Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tientallen medewerkers bekeken medisch dossier Barbie ongeoorloofd. Medische wereld in shock

Het medisch dossier van Barbie, die eigenlijk Samantha de Jong heet, is tijdens haar opname in het Haga-ziekenhuis in Den Haag door tientallen medewerkers ongeoorloofd bekeken. "Het onderzoek is gestart nadat bij routinecontrole bleek dat tientallen medewerkers het dossier hadden bekeken die mogelijk niet medisch betrokken waren. Woordvoerder Marnix Beekmans laat aan EenVandaag weten dat Barbie op de hoogte is gesteld van het snuffelen in haar medisch dossier." Het medisch establishment is in ieder geval in rep en roer, en elk ziekenhuis wereldwijd heeft het werk stilgelegd tot er waterdichte nieuwe maatregelen getroffen zijn. Het blijkt namelijk de allereerste keer in de geschiedenis dat een handjevol medewerkers met toegang tot een medisch systeem de nieuwsgierigheid niet kan bedwingen als een Belangrijke Nederlander in vergaande psychische nood naar binnen gerold wordt. Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Den Haag schrijft in een persverklaring dat het: "op dit moment bestudeert of de huidige wet een publieke vierendeling per ambulances op het Binnenhof  van de betrokken medewerkers toestaat, en zo nee, waarom dan eigenlijk niet want is best lachen." De Jong werd begin dit jaar na met spoed opgenomen na een overdosis, maar al snel lekte uit dat het om een zelfmoordpoging ging, omdat dit in de beschrijving stond van haar gelekte aldaar opgenomen videoboodschap die het AD compleet uitmolk omdat ze niets geven om Barbies welzijn. GeenStijl stond daar uiteraard mijlenver boven.

Social

Reaguursels

Inloggen

Ontslag aan degenen die hier niet in mochten neuzen en beroepsverbod voor elke baan die privacy gevoelig is. Ze gaan maar asperges steken. In de ambtenarij was je er zeker al uitgetrapt. Dus waarom niet bij een ziekenhuis?

Jan, Leiden | 05-04-18 | 23:12

mooi man, zo'n digitaal dossier.. iedere scheet mag er in worden gemeld.. iedereen kan erin. Ben ik blij dat ik standvastig neeeeeeee zeg als me dat weer wordt gevraagd bij de apotheek als ik een pilletje (zelf ook nog volledig mag betalen) nodig heb op advies van dokter.. als u niet wilt tekenen voor medisch dossier delen... ja dan!

fikkieblijf! | 05-04-18 | 18:58

Overmorgen is het Ancilla met der natte flamoes en alle keren dat een vent haar weer had uitgescheurd.

Arnoldvanvliet | 05-04-18 | 18:55 | 1

Overmorgen pas? Nondeju! Waar?!

Ramses Sappie | 05-04-18 | 20:59

Probleem lijkt me hier geweest dat er uitgebreid op de AD website stond dat ze was opgenomen. Hierdoor wist iedereen in het ziekenhuis dat ze op de spoedeisende hulp lag. Normaal gesproken staan BN'ers onder een andere naam in het EPD zodat ze niet te vinden zijn of is het dossier extra afgeschermd. Blijft natuurlijk onaanvaardbaar dat mensen zonder reden in een dossier kijken.

Vula | 05-04-18 | 18:40

Ziekenhuis personeel die toegang hebben tot het systeem zijn bij uitzondering allemaal hoog tot zeer hoog opgeleide mensen.
Een dan toch de drang naar zoiets.
Ontslaan en een beroepsverbod.

Johan_Voorhaar | 05-04-18 | 18:34 | 1

Nee. Zo werkt de wereld niet Johan Voorhaar. Je kan niet aan de hand van een "nieuwsgierig" moment iemand die volgens jou zo zeer hoog opgeleid is op straat knikkeren en vervolgens ervoor zorgen dat 30jaar wetenschappelijk onderzoek stop wordt gezet omdat de hoge pief (volgens jou) uit het team is geknikkerd vanwege (letterlijk) een barbie. Misschien een nieuwe wetgeving dat je hiervoor fikse schade bedragen moet oplappen vooral als het media aandacht krijgt lijkt me een geschikte oplossing. Van naar het werk in een BMW naar niet eens 50cent voor de WC.

Arnoldvanvliet | 05-04-18 | 18:58

Barbi ?
Klaus Barbi !
sjonge jonge jonge
Ik heb medelijden met haar,
nu ik dit lees !
Zoveel mensen hebben haar actuele diagnostiek gelezen !
echt schaamteloos .............
godzijdank komt de privacy wetgeving eraan !

poëpjes | 05-04-18 | 17:41

Verpleegkundigen en artsen moeten ten alle tijde kunnen beschikken over informatie, hebben een eed afgelegd, vallen onder tuchtrecht en hebben een zwijgplicht, zelfs tegenover justitie. De beveiliging van Chipsoft is nul komma niks nada, iedereen die in het systeem kan heeft automatisch toegang tot alle andere informatie. Alleen het veranderen van gegevens is beroepscode afhankelijk (en dat kan toch óók simpel gekoppeld worden aan zichtbaar of afgeschermd ..)

peer99 | 05-04-18 | 16:24 | 2

Het is onmogelijk om in te voeren dat je alleen na toestemming in een dossier kan. Wie gaat die toestemming geven?

Vula | 05-04-18 | 18:35

@Vula | 05-04-18 | 18:35 , de patient, immers die doet een hulpvraag en krijgt hiervoor medische behandeling en zorg, wettelijk heet dat dan een behandelovereenkomst. Dat is niet anders dan tich jaar geleden ...

peer99 | 05-04-18 | 21:17

En dan heeft het Haga ook nog eens geen beveiligde internetverbinding volgens een secretaresse, want een bloedprik formulier mocht niet naar de e-mail van een vriendin van mij worden verstuurd.

arlen | 05-04-18 | 16:10

Je kunt aangeven tot je een ons weegt; de ervaring is dat het allemaal weinig helpt. Ik heb hier de bevestiging liggen van mei 2009 (landelijk informatiepunt). Maar bijvoorbeld de apotheek, alwaar ook aangegeven "geen uitwiseling" bleek nder het mom van een of ander samenwerkingsverband toch gewoon afgesproken te hebben gegevens uit te wisselen..... en dus wéér formulier invullen.

Bij de fysiotherapeut zei ik eerst thuis even in mijn ziektekostencontract te willen kijken. Nou, dat was niet nodig hoor; in een vloek en een zucht toverde de parttime baliemedewerkster ide 'hierachter' woont, zó mijn contract tevoorschijn. Ik zei boos de zk-verzekeraar darop aan te gaan spreken. Maar nee, die had niets doorgegeven... blijkt dat al die gegevens bij een bedrijf gekocht kunnen worden door zo'n praktijk. Vraag mij niet hoe dat dan werkt.
Feit is dat gewoon alles op straat ligt.

En wat te denken van allerlei overheidsinstanties (o.a. gemeente) met 'volg ons op Facebook'. Nu heb ik dat allemaal niet, dus ik weet niet wat ik daaraan allemaal gemist heb. Maar het valt mij wel op dat de overheid gretig met zo'n overduidelijk commercieel bedrijf in zee gaat en er geen enkel excuus volgt nu dat helemaal niet zo'n slimme zet blijkt te zijn (Facebook).

Wering | 05-04-18 | 16:01

I.v.m. de schriftelijke cursus "gynaecoloog" die ik volg ben ik zéér geïnteresseerd in het menselijk lichaam, vooral die van dames ! In háár dossier trof ik echter géén gegevens aan die appelleerden aan mijn vakgebied !!
(wát een gedoe om, eigenlijk, helemaal niks !!)

oter | 05-04-18 | 15:01

"nadat bij routinecontrole bleek...", yeah right.

Cor Netto | 05-04-18 | 14:15

Is van alle tijden. Overal waar in gekeken kan worden wordt er ingekeken. Of het nou bankrekeningen,medisch dossiers, afrekening energiebedrijf,kredieten, belastingaangiften of hoogte hypotheken zijn, het wordt altijd bekeken

swassannuf | 05-04-18 | 14:10

Dit gebeurt natuurlijk continue. Heb ook wel eens gehoord dat de arts die bij Yolanthe de lippen ging strak trekken ook de hele afdeling even langs heeft laten lopen toen ze wijdbeens en onder narcose op tafel lag......
Dat wil je niet als BN-er en uiteraard ook niet als normaal mens.

Het Koude Gooi | 05-04-18 | 13:52 | 2

Was alles WEG?

Slurfje | 05-04-18 | 13:54

Dus eigenlijk : een soort van afscheid nemen, zeg maar.
Zoals bij een overleden bekend persoon ?

oter | 05-04-18 | 15:04

Ik zou verwachten dat siliconen leveranciers buitengewone intereresse zouden vertonen voor deze persoon, echter het bleken dus toch de medici te zijn die zich als ramptoeristen zijn gaan gedragen.

Dutch_Viscount | 05-04-18 | 13:28

Mijn vriendin heeft iets geks waar ze zich voor schaamt maar durft niet naar de dokter of ziekenhuis. Een familielid van haar werkt in het ziekenhuis en die kijkt naar alle dossiers van alle vrienden van haar!! Gewoon voor de fun, is in dat ziekenhuis schijnbaar normaal.

jeethesnee | 05-04-18 | 13:25 | 1

integriteit melding doen.

28 | 05-04-18 | 14:44

Het mag niet... maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het vriendje van mijn dochter ook heb doorgelicht toen het serieuzer werd.

beter-laat-dan-nooit | 05-04-18 | 13:14 | 2

Gestapo!
Maar wel begrijpelijk .....

Ruimedenker | 05-04-18 | 14:19

Hebben we het dan over een medisch dossier? Zou krankzinnig zijn. Staat daar niet ontslag op? Eed van Hippocrates enz. of doen jullie daar niet meer aan?
.
@Ruimedenker | 05-04-18 | 14:19
Niet begrijpelijk, gestoord.

Watching the Wheels | 05-04-18 | 17:08

Kwalijk van de ziekenhuis-medewerkers. Hele discussies over privacy op internet, maar kennelijk niet in het Haga-ziekenhuis, alwaar het intranet kennelijk niet goed afgeschermd is.
Goed dat Geenstijl de privacy zo hoog in het vaandel heeft staan.

Mannes | 05-04-18 | 12:55

Ik maak me geen enkele illusie meer over privacy. Er wordt overal gekletst.
Bij bloedafname hoorde ik de prikdames elkaar vertellen waarop iemand, die ze kenden, geprikt werd.
Artsen overleggen met je aan het bed, bij opname, waar de hele zaal meeluistert.
Wat je bij de huisarts bespreekt, leest de assistente later even door.
Bel je voor een herhaalrecept een vervangend huisarts, begint het grietje ook daar over je medische conditie.
Psychologen vertellen wat die en die aan de hand heeft.
Bij de apotheek hoorde ik laatst dat de buurman tranquilizers kreeg.
Enzovoort, enzovoort..

Carmelita | 05-04-18 | 12:52 | 1

Maar niet bij moslims, want die liggen ook niet gemengd de tweederangs autochtonen wel, die liggen amper in de bezemkast.

Slurfje | 05-04-18 | 13:57

Heeft iemand een link naar het filmpje? #durftevragen

Rest In Privacy | 05-04-18 | 12:50 | 1

Ga eens hulp zoeken voor je domme, clichématige, inhoudsloze, irriterende managementtermen.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 13:05

Een EPD systeem waaraan ik werk, daar geeft de patient zelf aan wie wat mag inzien. Bij (nood) inzage krijgt de patient een email en/of sms wie het dossier heeft ingezien. Dit is dan ook een buitenlands project, in nederland hebben ze het niet zo op mondige patienten en privacy

sneakybastard | 05-04-18 | 12:50 | 1

Heeft niks met privacy te maken maar alles met wantrouwen ...

peer99 | 05-04-18 | 14:18

In een ziekenhuis in boergondisch breda stonden de papieren medische dossiers tydens een verbouwing gewoon op de gang , voor ieder toegankelijk.Gelachen dat we hebben.

nemeton | 05-04-18 | 12:44

Dit is niet te voorkomen met de huidige regels en audit (en auditing stond aan dus "daders" zijn bekend.
Wat wel kan is een vip dossier aanmaken en apart per discipline/entiteit verrechten

28 | 05-04-18 | 12:38

Beveiliging van het haga ziekenhuis is sws om te huilen, er worden regelmatig phising mailtjes verstuurd vanaf hun mailservers.

TDB | 05-04-18 | 12:38

Bevriend ziekenhuispersoneel kon na een paar wijntjes (on)smakelijk verhalen over de hoeveelheid schaamhaar van een bekende Nederlander die aldaar onder narcose had gelegen. t Is van alle tijden. Ze gingen er alleen niet mee naar de krant.

Lex Trumbauer | 05-04-18 | 12:35

En dan de telecomproviders, belastingdienst, politie etc etc

Hem | 05-04-18 | 12:33

Mijn vrienden verklaarden me ooit voor gek dat ik niet op Facebook zit, dat ik geen slimme meter wilde, dat ik niet ingeschreven wil zijn bij het EPD. Haha.

deministerpresident | 05-04-18 | 12:30 | 4

U bent heel verstandig! Geheel met u eens

Dutch_Viscount | 05-04-18 | 13:20

Bezwaren slimme meter ben ik vanaf gestapt, hoewel het nog altijd gestoord is dat het feitelijk een mobiele telefoon is die 1 keer per kwartaal uitbelt, maar die wel de hele tijd in het netwerk hangt. Gasmeter zit verbonden met de elektricteitsmeter en die laatste belt volgens mij namens beide uit.

Watching the Wheels | 05-04-18 | 17:15

Hoevaak een "slimme" meter word uitgelezen hangt af van je leverancier.
Meestens is dit 2 x per maand.
De meter is alleen slim voor de leverancier. Jij hebt geen inzage in je data.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 19:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dit gebeurt bij niet bekende personen ongetwijfeld ook. Dat is het domme van det EPD. De artsen leggen eerst een Eed van Hippocrates af en daarna pleuren ze alles in de cloud en geven 1 op de 5 Nederlanders access tot alles.

Watching the Wheels | 05-04-18 | 12:18 | 1

det = dat (of het)

Watching the Wheels | 05-04-18 | 12:19

Moet dat roze ding niet in een ander gat?

Slim bekeken | 05-04-18 | 12:16 | 2

Ze is wat verward !

vluchtelingallergie | 05-04-18 | 12:36

Vrouwen die eigen juice proeven, geiler kan niet.

Dutch_Holland | 05-04-18 | 16:52

Vrouwen die hun eigen juice likken: 10 reten.

Dutch_Holland | 05-04-18 | 12:15

Heb geen spat medelijden met die barbie! Het verrast mij niet dat dossiers worden ingezien door personeel, wat medisch niet noodzakelijk is. De nieuwsgierigheid van mensen gaat ook buiten de reality show, gewoon door! Dit gaat natuurlijk veel te ver, en moet gevolg hebben voor deze nieuwsgierigen!
Bij banken gaat het net zo hoor! (BKR inzage)

vluchtelingallergie | 05-04-18 | 12:11 | 5
-weggejorist-
Rest In Privacy | 05-04-18 | 12:40

Hij zegt precies hetzelfde Havenwerker, hij voegt er alleen toe dat hij Barbie een aanstelligere domme trut vindt. Maar dat vinden heel veel mensen.

ILF2 | 05-04-18 | 13:23

Je hoor(sommigen moet je gewoon gelijk geven)

vluchtelingallergie | 05-04-18 | 15:16
▼ 2 antwoorden verborgen

De omgang met het EPD, of het verwijderen van organen uit levende mensen die voor het gemak dood zijn verklaard, het toedekken van medische fouten, de medische wereld heeft zichzelf nog steeds op een voetstuk staan, en boven de wet lees ik hier.

De Briemusketier | 05-04-18 | 11:47

Ik heb het nóg gekker meegemaakt; had een darmonderzoek gehad en daarna moest ik op de gang wachten.
I.p.v. dat de arts mij binnenriep, kwam hij naar de gang om de diagnose te vertellen in geuren en kleuren, iedereen die zat te wachten kon gezellig meeluisteren.
Is lang geleden en toen was ik nog jong en naïef maar dat hoeven ze mij nu niet meer te flikken want dan zeg ik er direct wat van.

dubbelicious | 05-04-18 | 11:45

Ik hoop overigens niet dat de huidige inkomenssituatie familie de Jong noopt tot het resideren op een Spaanse camping aan 1 van de costa's aankomende zomer.
Ik wil wel rust in de tent.

D-Fens_1963 | 05-04-18 | 11:41

Wij hadden ooit gedonder over overpadrechten met een verre buur, die later regiodirecteur van een grote, nationale bank bleek te zijn, waarbij wij destijds -zowel privé als zakelijk- bankierden. Hij was overigens wél directeur van een andere regio dan de regio waarin wij woonden en werkten.
-
Verbazend toch, wat ze bij zo'n bank allemaal over je blijken te weten - en wie daar als het zo uitkomt allemaal toegang tot de systemen blijken te hebben....

bisbisbis | 05-04-18 | 11:35 | 1

Mijn vader had ook gedonder over overpadrecht. De betrokken buur stond gewoon met de rechter op de golfbaan. Van de wendingen in die zaak die zeven jaar duurde zouden je onderkaken op je tenen vallen van verbijstering.

Hufterst | 05-04-18 | 11:54

Ik zit in de ziektewet en moet van een of ander intermediair adviesbureau toestemming geven om mijn medisch dossier in te zien. Het is niet verplicht, maar bij weigering kan het stopzetten van je inkomen tot gevolg hebben.
Heb een aantal vragen gesteld over inzage en beheer van mijn medische gegevens maar deze zijn door dat adviesbureau niet beantwoord. Heb de inzage geweigerd.

Deksmaat | 05-04-18 | 11:30 | 1

En terecht!

duh! | 05-04-18 | 15:08

Medewerkers die ongeoorloofd dat dossier hebben geopend, moeten een zware sanctie krijgen. Ontslag gaat wellicht te ver, maar heel duidelijk moet worden dat dergelijk gedrag niet getolereerd worden.
Een paar jaar geleden speelde bij de politie iets soortgelijks bij een bekende voetballer. Nieuwsgierige politiemedewerkers openden het dossier van hem. Deze medewerkers kregen een normoverdragendgesprek bij een leidinggevende. En daar bleef het bij...

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:21 | 4

Ontslag gaat niet te ver. Het stelen van een USB-stick was al diverse malen reden tot ontslag. Dan is zo'n schending van de privacy van een patiënt vele malen erger. Bij ons in het ziekenhuis werd iemand op staande voet ontslagen die in het dossier van een buurvrouw had gekeken. En terecht!

Bytemaster | 05-04-18 | 11:29

@gato
Had net zo een buurman?die zij het gewoon zodat je het wist.
Kan het me eigenlijk ook wel voorstellen dat hij wil weten wat voor iemand dat is die nieuwe buur.
Ook ivm zijn werk,voordat hij zelf gezeik heeft ermee.

Roger-Rabbit | 05-04-18 | 11:44

Vroeger was het, wie dicht bij het vuur zit, warmt zich het hardst. Ik heb het idee dat iedereen bij dat vuur wil zitten, allemaal jaloezie en wantrouwen. Informatie lezen is niks mee, wat ze ermee doen, dát kan (,,) verwerpelijk zijn.

peer99 | 05-04-18 | 16:34
▼ 1 antwoord verborgen

Dus iedereen weet dat ik een penisverkleining heb gehad?

Dutch_Holland | 05-04-18 | 11:11 | 1

Nee, iedereen weet dat je daarover opschept.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:21

Even een serieuze vraag: kunnen ze in dat dossier ook inzien aan welke relaties de brieven allemaal zijn verstuurd vanuit de GGD met daarin de oproep om je te laten testen op soa's e.d.?

mozaard | 05-04-18 | 11:07 | 3

Je kunt je dossier opvragen en zelfs compleet laten verwijderen.

Dutch_Holland | 05-04-18 | 11:12

@Dutch_Holland Bij nader inzien ging het hier om studenten die zich als kleuters gedroegen. Waarschijnlijk vandaar dat ik in mijn gedachten ergens in het midden uitkwam.

mozaard | 05-04-18 | 12:00

oeps, sorry, verkeerd comment bij verkeerd persoon.

mozaard | 05-04-18 | 12:09

Nee morgen ben 'jij' het niet ................ daar ben je gewoon niet interessant genoeg voor.

Ervaringsdeskundige | 05-04-18 | 11:07 | 3

Als er geld aan verdient kan worden wel. Of wanneer je ex je haat, of wanneer... Gaat niet alleen om interessant zijn, kan gaan om van alles. Dus van een boze ex tot een dief die je identiteit voor welke reen dan ook wilt stelen.
--
En jouw dat gemixt met data van 1000en andere mensen is geld waard.. dus iedereen heeft waarde. 1 lego blokje is niets met 100 lego blokjes maak je een huis...

Mark_D_NL | 05-04-18 | 11:19

Jawel, het gebeurt ook bij buren. De ene persoon vertelt aan de buurvrouw dat ze in het ziekenhuis onder behandeling is, het verhaal gaat de buurt door en één van de toehoorders werkt in het ziekenhuis en checkt het dossier even om vervolgens de details weer door te geven aan de buurt. Gebeurt gewoon.

Bytemaster | 05-04-18 | 11:39

Niet interessant genoeg voor dus !!

Ervaringsdeskundige | 05-04-18 | 11:49

Als ik zie wat ik via mijn werk allemaal in het PGA systeem kan opzoeken over mensen die ik niet eens behandel of begeleid schrik je je ook helemaal de tyfus. Kan over Jan en alleman iets opzoeken als ik zou willen. Nu doe ik dat zelf maar heel zelden als ik het voor een zaak nodig acht maar het is echt te absurd.

overVecht | 05-04-18 | 11:06 | 1

Probleem is dat je anders ook nog eens alle behandelrelaties moet gaan vastleggen waardoor de administratieve druk in een zorginstelling nog hoger wordt. Vervolgens ontstaan er problemen als de ene specialist de afspraken van een ander overneemt wegens ziekte of ongeplande afwezigheid. Strikte afspraken op straffe van ontslag en steekproeven in de logfiles zijn een betere maatregel dan nog meer bureaucratie.

Bytemaster | 05-04-18 | 11:41

Er zijn helaas nog zat mensen die het allemaal geen enkel probleem vinden, want ze hebben immers "niks te verbergen". Ook op GS kom ik dit argument nog regelmatig tegen.

Ikzelf heb - uiteraard - geweigerd om toestemming te geven voor EPD / LSP (Landelijk Schakel Punt, zoals het tegenwoordig officieel heet - inclusief taalvaut), en heb moeten constateren dat ik in dat zeldzame geval dat er een medicus mede naar mijn 'geval' heeft moeten kijken, hij keurig contact met mij heeft opgenomen om toestemming te vragen om mijn gegevens in te zien.

Wat natuurlijk géén garantie geeft dat een en ander niet op straat ligt voor kwaadwillenden, zo naïef ben ik nou ook weer niet.

EefjeWentelteefje | 05-04-18 | 11:02

Het is ook wel de kat op het spek binden. Denk je nou echt dat de vmbo-ers die bij de bank werken niet even kijken bij de bankgegevens van hun vriendjes? Je moet 't alleen niet aan de buitenwacht vertellen, en ja, da's best wel moeilijk voor ze. Zelfde geldt voor de Belastingdienst, de ANWB, verzekeraars, en weet ik welke callcenters nog meer. "Zwolle dienstenstad" jaja...

mozaard | 05-04-18 | 11:00 | 3

VMBO-ers die bij de bank werken?
Als schoonmakers dan of wat?
Niets ten nadele van deze mensen hoor maar het feit dat u zich daar min of meer boven geplaatst voelt en het betreffende idee ventileert.......
Stemt u VVD?

D-Fens_1963 | 05-04-18 | 11:08

Bankmedewerkers die ongeoorloofd in een dossier kijken worden op staande voet ontslagen. En terecht.

Salutis Humanae | 05-04-18 | 11:59

@D-Fens_1963 Bij nader inzien ging het hier om studenten die zich als kleuters gedroegen. Waarschijnlijk vandaar dat ik in mijn gedachten ergens in het midden uitkwam.

mozaard | 05-04-18 | 12:08

Aan de andere kant, ze heeft wel weer aandacht. Of moet die Barbie het hebben van iets dat ze echt kan? Franse Joden aangeven?

skoftig | 05-04-18 | 10:59 | 1

Ik denk niet dat Barbie om deze 'aandacht' gevraagd heeft.

EefjeWentelteefje | 05-04-18 | 11:03

Triest dat mogelijk is. Bekende Nederlander of niet. Iedereen heeft recht op geheimhouding aangaande dit.

RamondeM | 05-04-18 | 10:58

Het is wel altijd weer toevaliig een Tokkie klant die ze besnuffelen nooit zo Oranje klant of ander uit t , Haagje .

liegende lippen | 05-04-18 | 10:56
-weggejorist-
psycho_3 | 05-04-18 | 10:55 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Vimd het overigens ook behoorlijk confronterend dat ziggo mij precies kon vertellen welke apparatuur ik in mijn wifi netwerk had aangesloten

Ben Hetzat | 05-04-18 | 10:53 | 3

Onthoud dan: google weet ook precies met wat voor apparaat jij waar inlogt en wat surft.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 10:55

@einstina: Niet als je Tails gebruikt hoor.

The2Amendment | 05-04-18 | 10:56

Want die devices had je zelf zo benoemd in je router? Die je huurt van Ziggo?

H. Caulfield | 05-04-18 | 17:21

Nee, het dossier van Willemsen dan. Hilarisch.

Pedronegro | 05-04-18 | 10:52

Ik snap niet waarom die dossiers niet encrypted zijn. Dat je bv met vingerafdruk of password jouw eigen gegevens zichtbaar kan maken

Ben Hetzat | 05-04-18 | 10:51

In het ziekenhuis waar ik werk wordt alle gebruik van het EPD in een logboek bijgehouden. Dat daar verder niemand naar kijkt is een ander verhaal.

osta | 05-04-18 | 10:49 | 2

In het ziekenhuis waar ik als patient rondrol, kan niet iedereen in je EPD. Verpleegkundigen alleen in hun eigen tabblad, assistentes en archiefmedewerkers zien wel kaders ('je hebt een afspraak') maar geen inhoud, alleen artsen kunnen je shit lezen. Weet niet of alle artsen of alleen waar je bent aangemeld.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 10:54

Er bestaat in het EPD een mogelijkheid om via de knop "buiten autorisatie" in een dossier te komen. Dat is nodig indien zich een calamiteit voordoet en de behandelend arts niet aanwezig is. Bijvoorbeeld een crisisdienst in de GGZ, als er weer een verwarde persoon in de nacht of weekend het nodig acht om in zijn/haar/het blote hol op straat te lopen. Dan kan deze functie gebruikt worden. Dat wordt dan bijgehouden in het logboek.

osta | 05-04-18 | 11:00

Is het mogelijk om op te vragen wie er allemaal in je medisch dossier heeft zitten wroeten?
En daar dan ook antwoord op te krijgen...
Iemand?

Zo Ontzettend Moe | 05-04-18 | 10:47 | 1

dit zou ik ook wel eens willen weten!

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 12:53

Wat dat betreft is het bij banken beter geregeld. Werkt men niet met retail klanten, bedrijven, multinationals etc. Dan kan men klanten data of rekening informatie ook niet in zien. Per segment worden klanten data maar ook bedrijven strikt afgeschermd voor elke werknemer dan ook. En binnen no time kan de interne veiligheids dienst zien wie er in bepaalde klanten data of informatie heeft gekeken. Vreemd dat in ziekenhuizen iedereen zomaar toegang heeft tot patienten data.

Indoneesje | 05-04-18 | 10:47

Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar heb zwaar medelijden met Barbie. Mevrouw wordt op deze manier stukje bij beetje kapot gemaakt.

supah | 05-04-18 | 10:46 | 2

Ik ook.

gato | 05-04-18 | 11:13

Ik heb ook met Barbie te doen. Ze is een beetje anders is dan het gemiddelde blondje maar zij heeft net als Mark Trutte recht op haar privacy.

mamalookabooboothere | 05-04-18 | 12:19

Mensen zuigen, en niet alleen op film.

Eerlijk hoor, zelfde met Paai, wtf moet je ermee.

menage | 05-04-18 | 10:44

Zelf moet ik soms de uitslagen van bloedafname door de ene arts, kopiëren voor een andere arts, omdat ze de gegevens van elkaar niet in kunnen zien omdat ze in verschillende ziekenhuizen werken - al gebruiken ze hetzelfde laboratorium.

Guido | 05-04-18 | 10:41 | 2

Werk je vast met EPIC of Chipsoft.

The2Amendment | 05-04-18 | 10:44

WTF! in de 3e wereld lachen ons uit als ze dit horen...
niet omdat ze t daar perse beter of slechter hebben,
maar omdat ze niet zomaar hun shit kunnen vinden (want het is er niet)
dan kan je zeggen OK maar dan is er een risico dat je dood gaat,
waneer je de verkeerde antibiotica krijgt waar je allergies voor bleek etc.
TOCH moet t GVD gewoon kunnen, 1.veilig opslaan 2.niet voor iedereen

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 12:56

ik vind het ook gek bij een dokter, als je aan de receptie komt, geef je je naam,, vervolgens vragen ze waar je voor komt, ondertussen komt een telefoongesprek binnen, waarin luidkeels wordt gecommuniseerd, terwijl de wachtkamer er vlak naast is, dus iedereen kan mee luisteren.

gato | 05-04-18 | 10:39 | 4

De dokter heeft een beroepsgeheim, de assistente niet...

happen_maar | 05-04-18 | 10:52

Had ik ook bij de arts, hij zegt , ik ken U niet, waarop ik zei , laten we het zo houden.
Hoezo, gefrustreerd, ik zei, nou betekent dat ik gezond ben. ohh, zei die sufferd.

gato | 05-04-18 | 10:53

Toen ik de laatste keer in het ziekenhuis op het spreekuur was, zei de dokter tegen mij ¨Nou Aart, lang niet gezien¨ ik zei ¨klopt dokter, ik ben ziek geweest¨.

Aardsengelmichael | 05-04-18 | 12:13
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja, daarom heet het daar ook Lijkenburg

MichelDenHaag | 05-04-18 | 10:38 | 1

Gefuseerd met het Dode Kruis. Hoe hebben ze elkaar gevonden.

Guido | 05-04-18 | 10:42

Henk Bres gaat dit oplossen.

Chemokar | 05-04-18 | 10:32

Ergo vrienden, ga niet met een vibo in uw waffel op den kiek of het bewegende beeld.

LJBrinkhorst | 05-04-18 | 10:31

En die onbevoegde snuffelaars kunnen tegen een leuke vergoeding ook informatie doorspelen naar verzekeringmaatschappijen.

spanarchist | 05-04-18 | 10:30

En als het geen EPD was maar een papieren dossier dan had niemand geweten wie er in heeft zitten neuzen. Met andere woorden een EPD zorgt er in ieder geval voor dat de figuren die hun boekje te buiten gaan aangepakt kunnen worden.

Bubske | 05-04-18 | 10:26 | 2

Ja, maar dan hadden ze het ook wat minder gemakkelijk kunnen vinden en onbespied besnuffelen.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 10:39

EPD staat voor dossier dat landelijk ingezien ka worden. Zelfs als je dat niet hebt (zoals ik} dan worden jouw gegevens alsnog electronisch bewaard

Ben Hetzat | 05-04-18 | 10:49

Gvd Geenstijl, ik open deze pagina op m'n werk, komt er een collega aangelopen en ik heb een blonde del met een vibrator in haar bek op mn scherm staan.

Befketier | 05-04-18 | 10:25 | 4

Werk dan ook gewoon op je werk ipv dat je privésurft op je werk. Zet 'm op.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 10:29

Werken... hahaha.

Mark_D_NL | 05-04-18 | 10:31

@Mark ja sorry, soms schiet ik in mijn tic. ;))

Rest In Privacy | 05-04-18 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

Maak het zo dat zichtbaar is WIE zich toegang verschaft tot welke gegevens en wanneer. Doe dat niet alleen in de medische sector maar ook politie en elders in het ambtenarenapparaat. Pasjes.

wingload | 05-04-18 | 10:24 | 3

Ik ben werkelijk flabbergasted dat dit niet standaard is, echt WTF! maar ik moet eraan toevoegen dat t me dan weer niet verbaasd omdat t een ambtenaren ICT-faalproject betreft!!!

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 10:30

Als mensen kunnen zien wie wanneer en met welke reden hun dossier is bekeken, dan gebeurd dit waarschijnlijk niet meer zo vaak inderdaad. Wel horen we het dan vaker als het gebeurd.

O2Neutraal | 05-04-18 | 10:45

Dat is ook zichtbaar. Daarom zijn ze tegen de lamp gelopen.

jip_86 | 05-04-18 | 11:39

Aandachtshoer zijn is een bewuste keuze en hoewel ik dat mens niet kan uit staan moet ze dat helemaal zelf weten. Dat je medische informatie voor iedereen met een Donald Duck medische achtergrond toegankelijk is, is NIET een eigen keuze, heb je geen invloed op en is juist in dit soort kwetsbare situaties zeer fout. Iedereen die dit gedaan heeft en/of (in)direct aan meegewerkt heeft direct ontslaan.

Reagurend_Nijlpaard | 05-04-18 | 10:22

Hoezo snuffelen in een medisch dossier? Het filmpje stond toch gewoon online op een porno website?

Pimol | 05-04-18 | 10:21 | 1

ben je achterlijk ofwa? het ging over de keer dat ze halfdood binnen kwam rollen, die lui waren niet opzoek naar t filmpje of wilde dat ook helemaal niet... wat ze wel wilde weten is wat haar mankeerde (in dit geval een overdosis)

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 12:59

In het ziekenhuis waar ik werk is dat ook gebeurd bij een bekende Nederlander. De betreffende personeelsleden (meer dan 100!) hebben een gesprek gehad en iedereen die geen geldige reden had om de gegevens in te kijken, heeft een officiële waarschuwing in zijn/haar dossier staan. Bij herhaling: staande voet ontslag. En terecht...

wazakzegguh | 05-04-18 | 10:20 | 3

Zal ik jou het volgende vertellen, het zou GVD niet eens mogelijk moeten wezen... laten we zeggen dat zodra PATIENT-X binnenkomt rollen er 1persoon wordt toegewezen die erbij kan en deze 1ne persoon anderen kan machtigen om ook te kijken, dan heb je hooguit dat elke aanwezig van binnen de Operatie Kamer muren toegang heeft EN VERDER FUCKING NIEMAND! dan hoeft er dus ook geen nieuwsgierigheid te wezen, WANT HET KAN NIET gebeuren... Opgelost, maarja teveel gedoe en denkwerk, aanpassing software etc. dus voor t gemak kan iedereen in t ziekenhuis bij uw gegevens, nu heb ik niks te verbergen dus ze gaan hun gang maar... echter is t een principe kwestie, ik vraag mij af hoe t in Duitsland ging toen bijv. Micheal Schumacher binnenkwam... of toen in USA Micheal Jackson aankwam en dergelijken, dan moet de nieuwsgierigheid toch 100000x hoger zijn, dan een waardeloos nietsnut en lelijk stuk vreten zoals Barbie?

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 10:36

Ik werk al op de meest boeiende afdeling van het ziekenhuis, dus wat er verder op andere afdelingen ligt interesseert me niet.
Heb wel eens een bekende voetballer langs zien komen, maar daar spreek ik nooit over. Wel een handtekening gevraagd uiteraard ;)

Tostiapparaat | 05-04-18 | 11:13

ConspiracyTerrorist: zo makkelijk en vrijblijvend is het ook weer niet. Er wordt zeer nauwkeurig een logboek bijgehouden. Er worden met grote regelmaat steekproeven gehouden wie waar in zit. Bovendien kun je niet overal zomaar in. Alleen het stukje dat voor jouw afdeling van toepassing is, met persoonlijke inlogcode. Uiteraard kunnen de artsen overal in, maar als die hun beroepsgeheim schenden, hebben ze een groot probleem. En een aanwijssysteem zoals u het voorstelt is in de praktijk niet haalbaar. Want hoe bepaal je die ene persoon in een splitsecond? Dan moet je met algemene inlogcodes gaan werken, want dagelijks nieuwe wachtwoorden is niet haalbaar. Dus hoe veilig is uw idee dan nog? De huidige manier werkt prima, mits er grote consequenties zijn na schending van de regels. En die zijn er in dit ziekenhuis wel. Na dit incident (10 jaar geleden ofzo) is iets dergelijks niet meer voorgekomen. En BN'ers genoeg... uit nieuwsgierigheid je baan op het spel zetten doen er toch niet zoveel, blijkbaar.

wazakzegguh | 05-04-18 | 11:47

Sta je bij een balie je te melden voor een poliklinisch onderzoekje, staan de gegevens nog op het scherm van diegene die zich net voor jou heeft gemeld. Om nog maar te zwijgen over het bord dat boven je hoofd hangt waarop met koeienletters staat voor welk onderzoek je je bij die balie moet melden.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 10:20 | 4

Dit lijkt mij ook vrij sterk, aangezien ik bij de Apotheek/Ziekenhuis/Gemeente gewoon een Nummertje of LETTER+CIJFER combo krijg, maw. als er op t scherm A38 komt en dat staat op mijn kaartje dan weten ze toch geen fuck van me?

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 10:37

Of zoals ik meegemaakt heb. Koop je een huis in een project en krijg je een uittreksel van het kadaster. Gewoon a4-tje gekopieerd met ook het salaris van je buurman zichtbaar

Ben Hetzat | 05-04-18 | 10:44

Kan het nog sterker vertellen, de belastingdienst die boekencontrolle komt doen heeft op z'n laptop de gegevens met adressen van de concurrent/collega staan, waar gebeurt.
De 2 ambtenaren hebben wel een douw gehad van hun meerdere, maar toch....

watmagjenogwel | 05-04-18 | 15:47
▼ 1 antwoord verborgen

september 2016 www.telegraaf.nl/nieuws/1272145/glure...

Het is niet nieuw. Maar vertrouw de overheid met je privé gegevens. Het zijn maar incidenten. Straks al je internet gedrag jarenlang vastgelegd. Vertrouw erop dat niemand er misbruik van gaat maken of gaat gluren. Komt allemaal goed. Je vingerafdrukken, de locatie van je auto, van je telefoon, over een paar jaar DNA databanken, niks aan de hand mensen. Niets te verbergen tenslotte? Integriteit is niet meer van deze tijd blijkbaar.

Dutchbeaurouge | 05-04-18 | 10:14

Overheid, ICT en privacy.
Gepijpt worden door een krokodil is veiliger dan die combinatie..

Wijze uit het Oosten | 05-04-18 | 10:13 | 2

Goed gevonden +100

VW, alles ist vorbei | 05-04-18 | 10:18

Hmmm lijkt me niet helemaal een goede vergelijking omdat pijpen door een krokodil een 100% garantie is dat t fout afloopt, terwijl Overheid/ICT etc. wel gedoemd is te mislukken maar geen 100% garantie is!

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 10:39

We moeten snel naar een systeem wat de eigenaar van de data, jij dus, de controle geeft over die data. Dat de overheid al je data heeft is onzin, niet noodzakelijk en duur. De mens moet alles wat hij aan dat heeft bij zich dragen en van moment tot moment toegang kunnen geven tot die data. Dat zal zowel de privacy enorm verbeteren, mensen kansen geven om geld te verdienen aan hun eigen data (van medisch to werk related) en creativiteit and thus helpen met het creëren van een soort van basisloon. Anyway.. helaas is de NL bestuurder (politici) hier nog niet klaar voor, want bang voor zijn baantje centjes en ego en ze hebben nauwelijks echte kennis... Bange losers dus.

Mark_D_NL | 05-04-18 | 10:13 | 14

einStina | 05-04-18 | 11:20 Nou ga dan maar vast liggen.... ;-/

Mark_D_NL | 05-04-18 | 11:29

Ah! Wat is het toch heerlijk op GS! :)

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:32

Mark_D_NL | 10:45: Haha, nee ik had het over mijn eigen spelfout! Aan die van anderen erger ik mij al jaren niet meer.

GnottoBlotto | 05-04-18 | 16:44
▼ 11 antwoorden verborgen

Trouwens wel triest. Een paar jonge kinderen en dan een zelfmoordpoging doen? Dan ben je ook wel ver heen hoor!
Ik bedoel, ze is niet bepaald de slimste maar dit gun je toch niemand?

Mastermattie | 05-04-18 | 10:12

Maar wat tref je dan aan? Een paar psychische aandoeningen en een hele rits aan SOA's.

Osdorpertje | 05-04-18 | 10:11 | 4

Heb jij weet van wat zij mankeert, of kom je hier wat bijdehand doen??

VW, alles ist vorbei | 05-04-18 | 10:19

Plastic body, plastic brein.
De wonderbaarlijke aandoening van totale domheid.
Een IQ zo laag dat het bijna niet meetbaar is.

Plorkface | 05-04-18 | 10:23

Een IQ dat je niet kunt meten maar waar je naar moet graven.

Salutis Humanae | 05-04-18 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Wacht even ... dat hele EPD was toch zo goed beveiligd?!

nemoj me jebat | 05-04-18 | 10:10 | 2

Tegen buitenaf ja. Personeel in het ziekenhuis heeft toegang tot het ziekenhuisdossier, dat is logisch en heeft niets te maken met het EPD. Deze mogelijkheid is al veel ouder. Als je in het ziekenhuis werkt, moet je bij de gegevens kunnen in het geval dat ze nodig zijn. Maar je tekent ervoor, wanneer je wordt aangenomen, dat je de gegevens niet opzoekt wanneer dit niet medisch noodzakelijk is. De betreffende mensen hebben dus contractbreuk gepleegd. Ernstig genoeg voor een officiële waarschuwing. En als het niet de eerste keer is: ontslaan.

wazakzegguh | 05-04-18 | 10:35

beveiligd HA laat me niet lachen, iedereen heeft een mobiel, dus ArtsX pakt zn mobiel en maakt een foto van het scherm... vroeger en de ICT en zonder al die mobieltje, schakelde ik bij bedrijven waar ik in opdracht beveiligen moest de USB poorten uit, zodat ze geen geheime data naar buiten konden brengen, ook was de PRINTSCREEN mogelijkheid niet beschikbaar en zelfs TOEN kon je dus met een wegwerpcamera van de HEMA/KRUIDVAT etc. een foto van t scherm maken!

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 10:48

Zij is echt niet de eerste / enige waar dat mee gebeurt.
Als je ergens solliciteert worden sowieso al je hele online bezigheden binnenstebuiten gekeerd.
Maar wat hierboven al aangegeven wordt, met een sleepnet wordt dit nog erger. Daarnaast is overheid en IT niet zo'n goede combo dus is het slechts een kwestie van tijd voordat er (weer) een batch uitlekt.

Mastermattie | 05-04-18 | 10:09

Ik ben even de komkommers snijden.

kwark001 | 05-04-18 | 10:06 | 2

Dit gaat niet om Barbie. Dit gaat om een lek in het EPD. Wat zeg ik? Lek?! Blijkbaar kan iedereen in het ziekenhuis bij je medische gegevens. Leuk voor als je een keer een verpleegstertje opscharrelt en er nog niet klaar voor bent om te vertellen over jouw schimmelnagels, prikkelbare darm of angststoornis.

nemoj me jebat | 05-04-18 | 10:14

@nemoj me jebat,
Of nog erger dat je bijv. HIV hebt.

watmagjenogwel | 05-04-18 | 15:30

Het zou toch mooi zijn als je een melding zou krijgen dat iemand in je EPD of andere persoonsgegevens kijkt en wie dat is en welke functie die heeft. In Litouwen is dat wel zo geregeld. Mensen die niets te maken hebben met bepaalde data kun je dan aanspreken/de laan uit sturen.

R.j.deVries | 05-04-18 | 10:06 | 6

Normaal gesproken krijgt je arts wel een melding, mijn arts zei het zelf tegen me dat iemand in mijn dossier heeft gekeken, nadat we het nakeken bleek het de vriendin van mijn vader geweest te zijn. Klacht ingediend maar ze werkt nog wel in dezelfde functie.

Papierversnipperaar | 05-04-18 | 10:16

@Vanilla Hoe werkt dat machtigen in noodsituaties waarbij de patiënt bewusteloos is? Zijn daar uitzonderingsregels op?

Harry Turtle | 05-04-18 | 10:31

Zoals iemand terrecht opmerkt, dat werkt niet in noodgevallen of waarbij een patient bijv. een psychose heeft en alcohol heeft genutigd en waarbij machtiging niet meer vanzelfsprekend is... maargoed het is een stap en daar zullen wel uitzonderingen voor wezen, het is dus belachelijk dat de balie medewerkster bijwijze van NU al in mijn gegevens kan kijken, wellicht kan de schoonmaakster het ook wel... ook al zouden alleen de hoogst bevoegde artsen het kunnen, dan zijn er nogsteen Xpersonen teveel... kortom hier kan vrij gemakkelijk een betere methode voor bedacht en geimplementeerd worden!

ConspiracyTerrorist | 05-04-18 | 10:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is een mooi voorbeeld die aantoont waarom die sleepwet niet moet worden aangenomen.

watazooi | 05-04-18 | 10:05

Dit heeft niets met de sleepwet te maken, alleen met medewerkers van een ziekenhuis die sensatie zoeken. Als het goed is hebben de mensen die toegang hebben tot het patiënten informatie systeem een eed afgelegd om eervol met de gegevens om te gaan. Daar hebben ze zich nu niet aan gehouden.

Heersbeer | 05-04-18 | 10:04 | 3

Precies, en bij de inlichtingendiensten werken alleen maar integere mensen.

Harry Turtle | 05-04-18 | 10:07

Dit is een menselijke reactie, sensatie is menselijk. Dus heeft alles met dat sleepnet te maken. Enm die eed.. Ja, dat is een drog reden want er zijn dagelijks 1000-en mensen die een contract hebben getekend of een eed hebben afgelegd en die zich daar niet aan houden.

Mark_D_NL | 05-04-18 | 10:08

Ja hoor, en voor je het weet zitten verzekeringsmaatschappijen en anderen ook te grasduinen in JOUW data. En moet je ineens meer gaan betalen of kun je je niet verzekeren omdat er een gen in je dna niet rechtstaat of zo.

Zzzzooooffff | 05-04-18 | 10:21

Dit gebeurt echt overal. Ook en vooral binnen banken waar medewerkers grasduinen naar bekende Nederlanders en dan over de hal door de zaal heen brullen wat Prins X of Zanger Y heeft staan. Dat is Nederland. Onprofessioneel, nieuwsgierig, jaloers en zeikerig.

van Oeffelen | 05-04-18 | 10:04 | 6

bisbisbis | 05-04-18 | 11:46 Regio directeuren hebben inderdaad toegang tot afgesloten klanten data. Net zoals ik toegang heb tot bedrijfs data waar bijv. een retail medewerker dus geen toegang voor heeft en visa versa. Als een regiodirecteur deze data prive naar buiten speelt dan is dat in ieder geval bij mijn bank strafbaar. En kan het zelfs leiden tot rechtsvervolging en direct ontslag. Hoe uw de bank in uw voorbeeld ermee om is gegaan intern, dat is aan de bank zelf. Ik gaf slechts aan dat procedures bij de bank waar ik werk zeer streng zijn. Als ik u was zou ik met uw klachtenbrieven etc dreigen naar de media te stappen als u geen antwoord ontvangt. Imago schade is zeer zeer schadelijk voor een bank.

Indoneesje | 05-04-18 | 14:50

Nu, Indoneesje, mag ik als voormalige client bij de ABN/Amroh, dat het mij als zelfstandig ondernemer ook gebeurt is.
Vooral als je in een kleine gemeente woont en de betreffende bank - employee er ook toevallig woont.
Het getuigt van hoge naïviteit als u dit durft te verkondigen.

watmagjenogwel | 05-04-18 | 15:19

@Indoneesje, dat heet profileren, nog een graadje erger ... Waarom alleen de allerrijken of BNrs afschermen? Is het volk minder?

peer99 | 05-04-18 | 16:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ramptoeristen die naar een ongeluk kijken. De verontwaardiging! :')

Rollins | 05-04-18 | 10:02

Hier gebeurt in het klein wat in het groot met dat sleepnet gaat gebeuren. Check.

Mark_D_NL | 05-04-18 | 10:02 | 3

Dat dus.

priks | 05-04-18 | 10:10

Pcies! Dan kan elke stadswachter... ohnee.. sorry... BOA jou natrekken. Gewoon omdat het kan.

stoutklein_kutkonijn | 05-04-18 | 11:32

@ Mark_D_NL:
Kleine correctie..... U denkt dat het nog niet van toepassing is op dit moment...?????
Ik vertrouw de NeDDRlandse overheid geheel niet (meer) op dit punt.
Ga er maar van uit dat de gemiddelde Nederlander compleet doorgelicht wordt 24/7.

Dutch_Viscount | 05-04-18 | 13:25

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland