Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vuurwerknieuws: Rotjes eind dit jaar verboden

Eind maart, en het kabinet denkt: We Moeten Het Hebben Over Vuurwerk. Althans, 'hebben over' op z'n kabinets dan hè, want onze organen behoren de overheid inmiddels dusdanig toe dat we ze er niet eens meer eens per jaar vrolijk uit mogen blazen. "Om oud en nieuw veiliger te maken, worden rotjes nog dit jaar verboden. Ook worden vuurwerkverkopers verplicht hun klanten veiligheidsbrillen en stabiele afschietbuizen voor vuurpijlen mee te geven." Ja, we snappen heus dat het kut is als je er eentje in je capuchon vangt enz. Maar een volledige joris is toch best wel dat je zegt van nou best wel jammer dat alles ons afgenomen wordt. En het is nog maar een opwarmertje! "Het plan om alleen rotjes te verbieden wordt in regeringskringen gezien als een eerste stap. Het kabinet is bang voor groot maatschappelijk verzet als in één keer de verkoop van al het vuurwerk wordt verboden. Om de weerstand te beperken, willen de bewindslieden volgens een betrokkene 'een behapbare stap' zetten." IS DIT ONS LAND NOG WEL?

Update: Oh, plan blaast zichzelf op in gezicht kabinet.

Reaguursels

Inloggen

Den haag pakt niks aan wat werkelijk moet ,zorgen voor de rijken dat kunnen ze, ja die zijn noodbehoeftig.,en hebben werkelijk de voordelen nodig.

pedro300 | 29-03-18 | 08:51

Mijn voorkeur heeft een totaalverbod op BETUTTELING.

Janneus | 29-03-18 | 08:12

Consumentenvuurwerk is het probleem NIET, een verbod lost NIETS op, het probleem is het illegale vuurwerk, daar moet alle prio aan gegeven worden, veel strenger controleren, straffen en controleren

macdushi | 28-03-18 | 23:46 | 2

Idem wapenwet....

ikhaatnicknames | 29-03-18 | 08:00

Probleem ligt meer op een maatschappelijk sociaal niveau dan bij het vuurwerk zelf. Zeg eerlijk, waarom is "zwaar" vuurwerk buiten nederland in de meeste landen wel legaal? Of moet ik zeggen, waarom wij in nederland alleen kindervuurwerk mogen afsteken (duits/belgisch perspectief).

Abu Koop Dan | 30-03-18 | 11:35

Het zou een mooi begin zijn. Maar liever nog een geheel verbod op vuurwerk. VVD sputtert. Kennelijk moet er eerst een kind d'r kop afgeblazen worden of zo,

Poes Fiep | 28-03-18 | 23:39

Mooi toch? Weer een achterlijke, ondemocratische, lawaaiige en zinloze traditie minder in een ontwikkeld land. Misschien kan het echt weer een volksfeest worden in plaats van wat neerkomt op allerlei bontkragen behagen.

Maar ja, bij GS omarmen ze regelmatig de ene levensgevaarlijke, ontwrichtende onzintraditiie terwijl ze afgeven op een andere, bijvoorbeeld waar 99% van de beoefenaars niet eens echt overlast geeft. Maar de 1% is een te ingewikkeld doelwit blijkbaar voor velen. Ook dat is populisme, de donkere zijde, die vereenvoudiging totdat het helemaal nergens meer over gaat, behalve haat.

GeenAccount | 28-03-18 | 21:19

Vuurwerk is een overblijfsel uit heidense tijden om boze geesten te verjagen; er zijn natuurlijk nog genoeg boze geesten in Nederland, maar de meest kwaadaardige zitten in Den Haag.

oliebolletje123 | 28-03-18 | 21:06

Knalvuurwerk is best saai. Boem. Knal. Paf.
Voor dove mensen is het niets aan en mensen die nog niet doof zijn worden er doof van. Dus een verbod is eigenlijk niet nodig.
Ware het niet dat er kinderen voor het leven zich kunnen verminken die niet precies in de gaten hebben welk risico ze lopen.
Dus begin in ieder geval met de weigeraars niet op straat te laten liggen maar gooi die in een vuurkorf of zo.

kloopindeslootjijook | 28-03-18 | 20:53

Kinderen onder de 17 verplicht een veiligheidsbril op lijkt me niet verkeerd. Dingen kosten geen drol. Wel kapitalen uitgeven aan vuurwerk maar niet aan veiligheid is een verkeerde balans.

Wekkertje | 28-03-18 | 20:46

In één dag: verbod op knalvuurwerk, verbod op CV-ketels, verbod op diesels, verbod op harde muziek. Wat een land zijn wij geworden. Betutteling en de grote zaken zoals duistere schenkingen blijven ongemoeid.

doskabouter | 28-03-18 | 20:23 | 2

Het wordt een schone, groene en rustige utopie.
*Tralala*. Een walhalla voor menig kabouter.

RickyLaRue | 28-03-18 | 20:51

Het is best wel Nederland eigen hoor, a; die betuttelingen en verboden. Ga terug naar de 17e eeuw of emigreer naar je gedroomde vrijheid als je het niet meer wilt.

GeenAccount | 28-03-18 | 21:21

Ach, het afsteken van knalvuurwerk is slechts compensatiegedrag voor het hebben van een klein piemeltje en ondermaats presteren in bed.
Dat weet toch iedereen.

DeDenkerT | 28-03-18 | 20:01 | 3

Bizar dat je deze link legt. Is toch voornamelijk voor kinderen dat vuurwerk... kinderen met een kleine plassert volgens jou.

R. Skicker | 28-03-18 | 20:16

@ DeDenkerT

Goh, echt een zinnige reactie van heb ik jou daar.

* facepalming *

HypoPseudo | 28-03-18 | 20:51

Jonge kindertjes die al het hardere knalvuurwerk afsteken? Waar WOON je eigenlijk? Het is wel compensatiegedrag voor iets, beschadigd libido whatever. Damaged instincts? Het is niet normaal meer gelukkig omdat meer mensen wakker worden en onzin niet meer slikken die opgelegd wordt. Goed toch?

GeenAccount | 28-03-18 | 21:26

uiteindelijk zal al het nazi-vuurwerk verboden worden, maar krijgen we allemaal een gratis Eu-vlaggetje waarmee we tijdens de jaarwisseling hard mogen wapperen.

obominotie | 28-03-18 | 19:59

Heel goed, wijs besluit. Referendum goed idee. Van mij mogen ze het afschaffen met al die disabled ogen en afgeblazen vingers om nog maar even over de slachtoffers onder dieren te zwijgen. Ruime gebieden aanwijzen waar het wel mag zou ook geen slecht idee zijn, gewoon niet in elke straat zou al een hele berg overlast en ongelukken schelen.

Watching the Wheels | 28-03-18 | 19:57 | 2

Misschien de drank ook maar gelijk verbieden? Want verkeersslachtoffers, vechtpartijen, kotspartijen, overlast. We zijn nu toch bezig.

doskabouter | 28-03-18 | 20:24

Drank is verboden achter het stuur, op de straat of na sluitingstijd. Zo ook vechtpartijen, vandalisme, grootschalige overlast etc. Dat wordt echt niet gepikt hoor als het structureel in je straat voor een week of langer zou doorgaan. Dus waar slaat de vergelijking op?

GeenAccount | 28-03-18 | 21:29

Mooie redenatie. We handhaven het verbod op illegaal vuurwerk niet dus verbieden we alles... En dan? Dan wel handhaven? Jongetjes met astronauten beboeten maar tuig met Cobra's niet aanpakken want dat doen ze nu ook niet.
Per jaar komen 75-150 mensen om in het verkeer door alcohol, Wordt ook niet aangepakt. Pakkans en boete zijn te laag. Wanneer je je auto kwijt bent en vijf jaar de bak in gaat met 0,1 promille dan is het heel snel afgelopen met drankrijders.

TheBigKirth | 28-03-18 | 19:52 | 2

Dat is wel waar. Maar Heineken is een vriendje van Willy dus dat ligt anders :-).

Watching the Wheels | 28-03-18 | 19:59

"Heineken is een harddrug dealer" https://www.youtube.com/watch?v=8CAO6lIekXY

Watching the Wheels | 28-03-18 | 20:00

Mooi! Dit versterkt de handel in illegaal vuurwerk kan ik eindelijk eens een keer een 8inch shell kopen of een lawine pijl.

Overtwar | 28-03-18 | 19:47

Rotjes verboden, over een paar jaar al het vuurwerk.
Open haard verboden.
Vuurkorf verboden
BBQ verboden.
Zwarte Piet weg.
Grapjes maken VERBOTEN.
10.000 euro om je huis aardgasvrij te maken, resultaat op wereldklimaat: 0,00000001.
Mensen die homo's in elkaar rammen een werkstrafje geven.
Wilders steeds voor het gerecht slepen maar een islam nazi haat imam niks aan doen.
Overduidelijk zien dat niet Westerse immigranten een ramp zijn, zitten in de bijstand en overmatig crimineel. En dan gewoon doorgaan met import.
Mensen die echte vluchtelingen verwelkomen maar economische gelukzoeker en kansloze illegalen niet willen racisten noemen.
Die illegalen gewoon niet uitzetten.
Ja, dat is Nederland.

TheBigKirth | 28-03-18 | 19:43 | 4

Openhaard en BBQ verbot met nat hout bij windstil weer als je dicht op elkaar woont zou prima zijn, al die mietjes met die Marianne Weber BBQ's die nog geen ei zonder schade kunnen bakken, afschaften die handel ... maar als er wat wind staat, dan valt de overlast mee dus gaan ze hun gang maar. Het gaat er eigenlijk altijd alleen om of iemand anders er serieuze overlast van heeft, een beetje overlast zo nu en dan is niet erg. Dat met Oud en Nieuw maakt dat je in november nog vuurwerktroep (erg veel kleine stukje plastic van vuurpijlen) in je tuin vindt, dus dan kun je je wel voorstellen wat er verder nog aan ellende te chemicalien en troep op je terrein geland is. Iemand nog een biologisch tomaatje uit eigen tuin?

Watching the Wheels | 28-03-18 | 20:09

Verbot dat ist Deutsch, verbod dan maar! En dat "ellende te (verwachten is)" kan ook weg. Sieg sieg! Vond het trouwens de afgelopen 2 jaar al een stuk minder erg, dan al die jaren daarvoor met de overlast van vuurwerk.

Watching the Wheels | 28-03-18 | 20:12

Dingen willen reguleren, gewoon typisch Hollandse kost hoor. Dat je daar opeens zo tegen bent. We kunnen ook alles vergelijken met de dood, Holocaust, uitdoving van het heelal en dan zeggen: wat stelt het allemaal voor. Dat is denk ik wat je doet hier.

GeenAccount | 28-03-18 | 21:31
▼ 1 antwoord verborgen

geldt dit ook voor illegaal spul? Dat maakt tenslotte 98% van het geknal uit. Of valt dat er buiten en gaat het alleen om rotjes waar je een bon van de leverancier moet overleggen om een nette boete te kunnen krijgen?

jan-lul-de-behanger | 28-03-18 | 19:23

Sjongejongejongejonge de rotjes waar we allemaal last van hebben zijn al lang verboden. Alsof iemand van een babyscheet ooit overlast gekend heeft.

Tinus Trekveer | 28-03-18 | 19:16

Mijn persoonlijke mening in deze zaak laat zich samevatten in de kreet: 1 april!

madissue166 | 28-03-18 | 19:10

Dat krijg je met al die D66 invloeden...

MaxiCosi24 | 28-03-18 | 19:07

Met weemoed denk ik terug aan mijn jeugd. Vuurwerk, opgevoerde brommers, sigarettenautomaten op buitenmuren die het gewoon tegen inwerpen van guldens doen, als tiener een drankrekening in de kroeg en begin december bijbeunen als zwarte piet. Ondanks al deze bedreigingen best nog goed terecht gekomen, vind ik.

marchbrown | 28-03-18 | 19:05

Mooi. Takke herrie.
Algeheel verbod op knalvuurwerk.
Dan kan men ook beter optreden. Wan dan is elke knal illegaal.

poiuytrewq | 28-03-18 | 19:02

Wel stap voor stap éh, want anders word ik boos.

rhov-ion | 28-03-18 | 18:59

Prima plan. In mijn buurt begonnen ze dit jaar om half vijf 's ochtends. Helaas geen vingertjes gesneuveld, ondanks mijn verzoek aan onze lieve heer.

thijs4419 | 28-03-18 | 18:57 | 1

Zo, jij hebt een zieke geest, rijd je wel eens auto? Hoop je dan ook dat je tegen een boom aan knalt? Ten slotte vallen er meer doden per jaar in het verkeer dan geblesseerden door vuurwerk op oud en nieuw.

latenwegaanstemmen | 28-03-18 | 19:02

"Vanaf 2000 gemiddeld 1 dode per jaar"
Nee leugenaars, er zijn 14 doden gevallen in een cafe in Volendam en voor de rest minder dan 1 per 3 jaar, ondanks het achterlijke beleid dat er in Nederland gevoerd wordt.
Er wordt niet voor niets geroepen "de terreur van de leugenachtige berichtgeving" als het om vuurwerk gaat.

Mogen we onze Romeinse kaarsen en strijkers dan trouwens terug?!!!!
Achterlijke trieste politici en zieke bemoeizuchtige instanties.

Ik snap wel dat er steeds meer auto's in de brand worden gestoken ieder jaar

latenwegaanstemmen | 28-03-18 | 18:57 | 1

Verrek, hebben ze die brand meegerekend?

En dan te bedenken dat er nog vele tientallen mensen zijn, alleen al in Nederland, die denken dat bijna 1% van al het nepnieuws uit Rusland afkomstig is. Terwijl daar nog nooit 1 concreet voorbeeld van gegeven is.
Hoe naïef kan een NPO-kijker zijn.

Dandruff | 28-03-18 | 20:03

Ze kunnen verbieden wat ze willen, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze zich er geen ene moer van aan zullen trekken. Daarnaast komt er een stukje handhaving om de hoek kijken en daarin zit 'm de crux oftewel kernprobleem; niet haalbaar!

Claudia M. | 28-03-18 | 18:48

Knalvuurwerk alleen nog toestaan in speciale aangewezen zones buiten de stad. Opleuken met koelkasten, autowrakken en telefooncellen die men naar hartelust aan splinters mag blazen. En elkaar natuurlijk ook, betreden op eigen risico.
Entreegeld heffen zodat we ook een potje hebben om de onvermijdelijke kwetsuren te behandelen. Vuurwerkbrillen en gehoorbescherming gratis ter beschikking stellen. En dan mogen de liefhebbers knallen zo hard en zo veel als ze willen, zonder anderen te hinderen.

euroka | 28-03-18 | 18:48 | 1

Vuurwerkbrillen verplichten voor kinderen tot 17 jaar.

Wekkertje | 28-03-18 | 20:47

Hier zal niet op geregeerd worden door iemand die dit verbod toejuigd... liever blind hard napraten wat er geroepen wordt inplaats vab de feiten onder ogen zien.

CleanUpTime | 28-03-18 | 20:22

Haha we hebben agenten genoeg toch?

Reaganmania | 28-03-18 | 18:32

Hoe langer ik er over denk, hoe liever ik een zooi zwarte pieten zou willen zien die met rotjes gooien tijdens de intocht van Sinterklaas. Wel al die pieten met een lange ketting aan elkaar graag, dat geeft extra beleving van het gebeuren.
Als laatste aan de ketting een paar lieve jongens die de rommel opruimen met een roze bezempje. BTW: sinterklaas graag 's een keer met een bloemetjesjurk, kan mij verder niet schelen wat er in zit.

Bakschuif | 28-03-18 | 18:31

Typisch Nederlands. Nog meer wetjes, handhaving? Meh.
Doet dit: rotjes mag, illegaal vuurwerk niet: boete indien aangetroffen vanaf 1000 euro ongeacht hoeveelheid. Dat helpt.

Vrouwtje_haram | 28-03-18 | 18:30

Tip van flip: even een handjevol sterretjes bij dr Action halen, even een tussenstop voor wat materiaal bij de loodgieter en je kan prima zelf heel mooi knalvuurwerk maken.

Vul de rest zelf maar in.

Highwoodman | 28-03-18 | 18:26

@Dr_Johnson | 28-03-18 | 17:26 En andere voorstanders

Ga toch weg met dat verbieden, alles moet maar verboden worden. Rot dan lekker op naar Noord Korea als je graag hebt dat de overheid alles regelt, zie je direct hoe goed dat gaat.

Ja het is niet heel veilig, maar dat is nog niet voldoende reden wat mij betreft. Dan kun je alles wel verbieden, of van alles gaan verplichten.

Elke jaar overlijden er duizenden mensen doordat ze vallen. Zullen we dan maar iedereen verplichten altijd met een helm op door het leven te gaan? Het aantal doden door vuurwerk is op een hand te tellen (mits je dat hand niet er vanaf geblazen hebt). Dus als vuurwerk verboden wordt dan moet je altijd een helm ook gaan verplichten.

Een oplossing zou overigens kunnen zijn om vuurwerk juist het hele jaar door te legaliseren. Maar de zeikers in deze samenleving zien dat natuurlijk helemaal niet zitten.. Nee verbieden en verplichten is de oplossing voor alles.

@Dr_Johnson
Als we het dan toch daar over hebben. Misschien moeten we op dat vlak de USA maar eens gaan volgen. Het aantal doden door overheden is veel hoger dan het aantal tussen burgers onderling.

En wat betreft het laten organiseren door de overheid. Betaal jij die onzin dan? Ik liever niet, maar nu wil jij je met je voorliefde voor verbieden dus als bonus ook nog eens mij op kosten gaan jagen.

“En trouwens, van dat "grote maatschappelijke verzet" geloof ik geen ene reet. Een overweldigende meerderheid is vóór een totaalverbod op consumentenvuurwerk. ” Ik mag hopen dat er veel verzet is, maar ik geloof ook wel dan ons land heel veel zeikers zo als jou heeft.

DerUnterMensch | 28-03-18 | 18:20 | 2

Direct verbieden. Teveel idioten in dit land, ik ben in 2013 dakloos geraakt na brand (nieuwjaar). En waarom, omdat een snel idioten zonodig vuurwerk moet afsteken? Reken ik niet mee het aantal omstanders met oogletsel. Debiele bezigheid dat vuurwerk.

paradoxical | 28-03-18 | 18:28

"Dus als vuurwerk verboden wordt dan moet je altijd een helm ook gaan verplichten."

Wat een baarlijke nonsens. Overigens, op een motor is een helm verplicht. Schande, hè?

"En wat betreft het laten organiseren door de overheid. Betaal jij die onzin dan? Ik liever niet, maar nu wil jij je met je voorliefde voor verbieden dus als bonus ook nog eens mij op kosten gaan jagen."

Hahaha! Als consumentenvuurwerk verboden wordt, sparen tokkies zoals jij al gauw €250,- uit aan astronauten en vuurpijlen en illegale shit uit België. Aan georganiseerde vuurwerkshows ben je omgerekend misschien €0,083 kwijt aan belastinggeld. Hoe wil je jezelf het liefst op kosten jagen, loser?

Dr_Johnson | 28-03-18 | 23:36

En nu moeten we het in maart alweer over vuurwerk hebben.. Hoe het ook zij: het knalvuurwerk stelt in Nederland al sinds 1983 niets meer voor, dat die minsters dat zelf niet weten. Koop in Nederland de grootste kanonslag, steek 'm aan en het enige wat je zult horen is "peng", een scheet knalt nog harder, maar het past natuurlijk wel weer in het nieuwe moralisme, de nieuwe betutteling om alles wat ook maar enigzins plezier brengt in het leven, onmogelijk te maken.

Wolkbreuk | 28-03-18 | 18:19

Ach ja, nog een feest dat verpest wordt door een groep zeikerds. 1 dag in het jaar een paar uur knallen, is dat nou zo erg? Stel je hebt een hond, dan laat je die binnen die dag. Gelukkig is carbid niet verboden (nog) dus kunnen we steeds met een knal het nieuwe jaar in. Kunnen we stemmen wat het volgende feest is dat we door een zure minderheid kunnen laten verzieken? Geen snoep meer met St. Maarten? Geen drank tijdens Carnaval? Beiden zal een hoop narigheid voorkomen. Verbieden dus!

R. Skicker | 28-03-18 | 18:15 | 3

Ik geloof niet dat er hier iemand te vinden is die een probleem heeft met "1 dag in het jaar een paar uur knallen".

atheïstisch stemvee | 28-03-18 | 18:21

Ik vind ze wel. Jankerds zijn het maar vooral hypocriet. Want hoe zal met tegenover drooglegging staan? Mensen kunnen niet met drank omgaan. Tevens veroorzaakt het veel ellende. Verbieden dan maar? Hypocriete aanstellers die alles beter weten zullen onze feesten en vrijheden willen beperken tot we in een onkwetsbare wereld leven. Succes!

R. Skicker | 28-03-18 | 18:26

Oké. Sterkte.

atheïstisch stemvee | 28-03-18 | 18:32

Ik vind het prima! Tegenwoordig is het compleet oorlog tijdens oud en nieuw. Hulpverleners worden bekogeld. Het is ooit leuk geweest!

vluchtelingallergie | 28-03-18 | 18:07

Ik vind het geen gek idee, maar dan wel graag een vuurwerkshow ervoor in plaats. Elke gemeente kan makkelijk een showtje a la Sidney in het lokale park opzetten en de mensen die dan komen kijken zullen niet eens de behoefte meer hebben om zelf vuurwerk af te steken!

mortgage_freeman | 28-03-18 | 18:01 | 3

En nu maken de burgers zelf hun show. Dat is nog eens een mooi staaltje burgerparticipatie. Wat een betrokkenheid, geweldig! En ze doen het ook voor anderen, niet alleen voor zichzelf. En ze zijn bereid het zelf te betalen! Mooiere vorm van betrokkenheid door de burger is er niet.

marjen | 28-03-18 | 18:07

@marjen. Sommige burgers kunnen beter niet participeren. Die debiele buurman bijvoorbeeld die door onhandigheid een vuurpijl in jouw oog schiet.

Kopje Suiker | 28-03-18 | 18:14

Tja kopje suiker, daar zeg je wat. Dan zou er een nationaal vuurwerkbewijs moeten worden ingevoerd; dat ontvang je na het afleggen van een vuurwerkexamen. Het kost ongeveer 50 euro, wat weer leuk is voor de gemeentekas. En het blijft maar 3 jaar geldig. Jouw probleem ook weer opgelost.

marjen | 28-03-18 | 18:23

Knalvuurwerk hoeft van mij persoonlijk niet en mijn hond vindt het helemaal kudt maar tjeesuz, dit gaat wel wat ver. Afschaffen hoeft nou ook weer niet

Arietjuh | 28-03-18 | 17:57

Gelukkig woon ik op 100m van de grens met België ... daar doen ze niet zo moeilijk
Wat een kutland is het hier toch .

sjengster | 28-03-18 | 17:49

Twee woorden googelen en voilá; https://nl.wikihow.com/Buskruit-maken
Als de EU zo goed voor ons allemaal is, waarom is dit dan niet via Brussel
geregeld? Zijn de mensen in andere EU landen zoveel voorzichtiger of
verstandiger als het om vuurwerk gaat?
Kan Nederland zomaar iets verbieden zonder rekening te houden met
andere landen? Indien ja, waarom kan men cannabis dan niet
officieel legaliseren? Wat dat betreft was er niks mogelijk vanwege
buurlanden die dat niet wensten. Hypocrisie in het kwadraat.
Het is toch belachelijk dat je nog geen plant meer in je tuin of op het
balkon mag zetten zonder in de problemen te komen.

getzappad | 28-03-18 | 17:48

Dit verbod is een mooi voorbeeld hoeveel verstand van zaken ze hebben in den haag. Rotjes zijn echt die zware klappem die je hoort en dankzij dit verbod zullen die er niet meer zijn en worden er geen handjes meer afgeblazen ***proest***

CleanUpTime | 28-03-18 | 17:41 | 4

@kopje suiker jij hebt dus duidelijk not nooit een rotje afgestoken. Tip: die knallen niet zo hard. Filmpje hierboven is ook niet reeel ze laten alleen illigaal vuurwerk zien en vervolgens een duidelijk slachtoffer van illigaal vuurwerk om de legale klappertjes (lees: poefjes) te verbieden

CleanUpTime | 28-03-18 | 17:48

Ik denk dat met een totaal knalverbod het verbod op zwaar vuurwerk beter te handhaven is dan nu.

Kopje Suiker | 28-03-18 | 17:57

Dat denk ik niet, die rotjes veroorzaken nauwelijks overlast. Ik denk ook niet dat er veel animo is onder de politie om een jongetje van 13 aan te pakken omdat hij een rotje afsteekt terwijl er elders zwaar vuurwerk wordt afgestoken.
Even linkje om de "rotjes" te vergelijken met de illigale plakkers die wel gevaarlijk zijn en voor overlast zorgen: www.tunamovies.com/download/66YVeZwdsX...

CleanUpTime | 28-03-18 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

Slecht idee. Lost niets op. Gaat alleen maar ondernemers duperen. Fijn dat ambtenaren een bedrijfssector bewust kapot willen maken. Is nml een behoorlijke omzet wat er mee samenhangt.

deechteprins | 28-03-18 | 17:41 | 1

Beetje gel%l dit. Volgens de brancheorganisatie is knalzooi slecht 8% van de omzet. En dat verschil zal (ongetwijfeld) goed gemaakt worden met andersoortig vuurwerk.

Grijskijkert | 28-03-18 | 18:18

Dat zal een drukte geven nu alle mohammedanen het land uit moeten. En natuurlijk wachten ze tot de laatste maand om nog zo veel mogelijk pecunia los te peuren. Maar goed, we moeten er wat voor over hebben.

Maartenalsoptwitter | 28-03-18 | 17:40 | 1

Geweldig!

getzappad | 28-03-18 | 17:49

Één woord: handhaving. Prettige wedstrijd ermee. Brabant haalt vuurwerk in België en het noorden in Duitsland. Ik heb een pesthekel aan dat geknal maar jezus zeg. Die paar dagen per jaar. Op een dag of 5 na op de 365 is er niets aan t handje. Laat iedereen zn lolletje hebben, dan blijft het voor iedereen leuk. Geven en nemen, leven en laten leven. Dat domme, nutteloze, verbieden altijd in NL.

Dutchbeaurouge | 28-03-18 | 17:40

Al die amputaties, dat is steevast bij mensen die zelf bommen aan het maken zijn. Ongelukken, vooral door illegaal vuurwerk.
Trekken we dit af van 'het vuurwerkprobleem', blijft er toch nauwelijks een echt probleem over. Er zijn al de verplichtingen van late verkoop en een verbod op te vroeg gebruik. Ik vond het dit jaar opvallend rustig.
Maar ja, een duimen draaiende overheid verzucht "Wat zullen we nu weer eens gaan aanpakken."
"Alles wat riekt naar een nationaal gebruik?" "Ja, goed idee."

marjen | 28-03-18 | 17:40

Met pijn in mijn hart zeg ik eens. Er zit veel te veel illegaal spul bij. Het is te ver uit de klauw gelopen en moet aan banden worden gelegd. Wie de oorzaak daar van is zal me een zorg zijn er moet echt wel wat aan gedaan worden. Alleen het handhaven he ..... hoe hadden ze dat gedacht. Ik woon op een kwartiertje van de grens met Duitsland, daar kun je spul krijgen.... dat wil je niet weten. Enheee het hele jaar door.

DerkArie-ut-de-Achte | 28-03-18 | 17:38 | 2

In duitsland wordt het ook gewoon enkel de laatste 3 dagen van het jaar verkocht. En duitse knallers zijn ook niet zo hard. Ze halen het vooral in polen en omgeving. Belgie verkoopt wel het hele jaar door vuurwerk maar daar verkopen ze ook geen cobra's enzo. Spul wordt gewoon gehaald, gekocht via via of gewoon via internet thuisbezorgd. Vreemd dat we via de EU zoveel regels door ons neus krijgen geboord maar ze niet in staat zijn om een regeltje te maken dat dat soort vuurwerk niet meer mag worden geproduceerd. En firma's die via internet spul aanbieden wat ergens anders verboden is aan banden leggen. De oplossing is zo veel makkelijker.

CleanUpTime | 28-03-18 | 18:13

CleanUpTime | 28-03-18 | 18:13 Exact, waar is de EU als ze eens iets nuttigs kunnen doen??!!!!

getzappad | 28-03-18 | 18:21

Gelukkig, de pot op met dat wekenlange geknal. Men kan blijkbaar de verantwoordelijheid niet meer aan om het fatsoenlijk te houden.

drs. P | 28-03-18 | 17:29

En terecht. Gemiddelde vuurwerkkneus vandaag de dag moet het doen met een IQ van 30. Die zie ik liever niet met die rotzooi rondgooien.

Brullepak | 28-03-18 | 17:29

Zo lang handhaving volstrekt illusoir is, is de betreffende wetgeving dat ook. Hier in het oosten hoor je trouwens meer van die Duitse knallers - tot je ramen ervan rinkelen - maar in de uren dat dit gebeurt zie je geen politieman op straat....

L.E. Raar | 28-03-18 | 17:29

"Het kabinet is bang voor groot maatschappelijk verzet als in één keer de verkoop van al het vuurwerk wordt verboden."

Jammer. Van mij mag dat consumentenvuurwerk compleet verboden worden; alleen nog maar mooie, professionele, VEILIGE vuurwerkshows.

Nederland is een gek land wat vuurwerk betreft, en vergelijkbaar met de VS en hun enorme voorliefde en sterke lobby voor het vrije wapenbezit. Verreweg de meeste mensen weten dat een totaalverbod op wapens veel beter zou zijn - en gezonder voor veel mensen - maar de NRA (volgens mij de machtigste lobbygroep ter wereld) en alle gunlovers blijven beweren: nee hoor, wapens doden geen mensen, mensen doden mensen.

Zo kun je ook redeneren: nee, vuurwerk zorgt niet voor afgerukte vingers en blindheid, mensen die het afsteken doen dat. Maar als het er überhaupt niet is, zijn er op magische wijze opeens geen afgerukte vingers en kapotte ogen meer (om het maar niet te hebben over al het dierenleed op oudejaarsavond).

En trouwens, van dat "grote maatschappelijke verzet" geloof ik geen ene reet. Een overweldigende meerderheid is vóór een totaalverbod op consumentenvuurwerk.

Dr_Johnson | 28-03-18 | 17:26 | 3

Wat uit de hand loopt krijg je niet meer onder controle. Betutteling, regeltjes en vroom wensdenken gaan dat niet keren. Het "maatschappelijk verzet" kiest vormen die je liever niet ziet gebeuren. Ieder weldenkend mens is tegen die vormen. maar daarmee nog niet voor de betutteling...

Bakschuif | 28-03-18 | 18:12

Jep, wapens weg en er is geen geweld meer. Wat Amerikanen heel goed door hebben is dat je recht hebt op zelfverdediging. En daar heb je als de politie een uur weg is inderdaad wapens in huis voor nodig. Of als je aanvallar/verkrachter 3x zo sterk is als jij.
Neem Anne Faber. Had ze maar op zijn minst traangas bij zich gehad, Maar nee, mag niet.
Dat het wat strenger mag in de US, eens. Maar wapenvrij? Naïef en onzinnig..

TheBigKirth | 28-03-18 | 19:49

"Wat uit de hand loopt krijg je niet meer onder controle."

Nou, toch heb ik daar goede hoop op. Ik merk dat de laatste jaren het verzet tegen consumentenvuurwerk groeit. Het zal wellicht nog een paar jaar duren, maar ik verwacht eigenlijk dat het net zo zal gaan als met het roken in restaurants, scholen, openbare gebouwen, etc. Dat werd ook vrij plotseling overal taboe, en er is helemaal geen "maatschappelijk verzet". Zelfs de rokers zelf staan de laatste jaren gedwee buiten bij "rookpalen" als tamelijk sneue losers snel een peuk te paffen.

"Jep, wapens weg en er is geen geweld meer."

Nee, dat beweer ik ook nergens. Maar iemand die per se wil moorden, zal met vuurwapens en zeker met zg automatische wapens in ieder geval veel grotere aantallen slachtoffers kunnen maken dan een, laten we zeggen, "verwarde man" met een mes, of een wit bestelbusje.

"Dat het wat strenger mag in de US, eens. Maar wapenvrij? Naïef en onzinnig.."

Begrijp ik het nou goed? Pleit je voor wapenbezit in Nederland? Ik ben blij dat vuurwapens hier verboden zijn. Dat betekent niet dat ze afwezig zijn; politie en leger beschikken er uiteraard over, en ja, criminelen komen er ook altijd wel aan, maar ze zijn niet op elke straathoek te koop. Dat betekent dat er een enkele keer een Tristan vd Vlist is die de beschikking heeft over wapens (via een schietvergunning, die hem te onrechte verstrekt is), maar dat er niet een dozijn Tristans per jaar in Nederland zijn.

Dr_Johnson | 28-03-18 | 20:28

Die ongelofelijk kleine mensjes in het kabinet schrikken zo van die knallen.
Die verwachten terecht dat er op ze wordt geschoten.
Zouden sterretjes nog wel mogen?

BosrandDirk | 28-03-18 | 17:23 | 1

Het kabinet is dol op sterretjes, vraag maar aan A. Penthouse.

Ruikbaard | 28-03-18 | 17:51

Handhaving bestaat de-facto allang niet meer, maar de regeltjesfabriek draait als nooit tevoren .. welkom in wensdenk-land!

Beefbus | 28-03-18 | 17:22

Gaan molotov-cocktails van mos... eh... verwarde mannen ook onder dat verbod vallen dan?

Bijtendehond | 28-03-18 | 17:18 | 1

Nee, vrijgesteld van inkoopfacturen en derhalve niet te handhaven.

Jan Passant mk2 | 28-03-18 | 17:23

Was de naam van Rutte maar TRUMP, iemand die voor zijn land staat.

goedrechts | 28-03-18 | 17:15 | 1

Je kunt een creatuur wel een andere naam geven, maar het blijft
dezelfde creatuur.

getzappad | 28-03-18 | 17:53
-weggejorist-
Lars030 | 28-03-18 | 17:06 | 1

.. maar goed. De Nederlandse vuurwerktraditie is misschien wel het enige stukje Nederlandse cultuur dat ook door onze Medelanders met groot enthousiasme is overgenomen in hun straatcultuur.

Dankzij dit strenge optreden van de Groenlinkse Akela's worden straks misschien een paar verlegen en roomblanke jongetjes keihard op de bon geslingerd. Terwijl de gebruikelijke anarchie van rond de jaarwisseling ongestoord uitraast tot het kruit op is. Zoals altijd.

Jan Passant mk2 | 28-03-18 | 17:03

Geweldige Nederlandse maatregel. Ik ga er van uit dat een eventuele ploflim met snode plannen in Nederland te herkennen zal zijn aan het dragen van een vuurwerkbril en zichzelf niet slechts met een harde boem laat ontploffen, maar naar de letter der wet met fraai plofje en mooie kleurtjes de lucht in gaat. Harde knallen zijn immers verboden in Nederland, dus komt dan iig wel goed.

Ruikbaard | 28-03-18 | 17:02

Vroegah, gooide Henk ook wel eens een astronautje weg. Op plaatste deze in een drol. Vroegah. Ik heb ondertussen vele concerten bezocht, walkmans gehad die niet waren beveiligd zoals die kutphones nu (qua geluidssterkte) maar toch....... Kon ik de laatste jaarwisseling niet zonder gehoorbescherming naar het vuurwerk kijken. Wat een teringknallen. Met legaal vuurwerk. Ook hier is het doorgeschoten; het is niet meer leuk. Een astronaut in je handen ontploft? Brandwond. NU; amputatie. Het is te ver gegaan. Dus..... Alhoewel ik ook steeds meer denk dat dit mijn land niet meer is, is dit iets waarvan ik denk: Prima. Het was mooi, nu is het niet meer leuk.

henk1948B | 28-03-18 | 17:01 | 4

Ben ik niet met je eens. Ik had, afgelopen jaarwisseling, siervuurwerk in NL gekocht. Gewoon, bij de legale ondernemer. Die knallen........ Echt niet normaal. Dat was niet zo.

henk1948B | 28-03-18 | 17:33

En ja, ik maak ook zorgen over de verbiedscoalitie.... Ik heb al een illegale still gekocht bij een bekend Chinees verzendhuis; 80% alcohol. Ik moet wel om de 3 maanden naar de Pearl. Dat dan weer wel.:)

henk1948B | 28-03-18 | 17:35

Henk die astronautjes zijn nog minder hard als vroeger. Dit verbod gaat helemaal niks veranderen aangezien niemand last heeft van de jeugd die een astronautje afsteekt maar van de jeugd die met illigale zware knallers rondloopt. Komende jaren dus nog meer amputaties aangezien de jeugd die van knallers houd nu dat alleen nog maar kan doen met het zware spul.

CleanUpTime | 28-03-18 | 17:36
▼ 1 antwoord verborgen

Zou de meeste vuurwerkoverlast niet komen door niet-westerse allochtone jongeren (vooral Marokkanen vermoedelijk)? Dus eerst tegen onze zin die lui binnen laten, en dan ons oud en nieuw verpesten omdat de overheid het niet meer in de hand heeft. Ik weet een betere oplossing: vuurwerkverbod in allochtonenwijken. Of een allochtonenverbod in vuurwerkwijken.

Gewinflipt | 28-03-18 | 17:00 | 5

Berbaar | 28-03-18 | 17:05
Als het echt zo'n sneuneus was had links 'm wel met rust gelaten.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 17:11

Berbaar: links-populistisch gelul. De geest van meneer Janmaat heeft al net zo min invloed op de verloedering van Nederland als meneer Janmaat dat bij leven had. Ook zonder hem staan de Marrokanuh prominent op de rolverdeling bij het programma Opsporing Verzocht. Hebben zij echt geen hulp of steun bij nodig.

Jan Passant mk2 | 28-03-18 | 17:18

Berbaar | 28-03-18 | 17:05 Het was niet alleen Janmaat die het toen bij
het rechte eind had, ook de SP had het in de gaten.
https://sptransparant.wordpress.com/gastarbeid-en-kapitaal/
Islam staat vooruitgang in de weg, islam werkt hersendood in de hand.
Zeg nou eens eerlijk welk land heeft er ooit geprofiteerd van islamisering?

En wat heeft de westerse wereld dat zonder islam niet mogelijk zou
zijn geweest.
Hoe zou de islamitische wereld er uit zien zonder westerse uitvindingen??

getzappad | 28-03-18 | 18:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Prima eerste stap. Vuurwerk is al die schade en ellende niet waard. Een fractie van de kosten van gezondheidszorg en schaden in vuurwerkshows en iedereen is beter af.

Vula | 28-03-18 | 16:58 | 1

Eens! Vuurwerk is nou precies één van die vrijheden die bewezen voor - veel te veel- ellende zorgen en waarvan ik er geen enkele moeite mee heb dat die ons wordt 'afgepakt'. Zolang daar maar tegenover staat dat belangrijke vrijheden als die van meningsuiting, informatie, vergadering etc. te vuur en te zwaard worden verdedigd.

KlunsJohannus | 28-03-18 | 17:01

Kijk, dat is weer een lekker zwart handeltje erbij voor bontkraag dragend Nederland. Gaat de goede kant op!

Stompe_Loeres | 28-03-18 | 16:57 | 1

Ben ook nog nooit een echte Hollander tegengekomen als ik wel eens een lijntje coke bestelde. Ik eis diversiteit in de criminaliteit!

VeelTeSteil | 28-03-18 | 17:02

Nou als ze het net zo goed gaan handhaven als ze nu doen, is er niets aan de hand. dan verandert er eigenlijk niets.

mental K | 28-03-18 | 16:57

Ach ja, een Maakbare Samenleving met overal rubberen tegels en camera's? De meeste reaguurders vinden het prima, kijk maar naar de jankende reaguurseltjes in dit "Audimeneer" topic;

http://www.dumpert.nl/mediabase/7396157/affddbd0/audimeneer_is_piswoest.html

https://www.autobahn.eu/7992/waarom-deze-audimeneer-op-dumpert-niet-direct-een-boete-krijgt/

Klassenfeind | 28-03-18 | 16:56

Het grasveldje hier achter bij mij werd nogal behoorlijk op gescheten door honden, wat buurtbewoners stapten naar de gemeente en die heeft er bordjes geplaatst die moeten voorstellen : verboden om je hond hier te laten schijten.
Handhaving is er niet maar wel veel meer hondenstront.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 28-03-18 | 16:56

Enne, NEE Spartacus, dit is mijn land niet meer. Allang niet meer.

Lupuslupus | 28-03-18 | 16:56 | 2

Fijn om te horen want een land zoals U dat voor zich ziet lijkt me op z'n Trump's gesproken een shithole.
Nederlandje is gelukkig wél mijn land en OT: prima een verbod op rotjes maar wel graag met een plan van handhaving.

Berbaar | 28-03-18 | 17:02

Berbaar | 28-03-18 | 17:02
Maar dat is logisch ook fijne vent. Berbers als jij hebben de toekomst. Go Berbaar! #wegmetons

VeelTeSteil | 28-03-18 | 17:04

Blij als we van die rotjes af zijn. Dit hebben die uitkeringstrekkers aan zichzelf te danken elk jaar meer en harder en eerder in het jaar beginnen. Dit was te verwachten als je niet beschaaf
d met vuurwerk om kan gaan dan maar niet.

bigs | 28-03-18 | 16:55 | 4
-weggejorist-
Lars030 | 28-03-18 | 17:02

Daar heb je gelijk in mental K. Handhaving zal er niet zijn maar toch ben ik die bende zat en hoop dat het toch wat verbetering gaat geven in de vorm van minder overlast.

bigs | 28-03-18 | 17:04

Mee eens, de spijker op z'n kop!

Genoegelijk | 28-03-18 | 17:28
▼ 1 antwoord verborgen

Tsjah, daar hadden de EU laven niet aan gedacht.
Naast de import van goedkope arbeidskrachten kregen we er ook nog wat illegale bommen en granatenhandel bij.

D-Fens_1963 | 28-03-18 | 16:54

Steeds weer een nieuw wetje maken maar handhaven van de bestaande wetten? Natuurlijk niet dus begin daar maar eens mee. Al jaren.lang zie ik op oudejaarsdag niet één politieagent in mijn wijk. Niet één. Terwijl die knalterreur al weken lang bezig is. Oudjaar wordt al jarenlang verpest door het schorem (waar niet tegen wordt opgetreden!!) dus weg ermee.

Lupuslupus | 28-03-18 | 16:53 | 1

Dus ze gaan nu wel handhaven? #HOEDAN

mental K | 28-03-18 | 16:58

Het steeds verder in de hoek drijven van de normale burger met verboden en steeds striktere naleving (ik noem trajectcontroles), gecombineerd met het falen van de instituties (belastingdienst, defensie, immigratie) en toenemende 'rechten' voor degene wiens plichten zich beperken tot inschrijving bij de burgerlijke stand en het rekeningnummer doorgeven (en ik vergeet schuldgevoelens bespeken)..... ik voorspel verder toenemende spanningen, afnemende solidariteit en uiteindelijk: een implosie. Zonne dikke vuurbal JONGUH, BAM!

Kladderadatsch | 28-03-18 | 16:52 | 2

Een implosie?

D-Fens_1963 | 28-03-18 | 16:57

Ja alles knalt het vacuum van de onstane social justice leegte in. Het houdt geen stand ook al zou je willen. Actie, reactie. Decennialang problemen niet benoemen en dan degene die de olifant in de kamer wel durft aan te wijzen voor gevaarlijke gek verklaren. Janmaat, Bolkesteijn, De Goddelijke Kale, Wilders en nu de Lavandelsnuiver van dienst.

Kladderadatsch | 28-03-18 | 17:15

Want we weten allemaal, als iets verboden is, gebeurt het niet. Zo heeft het ook erg veel nut gehad om weed te verbieden. Illegalen zijn er ook niet, want verboden. Griekenland werd het expliciet verboden om nog schulden te maken, en hop, je ziet: geen schulden meer.

dyslexieman | 28-03-18 | 16:51

Goh waarom zit dat liedje 'België' nou opeens in m'n hoofd...

raskol | 28-03-18 | 16:50 | 1

Geen idee. Ik heb zo'n reclame liedje van aanhangwagens in mijn hoofd. En iets over de zomer.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 17:07

De meeste overlast wordt veroorzaakt door verboden vuurwerk op verboden tijdstippen door vaak minder jarige waaraan het verboden is vuurwerk te verkopen.
De verboden zijn er al HANDHAAF deze en de overlast is voor 99% opgelost.

Damoos | 28-03-18 | 16:49 | 2

Eens. Maar zoals ik al schreef, op oudjaar zie je hier niet één politieagent op straat. Terwijl de vuurwerkterreur dan al een hele week bezig is.

Lupuslupus | 28-03-18 | 16:55

Geeft aan dat een uitbreiding van verbod niet te handhaven is. Immers al een week overlast.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 17:06
-weggejorist-
vliegmeneer | 28-03-18 | 16:48 | 1

Niemand die Noa zou doen?

Passagier | 28-03-18 | 16:47

Rotjes, opgerot, ik lach me rot.

Memek | 28-03-18 | 16:47

Gewoon iedereen een dik (jacht)geweer en dan met oud- en nieuw lekker wat patronen wegknallen ! Wel allemaal in de lucht (is naar boven) richten anders krijgen we daar weer gezeik over. En als er dan toch zo'n joekel in huis staat zou het aantal inbraken enzo zomaar kunnen afnemen.

Vesta | 28-03-18 | 16:46 | 3

Ja leuk. Is in bepaalde steden in de VS ook traditie. En wat kan er misgaan?

atheïstisch stemvee | 28-03-18 | 16:49

In het Midden-Oosten ook. Vallen tientallen doden doordat niemand daar snapt dat die kogels ook weer naar beneden komen.

Re:Kniftig | 28-03-18 | 16:51

Re:Kniftig | 28-03-18 | 16:51
Ja of dat zo'n moslimische knalfuifer rondjes gaat draaien en misselijk wordt en daardoor z'n AK niet meer recht kan houden en alle mensen om 'm heen van extra ogen voorziet. Internet staat vol met die filmpjes. Raar volluk

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:54

Als je een inclusieve samenleving wil met een bevolkingsgroep die zijn/haar zin doordrijft door zich te midden van de onschuldige burgers op te blazen. Dan kan je beter voorkomen dat ze een paar dagen per jaar onbezorgd de beschikking kringen over ongelimiteerde hoeveelheden explosieven.

Just sayi g. Had ook liever vuurwerk gehad dan die zogenaamde inclusiviteit.

Re:Kniftig | 28-03-18 | 16:45

Als de wet er snel doorheen gejast wordt, kunnen we er misschien nog een referendum over houden.

NV_2017 | 28-03-18 | 16:45

Jaja, ze hebben het weer druk met hun nieuwe wetjes verzinnebn, alleen wat er toe doet gaan ze uit de weg!

lanexx | 28-03-18 | 16:45

Nou weer met hooivorken naar Den Haag om rotjes die verboden worden. Het zal toch onderhand wel druk zijn op het malieveld met alle revolutionairen die het zat zijn.

Moeki de Meeuw | 28-03-18 | 16:45 | 2

Nou en hoe? De grasmat heeft er nognooit zo groen en onaangetast bij gelegen.

Re:Kniftig | 28-03-18 | 16:46

Met fakkels! (Nu die nog niet verboden zijn)

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 17:05

Stabiele afschietbuizen. Daar hebben Nederlanders anders ook slechte ervaringen mee.

LibertasSimplex | 28-03-18 | 16:45 | 5

Ik dacht dat de slechte ervaring (waarvan ik aanneem dat u die bedoelt) meer te maken had met de houdbaarheidsdatum van de (explosieve) te lanceren charges, niet zozeer met de (al of niet stabiele) schietbuis.

D-Fens_1963 | 28-03-18 | 17:06

Haha dank

LibertasSimplex | 28-03-18 | 18:07

Niet grappig.
U krijgt een klacht aan uw broek.
*Belt defensie*

RickyLaRue | 28-03-18 | 20:37
▼ 2 antwoorden verborgen

en zo wordt Nederland weer een klein beetje minder leuk

yeps | 28-03-18 | 16:44

Dit verbod zat eraan te komen, maar:
Zijn de conclusies waarop dit verbod gebaseerd zijn niet tot stand gekomen op vuurwerk wat op dit moment toch al illegaal is?
Een beetje zoals, bellen achter het stuur mag niet, dus laten we autorijden verbieden want het gebeurt nog....?

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:44 | 4

Precies. Dus laten we legale rotjes verbieden omdat het huidige probleem met illegaal vuurwerk voor overlast zorgt.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:53

Oh en 1000 bommen en granaten nog aan toe, terrorisme, foei! Gasflessen ook maar verbieden.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:54

Tja, illegaal vuurwerk is nu rond Oud en Nieuw totaal niet te vinden, dus dit verbod gaat het probleem helemaal oplossen. Compleet oplossen. Gegarandeerd.

mental K | 28-03-18 | 17:00
▼ 1 antwoord verborgen

Het zou mij niets verbazen als juist door het verbod meer slachtoffers gaan vallen.

Wasbakplasser | 28-03-18 | 16:43

Geachte collega's,

Na het onwaarschijnlijk goede nieuws over een verbod op knalvuurwerk zullen wij dit vanavond in gepaste kring vieren.

Komt allen met partner naar cafe de Geyle Bosnimf. De eerste twee drankjes zijn gratis. Verder hebben wij een gepast knallende verrassing om 0:00.

Met vriendelijke groeten,

Koninklijke Bond Illegale Vuurwerkhandel Nederland (KBIVN)

padbuffel | 28-03-18 | 16:42 | 1

Opblaaspop uit de zandbak? Echte knalfuif.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:50

Het zijn geen rotjes meer, het zijn bommen. Het is geen traditie meer, het is pure terreur van een bevolkingslaag met uitkeringen die de hele maand december geen zak te doen heeft. Terecht dus dat dit verboden gaat worden.

Genoegelijk | 28-03-18 | 16:42 | 9

Legaal vuurwerk zijn rotjes. Illegaal vuurwerk zijn bommen inderdaad. Maar die zijn nu ook al verboden... circle fuck much?

mental K | 28-03-18 | 17:01

Genoegelijk | 28-03-18 | 16:42
We hebben het hier over rotjes, en dus niet over 'bommen', die zijn al verboden.
Misschien een verassing voor u, maar de bevolkingslaag met uitkeringen mogen zelf over hun geld beslissen,
hoe ze dat willen uitgeven gaat u echt niet aan.

BosrandDirk | 28-03-18 | 18:35

Ik werk me genoegelijk ook de hele maand december uit de naad en daarnaast koop ik legaal vuurwerk. Dat illegale spul, je raadt het al; is al verboden.

Promedio | 28-03-18 | 20:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Als opmars naar het afschaffen van politici, stel ik voor alvast de secretaresses van de diverse ministeries te ontslaan.
Wat een gezeur! Veel mensen begrijpen niet dat dat gezeur over vuurwerk hen op een gegeven moment ook gaat bijten. Als dat wordt doorgezet is op enig moment jouw pleziertje ook aan de beurt. Ik voorzie in dat geval bijvoorbeeld binnen een paar jaar verbod op het houden/hebben van honden (poep op straat, geluid, bijten, etc)...

VP732 | 28-03-18 | 16:42

Verbieden, verbieden, het zou verboten moeten zijn te verbieden.

Dat ze die spullen niet aan minderjarigen verkopen, ok daar kan ik nog volgen, maar als je 18 bent en je wil je hand erafblazen, dan moet dat kunnen.

Lt-Kol Kilgore | 28-03-18 | 16:41 | 1

En anders haal je het uit België. Daar blaas je je hand er zeker mee af. Met die Nederlandse rotjes daarintegen...

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:48

Heb even met mijn hond gepraat, en zij is er erg blij mee!

CugelTheClever | 28-03-18 | 16:40 | 2

Honden zijn enkel blij omdat ze je associeren met eten. hop, weer een illusie armer. Maar het doet inderdaad wel pijn aan die beestjes hun oren, dus ik begrijp je hond wel.

Lt-Kol Kilgore | 28-03-18 | 16:42

Heb even met mijn katten gepraat, en het normale vuurwerk interesseert ze geen hol, maar die mortieren waar het huis van trillen wel. Laten we die anders verbieden! Oh wacht dat zijn ze al.. he jammer.

mvk86 | 28-03-18 | 16:52

De VVD is op papier overal liberaal, in de praktijk gewoon keihard socialistisch omdat het enige voorland de EU is.

goedrechts | 28-03-18 | 16:38

Wat is er mis met heel hard in je handen klappen? (Aangenomen dat je die nog hebt.) Als je dat de hele avond doet scheelt het meteen in het drankmisbruik.

tectonicos | 28-03-18 | 16:38

Verboden en geboden werken in Nederland alleen maar wanneer er een Nederlandse burger met bekende NAW gegevens EN een (belastbaar) inkomen via een camera en een computer gekoppeld kunnen worden aan een betaalsysteem.
Tegen boeven, vaste overtreders, buitenlanders en allochtonen is zo'n verkapt belastingsysteem zo goed als kansloos.

Handhaven van het oerwoud van regelgeving en wetten wordt in de praktijk achterwege gelaten wanneer dat moeilijk of escalerend werkt. Vandaar "ons" wereldberoemde "gedoogbeleid" bij drugs en andere vormen van criminaliteit.

Duss, illegaal vuurwerk iemand?

Jan Passant mk2 | 28-03-18 | 16:37 | 1

Illegaal vuurwerk bestaat al. En de handhaving daarvan bestaat bijna niet. Dus dit handhaven? Mijn god....

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:49

Dan maar allemaal luid toeteren tijdens de feestdagen, daar staat geen sanctie op , moet je alleen wel een Turks paspoort hebben anders gewoon dokken. Plus inmiddels €9,00 administratiekosten, dat dan weer wel.

ja,diedus! | 28-03-18 | 16:34 | 1

Tüteren slegs vir Turken.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:40

Gaan ze toch niet voor elkaar krijgen. De VVD is al tegen het plan. Daarbij, er wordt jaarlijks voor zo'n 60 miljoen euro aan vuurwerk verkocht. En dat in slechts 3 verkoopdagen. 20 miljoen per dag! En daar houden de vuurwerkverkopers een aardig zakcentje aan over. En dat laten ze zich natuurlijk niet zomaar door de neus boren. Hetgeen ik zeer kan begrijpen vanuit hun standpunt.

kweethetooknietbeter | 28-03-18 | 16:33

Maar maar maar... hoe moet dat dan met chinees nieuwjaar, meestal ergens een paar weken na het echte nieuwjaar?
Geen grote rode honderdduizendklappers meer op de stoep van de lokale chinees? Jij rassiesssst. Ies discriminassie.

The2Amendment | 28-03-18 | 16:33

Niet dat een overheid zich iets van een burger aantrekt, noch er enige belangstelling voor heeft, beperkt tot verkiezingstijd, maar dat de burger door de overheid in een volledige veilige "mal" gedrukt moet worden.
Want elke burger waar een rimpel in de vijver komt kan wel eens stoppen met belastingen betalen. Mijn overheid heeft uiteraard hiermede alleen de Nederlandse Nederlanders in gedachte, de rest is de voor hun zeer lukratieve zieligheids-industrie. Een zelfgecreëerde subsidie- en publiekgeldstroom waarvan een hoop ambtenaren weten dat waar het regent ook flink kan druppen.
Baantjes, baantjes en bonussen........ en die moeten worden betaald door de deplorable die geen enkele schade heeft ondervonden van zijn vuurwerk-vermaak.
Tijd om bijv. ook de levensgevaarlijke amateursporten aan banden te leggen.
gewoon: nul risico, hard werken en vooral flink aftikken in Apeldoorn.....
min. 50 jaren lang als het kan.
En de monetaire leftovers zijn net teveel om dood te gaan en te weinig om echt van te leven, en is daar de door de overheid geregiseerde instandgehouden never-ending vicieuze schulden-story voor de meesten een feit.
En elk rotje kan roet in hun eten gooien.....
zwarte piet is not done, maar zo'n rotje doet me ook zwaar denken aan ons VOC tijdperk..... DAT waren pas rotjes... dus verbieden, verbieden en verbieden.

Maar dat ze bijv. in ziekenhuizen 45% van kostbare tijd met administratie-computers bezig zijn, niet kunnen communiceren over patiënten onderling, en alles nog moeten faxen met een ouderwetse faxmachine kan er voor 96 miljard (€6000,- per levende ziel in Nederland per jaar, maar we betalen maar € 1400?) per jaar NIET van af...
Om over een dure opgeleide politieman met een hoog bevoegd duur uniform aan met twee vingers achter een computer wat stagewerk zit uit te oefenen van een 18 jarige i.p.v. zich "op de straat"te bevinden, nog maar te zwijgen.
Neeeeee..... we gaan het hebben over "rotjes"????????
En het GAAAAAAT maar door..........

Katoentje | 28-03-18 | 16:32 | 2

Dit artikel ging over een vuurwerk verbod hoor, ik meld het maar even.

Zwizalletju | 28-03-18 | 16:35

Hear hear!

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:35

Gelukkig, ik hoop dat het door gaat. Dit jaar ook al het afsteekmoment voor wat er nog over blijft verkorten. Het nieuwe jaar begint om 00.00 uur. Dan mag je je vuurpijl afsteken niet eerder , maar liever dát ook stoppen en per plaats wat regelen.

Zwizalletju | 28-03-18 | 16:32 | 3

Verbieden we toch direct alles. Alcohol ook sofort verboten. Wordt voor drie kwart van Nederland dus een ware hel om nog normaal door het leven te kunnen.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:38

Laten we inderdaad dan meteen alles verbieden, hoppa iedereen in een kamp en slaven voor de rest van je leven. Geen enkele vorm van individualiteit of cultuur mag meer. Pleur toch op, ga lekker op een onbewoond eiland wonen.

mvk86 | 28-03-18 | 16:51

mvk86 | 28-03-18 | 16:51
Je Maintiendrai veranderen in Bezahlen und Maul Halten

VeelTeSteil | 28-03-18 | 17:06

Goed idee, maar niet te handhaven. Zeker in een grensstad als Enschede haal je zo net over de grens bij de Aldi of de Lidl vuurwerkpakketten die in Nederland niet zijn toegestaan. Grenscontroles zijn er niet meer, de politie en andere handhavers zijn onderbezet, dus dit gaat niet werken. In Enschede is overigens in het eerste Burgerinitiatief van ons land vorig jaar afgesproken de vuurwerkoverlast aan te pakken. Zie hiervoor: g1000enschede.nl/burgerbesluit/. Overigens ook een handige link als je nog een handtekening van iemand wilt kopiëren.

Mannes | 28-03-18 | 16:31 | 1

Dat open-grenzen-beleid blijkt immer weer een daverend succes. ;)

kweethetooknietbeter | 28-03-18 | 16:41

Past wel in het straatje van totalitaire betutteling.

Libertarianism | 28-03-18 | 16:31

Uiteindelijk zal het hele vuurwerk er aan moeten geloven. Met dank aan al die Marokkaans Links stemmers!

Wachtmaar! | 28-03-18 | 16:30

Iedereen aan de Polski bombski's met flitspoeder dus. Dat wordt hier Bagdad aan de Noordzee met al die soepjurken en mosketen.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:29

Wat me vooral steekt, is dat het met handhaving van de huidige wet, een kleine aanpassing v.w.b. de afsteektijd (nl. alleen na 00.00 uur) en hier en daar wat etnisch profileren bij het handhaven al grotendeels opgelost kan zijn.

Wachtmaar! | 28-03-18 | 16:29 | 1

Meer regels zijn prima, zolang er genoeg capaciteit is om ze te handhaven, maar dat is er niet.

mvk86 | 28-03-18 | 16:49

Mooi onderwerp voor een referendum!

de.suriXL | 28-03-18 | 16:28 | 1

O wacht...

NatVaatdoekje | 28-03-18 | 16:45

Oh en overigens... hoe zit dat dan straks met onze Chinezen? Poepveel rotjes knallen is traditie en folklore!

Enrique C | 28-03-18 | 16:26

God wat ben ik achteraf blij dat ik in de jaren '80 en '90 kind/jongere was en nog onbezorgd Sinterklaas en oudjaar kon vieren zonder gezeur.

Met mijn broers voor elk 30 gulden fonteintjes en klein siervuurwerk en 20 gulden astronauten en grondbloemen. Niemand mee kwaad gedaan, geen illegale rotzooi gestookt maar ik verheugde me al maanden op de jaarwisseling.

Nu wordt er elk jaar wat verboden totdat er niets meer overblijft dan illegale rotklappen waar we nu ook al last van hebben. Laat ze eerst het verbod op illegaal vuurwerk maar eens handhaven.

ZoltarTheMagnificent | 28-03-18 | 16:25

Grote blij. Knal en sier het liefst. Het spijt me, maar zoals het de laatste jaren totaal uit de hand liep... nogmaals grote blij. Zielig voor jonge jochies maar als je volwassen bent en nog wil knallen; flapdrollen in het kwadraat. Tokkies.

Normpje | 28-03-18 | 16:25 | 5

@Hunter S. Thompson, precies dit, maar bespaar je de moeite er lopen teveel azijnpissers met hun kop in het zand rond blijkbaar. Die denken niet verder dan het gordijn van het raam waar ze schuimbekkend voor staan, afkeurend naar buiten kijken.

mvk86 | 28-03-18 | 16:45

Meneer Hunter S. Thompson, bij een (totaal)verbod wordt het voor agenten eenvoudig om volk dat toch knalt, illegaal of niet, aan te pakken. Maar vooral die laatste zin van u, “met een pint”, geeft aan dat u vooral aan uw eigen genoegens denkt. En daar hebben we er te veel van in ons land.

Normpje | 28-03-18 | 16:51

@Normpje, Wat een volstrekte onzin, met de huidige regeling wordt er nog steeds een grote hoeveelheid legaal en illegaal buiten de toegestane tijden afgevuurd. Weet je wat, bel de politie eens een paar keer eind dit jaar, kijken hoeveel zin/tijd ze hebben om achter tuig jochies met vuurwerk aan te gaan. Het is niet voor niks dat onze politie macht als jaren zeurt over onderbezetting. Daar gaat geen enkele regel wat aan helpen, anders zou criminaliteit al lang de wereld uit zijn niet waar?

mvk86 | 28-03-18 | 17:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi, heb er helemaal niets mee. Als ik een paar weken in een warzone wil vertoeven ga ik wel naar syrie op wintersport.

Binnenbaan | 28-03-18 | 16:24

Mooi. Paupervermaak.

Fantabulosa | 28-03-18 | 16:24 | 4

Weken van te voren harde knallen? Dat zijn dus geen nederlandse rotjes, die kan je alleen de laatste 3 dagen kopen en zijn alles behalve hart. Dat gaat dus om illegaal vuurwerk wat door dit verbod alleen maar erger zal worden.

Hunter S. Thompson | 28-03-18 | 16:33

Generaliseren kun je dus toch leren, blijkbaar :)

mvk86 | 28-03-18 | 16:48

Weken van te voren is al verboden.... Handhaving? Oh nee wacht.....

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 17:03
▼ 1 antwoord verborgen

Is dit ons land nog wel? De vraag stellen, is 'm beantwoorden: Nee.

Enrique C | 28-03-18 | 16:24

Het is wel echt gedaan. BBQ verbod. Zwarte piet verbod. Vuurwerk verbod. In je eigen voeten schieten zou ook een goed verbod zijn.

goedrechts | 28-03-18 | 16:23 | 1

Verhuis naar Amerika zou ik zeggen, kan je best zwarte piet spelen denk ik.

menage | 28-03-18 | 16:28

Dan maar weer ouderwets zelf je knalletjes maken. Kraanwater, elektrolyse toepassen, paar ballonnetjes vullen en klaaarrr

dk-- | 28-03-18 | 16:22 | 1

Proef van Hofman. Heerlijk dat waterstofgas. Is ook echt veilig toch?

kwark001 | 28-03-18 | 16:24

Toch knap om te vernemen hoe onze politici het elke keer voor elkaar te krijgen zich druk te maken over iets wat ze totaal niet in eigen hand hebben. Het zware vuurwerk komt met bakken van over de grens of wordt via internet besteld in Polen oid. De politie ziet totaal geen kans om dit te handhaven. mensen willen het vuurwerk toch hebben, dus komt het van over de grens waar het behoorlijk zwaarder is dan in Nederland. De ongelukken en letsel zullen evenredig zwaarder worden. Het is weer de zoveelste schijnoplossing.

Ruikbaard | 28-03-18 | 16:22 | 2

Als er helemaal niet geknalt mag worden kan je veel beter handhaven dan sommige dingen wel en sommige dingen niet. Het verschil is niet echt duidlijk na de knal.

menage | 28-03-18 | 16:29

Haha, het verschil niet duidelijk? Geloof me, dat is heel erg duidelijk.

Hunter S. Thompson | 28-03-18 | 16:35

Rotjes zijn zo 20e eeuw. Auto's zijn de nieuwe rotjes.

Mr_Natural | 28-03-18 | 16:22

NL rotjes verbieden, precies dat vuurwerk waar geen terruer mee word gepleegd, geen gewonden en doden vallen. Een 12 jarig ventje heeft straks drie agenten om hem heen die z'n astronautjes afpakken terwijl reltuig prullebakken opblazen met Cobra's, delova rana's en ander ex-oostblok knalspul. want die handel gaat WEL gewoon door.

sokkenpluisje | 28-03-18 | 16:21

Kan er niet mee zitten. Nederland lijkt wel oorlogsgebied rond Oud & Nieuw. Kennelijk zijn we dat allemaal normaal gaan vinden. Tot de eerste "relatief rustige nacht" feiten weer tot ons komen.

atheïstisch stemvee | 28-03-18 | 16:21 | 2

Het is geen kwestie van wel of niet normaal vinden, maar een kwestie van orde handhaving die het niet voor elkaar krijgt, als het verzinnen van een wet voldoende was, zou er geen criminaliteit meer bestaan of wel? Maar laat die kop vooral lekker in dat zand.

mvk86 | 28-03-18 | 16:32

Het is een vertrekpunt. Er wordt met die klotendingen gegooid naar fietsers, ouderen en dieren. Dagenlang! Ik ga het ook niet verder uitleggen. Sorry dat ik je pleziertje afpak, maar zou direct voor een verbod stemmen als er een referendum komt. Weg met die zooi.

atheïstisch stemvee | 28-03-18 | 16:39

Rot es op...

overVecht | 28-03-18 | 16:20

vuurwerk, drug, alcohol, tabak, hoeren, motorfietsen, scooters, vlees, chips en cola verbieden!
Iedereen op zondag drie keer naar de kerk, om tien uur naar bed, en handjes boven de dekens!

King of the Oneliner | 28-03-18 | 16:19 | 4

Geef je trouwens wel even je organen? !

WassenaervanGhent | 28-03-18 | 16:22

Drie keer naar de kerk?? dat zal wel 3 keer per dag naar de moskee worden.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 28-03-18 | 16:24

Mensen die nets meer te verliezen hebben kunnen over het algemeen heel gevaarlijk worden. Bezint eer ge begint. Straks vliegen er nog duizenden CV ketels door de lucht.

padbuffel | 28-03-18 | 16:27
▼ 1 antwoord verborgen

Net als bij het moppentappen waar een groepje lastig mee om kan gaan, geld ook hier dat al die geraakte en gekwetste minderheden ervoor kunnen zorgen, dat straks niets meer kan wat eventueel aanstoot geeft. Dan krijgen we een samenleving waar humor niet meer kan of gebeurt, omdat je niemand mag kwetsen. De vertrutting van de samenleving gaat gewoon door. Man, man waar is de tijd dat je gewoon lekker mocht beledigen, pesten, uitschelden, het bloed onder de nagels mocht weghalen, jezelf superieur kon zien etc.etc. Weg, oh nee, alleen moslims die mogen dat allemaal wel. Hele wijken leeg treiteren mocht en mag. Wat, hele landen hebben ze via haat en superioriteitsgevoel voor zich gewonnen. Graaier, gaat toch de koran maar eens lezen.

Graaier | 28-03-18 | 16:19

En na het verbod op rotjes een verbod op Belgenmoppen? Wel zo inclusief.

medusa324 | 28-03-18 | 16:18

Ja goed idee, want astronautjes zijn het probleem...

Synthese | 28-03-18 | 16:18 | 1

Nu al illegale lawinepijlen niet inderdaad. Dus weg met rotjes. Plop Plop.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:51

Dus zelfmoordterroristen mogen ook niet meer?
Jemig! (uit Jemen)

Premier Trutte | 28-03-18 | 16:17

En weer wordt een Randstad probleem op de rest van Nederland opgedrongen.

XverderNix | 28-03-18 | 16:17

Lijkt me ook weer een mooi onderwerp voor een referendum. ik stem VOOR rotjesverbod

deministerpresident | 28-03-18 | 16:16 | 2

Overigens denk ik dat het zelf laten betalen van vuurwerkletsel-kosten door de zorgverzekeraars effectiever is.

deministerpresident | 28-03-18 | 16:18

Want die kosten wegen uiteraard veel zwaarder dan een missende hand. Dat is absoluut een doorslaggevend argument om het jaar daarop niet de andere ledematen op te offeren inderdaad... *sarcasme uit*

mvk86 | 28-03-18 | 16:28

De uitvoerbaarheid van zoiets, arme oom agent.

ikdenkwat | 28-03-18 | 16:15

Hetzelfde als zwarte piet.
Het moet en zal weg.

HoerieHarry | 28-03-18 | 16:15

*Snel gootsteenontstopper doet inslaan*

Oeloeboeloe | 28-03-18 | 16:14 | 2

Vergeet de kunstmest korrels niet.

padbuffel | 28-03-18 | 16:16

Voor je GHB?

DrumPiet | 28-03-18 | 16:16

Het schijnt dat je nog wel granaten en Kalashnikovs kan kopen.

GroetenVanUrk | 28-03-18 | 16:14

Heel goed, ophouwe met dat plebse geneuzel.

G3spuiS | 28-03-18 | 16:13

Naast handel in postduiven, sleepwet en zo, ga ik maar een handeltje in karbiet beginnen; dat wordt booming.

Dr. Blechtrummel | 28-03-18 | 16:13

Geweldig plan! het importeren van illegaal vuurwerk is nog nooit zo lucratief geweest.
Is dit nou serieus het grootste probleem dat we hebben in dit land? Zijn er geen meer dringende zaken die aandacht behoeven?

Anteros | 28-03-18 | 16:13

Illegalen en krakers moeten ze ook verbieden

genoegisgenoeg | 28-03-18 | 16:13

En de astronauten en andere kuttroep dan?

ik ben niet tegen siervuurwerk ofzo, maar dat geknal in de straten door strontvervelend kuttuig moet gewoon aan banden worden gelegd.

Ik denk alleen niet dat de lui die strijkers en grotere bommen in steegjes afsteken zich laten stoppen door een rotjesverbod.

Meer blauw op straat, please!

vanBarchum | 28-03-18 | 16:13 | 2

Of gewoon vuurwerk letsel zelf laten betalen en niet door de verzekering. Klaar. Let maar op hoe snel vuurwerk dan 'stopt' met leuk zijn.

LangeTijdGeleden | 28-03-18 | 16:24

LangeTijdGeleden | 28-03-18 | 16:24
Laten we dan ook alle hondebeten en het ziekteverzuim door die beesten laten betalen door de eigenaren. Mooi msn.
Ow, en sportblessures ook voor de sporter zelf.

miko | 28-03-18 | 17:23

Overigens zijn weinig dingen zo triest als volwassen mensen met zwaar knalvuurwerk. Tokkies.

DrumPiet | 28-03-18 | 16:13 | 5

Anderen naar beneden duwen om zelf heel fier overeind te staan. Morele verhevenheid is voor linksen met zaagsel ipv hersenen.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:18

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:18
Hahaha.

DrumPiet | 28-03-18 | 16:20

DrumPiet | 28-03-18 | 16:20
Mooi dat je om je eigen triestheid kunt lachen.

VeelTeSteil | 28-03-18 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi, gewoon verbieden, even doorpakken, jaartje teleurstellingen verwerken en volgend jaar heeft niemand het er meer over.

BozePaarseMan | 28-03-18 | 16:13 | 1

Er zit zand in je vagina , zure kut.

RickerdTM | 28-03-18 | 16:22

Goedzo! Eindelijk die kut dingen verboden! Hopelijk dit eindejaar dan geen auto's met kapotte lak, gescheurde ruiten en andere rotzooi omdat de lokale Marokkaanse kutkoters van het sociale huurblok waar de hele wijk last van heeft die krengen weken vantevoren modificeren tot ware granaten en de buurt er mee terroriseren.

LangeTijdGeleden | 28-03-18 | 16:12 | 6

Tuurlijk want die rotjes zijn ook echt het probleem ja, ik heb ook huisdieren thuis zitten maar heb verder geen probleem met legaal vuurwerk. Sterker nog, mijn huisdieren ook niet, maar wel van die mortieren waar mijn ramen van trillen en dat zijn echt niet een paar rotjes aan elkaar vast hoor. Maar blijf vooral azijn pissen met je kop in het zand joh, verbied lekker alles en kijk schuimbekkend uit je ramen terwijl dezelfde gastjes nog steeds alles illegaal binnen halen terwijl je roept "MAAR DAT MAG HELEMAAL NIET, HET IS VERBODEN!!".

Ga lekker buiten patrouilleren in je wijk en spreek ze er op aan, onderneem wat! Oh nee want dan moet je ook nog daadwerkelijk van achter je toetsenbord vandaan en de confrontatie opzoeken. Gut gut, wat is het leven toch zwaar.

mvk86 | 28-03-18 | 16:37

@mvk86 Waar haal jij een knokploeg van een paar man bij elkaar om groepen getinte kutkoters van 16-20 jaar te kunnen aanspreken op hun illegaal vuurwerk gedrag?

LangeTijdGeleden | 28-03-18 | 17:14

Ja,want je kunt weken van te voren rotjes kopen. Of is dat misschien illegaal vuurwerk??

miko | 28-03-18 | 17:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Oprotrotjes

Premier Trutte | 28-03-18 | 16:12 | 1

Nou, een knalfeest dan maar heh...
Onee!

Premier Trutte | 28-03-18 | 16:13

Criminaliteit en harddrugs zijn ook verboden. Daar zijn we sindsdien gelukkig vanaf. (einde cynische mode)

padbuffel | 28-03-18 | 16:12 | 1

Hear hear.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 17:01

Prima maar denk dat de handhaving het probleem wordt. Als je belt dat er tuig voor je huis staat dat met rotjes gooit komt er echt geen agent. Als de imam belt dat men rotjes naar de moskee gooit staan er binnen 10 minuten minstens twee politieauto's voor de deur van die haathut.

eerstneukendanpraten | 28-03-18 | 16:12 | 3

Gewoon zeggen dat er een Moslim stel belaagd wordt in de straat door roomblanke jongens met rotjes. Direct 3 politieauto's in je straat.

Uiteraard krijgt u daarna wel een berisping voor het indienen van een valse getuigenis, maar ze zijn er in ieder geval en de kutkoters (getint of niet) zijn ondertussen ergens anders aan het afsteken.

LangeTijdGeleden | 28-03-18 | 16:14

eerstneukendanpraten | 28-03-18 | 16:12
Oh, jij bent er zo één.. De politie bellen? Dat los je toch gewoon zelf op.

DrumPiet | 28-03-18 | 16:15

Kuch
Dat verbod geldt toch voor rotjes waar je mee kan gooien? Lawinepeil iets voor u neuken? Kan je ook nog wat mee mikken enzo vanaf t balkon.

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 17:01

Ja want met rotjes gebeuren de meeste ongelukken......

ikdenkwat | 28-03-18 | 16:12

Kutjesland. Ik ga dit jaar het jaar het driedubbele inslaan van afgelopen jaar. Zijn ze nou helemaal van de pot af gerukt?

Schaatser | 28-03-18 | 16:11

Dat krijg je met schaamhaartellers in het kabinet.

BraadWorstLul | 28-03-18 | 16:11

Goed dat de overheid prioriteiten stelt! Want dit was, op Zwarte Piet na, het laatste wat nog geregeld moest worden.
Mij maakt het geen fuk uit, ik haal mijn Cobra's rechtstreeks uit Polen. Kunnen ze op 2 januari het asfalt hier weer komen repareren.

Bakkeleures | 28-03-18 | 16:10 | 4

Inderdaad. Schaffen ze dit af dan gaat ieder bushok, vuilnisbak en iedere postbus op de 31ste December 2018 de lucht in. Dat zal ze leren!

Mark_D_NL | 28-03-18 | 16:15

@Drumpiet: mijn sarcasme werd blijkbaar niet als zodanig aangemerkt. Jammer dat je niet zo scherp was.
Vuurwerk is voor de simpelen van geest, met name de knallers. Ik ben benieuwd wanneer carbid wordt verboden en hoe de politie denkt dit te gaan handhaven. Not gonna happen, 12-jarigen zijn straks de sjaak en worden naar HALT doorverwezen.
Uit een interview met een oogarts leerde ik dat 30% van het letsel wordt veroorzaakt door knalvuurwerk, de rest door siervuurwerk. Ik denk echter dat de economische schade wordt veroorzaakt door feest vieren, lastig te verbieden.
Als we echt letsel en economische schade willen voorkomen, moeten we voetbalwedstrijden afschaffen. Maar dat is een heilig huisje...

Bakkeleures | 28-03-18 | 16:19

Bakkeleures | 28-03-18 | 16:19
Inderdaad niet herkend. Excuus. Met de rest van je plempsel, behalve de één na laatste zin, ben ik het eens.

DrumPiet | 28-03-18 | 16:29
▼ 1 antwoord verborgen

Onder het mom van: vele rotjes maken een bom.

kwark001 | 28-03-18 | 16:10

Geen enkel probleem mee. Leve de huisdieren!

LinkeLotje | 28-03-18 | 16:10 | 1

Leve vuurwerk verkoop in België?

Is dit nog nieuws? | 28-03-18 | 16:59

Net zoals al die andere onderwerpen: 'we kunnen het maar beter legaliseren, want mensen doen het anders toch wel!'

Of gaat die fiets nu ineens niet op?

WassenaervanGhent | 28-03-18 | 16:09

Maatregel die vooral 10-12 jarigen zal treffen. Iedereen ouder heeft minimaal nitraten uit Dld of België. Laat ze daar maar eens op handhaven.
Dat domme geknal met levensgevaarlijk vuurwerk voegt namelijk niets toe.
Gewoon oudjaarsdag op de carbidbus van 09.00 tot 0.00.

DrumPiet | 28-03-18 | 16:09 | 3

Ja, dat is leuk. De hele dag door die doffe knallen van het carbidschieten. Ook verbieden.

RickyLaRue | 28-03-18 | 16:52

Ik denk dat GroenLinks en andere buitenlandse partijen beter verboden kunnen worden

latenwegaanstemmen | 28-03-18 | 19:00

GL is niet buitenlands heur.
U bedoelt Denk? Is ook niet buitenlands.
Maar verder goed punt.

RickyLaRue | 28-03-18 | 20:01

Met andere woorden:
Nu een vinger, morgen je hand en volgende week je arm.
Hufters!

je-suis-barteljaap | 28-03-18 | 16:09

Dan maar in de lucht schieten. Knalt lekker en ook verboden.

padbuffel | 28-03-18 | 16:08

Rotjes zijn ook poepsaai. Maar dit verbod zal de vraag naar illegaal vuurwerk alleen maar groter maken.

keestelpro | 28-03-18 | 16:07 | 3

Yep, goed mogelijk. Want legaal niet meer verkrijgbaar, controle weg over levering legaal spul, dus slechts nog maar illegaal spul te verkrijgen. Zeer goed mogelijk dus.

mental K | 28-03-18 | 17:02

Maar het kabinet VertRutte III heeft verder niets te doen
verveelt zich rot (sic) want alles loopt gesmeerd
Sinds er bijvoorbeeld helemaal geen criminaliteit meer is
oh wacht

Tobi | 28-03-18 | 17:03

(sic)?
Je bedoelt (pun).

RickyLaRue | 28-03-18 | 17:09

Kunnen we hier nog een referendum over houden ?

Sunir | 28-03-18 | 16:07 | 2

Lijkt me een prima idee!
Als kind vond ik rotjes geweldig. Hondendrollen opblazen e.d. Prachtig.
Als volwassene vind ik oudjaarsdag de vervelendste dag van het jaar. Word hoorndol van al die knallen. Voor poes is het helemaal een rotdag.
Dubbel gevoel dus. Van mij mogen ze het verbieden. Referendum!

RickyLaRue | 28-03-18 | 16:39

@RickyLaRue | 28-03-18 | 16:39
Ik ken het, in heel Osdorp was geen hondendrol meer te vinden. Hooguit wat over de auto's gespetterde resten.

Osdorpertje | 28-03-18 | 18:25

Teveel mensen in dit land. We zitten elkaar in de weg. Op naar de 10 Miljoen!

Mark_D_NL | 28-03-18 | 16:07 | 6

13.
Nederland was toen wel af.
* in de zin van compleet een verder niets meer aan toevoegen *

Halal gehaktbal | 28-03-18 | 16:36

Heb ooit gelezen dat mensen tijdens de eerste wereldoorlog zeiden: 'al die Belgen erbij, 6 miljoen is al veel te vol voor dit land'.

Niet dat ik graag hakbars hierheen haal, maar elke westerling is m.i. welkom.

barryvantiggele | 28-03-18 | 17:17

Als geboren Belg, op papier welliswaar... ter wereld gekomen in "het Ooivaartje", in de stad waar ik met mijn Lupo 3L uit 2000 niet meer welkom ben.
13 zei men toen nog omdat er grenzen waren. Ooit... Eensch...

Halal gehaktbal | 28-03-18 | 18:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi. Zinvol is anders met al die open grenzen maar het idee is daar. * En dat was het electorale idee vast ook.*

Halal gehaktbal | 28-03-18 | 16:06 | 1

Als rotjes verboden worden vanwege overlast en gevaar, waarom kunnen we dat dan ook niet op al het tuig om dezelfde redenen toepassen?

Pgibbons01 | 28-03-18 | 18:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken