Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Gevangenen gaan in cel door met crimineel zijn"

Nou ja zeg, opzienbárend onderzoek. Heeft men zomaar uitgevogeld dat criminelen in de cel ook gewoon criminelen zijn.

En wij altijd maar denken dat de cel een beetje zo werkt als de manier waarop de tafel van Veronica Inside werkt voor homoseksuelen. Dat Johan Derksen zegt: 'Ah joh, die homo's moeten zich niet zo aanstellen' en dat dan, floep, alle homo's die dat programma kijken ineens uit de kast. Of je gooit iedereen dood met allerlei onhebbelijke deuguitzendingen en ineens is 3FM geen kudtzender meer. Of je zet een sneue afbeelding op een pakje en men stopt massaal met roken. Of je stapt in de bus om in Dokkum een kinderfeest te verzieken en ineens is iedereen tegen Zwarte Piet. Of je maakt het volk helemaal gek met dartsuitzendingen en dan hoop je dat iedereen plots verliefd is op triple 20-triple 20-dubbel 16. Of je zet Francisco van Jole in een lift en je denkt dat hij plots geen aanrander meer is. Of je gooit een crimineel in de cel en hopsa, geen crimineel meer. Nou, blijkbaar werkt dat dus niet zo, héél vreemd allemaal.

Reaguursels

Inloggen

Nee joh, echt?

denhaagvandaag | 18-12-18 | 20:39

Je schijnt er zelfs een terroristische cel te hebben.

Premier Trutte | 18-12-18 | 16:46

Dit is geen nieuws. Volkskrant, willen weten!

Silvio488 | 18-12-18 | 15:36

Of je haalt miljoenen moslims deze kant uit en dan zijn er geen aanslagen.

watergeus | 18-12-18 | 15:19

We leven in een gaaf land. Althans dat zegt Mark R. De alom geprezen gastvrijheid is zelfs van toepassing binnen de gevangenismuren. Gevangenen krijgen zelfs de sleutel van hun cel. Dat is nog eens service.

Mannes | 18-12-18 | 13:39

Criminaliteit is een Ziekte waarvan je KAN genezen...!

Althans volgens linx.

Kanarie_Geil | 18-12-18 | 13:30

Is het nu zo moeilijk om de de telefoonsignalen van de inmaatjes te storen?

Kanarie_Geil | 18-12-18 | 13:26 | 2

Nee.

Jee-dee | 18-12-18 | 13:34

Ze zijn bang voor opstanden, dus krijgen die boeven wat privileges, om de boel rustig te houden.

Rest In Privacy | 18-12-18 | 16:13

Dit is net zo'n open deur uitkomst als de deuren van de gevangenissen zelf. Hulde aan de onderzoeksgroep die er toch maar weer een mooie "winter"stol van kan eten.

Cobalt bomb | 18-12-18 | 13:15

In Nederland ziet de gevangenis eruit als een hotel. Er komen hotelgasten en moeten we dan verwachten dat die gasten veranderen in iets anders dan hotelgasten? Dat hele idealistische waasverhaal over gasten die opeens veranderen in iets anders dan gasten stamt uit 19e eeuwse christelijke romantiek. www.rd.nl/meer-rd/samenleving/ex-dakl... Kijk, CU leider Segers praat met een ex-dakloze! Hij werd dakloos dankzij drugs, verslaving, criminaliteit enz. maar in de idealistische waas wordt hij omgetoverd tot 'de verloren zoon'. Rond Kerstmis, net ervoor, wordt er geromantiekt en met idealisme gewasemd als nooit en nergens anders. Zodra Kerstmis voorbij is, loopt Segers weer in ganzenpas mee met z'n coalitie zich te gedragen als die andere zoon, die zuurpruim en niets-gunner.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-12-18 | 13:09

Onze onvolprezen DKS roept altijd korter straffen = recidive omlaag.
Dat zou, dit verhaal lezende, dan niet kloppen.
Neem onze 600 draaideur criminelen (Sorry Sans) die recidiveren er vrolijk op los.
En lagere recidive of slechts 3% pakkans ......
Vragen, vragen ....

MarcS | 18-12-18 | 13:02 | 1

Die draaideuren moet je goed opbergen, de losers die 1 keer de fout in zijn gegaan, kun je misschien wat korter straffen.

Rest In Privacy | 18-12-18 | 16:14

Dacht dat ze allemaal met een enkelbandje rond lopen. Maar er zitten er ook nog in de gevangenis??

David000000007 | 18-12-18 | 12:39

Dus criminelen blijven gewoon crimineel in het gevang?
Groenlinks bepleit overgave: afschaffen van gevangenissen en regulering van misdaad in 3, 2, 1...

HP-premium | 18-12-18 | 12:29

De taakstraf kan beter worden vervangen door een vaasstraf.

Pelforth | 18-12-18 | 12:16

De oplossing is, dat de gevangenissen worden omgebouwd naar vaasfabrieken. U zult versteld staan wat een gaaf land ons vader en moederland dan wordt.

Pelforth | 18-12-18 | 12:13

Nee, moreel beter word je meestal niet van een gevangenisstraf - beroepscriminelen al helemaal niet. Neemt niet weg dat de meeste criminelen het niet leuk vinden; vooral niet als ze ook financieel worden aangepakt.

Goldfinger | 18-12-18 | 12:00 | 2

financieel aangepakt? geld wat ze gestolen hebben afpakken?

Cobalt bomb | 18-12-18 | 13:18

Alle dure auto's en kleren en speedboten in beslag nemen.

Rest In Privacy | 18-12-18 | 16:15

@cbs, advies aan de regering om alle gevangenissen te sluiten. Volgend jaar de misdaadstatistieken drastisch omlaag.

pa_niek | 18-12-18 | 11:51

Het grootste probleem met criminelen is dat ze criminelen genoemd worden. Noem ze geen criminelen meer. "criminelen" is stigmatiserend en denigrerend. Noem ze mindergeprivileerd of zo. Anders duw je ze weg en voelen ze zich buiten de maatschappij gesloten en dat moeten we niet willen met z'n allen. Steek die mensen een hart onder de riem. Zo is mijn vriendin bijvoorbeeld al in een paar intensieve email wisselingen verwikkeld met een aantal gedetineerden (ook zo'n haatterm, daar moet ook wat anders voor komen) die heel positief reageren op haar steun en pakketjes en foto's die ze hen stuurt. Ze gaat ook regelmatig op bezoek en kan dan bij familie van hen slapen. De lieverd.

Sans Comique | 18-12-18 | 11:47 | 2

Dus eigenlijk criminelen net zo behandelen als die andere bekende groep leeglopers, geef ze een gratis inkomen, woning, zorg, cursussen en hopla, het worden vanzelf eerzame burgers die nuttig gaan bijdragen aan de maatschappij.

Crusher | 18-12-18 | 11:52

Hilarisch!
Wat een deug ..... wat een sarcasme .....

MarcS | 18-12-18 | 12:58

De overheid komt er nu in 2018 eindelijk achter wat het woord "beroepscrimineel" eigenlijk betekend... Bravo!

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:43 | 2

Alsof je ook amateurs hebt.

Sans Comique | 18-12-18 | 11:50

Een land krijgt de regering en de criminelen, die ze verdient.

Pelforth | 18-12-18 | 11:51

Mooie foto van Frank M., die niks met cocaïne handel had te maken, en toen toch wel, maar slechts een klein beetje et cetera

Rest In Privacy | 18-12-18 | 11:41 | 3

Hij had beter politicus bij de VVD kunnen worden, komt op hetzelfde neer, alleen de pakkans is kleiner.

JI-HAAT | 18-12-18 | 11:54

Er zijn slechts weinig VVD'ers die in de cel belanden.

Rest In Privacy | 18-12-18 | 16:20

Kuifje-in-Afrika | 18-12-18 | 16:20 |
Dus wordt het de hoogste tijd.

PopeyeKamper | 18-12-18 | 16:34

Het drugsimperium van El Chapo maakte de grootse groei door toen hij... in de "gevangenis" zat.
De gevangenisregimes zijn een grote faal, gevoed door diverse linkse bewegingen die vooral vinden dat criminelen niet te veel last mogen hebben van hun celstraf, want dan komen ze niet verbeterd uit de bajes.
Ook hier weer volkomen los van de realiteit gemasturbeerd. Wanneer houdt die onzin op? Leren ze dan nooit? Er is een categorie mensen die hun leven lang van misdaad zal leven, en dat is een hele grote groep. Ga de confrontatie aan met die realiteit!

Jahowiseffe | 18-12-18 | 11:40 | 1

In de gevangenis kun je heerlijk de zaken rustig op een rijtje zetten en weer andere consilglieres raadplegen.

Pelforth | 18-12-18 | 11:53

.. criminelen in Nederlandse gevangenissen? Zelfs daar dus!
Ik dacht dat die alleen in dure bakken over de wegen sjeesden, van en naar hun klus.

Jan Passant mk2 | 18-12-18 | 11:40

Pas als gevangenisstraf echt een hel op aarde wordt is de afschrikkende werking misschien genoeg om mensen voor criminaliteit af te schrikken.
Met de huidige situatie waarin een van de Valk hotel minder luxe is dan een gevangenis zal dat zeker niet gaan lukken.
En een cumulatieve manier van straffen zal de recidive sterk kunnen verminderen. Als in eerste diefstal 1 jaar cel, tweede vergrijp drie jaar cel, derde vergrijp zes jaar cel..

Wijze uit het Oosten | 18-12-18 | 11:39 | 1

Wat dacht u van "3 strikes, you're out..."

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:59

Johan Derksen for president!

wezen | 18-12-18 | 11:37 | 1

Lijst Het Zit wel Snor.

Pelforth | 18-12-18 | 11:54

Bewakers worden omgekocht... maar dat was 500 jaar geleden ook al.

sociaal_econoom | 18-12-18 | 11:36 | 2

Dus ?

Jahowiseffe | 18-12-18 | 11:41

Never change a winning team.

Pelforth | 18-12-18 | 11:54

Een echte crimineel is ook crimineel in de gevangenis.... anders ben je geen echte crimineel.
Eens een dief... altijd een dief.

sociaal_econoom | 18-12-18 | 11:34 | 2

Vaak wel, helaas.

Rest In Privacy | 18-12-18 | 11:40

Misschien helpt het om ze geld te geven.... Proest....

Expertus_Dico | 18-12-18 | 12:00

Dus daarom sloten er zoveel gevangenissen de afgelopen jaren. Dan kunnen veroordeelden ook niet crimineel blijven. Logisch toch?

Deflatiemonster | 18-12-18 | 11:32 | 1

Juist... Want je bent geen boef als je niet wordt opgepakt, Toch?!

Expertus_Dico | 18-12-18 | 12:04

Een witte dus racistische kerst past zo niet bij islamsterdam

de visser | 18-12-18 | 11:33

Militair regime in alle gevangenissen. Lik op stuk beleid, gedurende de straf werken voor je sigaretten en (iets) luxer eten.
Ondertussen bepalen wie er kans maakt op rehabilitatie en, vooral, wie niet. Die laatsten gewoon permanent op water en brood.

Petrus Poortwachter | 18-12-18 | 11:31

Dat krijg je natuurlijk als je onze lege gevangenissen volstopt met Noren.
"Sven, ordne meg raskt en ball av hvitt og brunt"
Dat verstaan geen cipier.

Mammeloe | 18-12-18 | 11:29

Rechters gaan er dan ook vanuit dat ze hun leven pas beteren als ze hun straf hebben gehad. Dan begint de nieuwe kans weer.

BluRay | 18-12-18 | 11:29

Verder zullen in 2019 ‘expertsessies’ worden georganiseerd om het bewustzijn van gevangenispersoneel op dit terrein te vergroten, en gaat de minister ‘op korte termijn in overleg met DJI, OM en politie om de samenwerking te intensiveren’.

Het mag wat kosten ..

Toevallig werkte een kennis van mij als gevangenisbewaker bij DJI en die verzekerde mij dat in de meeste gevangenissen het aandeel mocro's oververtegenwoordigd is en dat je het als cipier gewoonweg niet al te lang trekt binnen dat soort plekken ("hel op aarde") vanwege het gebrek aan rugdekking, corrupte collega's en de beroerde leiding.

ChatBot | 18-12-18 | 11:26

Wanneer we kijken naar de USA weten we dat het kansloos is. Je kunt ze opsluiten maar het gros gaat daar niet beter van worden. Het wordt tijd dat we de kolonieen weer herroveren en ze daar naar toe brengen. Of een maankolonie inrichten.

Zatkniss | 18-12-18 | 11:25 | 2

De Denen hebben wel eilandjes zat.

Pelforth | 18-12-18 | 11:56

'Maankolonie' is nog riskant. 100km/dag dan kunnen ze in een jaar of twaalf weer terug lopen. Marskolonie lijkt me echter ver genoeg weg.

pa_niek | 18-12-18 | 11:57

Dus we moeten criminelen niet meer opsluiten, maar juist belonen.
En als ik de bond van criminelen moet geloven, hebben hun het ook niet makkelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=Kfzl4fbBUsw

Barbarous_Relic | 18-12-18 | 11:23 | 1

zij

nee_toch? | 18-12-18 | 11:27

Drugs uit de illegaliteit halen, buitenlanders na straf uitzetten, dubbele nationaliteiten ontnemen en dan uitzetten en voor de rest: 3 x prijs betekent levenslang in een nare omgeving. Voor de zware misdrijven zoals moord etc.: meteen levenslang.
De maatschappij moet beschermd worden.

balustrade | 18-12-18 | 11:22

Wat hebben we het toch gaaf in ons vaasjesland.

Fuis-Cklam | 18-12-18 | 11:22 | 3

We zijn het haasje met dat vaasje, dwaas.

Mammeloe | 18-12-18 | 11:37

Niet te hard trekken aub!... Aan het vaasje bedoel ik dan hè!...

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:44

Het land van de vazen wordt geregeerd door dwazen.

Pelforth | 18-12-18 | 12:07

Ah, December. We hebben nog geld over! Snel, bestel een 'water-is-nat' onderzoekje en ze korten ons volgend jaar niet op het budget!

Enter Yeti | 18-12-18 | 11:20 | 1

De uitkomst van het onderzoek is waarschijnlijk dat het water naar de zee dragen betreft...

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:46

Terwijl het hele beleid van Justitie is gebaseerd op "alle mensen zijn goed en zo niet, dan helpen we ze om goed te worden ,want straffen helpt niet".
Hier hebben ze TBS uitgevonden ,hier zitten per hoofd van de bevolking de minste mensen in een gevangenis en onze gevangenissen zijn de meest luxueuze van de planeet.Dat dit beleid een aanzuigend effect heeft en bakken met geld kost is niet belangrijk.We kunnen altijd wat van die burger pakken is het adagio.

pejoar | 18-12-18 | 11:19

Of je betaald het gevangenispersoneel 10 Euro meer per maand en ze gaan ineens goed controleren, of je stelt een vaasje op in het midden van de gevangenis en iedereen staat met tranen in ze ogen naar te kijken.

jan huppeldepup | 18-12-18 | 11:19 | 1

Sommige mebsen trekken het vaasje te hard naar zichzelf... Dan breekt het vaasje... Het baasje is maar teer, aldus Rutte...

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:48

Of je importeert hele clans intolerante analfabeten en blijken het opeens hele clans intolerante criminele analfabeten te zijn.

Mammeloe | 18-12-18 | 11:15

De gevangenis is al vele jaren het walhalla voor de crimineel. Je kan afgeschermd voor de boze buitenwereld op kosten van de belastingbetaler ongehinderd door gaan met je criminele activiteiten. Wat heeft een crimineel nog meer te wensen.

Therapietje | 18-12-18 | 11:14 | 2

Prostituees in de gevangenis, op kosten van de samenleving bijvoorbeeld...? Goed voor de reïntegratie....

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:51

Dat is toch al vele jaren. Of de vriendin van Sans Comique | 18-12-18 | 11:47 |

Therapietje | 18-12-18 | 11:58

Nog zo een opmerking: "Harde cijfers van crimineel gedrag in de gevangenis zijn er niet, omdat de signalen vaak niet worden gemeld, geregistreerd en aangepakt. Daar zijn verschillende redenen voor: gebrek aan tijd en capaciteit bij de medewerkers,"
Ook dat begrijp ik niet, er zijn zoveel P.I.'s gesloten, dan zou je toch denken dat er containers vol met personeel is.

watmagjenogwel | 18-12-18 | 11:14 | 1

Nee, die moesten zich van het UWV snel omscholen tot bonsaiboomkweker of zanger lichte muziek. Om dezelfde reden is er nu een tekort san bouwvakkers.

Nivelleermarionet | 18-12-18 | 11:58

Hulpverleners zijn per definitie zwak en laten zich om de tuin leidden, criminelen maken daar handig gebruik van. Het toenemende aantal vrouwen in de hulpverlening maakt het alleen maar erger.

Dutch_Holland | 18-12-18 | 11:13

wat mij enorm opvalt aan de "ouderwetse" media: ze trappen wel heel erg veel open deuren in.

Fedde71 | 18-12-18 | 11:11

"het onderzoeks- en adviesbureau DSP-groep, in opdracht van Politie en Wetenschap,"
Dat zal wel weer een aardige cent gekost hebben, en dan heb je ook wat, of niet.

watmagjenogwel | 18-12-18 | 11:08

Of je schaft het Referendum af en hups, dan is er geen Referendum meer. Wel dus.
www.burgercomitenl.nl

61 | 18-12-18 | 11:07 | 2

Waardeer je continue enthousiasme, maar het zal nutteloos zijn. Je (jullie) zal falen omdat er geen mensen achter zitten, geen gezichten, geen namen, niets. Het raakt de mensen niet. Kijk eens naar de VVD marketing, daar kun je nog wat van opsteken.

Mark_D_NL | 18-12-18 | 11:54

@Mark_D_NL | 18-12-18 | 11:54
Check!

MarcS | 18-12-18 | 12:56

Wat een verrassende feiten komen er vandaag voor het voetlicht! Het lijkt wel december.

de visser | 18-12-18 | 11:07

Verslaving zorgt voor een hoop criminaliteit. Aan de ene kant gebruikers die veel delicten plegen om de hobby te betalen, aan de andere kant aasgieren die leven van de handel. Ook zat mensen in het schemergebied ertussen. Die gaan allemaal verslaafd de bak in, en er verslaafd weer uit. Die shit is binnen beter verkrijgbaar dan buiten. Om de mentale verslaving te doorbreken is te weinig hulp, om de fysieke verslaving te doorbreken is de gevangenis geen veilige plek zonder opgedrongen verleidingen. De penitaire inrichting voldoet niet aan de basale voorwaarden van verslavingszorg. Dat is heel ernstig en vreemd, omdat de bajes extreme bevoegdheden heeft patiënten tijdens de hele behandeling binnen te houden en patiënten tot in de lichaamsholtes te fouilleren en zelfs onschuldige bezoekers mag visiteren. Als je in die unieke situatie het verschil niet kan maken, gaat het nooit lukken.

Feynman | 18-12-18 | 11:07 | 5

@Joris
Spijker op de kop! Er is een grote (en steeds groter wordende) groep die echt helemaal nooit van plan is om 5 dagen in de week vroeg op te staan om naar de baas te gaan, of een opleiding te volgen. Je kan met minder werk en zonder opleiding meer geld verdienen in de misdaad. Bovendien: ze kunnen ook echt helemaal niks. Die figuren gaan heus niet bij de AH vakken vullen of bladeren harken bij de gemeente als hun inkomstenbron opdroogt. Als het moet halen ze je uit je huis om even samen te gaan pinnen. Opsluiten die gasten en heeel lang, en de toevloed van nieuw tuig indammen! Maar ja... links Nederland heh, die zien de realiteit nog niet als je die op hun debiele smoelen plakt.

Jahowiseffe | 18-12-18 | 11:49

Dat noemen ze patiënten, ja... lol...

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:54

Maar hoelang duurt niet meer verslaafd zijn eigenlijk?
Stel 4 maanden.
Dan 4 maanden eenzame opsluiting, met uiteraard wel tv etc.
Dan hebben we lichamelijk wel opgelost.
Op naar geestelijk, hoewel dat ook weg moet zijn. Paar weken zeer intensieve begeleiding. Zeg 8 uur/dag met elkaar lullen zeg zo'n 4 weken.
Daarna hup aan het werk voor de rest van jouw straf. Salaris is uiteraard kost + inwoning.

MarcS | 18-12-18 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom zou je nog mensen in de gevangenis zetten?
Je vraagt jezelf onwillekeurig toch iets af over het IQ van mensen die dergelijke problemen benoemen en dan nog een heel rapport over vol krijgen.

Mr.Crowley | 18-12-18 | 11:06

Tijd dat lijfstraffen worden ingevoerd.

ik_word_gek_in_NL | 18-12-18 | 11:05

Er is maar 1 oplossing: meer geld ertegenaan.

Dick Luyenlomp | 18-12-18 | 11:05

Luister naar Mark Flutte en het komt goed.

gerrie de perrie | 18-12-18 | 11:05

Leuke opsomming maar als een boef in het gevang zit zou hij zich niet meer met criminele activiteiten bezig moeten kunnen houden. Maar in dit land is de gevangenis waarschijnlijk juist de hotspot waar je wil zijn als crimineel.

keestelpro | 18-12-18 | 11:05 | 1

Zo moeilijk kan het inderdaad in mijn optiek niet zijn. Maar decennia van versofting is hiervan de oorzaak. In het gevang zitten in België of Frankrijk schijnt echt hel te zijn. In Nederland konden de heren in de jaren 90 lekker filmnet kijken en masturberen op de natuurfilms. Triest maar waar. Water en brood is zo slecht nog niet.

pibasso | 18-12-18 | 11:08

Mossels schijnen ook al jaren als een dolle te radicaliseren in de gevangenis. Wat doet Justitie en Veiligheid hieraan?

pibasso | 18-12-18 | 11:04 | 2

Eerder vrijlaten wegens goed gedrag..

Jimmy Mc Clure | 18-12-18 | 11:16

Goede gesprekken houden...

Expertus_Dico | 18-12-18 | 11:56

De maakbare samenleving, proest.

Mark_D_NL | 18-12-18 | 11:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken