Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'OM begint rechtszaak tegen MH17-verdachten'

En dat gaat het JIT volgende week woensdag vertellen.

Hee. Een Onderste Steen die een heel klein beetje dichterbij komt. RTL Nieuws durft al te melden dat het Openbaar Ministerie een rechtszaak begint tegen verdachten van de aanslag op de MH17. Maar of het verdachtenbankje ooit gevuld gaat worden is nog allerminst zeker: "Onderzoekers hebben de afgelopen maanden de laatste checks en double checks gedaan. Het ziet er goed uit, zeggen bronnen. Insiders houden ernstig rekening met een veroordeling bij verstek, maar dat is uiteindelijk aan de rechter." Maar toch. Namen en rugnummers dus. Het scenario dat het een Oekraiëns gekkie was wordt dus met de dag onwaarschijnlijker. Meer nieuws komende woensdag om 13:00 uur, bij een persconferentie van het JIT.

Reaguursels

Inloggen

Ik neem aan, dat iedereen bekend is met het feit dat Bellingcat in casu Eliot Higgins (voormalig Brown Moses) wordt gefinancierd door de open society foundation van de 'beste vriend' van President Orban van Hongarije?
Deze Higgins komt vlgnd week OOK met een aanvulling op de 'daderlijst' van het JIT.

Pierre Lebon | 15-06-19 | 12:18
-weggejorist-
sociaal_econoom | 15-06-19 | 09:18 | 1
-weggejorist-
sociaal_econoom | 15-06-19 | 08:17

Er is een verband tussen het neerhalen van MH17, de aardbevingen in Groningen en het in der haast gesloten klimaatakkoord.

Van Duyvenbode | 15-06-19 | 08:16 | 1
-weggejorist en opgerot-
sociaal_econoom | 15-06-19 | 09:43

Het gedrag van ''bondgenoot'' Kiev was schandalig en mensonwaardig.
Terwijl de separatisten het onderzoeksteam na 17 juli direct de gelegenheid boden om daar te gaan kijken... ging het regeringsleger van Kiev nog 3 weken door met beschietingen in dit gebied - zodat het onderzoeksteam pas in de tweede week van augustus aan de slag kon... schandalig.
Rutte en Timmermans (toen nog Minister van Buitenlandse zaken) wilden niet met de separatisten onderhandelen... enkel en alleen maar met de boevenregering in Kiev.
Je zult zien dat de separatisten en Russen als schuldigen worden aangewezen en dat ''bondgenoot'' Kiev niet wordt genoemd.

Het is een smerig zaakje geworden waarbij Brussel, Den Haag en de NAVO niet eerlijk zijn.
Zij willen dat vijand Rusland als schuldige wordt aangewezen.
Kiev blijft letterlijk en figuurlijk buiten schot.

sociaal_econoom | 15-06-19 | 03:08 | 3

De separatisten kunnen ook zeker schuldig zijn, dit sluit ik niet uit.
Echter, welke onverlaat dwong dat toestel die kant op, nou..?

Veluwse-Eikel | 15-06-19 | 03:37

De opmerking: ‘Who opens a corridor for them..’ bevat deze waarheid.
Vrij vertaald: ‘wie verneukt ons hier..'

Veluwse-Eikel | 15-06-19 | 03:48

Klopt @Veluwse-Eikel... de MH17 had daar op 17 juli 2014 niet mogen vliegen

In juni en juli waren in dit gebied gevechten en beschietingen tussen de separatisten uit het oosten en het regeringsleger van Kiev.
In juni en juli stond in de krant te lezen dat er raketbeschietingen waren over en weer.
Ook dat er in dit gebied gevechtsvliegtuigen met scudraketten zijn neergehaald.

De luchtautoriteiten wisten dit... desondanks hebben ze de MH17 midden over dit gevechtsgebied laten vliegen.
Kennelijk is de MH17 per ongeluk geraakt... kan me herinneren dat de militairen zich een hoedje schrokken toen ze zagen dat ze geen gevechtsvliegtuig maar een burgervliegtuig hadden geraakt.

sociaal_econoom | 15-06-19 | 02:54 | 4

@Veluwse-Eikel | 15-06-19 | 03:34:
het onderzoeksteam werkt duidelijk in opdracht van Den Haag en Brussel.
Opmerkelijk en vreemd is dat Maleisië met het onderzoek NIET mee mocht doen... wel de regering van Oekraïne in Kiev.
Nota bene Kiev die de dader geweest kan zijn...!

sociaal_econoom | 15-06-19 | 07:50

@sociaal_econoom | 15-06-19 | 07:50:
Maleisië zit gewoon in het JIT. Dat Oekraïne er ook in zit vind ik inderdaad wel een fout, als je potentiële daders / leveranciers van het oorlogstuig in het team wilt hebben had Rusland er ook in gemoeten, en ook afgevaardigden vanuit de rebellen.

potsenmakkert | 15-06-19 | 11:27

@potsenmakkert | 15-06-19 | 11:27: Maleisië is pas als laatste en na veelvuldig protesteren opgenomen in het JIT. Wèl waren ze als eerste land op de plek des onheils aanwezig en hebben ze bemiddeld in de overdracht van de voice & datarecorders die ze overigens NIET zelf mochten uitlezen (vreemd) en hebben ze zorg gedragen voor de verplaatsing van de lichamen naar een gekoeld treinstel. Maleisië is het overigens nog steeds niet voetstoots eens met de verklaringen van het JIT.
Onze toenmalige min.v.buitenlandse zaken Timmermans leek het meer opportuun om af te reizen naar Kiew voor brandbluswerkzaamheden en liet de ongevalsplek ongemoeid.

Pierre Lebon | 15-06-19 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Een persconferentie houden met ‘n van de schroothoop gehaalde ‘lege huls’ om datgene wat men niet zeker weet visueel kracht bij te zetten… het beeld dwingt de massa iets te veronderstellen en negeert gemakshalve andere keiharde bewijspunten w.o. interne inbrandingen in het alu e.d. Wat wel stellig te zeggen is, is dat een burgertoestel nooit over ‘oorlogsgebied’ zou mogen vliegen, het is de brandstofbesparing versus het risico neergeschoten te worden niet/nooit waard. De aankomende rechtszaak zal ontaarden in een politiek steekspel, immers dat was de hele kwestie al v.a. het begin.

Enfin, we wachten het wel af…

Veluwse-Eikel | 15-06-19 | 02:39 | 2

En als de Russische boekhouding klopt, dan is het een huls van de Ukraïne. Kan onze AIVD niet eens dit gegeven onderzoeken? Bellingcat heeft het al zo druk...

Dombo65 | 15-06-19 | 09:54

Eerste alinea, bron..?
Bijkomend, de naam Bellingcat zegt mij helemaal niets.

Veluwse-Eikel | 15-06-19 | 10:27

Ah tegen die Oekrainers, nou, ben benieuwd.

Wienerschnitzel mit | 15-06-19 | 00:04 | 3

@wiener mit pommes | 15-06-19 | 00:19: Journalist Billy Six (Dld) heeft 24 identieke getuige verklaringen die hetzelfde verklaren.
BELANGRIJKER: geen van deze getuigen is ooit officieel gehoord.

Pierre Lebon | 15-06-19 | 01:08

@Pierre Lebon | 15-06-19 | 01:08:
Tja, dat past niet in hun straatje...
Weet u, ik heb het helemaal gehad met Brussel/Den Haag.
Ze zijn erger als die nieuw ontdekte Afrikaanse teek.

wiener mit pommes | 15-06-19 | 01:23

@Balletje Mayo ... de echte daders zitten in Brussel ... u zegt dit voor de grap maar het is wel zo.

Indien Verhofstadt en Van Baalen op 28 februari 2014 NIET naar het Maidanplein in Kiev waren gegaan - had Poetin in maart niet De Krim ingenomen.
Poetin werd bang omdat hij van mening was dat Brussel --> Oekraïne als nieuwe EU lidstaat wilde inpalmen en heeft toen kort daarop in twee dagen tijd De Krim veilig gesteld omdat daar de marinehaven van Rusland in de Zwarte Zee is gelegen.
Poetin moest er niet aan denken dat eerdaags NAVO oorlogsschepen in zijn marinehaven zullen liggen.

Vervolgens kregen we van april t/m augustus gevechten van Russisch gezinde separatisten in Zuid-Oost Oekraïne tegen de regeringstroepen van Kiev... waarbij op 17 juli de MH17 (per ongeluk) werd geraakt.
Het een volgt uit het ander... het begin was eind februari 2014 via de heren Verhofstadt en Van Baalen.

Achteraf gezien was het NIET verstandig om een passagiersvliegtuig over dit gebied te laten vliegen wat onveilig was... we wisten dat daar raketbeschietingen plaats vonden.
In de krant had al een paar keer gestaan dat gevechtsvliegtuigen afkomstig uit Kiev in dit gebied werden beschoten.

sociaal_econoom | 14-06-19 | 23:00 | 6

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 23:33:
Om 09:43 hebben de Goden uw gebeden klaarblijkelijk verhoord: de GS-redactie heeft hem hierboven definitief weggesjorist, nadat hij al eerder (denk ik) vannacht was gereduceerd tot ui. Vermoedelijk door geklaag van andere reaguurders over bepaald storend gedrag.

Zelf doe ik niet aan blokkeren (en ook niet aan NSB-knopjes indrukken trouwens), maar ik begrijp uw beweegredenen wel eerlijk gezegd.

Verschillende meningen hebben is zeer goed, discussiëren daarover ook. Leren we allemaal wat van en ‘t houd je scherp. Alleen feiten verdraaien (en fake nieuws uiteraard!) is uit den boze wat mij betreft.

Anyway, die zien we straks wel weer terug met een nieuwe nick.

Kompromat | 15-06-19 | 11:39

@Valkenbosch | 15-06-19 | 08:47:
Je aanname hangt van het 'Russische gevechtseenheden' af.

Als het inderdaad het Russische leger was is je aanname dat ze konden weten dat het een burgertoestel was redelijk gegrond.

Dit ging echter om Russisch gezinde rebellen (daar lijkt zelfs het JIT vrij zeker van te zijn). Die kregen wat wapentuig van Rusland doorgespeeld en zullen daar een korte training mee hebben gekregen, maar zullen bij lange na niet de uitgebreide training hebben gehad als een Russische militair.

Als jij een geavanceerd wapensysteem in handen krijgt, waarvan je net weet hoe je moet locken en schieten, en je bent in oorlogsgebied kan ik me voorstellen dat je aanneemt dat er alleen nog militaire toestellen over dat oorlogsgebied heen vliegen.

Als je Russisch gezinde rebellen daadwerkelijk Russisch gezinde gevechtseenheden noemt zou je ISIS ook gevechtseenheden kunnen noemen van Irak en Syrie omdat ze daar (deel van) hun wapentuig vandaan hebben.

potsenmakkert | 15-06-19 | 11:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze moeten wel een beetje haast maken, dadelijk zijn sommige van hen te oud om nog te berechten.

sociaal_econoom | 14-06-19 | 22:27
-weggejorist-
komtdatschot | 14-06-19 | 21:53

Dus het komt erop neer dat er een duur betaald (van ons belasting centjes) rechters, legal people etc. rechtzaak komt waar niemand van enig invloed bij zit zodat mensen (het liefst Russen) beoordeeld zullen worden maar waar uiteindelijk (alvorens wetend) geen reet verschil zal maken aan de stand van zaken, omdat de schuldige gewoon ergens vrij rond lopen. Heerlijk om zo schaamteloos anderman's afgepakt (belasting) geld uit te geven.

Squeezycheese | 14-06-19 | 21:52

De echte daders zitten in Brussel dus zoek niet verder.

Balletje Mayo | 14-06-19 | 21:37

Nederland gaat zich in een tientallen miljoenen kostende procedure volomen belachelijk maken voor het oog van de wereld.
-
Geen deuk in een pakje boter - en intussen blijven wij vrolijk Russisch gas inkopen.

bisbisbis | 14-06-19 | 21:26

Een vijandbeeld doet het altijd goed om de bevolking in simpele kampen van "Vriend" of "Vijand" te verdelen niet? Zo oud als de weg naar Rome en het werkt nog steeds. Één Russische kannonier drukt op het verkeerde moment op het verkeerde knopje (of een Oekraïener van deze of gene zijde) en héél Rusland en miljoenen Russen zijn weer Het Grote Gevaar.

Ongeacht wie het gedaan heeft: Rusland, Russische rebellen of de Oekraïne zelf, je had gewoon alle schijn van belangenverstrengeling moeten vermijden en alle betrokken partijen: Nederland, Oekraïne, Rusland en Maleisië buiten het actieve onderzoek moeten laten. Gewoon een neutrale partij aanwijzen. De Zwitsers wellicht en\of meerdere partijen namens elk betrokken land, en die het laten doen. Nu krijg je tot Sint Juttemis de bijsmaak van twijfel of de conclusie van het onderzoek of de betrokken rechtbank wel echt klopt. Daarom doet ook een rechter en\of jury uitspraak bij een conflict in een rechtstaat, en niet iemand benoemd door alleen de aanklager of verdachte. En aangezien niemand hier er persoonlijk bij was, kan ook niemand absoluut zeker zijn wat er is gebeurd. Je hebt al je informatie uit de tweede hand. Een bevooroordeelde tweede hand, aan beide kanten van het corpus delicti.

Enige reden dat mij het aannemelijker lijkt dat het Rusland of pro-Russische rebellen zijn geweest (het andere "bewijs" buiten beschouwing latend omdat ik dat als leek niet kan beoordelen en ook niet kan zien of ermee geknoeid is) is de vliegrichting. Van west naar oost, dus een Oekraïense verdedigingspost, mogelijk aangestuurd door Oekraïense radarposten of verkenners zou niet zo snel per ongeluk (hooguit expres?) een vliegtuig neerschieten dat van ze weg vliegt. Of ze moeten gedacht hebben nog snel even een Rus op terugtocht af te knallen.

Toch vraag ik mij af: Poetin is niet iemand met een bijzonder actief geweten, lijkt me. En hij is nog altijd bijzonder populair in Rusland en was dat destijds wellicht nog meer. Hoe bezwaarlijk zou het voor hem zijn om gewoon te zeggen "foutje, bedankt, hier heb je 1 miljoen compensatie per slachtoffer, mijn welongemeende excuses en desgewenst kan ik de sukkel die de knop indrukte levend of lichtelijk vermoord zelf berechten of overdragen". Recent offerde hij ook zonder te knipperen een paar politiebeambten op omdat het kaltstellen van een kritische journalist met vals bewijs van drugshandel perceptie-technisch niet lekker viel.

Voor hem maakt het namelijk weinig uit. Hij gaat echt niet aftreden wegens een ongeluk. En de Russen gaan hoogstwaarschijnlijk ook niet ineens op een ander stemmen als hij toegeeft dat een ander dan hijzelf het per ongeluk heeft gedaan. Dat doen Amerikaanse presidenten ook niet als er collaterale schade ontstaat tijdens het regimewippen of dronen van terroristen en hun onschuldige omstanders zonder vorm van proces. En daar kunnen wel meerdere MH17-dodentallen in. En de VS zijn ook niet onbekend met per ongeluk burgervliegtuigen neerhalen. Maar daarover was een stuk minder ophef. Want dat was dan uit naam van vrijheid en democratie, en dan is het goed, dus is er ook geen boycot van een heel land met miljoenen inwoners nodig.

Wol | 14-06-19 | 20:58 | 8

@Kompromat | 14-06-19 | 22:17:
Je hoeft niet alles via de VN te doen natuurlijk. En wie jurisdictie heeft is een kwestie van afspraken en wetgeving die je kunt maken. Gewoon bilaterale overeenkomsten tussen staten zijn ook gewoon mogelijk.

Iedereen weet dat Rusland betrokken is bij het conflict in Oekraïne. Het annexeren van de Krim is al een vrij duidelijk signaal niet? En hij hoeft niemand in Oekraïne schadeloos te stellen, net zo min als de VS miljoenen Afghanen of Irakezen of andere slachtoffers van hun "belangen" hoeft te compenseren.

En heeft Poetin überhaupt objectief vast te stellen populariteitsstatistieken? Als buitenstaander kun je geen onderzoek daarnaar doen en binnenlands "wint" hij elke verkiezing bij gebrek aan geloofwaardige tegenkandidaten die mee mogen doen.

We zitten nu eenmaal met hem en talloze andere (semi)dictators opgescheept, al dan niet "democratisch" verkozen, voor wat dat überhaupt waard is. En ik zit er niet op te wachten dat de gemankeerde overheden van elk land zelf willekeurig mogen bepalen wie er de ergste is.

Wol | 14-06-19 | 23:32

@Kompromat | 14-06-19 | 22:17:
Wat je hier zegt is voor 99% onzin,snap alleen niet waar je deze onzin vandaan haalt.

Roger-Rabbit | 15-06-19 | 08:16

@Roger-Rabbit | 15-06-19 | 08:16:
Dank voor uw inhoudelijk goed op feiten onderbouwde tegel. Kan ik bijzonder veel mee.

Blijft nu dus alleen nog die prangende vraag staan wat nou dan die ene 1% is die u niet als onzin bestempelt.

Kompromat | 15-06-19 | 11:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Moest gelijk terug denken aan het oekraïne referendum en het velletje van rutte.
Over de onderste steen zal ik het maar niet hebben,want die ligt voor eeuwig verborgen in het riool te brussel.
Of er moet een top ambtenaar ineens wroeging krijgen en voor klokkenluider gaan spelen.

komtdatschot | 14-06-19 | 20:35


Lijnvlucht MH370 en lijnvlucht MH17 allebij zonder exacte vluchtdatum waren in de winter van 2013/2014 voorbestemd om in de toekomst hun noodlot te ondergaan als offer voor een groter iets wat nog staat te gebeuren.

steekmug | 14-06-19 | 20:32 | 2

Eurovisie songfestival in NL bedoel je?

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 23:35

Vladimir en Petro schieten op elkaar.
298 voorbijgangers word geraakt en sterven.
Het onderzoeksteam bestaat uit Petro, Mark die naliet de voorbijgangers te waarschuwen, en wat anderen die het goed uitkomt als Vladimir de schuld krijgt.
Zou dat een betrouwbaar onderzoek worden?
Nooit vergeten dat daar nooit gevlogen had moeten worden en wie daar verantwoordelijk voor zijn.

prototyp | 14-06-19 | 20:18 | 2
-weggejorist en opgerot-
Dirk30969922 | 14-06-19 | 20:37

Is u een Rus ?

justinianus | 15-06-19 | 00:52

Wow wat doet Mark goed zijn best om de onderste steen boven te krijgen! Maar ik dacht dat we zijn OM met rust moesten laten omdat zij het zo druk hadden. Oa met het vervolgen van politici, het afnemen van wangslijm van de blokkeerfriezen en het geven van schadevergoedingen aan dode slachtoffers. Benieuwd hoeveel binnenlandse zaken er dit jaar weer geseponeerd gaan worden door deze nutteloze symboolpolitiek.

Wim_Kut | 14-06-19 | 19:43

En waarom was het ook al weer nodig om de Krim te annexeren. Heeft daar iemand belang bij? Moet toch reden hebben.

kloopindeslootjijook | 14-06-19 | 19:39 | 16

@Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 21:31: Nee. Wel delen van een boek waarin Christus opgesloten zit door een bisschop die Hem verketterde en Hem niet vond passen bij de kerk. De bisschop legde Hem uit hoe het allemaal moest. Dus slechts een boek met een Russische achtergrond en ik weet niet meer welke het was. Ik geloof de Gebroeders Karamazov.

Angélica de Sancé | 14-06-19 | 21:48

@Angélica de Sancé | 14-06-19 | 19:50: Behalve het schrijven van gedichten, staat u kennelijk ook historisch uw 'mannetje'. Chapeau!

Pierre Lebon | 15-06-19 | 11:36
▼ 13 antwoorden verborgen

Dat hele Bellingcat is een Westerse propagandamachine, waar het wemelt van M16 en CIA figuren. De " bewijzen " die ze online zetten zijn een samengestelde fotomontage van stukken raket en puin. Mensonterend.

070 | 14-06-19 | 19:27 | 7

Tuurlijk joh. En de paus runt een kinderporno ring.

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 23:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Welke verdachten? Die zelfverzonnen?
Gaat echt helemaal nergens meer over, leuke show voor de bühne en een super afleiding voor meneertje Ivo en consorten... Braakneigingen van die incompetente zooi daar

Oetiohnegentechnik | 14-06-19 | 19:18

De onderste steen in de bureaulade van Rutte
heeft schimmel veroorzaakt in het Torentje...

wiener mit pommes | 14-06-19 | 19:16

"Waar is het bewijs?". Aldus de premier van Maleisie, die twee weken geleden zijn handen aftrok van de conclusie dat de Russen erachter zaten...

Wat Rutte hier doet is gewoon flauwekul. Doelbewust vertragen en die onderste steen nog verder begraven. Fuck bijna 300 doden.... Rutte schopt het probleem door naar de volgende kabinetten, want dit gaat jaren en jaren duren uiteraard.

De Libertariër | 14-06-19 | 19:05 | 11

@hetgingperongeluk | 14-06-19 | 19:30
Probeer het eens bij Niburu ofzo.

RandyBiel | 14-06-19 | 19:37

@RandyBiel | 14-06-19 | 19:37: Aliens, UFO’s…Niburu Sucuri Cloudfare Joris….verder kom ik niet…te dom voor…

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 19:49
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is een wakker zooitje daar bij Europol. Ik denk niet dat er iemand is onder de reaguurders voor wie dit nieuws is, maar als het de jutten zelf en hun politieke bazen uit hun slaap haalt, dan is dat toch nog winst.

eastender | 14-06-19 | 19:02 | 1

Oeps, verkeerde topic, slaapkop!

eastender | 14-06-19 | 19:03

Dit is enkel voor de show, 't zal een duur toneelstuk worden, fictioneel bovendien.

spamzuiger | 14-06-19 | 18:59

@toetssteen | 14-06-19 | 18:18:
" De door het JIT benoemde BUK versie heeft Rusland al tientallen jaren niet meer, "
Aldus de zoveelste blinde volgeling van de Russische propaganda. Jammer joh:
i0.wp.com/euromaidanpress.com/wp-cont...

RandyBiel | 14-06-19 | 18:55 | 5

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:58:
Is het nu echt nodig om zijwegen in te schieten.

botbot | 14-06-19 | 19:12

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:58:

Stukje van iemand die veel doet voor
The New York Times,, The Wilson Quarterly, The Atlantic.
Na dan weet je wel waar de belangen zijn.....

Roger-Rabbit | 15-06-19 | 08:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Indien hier nabestaanden aanwezig zijn.:

Zouden jullie mij svp kunnen uitleggen waarom jullie in ieder geval Oekraïne NIET hebben aangeklaagd vanwege ernstige nalatigheid omdat zij hun luchtruim niet hebben gesloten? Er was immers een oorlog gaande. Dat is veel gemakkelijker te bewijzen dan om uit te maken wie precies dat vliegtuig uit de lucht heeft geschoten. Dit heb ik nooit kunnen bevatten. Bijna alle nabestaanden die ik voorbij heb zien komen de afgelopen jaren bij Pauw, Jinek, Knevel, Humberto Tan etc etc, wezen allemaal unaniem met de beschuldigende vinger naar Rusland. Nogmaals, dit kun je bijna niet bewijzen. Zijn jullie door de Nederlandse overheid, cq AIVD/MIVD onder druk gezet om een bepaalde koers te volgen en Oekraïne vooral met rust te laten? Alvast heel erg bedankt en opdat alle omgekomen passagiers in vrede moge rusten.

rachid82 | 14-06-19 | 18:54 | 5

@ChupaChupa | 14-06-19 | 19:59:
Ohw... Dat Rusland schuldig is al sinds een uur na de aanslag, is geen complottheorie?

Pierre Lebon | 14-06-19 | 20:29

@ChupaChupa | 14-06-19 | 19:59: Zo de luchtvaartmaatschappij al iets te verwijten valt is dat Malaysian Airways en niet KLM. KLM heeft met dit ongeluk 100% niets te maken, moreel niet en juridisch al helemaal niet.

bdn01 | 14-06-19 | 22:39

@ChupaChupa | 14-06-19 | 19:59:
"En ja, hat valt Rusland nog heel veel meer te verwijten dat ze een passagiersvliegtuig naar beneden halen. ZIJ hebben geschoten, ZIJ ontkennen in alle toonaarden en ZIJ weigeren de verdachten te laten verhoren."

Nogmaals die frame dat het hier om Russische gevechtseenheden ging. Ook het JIT lijkt het er mee eens te zijn dat het NIET ging om het Russische leger, maar op pro Russische rebellen. En er is wel degelijk een verschil tussen een goed getrainde militaire eenhoud en een groepje rebellen die een geavanceerd wapen hebben bemachtigd (al dan niet met hulp van de Russen) en qua instructies niet veel verder komen dan: zo lock je, zo schiet je, succes er mee!

Houd de discussie alsjeblieft zuiver. Amerika heeft tientallen jaren allerlei gekke regimes bevoorraad, maar om dat nu 'Amerikaanse troepen' te noemen...

potsenmakkert | 15-06-19 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

De belangrijkste vraag zal niet beantwoord worden: wat deed een passagiersvliegtuig boven oorlogsgebied?

postmodernismisdead | 14-06-19 | 18:47 | 4

En waarom is dat de belangrijkste vraag?

ChupaChupa | 14-06-19 | 20:00

Vliegen

RandyBiel | 14-06-19 | 21:49

@ChupaChupa | 14-06-19 | 20:00:
Omdat dit veel verdere gevolgen heeft dan een ongetrainde rebellengroep die per ongeluk bij het verkeerde toestel op de juiste knop drukten.

Die rebellen zijn daar waarschijnlijk niet voor te veroordelen, en hoewel dat misschien een gevoel van afsluiting zou geven voor de nabestaanden win je er niet zo heel veel mee.

We vliegen echter nog steeds dagelijks over oorlogsgebieden / conflictgebieden en als er fouten in de procedures waardoor de kans op zulke noodlottige gebeurtenissen ook in de toekomst niet wordt uitgesloten, heeft dat de prioriteit.

Dat is bij elke vliegtuigramp (of dat het nu een ongeluk of opzet was) namelijk het geval: de schuldvraag is leuk, maar heeft hooguit invloed op de schadevergoedingen, het voorkomen van dit probleem in de toekomst is van veel groter belang.

potsenmakkert | 15-06-19 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ik schaam me echt dood over deze hele MH17 kutzooi waar 298 vakantiegangers de Hel in getrapt zijn, terwijl elke Jan Lul de Behanger kan uitleggen wat er gebeurd is…wat voor JITshit heb je daar voor nodig? Of zijn dat weer uitgedeelde baantjes….Aha…tijd rekken….ik snap het al…

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 18:32 | 6

@botbot | 14-06-19 | 18:47: Ik heb hieronder al in posts veel meer geroepen en dit is het laatste wat ik erover zeg…Het gaat altijd om drijfveren, belangen en motieven….wat zou Rusland ermee opschieten om een vliegtuig vol Europese vakantiegangers opzettelijk uit de lucht te knallen?

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 19:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Erg doorzichtig weer, beetje feelgood politiek om de aandacht bij Opstelten en Om baas Herman Bolhaar weg tehalen

arzal3138 | 14-06-19 | 18:31

Oh ja de radarbeelden.
Wie ze allemaal had was Rusland. Twee stations dichtbij hielden alles in het oog. Één ervan speciaal was in staat zowel de mh17 als de buk als eventuele straaljagers te zien. Binnen één dag had Rusland de smoking gun aan de wereld kunnen tonen. Hét bewijs van Oekraïense schuld.

Maar guess what? Exact van dat radarstation zijn geen beelden geleverd. Dat is toch héél erg jammer. Hoe zou dat toch komen? De enige megakans voor open doel gemist. Of zouden deze beelden wat minder goed van pas komen, aangezien de BUK plus afvuurlocatie eruit waren af te leiden? Je zou het bijna gaan denken.

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 18:29 | 13

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 19:46:
" Nou, waarom is er dan zo lang nodig om de schuldige aan te wijzen? "
Volg je de berichtgeving rond MH17 eigenlijk wel, of kom probeer je bewust zo dom mogelijk over te komen om aluhoedjes in het algemeen zo dom mogelijk te doen lijken?

RandyBiel | 14-06-19 | 19:53

@RandyBiel | 14-06-19 | 18:57:
zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-...
Desgewenst zijn die gegevens ook via de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst voor het strafproces beschikbaar. Ik zeg alvast hier, met name tegen de heer Servaes en de heer Ten Broeke, maar ook de andere leden die daarom gevraagd hebben: mocht het Openbaar Ministerie declassificatie van die informatie nodig hebben voor het strafproces, dan zal de Nederlandse regering daarom uiteraard vragen. De minister van Buitenlandse Zaken geeft daarop misschien nader toelichting.

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 19:53
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 19:54
▼ 10 antwoorden verborgen

Ja, en Klokkenluiders worden beschermd in NL, Irak had gifgas, Rutte heeft 1000 Euro voor u, Wilders proces is niet politiek gemotiveerd, de VS is aangevallen in de Golf van Tonkin en een Duits radiostation is aangevallen door de Polen ...... De waarheid is het eerste dat sneuvelt in een oorlog.

Oepsie1234 | 14-06-19 | 18:28 | 3

Hey ff normaal doen heh kunnen ze niet aan hier dat alles een leugen is het nos heeft altijd gelijk oke

gofyoself | 14-06-19 | 18:49

Helemaal eens. De Oekraïners hadden ee het meeste baat bij dat de Russen geboycot zouden worden. Ook werd de MH17 expliciet verordonneerd lager te gaan vliegen door de verkeersleiding in Kiev,die geen radar zouden hebben aanstaan... volgens eigen zeggen. Het wemelde daar van de Amerikaanse en NATO Awacs maar tot op heden geen radarbeelden ontvangen van de Yankees. Volslagen belachelijk dat de mogelijke daders met het beste motief in de onderzoekscommissie zitten en het land/de eigenaar van de (doods)kist,MAS/Maleisië de bevindingen van het JIT verwerpt,want niet bij betrokken ???,!!!
Rutte cs zullen eens de prijs betalen... want de waarheid komt altijd boven water.

Eendragtmaaktmagt | 14-06-19 | 19:41

@Eendragtmaaktmagt | 14-06-19 | 19:41:
"ok werd de MH17 expliciet verordonneerd lager te gaan vliegen door de verkeersleiding in Kiev "
Leugens, MH17 kreeg juist opdracht hoger te vliegen ivm een tegemoed komend toestel.
Is al ruim 4 jaar geleden ontkracht. Opgeflikkerd met je domme leugens.

RandyBiel | 14-06-19 | 19:46

Oei dat zullen de putinfanboys op dit blog niet leuk vinden....

panthoseen | 14-06-19 | 18:26 | 2

Wat is een putinfanboy?

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:28

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:28: Dat is iedereen die het niet met panthoseen eens is.

poiuytrewq | 14-06-19 | 19:38

En als Rusland schuld erkent, hoeven we dan niet van het aardgas af? Of snap ik het weer eens niet?

kweethetooknietbeter | 14-06-19 | 18:26

Enorme blunder om dit door het OM op te laten pakken. Als er één Nederlandse instantie is waarvan duidelijk is dat die tot op het beenmerg gecorrumpeerd is, dan is het wel het Nederlandse OM. De Russen hebben nu niet eens propaganda nodig om Nederland een pleefiguur te doen slaan.
Sneu voor de nabestaanden, maar ook zij zullen grotendeels op partijen stemmen die verantwoordelijk zijn voor zoveel onrecht.

obominotie | 14-06-19 | 18:16 | 2

Inderdaad de Russen hebben geen propaganda meer nodig.
Klein vraagje waarom hebben de Russen vijf verschillende radarbeelden gepubliceerd?

botbot | 14-06-19 | 18:31

Benieuwd welke 'bewijzen' die domme aluhoedjes nu nog over hebben.
Dat niveau van die idioten is wel zo erbarmelijk laag. Het beste wat ze de afgelopen tijd naar voren wisten te brengen, was dat ze een overbelichte plant langs de kant van de weg tgv overbelichting voor een andere plant aan zagen...
Om maar even het niveau van die kneuzen aan te geven.

RandyBiel | 14-06-19 | 18:16 | 6

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:34:
Ok je doet het er echt om.
Hier nogmaals, omdat je blijkbaar echt te dom bent om te poepen.
www.tweedekamer.nl/kamerstukken/briev...
Ff opletten voortaan, want het gaat hier al om 2016!

RandyBiel | 14-06-19 | 18:46

@RandyBiel | 14-06-19 | 18:46:
Hou je in met je gescheld en lees de berichtgeving over de "bruikbaarheid" van deze "beelden" en de onwil van de regering om deze op te vragen. Declassified.

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 20:02

Maar goed... Janken om de beelden die reeds in bezit zijn is blijkbaar het enige resterende argument dat die armoedige complot debieltjes nog over hebben.
Zelfs Rusland zelf heeft die triestelingen al meerdere keren in de steek gelaten. Wat een absolute kneuzen.

RandyBiel | 14-06-19 | 21:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Haha ja kom op zeg we hebben het hier wel over het Nederlandse OM. Geen idee wie die nog serieus neemt maar ik niet iig.

drs. P | 14-06-19 | 18:16

Het enige dat ik echt zeker weet is dat ik geen enkel woord geloof van wat een overheid me vertelt, of dit nu een Russische, Nederlandse of Oekrainse staat betreft. Stuk voor stuk zijn de belangrijkste bestuurders gek genoeg om de waarheid te verdoezelen voor eigenbelang, 200 doden of niet.

Verder is het natuurlijk volstrekt ridicuul dat Oekraine (die ieder weldenkend mens als hoofdverdavhte ziet) onderdeel uitmaakt van JIT. Ook die organisatie heeft nul geloofwaardigheid meer over.

Enfin. Ondertussen daagt NL een paar Russen voor de rechter die nooit komen opdagen. Hebben ze het gedaan (natuurlijk niet) dan liggen ze intussen begraven in Siberie. Hebben ze het niet gedaan dan levert Rusland ze uiteraard in geen 1000 jaar uit.

En zo hebben de totaal impotente Rutte en de zijnen het proces opnieuw vakkundig met jaren vertraagd, waarbij opnieuw geen enkele zinnige uitkomst te verwachten valt voor de slachtoffers. Het zoveelste stukje symboolpolitiek, en de onderste steen ligt weer een paar meter dieper begraven.

De Libertariër | 14-06-19 | 18:14 | 5

@De Libertariër | 14-06-19 | 18:45:
Dus als één regeringsleider iets zegt is dat voor u de waarheid als het u zo past.
En dat noemt u weldenkend, man man man.

botbot | 14-06-19 | 19:02

@botbot | 14-06-19 | 19:02:

Ten eerste zeg ik dat niet. Ten tweede is het niet zomaar een regeringsleider, maar een direct betrokken regeringsleider en ten derde zou u er verstandig aan doen zijn argumenten eens te bekijken ipv een drogredenering op te voeren, zoals ik u net ook al zei.

De Libertariër | 14-06-19 | 19:08

Arme nabestaanden zo in de maling genomen door prutte

Hoorneslaan | 14-06-19 | 23:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo'n zin in een Loempidel na al dit JIT OM MH17 gezeur en gezeik over de Russen , de Oekraïners, the Germans www.geenstijl.nl/5147959/geenstijl-re... Peace , Vrede op Aarde en daarboven.

Zwizalletju | 14-06-19 | 18:14

Dit circus is slechts een rookgordijn pm de aandacht af te leiden van de grootste politieke affaire van de afgelopen eeuw én die daarvoor: Opstelten versus Wilders. Morgen het VVD congres dus dit komt vandaag precies op tijd. Rutte kan zich weer als staatsman profileren. Boeven zijn het.

spekpater | 14-06-19 | 18:06 | 1

Yep, het vliegtuig is neergeschoten om het Opstelten schandaal te verbloemen.

ArjenZH | 14-06-19 | 21:30

Klote misschien voor nabestaanden, maar stop met die geldverslindende nonsens.
Er gaat hooguit een anonieme rus veroordeeld worden bij verstek, en dat gaat wel een jaar of 5 dooretteren zo’n “proces”.
Niets bereik je er mee, als er al definitief iets valt te bewijzen. En vermoedens tellen niet!

captainobvious | 14-06-19 | 18:06 | 4

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:28: Video beelden, telefoon taps, radar beelden, grond samples.
En wat voor bewijs van de Russen staat er tegen over? Een overbelichte plant...
Wat een armoede

RandyBiel | 14-06-19 | 18:43

@RandyBiel | 14-06-19 | 18:43: armoede komt van jouw kant. Te blind om het in te zien. Het komt erop neer dat ik mijzelf moet verdedigen tegen beschuldigen gebaseerd op dingen die ik maar als waar heb te accepteren en verwachten dat het ook maar nut heeft wat ik zeg. Kan jij niet even tegen het muurtje? Vlak voordat de schoten gelost worden snap je het. Ja, te laat. Rusland hoeft niks. Net zoals oekranazi land

Vageling | 14-06-19 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

www.thestar.com.my/opinion/columnists...

In bijgevoegd Maleisisch commentaar staat alles wat ik zelf nog over de schuldvraag zou willen vragen.

Wie het ook heeft gedaan, mijn familie krijg ik er niet mee terug. Graag verschoon ik mij voor de over mijn rug gevoerde geo-politiek.

Glasgow Argus | 14-06-19 | 18:04 | 3

Dus u bent ook verontwaardigd over de uitlatingen van Baudet?

botbot | 14-06-19 | 18:07

@botbot | 14-06-19 | 18:07: En maar zuigen. Het. Werkt. Niet. Iedereen teleurgesteld. Alles en iedereen erbij proberen te slepen alleen 0,0 over het onderzoek en/of methoden. Werkte niet bij Skripal in het VK, werkte niet tegen Assad met dat chemisch gedoe. Bewijslast is gewoon broddelwerk. En daar mag het JIT zeer zwaar op afgerekend worden. Ik zou als nabestaande de staat hiervoor aanklagen aangezien zij de leidende rol op zich genomen hebben. Nu jij weer met je Rusland gezever.

Vageling | 14-06-19 | 21:21

Psychologisch schijnt het een gunstige uitwerking te hebben op de nabestaanden als e.e.a. kan worden afgerond en achterlaten. Die onderste steen zou dat hele proces maar weer verstoren.

Baron Clappique | 14-06-19 | 17:53 | 2

De onderste steen is bijna boven maar door het zand wat uw grote en onvolprezen leider Baudet in de ogen strooit is het voor u niet te zien.

botbot | 14-06-19 | 18:00

@botbot | 14-06-19 | 18:00: we zullen zien 50 jaar na dato wanneer het staatsgeheim opgeheven wordt. Inmiddels met de huidige score hoop ik dat je niet teveel op je gerant hebt ingezet. Die lynchende meute boeit jouw sorry niet. Die heeft nog een rekening met jouw te verheffen dan. En betalen zul je. Sinds wanneer werkt het zo dat we een dader aanwijzen en dan alleen maar onderzoek doen naar wat plausibel klinkt? De waarheid boeit je niet. De Russen moeten bloeden. Als straks blijkt... Ja jij wist van niks.

Vageling | 14-06-19 | 21:37

Hoe dan ook, mijn respect en medeleven voor de nabestaanden.
Zij willen de waarheid weten, al is dat nooit 100% te garanderen.
Deze is voor jullie.
youtu.be/f7McpVPlidc
The sound of silence.

Ruimedenker | 14-06-19 | 17:47 | 1

Disturbed heeft daar een goede cover mee gedaan. Ken het liedje via mijn vader. Had de LP's.

Vageling | 14-06-19 | 23:00

Voor Rutte blijft de Onderste Steen onder, zoals Zwarte Piet zwart blijft.

Shareholder II | 14-06-19 | 17:46

Mooi, goede ontwikkeling. En volgende klap in het gezicht van putin's hielenlikkers, de landverraders en domme aluhoedjes.

RandyBiel | 14-06-19 | 17:43 | 13

@Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 20:34: Heb ik VVD Troll, sorry, spuit 11 ook weer. Ook iets bij te dragen of kwam je gewoon weer eens jezelf laten zien? Je lijkt net een huppelkut. Nou, jij ook weer je aandacht. Kus.

Vageling | 14-06-19 | 23:11

I love putin.

Hoorneslaan | 14-06-19 | 23:49
▼ 10 antwoorden verborgen

Kan iemand mij zeggen welk belang de VS heeft om zijn radarbeelden niet met een bondgenoot te delen?

azijnseikerT | 14-06-19 | 17:43 | 16

@azijn Geo-politiek gezeik. Ken uw plek. Denk aan de belangen.

Shareholder II | 14-06-19 | 18:17

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:14:
Ok ik zal niet meer schelden idioot.
Klik eens op die link die ik je gaf, daar gaf ik hem tenslotte voor. En anders google naar 'Openbaar Ministerie heeft genoeg radarinformatie over crash MH17' , voor de website van nu

RandyBiel | 14-06-19 | 18:31

@azijnseikerT | 14-06-19 | 17:58: Serieus? Wie wil betrapt worden op bedrog, vooral als er zoveel (geo politiek vooral) spanningen zijn. Leuk nu onder het huidig bewind. Alleen Obama weet er alles van. Net zoals de Stasi. Vernietigen. Bondgenoot? Nooit geweest. De boel sussen? Niet als het volk eens wist. Dat belang. Status quo. Krijgt men met smerig spelletjes. Dat belang.

Vageling | 14-06-19 | 23:29
▼ 13 antwoorden verborgen

Hahaha. Ik ga het "rapport" weer lezen en t zal wederom flinterdun zijn qua bewijslast.
*1 vlindertje van een "buk raket" in de romp;
* "Google streetview" gebruiken omdat de route die de raket afgelegd schijnt te hebben hoe komen ze bij die route???) te gevaarlijk is.

Maar ja... Rusland & Putin hè...
Slecht
Net als nu met Iran.
Kennen jullie de Iraakse "weapons of mass destruction" nog?

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 17:39 | 5

Wer selbst sich von den Regeln einer humanen Kriegsführung entfernt, kann von uns nichts anderes erwarten, als dass wir den gleichen Schritt tun.

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 17:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Snap niet dat een rechter er überhaupt naar wil kijken. Dat hele onderzoek is een grap. Geen enkele intacte keten van bewijs.
.
Ik snap wel dat een Nederlandse rechter er best naar wil kijken. Komt zijn of haar partijmaatjes in de andere politieke machten namelijk goed uit. Immers, de Vieze Vijf (vvd, pvda, d66, cda, gl) hebben een actieve bijdrage aan deze farce geleverd. Zou jammer zijn als een rechters dat niet nog even valideert.
.
Op naar het volgende drama, op naar de volgende fluim in gezichten van nabestaanden!
.
Dit land moet door.

Parel van het Zuiden | 14-06-19 | 17:34

Ondeugdelijk onderzoek (met 1 van de verdachte partijen in het onderzoeksteam) kan in mijn ogen alleen maar leiden tot vrijspraak.
Normaal gesproken zou dit appeltje eitje moeten zijn voor de advocaten. Normaal gesproken.

VanBukkem | 14-06-19 | 17:26

Het antwoord is simpel, Bukraketten, mobiele lanceerinstallaties en systemen zijn ontworpen om naar het voorbeeld van de V2, (Von Braun) voorzien van gyroscoop en infrarood detectie een voorwerp hoog in de lucht te naderen en dan keihard boem te doen om met scherven het aluminium van het naderende vliegtuig te doorboren. De russen hebben die dingen speciaal voor dit doel ontworpen door te Copycatten van 0049 ingenieurs die naar 0001 zijn ontvoerd na WOII. De russen hebben hun eigen uitvinding uitgeleend aan de Oekraïne omdat ze geen idee hadden waarvoor zij die zelf nog nodig hadden. Niemand lette op, na een fles Wodka drukte een lanceer officier na aankondiging van een radarkorporaal per ongeluk op de rode knop, kwam erachter dat ie zich vergist had en kon die kut raket niet meer aan een touwtje terugtrekken….daarna wil niemand de schuld krijgen en durft niemand verantwoordelijkheid te nemen…

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 17:24 | 10

@hetgingperongeluk
Ja, tuurlijk, zomaar op een knopje rammen....... Een BUK Telar bestaat uit 3 wagens bediend door een hoog specialistisch team. De door het JIT benoemde BUK versie heeft Rusland al tientallen jaren niet meer, ze hebben een vernieuwde versie. Klein vautje natuurlijk, maar toch best lastig schieten met spul dat al heel lang geleden is verkocht.....

toetssteen | 14-06-19 | 18:18

@toetssteen | 14-06-19 | 18:18:
Pas op, de geest van dks gaat u zo landverrader noemen...
Niet met feiten komen, iedereen voelt aan z'n water dat Rusland de dader is...

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:21
▼ 7 antwoorden verborgen

O ja. Het OM komt er mee. Is dat niet dat orgaan dat gek is op politiek bedrijven via de rechtszaal. Of het nou om Wilders, Blokkeerfriezen of Russen gaat. Bij het OM trekken ze mijoenen uit om tegenstanders van het kartel te beschuldigen en lastig te vallen.

Graaier | 14-06-19 | 17:22 | 2

Volgens mij heeft dat proces tegen de Blokkeerfriezen zelfs miljarden gekost. Denk je niet?

Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 17:25

Eind februari 2014 hebben de heren Verhofstadt en Van Baalen - op het Maidanplein in Kiev... Oekraïne omhelsd als vriend en aspirant lidstaat van de EU.
In mei t/m augustus 2014 was Kiev in strijd met de separatisten in Oost-Oekraïne... Kiev heeft met een scud-raket de MH17 neergehaald ten einde de separatisten hiervan te beschuldigen.
Het is voor Rutte ondoenlijk bondgenoot Kiev hiervan de schuld te geven.
Poetin en Rusland krijgen de schuld, zij zijn het grote gevaar voor de EU.

sociaal_econoom | 14-06-19 | 17:21 | 8

Denk effe na Harry.... een scud is geen gtam...

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 18:10

Vervang"scud" door "buk" in sociaal econoom zijn/haar verhaal en iedereen is weer blij...

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 18:24

Dat idee heb ik ook

Jan70 | 14-06-19 | 18:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat wordt een korte rechtzaak. Iets van: Heeft u bewijzen waaruit blijkt wie op het knopje voor het afvuren heeft gedrukt? Nee, zeggen de Nederlanders, maar we hebben wel een hele mooie theorie met onze tunnelvisie. En onze Oekrainse vrienden en medeonderzoekers zeggen dat ze het niet gedaan. hebben. Dus kwamen we uit bij de buren die daar ook rondliepen. Het is de familie Rus. En die buurman hebben we al heel vaak beschuldigd en het is echt een tricker happy minkukel. Dus .... Dus helemaal niets. Puur politiek voor de buhne. Ze kunnen straffeloos de Russen als schuldige aanwijzen. Maar bewijzen zijn er niet en komen er niet.

Graaier | 14-06-19 | 17:18

Alle trollen-verloven zijn ingetrokken bij dit bericht. Bij berichten over VVD en integriteit, en Grapperhaus en klokkenluiders vervolgens moesten ze wegblijven dus ze hebben nog wat uurtjes over..

duh! | 14-06-19 | 17:17 | 4

Grappig is dat jij je eigen complottheorietjes gelooft.

Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 17:24

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:19 en Kuifje ook:
Jullie voelen je aangesproken! Maar waarom?

duh! | 14-06-19 | 17:27
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een tijden...
De slager keurt zijn eigen vlees,
en de vos bewaakt het kippenhok.

wiener mit pommes | 14-06-19 | 17:14

Onze tanden er in zetten, zei Rutte. Dus, welke verdachten dan? Het is iets om de nabestaanden van de slachtoffers te plezieren. Ze doen een was, plas en gaan gewoon verder met hun angstaanjagende 'bestuur'.

Thoth | 14-06-19 | 17:13 | 2

Lol @ Ze doen een was, plas en gaan gewoon verder met hun angstaanjagende 'bestuur'. Bijna goed.

grapo | 14-06-19 | 17:18

Ook de nabestaanden zijn kwaad omdat men weigert Oekraïne aan te klagen.

Flatulent | 14-06-19 | 17:40

Als het een daad vanuit politiek oogmerk zou zijn geweest dan was er al lang ergens een koran of een fles wodka of een lippenbalsem van Van Baalen gevonden. Dat duurt bij dat soort vingerwapperen namelijk nooit zo lang.

Axelvon | 14-06-19 | 17:10

Beste Reageerder{ster},

De Nederlandse regering is niet blij met de aandacht voor dit dossier.
erg voor de slachtoffers? de huidige Nederlandse regering en verantwoordelijke laten krokkodillen tranen rijkelijk stromen, denk ook even terug aan de volgevreten Timmermans {die even vele kilos is afgevallen voor de verkiezing, anders kon hij geen enkel stem lokaal betreden}.
Zo jammer denkt de Nederalndse regering, we hadden hier vele deals uit kunnen halen.
Door deze aandacht is het voordeel afgenomen.

slachtoffers? zo jammer, het had zoveel kunnen oplevern.

nu ik dit schrijf, besef ik werkelijk dat ik al het vertrouwen in de huidige regering verloren heb.
Ik besef ook heel erg goed dat het dus zo in alle landen gaat.
Trump zegt Amerika eerst, ik heb het gevoel dat het IK eerst is in deze maatschappij.

Meesteres Belgie | 14-06-19 | 17:10

Oud nieuws en randsomware kan elk bedrijf wat de IT niet op orde heeft treffen.

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 17:43

@Capt. Iglo | 14-06-19 | 16:58 |

De naiviteit van velen dat een (int.) onderzoek om geo politieke redenen niet *kan* worden gestuurd omdat zoiets niet in deelstaat NL gebeurd is net zo stuidend als diegene die ondanks aantoonbaar bewijs blijven volhouden dat Rusland niet betrokken was bij het neerschieten.

Dit hele incident is zo door en door verrot door alle *direct* betrokken partijen dat je eigenlijk opnieuw zou moeten beginnen. En wel vanaf het moment dat Rusland al dagenlang mogelijk wekenlang voorafgaande aan het MH17 nincident inzage had in de Ukrainse strategische en tactische militaire vliegbewegingen en dat de Ukraine hier ook dondersgoed van af wist dat Rusland toegang had tot deze informatie.

litebyte | 14-06-19 | 17:10 | 3

Andersom kan ook,VS spionage vliegtuigen komen af en aan daar.
Elke dag wel een paar.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 17:11

Belangrijke zaken gingen vooraf aan het incident. 1 ervan is dat Ukraine wist dat haar militaire 'geheime' informatie, m.n. ook betrekking hebbende op de vliegbewegingen vaak al eerder bekend was bij de Russen dan bij eigen eenheden.

De Russische eenheid die in de haast Ukraine werd ingestuurd naar een specifieke plek, verwachtte helemaal geen burgertoestel, het verwachtte een Ukrains (transport) toestel.

litebyte | 14-06-19 | 17:19

Het JIT toonde een BUK met serienummers behorende bij het Oekraïnse leger. Hebben ze daar nog een verklaring met geldig bewijs voor? Bijvoorbeeld UKR-legerboekhouding?

Dombo65 | 14-06-19 | 17:06 | 3

Kan een op het leger buitgemaakte buk zijn,er is altijd wel een te vinden die met ze tengels aan alle knoppen zit.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 17:13

Teveel RT gekeken zeker?
Want die publiceren die onzin.

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:17

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:17:
Nee Oekraïene was deel van de sovet-unie en zo ook in bezit van alles wat de rest had.
Dus ook buks,kom met een echt argument ipv van allen dat sloom gelul

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 17:28

De aluminiumhoedjes zijn zo te zien nauwelijks aan te slepen.

wapster | 14-06-19 | 17:04 | 7

Dat is het mooie: MH17 staat garant voor wappie-time!

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:18

Inhoudelijk ben je toch niet gevoelig voor. Echt, na alles wat er bekend is nog wegkijken. Dat is een hele kunst.

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 18:23
▼ 4 antwoorden verborgen

The Dutch always right but never relevant.... Next case....

ZwarteRiek | 14-06-19 | 17:03

Niet Oekraïne (Kiev) krijgt de schuld maar Rusland.
Dit past in het beeld dat Brussel, de NAVO en Den Haag... Rusland willen bestempelen als vijand en een gevaar voor de EU.

We kunnen nu weer leger oefeningen houden in Noorwegen en Finland tegen Rusland gericht.
Hierdoor kan het budget voor de NAVO en het Nederlands leger met miljarden omhoog.

sociaal_econoom | 14-06-19 | 17:03

Dit filmpje laat zien dat het heel veel wensdenken is in journalistiek en het onderzoek. En vergeet niet dat dit proces zich baseert op onderzoek van het JIT, waarvan 1 lid (Oekraïne, zelf potentiële verdachte) vol achter de uitkomsten staat en 1 lid (Maleisië, met veel slachtoffers) openlijk en beargumenteerd twijfelt.
youtu.be/Y7l7oSqvro0

duh! | 14-06-19 | 16:59

GeenStijl kan net zo goed stoppen met draadjes over dit onderwerp. Zijn en worden altijd volledig gekaapt door trollen, waardoor feiten en fictie helemaal door elkaar zijn gaan lopen en een zinnige discussie niet meer mogelijk is.

Capt. Iglo | 14-06-19 | 16:58 | 4

Nee , die worden beheerst door complotwappies. Met hun totaal ongefundeerde onzin die per se moet en zal aantonen dat Rusland niet betrokken was. Over vooringenomenheid gesproken.

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:23

Het is hier echt een riool voor aluhoedjes geworden.
Kan me herinneren dat GS ooit een topic had waarop ze stelden dat hun platform niet voor aluhoedjes bedoeld was, maar moet je nu eens zien.
Te dom voor woorden, maar blijkbaar is het een geschikt verdien model.

RandyBiel | 14-06-19 | 18:10

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:23: die aluhoedjes een hun complot theorien zijn echt compleet wappie. Op basis van wat facebook posts en een blogger beweren dat Rusland het gedaan heeft. Lachwekkend als het niet zo triest was.

vansuyle.com | 15-06-19 | 04:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat beide kanten schuldig zijn .
Dat verklaart ook, dat er geen betrouwbare radarbeelden zijn .
Ik denk dat de Oekraïense militaire vliegtuigen onder de verkeersvliegtuigen gevlogen hebben ,en er op gespeculeerd hebben dat men dan geen buk durft aftevuren omdat dan bij een uitwijk manoeuvre de raket dan verder omhoog gaat ,en dan de daar vliegende vliegtiugen opzoekt .
Een fout van slecht getrainde separatisten .

Kale von Doom5748 | 14-06-19 | 16:58 | 9

Hahaha flatulent. Wat een bullshit. Welkom wappies. Dit is weer als vanouds genieten van de fantasie van de aluhoedjes. Bier, chips, nootjes. het is vrijdag!

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:35

@Roger-Rabbit | 14-06-19 | 17:05: natuurlijk had Oekraïne buk raketten opgesteld. Nederland heeft ook patriot luchtafweer paraat in vredestijd.

vansuyle.com | 15-06-19 | 04:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Resumerend: Het waren pro Russische Oekraïense separatisten. Maar het is toch de schuld van de Russen. Van Balen en Verhofstadt die lekker aan het ophitsen waren in het andere kamp zullen niet eens aangeklaagd worden. Die Oekraïense luchtverkeersleiding blijft buiten schot. KLM die over oorlogsgebied vloog treft geen enkele blaam. Die man die zich tot op detail met het onderzoek bemoeide met het doel een bepaalde kant op te sturen zal niet berispt worden.
Eigenlijk wordt er niemand aangeklaagd behalve een paar Russen die alleen in theorie bestaan.

Osdorpertje | 14-06-19 | 16:57 | 9

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:26: Leg dan maar eens uit waarom vele andere luchtvaartmaatschappijen allang niet meer over Oekraïne vlogen - die wisten kennelijk wel degelijk dat het daar gevaarlijk was.
Waarom KLM / Malaysian continu buiten schot blijven, dàt is mij een raadsel. Want gewoon keihard mede-schuldig.

EefjeWentelteefje | 14-06-19 | 18:26

@RandyBiel | 14-06-19 | 19:09: onder anderen Britisch Airways en Air France. Daarnast wisten veiligheidsdiensten van USA, Canada, U.K, Australië en zelfs Duitsland over de onveiligheid maar gebruikten deze info alleen voor hun eigen luchtvaart maatschappijen. Ook Duitsland deelde deze info niet internationaal en een Nederlandse diplomaat, ik dacht de Ambasadeur in Oekraine ist 3 dagen voor de ramp geinformeerd over de onveiligheid van het luchtruim. Voorts was bekend dat in de dagen/weken ervoor 10tallen (!) vliegtuigen en helicopters in dat deel van het luchtruim beschoten was, dan wel in 'crossfire' terecht was gekomen.

grapo | 15-06-19 | 01:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Timmerfrans is alvast aan het oefenen voor een nieuw tranenfilmpje voor op de TwitterT. Enige feit in de hele zaak.

Kapitein Stijlvol | 14-06-19 | 16:56

Vergeet ook klm en de Nederlandse overheid niet voor medeplichtigheid.

Schepvogel | 14-06-19 | 16:56

Ach.. misschien kan het geen kwaad om bellingcat ook eens onder de loep te leggen:
www.youtube.com/watch?v=gGcSgIEN4Xw
Billy Six en Max vd Werff

Pierre Lebon | 14-06-19 | 16:54 | 4

Het Bellingcat-collectief bestaat voor 95% uit dilettanten en 5% werkelozen. Onbegrijpelijk dat het JIT haar belangrijkste conclusies baseert op hun bevindingen. Om een internationaal gerechtshof te overtuigen is de bewijslast tot nu toe flinterdun.

Computer_says_no | 14-06-19 | 17:59

@Computer_says_no | 14-06-19 | 17:59: Inderdaad. Bellingcat is allang geleden vakkundig gefileerd door diverse partijen. Onbegrijpelijk dat ook de NL dodebomen media naar deze "bron" blijven refereren.

Pierre Lebon | 14-06-19 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wil ze echt wel geloven, dat alles goed wordt uitgezocht. Maar toch.. Maar toch blijf ik het onuitstaanbaar vinden dat er geen enkel vraagteken bij Ukraine wordt gezet vanwege nul komma nul radarbeelden.

Zalluf | 14-06-19 | 16:54 | 8

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:14:
“Daar stel je dan geen vragen bij.” Waar zei ik dat?
Het is alleen natuurlijk wel zo dat het volksgericht en de schuldigverklaring voor het proces tegen Rusland gericht zijn.

duh! | 14-06-19 | 17:21

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:14: Nederlandse deskundigen vinden het vreemd dat alle Oekraïense radarstations in onderhoud of defect waren. De onderzoekers hadden met primaire radargegevens kunnen controleren of er iets ontbrak op de computerschermen van de luchtverkeersleider. Met de primaire radar zijn alle voorwerpen in de lucht te zien, dus bijvoorbeeld ook mogelijk de raket, brokstukken of andere toestellen.

BrutusBosch | 14-06-19 | 17:22

@Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:14: Ik heb beelden van Ukraine nooit gezien. Een linkje of bron ernaar zou fijn zijn.
Ik ben niet vooringenomen. Maar ik denk wel dat het zaakje 'ergens' stinkt. Rusland, Ukraine, separatisten.. Eén pot nat en die allemaal hun muil houden om íets te verbergen. Zolang dat idee blijft hangen is voor mij Ukraine net zo schuldig totdat het tegendeel bewezen is.

Zalluf | 14-06-19 | 18:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens mij moet je de twee zaken los van elkaar zien. Meteen na het neerhalen van MH17 zijn er gesprekken opgevangen van een hoge Russische officier die sprak over een vergissing. Zijn team had een passagiersvliegtuig uit de lucht geschoten. Het gesprek was in het Russisch, niet in het Oekraiens.

De andere zaak is het Russische recht op de Krim. De Krim werd tot 1956 door Rusland bestuurd. 90% van de bevolking is Russisch maar omdat de Oekraine deel uitmaakte van de USSR maakte het niet veel uit wie het gebied bestuurde: Oekraine of Rusland. Omdat het schiereiland tegen Oekraine aanligt, vond Chroetsjov in 1956 dat het organisatorisch en bestuurlijk beter bij de Oekraine kon horen en dat maakte voor de Russische vloot die daar altijd is gebleven, weinig uit. Totdat het IJzeren Gordijn viel en vele Oost Europese en zelfs voormalige Sowjet Staten onafhankelijk werden. Tegen alle gemaakte afspraken in die met Gorbatsjov zijn gemaakt, breidde de EU en de NAVO zich uit met deze landen, waardoor Rusland zich heel terecht, bedreigd voelde. Toen de schreeuwlelijkerds Van Baalen en Verhofstadt het vuurtje in het half-fascistische Oekraine opstookten door te roepen dat ook de Oekraine bij 'Europa' hoorde, (ze doelden waarschijnlijk op de EU), betekende dat direct gevaar voor de Russische vloot en de Russische bevolking. (Kaartje bijgevoegd over etnische afkomst inwoners Oekraine) commons.wikimedia.org/wiki/File:Ukrai...
Het gevolg was dat Rusland ingreep: tot hier en niet verder met het verbreken van beloftes.
Rusland staat m.i. volledig in zijn recht. Van de EU is het onbegrijpelijk dat ze, anti-fascistisch als ze zijn, ze een fascistisch regime in de Oekraine ondersteunen. Dat komt alleen maar voort uit Rusland-haat. Na het vallen van het IJzeren Gordijn, had de EU Rusland als permanente vriend kunnen binnen halen. Was handelscontacten en vriendschapsbanden aangegaan. Nu is het te laat en is de Koude Oorlog weer volop bezig.

MH17 is het gevolg van een vreselijke fout aan Russische kant. Maar de hele strijd is door Van Baalen en Verhofstadt veroorzaakt. Het is triest voor de nabestaanden. Het is een nachtmerrie. Meer dan dit zal een onderste steen niet opleveren. Alleen ik veroordeel Van Baalen en Verhofstadt. Een rechter zal de Russische officier veroordelen en wellicht Putin. En natuurlijk is die officier schuld, net als NL dat geen vliegtuigen boven oorlogsgebied had mogen laten vliegen.

Angélica de Sancé | 14-06-19 | 16:53 | 30

@Angélica de Sancé | 14-06-19 | 21:16:
Lees dit artikel maar eens door van Hubert Smeets, journalist en historicus. Hij schrijft ook artikelen voor 't NRC. Het e.e.a. wordt besproken, zoals over die vermeende afspraak en de garanties van Rusland m.b.t. de soevereiniteit van Oekraine (in 1994 dus)
www.raamoprusland.nl/dossiers/militai...

Daarnaast wil ik ook nog benadrukken dat Rusland al aan het stoken is sinds de USSR in elkaar stortte. Denk aan Transnistië (hoort formeel bij Moldavë ), Nagorno-Karabach (hoort formeel bij Azerbajzan), Zuid-Ossetië en Abgazië (horen beiden formeel bij Georgië ). Rusland is dus het laatste land dat een grote mond kan opzetten over (vermeend) "historisch onrecht".

Overigens maakt Poetin de bevolking wijs dat de oorlog pas in 1941 ontstond, en daarmee probeert het Molotov-Ribbentro pact te verdonkeremanen. Hij probeert op veel punten de geschiedenis te "herschrijven".

En "Rusland" kiest niet voor China, dat doet Poetin. Een strategische keuze die eerder uit wanhoop dan uit liefdegenomen is. De vraag is of de Russische bevolking die "liefde" voor de Chinezen deelt.

Toevallig las ik trouwens een paar dagen geleden nog dat Poetins populariteit bij de Russische bevolking historisch laag is.
Uiteindelijk is Rusland beter af bij het Westen dan bij China. De annexatie van de Krim is een historische fout geweest, wellicht dat Poetins opvolgers hiermee aan de slag gaan om de banden weer te herstellen. Economisch blijkt dat gebied een blok aan 't been te zijn van Rusland (en de Westerse sancties helpen ook niet), dus wellicht dat er met Poetins opvolger iets te regelen valt.

De toekomst zal het leren.

Kompromat | 14-06-19 | 21:50

@Kompromat | 14-06-19 | 21:50: Let's wait and see… Dank voor de moeite van een lang en doordacht antwoord.

Angélica de Sancé | 14-06-19 | 22:01

@Angélica de Sancé | 14-06-19 | 22:01:
Graag gedaan Angelica, jij ook bedankt en een fijne avond!

Kompromat | 14-06-19 | 22:21
▼ 27 antwoorden verborgen

Laat ze eerst Oekraine maar aanklagen wegens verantwoordelijkheid voor MH17. Oh wacht, dat kan niet want die willen we graag in de NAVO/EU...

Flatulent | 14-06-19 | 16:53

Heel goed mogelijk dat Rusland de dader is, maar zolang Oekraïne in het JIT zit, met vetorecht, wantrouw ik deze organisatie als de pest.

Mijn klomp breekt | 14-06-19 | 16:49 | 7

Oekraine in het JIT is net zoiets als Jos Brech onderzoek laten doen naar de dood van Nicky Verstappen. Maar zoals tussen de regels al een paar keer was aangehaald door Ruttte, we willen graag een goede band met Oekraine. En dus is alles geoorloofd, ook een paar dode burgers...

Flatulent | 14-06-19 | 17:28

@Flatulent | 14-06-19 | 17:28:
Want Jos Brech is opgepakt omdat Nicky Verstappen door de Russen in zijn achtertuin is vermoord, dat je het vergelijkt met Oekraine?

RandyBiel | 14-06-19 | 17:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Eerst alle radarbeelden, dan verder praten. Het kan toch niet zo zijn dat de ultieme bewijslast wat plaatjes van faceboek zijn?

Computer_says_no | 14-06-19 | 16:49 | 2

Met de moderne technieken van nu zijn radarbeelden niet langer meer noodzakelijk.
Maar u kunt altijd nog die van de Russen bekijken uit vijf verschillende kunt u kiezen welke bij u past, wat wilt u nog meer.

botbot | 14-06-19 | 16:56

@botbot | 14-06-19 | 16:56:
Kan zijn. Voor een waterdichte bewijsvoering moet je alle beschikbare informatie e.d. opvoeren. Ondanks de ‘moderne technieken’ van nu.

Computer_says_no | 14-06-19 | 17:45

Heeft Kerry eindelijk die AWACS radarbeelden aan het JIT gegeven dan?

Harry Turtle | 14-06-19 | 16:48

mooi man.
MH17
complot wappies gaan weer helemaal los
kapitein onbenul Baudet voorop
hahaha

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 16:47 | 4

Nou... Ik denk dat het voortdurende gewijs naar Rusland meer op een complot lijkt, dan kritisch naar deze zaak te blijven kijken. Het begint al met Ukr als deelnemer in het JIT en het persé niet willen horen van 10-tallen ooggetuigen...

Pierre Lebon | 14-06-19 | 16:58

@Pierre Lebon | 14-06-19 | 16:58:
Dat gewijs naar Rusland komt omdat alle bewijzen, aanwijzingen en meer richting dat land wijzen. Niet wegens een complot maar wegens logica, maar jij als complotwappie denkt omgekeerd: Hoe meer bewijzen er zijn, hoe verdachter jij dat vindt. Zo werkt dat met wappies. Die hebben iets mis met hun denkraam.

Beste_Landgenoten | 14-06-19 | 17:16

Vaak niet eens met Beste-Landgenoten, maar in dit geval wel. Alles wijst erop dat de MH17 neergeschoten is met een Russische BUK-raket door Russische officieren, alle komplottheorieën ten spijt. Ockham's Razo ten voeten uit..

En blijven roepen dat de vraag "Waarom dat vliegtuig daar vloog", belangrijker is dan de vraag "Waarom is dat vliegtug neergeschoten en wie zijn daar verantwoordelijk voor?", is gestoord en zeggen veel over het beperkte denkvermogen van de schreeuwers.

Ik vraagt me af waar al dat gedweep met de Russen vandaan komt.

ChupaChupa | 14-06-19 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Nou klaag aan wie je wil maar dr komt geen hond opdagen. Maakt niet uit wie dit gedaan heeft, gasten komen niet en lachen ons uit vanachter hun grens. Wordt dus weer een recht zaak die niets uit gaat halen. Op deze manier wordt dit verhaal wordt volgens mij alleen maar pijnlijker voor de nabestaanden.

Count_Bassie | 14-06-19 | 16:47

ook al worden de daders gepakt, blijft nog de vraag welke onbenul gaat er nu over oorlogsgebied vliegen, ooo wacht KLM Emile en zo ,,,,,,

peter van dijk1186 | 14-06-19 | 16:44

De Russen hebben wel vaker verkeersvliegtuigen neergeschoten, zoals Korean Air Lines Flight 007. Ook daar logen ze over en ook daarvoor hebben ze nooit verantwoordelijkheid genomen.

i-Wonder | 14-06-19 | 16:42 | 10

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:57: Dat toegeven is ook pas na aandringen en ontkennen gebeurd en onder voorwaarde dat er geen strafrechterlijk onderzoek zou komen want het was een "tragisch ongeluk". Dit betekent dat er of dusdanige debielen bij het leger van de VS werken dat ze het verschil op de radar niet zien tussen een gevechtsvliegtuig en een Airbus, of dat het gewoon moedwillig is gedaan en de zaak met een foutje bedankt wordt afgedaan.
En door vanaf de eerste minuut te gaan roepen dat MH17 een oorlogsmisdaad/misdaad tegen de menselijkheid was, ga je ook geen vrienden maken en zeker niet voor elkaar krijgen dat er schadevergoeding komt.

Flatulent | 14-06-19 | 17:02

@Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 17:10:
En dat jij het beste was wat je vader eruit kon krijgen is al erg genoeg.
Zal er nog spijt van hebben neem ik aan.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 17:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik luister liever naar Baudet onze grote en almachtige leider die heeft voor de televisie verklaart dat het lang niet zeker is dat de Russen de MH17 neergeschoten hebben, alle opties zijn nog open.
Dus zal ik net als vele reaguurders tegen beter weten in ook dit standpunt in nemen.

botbot | 14-06-19 | 16:42

Nou nou ik heb er vertrouwen in als rutte zegt dat de onderste steen boven komt
De groen links / d66 rechters met wat aanwijzingen van de regering uitspraak doen
Alles gebaseerd op vaag door Oekraïne aangeleverd bewijs
Dat komt goed

nachtbrakers | 14-06-19 | 16:41 | 2

U liegt dat het gedrukt staat.

botbot | 14-06-19 | 16:48

Laat je niet intimideren @nachtbrakers...

Pierre Lebon | 14-06-19 | 17:01

't Is al lang zo klaar als een klontje dat dit de Russische seperatisten uit de Oekraïne zijn die samen met een stel rogue Russische militairen dat ding hebben afgeschoten. Hoef je écht niet lang over na te denken ,als je dat wel doet kom je in onzinnige complot nonsens terecht dat het Oekraïne was en kennelijk ben je dan hier op de goede plek.

Zwizalletju | 14-06-19 | 16:40 | 6

Als je een ander filter over een zaak legt, dus kijkt wie er belangen bij iets hebben kan dat soms een verassend ander beeld op leveren. Zelf heb ik het nooit zo op duidelijke verhalen en dat gelijk ook zo stellen als de enige waarheid. Een beetje jongleren met alle input geeft een bredere kijk. Maar anders moeten we misschien wel de raderbeelden bekijken...

Mark van Leeuwen | 14-06-19 | 16:57

@Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:45:
Kijk dat bedoel ik nou. Als je zo gaat redeneren, je in allerlei onwaarschijnlijke bochten wringend en zo uitkomende op wat jij denkt en op deze manier de minst speculatieve , meest logische verklaring links laten liggen is heel typerend voor MH17 complot heorieën.

Zwizalletju | 14-06-19 | 17:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Begint het OM alweer een rechtszaak in opdracht van de minister van Justitie?

TigermanMcCool | 14-06-19 | 16:36 | 1

Er zal er daar vast een minder minder geroepen hebben

Mark van Leeuwen | 14-06-19 | 17:00

Zal wel weer een taakstrafje worden.

Pretzel Logic | 14-06-19 | 16:36 | 3
-weggejorist-
Leopard_II | 14-06-19 | 16:40

Rutte moet voor straf iedereen 1000 euro geven... ow wacht...

Ad Hominem Tu Quoque | 14-06-19 | 16:43

80 uur een Oekraïens graanveld schoffelen..

Wijze uit het Oosten | 14-06-19 | 16:54

Laat dat proces nu maar komen zodat eindelijk eens de bewijzen openbaar worden. En zodat de beschuldigden deze bewijzen kunnen weerleggen en met tegenbewijzen kunnen komen.
Of heeft Oekraïne ook al een veto op waar de tegenpartij mee mag komen?

2voor12 | 14-06-19 | 16:34 | 4

Oekraïne heeft een inlegvel.

rechtsdwalendeautist | 14-06-19 | 16:38

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:38:
En de daders ontvingen een medaille.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:41

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:38:
Rusland liegt en Oekraïne mag bepalen wat als bewijs mee mag doen en wat niet. Deze hele zaak is een grote farce.

2voor12 | 14-06-19 | 16:46
▼ 1 antwoord verborgen

FC Knudde

Ad Hominem Tu Quoque | 14-06-19 | 16:44

Ik kijk heel veel Russia Today -echt veel objectiever en onafhankelijker dan onze MSM- en daar beweert mijn held Poetin toch iedere keer dat het de Oekrainers waren die schoten, en zeker niet de Russen, of de Russische verzetsstrijders in de Oekraine.

Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 16:33 | 8
-weggejorist-
Leopard_II | 14-06-19 | 18:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Misschien moeten ze de premier van Maleisië ook oproepen voor verhoor. Die schijnt ook een verdachte mening te hebben.

Pimp my Voortuin | 14-06-19 | 16:32 | 1

Dat las ik ook , die is ook veranderd van gedachte.

gato | 14-06-19 | 17:56

Wel een goed moment om nu de rechtszaak te beginnen, dan hebben we de hele zomer nog om warmtepompen te installeren.

W_F | 14-06-19 | 16:32

Hoop dat ze dan ook de verkeersleiding in Kiev laten horen die het toestel naar de hel stuurde, hingen er gemanipuleerde vlucht/herkennings-codes aan. Dat de seperatisten het waren, zal we,l maar in die 4 weken daarvoor al 13 Oek-oorlogs-vliegtuigen uit de lucht, dat waren de Oekers moe, vandaar de schandalige manipulatie en bij de KLM/Malei. hadden ze het druk met andere zaken, ding had daar nooit mogen vliegen.

grindbak | 14-06-19 | 16:32

We hebben bewijs op bewijs gekregen dat het OM een corrupte bende is.
De conclusie dat de kans dat Oekraïne er achter zit steeds kleiner wordt, is dan ook op zijn minst voorbarig.

McPhart | 14-06-19 | 16:31

Voor mij is het scenario van de Russische seperatist idioten altijd 99% waarschijnlijk geweest. Ik denk ook dat daar voldoende aanleiding is en dat ook een Baudet dat vindt.

Desondanks is het een totale gotspe dat Oekraïne onderdeel is van het JIT. Hoewel onwaarschijnlijk kon het de dader zijn, maar verder heeft het ook het luchtruim open gehouden en verstrekt het de radarbeelden niet. Dat versterkt bovendien de positie van Rusland, die altijd kan wijzen op totale afhankelijkheid binnen het JIT.

Bvdb | 14-06-19 | 16:31 | 8

@Cammy | 14-06-19 | 17:10: Ik werk zelf voor de CIA, dus ik kan me nogal wat permitteren.

Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 17:12

@Sjors W. | 14-06-19 | 16:39:
Gemakshalve vergeet je dat Oekraïne leger al eerder per ongeluk een passagiersvliegtuige neerschoot wm beschikt over tientallen complete buk installaties en andere raketten

vansuyle.com | 15-06-19 | 04:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Maakt Oekraïne nog steeds deel uit van JIT? Zo ja, dan is het vast erg objectief.

Mahatma | 14-06-19 | 16:28 | 2

JIT is dat de opvolger van de EU?

Langshetrandje | 14-06-19 | 16:30

Ja. En de voornaamste bron is die opgeschoten reaguurder, kom hoe heet ie, Bellingcat ofzo.

Harry Turtle | 14-06-19 | 17:03

Onwaarschijnlijker. Wat een onzin. GS tot een MSM kuttelikkertje gedegradeerd?

XIII-13 | 14-06-19 | 16:28 | 3

Nieuws dat ons niet bevalt is inderdaad kut-nieuws.

Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 16:34

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:35: Dat laten we aan andere reaguurders over.

Kuifje-in-de-EU | 14-06-19 | 16:40

Wat mij vooral stoort is de totale lafheid van de daders. Als je dan zo stoer bent om een vliegtuig uit de lucht te schieten, geef dat dan ook toe. Ik heb de ijdele hoop dat de laffe verantwoordelijken voor de rest van hun leven hier nachtmerries van zullen hebben.

Wat verder mateloos frustrerend is, is de blijkbaar unanieme beslissing van alle betrokken overheden, om de waarheid uit de openbaarheid te houden. Er werd zelfs geroepen "we've got proof", maar ook die niet betrokken overheid houdt de boel geheim.

Ik kan hieruit alleen maar concluderen dat het neerschieten een vergissing moet zijn geweest. Maar hoe dan ook, vertel wat er echt gebeurd is. Kan me niet eens schelen of dat anoniem gebeurt, maar stop eindelijk eens met fake news over MH17.

gekwetst | 14-06-19 | 16:26

De resten van de Bukraket, lijken op deze foto, Heler en Completer dan de cockpit van de Boeing 777….rare botsing moet dat geweest zijn…Is de woordgrap, Buk-Raket al gevallen? Ik snap wel/niet dat men na al die tijd nog één week moeten nadenken…de conclusie schrijven, is nogal een gedoe, als je iets te verbergen hebt…

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 16:26 | 4

@Langshetrandje | 14-06-19 | 16:28: Lichtgewicht aluminium met geplakte vleugels, het beweegt omdat het anders breekt..... maar die kutraket is uit elkaar geploft om de bedoelde schade aan te richten... ik moet de eerste succesvolle Patriot Raket nog heel terugvinden...

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 16:33

Is de bedoeling van zo'n buk raket niet dat ie ontploft? Raar inderdaad dat die raket nog zo heel is.

A.I. van Dee | 14-06-19 | 16:36

@A.I. van Dee | 14-06-19 | 16:36: 2 Manieren, je gaat met 5 keer de geluidsnelheid met 1.000 kilo, een vliegtuigje met uiterste precisie een fatale duw geven, dat gaat dus niet, je gaat er dwars doorheen. Dus laat je vlak in de buurt van het doel een cluster spijkerbom afgaan, soort schieten met hagel....

hetgingperongeluk | 14-06-19 | 16:46
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom is het geestelijk zo belangrijk voor sommigen dat het de Russen niet waren?

Sjors W. | 14-06-19 | 16:26 | 11

@Benesha | 14-06-19 | 16:37:

Dus. Een vliegtuig dat van west naar oost vliegt wordt frontaal gesloopt door een raket dat uit Russisch bezet gebied kwam.

Feiten.

Oké.

Jouw theorie.

Andrew Deen | 14-06-19 | 16:40

@A.I. van Dee | 14-06-19 | 16:34:
Zoals ik op Lebon reageerde: dit is wel heel simpel. Mij interesseert Oekraeine bv geen flikker, maar het idee dat een half-getrainde separatist per abuis het verkeerde vliegtuig naar beneden knalt vind ik ontzettend meer aannemelijk dan een multi-nationaal false flag complot door incapabele landen met weinig baat en nul follow-up richting het gewenste resultaat.

Het kan zijn dat Oekraine burgervliegtuigen gebruikte om dekking te zoeken. Zou me niet verbazen en mag onderzocht en bewezen worden. Overigens ook via niet-Westerse kanalen nog weinig bewijs van gezien.

Het kan best oprecht niet de bedoeling geweest zijn om het vliegtuig neer te halen. Prima (liever niet natuurlijk). Fouten worden gemaakt in oorlog. Is het nog steeds wel gebeurd. Krijg je er soms van als je jezelf met conflicten bemoeit door proxies.

Sjors W. | 14-06-19 | 16:49

Omdat vanaf minuut 1 Rusland als dader werd aangewezen en Oekraïne per direct mocht toetreden tot het JIT en onschuldig waren ook al waren hun radars precies die dag uit en/of kapot, verder is alles geheim, ook get gesprek van de vluegtoren te Kiev. Dit alles is bijzonder vreemd.

Roetveegje | 14-06-19 | 16:53
▼ 8 antwoorden verborgen

De Oekraïense radarbeelden zijn boven water?

BP Richfield | 14-06-19 | 16:25 | 6

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:42: da's waar DKS, onderhoud is het verhaal.

BP Richfield | 14-06-19 | 16:56

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:42:
Waarom zou je als je tegenstander geen vliegtuigen heeft je radar aan laten? Hadden de "rebellen/vrijheidsstrijders vliegtuigen?

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 17:47

@Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 17:47: radar staat altijd aan. Bovendien waren ze doodsbenauwd voor een Russische interventie. Dus dan maar een passagiersvliegtuig kapot schieten per ongeluk of expres en in de schoenen van Rusland/rebellen schuiven.

vansuyle.com | 15-06-19 | 04:12
▼ 3 antwoorden verborgen

"Maar of het verdachtenbankje ooit gevuld gaat worden is nog allerminst zeker"

Nee dat is zeker. Rusland levert geen onderdanen uit. Dus de verantwoordelijken kunnen lekker op de Interpol-lijst staan maar zullen nooit opgepakt worden.

Bij verstek veroordeeld. Dat is alles wat er te halen valt.

Andrew Deen | 14-06-19 | 16:23 | 2
-weggejorist-
Leopard_II | 14-06-19 | 16:36

@Leopard_II | 14-06-19 | 16:36:
Alleen jammer dat de hoofdverdachte, de Oekraïense regering, deelnam aan het onderzoek. Heeft wellicht enige invloed gehad op de resultaten, denkt u niet?

vansuyle.com | 15-06-19 | 04:10

Vladyslav Volosjin postuum veroordelen?

Bac | 14-06-19 | 16:22

Ik geloof niks van die 'onderzoekscommissie' die met vooringenomen standpunten op alle fronten werd tegen gewerkt, met een stelletje Oekrainers en AIVD-ers die continu zich met de 'resultaten' bemoeiden.
De onderste steen ligt diep op de bodem van een stinkend moeras in de Oekraine.
Rusland moest de schuld krijgen en dat zijn enkel de bewijzen waarnaar gezocht is.

spoilerfreak | 14-06-19 | 16:21 | 5

Zelfs maleisië heeft twijfelt aan het hele jit onderzoek.

Sjonie01 | 14-06-19 | 16:28

Helemaal juist

Benesha | 14-06-19 | 16:39
▼ 2 antwoorden verborgen

In de link staat een heel mooi kopje over een Hooggeplaatste Russische legerofficier die verantwoordelijk zou zijn voor het transport van de BUK raket. Zie ik hier nu iets verkeerd? Want het was gewoon oorlog daar, dus lijkt het vervoeren van raketten me nou niet iets dat strafbaar is. Is de BUK raket op de lijst met verboden wapens geplaatst, zoals mostertgas enzo? Want lijkt me dat je in een staat van oorlog gewoon een raket van A naar B mag verplaatsen.

peterdh | 14-06-19 | 16:20 | 6

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:22:
Schijnbaar wel,kijk maar naar Syrië.
Daar steunen we het ergste soort zelfs.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:26

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:22:
Ehhh het laatste land dat zijn eigen wapens maakte voor zijn oorlog was duitsland tijdens WO2. SIndsdien zijn *alle* oorlogen gevoerd met de wapens van anderen. Allemaal. Dus ja, als een land in staat van oorlog is kijk ik niet vreemd op dat een ander land wapens levert. Dat doet: Nederland, VS, ISrael, SAE, Oostenrijk, en al die andere 181 landen ter wereld ook. Ieder land steunt of partij a of partij b. En als zijn ze neutraal, zoals Zwitserland, dan steunen ze beide kampen dor te fungeren als bank voor veilige haven van hun geld, of later als onderkomen. Dus ga nou niet lopen zeggen dat het transporteren van een raket zo vreemd is. Dacht je dat er in het midden oosten ook maar 1 conflict is dat niet qua materieel, geld, training etc niet gesponsoort wordt door ofwel het westen, ofwel het midden oosten?

peterdh | 14-06-19 | 16:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Strafzaak? Hoe gaat in hemelsnaam bewezen worden dat het geen ongeluk is, maar een strafbaar feit???

foetgoud | 14-06-19 | 16:20 | 2

Ik ben ook zeer benieuwd wat de aanklacht is en hoe ze dat denken te bewijzen, dat kan simpelweg niet. Het lijkt me ook zeer onwaarchijnlijk dat ze opzettelijk een commerciele vlucht uit Nederland hebben neergehaald. Of het nou de Oekraieners of de Russen waren.

peterdh | 14-06-19 | 16:22

Oekraïene heeft het zelfs een tijd lang onder controle gehad en kon alle bewijs evt verplaatsen of neerleggen.
Al voor het onderzoek begon,dit ha je dus nooit rond krijgen bij een rechter.
Alles kan regelrecht de prullenbak in.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:33

Mooi, laat ze dat Russische tuigh maar aan de schandpaal nagelen.
Benieuwd.

Berbaar | 14-06-19 | 16:18 | 2

Niemand gaat onder de indruk en alles blijft zoals het was. Nederland, het lachertje dat zich voor het karretje laat spannen met jouw grote held voorop. Die zal hiermee ook wel weer op zijn bek gaan.

Vageling | 14-06-19 | 16:24

Op aangeven van bellingcat? Dat lijkt me stug...

Pierre Lebon | 14-06-19 | 16:27

Natuurlijk heeft Putin die Nederlanders uit de lucht geschoten. Hij heeft BUK raketten aan de terroristen in Oos-Oekraïne gegeven. Waarom zou een Oeker op zijn eigen vliegtuigen schieten?

i-Wonder | 14-06-19 | 16:18 | 4

Hij heeft helemaal niks aan de vrijheidsstrijders gegeven. Jongens wat een lulkoek lees je hier allemaal. Informeer je maar eens beter over de revolutie daar, de aanstokers, het geopolitieke doel, de nazi bataljons, de terreur in Odessa,... Terroristen... Tjonge

Benesha | 14-06-19 | 16:44

Terroristen? Leg uit...

Is dit nog nieuws? | 14-06-19 | 17:47
▼ 1 antwoord verborgen

Laat mij raden.... Oekraïne zit niet in het beklaagden bankje.

Sprinkhaan | 14-06-19 | 16:18 | 5

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:21:

*Kuch*

Dat is niet correct. Vooral bevoorradingsvlietuigen.

Dat verklaart ook waarom MH17.

Russen nemen het doorgaans niet zo nauw en schieten en gaan dan pas kijken.

Het is een hard volk.

Droevige werkelijkheid is dat de Russen MH17 zagen voor een bevoorrading voor de elitetroepen die de grens wilden verzekeren.

Die elitetroepen hebben de Russen overigens vanuit Rusland kapotgeschoten met artillerie.

Ze hebben zich uiteindelijk overgegeven.

Ja. Moeder Rusland. Het is een kutwijf en zodra je van haar wil scheiden krijg je de volle laag. Beter kan ik het niet zeggen.

Andrew Deen | 14-06-19 | 16:30

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:30: lulkoek in het kwadraat

Benesha | 14-06-19 | 16:46

@Andrew Deen | 14-06-19 | 16:30:
Je bedoeld ze worden boos als hun wijf van hun wordt afgepakt.

peterdh | 14-06-19 | 16:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik hoop dat de onderste banaan boven komt en er geen "ongelukkige samenloop van omstandigheden" procedurefouten ontstaan zodat één of meerdere verdachten vrijuit gaan...

steekmug | 14-06-19 | 16:17 | 2

Iedereen zal vrijuit gaan want Rusland levert geen onderdanen uit en zeker geen militairen.

Berbaar | 14-06-19 | 16:19

@Berbaar | 14-06-19 | 16:19: militairen en Russische (vrijwilligers) separatisten mag je bombarderen zie USA in Syrië als vergelding geheel volgens de regelementen...

steekmug | 14-06-19 | 16:30

Het JIT. Met UKR in het comité is het niet zo heel vreemd dat er niets naar UKR wijst.

Frau Merkel | 14-06-19 | 16:17 | 4

UKR dat dacht het regeringsvliegtuig met Putin neergeschoten te hebben. UKR met recht op veto in het JIT rapport. UKR dat moet en zal bij de EU, NATO en VN ingelijfd worden. Wat zal de conclusie zijn. Misschien toch nog een referendum? Vraag maar aan Rutte.

artie | 14-06-19 | 16:24

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:20:
U is slachtoffer van de EU en USA propaganda. Jammer dat u niet verder wil kijken.

2voor12 | 14-06-19 | 16:30

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:20: neen? De reden was mensen zoals jij te laten geloven wat ze nu geloven. Als dat geen reden is.

Benesha | 14-06-19 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt wel of dat u alhier niet wilt dat de onderste steen bovenkomt? Wat is dat nu toch allemaal voor een berg wantrouwen?

Langshetrandje | 14-06-19 | 16:16 | 2

Tsja hoe zou dat nou komen ????

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:17

Ehhh daar hebben ze in de afgelopen maanden - edit: jaren, toch echt zelf naar toe gewerkt, dat wantrouwen.

peterdh | 14-06-19 | 16:18

Rutte zit nog steeds met de onderste steen in zijn bureaulade die 289 mensen uit te lachen.

artie | 14-06-19 | 16:14

Voor het liveverslag schakel ik wel over naar Russia Today. Oh wacht: wanneer was die aanslag ook al weer?

Hetkanverkeren | 14-06-19 | 16:13 | 2

Het archief van RT schijnt nog veeeeel interessanter te zijn dan hun live uitzendinkjes.

Langshetrandje | 14-06-19 | 16:17

@Langshetrandje | 14-06-19 | 16:17: Vraagje: this is your captain speaking: Schiphol Tower? Are we cleared for Take Off? Schiphol: don't you know we're the fucking busiest airport in the world? Get the fuck out of my face!

Camiel Eurlings en Willem Alexander zaten in een cockpit: www.youtube.com/watch?v=DEH-ckKC_3U #jesuisunautopilot

Hetkanverkeren | 14-06-19 | 16:37

Had de afzender z'n naam er met krijt opgeschreven dan?
Hoe kunnen ze nou namen weten?

hotnot | 14-06-19 | 16:13 | 1

Ze hebben op die jongen ze facebook gekeken...

Bac | 14-06-19 | 16:34

Heerlijk,word weer een paar uurtjes ouderwets bekvechten.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:13

ik blijf het toch een vaag verhaal vinden dat er 0 radarbeelden zijn, fucking 0. en wat hebben de Ammi's inzake info? ik geloof er geen hol van de NSA ofzo geen info heeft, die dit hele zaakje kan ophelderen, ze kunnen je bespioneren/afluisteren via je smartphone etc, en niemand maakt mij wijs dat die lui allemaal hun smartphone etc thuis hebben gelaten.

ikworstelengadouchen | 14-06-19 | 16:13 | 8

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:23:
Zonder enig hard bewijs dat het om dit vliegtuig ging, wanneer dat was en of het echt russen waren.

2voor12 | 14-06-19 | 16:29

@i-Wonder | 14-06-19 | 16:23: maar die dachten, volgens mij, een vliegtuig van de Oekrainsche luchtmacht te hebben geraakt, wat dus nog steeds de theorie van een 2e toestel niet wegneemt. het klinkt misschien stom, maar Onderzeeers kunnen ene commercieel schip ook als dekking gebruiken om bijv een haven in te komen., waarom zou dat niet met een vliegtuig kunnen?

ikworstelengadouchen | 14-06-19 | 16:34

De Amerikanen hadden een oefening op zee.

gato | 14-06-19 | 18:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik geloof niks meer wat uit de OM kanalen komt.

lanexx | 14-06-19 | 16:12

Toneelstukje voor de bühne.

threeheadedmonkey | 14-06-19 | 16:11 | 1

Dat.

overVecht | 14-06-19 | 16:14

Het was de schuld van die man met het mondkapje op zijn bakkes. Iedereen weet dat. En anders vraag je het aan Halbe Zijlstra. Die zat ook in het vliegtuig.

artie | 14-06-19 | 16:10

Jitje, wat vlot!

EEnzame SchizofrEEN | 14-06-19 | 16:09

Thierry wordt vast decharge opgeroepen.

Mordax | 14-06-19 | 16:09

Schijnvertoning... dat is het.

overVecht | 14-06-19 | 16:09

Gaat exact NIKS opleveren!

overVecht | 14-06-19 | 16:09 | 2

Verwacht niet anders.

Roger-Rabbit | 14-06-19 | 16:10

Er gaat een of andere Boris in naam veroordeeld worden, en dat is alles...

Wijze uit het Oosten | 14-06-19 | 16:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken