Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leestip. Ewald Engelen vlamt waarheden

Ewald Engelen, de Nutty Professor van de Populistische Profetieën, knalt er weer eens wat lekkere kwoots uit in een kwaliteitsgesprekje.

Het leuke van populisme is dat het in de details misschien niet altijd helemaal klopt, maar dat het wel altijd een enorm Is Wel Zo Waarheidsgehalte heeft. Populisme is politiek die vóór de bocht ligt van de mainstream, populisme proeft de onderbuik, is er niet bang voor en wijst daarmee de weg in de waan van de dag. Ewald Engelen weet dat, snapt dat, ademt dat en predikt het bovendien zelf ook. En ook hij weet: het gaat al lang niet meer om links en rechts, het gaat om hoog en laag. Een conservatief geworden "progressieve elite" tegen een volk dat steeds meer ziet, weet & begrijpt, maar steeds minder vruchten van haar harde werk plukt. Vingers op zere plekken, zout in wonden, drukken op open zenuwen: Ewald Engelen doet het allemaal - lees hier het hele interview met de Prettig-Populistische Professor.

Na de breek nog een lekker nabrandertje over De Deplorabele Staat van de Kwaliteits Journalistiek.

Reaguursels

Inloggen

‘Uiteindelijk is voor iedereen cruciaal: een dak boven je hoofd; toegang tot goed voedsel, tot zorg en tot onderwijs; en een inkomen. Dat zijn allemaal sociaal-economische hulpbronnen. Dat is véél belangrijker dan genderneutrale wc’s. "

Nou, fraai citaat, dat geeft het wel weer denk ik: waar ligt de focus?

Jan, Leiden | 11-11-18 | 13:54

-Weggejorist-

Ramsesz | 11-11-18 | 13:36

"Ewald Engelen: ‘ik wácht op een partij die weer ronduit ‘klassenstrijd’ durft te zeggen’"

Ja hoor es, als je de samenleving in twee klassen opdeelt op basis van inkomen, is er natuurlijk ALTIJD een klassenstrijd.

Sans Comique | 11-11-18 | 11:53

Steve Bannon, geciteerd door geïnterviewde documaker in @volkskrant:

'De permanente politieke klasse blijft precies zo bestaan, totdat er een echte verstoring komt', zegt hij. 'Dat kan geen kussengevecht zijn. Je hebt moordenaars nodig. Pas als je moordenaars hebt, zul je verandering zien.'

Graaiende Teddybeer | 11-11-18 | 10:30
-weggejorist-
van Oeffelen | 11-11-18 | 07:53

Ewald Engelen heeft eindelijk Chomsky's Media Control (1991) ontdekt en zijn notities op Twitter gegooid.

Wanneer Engelen echter zijn eigen ideeën formuleert blijkt dat hij een totale malloot is.

Lees bijvoorbeeld zijn artikel over het multiculturele succes: www.groene.nl/artikel/het-multicultur....

"En dat is altijd de kracht van het kapitalisme geweest: traditionele, benauwende culturen vergruizen onder zijn constante, bevrijdende consumptiebombardement. Wie kan kopen, blaast zichzelf niet op, dat idee. Wat meer markt dus en wat minder cultuur en het integratievraagstuk lost op als sneeuw voor de zon."

Huiveringwekkend.

tectonicos | 10-11-18 | 22:25

Zit volgens mij wel een vorm van waarheid in. Alle terroristen die zich opblazen komen van de onderkant van de maatschappij. (Kans-)arm en vaak getraumatiseerd. Iemand met (sociale) status zal dit niet snel opgeven.
(Kans-)armen hebben vaak meer tijd om zich te verdiepen in de religie en daarmee te radicaliseren, omdat ze zich hier ook status mee kunnen kunnen krijgen binnen een groep.
Geen status in kapitale / consumptieve zin, maar in religieuze (of andere).

boerk | 11-11-18 | 08:09

Zal ik je zeggen dat ik mij daar ook mee in slaap suste, zo'n 25 jaar geleden? "Als mensen het materieel goed hebben, worden ze vanzelf gematigd".

Boy, wat zat ik er naast.

Sans Comique | 11-11-18 | 12:01

onjuist, terroristen zijn niet enkel de domme low lifes. Het is een misvatting dat terreur wordt geboren uit armoede. terreur wordt geboren uit de Koran. Die word toevallig vaak gelezen door arme lui, correlatie, geen causaliteit.

Joostmochtnietsweten | 12-11-18 | 06:40

In dat interview slaat hij ook wel een boel oud-socialistische kletspraat uit.

JvanDeventer | 10-11-18 | 21:45

Ik hoor die man graag zinnige dingen zeggen met zijn mooie stem.

frisenfruitig | 10-11-18 | 21:37

Ben het wel eens met Engelen dat veel (viervijfde?) journalisten gewoon spreekbuizen van een propagandamachine zijn.
Ik denk helemaal niet dat het publiek zich dat realiseert.
Ik denk ook niet dat Trump om die reden zo lomp doet. Hij doet zo lomp omdat hij gewoon zo lomp IS.
Is "reflexiviteit" een woord? Volgens mij bedoelt Engelen zelfkritiek. Laat hij dat dan ook opschrijven.
Verder niets dan lof.

JvanDeventer | 10-11-18 | 20:34

Ik heb zo mijn bedenkingen bij Trump's vermeende inherente lompheid. Als je lomp van jezelf bent hou je geen 400 miljoen dollar zakenimperium overeind.

Ik denk even aan de beruchte tweet "Mijn knop is groter dan de hunne" nav N Korea, of de tweet die de lira deed kelderen toen Erdogan te veel praatjes begon te krijgen Ik denk dat Trump donders goed weet wat de uitwerking van zijn tweets zal zijn. En Trump weet denk ik ook donders goed dat je met 'de boel bij elkaar proberen te houden" de boel niet bij elkaar houdt. En hij weet ook dat het grootste deel van de protesten tegen zijn beleid uit de koker van bubbeljournalistiek komt en heeft er daarom schijt aan. De verkiezingsresultaten geven hem gelijk wat dat betreft. Hij is echt niet dom;

www.youtube.com/watch?v=IxQyroQLr1Q

Sans Comique | 11-11-18 | 12:10

Klassenstrijd. Het totaal afgesleten communistiese cliche, hoe veel hoger wil je de stapels lijken nog maken, Ewald ?

Bolder | 10-11-18 | 19:53

Ewald kent ook heel veel bijvoeglijke naamwoorden.

jamesgleick | 10-11-18 | 19:23

Zouden ze ook gaan protesteren, als Sint het verrekte om een kindervriend te worden, in plaats van te dreigen met boek en zak?
Neuh, bijna niemand weet nog hoe bang en bevreesd kinderen vroeger waren voor Sint.
De cadeautjes waren de chantage, je zong je wezenloos, maar niemand mocht Sint echt, hij werd gedoogd.

snapal | 10-11-18 | 18:34

Dat Ewald Engelen hier ineens als een held wordt onthaald begrijp ik even niet. Staat voor mij nog steeds te boek als een enorme deugkneus.

hustler01 | 10-11-18 | 17:54

Verschil tussen arm en rijk is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Is vaak ook de keus van de mensen zelf. Elite zal er ook altijd zijn en als deze elite onderling voor de eigen belangen en die van het volk opkomt is er ook niet zoveel aan de hand. Alles blijft in evenwicht. Het wordt anders als een elite geleid wordt door 1 persoon, bijvoorbeeld een van de rijkste vrouwen van de wereld die daardoor alles voor het zeggen heeft en alles naar haar hand kan zetten. Dan is er van democratie zeker geen sprake meer, eerder van een dictatuur. Als je tegen bent kun je die goede positie wel vergeten dus houd je je mond. Alles wordt keurig afgetimmerd. Tegen de dikke prins wordt een slim meisje uit Argentinië gezet en tegen een labiele prins een onbekend burgermeisje, ex AIVD medewerkster. Alles wordt netjes afgedekt zodat er niets fout kan gaan. Op hoge posities worden de meelopers en vrienden geplaatst.
Je kan eigenlijk niet eens van een elite spreken.
We hebben een grote baas die alles bepaalt en daar doen we niets aan.

beau van rtl | 10-11-18 | 17:37

* wantrouwender worden over...

langzullenweleven | 10-11-18 | 17:27

De kloof tussen arm en rijk is inderdaad enorm en die groeit nog steeds. 2% heeft 98% en derhalve heeft 98% slechts 2%. Op de lange duur zal de arrogantie van de machtigen tot een revolutie leiden. Ze zijn daar als de dood voor en daarom controleren ze ook de opleidingen tot journalist. Eigenlijk zouden journalisten in een tijd waarin parlementen een wassen neus zijn geworden, de elite moeten controleren maar het gros brengt slechts verslag uit en helpt zo de propaganda te verspreiden die de elite, waartoe ook ‘Brussel’ behoort, welgevallig is. Kijk maar naar de staatsomroep. Maar gelukkig worden de mensen zelf steeds wijzer en kritischer en ze zijn inderdaad op zoek naar iemand die hun voorgaat in het protest. Daarom is er zoveel sympathie voor de blokkeerfriezin die natuurlijk zwaar wordt bestraft. (En dan denk je vanzelf aan Fortuyn, Van Gogh en de gevluchte Ayaan die bewust nooit enige bescherming kregen) Naast het ‘cordon sanitair’ voor politieke partijen die anti-elite zijn en zogenaamde fake-news filters om onwelgevallige en conservatieve meningen ‘weg-te-jorissen’ van Youtube, verdween in Nederland het referendum en werden adverteerders op slinkse wijze losgeweekt bij een van de laatste luizen in de dure pelsmantel van Ollongren: GeenStijl.
Enne… Ewald Engelen, Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk behoren tot de elite, verwacht van hen niet te veel. Een andere fout die u maakt is dat u vindt dat een miljoen immigranten waaronder inderdaad veel moslims, tot de onderklasse van Nederland behoren. Ze behoorden tot de onderklasse in Afrika en het M.O. en zijn nu rijker dan ooit. Dat heeft Nederland 15 jaar geleden al (Elsevier!) ongeveer een half biljoen Euro gekost en daarom liggen onderwijs, zorg, AOW en het woningenbeleid op hun gat. Bovendien verdienen ze 20 miljard per jaar aan drugs, voeren ze een Mocro-oorlog en dumpen ze troep in woonwijken. Dat is waar de echte onderklasse van Nederland onder leidt.

Angélica de Sancé | 10-11-18 | 16:25

Vroeger had een dorp 3 aso's... op 2500 adressen bekend, Nu randstadwijken(nog simpeler) 60% (adressen bekend), pak ze nou eens gewoon op en stop ze 16 weken in onze LEGE gevangenissen, en dan terug naar de zandbak

hagelkruis | 10-11-18 | 16:54

Het is op een haar na nèt iets minder absurdistisch dan dat: in Nederland bezit waarschijnlijk (OESO) 10% van de Nederlanders 68% van al het vermogen. D.w.z. dat als in heel Nederland 1000 euro verdeeld zou zijn over 100 Nederlanders in totaal, 10 Nederlanders ieder 68 euro hebben en de overige 90 ieder iets minder dan 3,56 euro. Dat is dus 5,2% van wat de 10 rijken ieder hebben.

Mazzelstof | 10-11-18 | 17:11

Mazzelslof: wereldwijd 2% en 98%. Dat had er inderdaad bij moeten staan!

Angélica de Sancé | 10-11-18 | 17:58

Intussen zijn Nederlanders een van de meest genivelleerde en belaste bevolkingen ter wereld.

jan99 | 10-11-18 | 16:17

'uitgezogen' en 'uitgeperst' heet dat.
-
En wij zijn niet 'één van de meeste' wij zijn veruit kampioen. Zelfs in Denemarken en Zweden wordt dankzij een stelsel van teruggaven onder de streep meer overgehouden, bij een hogere levensstandaard, betere voorzieningen en een aanzienlijk hogere koopkracht, (bij een heel veel lagere arbeidsproductiviteit)

bisbisbis | 10-11-18 | 19:54

Nederland wordt geregeerd door colummisten, de ANP fax en politieke en corporate persvoorlichters. Uitgeklede redacties tikken in alle haast een persbericht over, verifieren ff snel het een en ander en weer verder. Scoops worden aangereikt door belanghebbenden. Nee, de kranten journalistiek in NL is al heel lang dood.

Yeohan | 10-11-18 | 16:09

Ik heb mij inderdaad zitten verbazen hoe kritiekloos het gerucht over Asia Bibi overgenomen werd. Allemaal te bedonderd om een harde bron te vinden.

Roadblock | 10-11-18 | 16:11

Engelen is een salonsocialist die nul komma nul binding heeft met de arbeidende of werkende klasse. Wel zit ie bij de PvdD en zegt ie - in navolging van Roos Vonk - rare dierendingetjes zoals in www.groene.nl/artikel/beste-kookfreak... . Ik citeer daaruit:
"De marketing heb ik al genoemd. De bio-industrie is er alles aan gelegen om de doodsmachine die het is geworden buiten ons zicht te houden. Net zoals de joodse vernietigingskampen zich in Polen en Wit-Rusland bevonden, zo zijn de immense varkens- en kippenschuren aan de rafelranden van Nederland te vinden. En net zoals de Duitse doodsmachine was verkleed als werkkamp (‘Arbeit macht frei’), zo hult de bio-industrie zich in het nostalgische imago van de keuterboer die zijn vijftien koeien liefdevol verzorgt en hen aan het einde van een lang en gelukkig bestaan eigenhandig naar de slachter brengt."

VrijdenkerDavid | 10-11-18 | 16:02
-weggejorist-
accuvrijezondag | 10-11-18 | 19:37

Ewald zegt een boel rake dingen, maar de conclusie klopt niet helemaal. Er is in Nederland helemaal geen klassensysteem, geen klassenstrijd en nooit geweest. Er bestaat bijna geen land en samenleving ter wereld (mogelijk op IJsland, Zwitserland en Zweden na) die egalitairder is en was dan de Nederlandse.

Uiteraard zijn ook hier verschillen en bestaat er een “elite”. In elke groep van elke diersoort bestaat dat fenomeen (insert Jordan Peterson’s kreeften-argument), maar nergens is het zo makkelijk om van arbeiderskind “elite” te worden. Gewoon naar de school voor journalistiek gaan en meeblazen met politiek correct geneuzel en je bent al goed op weg. Baantje bij de gevestigde krantjes en media-outlets is verzekerd en dan klim je vanzelf omhoog. Zowel in inkomen als in invloed en gezag.

Of je doet het via de politiek. Raadslid worden, je kop veel en vaak bij partijbijeenkomsten laten zien, een paar jaar veel vrijwilligerswerk doen in partijcommissies en presto: je staat zo op de kieslijst voor de kamer en met een beetje mazzel ben je 1 van de 150. Of je blijft in het lokaal/regionaal bestuur hangen, maar ook dat is “elite”.

Of je doet het via een belangenorganisatie, of het bedrijfsleven... de weg naar de elite is niet van belang, het staat voor iedereen open. Afkomst, sexe, politieke voorkeur of huidskleur en ook “klasse” doen er helemaal niet toe. Dus een klassenstrijd is er helemaal niet.

Dat is in bijvoorbeeld Engeland wel anders. Daar is en was zeer duidelijk een upperclass, die zichzelf ook angstvallig via allerlei instituties in stand houdt. In Nederland zijn er ook ongeveer 200 families die al eeuwen bij de elites horen, maar de Nederlandse elite is veel toegankelijker, er is veel meer verticale mobiliteit. Het probleem van de Nedelandse elites (en vooral de nieuwe, opgeklommen elites) is dat ze zich wel spiegelen aan de Angelsaksische, en zich even onaantastbaar wanen.

Stormageddon | 10-11-18 | 15:51

@Graaf_van_Hogendorp | 10-11-18 | 16:03
Definieer “globalisme”... Er is niks mis met een goed geïntegreerde mondiale economie. Zonder dat zou er namelijk meer dan de helft van de supermarktschappen helemaal leeg blijven. Kapitalisme en vrije wereldhandel zorgt voor ontwikkeling het is de beste armoedebestrijder in de wereld. De vrije wereldmarkt is de beste garantie voor welvaart, langere levensverwachting en gezondheid voor de hele wereldbevolking.
Dat is waar de G7/G8/G20 topconferenties over gaan, en wie zijn daar het felste tegen? De krakers, de hippies, de socialistische mafkezen, die auto’s in de brand steken, rotzooi schoppen en de wereld overvliegen tegen globalisme. Dat is op zich al een lachertje natuurlijk. Het zijn dezelfde types die zich met hand en tand verzetten tegen “nationalisten” en menen dat de grenzen voor mensen wél open moeten zijn.

Dus nee, dat is de tegenstelling helemaal niet. Een gezonde, globale wereldeconomie is niet de vijand van de natiestaat. En de natiestaat is niet de vijand van een globale economie. Het gaat pas mis als je economie, politiek en openbaar bestuur door elkaar haalt en meent dat er een soort ideaal einddoel is van een wereld zonder grenzen met een mondiale regering moet komen.
Nu zal dat er ooit, in de verre, verre toekomst wellicht ooit eens van komen, en met name op het gebied van sociale wetgeving en rechtsbescherming is dat heus een goed idee, maar dat betekent niet dat je dat kunt forceren. Dat is wat een boel mensen wel denken en ook actief proberen te verwezenlijken. Het betekent ook niet dat je dan zonder een lokaal, regionaal bestuur zou kunnen. Een of andere wereldregering kun je natuurlijk niet belasten met de uitvoering en toezicht op het riool of openbare verlichting bij jouw in de straat. Dat wil je zelfs niet overlaten aan de idioten in Den Haag. Dus voor elke publieke zaak zal een geëigend openbaar bestuur moeten zijn. Het is geen kwestie van of/of.

Zoals jij het stelt is het absolute nonsens.

Stormageddon | 10-11-18 | 16:51

U blijft denken in marxistische termen zie ik. Links vs rechts, arm vs rijk, fascisme vs communisme, adel vs bourgeoisie.

Allemaal verouderd en niet meer van toepassing. Waarom denkt u dat big tech, big government, antifa en politieke islam in een bed liggen? Waarom ogenschijnlijk zeer kapitalistische bedrijven SJW idealen delen (voor nu)? Waarom uitgesproken marxisten walgen van christenen maar de islam omarmen?

Allen hebben globalistische idealen en hebben een gemeenschappelijk doel. Het vernietigen van de natiestaat. En nieuwe multinationale, multiraciale rijken creëren. Binnen deze rijken zwaait 1 partij (met meerdere gezichten om de schijn op te houden) met de fasces. Hebben grote multinationals direct invloed op het uitvoeren van imperium. Waarbij soldaten en ordehandhaving louter in dienst zijn van deze 1 partij en hun edicten uitvoert. I.p.v. hun eigen volk dienen en beschermen. Straks is de scheidslijn tussen overheid, financiele instellingen en multinationals verdwenen.
Straks zijn grote delen van de bevolking 'verheven' en 'gelukkig', waarbij dissidenten op zijn best gemarginaliseerd en uitgesloten worden. En op zijn ergst verdwijnen. Waarbij technologie het plebs onderdrukt (experimenten in het huidige China is onze toekomst). En de verheven 'bovenklasse' uiteraard zich van alle gemak en weelde kan bedienen.

Nationalisten zien niets in dergelijke een dergelijke scenario. En ja dat is nu de strijd van onze tijd. De tijd van de rijke fabrieksbaas vs de arme arrebeier is al heel lang geen issue meer.

Overigens zijn globalisten en nationalisten allerminst verenigd in de zin van, goede vrienden met elkaar binnen de alliantie.
En de rivaliteit binnen de globalistische alliantie is onze redding, voorlopig. We hoeven nog niet te vrezen voor Chinese toestanden.... maar over 10 jaar zie ik het er wel van komen.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-18 | 17:36

“U blijft denken in marxistische termen zie ik.”

Dat doe ik nu juist helemaal niet. Als er iemand een post-marxist is, dan ben ik het wel. En een Hegeliaan ben ik al helemaal niet. Ik begrijp die denkwijze wel heel goed, maar ik heb me daar altijd tegen verzet. Het impliceert een zwart-wit wereld van goede en foute keuzes, en de werkelijkheid is nu juist alle keuzes slecht zijn.
Het indelen in globalisme v. Nationalisme is nu juist ontzettend hegeliaans en neo-marxistisch. Het is precies hetzelfde spelletje als de postmodernistische krakers en identity politics mafkezen.

Nationalisme is ook niets meer dan emancipatorische beweging tegen het feodalisme, de staat georganiseerd naar kunstmatige nationale grenzen van mensen die zich min of meer bij hetzelfde volk vinden horen. Dat is een hele verbetering ten opzichte van staatvorming als persoonlijk bezit van een paar adellijke families, maar om het nu als ideaal te verheffen slaat eigenlijk ook nergens op. De Verenigde Staten zijn begonnen als een post-nationale staat. Een federale staat zonder natie.

Wat jij door elkaar haalt is economie, politiek en openbaar bestuur. Net als diegenen waar jij zogenaamd tegen strijdt. Maar dat heeft niets met elkaar te maken, anders dan dat je voor een succesvolle en eerlijke vrije mondiale markt een min of meer level-playing field creëert voor de handeldrijvende landen. Dat betekent o.m.: ongeveer gelijke fiscale druk, ongeveer gelijke arbeidsomstandigheden en standaardisatie.

Stormageddon | 10-11-18 | 18:10
▼ 1 antwoord verborgen

Mwah. Dat er correlatie zit tussen opleidingsniveau en mate van identificatie geloof ik meteen. Maar het gaat wel degelijk ook om identiteit. Het is geen of/of.

Gen. Maximus | 10-11-18 | 15:28

Elite? Laat me niet lache joh!
Establishment is er wel en die zijn er om bestreden te worden.

McMarx | 10-11-18 | 15:25

Ja ik noem ze ook geen elite, decadente volgevreten zwijnen met schijt aan alles en iedereen met maar 1 ambitie. Graaien zoveel je kan en anderen laten verrotten.
Maar ze zien zichzelf wel als elite. Komt omdat ze alle tijd op de staatsomroep krijgen om hun egoistisch zwakzinnig gebabbel te verpakken in woorden die redelijk lijken.

Zapata10 | 10-11-18 | 15:31

De echte elite bestaat uit 17-29 families die pakweg 70% van al het kapitaal in de wereld in bezit hebben.

Onze "elite" is weliswaar schijnelite, maar ze heersen wel over ons en knijpen ons uit als horigen. Zonder tegenprestatie te bieden overigens. En zij staan ook in dienst van de echte elite.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-18 | 15:46

De ander als behorend tot de elite zien met in bepaalde maten bezigen van bijbehorend slavengedrag is een keus die men meestal maakt omdat de voordelen blijkbaar opwegen tegen de nadelen en er de facto weinig principiële bezwaren in de weg staan.

McMarx | 10-11-18 | 16:38

Well, well. De geest komt steeds meer uit de fles.

zimmerschwanz | 10-11-18 | 15:21

De meeste "linkse" journalisten zijn hoeren van het kapitaal geworden. Zie Twan Huys, van Nieuwkerk, de van Dam, Wittemans, en alle oudgediende klerken van bladen als Den Volksverrader, etc.

zimmerschwanz | 10-11-18 | 15:27

zimmerschwanz
Niets aan toe te voegen. Het zijn hypocriete huichelende schoften.

Zapata10 | 10-11-18 | 15:32

zimmerschwanz | 10-11-18 | 15:27 |
Vergeet de Xander van der Wulp, het juichaapje van Brussel Arjan Noorlander, en de amerikaanse anti-Trump blaters Erik Mouthaan en Wouter Zwart niet.

Roadblock | 10-11-18 | 16:07

.. ojee, populisme. De grootste ecologische bedreiging voor dieren die graag in grote politieke moerassen wonen. Of in de warme stallen van George Orwell.
De media gaan er altijd een extra decibel van alarmtoeteren wanneer zij er maar lucht van krijgen.

Jan Passant mk2 | 10-11-18 | 15:19

"Er is weinig dat ideologischer is, dan de ideologie, die zich als de rede presenteert en die voor tegenstanders de woorden dom, emotioneel, achterhaald, achterlijk, en irrationeel reserveert."
Goh, nou schiet mij toch zomaar een bekende reaguurder in gedachten.
Hoe zou dat nou komen?

Roadblock | 10-11-18 | 15:19

Namen, nu, anders geloof ik het niet...

zimmerschwanz | 10-11-18 | 15:28

Mij twee maar we doen hier niet aan naming and shaming. Ieder zijn mening.

Zapata10 | 10-11-18 | 15:35

Is toch niet zo raar dat journalisten zich hebben getransformeerd tot veredelde columnisten? Voor nieuwsgaring hebben we geen journalist nodig. Laat staan een krant of tv programma. Hoogstens een website die artikelen ANP/Reuters scraped. En de socials in de gaten houdt.

Daarnaast zijn veel mediabedrijven gefuseerd in een groot mediaconcern met een grootaandeelhouder. Wat dacht je dat een "journalist" of redactie nog voor vrijheid heeft om te schrijven wat ze willen? Ze moeten kijkcijfers/kliks genereren om hun aandeelhouders tevreden te houden. En uiteraard hun naar de mond praten.

En deze aandeelhouders zullen ook aandelen hebben in big buisiness. Die lekker koketteert met big government. Open en bloot. Ook weer een verklaring waarom MSM zo verliefd is op de meeste politici, NGO medewerkers en hoge ambtenaren. Ze dienen namelijk uiteindelijk dezelfde eigenaren.

Niet dat mediabedrijven ooit objectief waren. Ieder media concern schreef voor zijn eigen parochie. Maar aangezien we nauwelijks journalisten nodig hebben om ons nieuws te brengen, rest slechts een rol voor de journalistiek.

Als mondstuk dienen voor de heersende macht.

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-18 | 15:13

Journalisten als controleurs van de macht. Maar ze zijn niet democratisch gekozen. Wie controleert dat ze hun taak goed uitvoeren? Hoe is dat gegarandeerd?

Sitting_targets | 10-11-18 | 14:58

Die vraag stelde DENK een tijdje geleden ook. Werd toen door iedereen afgebrand.

ProAsfalt | 10-11-18 | 15:00

DENK is ook een extra brandbaar stukje derdewereldpolitiek, geen aanmaakblokjes bij nodig.

Jan Passant mk2 | 10-11-18 | 15:23

DENK wil natuurlijk persbreidel bepaald door DENK zelf. Ik wil alleen maar zeggen dat de pers niet altijd serieus genomen moet worden. Er is geen alternatief voor zelf blijven nadenken, zelf kritisch blijven, en geen partij blind vertrouwen.

Sitting_targets | 10-11-18 | 15:32

Dat ik dit nog mag meemaken op Geenstijl.
Altijd wanneer ik schrijf over de elite, de bovenklasse, de multinationals, de bazen, het neo-liberalisme word ik afgebrand.

ProAsfalt | 10-11-18 | 14:51

Waarom zit u nu te reaguren? Hup aan het werk zodat de bazen met de poen ervan door kunnen gaan. *pats* *pats* *pats* Jetta met haar zweepje roept u...

Graaf_van_Hogendorp | 10-11-18 | 15:03

Dat komt omdat ze hier niet beseffen dat ze hier eigenlijk veel (vrij) linkser zijn dan Joop/Volkskrant/NRC/DWDD/Buitenhof en de hele santekraam van dode bomen en gesubsidieerde staatsmedia bij elkaar. Ghe, het zijn hier een stelletje linksche rakkers.

Zapata10 | 10-11-18 | 15:15

@Mezelf, en omdat we hier een rothekel hebben aan huilbabies die weer eens gekwetst zijn vanwege discriminatie of vanwege hun zachte zieltje. Rot op met je identiteits kwesties.

Zapata10 | 10-11-18 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

"Het leuke van populisme is dat het in de details misschien niet altijd helemaal klopt, maar dat het wel altijd een enorm Is Wel Zo Waarheidsgehalte heeft."

Nee. Populisme is het volk voorliegen, het volk opruien, het volk boos te maken met als doel de macht te grijpen en uiteindelijk helemaal niets kunnen leveren maar lekker uitdelen aan de 'nieuwe' elite (wat meestal gewoon dezelfde elite is).

Goede voorbeelden van populisme:

Wat popustische 'leiders' voor de smaak:
Trumpisme.
Erdoganisme.
Poetinsme.
Mugabeisme.
Chavezisme.
Castroisme.
Stalinisme.
Lenisme.
Moaisme.

In bredere context:
Communisme.
Fascisme.
Nazisme.

Wie o' wie kan mij een voorbeeld geven uit dit rijtje wat uiteindelijk niet slecht af liep voor en/of 'het volk' zelf dat eigenhandig voor de populist koos en/of de vermeende lokale tegenstanders/minderheden?

Ik niet maar sterkte ermee.

De enige stroming waar ik weet van heb dat het beetje goed uitpakt voor alle mensen is (rechts) liberalisme en in veel mindere mate socialisme (sociaal democratisch dat is). Maar ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld hierin.

De Koreaanse Slet | 10-11-18 | 14:40

Haal die peop uit je ogen, kijk om je heen, en zie waar het door jou bewierrookte rechts
Liberalistische / sociaal democratische drama van de afgelopen 50 jaar toe geleid heeft.

HaatbaardKnipper | 10-11-18 | 15:34

In het rijtje moet nog staan islamisme en nationaal-socialisme.

steekmug | 10-11-18 | 15:52

Dank je Kor voor je als altijd broodnuchtere commentaar en wijze les naar de populistische dombo's toe. Wie oren heeft dat hij hore! Geef het je te doen: 24/7 waakzaam internet af te speuren om bruinhemden en pvv-angehauchte populistische crypto-neonazi’s en andere junta-aanbidders te ontmaskeren. Kudo’s voor een van de laatste echte democraten!

accuvrijezondag | 10-11-18 | 19:06
▼ 8 antwoorden verborgen

Mooi stuk. Wat Engelen eigenlijk indirect betoogd: stap af van het Globalisme. De voortrekkers VS en de UK zijn daar min of meer al mee bezig. De VS heeft de importtarieven omhoog gegooid, waardoor de Chinese economie 'on hold' is gezet. De UK gaat straks individuele handelsverdragen sluiten zonder het unilaterale systeem van de EU. Het globalisme houdt haar zwanenzang, en doet nu definitief haar jasje uit: briezende "onafhankelijke" Time-warner newschannels die zich gewoon pontificaal -en in the open,- tegenover de president plaatsen. Unilever, die Anti-trump ijs op de markt brengt. En Rutte, die openlijk laat zien dat hij zijn ex(?) werkgever trouw is met zijn dividend-offer. Nog even doorbijten mensen, change is coming!

kotelet | 10-11-18 | 14:38

Leuk dat iemand van een Amsterdamse universiteit het inmiddels ook een beetje snapt maar al deze dingen zijn al zeker 20 jaar ook al door anderen gezien en beschreven en de trein is sindsdien gewoon door blijven denderen in de verkeerde richting.
Daarnaast: houd eens op mee te gaan in dat linkse frame dat mensen die de problemen zien, dat doen vanuit de onderbuik. In dat segment van de samenleving zit namelijk meer ratio dan bij de elite die vooral opereert vanuit een zieligheidsbegrip - maar dan wel de zieligheid van wat exotisch is, want de eigen bevolking heeft Wim Kok halverwege de jaren '90 eigenhandig tegelijk met zijn ideologische veren afgeschud.

Hetze Haatstra | 10-11-18 | 14:37

Ja, maar....., je kan een tegenstander er zo lekker negatief mee wegzetten en monddood maken als je hem van onderbuikgevoelens/populisme beschuldigt.
Oh shit, nou schiet mij weer een reaguurder in gedachten.

Roadblock | 10-11-18 | 16:16

" Het leuke van populisme is dat het in de details misschien niet altijd helemaal klopt "
In de details... We hebben net het grote falen van de Italianen gezien met hun gratis geld voor het volk.
Dat is geen detail meer, dat is fundamenteel een waardeloze ideologie die al faalt voordat het überhaupt ingevoerd kan worden.

RandyBiel | 10-11-18 | 14:34

Mark_D_NL | 10-11-18 | 14:36

Mark. Populisme is in de basis altijd "links". Eigen volk eerst en dat soort verhaaltjes. Meestal, niet altijd, met een extra laag nationalisme, racisme en antisemitisme er geheel gratis bij.

Neem een Baudet, Diederik Ezel dus. Dat is een elitaire zak. Geeft geen kut om het klootjesvolk. Maar hij praat wel over "het volk" en koopt zo stemmen. Hij heeft echt geen intentie om iets te doen voor Jan Lul hoor.

De Koreaanse Slet | 10-11-18 | 14:43

Jij wel slet?

echt_links | 10-11-18 | 14:47

@Mark_D_NL
Extreem links/populisme, een pot nat. Gaat vooral om heel veel zelfmedelijden en slachtofferrol, want het is allemaal de schuld van de grote boze elite.

RandyBiel | 10-11-18 | 15:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Het punt is natuurlijk altijd dat de sprekende pakken en de naaldhakjes die aan de knoppen draaien of daartegen aan schurken (bv de media) ook in de positie zijn om zichzelf hoger te waarderen en te belonen terwijl Jan Lul en Miep Kraak voor een fooi het echte en zware werk doen. Want als je goed nadenkt is het idioot dat een bankdirecteur vele malen meer verdient dan een metselaar. ¨Hoogopgeleid¨? Het zal wel. ¨Meer verantwoordelijkheid¨? Muhahaha! Als alle managers drie maanden staken draait de boel gewoon door maar zonder vrachtwagenchauffeurs zijn we meteen de sjaak. Meneer Engelen heeft gelijk : de taart wordt niet eerlijk verdeeld. En de zg ¨elite¨ is verder heel druk met genderneutrale toiletten , toxische masculiniteit en slavernijmusea. Hebben ze dan ook tijd,geld en energie voor in tegenstelling tot een stukadoor die na een dag hard werken met een pilsje op de bank ploft. En om 10 uur naar bed moet want om 5 uur ´s morgens zit ie weer met z´n maten in het bussie naar de volgende klus. Tja, achter je vergadertafel en je belangrijke bureau heb je ook geen idee hoe het is om de hele dag stoeptegels te leggen. Ach, het is niet moeilijk: kijk gewoon om je heen..... alles wat je ziet , dat gebouw, die weg, de auto onder je kont, dat brood uit de supermarkt.... allemaal geproduceerd door zwetende mannen en zelden door sprekende pakken.

drs kwenie | 10-11-18 | 14:34

Mien Kous, Piet Staal, Jan Daf en Tinus TV gingen Jan Lul en Miep Kraak al in 1975 voor.

gestoptmetroken | 10-11-18 | 14:42

In het bedrijfsleven, zijn competenties vaak ondergeschikt. Ellebogen werk is het.

lacucaracha | 10-11-18 | 14:43

De heer Olivier, meester oplichter, was altijd van top tot teen, tot in de puntjes gekleed, en o zo voorkomend...

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Het was mij wel duidelijk.
De elite wil ons het volk knechten.
Dit kan niet anders dan op een bloedige loopgravenoorlog uitlopen.

Ga niet preppen maar specialiseert je in gevechtskunsten en leg een wapen voorraad aan.
En ook daarin bepaald de elite wat u wel en niet mag hebben.
Meestal is het eerder niet dan wel.
Want de elite is bang voor een volk met een wapen.
Hoe anders is het in Amerika.

Johan_Voorhaar | 10-11-18 | 14:32

Deel van mijn brein heeft jarenlang in mijn lul gezeten. Was niet altijd een succes moet ik zeggen.

Mark_D_NL | 10-11-18 | 14:32

Aha de hersen-darm as.

steekmug | 10-11-18 | 15:55

Populisme is een deelgelijk. Vaak een cocktail met bs. (rijmelarij) Dat is dan ook de reden dat traditionele zich ervan afwendt en oplossingen nog jaren tegenhoudt.
EvdD zit er altijd tussenin.

Einde van de Domheid | 10-11-18 | 14:29

Is Ewald (net als Monasch) niet een beetje het establishment dat zo snel mogelijk ontevredenheid wil oogsten?

Einde van de Domheid | 10-11-18 | 14:26

Wat een geweldig artikel. Spijker op de kop. Door middel van verdeel en heers politiek, Islam, zwarte piet, links vs rechts, oud vs jong etc, blijft de 1% zich verrijken. De miljardairs, de shells en unilevers. De enige discriminatie die echt van belang is op dit moment is de discriminatie van de armen. En geen linkse partij die daar nog mee bezig is, alleen maar met politiek correct geneuzel. En intussen blijven we maar macht weggeven van het volk aan bedrijven en Europese instellingen . Alles bepalen ze voor ons. We moeten Power back to the people.. We leven in een oligarchie nu, niet in een democratie. Met poldermodel hebben ze de vakbonden monddood gemaakt. Woonbedrijven zijn de baas over onze huizen. En de 2e kamer is geen volksvertegenwoordiging meer maar een bedrijfsvertegenwoordiging.

LateStageCapitalism | 10-11-18 | 14:24

'Witte mensen'?
Gebruik je die term nu echt een paar keer Ewald?
Gebruik je nu ook al die links-elitare grachtengordelvocabulaire?

leo de pejo | 10-11-18 | 14:24

Jeetje, ooit werden de roze panelen bevolkt door hoogopgeleide reaguurders die hun zaakjes behoorlijk voor elkaar hadden.
Tegenwoordig loopt men achter een halve communist aan die oproept tot klassenstrijd.
Sad!

Berbaar | 10-11-18 | 14:23

Dat is dus de eerste vinger. Klasse.

Dutchbeaurouge | 10-11-18 | 14:39

Wel heel links, die Engelen. En ook geen econoom.

Kuifje-in-Afrika | 10-11-18 | 14:58

Inderdaad ber. Stop eens met janken en ga wat harder werken en/of betere belastingadviseur inhuren, dan kunt u kopen wat en hoeveel u wilt en over een paar jaar wellicht net als andere echte mensen ook een vrijstaand huis met oprijlaan in de periferie kopen plus wat melkhuisjes die u door een lokale crimineel laat beheren om gezeik met kraken te voorkomen. Dan zijn de door u en uw bruin-angehauchte pvv-kameraden zo gevreesde allochtone uitvreters ook niet meer dan pixels op een scherm, want in uw buurt zult u ze nooit zien. Moet u eens opletten hoe snel u van die jaloezie en verzuurde klaagitude af bent als u vanuit het vliegtuig uw eigen pool ziet schitteren.

accuvrijezondag | 10-11-18 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

Meer nivelleren! Het volk verdient te weinig voor haar noeste arbeid! Weg met de elite!
Iedereen hetzelfde salaris. Dan gaat het helemaal goed komen.

RandyBiel | 10-11-18 | 14:22

@randy
Iedereen hetzelfde maximaal toegestane vermogen, dan maak je pas meters. Alles boven 1 mijoen belasten met 100%, het einde der hebzucht!
Herverdeling is een feestje; wie niet solidair wil zijn is "gevaarlijk voor onze democratie".

kindapaas | 10-11-18 | 15:14

Ik heb geen onderbuikgevoel. Ik heb wel intuitie. Stop verdomme eens met die term onderbuikgevoel.

Leptob | 10-11-18 | 14:20

Onder de buik zitten de geslachtsdelen en zo. Maar ze bedoelen eigenlijk ondermaaggevoel. Daar huist de kwaadheid.

bodemloos | 10-11-18 | 14:27

Ook ik heb de gehele episode bekeken op CNN waar Trump uit de bocht vliegt. Veel reaguurders hier vinden dat de journalisten fout zaten, maar dan hebben zij geen weet van waarom deze Q&A met de president is opgezet. De president is namelijk in dienst van het volk en hoe je het ook went of keert, hij behoort elke vraag te beantwoorden. De gemiddelde burger gaat niet naar het congres om zijn of haar afgevaardigde aan het jasje te trekken om te zeggen wat hem (m/v) op het hart ligt. Hou je dus over de media. En ook hoe je het went of keert, de journalisten in de US gaan er hart tegen aan zonder angst om hun baan te verliezen omdat zij niet afhankelijk zijn van de wensen en grillen van de overheid laat staan een gesubsidieerde staats TV zoals hier in Nederland en Brussel en dat dat politiek geënt is So What. Linkse media zal het vuur aan de schenen leggen van de rechtse president en rechtse journalisten die van de linkse president. So What. Zij zijn niet de slippendragers van de macht zoals hier in Nederland en Brussel. En als Trump daar niet tegen zeg ik, if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Wat een lamzak. Opmerkelijk is dat de media hier zo'n ophef maken over wat zich daar heeft voorgedaan. Zij bejubelen de journalisten die het tegen Trump opnamen. Zij zelf zouden zich moeten schamen voor de demoed die zij ten toon spreiden voor de macht. Een voorbeeld nemen aan die journalisten aan de andere kant van de plas. Wel eens een interview af zien nemen door één van onze journalisten met Rutte? Het gedweep met die man is ronduit misselijk makend.

forecastle | 10-11-18 | 14:19

Sterk. Mee eens.

echt_links | 10-11-18 | 14:21

Ehh, Hup Trump!

Mark_D_NL | 10-11-18 | 14:21

Maar als 1 malloot telkens 95% van de tijd op slokt, met weer dezelfde vragen. Wat is dan de impact van de Q&A?

MarcS | 10-11-18 | 15:54

Het zit met het gezonde wantrouwen wel ok bij demense, de bereidheid om met de hooivorken in de lucht te zwaaien, daar schort het een beetje aan.

Halul gebakken | 10-11-18 | 14:17

Die volksopstanden brengen nooit niks goeds en brengen alleen mensen als Lenin,Castro Robespierre en dat soort gespuis aan de macht.

miko | 10-11-18 | 14:39

Gelegenheid schept Lenin, Castro en Robespierre.

Graaisnaaiert | 10-11-18 | 16:16

Was te verwachten dat zo een linkse malloot hier met applaus zou worden ontvangen. En dan nog beweren dat het een rechts blog is,....

miko | 10-11-18 | 14:11

Jij denkt nog in termen van links en rechts.

bodemloos | 10-11-18 | 14:22

bodemloos | 10-11-18 | 14:22
Op het moment dat iemand de woorden klassenstrijd en dat soort geneuzel in zijn mond neemt wel ja.
Dat gemier dat 'de werkman' zo veel last heeft van de armoede,dure scholing etc. etc. Nou,doe er maar eens wat aan ga beter,anders op een andere plaats werken. maar kom niet met dat gemier aan. En dat 'de elite' (wat dat ook mag zijn) neer kijken op de ongeïnformeerde en slecht opgeleide is toch ook niet zo gek? Het lijkt gotver die GS oprechtster Zwagerman wel. Nederland geeft genoeg kansen om je op te werken, en als dat niet lukt,ja jammer dan. Niet iedereen kan miljonair zijn en je hebt niet bij voorbaat overal recht op omdat je in NL geboren bent.

miko | 10-11-18 | 14:38

"Nederland geeft genoeg kansen om je op te werken, en als dat niet lukt,ja jammer dan. Niet iedereen kan miljonair zijn en je hebt niet bij voorbaat overal recht op omdat je in NL geboren bent."
.
Eens. Wel is het zo dat mensen die het minder getroffen niet vernederd en gekoeioneerd hoeven te worden door diegenen die het wel voor elkaar hebben, door kunde, afkomst of geluk. En dat misplaatst arrogante en vernederend wat we met name in VVD-kringen vinden, daar pis ik op.

Graaisnaaiert | 10-11-18 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Paywalled

Eierbal-is-fijn | 10-11-18 | 14:26

Misschien als je de Elsevier cookies delete kun je het daarna gratis lezen?

Basil Fawlty | 10-11-18 | 14:37

Het gaat inderdaad niet meer om links of rechts.
Het gaat om realistisch rationeel vs. wegkijkend emotioneel.
Daarbij wordt de schijn van democratie hooggehouden door de msm terwijl we natuurlijk door overheidsmedewerkers bestuurd worden.Het O.M. samen met de rechter selecteert wat in de publiciteit moet komen.

pejoar | 10-11-18 | 14:08

"wegkijkend emotioneel", zou dat wat met de feminisering van de NL te maken hebben?
Vooral dat "laat je leiden door je gevoel", en niet door je verstand....

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 14:13

Toch is het wel waar: 1 journalist die wat wordt aangedaan, of zelfs sterft, is groter nieuws voor zijn collega's dan honderden doden ergens anders. Hebben we recentelijk weer gezien. Journalisten zijn de belangrijkste mensen op de wereld, volgens journalisten.

skoftig | 10-11-18 | 14:07

De 'onderbuik' heeft een negatieve lading, maar zoals Pim Fortuyn het al eens treffend verwoorde is het een feilloos meetinstrument! Iedereen weet wat een 'buikgevoel' is, het geeft aan dat er iets niet goed zit en dat klopt eigenlijk altijd. En zo is het ook met de onderbuikgevoelens van mensen over de samenleving. Ook aan populisme wordt onterecht een negatief label gehangen, terwijl het niets anders betekent dan naar het volk luisteren. Zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn voor politici, maar de praktijk leert ons anders. Dan moet je ook niet vreemd opkijken als een burger die door het Internet de laatste 20 jaar een heel stuk mondiger is geworden ineens niet meer alles zomaar slikt.

kunstliefhebber | 10-11-18 | 14:06

Klassenstrijd? Noem het nou gewoon poenverdeling of pinkracht.
Mensen werken gemiddeld hetzelfde aantal uren. Er zijn verschillen in waardering; op zich al nergens op gebaseerd, maar allá.
Dan zijn er mensen die duizend, honderd duizend keer meer 'verdienen'.
Dan is de verhouding zoek. Niemand is in staat 100.000 keer meer te presteren dan iemand in de laagste beroepscategorie.
Laat ze dat maar eens aantonen dan.

bodemloos | 10-11-18 | 14:05

Voetballers, bankiers er cetera

lacucaracha | 10-11-18 | 15:28

Dus .......
Einstein eenzelfde waarde voor de mensheid als een vuilnisman?

MarcS | 10-11-18 | 15:52

MarcS | 10-11-18 | 15:52
Had Einstein zijn werkzame leven met vuilniszakken kunnen zeulen?

bodemloos | 10-11-18 | 16:25
▼ 1 antwoord verborgen

Klein zijstapje. Dit weekend staat in de VK een interview met Shula Rijxman; bestuursvoorzitter van de NPO.
Even een quote: "... en methodieken die in de tweede wereldoorlog gebruikt zijn komen terug. Namelijk: zoek een vijand en gebruik propaganda om het volk tegen die vijand op te zetten."
Zou mevrouw beseffen dat veel mensen van mening zijn dat dit zeker geldt voor de NPO?
(retorische vraag, uiteraard)

Rico Tampeloerus | 10-11-18 | 13:58

Ewoud heeft uiteraard gelijk met zijn constatering dat de onderklasse er gigantisch op achteruit is gegaan tijdens de laatste crisis, maar hij vertelt er niet bij waar dit door komt:

- euro en redden van o.a. het failliete Griekenland. Straks Italie met een 10 keer zo groot BNP.
- massa import van kans- en nuttelozen, die niet werken, maar aan het uitkeringsinfuus hangen
- verval van de vakbonden, die meer met zielige negertjes uit Afrika dan met arbeiders van hier bezig zijn.
- aggressief werkgeversklimaat dat mensen uitbuit en tot slaaf maakt.

Overigens spreek ik niet voor mezelf, want ik behoor tot de hoogopgeleide en extreem goed verdienende bovenklasse (vele, vele malen meer dan die stompzinnige kwaliteitsjournalistjes, die slaafs en kruiperig 24/7 de thans figurerende macht verdedigen).

echt_links | 10-11-18 | 13:57


echt_links | 10-11-18 | 13:57
Moet je het wel goed zeggen:
- De Euro en redden van o.a. de Europese banken ten koste van het failliete Griekenland. Straks Italie met een 10 keer zo groot BNP.
- massa import van kans- en nuttelozen door de 'haves', die niet werken, maar aan het uitkeringsinfuus hangen en waar dus iedereen voor bloedt;
- verval van de vakbonden, die meer met zielige negertjes uit Afrika dan met arbeiders van hier bezig zijn. (Identiteitspolitiek dus)
- aggressief werkgeversklimaat ('rechts' dus) dat mensen uitbuit en tot slaaf maakt.

Uiteindelijk hebben de Grieken teveel geld geleend, dus bij hen ligt de primaire schuld, niet bij de 'banken'. Laatsten zijn overigens voor 100 miljard euro geschoren (haircut). Overigens ben ik het met u eens dat wat zich 'links' en 'rechts' noemt in gelijke mate verantwoordelijk is voor de teloorgang van de onder- en middenklasse in dit gave land. Hoogste tijd voor iets nieuws dus!

echt_links | 10-11-18 | 14:43

Engelen bestaan en deze liegt niet. Hij heeft het gelijk aan zijn zijde. Vanmorgen weer bewezen door NPO's echokamer "Nieuwsweekend", dat wederom als spreekbuis van de 'Democraten' en CNN optrad: Jim Acosta's walgelijke gedrag werd geheel verzwegen. Nee, Trump, dat is de schoft en dictator.

Fijnstoffer | 10-11-18 | 13:54

Laat dat maar aan de NPO over. Ze brengen het alsof Trump een kritische journalist de mond wil snoeren. Er is echter meer aan de hand maar dat wordt gemakshalve maar even 'vergeten'.

BozePaarseMan | 10-11-18 | 14:02

BozePaarseMan | 10-11-18 | 14:02
Exact, heb het deugende zooitje Mieke vd Weij met schildknaap en politieke klootzak Kees B en een terror-schrijver) 12 minuten mogen horen landverraden(lees onze westerse waarden) Veel dieper kan een met NEDERLANDS belastinggeld betaald afvoerputje niet meer zinken.

hagelkruis | 10-11-18 | 14:13

Engelen heeft geregeld goede punten, maar zijn basisuitgangspunt is niet goed. 'Sociaal-economisch' is een woord wat rechtstreeks verbonden is met marxistische denkpatronen. En de marxistische analyse deugt niet, en heeft ook nooit gedeugd. De onderliggende problematiek is puur cultureel, het sociaal-economische is maar een bijzaak.

HoogToontje | 10-11-18 | 13:54

@ Jezus_Boeddha | 10-11-18 | 14:00

Het marxisme heeft niet zoveel met wetenschap te maken. Zeg maar gerust helemaal niets. En dat ligt niet aan Lenin, maar aan Marx. Zijn ideeën deugden niet. Er loopt een rechtstreekse lijn van Marx naar de goelags en vernietigingskampen. En de beloofde lichtende toekomst, die volgt nooit (en kan ook niet volgen met dit recept).

HoogToontje | 10-11-18 | 14:25

Marxisme = pseudowetenschap over zogenaamde "wetten van de geschiedenis". In ons taalgebied vakkundig gefileerd door Karel van het Reve.

_____4326 | 10-11-18 | 14:36

@hoogtoontje
Maak aub eens een overzichtje van welke ideeën niet deugen en waarom niet. Hou het kort hoef ik niet toe te voegen want ik denk niet dat u met iets substantieels kunt komen.
Om u te prikkelen, waarom had Marx volgens u ongelijk betreffende samengestelde interest in relatie tot geleend rentedragend industrie kapitaal?
Hoe verklaart u dat ondanks de 2030 UN doelstellingen de armer armer zijn geworden en de rijken rijker, als u de Verelendungstheorie verwerpt?

kindapaas | 10-11-18 | 15:34
▼ 1 antwoord verborgen

Elite? Zoveel credits wil ik dat domme wegkijkende linksvolk niet geven.

BozePaarseMan | 10-11-18 | 13:52

Mark_D_NL is hard op weg om mijn favoriete reaguurder te worden. Wanneer kunnen we weer stemmen?

Superior Bastard | 10-11-18 | 13:52

Hier is er één gratis uit Drenthe:
Elite bestaat slechts in de ogen van degenen die een groep mensen als elite beschouwen. Calimero’s met een minderwaardigheidscompex.

Superior Bastard | 10-11-18 | 13:47

Waarom zou íemand die ziet dat een kleine groep beslissingen neemt een minderwaardigheidscomplex hebben. Het is een droge constatering, waar of niet. Waarom zou je jezelf minder voelen. Hele rare redenatie weer.

azijnseikerT | 10-11-18 | 14:13

Wel geinig, hij vindt dat de linkse elite al te zeer verstrikt is geraakt in identiteitspolitiek en terug moet naar de 'good old' klassenstrijd.

Schoorsteenveger | 10-11-18 | 13:46

Yep. En dar heeft hij - vind ik - groot gelijk in. Dat hele identiteits-gedoe leidt enkel af van waar het om moet draaien: 'een gelijkere verdeling van welvaart!'.

Ik zie die klassestrijd niet zo.
Ik zie wel onder-, midden- en bovenklasse, maar over het algemeen berust men daarin.
Je hebt je plek in de pikorde.

Carmelita | 10-11-18 | 13:45

Dat weet elk weldenkend mens toch. Vandaar dat lutsers als berber stemmen op de vvd...

Dirty-Harry44 | 10-11-18 | 13:44

filmpje ergens ?

newray | 10-11-18 | 13:43

Ewald Engelen met zijn oud-linksche verheerlijking van de "klassenstrijd". Nee bedankt.

_____4326 | 10-11-18 | 13:41

Ik vind het prima.

Jezus_Boeddha | 10-11-18 | 14:01

Punt 5 doet me denken aan een zekere reaguurder...

LiniaalRectaal | 10-11-18 | 13:37

G9h, ik zou niet weten .........

MarcS | 10-11-18 | 13:45

Precies, same here. Ik wilde al reageren door te zeggen dat punt 5 hier op de geenstijl met regelmaat perfect geïllustreerd word door een aantal reaguurders die op 1 hand, laten we zeggen; 3 vingers te tellen zijn. De topics zijn ook immer voorspelbaar. En altijd met dezelfde onderliggende non-argumenten; jullie zijn dom, racistisch en tokkies, wij zijn superslim. Het is een teken van grote domheid om jezelf slimmer als iedereen te vinden, dat ten eerste. En het is ook niet slim te noemen dat je door dat wegzetten van mensen als domme sukkels natuurlijk alleen maar zorgt dat iedereen zich in gaat graven en geen duimbreed meer toegeeft. Je schiet er dus niets mee op. Wat uitermáte dom is.

Dutchbeaurouge | 10-11-18 | 14:03

Zie hier : www.dvhn.nl/groningen/Kick-Out-Zwarte...

Hoe het DvhN aan het 'consent manufacturen' is over kozp, ze stellen gewoon dat ze uitgenodigd zijn. Valt niets aan te controleren, ze hebben het wel vd vp afgehaald.

Eierbal-is-fijn | 10-11-18 | 13:35

En de beloofde poll ook maar even ingetrokken.

Eierbal-is-fijn | 10-11-18 | 13:47

Naomie Pieter. Je verzint het niet...
Enne, Stadjers moeten daar niets van hebben dus dit moet wel een pollfuck zijn geweest.

Graaisnaaiert | 10-11-18 | 16:09

Bij punt 1, ontbreekt het woord "verkeerd", als in "verkeerd zelfbeeld".

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 13:33

Het populisme van nu is het D66 van eind jaren 1960 en het socialisme van begin 20e eeuw. Allemaal het zich afzetten tegen de elite ten faveure van 'het volk', totdat het zelf onderdeel uitmaakt van die ooit verfoeide elite.
Niets nieuws onder de zon, oude wijn in nieuwe zakken.

henkvaningrid | 10-11-18 | 13:32

Ja, voor 1940 hielden we gewoon de grenzen gesloten voor de Joden die het te heet onder de voeten werd.

Eierbal-is-fijn | 10-11-18 | 13:51

Eierbal-is-fijn, ik had op z'n minst een Trumpwin verwacht...;-)

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 13:57

Die had Ewald al ingeschoten. En ik had al 'Drain the swamp' gereaguurd.

Dit is een mashup, we halen alles door elkaar, niets is meer waar.

Eierbal-is-fijn | 10-11-18 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

We moeten. Tegeltjeswijsheden die aanvangen met 'we moeten' dienen ongezien weggekacheld te worden. 'We moeten veel wantrouwender worden'. De vergelijkende trap ('wantrouwender') introduceert een gedachte. Namelijk de suggestie dat er ook een tijd bestaan heeft waarin 'we' nog niet zo wantrouwend waren. Dit is doorzichtige manipulatie van deze nutty prof. Hij doet neerbuigend tegenover zijn publiek en presenteert zichzelf als de wijze goeroe die 'wantrouwender' is dan alle goeroes die hem voor gingen. Wantrouw zulke 'wij moeten'-toeteraars!

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-11-18 | 13:31

Eeensch. Ewald wordt waarschijnlijk betaald door deze of gene om wat "nuance' aan te brengen. Ewald is 1 van die mensen die achteraf een stille bleek te zijn voor de NSB. En je wist het, maar...

Mark_D_NL | 10-11-18 | 13:33

*applaus

Superior Bastard | 10-11-18 | 13:50

Wordt Ewald nu ook al vervolgd?
(punt 7)

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 13:30

Drain the swamp!

Eierbal-is-fijn | 10-11-18 | 13:30

Ewald Engelen is een held !

aamert | 10-11-18 | 13:27

Daarom mag hij ook niet meer opdraven in DWDD zuigend en graaiend links in dienst van de staats tv moet hem niet meer.

likdoorn | 10-11-18 | 13:34

Nou, held .......
Of schopt hij nu, omdat hij nooit meer mag opdraven bij nieuwzuur etc.
Oorzaak vs gevolg.

MarcS | 10-11-18 | 13:43

Ik hanteer altijd een rood potlood wanneer ik een journalistiek stuk lees. Feit omcirkel ik, Mening streep ik door. Vervolgens blijft er geen tekst meer over...

Papa Jones | 10-11-18 | 13:26

Ik neem aan dat bijna alle geenstijl lezers na het lezen van dit topic direct een hooivork gaat aanschaffen?
of gaat iedereen zich weer druk maken wat er vanavond op tv is en wat schubbekutteveen tegen ajax 3 vanavond gaat doen?

memyzelfandai | 10-11-18 | 13:26

Hypotheek slaven, wat kunnen ze anders dan tv kijken en van maandag tot vrijdag van 9 to 5 hun best doen voor de tax farm.

Mark_D_NL | 10-11-18 | 13:29

Ja en "Boer zoekt Tochtige Kudt", kan niet wachten...

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 13:43

Brr 40u/wk werken is vies natuurlijk.
Nee dan kan je natuurlijk beter zo'n vrije geest zijn in zo'n krakerspand. Niet werken, geen hypotheek, lekker teren op de samenleving.

RandyBiel | 10-11-18 | 14:30

Ik begrijp nooit, dat er in het acht uur journaal soms gesproken wordt over de 'populistische' ((extreem)rechtse) partij of politicus. Dat is toch niet aan het journaal/nieuws om dat te bepalen? Dat is subjectief. Of is de NOS niet objectief soms?!

steelbreeze | 10-11-18 | 13:25

Dat je het nog kijkt... Je hebt ene schat aan echte ongefilterde info op hut internet. En dan blijf jij naar dat lokale soros propaganda omroepje kijken.. Wakker worden en ruik de koffie!

Mark_D_NL | 10-11-18 | 13:31

Arnold Karskens houdt er een heel dagboek over bij.

Trumme | 10-11-18 | 13:47

Dat vraag ik mij dus ook af. Wie heeft bepaald om welke groep zo te noemen en waarom zou het niet links zijn dat populistisch is.

letopuwzaak | 10-11-18 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Die tegenstelling elite/establishment - volk doet nogal marxistisch aan. Populisten zijn cryptocommissie.

JTKDM | 10-11-18 | 13:21

commies, that is.

JTKDM | 10-11-18 | 13:21

Ja leuke frame.

azijnseikerT | 10-11-18 | 13:23

Het woord 'klassenstrijd' (zie interview) spreekt ook boekdelen.

LiniaalRectaal | 10-11-18 | 13:35

Ik mag het weer niet zeggen maar... ik ben het met Ewald Engelen eens.

lingo star | 10-11-18 | 13:19

Iemand die op de lijst staat bij de partij voor dieren,.....

miko | 10-11-18 | 14:05

Dus, als hij zinnige dingen blaft/miauwt/hinnikt moeten we opeens maar niet meer luisteren dan?

Graaisnaaiert | 10-11-18 | 16:07

Een populist is iemand die names het volk spreekt (vlgs de weetal Wiki).
Dat kunnen we natuurlijk niet hebben. 1x per 4 jaar stemmen is al meer dan voldoende. Verder gewoon je bek houden volk!

Kanarie_Geil | 10-11-18 | 13:19

Ik stem wel vaker dan eens per 4 jaar. Vind ik prima.
Maar als je politieke ambities hebt, wat staat je dan in je weg om daar meer mee te doen?

RandyBiel | 10-11-18 | 14:26

U vergat nog belasting betalen. Dat hoort onverbrekelijk bij gewoon je bek houden.

Nivelleermarionet | 10-11-18 | 14:52

@Nivelleermarionet
Iets mis met belasting betalen? Ik ken wel een paar mooie voorbeelden van landen waar je geen belasting hoeft te betalen.
't Is niet alsof je daar wel je bek open kan trekken.

RandyBiel | 10-11-18 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

De elite wil graag haar elitaire positie en belangen beschermen. Dat is altijd en overal zo geweest. In Nederland ook en gaat in een democratie (?.......) alleen wat met huichelachtige vaagheid en slinkse methoden.

Een strijd tussen links en rechts bestaat al lang niet meer. Wellicht nooit echt bestaan. Het is elite versus volk.

Nuuk | 10-11-18 | 13:17

Dat noemen wij hier een Democratuur.

Graaisnaaiert | 10-11-18 | 16:04

Helemaal mee eens, lees het boek "patronen van bedrog" maar eens

Mich2007 | 10-11-18 | 13:16

of Wetten der Magie, als je enigszins tussen de regels door kan lezen...

lovekila | 10-11-18 | 16:02

Dat is altijd al zo geweest:
Politicus tegen religieuze: Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm!

Mastermattie | 10-11-18 | 13:15

En welke is de journalist?

MarcS | 10-11-18 | 13:41

@MarcS De persoon die roept dat ie wel kan helpen omdat ie een platform heeft.

Hem | 10-11-18 | 14:02

In Frankrijk heeft dat tot de revolutie geleid.

ZZP-er | 10-11-18 | 14:38

Die Ewald zit in de open deuren business.

Mark_D_NL | 10-11-18 | 13:14

Dit doet me denken aan het GS artikeltje hiervoor, waarin de NL overheid tegen de rebellen klaagt dat het nieuws niet naar buiten mag komen als fall-out in de media, omdat ze doodsbang zijn dat het kiesvee (eindelijk) wakker zal worden

telelezer | 10-11-18 | 13:20

zeven open deuren en je hebt een vergezicht.

Où est Charlie? | 10-11-18 | 13:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken