Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belastingdienst doet mensen opdelen in hokjes

post voor Turk!

Hee kijk daar dat zijn TURKEN! En dat benne de Marekkane!

En daar de Bulgaren die mogen zich ook even melden! De Nederlanders mogen allemaal wel DOORLOPEN! Aldus het Tuig van de Belastingdienst - wij altijd maar denken dat iederéén het bokje is bij de blauwe enveloppenlikkers. Nee hoor; sommigen meer dan anderen. Pieter Klein (denk Frits Wester, maar dan Pieter Klein) naar het Gedupeerdenfestival (georganiseerd door Arnhem) om eens te kijken wie er nou precies gedupeerd worden door de Belastingdienst. "Ik viel nogal op. Om me heen zaten uitsluitend mensen die net iets minder blank waren dan ik. Ik zag wat ik eigenlijk al wist. Al die mensen die in 2014 ongenadig werden aangepakt en daarna het bos in gestuurd, hadden een migratie-achtergrond. Hartstikke Nederlands, maar wel met een tweede nationaliteit. Turks. Marokkaans. Andere smaken. Allemaal een kleurtje. Geen enkele Lotte of Pieter-Bas, maar Fatima of Tarik."

Nou jaaaa zeg Belastingdienst. Die arme ouders bellen, mailen, procederen, huilen, stoppen met werken, nog meer bellen, nog meer mailen. Iedereen die ooit heeft geprobeerd iets te regelen met de Belastingdienst weet: kansloos. Zo kansloos als een gekleurd persoon op sollicitatiegesprek bij D66. Niet dat leeftijd alles zegt, maar de jongste werknemer van de Belastingdienst is 58, werkt met Windows 3.1, is zo transparant als een vuilniszak en zo flexibel als een Boeing in de F1-file naar Zandvoort. In reactie op vragen van RTL Nieuws en Trouw, ook over het verzamelen van de tweede nationaliteit van mensen, zijn de antwoorden van de Belastingdienst vaag. Vaag antwoorden, bah. Zo'n Prins Bernhard doet dat ook, vaag antwoorden, met zijn stomme huisjes. Eigenlijk heeft deze zaak slechts één 'positieve' kant. Als u weer eens mag bukken omdat er een blauwe envelop op de mat valt, bedenk dan dat er andere mensen zijn die nog veel harder in hun kontje worden gepakt.
UPDATE: O jee voor de Belastingdienst. Pieter Omtzigt is boos. Draad!

Social

Reaguursels

Inloggen

'Etnisch Profileren' is een onjuiste term, bedacht door identitair links om.het debat te framen. In werkelijkheid is het niets anders dan 'Statistisch Profileren'. Niet etniciteit maar de onderliggende statistische afwijking is leidend voor de focus van een onderzoek. Dat deze statistiek zich mogelijk voltrekt via etnische lijnen is een correlatie. Of volgens Diederik Samson een gevolg (namelijk 'Marokkanen hebben een etnisch monopolie op criminaliteit' volgens hem), maar Diederik is een verwarde activitst. Laten we stoppen met de valse term 'etnisch profileren' daar het een racistisch motief impliceert, terwijl het puur om statische effectiviteit gaat.

Joostmochtnietsweten | 21-05-19 | 06:41

Het is blijkbaar nodig. Ook Omzigt geeft toe dat ze oververtegenwoordigd zijn in de Stats. We zouden ook kunnen zeggen we gaan er mee door tot het niet meer nodig is. Maar dan deug ik zeker niet hard genoeg.

Yeohan | 20-05-19 | 20:47 | 1

Dus is het 'statistisch profileren'

Joostmochtnietsweten | 21-05-19 | 06:42

Aha. Dus datgene waar die mensen trots op gaan, mag je juist niet vermelden.

Logica.

Braboblanke | 20-05-19 | 20:15

nu is de kans dat er ook waarachtig onjuiste gegevens zijn ingevuld in die groepen significant groter..
een Nederlander met 1 paspoort kan nu eenmaal weinig verstoppen of wegsluizen of anderzijds, maffia zie je over het algemeen ook in die groepen terug net als de drugsscene en vrouwenhandel.. allemaal belasting dingetjes

fikkieblijf! | 20-05-19 | 19:08 | 2

Hotelletje in Turkije, 10 niet bestaande kinderen in Marokko.

Roept u maar!

Kleine_Deugniet | 20-05-19 | 21:49

Statistisch heeft u gelijk. Profileren op basis van statistieken moet mogelijk zijn. Dat statistieken nu helaas soms voltrekken over etnische lijnen is niet de schuld van de blanke autochtoon. Deze ophef draait dat om en maakt van daders (belasting ontwijkers en fraudeurs) slachtoffers van statistiek.

Joostmochtnietsweten | 21-05-19 | 06:46

Meer profiling!
Een stuk sh/t van amper 21jaar in een kar wat een neurochirurg niet kan betalen..... Nuff said.

MoslimMolen | 20-05-19 | 18:56

Dat is weer lekker goedkoop scoren, hè Mosterd.
(en niet te vergeten tevens door degenen die hier moord en brand over roepen)

Feit is dat het toeslagensysteem - gebaseerd op een inschatting VOORAF van het in de loop van het volledige jaar van het totale bruto (gezins-)inkomen - al voor vele autochtone Nederlanders te ingewikkeld is, laat staan voor allochtone import met een taalachterstand en een koeltoer- en IQ-gebrek.
Het is dus geen wonder dat het juist vaak misgaat bij die laatste groep, en ja, wat gek, daar zal de belastingdienst in voorkomende gevallen ook alvast rekening mee houden. Je kan het 'discriminatie' noemen, je kan het ook beschouwen als 'realisme'.

Dat er niets te regelen valt met de belastingdienst is overigens totaal niet waar. Je zal dan wel goed moeten uitleggen wat er aan de hand is, en - jazeker - ook eens moeten luisteren naar de uitleg van de belastingdienst over hoe en waarom. Mijn ervaring is dat het aan dat laatste nogal vaak schort bij bepaalde bevolkingsgroepen. Want als er geld te halen valt weten ze het loketje doorgaans prima te vinden, als er terugbetaald moet worden wegens geen recht op, dan is men ineens heel erg sielug...

EefjeWentelteefje | 20-05-19 | 18:44 | 1

Hier ook nooit problemen gehad.
Een keer dat bleek dat we te veel hadden gekregen, achteraf, konden we in termijnen terug betalen.
Vroeger, toen we nog toeslagen kregen! Maar konden we gelukkig gespreid betalen.

Verder nooit gedoe gehad als ik eens belde om wat te vragen, IB, HRA noem maar. Ik ben altijd goed, en netjes, geholpen.

Afgelopen jaren elk jaar wel een of meerdere keren gebeld, puntjes op de i ivm kosten huis en bovengenoemde. Altijd geholpen, alleen paar keer 10-15 minuten in de wacht (zet hem altijd op speaker en ga ondertussen eten, huishouden noem maar wat). Als ik nog een andere vraag had wat ze niet wisten, doorverbonden met iemand die het wel wist.

Google en reken er zelf wel op los eerst hoor, denk dat dat wel scheelt. Iig, je kan beter een keer voor de zekerheid iets (doms) vragen, dan achteraf gezeik krijgen.

Denk eerlijk gezegd dat dat pro-actieve bij sommige mensen ontbreekt.
Schakel dan lekker een wijk/gemeente hulpverlener in.

Los van ZZP'ers/kleine ondernemers hoeft niemand het bijzonder moeilijk te hebben met de toeslagen/ib.

Je kan tussentijds dingen aanpassen, dus als je inkomsten nogal schommelen (zoals wij toen hadden en ik dus een keer vergeten was) kan je je bedragen verlagen zodat je niet achteraf terug hoeft te betalen.

Kleine_Deugniet | 20-05-19 | 21:41

Nou, voor de inkomstenbelasting valt er weinig te profileren, net zo min als voor de BTW afdracht.

Voor toeslagen en uitkeringen: tjsa dan dan geldt hetzelfde als voor fouilleren bij het Centraal Station..........

Elder of Z. | 20-05-19 | 18:36

Ach, ik kreeg ik een brief + acceptgiro om €4,- over te maken. Zolang als die achterlijke idioten jouw en mijn belastinggeld verkwisten om joost-mag-weten-hoeveel geld uit te geven om €4 op te halen... kijk ik nergens meer van op... het maakt ook allemaal niets uit... het is gratis geld om nog meer gratis geld op te halen en als we te kort komen gaan we nog meer gratis geld uitgeven om nog veel meer gratis geld binnen te harken...

GemalenGems | 20-05-19 | 18:12

Statistisch profileren heet dat gewoon. Niks racistisch aan. Alcoholcontroles worden ook vaker op vrijdagmiddag gehouden in plaats van op de maandagochtend.

Haatejaculaat | 20-05-19 | 17:05

www.bd.nl/tilburg/gemeente-tilburg-ma...
De gemeente Tilburg heeft zich bij de opsporing van bijstandsfraude schuldig gemaakt aan discriminatie. Dat was volgens de rechter in strijd met het discriminatieverbod. De gemeente beperkte zich tijdens een proef om vermogen van uitkeringsontvangers in het buitenland op te sporen tot inwoners met de Turkse nationaliteit.

Quattro Stagioni | 20-05-19 | 17:00

Bij de belastingdienst heb je code groen, geel, oranje en rood.
Ik zit in code groen... heb mijn belastingteruggaaf over 2018 reeds binnen.

sociaal_econoom | 20-05-19 | 16:11

Mijn toeslagen waren ook genadeloos stopgezet. Ik ben blank, 1 nationaliteit (NL), co ouderschap en alleenstaande man. Heb toen meteen contact gezocht met de belasting. Het duurde een frustrerende 8 maand, aangetekende brieven en bezoek aan het belastingkantoor maar uiteindelijk is alles recht gezet en had ik zelfs uiteindelijk te weinig toeslag over enkele jaren gehad/gekregen met terugwerkende kracht. Misschien zit het probleem in een stuk pro activiteit ipv eea af te wachten? En zie je dus inderdaad een niet objectief beeld bij die bijeenkomst waardoor het anders lijkt en er een heel "etnisch profilerings-"verhaal van word gemaakt? Zo lang je aan kan tonen dat alles klopt is er niks aan de hand. Bel de BSO maar en de school, voor mijn part de huisarts en de sportclub. En exact aanleveren wat ze vragen en beter nog iets meer.
Ik vind het een enorm slappe column gebaseerd op (makkelijke) vermoedens. Inclusief the white mans guild schaam ons conclusie hoe racistisch we eigenlijk wel niet zijn met zn allen. Die exercitie toen van de belastingdienst heeft echt niet alleen betrekking op medelanders gehad. Of mag ik dat niet aankaarten? Ondermijn ik dan het verhaal?
Dit verhaal is mi heel "gekleurd" volledig opgeschreven op de constatering dat de rest op die specifieke bijeenkomst iets minder wit was dan de journalist -> dus racisme!!! Verder vind en vond ik de scherpe controle prima: het is gemeenschapsgeld en het is een feit dat er met deze toeslagen enorm gefraudeerd wordt. De manier waarop je in een schuldig bankje wordt gezet, meteen een zeer onaardige brief met acceptgiro krijgt met "15.000 terugbetalen voor"... en dat de stopzetting vooraf vooral niet gecommuniceerd is... De manier hoe het toen is gegaan, zonder enige waarschuwing als een donderslag bij heldere hemel vind ik wel zeker wat van. De hoogste rechters en de Nationale Ombudsman gelukkig ook. Ik val schijnbaar in een risico profiel ivm co ouderschap (dat kent de belastingdienst niet). Zolang er niks aan de hand is vind ik dat heus irritant maar prima. Heb nu zelfs een standaard dossiertje die ik zo kan opsturen omdat ik weet dat de vraag weer komt, het is ondertussen nl een jaarlijks vast controle fenomeen geworden. Mag ik nu ook in een profilerings huilie slachtofferrol?

Carnage_pinata | 20-05-19 | 16:07

Iets regelen met de belastingdienst? Nee hoor dat lukt best. Maar goed ik ben dan ook blank, dat zal het wel zijn dan.

Dan maar zo! | 20-05-19 | 15:49

Als je netjes je spullen op tijd inleverde bij de Belastingdienst en er niet grote verschillen met de voorgaande jaren is de kans dat je lang moet komen voor uitleg vrij klein. Zeker met de huidige werkdruk.
Als je als kleine zelfstandige er een zooitje van maakt en betalingsachterstand hebt mag je op kantoor langs komen om uitleg te geven en gezamenlijk naar een oplossing te zoeken. Zolang je maar blijft communiceren met zi is er goed mee te werken. Als je die blauwe enveloppen liever niet openmaakt weten ze je te vinden. Vandaar dat het zo druk is daar met de wat dubbel paspoort Nederlanders. Die raken het overzicht van alles wat er in die belastingbrieven wordt vermeld een beetje kwijt, waarna ze je het bij het belastingkantoor nog eens gaan uitleggen voor je. Is wel dankzij die zelfde Belastingen dat ons land zoveel beter is als de meeste andere landen in de wereld waar te weinig belasting wordt betaald om de minder bedeelde bevolking een comfortabel leen te laten lijden.

Hiesjes | 20-05-19 | 14:59 | 1

Dit is dus van a-tot-z waar.

EefjeWentelteefje | 20-05-19 | 18:36

Ben benieuwd wie het boek : " De puinhoop van Rutte " gaat schrijven.. Dat wordt een bestseller en geeft een blauwdruk voor het volgende regeer akkoord. Pinokkio kan maar het beste snel oprotten naar Brussel zodat het puinruimen kan beginnen. Ben alleen bang dat ze hem in Brussel ook niet meer willen hebben...... Niet normaal wat er de afgelopen 10 jaar allemaal echt fout is gegaan....

FrankOngerust | 20-05-19 | 14:47 | 1

Ooit eens in het buiten noord/west Europa geweest? Daar is het pas een zooitje.
moeten niet zo klagen valt echt heel erg mee.

Hiesjes | 20-05-19 | 15:02

Gebruikmaken van ervaringscijfers wat is daar mis aan. Belastingdienst was goed bezig.

jaap932057795966 | 20-05-19 | 14:46

De tweede nationaliteit (die verboden zou moeten worden, ben je al van een hoop gelazer af), of een bepaalde tint huidskleur doet er op zich niet toe. Wat je zou moeten weten -als belastingdienst- is bezittingen in een “”willekeurig”” buitenland. Of dat nu een huisje in Frankrijk, penthouse in New York, of een stadsdeel in Antalya is. En dan nog is het niet echt interessant, behalve als er ook diverse uitkeringen en toeslagen aan datzelfde BSN gekoppeld zijn.
Maar ja, hoe bepaal je welk BSN interessant is om te onderzoeken op bezit in den vreemde? Eh tja... dan kom je toch al rap op achternamen die niet helemaal boreaal klinken en voornamen waarvan de herkomst zuid-oostelijk van Jeruzalem ligt en die in een bepaald postcodegebied resideren. Tja. Vinnik nie zo gek heur.

Stormageddon | 20-05-19 | 14:01 | 1

Twee nationaliteiten hebben is pure discriminatie. Volgens mij is dat alleen toegestaan voor Marokkanen en Turken. Nederlanders moeten kiezen voor één nationaliteit. Het probleem ligt dus bij de regering in Turkije en Marokko, als hun ingezetenen niet ook een Nederlands paspoort mogen hebben, moeten ze maar in die landen gaan klagen. Eén nationaliteit zou inderdaad veel problemen voorkomen.

ebonk | 20-05-19 | 20:57

Discriminatiekaart zit intussen bij het standard repertoire van elke advocaat.
Waarschijnlijk had dit bureau alleen maar klanten met migratie achtergrond. Come again.

MistaRazista | 20-05-19 | 13:47

Dat valt me toch erg tegen van Omtzigt, ik dat dat hij een realist was. Het is een bekend gegeven dat 2e paspoortiërs veel meer frauderen met toeslagen dan Nederlanders. Logisch dat ze die informatie gebruiken om fraude te bestrijden. Doet de belastingdienst eindelijk eens wat goed, gaat de racisme-vlag uit.

Jackson | 20-05-19 | 13:26 | 1

Gewoon weer makkelijk scoren voor Omzigt, doet-ie wel vaker.
Overigens, het hoeft niet eens om fraude te gaan - het systeem is voor velen dermate ingewikkeld dat het ook te goeder trouw regelmatig misgaat. Bij allochtonen met de bekende taal- en aanverwante achterstanden aantoonbaar vaker dan bij autochtonen inderdaad, dus volstrekt begrijpelijk dat de BD hier rekening mee houdt.

EefjeWentelteefje | 20-05-19 | 18:48

Beetje lastig dit. Maar ja de Belastingdienst profileert sowieso. Niet alleen etnisch. Net als banken, verzekeraars.

Beste_Landgenoten | 20-05-19 | 13:19

Bah, dat geschreeuw en geblèr zonder kennis van zaken.. Ich bin ein belastingdienstambtenaar!

John_J | 20-05-19 | 13:03

Ethnisch profileren of statistiek gebruiken waar het voor bedoeld is?

Sliptong | 20-05-19 | 13:03

De ophef hierover is totaal misplaatst.
De Rotterdamse haven (en ieder andere grote haven) doet dit met ladingen die ze binnen krijgen. Risico wordt bepaalt aan de hand waar iets vandaan komt, met welke vervoerder, wat het product is etc.
Luchthavens doen het, cateraars doen het iedereen maakt risico analyses op basis van ervaringen uit het verleden.
Als we in de oertijd iedere mamoet te lijf waren gegaan met een vuistbijl hadden we het nooit gered. Goddank dat we toen hebben stilgestaan bij het feit dat 'mammoet = gevaarlijk bij hand-to-hand' en daar op zijn gaan acteren.
.
Tenzij de Belastingdienst de informatie op een illegale methode heeft bemachtigd is er niets aan de hand. Gewoon iets dat ieder bedrijf doet om zo efficiënt mogelijk te werken.

Johanvb | 20-05-19 | 13:00 | 1

Kortom, net als met de buitenlandse vermogens moeten deze data dus gewoon op een CD-rom in een envelopje 'bezorgd' worden; dan is het allemaal helemaal prima.

Joris Draaksteker | 20-05-19 | 13:28

Ach ja, had je het maar bij 1 nationaliteit moeten houden, dus of het 1 of de ander.

Sinclair | 20-05-19 | 12:48

Het idee dat hier ophef over ontstaat is al vreemd an sich. Daarnaast, wie zegt niet dat geselecteerd is op postcodegebied. Maar de medelanders kruipen direct in een reflex van de slachtofferrol. Naar mijn mening moeten we niet zo krampachtig doen over het verzamelen van nationaliteit, en zeker als het gaat om dubbele nationaliteit.

LibertyCity | 20-05-19 | 12:21

Dat we racisme hebben in Nederland, dat hebben Sylvana en die DENK vleermuizen ons al meerdere malen voorgehouden. Nu óók al apartheid. Gaat goed zo.
Maar regel je kinderopvang lekker zelf, zonder gedoe met toeslagen. Over de hele wereld moeten mensen dit zélf regelen, alleen nederland tuigt weer eens een fraudegevoelig systeem op.

hotnot | 20-05-19 | 12:10

Toeslagen afschaffen.
IB omlaag.

Minder kans op fraude. Alle ambtenaren bij toeslagen hun loon doorbetaald tot hun 95ste. Die moet je wel afkopen anders gaan ze dwarsliggen, maar dat blijft op de lange termijn het goedkoopste. En dan in de grondwet opnemen dat we nooit meer zo'n systeem mogen optuigen.

Kaas de Vies | 20-05-19 | 12:07

De goeden lijden altijd onder de kwaaien. Dat was altijd al zo en dat blijft ook zo.
De discussie zou moeten gaan over hoe de echte fraudeurs te pakken zonder ook maar één onschuldige te duperen, met behoud van recht op privacy, zonder enige vorm van profileren en ook nog efficiënt want binnen de beperkt beschikbare budgetten en menskracht.
Ik zou het niet weten, maar goed, ik word hier ook niet voor betaald.

Amsterdamsko | 20-05-19 | 12:05

Ja, niet alle buitenlanders zijn oplichters, maar alle oplichters zijn wel buitenlanders.

Behangdelul | 20-05-19 | 12:03

Ik heb onderhand ook een 2e nationaliteit. En maak daar handig gebruik van :-)
Heerlijk belasting beetje spreiden, heerlijk.

feiten_en _cijfers | 20-05-19 | 11:59 | 1

Ik ben honorair consul tot Sealand!

Kaas de Vies | 20-05-19 | 12:01

Eigenlijk is dus de grootste groep fraudeurs aangepakt? Ja, als die een kleurtje heeft is het automatisch zielig en is er uiteraard sprake van discriminatie *kuch*.

Goldfinger | 20-05-19 | 11:58

Ik heb drie Nederlandse paspoorten. De belastingdienst vindt mij fantastisch!

Kaas de Vies | 20-05-19 | 11:54

Hoezo 'valt er niks te regelen' met de Belastingdienst? Als je het netjes verwoordt en je kunt zaken onderbouwen c.q. bewijzen kun je prima met de Belastingdienst onderhandelen! Nee, niet als je een grote bek opzet en gaat vloeken en tieren want daar trappen ze niet in! En tja, allochtonen plegen nu eenmaal vaak fraude dus als dat gecontroleerd wordt en vervolgens blijkt dat men de kluit belazert is het niet meer dan logisch dat de geldkraan dicht gaat! Eindelijk eens actie, zal tijd worden!

BaldEagle | 20-05-19 | 11:53 | 2

De graaf heeft ook helemaal geen moeite met de belastingdienst. De graaf moest een controle ondergaan van 5 jaren achtereen en de belastingdienst had wat vragen. Uiteindelijk kreeg de graaf zelfs advies om het anders te doen en dat werkte in het voordeel van de graaf. Die mensen daar zijn geen onmensen, ze zijn als ons allemaal en willen dat je niet teveel maar ook niet te weinig betaald. Prima toch !!!

Graaf Monte Cristo | 20-05-19 | 11:58

@Graaf Monte Cristo | 20-05-19 | 11:58:
Mijn ervaring iets soortgelijks. Toen ik net gescheiden was, inmiddels al weer heel wat jaartjes geleden, heb ik van de eerste aangifte, waar vanwege nog fiscaal partnerschap nogal wat gegevens van de ex moesten worden opgevoerd, nogal een potje gemaakt. Zonder de details te openbaren: ik moest dus veel te veel aftikken.
Werd door de inspecteur gebeld, hij ging de aangifte corrigeren, volledig in mijn voordeel, met nog eens een uitgebreide toelichting ook.
Helemaal niks mis mee!

EefjeWentelteefje | 20-05-19 | 18:56

Tja, als je machine learning gaat gebruiken, dan rolt dit er vanzelf sprekend uit.
Dit is gewoon een bevestiging van wat iedereen al denkt.
Allahtonen sjoemelen veel harden dan Autochtonen.
Kan je politiek correct gaan doen zoals Omzigt, maar dit is gewoon de waarheid.

watergeus | 20-05-19 | 11:46

Vooroordelen, intuitie en gezond verstand zijn vaak nauw met elkaar verweven. Vooroordelen hebben een slechte naam, maar zijn meestal het gevolg van een leerproces, en zouden misschien wel als een vorm van intelligentie kunnen worden gezien. Een ezel stoot zich in het gemeen, geen tweemaal aan dezelfde steen.
Sommige jongemannen zijn agressiever en crimineler dan oude omaatjes.
Bij de Bulgarenfraude waren meer Bulgaren dan Nederlanders betrokken.
Water is nat.
Allemaal hele hardnekkige vooroordelen.

jasvanbus | 20-05-19 | 11:46

Om te compenseren komt voor Nederland bij het ESF '20 een in het Arabisch zingende Turkse travestiet met snor, naaldhakken en belastingblauwe jurk uit. Leuker kunnen we het niet maken.

janleuk | 20-05-19 | 11:43

Het is natuurlijk geen dienst hè! SAS: Staats Afzetterij Systeem is een beter passende benaming. Hoezo een vrij land?
Mopje:
Een ambtenaar zit op kantoor en gaat uit verveling eens kijken wat er in zijn oude archiefkast staat. In een hoekje ligt een oude koperen lamp. Hij pakt de lamp, wrijft erover en voila, er verschijnt een geest die hem drie wensen gunt. Ik wil heel graag naar een tropisch eiland, zegt de ambtenaar. En ja, hij is op een tropisch eiland. En dan spreekt hij zijn tweede wens uit: Ik wil dat ik op dit eiland ben met alleen maar mooie vrouwen. En ja. Plotseling bevindt hij zich op een subtropisch eiland met prachtige vrouwen. De geest is er nog. Die zegt: Je mag nog êén wens doen. De man zegt: “En mijn derde wens is dat ik nooit meer hoef te werken.” TAADAA, en hij zit weer achter zijn bureau op kantoor!

ugur | 20-05-19 | 11:41 | 1

Nou, lachûh!

BaldEagle | 20-05-19 | 11:55

En vanzelfsprekend een gehoofddoekte zielig kijkende vrouw van de slachtoffercultus in beeld. Er is een oorlog aan de gang tegen de autochtone nederlanders

pigadaki | 20-05-19 | 11:39 | 1

Die zielig kijkende vrouwen van de slachtoffercultus zie je ook vaak bij Opsporing Verzocht als ze staan te pinnen met een bankpasje dat ze gerold hebben van een nietsvermoedend omaatje dat met haar AOW'tje en rollator in de supermarkt haar boodschapjes loopt te doen! Aanpakken die hap!

BaldEagle | 20-05-19 | 11:59

De week start goed: op z'n Nederlands

Bouwfraudeur | 20-05-19 | 11:37

Dat er extra word gekeken naar groepen die een verhoogde kans op fraude hebben vind ik prima, maar wees daar dan ook eerlijk over en regel dit wettelijk, maar hanteer dan ook een methode waarbij de mensen die wel goed van zins zijn dit aan kunnen tonen. Met heeft hier verboden gegevens gebruikt, men heeft Nederlandse families later ook stopgezet alleen maar om dit verboden gebruik van gegevens te verdoezelen, men heeft hierover meermaals bewust gelogen tegenover de kamer, de AP en de gedupeerden. Men heeft stelselmatig eerherstel en toekenning terechte toeslagen tegengewerkt. Hiervoor zou je een hele groep met ontslag moeten sturen zonder ontslagvergoeding en zonder WW. Dit is toch gewoon crimineel gedrag.

whoptiedoptie | 20-05-19 | 11:36

Ah, de begrippen "etniciteit" en "nationaliteit" zijn synoniem verklaard?

DenBeert | 20-05-19 | 11:36

Wat een onzin. Als je de meeste 'issues' in een bepaalde groepering vindt, is het toch logisch om die bepaalde groepering nauwkeuriger in de gaten te houden? Dat heet geen discriminatie maar logisch nadenken op basis van ervaring.

poiuytrewq | 20-05-19 | 11:24 | 3

Dat heet gewoon profileren. Er zijn ook belastingcampagnes geweest in de horeca in het algemeen, de Chinese restaurants, de campings de autobranche, etc. Dus nu de Turkse en Marokkaanse burgers. Uiteraard kunnen ze toch gewoon die andere nationaliteit afzeggen????.

Leffe Blonde | 20-05-19 | 11:51

@Leffe Blonde | 20-05-19 | 11:51:
Nee kunnen ze niet. Dat is zo moeilijk gemaakt dat vrijwel geen Turk of Marokkaan eraan begint.

Beste_Landgenoten | 20-05-19 | 13:18

@Beste_Landgenoten | 20-05-19 | 13:18: Ja en? Dat is toch niet de schuld van de Nederlandse overheid.
Als een ander land het heel moeilijk maakt zou ons beleid niet moeten beïnvloeden. Gewoon een nationaliteit en als dat andere land dat moeilijk maakt, dan niet.

Franker | 20-05-19 | 13:43

Fraude bestrijd je door de, beperkte, opsporingscapaciteit optimaal in te zetten.
Er worden als het goed is risico-analyses gemaakt, op basis van de aanvragen, gezinssamenstelling, werk (want zonder waarschijnlijk) geen opvang nodig, wie faciliteert de opvang, wordt er belasting afgedragen, kloppen de cijfers etc.etc. en dan duik je er in, wat blijkt er wordt op redelijke schaal gefraudeerd, dat pak je dus aan, dan ga je niet janken, dan betaal je terug en je moet je doodschamen.
Deze kaas is er wel klaar mee, wordt veel te makkelijk gemaakt, eerst controle dan evt. poen en niet zoals nu, eerst poen dan ooit eens controle en misschien iets terugbetalen, vogels zijn gevlogen of het geld is uitgegeven en er is geen mogelijkheid om iets terug te betalen. Mensen voelen zich ook nergens meer verantwoordelijk voor, de overheid als pinautomaat, mede mogelijk gemaakt door........................ precies de usual suspects.
PS lekkere basisadm straks, als herkomst niet meer geregistreerd staat, zijn er ook geen goede (risico)analyses meer mogelijk,

bwanabanjo | 20-05-19 | 11:21

Ze beroven ons waar we bij staan en trekken dan ook nog de slachtofferkaart.

sprietatoom | 20-05-19 | 11:21 | 1

Ze?

Beste_Landgenoten | 20-05-19 | 13:18

Tja. Als je jarenlang patronen ziet in criminaliteit en daar op acteert, dan ben je een racist. Dan is dat 'etnisch profileren', en dat mag niet!
Nee, wegkijken combineren met pappen nathouden; dat heeft de toekomst!

Rest In Privacy | 20-05-19 | 11:20

Trek altijd je eigen plan. Ga uit van het goede van de mensen om je heen en reken vooral niet op instanties, overheden en (te) grote bedrijven. Nog beter is je ertegen te wapenen.

Sinaslolly | 20-05-19 | 11:15

Fraude met PGB's bleken al door 54% etnisch gekleurde inwoners/verzamelburootjes te worden gebezigd.... erg vreemd bij een bevolkingsaandeel van 8%....
Niet gek dat de belastingdienst niet meer voor gek verklaard wil worden door normale brave inwoners van dit verkwanselde land.

grindbak | 20-05-19 | 11:12

Ik zie dit nieuws anders. Er is de afgelopen maanden namelijk wederom naar voren gebracht dat mensen met een tweede nationaliteit er in het buitenland behoorlijke bezittingen op nahouden - terwijl men een uitkering ontvangt. Het ging ditmaal om Polen, maar we kennen ook allemaal de verhalen over Turken en Marokkanen.
Uiteraard mag dit niet meer gebeuren, dus wat doen linksgekkies binnen de Belastingdienst? Die brengen naar buiten dat er 'etnisch geprofileerd' wordt. Zodoende zal dit soort berichten voortaan niet meer voorkomen, probleem opgelost. De fraude blijft weliswaar en zal toenemen, maar dan zien we het in ieder geval niet meer. Oplossing Rutte-stijl.

Datsun_Cherry | 20-05-19 | 11:10 | 1

Een beetje dus zoals een monteur die een stickertje met DEFECT er op op het defecte apparaat plakt en daarna weer vertrekt?

Rest In Privacy | 20-05-19 | 11:15

Ho ho ho. dat er alleen maar 'mensen met een net iets minder blank kleurtje' aanwezig waren, wil niet zeggen dat alleen bij hen de toeslagen gestopt werden. Het kan ook gewoon zo zijn, dat 'mensen met een blank kleurtje' gewoon allemaal thuis gebleven zijn.

Rest In Privacy | 20-05-19 | 11:06 | 1

of ze waren niet uitgenodigd en/of ze hebben niets te vrezen want niet gefraudeerd ...

thephysicist | 20-05-19 | 11:18

We zijn zo divers:-
- 100% Nederlander;
- 50% Nederlander;
- 33% Nederlander;
- 25% Nederlander.

HogeNood | 20-05-19 | 11:04 | 2

0% komt het meest voor.

kwark001 | 20-05-19 | 11:06

De Nederlander bestaat niet. ©Màxima

keestelpro | 20-05-19 | 11:07

Gedupeerdenfestival. Dat zegt genoeg. Een verzameling zeikers die niks zelf kan regelen. Laat het de taal zijn of de algemene houding dat zaken hier allemaal voor je geregeld worden. Dat er dan bepaalde bevolkingsgroepen oververtegenwoordigd zijn, verbaast mij niks.

Deflatiemonster | 20-05-19 | 11:04

Vooroordelen en etnisch profileren gebeuren op basis van en kern van waarheid gebaseerd op de realiteit van alle dag. Als er artikelen in kranten verschijnen en er worden vragen in de Tweede Kamer gesteld met betrekking tot grootschalige fraude door Turken (en Marokkanen), dan zou het van complete waanzin getuigen als er geen controle hierop zou zijn, het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld. Ga niet janken dat er geprofileerd wordt als cijfers gewoon aantonen dat frauderen onder deze groep vrij normaal is. www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plena...
www.telegraaf.nl/financieel/2622688/o...
www.ad.nl/rotterdam/zeker-20-tot-30-p...

Ruikbaard | 20-05-19 | 11:01 | 1

Inderdaad: complete waanzin.
Maar dat is de realiteit.

Wat elders hier reeds is gepost: als je onderzoeken/vergelijkingen doet/maakt en je haalt de alles-bepalende parameters eruit (vanwege deug-technische jank-redenen) dan blijft er weinig over van je onderzoek.

Realism Is All | 20-05-19 | 11:13

Je vist in de vijver waar het meeste vis zit, heel normaal.

Eddy67 | 20-05-19 | 11:00 | 1

Maar wel dom in het geval van vissen. De échte vette biggen haal je uit de sloot ernaast waar minder concurrentie is van andere vissen. Hebben ze meer ruimte en vreten om echt groot te worden.
maar in het geval van frauderende medelanders is de oplossing even simpel als politiek incorrect:
Check die groep gewoon extra goed, je weet dat het foute boel is dus doe je werk en concentreer je daarop. Het idee was toch dat vertrouwen leuk is maar controle beter? Ze hebben er ook geen problemen mee om bij mensen thuis te gaan kijken of er 1 of 2 tandenborstels in het glas staan, dus moreel gezien moet het geen probleem zijn. Je krijgt alleen de shitstorm van de eeuw over je heen als je het doet, en daar zit 'm 't probleem. Net als bij de politie wil de B. dienst vast graag aan de slag met wat zij waarschijnlijk allang weten, alleen mogen ze dus niet vanwege pc geneuzel.

elfenstein | 20-05-19 | 11:07

Al die AirBnB paleizen, betalen die belasting? Je kunt in 070 je kont niet meer keren of er gaan rolkoffers door de straat, halve zolen die niet kunnen fietsen en wandelaars die zonder IQ over de stoepen blaten.....

hetgingperongeluk | 20-05-19 | 11:00

Zolang je statisch kan aantonen dat je selectie (Profiel) een grotere pak kans heeft dan een random selectie mag/moet je daar mee doorgaan.

NjetNiet | 20-05-19 | 11:00 | 2

Kan niet. Als je alleen maar profielen X aanpakt en Profielen Y laat lopen, weet je nooit of er bij Profielen Y niet ook iets aan de hand is, want ze worden niet nader onder de loep genomen.

Rest In Privacy | 20-05-19 | 11:08

Als ze nu een van die nationaliteiten opgeven bestaat het probleem niet meer.

Mammeloe | 20-05-19 | 10:59 | 2

Turken verliezen toch hun vastgoed als ze hun Turkse paspoort wegdoen? Heeft Erdogan ze mooi bij de ballen en blijft er een leuke stroom euro's die kant op gaan.

Deflatiemonster | 20-05-19 | 11:11

Fraudebestrijding, zeker als het structurele fraude betreft, impliceert profileren. Dat bepaalde vormen van profilering al gauw als 'etnisch profileren' kunnen worden gekenschetst ligt mijns inziens maar al te vaak aan de specifieke achtergrond van de fraudeur en niet aan de vooringenomenheid van de fraudebestrijder. Dat het een het ander kan triggeren snap ik dan ook wel weer, dus het blijft oppassen.

Schoorsteenveger | 20-05-19 | 10:59 | 1

Dat blijkt maar weer. Het artikel is wat beperkt qua informatie maar het lijkt toch wel dat de Belastingdienst hier te ver in is gegaan. Maar in andere gevallen waar de gemeentes uitkeringen kortten vanwege bezittingen in Turkije werd - helaas met succes - ook de racismekaart gespeeld, "omdat er niet ook in bijv. Marokko is gekeken". Tja, van Turkije hadden ze de data, van Marokko niet.

Muxje | 20-05-19 | 11:04

Schaf die tweede nationaliteit dan ook af. Lost gelijk dat gezeur om registreren ook op. Waarom is dat registreren problematisch eigenlijk? Ze hebben toch ook een tweede nationaliteit.
Mijn geboortedatum registreren vind ik ook niet kunnen, want astrologie. Ze weten gelijk alles al, van wieg tot graf.

Wim Venijn | 20-05-19 | 10:59 | 3

'Mijn geboortedatum registreren vind ik ook niet kunnen, want astrologie. Ze weten gelijk alles al, van wieg tot graf."

LOL!

keestelpro | 20-05-19 | 11:08

Astrologie is bullshit. Dingen voorspellen aan de hand van hoe wij het universum zien vanaf ons flutplaneetje, geinspireerd door lui uit een tijd waarin we geen ene flikker van het helal begrepen en de meesten nog dachten dat de aarde plat was, de zon om de aarde draaide, de hemel bevolkt werd door massas bloeddorstige goden en wij mensen gods grootste werk waren. Ik zou me over andere dingen druk maken, m'n beste.

elfenstein | 20-05-19 | 11:12

@elfenstein | 20-05-19 | 11:12:
U heeft gelijk. Ze kunnen ook in theeblaadjes gaan kijken natuurlijk. Hebben ze mijn geboortedatum niet voor nodig. Misschien thee gaan verbieden, wegens privacy.

Wim Venijn | 20-05-19 | 14:50

Ik las het relaas van Pieter Klein al eerder, maar vooral zijn verbazing over de afkomst van de gedupeerden kan ik niet plaatsen.

ALLE gedupeerden waren aangesloten bij een frauduleus kinderopvang bureau. NIemand hoeft mij te vertellen van welke afkomst de eigenaren van het frauduleuze bureau waren, dat is duidelijk.

Het feit dat de gedupeerden allen Turks of Marokkaans waren heeft alleen te maken met de paralelle samenleving waar we al reeds in leven.

Veder hoop ik dat de Belastingdienst geen strobreed in de weg gelegd wordt om fraude aan te pakken, want het legt een bom onder onze verzorgingsstaat.

Bvdb | 20-05-19 | 10:58

Waar gaan meer mensen per jaar aan dood? Roken of de Belastingdienst?

Haberdoebas | 20-05-19 | 10:55 | 3

C. Islam.

belaberde_reaguurder | 20-05-19 | 10:57

Het is waarschijnlijk belastingdienst. Maar de fiscus is zo gehaaid dat je bij een autopsie nooit sporen van belastingdienst aantreft...

keestelpro | 20-05-19 | 11:10

@keestelpro | 20-05-19 | 11:10:
Van de stress van de belastingdienst ga ik wel echt roken als een ketter, dat dan weer wel.

elfenstein | 20-05-19 | 11:13

De politie mag ook niet meer etnisch profileren. Een aantal jonge licht getinte gastjes in een peperdure snelle auto is heel erg normaal en daar hoeft de popo zich helemaal geen zorgen om te maken.

BozePaarseMan | 20-05-19 | 10:54

Veel Turken hebben gewoon bezit in Turkije dat ze niet opgeven, Meestal onroerend goed dat ze van hun ouders geërfd hebben. Maar als je bezit hebt, dan heb je minder of geen recht op uitkeringen of toeslagen. Gelukkig voor de Turken werkt het Turkse kadaster niet mee en kunnen ze liegen tot hun gezicht er blauw van ziet. En Turken controleren op bezit in Turkije mag ook niet, want dat is etnisch profileren.

Osdorpertje | 20-05-19 | 10:53

"Hartstikke Nederlands"
Haha, natuurlijk.

WahedPissebed | 20-05-19 | 10:53

Meeste mensen zijn ook gewoon aan het werk op woensdags 14.00 uur.

Rest In Privacy | 20-05-19 | 10:52

@Janleuk... de term blanke Germaan werd gebruikt in de vorige eeuw.
Tegenwoordig gebruikt men het woord boreaal.

Zo ook de termen autochtoon en allochtoon - die worden nu niet meer gebruikt.

sociaal_econoom | 20-05-19 | 10:49 | 2

Behalve door de bevolking.

wapster | 20-05-19 | 10:53

Je suis allochtoon

de IJsman | 20-05-19 | 18:38

Zou natuurlijk ook kunnen dat streepjes-"Nederlanders" wat vaker dan gemiddeld de boel besodemieteren met toeslagen. Een blik op de gevangenissamenstelling zegt genoeg. Maar daarop anticiperen is natuurlijk niet regenboog, dus zal er vast een deugneus zijn die daar ernstig bezwaar tegen maakt.

wapster | 20-05-19 | 10:48 | 1

Als streepjes-Nederlanders in negatief opzicht opvallen, dan mogen de dames en heren deugambtenaren daar pas over een jaar over 10 jaar achter komen. Dat is een veilige marge, want nu al controleren is impliciet racistisch. Eerst moet de zaak langdurig uit de hand lopen, met substantiële financiële schade voor de schatkist. Daarna veinzen dat je geschokt, onthutst en verbijsterd bent op het departement, maar je toont daarmee wel je goede trouw en bijna bovenmenselijke onbevooroordeeldheid aan. #coveryourass

Schulzie | 20-05-19 | 10:59

Belastingdiensten profileren op van alles en nog wat, voor zover die brakke systemen van ze dat toe laten dan. Dus? Wordt er nu ook bepaalde profielen gediscrimineerd? Ronduit schokkend.

GormSuil | 20-05-19 | 10:46

.. wist niet dat turken en marrekanen belasting betaalden.
Niet zelden zijn het in het gunstigste geval scharrelaars die alle voordeeltjes van hun "Diversiteit" stempeltje van de bodem van de multiKul grazen.

Jan Passant mk2 | 20-05-19 | 10:45

Etnisch profiteren heeft de voorkeur boven etnisch profileren

Janas | 20-05-19 | 10:43 | 2

Dit heb je knap gevonden... het een mag wel, het ander mag niet.

sociaal_econoom | 20-05-19 | 10:45

Die houden we erin!

Muxje | 20-05-19 | 10:51

Net effe gebeld met de belastingdienst. Sta gvd ingedeeld onder blanke Germanen. Schaam me dood.

janleuk | 20-05-19 | 10:40 | 1

dat zijn de ergste, heb ik mij laten vertellen.

elfenstein | 20-05-19 | 10:45

Het hebben van een tweede nationaliteit is een keuze. Er is niets racistisch aan om de tweede nationaliteit te registreren.
Het is juist een handig hulpmiddel om misstanden en vermogen in het buitenland in kaart te brengen.

Duifmans | 20-05-19 | 10:40

Etnisch profileren? Gewoon een kwestie van statistiek.

Cor Netto | 20-05-19 | 10:39 | 1

Ja ho, het straalt zo slecht af op de paar procent die wel van goede wil zijn.

BozePaarseMan | 20-05-19 | 10:51

Ja vast. "Gedupeerd". Eerder betrapt denk ik zo.

Gregovic | 20-05-19 | 10:38

Kotsmisselijk en niet goed voor de bloeddruk, verhaaltje maar niet verzonnen kennis van mij heeft teveel toeslagen ontvangen moet 500 in de maand aftikken heeft omdat ze het niet meer ziet zitten al een paar suïcide pogingen gedaan. Pa woont naast een oude afgaan die ook zo'n 7000 eurootjes teveel toeslagen heeft ontvangen maar Pa de buurman maakt per abuis post van de bank open en ziet een bedrag bijgeschreven van 2000€ denkt dit kan niet en ziet dan pas dat het de rekening is van de buurman. Die vind de belastingdienst en onze roverheid in het algemeen heel erg liev!!!

likdoorn | 20-05-19 | 10:37 | 1

Wie (veel) teveel toeslagen heeft ontvangen en een terugvordering aan zijn/haar broek krijgt, is zelf zo dom geweest om niet bijtijds de gegevens op MijnToeslagen aan te passen. Eigen schuld dus.
En als je het niet begrijpt, er zit een heel regiment hulpverleners voor je klaar bij de buurtteams, bij de bibliotheek, bij de vakbond en ga zo maar door!

EefjeWentelteefje | 20-05-19 | 19:04

WP4.2, wat is daar mis mee?

Rest In Privacy | 20-05-19 | 10:36 | 7

@onfray | 20-05-19 | 11:51:
En wat kost die acer dan?
De gemiddelde eeepc trek ik van marktplaats voor minder dan vijftig pop. dingen moeten presteren in de regen, bierzooi en zand, hooi confetti en verder nog alles wat er vies en lelijk is aan festivals etc....
Ik lach me altijd innerlijk kapot als er weer zo'n versbakken dj aankomt met z'n loeidure macbook pro "omdat dat beter is voor artiesten" en er dan op het hoogtepunt zélf een vol biertje in te keilen. daaag, 2 ruggen. Ik laat m'n eee's altijd rustig weer opdrogen en vaak doen ze het daarna wel weer maar als het verzopen is maakt het me ook geen donder uit. Het is maar gereedschap he? weet wat je nodig hebt en geef geen geld uit aan marketing. Marketing redt je niet van de boze buitenwereld vol vloeistoffen en andere narigheid. Gezond verstand wel.
Nogmaals en ten overvloede wellicht:
Ga jij maar lekker bij google in de armen liggen, dan houd ik mijn ouwe machientjes lekker offline en is niemand wijzer. Voor serieus internetgedoe staat er een beest van een windows machine klaar, die vreet jouw chromebook voor ontbijt jonge.

elfenstein | 20-05-19 | 12:49

@onfray | 20-05-19 | 11:51:
filmpje even bekeken, wat voor software is dat dan? Ik neem aan dat je de lichtshow bedoeld, misschien ook geluid via een of andere mackiedoos?
prima showtje hoor, maar dat doe ik dus op een ouwe kassacomputer, intel atomclass met touchscreen. Draai ik Freestyler op, gratis en voor niks. Kan in geval van nood binnen de minuut overgenomen worden door een willekeurige ouwe pc als er maar windows op draait. Is trouwens nog nooit vorgekomen dat het faalde, windows is heerlijk stabiel als je wifi en bluetooth uitzet. Xp is bij mij voor offline draaien nog steeds king, sneller en kleiner wordt het nooit meer.

elfenstein | 20-05-19 | 12:57

@elfenstein | 20-05-19 | 12:57:
Voor mij gaan Windhoos en muziek slecht samen . Ik schrijf zelf wat bruikbare programma*s , op mijn chromebook van ongeveer 700 euro . Windows had ik alleen nodig voor Cue-Base . En verder...... Rickenbacker rules .

Rest In Privacy | 20-05-19 | 14:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze zijn naar NL gekomen voor geld, niet voor het klimaat. Wel zo slim om de boel te bedonderen en daarna krokodillen tranen en van de domme houden als ze betrapt zijn.

RdeFriesch | 20-05-19 | 10:34

Ze hebben twee paspoorten. En als je ze vraagt, voelen ze zich nog allemaal eerder trotse Turk of Marokkaan dan Nederlander..., maar als het om 'uitkiering' gaat, dan mogen we het opeens niet meer weten dat ze een tweede nationaliteit hebben?

En "zo rolled Nederland"...

Muskatnuss!!! | 20-05-19 | 10:34

Het probleem is... het is voor de Belastingdienst moeilijk te controleren of men in Turkije of Marokko vermogen en bijverdiensten heeft.
De belastingdienst in die landen stuurt de gegevens niet (op tijd) door.

sociaal_econoom | 20-05-19 | 10:34 | 2

Er is een eenvoudige oplossing: net zo lang alle uitkeringen naar die landen stop zetten totdat ze met de gegevens over de brug komen. Ze krijgen 2 maanden om het op orde te hebben. Daarna is het stop. Maar ja, dat vergt daadkracht van de regering en die is zodra het allochtonen betreft, niet thuis. Verstopt zich dan achter allerlei regeltjes en verdragen. Inmiddels wordt daardoor de autochtone belastingbetaler bestolen. #stemzeweg.

Goofje | 20-05-19 | 10:48

@Goofje | 20-05-19 | 10:48:
Niet alleen met de gegevens over de brug komen maar ook hun rovende en stelende nepvluchtelingen terugnemen! Twee vliegen in één klap!

BaldEagle | 20-05-19 | 12:14

Vele hier woonachtige Turken - velen met een dubbel paspoort- hebben een tweede huis in Turkije waar hier vermogensbelasting over moet worden betaald. Ik heb dus geen enkel probleem met dit vergaren van dit soort data.
Tenslotte wordt er over autochtone nederlanders ook allerlei data verzameld doot de belasgingdienst met het doel je financiel uit te kleden.

miff | 20-05-19 | 10:34 | 1

Stel ik heb een bread&breakfast of pension in Turkije... dit is moeilijk te achterhalen.

sociaal_econoom | 20-05-19 | 10:38

Etnisch profileren moet evenredig zijn met de gemiddelde misdadigheid van de groep in kwestie. En als zodanig worden toegestaan.

dr Rechts | 20-05-19 | 10:33

Ik heb 2 nationaliteiten en dus 2 paspoorten en zou het belachelijk vinden als overheidsdiensten daar GEEN weet van hebben.

Skunk57 | 20-05-19 | 10:32

Zie het probleem niet. Ze kunnen toch ook gewoon kijken naar de achternamen. Of mag dat ook niet meer?

Zonder erg | 20-05-19 | 10:30 | 2

Ja, hoho, dat mag dus niet meneertje. Zo maar een beetje selecteren op basis van achternaam...

Enter Yeti | 20-05-19 | 10:33

Natuurlijk doen ze dat, combinatie van voor en achternamen en je weet al heel veel, en als de betreffende ambtenaar dat niet doet is hij ongeschikt.

Zwizalletju | 20-05-19 | 10:43

Als je met algoritmen werkt en je haalt de belangrijkste parameters er uit..... dan kan je er net zo goed mee kappen....... en dat laatste hebben veel medewerkers, inclusief riante oprotpremie (Bedankt VVD!) van de Belastingdienst dan ook gedaan.

Fatwabuster | 20-05-19 | 10:29

Als voormalig medewerker van de Sociale Dienst in een grote gemeente in het zuiden des lands kan ik u in alle eerlijkheid mededelen dat fraude met uitkeringen voor 70 - 80 % op het conto komt van de nieuwkomers. Zal met belastingen, toeslagen etc niet anders zijn.

Stratum | 20-05-19 | 10:28 | 1
-weggejorist-
Jan Bennink9906 | 20-05-19 | 11:44

Dus je fraudeert en als de belastingdienst erachter komt is je 1e reactie, Discriminasi!!1!1!
Ze zag geen Pieter-floris of Anna. Frauderen die beter of niet?

NaughtiusMaximus | 20-05-19 | 10:28

Wel lastig voor de belastingdienst dat ze sinds 2015 niet langer weten of Gökhan Dönertürk een dubbele nationaliteit heeft.

BoyZondervan | 20-05-19 | 10:27

Een dubbele nationaliteit geeft deze week dubbel kiesrecht in de Europese Verkiezingen.

Een dubbele nationaliteit geeft ook de vraag in welk land er afdracht moet plaatsvinden. Dan wordt de aangifte zo complex dat de fiscus er niet meer uitkomt. Een box3 controle is ook kansloos, omdat bezit van onroerend goed in bijvoorbeeld Marokko onmogelijk is. Er is daar een kadaster, maar het is niet verplicht iedere transactie in het kadaster door te voeren. Daardoor is het de facto geen registergoed.

Een andere benchmark is de criminele sector. Zo lang die in gehuurde patserbakken en dure woningen leven als god in Frankrijk, weet je dat politie, justitie en fiod achter de feiten aanlopen.

Feynman | 20-05-19 | 10:27 | 1

Waarom geeft een dubbele nationaliteit problemen rondom de afdracht? Nooit van het woonplaatsbeginsel gehoord? En belastingverdragen obv het OESO-modelverdrag? Is prima geregeld, hoor. Staat gewoon op de webzone van de fiscus.

de IJsman | 20-05-19 | 18:45

Zo kreeg ik laatst als roomblanke bewoner van Amsterdam een vragenlijst van de VU.
Gericht aan inwoners van Amsterdam zónder migratieachtergrond. Of ik even wil invullen wat mij als boze blanke man allemaal stoort aan de vele migranten in mijn buurt. Alles wat wél ooit import is geweest hoeft niet te reageren.
Kopie daarvan op verzoek naar de redactie.

elfenstein | 20-05-19 | 10:26 | 6

@HoerenSloep | 20-05-19 | 10:57:
Ik hoop maar dat niemand erin trapt hoewel ik van tokkies niet veel anders verwacht dan dat ze genadeloos dat ding invullen met alle grieven die ze maar hebben over de bruintjes. Ik heb 'm als curiositeitje bewaard maar ga er niks mee doen. Wel ben ik benieuwd naar de uitkomsten van dat onderzoek, ik ga dat wel in de gaten houden en houd m'n hart vast voor de "conclusies" van de "wetenschappers"
Dat zal waarschijnlijk een verhaal worden over blanke boze mannen waar de honden geen brood meer van lusten. Helaas wordt het wel gebracht als rocksolid wetenschap. Dit kán niet goed aflopen.

elfenstein | 20-05-19 | 11:17

Ik zou aan 1 A-4'tje niet genoeg hebben!

BaldEagle | 20-05-19 | 12:17

Zo'n volstrekt anoniem onderzoek met een nummer dat je eerst moet ingeven voor je de vragenlijst invult ?

Wekkertje | 20-05-19 | 19:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Mag je dan een bekende pedofiel ook niet extra in de gaten houden? Of een bekende moordenaar?

Laten we hackers ook niet meer in de gaten houden bij (grote) hacks, maar iedereen die een computer heeft gaan verdenken...

LuNaTeeQ | 20-05-19 | 10:26

De Bulgaren hier in Nederland zijn trouwens voor een groot deel etnische Turken, maar dit terzijde. En de belastingdienst doet er heel goed aan om te kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben . Naast de achternaam ook de voornaam en de namen van de eventuele partner bekijken en je weet al heel veel en waar je moet spitten.

En die gasten van RTL : donder toch op je politiek correcte gezeik. We worden bestolen , maar daar hebben jullie het niet over.

Zwizalletju | 20-05-19 | 10:24

Niet mijn belastingdienst, vriend.

Mr_Natural | 20-05-19 | 10:24

Ik deel mensen ook altijd in in hokjes. Wat is het probleem?

pibasso | 20-05-19 | 10:22 | 1

De belastingdienst deelt ze in in boxjes.

Mr_Natural | 20-05-19 | 10:25

Als er positief gediscrimineerd wordt hoor je niemand, maar als kennis van bepaalde gebruiken en misbruiken binnen bepaalde groepering gebruikt en dat valt ietwat negatief uit voor die groep, dan is dat opeens discriminazi !!1!

Wijze uit het Oosten | 20-05-19 | 10:22 | 1

Bij gelijke geschiktheid heeft een vrouw of een etnische minderheid de voorkeur. Aldus personeelsadvertenties niet zo lang geleden.............

pibasso | 20-05-19 | 10:23

Het is een publiek geheim dat hele dorpen uit het rifgebied Marokko hun kinderen door familie en vrienden hier lieten inschrijven om in ieder geval de kinderbijslagen voor de eerste jaren te kunnen incasseren met daarna een gratis paspoort en vrije doorgang te krijgen naar de EU.

Rest In Privacy | 20-05-19 | 10:18

Het is ook veel efficiënter om een speld in een hooiberg te zoeken, dan op een speldenkussen. En een efficiënte belastingdienst moeten we niet willen.

Janas | 20-05-19 | 10:18 | 1

Sterke analyse! Sta ik volledig achter!

LuNaTeeQ | 20-05-19 | 10:28

Die belastingformulieren zijn ook allemaal in het Nederlands, zó klantonvriendelijk.

Mr_Natural | 20-05-19 | 10:17

Ik wil best door de belastingdienst gediscrimineerd worden, zoiets van: wij sturen jou geen blauwe enveloppen meer en je mag ons gebouw ook niet in.

allesofniks | 20-05-19 | 10:17 | 1

Da's alleen als je in bezit bent van een kapsalon, shishalounge of shoarmatent. Dan hoef je nooit meer langs te komen, de belastingdienst komt zelf wel even bij je langs.
Voor een bakkie vreten of een scheerbeurt, that is. Oh en als extra gratis service natuurlijk de handgranatenbestrijdingsdienst, voor al uw rondslingerende handgranaten.

elfenstein | 20-05-19 | 10:30

Dus eerst tillen deze "nationaliteiten" de belastingdienst enorm. Foutieve informatie invullen om zo'n hoog mogelijke uitkering, wajong en wat-dan-ook te krijgen.

Vervolgens, vaak 3 jaar na ontvangen van dit alles, worden ze op het matje geroepen en is er ophef? Als ze al uberhaupt op het matje komen (want het gros gaat gewoon even jaartje op vakantie naar land van herkomst) dan krijgen ze een "foei, niet meer doen hé!" (ja, soms een kleine boete), terwijl de blanke 'ollander die wellicht 225 euro in een jaar teveel kreeg, alles + gemiste rente terug mag dokken in 1 klap.

LangeTijdGeleden | 20-05-19 | 10:14

Ik werd kotsmisselijk toen ik weer dat schijnheilige bericht hoorde hoorde op de policor radio. Iedereen weet wat hier speelt, neit in de laatste plaats die "nederlanders". Maar echte nederlanders dienen zich te veranderen op last van de deugmenschen in robots zonder emoties en gevoelens. De nederlanders zijn de vrouwen van de wereld; ja jullie mannen van geenstijl zijn ook mietjes!

pigadaki | 20-05-19 | 10:13 | 1

Ja dat kan allemaal wel zo zijn maar discrimineren mag niet.
*BH rechttrekken doet*

Rest In Privacy | 20-05-19 | 10:17

Het stopzetten van Toeslagen in 2014......... Tweede nationaliteit wordt sinds 2015 niet (waarom??) meer bijgehouden.......

Wat is het probleem?

Fatwabuster | 20-05-19 | 10:13

Een dubbel paspoort is geen etnisch kenmerk.

Nee dus! | 20-05-19 | 10:12 | 4

@Nee dus! | 20-05-19 | 10:19:
Wat moet dat lullig zijn, sta je daar in je eigen zandbakland, zeggen ze daar ook ineens:
Heej jij vieze nederlander, rot es effe gauw weer op naar die goddeloze hellhole? Of lever je NL paspoort in, dan mag je weer volop meedoen. Aangezien het marrokaanse paspoort niet of slechts heel moeilijk in te leveren is moeten ze daarginder toch niet veel ophebben met lui met een dubbele pas, toch?
Of vinden ze het wel best zolang de poen maar blijft komen via fraude met vastgoed en kinderen?

elfenstein | 20-05-19 | 10:41

@elfenstein | 20-05-19 | 10:41: De poen stroomt binnen en wordt in Marokko uitgegeven. De kip met de gouden eieren moet je beslist niet slachten. Bovendien is het NL paspoort eentje van kaffirs, dan mag het. Geld prevaleert boven principes je weet zellef.

Bakkeleures | 20-05-19 | 10:45

@Bakkeleures | 20-05-19 | 10:45:
Alles voor de knaken dus, en daarmee kan dat fabeltje dat je als marrokaan je paspoort niet in kan leveren dan ook de vuilnisbak in. Dat heeft maar 1 reden en die reden is in beginsel gewoon crimineel. Stelen met staatssteun uit marokko. geldkraan dichtdraaien, hierblijven kan alleen als je je M. paspoort op facebook in de BBQ flikkert, anders moeten we er vanuit gaan dat je hier bent om de kas te roven en kan je direct vertrekken. Ik weet nog wel een boot die daar geschikt voor is, ligt op dit moment werkeloos aan de ketting, toevallig ook nog in de buurt van een geschikte haven. De kapitein weet de weg....

elfenstein | 20-05-19 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

Post voor Turk! Whoehahaa!

keestelpro | 20-05-19 | 10:10 | 5

@elfenstein | 20-05-19 | 10:57: Hangende pootjes? Je bent verplicht een Zorgverzekering te nemen in Nederland en iedere inwoner in Nederland heeft recht op AOW opbouw en kinderbijslag! Ikzelf ben financieel onafhankelijk en heb altijd belasting betaald in Nederland ook in de tijd dat ik in België woonachtig was! wel 2 jaar in Spanje gewoond en niet Nederland belastingplichtig.. Nu betaal ik aan vermogens belasting 12k per jaar dus hangende pootjes zal wel meevallen.

Tonythelonley | 20-05-19 | 11:35

@elfenstein | 20-05-19 | 10:57:
Domheid? De arrogantie van het allochtone personeel bij het UWV viert hoogtij! Breek me de bek niet open!

BaldEagle | 20-05-19 | 12:22

@BaldEagle | 20-05-19 | 12:22: Het is ook arrogante domheid. Er wordt hen in het oor gefluisterd dat ze werkgever zijn, dus gedragen ze zich ook zo. Te dom om te begrijpen dat wij die pot met geld (appeltje, dorst) gevuld hebben en dat hun loon daar ook van wordt betaald.

lovekila | 20-05-19 | 18:15
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl