Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Wie doet het licht uit?

Politici en managers denken dat negen vrouwen samen in staat zijn in een maand een zwangerschap af te ronden, maar zo werkt het niet.

FAIL

Philips waarschuwde voor een gebrek aan ingenieurs & technici, iets waar ze in de bouw al achter waren. De datacenters rond de Amsterdam Internet Exchange kunnen niet meer uitbreiden, omdat er geen ruimte op het elektriciteitsnetwerk is. In Drenthe & Groningen mogen geen zonneparken gebouwd worden, vanwege hetzelfde capaciteitsprobleem. Problemen die dankzij ambities richting big data, online dienstverlening en duurzame energie alleen maar erger worden.

Hoe fragiel onze maatschappij is, werd afgelopen zondag duidelijk met Schiphol. Tennet sloot na middernacht twee ondergrondse hoogspanningsleidingen af vanwege kortsluiting. Nota bene: dit waren geen kabels naar Schiphol zelf, maar het schakeleffect was genoeg voor een kleine verstoring in de rest van het netwerk. Uren later, einde van de nacht, werd duidelijk dat de incheckbalies nog steeds niet goed functioneerden. 

Afritten van de snelweg werden gesloten en treinen stopten niet meer op Schiphol. De burgemeester werd gepasseerd, en mensen liepen met de rolkoffer op en langs de snelweg. De kudde was niet te stoppen, Schiphol wel. Het was de tweede grote storing bij de nationale luchthaven, kenners verwijten een verouderd foutgevoelig systeem dat struikelt over minuscule stroomstoringen. 


Het VUmc deed het eind 2015 een stuk minder subtiel. De kritieke systemen zaten in de kelder. Een gebroken hoofdwaterleiding zorgde ervoor dat alles uitviel, herstel werd onmogelijk en patiënten werden via de trap uit het ziekenhuis getild. Gebrek aan ingenieurs in de top leidt tot onvergeeflijke technische fouten. 

Maandag heeft Tennet een Emergency Alert afgegeven dat de systeemreserves waren uitgeput. De windmolens en zonnepanelen leverden minder dan verwacht, en verbruikers deden meer verlichting aan. Een fout weerberichtje. Tennet sommeerde binnenlandse centrales meer te leveren, en deed uiteindelijk noodaankopen van elektriciteit in het buitenland. 

Deze bijna-ramp heeft een structurele oorzaak en schiet een groot gat in de plannen van Wiebes. Er wordt gekeken naar de kostprijs van groene energie en naar de jaarlijkse capaciteit, maar de wispelturigheid wordt verwaarloosd. Windenergie is duurzaam, maar levert alleen energie als het normaal waait. De natuur bepaalt per seconde de opbrengst. Dat is aanbodgestuurde energie. 

De maatschappij is verslaafd aan een vraaggestuurde energie. U plugt uw telefoon, laptop of auto in, en die moet direct met spoed volledig worden opgeladen. Uw vraag is leidend. De wasmachine moet direct starten, de warmtepomp moet onafgebroken draaien om zo snel mogelijk de gewenste temperatuur te halen. Terwijl die noodzaak meestal ontbreekt. 

Netstabilisatie zit nog volledig aan de aanbod-kant. Tennet zag dat er te weinig werd aangeboden, en de enige reactie is noodproductie. Niet een bericht aan intelligente verbruikers om even te pauzeren, de energievraag werd niet bijgestuurd. Bij een energietransitie, hoort ook een overstap naar een meer aanbod gestuurd verbruik. 

Bijvoorbeeld een auto die het opladen gedoseerd pauzeert om te genieten van overschotten, omdat die toch maar een uur hoeft te laden en daar de hele nacht de tijd voor heeft. Die wasmachine kan proberen direct het water te verhitten, of online doorkrijgen wanneer het uitkomt. Innovatie op dit punt van de energietransitie blijft uit, de Pavlov-reactie is louter een fossiele oplossing.

In 2012 en 2013 zijn tien gasturbines gebouwd die snel kunnen schakelen om wisselingen in duurzaam energieaanbod te kunnen opvangen. Eigenlijk is voor ieder windmolenpark een gascentrale of een batterijbank nodig om gaten op te vangen. De gascentrales wilde Wiebes sluiten, over een batterijbank heeft niemand hem gehoord.

Het kabinet gaat er ondanks vanuit dat de gaskraan gewoon dichtgaat. Gaat er ook vanuit dat door langzamere en verminderde winning direct het aantal aardbevingen en de sterkte daarvan zal dalen. Daarom is het project om woningen te verstevigen grotendeels geschrapt. Waar Wiebes de Groningers duidelijkheid beloofde, komt hij met dromen en de hand op de knip.

Een overstap van makkelijk Groningsgas naar buitenlandsgas geeft een noodzaak tot fabrieken die stikstof bijmengen, of tijdelijk een dubbel gasnet. Eentje met verbruikers van laag calorisch gas, en de ander voor hoog calorisch gas. Dat is een gigantische operatie om leidingen in de grond te trekken en vervolgens bij overstappers onder andere gasbranders te wisselen.

Een overstap van makkelijk Groningsgas naar warmtepompen en duurzame energie geeft een enorme extra belasting van het elektriciteitsnet, dan kan ook de straat open zodat eindverbruikers een zwaardere aansluiting krijgen, maar ook op regionaal en landelijk niveau mag het hoogspanningsnetwerk fors worden uitgebreid.

Mochten ooit de euro's gevonden zijn en de politieke wil is er, dan zijn de mensen er niet. Goede technici hebben niet alleen een lange opleiding nodig, maar ook ervaring in het werkveld om installaties te bouwen die dertig jaar meegaan. Politici en managers denken dat negen vrouwen samen in staat zijn in een maand een zwangerschap af te ronden, maar zo werkt het niet.

De technische sector heeft ook last van een imagoprobleem. Door het gebrek aan personeel ontstaat een enorme werkdruk. Er zijn al installatiebedrijven die de week starten met een planning die niet mag volgens de arbeidstijdenwet en daarbovenop bij fouten en tegenslagen “overuren” maken. Parttime vacatures zijn zeldzaam. Alleen mondige techneuten krijgen goed betaald.

Het wordt tijd dat niet alleen scholen eerlijk informeren over baankansen, maar ook dat bedrijven openlijk communiceren over salarissen.

Reaguursels

Inloggen

Maandag 30 april, Tennet geeft Emergancy Alert af.
Zaterdag 5 mei, het achtuurjournaal legt vanaf minuut 13! netjes uit wat er fout gaat: www.npo.nl/nos-journaal/05-05-2018/PO...

Feynman | 06-05-18 | 22:53

Allemaal een 3-fase stookolie aggregaatje van 150 euro, en een 27MC bakkie. Over de 27Mhz kun je ook Internetten (een PC netwerkje aanleggen), dus met bovenstaande combinatie heeft niemand de roverheid meer nodig. En er is ook een nieuwe frequentie vrij, nieuwe porto''s zitten er op.

CarloCarpacio | 06-05-18 | 17:23

HOLST

Eenhoorn7 | 06-05-18 | 17:21

Tikfouten, ik doelde op het Holsti instituut

Eenhoorn7 | 06-05-18 | 17:20

Het goede van de exacte wetenschap is dat je kunt bewijzen dat je gelijk hebt. En wat moeten we nou? Ik zat eens naast een baard in her vliegtuig die natuurlijk niets van ingenieurs hebben moest, tot ik hem zei dat ik blij was dat het vliegtuig door ingenieurs ontworpen was, en niet door sociologen. Feit: kernenergie is schoon, veilig en goedkoop!
Wie anders beweert is een idioot! Energie is de motor van onze economie, wie in hemelsnaam heeft ons bewogen van kernenergie af te zien? Kent u due idiote stickers nog? Kernenergie, nee, bedankt
Her waren de oliemaatschappijen die de schooiers, milieuidioten en subversieve krachten hielpen in hun verzet. Links maakte er furore mee. De gaskernreactir werd door Den Uyl persoonlijk de nek omgedraaid net als het synchotron aan het einde van de versneller in de Watergraafsmeer, want uit het synchotron komt straling!?!?
Ja, raad je de Koekkoek, die machine levert röntgenstraling voor wetenschappelijk onderzoek. Zonder een eigen machine moesten we naar Hamburg, Desy. Maar dank zij de kennis hier in Nederland kan ASML groeien en bloeien r
En produceren zij nu een Rontgenmachine met spiegels die zijn uitgevonden door een Nederlandse professor, Marnix van der Wiel, een onderbetaalde, nauwelijks geeerde wetenschapper. Idioten zijn de beslissers in Nederland, en zij laten hun oren hangen naar andere idioten. Nederlandse AIO kandidaten komen niet in aanmerking voor een plaats want Chinese studenten gaan voor. Het Hilat instituut in Eindhoven doet onderzoek, met Nederlands belastinggeld voor de Koreanen en Chinezen, die op hun beurt weer tegen ons concurreren
Het wordt tijd voor een revolutie

Eenhoorn7 | 06-05-18 | 17:18 | 1

Goede bijdrage.

O2Neutraal | 06-05-18 | 20:34

@Feynman
Er komt NIET zoiets als slim aangestuurde wasmachines en koffiezetters.
Absoluut niet.
Wat wel komt is een buffer accu om apparaten aan te zetten als IK dat wil.
Naar de tering met slimme apparaten.
Die accu wordt op de goedkoopste momenten opgeladen.

Raider Twix | 06-05-18 | 16:28

Vroeger, in Spanje, was er nog eens iemand die tegen windmolens vocht. Ik vecht voor atoomcentrales...

Goedzo | 06-05-18 | 15:43

Kernenergie is de enige schone oplossing, die nog winst kan maken ook. Getijdenenergie? Mestvergisting? Kansrijke alternatieven. Molens kosten ook energie om te maken en te zetten, zonder subsidie zouden er geen molens bij komen. Break-even point is bij een windmolen een leugen qua kosten en levensduur. Laat staan de piekverwacjting. Buffer in de vorm van een waterbekken met stuw, ter grootte van Terschelling zou een mooie uitdaging zijn. Locatie?

rattenvanger XL | 06-05-18 | 14:35 | 2

Een dobbelsteentje uranium geeft net zoveel energie als 300/000 vaten olie. Wat nou schoon?

rattenvanger XL | 06-05-18 | 14:37

Uranium is behoorlijk vervuilend om zuiver te krijgen. Het is namelijk bepaald niet bruikbaar in de vorm waarin het gevonden word.

O2Neutraal | 06-05-18 | 20:33

Uitstekend dat Feynman hier een stukje aan wijt. De staat van ons elektriciteitsnet is ondermaats gezien de ambities die men heeft. In tegenstelling tot veel andere overheidsprojecten, zijn investeringen hierin geen weggegooid geld, maar er komen ook relatief weinig baantjes voor vrindjes, dus daarom gebeurd het niet.

De vergroening, als we het zo moeten noemen, van onze energievoorziening, kan niet zonder stabiel energiedistributiesysteem en daar moet aan gewerkt worden, dit gaat gewoon niet snel. Wel kan er op lokaal niveau ook werk van gemaakt worden, met accu's en batterijen, maar de milieu impact en schade is enorm. Deze blijft bijna altijd onbelicht.

Graag ook een schrijven over het autorijden, waar de politiek CO2 uitstoot gelijk linkt aan milieu impact en diesels opeens goed leken te zijn, terwijl dus al die jaren de metingen incorrect waren door valsspelen en er in Duitsland geen onafhankelijke bedrijven te vinden waren die deze metingen wilden uitvoeren(!!), dat moest in Tsjechie gebeuren. Bovendien gelden metingen van fabrikanten in heel Europa, dus als bijv. Mercedes een of ander meetbedrijf, in laten we zeggen Malta, een 'alternatieve' meting laat doen, dan is deze geldig binnen de gehele EU, waanzin! En dan laat ik de hele diesel - fijnstof connectie maar even weg. Al jaren zijn er specialisten die wijzen op het gevaar van fijnstof, maar men blijft mensen richting diesel-auto's jagen, het is een schande.

O2Neutraal | 06-05-18 | 11:23 | 1

EU, niet Europa, ik lijk wel Timmerfranks.

O2Neutraal | 06-05-18 | 11:25

Een mooi gescheven stukje Feynman ,die de vinger percies op de zere plekken drukt.
Men moet inzien dat de vraag naar energie alleen maar groter zal worden en onze gehele welvaart hier ook geheel afhankelijk van is. Wat voor zoveel mensen als vanzef sprekend wordt gezien kan in de toekomst nog weleens een hele rare wending krijgen met het huidige energie beleid. Zie je het al voor je dat je savonds je nest uit moet om de was te doen of de auto op de lader moet zetten omdat het anders niet meer te betalen is, ik denk het niet he. Ik ga het gewoon is proberen savonds te wassen en was drogen en de volgende dag de reactie van de buurvrouw afwachten. De door de klimaat goeroes en ICCP opgedrongen energie transitie is voledig uit de hand gelopen project waar mijn inziends de subsidie gelijk gestopt moet worden. Lord christopher monckton is al jaren bezig deze waanzin tot een halt te roepen maar wordt grotendeels dood gezwegen door de mainstream media. Ga investeren in waterstof als opslag en energie opwekker en bouw Thorium kern centrales anders hebben we binnenkort een heleboel depressieve mensen omdat hun telefoontje niet meer geladen kan worden.

Datgingniegoed | 06-05-18 | 10:41

Het is heel eenvoudig, wil men meer en goede technici, dan dient men hiervoor te betalen. Nederland heeft meer waardering voor niet-technische beroepsgroepen en vooral voor finance en "management". Daar worden de betere salarissen betaald. Men kan dus zoveel beta's en technici opleiden als men wil, maar het talent onder hen stroomt vanzelf weg in andere richtingen of richting het buitenland. Dweilen met de kraan open!

Pierrepoint | 06-05-18 | 10:28

De belangrijkste transitie is niet die van gas naar elektriciteit, maar die van self supporting. Ieder huishouden/bedrijf wekt zelf haar energie behoefte op.
Geheel onafhankelijk werkt het beste.

dijkbewaker | 06-05-18 | 10:16 | 2

@dijkbewaker-
Is waar dit soort ‘nul op de meter’ huizen worden al veel in Duitsland gebouwd en zijn zeer succesvol. Je moet er wel twee batterijen bij hebben a 6800 euries per stuk maar dan ben je wel helemaal self supporting.

Datgingniegoed | 06-05-18 | 10:47

En dan is bij veel mensen het spaargeld dus op. Terwijl we een goed gasnet hebben, waarbij gas een mooie brandstof is. Ook voor de opwekking van stroom.
Rare marktwerking overigens, als de marktpartijen volledig naar de overheidspijpen moeten dansen, want klimaat.

marjen | 06-05-18 | 11:55

Tekort aan techneuten of een overvloed aan "management"?...

nikolaos | 06-05-18 | 09:49 | 1

Beide, maar 99% vd managers is te dom en te lui om techneut te kunnen worden.

Best veel techneuten zijn trouwens ook nieg veel soeps.

Groot probleem eigenlijk dus...

Poekieman | 06-05-18 | 20:13

Teveel, te snel, te ondoordacht, te paniekerig, te weinig kennis van de praktijk. Men meent dat het allemaal wel zal gaan lukken, dat "de markt" wel een oplossing zal vinden als je als overheid gewoon de regels aan past. Van bovenaf geforceerd dus. En dan maar hopen dat er een creatieve oplossing komt van de bedrijven die met dit door de overheid gecreeerde probleem geconfronteerd worden. De rekening? Die komt vanzelfsprekend bij jan boerenlul. Dat zal én financieel zijn, én hij zal de risico's en problemen gaan dragen. Een dubbele rekening dus. Het doel van al deze toekomstige risico's en bijna gegarandeerde problemen is niet veel meer dan de politiek die hun eigen blazoen op willen poetsen. Er is niet of nauwelijks milieuvoordeel te halen. Financieel/economisch al helemáál niet als eindverbruiker. De kans bestaat dat we massaal, astronomische bedragen gaan betalen voor een mooier CV van een aantal politici.

Dutchbeaurouge | 06-05-18 | 09:49

Kijk naar Frankrijk, daar draaien kerncentrales, meer dan 90 als een tierelier. De vijfde generatie kerncentrales, de Pebble-reactoren geven geen langdurig stralend afval, in minuscule hoeveelheden. Schoon, veilig en ongeveer 10% van de kosten van een relatief schone gascentrale. Het is de olie-industrie die niet wil dat we naar kerncentrales overgaan. Er is nog een leuk alternatief.een kerncentrale werkt met grote hoeveelheden splijtstof, de suspensiereactor van Went, KEMA, lang geleden werkte met een fluarized bed, zodat de splijtstof zich gedraafd als een vloeistof, dus minder splijtstof in de kern. Een gaskerncentrale is zo klein (uraniumhexafluoride) dat je die gewoon thuis kunt hebben, want je werkt met minimale hoeveelheid uranium. Alleen elk jaar het gas vervangen. Weet je dat een kilo uranium, kosten ongeveer 30$ per kilo, het warmte-equivalent heeft van de verbranding van 2,2 miljoen liter benzine? De kernkrachten zijn zo enorm, dat niets er tegen op kan. Helaas wordt kernfusie niets, dromen van onbenullen die niet echt fysica hebben gestudeerd, windmolens en zonnecellen zijn kwats en ons gasveld sluiten is een misdaad tegen het Nederlandse volk. Als wij miljarden kunnen betalen km banken overeind te houden, aandeelhouders van grote multinationals geld van de Nederlandse belastingbetaler kunnen geven en miljarden, elk jaar weer aan Afrikaanse dictators kunnen schenken, dan kunnen wij onze Groningse burgers ook ruim compenseren en in veilige huizen laten wonen

Eenhoorn7 | 06-05-18 | 09:45 | 2

Eenhoorn7, als dit verhaal waar is dan worden we plankgas belazerd door de politiek! Wij en bijna alle landen om ons heen. In Niger zit nog zoveel uranium in de grond dat we daar nog generaties lang op kunnen leven qua electriciteit.

Raceeend | 06-05-18 | 10:28

U snapt wat de mogelijkheden zijn. Helaas is dit in NL "niet haalbaar" vanwege de belangetjes en het zenuwachtige gedraai van de bestuurderskaste. De Jan Salie-mentaliteit viert hoogtij. In deze tijd gepersonificeerd door het partijkartel dat in de trias, de ambtenarij en de media de dienst uitmaakt.

Pierrepoint | 06-05-18 | 10:36

Het verval is pas echt begonnen toen de generatie die opgevoed is met "lekker belangrijk" hun studiekeuze ging doen. Geen discipline en focus om problemen echt op te lossen

BASinnic | 06-05-18 | 09:25

Innovaties op het gebied van de energietransitie zijn er wel degelijk. Met nieuwe systemen die op dit moment worden geïnstalleerd, is het mogelijk om constant de vraag naar energie te monitoren, dit om te zetten in grafieken, het verloop te bekijken en hierop deugdelijke voorspellingen te doen. Dit gebeurt per wijkstation en de verkregen informatie is dus heel gericht tot op de specifieke kabel naukeurig. Met deze voorspellingen zouden de centrales goed inzicht moeten krijgen in het te verwachten verbruik en tijdig opschalen.

Kopieerapparaat | 06-05-18 | 09:16

Interessant stuk, Feynman, maar het is 'Gronings gas' en 'buitenlands gas', losse woorden dus. Je schrijft toch ook niet 'Zweedsevrouwen' of 'islamitischeinvasie' aan elkaar?

Dr. Snoepjes | 06-05-18 | 09:11

Sorry Feynman, maar de suggestie dat we ons leven maar moeten gaan inrichten naar de beschikbaarheid van energie is de omgekeerde wereld. Daarmee geef je je vrijheid in handen van hen die het energiesysteem besturen. Partijen als GroenLinks (maar zij niet alleen) dromen van dit soort "oplossingen" om hun controledrift over de samenleving uit te rollen. Als we vrij willen blijven leven moet de energievoorziening van de samenleving onvoorwaardelijk gegarandeerd zijn.

Prof. van Leipum | 06-05-18 | 09:06 | 3

Eens!
Moeten we thuis gaan zitten wachten totdat een centraal bestuur besluit dat u de wasmachine kunt gebruiken!
Centrales werden gebouwd opdat de consument ten allen tijde stroom kon gebruiken wanneer hij dat nodig had. En daar betaalde hij voor.

marjen | 06-05-18 | 09:11

Neem je eigen lot in handen en wees pro-actief. Weet dat het met een normaal tot middeninkomen nog steeds een aantal jaren vraagt voordat je installatie en gewoonten zijn aangepast. Laat je niets wijsmaken door onze overheid; als puntje bij paaltje komt voeden zij niet de monden van jouw kinderen. Heb je een overschot aan financiële middelen vraagt het nog steeds een mentale omschakeling. Veel mensen hebben geen idee hoe een houtkachel 24 uur veilig en spaarzaam te stoken, hoeveel hout je nodig hebt, welk hout, wat te doen als de stroom uitvalt, wat je in huis moet hebben aan kaarsen, schoonmaakmiddelen, reserve spullen, dekens... Ik verwacht geen situatie Beringzee maar weet donders goed hoe snel je comfort en leefbaarheid terugvalt in een koude periode zonder gegarandeerde energie uit de muur.

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 09:25

Socialisme in optima forma, creëer schaarste. En dan overheidsmanagement om schaarste te reguleren.

Smarties | 06-05-18 | 16:03

Het wordt pas echt lachen wanneer de Duitsers in 2021 alle 18 resterende atoomcentrales van het net halen... Nu wordt nog alle teveel opgewekte " groene" stroom uit zonnepanelen,biogas en wind op het net gepleurd en verkocht aan NL,BE en F tegen schijtprijzen. Het hele probleem is de te geringe hoeveelheid peperdure hoogspanningsleidingen,het op de juiste spanning houden van het net wanneer de wind niet waait en/of de zon niet schijnt. Daarvoor bouwde men in DE bijvoorbeeld voor € 2,5 miljard in Hamm een Kolengestookte centrale,in NL in Delfzijl idem,die met de modernste CO2 en fijnstoffilters zijn uitgerust maar nooit aan het net zullen gaan. Pure kapitaalvernietiging door de "groene"politiek/politici die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... Dankzij DDR'66 minister Brinkhorst hebben wij de goede oude Provinciale Electriciteitsmaatschappijen verkocht aan allerlei fake bedrijfjes die NIET investeren in de peperdure uitbreiding van de net-infrastructuur maar alleen maar de hand willen ophouden bij de argeloze consument.
Tot zover de liberale stroomvoorzienings politiek in NL.

Eendragtmaaktmagt | 06-05-18 | 09:06 | 3

In aanvulling: op YT zijn een aantal zeer kritische en leerzame beschouwingen over de energiewende in DE te vinden. Voor mensen die de Duitse taal nog wel machtig zijn, oriënteer je meer op het oosten. Daar gaat het gebeuren, breken of barsten.

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 09:12

Nee kolen dat mag niet want vies bah CO2 enzo, Daarom importeren we ook hout uit USA en canada want dat is veeel beter voor het milieu.

Datgingniegoed | 06-05-18 | 10:55

Op een willekeurige dag in maart 2018 (14 maart 2018, 17:00 uur) stootte Duitsland 9 maal zoveel CO2 uit als Frankrijk bij een gelijke percentuele inzet van renewables. Noorwegen, Zweden en Frankrijk steken met kop en schouders uit qua schone productie. Noorwegen heeft bergen en heel veel waterkrachtcentrales. Zweden en Frankrijk hebben veel kerncentrales. Nederland heeft geen bergen, maar wel veel koelwater. De energie die een mens in heel zijn leven consumeert genereert bij kernenergie-opwekking een hoeveelheid radioactief afval dat in een koffiekopje past. Een keuze maken hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Buerman | 06-05-18 | 18:02

Techniek wordt steeds complexer. Geavanceerde techniek zit tegenwoordig overal in. Vaak ook slecht ontwikkeld en nog slechter toegepast.
Echt techneuten en echte mannen met baarden zijn er steeds minder. De jeugd gaat de techniek niet in. Te slecht betaald en met een driedelig pak voel je je gewoon meer, ook al kun/ben je niks. Assistent Executive Chief Scrummaster klinkt ook gewoon goed op je Instagram... loodgieter maar zozo.

Techniek is altijd een fikse energieverbruiker geweest. Energiebesparen in de techniek is een tegenstrijdig iets, het maakt het te ingewikkeld en gevoelig voor fouten.

Marketing maakt het lulverhaal compleet. Gouden bergen beloven, maar een feitelijke energiebesparing van niks. Dat werkt niet in de techniek... het is of goed of fout... geen middenweg. Het werkt of het staat stil.

Ik zeg terug naar het KISS principe.
Maar dat zou te eenvoudig zijn.

Piep Knars | 06-05-18 | 08:59

ik werk als software developer en ben uit NL vertrokken, want men betaaldt gewoon te weinig..
En de overheid heeft de martkt verziekt

Dario.Maggi | 06-05-18 | 08:54 | 5

@ Carmelita: Dat valt wel mee. Essentieel is voor welk belang en met welke boodschap deze mensen op stap worden gestuurd. Iets zegt met dat dit vaker in het belang van winstvergroting en machtsbehoud is en beduidend minder in een groter algemeen belang van die eerlijke wereld.

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 09:30

Slabak | 06-05-18 | 12:02 | Deze regeling is pas aan de orde indien het experts betreft die aantoonaar zowel in NL als in EU niet gevonden kunnen worden. Die komen niet in NL werken om 52% belasting en sociale premies te betalen.

Buerman | 06-05-18 | 19:38
▼ 2 antwoorden verborgen

absurd dat een groot Nationaal Vliegveld maar blijft uitbreiden en uitbreiden en een kortsluiting elders leidt tot miljarden schadepost voor reizigers.. een chaos op de wegen naar dat vliegveld en dan hebben we het nog niet over de 'rampen' die hadden kunnen gebeuren als een systeem uitvalt maar vliegtuigen nog wel opstijgen en landen..

ik vind het erg vreemd allemaal.. maar nee, ik begrijp dat binnenkort er een EU vliegttax bijkomt, bovenop de 'veiligheids en brandstoftoeslag' die al standaard op een ticket naar elders gewoongoed is geworden.
vraag; de veiligheidstoeslag waar dient die eigenlijk nog voor... RIP MH17.. horen we ook niets meer over. bijna 4 jaar geleden alweer..

fikkieblijf! | 06-05-18 | 08:52

Geen wonder dat er steeds minder vakmensen komen:
+ iedereen wil coach, manager of psycholoog/psychiater worden.
+ het blijkt nu dat de massa-import geen technici en mensen die met de handen werken opleveren.... het licht gaat in de toekomst daadwerkelijk uit.

meneer Q | 06-05-18 | 08:50 | 2

Het gaat heel erg kut worden en heel erg snel.

hustler01 | 06-05-18 | 09:03

minder vakmensen.. bij iedere aanstaande crisissen door o.a banken en een regering niet voorkomen maar eerder aansturend op.. deze crisissen treffen met name de groep die bij een ad hoc beleid de rekening krijgen.. massaal ontslagen, geen werk voor te vinden, arbeidsmigranten die lager in loon het werk overnemen, belastingverhogingen.

kijk naar de zorg, 5 jaar terug werden verpleegkundige en zorgende massaal de laan uitgestuurd, de ene na de andere grote zorgorganisatie ging failliet (ceo, managers, en directie hadden we een prima oprotvergoeding voor zichzelf bedongen) er moest door het overgebleven personeel voor 4 handen aan het bed werk verzet worden...
Nu is er een gigantisch tekort in die groepen.. geen mens wil de zorg in met de kans op bij weer een nieuwe regeringsrenovatie beleid. Keihard werken, niet met je hart maar hup gewoon uren draaien omdat er niemand anders is, risico van fouten liggen bij de verzorgenden en verpleegkundigen door de enorme werkdruk.
gaan de lonen nu omhoog voor die vakmensen, nee. zijn er betere arbeidsomstandigheden, nee.
Deze staat zet in op innovatie (Arrogandor) de EU en migratie.. om goedkoop en onzeker arbeid te leveren.. risico's volledig bij de werknemers. De toekomst is dan dat je vooral zorgt voor jezelf en snel op een plek komt te zitten waar je niet met iedere crisis het 'haasje' bent.
En ja, onze nieuwe instroom arbeidsmigranten wil best wel werken maar hebben echt na jaren oorlog geen tools in handen. Oost Europa wil best goedkoop arbeidsmigranten leveren, maar ja... waar laat je die nu in Nederland. Het zijn nog net geen arbeidsvee, in stallen in een hokje laten overnachten tot er weer gewerkt dient te worden voor een mager loontje..

een regering krijgt het volk dat het verdient...

fikkieblijf! | 06-05-18 | 09:03

Ik zou willen pleiten voor smart phone vrije dagen. Dat kon met auto’s in het verleden heel goed. Als we ons dan toch terug laten werpen in het verleden, waarom dan niet terug naar archaische methoden.
.
Tegelijkertijd kunnen onze politici onze ziel verkopen in een deal met energieleveranciers. Beetje omvolken in ruil voor de grondstoffen. Het zou fijn zijn als het deze ronde uit een ander werelddeel kan. Als we dan toch vervangen moeten worden liever voor mensen die het verdienen niet?
.
Ik wil politiekcorrecten feliciteren. In het verleden gingen beschavingen verloren door de neergang van een of twee belangrijke fundamenten onder dat succes. Politiekcorrecten weten werkelijk elk fundament, welvaart, defensie, cohesie, vrede, veiligheid en infrastructuur, tegelijkertijd te slopen.
.
Fuck you people! Dat dingen kennelijk kapot moeten ok, maar kom er eens voor uit in plaats van te beweren dat het goed voor ons is.

Parel van het Zuiden | 06-05-18 | 08:47

Het onderhouden van het electriciteitsnet is zeer kostbaar, en de overheid en het bedrijfsleven kunnen het zich niet permitteren dat te verwaarlozen. De staat van het net is een realiteitscheck, en zou iedereen met beide beentjes op de grond moeten houden. Ze kunnen nog zo veel managers aanstellen, ze kunnen nog zo bezeten zijn van geld en de financiële sector, maar als de stroom uitvalt is het game over.

Oh ja, hier nog een presentatie van Richard Duncan, auteur van de Olduvai-theorie: www.youtube.com/watch?v=LWCQ9MDxOaw

Als je ziet hoe kwetsbaar de maatschappij is, zeker nu alles aan het internet hangt, verbaas ik me over het amateurisme van Al Qaida en ISIS. Wat deze clubs in Europa hebben gedaan is klein bier vergeleken bij wat er echt aan schade aangericht kan worden.

Rest In Privacy | 06-05-18 | 08:46

Binnwnkort zitten afgetrainde reaguurders geheel off grid op een fiets met dynamo te reaguren.

Deense dog | 06-05-18 | 08:44

Persoonlijk vind ik het wel gescheten. Heb jaren op een kolencentrale gewerkt, tot den Haag verzon om oudere centrales te sluiten....

Dat was een nadeel, baan kwijt.
Voordeel was het tekort aan technici. Ik heb geen dag zonder werk heb gezeten omdat ik overal aan de slag kon. Ben er qua salaris nog véél beter van geworden, zou den Haag eigenlijk moeten bedanken.

Van_boeschoten | 06-05-18 | 08:33

Zolang een huppelkutje vers van van de MEAO bij haar eerste baan als gebakken-lucht verkoopster op kantoor meer verdient dan een goede techneut die al 20 jaar aan de bak is zal er altijd een gebrek aan techneuten zijn en een overschot aan vergadertijgers.

2voor12 | 06-05-18 | 08:27 | 1

MEAO?

Dat is tegenwoordig de 'opleiding' Business Administration op de plaatselijke roc... en je leert er nog steeds niets, maar het klinkt natuurlijk wel een stuk 'beter'. Veel verpakking, geen inhoud.

EefjeWentelteefje | 06-05-18 | 11:18

Er zit toekomst in de duurzame pop-opleiding zonder gas. Deze is voor jullie, jongens en meisjes. youtu.be/YxWLVRlGa10

mozaard | 06-05-18 | 08:27

Een stroomnet dat altijd werkt is zo Nederlands. Ik heb een jaar in een dorpje aan de kust van Ecuador gewoond waar de stroom bijna iedere dag wel een paar uur uitviel.
Zeker als het hard regende en er her en der wat bomen omvielen viel de stroom geheid uit. Ook rond 7 uur in de avond als de vrouwen massaal hun fohn aanzetten ging het in drukke periodes fout.
Kwestie van je zelf op voorbereiden en altijd een zaklantaarn in de buurt houden.

Rest In Privacy | 06-05-18 | 08:15 | 2

Ja .. dat willen we hier ook!
Meer betalen voor stroom die steeds uitvalt.
Terwijl we intussen volledig afhankelijk worden gemaakt van 1 energiebron, de electriciteit.
Er worden goedwerkende en goedkope systemen afgeschaft. En we krijgen er onzekere gammele constructies voor terug tegen hogere kosten.

marjen | 06-05-18 | 08:45

Ecuador is de nieuwe norm. Gut oh gut, over verschraling van onderwijs gesproken.

Smarties | 06-05-18 | 15:13

Om te beginnen zou je dal-/nachttarieven aantrekkelijker kunnen maken.
Als mensen het in de portemonnee voelen zijn ze, vaak, wel bereid er dan rekening mee te houden.

Carmelita | 06-05-18 | 08:07 | 1

Je weet soms pas wanneer er een piek of dal is als het zover is. Daarom moeten vaatwassers en wasmachines met internet worden verbonden. Zodat ze weten wanneer er een piek is.

hustler01 | 06-05-18 | 09:06

En scholing. Vroegah had je de ambachtsschool waar jongens een vak leerden.
Nu krijgen ze lessen in politiek correct Iphonen en gaan daarna als monteur bij het installatiebureau op de loonlijst, want ieder mens heeft recht op een inkomen.
Het installatiebedrijf stuurt ze naar de klant en die moet ze maar vertellen hoe en wat ze doen moeten, mocht de monteur daar zin in hebben.
Waarna de manager de factuur stuurt.

Jan Passant mk2 | 06-05-18 | 08:04

Wanneer men bij de ingenieursbureaus en grote installateurs nu eens gaat snijden in de managementlagen en de daardoor gewonnen budget gaat besteden aan het verhogen van de salarissen voor ingenieurs, dan komt er meer belangstelling om een technische studie te gaan volgen. Gewoon een varkenscyclus.

El Gouda | 06-05-18 | 07:52

Het lijkt me niet zo moeilijk (b.v.) wasmachines te bouwen die je klaar kunt zetten met was en wasmiddel erin en die op afstand door je stroomleverancier aan kunt laten zetten zodra deze een overschot aan energie heeft.

Wekkertje | 06-05-18 | 07:48 | 5

@ normanius; manke vergelijking. Maar als mijn televisie aanspringt op het moment dat de wedstrijd begint of desnoods intregaal 2 minuten vertraagd en tijdens reclames en na afloop automatisch uitschakelt vind ik dat niet echt een levensgroot probleem.

Promedio | 06-05-18 | 08:03

In de USA, en ik meen ook in Duitsland, dienen alle omvormers voorbereid te zijn om gemanaged te worden door de netbeheerder. Ook als er meer stroom aangeboden wordt dan er vraag is, is er een probleem. De netbeheerder schakelt deze omvormers dan op afstand af. Zoiets kan technisch ook met wasmachines. De kostprijs zal wel zo'n 150 tot 200 euro toenemen.

Pimp my Voortuin | 06-05-18 | 08:07

Dat "internet of things" is prachtig en veelbelovend... in een oprechte wereld zonder criminelen, terrorisme en met betrouwbare overheden. Doe maar niet op deze aarde dus. www.youtube.com/watch?v=TtFoEWYYHDU&a...

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 08:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Sinds het woord 'winstmaximalisatie' is uitgevonden (waarschijnlijk door een manager) kunnen we spreken van 'de wet van de privatisering': Veel minder product voor veel meer geld.

Petrus Poortwachter | 06-05-18 | 07:41

@Feynman... Zolang we nog een Ton Heerts hebben die pleit voor mbo'ers die flexibeler en breder opgeleid moeten worden om ontwikkelingen als het verdwijnen van banen door robotisering het hoofd te kunnen bieden en om de concurrentie met hoogopgeleiden aan te kunnen gaan... zolang we met dit soort bestuurders te maken hebben zal het nog lang duren voordat we weer goede technici hebben! I.p.v. zich nu zorgen te maken over robotisering en concurentie met hogeropgeleiden, had die lamstraal zich tijdens zijn periode als FNV voorzitter beter kunnen richten op meer waardering en een hoger salaris voor het werk van MBO'ers in de technische sector.

En @Feynman... Innovatie op het punt van de energietransitie....?!?! Ja laten we nog meer "slimme apparaten" aansluiten op het net. Want dat is tegenwoordig de oplossing... aankomen met dit soort zogenaamde slimme en inventieve oplossingen... Maar de oplossing is héél simpel Er hoeft niks geïnnoveerd te worden met achterlijke slimme en inventieve oplossingen! De capaciteit dient gewoon aangepast te worden aan de vraag!

Zelf hangt m 'n huis al vol met led lampen... dat was de oplossing....... en nu zijn het weer zonnepanelen.... of de warmtepomp.... Maar bovenal is het dus ook nog zogenaamd mijn probleem dat er door een gebrek aan kunde en visie er niet genoeg capaciteit is op het huidige elektrischiteitsnet!!!

Ik persoonlijk ben er wel een beetje klaar mee... en ik denk velen met mij!!!

Javello | 06-05-18 | 05:25 | 4

Ik begrijp dat het aanbod van groene stroom nog niet stabiel is. Dus als we volledig die kant op willen mag er nog wel wat innovatie bij komen. En zolang 'slimme apparaten' niet corrupt worden, wil ik daar best aan meewerken.

Promedio | 06-05-18 | 08:11

gato; betreft dat alle Spanjaarden en alle panelen of alleen dat grote investeringsproject waar private deelname door de overheden werd gestimuleerd met -achteraf- valse vooruitzichten? Kan even niet de naam van de locatie reproduceren.

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 08:54

@spinselinjehoofd, Iedereen met zonnepanelen moet belasting betalen en ze controleren, vaak helicopters laag over en fotos nemen, dus iedereen laat het uit zijn hoofd ze te nemen, zonde in een land met volop zon.

gato | 06-05-18 | 10:39
▼ 1 antwoord verborgen

Politici.. dat zijn toch van die schippers die niet eens de wal gezien hebben, omdat ze altijd al in een ivoren toren vertoefde?

Abject | 06-05-18 | 04:46 | 1

Trump trapte ook niet in klimaat-akkoord.

gato | 06-05-18 | 07:55

Ik stel voor dat ongeblustekalk een standbeeld krijgt. Verdient hij.

HoerieHarry | 06-05-18 | 03:56 | 1

Een standbeeld? Een windmolen bedoel je. Zo’n kleintje in zijn hand.

ristretto | 06-05-18 | 08:38

@alufoliegroothandel

ca c'est vrai.

Billy Ocean | 06-05-18 | 03:52

..

HoerieHarry | 06-05-18 | 04:58

@alufoliegroothandel .... Weet je vrouw ook dat je de camper gaat verkopen?

Javello | 06-05-18 | 05:28
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
alufoliegroothandel | 06-05-18 | 01:26 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

En door de opwarming van de kabels in de grond verouderen ze natuurlijk in een rap tempo. Er komt een moment dat chaos de nieuwe normaal is.

Bennie Boos | 06-05-18 | 01:24 | 3

Lees eens goed. Het ligt niet aan de kabels maar aan de schakelcentra. Zoals de tolale waanzin en incompetentie van de universiteit aan het doordruppelen is naar de hogeschool en het MBO.

alufoliegroothandel | 06-05-18 | 02:53

alufoliegroothandel | 06-05-18 | 02:53
Ik zeg ook niet dat het aan de kabels ligt, alleen door allerlei omstandigheden warmen ook de kabels op en dan verouderen ze zeer snel. Kabelbreuk en kortsluiting is dan het gevolg. Geloof mij maar ik heb jarenlang in het wereldje rond gelopen en de problemen gaan komen. Maar je andere punt klopt als een zwerende vinger.

Bennie Boos | 06-05-18 | 06:21

Dus Bennie. Je zegt adermaal dat het wèl aan de kabels ligt...

Trans_Fimmermans | 06-05-18 | 08:53

Zoals al eerder hier gezegd, ik ga zelfs met mijn zonnepaneeltjes en warmtepomp investeren in een generatortje voor thuis. Als we het van de staat moeten hebben zitten we binnen de kortste keren met z'n allen in het donker. Feit is natuurlijk wel dat er al minder technici zijn die ergens de ballen verstand van hebben. Da's nog veel rampzaliger denk ik want dan ben je als land ook afhankelijk van buitenlandse werknemers aan het worden. Niemand die meer werk wil doen waar je vuile handen van krijgt. Kijk alleen maar naar de aanleg van gas, water en licht in nieuwbouwwijken. Basis Nuts aansluitingen waarvoor niet genoeg geschoolde en gecertificeerde mensen meer zijn om dat werk uit te voeren. En dan willen we allemaal over op elektra en gas de deur uit. Ze weten niet waar ze het over hebben daar in Den Haag.

clockandhammergame | 06-05-18 | 01:03 | 1

Kweenie wie het hier heeft aangelegd maar ons leidingennet voor warmtedistributie in de wijk bleek vol lekkages en dus verliezen. Geen idee over omvang herstelkosten. Meterkasten, CV-ketels, alles dat in seriewerk onder de grond, in kleine kasten, vieze ruimten, in de kruipruimte en boven het hoofd aangelegd moet worden zit kwalitatief en wereldwijd aan de ondergrens van het haalbare en wenselijke. De installatiebranche met hun mooie keurmerken hebben nog een forse uitdaging in het veld op te lossen.

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 08:30

Om asielzoekers zich beter thuis te laten voelen moet ons ontwikkelingsniveau drastisch naar beneden. In veel landen zijn regelmatige stroomstoringen heel normaal. /sarcasme.

VeelTeSteil | 06-05-18 | 00:59

Gewoon een kerncentrale op een kunstmatig eiland in de Noordzee bouwen. Zo'n 400 kom uit de kust. Een batterij windmolens en zonnecellen er om heen, haventje erbij, en mooi kabels naar de UK, NL en Noorwegen of zo.

Rest In Privacy | 06-05-18 | 00:51 | 3

400 Kilometer uit de kust staan al kerncentrales. Dat noemen we Engeland.

voldemort | 06-05-18 | 01:25

Dat zou wel werken als die energie bedrijven niet zo verweven waren met de corrupte politiek. politiek en veilighied is een dodelijke combo.

alufoliegroothandel | 06-05-18 | 02:02

Gewoon op het vast land. Er is geen noodzaak om midden op zee alles complexer te maken...

Trans_Fimmermans | 06-05-18 | 08:50

Ik ben zelf techneut, thans manager (van techneuten, dat dan weer wel). Dat betaalt meer en je staat twee sporten hoger op de hierarchieladder. Jammer natuurlijk, maar zo werkt het.

Dan maar zo! | 06-05-18 | 00:38 | 2

Gefeliciteerd!

HoerieHarry | 06-05-18 | 00:45

Kom alsjeblieft niet naar Noorwegen. Nederlanders hebben boven Wonder hier nog steed een goede naam.

alufoliegroothandel | 06-05-18 | 02:06

Vergeet ook niet de systeembouwers en in evengrote mate de opdrachtgevers van de systeembouwers. Ik spreek uit persoonlijke ervaring: er wordt opdracht gegeven voor een project, meestal een toevoeging aan al een gordiaanse knoop van systemen. Dat project moet dan weer aasluiten op die andere systemen, maar het overall beeld is er niet of nauwelijks nog. En het overall beeld van de resiliency van die systemen tegen verstoringen? Dat is er niet, want dat kun je niet meer vormen. Het is te ingewikkeld, er is geen goede strategie voor robuustheid van het totaal aan systemen en voor zover ik weet geen redelijk plan om dat punt echt aan te pakken. Er wordt nu ongetwijfeld gekeken waar het mis ging en dat manco, als het al echt gevonden wordt, wordt opgelapt. Maar that's it. Maar denk niet dat Schilhol zit te knoeien, dit fenomeen zie je bijna overal. Fabrieken, verkeerssystemen (NS infarcten rond Utrecht nog in herinnering?), systemen voor mobiele telefonie (Vodafone fail nog in herinnering?), een telco provider die ik niet kan noemen dagenlang een grote site uit de lucht wegens een virusaanval en grote angst dat andere sites mee omvallen, de belastingdienst, vluchtreserveringssystemen en ga zo maar door. Overal zie je dat systemen verouderen, dan niemand nog weet hoe het zit en dat er geen behoorlijk plan is om de zaak echt te vernieuwen. Logisch, want dat is waanzinning moeilijk en waanzinnig duur.
Dus laten we ons geen illusies maken :-)

xspalm | 06-05-18 | 00:33

Tja, voortvarendheid heeft niemand de polletiek ooit kunnen verwijten....

De Oplossing is simpel: leg een ringvormige dijk aan in een ondiep stuk Noordzee, zet er windmolens op die direct het water uit de ring pompen, of gebruik daarvoor goedkope windmolenstroom (uit Duitsland, als het daar lekker waait).

Als er energie nodig is vanwege windstilte & duisternis, laat het geheel weer vollopen en wek daar electriciteit mee op! Dit is mijn variant op plan Lievense, dat iets soortgelijks in het IJsselmeer wilde doen, maar dan met een opgehoogde dijk.

En spuit meteen even een nieuw Schiphol op (beetje uit de buurt van de windmolens, want we willen wel veilig landen), leg er een hyperloop naar toe vanaf het oude Schiphol en vele problemen zijn opgelost. En als we dan toch bezig zijn, trek die hyperloop dan meteen even door naar Heathrow of naar London.

Maar als ik Feynman goed begrijp ijn er in dit land geen ingenieurs meer; tja, dat krijg je ervan als al die jonge flapdrollen "communicatiewetenschappen", politicologie of andere flutstudies kiezen...

Brou Is Back | 06-05-18 | 00:15 | 4

Zelfs nadat ik 2 kratten bier op heb loopt het brain stormen niet uit op zulke idiote idieen. Mijn advies. Drink minder.

alufoliegroothandel | 06-05-18 | 02:20

En de zeehondjes, heremietkreeftjes en scholletjes dan?

steekmug | 06-05-18 | 07:01

De zeehondjes naar pieterburen, en de hermietkreeften en schollen per opbod naar restaurants.

killertje | 06-05-18 | 14:56
▼ 1 antwoord verborgen

Een kleine 10 jaar ben ik nu voorzitter van een stichting waar je nog nooit van hebt gehoord, maar de kans is dat 40% van de gebruikers hier door de weeks mee te maken heeft. M'n e-mailbox is diep, en ik kan goed zoeken. In 2011 wilden we naar aanleiding van de nieuwe 'smart koelkasten', 'smart wasmachines' en de 'smart vaatwassers' een nieuw project de grond uit stampen. Dit keer moest de energiesector het gaan ontgelden. Ik zag het volgende kip-ei probleem: zolang een nerd niet kan weten dat hij z'n wasmachine niet moet aanzetten, gaat geen enkel consumentenproduct bestaan dat die wasmachine op een gunstiger moment inschakelt. Ik ben bij Stedin, Enexis en Tennet geweest, open data was hot, maar iedereen keek me aan of ze water zagen branden "dit soort informatie is helemaal nog niet op wijkniveau beschikbaar". Via EEX kwam ik op APX-Endex (nu: Epexspot), maar die geven aan wat de actuele handel is, maar alleen energieboeren hebben er een aansluiting voor.
.
Fast forward; in 2016 begon Eneco een oplichtingsspelletje voor mensen met groene oren: CrowdNett. Eneco betaalde een deel van een Tesla Powerwall en dan mochten zij een deel van de capaciteit gebruiken om het netwerk te stabiliseren. Waarom oplichting? Eneco handelt in energie en kan als producent een andere prijs krijgen voor de teruggeleverde stroom dan de consument krijgt met z'n zonnepanelen. Ik denk dat als Henk Kamp niet expres onrust stookte over salderen, dat het misschien nog wel een klein succes had kunnen worden.
.
Even voor de nerds onder ons: je weet wellicht dat de fase van stroom van een aantal zaken afhangt (bijvoorbeeld powerfactor), maar dat het op zichzelf al een mooie heuristiek is om apparaten uit te gaan schakelen. Er zijn tal van projecten op het internet te vinden van mensen die zelfde de fase van het netwerk in de gaten houden. Als je iets intelligent wilt zoals Feynman suggereert moet als Nationale toko met internationale ambities wat voor meer doen dan een management dashboardje bouwen. www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/...
.
Dus wil TenneT wat: verplicht alle netbeheerders op wijkniveau data te ontsluiten over vraag en aanbod. En als Economische Zaken dat nou eens zou stimuleren met duidelijkheid over saldering zou er zelfs nog een financieel voordeel voor de consument en grootverbruiker kunnen zijn om het licht uit te zetten.

Skinkie | 06-05-18 | 00:10 | 3

Mee eens, dat het mooi zou zijn als we in staat zouden zijn onze energievraag aan te passen als er pieken dreigen op te treden. Eeuwen geleden (90-er jaren) was er sprake van een Landelijk Belasting Signaal (LBS) dat grootverbruikers konden uitlezen, zodat ze pieken zagen aankomen. Ze konden dan hun verbruik reduceren om lagere tarieven te krijgen. Het doel was om de pieken glad te strijken. Ik kon via Google zo snel niks meer over dit signaal vinden dus dat zal allang niet meer bestaan.
Ik vraag me af hoe moeilijk het kan zijn om een concept te bedenken dat uiteindelijk leidt tot een standaard. Die standaar beschrijft hoe apparatuur / bedrijven te weten komen of ze meer danwel minder energie moeten gebruiken op een bepaald moment om lagere tarieven te krijgen. Als zo'n open standaard er is, is dat een motivatie voor fabrikanten om support voor dat signaal in te bouwen. Dat kan allemaal via het stroomnet, maar voor mijn part ook via Wifi (hoewel, vraag je eens af wat er gebeurt als er een intenet-storing is..., beter stroomnet én Wifi?). Het is intussen wel een wat ingewikkelder vraagstuk geworden met al die zonnepanelen, molens, toekomstige accu's van auto's of los, want dat worstelt de hele energiesector mee.

xspalm | 06-05-18 | 00:52

knal nou gewoon een paar kerncentrales er bij. hele probleem opgelost

Omebert | 06-05-18 | 00:09 | 3

Is ook mijn idee.

HoerieHarry | 06-05-18 | 00:23

Gaat wel even duure om een te bouwen,nog langer om het negative imago van kern enrgie te halen.

hassangenghis | 06-05-18 | 00:35

Het is niet alleen een kwestie van een centrale :-). Er moeten ook hier en daar wat draadjes getrokken worden, transformatorstations enz. En met de sterk veranderende flow van stromen (zonnepanelen, meer en meer auto-accu's enz) verandert het hele energievraagstuk, dus er moet ook nog een beetje gepuzeld worden.

xspalm | 06-05-18 | 00:54

Iedereen verontwaardigd over het energie issue. Nou er blijft echt wel genoeg spanning (stroom) over om de apple op te laden en je door foute lui te laten doorpalen.

Ongeblustekalk | 05-05-18 | 23:47 | 1

krijg je rifaapjes op stoom van:)

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 00:53

De russen kunnen ons genoeg gas geven voor de komende jaren.
Gas is schoon en goedkoop
Schaliegas is er ook nog voldoende.
En na die jaren zullen we toch wel kernfusie hebben.
Gekke groentjes moeten de bek houden en zich richten op die 10 vervuilende rivieren in Afrika en Azië,doe ze voor het eerst wat nuttigs.
En ja ,onze luxueuze en belachelijk grote overheid moet minder belasting op energie doen en inkrimpen en niet meer zoveel geld laten verdwijnen

pejoar | 05-05-18 | 23:43

Waarom moeten wij zo versneld “schoon” worden, terwijl het hier zeker vergeleken met Afrika en Azië al behoorlijk schoon is en men in de rest van de wereld nog massaal kolencentrales bouwen????
In Afrika rijdt men nog op zwavelrijke diesel.

Dutch_Holland | 05-05-18 | 23:39 | 6

Er rijden nog tienduizenden Mercedessen diesel in Afrika van dik 40 jaar oud. Ben geen Mercedes fan, maar het zijn wel degelijke auto's.

HoerieHarry | 06-05-18 | 00:00

omdat we moeten voldoen aan eurpese normen op het gebied van uitstoot van co2

DerLothar | 06-05-18 | 00:08

Orders van de EU. We moeten in 2050 van het gas af zijn.

Luitenant Pangpang | 06-05-18 | 00:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit probleem gaat het crypto token power ledger hopelijk oplossen.

ardeverb | 05-05-18 | 23:38

Ik heb hier verstand van, want ik ben een goed betaalde ingenieur cq. ondernemer in PV en LWP (luchtwarmtepompen). Pieken vangen we de komende 10-20 jaar gewoon op met gas, de meeste huizen draaien hybride. Intelligente netten, accu's en domotica doen de rest.

2Benen | 05-05-18 | 23:37 | 8

Accu's? Wat is de lol van een accu, behlve voor opvangen van kortstondige pieken? In de winter hebben die huisaccu's NUL betekenis.
Even een praktijkvoorbeeldje: op een dag als vandaag genereren mijn zonnepanelen 23-24 kWh. Dat is meer dan ik gebruik, dus met een beetje geluk is deze week mijn 10kWh-accu meestentijds wel vol (als ik hem zou hebben).
Maar in november, december, januari heb je weken dat er niet een één kWh uit die panelen komt. Ofwel: maar een fractie van wat je zelf op een dag gebruikt, zelfs als je niet wast, geen frituurpannen aanzet enz. Die accu's gan dan dus leeg staan. Daar gaat je energiebuffer. Of moeten de nieuwe modellen zich uit het net gaan opladen, zodat ze gebruikt kunnen worden voor opvang van pieken? Dat is antuurljik een kansloze missie: ultralaag rendement door grote verliezen en te kleine schaal, nul voordeel voor de consument, hoogstens voor de energieboer. Dan is een grote wijkaccu nog eerder een idee, waarschijnlijk bij een middenspanningsstation ivm minimale verliezen. Zeer grote accu's zijn per kWh aan heel stuk goedkoper dan al die Tesla-doosjes aan de muur. En omdat je dan ook andere techniek kunt gebruiken, gaan ze langer mee ook.

xspalm | 06-05-18 | 01:03

Oops, sorry voor de typo's, heb een nieuw, energiezuindig, toetsenbord :-)

xspalm | 06-05-18 | 01:05

Gewone loodaccu's zijn al een stuk goedkoper dan een Tesla doos dan ben je voor 2000 euro wel klaar inclusief omvormer. Voor UPS gebruiken ze vaak natte NiMH cellen, geen idee wat die kosten.

voldemort | 06-05-18 | 09:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb laatst voor het eerst gekookt op een inductie kookplaat.
Geef mij maar gas. Al weet ik uiteraard dat dat eindig is. Qua temperatuurbeheersing vind ik gas makkelijker.

HoerieHarry | 05-05-18 | 23:36 | 9

Ohja? Weet je wel zeker dat het inductie was? Want inductie reageert namelijk nog sneller dan gas. Dus hoezo makkelijker bij gas?

jcvjcvjcvjcv | 06-05-18 | 00:13

jcvjcvjcvjcv | 06-05-18 | 00:13
Duurde een stuk langer voordat ik de warmte had dan met gas.

HoerieHarry | 06-05-18 | 00:47

Ik kook ook op inductie en vind het veel fijner en sneller dan gas.
Wel de goede pannen erbij kopen.

gato | 06-05-18 | 08:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Energietransitie is goed. Maar dat hoeft niet in dit tempo. Ja, zegt men, dat is om de CO2-uitstoot te verminderen. Maar, om CO2 te verminderen hebben we meer planten en bomen nodig. Die zetten immers door middel van fotosynthese CO2 om in onder andere 02. Maar daar hoor je ze niet over.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:32 | 1

Met bomen valt niets te verdienen

DeBelastingbetaler | 06-05-18 | 09:49

Gewoon centrales blijven sluiten ......... stelletje GL losers

Ervaringsdeskundige | 05-05-18 | 23:32

Nederland zit op veel meer terreinen op het eind van de capaciteit. Net genoeg lijkt misschien prima, maar net te weinig is meteen totale faal. Als er een vrachtwagen een klapband heeft ontstaan er kilometers file, een kapotte trein leidt tot chaos op het spoor. Hoe vaak waren er niet problemen met internetbankieren bij de banken? En straks kan je capaciteitsproblemen verwachten bij de watervoorziening, de afvalverwerking, medische zorg. Politie zie je haast niet meer in het straatbeeld. Kleine brandweerkazernes zijn gesloten en spuitgasten moeten nu vanuit gecentraliseerde megahulpcentrales uitrijden. En het gaat maar door. Je zou zeggen, met al die ¨efficiency¨ slagen gaat de prijs omlaag. Dat had je gedacht, alles wordt duurder. Eind van het liedje werd er dus kernenergie ingekocht in Frankrijk, want de NPO propaganda over Duitse energie is kwats. Daar was het weer precies als hier. Ook weer zo´n karaktertrekje van het prutsersgilde: nooit een fout toegeven.

squadra | 05-05-18 | 23:14 | 2

Iemand zei ooit al eens dat Nederland vol was. En dat was toen we er nog maar 10 miljoen mensen woonden. Mensen werden toen geloof ik aangemoedigd naar Canada te emigreren.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:18

en dan te bedenken dat de fokcentrale in Afrika overuren draait. tweeeneenhalf miljard monden erbij, alleen al op dat continent. Niger alleen al zal zijn bevolking zien stijgen van 20 miljoen naar 200 miljoen. wie gaat ze tegenhouden wanneer ze via algerije naar de middellandse zee trekken, om door frontex te worden opgehaald?

Glasgow Argus | 05-05-18 | 23:39

splinternieuwe kolencentrales sluiten, alle gasvelden dicht en vervolgens volledig afhankelijk van saudi arabie, poetin en windmolens (die nog geen procent voorzien in de behoefte).
Maar wat zijn we goed bezig, gelukkig bouwen ze in Nigeria, India en China zo'n 500 kolencentrales dit jaar, kunnen we altijd daar nog aankloppen, ze zijn niet zo schoon als degene die wij sluiten maar dat geeft, zolang wij maar goed bezig zijn..
Het Romeinse rijk ging onder aan decadentie, de geschiedenis herhaald zichzelf.

henniebal | 05-05-18 | 23:11 | 4

Ja en als dank krijgen we ook nog een schop na dat we de ontwikkelingslanden niet genoeg helpen bij het realiseren van de doelstellingen van Parijs.

zimmerschwanz | 05-05-18 | 23:18

Vervang "goed bezig zijn" door "we deugen".

peterdh | 05-05-18 | 23:45
▼ 1 antwoord verborgen

De hele zaak loopt muurvast. Misschien heeft dat zachtgekookte ei Kim Putters een sociaal-cultureel plannetje?

isitsoornot | 05-05-18 | 23:11

Dit artikel van Feynman doet me denken aan een theorie die ik 15 jaar geleden zag, nl. de Olduvai-theorie van Richard Duncan, die het traject uitstippelde voor het nakende einde van de insdustriële samenleving. Sommigen houden van tafeltennis, anderen van kantklossen, ik hou van ondergangstheorieën die moeten dienen als materiaal voor een nog door mij te schrijven distopische roman. Maar daar moet ik dan wel haast mee gaan maken, anders is het mosterd na de maaltijd.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:06 | 6

Ja, want dan zijn er geen lezers meer :-). Of als ze er nog zijn, kunnen ze hun e-reader niet meer opladen :-).

xspalm | 06-05-18 | 01:07

Juiste woorden squadra. De naar binnen zuigende kracht van de draaikolk genaamd regressie krijgt meer-en-meer grip op toekomst en welvaart en bindt onze handen op de rug.

spinselsinjehoofd | 06-05-18 | 08:16

adminitor | 05-05-18 | 23:37
Bedankt voor de link, dit soort materiaal vind ik wel interessant.

Rest In Privacy | 06-05-18 | 08:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Technici denken in termen van ratio, efficiency en energieverliezen. Zowel werken als leven worden hierdoor redelijk ondragelijk

adminitor | 05-05-18 | 23:02 | 4

mijn arbeid -> euros -> brandstof -> beweging van m'n voertuig.
Ergens in die conversie ervaar ik toch toenemende verliezen...

adminitor | 05-05-18 | 23:12

... in een gesloten systeem ja...

Re:Kniftig | 06-05-18 | 03:47
▼ 1 antwoord verborgen

Maar, die stroomstoring is ontstaan doordat men massaal het licht aandeed in Amsterdam? Dat kan toch niet met al die led-lampjes in de grachtengordel?

Rest In Privacy | 05-05-18 | 22:58 | 1

Red light district?

steekmug | 06-05-18 | 07:13

Een paar mooie, superschone moderne keencentrales en je bent van al dat domme gezeik over “groene” energie af.

Mather | 05-05-18 | 22:56 | 8

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind kernenergie een fantastische manier van energieopwekking. Echter worden de locaties van de centrales niet enorm kwetsbaar voor de kwaadwillenden?

TyrionLannister | 05-05-18 | 23:34

"Voor het eerst is uit een Belgische kerncentrale - Doel 1 - ongecontroleerd water gelekt dat uit de kernreactor zelf komt."
bron: www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/02/lek-i...

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:40

@TyrionLannister | 05-05-18 | 23:34
Dat zou je zeggen, maar schijnbaar weten de kwaadwillenden ook wel dat het slecht toeven is in landen vol straling. Je jihad is niet zo nuttig als de Dar al-Islam al licht geeft zonder dat je de schakelaar hebt aangeraakt.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Waarom horen we trouwens niks (meer) over zonneboilers (met zonnelicht water opwarmen)? Als we huizen kunnen verwarmen met zonneboilers, dan scheelt dat ook al weer in energie. Als water voor bijvoorbeeld stoomturbines voorverwarmd is met zonne-energie, scheelt dat ook weer in fossiele energie.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 22:40 | 5

Desolator | 05-05-18 | 22:48
Zonnecollectoren zijn natuurlijk wel prima voor warm tapwater/ wasmachine /teruglevering warmtepomp/ isolatie dakbeschot= koeler huis.

bodemloos | 05-05-18 | 23:00

@Desolator | 05-05-18 | 22:48
Dat zou je denken; maar al bij weinig zonne-energie wordt het water erg warm.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:01

Een antieke zonneboiler haalt ook in de winter wel een graad of 70. Daaronder springt de gasvlam aan. En bij 36 graden is een tank met 138 celsius idd niet je dat. Wel gratis warm water voor douche, bad, was en vaat.
Met sneeuw hoop ik altijd op politiebezoek, wij enige sneeuwvrije dak in de straat, maar nog nooit.

Alquest | 05-05-18 | 23:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Stuk slaat de hamer op alle plekken waar het gevoelig ligt. En dan natuurlijk:

"denken dat negen vrouwen samen in staat zijn in een maand een zwangerschap af te ronden, maar zo werkt het niet."

Klassieker. Met vele andere bewonderaars hier gaan we dat promoveren tot een Nederlands gezegde en 21e-eeuws tegeltjeswijsheid.

GeenAccount | 05-05-18 | 22:40 | 1

Bijna liturgische in uw opmaak en zelfverdediging.. ja top.
oftewel van de hak op de tak.
dat is niet comprimeren op eenzelvige onderwerp. *nurt*

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 00:04

Told you so !

Alfa 75 | 05-05-18 | 22:39

Die energietransitie die er aan loopt te komen wordt een regelrecht fiasco. Ik ga maar eens stevig investeren in een bedrijf dat grote dieselgeneratoren verhuurt.

bisbisbis | 05-05-18 | 22:39 | 4

@Alfa 75 | 05-05-18 | 22:43

Uiteraard is men nu al bezig om een verbod op houtkachels in te voeren, iets met fijnstof gejank, het kan natuurlijk niet bestaan dat de burger zelf in zijn warmte voorziet zonder dat daar een soort van tiende penning van Alva voor afgedragen wordt.

Desolator | 05-05-18 | 22:50

En 40% importbelasting op zonnepanelen om de bijna niet bestaande zonnepaneelindustrie van Europa te beschermen. Zelfvoorziening zal hoe dan ook worden tegengewerkt.

Winter_is_coming | 05-05-18 | 23:22

@Alfa 75 | 05-05-18 | 22:43
De oplossing is brandnetels; daar kun je je immers lelijk aan branden...

Rest In Privacy | 05-05-18 | 23:24
▼ 1 antwoord verborgen

Ok allemaal leuk genoeg geweest voor Groningen met al hun compensatiegejank. Nu over tot de orde van de dag en de gaskraan weer vol open.

de Voorzittert | 05-05-18 | 22:34

Bestaan de dag- en nachttarief meters niet meer dan ? In de nacht werd -goedkoper- de boiler verwarmd waar je dan overdag heet water uit kon tappen. Dat was nog in de tijd van de gemeentelijke en provinciale energiebedrijven, die produktie, transport en verkoop onder 1 dak hadden. Totdat die nutsbedrijven in de verkoop gingen, de politici kregen een financieele erectie en het kon niet op.

Wel werd grof gesneden bij wat er overbleef na de verkoop. Onderhoud teams van 30 man verdwenen gewoon en het onderhand jarenlange gebrek aan onderhoud en vernieuwing begint nu z'n bittere vruchten af te werpen. Je leest steeds vaker over storingen in de stroomvoorziening, met de daarbij behorende kosten voor de gemeenschap. En zo'n distributienet zou straks de veelvoud aan energie bij de gasloze huizen moeten afleveren ? La me niet lachen.

Mijn advies: koop een paar goeie winterjassen, ditto dekens en een peteroliekacheltje met een paar cans olie. Je zal ze in de nabije toekomst écht nodig hebben, brrrrrrrr.

Vesta | 05-05-18 | 22:34 | 6

ehhh, nee. dag-en nachttarief bestaat niet meer. althans niet bij Essent.

_kees_ | 06-05-18 | 00:18

Nachttarief. Iemand al eens bekeken hoeveel je ermee bespaart? Echt nauwelijks de moeite. Het idee was niet verkeerd, maar het belang van meer winst was natuurlijk weer groter. Ik durf te wedden dat het grootste voordeel van nachtmeters is, dat de kosten wat omlaag zijn gegaan door een wat verminderde hoogte van het overdag-piekgebruik. En de comsument krijgt een ieniemienie centje terug voor de medewerking.

xspalm | 06-05-18 | 01:13

Ik heb nog steeds dag/nacht-tarief hoor, al heet het tegenwoordig normaal- en dalverbruik.
En wie de 'slimme meter' accepteert, houdt het ook. Uiteraard heb ik die geweigerd (spionageapparatuur probeer ik zeker niet willens-en-wetens in mijn huis toe te laten), dus ben ik binnenkort mijn dag/nachttarief kwijt (jaja, leuk dwangmiddel voor die slimme meter dus!).

Overigens, wat @xspalm zegt klopt grotendeels. Het heeft pas zin om dag/nachttarief te hebben als meer dan de helft van je totale stroomverbruik onder het daltarief valt, dus eigenlijk alleen als iedereen in huis overdag afwezig is wegens werk / school.

EefjeWentelteefje | 06-05-18 | 11:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Wachten op een grote EMP die boven Europa afgaat. Voorspelling: totaalpaniek.

TyrionLannister | 05-05-18 | 22:34

Gewoon in Power Ledger blockchain investeren.

ik zei het toch | 05-05-18 | 22:33

Zou het niet zo zijn dat als je overal een accu ophangt met als bijvoorbeeld de teslawall dat je dan de pieken uit het net kan halen. Als winterdag iedereen tegelijk warmtepomp en lampen aan doet, wordt dat opgevangen door de batterij. Opladen overdag met zon of uit het net, ontstaat er een hele gelijkmatige vraag.

Magikeenteiltje | 05-05-18 | 22:29 | 7

Magikeenteiltje | 05-05-18 | 23:09 |De centrales gaan toch dicht om het milieueffect.
Zonne panelen leveren overdag energie aan het net maar s,avonds trekt de gebruiker het er weer uit dus zullen er altijd centrales moeten blijven.
Energie opslaan in accu's heeft weinig zin immers de straatverlichting zal toch aan moeten tevens stomen we steeds meer af op een 24 uur economie

botbot | 05-05-18 | 23:53

botbot heeft vast geen auto als hij denkt dat ie maar om de 10 jaar een accu hoeft te vervangen.

_kees_ | 06-05-18 | 00:19

10 kWh dat zijn 14 flinke autoaccu's dan ben je 1000 EUR verder plus een omvormer. Led lampen zijn niet meer zo'n probleem maar een warmtepomp trekt meer. In de winter is de zon niet krachtig genoeg om een huis warm te krijgen.

voldemort | 06-05-18 | 01:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Groene ambities prima, maar niet haalbaar voor nu.
Olie loslaten, ik ben vóór maar er hangt teveel vanaf. We kunnen simpelweg nog niet zonder die f#€king Arabieren. Neem alleen al alle toeleveringsbedrijven in de oliesector.(het zou een economische ramp worden als we te snel stoppen met olie)
Allemaal tegelijk elektrisch rijden etc etc wordt teveel.
Stoppen met crimigranten binnenhalen enstoppen met ontwikkelingshulp etc.
Die miljarden gaan investeren in duurzaamheid. Maar dan weer niet in windmolens, die zijn niet rendabel.

Ruimedenker | 05-05-18 | 22:28

Wel jammer dat het hele elektriciteitsnet per kwartier geregeld wordt, volgens een planning die gisteren om 12 uur 's middags ingeleverd is...
En dat is nu precies waar het wringt: dat is de administratieve werkelijkheid, terwijl de fysische werkelijkheid per seconde werkt.

frank87 | 05-05-18 | 22:28

Feynman
Wat versta je onder duurzaam opgewekt?
Een moloch van 270 ton met een energiedichtheid van 4 Watt per vierkante meter? Is dat duurzaam?
Het is gesubsidieerde luchtfietserij.
Het wordt alleen maar heel erg duur. Vorig jaar in Duitsland voor 1 miljard aan dit soort noodingrepen.
Ze zijn daar al heel voorzichtig en in stilte begonnen met puinruimen.
Een nieuw Duitse uitvinding heet 'energie armut'.
Energie wordt een luxe artikel wat alleen weggelegd is voor de rijken.

JdelaT | 05-05-18 | 22:16 | 8

@Feynman | 05-05-18 | 22:53
Niet als je algenkwekerijen in de woestijn neerzet.

En dan hebben we deze nog: newscientist.nl/nieuws/groen-gas-maak...
Als je dan toch de hele zee gaat volplempen met symbolische molentjes kun je in het water van die parken heel eenvoudig zeewier kweken.

Stormageddon | 05-05-18 | 23:34

Ongeblustekalk | 05-05-18 | 23:03
Volgens mij hebben we het al een tijdje niet meer over hetzelfde onderwerp. Dit draadje begint bij een critische noot over de kwalificatie duurzaam voor windenergie. Een kwalificatie is sowieso nooit een feit, zeker geen technische.

Je kan in een beknopte tekst nooit alle nadelen van een technische object noemen. De belangrijkste die ik kies, in deze zaterdagbijdrage, is dat windenergie slecht voorspelbaar is, wat tien gascentrales noodzakelijke maakte. Daarmee is windenergie als totaaloplossing hooguit een hybride systeem samen met gas. Kolen en kernenergie zijn te traag met schakelen om die tol op zich te nemen. Dat zijn gewoon onderbouwde feiten, inclusief bronvermeldingen.

Stormageddon | 05-05-18 | 23:34
Als we daadwerkelijk woestijnen gaan veranderen in groen gebeid hebben we de uitzondering. Helaas gebeurd in China, Brazilië en Indonesië met grote oerbossen precies het tegenovergestelde.

Zeewier klinkt leuk, maar is weer omplaats van ander zeewier en om die reden niet neutraal als je de absorbtie door het verdrongen zeewier meeneemt.

Feynman | 05-05-18 | 23:46

@Feynman | 05-05-18 | 23:46
Dat is een trend die je dus moet omkeren. Kan best. Het gaat er niet om wat er nu gebeurt, maar hoe dat beter kan. In woestijnen en woestijnachtige gebieden is er geen verdringing van biomassa die meer CO2 opneemt.

En wat betreft de zeewieren: die nemen meer CO2 op dan wat dan ook. Als je die kweekt op plekken in zee waar nu nauwelijks wieren groeien dan vindt er dus geen verdringing plaats. Sterker nog, dat kan een positieve uitwerking hebben op een heel ecosysteem: een gebied vol wier is een ideale plek voor bepaalde vissen om te paaien, vooral ook omdat er niet gevist mag/kan worden. Daar help je dan weer een hele voedselketen mee.

Stormageddon | 05-05-18 | 23:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoeveel kost 1 windmolen op zee? 10 miljoen? Hoeveel windmolens op zee gaan er komen? 60'000? Vermenigvuldig dat met elkaar en we hebben een kostenschatting. Wel elke 25 jaar opnieuw dokken.

jacobh-59 | 05-05-18 | 22:13 | 1

maak daar maar 8 jaar van.

_kees_ | 06-05-18 | 00:21

Negen vrouwen,een maand, hoe kun je het verzinnen Feynman,geweldig.
Ga ik vaak gebruiken die uitspraak.

De Profundus | 05-05-18 | 22:10 | 7

Ik ken eenzelfde type beeldspraak met kippen. Als je meerdere kippen op een ei zet wordt de broedtijd niet verkort, maar dat schijnen boekhouders en managers wel altijd te denken. Ironisch genoeg komt dat voorbeeld uit een handboek voor... managers. Het idee dat je meer FTE een project sneller gedaan krijgt, gaat zelden tot nooit op voor R&D.

Stormageddon | 05-05-18 | 23:24

Trouwens ook de man achter 'no silver bullet'' : er is geen unieke, eenvoudige oplossing voor software management problemen. En dat geldt natuurlijk voor allerlei problemen. In de context van GS schiet me zo even de migratie-crisis te binnen.

Eierbal-is-fijn | 05-05-18 | 23:46

Software management problemen? Ik ken dat, fout in programmatuur. Geen analyse nog bekend van hoe of waar. De eerste vraag van zo'n manager, hoe lang gaat dit duren? Want de management droplullen moeten zich indekken bij het hogere kader. Als je zegt dat je geen flauw idee hebt omdat simpelweg het probleem nog niet is vastgesteld. Dan worden de gesprekken snel onaangenamer, en ben jij degene waar niet mee te werken valt. Als je dan ook nog zegt dat zijn geouwehoer aan je kop het probleem echt niet sneller tackelen, sterker nog, vertragen, dan heb je het helemaal gedaan. Want indekken is prio nr. 1 bij deze managers. Er is er niet 1 die het hoger kader durft te vertellen dat oorzaak nog niet bekend is. Wat een leider kwaliteiten!

Smarties | 06-05-18 | 14:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Je mag er toch van uitgaan dat er bij de Technische Universiteiten een denktank bestaat die het toekomstige energiegebruik van alle kanten beziet. Specifieke problemen verdeeld over Universiteiten en Hogescholen. Of zou het een warboeltje zijn?

bodemloos | 05-05-18 | 22:10 | 4

Bedrijven betalen minder voor energie terwijl zij grootverbruikers zijn. Daar de particulier meer betaalt, waar vertaalt dit zich in? dat grootverbruikers korting krijgen om winst te maken tegen particuliere energie afnemers.
Maar is het niet de zelfde volume in verbruik/prijs ten opzichte van elkaar?
het blijft raar.
Meer verbruik levert een groter korting of zo iets?

Dr. Frambozenjam | 05-05-18 | 23:34

Dr. Frambozenjam | 05-05-18 | 23:34

Het is vooral ordinaire prijsdiscriminatie. De gewone gebruiker heeft gewoon veel minder onderhandelingsmacht dan de grootverbruikers (die hun macht ook nog vaak hebben gebundeld tot branche-organisaties e.d.), en laat zich dus simpelweg gemakkelijk uitbuiten. Bovendien is effectief lobbyen door grote (verenigingen van) bedrijven gemakkelijker dan deugdelijke democratische besluitvorming door het plebs, dat zich maar al te makkelijk tegen elkaar laat uitspelen.

OverdaanDerOnderheid | 06-05-18 | 01:14

OverdaanDerOnderheid | 06-05-18 | 01:14
Mag ik amen zeggen? ja dat zeg ik toch ten aanvang van uw reactie.
Zo is dat. Het gepeupel wordt op de gemoedstoestand gewezen door vervuilers. Het was zo, is zo en was eens zo. nu komen er zogenaamd parameters bij kijken oftewel deugers met blauwe ogen en een vervalste signatuur van verblindend blinkende dure pakken en strop dassen. Bedoel ik zou graag een 40 kw generator op mijn balkon willen draaien met een A milieu sticker. Mag dat dat?

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 01:50
▼ 1 antwoord verborgen

Technische studies duren lang, kosten je veel geld en leveren uiteindelijk slechts een bescheiden salaris, waar je nog eerst een forse lening van moet aflossen. En dan wordt je werk vervolgens bepaald door politici en managers, onbenullige babbelaars die daarvoor een bak geld toegeschoven krijgen. Dat gaat dus niet vanzelf goed komen.

Schmalz | 05-05-18 | 22:09 | 1

lulkoek, ze duren op een TU even lang als elke andere studie en zelfs jaren korter dan studies in de medische hoek. De lening is een standaard DUO studiefinanciering die *iedere* student heeft, en die kan gewoon over 30 jaar afgelost worden met een minimum bedrag van 45/maand. En hoezo word je werk bepaald door politici? En een bescheiden salaris? Laat me niet lachen. Dat word gewoon bepaald door de markt van vraag en aanbod en aangezien er nu een tekort is aan die studenten verdien je gewoon heel goed. Zeker beter dan waneer je iets gaat doen als maatschappelijke dienstverlening, of vrijetijdsmanagement omdat dat zo leuk is.

Probleem zit hem in het feit dat de millenial generatie van tegenwoordig kijken naar "wat vind ik NU ssuperleuk om te gaan studeren" ipv "waar kan ik tevreden mee zijn, ligt toekomstperspectief, en praktisch gezien een baangarantie".

Nee ze kiezen tegenwoordig liever studies als vrijetijdsmanagement op HBO's en dingen als: Literary and Cultural Analysis op bv de UvA. komen compleet links geindoctrineerd van hun studie af.

Daar zit het probleem.

peterdh | 06-05-18 | 12:40

Decentralisatie is de enige echte oplossing. Kleine lokale energiebronnen die gericht leveren aan specifieke verbruikers. Maar het probleem met decentralisatie is dat je daar geen centrale regie op kan zetten. Vooral geen Europese regie. Dat maakt dat de enige echte oplossing nooit gebruikt zal worden.

Nivelleermarionet | 05-05-18 | 22:08 | 1

Kleine kerncentrales in iedere gemeente?

peterdh | 06-05-18 | 12:44

En verder: de laatste 3 decennia heeft de overheid en de media er alles aan gedaan om nuttige en noodzakelijke beroepen belachelijk te maken. Creativiteit en zelfontplooiing was ineens de heilige graal binnen het onderwijs. En vooral ook dan nog niet teveel tastbare en hoge criteria aanleggen, want anders vallen de nieuwe nederlanders zo door de mand en "dat moeten we niet willen met zijn allen".

zimmerschwanz | 05-05-18 | 22:07

Gelukkig hebben we genoeg hoog opgeleide sociale wetenschappers dus dat gaat helemaal goed komen .

Castor12 | 05-05-18 | 22:07 | 1

Wel te hopen, want voorlopig zie ik er niets in om heel Nederland om te bouwen naar warmtepompen,
Iedereen eerst 10.000 euro laten betalen voor zo een ding, en dan kijken we wel, zoiets heb ik het gevoel.
Windmolens zie ik ook als verschrikkelijke dure dingen met weinig opbrengst, soort lobbyclub aan de gang geweest.
Kerncentrale dan maar , of eens uitvinden wat Tesla allemaal uitvond.
Maar dit is meer gevoel dan dat ik er echt verstand van heb. Dus ik zie het wel, allemaal licht uit, want teveel autos moeten opgeladen worden in de avond. Werkende vrouw nog gauw een wasje of twee, t.v. aan licht aan, en alles uit.

gato | 06-05-18 | 08:35

Goed stukkie Feynman, is inderdaad iets waar (nog) niet over nagedacht is en slimmer verbruik kan inderdaad veel pieken afvlakken.
Schiphol is een mooi voorbeeld van de afhankelijkheid van de samenleving maar natuurlijk gewoon een probleem waar Schiphol op voorbereid had moeten zijn.
Met 24 panelen op het dak en een elektrische auto maak ik me persoonlijk weinig zorgen over mijn stroomvoorziening en mobiliteit.

Berbaar | 05-05-18 | 22:03 | 10

@henk2899 | 05-05-18 | 23:09
Haha henk, ik deugen? Ondeugend is het vooral, zegt mevrouw Berbaar.
Ik neem hier niemand de maat over hun ecologische footprint en laten we over de mijne beter maar niet spreken, gezien de branche waar ik in werkzaam ben en de verkansies.
Ik stel slechts vast dat ik me over mijn stroomvoorziening en mobiliteit voorlopig geen zorgen hoef te maken.
That's all knul, fijne avond.

Berbaar | 05-05-18 | 23:31

Ach als de stroom uitvalt doen je zonnepanelen niets. Dus zit je ook gewoon in het donker. Tenzij het buiten al donker was dan leveren ze sowieso niks op.

voldemort | 06-05-18 | 00:45

@voldemort | 06-05-18 | 00:45
Inderdaad, als de netspanning wegvalt schakelt de omvormer van je panelen ook af voor de veiligheid.
Iets dat alle panelenbezitters die denken een soort backup te hebben vergeten.

2voor12 | 06-05-18 | 08:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Zo wordt wederom duidelijk dat we ons laten regeren door incompetenten die er keer op keer mee weg komen. Pas als het een keer catastrofaal mis gaat zullen woorden in daden worden omgezet en tot die tijd is het verstandig om een eigen back-up plan te hebben. Vertrouwen op uw overheid kan dodelijk zijn.

spekpater | 05-05-18 | 22:02

Geen probleem toch eigenlijk? De stroom was er toch? Weliswaar uit het buitenland, maar daar komt het gas ook al vaak vandaan. Tuurlijk moet het netwerk aangepast maar waarom zou dat niet kunnen? Ook de kolen en gas worden via een (wegen of buizen))netwerk geleid waar vast ook knelpunten zitten. Dus, ik zie vooral negatief gezeur van een anti-groene doemdenker.

Hadena | 05-05-18 | 22:00

Er zijn in dit land veel te veel managers. Best wel slimme mensen, maar ze voegen totaal niets toe. In tegendeel.

watergeus | 05-05-18 | 22:00 | 2

Veelal niet echt slim, oppervlakkig denkend juist. Management is overrated. Als ingenieur doe ik projectplanning en het aansturen en trainen van mensen als een nevendingetje. Slimmigheid is nodig voor het vakinhoudelijke deel van mijn werk.

Luitenant Pangpang | 06-05-18 | 00:17

Ze denken dat ze slim zijn en luisteren totaal niet naar techneuten die het wel snappen.

voldemort | 06-05-18 | 00:39

Gewoon alle verbruikers omvormen tot 110 volt. niet de treinen en trams natuurlijk hè.

Dr. Frambozenjam | 05-05-18 | 21:59 | 6

botbot | 05-05-18 | 22:31

Correct! Maar die is uit beide formules te filteren.

Desolator | 05-05-18 | 22:39

Dit of deze land is het land dat zo snel mogelijk tijdens het werk aan de gouden leut wil en bammetjes opeten wil. Zelfs de meest technische lui met beste inbreng laten zich hierdoor overrulen en luisteren saamhoorig naar het management. Nog geen ingenieur tegengekomen die weerspannig is of was. Ondanks zijn deskundigheid. Uiteindelijk heeft de ingenieur een baas. Zie dat gebouw op Uithof Utrecht. Waarin uitbesteding en realistisch kosten plaatje meespeelt.
De Laboratorium op Utrecht Uithof.

Dr. Frambozenjam | 05-05-18 | 22:41

botbot | 05-05-18 | 22:31

I^2. Voilà, nu u dit weet mag u zichzelf vast ook hoogopgeleid noemen.

OverdaanDerOnderheid | 06-05-18 | 01:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang je alleen een goed salaris kan verdienen als je je op de een of andere manier ‘manager’ kan noemen zal het gebrek aan technici blijven. Kwestie van imago, technici zijn met concrete zaken bezig en niet met wollige powerpointverhalen. Daar scoor je niet mee in deze maatschappij.

matatwork | 05-05-18 | 21:58 | 2

De Overheid zou ook zelf eens het voorbeeld kunnen geven en gewoon eens dingen gaan DOEN. Gewoon besturen in plaats van politiek bedrijven.

Bovenstaande zaken horen thuis in een ruimtelijke visie van de overheid. Dat heet een Nota Ruimtelijke Ordening, en de laatste is alweer van 2002. Het neoliberale schorriemorrie heeft het landelijk bestuur in de tussentijd echter gedecentraliseerd. Gemeenten worden weer koninkrijkjes en het plucheplakkende spul kan zich bezig houden met kansloze debatten en spelletjes op het heilige mobieltje. Het is niet moeilijk voor te stellen dat de gemiddelde, ambitieuze, jonge zeloot daar wel pap inziet en alle praktische baanopties verre van zich wegschuift. Ook ouders van kinderen zien dergelijke regeringsstrapatsen en maken dergelijke reflexen als het om de toekomst van hun kroost gaat.

Ik blijf erop hameren; uiteindelijk is het het bevoegd gezag dat de voornaamste voorbeeldsfunctie heeft. In alles.

Boris Poepnagel | 05-05-18 | 23:20

De meeste mensen zijn niet in staat om een betastudie af te ronden en daadwerkelijk dingen van waarde te bedenken en/of maken. Precies om deze reden is er een grote overheid, de meeste mensen hier zouden zich vandaag de dag in een echte vrije markt niet staande kunnen houden. Ze zullen dan qua niveau en werktempo minstens 10x meer moeten presteren dan nu.

Luitenant Pangpang | 06-05-18 | 00:12

Nutsvoorzieningen, gezondheidszorg onderwijs en huisvesting zouden door de overheid gereguleerd moeten worden. Marktwerking is uiteindelijk funest op al deze gebieden.

DrumPiet | 05-05-18 | 21:58 | 3

er zijn geen beleidsterreinen denkbaar met sterkere regulering dan de door jou genoemde. Behalve misschien nog de financiële sector, maar ik neem aan dat jij die onder de nutsvoorzieningen ziet.

Glasgow Argus | 05-05-18 | 22:00

Hé Drumpiet is van de tomaten.
Nee Drum, laatste voorbeeld van een mislukt socialisme is Venezuela.
Geef het op, Piet. Het werkt niet en is onbetaalbaar.

Ruimedenker | 05-05-18 | 22:12

@Ruimedenker
Het feit dat de electriciteitsvoorziening onder de ruimtelijke taken van de overheid valt, én het feit dat de laatste Nota Ruimtelijke Ordening reeds uit 2002 stamt, spreekt boekdelen. Indien NL al deze hoogambitieuze klimaatdoelstellingen wil verwezenlijken, MOET zij haar visie op de ruimtelijke ordening presenteren.
Onze overheid is echter neoliberaal en heeft zoveel instellingen kapot geprivatiseerd, dat het hen extra veel moeite kost om alle betrokkenen te horen over het toekomstig beleid. Ook is onze overheid strontlui.

Boris Poepnagel | 05-05-18 | 23:26

Er zit in de Tweede Kamer geen ingenieur meer. Vroeger was dat een dubbelcijferig percentage. Dat is duidelijk te merken. Men is niet meer in staat logisch te denken. De belastingsystemen worden voor alle mogelijke gekkigheden en uitzonderingen aangepast, terwijl je die gewoon even met de hand moet doen. De energie discussie gaat over wie het hardst "groen" kan roepen, niet of het wel kan. Werken loont niet. De socialistische heilstaat is inmiddels zover dat al zou je meer willen werken, je niet meer mág. Er zijn geen mensen meer, en die er nog zijn worden zo hard mogelijk weggejaagd. Kinderen krijgen is alleen nog voor uitvreters en merkelkinderen weggelegd. Het onderwijs is prut door doorgeslagen regeldruk en bemoeizucht, de PABO levert slechts gitaar spelende janktrutjes op en daar bovenop komen nog eens de zandbaks pratende allah-slissers. Iedereen die wat kan vertrekt. Er is grote schoonmaak nodig. Te beginnen in de Tweede Kamer. Die techneuten hebben wel wat beters te doen dan zich kapot te werken terwijl een steeds groter wordende groep alleen ontvangt en niets bijdraagt. Ondertussen zijn het dan ook nog een racisten. Typht lekker op.

Frau Merkel | 05-05-18 | 21:57 | 4

Exact, nu brult men heel makkelijk: "Gasloos per direct!" zonder ook maar naar de consequenties te kijken. Ik kan je alvast verklappen dat het goedkoper en eenvoudiger is om heel het aardbevingsgebied in Groningen royaal uit te kopen en dat hele veld tot de laatste kubieke cm leeg te pompen... Maar nee hoor, men loopt over Co2 te janken, waar die Co2 uitstoot vandaan komt als je het over aardgas hebt is mij dan weer een raadsel, het is zo'n beetje de schoonste energiebron met het hoogste rendement. 1 Kuub gas is ongeveer 10kWh... Een gemiddeld huishouden met een verbruik vab 1500m3 gas zou in elektriciteit 15.000kWh gaan verbruiken voor verwarming, warm water en koken...

Desolator | 05-05-18 | 22:31

Eppo Bruins is een van de weinigen die technisch en wetenschappelijk goed onderlegd is. Hij heeft veel oog voor precies deze problematiek. Maar in de tweede kamer is hij een soort roepende in de woestijn.

Luitenant Pangpang | 06-05-18 | 00:04

Helemaal mee eens. Ook de stelling van onze domme regenten dat we binnen zoveel jaar allemaal elektrisch auto moeten rijden gaat voorbij aan de hoeveelheid elektrische energie die dan nodig is en de infrastructuur die nodig is om dit bij de gebruikers te krijgen. Compleet onmogelijk in de tijd die men daarvoor aangeeft. Met windmolens gaan we het niet redden om te voorzien in onze energiebehoeften en daar gaat momenteel het meeste geld naartoe terwijl er nu al veel meer in de infrastructuur voor elektrische energie geïnversteerd zou moeten worden. Het zijn allemaal politieke keuzes en geen technische, economische keuzes want dan zou men gewoon moeten kiezen voor Russisch gas en elektriciteitscentrales op gas. Ook ons sociaal systeem deugt niet meer, is onbetaalbaar aan het worden en door het toeslagensysteem waardoor werken t.o.v. het krijgen v/e uitkering geen voordeel oplevert. Geef bijv. werkende met voorrang recht op een sociale huurwoning en mensen die niet werken kunnen zolang wonen in een gemeenschappelijke woonomgeving met gemeenschappelijke voorzieningen zoals bijv. in een kazerne totdat ze een baan hebben en een bijdrage leveren a/d gemeenschap.

johnelec | 06-05-18 | 00:33
▼ 1 antwoord verborgen

En hoe meer mensen er in Nederland wonen, hoe groter het probleem wordt. Zie je, er is bijna geen enkel gebied waarin "minder mensen in Nederland" niet positief uit zou pakken. Leest u mee, voorstanders van open grenzen?

zwarte_weduwe | 05-05-18 | 21:56

Ze kloten maar wat aan bij de overheid en hebben werkelijk geen idee. Zo ook in één zin.

drs. P | 05-05-18 | 21:55

Inzake tekort aan technici goor banen geldt de wet van vraag en aambod. Vraag omhoog? Dan prijs (salaris) omhoog. Dat laatste gebeurt niet. Dan dus ook het aanbod aan technici omhoog. Basis economie regels.
Waar een tekort aan is, zijn 'goedkope' technici. En zelfs de zogenaamd goedopgeleide Syriers kunnen blijkbaar niks.

Winter_is_coming | 05-05-18 | 21:52 | 1

(U bedoelt uiteraard "Dan dus ook het aanbod aan technici *niet* omhoog."

Maar de regering en werkgevers vinden elkaar altijd op tijd om de grenzen te openen voor arbeidsmigranten wanneer de vraag hoger is dan het aanbod. Omgekeerd wordt er natuurlijk vrijwel nooit iemand echt het land uit gezet, en al zeker niet om de lonen hier hoog te maken of houden.

OverdaanDerOnderheid | 06-05-18 | 00:59

Daarom ben ik bezig met mijn project. Een windgenerator samen met 30m2 zonnepaneel op een mobiel platform met 20kwh aan batterijen. 100% groene energie opwekking (samen met een biodiesel generator) altijd en overal 230volt!
* gaarne opmerkingen en vragen aub!*

Rest In Privacy | 05-05-18 | 21:51 | 8

@ acobh-59 | 05-05-18 | 22:09
Zie mijn eerdere comment. De levensduur is 10t/m 30 jaar voor sommige onderdelen. De onderdelen zijn uit te wisselen naarmate de techniek ontwikkeld. Veel is te recyclen of van bio plastic te maken.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 22:17

40k per unit * 10 miljoen units = 400 miljard euro.

jacobh-59 | 05-05-18 | 22:35

@Ce ca! | 05-05-18 | 22:08
40K per unit? Of dat redelijk is hangt van het geleverde vermogen af.
Industrievuistregels volgende zou dit platform voor 40K euro's in staat moeten zijn of 40 kW vol continue te leveren. (Omgerekend kost zo goed als alles in de industrie een miljoen euro per MW geïnstalleerd vermogen. Of dat nou een luchtsplitser, ventilator, pomp of krachtcentrale is)
Je stapeling van systemen met een back-up generator staat me wel aan trouwens :)

de_tyvus | 06-05-18 | 08:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Niet te vergeten hoe de belasting geïnd wordt door een samenraapsel van 600 aan elkaar geschakelde software programma's. Ook daar loert door gebrek aan kennis een catastrofe. Wij rijden heerlijk rond in een Xantia; de garage prijst deze oude dame vanwege de oude degelijke software, die door de garage gemakkelijk te doorgronden is. Bij nieuwe auto's zitten de fouten zo verborgen in de hypersensitieve auto-computer, dat ze vaak met de handen in het haar staan. Wat nodig is: eenvoudige robuuste systemen zonder frutsels die doen wat ze moeten doen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-05-18 | 21:49

Over Schiphol slaat Feynman, goedbedoeld, de plank fors mis. Wanneer een onderneming voor haar bedrijfsvoering afhankelijk is van electriciteit dan zorgt ze voor continuiteit daarvan. Dus backup, 1, 2 en 3. Niet afhankelijk van externe voeding.
Ook ziekenhuizen hebben dergelijke voorzieningen. Waarom loopt Schiphol dan vast? Ofwel falen van haar eigen backup voorziening ofwel te weinig geinvesteerd in generatoren. Eigen schuld dikke bult

Winter_is_coming | 05-05-18 | 21:48 | 4

Nu ben ikzelf IT-man in de energiesector. Bij een goed datacenter kunnen black en brown outs niet naar de achterliggende systemen. Daarbovenop dienen alle contingency systemen regelmatig, maar minimaal jaarlijks, getest te worden. Dit suggereert een aantal serieuze zwakheden in de keten van Schiphol zelf; technisch maar vooral organisatorisch.

Winter_is_coming | 05-05-18 | 22:26

Feynman | 05-05-18 | 22:02: Wat niet vermeld is. Waar staan de fileservers en wat ging er onderweg allemaal mis?
Wanneer tijdens de stroomstoring de glasvezel tussen de Amsterdam IX en Schiphol ook verstoord geraakt is, dan is het ook niet vreemd dat de boel op Schiphol platligt.

Haberdoebas | 05-05-18 | 22:30

Haberdoebas, ook externe afhankelijkheden vallen onder het contingency plan. Voor een grote organisatie wordt alles ook geaudit door een IT auditor (vaak minder verstand van zaken maar toch)

Winter_is_coming | 05-05-18 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

“Vraag bijsturen”
.
Terug in de tijd qua dienstverlening dus. Regressie.
.
Lol, en dan over duurzaamheid spreken.

Parel van het Zuiden | 05-05-18 | 21:45 | 2

Uiteindelijk betalen wij onze energie. Als het duurder is die in pieken te leveren in plaats van uitgesmeerd, betalen we dus een onnodig duur systeem. Ik stel eigenlijk voor om te stoppen met betalen voor een dienst die je eigenlijk niet gebruikt.

Feynman | 05-05-18 | 23:03

@Feynman
Je betaald thuis een voor het jaar afgesproken tarief aan je leverancier, als thuisgebruiker ben je kortweg de moeite niet waard om een administratie met variabele tarieven voor op te starten.
Opwekkers en verbruikers die groot genoeg zijn: meerdere MW's aan aansluiting, die moeten 24 uur van tevoren aangeven(nomineren) aan de stroomhandelaren wat ze verwachten op te wekken en/of gebruiken per tijdsvak van een uur. Aan de hand daarvan wordt de APX prijs bepaald.
Wat je onder of boven je nominatie zit voor zowel verbruik als afname wordt aan het eind van de dag verrekend tegen de onbalans prijzen. Afgelopen maandag is die een hele tijd 400 eu/MW met een piek van 600 geweest. Normaliter is de handelsprijs rond de 40 eu. Thuis betaal je, belastingen, transportkosten en winst inclusief 200-250 eu/ MW.

de_tyvus | 06-05-18 | 08:21

Dat verklaard de liefde voor de middeleeuwse cultuur uit het Midden-Oosten van Links. Ze willen weer gewoon terug naar de Dark ages. Inderdaad, Nederland kennisland.

Indoneesje | 05-05-18 | 21:43 | 1

Zeg Indoneesje,schiet het al op met de volledige islamisering van Indonesië?(thans meer dan 85%)

steekmug | 06-05-18 | 07:51

Prima stuk waarin de ongemakkelijke feiten die idealisten gemakzucht negeren goed worden blootgelegd. Dat over het sluiten van de (hypermoderne) kolencentrales geen enkele discussie plaatsvindt blijft mij ook verbazen. Het antwoord op elke vraag lijkt "klimaatdoelen" te zijn terwijl er niemand is die daadwerkelijk bij kaarslicht gaat leven.

Frits de Vriez | 05-05-18 | 21:42 | 2

Als GL aan de macht komt gaat dit een serieus probleem worden.

BozePaarseMan | 05-05-18 | 21:45

BozePaarseMan | 05-05-18 | 21:45
Das niet zo erg, das toch in adam hahaha

lovekila | 06-05-18 | 08:02

Het wordt hoognodig tijd om Thoriumcentrales te gaan testen en bouwen.. Maar ja van de groene maffia mag dat niet.

zimmerschwanz | 05-05-18 | 21:42 | 4

Ik denk dat Rutte, of de VVD in het algemeen, dit graag uitruilt: GL mag inzetten op kansloze energievormen die maar liefst 1.67% van onze energiebehoefte dekt, waarna vriendjes Shell etc geen concurrentie hoeft te vrezen van kernenergie.

skoftig | 05-05-18 | 22:05

Het word hoog tijd om de halve wereld te steriliseren. Wat we ook doen. Energie opwekken gaat impact hebben.

miko | 05-05-18 | 22:26

Er zijn alternatieve energievormen die gewoon 24 uur per dag hun stroom en/of gas afleveren, maar die zijn een groot taboe. Met koeienmest en afval kun je perfect stroom opwekken en ook gas genereren. Alleen de gedachte dat een agrarier ergens geld aan verdiend doet de in de Grachtengordel wonende linksche ambtenaar spontaan kokhalzen.

Haberdoebas | 05-05-18 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Overheid en politiek kunnen niet plannen. Niet bewust over de consequenties van haar besluiten. Maken zich druk over zogenaamde Russische hackers. Terwijl het grootste gevaar voor de stabiliteit van de infrastructuur zijzelf zijn. Ik ben het niet anders gewend. Prutsers zijn het.

Wim Venijn | 05-05-18 | 21:42

En verder willen al die fucking millenials open de Zuidas werken of “iets creatiefs” doen hé? Ze zoeken het maar uit. Over 30 jaar ben ik deaud. Zoeken die hipsters zelf maar uit hoe je iBook aan praat te houden is, of hoe je een Soja latte maakt zonder stroom.

Bigi Bana Boy | 05-05-18 | 21:41 | 1

Héhé kalm aan bana boy, mijn vrouw werkt op de snuifas. Is geen hipster,drinkt koffie zwart,rookt,drinkt en haar MacBook houd ik aan de praat.
Je hebt gelijk, ze is een uitzondering op de Zuidas.

Ruimedenker | 05-05-18 | 22:18

Ik ben vrij 'groen' ingesteld, maar dit soort fratsen openen wel de ogen.

GroetenVanUrk | 05-05-18 | 21:39

Mbo's moeten arbeidsmarkt gericht opleiden inderdaad alleen wil onze verwende jeugd niet meer werken, helemaal niet vieze handjes krijgen voor weinig geld. Gooi de cao's open en maak technische beroepen financieel aantrekkelijk.

BozePaarseMan | 05-05-18 | 21:39 | 1

Zolang lullen als brugman meer oplevert dan werkelijk iets kunnen.
Waarom is een advocaat duur? Dat is toch wel een van de simpelste beroepen die er zijn.

miko | 05-05-18 | 22:24

Feynman, ik dacht dat je geen problemen zag in het opladen van elektrische voertuigen via ons huidige net, ook niet als iedereen elektrisch zou gaan rijden?
Heb ik dat toen verkeerd begrepen?

Nuchternederland | 05-05-18 | 21:38 | 3

Ligt eraan hoe je het doet. Nederlanders rijden gemiddeld bizar weinig km’s en auto’s staan ruim twintig uur per dag geparkeerd. Toch zie je laadpalen verschijnen op krachtstroom omdat men graag binnen enkele minuten een volle auto wil hebben. Alleen krijg je dan twee piek momenten op de dag. Eentje na het parkeren op het werk en eentje na het parkeren thuis. Als iedereen alleen wil laden direct na het rijden, krijg je op het elektranetwerk net zo’n spits als op het asfalt. Een volledig verkeersinfarct. Als auto’s langzaam laden in daluren is er veel meer mogelijk.

Feynman | 05-05-18 | 21:51

Feynman | 05-05-18 | 21:51
Er wordt echt wel over nagedacht om dat op te lossen, die paniekverhalen van je slaan nergens op. Af en toe gaan het fout en dan worden maatregelen genomen. Zo gaat dat.

Ongeblustekalk | 05-05-18 | 22:31

#feynman
Appels/peren.
Mijn zoon werkt als electrontechnisch ingenieur bij Tesla. Ja, groen links wauwel is wat het is en windenergie gaat hem nooit worden. Solar dat zou meer kans maken.

toetssteen | 05-05-18 | 23:13

Over privatiseren van de stroomvoorziening kunnen ze in Californië meepraten. Maar ja privatiseren en liberaliseren is geweldig hé? Dat is toch de afgelopen decennia een heilig leerstuk?

Bigi Bana Boy | 05-05-18 | 21:38 | 1

En ook elke keer zo succesvol geweest.
Betere service, lagere prijzen en dat allemaal door de marktwerking.
Het wordt een steeds gaver land.

J-van-de-Bontekoe | 06-05-18 | 09:46

milieu is het ultieme maakbaarheidsgeloof geworden.

van het wagenpark is nu 1,7% geëlektrificeerd. Dat wordt nog wat, wanneer de 6 miljoen auto's allemaal aan de stekker gaan.

linkse politici zien in duurzaamheid de ultieme powergrab, eentje van de herverdeling van middelen - lees belastingen tot in het oneindige - en subsidiestromen in handen van true believers.

en dan te bedenken dat "klimaatdeskundigen" er achterkomen dat de gebruiker computermodellen volstrekt afwijken van de realiteit. Dat kan een tijdje worden genegeerd, maar eens ontwaken de burgers van west europa uit hun hypnose.

Glasgow Argus | 05-05-18 | 21:38 | 1

Het onttrekken van Wind aan het klimaat kan ook wl eens anders uitpakken dan men nu denkt. Niemand kan voorzien wat de gevolgen zijn als we op grote schaal windenergie gaan gebruiken. En dan heb ik het niet over die paar vogels.
www.abc.net.au/news/2012-04-30/wind-fa...

miko | 05-05-18 | 22:21

Zolang de maatschappij meer betaalt aan managers zonder degelijke vooropleiding, aan tijdens de universitaire opleiding gesjeesde staatssecretarissen, miljoenen betaalt aan voetballers, en honderduizenden (tot miljoenen) aan goedgebekte popartisten en programmamakers, terwijl technici vaak zeer bescheiden inkomens hebben, zolang dat duurt zal er niets veranderen aan de door Feynman zo helder beschreven problematiek.

ljcoster | 05-05-18 | 21:36 | 3

Pffffff, dus de engineers komen met betere ideeën als ze meer betaald krijgen? Waanzin.

MarcS | 05-05-18 | 22:28

@marcs
Realiseert u zich wat deze mensen verdienen in landen waar ze hun paradepaardjes kunnen laten galopperen?

toetssteen | 05-05-18 | 23:06

MarcS | 05-05-18 | 22:28

Dat geldt voor engineers net zo goed als voor managers zonder degelijke vooropleiding, gesjeesde staatssecretarissen, voetballers, popartisten en programmamakers.

Luitenant Pangpang | 05-05-18 | 23:48

Kun je nagaan wat een goed geplande cyber-aanval op onze infrastructuur teweegbrengt! De maatschappij zal totaal ontwricht zijn en er is niks meer mogelijk. Geen energie, geen winkels met werkende kassa's, verkeer dat vastloopt, geen betalingsverkeer of werkende geldautomaten. Alarmsystemen ontregeld, geen telefoon en geen internet.
Met name verwende millennials zullen zich in hun onwetendheid massaal opstellen op het spoor, wachtend om er een eind aan te maken door een trein die ook niet rijdt.

Chiant | 05-05-18 | 21:35 | 2

Er is uitgebreid op het discover channel een essay geweest over na of pre of post over zonnestralen die de electra op aarde kunnen beschadigen en de te nemen maatregelen eventueel. Moest even op u reageren daar u dit te berde bracht. Mijn inziens; wat doe je aan buiten komende onheil.
A: je sluit je wasmachine aan op je fiets middels ketting of v snaar. Je vleeswaren laat je drogen in de wind. Je maakt je eigen moonshine.
B: je denkt dat het niet zo ver komt.

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 02:12

Ja... Ik herinner mij nog wat met SCADA systemen een missende firewall en gemalen. Ieder scriptkiddie kon de polders onder water zetten.

Mastermattie | 06-05-18 | 08:36

Over 15 jaar is kernfusie beschikbaar, dus trapsgewijs van het gas af is een logisch gevolg daarvan.
Ik doe het gewoon in 1 zin, ghahaha. Doei!

Ongeblustekalk | 05-05-18 | 21:33 | 16

HoerieHarry | 05-05-18 | 23:24
Geen laatste woord, kijk eens naast je en vraag jezelf af af jij betrouwbaar bent.

Ongeblustekalk | 06-05-18 | 00:17

HoerieHarry | 05-05-18 | 23:24
ontharen doormiddel van hars kost geen stroom alleen op advies wel doen. Het is maar een kort ritje.
ik zou voor thermo nucleaire energie gaan of ipv nucleaire energie voor spiegel opvang zonne energie(precieze term ken ik niet). Iets met spiegels op een boerderij. schijnt het methaan van de koeien te neutraliseren.

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 01:15

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 01:15
Is nieuw voor mij. Deze kende ik nog niet.

HoerieHarry | 06-05-18 | 01:43
▼ 13 antwoorden verborgen

nederland, kennis land hahahaha, kuch kuch

vluchtelingallergie | 05-05-18 | 21:31 | 2

We hebben migranten nodig om die kennis te behouden, kuch

BozePaarseMan | 05-05-18 | 21:42

Bozepaarseminisme,
neem een 2 baan. U verdient te weinig uit een uitkering.

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 01:29

Op Facebook heb ik ook al in menige discussie aangegeven dat massaal overschakelen naar zonnepanelen en windenergie een aantal grote problemen met zich meebrengt, bijvoorbeeld in de avonduren. De groene geitenwollen sokken willen die discussie helemaal niet voeren. Voor hen is alleen idealisme belangrijk. Dat het niet strookt met de realiteit willen ze niet weten.

Bytemaster | 05-05-18 | 21:30 | 2

Ter linker zijde wordt geleden aan realiteitsaversie, feitenvrees, en waarheidsontkenning. Eigenschappen van religie. En dat is het ook. Groengelovigheid is religie.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 22:58

Man-Van-De-Rekening
uiteindelijk krijgt ieder de rekening.
je spastische weergave verbleekt een ieder. het is sur-realisme?

Dr. Frambozenjam | 06-05-18 | 01:24

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl