieder gewenst niveau te brengen. Het probleem zit 'm in de ampères, of beter: het instantaan vermogen (Watt). Op het moment dat jij een lamp of een waterkoker aanzet, of de pomp van de koelkast slaat aan, dan moet dat vermogen ergens op een ingang aangeboden worden. Indien je die stroom van een aggregaat krijgt kun je dat ook horen aan het geluid van de motor die dan meer arbeid moet verrichten. Windmolens en zonnepanelen doen dat precies andersom, die wekken vermogen op wanneer de omstandigheden daartoe geschikt zijn, ongeacht of daar een afnemer voor bestaat. Deze vorm van energieopwekking is daardoor totaal ongeschikt voor wat het energienet moet doen. En het is echt moeten, want als mijn koeling het drie dagen niet doet omdat het niet waait dan doen de maden zelf van binnenuit de deur open.

Pierre Tombal | 27-06-19 | 10:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Een natie die zich druk maakt om een paar dooie muizen bij een aquaduct in Friesland zal zich toch ook wel bekommeren om een massale slachting van vogels zou je denken. Het ergste zal echter zijn dat het microklimaat in NL gaat veranderen. Hete droge zomers en koude winters.

watazooi | 27-06-19 | 00:38 | 1

Homo Sapiens versus Homo Ludens? Waar kan ik mijn pecunia laten groeien door op verstand te gokken?

Bezorgde_Burger | 27-06-19 | 01:08

Honk Honk

erasmus1000 | 27-06-19 | 00:34 | 2

Honk honk. Erasmus. Lof der Zotheid. A clowns world.

Van Urk | 27-06-19 | 00:39

U overtreft uzelf.

Jan Dribbel | 27-06-19 | 00:52

Vroeger, als iemand niet goed bij zijn verstand was, zei men: "hij loopt met molentjes".

de honden blaffen... | 27-06-19 | 00:12 | 3

Was het niet: klap van de molenwiek?

Bezorgde_Burger | 27-06-19 | 00:38

Ik zei ooit iets meer dan een jaar lang : die is beroeps geworden.

Shareholder II | 27-06-19 | 00:52

Tekenend was dat je vroeger in Leeuwarden een energiebedrijf had met een windmolen op het dak. Dat ding werkte niet naar behoren, waarop ze toen al gauw besloten hadden om het op stroom te laten ronddraaien.

mozaard | 27-06-19 | 00:05

Keuzestress... of we blijven leuren met de Russen voor gas en de Saoedieërs voor hun olie of we offeren wat onsmakelijke vliegende kippen op voor goedkope energie buiten beeld. Vissen mogen we er toch al niet meer. En als we dan toch bezig zijn: bouw er meteen ff een vliegveld.

Slabak | 26-06-19 | 23:58 | 10

@Bezorgde_Burger | 27-06-19 | 00:58: waarschijnlijk vrij kort. Genetisch te veel verschillend, wordt afgestoten. Ook daarom is de culturele verdunning een slecht idee.

Frau Merkel | 27-06-19 | 06:48

@datgingniegoed: waar laten we de wieken van de windmolens over twintig jaar. Die dingen krijgen haarscheurtjes en raken dus onbruikbaar. Recyclen kan niet want laminaat en zo dus wat doen we ermee? Opslaan? Shredderen? Hoe dan ook hou je daar meer afval aan over dan aan kernenergieafval. Best wel cynisch, niet?

borgmonster | 27-06-19 | 10:50
▼ 7 antwoorden verborgen

En ga ervan uit dat” is het! Het is niet “en ga er vanuit dat”.

borgmonster | 26-06-19 | 23:57

Als er straks 12 miljard rondlopen,waarvan 22 miljoen hier,weten ze de oplossing.
Dat die pijnlijk is en onbespreekbaar maakt niks meer uit.
Dan is het pas echt te laat!

pejoar | 26-06-19 | 23:52 | 1

daar heeft de natuur wel oplossingen voor, en anders de boven-ons-gestelden.

Pimp my Voortuin | 27-06-19 | 01:42

Ja, eh, hallo. Wat heppu nou liever dan? Schijtende zeemeeuwen die stikken in ons plastic soup op zee of gewoon wat graties energie derbij? Zo ongeveer zal de gedachtegang zijn. Nadenken over de ontmanteling/onderhoud over 50 jaar zit er trouwens vrees ik ook niet bij, of de visie daarop zal beperkt zijn tot "das dan weer mooi voor de werkgelegenheid." (lees: wie dan leeft dan zorgt)

mozaard | 26-06-19 | 23:48 | 4

Vergeet de 250ltr aan gearbox olie niet. Die houd het niet 50 jaar uit hoor en die molen zelf ook niet.

Datgingniegoed | 27-06-19 | 00:09

Wind wordt straks weg geconcurreerd. Vaar je daar lekker naar je windpark, om nog es op tig meter hoogte de zaak in te smeren of te vervangen.
Terwijl de gigawatts langs een andere kant bijna gratis binnen komen. Maar ach. En dan vele wijze kabinetsbesluiten later zetten ze de boel maar uit, en blijft het achter als een ouwe mijn?

Shareholder II | 27-06-19 | 00:40

@Shareholder II | 27-06-19 | 00:40: er wordt op dit moment zo veel gasvelden gevonden, terwijl men de vraag probeert te onderdrukken, dat u wel eens gelijk kunt hebben. Gas wordt poep-goedkoop.

Pimp my Voortuin | 27-06-19 | 01:44
▼ 1 antwoord verborgen

Geen plaats meer voor de visser. Maar ach, wat maakt het uit, zo'n gezond natuurproduct? Voedsel komt toch tegenwoordig uit de fabriek.

Van Urk | 26-06-19 | 23:47 | 10

@Muxje | 27-06-19 | 00:36: Dat klopt, Nederland was niet alert genoeg. De tussentijdse resultaten en de al definitieve resultaten gaven allen groen licht. Er was een Nederlandse oplossing voor een Nederlands probleem. De Europese Commissie had de puls reeds willen toestaan in de nieuwe visserijregels. Toen pats boem was er BLOOM. Ngo met succesvolle last-minute lobby die het Parlement en de Raad aan haar zijde wist te scharen, en welke tegen het voorstel stemden. En dat stemmen ging niet zozeer om wel of geen beschikbare onderzoeken, maar op basis van een verkeerde voorstelling van zaken door BLOOM.

Van Urk | 27-06-19 | 00:50

@Van Urk | 27-06-19 | 00:35:
Oh ok, Ik dacht dat met deze methode ook meer vis werd gevangen.
Dus minder pulsen of minder “ hard” pulsen is ook geen oplossing?
Nou, daar zijn we weer mooi klaar mee dan.

Datgingniegoed | 27-06-19 | 01:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Het projec top dat kaartje, lijkt me een geweldig ding als afstudeeronderwerp voor de universiteit. Wie doet het? Daarna prettige baan bij de Rijksoverheid tot je pensioen!

Ikbeneenzelfbouwer | 26-06-19 | 23:41 | 1

Totdat iemand voorstelt om ze toch maar gewoon in friesland te planten. Daar waait het ook, voor minder. En die nox koeien moeten toch ooit naar binnen? Dus het land ligt daar maar te liggen. Kan zomaar alle kanten op, wil ik maar zeggen. Een superstorm op het Kanaal (Hiemstra voorspelt ze) die ons windparkje lam legt? Zijn (straks) toch veel effectievere methoden voor. Maar wat doet het ertoe met deze regering.. wat interesseert politici dat nou? Die hebben hele andere belangen.

Shareholder II | 26-06-19 | 23:59

Het gaat niet om energie, het gaat om toename in entropie. En dan is de vergelijking dus recyclings-energie zoals zonne -en windenergie (die energie IS al een keer geemitteerd) en energie dij vrijkomt uit door supernova's gemaakt e atoomkernen (kernenergie) gauw klaar. Maar daarover een ander keer meer, lezers.

skoftig | 26-06-19 | 23:31 | 3

Entrophy isn't what it used to be..

Shareholder II | 26-06-19 | 23:40

@Skoftig,
Mjah nou, Ik kijk liever op m’n maand afrekening en of die energie nou geemiteerd is al dan niet uit supernova’s zal mij aan mijn anus oxideren, zolang het maand bedrag maar hetzelfde blijft.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 23:50

De Hoofdwetten der Thermodynamica zijn, door het doel heiligt de middelen wetenschappers met een hypotheek, per dogma geplaatst op de <B>Index librorum prohibitorum<B/>. Klimaatreligie is niet complex, lafhartig opportunisme of intellectuele tekortkomingen zijn per <B>Okham's Razor</B> een afdoende verklaring. De wortels van de religie zijn te vinden in het falen van het reële Marxisme in de USSR en een gefrustreerde poging van <B>succes is vermoeiend a.k.a liever lui dan moe<B/> parasieten hernieuwd te parasiteren.

Bezorgde_Burger | 27-06-19 | 00:36

Maar goed, wanneer de mens zelfs reclame maakt voor het graven van kuilen in Afrika zodat het daar dan op wonderbaarlijke wijze weer gaat regenen, is het helemaal niet zo erg dat de betreffende diersoort uitsterft.
Mamma Aarde heeft gewoon een puike reset nodig.
Dan kan vanaf niveau kakkerlak weer een poging worden gedaan om er echt iets moois van te maken.
Duurt een tijdje, maar dan heb je ook wat.

Jackanders | 26-06-19 | 23:31

Windmolens is schijnduurzaamheid. Co2 is een grondstof, die moet je circulair gezien hergebruiken. Je kan er namelijk brandstof van maken. Investeer dus zodat deze technologie schaalbaar wordt, dan ben je pas problemen aan het oplossen.

Binnenbaan | 26-06-19 | 23:30 | 2

Co2 als brandstof. Yeah right. co2 is een product van verbranding, wil je daar brandstof van maken dan moet je daar dus weer evenveel energie inpompen. Dat is een sigaar uit eigen doos, een kat uit eigen zak.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 08:31

Ga maar ff googlen, men is verder dan je denkt.

Binnenbaan | 27-06-19 | 12:32

Duurzaamheid wordt al net zo’n schijtwoord als verbinden.

BozePaarseMan | 26-06-19 | 23:19 | 6

@skoftig | 26-06-19 | 23:39:
Afkomstig uit de UN Global Goals, zie bv www.globalgoals.org. De UN bevinden zich formeel in de USA maar als je hun charter bekijkt lijkt het wel alsof je de statuten van de Soviet Unie voor je neus hebt (niet geheel toevallig overigens).
Éen van de goals is "Freedom for Girls" (even scrollen). Je vraagt je echt af wat die mensen bezielt als je het wervende clipje bekijkt. Waar en van wie leren deze huppelende meisjes van kleur zo te dansen kun je je afvragen. Als je zelf zoiets publiceert op je jijbuis kanaal krijg je problemen.

kindapaas | 27-06-19 | 04:58

"Diversiteit" is er ook een!

Ronnie uit Helmond | 27-06-19 | 06:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik geniet als ik lees hoe ze elkaar gek maken met allerlei verzinsels.

botbot | 26-06-19 | 23:16 | 6

@Wasbakplasser | 26-06-19 | 23:47:
Gewoon een kwestie van lezen, de meeste oplossingen zijn briljant te noemen, daar komt een gewone sterveling niet op.

botbot | 26-06-19 | 23:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo, dat is big money, en wij gaan dat betalen.

jos verstoppen | 26-06-19 | 23:15 | 2

Dit topic sluit goed aan bij de vorige. Wij gaan zo afschuwelijk veel betalen voor energie straks, Terwijl het voorbeeld dat wij najagen al bij de oosterburen is te bewonderen. Ze betalen op bepaalde momenten om hun energie weg te kunnen sluizen. Hetzelfde als bij immigratie. Het zou me de reedt roesten. Als we willen dat dit land naar de Fillistijnen gaat. Wie ben ik dan?

azijnseikerT | 26-06-19 | 23:31

Zo ver komt het niet. Simpelweg omdat het wordt ingehaald. En dan moet ik de eerste politicus nog zien die er het zoveelste stapeltje windgeld in wil weggooien. Terwijl er dan betere middelen zijn. Roverheid doet bewust dom en irritant.

Shareholder II | 26-06-19 | 23:36

Huh, Flevoland vol met windmolens? ik dacht dat dat door de Groene Khmer werd gereserveerd als knekelveld voor degenen die niet instemmen met deze ideeen.

skoftig | 26-06-19 | 23:12 | 1

Flevoland staat nu al vol met die dingen. Over de Stichtse Brug de provincie inrijdend tel je er zo al 200. Onvoorstelbaar... bah.

borgmonster | 27-06-19 | 00:03

Ik ben groenmens, dierengekkie, biodiversiteitszeloot en ecoloog. Ik zeg u; deze windmolenwaanzin gaat ons niet redden. a. roep de groei van de wereldbevolking een halt toe en b. doe iets wezenlijks tegen de versnippering van natuurlijke habitat; waar deze windmolenmanie ook weer een typisch voorbeeld van is. Misschien maakt de natuur en daarmee de mensheid dan nog een kans.

suscrofa | 26-06-19 | 23:05 | 7

@katwijkse kuil | 26-06-19 | 23:21:
Onze linkse partijen zijn niet links (doe de kindapaas neplinkstest© en verbaas jezelf) en ze doen ook niet wat ze in hun partijprogramma's beloven. Het zijn bedriegers; de gevolgen van hun bedrog moet je niet de kiezers verwijten maar de poliiek zelf en hun propagandamachine!

kindapaas | 27-06-19 | 05:12

Ik ben voor efficient omgaan met natural resources, maar dan gebaseerd op kennis en feiten. In mijn optiek opereert de overheid haaks hierop.

Ronnie uit Helmond | 27-06-19 | 06:37
-weggejorist-
katwijkse kuil | 27-06-19 | 18:20
▼ 4 antwoorden verborgen

1) Ophouden met vliegvakanties;
2) Vrouwen weer achter het aanrecht, en versoepeling ontslagrecht terugdraaien zodat gezinnen kunnen gaan wonen in de plaats waar vader op de fiets naar zijn werk gaat;
3) Eet lokale groenten van het seizoen, dus geen Zuid-Amerikaanse ananas of Ethiopische spercieboontjes;
4) Halveer je dagelijkse portie vlees.

Zo simpel kan het zijn.

Ivoren Toren | 26-06-19 | 23:04 | 5

@katwijkse kuil | 26-06-19 | 23:29:
Ik ook, met dit verschil dat ik tegenwoordig veel verder vlieg, omdat daar de meeste landen zijn waar ik me extra rijk voel tov de lokale bevolking. Dit geeft een extra kick tav de gefrustreerde linkse klimaat-bewuste NEderlander, maar waarbij ook de geringe kosten van het lokale hoerenbezoek zeker niet veronachtzaamd mag worden.

skoftig | 26-06-19 | 23:35

@skoftig | 26-06-19 | 23:13:
Het toekomstige regime zat dat juist toejuichen, zolang ze buiten maar een hoofddoek draagt.

tsjajaja | 26-06-19 | 23:46

Dat punt 2! Het 'aanrecht', dat zou meer aanzien mogen genieten - en lucratiever moeten zijn. Het is een prachttaak, en niet te onderschatten zo belangrijk. In combinatie met die andere punten is het ook nog eens (meer dan) een dagtaak.

mozaard | 26-06-19 | 23:56
▼ 2 antwoorden verborgen

2050?
Dan is mijn graf al geruimd en zit mijn dochter op Mars.

Jackanders | 26-06-19 | 23:02 | 3

Over 30 jaar is Mars nog altijd een hel hoor. Daar sturen ze misschien levenslang veroordeelde psychopaten heen en de lucky ones sterven onderweg al.
U las tussen de regels: laten we tzt hopen dat Mark heelhuids aankomt.

Shareholder II | 26-06-19 | 23:10

Alleen Mark?
Ik heb nog wel een debielenbusje of drie vol aan uitermate geschikte kandidaten.

Jackanders | 26-06-19 | 23:18

Ach dat Mars is over 10x 30jaar nog niet interessant genoeg. Dat wordt misschien voor afgedankte robots, om een beetje naar zeldzame metalen op zoek te gaan. What on Earth would make you wanna live on Mars ?

Shareholder II | 26-06-19 | 23:27

@ProAsfalt,
+1, bedankt, maak het nog maar een keer duidelijk want het lijkt niet echt door te dringen.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 23:21

Laten we dan hopen dat de wind ons niet in de steek laat. De afgelopen twee zomers was dat namelijk wel het geval.

jacobh-59 | 26-06-19 | 23:26

Don Quichote is een roman, geen handleiding.

Mr_Natural | 26-06-19 | 22:56

Het is het jaar 1452 in Byzantium.

bisbisbis | 26-06-19 | 22:54

Beetje door de politiek idioterie erachter heen kijken? Psychopaten van de haat. De realiteit wordt natuurlijk dat we op veel meer paarden gaan wedden. Er zijn meer technologiën. En er komen er nog meer. Er hoeft totaal geen probleem te zijn. Oh wacht.. er is politiek. Dus er komen nog gigantische problemen aan.

Shareholder II | 26-06-19 | 22:51

Ik vraag me plotseling af waarom we wel vrijwel alle vissen in de zee opvreten, en maar een klein percentage vogelsoorten?
Zijn de vogels die we niet eten niet lekker of zo?

HoerieHarry | 26-06-19 | 22:47 | 10

In een niet zo ver verleden tot aan het begin van de 20e eeuw werden de grote zeevogelkolonie's ook in Nederland volop geëxploiteerd voor de eieren en soms ook het vlees. De dodo (een uit de kluiten gewassen niet vliegende duif) is een sprekend voorbeeld wat dat betreft. Die aten we volop als we langskwamen op Mauritius maar uiteindelijk deden vermoedelijk ratten en makaken (exoten) de laatste dodo's de das om. Als mensen honger hebben vreten ze dus alles. In Kongo eten ze bijv. gebakken vleermuis. Wat zoals u weet weer verband houdt met de recente uitbraak van ebola. Ik heb niet zo'n trek in meeuw wat dat betreft.. straks krijg je zeepokken.

suscrofa | 26-06-19 | 23:21

@Sans Comique | 26-06-19 | 23:16:
Nog steeds? Ik dacht ze van de lijst af waren, of althans sommige soorten. Nou, dan staan ze er nog op.

Stormageddon | 26-06-19 | 23:26

@Ivoren Toren | 26-06-19 | 23:08:
Ik schat in dat je een leraar bent.
Correct me if I'm wrong.

HoerieHarry | 26-06-19 | 23:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Je mag je auto maanden niet meer starten als er steenmarters in zitten (je kabels op te vreten), beschermde diersoort. Hoe zit dat dan met die windmolens, is dat eigenlijk wel rechtmatig? Je maakt mij niet wijs dat nergens in de omgeving van die molens een gevleugeld beschermd soortje woont.

whatsinaname | 26-06-19 | 22:47 | 6

@Stormageddon | 26-06-19 | 23:08: Hier in het dorp mocht een gebouw niet gesloopt worden omdat er twee zeldzame varens waren gevonden. Twee weken later waren de varens opeens foetsie. Hoe zou dat nou toch komen?

Ivoren Toren | 26-06-19 | 23:13

@Stormageddon | 26-06-19 | 23:08:
Plaats een windmolen in je tuin. Ben je zo van die vleermuizen af. Krijg je nog subsidie ook!

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 23:36

@Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 23:36:
Ik heb al een kat. Die is druk bezig met de jacht, as we speak.

Maar dat is het punt dus niet. Zelfs al zou ik een zo’n vogelblender in de tuin willen, dan nog mag het niet voordat de vleermuizen zijn verplaatst. Het mag sowieso niet van de omgevingsvisie van de provincie en ik wil zo’n ding niet in de buurt.

Stormageddon | 26-06-19 | 23:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Man ga eens een death star bouwen of zo. Die kutmolens zijn nu wel klaar hoor.

Omebert | 26-06-19 | 22:45 | 2

Die bouwt zichzelf straks.

Shareholder II | 26-06-19 | 22:54

Zelfs daar zijn ze al mee bezig. Iedereen die de tech en poen heeft. ER wordt al gevochten om wie wat mag leegzuigen in de ruimte. Dan heb je wel een DeathStar of Battleship nodig. Het menselijke virus in de ruimte loslaten... Ik zou zeggen... Te vroeg.

Vageling | 26-06-19 | 23:25

Wanneer leert men eens het verschil tussen een activist en groupies. Mooi man zo'n kut metalen park op zee. Kijk ons deugen? Het ecosysteem? Volgels? Zijn gewoon fascisten dus ze kunnen creperen. Maar je krijgt wel deugpoints.

Vageling | 26-06-19 | 22:40

De windenergie op de totale energie zal dan zelfs 2% zijn, vermoed ik zo. Toe maar, geen vogels meer, maar wel deugen. Merendeel van duurzame energie komt uit biomassa, waarvoor de regenwouden worden gekapt om sojabonen te planten.
De ironie. Opwarming door co2 is niet bewezen. Geen globale temperatuurstijging in objectieve metingen door de satellieten gemeten. Ondertussen wordt er door kobaltmijnen, regenwouden kappen, vogels onthoofden de aarde totaalverwoest door een klimaathoax.

Wim Venijn | 26-06-19 | 22:38 | 8

@Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 22:55: Even gechecked op windy.com: Temperaturen op en rond Antarctica lopen uiteen van ca. -20 langs de kusten tot -60/-70 in de binnenlanden. Alarmerend koude temperaturen aldaar, dat valt inderdaad niet te ontkennen.

jacobh-59 | 26-06-19 | 23:38

@jacobh-59 | 26-06-19 | 23:38:
En de Noordpool is nog steeds niet ijsvrij. Dat had Al Gore toch echt beloofd. Voor 2013 al. Toen zou de Noordpool in de zomer ijsvrij hebben moeten zijn.
Maar er ligt nog steeds ijs. En beide passages, noord-west en noord-oost zitten allebei nog potdicht. Met ijs. Dus daar vriest het ook nog steeds.
sites.google.com/site/arcticseaicegra...

Stormageddon | 26-06-19 | 23:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Groengekkies en dierenactivisten hebben een afwijkend denkpatroon. Zij menen dat vogels 'verstandig genoeg zijn om niet tussen de wieken van windmolens te vliegen'.
Iemand moet een poging doen om deze mensen uit te leggen dat vogels daarvoor de tegenwoordigheid van geest missen.
Een hels karwei, maar ach, de wereld behoort de domme toe.

GebaoreEnGetaoge | 26-06-19 | 22:34

en over een paar jaar lopen miepen dat het toch echt slecht met de wadden gaat enzo ,en noordzee holt ook achteruit .veel vogelsoorten zijn "ineens"weg ,allerlei vissen weg .het halve eco systeem dondert in elkaar .oorzaak :de visserij en opwarming aarde enzo .kortom nog meer regeltjes taxen en weet ik veel .uiteraard geen hond die er aan denkt dat het wel eens aan hun eigen groene domheid kan liggen .dus komt er een commisie met "deskundigen"(lees figuren die letterlijk "hoog"opgeleid zijn en alleen maar het voorgekauwde wat ze geleerd hebben kunnen uitvoeren zonder enige realiteitszin of zelf na te denken ,maar standaard cijfertjes en tabelletjes hebben .om tot de conclusie te komen dat er meer molens gebouwd moeten worden en het nog niet "duurzaam"genoeg is .enz enz enz

bowlfabriek | 26-06-19 | 22:34

Op de Galapagos eilanden worden geen windmolems meer geplaatst die doden namelijk alle boobies!

MeneerGuggenheimer | 26-06-19 | 22:33 | 1

Op zich wel een goeie benchmark om eens te vragen aan al die Groenlinkse mafketels. Zou je het ook bouwen op of bij de Galapagos eilanden? Zo nee, waarom daar niet en waarom dan hier wel?

Stormageddon | 26-06-19 | 22:50

Klimaatpsychopaten zijn het die zgn redders van de planeet.

Jan Dribbel | 26-06-19 | 22:30

Groenlinkser Bruno Braakhuis doet een nupuntnltje 2.0 . Wil zelfs wetgeving maken om liegen over klimaatverandering strafbaar te stellen : mobile.twitter.com/brunobraakhuis/sta...

ja,diedus! | 26-06-19 | 22:28 | 1

Ah nee, Ik dacht dat je een geintje maakte maar dit is echt!
Wat een ziek persoon ik wordt een beetje misselijk van dit soort klimaat nazi denken..
Zum Kotzen!

Datgingniegoed | 26-06-19 | 22:56

Wat een waanzin, en wie gaat dat stoppen? hopelijk gaan de ogen open en stemt men massaal op FvD of eventueel andere bij zinnen zijnde partijen. Ik hoop ergens ook dat de dierenpartij zich eens laat horen. Met de dierenpartij spelen kunnen ze groen slinks nog aardig gaan leeg eten.

Ik ben best wel voor zuiniger met energie, de energie anders regelen, maar doe het aub gestaag en zet kerncentrales of zo neer. Wind is windhandel en de klimaattafel goeroes hebben allemaal een klap van de molen gehad. Dat is een fatale combinatie.

Verder vraag ik mij af waarom de woonvormen van de elites niet vol windmolens wordt gezet. Al die grachten in Amsterdam en het IJ kunnen best vol molens. Breek je de nodige grachtenpanden af ( onteigen dat D’66 en groen slinks volk), die zijn toch maar ooit gebouwd met geld verdiend met slavenhandel. En dat is zooooo niet Amsterdam.

Nuuk | 26-06-19 | 22:25

Tip: Morgen 1900 uur fvd zuid Holland lezing in de Triumfatorkerk Den Haag waar Kees Pieters gehakt maakt van windmolens an sich en van het inspraakproces in het bijzonder. Vrij toegankelijk.

schoneslapert | 26-06-19 | 22:24 | 3

Ik mag niet meer komen in kerken.
Vanwege te hard zingen in het verleden....

HoerieHarry | 26-06-19 | 22:28

Vrij toegankelijk voor leden mag ik aannemen?

BozePaarseMan | 26-06-19 | 22:29

Gelukkig hoef ik dat niet mee te maken .

iopeth | 26-06-19 | 22:23

In Duitsland breken ze er honderden af, omdat ze zonder subsidies niet rendabel zijn!
Onderhoud is namelijk schandalig duur.

joppo0 | 26-06-19 | 22:22 | 3

Dat vind ik nou potentieel leuk :) Maare welke deelstaat?

Cobalt bomb | 26-06-19 | 22:23

O gelukkig. Op elke bergtop in de Eifel staan een batterij van die vieze dingen. Het hele landschap word erdoor verpest.
De Duitsers boffen maar.

GebaoreEnGetaoge | 26-06-19 | 22:36

Linkje?

Frau Merkel | 26-06-19 | 22:47

Minder vogels betekent ook minder duiven. Ik zeg.... DOEN!

EUrofoob | 26-06-19 | 22:21

www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie...
Dit is de toekomst wat betreft kerncentrales.
Super veilig en een tiende afval in vergelijking tot een uranium- of plutoniumreactor.

HoerieHarry | 26-06-19 | 22:19 | 2

Ja. Maar helaas wel enorme budget en deadline overschrijdingen.

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 22:58

Zo, heel wat rederijen gaan daar ontzettend veel aan verdienen en ONTZETTEND veel brandstof aan verstoken. Dus dan de vraag van mijn zijde: zullen dit Chinese rederijen worden of uitsluitend Europese/Nederlandse rederijen? Want dat gaat een hoop CO2 kosten/schelen...

(Want dacht u daadwerkelijk dat die molens in NL gemaakt worden? Natuurlijk niet gekkies, die komen gewoon uit China.)

LangeTijdGeleden | 26-06-19 | 22:19

Ik ga kerncentraletjes maken voor huishoudelijk gebruik.
Ja, lach maar, Steve Jobs lachten ze ook uit.

Mr_Natural | 26-06-19 | 22:18 | 6

@ZwarteDag | 26-06-19 | 22:22:
Een pocket kerncentrale met geïntegreerde windmolentjes en zonnepaneeltjes dan ,en..... een flesopenertje .

iopeth | 26-06-19 | 22:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Wel groen en duurzaam, maar nimby.

Swoop | 26-06-19 | 22:16 | 1

Yes.

GebaoreEnGetaoge | 26-06-19 | 22:37

Het werd ook wel tijd ook met die hitte om eens wat ventilatoren bij te plaatsen!!

Cobalt bomb | 26-06-19 | 22:16 | 2

Nou,bij blokker zijn ze in de aanbieding voor 30 euro.
Maar niet tegen ZwarteDag en Nivelleermarionet vertellen,want dan krijg je de wind van voren van ze.
Ben er nog beduusd van wat ik allemaal te horen kreeg van hunnie.

komtdatschot | 26-06-19 | 22:23

Ik vind dit echt zo'n ontzettend kutland aan het worden.. Gadverdamme.. Wat kun je tegen deze waanzin doen..

mlmn | 26-06-19 | 22:13 | 5

Vertrekken, en laat ze het filmen is altijd vermakelijk.

Berbaar | 26-06-19 | 22:20

Weggaan, doei!

ZwarteDag | 26-06-19 | 22:22

Vertrekken naar een ander kutland. Keuze genoeg.

Nummer 14 speciaal | 26-06-19 | 22:54
▼ 2 antwoorden verborgen

En de klimaatindustrie zag dat het goed was. Overigens ook ongezien de tyfus voor de offshoreboys die ongetwijfeld keihard worden gesubsidieerd om aan de plaatsing van deze krengen mee te werken. De geschiedenis zal in detail uitweiden hoe het Westen net als andere grote beschavingen ten onder ging aan manipulatieve narcisten, subversieve meeloperijen het gewone volk die het allemaal wel goed vond omdat er brood en spelen waren. Top clown wereld.

HaatAth3ist | 26-06-19 | 22:13 | 1

Als ik tegen mensen zeg dat wij de exacte fouten van de Val van Rome nabootsen verklaren ze mij voor gek...

LangeTijdGeleden | 26-06-19 | 22:20

Ik heb eigenlijk wel te doen met de linkse groene deuggekkies. Kijk, lekker flink deugen is voor hen het allerbelangrijkste. Dierenwelzijn? Ja. Deugt lekker. Groene energie? Ook ja. Deugt nog fijner dan klaarkomen. Een windmolen is groene energie, dus één groot deugfestijn. Driemaal ja! Spreekt voor zich. Maar nu blijkt het ene deugen niet te stroken met het andere deugen. Dan krijgen ze kortsluiting in de deughersens. Een soort deugsluiting. Lijkt mij zeer vervelend. Zou ik ook stil van worden.

Ceristimo | 26-06-19 | 22:08 | 1

Deugsluiting!
Ik vind het zo jammer dat ik nooit iemand hoor vragen naar die kromme theorettes. Waarom denkt bijvoorbeeld zo'n deugkneus dat het vervoeren en verbranden van hout uit Canada een goed idee is? Leg eens uit dan! Maar nee, die deugsluiting wordt hen blijkbaar ook nog gegund.

Poesmobiel | 26-06-19 | 22:32

Bouw toch gewoon een stuk of 5 kerncentrales ipv het hele landschap te verzieken met windmolens.

du Roi Soleil | 26-06-19 | 22:08 | 5

Daar verdienen de graaiers toch niks aan?

Cobalt bomb | 26-06-19 | 22:22

Ze mogen allemaal bij mij in de gemeente staan. Geen enkel probleem mee

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 23:00

Kerncentrales dragen niet bij aan het te gronde brengen van de liberaal-kapitalistische samenleving. Alleen nivellerende oplossingen op socialistische grondslag zijn acceptabel.

skoftig | 26-06-19 | 23:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel Holland wind

grapo | 26-06-19 | 22:07

Morgenochtend gooi ik buiten wat extra kattenbrokjes in het bakje voor die twee hufterige eksters die onze buurkat terroriseren en die vanaf het dak naar mij "schelden" terwijl ze de stukken mos van boven op de deurmat gooien. Als linksdraaiend Nederland zich niet om de vogels bekommert, dan moet de rest van ons het maar doen.

MickeyGouda | 26-06-19 | 22:05 | 15

@MickeyGouda | 26-06-19 | 22:53: Een Savannah moet je ook niet in een stad of dorp hebben, ik heb ruimte zat.
Overigens was een Serval mijn eerste keus, alleen dan had ik moeten verhuizen want die hebben toch al snel een km2 aan ruimte nodig.
https://youtu.be/cj-LI97SYLI

ZwarteDag | 26-06-19 | 23:09

@ZwarteDag | 26-06-19 | 23:09:

De serval ken ik uit de dierentuin en wildlife programma's. Een prachtig dier, maar ik zie deze kat bij voorkeur in het wild of in verzekerde bewaring.Een ding is zeker: u bent niet bang uitgevallen!

MickeyGouda | 26-06-19 | 23:22
▼ 12 antwoorden verborgen

Theoretisch gezien hebben onze klimaat-apen hiermee genoeg stroom gemaakt van gemalen vogels om het door de VVD'er met het warmtepomp-monopolie geleverde product te laten draaien.
Op de dagen dat het waait.

Met een lening van 2500000 euri's moet dat te doen zijn.
Klimaat gered. Vogels stuk. Populisten doodgevroren. Nieuwe fascisten blij.

Jan Passant mk2 | 26-06-19 | 22:04 | 2

Heb je vandaag een zonnesteek opgelopen?

Crusher | 26-06-19 | 22:30

@Pritt stift: ik daag je uit om met een wetenschappelijk onderbouwd artikel te komen die je kop onderschrijft! Weliswaar vallen er slachtoffers onder vogels, maar doordat het onderwater leven bij windparken rijker is (de palen onder de waterlijn zitten vol met leven en dus ook meer leven erom heen) leven er meer vogels van het aangeboden voedsel...

ZwarteDag | 26-06-19 | 22:01 | 5

Kan niet, alle beta-wetenschap is wegbezuinigd, weggepest, of weggeridiculiseerd ten bate van veel belangrijkere studierichtingen, zoals antroposofische politicosociologie binnen intersectionele diversiteitskaders. Er is niemand meer die dat kan in NL, en als ie wel bestaat wordt ie zwaar overgesubsidieerd op het politiek wenselijke antwoord te geven.

skoftig | 26-06-19 | 23:24

Ik voorspel juist meer aasetende vissen, steeds grotere want "nature finds a way". Val je van je ecologisch verantwoorde catamaran, dan moet je snel wwer aan boord klimmen. Bij kitesurfen zou je nog eens kunnen overwegen of je liever te pletter slaat/vermalen wordt vanwege onvoorspelbare wind of spoorloos in de voedselketen verdwijnt. Of beide.

kindapaas | 27-06-19 | 05:28
▼ 2 antwoorden verborgen

De vogels hebben na verloop van tijd door dat die hakselaars dodelijk zijn. Kijk naar de vele kraaien langs de wegen, vaak blijven ze gewoon zitten al rijd je er op een paar meter aan voorbij. Hoeveel dooie kraaien liggen er langs de weg? Ze weten inmiddels waar het gevaar loert en waar niet. Ik vind windmolens op zee geen probleem, tegenwoordig draaien die dingen ook zonder subsidie kostendekkend.

Crusher | 26-06-19 | 21:58 | 8

@Crusher | 26-06-19 | 22:23:

Dat punt is de mensheid dan blijkbaar gepasseerd, want voor mijn gevoel komen er alleen maar domme bij.

MickeyGouda | 26-06-19 | 22:42

Kraaien zijn super intelligent, en de reden dat ze vaak naast de weg zitten zijn de vogels of zoogdieren die verkeersslachtoffer zijn via het spijsverteringskanaal wegwerken.

dijkbewaker | 27-06-19 | 00:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Al nagedacht/ oplossingen voor de opslag van deze opgewekte energie.... nee?
Zouden we daar dan niet eerst aandacht/ geld aan gaan besteden alvorens we met dit idiote project verder gaan?
Wat zijn de totale kosten en in hoevere gaan deze parken ons voorzien in Nederland haar totale energie behoefden? Zijn er andere / alternatieve/ goedkopere oplossingen . zo ja , Waarom wordt dit niet gefinancierd?
Waarom neemt Nederland geen voorbeeld aan onze oosterburen als een leerschool hoe het niet moet?
Kern energie vs windmolens, Waarom is kern energie een “ dood spoor”? En in hoever is een windmolen park groen?
In hoever heeft 25 k euries investering invloed op mijn energie verbruik en hoe/ waarin kan ik dit het best investeren? Dak/ vloer/ glas isolatie of een warmte pomp ?
Laat de rekenkamer eens uitrekenen wat financieel/ milieu/ klimaat technisch beter is, Een electrisch wagen park of een LPG wagen park met free valve technologie?
Ik weet het antwoord al.
Onze “ volksvertegenwoordigers” zijn namelijk niet opzoek naar oplossingen maar naar verdien modellen.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 21:57 | 10

@ZwarteDag | 26-06-19 | 22:51:
Hoeveel dodelijke slachtoffers heeft de radioactiviteit van Fukushima gekost dan?
Oh ja... 0. NUL, in letters.

Stormageddon | 26-06-19 | 23:19

MeneerGuggenheimer
Stuwmeren is iets voor bergachtig landschap.
Daarnaast zijn de afspraken tegenwoordig dat optrekkende vis in de rivier om te paaien voorrang heeft. Een stuwmeer is nogal een barrière. Zo makkelijk als vroeger de natuur kapot maken gaat wat moeilijker, of het moet van de klimaatmaffia, dan is alles opeens mogelijk en bestaan dieren niet meer incl. de mens. De simpelste oplossing minder mensen wil men niet zien...... Het verdien model slaat niet aan.....

dijkbewaker | 27-06-19 | 00:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Die gele lijn links de zee in, is dat de weg naar Engeland?

Fi-Bu-Bla | 26-06-19 | 21:56

Oh gelukkig, 2050. Dan ben ik toch al dood.

The2Amendment | 26-06-19 | 21:52

Wat die vogelsterfte betreft, door die windmolens zien die vogels iets waar ze naartoe kunnen. En dus ook naartoe zullen gaan om te eten of te rusten. Maak een eilandje, zit zo vol met vogels. Laat een boot dobberen, zit zo vol met vogels. Het is gewoon een vogelval.

sjef-van-iekel | 26-06-19 | 21:51 | 1

Vooral geen boten laten dobberen. Trekt allerlei ongedierte aan.

Nivelleermarionet | 26-06-19 | 21:58

Als die molentjes olie zouden oppompen, schreeuwde de milieu-freaks moord en brand over de massale vogelsterfte.

Kwelbeller | 26-06-19 | 21:51

*In boerenschuur dutje doende Sancho Panza met botte lans wakker prikken doet*
*Rocinante de sporen geeft en met wild geraas de Breeveertien op galopperen doet*
*Geitenleren waterzak met donkerrode 13.5% La Mancha opendraaien doet*
*op grond spuugt (net naast Sancho) en slappe-pikken polderpolitici verwensen doet*
*Caramba!" y "Cojones! y Cabrones! y Paella y Peseta!" uitroepen doet*
/*KLOK!*

chicago river | 26-06-19 | 21:50 | 7

@chicago river | 26-06-19 | 22:01:

LOL. Het moment waarop je weet dat alles goed komt. ;-)

MickeyGouda | 26-06-19 | 22:08

@Mr_Natural | 26-06-19 | 21:57:
Zeg, brutale blaag. Wat denk jij wel niet?
Ben geen Heer met horigen.
Ben een Heer van simpele en eerlijke stand, gewoon met de mediterrane poten tussen het volk op het land!
Sancho heb ik voor andere zaken nodig, en hij helpt mij in barre omstandigheden uit vrije wil, en mijn geliefde kent weer hele andere kunstjes, die laat ik mijn lederen waterzak(!) niet beethouden, ben je gek ofzo.
Geitenleren waterzak houd ik, kortom, stevig vast in eigen beheer!

chicago river | 26-06-19 | 22:11

@chicago river | 26-06-19 | 22:11:
Spanje? Jij staat toch voor dat hek tussen mexico en de VS?
Ghahaha!

Ongeblustekalk | 26-06-19 | 22:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom geen kerncentrale in de zee? Daar zijn al vele succesvolle kernproeven gehouden. En zelfs als daar iets gebeurt merk je er niet zoveel van.

Mr_Natural | 26-06-19 | 21:49 | 6

@ZwarteDag | 26-06-19 | 22:03:
Die was gebouwd op een breuklijn van de aarde, waar aardbevingen van kracht 7 eerder regel dan uitzondering zijn. Fukushima was geheel intact en onbeschadigd na een aardbeving van kracht 9. Zelfs de tsunami die volgde, en honderdduizend Japanners het leven kostte, heeft de centrale en reactoren niet beschadigd, behalve dan... dat de dieselgenerator voor de pompen voor het koelwater onder water kwam te staan, daardoor de reactoren niet meer kon koelen en die daardoor ontploften. Het was een ontwerpfoutje van de dieselgenerator voor de koelwaterpomp die de nucleaire “ramp” met NUL dodelijke slachtoffers veroorzaakte.
Bij de bouw van windmolens en constructie van zonnepanelen komen meer mensen om. Maar ja, feiten doen er niet toe. Het gaat om de emotie natuurlijk. Straling is eng en gevaarlijk en dodelijk... zegt Greenpeace. Dus dat zal wel zo zijn.
Behalve dat het de minst dodelijke, schoonste (want geen CO2 uitstoot, behalve bij de bouw), meest efficiënte en minst gevaarlijke methode van energie-opwekking is. Maar ja, weet jij veel.
www.forbes.com/sites/jamesconca/2012/...

Stormageddon | 26-06-19 | 22:26

@ZwarteDag | 26-06-19 | 22:03:
Kortom het gaat niet om feiten, het gaat om het gevoel. En ja, je kunt mensen best bang maken met kernenergie, maakt niet uit of het reeel is, als je je plicht van angst aanpraten, net zoals met het klimaat, maar hebt gedaan.

skoftig | 26-06-19 | 23:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja maar een vliegveld is wel een goed idee! toch?

Sikka | 26-06-19 | 21:49

Dat is toch een win win win. Dode vogels produceren geen co2 en eten geen vis uit de noordzee meer op en wij krijgen stroom voor nopos. Geloof dat ik ook maar GL ga proberen, bij deze hitte kan ik niet goed meer nadenken.

jan huppeldepup | 26-06-19 | 21:47

Over 30 jaar zijn alle windturbines weer verdwenen, elke in windenergie geinvesteerde cent is weggegooid geld aldus een energie-deskundige Duitse professor..-.

D.Ormin | 26-06-19 | 21:47 | 3

Is hij soms in de leer bij Baudet geweest.

botbot | 26-06-19 | 21:52

Dan l*lt de beste man uit zijn nek want 18 jaar geleden investeerde ik al wat in windmolens en dat heeft fantastisch gerendeerd.

Berbaar | 26-06-19 | 21:59

26 Juni 2050.
Het is een prachtige windloze dag en Osdorpertje loopt met zijn achter-achterkleinkinderen door Osdorp.
"Jongens, jullie dachten dat het vandaag een windloze dag zou zijn. Nou let op"
En vervolgens krijgt ie prompt een boete van de Groene Khmer milieu politie.
Na de politie met een handje vol Amsterdamse Dirhams te hebben omgekocht vervolgen zij hun weg naar de Kebaboase. Terwijl er nergens stroom is wegens de windstilte worden er bij de Kebaboase nog ijsjes verkocht. Eerst doet Mo nog of hij nergens van af weet, maar de aanblik van Amsterdamse Dirhams veranderen zijn houding. Hij verdwijnt achter een boekenkast vol met boeken over Anne Frank die hij op de vlooienmarkt heeft gekocht. In de kelder heeft Mo namelijk stiekem een dieselgenerator die zijn vrieskist draaiende houdt als er weer eens geen stroom is als er geen wind is.
In de schaduw van het standbeeld van Ysser Klaver gaan ze zitten en genieten van hun ijsjes.
"Opa, vertel eens, waarom hebben wij niet altijd stroom, net als in uw tijd?"
"Ja, dat was onze fout toen we allemaal klimaateisen in de grondwet lieten vastleggen. Eerst hadden we het nog niet door. Maar geleidelijk aan werd er steeds meer verboden. En toen we het eenmaal door hadden, toen was het te laat"

Osdorpertje | 26-06-19 | 21:45 | 5

@* Il Principe * | 26-06-19 | 21:49: H2 is het probleem niet, die omzetting is efficient. Er weer stroom van maken is een probleem. Waar een accu maar 7 a 8% verlies heeft, heeft een brandstofcel een verlies van 30+% ! Daarom zijn waterstof auto's ten dode opgeschreven...

ZwarteDag | 26-06-19 | 22:05

@* Il Principe * | 26-06-19 | 21:49: natuurlijk weinig realistisch, in 2050 is de naam van dat stadsdeel allang veranderd in Kassita aan de ring

Diepstrotje | 26-06-19 | 22:28

@ZwarteDag | 26-06-19 | 22:05:
Omzettingsverlies is niet zo relevant als de H2 is aangemaakt in tijden van overcapaciteit.

* Il Principe * | 26-06-19 | 23:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Als we nu eens allemaal zonnepanelen plaatsen en daar sluiten we de windmolens op aan dan kunnen ze ook draaien als er geen wind is. Was getekend Jesse Klaver.

eentweehuppekee | 26-06-19 | 21:44
-weggejorist-
ZwarteDag | 26-06-19 | 21:42

Door kerncentrales gaan er volgens mij geen vogels dood (hooguit een paar in 1986).
Laten we met 3 stuks beginnen.
Als het bevalt bouwen we er meer.

HoerieHarry | 26-06-19 | 21:40 | 13

Zolang kerncentrales nog als groter probleem wordt gezien alsdan opwarming valt het allemaal nog wel mee.

skoftig | 26-06-19 | 23:18

@ZwarteDag | 26-06-19 | 21:43: Tjernobyl 15 doden, Fukushima 0 doden, Three Miles Island 0 doden ( Stormageddon 17-03-19)

Buerman | 26-06-19 | 23:38

@ZwarteDag | 26-06-19 | 21:43:
Hij mag bij mij staan.
Vind ik prima. Maakt geen lawaai, maakt geen CO2, wel heel veel stroom. Op een fokking klein stukje uranium.

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 23:43
▼ 10 antwoorden verborgen

En dit icm drijvende zonneparken en de zonneparken op land geeft een prachtig landschappelijk beeld. Recreëren in het groen en op het water wordt in de toekomst schaars. Er zal straks geen stukje groen meer zijn zonder palen en panelen.

otjemans | 26-06-19 | 21:40 | 1

Overdrijven is ook een kunst...

* Il Principe * | 26-06-19 | 21:41

Ik mis dat grote vlak rondom de Stopera in Amsterdam.

flashforward | 26-06-19 | 21:40

Klimabullshit. Hoeveel gaat me dat weer kosten en waar kan ik een bijdrage in de kosten aanvragen?

Nivelleermarionet | 26-06-19 | 21:38

Maakt men zich naast verdronken honden nu ook al zorgen over vogels? Of is dit weer een stok om die hond mee te slaan, ik bedoel de linkse hond die dit mogelijk maakt? Het zal dat laatste wel weer zijn want echte zorgen om de natuur heb ik hier nog nooit waargenomen.

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 21:36 | 1

Maar als je grote onvolprezen leider tegen windmolens is?

botbot | 26-06-19 | 21:50

Heb al een turbo ventilator in de woonkamer staan.
30 euro bij de blokker.
Hoeveel kosten die krengen van hunnie?

komtdatschot | 26-06-19 | 21:34 | 9

@ZwarteDag | 26-06-19 | 21:46: Ik bedoelde precies dat, maar mafklapper is wat hard gezegd. De winkelketens doen hun uiterste best om feitelijke informatie te verzwijgen.

Nivelleermarionet | 26-06-19 | 21:52

@Nivelleermarionet | 26-06-19 | 21:52: Hard? Waarom? Voor €30 is geen fatsoenlijke ventilator te krijgen, als je denkt van wel dan leef je blijkbaar in een andere wereld en wordt je over een jaar hard wakker...

ZwarteDag | 26-06-19 | 21:55

@Nivelleermarionet | 26-06-19 | 21:52:
Breng de turbo ventilator morgen wel weer terug naar blokker.
Zeg wel dat het behang van de muur afscheurde toen ik de straaljager op standje drie zetten
Stelletje bemoeiallen dat jullie zijn:)

komtdatschot | 26-06-19 | 22:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat is nu eenmaal het voordeel van windmolens op zee. Dan zie je al die dode vogels niet. Maar die vogels mogen nu eenmaal vlij zijn dat ze martelaren van de klimaat religie mogen zijn

Puntjes-maker | 26-06-19 | 21:34

Goed dat die vogels worden afgeslacht, ze hebben toch al minder te vreten doordat er miljoenen insecten kapot vliegen op die turbines.
Alles moet wijken voor de groene hel !!

Reden | 26-06-19 | 21:34 | 3

Insecten boven zee? U ziet ze vliegen?

ZwarteDag | 26-06-19 | 21:47

De laatste paragraaf van dit artikeltje: www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/were... Redt de wereld van de klimaatmalloten. Stem..... tsja op wie? Hoi jonkfreule, breng de politiek dichter bij de burger, Zorg dat je als fatsoenlijk, weldenkend mens ook wat in die Haagse slangenkuil meent te zoeken mogen hebben.

Welterusten.

Hetkanverkeren | 26-06-19 | 21:32

Vroeg ik me ineens af. Als er echt HEUL VEUL windmolens op deze aarde onze aarde geplaatst zouden worden, zou dat dan nog iets kunnen betekenen voor de draaiing / omwenteling van de aarde? Bij mijn weten draait de aarde, en gebeurt dat met een bepaalde aerodynamica. Maar als op die aarde nu allerlei hoge torens staan die die aerodynamica beïnvloeden, gaat dan de aarde ook langzamer draaien? Ik bedoel: een auto met een massieve vierkante plaat vooraan zal ook langzamer rijden, dan wel veel meer brandstof moeten verbruiken om dezelfde snelheid te behalen. Stel nu dat de aarde door al die aerodynamica op negatieve wijze beïnvloedende windmolens (bonusvraag: met hoeveel windmolens is er daadwerkelijk een effect?) langzamer gaat draaien, wat doet dát met het klimaat? #dtv

henkvaningrid | 26-06-19 | 21:30 | 11

Daarom draaien er 50% linksom en 50% rechtsom zodat de draaing van onze platte aarde niet wordt beinvloed, zo simpel is het.

jan huppeldepup | 26-06-19 | 22:02

en als de aarde minder snel draait, laten we alle windmolens de zelfde kant op draaien en zo de aarde gewoon weer een beetje sneller draaien

echtpaul | 26-06-19 | 22:25

@jan huppeldepup | 26-06-19 | 22:02: Nee, dat is het Corioliseffect.

ZwarteDag | 26-06-19 | 22:56
▼ 8 antwoorden verborgen

De wraak van de activistische kleinkinderen van de toekomst op de ouwe lullen van dan( de activistische mensjes van nu) zal niet mis zijn. Of wel, kan mij het schelen.

RickTheDick | 26-06-19 | 21:29

Ik zat van de week op het terras naast een kerel die plotseling helemaal onder gescheten werd door een vogel die overvloog.
Aan de hoeveelheid te zien moet het een zeearend geweest zijn, kan niet anders.

HoerieHarry | 26-06-19 | 21:29 | 4

In Den Haag zijn jullie toch wel wat gewend? Ooievaars kunnen er ook wat van toch?

Mr_Natural | 26-06-19 | 21:32
▼ 1 antwoord verborgen

Zoveel windmolens. Wat gaat dat kosten? Wie gaat eraan verdienen? En zijn we er dan qua Co2 gekkigheid?

sjef-van-iekel | 26-06-19 | 21:29 | 1

Kosten is heul veul, Gebouwd worden ze door een achteroom van J.Klaveren. Co2 levert niet veel op maar daar lullen we wel een eind aan. Zo werkt politiek.

jan huppeldepup | 26-06-19 | 22:05

Zolang het bij Holland (Noord en/of Zuid) blijft zal het me aan m'n reet roesten. Zolang ze met de poten en turbines van de rest van NL afblijven kan het me niet echt boeien.

Tikkie Terug | 26-06-19 | 21:27

Humor: de groenen verzoeken vriendelijk aan de fabriekseigenaren om zo snel mogelijk van de zee een industriewater te maken voor stroomproductie. Ten koste van de zee en luchtpopulatie. En uiteindelijk ten koste van het klimaat omdat de energie uit de lucht gehaald wordt op bepaalde plekken waardoor o.a. de windcondities in de regio veranderen.

Dit gaat oa voor temperatuurschommelingen zorgen.

Verder gevolg: consument arm vanwege dure energie, fabrieken lekker druk, en klimaat schiet er geen zak mee op.

Tee Of Cup | 26-06-19 | 21:27 | 1

Vervolgens stuurt de fabriekseigenaar zijn personeelschef op pad: ga jij de politiek in maar mondje dicht. De facto is de corporate dan de overheid geworden.

kindapaas | 27-06-19 | 05:40

Volgens de chaos theorie kan de vleugelslag van een vlinder een orkaan veroorzaken.
Kun je nagaan wat één windmolen teweeg kan brengen.

de honden blaffen... | 26-06-19 | 21:26

Vissen zwemmen er ook vaak tegenaan, dit is wel goed voor het aantal bultruggen.

Mr_Natural | 26-06-19 | 21:25 | 1

Schijnt dat ook de zeepaardjes op hol slaan van alle lawaai.

schoon-schip-maken | 26-06-19 | 21:30

European shag is al veel langer down, Africans shaggen daarentegen maar door.

Hetze Haatstra | 26-06-19 | 21:24

Door de bewegingsenergie uit de lucht te halen zal de luchtstroming drastisch veranderen. De aarde achter de windmolens zal minder snel afkoelen met een verhoging van de aardoppervlaktetemperatuur als gevolg.
Weet iemand nog toen er in Flevoland een berg van 2000 meter hoog gebouwd moest worden?
sync.nl/berg-in-flevoland-zal-nederlan...
Ik wil de doorrekeningen wel eens zien.

Frau Merkel | 26-06-19 | 21:22 | 9

@Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 23:48: En dat is precies wat de overheid van plan is. Als het effect zo minimaal is kan het ook aangetoond worden met cijfers.

Frau Merkel | 27-06-19 | 09:34

@Frau Merkel | 27-06-19 | 09:34:
Stel je een bos voor. Zet de bomen honderd meter uit elkaar. Ga dan in de luwte van het bos staan en kijk hoeveel de wind is afgenomen. Dan heb je een idee van een windmolenpark. En dan nog, bomen zonder bladeren.

Beste_Landgenoten | 27-06-19 | 10:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Gebeurt nooit want is niet rendabel en levert niet genoeg elektriciteit.
Next!

Ongeblustekalk | 26-06-19 | 21:22

Er zijn 110 zonnepanelen per huishouden nodig om de winter door te komen met een warmtepomp en een hybride auto. Misschien helpt het nog om wat turbines te plempen voor als de zon niet schijnt. Bij duurzaam denk ik ook aan langdurig. We zijn i.i.g. 11 miljard euro per jaar kwijt aan snertoplossingen. Thorium-energieoplossingen kosten wat tijd. Kernreactoren stamp je niet zomaar uit de grond. Wanneer we energie onafhankelijk willen zijn, dan horen we ons niet te concentreren op oude technologieën en Chinese pruts.. ze bedienen ons graag waarvoor veel dank van zonnepanelenimporteurs en GL installateurs. Het lost A. hun idee van het klimaatprobleem niet op en B. .. het lost wel de welvaart van Nederland op. C.. zie A.

klowiepowie | 26-06-19 | 21:22 | 1

Wat ik vermoed is dat ze de huidige infrastructuur willen ontmantelen. Het alternatief (een volledig gedistribueerd systeem) gaat natuurlijk niet werken. Er moet dan nieuwe infrastructuur worden opgezet, uitgevoerd door multinationale corporates, gefinancierd met rentedragend geleend industriekapitaal en terugverdiend door "markt"prijzen te vragen in een virtueel monopolie. Is al eens eerder gedaan, in de USA tussen 1880 en 1930, zij het dat daar niets ontmanteld hoefde te worden; er was immers nog niets.

kindapaas | 27-06-19 | 05:53

Met 5 of 6 kerncentrales is heel deze onzin overbodig...

GerardThom | 26-06-19 | 21:20 | 2

Wetenschap kost ambtenaren (subsidieslurpers) hun baan. Het nepotisme van GL/D66/VVD. Anders zouden ze wel andere oplossingen zoeken.

klowiepowie | 26-06-19 | 21:37

CDA/VVD willen al jaren kernenergie. Het is alleen niet rendabel meer om ze te bouwen. Vergunningen is geen probleem, maar niemand wil.

* Il Principe * | 26-06-19 | 21:44

Het is volslagen debiel, nu willen ze hier zelfs in zuid-oost braboland windmölöns gaan plaatsen. Als je dan toch voorstander bent van groene energie dan wil je toch maximaal rendement uit zo'n ding halen en steek je er een stokje voor dat ze zo'n ding in het binnenland plaatsen.
www.ed.nl/valkenswaard-waalre/plan-vo...

Zet liever een kerncentrale om de hoek, voor mijn part in mijn achtertuin.
Op een flinke steenworp afstand staat in er Belgie ook een.

Brabeaulander | 26-06-19 | 21:19

We gebruiken met zn allen heel veel energie. Daar zijn nou eenmaal heel veel windmolens voor nodig (of zonneparken)
Als we slim zijn gaan we minder gebruiken, scheelt veel windmolens.
Maar ja, dat is vloeken in de kerk (en dat mag niet van de dominee)

Koos Knak | 26-06-19 | 21:19 | 4

Stroom, geen insecten, geen vogels, geen fruit. En dan?

Jan, Leiden | 26-06-19 | 21:23

Als we slim zijn worden we niet afhankelijk van het weer voor onze energievoorziening.

Wie garandeert ons dat door de vermaledijde klimaatverandering luchtdrukverschillen niet gaan wegvallen en daardoor de wind tot stilstand komt?

jacobh-59 | 26-06-19 | 21:25

Minder gaan gebruiken terwijl het land volstroomt met meer, meer, meer. Ja hoor, natuurlijk.
Frankrijk heeft 40+ kerncentrales waar wij onze grijze stroom van krijgen. Weg, helemaal weg met die smerige, natuur verpestende, vogel- en insecten moordenaars.

Goofje | 26-06-19 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang we nog onthouden worden van de bevrijding van gas , olie en kool zal dit gekakel blijven.

horsteknots | 26-06-19 | 21:16

Mijn bet-bet-bet-overgrootvader is omgekomen door een klap van een molenwiek (echt waar). Mijn aversie tegen deze moordmachines zit gewoon in m'n genen.

Mr_Natural | 26-06-19 | 21:14 | 6

@JJMS | 26-06-19 | 21:27:
Jij hebt een cursus mediation gehad, truffeltje?
Als het in je eigen kring niet gewerkt heeft, probeer het dan een ander niet op te leggen en zeker niet wanneer ik een goed argument aandraag.
Begrepen?;)

Ongeblustekalk | 26-06-19 | 21:37

@JJMS | 26-06-19 | 21:27:
Lagaan, wie de schoen past trekke hem aan en dat is bij deze dus -voorspelbaar- gebeurd.

Berbaar | 26-06-19 | 21:42

Heette hij Don Quichote?

Pierke Pierlala | 26-06-19 | 21:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed topic! #€

henkvaningrid | 26-06-19 | 21:14

Precies op de trekvogelroute. Er blijft geen gans meer over in Zweden. En Nils Holgersson kan het ook wel vergeten.

Stormageddon | 26-06-19 | 21:14 | 5

Ook geen insecten meer. Geen fruit meer, etc. Maar wel schatrijke windmolenlobby en fabrikanten, maar niets meer te eten.

Jan, Leiden | 26-06-19 | 21:21

@deja_view | 26-06-19 | 21:21: Waarom is het voor iedereen zo enorm moeilijk om sowieso gewoon eens goed te schrijven.

Mr.Phaeton | 26-06-19 | 21:30
▼ 2 antwoorden verborgen

En straks geen natuur meer, want vogels en vrijwel alle insecten kapotgevlogen. Maar als de windmolenindustrie maar heeft gezorgd voir minder opwarming mag de natuur totaal kapot.

Jan, Leiden | 26-06-19 | 21:14

Deugen zullen we!

073Cab | 26-06-19 | 21:13

Er zijn nog wel meer mega windparken in aanbouw, onder andere voor de Engelse kust.
Ben fan van groene stroom maar deze krengen beïnvloeden mijn hobby negatief.
Beetje dubbel dus.

Berbaar | 26-06-19 | 21:12 | 3

Groene stroom, jaja. Groene stroom bestaat niet. Als de krengen draaien en als er voldoende capaciteit was om de stroom op te slaan, had ik er nog iets van begrepen. Maar geen van beide is de realiteit.

JJMS | 26-06-19 | 21:16

Je kunt voor je hobby zijn en ook nog eens tegen genocide op vogels! Win/win lijkt me. Mocht je een beetje invloed binnen VVD66 hebben, wend die dan aan voor biodiversiteit en tegen klimaatwaanzin.

BlowingBubbles | 26-06-19 | 21:17

@BlowingBubbles | 26-06-19 | 21:17:
Biodiversiteit is fantastisch, belangrijk en staat onder druk.
Groene energie is ook belangrijk.
Er zijn prima alternatieven voor die mega windmolenparken.

Berbaar | 26-06-19 | 21:40

Knettergek....

saintinel | 26-06-19 | 21:10

En dit gaan we met z'n allen gewoon accepteren?
De volledige verkrachting van ons land?
Nee, onze planeet!

MooseNL | 26-06-19 | 21:08 | 4

@Pelforth | 26-06-19 | 21:20:
Dat is hetzelfde, olie van Donald of Vlad kopen zorgt voor vraag en dus hoge prijzen en dus meer Jihadsubsidie. Zo werkt een wereldmarkt...

* Il Principe * | 26-06-19 | 21:22
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij hebben vogels die zo stekeblind zijn dat ze geen wieken kunnen zien sowieso een overlevingskans van nul. Ze worden nu op een centraal punt weggeselecteerd, in plaats van her en der verspreid tegen auto's, huizen, bomen en elkaar te knallen.

obominotie | 26-06-19 | 21:07 | 1

Wat een stuitende bullshit kraamt u uit.

JJMS | 26-06-19 | 21:13

Tonnen aan CO2 uitgestoten door winning staal en omvorming tot paal... nog veel meer tonnen CO2 ‘uitgegeven ‘ voor fabricage cement, Tonnen CO2 om alles te vervoeren, boren, schilderen. Dan nog alle CO2 veroorzaakt door koperwinning voor turbine en stroomdraden.
En dat alles voor een fractie van de CO2 die zo’n ding in zn korte bestaan zal besparen.

Welterusten iedereen die in dit sprookje wil blijven geloven ...... /zucht...

Bali Lovert | 26-06-19 | 21:07 | 4

@Bali Lovert,
He bah, Wat een waarheid ineens.
Laat Jesse het nog even narekenen en dan komt alles vast weer goed.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 21:14

U vergeet nog alle acties aan het einde van de levensduur, wanneer alles weer moet worden opgeruimd.

jacobh-59 | 26-06-19 | 21:28

@MooseNL | 26-06-19 | 21:10:
Iets meer, de toename is van 0,03 naar 0,04%. Een toename van meer dan 30% dus door menselijk toedoen.

* Il Principe * | 26-06-19 | 21:41
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger riep men dat hoogspanningsmasten grote vogelmoordenaars waren. De meest stomme vogels zijn Darwiniaans uitgeselecteerd.
Nu roept men dat de moderne windmolens vogelhakselaars zijn. De tijd zal leren of dit ook iets vergelijkbaars is over de jaren heen.

Winter_is_coming | 26-06-19 | 21:06 | 3

De elektromagnetische velden verstoren het inclinatiekompas dat vele vogels en insecten voor de navigatie gebruiken. Met het GSM netwerk is dat versterkt en met 5G zal het nog erger worden.

Frau Merkel | 26-06-19 | 21:16

@Frau Merkel | 26-06-19 | 21:16: dus het ligt aan Huawei, niet aan die molens.

Muxje | 26-06-19 | 21:20

@Muxje | 26-06-19 | 21:20: Dat deel wel. De windmolens geven onverwachte dynamiek in de lucht en de vleugeltoppen gaan met aardig hoge snelheid en komen onder een hoek aan. Een vogel zal die niet zien en als ze al gezien worden moet de vogel door de turbulente lucht heen om de wiek te ontwijken.
www.wind-energy-the-facts.org/electro...

Frau Merkel | 26-06-19 | 21:52

En toen was er in 2030 onbeperkt KernFusie beschikbaar... Kunnen ze de hele boel afschrijven, ontmantelen en recyclen.

Nathal | 26-06-19 | 21:06 | 2

Die wieken zijn niet echt te recyclen met al die vezels.

sjef-van-iekel | 26-06-19 | 21:26

Persoonlijk zet ik mijn geld liever in op nieuwe techniek die de marsmannetjes komen brengen... Kernfusie wordt al decennia lang beloofd, maar het wil maar niet lukken.

* Il Principe * | 26-06-19 | 21:29

Meeuwen die een klap van de molen krijgen. +1

c.onjo | 26-06-19 | 21:04

Hup Thieme & Co, red de vogels!!!

BlowingBubbles | 26-06-19 | 21:04

Eens even rekenen, hou oud ik dan ben....
Mwah.. don't care.

BrutusBosch | 26-06-19 | 21:03

De natte droom van Groen Links, VVD66 en de rest van het kartel.
Wat een gaaf land!

Botte Hork | 26-06-19 | 21:03

Beetje een "waar wonen groen linksers NIET" kaartje.

Reagurend_Nijlpaard | 26-06-19 | 21:03 | 1

Heel scherp.

henkvaningrid | 26-06-19 | 21:10

Stop de waanzin!

BlowingBubbles | 26-06-19 | 21:03 | 3

Rustig maar, al het leven op aarde uitroeien is maar een kleine prijs om het leven op aarde te redden....toch????

happen naar de baas | 26-06-19 | 21:33

@happen naar de baas | 26-06-19 | 21:33: De rekenwonders van GL zullen u de voordelen zo kunnen voorrekenen inderdaad.....

BlowingBubbles | 26-06-19 | 21:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken