Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Duitsers bouwen eerste straalmotor-luchttaxi

Ach, Duitsers en pionieren met straalmotoren. *Glimlacht in Messerschmitt Me 262*.

En of je een 'ducted fan' nu eigenlijk wel een straalmotor of 'jet engine' mag noemen laten we maar even aan de experts over, want we willen Liliums marketing schtick natuurlijk niet verpesten. Al lijken de YouTube-comments toch vooral te zeggen dat dit filmpje veel te veel een emotioneel filmpje voor investeerders is ipv een filmpje waar je als tech head iets aan hebt, maar goed. Het team sleepte in 2016 €10 miljoen en in 2017 €90 miljoen binnen en maakte dit jaar de eerste testvlucht. In 2025 gaat-ie de markt op. Behouden vaart op eigen kompas buren! Mooie fotootjes na de breek.

Reaguursels

Inloggen

Beste ghetto-is-back | 20-05-19 | 23:19 |

Wiegandt bouwde de Tonmaster jukebox en dat is dus een andere meneer dan Wiegand. U heeft derhalve een punt.

Verbandmeester | 21-05-19 | 20:17

Zet mijn geld op deze al 8 jaar in ontwikkeling en volledig op stroom en autonoom!
Dus tante Annie mag er ook in.
www.youtube.com/watch?v=eXanU8l9eo0

VOTLook | 21-05-19 | 12:31

Een stint, het lijkt geweldig, maar er zijn grote praktische bezwaren waardoor dit nooit praktisch wordt.

KlauwnBassie | 21-05-19 | 09:35

Is dit geen verlate 1 april kk in je bil?

Bakje Friet | 21-05-19 | 09:29

Allemaal witte mensen. Bah racisme.

oplichter | 21-05-19 | 08:47

Zolang de software niet van Boeing komt...

Hedieho | 21-05-19 | 08:45

Oud nieuws, is van vorige week

Lieveschat | 21-05-19 | 06:29

Mooi, maar feitelijk een simpele drone. Ik zou niet snel in zo'n ding stappen. Valt de elektronica uit dan ben je totaal de Sjaak. Dan helpt alleen een parachute nog, als je hoog genoeg zit.

Beste_Landgenoten | 21-05-19 | 06:27 | 5

Als de electronica in je 747 uit valt flikker je ook gewoon naar beneden hoor...

peterdh | 21-05-19 | 07:06

@peterdh | 21-05-19 | 07:06: nee hoor. Er zitten verplicht nog wat analoge instrumenten in. Er zit voldoende redundantie in met systemen zowel hydraulisch als electrisch uitgevoerd. De 747 is een solide kist met een ontzettend goed safetyrecord. En nog een oude reus uit het analoge tijdperk. Juist een 74 kan nog onwijs veel als de meuk in het vooronder uit begint te vallen.

Blubberbazooka | 21-05-19 | 08:20

@Beste_Landgenoten | 21-05-19 | 06:55: met kleine wieltjes een zeer onstabiel landingspad en de transitie van verticaal naar horizontaal vliegen is kritiek, er is op dat moment niet genoeg energie om een glijvlucht te bereiken en niet genoeg hoogte om een ballistische parachute te gebruiken. Is er wel genoeg hoogte en snelheid dan is is er alsnog een getrainde menselijk piloot nodig om een veilige landing te maken en dan nog kukelt íe waarschiujnlijk omver door die boodschappenwagenwieltjes.

KlauwnBassie | 21-05-19 | 08:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Het belangrijkste: wat vindt Emma Wortelboer ervan?

Montgomery Burns | 21-05-19 | 06:16 | 1

Ja, zag iemand Emma Worteldoek hysterisch staan juichen? Ideale vrouw voor de pr afdeling van het bedrijf!

ljcoster | 21-05-19 | 09:05

Prima ontwikkeling. Een besturingscomputer erin en go go. En als het door Duitsers gemaakt wordt, boezemt het mij ook vertrouwen in. Oplossing file probleem ook. Kan de maximum snelheid op (grond)wegen in Nederland op termijn ook naar Duitse waarden.

SlimmeBelg | 21-05-19 | 05:39 | 1

Als God had gewild dat wij konden vliegen, had HIJ ons wel vleugels gegeven.

Big-Easy | 21-05-19 | 04:55 | 4

Als God had gewild dat we zouden rollen had Hij ons wel wielen gegeven. Houd toch op.

halfvolle glas | 21-05-19 | 06:36

Als God gewild had dat we zouden roken, had hij ons wel een schoorsteen gegeven.

Leffe Blonde | 21-05-19 | 07:40

@halfvolle glas | 21-05-19 | 06:36:
De Flintstones hadden een prima autootje... bij het wegrijden moet je ze even met je voeten een duwtje geven daarna rijden ze uit zich zelf zonder uitlaatgassen en zonder CO-2.
De Stint is afgeleid van Flint.

sociaal_econoom | 21-05-19 | 08:12
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt zojuist wakker en lees dat Niki Lauda overleden is. Damn.... Weer een legende die niet meer onder ons is.

Kamikazepiloot | 21-05-19 | 04:06 | 1

Zeker, RIP mr Lauda.

sprietatoom | 21-05-19 | 05:09

Duitsers zijn een geniaal volk op gebied van luchtvaart, auto's, trucks (tanks) en onderzeeërs (U-boot).
Opmerkelijk dat ze deze dingen aanwenden voor oorlogsdoeleinden en bombardementen.
We herinneren ons de Zeppelin (grote luchtballon) - waar ze 100 jaar geleden mee experimenteerden waarmee ze in de Eerste Wereldoorlog bombardementsvluchten uitvoerden.
In 1944 en 1945 ontwikkelde Hitler de VI en V2 - de eerste onbemande raket die op het moment dat hij op de grond kwam een grote ontploffing teweeg bracht... het is goed dat de oorlog in mei 1945 ten einde kwam anders hadden de Duitsers daarmee grote vernielingen aangericht op steden en burgers.
Hitler was dichtbij een atoombom.

Nu hebben ze deze straalmotor luchttaxi ontworpen... hou mijn hart vast, ben er niet gerust op... sie schaffen das.

sociaal_econoom | 21-05-19 | 03:01 | 3

Stel je voor er vliegt zo'n Duits toestel boven Amsterdam, Den Haag of Rotterdam en plotseling laten ze iets naar beneden vallen.

sociaal_econoom | 21-05-19 | 03:09

Vervang Amsterdam door TelAviv en je hebt gelijk een wereldwijd export verbod te pakken van ome Donald.

spoilerfreak | 21-05-19 | 04:28

2e zin moet volgens mij 'aanwendden' zijn. Voltooid verleden tijd.

SlimmeBelg | 21-05-19 | 05:14

Luchttaxi? Wat is het verschil met een cesna? Ding heeft evengrote vleugels...
VTOL's hadden we al...
Dus netto resultaat: NUL!

ZwarteDag | 21-05-19 | 02:11 | 3

Cesna kan ook verticaal opsteigen? Cesna is ook electrisch aangedreven?

halfvolle glas | 21-05-19 | 06:37

Dat dat ding verticaal kan opstijgen is nou niet echt een hele grote plus hoor... Hoor je hoeveel herrie dat ding maakt? Die gaat echt niet opstijgen in je woonwijkje hoor. Dus op het vliegveld, en als je daar toch bent kun je net zo goed van de landingsbaan gebruik maken.

peterdh | 21-05-19 | 07:10

@halfvolle glas | 21-05-19 | 06:37: elektrisch aangedreven vliegtuig, dus accu leeg na 5min...
Verder alles wat peter zegt!

ZwarteDag | 21-05-19 | 09:09

In Japan proberen ze nog steeds een vliegtuig te bouwen waarmee ze ook kunnen landen.

Gulliver | 21-05-19 | 02:05

Harde piemel shit dit.

Omebert | 21-05-19 | 00:59

Ik zal nooit maar dan ook NOOIT in een vliegtuig stappen dat niet kan zweven bij uitval van de motoren. En in plaats daarvan als een BAKSTEEN uit de lucht valt.

SaintNick | 21-05-19 | 00:14 | 12

Kijk maar uit in een bus kunnen de remmen kapot gaan.

Gulliver | 21-05-19 | 02:25
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik ben benieuwd naar de eerste bemande testvlucht. Ik heb gehoord dat Rob Jetten zich beschikbaar heeft gesteld.

keestelpro | 20-05-19 | 23:57

Fijn dat ze zo enthousiast zijn.

keestelpro | 20-05-19 | 23:49 | 2

In een open veld maait ie zo'n 25 vogeltjes per uur weg. Het zijn dan de buren, maar we weten wel beter he. Zo begint het.

Shareholder II | 21-05-19 | 00:00

@Shareholder II | 21-05-19 | 00:00:
Voor imkers zal het ook een lastige keuze worden. Zo'n insectenmaaier is een geweldig modern vervoermiddel maar je zal toch afscheid moeten nemen van je geelzwart gestreepte vriendjes.

keestelpro | 21-05-19 | 00:26

mijn enige vraag is hoeveel kg aan accu hangt erin maar dat kan ik nergens op hun gladde website terugvinden.

Wel mooi ding

Ir. Wilhelmus | 20-05-19 | 23:45 | 1

Knoop celletje.

Gokmaar | 21-05-19 | 04:42

Leuk zo'n ding. Gaan met die "mobile air revolution". What could possibly go wrong?

Shareholder II | 20-05-19 | 23:40

Maar je mist die heerlijke geur van kerosine... dat is wel jammer..

laurentius | 20-05-19 | 23:28

OT, erg grappig om te zien dat Jetten ongeveer 5 keer zo slim is als Klaver.

Willem_Oltmans | 20-05-19 | 23:17 | 2

Maar wel in voor het klimaat hoax tuinen.
En anders maakt het hem ook nog eens zeer kwaadaardig.
Ik persoonlijk vind het een linkmichel met die eeuwige grijns.
Hij heeft maar 1 emotie stand lijkt het wel.
Ik geloof niet in dat Reptilian geleuter, maar als ze bestaan is hij er zeker 1.

Ray69 | 20-05-19 | 23:38

Ben het ook in het geheel oneens met alles wat hij ademt. Toch is het heel leuk om Klaver zo onderdanig zijn meerdere te zien moeten erkennen.

Willem_Oltmans | 21-05-19 | 00:08

Voorlopig passen er alleen nog maar twee lilliputters in.

Jan Dribbel | 20-05-19 | 23:05

Electrisch is onrendabel/erg vervuilend. Waterstof en Thorium centrales zijn de toekomst. De overheid en UT Twente en Delft moeten de koppen bij elkaar steken. Erg flink veel geld in investeren en Nederland wereldwijd marktleider maken op het gebied van Thoriumcentrale kennis, bouw en onderhoud. Ik betaal er graag aan mee dat de overheid hier eens 10 miljoen in investeert voor de komende paar jaar. Visie heet dit. En een enorme kans.

Willem_Oltmans | 20-05-19 | 22:52 | 6

50 miljard is 2900 per inwoner. Lijkt me geen probleem dat op te brengen als overheid.

Willem_Oltmans | 21-05-19 | 00:12

Ik zal nooit maar dan ook NOOIT in een vliegtuig stappen dat niet kan zweven bij uitval van motoren.

SaintNick | 21-05-19 | 00:14

Al wekken ze de energie gratis op, de nota's voor de burger zullen alsmaar stijgen. Het is mooi dat de techniek er is, maar omdat het op je maandbedrag niets uitmaakt of het van kolen of thorium wegkomt zal het me niet meer boeien waar ze de stroom wegtrekken.

Tuinhekje | 21-05-19 | 00:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ding met net zo veel herrie als 35 stofzuigers.
Het wachten is op de transporter van Star Trek.

meneer Q | 20-05-19 | 22:50 | 1

Gaat toch wel al leuk worden. Als ze een beetje betaalbaar worden. En minstens supersnel gaan. Collisions. Storten gemiddeld twee van die dingen per maand in je tuin neer. Al snel vouw je van de onderdelen er zelf eentje in elkaar.

Shareholder II | 20-05-19 | 23:45

Ach ja, een Lilium Jet (d.w.z. elektrische jet). Dat is ongeveer hetzelfde al een elektrische auto. En dat is.. zeer vervuilend. De Zweden concluderen in hun literatuurstudie dat elk kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens hen dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden, zeggen ze. Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op, zeggen de onderzoekers. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto. Zie o.a. 'NRC' : www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25/elektris... waar het 'grotendeels' waar, dus al waar wordt bestempeld.

Thoth | 20-05-19 | 22:33 | 6

@sprietatoom | 21-05-19 | 05:49:

Uiteraard is de waterstof een energie drager van elektriciteit. Dus ipv de mega accu's. https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/Zo_werkt_de_Mirai.json

sprietatoom | 21-05-19 | 06:02

Ben niet gek en daag iedereen in Nederland en België uit om de link naar deze startup die op huisniveau het binnenkomend aardgas omzette naar waterstof met een relatief simpele huisinstallatie kon realiseren. Kan het niet vinden meer, of omdat ik te zat ben of omdat er geen info meer is. Wie kan het wel vinden, dank u.

sprietatoom | 21-05-19 | 06:36

Vraagje... Als er al aardgas je huis binnen komt, waarom zou je het dan omzetten naar waterstof?

peterdh | 21-05-19 | 07:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Wiegand, die bouwde toch jukeboxen?

Verbandmeester | 20-05-19 | 22:28 | 1

Eeeh , Wurlitzer bedoel je ?

ghetto-is-back | 20-05-19 | 23:19

Gaat allemaal om energiedichtheid. Accu's kunnen dit nog (lang) niet. En transitie van brandstof naar stroom is nog veel te inefficiënt.
Luchtfietserij in optima forma. Begeleid door kudtmuziek.
Voor echte ontwikkeling, echte leefbaarheid op onze planeet, hebben we WO3 nodig. Bevolkingsbeperking icm versnelde ontwikkeling van techniek.

koolteer | 20-05-19 | 22:26 | 3

De accu grondstoffen uit 3e-wereld slavenmijnen, en de daarmee gepaard gaande CO2 footprint wil ik niet eens weten.

SaintNick | 20-05-19 | 22:29

Nou nou WO3.. Je laat het als een puinhoop klinken. Het zal eerder keurig verlopen. Systematisch. Dat kan gewoon met kennis van DNA en scheikunde en zo. Merkt de rest niets van. Er hoeft geen event voor afgelast te worden.

Shareholder II | 20-05-19 | 23:51

Een ziener onderons, WO3 komt vlugger als je denkt en nu tegen een niet bij naam genoemde goddienst. Omdat deze met niet bij naam genoemde gedsdienst technologisch ons ver vorruit is ( kug kug kug) kunnen wel eens verliesen.

jan huppeldepup | 21-05-19 | 00:30

Iedereen verklaarde de gebroeders Wright ook voor gek..

BozePaarseMan | 20-05-19 | 22:25

Hahaha ik heb net het filmpje pas uit gekeken.
Allemaal brilletjes zonder sterkte en Apple-adepten die juichen alsof ze net een SpaceX Super Heavy hebben gelanceerd èn doen landen.
In werkelijkheid hebben ze een vliegende stofzuiger amper 2 meter de lucht in gekregen. Niet vooruit, niet achteruit, maar 2 meter de lucht in en weer naar beneden. De latte drinkers omhelzen elkaar alsof ze ermee naar Venus en terug zijn gevlogen.
Wat een intense treurigheid.

Captain Pervert | 20-05-19 | 22:25 | 1

Ik miste alleen Emma Wortelboer nog pffffff

ghetto-is-back | 20-05-19 | 23:20

Ok. Dus ik ben fictief multi-multimiljonair en zoek een vervoersmiddel voor korte afstanden door de lucht. Waarom dan niet gewoon een heli?

Wat is de toegevoegde waarde?

De Libertariër | 20-05-19 | 22:24 | 4

@Captain Pervert | 20-05-19 | 22:26: Hoe maak je watersof? En in welke boterhamzakjes denk je dat te bewaren? Wel eens geprobeerd om waterstof vloeibaar te maken?

hetgingperongeluk | 20-05-19 | 22:30

Men liet ons ook eerst de VHS en de Betamax banden kopen en daarna de DVD's en de Blue Ray of hoe dat heet. Nadat de consument jarenlang de tol betaalt had kwamen de Netflixen en de SSD kaartjes.
Na het electrisch komt er wel een waterstofmotor. Maar eerst even meebetalen aan de stekkerbakken en het bijbehorende stroomnetwerk in Nederland.

Tuinhekje | 21-05-19 | 00:39
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een absurde en ridicule propositie. Want bij een technische storing, en die ZAL 100% gegarandeerd gebeuren, kan die dan nog veilig zweven? Of valt ie gewoon als een baksteen uit de lucht. Spoiler antwoord: NEEN, het kan niet veilig zweven.
Het valt als een BAKSTEEN.
Of beter gezegd: als een iPhone.
Maar wellicht is er dan markt voor een XXXXXXL screen protector...?

SaintNick | 20-05-19 | 22:23 | 10

Cirrus heeft parachutes op haar toestelken zitten. Parachute word met een klein explosief uit een koker geschoten die vlak bij het zwaartepunt van de kist zit. Met staalkabels vast gemaakt aan het airframe. De voorwaarden waaronder deze chute gebruikt word zijn ook te vangen in businessrules dus dit zou een volledig automatische failsafe kunnen zijn. Met een handmatige override voor de “pilot” in command.

Blubberbazooka | 21-05-19 | 08:30

@KlauwnBassie | 21-05-19 | 09:29: ok. Dan moetten die kisten standaard hoger vliegen dan 300 meter. ( moet toch in Nederland op de meeste plekken moet je 1200 ft boven obstakels in acht nemen) takeoff en transitie blijven dan een hekel punt. Je hebt dan altijd een fase in de vlucht waar je geen tot weinig opties hebt.

Blubberbazooka | 21-05-19 | 11:09
▼ 7 antwoorden verborgen

Het wordt tijd voor een echte recessie. Op dit soort halve oplossingen zit niemand te wachten. Duidelijk dat overvloed niet leidt tot creativiteit, maar wel tot het leegschudden van naieve investeerders.

crk | 20-05-19 | 22:21 | 2

Want tijdens een recessie gaat iedereen zich bezighouden met dit soort projecten?

Baron Clappique | 20-05-19 | 22:50

Je bedoelt naieve linkse investeerders .

ghetto-is-back | 20-05-19 | 23:22

Ontwerpers van minivliegtuigen en vliegende auto's pretenderen altijd dat iedereen over 20 jaar zo'n ding op de oprit heeft staan.
Daarbij hebben ze geen enkel oog voor praktische zaken.
De gemiddelde Nederlander kan al niet rijden, ritsen of invoegen. En dat wil je laten vliegen?
Je hebt bestuurders (vooral vrouwen, sorry dat ik het zeg) die 8x over hun rijexamen doen. Dat is een voorteken, want deze personen blijven altijd slechte bestuurders.
Alleen al door onkunde van mensen en gebrek aan aanleg om een voer-/vaar-/vliegtuig te besturen, worden vliegende auto's nooit mainstream. NOOIT.
En dan nog het risiso op sabotage. Uw buurman is een eikel? Druk een lege Pringles koker in zijn jet engine en zie hem drie straten verderop neerstorten.
Het zal over 30 jaar hooguit een leuk speeltje zijn voor mensen met een omheind landgoed. Om te vliegen naar vrinden die ook op een omheind landgoed wonen.

Captain Pervert | 20-05-19 | 22:21 | 2

Wat je wel redelijk veel ziet tegenwoordig zijn kleine toestellen waarvan de vleugels gemakkelijk naar achter geklapt kunnen worden, waarna het staartwiel op de trekhaak gezet wordt en het ding op z'n eigen wielen naar het vliegveld gesleept wordt.

Tenminste: je ziet ze meer in landen waar a) dit mag, b) het betaalbaar is, c) zo'n ding in de garage past (en er garages bij huizen zitten), en d) er altijd wel een kleine airstrip in de buurt is, en zo niet je vanaf eigen land op mag stijgen. Kortom, never nooit niet in nederland.

Muxje | 20-05-19 | 22:28

Eensch, waarom wordt een piloot zoveel betaald. Omdat niet iedereen geschikt is om dit werk uit te voeren. En dan gaat Mien Dobbelsteen straks in haar vliegende auto boodschappen doen .... neuh, laat maar hoor. Dan liever zelfrijdende auto's

clockandhammergame | 21-05-19 | 12:45

OT: Het max. 5 reaguursels stelsel voor uien (nieuwe en oude) is een goed systeem. Dit moet eigenlijk op alle reaguurders van toepassingen worden. Max 5 reaguursels per topic.
- Meer valt er echt niet te zeggen in 6 of 7 comments, of 8. Vaak is in de eerste 100 reaguursels alles al gezegd.
- Filtering van spammers en de te veel reaguurders zoals berbaar, kluifje en botbot. Die reaguren om het reaguren. Vaak echt compleet nutteloos en het vervuilt de discussie.
- Reaguursels worden beter, men denkt beter na. Je kan immers maar 5x een comment plaatsen.
- Bullshitters worden het snel zat wanneer ze maar 5x hun onzin kunnen uitkramen.
- Meer variatie in comments. Komen meer reaguurders aan bod. Je zag (ziet) vaak dezelfde reaguurders veel in de eerste 100 comments. Dit is al verbetert. Maar kan beter wanneer alle reaguurders maximaal 5x kunnen commenten.

belaberde_reaguurder | 20-05-19 | 22:21 | 9

Je hebt een behoorlijk grote smoel voor een zwitsal!
Bovendien mag OT niet. Ik ben geen nazi dus ik klik niet op dat knopje maar je voorstel gaat geheel tegen mijn principes in.

keestelpro | 20-05-19 | 23:51

@Lepo | 20-05-19 | 22:55: Daarvoor hebben ze de SHTF-optie: een slang wordt op je reet aangesloten zodat je drollen richting de turbines worden gezogen. (Kost wel 50 kEUR, maar dan heb je ook wat...)

puszuiger | 21-05-19 | 10:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Zal aan mij liggen maar mis de toegevoegde waarde hiervan. Werkt dit beter dan een propellor? Als dat zo is, waarom werken drones dan nog wel met propellors?
Enfin, techniek hoeft misschien niet altijd nuttig te zijn, soms kun je ook plezier in het maken op zich hebben natuurlijk.

Even terzijde, moest wel terugdenken aan Jambers. Die had toen een show over mensen met afwijkende sexuele voorkeuren.

BootleggersSmurf | 20-05-19 | 22:19

Keileuk, jammer van dat overdreven SpaceX gedoe...

Ad Hominem Tu Quoque | 20-05-19 | 22:13 | 1

Ja, zeker voor zo'n eerste testvlucht. Dit kan een hobbyist met componenten uit het schap ook nog wel bereiken (voorbeelden te over op Youtube). Nee, niet zo mooi vormgegeven, maar voor wat niet meer dan een N-copter is hoeft dat ook niet. Dezelfde setup krijgt ook een Dixie van de grond.

Muxje | 20-05-19 | 22:18

Ik zag trillend een ding de lucht in worden gedrukt door 36 turbines.
De Harrier had daar 2 straalmotoren voor nodig een deed dat al in 1969.
We zijn nu 50 jaar verder. Ik ben niet echt onder de indruk.

De waard zijn gast | 20-05-19 | 22:10 | 2

Harrier had maar één straalmotor; RR Pegasus, met vier draaibare stuwstralen.

R2fu**D2 | 20-05-19 | 22:27

Ik twijfel nog. Hoeveel kratjes bier passen in de kofferbak?

Mogwai | 20-05-19 | 22:08

Hoor je die muziek ook als dat kreng boven je hoofd giert? Doet me denken aan Apocalypse Now, aanval op het dorp met helikopters, Wagner op de speakers. Zoiets?
Werk aan de winkel voor Hans Zimmer.

piloot47 | 20-05-19 | 22:07 | 3

Fortunate Son

Ad Hominem Tu Quoque | 20-05-19 | 22:13

@Ad Hominem Tu Quoque | 20-05-19 | 22:13:
Maar het origineel blijft nog steeds het mooiste/huiveringwekkendse:
www.youtube.com/watch?v=nCU0_QHUO-M

piloot47 | 20-05-19 | 22:36

Wat een prachtig design en dat compliment komt nota bene van iemand die a) geen reutefleut geeft om techniek en b) nooit vliegt.

MickeyGouda | 20-05-19 | 22:07 | 5

@VanBukkem | 20-05-19 | 22:28:

"Ik ga zo ver als mijn auto mij brengt."

Hier nog één. Europa is groot en heeft genoeg te bieden. Vreemd genoeg hebben anderen er vaak geen vrede mee dat ik vrede heb met niet vliegen.

MickeyGouda | 20-05-19 | 23:02

@MickeyGouda | 20-05-19 | 23:02:
Hier ook! Maar dat wist je al. Denk er precies hetzelfde over. Heb Europa nog lang niet gezien!

letopuwzaak | 20-05-19 | 23:19
▼ 2 antwoorden verborgen

actieradius van 300km. Mwah ik pak de schaatsen wel.

c.onjo | 20-05-19 | 22:06 | 2

"streef" radius......

mono-culti | 20-05-19 | 22:08

300 km met wind mee, bergafwaarts, rond de evenaar èn met een piloot van 40 Kg die er naakt in zit. Als de piloot getrouwd is, dan gaat het bereik al naar 200 Km (door het gewicht van de trouwring)

Captain Pervert | 20-05-19 | 22:32

De overheid experimenteerd al een paar jaar met die dingen. Ik zie er iedere avond tussen tien uur en half elf, twee (een voor een) vanuit de polder tussen Den Bosch, Vught en Vlijmen opstijgen en met een bocht langs de stad, over de Bossche Broek richting Eindhoven vliegen... Waarschijnlijk om op den duur politiehelikopters te vervangen...

Expertus_Dico | 20-05-19 | 22:05 | 2

Wat jammer dat u mij regelmatig ziet vliegen. Ik zal u nu uit het systeem moeten halen.

BrutusBosch | 20-05-19 | 22:07

Jammer voor u want om uit het systeem gehaald te worden moet iemand er eerst aan mee doen!

Expertus_Dico | 20-05-19 | 22:13

De autogiro, weliswaar op klassieke brandstof, en misschien minder sexy vormgegeven, is vooralsnog eenvoudiger en goedkoper toe te passen. Natuurlijk niet in NL, want daar mag niks. Daar zijn zelfs onschuldige elektrische stepjes verboden.

isitsoornot | 20-05-19 | 22:05 | 1

Heeft wel wat nadelen:
- Moeilijker te vliegen (zo'n overzised drone geef je een paniekknop die hem meteen in een hover zet)
- STOL in plaats van VTOL, voor een luchttaxi in stedelijk gebied nogal vervelend.

Muxje | 20-05-19 | 22:16

Kansloos verhaal dit. Fijn op de zak van investeerders en 'groene' overheidssubsidies freubelen. Het *kan* niet. De schaarse technische specificaties kloppen van geen kant. Gewicht klopt niet. Energieplaatje (accuduur, motorvermogen, laadtijden) klopt niet. U wordt belazerd.

marcoplarco | 20-05-19 | 22:03 | 1

Fijn dat er nog iemand verstand van techniek heeft. Natuurkundig onmogelijk.

mono-culti | 20-05-19 | 22:10

En de markt voor deze dingen is te kleine. De meeste mensen wonen op auto/trein/fiets/Step/Brommer afstand van werk en familie. En die paar keer per jaar dat ze verder weg moeten is een groter vliegtuig wel zo handig en veilig. Wordt niets. Luchtfietserij. Ze kunnen met al dat geld beter iets doen aan de taalachterstand in Burkina Faso.

belaberde_reaguurder | 20-05-19 | 22:01

De langverwachte V3.

Gulliver | 20-05-19 | 22:00

Mooi Duits ding. Wil ik hebben. Ondertussen werk ik in het diepste geheim verder aan mijn eigen uitvinding de antigravity pil. Een pil waar je van gaat zweven. Iets nieuws hoop ik dan maar.

suscrofa | 20-05-19 | 22:00 | 3

Daar hebben we in Brabant paddo’s voor.

Trumme | 20-05-19 | 22:05

Herman Brood heeft jouw eerste versie getest?

Baron Clappique | 20-05-19 | 22:44

@Baron Clappique | 20-05-19 | 22:44:
Dat was de placebo versie, de echte komt nog.

Beroep = Boerenlul | 21-05-19 | 00:30

Al die onzin projectjes tegenwoording. Allemaal claims maken die in werkelijkheid niet economisch of rendabel zijn. Maar investeringen vinden is makkelijk het schijnt. investeerders hebben geen benul van techniek. Maar zijn te verleiden met onrealistische claims en praatjes over deugen en milieu bewust zijn en toekomst. Het is electrisch.. Batterijen zijn zwaar en kunnen per kilo veel minder energie dragen dan brandstoffen. Het resultaat is dat dit ding nooit heel ver zal kunnen vliegen, en vervolgens weer een lange tijd opgeladen moet worden. Het is waarschijnlijk veel te duur in aanschaf en niet praktisch voor veelvuldig gebruik.

ScheveHarry | 20-05-19 | 21:58 | 4

Gewoon een lang verlengsnoer!

piprecies | 20-05-19 | 22:18

Investeerders als de overheid bedoelt u waarschijnlijk. Private (eigen geld) gaan niet over 1 nacht ijs.

SlimmeBelg | 21-05-19 | 05:30
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt dat net zo'n succes als de Hindenburg ?

janleuk | 20-05-19 | 21:55 | 1

Die kon wel de oceaan over. Deze wordt erg zenuwachtig bij het grevelingenmeer.

mono-culti | 20-05-19 | 22:13

Heeft een topsnelheid van 300 km/h (186 mph) en kan maximaal 300 km vliegen. Dan tanken bij de plaatselijke laadpaal.

janleuk | 20-05-19 | 21:53

*Glimlacht in Messerschmitt Me 262*.

Kan zo zijn maar de Duitsers waren hun tijd ver vooruit. De geallieerden konden de messerschmitt's niet bijhouden. Alleen, de Duitsers hadden er niet genoeg van evenals van de Tiger II.

ProAsfalt | 20-05-19 | 21:52 | 2

Plus, de meeste Me 262 werden in de bommenwerper-uitvoering gebouwd, een offensief wapen. Omdat de leider vond dat er in principe altijd aangevallen moest worden. Maar wat ze eigenlijk nodig hadden waren Me's met boordkannonen.
Gemiste kans.

VanBukkem | 20-05-19 | 22:03

+ dat het apparaat niet goed geproduceerd kon worden, zoop als een zeeman, de beste piloten opvrat en je er maar een paar keer mee kon vliegen.

Stijl_Loos | 21-05-19 | 00:41

Dit is van hetzelfde niveau als die slang die plastic uit de oceaan moest halen. Die slang heeft het 2 maanden op zee uit gehouden en geen plastic verzameld. Dit vliegding zal nooit en te nimmer 5 passagiers meer dan 10 km kunnen vervoeren.

mono-culti | 20-05-19 | 21:48 | 5

@Henk1955 | 20-05-19 | 21:53: Engeneer de juiste dingen. Had van mij part een vangnet ontworpen voor een locale Bengaalse rivier. Even duur en dan had je nu duizenden tonnen plastic kunnen opvangen. Maar nee, het werd een slang op zee....... 0kG plastic opgevangen.

mono-culti | 20-05-19 | 22:16

Techniek komt uit Duitsland. Al jaren.

Trumme | 20-05-19 | 22:21

@hetgingperongeluk | 20-05-19 | 21:54: Dit ding heeft genoeg vermogen om de boel op te tillen, dat is meer dan genoeg om snelheid te houden als het overschakelt op aerodynamische vlucht. Op dat moment verbruikt hij juist weinig stroom, vandaar de grote actieradius.

Evengoed hebben ze (ondanks de moeilijke gezichten van de toekijkende medewerkers) nog niet zo veel bereikt. De echte lol begint met de transitie naar voorwaardse vlucht en weer terug, dat is moeilijker dan het lijkt. En dan nog maar zien of het beoogde bereik volledig beladen gehaald kan worden. Leuke ontwikkelingen maar ik zou er in dit stadium nog niet in investeren (durfkapitalisten wel, die stappen zo goedkoop in. Het heet niet voor niets "durf")

Overigens heb ik weinig kaas gegeten van echte vliegtuigtechniek, maar wel jarenlange ervaren met (complexe) modelvliegtuigen.

Muxje | 20-05-19 | 22:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet je wie er ook graag pionierde met mobiliteitsvraagstukken?

kotelet | 20-05-19 | 21:45 | 7

@Patje2011 | 20-05-19 | 22:01:
Te vaak kennelijk in het verleden gelet op de permaban. Maar goed, derhalve censureer ik mijzelf en noem ik geen enkele namen meer, althans zo min mogelijk en houd ik het bij stromingen zoals het neoliberalisme. Wie dan de poppetjes zijn, is dan niet meer interessant.

ProAsfalt | 20-05-19 | 23:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben bang dat Europa links en rechts voorbij wordt gevlogen, door Azië en Amerika.
Ik krijg hier niet echt een stijfje van.

Ruimedenker | 20-05-19 | 21:44 | 4

@kokkie klaphaak | 20-05-19 | 21:50:
Eensch, maar mocht het zover komen zullen de Amerikanen weer de eerste zijn om dit spul in de markt te zetten en marktleider worden.

Ruimedenker | 20-05-19 | 21:57

@Ruimedenker | 20-05-19 | 21:57: klopt, er is daar volop ruimte en nu ligt er bij elke grote boerderij al een strip. Op plekken waar het dunbevolkt is en vaak mooi weer zullen deze dingen wel verkocht kunnen worden. Maar dan als vervanging van Cessna's en niet als oplossing voor urban mobility. Dat is alleen maar stille elektrische files op de grond vervangen door hels krijsende files in de lucht.

kokkie klaphaak | 20-05-19 | 22:05

@kokkie klaphaak | 20-05-19 | 21:50: Luchtfietserij zou ook al een verbetering zijn met die overvolle fietspaden tijdens de 'spits'.

SlimmeBelg | 21-05-19 | 05:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie geen reden om dit aan te schaffen, mijn Haunebu doet het nog prima.

Patje2011 | 20-05-19 | 21:44 | 2

Wel jammer dat je tegenwoordig Amsterdam niet meer in mag met je Haunebu. Bijvoorbeeld als je naar Ajax-uit moet.

VanBukkem | 20-05-19 | 21:50

@VanBukkem | 20-05-19 | 21:50:
Tja ze zijn bang dat als er een ongeluk gebeurt het kwik in de natuur of het grondwater terecht komt.

Patje2011 | 20-05-19 | 21:53

Heel erg veel heel erg luidruchtige en heel erg inefficiënte ducted fans. Yeah, right. Net zo'n fantasy als de Moller sky cars. It'll never happen.

Gregovic | 20-05-19 | 21:43

Dit is een ducted fan, vergelijkbaar met de aandrijving van een jetski, alleen geen water maar lucht.....

hetgingperongeluk | 20-05-19 | 21:43 | 1

De Messerschmitt 262. Het mooiste vliegtuig ooit gebouwd.

VanBukkem | 20-05-19 | 21:41 | 2

Zegt me niets. Over welke tijd heb je het?

RickTheDick | 20-05-19 | 21:44

@RickTheDick
Die dingen hebben dienst gedaan van 1944 tot ergens in de jaren '60.

VanBukkem | 20-05-19 | 22:05

Die gele vestjes zijn ook werkelijk overal. Nou hier weer.

tweetybird | 20-05-19 | 21:41

Het is gewoon een klein vliegtuig.

belaberde_reaguurder | 20-05-19 | 21:39 | 2

Ja met een dyson stofzuig motor.

tweetybird | 20-05-19 | 21:42

Dit kan mijn nilfisk ook.

keestelpro | 20-05-19 | 23:48

En in een ruk naar Londen. Al betwijfel ik het of ze daar de milieu-zone in mogen.

Osdorpertje | 20-05-19 | 21:39

Ken mensen met een flipperkast.

RickTheDick | 20-05-19 | 21:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken