Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tamara - RoetveegPieten zijn luie Pieten

Geen zwart gezicht betekent dat die Piet niet genoeg pakjes door de schoorsteen bij kinderen thuis heeft gebracht en dus te lui is om zijn werk te doen.

Tests bewijzen het...

Wanneer is het nou in vredesnaam eens afgelopen met dat gezeik over een belangrijke, geliefde en vaste Nederlandse traditie in de vorm van een onschuldig kinderfeest? Ik erger me al jaren zwart en zwart groen en geel aan al dat randstandgezever over een sprookjesfiguur die ieder jaar een ander sprookjesfiguur helpt om alle kindertjes blij te maken met cadeautjes die door hun ouders zijn gekocht met de boodschap dat als je lief bent, je wat leuks krijgt.

Zwarte Piet is ZWART, niet donkerbruin. Heeft niks te maken met slavernij en wel alles met door de schoorsteen = zwart worden van het roet. Slavernij zijn we het allemaal over eens: dat nooit meer. Maar dat heeft niets van doen met ons kinderfeest. Zeiken over de huidskleur van Zwarte Piet is spijkers zoeken op laag water. Mijn zoon heeft heel wijs twee jaar terug al geconcludeerd dat roetveegPieten luie Pieten zijn. Geen zwart gezicht betekent dat die Piet niet genoeg pakjes door de schoorsteen bij kinderen thuis heeft gebracht en dus te lui is om zijn werk te doen. Man, wat ben ik blij dat hij al twee jaar niet meer naar het NTR nepSintjournaal wil kijken. Maar alle jongere kinderen door het hele land worden gewoon langzaamaan wijsgemaakt dat het normaal is dat Zwarte Piet niet zwart is maar wit. 

Maar Zwarte Piet is geen slaaf, Zwarte Piet is de beste vriend en vertrouwenspersoon van Sinterklaas. En samen hebben ze een hele belangrijke taak: kinderen leren dat lief zijn loont.  Kijk nou dat hele gezeik deze week in Leeuwarden. Een hele buslading dappere Friezen heeft gekozen voor het welzijn en de veiligheid van hun en onze kinderen. Dat had verdorie niet eens nodig moeten zijn! En daarvoor staan ze dan voor de rechter. Te zot voor woorden. Het is toch volslagen belachelijk dat een stel onzekere ontheemdiërs hier in ons land de dienst uit gaat lopen maken over een alom geliefde traditie? Je gekwetst voelen is in dit jaargetijde gewoon een fulltime baan. En dan heb je van die lui die nog olie op het vuur komen gooien met de vraag waarom iedereen toch zo boos is. Nou, dat is simpel.  

Al decennialang probeert Heel Holland te Deugen. Wij passen ons aan aan de mensen die hierheen komen in plaats van andersom. Als ik bij mensen op bezoek ga waar het gebruikelijk is om je schoenen uit te doen bij de deur, dan doe ik mijn schoenen uit, want ik ben daar te gast. Bij mij hoeft dat niet, maar ik wil wel graag dat je bij mij thuis je handen wast als je naar de wc geweest bent. Jouw huis, jouw regels. Mijn huis, mijn regels. Maar hier in Nederland werkt het anders. Pasen wordt 'gelukkig voorjaar' en ons zalig kerstfeest wordt 'warme feestdagen'. Hoofddoeken in het straatbeeld, 'positieve' discriminatie is de nieuwe norm, aan de lopende band horen we hoe slecht we zijn als Nederlander en dat we aan 1 stuk door discrimineren, stelletje kutracisten dat we zijn; stuk voor stuk wordt het geaccepteerd of getolereerd door den nuchtere Hollander. Zolang we maar niemand kwetsen, dan kunnen we lekker slapen.  

Maar kom je aan Zwarte Piet? Dan ga je gewoon te ver. Je gaat een grens over die niemand meer pikt. We zijn allemaal opgegroeid met Zwarte Piet en zonder uitzondering hebben we daar allemaal fijne herinneringen aan. Eén van de weinige tradities die trouw in stand gehouden wordt. Wij weigeren ons te laten vertellen dat we van kleins af aan een racist zijn en slavernij in stand houden. Zwarte Piet hoort bij onze identiteit. Daarover jaar in, jaar uit door blijven zaniken roept alleen maar meer meer meer weerstand op bij de grootste groep Nederlanders. Mensen worden collectief geraakt in hun rechtvaardigheidsgevoel en soevereiniteit. We accepteren altijd heel veel, maar van Zwarte Piet blijf je af. In Friesland snappen ze dat tenminste.  

Stoker ⬇

Social

Reaguursels

Inloggen

Eerst moeten er van de mediaraad meer negerts op TV (de neger omdat het moet) en nu mag het weer helemaal niet. Ik volg het niet meer.

Kwatz | 15-10-18 | 16:52

En wat nou als de pieten straks weer (rassies) te wit zijn? Moeten er dan weer zwarte tussen?

Schauspieler | 15-10-18 | 14:01

Zullen we de NTR vragen om de landelijke intocht en het sinterklaasjournaal niet meer te organiseren? Op die manier is het feest weer terug waar het ooit begon; in de huiselijke kring en de eigen directe omgeving. Zo kan elke lokale club zijn eigen ding doen, iedereen happy. Mocht je iets anders willen zien dan dat eigen ding, dan ga je op zoek naar een plek waar het eea wel naar je zin is geregeld. (in zijn algemeenheid wel een goed idee overigens....)

KapiteinHaddock | 15-10-18 | 12:34 | 1

Natuurlijk gaat de NTR daar niet op in. Het is veel effectiever om gewoon niet meer te kijken. Als we dat nu eens met z'n allen niet meer doen!

MAD1950 | 15-10-18 | 13:32

Zucht. Is het al bijna 6 december?
Verder, lees stukje van Ebru even.

Mather | 15-10-18 | 11:21

"Zwarte Piet is ZWART, niet donkerbruin. Heeft niks te maken met slavernij en wel alles met door de schoorsteen = zwart worden van het roet"

Zwarte Piet in zijn Moorse klederdracht is gewoon zwart, omdat het personage een traditionele Moorse dienaar uit Spanje is. Dit zeg ik zonder een waardeoordeel te geven.
Het gelul dat hij zwart zou zijn vanwege de schoorsteen is de reden dat men überhaupt met roetveegpieten op de proppen komt. 'Zwart als roet' is niet gelijk aan 'zwart van roet' o.i.d.
Erkennen dat het bij dit personage wel om een zwarte dienaar gaat, betekent niet dat je een racist bent. Ontkennen dat dat zo is, maakt je gewoon dom.

Redactie: wanneer zijn we klaar met die simpele onderbuikstukjes van Tamara?

Bulloch | 15-10-18 | 09:54

Tsja.... Coudenhove-Kalergi maakt meer kapot dan je lief is. Was vrijdag op een verjaardag, de gemiddelde gedachtegang van de witte hollander... we verdienen dit zo hard. Veel plezier er mee jongelui!

demagoog.en.atheist | 15-10-18 | 09:35

Vorig jaar hebben ze een test gedaan in een kinderdagverblijf met 20 peuters van rond de vier jaar... 10 jongens en 10 meisjes.

In de klas kwamen 8 pieten binnen.
Vier ouderwetse zwarte pieten die ging rechts zitten met pepernoten en kleine kadootjes.
Links gingen 4 roetveeg pieten zitten met dezelfde pepernoten en dezelfde kadootjes.

Wat bleek?
Van de 20 kinderen gingen er 7 naar de zwarte pieten en 13 naar de roetveeg pieten - dit komt omdat de roetveeg pieten er minder angstaanjagend uit zien.
Kan me herinneren dat ik als kind ook schrik had van zwarte piet.

Dus als je het aan de kinderen vraagt... zij kiezen voor de roetveeg piet.

Voor de zwarte piet is het zelf ook gemakkelijker... een paar roetvegen en klaar is piet.

sociaal_econoom | 15-10-18 | 09:11 | 5

Van de 20 kinderen waren 10 autochtoon en 10 allochtoon.
Hoeveel hiervan naar de zwarte piet gingen ? de uitslag hebben ze geheim gehouden. Ze waren bang dat er anders Kamervragen over gesteld zouden worden.

sociaal_econoom | 15-10-18 | 09:22

Het gaat niet om roetvegen, kleur, lippen, oorbellen, het gaat om dat idiote gedram.

Graftak2.0 | 15-10-18 | 10:34

Bij deze het bewijs van het nut van de originele Zwarte Piet als De Boeman. Bedoeld om kinderen bang te maken en ze te straffen als ze stout zijn geweest. Maar het verhaal is door de jaren heen "kindvriendelijker" gemaakt (ivm onze tere zieltjes) en aangepast waardoor Piet ineens een andere rol kreeg, namelijk als kindervriend... In die aanpassing werd het ineens een negroïde persoon..

A-Safari | 15-10-18 | 12:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Gisteren de marathon van Eindhoven, alleen maar negers vooran! Racistisch? Natuurlijk niet, ze kunnen gewoon erg hard lopen en zijn daar genetisch goed voor geëquipeerd, althans een aantal Afrikaanse subgroepen.
We moeten verschillen net koesteren. Maar daar houden socialisten niet van want die zijn jaloers van aard en die vinden dat iedereen gelijk en hetzelfde moet zijn. Een grijze grauwe brei middelmatige socialisten, dat willen ze het liefst. Een erg onaantrekkelijk vooruitzicht. Verder is Zwarte Piet een positief rolmodel of hij nou neger is of zwart van het roet, het doet er niet toe. Daarom moet je Zwarte Piet ook niet willen veranderen, want hij is prima hoe hij is. De paar bruine en linkse zeikerds en jankers moeten maar aan zichzelf gaan werken, aan hun bekrompen en kleinzielige geesten. En kinderfeesten ga je als volwassenen niet verzieken met je protestjes.

kempenaer | 15-10-18 | 09:01 | 1

Met andere woorden. Een blanke of een aziaat heeft ook niet dezelfde kansen bij de marathon.
Gaan we daar ook beleid voor maken? Positieve discriminatie van blanken bij de marathon? Negers een rugzak van 10 kilo mee laten torsen? Blanken een half uur voorsprong geven?
Nee hè, dan is het dus andersom net zo absurd.
Accepteer verschillen, dat is veel beter.

kempenaer | 15-10-18 | 09:11

ik weet wel waarom zwarte piet blank moet zijn. Een zwarte die iets weggeeft, dat ziet er inderdaad vreemd uit. leuke spagaat voor de racismedenkers.
Ik voorspel de roep om een zwarte sint als het pietengezever is verstomd.

zeiksmurf | 15-10-18 | 08:17 | 5

@menage

Bouterse is alleen een beetje teveel Sinterklaas geweest in Suriname, nu is het daar een economische klerezooi.

Je kunt alles overdrijven natuurlijk.

En Nederlanders zijn gul genoeg hoor, onze barmhartigheid gaat helaas te vaak naar de verkeerde personen die geen cent dankbaarheid tonen (de hand bijten die je voedt).

Kompromat | 15-10-18 | 08:40

menage; grappig dat je deze vergelijking maakt.. ook dat is nl cultuurgebonden.
Nederlanders zijn een spaarzaam volk, hebben in de eeuwen hun eigen broek op kunnen houden en nog steeds.. delen van eten kent de Nederlandse cultuur ook.. de vorm en de hoeveelheid is misschien anders maar ook cultuurgebonden! Mag dat zonder veroordeling.... vanuit andere culturen? En ironisch genoeg in de zwarte pieten strijd, die pepernoten die Piet strooit (betaald door de Sint) staan symbool voor het delen van eten!

fikkieblijf! | 15-10-18 | 08:47

zeiksmurf.. wat een verkeerd oordeel over Nederlanders die inmiddels een groot aandeel heeft en GEEFT aan ontwikkelingsgelden en migrantenopvang in en door onze samenleving. Me dunkt dat Nederlanders vrijgevig zijn in de vorm van levensonderhoud aan grote groepen andere culturen. Of dacht je dat de bijstand gelden en ontwikkelingsgelden uit de portemonnee van de Oranjes kwam? De werkende Nederlander heeft zelf enorm in moeten leveren om te kunnen voldoen aan vrijgevigheid om de halve wereld te voeden.

fikkieblijf! | 15-10-18 | 08:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnenkort kruipt Piet via de warmtepomp uit de aarde nadat hij via de warmtepomp in het bisschoppelijk paleis in Spanje vertrokken is. Door alle steenkoollagen die hij onderweg tegenkomt komt hij zo zwart als steenkool uit de kachel.

Simon_GS | 15-10-18 | 08:13

wat lees ik nu? Sinterklaas een sprookjesfiguur..? kadootjes gekocht door ouders...? Dat meen je toch niet hè..? Zometeen gaan jullie me ook nog vertellen dat ie niet uit Spanje komt...

zeiksmurf | 15-10-18 | 08:11 | 2

Sprookjes moet je niet onderschatten. Ze zouden weer wat vaker voorgelezen moeten worden in plaats van die politiek correcte verhaaltjes voor kinderen.

Simon_GS | 15-10-18 | 08:27

En daar maken we ons dus nu al zon 10 jaar 6 maanden druk om. Als een stel volwassen debielen vast willen houden aan iets wat een 4 jarige al weer vergeten is als ie is wezen poepen.

menage | 15-10-18 | 08:29

Op 15 januari 2015 plaatste het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE), tegenwoordig bekend als Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) het sinterklaasfeest, inclusief Zwarte Piet, op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland.

bron wikipedia

fikkieblijf! | 15-10-18 | 08:01

Wordt de snelweg geblokkeerd door getinte medelanders, i.v.m. een trouwpartij, dan is het niet zo erg. Maar wordt de snelweg geblokkeerd door bewoners uit 1 van de wingewesten, Groningen of Friesland, dan moet er opgetreden worden en een voorbeeld gesteld worden. De inheemse bevolking moet wel onder de duim gehouden worden. Straks willen ze hun eigen gasbaten ook nog hebben.

Nerderlander | 15-10-18 | 07:35

Een compleet volksfeest om zeep helpen omdat er ergens in 020 een kind met immigratieachtergrond mogelijk ooit eens werd geplaagd (volgens de verongelijkte ouder, verdere gegevens ontbreken).
Het corrigeren van het gedrag van de plagende kindertjes is nog bij niemand opgekomen kennelijk. Merkwaardig toch. Je vraagt je bijna af wat de achtergrond van die plaaggeesten is, de correctie reeds voorbij misschien?

kindapaas | 15-10-18 | 07:21 | 2

nou correctie is wel een groot ding, maar wat wel is, in een vol land en volle wereld is discriminatie om geloof,ras,sexe,kleur,geaardheid en beperking aanwezig. Dit moet uiteraard in de aandacht blijven maar of het nu werkt om de 'reden' die daarvoor wordt aangevoerd uit te bannen is onmogelijk. We zullen er mee moeten leren leven, daarin met elkaar over in gesprek blijven. Kopz kan denken dat door Zwarte Pieten te verwijderen en daarop aan te sturen de discriminatie van zwarte mensen weg is maar helaas, dat is het zelfde als allochtonen te gaan benoemen als migrantenachtergrond burgers daarmee neem je niet het beeld weg dat door enkelen gekoppeld wordt aan.. je maakt het onnodig ingewikkeld, het lost het onderliggende probleem niet op..

tolerantie!! Bedenk leden van Kopz we zijn allemaal burger van dit land. Dat hebben we nl gemeen.

fikkieblijf! | 15-10-18 | 07:47

Is geen enkel bewijs voor dat kinderen werkelijk andere kinderen pesten met Zwarte Piet (los van het feit dat ik het eerder als compliment zou zien, want Zwarte Piet is lief en grappig en slim en knap enzo). Ik vroeg die kleine van mij toen hij een jaar of 4 was, ik wijzend naar een donkergekleurde kennis in de verte: “Is dat een Zwarte Piet?” Zoonlief: “Nee mama, doe niet zo dom! Je weet best dat Zwarte Piet altijd hele bijzondere kleren enzo heeft. Dat is gewoon een donkere mevrouw.” Kinderen zien het verschil dondersgoed. Àls er al kinderen zijn die alle donkere mensen Zwarte Piet noemen, dan kun je beter de ouders op cursus sturen, want dan komt het daar vandaan.

Het lijkt (!) wel of dat je zielig en gekwetst willen voelen een genetisch defect is bij sommige groepen mensen. Ons rotbuurjoch (halfbloedje) blèrde toen we hier kwamen wonen ook dat mijn zoon hem Zwarte Piet had genoemd. Ik gelijk in alle staten en mijn zoon stevig toespreken. Die ontkende in alle toonaarden. Ik naar de buurvrouw toe en 1000x excuus maken. Komt het rotjoch aanlopen, ik heel voorzichtig vragen hoe dat dan was gegaan, gaf het ettertje uiteindelijk (nadat hij zich volledig klemlulde) schoorvoetend toe dat niemand hem Zwarte Piet had genoemd, maar dat hij het niet leuk vond dat ie niet mee kon spelen (mijn zoontje had al een vriendje te spelen). Zijn moeder en mijn andere buurvrouw waren daarbij, maar tot op de dag van vandaag (we zijn 2,5 jaar verder) maken die klerelijers van hiernaast mijn zoon -die nog nòòit iemand op uiterlijk beoordeeld heeft- uit voor “smerige racist”. En mij ook uiteraard, want ik als “kk PVV’er” leer hem racistisch te denken, te praten en te handelen. Volgens hun dan, want elke mogelijke vorm van bewijs ontbreekt.

Nee, ik trap daar niet zo snel (meer) in. Kinderen zijn zoveel slimmer dan dat hen door die KOZP-lijers enzo wordt toegedicht.

Robin Hood | 15-10-18 | 07:59

Je kan ook de naam veranderen in " Electro Piet " ........ van snoep onder de zonnecellen leggen wordt je niet zwart.

ewout56593235 | 15-10-18 | 05:49

Mag ik nog even onbezoldigde reclame maken voor Arnold Jan Scheer met zijn boek en de film "Wild Geraas" tegenhanger van het Sunny Bergmaniaanse gedoe.

Er is of komt Wild Geraas II
www.wildgeraasdefilm.nl/
Crowdfunding is geslaagd: 103%!
Doet er uw voordeel mee. Evocatus

Evocatus | 15-10-18 | 00:22 | 1

Goed!!

letopuwzaak | 15-10-18 | 09:42

Spoort die van het AD wel in die Twitter? Gewoon alles erdoor drammen en de bevolking moet om. Dictator.

Mart6037 | 14-10-18 | 23:38 | 1

Maar ja het is ook vvmu. Andere krant dan maar.

Mart6037 | 14-10-18 | 23:40

Nu we het er toch over hebben. Mag de ban van Libertassimplex eraf please? Alsof negerts niet een keer dronken mogen zijn.

knutsel_ | 14-10-18 | 23:36

In de liedjes past het trouwens perfect. Zwarte Piet kan probleemloos vervangen worden door roetveegpiet. Het klinkt ietwat belachelijk maar er is kennelijk over nagedacht.

BozePaarseMan | 14-10-18 | 23:32

Ik heb mijn kinderen ingepeperd dat roetveegpieten foppieten zijn waar ze nooit pepernoten van mogen aannemen want dan worden ze links. En ze mogen er ook niet naar kijken en ze moeten er gauw van weglopen want anders komen ze in de zak met allemaal linkse stront en geen cadeautjes.

Ikbeneenzelfbouwer | 14-10-18 | 23:31

Ja maar je weet tog hoe ze denken. Een zwarte als een duivel afbeelden is nog een graadje erger. Dat het niet zo is doet niet ter zake.

knutsel_ | 14-10-18 | 23:25

Doet niet ter zake. En dus houdt achterlijkheid gewoon voet bij stuk. Omdat er constant geclaimd moet worden. Zeikerds.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 23:30

Daarnaast ontstond deze demonfiguur in de 16de-17de eeuw, als tegenpool van Sint Nicolaas. Zover ik weet is dat niet in de tentoonstelling opgenomen van het Rijksmuseum, die zou gaan over de oorsprong van Zwarte Piet. Bovendien, de dualiteit tussen Sint en Piet zou toch een vorm van herkenning teweeg moeten brengen in de (van oorsprong) Afrikaanse mindset... Afrikaanse culturen stonden voorheen ook bol van dualiteit.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 23:36

Laten we Sint Piter die jaarlijks Grouw aandoet ook maar in de rest van Nederland verwelkomen. Samen met Swarte Pyt. Dat mag toch wel?

ArieR68 | 14-10-18 | 23:08

Waarom zouden we eigenlijk ook maar een fractie van onze cultuur, gebruiken, tradities of wat dan ook opgeven voor een paar vreemden. Ik snap het echt niet. "Ze" zijn hier vrijwillig. Misschien moesten ze vluchten, en dat is sneu, maar toch niet per se naar NL? Ik eis respect en dankbaarheid en zeker geen eisen tav onze manier van leven. Beetje bij beetje knabbelen ze stukjes van onze identiteit af. Geholpen door deugers. Zwarte piet is ook gewoon zo'n stukje. Dank aan de Friezen voor hun standvastige optreden.

Ride_On | 14-10-18 | 22:55 | 1

Amen!

benjeallanggek | 14-10-18 | 23:56

Sinterklaas op de Antillen. Een groot swingend feest. www.youtube.com/watch?v=jERXmmrY8HE En oh mijn god! Zwarte pieten zijn zwart en de sint is blank! Aaaaaargh! Onze Ghanese vriend en Mme Simons zullen wellicht in kattezwijm vallen bij het zien van zoveel "racisme".

Basil Fawlty | 14-10-18 | 22:39 | 1

ff terug naar die burgemeester trien van dat intochtgehucht. Hoor nog weinig van de rol van deze tante. Uit je zelf de NVU belt en vragen of ze nog van plan zijn te komen, vrouwtje deugt niet. Ze speelt hier een erg kwalijk spelletje.

Dikke Worst | 14-10-18 | 22:37 | 2
-weggejorist-
Analysis | 15-10-18 | 00:20

Weg met zwarte piet?Ja ze hebben gelijk het is een wit feestje voor witte mensen?Of is dat discriminerend en moet zwart ook meefeesten?Of... we weten het niet meer .Het wordt zo verwarrend.
Alles toch maar bij het oude laten en de zwart samen met de wit laten vieren .

hetwerktniet | 14-10-18 | 22:06 | 2

Of we er nu 'Zwarte Klaas' of 'Witte piet' of 'Gele piet' van maken, er is altijd wel een SJW die zich gekrenkt voelt en bij een linkse hobbyclub een welgevallig oor vindt.
En als het allemaal zo gericht op discriminatie, slavernij en onderdrukking was, waarom heeft hij dan de oer-Hollandse naam "Piet" en niet "Kwakoe","Thomas" of "Sunny"?

spoilerfreak | 15-10-18 | 02:57

spollerfredo; ik vond onderstaande een mooie verklaring waar zwarte piet op is gebaseerd en waar zijn naam vandaan komt.. ook voor Airfryer een mooi stukje voor in zijn workshop
nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

fikkieblijf! | 15-10-18 | 07:56

Het is nou eenmaal zo dat verschillende culturen verschillende opvattingen hebben over hetzelfde. Moeite hebben en ageren tegen zwarte Piet is een vorm van kleingeestig en bekrompen denken vanuit een bepaalde cultuur die blijkbaar niet verenigbaar is met de onze. Dat geldt voor alle import, zowel niet westerse immigranten als mensen uit voormalige koloniën. Er is nou eenmaal een groot verschil in van generatie op generatie overgeleverde opvattingen. Hetzelfde geldt voor Duitsers die bijvoorbeeld totaal geen humor hebben. Neemt niet weg dat dit Nederland is en moet blijven en we ons niet onder de voet moeten laten lopen door nieuwkomers.

kalescheet | 14-10-18 | 21:58

Roetveeg Friezen? Ken net

Mark van Leeuwen | 14-10-18 | 21:52

kom op mensen... die hele zwarte pieten discussie is een ontzettende afleidingsmanoeuvre. Kap er mee. We moeten het eens over de Sint zelf gaan hebben. Je kind bij zo'n pedo-paap op schoot zien zitten, dat is toch de ergste soort horror? Ik zeg: weg met die mijter!

BalthasarGerards | 14-10-18 | 21:50 | 1

en heel discriminerend naar vrouwen! vergeet dat niet.. onderdrukking van de vrouw in de Katholieke kerk/moskee/synagoog/ in het verleden en heden..

fikkieblijf! | 15-10-18 | 07:58

Die Klomp is wel 'on a mission' als je ziet hoe heftig hij reageert op Twitter.
.
Nou ja, leuke dagbesteding...
.
Alleen beetje jammer voor hem dat steeds minder mensen geïnteresseerd zijn in dat politiek correcte gewauwel door en voor 'The Bubble'.
.
www.svdj.nl/wp-content/uploads/2018/0...

alexbl | 14-10-18 | 21:49

Mooi stuk, de spijker op zn kop. Helaas 25 jaar te laat ageren tegen lui die structureel onze democratie ten gronde willen brengen. Zwarte Piet heeft niks met slavernij oid te maken. Net zo dat ik niks achter sneeuw witje zoek of moet ik in het kader van gelijkheid sneeuw zwartje zeggen. Die gasten willen alleen maar verdeeldheid zaaien. Ik ben getrouwd met een donkere vrouw of had ik eerst een studie moeten volgen of dat wel mag of kan.

Ron101 | 14-10-18 | 21:35 | 2

Zwarte Piet heeft wel degelijk met slavernij te maken.
Wat denk je dat hij doet met al die blanke kindertjes die hij in zijn zak meeneemt?

Rommelende Onderbuik | 14-10-18 | 21:41

Laten we gewoon de landelijke intocht stoppen. Stoppen met het sinterklaas journaal. Alleen nog locale intochten. Ntr is toch bezig met politiek bedrijven.

franck7020 | 14-10-18 | 21:24 | 6

knutsel_ | 14-10-18 | 21:43
Psies. Opa en oma lezen Oud-Hollandsche Verhalen over uit de oude doos, elk gezin zijn eigen tradities en niks geen Gleichschaltung via die kut-tv.
Laat ze hun klamme poten afhouden van ONS feestje.

Eric Newby | 14-10-18 | 22:33

Over??? m/z "voor", sorry Sint!

Eric Newby | 14-10-18 | 22:34

Dat Sinterklaasjournaal heeft sowieso de helft van de lol gekost. Waar halen ze het vandaan om zich ONS feest toe te eigenen???
Eric Newby | 14-10-18 | 21:31 |

U moet voor de lol (Het zal je lol maar weezuh) eens de recente tweets van Hans Laroes lezen, dan wordt u onmiddellijk de arrogantie en aanmatigendheid duidelijk. De tv-ers, de redacties daar zijn ONZE breinbaas (denken ze) en wij hebben maar bibberend te luisteren, wat de tv-godjes te berde te brengen hebben.

Het zou inderdaad prima zijn als de landelijke intocht niet meer in de klauwtjes van de NRT zit. Zou leuk zijn als we een kijkstaking zouden kunnen bewerkstelligen, dus bij die uitzending niet kijken en zodoende de kijkcijfergeile omroeptrots torpederen. Maar dat zal niet lukken vrees ik.

Mijn god, wat heb ik toch een fantastische herinneringen aan het Feest der Feesten. De zultkoppen die nu dat ten eigen egobate willen vernielen met totaal historische lulkoek. Mocht er hier een heetgebakerde zwartgeblakerde importeling meelezen, Hoi ook OM) natuurlijk heb ik niks met slavernij, zeker niet met de hedendaagse.
Aaarrgghh! Evocatus

Evocatus | 14-10-18 | 23:18
▼ 3 antwoorden verborgen

We gaan gewoon in Nederland Antiliaans Sintertklaas vieren.

kloopindeslootjijook | 14-10-18 | 21:19 | 1

Want daar doet níemand er moeilijk over!

Jan, Leiden | 14-10-18 | 23:19

Misschien moeten we de rollen omdraaien voor de ouders. De kinderen zijn al lang blij dat ze cadeaus krijgen. We maken de Sint zwart en de pieten wit. Dan zijn de ouders in 1 klap genezen.

Kaan78 | 14-10-18 | 21:18 | 2

Daarom hebben kinderen het in de zomer ook over Sinterklaas en de Pieten. Omdat het alleen om de kado’s gaat.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 21:22

Genezen? Zijn ze dan ziek?

DankeSchon | 14-10-18 | 23:25

Ik vertel mijn kinderen gewoon dat een roetveegpiet nog in transitie zit. Nog maar enkele operaties en hormonen slikken en dan is hij af!

Pierke Smulders | 14-10-18 | 21:15

Denken mensen nou echt dat als Zwarte Pieter verdwijnt het gezeur ook verdwijnt? Vanaf dat moment kunnen ze natuurlijk zeggen: "Zie je wel, jullie geven toe racistisch te zijn. Dus kom maar over de brug met die miljarden.

omwenteling | 14-10-18 | 21:13

Rant warning!

Dat hele sinterklaas feest en die discussie over zwarte Piet...

Het gáát niet om zwarte Piet!
Ja! Zwarte Piet is een slaaf! Tegenwoordig een loonslaaf maar nog steeds een slaaf!!

En dan worden er petities gestart om het wel of niet tegen te houden maar net zoals waarheid vinding in jeugdzorg dat is, is zwarte Piet een StroPop!

Allemaal slaan op het wel of niet aanwezig zijn van pigment discriminatie of derde generatie afkomst (nou, in de regio Rotterdam/Amsterdam toch zeker!) terwijl dat hele feest draait om een niet bestaande (mannelijke.. ik wou dat toch even stipuleren...) figuur die je kadootjes geeft énkel omdat je een kind bent.

Alsof de wereld jou ziet en zegt: "Die moeten we eens verwennen!"

Newsflash: Ténzij je geboren bent uit normale én rijke ouders, krijg jij niet per definitie kado's met het Sinterklaas feest. Hoe zit dat met die bijstands kinderen? Die zijn zogenaamd slecht omdat hun ouders géén kadootjes kunnen betalen? Want de Sint beloont énkel goede kinderen...

Wát doet dat met een kind als het géén schoentje gevuld ziet omdat de ouder(s) het niet kunnen betalen?!

Maar al die scholen etc maar liegen om dat sprookje in stand te houden en oh weh als je als ouder wéigert te liegen, dan krijg je heel nederland over je heen. Want? Dat is goed voor commercie.

Ja dat ook ja maar meer nog denk ik dat die volwassenen dat idee nog met zich meedragen dat als ze maar góed zijn, ze beloond worden.

Meh, life doesn't give a fuck about you or me, life just is and either you grow up and learn to deal with the punches, or you perish. Such is nature's way.

Maar vertel kinderen dan ajb niet een bs verhaal en ga dan naderhand niet janken over wat wel of niet geoorloofd is. Het is en blijft namelijk een BS verhaal!

end rant

LostSandWich | 14-10-18 | 21:09 | 5

Ah, loser sandwich. Vroegah niet lief geweest?

Sensemilla | 14-10-18 | 22:14

Ach gossie. U voelt zich verpakt tussen twee klamme lappen witbrood en de weg bent u ook nog kwijt. Mijn medeleven, enige empathische schouderklopjes gun ik u wel, Maar verder Sand er over want u bent toch al verloren.

BS betekent trouwens Buitengewoon Sterk

Verders: Spreek godverdegodver uw moers taal! Uw noodkreetje in het Engels plegen heeft geen toegevoegde waarde in het kader van de onderhavige discussie. Integendeel.
Kusjes. Evocatus

Evocatus | 14-10-18 | 23:26

@Robin Hood | 14-10-18 | 21:42 |
Hulde!
*Arm om schouder* Evocatus

Evocatus | 14-10-18 | 23:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Het feestje is al verziekt, nu is het alleen een kwestie van doordrammen tot er "schuld" bekend wordt en de herstelbetalingen kunnen beginnen. Zelf nog nooit een dag in het leven gewerkt maar wel zeuren over slavernij.

Bij de Afrikaanse stammen die hun stamgenoten en overwonnen stammen verkochten wordt nooit geklaagd, daar valt ook geen geld te halen.

omwenteling | 14-10-18 | 21:09 | 1

Ik vind het eigenlijk steeds leuker worden. Waarom weet ik niet.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 21:14

Maar schoorstenen (hout of fossiele brandstoffen verbranden) en roet (fijnstof). Pieten die de aarde verwarmen. Kan dat eigenlijk wel in het Groen Linkse vingerwapper universum?

batvoca2 | 14-10-18 | 21:08

Ik wacht wel tot op het moment dat een flink deel van autochtoon Nederland racisme in de vorm van wegzetten van donkere medelanders in een karikatuur zoals black face goed hebben gepraat. Dan komen de argumenten wel aan. Nu ettert het een beetje door. En dat is vies man. Daar wil je toch niet in roeren. Bah! Ruim die troep op of kom met een statement als "we vinden riduculiseren van donkere mensen best ok" en dan kunnen we gewoon beginnen met een schoon en net duel op basis van argumenten.

Kaan78 | 14-10-18 | 21:04 | 5

Kaan78, met dat soort karikaturen kom je nergens met je idee over een ‘duel’. Maar dat is ook niet je bedoeling lijkt me.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 22:52

Ik snap het niet. Wat hebben “black face” en het “riduculiseren van donkere mensen” in hemelsnaam te maken met die lieve Zwarte Piet?

DankeSchon | 14-10-18 | 23:15

@Kaan78.

En jawel daar gaan we weer. "Black face" Kennelijk is het u nog steeds niet duidelijk dat u aan culturele toeeigening doet. Blackface is n.m. een Amerikaanse kwestie. U roert in een vies verkeerd potje, met dit non-argument. De VS is Nederland niet. Heb er lang genoeg gewoond om dat prima te ondervonden te hebben en dan zat ik nog in upstate New York.
Succes! Evocatus

Evocatus | 14-10-18 | 23:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Op de Antillen zijn zwarte mensen die vrijwillig zich als zwarte piet uitdossen en een zwarte witmaken om als Sinterklaas te spelen.
Dat is dus een koloniaal eiland waar slaven werden verhandeld
Met de oorspronkelijke van slaven afstammende bevolking
Die dat uit zichzelf doet.
Waarom kan dat daar wel en hier niet.
Als het goed is kunnen het hier dus niet de Antillianen zijn die zeuren.
Maar wie zeurt er dan?

kloopindeslootjijook | 14-10-18 | 21:03 | 1

Ik begrijp wel dat ze er plezier in hebben.
Zwarte Piet symboliseert de kinderrovende moor. Hier witte kindjes van de kust plukken en verkopen op Noord-Afrikaanse slavenmarkten.
Het zou verboden moeten worden daar de spot mee te drijven.
Alleen blanke mensen mogen voor Zwarte Piet spelen.
Anders ben ik diep gekwetst.
Kick out zwarte Zwarte Piet.

Rommelende Onderbuik | 14-10-18 | 21:35

Tegenvoorstel: Chris Klomp kruipt terug in zijn hol en bemoeit zich niet meer met zaken waar hij niets mee te maken heeft. Ik weet niet wie Chris Klomp is en ik wil dat graag zo houden.

Muxje | 14-10-18 | 20:59

Het is leuk geweest.
Maar nu is het TOT HIER EN NIET VERDER.

poiuytrewq | 14-10-18 | 20:58 | 1

schreeuw eens niet zo,... mongool

miko | 14-10-18 | 22:55

Sinterklaas is geen kinderfeest maar het feest van de #tweedeling.
#Arm versus #Rijk
#Zwart versus #wit
#Goed versus #slecht
#Zoet versus #Roe

Ik zeg afschaffen deze #traditie van #tweedeling. #Halloween kom er maar in.

LostSandWich | 14-10-18 | 20:53 | 3

Ik ben tot op het bot beledigd door Haloween. Het is gewoon zeer racistisch en riekt naar slavernij.

poiuytrewq | 14-10-18 | 20:59

Oh, dus jij discrimineert even alle gelovigen en mensen die niet in spoken geloven?

Ik haat mensen die discrimineren.

Sensemilla | 14-10-18 | 22:17

Inderdaad tussen die kleffe witte plakjes ben u geheel "lost" U doet net als Kaan78 eigenlijk aan culturele toeeigening. Halloween is een Amerikaans feest en heeft geen nederlandse tradities als zodanig. Wordt wel uit commerciële overwegingen door de middenstand naar voren gebracht, maar is niet NLs.
Dus laat dat Jinekiaanse geleuter. Evocatus

Evocatus | 14-10-18 | 23:37

Ja Tamara, jammer dat je er moe van word maar ik denk dat de anti pieters gewoon aan het langste eind gaan trekken. Die eeuwenoude traditie is namelijk niet zo verankert, iets meer dan 150 jaar. Zeg maar ingevoerd toen we de slavernij zo een beetje afschafte.
Ik heb helemaal niks met de sjefries en de koewiensies en hun manier van demonstreren, maar zwarte piet mag best anders, het blijft een naïeve voorstelling van een neger. Sjimmie ziet er ook anders uit en daar is niemand over gevallen, dus waarom zou zwarte piet dat niet kunnen<<
www.google.com/search?q=sjors+en+sjim...
Vroeger leek Sjimmie op Zwarte piet, misschien moet het eens andrsom. Dus fuck zwarte Piet.

miko | 14-10-18 | 20:51 | 11

Koning BongoBongo | 14-10-18 | 21:05
Mij een trol noemen en politiek correct,...... met je infantiele nick.
Maar goed. die zwarte piet activisten zullen me werkelijk aan mijn blanke reedt roesten. Ik zie ook geen reden om tegen zwarte peit te demonstreren, het is gewoon een fenomeen dat langzaam aan zeker uit zal gaan sterven om dat het een infantiele racistische voorstelling is van een neger, niks meer niks minder. Wil piet op een of andere manier willen blijven bestaan dan zal hij of de Sjimmie manier op moeten gaan, of helemaal anders mwoeten als inderdaad, een roetveeg,regenboog of wat nog meer.
Persoonlijke heb ik geen moeite met een sinterklaas doe donker personeel heeft, mits het de juiste uniformen en arbeidsvoorwaarden hebben. Hij kan niet een soort Prins de Lignac blijven.
letopuwzaak | 14-10-18 | 22:19
Ik las eigenlijk bespeeld,.. ;-)

miko | 14-10-18 | 22:54

Miko, sinds wanneer vind je dit allemaal? Dat geeft een beetje aan of er toch niet iets zit in de PC beschuldiging.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 23:04

@Miko,

Als een traditie evolutionair verandert en dat doen tradities soms, dan is er niets aan de hand.

Nu echter is er een extreem klein groepje schreeuwlelijkerds en egouitbaters die op het schild gehesen worden door een extreem klein groepje mediabezitters en ander Gutmenschen.

Die paar grootbekken en betweters wil nu revolutionair een verandering afdwingen met oneigenlijke argumenten. Daar passen een aantal mensen voor zeker in het kader van een kinderfeest.
Eenvoudig toch? Evocatus

Evocatus | 14-10-18 | 23:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Relax, beste mensen. Chris Klomp zit gewoon lekker te trollen en zelfs Tamara heeft dat niet door. Wat een afgang! Chris lacht zich nu een breuk. Lol...

Amsterdamsko | 14-10-18 | 20:50 | 10

@ Basil LOL. Klomp is gewoon een trol. Zo’n hoernalist kun je toch gewoon niet meer serieus nemen na al dat geklier en gestook op Twitter.

Robin Hood | 14-10-18 | 22:13

@Robin Hood
Tamara. "hoernalist" Mwoah. Enkele welgemeende beleefde tips. Onderschat nooit je "tegenstanders", lees altijd serieus wat ze schrijven, de toon van het debat waar men zich vaak op beroept, is niet interessant. Breek ze af met argumenten, kunde en humor, blijf beleeft en speel nooit op de man of vrouw en ga spaarzaam om met bijnamen en of verbasteringen en als je een keer mis zit? Gewoon toegeven.

Basil Fawlty | 14-10-18 | 22:29

@ Basil. Hij is freelancer. Dus werkt voor iedereen die betaalt. Aldus mijn ietwat geringschattende verbastering verklaard. Ik lees. En ik vind het redelijk bizar dat iemand die zegt te schrijven voor het Achterbaks Deugblad, zo de boel op scherp wil blijven zetten en zo loopt te zuigen. Zit zo her en der wel humor tussen, maar als hij serieuze reacties krijgt negeert hij die. Hij wil alleen maar klieren. Een serieuze journalist onwaardig. Niet alles is GeenStijl. Hier weet je wat je kunt verwachten. Je ziet hoe serieus mensen op die gast ingaan. Als Pritt of Bart dezelfde tekst als Klomp had getwitterd, dan was niemand erin getuind.

Robin Hood | 15-10-18 | 08:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Het is te triest voor woorden dan "volwassen" mensen zich druk maken over zwartepiet Jezus christus hebben jullie niets te doen of zo? Trap die KOZP het land uit als het hem hier niet bevalt. En ondertussen schroeft Rutte de belastingen omhoog, want niemand let meer op.

poisonivy | 14-10-18 | 20:47 | 1

Weer zo'n sukkel die denkt dat het om Zwarte Piet draait. SMH.

poiuytrewq | 14-10-18 | 20:55

"Maar kom je aan Zwarte Piet? Dan ga je gewoon te ver. Je gaat een grens over die niemand meer pikt. We zijn allemaal opgegroeid met Zwarte Piet en zonder uitzondering hebben we daar allemaal fijne herinneringen aan."

Nou, spijt me dat ik het zeggen moet, maar het is een hoop overdreven onzin van Tamara. Ja, ik ben 64 en heb inderdaad fijne herinneringen aan Sinterklaas en Zwarte Piet, daterend van de tijd dat ik nog een gelovige was, dus ca 3, 4, 5 jaar oud. Maar op zich is er geen enkele reden dat een peuter/kleuter van 2018 later geen fijne herinneringen zou kunnen hebben aan Sinterklaas met roetveegpieten, of regenboogpieten, of stroopwafelpieten, of whatever.

Leven en laten leven, zou ik zeggen. Indien er in de grote steden waar allochtonen zich concentreren afgestapt wordt van "zwarte" piet en overgegaan wordt op al die alternatieve pieten, zou ik daar weinig moeite mee hebben.

Maar ik vind wel dat eea een individuele keuze van gemeenten en organiserende comité's moeten zijn. Dus Tamara moet niet zeiken als Amsterdam zwarte piet afschaft, maar die SJWers moeten niet met autobussen naar Herejezusveen, Boerestronkeradeel, en Schubbekutteveen komen om de mensen daar aan de schandpaal te nagelen als "racist" als ze daar voor een "zwarte" piet opteren.

Waarom is dat toch allemaal zo moeilijk?

Dr_Johnson | 14-10-18 | 20:41 | 3

Omdat die import pieten geen tering te vertellen hebben. Als het ze niet bevalt rotten ze gewoon terug naar hun eigen pauper land. Zonder oetkieroeng uiteraard.

WayneGretzky*99* | 14-10-18 | 20:49

Je draait de dingen om, en dat is niet eerlijk.
Het was NOOIT moeilijk, het was ons doodnormale gezellige jaarlijkse kinderfeest.
Totdat een stel azijnzeikers met lage teentjes uit den vreemde meende zich tegen de traditie aan te motten bemoeien, met allerlei bij de haren erbij gesleepte intimiderende non-argumenten.
DAAROM is het zo moeilijk.
Ze zijn zelfs te stom om te weten dat slavenjacht en -handel in de eerste plaats werd bedreven door de zwarte Afrikanen zelf - of ze vinden kennelijk dat het dan wel okee is.

De enige racisten in het verhaal zijn die trieste jankers zelf.

Eric Newby | 14-10-18 | 20:50

Dr_Johnson | 14-10-18 | 20:41
Aanvulling: we hebben te maken met mensen die blijkbaar geen werk hebben, dat ze zich hierover zo druk kunnen maken. Ga ik die Ghanese lulhannes vertellen dat de Ashanti in Ghana zich wel eens wat minder superieur mogen voelen jegens de andere volkeren in dat land? Brutaal is het ook nog, tegen alle regels van fatsoen, als gast in dit land.
En: hetzelfde nivootje als die sukkels die vonden dat 1 van de Teletubbies gay moest zijn, net als Ernie en Bert.
Het is goddomme een aanfluiting dat zulke fluimen überhaupt een podium krijgen. Ze horen thuis op de kleuterschool met hun mini-harses.

Eric Newby | 14-10-18 | 20:58

We houden misschien op met zeuren als de anti-zwarte pieten kunnen uitleggen hoe een knalzwart kind uit Senegal of Nigeria ook als roetveeg piet mee kan spelen. Want huiskleur zou er niet toe doen.
En of het ook goed is als we het Antiliaans of Surinaams Sintertklaas meevieren, met zwarte mensen die zwarte pieten zijn en een wit-geschmiekte Sint.
En wanneer we nou een keer naar de intentie en de context gaan kijken.

kloopindeslootjijook | 14-10-18 | 20:40 | 1

In Curacao lopen al jaren andere pieten mee en niemand die zeurt

miko | 14-10-18 | 20:53

Ben ik echt de enige die zich hier absoluut niet druk over kan maken? Je weet van te voren dat je bij grootschalige immigratie van beide culturen iets in moet leveren. Of je het nou leuk vind of niet. Sluit een compromis, een deel van de pieten zwart een deel van de pieten blank of roetveeg. Klaar met dat gebekvecht en snel weer discussiëren over belangrijke onderwerpen. Dan haken al die mensen die nu een mening hebben weer snel af. Dit is het niveau waar ze namelijk van houden, voor of tegen zijn en dat dan onderbouwen met drogredenen als 'traditie' en in het andere kamp 'gekwetst voelen'.

SchichtigeSpicht | 14-10-18 | 20:35 | 8

Ben het al niet eens met de grootschalige immigratie en me dan ook nog moeten aanpassen! U denkt wel makkelijk voor een ander.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 21:06

Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen massa immigratie omdat het op alle vlakken nadelig is.Het probleem is dat we niks te kiezen hebben, de VN en de Europese Unie schrijven al tientallen jaren plannen over diversiteit en een multiculterele toekomst en dan gaat het gebeuren ook.Dus ja dit kon iedereen verwachten. Als Nederland eindelijk wakker wordt en niet meer op partijen stemt die hier de afgelopen decennia voor gezorgd hebben is het al te laat. Dus mijn mening is dat we er dan maar zo efficiënt mogelijk mee om moeten gaan. Wellicht een luie gedachte maar ik ben ook erg moe van deze eindeloze discussie. Die mensen zijn er nou eenmaal en ze gaan niet weg, en dat gedram al helemaal niet zoals Robin Hood al opmerkte . Mij lijkt het verstandiger om naar de toekomst te kijken en al deze moeite die in zwarte Piet gestoken wordt, te gebruiken om de huidige massa immigratie een halt toe te roepen.

SchichtigeSpicht | 14-10-18 | 21:36

"Je weet van te voren dat je bij grootschalige immigratie van beide culturen iets in moet leveren."

"Dus ja dit kon iedereen verwachten."

Helaas wisten/weten de gemiddelde Nederlanders dat helemaal niet. Is er in de NLse pers uitvoerig aandacht geweest voor een begrip als "repacement migration" gebezigd door de VN organisatie Department of Economic and Social Affairs Population Division. (Dit begrip wordt trouwens al gemeld eind vijftiger jaren en bereikt een hoogtepunt in 1983 in de literatuur.)
books.google.com/ngrams/graph?content...
Hier nog een pagina uit het jaar 2000
www.un.org/press/en/2000/20000317.dev...
Hoeveel Nederlanders zouden dit gelezen hebben in 2000. Bar weinig vrees ik. Ik toen ook niet. Dus nee, dit kon iedereen niet verwachten.
Dit is inderdaad een soort stoomwals. Evocatus

Evocatus | 15-10-18 | 00:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar hoe zit het nu met bepaalde Afrikaanse stammen, bv de Shoxa, die zich wit schilderen?

Madamjanet | 14-10-18 | 20:35 | 3

Xhosa

Madamjanet | 14-10-18 | 20:36

Makkie,... dat zijn racisten.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:45

nee kunnen geen racisten zijn, want zijn ze hebben een donkere huidskleur. Werkt 1 kant op. Even bij de lest blijven. Alleen (sommige klein groepje) mensen met donkere huidskleur vinden dat witte mensen niet verkleed mogen gaan met andere kleur. Of dat nu als zwarte piet (los van de discussie of ie dat van het roet is of omdat ie uit een warm land komt) is, of als bekend persoon, je mag ook niet als indiaan, je mag niks doen met smincken. Das racisme volgens hun theorietje.

timmey | 14-10-18 | 20:49

Goed verhaal, lekker kort ook! Conclusie: linksmenschen horen in de bajes want landverraders (waren die stinkdekens zowieso al want wel blowen maar ik rook niet en Volkert vd G)...

Nederlanddraaitdoor | 14-10-18 | 20:29 | 1

Kort samengevat, ja. Correct,

HaatbaardKnipper | 14-10-18 | 20:56

Heb ik het argument ergens gemist of is die gewoon nog niet ter sprake gekomen? Als het 'de gekwetste" lukt, om 'Zwarte' Piet af te schaffen, zetten ze zichzelf als donkergekleurde medemens toch direct buitenspel? Ze mogen dan geen Piet meer spelen en wordt het letterlijk alleen een "wit" feest met wat roetvegen...

StijlloosRH | 14-10-18 | 20:20 | 1

ze willen graag buitenspel staan, want dan hebben ze weer een reden om gekwetst te zijn, spreekbeurten te houden, praten over white privilege, geld-eisen te stellen en dergelijke

timmey | 14-10-18 | 20:50

Hahah “kinderfeest”

Kokkie_Balneger | 14-10-18 | 20:17

Erg interessant artikel.

SchichtigeSpicht | 14-10-18 | 22:11

Doe mij nu eens uitleggen waarom zwarte piet perse zwart moet zijn zonder drogredenen als traditie te gebruiken. Want dan kunnen we moeder de vrouw ook weer terug aan het aanrecht schuiven omdat dat altijd traditie is geweest!

Stijlloze bezoeker | 14-10-18 | 20:15 | 9

Van mij hoeft Piet geen slavenkenmerken te hebben, maar moet wel zwart zijn om de reden die mqdv zegt én omdat hij van roet zwart is. En dat mag best he-le-maal zwart zijn, kinderen snappen toch niet het verschil van roetvegen of een hoofd vol roet. Ze geloven heus dat je helemaal zwart kan zijn van de roet.
Het kan dus best gewoon onherkenbaar/vol geschminkt zwart blijven in mijn optiek.

Het is jammer, want qua herkomst is het óf zwart door de roet óf het slavenknechtje óf de 'voor-Schenkmanse' piet, de van oudsher traditie die ook in de rest van Europa gebezigd wordt.
Er lopen allemaal verhalen en verklaringen door elkaar. Jammer dat we er zo niet uitkomen.
Maar nog jammerder dat we allemaal voor racist worden versleten.

Traditie alleen is voor mij ook geen argument.
Wel steiger ik van het feit dat groeperingen bezig zijn alles wat blank en autochtoon kalot te dreinen. Dat maakt wel dat ik wat ongevoeliger ben en wat meer onbereid om met ze mee te denken.
Verdorie nu al het derde jaar dat het mooiste feest van het jaar zo vernaggeld wordt.

letopuwzaak | 14-10-18 | 20:52

#kapot

letopuwzaak | 14-10-18 | 20:54

@Steiloze bezoeker

Als u al begint met traditie een drogreden te noemen, dan a. beargumenteert u dit niet en b. maakt u een discussie onmogelijk wegens vooringenomenheid.
U gaat naar af en krijgt geen 200 gulden. Evocatus

Evocatus | 15-10-18 | 00:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Waar ik mij nog meer aan erger dan de hele discussie is aan mensen die menen te weten waarom ik voor het behoud van Zwarte Piet ben. Zo ook Tamara.

Promedio | 14-10-18 | 20:11 | 2

We leven met je mee. (Pun intended.)

benjeallanggek | 14-10-18 | 20:35

kunnen meerdere redenen zijn toch? Ik zie van het pro-kam genoeg redenen om zo door te blijven gaan. Het anti-kamp is vooral aanstellerij, zielig doen, calimero gedrag, doen alsof ze met feiten strooien terwijl het meningen zijn.

timmey | 14-10-18 | 20:52

Indien deze man gelijk krijgt zou het ze sieren wanneer wordt vastgelegd dat we Piet ook niet meer hoeven te schminken.
Piet zijn wordt dan een gewone baan waarvoor volgens links nederland positieve discriminatie toepast moet worden bij selectie van kandidaten. Bottom line: Nothing changes

ArtikelKaas | 14-10-18 | 20:09

Zwarte Piet moet weg? Wie zijn die Zwarte Pieten ? Gewoon alle zwarte mensen het land uit ; zal Piet ook wel bij zitten .

Koning BongoBongo | 14-10-18 | 20:07

Ghe, en niet eens een spoortje van schaamte voor deze Gleichschaltung.

dugo | 14-10-18 | 20:07

U heeft het fout Tamara. Piet is niet zwart van roet, maar zwart als roet. Het is zijn huidskleur en dan nog is het geen racisme. De definitie van racisme slaat nl op uitsluiting, dat heeft niets met Zwarte Piet te maken.

BozePaarseMan | 14-10-18 | 20:06 | 3

Klopt.... zo zwart als roet... als kind leerden wij op de lagere school:
Moriaantje zo zwart als roet
ging eens wandelen zonder hoed
en de zon scheen op haar bolletje
daarom droeg zij een parasolletje

Dit versje is op de basisschool nu verboden.

sociaal_econoom | 14-10-18 | 20:30

Zo ken ik het ook. Leuk liedje zie er nog steeds geen enkel kwaad in.

BozePaarseMan | 14-10-18 | 20:51

Of het nu zwart van de roet of zwart als roet is .. het is niet bedoeld als pesten/uitsluiten van zwarte mensen: dan was het racisme. De redenen vanuit het antipiet kamp is: a)ze zoeken altijd naar racisme b)iemand die zwart is, is ooit door iemand uitgemaakt voor zwarte piet (goed dan ook maar kaas verbieden->kaaskop, varkens ->dikke mensen, vuurtorens ->rode mensen) c)ze zien altijd iets negatiefs in iets onschuldigs,zoals negerzoen d)slachtofferrol bevalt ze wel e)geld lostrekken, slavernijverleden etc (ook al hebben ze t zelf niet meegemaakt)

timmey | 14-10-18 | 20:56

Tamara, de getoonde tweet was genoeg geweest. De rest was te veel tekst en geen toevoeging aan het debat. Neem eens een voorbeeld aan het relaas van Feyman of de analyses van Bassie.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:02 | 1

Waarom? We hebben al een Feynman en een Bassie. Ieder zn ding.

Robin Hood | 14-10-18 | 20:05

Beste mensen,
In vele landen hebben ze een zwarte piet ofwat er op lijkt.
Zie bijvoorbeeld in Oostenrijk en Hongarije.
Daar hebben ze ook blackface maar dat heet dan Busójarás op zijn Hongaars.
Zie o.a. //hu.wikipedia.org/wiki/Busójárás
En is door de Unesco een beschermt figuur.
Het is allemaal zo overtrokken wat er in Nederland gebeurd.
Vier lekker Sinterklaas met zijn zwarte piet.
En geniet met je (klein)kinderen van de mooiste feest wat er bestaat.
Dit voor de kinderen en ook de Sint met zijn pieten.

nr123456789 | 14-10-18 | 20:00

Het lijkt mij dat al die zwarte pieten haters, vroeger andere stammen verkochten aan de arabieren.
Vervolgens worden de toenmalige vervoerders, terecht gewezen door diezelfde slavendrijvers en handelaren.
O, de ironie.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:00

Laten we de kinderen het beslissen.... roetveeg piet of zwarte piet?
Het merendeel van de kinderen vindt roetveeg piet leuker om te zien.
Kan me herinneren dat ik als kind bang was van zwartepiet - jullie ook denk ik?
Heb daar een kleine trauma van opgelopen... als ik 's avonds in het donker een donker iemand tegen kom dan ben ik nog steeds een beetje bang.

sociaal_econoom | 14-10-18 | 19:59 | 1

Grapje toch?

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:09

Maar stel nu dat Pieten alleen nog letterlijk wit worden geschminkt.

Zullen er dan ineens albino-negers gaan opstaan die zich zwaar beledigd gaan voelen?

Zullen we “KOWP” dan maar alvast juridisch vastleggen?

Kompromat | 14-10-18 | 19:54 | 3

Albino,s worden meestal opgegeten door de zwarte pieten.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:56

Ja, alle tot nu toe aangedragen oplossingen zijn niet afdoende en valt iets polariserends uit af te leiden voor zeikerds.
Er komt nu juist verschil op basis huidskleur en werkethiek/ 'harder (moeten?) werken'. Lijkt me niet de bedoeling.
Het is wel in elk geval belangrijk dat de huidskleur volledig onherkenbaar blijft mijns inziens.
Dat kan ook met de roet theorie.
Kinderen geloven heus wel dat je hele hoofd zwart wordt van in de schoorsteen klimmen.
Daar denken ze verder niet over na.
Je buurman of ome Jan herkennen lijkt me niet wenselijk.
@kompromat. Heb uw tegel aan mij en @Sjefke net gelezen waarvoor nog dank.

letopuwzaak | 14-10-18 | 22:30

@letopuwzaak
Graag gedaan, en u ook bedankt voor uw inbreng.
Nederland wordt alleen beter indien goede mensen zich blijven inzetten. Zowel in de virtuele wereld als daarbuiten.

Kompromat | 15-10-18 | 08:45

Al die antisepieten, om moe van te worden.

Vero Legata | 14-10-18 | 19:45

Tss. Luie Pieten zijn geen Pieten. Echte Zwarte Pieten zien idd zwart van t werken. En hunnie zijn nie te beroerd om nog efkes rechtstandig tegen een muurtje op te open. Saltootje op de nok van t dak. Ik heb ut toch zelluf ge zién jonguh.. Dah doen die luie pietjes allemaal nie.

Shareholder II | 14-10-18 | 19:41 | 1

luie pietjes doen liever met een blowtje in hun bek de hand op houden.

AntonJensen | 14-10-18 | 19:44
-weggejorist-
Freezzz | 14-10-18 | 19:38 | 1

Benieuwd hoe piet er uit gaat zien als hij door de warmtepomp komt.

AntonJensen | 14-10-18 | 19:36 | 2

Haha. Lol

ja,diedus! | 14-10-18 | 20:42

Ghehehe!

Basil Fawlty | 14-10-18 | 20:55

Er is amerikaans onderzoek over hoe normale mensen denken over politieke correctheid. Uitslag is duidelijk: alle onderzochte groepen hebben er in grote meerderheid een ontzettende hekel aan. Blijkt echt iets te zijn voor aandachtsgeile linkse randgroepjes. Echter de media blijven dit maar oppakken. Je verwacht het niet.

Hypno2050 | 14-10-18 | 19:36

Overigens die Chris Klomp is wel een triest type. Man man man. "Wij zijn er voor alle Nederlanders". Nee l*l je bent er om je krant te verkopen die je inkomen betaald en hebt nul moraal want je wil iedere 25e je centjes op je rekening zien en als de kleur van de dag is dat jij je mama moet verkopen dan doe je dat want ik heb het gevoel dat jij alles doet voor je concern om maar in dienst te blijven. Prima, maar ga nou niet moreel staan te b*llshitten.

Basil Fawlty | 14-10-18 | 19:36 | 3

Hear hear.

knutsel_ | 14-10-18 | 19:38

Precies!!

letopuwzaak | 14-10-18 | 20:58

Die is kennelijk naar voren geschoven om wat meer lezers aan te trekken. En excuus niet de hele tegel gelezen.

luctor.et.emergo | 14-10-18 | 21:19

Krijgt dit weer aandacht ?

ewout56593235 | 14-10-18 | 19:35

Een beetje eng die roetveegpieten. Net of ze lijden aan een soort vlekkenziekte.

Nikki-Itta | 14-10-18 | 19:35

zwarte piet is wel zwart door zijn huidskleur. zo zwart ALS roet...., was voor mij een eye opener.

skoennie | 14-10-18 | 19:33 | 1

ok, stel dat je gelijk hebt (het blijft een fictief figuur welke al meervoudig invulling heeft gehad, hoewel ieder eens is: het is knecht en kindervriend). Wat is er dan zo racistisch aan? Mogen donkere mensen geen sinterklaas vieren? Worden door het sinterklaasfees en zwarte piet wetten gemaakt waarbij donkere mensen anders behandeld worden?

timmey | 14-10-18 | 20:59

De Sint is een belachelijk karikatuur en een belediging voor mijn soort mensen. Van de blanke overtuiging.
Met zijn gekke hoed gouden stok zwerversbaard jurk rijdend op een wit paard. Samenwonend met alleen maar mannen op een boot met gekleurde vlaggetjes.
Ik pik het niet langer.

oplichter | 14-10-18 | 19:30

Nu ik me wat verder verdiep in die organisatie van Jerry en zijn kornuiten, begin ik ineens lichtelijk racistisch te worden. Wat een griezels zijn dat. Ik denk ook dat inmiddels heel Nederland racistischer aan het worden is. Dat is het resultaat wat de deugers hebben bereikt met hun gedram. Eigenlijk nooit eerder mezelf betrapt op lichtelijke racistische neigingen.

Vespukki | 14-10-18 | 19:30 | 1

U bent niet de enige. Het is heel herkenbaar.
Als je constant beticht wordt van racisme terwijl je niet racistisch meent te zijn, krijg je aversie tegen die groep.
Iedereen hier heeft er geloof ik wel last van. Zelfs mensen met zelf een kleurtje incluis mezelf.

letopuwzaak | 14-10-18 | 22:33

Verf hem gewoon wit. Met grote zwarte ogen en rode lippen.

deechteprins | 14-10-18 | 19:28 | 5

Wie heeft de langste adem (?) gaat de vraag het worden.
KOZP leden turven dit als overgave bereidwilligheid.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:19

Op zich niet eens zo'n slecht idee. Piet wit maken en dan tegen alle gekleurde mensen zeggen dat zij dit niet mogen doen omdat het dan racistisch is.
Dat zal ze leren!

knutsel_ | 14-10-18 | 20:22

Verf zijn linker gezichthelft wit en zijn rechterhelft zwart. Klaar.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 21:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Voorstel. Zullen we niet meer woorden of een zin schrijven en er dan een streep doorzetten. Is 1 of 2 keer leuk maar wordt nu wel heel erg afgezaagd zeker als je het verkeerd gebruikt net zoals mensen het Engelse "pun intended" of "pun not intended" verkeerd gebruiken. Gewoon niet doen als je het niet begrijpt. "Ik erger me al jaren zwart en zwart" is geen algemene uitspraak dus je hoeft er geen streep door te zetten. Beter was geweest als je het andersom had gedaan. Groen en geel, streep er doorheen, en dan zwart en zwart zeggen. Nog steeds flauwtjes maar wel correct.

Basil Fawlty | 14-10-18 | 19:27

Sinds die zwarte pietendiscussie is er geen hol meer aan bij ons op de plantage.

Johnny_Hoogerland | 14-10-18 | 19:24 | 1

Beginnen die Polen bij u in de kas ook al zo te zeuren?

keestelpro | 14-10-18 | 19:32

Kan iemand me nog 1 keer vertellen hoe het nou precies zit met die zwarte Piet en dat racisme?

Ggroengras | 14-10-18 | 19:22 | 1

Nee.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:38

Mijn god wat een niveau weer.

diederik12345 | 14-10-18 | 19:19

Nou zeg, hilarisch. Vooral dat neerbuigende toontje die lachband eronder.

Eric Newby | 14-10-18 | 19:32

Alle whitewashing aside.... Zwarte piet maakt (on)bedoelt een karikatuur van de gekleurde medemens. Het getuigt van fatsoen naar onze Nederlandse te luisteren en piet voortaan roetveeg te maken.

Om de stoottroepen te citeren “Kinderen zijn tenslotte kleurenblind”

Wees_eens_creatief | 14-10-18 | 19:14 | 4

Een drammende minderheid ziet Zwarte Piet (on)bedoeld als een karikatuur van de gekleurde medemens. Die komt naar mijn idee ook doordat een aantal gemeenten in Nederland een bruine Piet heeft ingevoerd om aan de drammers tegemoet te komen. Dat dit een averechts effect heeft omdat er onder de drammers een groot aantal negers zit kan het pro Zwarte Pieten kamp niet kwalijk genomen worden. Roetveegpieten zullen zeker in kleine gemeenschappen tot problemen van Piet herkenning leiden. Daarom... Wat zwart is moet zwart blijven.

cheops | 14-10-18 | 19:40

Kun je wel aan de gang blijven. Alle sprookjes, volksverhalen, mythen, legenden, religies bestaan uit karikaturen. En kinderen zijn helemaal niet kleurenblind, ze hebben er alleen geen pseudo-historische ideologische associaties met negatieve connotaties bij.

Stormageddon | 14-10-18 | 19:41

Wat een karikatuur is, is zeker subjectief. Met wat jij hier zegt, geef je feitelijk aan dat jij in Zwarte Piet een karikatuur van de gekleurde medemens ziet.

Dat is op zich een twijfelachtige gedachte. Die gedachte zit in jou, is subjectief.

Probeer eens even na te gaan bij jezelf: Als je die interne gedachte op anderen projecteert, dan wordt het in jou beleving racisme. Daarbij ga je volledig voorbij aan het gegeven dat dat voor een ander geheel niet het geval hoeft te zijn. Wie is dan bezig met racistisch denken?

Not_again | 14-10-18 | 19:46
▼ 1 antwoord verborgen

Scum Piet?

Basil Fawlty | 14-10-18 | 19:14

Nu Zwarte Piet verboden dreigt te worden kijk ik reikhalzend uit naar de eerste Zwarte Piet porno. Dat wordt een heel nieuw genre.

JvanDeventer | 14-10-18 | 19:13 | 3

Ik vrees dat je te laat bent. Natuurlijk is er porno van Zwarte Piet en de Sint met zijn staf. Ik zocht het net op.

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 19:21

@DKS Wel verdomme. Vertel me niet dat het er ook al is met dokters en verpleegsters.

JvanDeventer | 14-10-18 | 19:28

laten we beginnen om de kick out zwarte piet organisatie te gaan bestempelen als een terroristische organisatie. door hun actie brengen ze kinderen in het gevaar die ook bij hun in de buurt staan als sint Nicolaas de intocht houd.
Onze regering weet wel raad met terroristische organisaties, ze kunnen zich dan gaan verplaatsen in nieuwe japanse pickups met een logo erop.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:12

Effe off topic:
In Bayern blijft volgens de Hochrechnung, zeg maar soort berekening exit poll CSU (partner landelijk met CDU) de grootste partij, maar wel met flink verlies. De Grünen gaan er met het verlies er vandoor. Ook SPD verliest flink, AfD komt zomaar vanuit het niets met maar liefst 10% van de stemmen in de deelregering van notabene Bayern, maar wordt totaal doodgezwegen en niet van commentaar voorzien door de MSM van de grote zenders ARD en ZDF. De blik zegt al genoeg.

CSU en Grünen hebben samen een meerderheid.

Is dit ook het voorland later voor Nederland? Maar dan de VVD en GL ?

Jan, Leiden | 14-10-18 | 19:11 | 1

Het blijven wel Duitsers. Wij zijn anders.

JvanDeventer | 14-10-18 | 19:16

Kan hier a.u.b. een aparte rubriek voor komen, net zoals bijv. DASKAPITAL en AUTOBAHN)?

Baron Clappique | 14-10-18 | 19:09

Saillant detail over negerslaven: Het was een daad van genade dat een gevangengenomen Afrikaan slaaf werd. De andere optie was executie.
En dat was een dingetje tussen zwarte Afrikanen onderling.
Blanke kooplieden walgde van de beestachtige manier hoe Afrikanen met elkaar omgingen.

keestelpro | 14-10-18 | 19:08

Maak er gewoon Nederlands immaterieel erfgoed van.
Klaar.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:07 | 3

Is het al.

Ggroengras | 14-10-18 | 19:11

Lief trolleke, wil je niet meer in mijn plemseltje reageren aub.
Ik lees ze niet, het interesserend me niet.
Je mening is getrol, gelogen en pertinent niet waar. U bent een beetje zoals mocrogs, oudbollig en niet relevant.
(en nu volgt hieronder de reactie van deze trol. Meneer heeft nu eenmaal een klein pikkie,alwaar ik toch maar weer steeds op trap.
;)

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:38

Micropenis is het woord.

Ggroengras | 14-10-18 | 21:05

Ik begin ook een beetje een hekel aan zwart te krijgen.

Mr_Natural | 14-10-18 | 19:06 | 2

Ja, ik ook. Ik koop geen zwarte schoenen meer.

BrabantsVerzet | 14-10-18 | 19:09

zwartkijker....

Kanarie_Geil | 14-10-18 | 19:14

mocroGS | 14-10-18 | 18:15
Marokkanen zien overal racisme is (als het ze uitkomt), maar de hand in eigen boezem zullen ze niet steken. Hier een interessant stukje, iets met een splinter en een balk.
www.dipsaus.org/exclusives-posts/2018...

JI-HAAT | 14-10-18 | 19:03 | 9

@DKS Blackface heeft in slechts één land een betekenis. En als die lui daar een probleem mee hebben moeten ze maar wegblijven gedurende die paar weken dat we met dat feest bezig zijn. Het merendeel van dat volk dat "the old country" komt bezoeken is toch te stom om te beseffen dat hij/zij zich daadwerkelijk in een ander land bevindt.

Pierre Tombal | 14-10-18 | 19:26

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 19:06
Verder dan roepen dat het een non-verhaal is kom je niet. Wat wil niet zeggen dat het niet waar is wat er door deze Afro-Surinaamse vrouw wordt beweerd, ze spreekt uit eigen ervaring en ik heb geen reden aan haar verhaal te twijfelen, temeer omdat het haar eigen geloofsgenoten betreffen die haar zo bejegenen.

Ps. Wat begrijp jij er niet aan als ik tegen die Marokkaan zeg de hand eens in eigen boezem te steken?

JI-HAAT | 14-10-18 | 19:35

@ dks, wat hebben Amerikanen nou te maken met dit voorbeeld? Die wonen op een heel ander continent. En wat bedoel je in vredesnaam met voorlopen op ons? Die lui zijn helemaal getikt....

Schraapmaad | 14-10-18 | 21:19
▼ 6 antwoorden verborgen

De krant heeft een witte ondergrond nodig om de zwarte letters de kans te geven gelezen te worden.

ja,diedus! | 14-10-18 | 19:01

Geen enkele Afrikaan heet Piet (behalve een paar Zuid-Afrikanen, maar die hebben ook roots in Nederland (en waren eerder in Zuid-Afrika dan die brutale zulus die het nu voor het zeggen hebben(en het land naar de kloten helpen))).
Dus die Nederlandse Piet, wordt zwart door het roet.

watergeus | 14-10-18 | 19:01 | 2

Zegt DKS die het verschil tussen babyboomers en 50+ nog steeds niet kent.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:40

Dat getwitter van die Klomp kan niet echt zijn. Is het dat wel, dan is die man echt van het padje af.

BrabantsVerzet | 14-10-18 | 19:00 | 2

Precies wat ik ook dacht . dat is een fake profiel, zo dom kan je toch niet zijn?

MrDeRaaf | 14-10-18 | 20:00

Ik las het als het backup account van De Speld.

ScumbaggusMaximus | 14-10-18 | 22:06

De kranten hebben de witte vlag al gehesen.

ja,diedus! | 14-10-18 | 19:00

Geen zin om het helemaal te lezen, maar pikte er nog wel uit dat de roetveeg piet aan de kenmerken van een negert voldoet.

marrretje | 14-10-18 | 19:00

Ben ik de enige die denkt dat Chris Klomp de boel hier in de zeik zit te nemen?
Lees z'n reacties eens goed, hij zit iedereen met opzet op stang te jagen met de wildste en gevatte "deep state" replies.
Volgens mij verveelde hij zich want hij heeft op iedere tweet geantwoord.
En iedereen maar happen.

nietvaneergister | 14-10-18 | 18:59 | 3

Teveel met z'n jaknikkers zitten doorsnuiven in het bezemhok?

elfenstein | 14-10-18 | 19:03

Niet op allemaal, want van mij kreeg hij een hele degelijke reply die hij klaarblijkelijk straal negeert; ik heb nog niks gehoord.

Robin Hood | 14-10-18 | 19:17

Het leest eerder alsof zijn hele neus vol zit met Peruaans marcheerpoeder.

ScumbaggusMaximus | 14-10-18 | 22:07
-weggejorist-
elfenstein | 14-10-18 | 18:58

Deugmenschen, dat zijn enorme kutpieten.

Ronnie uit Helmond | 14-10-18 | 18:56

Zwarte Piet is geen racisme, zwarte Piet is geen Blackface, zwarte Piet is geen neger, zwarte Piet is ook niet zwart vanwege de schoorsteen. Zwarte Piet is zwart omdat hij/zij onherkenbaar moet blijven, zodat je niet ziet wie het is. Daarom ook heet Sinterklaas een volle baard. (En wie ooit bedacht heeft dat zwarte Piet bruin geschmikt moest worden en er daarom uitziet als een Surinamer of Antilliaan, is gek!)

tantesidonia | 14-10-18 | 18:53

Dit heeft niks met slavernij van doen, dit gaat over boze Afro types met een brak carrière perspectief. En dat is niet de schuld van de blanke, maar eerder het onvermogen van wat individuen. Daar gaat t over.

Chemokar | 14-10-18 | 18:53 | 2

Bovendien hangt de hele wereldgeschiedenis aan elkaar van oorlogen, onderdrukkingen, noem het maar op. Waarom vinden sommige zichzelf dan zieliger door iets wat de opa van hun opa overkomen is? En het racistische eraan is dat zij het zelf allemaal aan huidskleur binden. Wij zitten hier toch ook niet alles wat Duits is te haten.

Geen01 | 14-10-18 | 19:01

@chemokar. Dat is zeker aan de orde. Kritisch naar zichzelf kijken is er niet bij. Het zijn mensen met weinig vermogen. Dus gooien ze het maar op racisme, werkt dat niet? Pak dan de slavernij er maar bij.. ook al is dat generaties geleden en weten ze zelf niet eens of 1 van hun voorouders dat lot is ondergaan. De huidige generatie nederlanders herdenkt de 2e wereldoorlog, maar ziet dat wel los van de huidige generatie duitsers. Tuurlijk maken we grappen over duitsers, en nazi grappen (smaakvol of smakeloos) worden ook nog gemaakt, maar niemand zegt ook maar dat de huidige generatie (na 1945) duitsers verwantwoordelijk is voor de gebeurtenissen in nazi duitsland. We leren van het verleden, leven in het heden en kijken vooruit. Dat is progressie. De racisme roepers zijn zwakkelingen die zwak gehouden worden door SJWs.

timmey | 14-10-18 | 21:12

Is dit een copy/paste van een Facebook post ofzo? Wat een geblaat.

Enfin, die Chris Klomp is wel mooi.
Alle Trump aanhangers wrijven in hun handen: zie je wel, de media rapporteren geen objectief nieuws, ze proberen jou hun gedachte goed op te leggen.
Ook extreem-rechts is blij: die kunnen nu veilig zwarte piet als scheldwoord gaan gebruiken, de media zullen er immers nooit over berichten.

WammesWonder | 14-10-18 | 18:51 | 1

Heb net even chris' z'n arrogante geblaat doorgelezen maar manne wat heeft die gebruikt man? Zelfs na twee pakken sos zou ik het nog niet in m'n hoofd halen om mezelf zo op te werpen als opperdeugmans der journalistiek. Die knaap is ernstig van 't padje, tegen het gevaarlijke aan, kickt op de macht van het gedrukte woord. Eng. Brrrr.

elfenstein | 14-10-18 | 19:01

"Slavernij zijn we het allemaal over eens: dat nooit meer."

Onze kinderen moeten tot hun 18 VERPLICHT onbetaald werk verrichten op school en vaak krijgen ze VERPLICHT nog een hoop huiswerk mee naar huis en moeten ze in hun examenjaar ook nog eens onbetaald stage lopen.
Mijn kind zei eens tegen mij 'maar papa dat is eigenlijk toch ook slavernij?'
Ik ga die arme drommel niet demotiveren maar hij heeft gewoon gelijk.

keestelpro | 14-10-18 | 18:48 | 9

Oh ja daar heb een punt knutsel. Vroeger kregen leerlingen ook lijfstraffen net zoals negerslaven kregen. Dank je voor de bijval! Dat maakt het gejank van de beroeps antipieten nog ongeloofwaardiger.

keestelpro | 14-10-18 | 19:12

Typt wel makkelijker, leren schrijven

menage | 14-10-18 | 19:29

vroeger mocht zwarte piet zelfs dreigen met een roe van sinterklaas als kindertjes stout waren.. alsof slaven dat ooit mochten uitvoeren... Die mochten echt niet op die manier aan kinderen komen. Integendeel die kregen zelf klappen ipv ze uit te delen. Weer een reden: zwarte piet = niet slaaf.

timmey | 14-10-18 | 21:15
▼ 6 antwoorden verborgen

“Ik ben klaar met het gezeik over Zwarte Piet”

Tikt heel stuk vol met gezeik over Zwarte Piet.

menage | 14-10-18 | 18:46 | 2

Ghehe

Sliptong | 14-10-18 | 18:49

Ik ben er in ieder geval niet klaar mee. Ik kan er geen genoeg van krijgen.
Ik heb zwarte piet nooit als een uiting van discriminatie gezien maar nu ik het door toedoen van KOZP en consorten door een andere bril bekijk wordt het natuurlijk helemaal hilarisch. Ja, ik ben liefhebber van satire. Kan mij niet hard genoeg zijn.

keestelpro | 14-10-18 | 18:51

Het gaat hier wel om een select clubje zeikers. Veel Surinamers hebben geen problemen met het Sinterklaasfeest

Madamjanet | 14-10-18 | 18:45 | 5

Valt tegen.

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 19:03

Hottentotten zien ook geen probleem in Zwarte Piet. Maar over Dwergwerpen zijn ze minder positief.

Mark_D_NL | 14-10-18 | 19:31

@wammeswonder: klopt hoor. Kijk maar naar Sunny Bergman en Jerry afriye en Quincy Gario. Ze zien echt overal racisme, white privilege. Je zou haast denken dat het een rol is die ze zichzelf aanmeten. Je kan het zo gek niet verzinnen of ze komen er mee. Halve Gario had een poos geleden iets over een gefotografeerd kind op het strand. Zag hij ook al racisme in. ejbron.wordpress.com/2016/01/19/quinc... 1 van de bronnen.. ik heb het opgezocht maar hij (halve gario) heeft echt hier over zitten zeiken.

timmey | 14-10-18 | 21:19
▼ 2 antwoorden verborgen

De laatste jaren zich ik alleen melk-witte Nederlanders als Roetveeg-Piet bij de officiële intocht. Best wel racistisch van onze publieke omroep. Lijkt wel of ze selecteren op huidskleur.

Freezzz | 14-10-18 | 18:44 | 2

Da's toch niks nieuws. Mocros hebben zelfs hun eigen show op de NPO. Opsporing verzocht

SerTheFun | 14-10-18 | 18:48

Een roetveegpiet is gewoon een slecht gelukte imitatie neger.

keestelpro | 14-10-18 | 18:54

Mijn hemel.
Zwarte Piet mag niet meer in de kranten, moet gereduceerd worden tot Piet..... Heeft Chris Klomp, journalist, het initiatief genomen om "redacties van Nederlandse kranten" te paaien om deze taalzuivering door te voeren? Wat is de achterliggende gedachte? Is het de taak van de Nederlandse kranten om de Nederlander op te voeden? Om de Nederlander te vertellen dat hij niet deugt als hij Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet blijft noemen?
Wie denkt Chris Klomp wel dat hij is? Een priester? Een dominee? Een Rabbijn? Een Imam? Een Sjamaan? Een Profeet? God? Wat drijft Chris Klomp om zulks te willen bewerkstelligen? Wat is het doel? Wat is er bereikt als "de Nederlandse kranten" als één mond Piet zeggen in plaats van Zwarte Piet? Is Nederland er dan beter op geworden? In welk opzicht?
En wat als er een of twee krantenredacties weigeren? Deugen die dan niet?
De ene Goedmens tuimelt over de andere heen om maar mee te denken met dat KOZP-tuig hoe de Nederlander aangepakt moet worden, de Nederlander die volhardt in het overeind houden van een traditie, de Nederlander die zich niet laat schofferen door dat KOZP-tuig en alle lamlullen en lamkutten die achter hen aan hobbelen.
Geen Zwarte Piet, dan ook geen witte man, dunkt me. Maar ik denk dat Chris Klomp voor dat laatste de redacties niet bijeen zal roepen. Chris Klomp heeft zijn morele keuze gemaakt en vindt dat die aan de rest van Nederland opgelegd dient te worden, Chris Klomp is witter dan wit, oogverblindend wit, Chris Klomp is Witte Helper, een echte knecht die onderdanig likt en kruipt voor zijn Zwarte Meester.

Schoorsteenveger | 14-10-18 | 18:44 | 4

Die tweet van Trom lijkt me Fake , nep nieuws. Het feit dat AD in de foto en omschrijving staat zegt niks.

En als je als 'journalist' " Ik vermoedt dat je het al bent." schrijft dan val je meteen door de mand.

Zwizalletju | 14-10-18 | 19:04

Na de vorige "satirische" tweets over de Speld en nu deze weer begin ik te geloven dat meneer Klomp een beetje over de schimmel getild is.

knutsel_ | 14-10-18 | 19:09

BrabantsVerzet | 14-10-18 | 19:02 |
Voor mij verandert dat niets. Klomp is witter dan wit, een Witte Helper. Lees z'n tweets maar eens door.

Schoorsteenveger | 14-10-18 | 20:01
▼ 1 antwoord verborgen

Chris Klomp
Dan heb je ook wel het laagste soort dat er bestaat op aarde.

Brainder | 14-10-18 | 18:42

Het is begrijpelijk dat het allemaal erg gevoelig ligt voor zwarten. Je zal het maar zijn. Stel, ik constateer op een ongelukkige dag als ik 's-ochtend voor de badkamerspiegel sta dat ik ben veranderd in een roetzwarte neger. Ik zou eerst gaan gillen, daarna zo mogelijk de loop van een pistool in mijn mond steken en dan de trekker overhalen. Geen wonder dat de negerinnen met behulp van whiteners en straighteners vaak al het mogelijke doen om minder negroïde te lijken. Arme drommels. De sinterklaastijd moet wel een hel voor ze zijn en mijn advies aan hen is zich gedurende die periode zoveel mogelijk af te zonderen, bijvoorbeeld in een kelderruimte.

isitsoornot | 14-10-18 | 18:40

Maar wat nou als een zwarte Nederlander ook wil meedoen, ook Zwarte Piet wil zijn? Moet hij zich dan opmaken met witte makeup? Maar dan is het toch geen Roetveeg-Piet meer? Of worden in het kader van anti-racisme zwarten uitgesloten van het Sinterklaasfeest?

Freezzz | 14-10-18 | 18:37 | 1

Hij mag meedoen, maar alleen als 'witte clown'. Wel een beetje oppassen daarmee, want niet iedereen mag zich verkleden als witte clown. Dat mag alleen als je lid bent van de broederschap van witte clowns. Heb die fout ook een keer gemaakt op een feestje. Dacht lollig te zijn. Er werd ineens aangebeld en er stonden vier clowns voor de deur. Van de Broederschap. En ze lachten niet.

isitsoornot | 14-10-18 | 18:52

Als de telegraaf met de intocht van sint op de voorpagina een foto plaatst met een roetveeg piet zeg ik mijn abonnement op.

flesje | 14-10-18 | 18:33

Zwarte Piet is een karakter, geen karikatuur. En dat karakter is nou eenmaal zwart. Zijn naam is er ook mee verbonden. Maar omdat een stel drammerige mensen een verdienmodel hebben dat draait om racisme, moet Zwarte Piet eraan geloven. Ik dacht het toch van niet!!

cheops | 14-10-18 | 18:31 | 2

Dit is het .... laat ik het uit me hoofd leren. "Zwarte Piet is een karakter, geen karikatuur. En dat karakter is nou eenmaal zwart. Zijn naam is er ook mee verbonden."

wijze woorden | 14-10-18 | 18:35

Was in een supermarkt en alleen maar chocolade sinterklazen, geen enkele zwarte piet te zien, heb uit boosheid alle sinterklazen even kapot geknepen zo dat ze niet meer verkoopbaar waren.
Dat krijg je door dat gedram van die gasten en die supermarkt bezoek ik ook nooit meer.

roodborstje1 | 15-10-18 | 11:47

Niet voor niets dat het AD is gehalveerd in aantal abbonees de afgelopen 15 jaar. Overigens een figuur als Chris Klomp zich journalist noemt voor het AD. Als je zijn relaas leest, dan kan zo iemand toch geen journalist zijn?

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:30 | 2

Een serieuze journalist is objectief en onafhankelijk en controleert de macht. Wat deze Chris Klomp hier doet is zich in een politieke discussie mengen en deze proberen te beïnvloeden en te sturen. M.i. ben je dan geen serieus te nemen journalist meer maar een politicus of een voorlichter.

therealbraindump | 14-10-18 | 18:55

Een journalist die kleurenblind is.

ja,diedus! | 14-10-18 | 18:58

Een origineel en verrassend onderwerp weer Tammie! Je bent met recht de mevrouw Bas Heijne van de Geenstijls. Ik ben weer Oki en Bobo lezen.

blikjegrolsch | 14-10-18 | 18:30 | 2

Ik lees nergens zoveel over Zwarte Piet als hier. Maar anderen, die zeiken.

menage | 14-10-18 | 18:47

Die hebben het over Piet.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:51

Tradities zijn niet 'vast'. We zijn geen mormonen of salafisten. Verder komt dit niet verder dan gelul op een verjaardagsfeestje.

Ggroengras | 14-10-18 | 18:29 | 17

Kalk
Voortdurend tegen haren instrijken om zo nu en dan iets te zeggen dat zinnig lijkt. Zo denken ze je gek te maken. Bekende truc.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:57

@talkpoeder: je begint een beetje te raaskallen. Gaat het?

Ggroengras | 14-10-18 | 21:08

Bluffen werkt niet Ggras
Beter iets anders verzinnen.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 22:07
▼ 14 antwoorden verborgen

RoetveegPieten zijn bange Pieten. Ongelijk kan ik ze niet geven, de agressie bij het anti-Pieten-tuig is bijna te ruiken.
Jezelf verdedigen tegen het gespuis is ook al gevaarlijk, want dan wordt je aangevallen door een woedende menigte van linkse journalisten en linkse rechters. Vooral die laatsten schuwen de gemeenste intimidatie-methoden niet.

Jan Passant mk2 | 14-10-18 | 18:27 | 2

RoetveegPieten zijn een politiek compromis, zijn van buiten opgedrongen figuren, vals, onecht.

Schoorsteenveger | 14-10-18 | 18:47

Yep, als vals en onecht als een D66 lijsttrekker.

Jan Passant mk2 | 14-10-18 | 19:08

Wanneer dit Zwarte Piet gezeik nog 5 jaar doorgaat, ga ik vanaf dan het hele jaar door met een roe lopen en iedere volwassen kleuter die nog wat te zeiken heeft over de Nederlandse tradities billenkoek geven.

A.U.EnLeven | 14-10-18 | 18:26 | 6

Begin in Amsterdam zou ik zeggen.

Tuborg øl | 14-10-18 | 18:44

@ de Voorzittert
Dat dacht je maar. Als Zwarte Piet is afgeschaft komen er andere zeurkousen hun gelijk halen.
De klimaatdrammers gaan zeuren over de stoomboot, want gestookt met kolen en dus milieu-onvriendelijk;
De vakbeweging, want Piet is geen knecht maar een medewerker;
De booslims, want Sinterklaas is een Christelijk geestelijke, en moet dus dead;
De Pvd Dieren, want met een paard over het dak lopen is dierenmishandeling;
De beroepsgekwetsten, want het paard is een schimmel, dus wit en dus racistisch;
en ga zo maar door.

Alco-de-Holist | 14-10-18 | 18:59

A.U.EnLeven
Noteert u mij s.v.p. alvast voor 3 roedes , wij meppen nl heeeeeeeel graag met u mee!

Turky-moe | 14-10-18 | 20:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is een enorm groot zelfdeugend vermogen in Nederland. Laat dat maar aan AH, Hema en de NTR over. Voorlopers. Dat redacties in deze fase nog openbaar overleg nodig hebben is knullig.

de Voorzittert | 14-10-18 | 18:24

Het witte perspectief geheten.

wijze woorden | 14-10-18 | 18:23

Zwarte Piet haters doen niets anders dan Zwarte Piet zwart maken.
Dat pik ik niet.

botbot | 14-10-18 | 18:22 | 2

Ik vind het pikzwart dat je dat denkt.

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 18:23

Eh, nee andersom. ZP haters willen piet juist niet zwart maken maar wit. Is beter voor de donkere medemens, zo zegt men.

elfenstein | 14-10-18 | 19:13

Dus roetveeg Pieten zijn Surinaamse Pieten?

bergsbeklimmer | 14-10-18 | 18:22

Och mensen. Blijven we er over doorjanken. Zwarte Piet is een verzinsel van SJW Jan Schenkman uit 1850. Pas in 1888 werd het geadopteerd door het Nederlandse volk. Is het in deze tijd een blackface? Yup. Letterlijk overal elders in Europa vieren ze Sinterklaas met de werkelijke bedoeling van het feest. Wie stout is krijgt as. Wie goed is krijgt snoepgoed. Maar nee... Een zooitje babyboomers en andere idioten wil vasthouden aan een zeer recente "traditie" die ook nog eens helemaal geen wortels heeft in de werkelijke traditie. Grow up. Meer dan 50% van de jongeren die deze wereld erven hebben al zoiets van laat maar dat verhaaltje uit 1850. Leuk hoor Sinterklaas vieren maar we kunnen ook gewoon het feestje vieren zonder karikaturen van negers.

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 18:21 | 13

Zenzeo | 14-10-18 | 18:28

Leer lezen.

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 19:04

luctor.et.emergo | 14-10-18 | 19:04

Klopt. Maar anno 2018 is het een beetje achterhaald.

De Koreaanse Slet | 14-10-18 | 19:05

Ouwe NSBert....

J-van-de-Bontekoe | 14-10-18 | 19:10
▼ 10 antwoorden verborgen

Vanmiddag overleg met het Nederlandse volk. Voorstel is om Nederlandse kranten niet meer te lezen.

Zenzeo | 14-10-18 | 18:17

@ Tamara, hou eens op over de Randstad, kom zelf uit Amsterdam en mijn ouders en vrienden uit de Randstad willen gewoon een echte ouderwetse zwarte piet.

Apollo | 14-10-18 | 18:16 | 6

Yperiet | 14-10-18 | 18:27
En dan reaguur je hier? Haha, humor!

Ongeblustekalk | 14-10-18 | 18:30

Ongeblustekalk | 14-10-18 | 18:30
Hahaha, soms lijkt het hier ook wel een open inrichting. Ik heb het over die anti ZP figuren.

Yperiet | 14-10-18 | 18:35

Ze komt zelf uit de Randstad of woont er. Die hele schijtpiet kan me gestolen worden. Kids maakt het werkelijk geen klap uit of Piet zwart wit roze of paars is. Als er maar pepernoten en cadeautjes zijn. Volwassenen gebruiken dit aan de ene kant om een hoop zieligheidstoeslagen te krijgen (boehoehoehoehoe, ik voel me gediscrimineerd, ik wil geld en aamdacht) en aan de andere kant om te laten zien dat je niet wil dat er aan je 'cultuur' getornd mag worden.
Nou, als je cultuur en traditie wilt, kappen met die stoomboot. Allemaal onzin bij elkaar geschreven door een destijds deugende schoolmeester uit Amsterdam ofzo.
Ik wil de wilde jacht terug.

Mark my words, terwijl 2 procent van de bevolking zich druk maakt om Sinterklaas is over een paar jaar de Kerstman op z'n Amerikaans het land binnen gekomen. Net als Halloween.

Montu | 14-10-18 | 19:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Vanaf nu alleen nog maar mensen uit Afrika inhuren om Piet te spelen. Probleem opgelost. Oh wacht. Ik zie iets over het hoofd misschien? Iets met liever uitkering vangen dan willen werken wellicht?

Rheia | 14-10-18 | 18:16 | 3

Zou dat voor alle Afrikanen gelden?

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:27

@Kuifje-in-Afrika | 14-10-18 | 18:27
Nee, vooral voor de artsen, chirurgen, tandartsen en ingenieurs de met bootjes naar Europa komen. En de vrienden van Afriyie natuurlijk.

Rheia | 14-10-18 | 18:32
-weggejorist-
De musso linie | 14-10-18 | 22:14

“Ik was alleen mijn handen als ik er overheen schijt. En dat is een keer per week.” George

BLR | 14-10-18 | 18:15

Zwarte Pieten werken maar drie weken per jaar, hulde voor de witte Pieten, die willen overwerken maar niet herkend willen worden

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:15 | 2

De antipieten werken waarschijnlijk helemasl niet.

Ronnie uit Helmond | 14-10-18 | 18:57

Huilebalken is een volledige dagtaak he.

J-van-de-Bontekoe | 14-10-18 | 19:06

Leuk joh die roetvegen. Maakt je super onherkenbaar voor je kinderen. Wie dit domme idee ooit bedacht heeft....

Rheia | 14-10-18 | 18:15 | 3

Kinderen herkennen de kdv juf nog niet eens bij de supermarkt. Als ze het doorhebben zijn ze al oud genoeg om te stoppen met erin te geloven.

menage | 14-10-18 | 18:54

Ze zijn echt niet wijs, nooit toegeven aan die achterlijke gladiolen die niet eerder rusten voor Nederland een tweede Joegoslavië is geworden.

Maris v.d Hof5393 | 14-10-18 | 19:50

@menage | 14-10-18 | 18:54
Wat is het iq van jouw kinderen?

Rheia | 14-10-18 | 20:16

Zwarte piet is een karikatuur van een slaven neger en dus racisme. Dit soort karikaturen kwam je vroeger tegen in stripboeks. Alleen hier in nederland doet men nog net alsof de pieten zwart worden van roet. Het wordt tijd dat men zwarte piet uit de geschiedenis haalt en kinderen niet meer laten opgroeien met dit symbool van racisme.

mocroGS | 14-10-18 | 18:15 | 21

Zwarte mensen bestaan niet. Alleen bruine van heel licht tot heel donker. Dus "een slaven neger" was ook niet zwart maar bruin. En Piet is zwart van de schoorsteen. En bemoei je verder met je eigen zaken.

Elessir | 14-10-18 | 21:33

Vooralsnog roepen de meeste Nederlanders "meer meer meer Zwarte Pieten" en "minder minder minder Marokkanen". Goh, hoe zou dat nou komen??

NecroSister | 14-10-18 | 22:45

Pas op Sis, voor je het weet mag je je tegenover een meervoudige strafkamer verantwoorden.

Robin Hood | 15-10-18 | 04:16
▼ 18 antwoorden verborgen

Overigens ben ik ook voor het opdoeken van de NPO. Dan is die discussie daar ook weg, alsmede een hoop elitaire ego's die een echte baan moeten zoeken, en kan er een (locale) intocht op basis van (locale) sponsoring georganiseerd worden.

ballenkraker | 14-10-18 | 18:12

De hypocriete deugende progressieve blanke elite weet wat goed voor ons is. Daar hebben we het maar mee te doen.

Freezzz | 14-10-18 | 18:12

Dat blokkeren van deugdenkers is pas net begonnen.Echt niemand die dat gezeik van die zelfverklaarde gekwetste nog trekt.Friesland staat nu al met 3246-0 voor.En die nul blijft nul.

van stampij | 14-10-18 | 18:10

Ik heb het helemaal gehad met die discussie over Zwarte Piet. Waar ik voorheen onverschillig was, zet ik nu hakken in het zand en moet Zwarte Piet gewoon zwart zijn van mij. Anders komt hij er niet in tijdens het sinterklaasfeest.

Avé,

ballenkraker | 14-10-18 | 18:10 | 3

Dat is de uitgelokte reactie. Waar ik eerder best open stond voor een paar aanpassingen, zeg ik nu terug naar af.
Zwart als roet, rode lippen, goude oorringen... En vooral de ROE in de hand. Kinderen moeten weer in de zak gestopt worden als ze stout zijn.
We gaan terug in de traditie naar al het pijn en leed dat de Moorse mensenrovers hier deze contreien hebben veroorzaakt. Zoveel blanke, lieve en onschuldige kinderen die verdwenen in barbaarse slavernij. #OpdatWeNietVergeten!

Rommelende Onderbuik | 14-10-18 | 18:15

Kuifje in Afrika. Moet ik nog steeds om lachen. Oei, ikke witte racist.

Humorousbff | 14-10-18 | 19:00

En hij moet krompraten. Oewaar zijn de kindertjes?

BrabantsVerzet | 14-10-18 | 19:07

Laten we de Zwarte Piet gewoon vervangen door Minions.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:10 | 1

Top idee. Of door Aziatische types. Die klagen nooit en werken wel hard.

Rommelende Onderbuik | 14-10-18 | 18:10

Onderhand vraag je je af wat er nou precies mis is met het dragen van een zwarte huidtint. Half blank nederland zoekt zomers de zon op voor een tintje en tegen kerst draaien de zonnebanken overuren voor het begeerde tintje en als Piet een tintje heeft dat mag het weer net. Leg het me uit!

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:09 | 1

Het zusje van een van de KickerOutZZP'ers is in haar jeugd een keer uitgemaakt voor Zwarte Piet.
Dat is door de zeurpiet als een diepe belediging opgevat -hetgeen natuurlijk meer zegt over het persoon in kwestie dan een waarschijnlijk onschuldig grapje of een wat domme, neutrale opmerking.

Als ik me wat zou aantrekken van naar mij spugende Marokkanen of onbeleefde Somaliërs, zou dat ook tekenend zijn voor mijn eigen minderwaardigheidscomplex, of niet?

Rommelende Onderbuik | 14-10-18 | 18:20

Laat elke regio zijn eigen Sinterklaasfeest vieren zonder dat er bemoeienissen zijn van de NTR, politiek of actiegroepen. Het kan mij geen reet meer schelen dat de Amsterdamse Sinterklaas een Chinees is die op zijn kangaroo uit een raket stapt die van Mars komt

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:08 | 1

Marsmannetjes zijn groen, Piet is zwart en een Chinees is geel. En nu?

Bijtendehond | 14-10-18 | 18:13

Ik heb het nu wel gehad met die Zwarte Piet.
GS er zijn verkiezingen in Duitsland !

Yperiet | 14-10-18 | 18:08 | 5

Duitsland gaat fijn over links, nog meer migranten en verkrachtingen.

Ongeblustekalk | 14-10-18 | 18:26

Rommelende Onderbuik | 14-10-18 | 18:25
Wat creatief om antwerpen erbij te betrekken.

Ongeblustekalk | 14-10-18 | 18:28

AfD komt met zo'n 18% van de stemmen binnen denderen in Beieren... CSU partner van "wir schaffen das merkeltje" verliest de meerderheid met meer dan 10% Lekkahhh.. De Grünen "de linkse klavertjes" winnen helaas met zo'n 26% van de stemmen.

More to follow...

Paaldanseres | 14-10-18 | 18:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Een wit gezicht met bakfiets i.p.v. schimmel betekent dat we een deugpiet hebben.

kapotte_stofzuiger | 14-10-18 | 18:07

Verassend, een zwarte piet topic.

Mark_D_NL | 14-10-18 | 18:06 | 2

Ja, dat dacht ik ook.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 18:28

Verassen doe je in Crematorium de Asbak.

Zware Guy | 14-10-18 | 18:38

Zwarte Piet = en blijft Zwart. Het probleem is dat als hieraan toegegeven wordt men de volgende stap inzet. Het moet een keer ophouden.

Dan nog even offtopic: De Britse brexit-minister is in Brussel voor een overleg met de EU en ondertussen zijn alle ambassadeurs van de 27 lidstaten ook opgeroepen voor een spoedberaad: m.hln.be/nieuws/binnenland/britse-bre...

Mastermattie | 14-10-18 | 18:06

Lang niet alle roetveegpieten zijn lui. Toen ik klein was had Sinterklaas soms geen geld om cadeautjes te kopen. De roetveegpiet was dan technisch werkloos.

Nivelleermarionet | 14-10-18 | 18:06 | 1

Of nog erger Sinterklaas kwam met cadeautjes die helemaal geen cadeautjes waren maar dingen die je nodig had, zoals rubber laarzen of een nieuwe winterjas. Oh wat was ik teleurgesteld in Zwarte Piet.

Osdorpertje | 14-10-18 | 18:55

Kap gewoon is met die onzin topics over zwarte piet.
Lijkt wel een soort groundhog day.

Autist | 14-10-18 | 18:05 | 2

Voor een autist is er toch niets fijner dan groundhog day.

cheops | 14-10-18 | 18:22

@cheops
Ghehehe. Scherp!

Basil Fawlty | 14-10-18 | 19:15

Laat het gewoon aan de ouders over of ze Sinterklaas vieren.
"Nee, soewarte Piet mag hier niet komen en daarom krijg je geen cadeautjes"

Osdorpertje | 14-10-18 | 18:04

Smurfen zijn blauw , Shrek is groen en Zwarte Piet is zwart ... Hoe moeilijk kan het zijn ?!

cheops | 14-10-18 | 18:03

En waarom wint altijd een zwarte man de vier mijl van Groningen? Ies rassiest!

eerstneukendanpraten | 14-10-18 | 18:02

Nou, lekker dan als je Piet heet.

teevee | 14-10-18 | 18:02 | 1

Fen helemaal als je Piet Zwart heet.

InAnumPerRegimine | 14-10-18 | 20:05

Vanmiddag overleg gehad met mezelf, voorstel is om de kranten links te laten liggen. In het deughoekje.

Croxifoxio | 14-10-18 | 18:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland