Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jordan Peterson reageert op protest 80 UvA-academici: "See you in Amsterdam, you cowards"

Social

Een lijst van zo'n tachtig UvA PhD's, dr.'s en professoren die Peterson ervan betichten een "pseudowetenschapper" te zijn en verkondigen dat: "Voor mensen bij wie fundamentele academische normen en waarden hoog in het vaandel staan, is het volgende glashelder: RfD heeft Peterson eenvoudigweg uitgenodigd omdat hij populair en ‘omstreden’ is, niet vanwege zijn deskundigheid." Aangezien de brief geen formele oproep tot de-platforming was, maar oproep tot een "extra gast om tegenwicht te bieden", dachten we dat Peterson de aantijging over z'n kant zou laten gaan. Dat dachten we verkeerd en gisteren maakte hij tijd om de hele brief maar gewoon te kloosrieden.

Het is duidelijk dat vooral het in twijfel trekken van z'n academische credentials een stap te ver was, en misschien ook wel terecht. "I have no opinions that are “shocking examples of pseudo-science,” because I actually am a scientist and a good one with a stellar academic reputation, and I know the literature to which I refer. (...) With regards to my legitimacy: I have more than a hundred peer-reviewed scientific papers, as author or co-author (most often with my students, whom I most often encourage to take first authorship), with some ten thousand citations. This places me above the 99th percentile for documented influence among social scientists (ResearchGate places me in the top 2% of scientists overall, in terms of influence). I was a professor at Harvard, both Assistant and Associated, and tenured as a full professor at the University of Toronto, an institution whose psychology department is regularly ranked in the top five in the world. I’ll happily stack up my academic reputation and “expertise” against any of my erstwhile opponents at the University of Amsterdam, or anywhere else, for that matter."

Ook noemt de brief Peterson meermaals "een beruchte klimaatontkenner" en "anti-klimaatwetenschappelijk". Dat pareerde het heerschap met "And the mere fact that I have occasionally tweeted something indicating something indicative of the dreadful complexity of the climate science debate (something I did in fact study for several years while working on the UN Secretary General’s High-Level Panel on Sustainability: Final report available here) does not mean that I am a “notorious climate denier." En, na de voltallige lijst van protesterende UvA-academici integraal te kopieëren, sluit hij af met: "See you in Amsterdam, you cowards, denouncers and totalitarian wannabes."

De organisatie heeft trouwens toegezegd een extra 20 minuten voor Q&A in te lassen, maar zal geen extra gast uitnodigen. Enfin, zin in coke nu.

Reaguursels

Inloggen

Is dat niet exemplarisch voor linkse UvA deugers; zaken of personen die je niet bevallen in ee kwaad daglicht zetten? Lafaards, inderdaad!

benjeallanggek | 29-10-18 | 15:50

Tis ook een drogredenering van jewelste zen haat tegen postmodernisme. Wat eigenlijk een logisch uitvooeisel is van anti-realisme. Dat tie met normatieve dingen scoort zoals clean up your room, daargelaten.

Pedro el Negro | 29-10-18 | 12:38

Jordan Peterson veegt de vloer aan met 3e rangs linkse drammertjes van de uitgerangeerde UvA. Net als bijv. de snelle Joodse conservatief Ben Shapiro zal Jordan ook beveiliging nodig hebben. Ook zal de UvA of locatie de boel afblazen i.v.m. de veiligheid door rellende snowflakes. Amerikaanse toestanden... Ik ben blij dat ook in Nederland het linkse liberale gedachtengoed uiteindelijk weg zal gaan. Wel met een hoop geschreeuw natuurlijk.

nerugaer | 29-10-18 | 10:54

Maar goed, dit wordt dus een praatje waarbij men bij de UvA allerlei woorden in de mond van Peterson wil leggen en die hij zoals gebruikelijk netjes en beleefd pareert en zelf wetenschappelijk kan onderbouwen. Vervolgens roept men nog harder dat hij extreem-rechts is en dus fout. What's new?

Deflatiemonster | 29-10-18 | 09:47

Links-Amsterdamse gekkies gaan hun dogma's 'verbaliseren' bij Oostindisch doof reli-rechts. Dat wordt een autisten bijeenkomst van jewelste. Pak de popcorn er maar bij.

Overnijd | 29-10-18 | 08:30

een halve reli-gek zo aanbidden.... staat reaguurders niet goed

Satria | 29-10-18 | 08:29 | 1

Een goede wetenschapper komt tot de conclusie dat er geen toeval bestaat.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:10

80 rotte appels in de mand, geven wetenschap een slechte naam.

dr Rechts | 29-10-18 | 02:56

Hmm. Beschouw me zelf als nogal links. Ouderwets no.nonsens links, dat dan weer wel. Ben ik de enige op de linkerkant van het politieke spectrum die vindt dat Peterson gewoon een prima debater is en absoluut niet een overdreven rechtse opstelling heeft ? Sterker nog , ik vind hem behalve een goede spreker ook nog sympathiek.

Muziekman | 29-10-18 | 00:15 | 1

Oud Links lijkt ook absoluut niet op wat de SJW drammers uitkramen. Misschien voor de vorm maar dit soort laat het snel afweten als ze eenmaal zelf aan de slag moeten. Het gros vervalt in tactieken waar de nazi's patent op hadden.

Deflatiemonster | 29-10-18 | 09:44

Ik verwacht niet dat er een discussie komt daar de discussie onmogelijk gemaakt zal gaan worden door fascistoïde Antifa achtige schreeuwers die elk gesprek met gefluit, geschreeuw en ander lawaai onmogelijk zullen maken.

namensmijnhond | 29-10-18 | 00:15 | 1

Dat kunnen we iedere avond bij npo ook zien.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:12

*Zucht* geen discussie natuurlijk (want zou verliezen).
Dapper genoeg om te tekenen, maar niemand van die 80 durft argumenten op te voeren in een daadwerkelijke discussie. Peterson verwoord het prachtig ja.

Lafbekken.

Allemaal.

je therapeut | 28-10-18 | 23:43

Dat 'zelfs' ene Linda Duits niet komt opdagen voor een weerwoord omdat discussie 'zinloos' zou zij o.i.d. maakt mij duidelijk dat iedereen bij de UvA weet dat men het op wetenschappelijke argumenten zwaar verliest van P.
Eigenlijk is het dus gewoon angst en 'jalousie de métier'.
En dat zijn nu onze academici, ahum.

xavier | 28-10-18 | 23:39 | 1

Achja, als je het niet kunt winnen moet je het gevecht niet aangaan. Dat heeft zij goed begrepen 'zinloos'. Laf dat ze hem niet aanhoord, nogal gevalletje 'lalalalalalalalala ik hoor je niet'.

boerk | 29-10-18 | 10:23

Tja , Jordan in t hol van de leeuw.
Wat je zoekt tussen de zelf ingenomen bedwetertjes van linkse snit is mijn vraag?
Hun gelijk is onomkeerbaar en hun “wetenschap” is zowaar Politiek geworden.
Jammer dat de waarheid van de wetenschap moet worden overstemd door een politieke overtuiging. Toch goed dat ze een 20 minuten vragen vuur inlassen en dat Jordan hier ook zijn zegje kan doen.
Op alle fronten is er een smerig spelletje bezig Politiek-klimaat beleid en VvMU.
Binnenkort begint de boeken verbranding en herschrijven van de geschiedenis door dit soort mensen.

Datgingniegoed | 28-10-18 | 23:11 | 1

Dezelfde vraag zou je aan Wilders kunnen stellen. De geschiedenis wordt zelfs in het straatbeeld al openlijk onzichtbaar gemaakt. Een jaartal kun je natuurlijk niet veranderen maar laten verdwijnen is simpel. Maar dat zal wel niet genoeg zijn, er zal wel een deugende duiding worden vermeld bij de betreffende zeeheld,gebaseerd op een soort UvA wensdenken.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:20

Wat een zeldzaam stompzinnig videotje, knippen en herhalen is dat voor het psychedelische effect? Als je iets vertoont doe dan ietwat normaler dit is enkel stront irritant

bijna_raak | 28-10-18 | 20:45 | 1

@bijna_raak,
Ja dat klopt, dat is expres zo gedaan: omdat tegenstanders van Peterson heel irritant telkens een fragment van een uitspraak van hem uit de context halen om hem daarop te bestrijden, inplaats van de hele toespraak te volgen en te luisteren wat de man werkelijk zegt.

kleurdoosje | 28-10-18 | 21:33

Hoop dat Jordan Peterson nog wat mag zeggen op die bijeenkomst daar zonder gejoel, boe-geroep, overschreeuwen en ander dom primatengedrag. Dat er niemand is gevonden om een eventuele tegenstem te kunnen bieden zegt genoeg. Zijn brief spreekt boekdelen, die 2/3e protesterende kliek van die uni daar trekt een te grote broek aan tegenover deze spreker, ze vallen zwaar in zijn schaduw en overschreeuwen zichzelf nu hiermee. En dat al vóóraf.

Jan, Leiden | 28-10-18 | 20:23 | 1

Herinner me nog goed dat Filip de Winter was uitgenodigd door Witteman bij buitenhof. Hij kwam wel maar moest zich door een protesterende menigte wringen. Ze hadden de ramen extra opengezet om de Winter te intimideren met de leuzen en de opstijgende kruitdamp. Maar wat een debater die de Winter. Geen wonder dat hem het verwijt gemaakt wordt dat hij zijn partij decennia met ijzeren greep heeft geregeerd. Hetzelfde dat men Wilders probeert in de schoenen te schuiven. Sterke persoonlijkheden worden tegenwoordig gedemoniseerd. Voorbeelden te over.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:33

De idealisten van het internet - veelal linksig - dachten dat het internet de internationale broederschap der mensheid zou bevorderen vanwege de mogelijkheid tot snelle internationale uitwisseling van idee-en.
Want al die suffe boeren zaten maar in hun eigen bubbel te zitten.
Maar wat blijkt? De mensen blijven in hun bubbel, alleen zoeken ze nu internationale mede-bubbel bewoners. De bubbel blijft, maar de schaal is wat groter geworden. Dat is de werkelijkheid geworden.
Ik voor mij zie een bevestiging van mijn pessimistische mensbeeld. En dat stemt dan weer vrolijk.
Het idealisme van links gaat steevast uit van een positief mensbeeld en slijmt aldus dat het een lieve lust is, opdat mensen gestreeld wordt in hun valse ijdelheden. Om daarna op de rotsen vast te lopen.

marjen | 28-10-18 | 19:52 | 3

Ach wel nee. Links idealisme gaat helemaal niet uit van een positief mensbeeld, in tegendeel: die mensch moest van links met harde hand in het gareel van de idealen worden gedwongen. Met alle massamoorden, zuiveringen, geschiedsvervalsingen en hersenspoelingen van dien.

kapoerewiet | 28-10-18 | 21:01

@kapoerewiet Ik vind jou in het geheel niet aardig.

;-)

severalminutes | 28-10-18 | 21:54

Dus....? Een positieve instelling is verkeerd? Alles is kut?

menage | 28-10-18 | 22:27

Wat ik dan weer wel goed vind van Jordan Peterson, is dat hij erkent dat pr0n en masturbatie slecht is.

ik_ruk_nooit | 28-10-18 | 19:44

Ik vraag me wel af of Peterson niet een beetje over zichzelf opschept. Sunny Bergman zou een prima gesprekspartner zijn geweest. Ze is heerlijk overdreven linksig.

Jezus_Boeddha | 28-10-18 | 19:17

****************************** Ik zie UVA nee dank u **************************
Als ik de term UVA zie dan sla ik het artiekel tegenwoordig snel over. Dat geld ook voor berichten uit de enclave Amsterdam daar heb ik het mee gehad.
Gefeliciteerd heren bestuur UVA u heeft de term wetenschappelijk vermaakt tot smeltende sneeuwvlokjes welke de werkelijkheid niet meer onder ogen kan zien.

Piet_de_pad | 28-10-18 | 19:15 | 2

UVA proffen zijn hartstikke rijk en verkondigen de juiste meningen ook als die onzin zijn. Sociologen zijn een beetje wetenschapper en voor een belangrijk deel officieel ideoloog.

Jezus_Boeddha | 28-10-18 | 19:20

ja, jezus boeddah : dat vind ik dus wel degelijk heel kut. Dat daar hoogleraren rondlopen met een maandsalaris van wat ? 4, 5 duizend euro ? Ook van die zogenaamde professoren en andere titeldragers die die brief ondertekenden [tegen Peterson] ?
Het is leuk hoor , een artikeltje op geenstijl maar het is godverdomme serieus niet gewenst dat mensen met liegen en bedriegen een salaris ontvangen van zulke proporties!!
Het is dat ik links ben en tegen wapens [en wapenindustrie] anders had ik die z0genaamd slimme universiteits studentjes [die dus niet slim zijn maar gewoon het geld hebben godverdomme] neergeknald met een nerf. [euh, ik neem aan dat dit genoeg is om niet door een enge polit instantie opgepakt te worden]

Je mag dit soort gedachten niet hebben maar ik heb ze wel. Ik word zo ongelooflijk boos over de onrechtvaardigheid van ons syteem. Mensen met geld mogen zich misdragen en mensen zonder geld gaan het gevang in. Echt. Wat een kutzooi. En niemand die iets doet tegen dit onrecht: linkse kids worden professor en rechtse kids verdrinken in het riool.

severalminutes | 28-10-18 | 21:08

Er zitten ook een paar genderstudie-studenten tussen. Ik dacht altijd dat genderstudies een soort van doktertje spelen in een donkere collegezaal op kosten van de belastingbetaler was. Verkeerd begrepen. Maakt mij dat een genderontkenner? Of erger nog een klimaatracist? Ik zou zeggen tegen die verwende niksnutten: ga lekker je genderdingetje doen in een bruine kroeg, onee blanke, en laat JP voor één avondje het gemiddelde IQ van de UvA opkrikken.

jacobh-59 | 28-10-18 | 19:12

Vreemd dat op de site van de uva niets te vinden is over de komst van Peterson. Ook niet in de agenda. Het zal toch niet.......

B.Bloedworst | 28-10-18 | 18:36 | 2

De wekelijkse interviews worden georganiseerd door "Room for discussion", dit is de website waarop Peterson wordt aangekondigd: roomfordiscussion.com/interview

gatij | 28-10-18 | 20:23

@gatij. Tx.

B.Bloedworst | 28-10-18 | 22:26

Van mij mogen ze die 80 pseudowetenschappers wel ontslaan, die duidelijk hun reedt afvegen met een open academisch debat en meningsvrijheid van andersdenkenden, en voor wie politieke correctheid prevaleert boven academische waarden.

Dr. Vigilante | 28-10-18 | 18:11 | 2

Het zijn academische boerenpummels uit een moeras in een uithoek van de wereld.

marjen | 28-10-18 | 19:04

Wetenschappers zijn ideologen van de overheid en het grootkapitaal.

Jezus_Boeddha | 28-10-18 | 19:21

Deze opmerking op Folia geeft maar weer aan met wat voor charlatans er op de UvA rondlopen. Wordt het niet eens tijd dat de UvA schoon schip maken gaat in die open inriching van de sociale wetenschappen?

"Rutger Vos 54 MINUTEN GELEDEN
De ondertekenaars die "PhD" voor hun naam hebben staan plegen eigenlijk een vorm van fraude door de suggestie te wekken dat ze al in het bezit zijn van het doctoraat. Dat is niet het geval: bij de eerste drie die ik heb opgezocht gaat het om promovendussen die dus nog bezig zijn met hun dissertatie. Dat zal bij de rest vast ook zo zijn - eigenlijk zijn het gewoon studenten. Beetje genant, en schadelijk voor het prestige van de academische graad."

Abject | 28-10-18 | 18:09 | 2

HA! Kijk, dat verbaast mij nou niks.

kapoerewiet | 28-10-18 | 21:03

Haha, dat mag toch niet: een valse titel dragen? Valsheid in geschriften nu het zwart op wit staat.

kleurdoosje | 28-10-18 | 21:14

Na deze afbranding hebben de UvA kindertjes snel een puppy geknuffeld. We staan er internationaal weer mooi op, man man man.

GroetenVanUrk | 28-10-18 | 17:48

Wederom laat de Linksche Kerk zien en horen, dat zij zich bovenmensen voelen en dat de niet linkschen ondermensen zijn.
Dat oude Marcel van Damvirus waart nog steeds rond in hun linksche kringen en jammer genoeg blijft het soms niet alleen bij karaktermoord.

Theo-Pim-Riv | 28-10-18 | 17:36 | 1

Volgens mij wordt het tijd om tunnelvisie als een soort psychose te duiden .....

Koning BongoBongo | 28-10-18 | 17:51

ja, heey , ik ben ook links!! En fan van Peterson . Boek gekocht! godverdomme. Vrijheid. [ik weet niet wat er mis is met links tegenwoordig, ze lijken tegen vrijheid te zijn. En natuurlijk zijn wij allen niet vrij. Maar godverdomme. Godverdomme. Rot op foutlinks, weet niet waar jullie vandaan komen maar er is iets heel erg mis gegaan. OPflikkeren!
Zo kan ie wel weer.

severalminutes | 28-10-18 | 21:15

@severalminutes: Weet je wel zeker dat je links bent? Ik vermoed dat al die studentengroenlinksstemmers dat ook denken, maar geen benul hebben van het feit dat het kenmerk van de linkse ideologie is dat het individu niet telt en ook zijn/haar/hets vrijheid niet, maar dat de staat oppermachtig is en alles bepaalt: wat je zegt, wat je denkt, hoe je handelt, wat je verdient, wat je mag lezen, wat je mag schrijven, wat je mag zeggen. En inderdaad, zo is het in nederland niet, maar dat komt omdat de socialistische heilstaat nog niet is verwezenlijkt, al zijn we op weg.

B. Randnetel | 29-10-18 | 08:36

Brandnetel, het komt voornamelijk door GS dat er nog andersdenkenden aan het woord komen. Laten we met gulle hand blijven geven voor dit stukje vrijheid.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:43
▼ 1 antwoord verborgen

Oh ja, en de studenten die een vraag hebben voor Peterson, ik zou me verschrikkelijk goed voorbereiden, snowflakes schoffelt hij zo onder!

lanexx | 28-10-18 | 17:30 | 3

Als ze maar vragen stellen. Ik zie ze er voor aan om stoorzenders in het publiek te zetten met spandoeken, toeters, trommels en kinderachtig geschreeuw.

GroetenVanUrk | 28-10-18 | 17:51

De linkse inquisitie vraagt alleen naar de staat van het ware geloof. Iedereen die niet correct gelooft is reeds veroordeeld.

Jezus_Boeddha | 28-10-18 | 19:12

Barrabas!

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:44

De lijst met profs maakt alles duidelijk, twee derde van buitenlands origine, zeker islamitisch, plus een obsessieve SJW instelling dan krijg je dit soort onnozelheid. Ze zijn in al hun nep geleerdheid niet verder gekomen dan de laatste groep lagere school toneel. Ik zie ze er voor aan Peterson het spreken onmogelijk te maken, losers van het ergste soort, en de studenten? Wie gaat er nu aan de UvA studeren met een ons verstand in de kop?

lanexx | 28-10-18 | 17:28

Als er Antifa relletjes komen, wordt er dan nog een groep gemaakt om deze mensjes proberen tegen te houden?

Makkelijkonthouden | 28-10-18 | 17:17 | 6

Klus voor de politie en de ME, Femke let je op, zorg dat die man, prof Peterson niks overkomt in dat linke Marxistische kruitvat UvA.

kleurdoosje | 28-10-18 | 21:10

Of we kunnen hopen dat een verwarde fin met een te lage bloedsuiker per ongeluk zijn auto parkeerd op die menigte.

Makkelijkonthouden | 29-10-18 | 00:18

De mariniers zitten toch nog vlakbij.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Hier een greep uit de lijst van sprekers van Room For Discussion waarmee deze groep van 80 geen enkele moeie had en welke dus stuk voor stuk wél voldoen aan de hoge academische standaarden van deze dames en heren sneewvlok. (bron: website RfD):

John de Mol, Jesse Klaver, Hans de Boer, Eelco Bosch van Rosenthal, Rob Wijnberg, Sylvana Simons, Marianne Thieme, Liesbeth van Tongeren, Tom-Jan Meeus, Rutger Bregman, Femke Halsema, Ed Nijpels, Arend-Jan Boekestijn......

En olgende maand intellectuele, academische zwaargewichten Leo Lucassen en Ank Bijleveld op het program van RfD. U snapt dat deze sprekers onomstreden zijn en stuk voor stuk veel beter aan de academische standaarden van deze groep van 80 voldoen dan professor Peterson, die o.a. doceerde aan de flutuniversiteit Harvard.

Terence Hill | 28-10-18 | 17:15 | 4

Lijstje van sprekers uit het verleden is hier te vinden onder "past interviews". Aanschouw het intellectuele crème de la crème alhier: roomfordiscussion.com/interview/

Terence Hill | 28-10-18 | 17:31

RfD is niet de groep van 80 'academici' die 'verontrust' zijn.

Jezus_Boeddha | 28-10-18 | 19:24

Jezus_Boeddha. Snap ik, echter zweeg de groep van 80 in alle talen toen mensen als Jesse Klaver, Sylvana Simons en John de Mol kwamen spreken voor RfD. Kennelijk zijn dat allemaal mensen met meer academisch gewicht dan Peterson. *kuch*

Terence Hill | 28-10-18 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Het is sowieso een dubieuze gang van zaken om iemand uit te willen schakelen vóór een debat. Het kan zijn dat je iemand een nepwetenschapper vindt: Hoor hem dan maar tijdens een debat uit en kijk of zijn feiten en bronnen kloppen.
Het kan zijn dat je iemand zijn standpunten verkeerd vindt: Ga maar in discussie en kijk naar zijn argumenten. Geef tegenargumenten en kijk wat hij daarop te zeggen heeft. Tegenwoordig is het in toenemende mate normaal aan het worden om een discussie al te willen winnen alvorens daadwerkelijk te discussiëren. Ik kan me maar één onderliggende beweegreden bedenken, en dat is angst. Men wil eigenlijk een discussie op gevoel voeren, maar staat (daar waar gevoel am sich geen argument is) met lege handen. Als de tegenstander wel rationeel spreekt en aantoonbare feiten en data aanhaalt, wat doe je dan?
Karaktermoord.

Vage_eddie | 28-10-18 | 17:12 | 1

Dat hoort tegenwoordig bij de opvoeding, de staatsindoctrinatie, zie de npo al decennia.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:50

De tachtig UvA PhD's, dr.'s en professoren hebben zichzelf onsterfelijk belachelijk gemaakt met hun aantijging dat Peterson pseudo-wetenschappelijk is. Als Peterson al pseudo-wetenschappelijk is, wat voor prutstitels hebben ze dan zelf?

van heinde en verre | 28-10-18 | 17:06 | 4

Als je aan de UvA aan de faculteit sociale "wetenschappen" bezig bent, dan ben je bijna per definitie al onsterfelijk belachelijk.

Muxje | 28-10-18 | 17:42

@Muxje hahahahaha

Slough | 28-10-18 | 18:51

Je vergist je, ze hebben ONS onsterfelijk belachelijk gemaakt. Ik baal als een stekker dat wij nederlanders nu ook afgeserveerd kunnen worden als minder-begaafden maar erger is dat in ons land nu de anti-intellectuelen [dr]. titels mogen dragen.
Volgens mij heeft bijna niemand hier een idee hoe erg dit is.
Idiocracy [de film] is in volle gang.

severalminutes | 28-10-18 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

Is die universiteit overgenomen door een soort van Gloria Wekkers. Volgens mij importeert meer dan de helft van de namenlijst die idioterie vanuit den vreemde en de rest zijn de deugende helpers

darius | 28-10-18 | 17:05

Peterson op bezoek bij de linkse kerk? Cool.

Mart6037 | 28-10-18 | 16:52

Het is evident dat de toespraak van Peterson wordt gelivestreamed zodat wij getuigen kunnen zijn van dit historisch moment en het totale demasquee van het UvA snowflake circus. Tevens kunnen dan worden vastgelegd diegene die menen op geweldadige wijze uitdrukking te moeten geven van hun intolerantie jegens anders denkenden.

Bolder | 28-10-18 | 16:16 | 2

Ik gok op een filibuster van linkse zijde ; wellicht meerdere...

Koning BongoBongo | 28-10-18 | 17:23

Koning BongoBongo
Zou er wel een rondlopen daar die dat kan tegenover Peterson? Denk het niet, ik zie ze meer aan voor de antifa manier.

lanexx | 28-10-18 | 17:37

Binnen de bubbel van de UvA draait alles om deugen: diversiteit en inclusiviteit. In de praktijk komt het neer op oeverloze onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden. Dan luidt het devies: framen, buitensluiten en daarmee de inhoudelijke discussie uit de weg gaan.

NPOlitiekgekleurd | 28-10-18 | 16:08 | 2

Diversiteit vindt men daar belangrijk, behalve diversiteit aan politieke opvattingen.

therealbraindump | 28-10-18 | 17:36

Ze hebben er letterlijk diversiteit officieren.

GroetenVanUrk | 28-10-18 | 17:58

Dankzij de UvA snowflakes weet nu heel Nederland en z’n moeder dat de gerespecteerde Prof. Dr. Jordan B. Peterson op 31 oktober komt spreken. Well Done !

Bolder | 28-10-18 | 16:04 | 1

Hahaha, dat dat is zo. Het keert zich als een boemerang tegen hen zelf. Heerlijk. Ik hoop dat de media het hebben opgepikt en er vooraf en achteraf over melden.

negorij | 30-10-18 | 10:43

Ik verheug mij op de komst van Jordan Peterson om een wat sense in die linkse UvA koppen te rammen.

devil13 | 28-10-18 | 15:48 | 3

Ach, je ziet het overal. Ze staan er niet voor open, ze willen het niet weten. Dus er zal niemand van die kleine groep die het zo moet horen, overtuigd worden.

zwarte_weduwe | 28-10-18 | 16:52

Onmogelijk, ratio is een onbekend fenomeen voor de linksmens. Wensdenken is de basis van waaruit wordt gewerkt.

Crusher | 28-10-18 | 17:03

Die lui zitten van achter een one-way-mirror met oordoppen in door een microfoon te schreeuwen. Daar komt geen argument, hoe goed ook, binnen.

Vage_eddie | 28-10-18 | 17:23

UvA is een schreeuwerige fopuniversiteit die met name verwende zwakbegaafde kindertjes op kweekt tot intolerante haatdragende globaliseringsactivisten.

Ik vind het mooi dat Jordan toch wil komen naar deze kneuzen madrassa. Hij had ook kunnen zeggen: deze lui zijn te min voor mij.

GeorgeSjores | 28-10-18 | 15:39

Uitsluiten, framen, overschreeuwen en monddood maken zijn de nieuwe studie vakken op de inclusieve UvA ?
De vrije mening in beton gieten, afzinken met een sausje geweld tegen fascisme !

Castor12 | 28-10-18 | 15:20 | 1

Antifascistisch Uitsluiten, Policor Framen, Inclusief Overschreeuwen en Genderdivers Monddood maken. 

kaasfondue | 28-10-18 | 17:33

"Een tochtige waterstad" zo vat Thomas Mann Amsterdam samen in 'Der Zauberberg'. Het krantje Folia komt met een preview waarin 'Room for Discussion' quasi ironisch zo pathetisch vaak herhaald wordt, dat de lezer de indruk moet krijgen dat er geen ruimte is voor discussie in 'Room for Discussion'. Overigens is 'Room' een typisch Dutchism: gewoon Engels gebruikt 'opportunity'. Room duidt in het Engels op de architecturale creatie.

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-10-18 | 15:20 | 2

Keeping Up Appearances. [repeated line] Hyacinth:
'It's my sister Violet! She's the one with the luxery bungalow, the Mercedes, swimmingpool, and room for a pony.'

kleurdoosje | 28-10-18 | 20:57

Room to move, John Mayall.

bodemloos | 28-10-18 | 22:26

https://www.daskapital.nl/5152280/universiteiten-bouwen-zich-suf-in-de-hoop-dat-een-glimmende-campus-geld-oplevert/
Iets meer geld in goed onderwijs stoppen, niet in deze ivoren torens.

Ce ca! | 28-10-18 | 15:09

Het is al tijden gevaarlijk om zelf te denken en vooral op universiteiten. Groepsdenken is de norm geworden. In je hoofd ben je altijd vrij ook al beginnen we te leven in slavernij.

pigadaki | 28-10-18 | 15:06

Waarom zijn er zoveel domme mensen met universitaire diploma's? Als er geen dialoog meer kan bestaan is het einde nabij... dat zouden deze studiebolletjes moeten weten. In plaats daarvan plegen ze gewoon censuur op alles wat ze niet aanstaat. Hoe heet dat ook alweer???

Ton8695 | 28-10-18 | 15:04 | 1

Ooit bedacht de diep betreurde Piet Vroon de aanduiding 'ZULO' - zeer uitgebreid lager onderwijs - voor de universiteit.
Deze kwalitatieve benaming staat nog steeds recht overeind.

piloot47 | 28-10-18 | 15:30

De meest fundamentele academische waarde is dat je speelt op de bal en niet op de man.
Dat maakt mijn onderzoek kort en mijn conclusie eenvoudig: ik zie 80 academici snoeihard ingaan op de man en niet op zijn argumenten. Daarmee diskwalificeren zij zich in het debat.

Volgende!

pietvanvliet | 28-10-18 | 15:03

Dan knal ik er nog een citaatje van Albert tegenaan:
"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds."

Dogma's zijn heilig voor laatstgenoemden, en vooral een UvA student zou verder moeten kijken dan zijn neus lang is.

ParanoidAndroid | 28-10-18 | 15:03

Het eerste wat de diverse verschijningsvormen van het socialisme doen in hun eeuwig herhalende machtsstrijd is de scholen de media en de regering overnemen.
Op "onze" Universiteiten houden hier en daar nog wat wetenschappers stand tegen het oprukken van de verdomming met politiek correct denken. Daarom komen de fascisten - pardon - kritische linksche menschen in actie tegen het WrongThink van professor Perterson.

Voor je het weet gaan studenten zelfstandig denken - en dat is absoluut niet het leerdoel van de Universitaire studie Genderneutraal Kantklossen, de toonaangevende macht van het inclusieve zachte fascisme - pardon - progressief denken.

Jan Passant mk2 | 28-10-18 | 14:59

Het is wel aardig om de mensen op die lijst van ondertekenaars eens te googlen.

De eerste de beste die ik googlede leverde dit op:

"Dino Suhonic is queer moslim en publiceert over diverse gender-gerelateerde vraagstukken"

Koekwous.

Knufter | 28-10-18 | 14:56 | 1

Nou, die zien we binnenkort wel in de 2e kamer terug, een ideale omgeving voor schoolverlaters om vragen te stellen. Hun status wordt zelfs mede bepaald door het aantal vragen dat het kind stelt.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 14:59

Moeilijk discussieren tegen logica zoals Peterson die bezigt en dus moet men , zoals het den linksmensch betaamt ,toevlucht nemen tot allerlei kunstgrepen om niet voor paal te staan . Bovendien is de realiteit voor den linksmensch een hard gelag .

Koning BongoBongo | 28-10-18 | 14:55

Ik roep de UvA op de doopceel te lichten van deze 'wetenschappers' die zo te zien niet genoeg onderzoeksvaardigheden hadden om er zelf achter te komen dat Peterson een hoogstaande wetenschapper is. Als dit al te ver gaat voor ze staan hun eigen onderzoeken waarschijnlijk bol van de plagiaat en fouten. Zou zonde zijn als zulke fopwetenschappers het voor de goeden verpesten en kostbare onderzoeksresources innemen. Dus allemaal even goed doorlichten en de foppers eruit trappen.

Blasfemie | 28-10-18 | 14:52 | 3

inderdaad een strak plan.

echtpaul | 28-10-18 | 15:19

Noem het 'College Tour' en nodig een 'topcrimineel uit. Geen probleem. Holleeder, hoogstaand wetenschapper. Doopceel lichten niet nodig.

piloot47 | 28-10-18 | 15:36

Men verwart wetenschappers met meelopers.

SlimmeBelg | 29-10-18 | 15:00

PWNED! you losers...

UncleAlbert | 28-10-18 | 14:44

Waar eindigt wetenschap en waar begint neo marxistisch activisme? En waarom moet de belastingbetaler dergelijk activisme financieren? Lekker makkelijk vanuit je eigen beschermde universitaire bubbel, waar de harde alledaagse realiteit niet doordringt, anderen constant moreel de maat nemen. Het zou goed zijn wanneer de minister van onderwijs sommige faculteiten eens goed extern zou laten doorlichten..

therealbraindump | 28-10-18 | 14:40 | 3

Dat doorlichten gebeurt door de NVAO middels accreditatie, waarbij een visitatiecommissie langskomt om de boel door te lichten. Ik wilde eens kijken hoeveel leden van die visitatiecommissie zelf ook weer SJW fopwetenschappers waren, maar de link naar hun rapport werkt helaas niet meer.....
www.nvao.net/opleidingen/nederland/so...

nick.name | 28-10-18 | 14:56

Met extern doorlichten bedoel ik dan ook mensen die echt van buiten komen en niet lieden die onderdeel zijn van het zelfselecterende systeem...

therealbraindump | 28-10-18 | 15:03

Lastig altijd. Ben wel met je eens dat het een goede mix moet zijn, maar een goede collega uit het vakgebied vervangen met een blauw-pak-bruine-schoenen D66'er... risico dat het eerder erger dan beter wordt. Meer buzzwords en 'digitalisering'.

Sjors W. | 28-10-18 | 15:25

Beetje jammer dat de beste man zoveel tijd besteedt aan die eikels.

EmilioEsteves | 28-10-18 | 14:28 | 3

Hij koestert zijn business model. Protest = ophef = nieuws = meer optredens + verkochte boeken.

raskol | 28-10-18 | 14:30

Zijn business model is alleen mogelijk dankzij de legioenen van talentloze SJW fopwetenschappers die vanuit hun gekoesterde safe space elke keer totaal voorspelbaar gaan huilen en stampvoeten.

nick.name | 28-10-18 | 14:45

Het levert wel spektakel op, al die hooggeschoolde fascisten met zwarte maskers die met geweld de vrijheid van gedachtewisseling op universiteiten blokkeren.
Met hun megafoons en hun bizarre groepsnaam, die doet vermoeden dat deze fascisten juist "anti-fascisten" zouden zijn.

Jan Passant mk2 | 28-10-18 | 15:06

Als Peterson zo ongelofelijk ongelijk heeft, dan lijkt me het juist een uitgelezen kans om hem uit te nodigen, en door slimme vraagstellingen vervolgens au plein public voor schut te zetten! Als die UvA-studenten werkelijk menen dat ze de moral high ground hebben, dan zouden ze deze gelegenheid júist moeten aangrijpen, vergelijk het met een professioneel kickbokser van 120 kg die een of ander schriel mannetje in de ring krijg. Die kickbokser is dan natuurlijk hartstikke blij, want dit wint ie op z'n sokken! Toch? Oh, toch niet? Toch bang voor de tegenstander? Nou, dan vraag ik me in dat geval toch echt af wie hier van de twee het werkelijke zwaargewicht is.

JackStick | 28-10-18 | 14:27 | 4

Vandaar dat de ondertekenaars het ook framen als "Ja we willen gewoon dat er iemand tegen over zit om hem het vuur aan te schenen te leggen". Er iemand tegenover zetten vind ik prima, hoewel dat dat niet de stijl van RfD is. Je weet alleen wel dat die eis alleen voor de bühne is. Dat blijkt uit de rest van het verhaal wel. Kvetchen over pseudowetenschap, dat oude frame over misinterpretatie van C-16, het kennelijk niet willen gebruiken van juiste pronouns, de guilt-by-association met 'rechts', you name it. Alles is al honderd keer benoemd, maar het wordt er keer op keer bijgehaald.

Overigens is Peterson helemaal niet zo sterk in debat met een capabele tegenstander, dus ik snap ook wel dat hij dat liever niet ziet.

earrebarre66 | 28-10-18 | 14:50

@ earrebarre66 | 28-10-18 | 14:50 |
Wat uw laatste zin betreft, zou u een voorbeeld kunnen geven van zo'n debat waarnaar u verwijst (liefst met link)?

JackStick | 28-10-18 | 14:59

@JackStick

samharris.org/podcasts/what-is-true/
Deel 2 daarvan is ook prima.

www.youtube.com/watch?v=0cLLFSdKZLI
Hier het einde.

www.youtube.com/watch?v=FmH7JUeVQb8
Deze vooral.

Zodra het over de Waarheid (natuurlijk met hoofdletter) gaat is Peterson zwak. Het is net alsof hij constant zijn eigen geloof probeert goed te praten. De claim dat iedere kunstenaar religieus is, maar dat ze het alleen niet weten is absurd. De claim dat je alleen met religieuze ervaring bijvoorbeeld kan stoppen met raken is nog absurder. (Beide van de laatste link).

Gezeik op Marxisme is prima, maar hoe links op de "Everything I don't like is literally Hitler"-toer gaat, is bij hem al het kwade Marxisme, ook al is er geen verbond. (En hij heeft een hekel aan de No True Scotsman van marxisme, maar als iemand klaagt over bepaalde aspecten van kapitalisme, dan doet hij min of meer hetzelfde)

earrebarre66 | 28-10-18 | 17:49
▼ 1 antwoord verborgen

Als je als professor komt bovendrijven in het ultra-competitieve academische wereldje in Amerika, dan kun je echt wel iets.
De Peterson-haters laten zichzelf kennen door te doen alsof hij één of andere charlatan is. Terecht dat hij ze met de hautaine genderstudies-neusjes op de feiten drukt.

raskol | 28-10-18 | 14:25 | 1

Hij is Canadees en werkt daar ook, hij is komen bovendrijven vanwege zijn protest tegen de diir regering opgelegde persoonlijke voornaamwoorden voor transgender malloten

GerMonster | 29-10-18 | 06:15

Waarom moet de UvA nou altijd opvallen door links SJW gedram ?
Kom eens met inhoud, in plaats van gekwetst te lopen doen...

Wijze uit het Oosten | 28-10-18 | 14:25 | 3

De UVA moet oppassen dat ze niet een heel erg slechte naam krijgt door die kwaadaardige wappies.

kaasfondue | 28-10-18 | 14:40

kaasfondue | 28-10-18 | 14:40

Die hebben ze al lang. Als mijn kinderen zeggen naar de UVA te willen krijgen ze een pak slaag.

Knufter | 28-10-18 | 14:41

Als de UvA iets zou presteren, zal dat inderdaad groot nieuws zijn. De UvA is tot een kleuterschool voor SJW geworden, inclusief uithuilhokjes en puppies in de klas.

echtpaul | 28-10-18 | 15:22

Je zal maar "wetenschapper" werkzaam in de sociale " wetenschappen" zijn.
Zo nu en dan een fopstudie met verzonnen resultaten publiceren en verder vanuit je door de belastingbetaler gefinancierde safe space alle tijd hebben om meningen en mensen die je niet aanstaan met aggressief-angstig gedram en gehuil monddood proberen te maken.
Dan heb je echt een zinnig bestaan.

nick.name | 28-10-18 | 14:24 | 2

Peterson zit zelf ook in de social studies. Je neemt hem ook niet serieus?

Sjors W. | 28-10-18 | 14:38

Sjors W. | 28-10-18 | 14:38
Dat hij de uitzondering is die de regel bevestigt wordt bewezen door het collectieve huilconcert van de 80 UvA "wetenschappers".

nick.name | 28-10-18 | 17:36

Geen kleur, geen vrouw en niet gehandicapt. Kansloos verhaal voor Peterson.

Pedronegro | 28-10-18 | 14:22

Geweldig dit. Zie hier. Dit zijn de mensen die zeggen:

"A university must be a safe space without any emotional and mental dangers where I shouldn't be exposed to any opposing ideologies and ideas than mine!"

Laat ik dus afsluiten met een wijze raad:

"I’m not going to pave the jungle for you. Put on some boots, and learn how to deal with adversity. I’m not going to take all the weights out of the gym; that’s the whole point of the gym. This is the gym (red: University) " - Van Jones (voormalig adviseur Obama)

En Van mag dit zeggen. Want Van is ZWART!!!

Trans_Fimmermans | 28-10-18 | 14:20 | 2

Opvatting nummer 1 is sowieso ongelofelijk. In iedere context, maar zeker wanneer het vrijwillig te volgen lezingen betreft.

Sjors W. | 28-10-18 | 14:26

Een universiteit als de UvA is safe spaces en puppyknuffelen en huiliehuilie.

kleurdoosje | 28-10-18 | 20:28

Kijk ook eens hoe Ben Shapiro de vloer met SJW etc aanveegt op YouTube. Hilarisch

MarcS | 28-10-18 | 14:18

80 mensjes om te onthouden. 80 mensjes die niet in NL / wereld wonen maar in hun eigen bubbel. En die bubbel is niet goed voor de mensjes. Maar ja kikkers hè?!

Moeimaker | 28-10-18 | 14:16 | 1

En nu Ajax

Moeimaker | 28-10-18 | 14:17

Wie van u kent Christina (Marie) Hoff Sommers?

Geweldig mens! Professor Filosofe (Ethiek), Feminist, en ziet er nog leuk uit ook.
Als feminist fel tegen het SJW gejammer, met de opvatting:
"Mensen die poep praten, onredelijk zijn en zich daarmee asociaal opstellen, moet je juist laten spreken.. die graven vanzelf hun eigen graf"

Waarschijnlijk te hoog gegrepen voor de UvA nitwits
Die proberen met een handtekeningen actie iemand de mond te snoeren...

Intro voor diegene die Christina nog niet 'kennen', Milo Yiannopoulos, Steven Crowder and Christina Hoff Sommers at UMass

Heleboel geschreeuw.. maar enorm vermakelijk
www.youtube.com/watch?v=yCcp36n2cDg

Joost2B | 28-10-18 | 14:13 | 2

Maar hij praat géén piep, dat doen de anti-jordans.

MarcS | 28-10-18 | 14:15

MarcS | 28-10-18 | 14:15
Wooooosh. Dat is zijn punt.

Rusrs | 28-10-18 | 15:57

De reactie van Jordan Peterson lezende zou te denken geven dat de Wekkeroïden hiermee wel bediend met repliek. Ik vrees echter dat de gestaalde kaders van dit Crypto-communistische bolwerk zo in hun galmende safe-space van hun eigen bepaalde gelijkzit opgesloten dat enige kritiek gewoonweg niet doorkomt.

bakermat | 28-10-18 | 14:13

De collectivistische socialistische linkse NPC-bendes met hun kudde-mentaliteit tolereren geen afwijkende gedachten, en aan discussies of meningen die hun verwrongen denkbeelden kunnen aantasten, hebben ze nooit behoefte gehad. Gevaarlijk types zijn het, gewelddadig, dom en meedogenloos genoeg om complete landen en continenten in de ellende te storten.

Fijnstoffer | 28-10-18 | 14:11

Het schijnt dat het processortje van Dr. Peterson klokt rond de 150.

Zwezerik | 28-10-18 | 14:11 | 1

Zwitsal Zwezerik moet het doen met de helft én mag geen linkjes plaatsen...

youtu.be/vnrEwtuYrpU

Zwezerik | 28-10-18 | 14:19

Die derderangs wetenschappers van de UvA kunnen niet tippen aan de qualiteiten van Jordan Peterson. Vermoedelijk komt hun beroerde track record door hun neiging om op een ideoogische manier wetenschap te bedrijven, en zo denkfout op denkfout te stapelen.

JoopRe | 28-10-18 | 14:10

Wat een bizarre bubbel leven uva klonen in.

Reaaalist | 28-10-18 | 14:09

Die lijst van 80 - verbazingwekkend weinig autochtonen trouwens, op die lijst - moeten we onthouden. Een lijst met vijanden van de wetenschap.

omanders | 28-10-18 | 14:08 | 2

Een lijst met profiterende landverraderss

pennestront | 28-10-18 | 14:15

Een lijst met nitwits.

Rest In Privacy | 28-10-18 | 14:23

Na het wat bekijken van wat youtube snap ik nog geen reet van alle ophef. Heeft ie een hond geschopt of zo?

menage | 28-10-18 | 14:08 | 4

Peterson wil zich niet van overheidswege de wet laten voorschrijven over welke woorden hij gebruikt (hij/zij/them) en dat staat los van het bestaansrecht dat hij toekent aan mensen met geslachtsdysmorfie.

Alleen die SJW's zien dat verschil niet.

Zelf wil ik graag aangesproken worden met Prins Heerlijkheid maar niemand doet dat. Ik heb koninklijke prinsdysmorfie. Heel zwaar is dat.

Knufter | 28-10-18 | 14:47

@Marc, Het is niet dat hij weigert mensen zo aan te spreken. Het probleem is dat het bij wet verplicht wordt, wat een totaal fascistische Thought Police dingetje is en dus een gevaar precedent is.

Reagurend_Nijlpaard | 28-10-18 | 14:57

Dank voor de info. Ik zag idd alleen maar een beleefde kerel met een mening. Ik was even bang dat ik iets gemist had.

Lijkt me ook een prima mening trouwens. Over het glazen plafond kan ik nog wel dicussieren, maar ik snap zijn punt.

menage | 28-10-18 | 19:15
▼ 1 antwoord verborgen

Tja. Wetenschap OF de dominante meningen. Of.... wetenschap EN de dominante meningen. Vooral dat laatste was herkenbaar in de tijd van de Stalins, Hitlers, Kmehrs en Mao-regimes. Wetenschappers zongen allemaal mee met de dominante meningen van de Partij en hun Grote Leiders. Menigmaal werden "wetenschappelijke studies" verdraait om de Partij te plezieren. En ook nu weer maar dan op UN of EUSSR niveau. Anders is je relutatie .... kaputt.... Veel wetenschap is helemaal niet zo rationeel en onafhankelijk zoals wordt aangenomen. Vooral niet in deze tijd.

matrixbluepill | 28-10-18 | 14:05

See you in A'dam. cowards. Zo. die kan je steken waar de zon niet schijnt.

horsteknots | 28-10-18 | 14:04

De aantijgingen zeggen alles over de "mind set" van die 80 UvA-lui, en niks over de status van Jordan Peterson. De Bende van 80 vindt niet dat Peterson een kletsmajoor is, nee de Bende van 80 vindt dat Peterson niet deugt. Dat is de emotie, hij deugt niet, hij houdt er abjecte denkbeelden op na, hij is gevaarlijk, een slecht mens. En als men voorstelt om er iemand naast te zetten, dan is dat niet om een academische discussie af te dwingen, nee, dan is het o hem te "ontmaskeren", te veroordelen en zo mogelijk terecht te stellen. Dat is wat 'm telkens opnieuw overkomt in discussies en interviews, lieden vol gram en haat wier doel het is om hem aan te vallen en af te schilderen als slecht mens.

Schoorsteenveger | 28-10-18 | 14:00 | 5

Ja, dat lijkt me een rake observatie van Schoorsteenveger. En het is allemaal heel kinderachtig en heel vermoeiend. Hoe vaak hoor je nu van protestoproepen als er ergens een linkse held bij een Nederlandse universiteit optreedt? Nooit toch.

Rest In Privacy | 28-10-18 | 14:08

@omanders | 28-10-18 | 14:04
Uiteraard, dat doet opgeld als KOZP zou slagen in het neerzetten als slecht mens. Niet als men allemaal netjes bij de feiten zou blijven, die bekend waren tijdens de zaak. Maar ja, rechters zijn ook maar mensen.

MarcS | 28-10-18 | 14:09

@Kuifje-in-Afrika | 28-10-18 | 14:08
Niet links, om ze vooral niet (extreem) rechts te noemen, is wat méér voor VvMU

MarcS | 28-10-18 | 14:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Je bent welkom.
De UvA is van iedereen.

RickTheDick | 28-10-18 | 14:00 | 1

Dat zou niet zo moeten zijn. De UvA zou alleen voor mensen met acceptabel IQ score moeten zijn. Helaas is dat niet het geval op de UvA.

echtpaul | 28-10-18 | 15:30

De vraag of Peterson een pseudo-wetenschapper is, is helemaal niet relevant. Als iemand met een academische graad een wetenschappelijke discussie voert dan ga je die discussie aan op basis van argumenten. Probeer je daarentegen zo iemand het spreken onmogelijk te maken dan ben je niet bezig met wetenschap maar met religie en dat is dan ook precies waar hier sprake van is; de UvA (en die niet alleen) is een religieuze instelling geworden.

Hetze Haatstra | 28-10-18 | 13:59 | 2

Bam!
Maar het aanvallen van persoon is zoveel gemakkelijker. Zie je hier ook veel door groepje reaguurders. Blèren om te blèren.

MarcS | 28-10-18 | 14:02

De oproep in deze is niet om het te verbieden, maar om een tegenstander op het podium te zetten. Dus ze vragen eigenlijk precies om wat je zegt: discussie voeren.

Ik ben het zelfs daar niet mee eens. Peterson wordt gevraagd voor een lezing, en moet gewoon zijn verhaal kunnen doen in de vorm van een lezing. Als daar dan een discussie aan vastgeplakt wordt, is dat prima, maar iedere lezing ombuigen in een gefrustreerde discussie met een of andere sneuneus die retorische niet tegen Peterson is opgewassen is ook een ondermijning van zijn boodschap, aangezien hij zo nooit verder komt dan de eerste twee minuten van zijn verhaal.

Sjors W. | 28-10-18 | 14:22

Die figuren die tegen Peterson te hoop lopen, ik stel me daar een parade bij voor van pipoos in veel te grote broeken die allemaal naar elkaar lopen te lachen en duimpjes omhoog steken naar elkaar en die ondertussen niet in de gaten hebben dat ze er belachelijk uit zien.

Veldmaarschalk Sorry | 28-10-18 | 13:55 | 1

Heb je via zijn Tweet zijn brief gelezen over wat hij al heeft meegemaakt in Amerika met figuren die tegen hem te hoop lopen? Daar zit niks grappigs bij: bedreigingen en constant bonkend lawaai op ramen als hij spreekt, als hij buitenkomt wordt er in zijn gezicht op centimeters afstand keihard geschreeuwd tot aan zijn auto, terwijl hij bewaakt wordt. Hij moet echt herstellen telkens na een optreden op een universiteit.
Ik hoop dat UvA zich gedraagt, je zou je toch kapot schamen als Nederlander voor dat soort SJW-hysterie.

kleurdoosje | 28-10-18 | 20:15

"Niet vanwege zijn deskundigheid." 

Nee, Mevr. Wekker is deskundig en beslist niet pseudowetenschappelijk.

echt_links | 28-10-18 | 13:54 | 2

Hahaha, daar heb je wel een punt. Maar sommige fopwetenschappers zijn het hoogstwaarschijnlijk niet met je eens.

Rest In Privacy | 28-10-18 | 13:57

Ik vrees van niet idd ;)

echt_links | 28-10-18 | 14:06

De sekte is bang voor concurrerende sektes.

Watching the Wheels | 28-10-18 | 13:53 | 1

Heel subtiel.

EefjeWentelteefje | 28-10-18 | 14:01

Eigenlijk moet je die UvA-guppen geen aandacht geven en je bips afvegen met hun oproep. Overtuigen kun je ze niet want zij hebben de wijsheid in pacht en zijn de ware verdedigers van de waarheid. Weliswaar hun waarheid, maar dat zien ze niet. Het niveau ontbreekt eenvoudigweg om op een discussie met feiten te winnen dus probeer men om de opponent kallt te stellen met ongefundeerde beschuldigingen. Enig niveau is er niet in te ontdekken.
Vraag is waarom de UvA deze mensen aan het (betaalde) werk houdt en waarom de BV Nederland dit financiert, ik heb niet de indruk als deze faculteit morgen gesloten wordt dat we iets (gaan) relevants missen. Navelstaren kan heel rustgevend zijn maar ik zie niet in waarom dat als werk aangemerkt zou moeten worden.

bwanabanjo | 28-10-18 | 13:53 | 2

Hoe laat je aan de wereld zien, wat voor koekwauzen daar ronddartelen als je dit geen aandacht geeft?
Overigens is de aandacht voor Jordan en niet voor de sneuneuzen.

MarcS | 28-10-18 | 14:00

Inderdaad, ik hoop dat dit internationaal gezien wordt. De opstelling van UvA is universiteit onwaardig. Hoewel de UvA an sich al universiteit onwaardig is.

Ben Hetzat | 28-10-18 | 19:30

Veel vrouwen en buitenlandse namen op die lijst. Ik weet niet of daar een conclusie uit getrokken kan worden, het is maar een objectieve waarneming.

BozePaarseMan | 28-10-18 | 13:53 | 1

Links is ontspoord gevoels'denken'. Als het maar goed voelt! Het aslim taslam klinkt wijd en zijd en de linksmens kirt 'wat een mooie taal is het toch ook!' en 'die baarden zijn zo modieus!'. Als het kromzwaard zoeft zal men nog steeds de poorten openzetten, de mensenrechten weet je, een kind onder de evenaar is meestal maar een bedelaar en de wereld is van iedereen!

HoogToontje | 28-10-18 | 14:14

Hilarisch hoe al die uva pseudowetenschappers zo kwaad worden om deze man.

Kets22 | 28-10-18 | 13:51

Na het met feiten neersabelen van zovele nepacademici, feministen en SJW zou je denken dat men iets leert. Maar nee ......
De les, voorgaand genoemde groep, kom met feiten, leg hem geen woorden in de mond of ga roemloos ten onder.
Dit heerschap, praat nooit piep, weet altijd exact wat hij zei en wat hij bedoelde.
Dat wordt op blaren zitten kneusjes.

MarcS | 28-10-18 | 13:50

Waar Nederland groot in is, het onderhouden van nitwits

aderkalkballenbroek | 28-10-18 | 13:49

Wat een baas om zo'n reactie te schrijven. Hij laat ze nergens mee wegkomen. Prachtag.

irritantje050 | 28-10-18 | 13:49

Ik ben niet eens zo'n fan van deze prof, maar verdorie, hij heeft toch gewoon het recht om te spreken, zijn stellingen aan te laten vallen en te verdedigen? Dat is nou precies waar het academisch discours voor bedoeld is - pardon, bedoeld zou moeten zijn.

En even terzijde, het ostentatief tentoonspreiden van je titels, toeters en bellen bij kwesties waar die titels totaal niet relevant zijn, zoals deze 80 ondertekenaars menen te moeten doen, is een teken van geestelijke armoede en slechte manieren. Alsof je rare onwetenschappelijke mening 'belangrijker' is als je een doktor in de weetnietkunde bent. Bah!

EefjeWentelteefje | 28-10-18 | 13:48 | 6

@ MarcS | 28-10-18 | 13:53
Ik vind Trump een domme lul, en vind het een schande dat die moreel lege proleet aan de knoppen zit. Persoonlijkheid ten spijt, vind ik de hetzevorming tegen Trump laakbaar en is het onzin om wat overduidelijk heldere uitvoering van de conservatieve agenda is af te doen als de beslissingen van een kwaadaardige sinaasappel.

Een zinssnede 'geen fan' betekent in zo'n geval 'redelijke mensen die wellicht geen fan van de man zijn, zijn ook niet onder de indruk van de propagandistische onzin die door de tegenpartij de wereld ingeschoten wordt'. Het geeft aan dat je niet alleen het andere kamp, maar ook mensen in het midden die vatbaar zijn voor een goed argument, niet weet te overtuigen.

Als je het voortaan ziet, zie het als een graadmeter van argumentatieeffectiviteit.

Sjors W. | 28-10-18 | 14:15

@Sjors W. | 28-10-18 | 14:15
Ik zie het anders, omdat de meesten het gebruiken om te laten zien dat ze best deugen ook al vinden ze dat die lul gelijk heeft op punten. Meestal doet het de argumentatie geen goed.

Soms liegt Putin niet, als ik dat noem vinden de juichaapjes hier mij een Putinlover. En dus?
Moet ik dan iedere keer zeggen, geen fan, maar Putin trekt zijn broek ook pijp voor pijp aan?

MarcS | 28-10-18 | 14:24

@ MarcS | 28-10-18 | 14:24
Fair punt, en nee hoeft niet natuurlijk. Ik gebruik het soms wanneer ik in een draadje terecht kom waar de kampen al tegenover elkaar staan. Geloof dat laten zien waar je staat (ik vaak in het midden) dan toevoegt.

Sjors W. | 28-10-18 | 14:28
▼ 3 antwoorden verborgen

de fuk wie ?

newray | 28-10-18 | 13:47

Die Jordan moet gewoon zijn verhaal kunnen houden in 020. Desnoods wordt hij bewaakt. Leve Het Vrije Woord!

Rest In Privacy | 28-10-18 | 13:47

#teamJordan

Sgt. Pepper Spray | 28-10-18 | 13:46

Wetenschap:
Een rij feiten
Een rij cijfers
En, als het om serieuze wetenschap gaat, een wetenschapper die O B J E C T I E F toelicht en concludeert.
Het ontkennen van keiharde cijfers en feiten kan landverraad genoemd worden, als het zaken betreft die bestuurlijk/politiek gevoelig liggen.

pennestront | 28-10-18 | 13:45 | 5

@Erikjan79
Helaas voor jou weerleggen cijfers en feiten die uitspraak over veiligheid.
Een FEIT is tevens dat burgers weinig motivatie hebben aangiftes te doen.
Geloof daarom rustig wat je wilt, doe ik zeker ook.
Een feit is bijvoorbeeld (een bewijsbaar! feit) dat de autochtone belastingbetalende burger tov de hierwaartsdobberende enirm wordt gediscrimineerd/gedemoniseerd.
Zie hiervoor bijv. het uitsprakenregister van VenJ.
Dream on, dream on Erikjan79.......

pennestront | 28-10-18 | 14:10

@pennestront
Als niemand aangifte doet, hoe weet je dan dat de motivatie ontbreekt? Is er een site waar iemand dit meldt? Waar is het feit dan?

Erikjan79 | 28-10-18 | 17:17

Erikjan79 Daar gaat het niet om. Feit is dat je aan die cijfers kunt twijfelen omdat er indirect gemeten is, 'n.l. door het aantal aangiftes en veroordelingen te meten. De vermindering hiervan kan vele oorzaken hebben (ook die van verminderde criminaliteit).

Ben Hetzat | 28-10-18 | 19:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat. Een. Baas. Toch.

eekeek | 28-10-18 | 13:40

Wetenschap = waarnemen, hypothese opstellen, experiment doen, hypothese valideren of verwerpen.
Al het andere heeft niets met wetenschap te maken, hooguit met politiek.

kapotte_stofzuiger | 28-10-18 | 13:39

Wat een natte winden daar op de UVA. Geen discussie mee aan te gaan. Indeed cowards

Tenzing Norgay | 28-10-18 | 13:39

Great guy, @Jordan Peterson. Hij steekt die Grievance Studies fraudeurs zó in de pocket. Zondagmiddag plezier: https://areomagazine.com/2018/10/02/academic-grievance-studies-and-the-corruption-of-scholarship/

eastender | 28-10-18 | 13:38

Ik zou de wetenschappelijke onderbouwing tegen Peterson stellingen wel willen zien,van die 80 nepprofessors.

Ce ca! | 28-10-18 | 13:34 | 3

Tussen die 80 “profesoren” staan student- en onderwijsassistenten en twee leden van het Student Disability Platform. Het beste wat de UvA te bieden heeft.

Irnerius | 28-10-18 | 13:44

En de rest zwaait met titels, toeters en bellen. Ja je moet toch wat hè....

EefjeWentelteefje | 28-10-18 | 13:48

@ Irnerius | 28-10-18 | 13:44 |
Ooit eerder gesteld, Nederland is een kennisseneconomie, niet een kennis-economie

Ce ca! | 28-10-18 | 13:50

Ja, ik mag hem wel :) Interessante gedachtegangen heeft deze man. Rustige doordachte spreker.

Bat-Adam | 28-10-18 | 13:34

Ziet er meer uit als iemand op redbull

Botte Hork | 28-10-18 | 13:33

Als heel veel geleerde mensen iets zeggen... of laten we het desnoods het gros noemen... moeten dan maar zo eigenwijs blijven doen? Wat is de wetenschap dan nog waard?

overVecht | 28-10-18 | 13:33 | 8

De nepstudies voeren de boventoon Kuifkip, waardoor wel degelijk een uitholling van onze ooit zo sterke wetenschap een feit is.

MarcS | 28-10-18 | 14:05

In de media misschien, niet in de vakbladen. En dat laatste telt.

Rest In Privacy | 28-10-18 | 14:09

Niet eens zo lang geleden, een jaar of 20 à 30, was er een dokter in Australie die beweerde dat reflux en maagzweren werden veroorzaakt door een bacterie, die hij campilobacter pylori noemde. De uitzending die ik daarover zag liet een grote groep doktoren, een gros zeg maar, oudgediende en moderne professoren aan het woord, die stuk voor stuk de man naar het krankzinnigengesticht verwezen; bacteriën in zo´n zure omgeving, onmogelijk. Ongeveer twee jaar later waren ze allemaal stil, de bacterie die ondertussen helicobacter pylori heette, kon met succes betrekkelijk eenvoudig behandeld worden.

Wetenschappers moeten altijd eigenwijs zijn, daardoor zijn we waar we nu zijn.

bergsbeklimmer | 28-10-18 | 17:16
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken