Beeld & geluid. Tsunami vernietigt Palu, Indonesië. Dodental stijgt tot 844, duizenden vermisten
Advisory. Truly terrifying. And heart-breaking.
— 🚶🏻Curtis S. Chin (@CurtisSChin) 30 september 2018
Video continues to emerge of earthquake & tsunami that hit #Palu, #Sulawesi, Indonesia.
As earth cracks open, ground goes through #liquefaction, behaving as if liquid mud pic.twitter.com/jSBOnqo7kB Ht @suryadelalu #PrayForPalu
Palu (maps), een Indonesisch stadje gelegen aan een baai waarvan de geografie de impact van tsunami's nogal versterkt, is getroffen door een tsunami na een aardbeving van 7.5 op de schaal van Richter. Tot nu toe zijn er 844 doden geteld, maar aangezien er nog hele dorpen vermist zijn zal dit aantal naar verwachting nog met vele duizenden oplopen. In de boven- en onderstaande videos ziet u de gevolgen van wat "liquefaction" genoemd wordt, een proces waardoor grondwater door een aardbeving naar de oppervlakte komt, en daardoor ineens hele wijken wegdrijven. Mooie uitleg alhier. Ook zijn er 1425 gevangenen ontsnapt / vermist. Het gevaar van zo'n tsunami is naar verluidt tweevoudig. Zowel als-ie binnen komt gerold, als wanneer hij zich met al het gemaakte puin en slachtoffers terug trekt richting zee. Meer beelden en foto's na de breek.
Social
Social
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenOp radio en tv hoor ik steeds Sulaweezi. De goede uitspraak is: Soelawessie.
Als ze het even gecheckt hadden op indonesische nieuws kanalen of youtube waren ze er hopelijk achter gekomen
Ondertussen zijn er weer 2 nieuwe aardbevingen geweest in Sumba island.
Zoek de overeenkomsten:
youtu.be/pOPsUyQkBlw?t=2
en
youtu.be/cnzT1QGhiQU?t=12
Verbluffend!
Weet nog wel in 2004 atjeh. Totaal weggevaagd, evenals hele gedeeltes van shri lanka, india tot thailand. In een uur tijd 350.000 doden. 2011 japan 30.000 doden na een hevige beving en nu wederom een hevige beving met waarschijnlijk duizenden doden. Ben van de jaren 70 maar vanaf 2000 lijkt het wel of het in die contreien steeds vaker en korter op elkaar misgaat.
Atjeh draait prima hoor, niet weggevaagd, ze bedankten ons nog voor het geld voor de uniformen en jeeps voor de shariapolitie.
Waar is Allah als je hem echt nodig hebt.
20 mio nodig voor noodhulp? No problem. Elke sheik uit de VAE of andere lokaties staat natuurlijk vooraan om zijn geloofsgenoten in het grootste moslimland ter wereld bij te staan. Sluit giro 6868 maar, de moslims zijn prima in staat dit helemaal zelf te regelen. Next !
In de VAE hebben ze geen Postbank en gironummer.
Ze zijn anders heel gul met het uitdelen van salafistische moskeeën.
snap niet dat ze die woonboot met dat rode dak niet goed vast hebben liggen
Ik hoor allah akbar, dus ze worden al geholpen door hun god.
Mijn laatste keer dat ik geld gegeven heb na tsunami is het gestolen, dus bekijk het maar!
Ik ben klaar met Allah roepers!
Zodra moslims ook gaan storten bij rampen aan Christenen en ongelovigen dan stort ik meteen.
@Gerrit Het is mooi te lezen dat jij zoveel vertrouwen in Allah hebt. Los daarvan, als mensen in nood zijn bied je hulp aan.
@Lilia dat doen moslims ook. Bewijzen te over. Aan jou die allemaal te negeren.
Lilia2 | 01-10-18 | 18:20 Ze storten als gekken, begrijp ik uit Shareholder II's reactie. Bulkt in die gebieden ook van kerken en kathedralen, allemaal misvattingen!
Shareholder II | 01-10-18 | 19:00 |
Zoals moslims tijdens het vieren van het suikerfeest ook voedsel uitdelen aan hulpbehoevenden en armen. Oh nee, alleen aan moslim-hulpbehoevenden en -armen.
Het is triest voor degenen die het betreft. Toch hoop nog op een paar berichten die melden dat er 844 miljoen (!) mensen uit de roulatie zijn genomen. Dat klinkt koud maar het gaat gebeuren. De club van Rome heeft het al velen jaren geleden voorspeld. We zijn met teveel en de planneet aarde gaat terug slaan.
Jezus dat was 1970 en dat was geen voorspelling maar een elitaire bedreiging. Nog altijd moeten dergelycke klootzakken m.i. aan hun ballen opgehangen worden. Dit laatste overigens volstrekt terzijde. Net als het eerste eigenlijk.
Heeft iemand al kunnen achterhalen hoeveel mensen er gemiddeld per dag sterven in het ruim 260 miljoen inwoners tellende Indonesie?
Zo te lezen niet. Heb je zelf al een poging gedaan?
@Shareholder II | 01-10-18 | 19:08
Ja, ondertussen wel. Een voorzichtige schatting is dat er gemiddeld per dag 4.109 mensen sterven in Indonesie. En tussen 2010 en 2016 groeide de bevolking jaarlijks met ruim drie miljoen mensen. U ziet wel, als er dan zo af en toe ergens in dat land enkele tienduizenden of zelfs honderdduizenden in een korte tijd in zee verdrinken maakt dat feitelijk geen verschil.
Okay. Voor de islamofoben.
Ten eerste wonen er ook nogal wat christenen daar.
Ten tweede zijn er inderdaad nogal wat moslims daar. De meerderheid.
Ten derde is Allahu Akhbar geen exclusief jihadisten strijdkreet. Die dat inderdaad ook roepen.
Ten vierde het is een roep tot God. Vrij vergelijkbaar met "Jezus Christus" of "Oh mijn God".
Ten vijfde. Die mensen roepen tot God omdat ze doodsbang zijn. Je bent echt een domme boer als je dat nu nog niet weet.
Ten zesde. Het wordt overigens ook op bruiloften geroepen en andere feestelijke gelegenheden.
Voor islam experts weten jullie bar weinig over de "vijand".
Domheid heeft niets met een fobie te maken.
Veel geholpen heeft het niet. God heeft ooit beloofd dat de aarde nooit meer ten onder zou gaan door water. Dat is wel een hele schrale troost voor de overlevenden daar.
Wel degelijk. Meeste fobieën stammen uit onwetendheid en angst iets wat simpelweg niet reëel is. Zo heb ik een hekel aan clowns en mijn vrouw is als de dood voor spinnen. Beide zijn niet reëel. Je kan bijvoorbeeld bang zijn voor terreuraanslagen omdat deze wezenlijk en tastbaar zijn. De islam bestaat al niet eens. Dus bang zijn voor moslims is een irreële angst. Je kan bang zijn voor criminelen. Dat is een reële angst. Maar niets zegt jou of jij straks beroofd wordt door een Marokkaan of een Pool of een Hollander. Ze doen het echter allemaal. Dan als laatste spinnen kunnen bijten. Sommige zijn giftig. Dan simpelweg bang zijn voor alle spinnen is nogal dom. Omdat vrijwel alle spinnen in Europa helemaal niet gevaarlijk zijn laat staan bijten. Dan als allerlaatste. Ik haat clowns. John Wayne Gacy is eigenlijk de enige bekende clown die gevaarlijk was maar die hield meer vind kindjes. Ik ben geen kind en leeft Bassie nog?
Irreële angst komt voort uit domheid en onwetendheid.
@dks: "Die mensen roepen tot God omdat ze doodsbang zijn"
Het heeft niet echt geholpen, en als men daar gelooft dat alles de wil van hun god is dan hebben ze het er kennelijk zelf naar gemaakt??
Waarmee ik maar wil zeggen: God bestaat niet. Ook niet die van hun.
Bij islamofob was in al klaar net je plempsel
Tsja, moslims schreeuwen veel 'allahu akbar'.
In dit filmpje van minder dan een minuut roepen ze het zeker zo'n tien keer: www.youtube.com/watch?v=y-UKmeaChGc
Vinden ze leuk.
Je hebt zo gelijk! Ik ken een hoop moffen die op bruiloften na de nodige drank nog steeds “Heil Hitler” roepen en die worden ook verkeerd begrepen.
DKS
Het gaat niet om bang zijn voor moslims. Weerzin voelen voor volgers van!
Dat is meer aan de orde.
Angele Dei aardsengel Michaël misschien ipv God aanroepen.
De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 17:10 Weerzin is geen angst en hoeft niet onberedeneerd te zijn. Islamofobie bestaat niet, is een compleet verzinsel. De angst voor spinnen en slangen blijkt uit diverse onderzoeken een archetypische imprint te zijn, ook aanwezig bij bv mensen die nooit in contact met slangen kwamen, lijkt evolutionair. Zomaar een paar puntjes die je borrelpraatgelul tsunamigewijs wegvagen.
Voor de rest weer het bekende domme riedeltje over gevaarloze zaken die ondertussen mensenlevens kosten.
Nu zijn het moslims die 'Alah Akbar' roepen, bij een andere ramp zijn het christenen of katholieken die om god verzoeken en bij een aanval op Israël wordt onhoorbaar door de joden om Jahweh gebeden. Het is om het even en het gaat ook nog eens om dezelfde god maar ik ben overtuigd dat er geen god is.
Dit gaat pas tot de grote massa's doordringen wanneer globaal het gemiddelde IQ stijgt en de meerderheid van de aardse bevolking in staat is om voor zichzelf te denken. Of zeg ik nu wat geks?
En, DKS, voor je de volgende keer je bek weer een slinger geeft met:
"Ten eerste wonen er ook nogal wat christenen daar.
Ten tweede zijn er inderdaad nogal wat moslims daar. De meerderheid."
Hier wat feitjes:
"Hoewel het geen islamitische staat is, is Indonesië het land met de grootste moslimpopulatie in de wereld. Tijdens de telling van 2000 bleek dat 86,1% van de Indonesiërs zichzelf moslim noemden. Christenen maken 8,7% van de bevolking uit, 3% is hindoe en 1,8% boeddhist of iets anders."
Christenen verhouden zich dus tot moslims als 1 staat tot 10.
Dus hou eens een keer op met bagatelliseren, flikker je oogkleppen af en ga een de wereld zien zoals hij werkelijk is. Je bent toch joods? vanwaar dat fanatieke beschermen van dat duivelse geloof wat islam heet?
In theorie zou je iets tegen de tsunami kunnen doen door het water af te laten buigen waardoor het niet in een trechter loopt wat het water opstuwt. Kost miljarden wat er natuurlijk niet is.... Tegen het opkomen van grondwater door aardschokken waar ik nu voor het eerst over hoor en zie valt zo op het eerste gezicht weinig aan te doen. Bizar natuur fenomeen. Het enige wat je zou kunnen doen is risico analyse. Als je weet dat deze gevaren dreigen er niet gaan wonen. Wie onder de vulkaan woont kan een keertje verrast worden op wat lava die door de voordeur naar binnen schuift. Overigens trek ik eerder voor dit soort natuur rampen de portemonnee dan rampen die mensen zichzelf aan doen. Hongersnood door overbevolking, oorlog, stammenstrijd met leiders die ook nog eens het geld in eigen zak steken. Als het niet al bij de coördinator en tussenpersonen is afgeroomd...
Nee. Nee. Nee. Je doet je naam geen eer aan. Een Tsunami is geen watersnoodramp. Je doet er niets tegen behalve rennen voor je leven. De Japanners zullen jouw echter goud geld betalen als jij daar een werkend plan voor hebt. Maar iets zegt me dat je geen ingenieur bent.
Allereerst kan je niet 'op een tsunami' wonen. Zelfs in Europa kunnen tsunamis aan land komen en daar worden ook geen maatregelen genomen om de schade te voorkomen. Dat men van de dreiging wist geldt wel voor veel plekken in Indonesie, maar hier nu eigenlijk weer minder. Palu heeft gewoon ontzettende pech dat het eerst een aardbeving kreeg en daarna exact op het eind van de lange baai voor de aardbeving lag. Weinig tegen te doen.
Verder hebben de Jappen inmiddels geleerd dat de meeste zeemuren niet werkten en toch nog te laag waren. Een paar kilometer water 'glijdt' aan land en stroomt uiteindelijk gewoon over zo'n muur. Bij bepaalde muren werd daardoor juist de tsunami nog hoger. Het bouwen van dergelijke muren heeft enkel zin als ook de geologie me zit. Er zijn maar weinig plekken in de wereld waar je kan wonen en natuurlijk geweld kan mijden. In Indonesie eigenlijk nergens. Wat je eigenlijk dus stelt is dat die lui hun land zouden moeten verlaten.
Maar heerlijk aanmatigend weer. Een van de armste streken van Indonesie en dan stellen dat je daar dan maar niet wonen.
ja ja ja water zoekt altijd de weg van de minste weerstand DUS er zijn legio mogelijkheden. Wat lavayette zegt over de geologie; er moet inderdaad een gigantische "uiterwaarde" zijn en dat is waarschijnlijk meestal onbetaalbaar. Helaas zijn we toch al te laat voor de beloning.
denoordoostpolder.nl/2014/05/13/japan...
De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 16:59 |
Onzin, het is wel een watersnoodramp of is het soms vloeibaar ammoniak?
Verder zijn ze allang bezig met een muur.:... www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/.......... Kost 6,25 miljard. En dan je opmerking: je doet er niets aan" is zo fatalistisch slap. en ontbeert feitenkennis.
Tja, Een aardbeving, "je kan er niets aan doen". Nou de hele wereld heeft zijn bouwstijl aangepast zodat aardschokken opgevangen kunnen worden.
Ga zo maar door met natuurrampen waar oplossingen voor bedacht zijn.
De grootste natuurramp :de islam,... kan ook gemakkelijk beteugeld worden... Als de wil er maar is...
@dijkbewaker | 01-10-18 | 18:16
"Nou de hele wereld heeft zijn bouwstijl aangepast zodat aardschokken opgevangen kunnen worden.
Ga zo maar door met natuurrampen waar oplossingen voor bedacht zijn. "
Zeldzaam infantiele onzin gelezen
Er is nog nooit een oplossing gevonden tegen natuurrampen. Er zijn hooguit maatregelen genomen om de impact van natuurrampen zo veel mogelijk te beperken. Dat de hele wereld zijn bouwstijl heeft aangepast is nog grotere kolder. Je doet je naam weinig eer aan.
Ik zie een mooi afsluitdijkprojectje voor arcadis/boskalis in die baai. Als dit nog steeds onze kolonie zou zijn was dit dan ook gebeurd vraag ik me af. Of hadden we indonesië voorzien van een mega deltawerkproject?
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
www.gaysite.nl/actueel/2018/04/verbod...
Is er al een imam gesignaleerd die zegt dat de inwoners het aan zichzelf te danken hebben, omdat ze zich allemaal met prostitutie bezighouden?
Het kwam vast door toeristen die te bloot hebben rondgelopen
En? Compenseert deze opmerking jouw ongeluk een beetje? Voel je je nu de man? Hebben we het euvel boven? Nou, hup, het is bijna 5 uur, tijd om je vrouw te motiveren de sperziebonen te lang te koken.
Sir Nastian | 01-10-18 | 16:47
Aha. Je bent er zo een... laat dan verder maar. Veel plezier met je Rhenium jacht hier, begint nu al obessieve vormen aan te nemen. En dan begin je nog maar net, chapeau! Jij komt er wel knul!
Acar_ketimun | 01-10-18 | 16:52
Zegt de man die mij achtervolgt... Over obsessie gesproken ;) Ik kom er wel, jij bent er al, knullie :)
Ik denk dat er wel een hoop christenen dit denken maar wijselijk hun mond houden in deze contreien...
heel erg, en allu akhbar gillen heeft dus ook in deze geen enkel nut. misschien dat ze daar nu eens achter gaan komen.
Jammer maar helaas, het omgekeerde zal gebeuren, het is de wil van hun sprookjesfiguur door hen te laten overleven en hun geloof op de proef stellen door verdriet. Ze zullen zich alleen maar sterken in dat geloof...
En dat is niet negatief bedoeld van mij. Het geloof is vaak nog het enige wat men daar heeft, en afkeren ervan betekent uitsluiting dus wegwal van sociaal netwerk. Het werkt daar nu eenmaal zo...
Vraag aan een gelovige: 'hoe weet jij dat God bestaat?
En hij antwoord: 'hoe weet jij dat God niet bestaat?'
@Ball Lovert; Het werkt daar inderdaad nu eenmaal zo.
Iedereen moet zelf weten waar hij of zij in wilt geloven maar doe dat dan wel in je eigen land waar dat geloof heilig is. En je niet in een ander land je geloof opdringen ondanks vrijheid van religie want we zien nu allen dat die mix niet goed werkt. De meeste oorlogen zijn ooit begonnen door religie.
Ps; het is uiteraard voor de mensen daar wél vreselijk dat dit gebeurd is, dat gun je echt niemand toe, welk geloof men dan ook heeft.
heftige beelden, oerkrachten tegen mensen die niets zien aankomen. Echt verschrikkelijk.
Ook verschrikkelijk: sommige plempsels hier. Mensen die alles omzetten naar een geloof en centjes. Wat treurig, wat een armoede. Vooral blijven wijzen naar anderen, en zelf geen haar beter zijn. Pijnlijk.
Verschrikkelijk dat rubbertegels niet tegen vloedgolven helpen, inderdaad. Wat uw tweede opmerking betreft: Misschien kan de redactie een plempselwaarschuwingssysteem optuigen, zodat men direct kan zien dat er bij een artikel "verschrikkelijke plempsels" staan...
@Rhenium
Het geeft niet, knullie. Ongelukkig zijn is zwaar, ik begrijp het, al die woede, het is allemaal de schuld van anderen. Maar het komt goed, Rhenium, ook voor jou, ventje.
Het televaag effect en die putlucht hangt hier nog wel even..
Wat pas pijnlijk is, is dat overheden niet willen snappen dat er patronen in seismische activiteit is en berichtgevingen daarover afdoen als onzin en paniek zaaien. Het rommelt al weken danwel maanden daar, er zijn zat YT kanalen die zich ermee bezig houden maar als overheden denken dat ze het beter weten terwijl ze het verband niet willen zien is dat meer dan pijnlijk zelfs. Over zelf geen haar beter zijn gesproken indeed.
@Acar_ketimun
Dat overheid daar niet functioneert en hier adequater mee dienen om te gaan, is een waarheid die los staat van het genieten van het leed van duizenden mensen. Of sta je ook zo te genieten van de slachtoffers van MH-17? De overheden wisten ook dat je daar niet moest vliegen, dus eigen schuld, dikke bult?
Zelfreflectie, het blijft een dingetje, zo blijkt.
Misschien hebben de meesten een slecht geheugen maar Palu en omgeving was lange tijd een no-go area door extremisten. Het is niet raar dat sommigen de link daarom weten te leggen. 2015: uote:
Drie christelijke schoolmeisjes onthoofd op Sulawesi
JAKARTA - Drie christelijke schoolmeisjes zijn zaterdag op het Indonesische eiland Sulawesi onthoofd. Hun dood is volgens de politie het gevolg van een uitbarsting van geweld tegen niet-moslims. De meisjes zijn vermoedelijk vermoord toen ze naar school liepen. Christenen en moslims bestrijden elkaar al jaren op delen van Sulawesi, waardoor sinds 2000 meer dan duizend mensen om het leven zijn gekomen.
@Bali Lovert
Wat is precies je punt met betrekking tot een tsunami? Dat het daar religieus rommelt, is bekend, maar wat is de link met dit bericht?
@Sir Nastian ik las dat veel mensen zich ergeren aan het feit dat ‘dat ene’ geloof er steeds bij wordt gehaald in de plempsels. Ik ben me er echt wel van bewust dat wat hier gebeurde te afschuwelijk is om dat ‘ene geloof’ er steeds bij te halen. maar.... van de andere kant is daar zoveel slechts gebeurd afgelopen jaren, dat ik het me ook wel een heeeel klein beetje voor kan stellen dat er zo gedacht wordt.
Vandaar mijn tegel. Dank u dat u het netjes aan mij vroeg.
@Bali Lovert | 01-10-18 | 17:16
Waarmee bevestigd wordt dat op Sulawesi/Celebes veel Christenen wonen. Sterker nog, naast de Zuid-Molukken is het een van de meest Christelijke eilanden. In de Minahassa (Manado) was het lange tijd de religieuze meerderheid (weet niet of dat nog steeds zo is). Desalniettemin ze eten er graag hond. Maar dat ter zijde.
@bali lovert
Ja, dat mensen zo denken, is precies wat mij prikkelt. Ik heb niets met welk geloof dan ook, helemaal de agressieve vormen van religie. Maar dat staat los van een natuurramp. Die islam reflex is af en toe zo storend aanwezig hier. Het ontkracht ook het standpunt van veel mensen mbt de islam, want je kan naar mijn idee je niet enerzijds druk maken om moslims die dansen om 9/11 te vieren en anderzijds nu blij zijn en gaan jubelen dat mensen op sulawesi verdrinken omdat ze islamitisch zijn. Maar goed, zal wel aan mij liggen.
Sir Nastian | 01-10-18 | 17:44 Je leest dingen die er niet zijn, vermoedelijk omdat je de malicieuze neiging anderen slechts toe te dichten niet de baas bent. Er heerst hier geen blijdschap over zo'n ramp, in tegenstelling tot de zeer reële helse vreugdeuitingen die in de islamitische wereld, ook in het westen, losbarstten na de 11 sep aanslagen.
Toen het eerste filmpje online kwam wist ik al meteen dat het goed mis zou zijn. Opnieuw het bewijs dat moeder aarde de baas op deze planeet. Ik zal geld storten en indien nodig kleding, meer kan je helaas niet doen. Hopen dat nu alle kust gebieden uitgerust gaan worden met tsunami waarschuwingsmateriaal. Ook de gebieden waar een tsunami normaal nooit voorkomt.
Ik weet al weken dar er een klapper aan zat te komen met bijbehorend tsunami geweld. Het is juist verwonderlijk dat het nu pas gebeurt. Ik raad je het YT kanaal van dutchsinse aan, die heeft het ook al aan de stok gekregen met de Indonesische overheid omdat men vond dat hij paniek zaait met zn voorspellingen. Die keer op keer gewoon kloppen... Maar men wil het gewoon niet horen.
Het schijnt ook dat de platen die in 2004 voor de tsunami zorgde nog steeds op scherp staan. Wanneer ze weer beginnen te werken is van de stad Padang op Sumatra niets meer over...
Dat tweede filmpje. Ik zit hier met bier en chips en dan de camera 90 graden draaien. Geen enkel medeleven met de Nederlandse kijker? Dan maakt deze jongen ook geen geld over.
Een straf van boven, voor moslims!
Laat nu op Sulawesi ook best veel Christenen wonen. Vooral Noord-Sulawesi (Minahassa), maar toch.
En voor vanrechteren komt de straf misschien vanonderen: een rectaal carcinoom, ha ha.
Het epicentrum van deze beving lag zo dicht bij Palu dat geen enkel waarschuwingsysteem effect had gehad. Normaal vinden op deze kust helemaal geen tsunamis plaats. De pech was vooral dat Palu op het eind van een lange baai ligt en dat het epicentrum net voor de baai plaats vond....
Je kan lullen over de corruptie van het land en waarom mensen daar gaan wonen, maar dat allemaal had geen zak uitgemaakt. Er zijn vele plekken in modernen landenbedenken waar tsunamis kunnen toeslaan zonder dat er ook nu maar enige voorzorgsmaatregelen zijn genomen.
Meer duiding via plaatje:
static01.nyt.com/newsgraphics/2018/09...
Mja ik had meegekregen dat de aardbeving de stroom eruit klapte en dat het toen eigenlijk minuten werk was. Ja wat kan je dan nog eigenlijk doen. Andere reaguurder zei net dat de generators geen diesel hadden. Ja dat is wel echt een beetje kut. Maar dan nog. Dat kreng kwam binnen een paar minuten aanzetten en dan doe je niets meer. Ja rennen en hopen.
@De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 16:23
Yep. De dingen werken vooral als er honderden kilometers verderop een tsunami ontstaat. Palu lag gewoon midden in het aadbevingsgebied. Dan sta je geen kans. Nergens te wereld.
Zo onderhand moet flink grondschudden toch waarschuwing genoeg zijn om het voor een uurtje of wat met een sigaar en een fles wijn wat hogerop te zoeken. Ik zocht in ieder geval niet met de scooter een strandboulevard op.
Je ziet het overal in de wereld, overheden die niet doen waarvoor ze zijn, hun burgerbevolking beschermen tegen wat voor gevaar ook!
Indonesië.... 6000 bewoonde eilanden beschermen, ga daar maar eens aan staan.
De onwetendheid hier weer. Oké ten eerste is Indonesië het land wat we eeuwenlang hebben leeggeroofd dus het zijn praktisch landgenoten. Beetje sympathie of empathie is teveel gevraagd maar dat wisten we al. Wet van Lucas immers.
Dan er lag daar een duur Zweeds Tsunami alarmsysteem wat niet functioneerde. Dus dan is er dat.
Dan eventjes afgezien hoe harteloos je moet zijn om de waarschijnlijk duizenden dode mensen niet te betreuren. Eventjes afgezien daarvan. Hoe zit het dan met de overlevenden?
Oh wacht ik zit naar de bekende weg te vragen.
*De onwetendheid hier weer. Oké ten eerste is Indonesië het land wat we eeuwenlang hebben leeggeroofd dus het zijn praktisch landgenoten*
Je kon er op wachten dat dit aangehaald werd!
Is wel zo.
We hebben ook dijken en infrastructuur aangebracht. Nadat we weg zijn.... nooit iets mee gedaan.
Stout van ons!
De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 16:13
Dus, weer de knip trekken. Op een gegeven moment is het wel klaar!
vluchtelingallergie | 01-10-18 | 16:16
Jij hoeft helemaal niets. Jij moet uiteindelijk met jezelf leven.
Kaas de Vies | 01-10-18 | 16:14
Door schade en schande wijs geworden Kaas. Wanneer was de laatste watersnoodramp? Er zitten hier genoeg die al zo oud zijn dat ze dat nog hebben meegemaakt.
DKS houd je gore muil dicht aub! Het zogenaamd 'leegroven' van Indonesië door de Nederlanders mag nooit als argument gebruikt worden! Dat is echt de grootste onzin! Zonder de belanda's liep indonesië kwa infrastructuur maar ook de overheid, gezondheidszorg en zelfs justitie mijlenver achter dan het huidige Indonesië. Als je er nietd van afweet houd je kaken dan verdomme opelkaar. En buiten dat, wat heb jij dan al gedaan?
En heb je de poeplap al getrokken DKS? Put your money where your mouth is. Anders wat Indoneesje zegt
Na het lezen van alle reacties tot nu o
Na het lezen van alle reacties tot nu toe, kan ik alleen maar concluderen dat de kinderachtige huisrelkleuter dks de enigste is waar het gebrek aan empathie ontbreekt. Gewoon je onzin blijven verzinnen knul en vooral niet doorhebben dat jijzelf de sneuneus bent hier. En nog flux even wat emoporno proberen: Dan eventjes afgezien hoe harteloos je moet zijn om de waarschijnlijk duizenden dode mensen niet te betreuren.
Werkelijk niemand nog gezien die dit niet betreurt. Je bent gewoon weer eens smerig recalcitrant bezig met je vooroordelen en aannames. Triest figuur.
Acar_ketimun | 01-10-18 | 16:39
*Enige. Verder next.
Indoneesje. Ik zou maar terug naar school gaan. Nederlanders waren geen lieverdjes.
Je hebt helemaal gelijk.
Het is een afgrijselijke ramp.
En al die mensen die alles kwijt zijn.
Dat ik niet stort heeft niks met empathie te maken.
Goede doelen stort ik zowiezo bijna nooit omdat bijna alles verkeerd terecht komt.
Huisrelkleuter... *gniffel*
Het blijkt wereldwijd heel normaal om je geen reet aan te trekken van wat zich ver van je bed afspeelt. Eigen volk eerst is de norm - en met reden. In deze valt het nogal mee. De cynische reacties zijn, gezien het verloop van de vorige ramp en de verdwenen of misbruikte gelden, niet ongegrond. Dat jank je niet eventjes weg, al kom je met een zondvloed aan zoute tranen aanzetten. Er komt echt wel weer hulp van de grond, ook zonder mensen die zonodig menen te moeten laten zien hoeveel beter dan anderen ze zichzelf vinden.
'In deze draad' moest dat zijn.
Kleine waarschuwingen van de schepper. Gewoon zo lekker doorgaan met zijn allen dan komen de echte rampen!
Dit is een echte ramp. Wat had die god van jou nog toe te voegen?
Onze God niet mijn god. Een echte ramp met miljoenen doden. Daarbij is dit kinderspel. We gaan het meemaken.
Goed, zullen we dan maar? www.youtube.com/watch?v=ylZqvNHRHzI
Oh god, wat een ellende! De poorten van de stad worden opgemaakt door dit soort lui.
We zullen wel weer geld moeten ophoesten voor een nieuw waarschuwingssysteem, dat vervolgens weer geplunderd kan worden.
Zou zo maar kunnen.
Zo. 1.3 seconde gezien, diner slaan we over vandaag.
Is er al iets bekend over waar we kunnen storten? Voor hulpverlening enzo.
Ik heb dat filmpje gezien waar die kerel machteloos een minuut of wat "Tsunami, tsunami, tsunami" schreeuwt en niemand hoort hem. Het moment waar de Tsunami land breekt hij machteloos in tranen uitbarst. Ja dat vind ik heftig. Moet nog een beetje huilen. Dat is gewoon verschrikkelijk.
Dat deed ie omdat de tank van de dieselgenerator van het luchtalarm leeg was.
Slet, ben je nou zo dom of doe je alsof? Ooit van het Rode Kruis gehoord?
Mensonterend wat daar gebeurde. Ik ga ook storten in de hoop dat het iets verlicht.
Misschien moet je zelf een fonds opzetten DKS, en er dan persoonlijk heengaan om herstelwerkzaamheden te verrichten.
HoerieHarry | 01-10-18 | 16:00
Is dat zo? Ik heb dat niet meegekregen. Dat maakt het nog erger. De ellende. Maar ja zo'n aardbeving nokt natuurlijk als eerste de electriciteit eruit. Zit je daar met je niet functionerende generator. Godverdomme wat een drama.
Als je zelf wat opzet, vergeet dan niet jezelf CEO te maken en een riant maandloon toe te kennen. Je moet daar de lokale potentaten ook nog wat poet leveren dus vergeet niet, dat je niet teveel mag reserveren voor effectieve hulp.
De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 16:12
Geintje, weet ik veel.
Mooi... Zat al te denken waar ik deze maand mijn zuurverdiende loon naar zou overmaken.
Dikke lul, drie bier. D'r gaat via belasting al genoeg naar ontwikkelingshulp. Dat die het liever naar zieligenegeristan en Terreurtoyota's pompen kan ik niet helpen.
Ik troost me in de wetenschap dat jij doodongelukkig bent en ook niet beter verdiend. Sterkte met je kutleven.
Er gaat juist steed minder naar ontwikkelingshulp volgens mij.
Shareholder II | 01-10-18 | 16:20
Al decennia. Maar och wat weten deze psychopaten eigenlijk.
Stel... Hier breken de dijken door... Metershoge golven, dood, honger, nat... etc... Wat denk je dat ze vanuit het Midden-Oosten, Afrika en Azië gaan sturen? Ik denk geen ene fuck. Want arm... Want lui... Want eigen problemen en vooral Want kapitalische christenhonden... Allahu Akhbar!
In de meeste filmpjes hoor ik dat ze de grote profeet al weer aanroepen. Misschien kunnen ze hun steenrijke broeders in het Midden-Oosten es vragen voor een paar munten, wij zijn en blijven toch de Kufar. Zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat heel deugend Nederland er weer opduikt om via Giro 555 de zakken te vullen.
Haïti nog niet vergeten, plenty geld ingezameld wat noóóit die kant op is gegaan.........
Ho ho, in Haïti kwam het geld juist direct aan bij de lokale bevolking. Vraag maar aan Dolf.
De arabieren gaan niet helpen, die kijken neer op Indonesiers alsof het een apenvolk is. Zij redeneren: 230 miljoen Indonesiërs, een paar duizend minder mist niemand. Tja, de ergste haters en racisten bevinden zich in het Midden-Oosten.
Je weet het is de wil van de profeet.
De centen voor Haïti. Werd de trouwjurk van Chelsea Clinton daar niet van betaald of kwam die uit een ander potje dat voor noodhulp was bestemd?
Ongelofelijk enge beelden. Sterkte Palu !
Zijn NL-hulpteams al onderweg, of wordt dat echt te duur?
Waarom moeten we daar gaan helpen? Ze hadden zelf allang oplossingen kunnen bedenken en inzetten zoals hierboven ook al benoemd is.
overVecht | 01-10-18 | 15:44
Ze laten alles maar over zich heenkomen, het is toch de wil van Allah en daar doe je niets tegen is hun redenatie.
Allah kan de tyfus krijgen.
@overvecht trieste verschrompelde lul
Ik heb het niet over allah maar over mensen.
@Shareholder II
Wat is jouw pik juist klein geworden....
Ik vernam dat de idioten de tsunami boeien die in zee drijven om een alarm af te geven niet onderhouden waren. Dus die waren ofwel kapot of wel afgedreven. Aka geen alarm. Daarnaast door de aardbevingen waren de sirenes die moeten loeien niet afgegaan. Omdat stroom er af ging en ze die sirenes geen eigen stroomvoorziening gegeven hadden.
Dat het gebeurd daar is gewoonweg klote voor ze. Maar die mensen zijn totaal niet in staat ook maar iets fatsoenlijks te organiseren of te onderhouden. Geen wonder dat er dan 1000den dooien zijn...........
@iustus | 01-10-18 | 16:10
Dat had in deze geen zak uitgemaakt. Dit stukje je zee is zeer small en de aarbeving bevond zich enkele tientallen kilometers exact voor de baai van Palu. De early warning systemen drijven veel verder op zee anders kunnen ze de golfbeweging niet correct registreren, maar nog belangrijker; is er geen waarschuwingstijd. Dat op deze kust gewoon niet gekund.
Ik ben veel meer benieuwd hoeveel reddingsteams er uit Quatar, Saudi-Arabië Koeweit en meer van die rijke islamitische landen er onderweg zijn?
Lafayette | 01-10-18 | 16:19 Te onwaarschijnlijk. Daaruit volgt, dat er voor niets zoveel geld in die waarschuwingssystemen zou zijn gestopt, beetje vergezocht.
7.5 op de schaal van Richter is niet mis. Waarschijnlijk nog zwaarder dan die aardbevingen in Groningen.
Groningen meten ze in regelmaat 25.8 op de schaal van Richter.... volgens de Groningers zelf dan.
Als Groningen een 7.5 aardbeving heeft is het weg. Letterlijk.
Schaal van Richter is een logaritmische schaal, duzzz...
7.5 valt best mee, alleen hangt het nogal af waar het voorvalt en hoe lang het duurt.
@de visser
Heeft ook voordelen. Als Groningen in de Waddenzee verdwijnt kunnen we ongestoord die gasvelden leegtrekken. Een beetje zeehond vind het niet zo erg als een zandbank 3 centimeter wegzakt.
Waarom gaan ze daar dan ook wonen?
Ik doe een gok: De beroepsbevolking daar zal wel grotendeels afhankelijk zijn van de visvangst en/of toerisme
Ga je in Urk wonen. Heb je geen last van dit gezeik.
En dan zegt men dat domme vragen niet bestaan.
Lekker bezig Piet. Ingaan op een domme vraag.
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme mensen (zei eens een wijs man).
Dit is de enige macht op aarde: de natuur.
Eens. En alles draait om de liefde.
Zie je wel! Allemaal door die Hollandsche CO2 uitstoot!
Waarom praat jij in pleonasmen ineens? Doet je geen goed dat Gelderland.
Gelderland sowieso slecht voor de mens. Nooit zoveel chemtrails gezien als in Nijmegen. En er lopen echt zoveel zombies en ongelukkige koppen, niet normaal.
Sorry, kon het niet laten om ze allebei te noemen. Je weet zelf hoe het geheugen van de gemiddelde Nederlandse stemmer functioneert. Daarom dus.
Zo’n Jansen zou in theorie toch allang niet meer kunnen leven. BMI van 1.0 en dat in combinatie met die wanstaltige drukte van hem. Mooi experiment voor de wetenschap zou die lucifer zijn.
Aidsremmers en coke. My 2 cents
Lebbis was dan wel weer een held in mijn ogen. Niet voor niks dat ze gescheiden zijn.... gelukkig.
Ik voel een giro 555 op komen.
Kunnen ze van dat geld snel die moskee in dat filmpje weer herstellen.
Vreselijk dit. Momenteel zelf in Indonesië, op Bali welteverstaan, gelukkig hier niets aan de hand, maar wat een ramp. Deze aardige (op de hersenloze extremisten na natuurlijk) en behulpzame mensen verdienen beter.
Zo, op Bali, dan komt het wel heel dichtbij.
Dichter dan bij kaaskoppenland inderdaad.
Prettige vakantie MurkRatte.
Bali is zo mooi.
En extremisten weten ze daar wel aan te pakken.
Tnx Lilia2, het is echt een paradijs. Helaas nog maar drie nachten hier en dan weer de herfst in...
Welk land in Azië doet wel iets om mensen te beschermen.
Alleen Japan?
Zuid Korea?
En in Japan werkte dat nu niet echt.... (bijna 20.000 doden) Nog even los van een kerncentrale onbeschermd neerzetten op een kust met een historie aan tsunamies... Eigenlijk werkt alleen een 'early warning' systeem en op hoger gelegen gebieden wonen, als dat kan.
Taiwan. Daar bouwen ze tsunami en aardbeving bestendig. Al een hele tijd.
Zeg het niet gauw maar sjonge jonge tis vreselijk. Krijg gelijk flashbacks van Sri Lanka van jaren geleden. Laat Nederland nou 1 Kerr wat goeds doen en onze jongens daarheen sturen. Geld heeft weinig nut blijft teveel aan strijkstok hangen
We hebben onze jongens al een keer daarheen gestuurd. Werd niet echt gewaardeerd.
Eens, kennis ipv geld. De praktijk van de TU Delft/CT is wel dat in sommige landen de NL aanpak beter aanslaat dan in andere. In Vietnam hebben ze naar kopie vanmons een soort van lokale waterschappen opgezet en dat lijkt te werken (met name onderhoud is een belangrijk ding om te organiseren). In Bangladesh slaat het matig aan.
Alsof het Indonesische leger incompetent is. Dat is een modern leger. Denk niet dat Indonesie veel hulpverleners van andere landen zal accepteren.
Je kunt investeren in een effectief alarmeringssysteem of in de bouw van een nieuwe moskee.
Dat dus
+1
Hear, Hear
Sinds de boxing day tsunami van 2004 was er flink geïnvesteerd in een waarschuwingssysteem, alleen de gevoelige en kostbare apparatuur is van de boeien genakt. nos.nl/artikel/2252733-dit-is-er-mis-...
Ik zou een heel stevige en hoge moskee bouwen als ik hun was zodat ze er allemaal veilig in kunnen klimmen tijdens een tsunami en met z'n allen 'tsunami allah! tsunami allah!' kunnen roepen.
(of misschien riep die gast gewoon tsunami alarm dat kan ook)
Wat zou Jezus doen?
Bizar nare beelden. Die moeder met baby, zoekend naar veiligheid. Nergens te vinden.
Jammer dat de overheid aldaar meer bezig is met religie. Wanneer ze ook eens naar gewone human needs hadden gekeken. Dan hadden deze vrouw en dit kind niet hoeven sterven.
Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:32
Precies. Het klinkt hard, maar dit had niet gehoeven. In plaats van een nieuw haathuis neerplempen, toch maar wat meer investeren in infrastructuur om deze ellende te voorkomen.
@Padjepejer | 01-10-18 | 15:48
Ja want met het geld voor een haathut kan je een hele stad tsunami en aardbeving bestendig maken.
Zelfs hier in Groningen steggelen we over welk huis wel en niet gerepareerd moet worden want anders word het te duur.
@Padjepejer "dit had niet gehoeven" ? Zit jij bij de vvd of zo?
@Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:32
Wat een gemiep. Vroeger of later waren ze toch wel doodgegaan. Er wonen meer dan 260 miljoen mensen in het land, jaarlijks neemt de bevolking toe met ruim drie miljoen mensen. Een paar duizend doden extra, niemand zal het echt merken...
Shareholder II | 01-10-18 | 16:38
PVV'er. U heeft overigens wel een punt, in plaats van "dit had niet gehoeven", had ik beter kunnen kiezen voor: "Schan-da-lig, dat dit kán in Indonesië..!"
Mogen we al grapjes maken? Of is het nog een dag te vroeg?
Pas maar op, voor je het weet wordt je verklikt en ontslagen door de PolicorPolizei
Wat wou je zeggen dan? Sambal bij? Smakeloos!
Kennelijk hebben ze in de koran het verhaal van Noah geschrapt. (of is dat te lomp?) Beetje lomp is het wel, maar dat is wel de reden dat we hier joekels van dijken hebben.
Bubsy | 01-10-18 | 15:34 |
Je bedoelt Noah met z'n zelfgetimmerde boot?
Is niet echt, is een sprookje.
HoerieHarry | 01-10-18 | 15:51
Voor veel van deze mensen had dit sprookje wellicht het leven kunnen redden.
Over 22,3 jaar.
brrr, apocalyptisch.
vandaag om 12.00u klonk hier in Nederland oorverdovend het 'alarm'. Is even een paar jaar weggeweest maar sinds er weer dreigingen zijn op .. ja op wat eigenlijk iedere maand de oefening of het ding wel werkt.
In 2004 een enorme ramp van de Tsunami op 1e Kerstdag.. en dan nu zonder blikken en blozen durven te beweren dat er nergens luchtalarm afging of sirenes de mensen hebben gewaarschuwd.. waar is al dat geld van destijds naar toe gegaan en al die beloftes voor waarschuwingen te gaan geven.
Altijd een drama. Wat me toch blijft verbazen is dat Indonesie, net als Japan, een tsunami gebied is. Altijd geweest. In Japan hebben ze al honderden jaren tsunami maatregelen getroffen die in de meeste gevallen zeer effectief zijn. En hier helemaal niks, gewoon hutten neerzetten tot op het strand. Cultuur bepaalt dan toch een deel van de impact van natuurgeweld.
Die tsunami zag je al minutenlang aankomen. Sommige mensen bleven gewoon rondhangen op de boulevard en het strand. Het moet daar toch algemeen bekend zijn wat er te gebeuren staat na zo'n aardbeving...
Ja dat zou je denken. De man in het laatste filmpje staat alsmaar te schreeuwen en iedereen blijft gewoon staan. Tot op het laatste moment. Je zou toch denken dat er lessen geleerd zijn n.a.v. de tsunami met Kerst destijds. Niet dus.
Winter_is_coming | 01-10-18 | 15:23
Ik denk dat het ook iets te maken heeft met geldgebrek, corruptie en algehele mentaliteit. Indonesiers kijken wellicht wat minder ver in de toekomst dan de Japanners. Die leven meer met de dag.
2004 is al lang weer vergeten kennelijk of ze zijn te jong om het te weten. En Indonesië is er het land niet naar om het als de Japanners goed op orde te krijgen. Je hoort in de helft van de filmpjes Allah dit en Allah dat , daar vertrouwen ze op. Nou je ziet wat die Allah allemaal aanricht als je zelf niet oplet.
Mijn partner is van Indonesisch-Chinese afkomst. Sinds 23 jaar in Nederland. In die tijd nooit meer terug geweest, en zal dat ook nooit meer doen: "Ik heb niets meer te zoeken in dat kutland met zijn 'laat-maar-waaien'-mentaliteit, dat bovendien volledig verziekt is door de radicale islam".
Van zijn contacten in Indonesië vernam hij dat de nog niet zo lang (uiteraard met westerse hulp) geïnstalleerde tsunami-waarschuwingsinstallaties niet meer betrouwbaar zijn of zelfs helemaal niet meer werken wegens gebrek aan onderhoud en diefstal van onderdelen.
Kwestie van cultuur & mentaliteit, inderdaad. Die veel meer slachtoffers eist dan nodig zou zijn.
Indonsesie bestaat uit meer dan 17.000 eilanden. Het heeft bijelkaar geteld een van de langste kustlijnen ter wereld. Het is gewoon onmogelijk om dat te beschermen. En het is een fabeltje dat Japan zeer effectief is geweest in haar kustbescherming. De meeste zeemuren konden de laatste tsunamis niet tegenhouden en in bepaalde gevallen verergerden zij de impact.
Geografisch is het onzinnig om landen met elkaar te vergelijken.
Dat neemt niet weg dat Indonesie in vele opzichten een los samenhangend corrupt zooitje is. En vaak nog behoorlijk achterlijk, met zelfs nog inheemse stammen (hoewel die vaak door overlevering wel wisten wat te doen bij Tsunamis). Dus ja, cultuur heeft zeker grote invloed. Maar geografie misschien nog wel meer.
Nou zo ziet het er dus uit zonder CGI. Heftig en angstaanjagend. Sterkte voor die mensen!
Het zal wel door de opwarming van de aarde komen.
Daardoor ontstaan alle natuurrampen volgens bepaalde lieden.
Snel, belastingheffen, dan houden we het tegen!
cleantechnica.com/2011/03/17/more-meg...
Allemaal aan de warmtepomp. Probleem opgelost.
Heftig, dus Indonesië ondertekende ook niet het klimaatakkoord.
Houdt iemand op advies van GeenStijl eindelijk zijn camera horizontaal zet GeenStijl het beeld verticaal. De wereld op zijn kop is dit.
In NL zouden ze dit een incident noemen.
En de schuld geven aan het Populisme.
Bouw verdomme dan ook onder het zeepeil op de zeebodem, zit je altijd goed met natuurgeweld.
RIP voor de arme zielen en veel mooie leasebakken voor de hulporganisatiemanagers.
"Dankzij hun leed heb ik een dikke auto onder mijn reet." (Harrie Jekkers)
Harrie Jekkers: www.youtube.com/watch?v=sFz482cPaVc&a...
Dat laatste filmpje is het enige filmpje waar je de 1e golven heel goed kunt zien.
Bij de andere filmpjes was de eerste grote tsunami al geweest.
Heel indrukwekkend. Huiveringwekkend.
Bizar natuurfenomeen..
Tering, en die Groningers maar zeiken over een paar scheurtjes.
Zo klopt er niks meer van de landkaart.
Naast een geologische ook nog eens een geografische ramp dus.
thoughts and prayers...
In filmpje van Skynews (Fishermen jump for their lives ......) hoor je op 6 sec. Allah Akbar. Lol.
Correctie. op 0.10.
Wat is daar lol aan?
En ik maar denken dat ze alleen maar allahoe akbar riepen bij het detoneren van huisgemaakte explosieven en andere situaties die vervelend uitpakken voor Westerlingen.
nee_toch? | 01-10-18 | 15:16 Wat niet? Alsof je godje oproepen op dat moment nog nut heeft. Ze hadden dijken moeten gaan aanleggen, ipv iedereen daar onder het juk van de Islam dwingen. Wederom maakt een dom geloofje, doctrine, mensenlevens kapot. Zoals altijd en iedere dag.
Allah is groot en nu sterf ik de verdrinkingsdood.
72 vissen in het hiernamaals?
Duizenden doden en dan reageren met “lol” omdat iemand in doodsangst wat roept. Naar mannetje.
Mark, hoe "maakt een dom geloofje, doctrine, mensenlevens kapot"? Geloof heeft weinig van doen met het voorkomen van natuurgeweld of gebrekkige voorbereidingen treffen (bouwregels, waterwerken, ...)
Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:23 |
Wat heeft geloof hier nou mee te maken? Ooit gedacht dat er misschien helemaal geen geld en expertise is om dijken te bouwen in 1 van de armste provincies van Indonesïe?
@Winter Ze weten daar date reen tsunami kan komen. Wat hebben zij gedaan om hun bevolking tegen dit soort natuurgeweld te beschermen? En, hoeveel Moskeeën hebben ze daar gebouwd de afgelopen zeg 5 jaar. Google dat eens en verbaas u. Alles voor het godje, niets voor de bevolking. En dus JA, religie heeft hier wel degelijk mee te maken.
Ik als katholiek zou gloeiende gloeiende godverdomme hebben geroepen.
Wc-kip, gebrek aan geld kan geen excuus zijn. In NL bouwden we al dijken toen we nog heel arm waren. Japan trof al tsunami maatregelen toen ze geen cent te makken hadden. Een goedkope maatregel is het verbieden te bouwen in de tsunami zone (of alleen tsunami bestendig).
HoerieHarry | 01-10-18 | 15:32 Maar je had ook al jaren daarvoor en continu gekeken hoe je de bevolking tegen dit soort rampen kan beschermen. Toch.... Of blijf je bidden en hopen dat god het water tegen houd...
Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:34
Tuurlijk hadden ze allang maatregelen moeten nemen.
Allah Akbar betekent toch god is groot of zo?
Ik zou hem vervloeken ipv van te vereren.
@Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:30
Ga jij maar 17000 eilanden van tsunami-bestendige dijken voorzien.
Zelfs hier met al onze kennis en geld gaat het nog steeds mis.
2voor12 | 01-10-18 | 15:41 Het is dus een groot project. Zal veel werkgelegenheid opleveren. Alleen maar goed voor de economie en kennis aldaar!
'Het is dus een groot project.'
Haha. Moet wel weer om je lachen, Chemtrail Mark. :-D
Volgens mijn baba heeft dit wel met geloof te maken. Het is namelijk een straf van God, voor die heidense moslims.
Tot zo ver de mindset van een katholieke Indonesische...
@Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:42
Zoiets als we hier met de energietransitie doen toch? Gewoon iedere inwoner voor 30.000 euro en meer zijn huis laten verbouwen? Goed voor de werkgelegenheid hier dus niet morren!
Piet
Die lolroeper is vast iemand die, als hier de pleuris uitbreekt, als eerste klaarstaat om zandzakken op te werpen. Zo stel ik me voor.
Winter
Dit!
Mark_D_NL | 01-10-18 | 15:23
Dijken bouwen,zoals wij hier doen,...
Als je zo een opmerking plaatst snap je werkelijk niks van de materie. Zelfs Japan, met al hun geld en kennis kon geen tsunamie resistente zeewering bouwen. Een tsunami van deze grote zou 1/3 van Nederland wegvagenDijken of niet. Je hebt namelijk altijd gaten in dijken om uit te varen,een rivier uit te laten monden, etc.Met gewoon springtij kan daar nooit genoeg water door maar met een tsunami ( soms meters hoog) vormen die je zwakste plek.
En dan zeggen ze er gaat niets boven Groningen.
Heftig, heel heftig.
Mijn leedwezen gaat naar de overledenen en sterkte aan die wie hun eiland weer op moeten gaan bouwen.
REAGEER OOK