Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stigmatiserend CBS diep door het stof door stigmatiserend onderzoek over armoede

Statistiekboer Centraal Bureau voor de Statistiek past zijn berichtgeving aan naar aanleiding van klachten van de NOS, bevestigt de statistiekboer na berichtgeving van de NOS

schuld van nos

Een plaatje in de berichtgeving toont aan dat niet-westerse huishoudens procentueel gezien vaker rond moeten komen van een laag inkomen. Dit zou impliceren dat niet-westerse huishoudens bij de Albert Heijn te categoriseren zijn in het klantprofiel 'City Budget'. Stigmatiserend, vindt het College voor de Rechten van de Mens. Het Centraal Bureau voor de Statistiek erkent dat het beeld 'ongelukkig' was. "Het is niet de bedoeling dat bepaalde mensen in bepaalde categorieën onderverdeeld worden", laat een woordvoerder van het Centraal Bureau voor de Statistiek weten. "Dat kan natuurlijk niet, dat zou inderdaad stigmatiserend zijn." Volgens het College voor de Rechten van de Mens is er sprake van stigmatisering. "We zien niet graag dat stereotypen bevestigd worden en dat gebeurt hier. Ze stellen vast aan de hand van hoe hoog het inkomen van iemand is, maar dat zegt lang niet altijd iets over hoe men echt is. Je bevestigt daarmee een stereotype beeld." Ook Sylvana Simons is razend. (Via)

Reaguursels

Inloggen

Met die Somali's en Eritreënaars valt die armoede best mee. Ze stapelen namelijk bijstandsuitkeringen en Wajong (wonen met z'n tienen in 1 huis). Dan spreken we al gauw over zo'n 10.000 netto per maand. Die lachen ons allemaal uit en heeft een enorme aanzuigende werking

batvoca2 | 18-01-18 | 08:36

En dat is nog los van de niet geregistreerde inkomsten verkregen uit nieuwe verdienmodellen.

H.Teeuwen | 18-01-18 | 19:35

Ze zijn bij het CBS nog aardig. Ze hadden ook gelijk kunnen zeggen dat 80% van de negers lui en/of incompetent is. Hoezo zegt inkomen niets over hoe een mens is? Ja, paters en nonnen enz, dat hoort bij de uitzonderingen.

tera | 18-01-18 | 07:21

Leuke opmerking uit de laatste aflevering van X-files die hier van toepassing is: "Nothing hurts like the truth".

swhs | 18-01-18 | 04:33

Volgens de Wereldbank zonden buitenlandse gezinnen in 2014 maar liefst 10 miljard (dus tien duizend miljoen) euro naar hun thuisland.
Dus nogal wiedes dat buitenlandse gezinnen weinig te besteden hebben.

CiTy3 | 17-01-18 | 21:25

De grafiek toont in elk geval duidelijk aan dat er een schrijnend tekort aan anti-Westerse migratie-figuren is.

obominotie | 17-01-18 | 19:16
-weggejorist-
MeneerEmiel | 17-01-18 | 19:34

Maar wie zitten er nou in die groep 'totaal niet Westers'?

Sandronique | 17-01-18 | 18:40

Mijn familie heeft heel veel inkomsten uit wiet , bankovervallen en andere criminaliteit, verder krijgen we bijstand. Dus dit klopt echt niet hoor.

A.C.H.M.E.D | 17-01-18 | 18:38

Niet westers maken we er dan maar van. Mag gewoon wel per etniciteit, niks discriminerends aan. Bovendien hebben we er toch al wel door de maatschappij al een beeld van.

Jan, Leiden | 17-01-18 | 18:23

Ik zie toch nog wel enkele speerpunten voor dat mooie College voor de Rechten van de Mens: de discriminatie van werkenden die optreedt door verkeersboetes, het ernstige gebrek aan diversiteit bij het heffen van belasting (is het geld van mensen van kleur of mensen met een migratieachtergrond te min en is het witte geld meer waard te innen, terwijl er toch het bloed aan kleeft van eeuwen kolonialisme). En dan heb je nog het gebrek aan intersectionaliteit en diversiteit bij sociale uitkeren: behoor je tot een groep die 10 % van de gehele bevolking uitmaakt, dan mag ook slechts 10 % van de uitkeringen aan leden van deze groep worden uitgekeerd. Hetzelfde zou je ook kunnen toepassen op werk in het onderwijs: niet meer dan 50 % van de onderwijsgevenden mogen vrouw zijn, maar 7 % moslim enzovoort. College, eat your heart out.

menschdurfteleven | 17-01-18 | 18:20

Een statistisch gemiddelde per categorie of groep is geen stereotypering, maar gewoon een objectieve statistische bevinding (die al dan niet significant is).
En dat (een objectieve bevinding) kan nooit stigmatiserend zijn.
Hebben al die alpha's dan nooit wat geleerd?

Dr.Jay | 17-01-18 | 16:47

nope, want ze begrijpen statistiek niet, dus statistiek = racisme

timmey | 17-01-18 | 17:15

Die groep dient dan wel eerst gedefinieerd te worden.

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 17:44

Wat is er mis met een stereotype? Dat houdt het lekker overzichtelijk.

Fiets | 17-01-18 | 16:29

Als een stereotype wordt bevestigd, is het geen stereotype meer. Dan is het een feit.

Pilgrim2001 | 17-01-18 | 16:27

Ik snap niet waarom het CBS zn berichtgeving aan zou passen. Moet dat misschien "AH" zijn? Anders begrijp ik de ophef niet.

J. Jarig | 17-01-18 | 16:26

Die ophef begrijp ik sowieso niet, maar dan nog minder

J. Jarig | 17-01-18 | 16:26

Hoeveel subsidie krijgt dat College van de Rechten van de Mens?

lingo star | 17-01-18 | 16:16

De waarheid al is die wetenschappelijk bewezen mag niet opgeschreven worden.

Achiel | 17-01-18 | 16:15

Dus nu zijn feiten ook al stigmatiserend, racistisch en moeten we niet willen

BozeHenk | 17-01-18 | 16:06

volgende sint intocht overal bordjes met statistiek= racisme ..

timmey | 17-01-18 | 17:17

Grappig, hoe door de ophef nog eens extra de nadruk wordt gelegd op de - door de statistiek gevalideerde - realiteit. Het lijkt wel of het CBS het erom doet...

lekgoot | 17-01-18 | 16:05

Wat zal er gebeuren als ze dezelfe grafiek genereren met zwart inkomen meegenomen?

TDB | 17-01-18 | 15:56

Het beste oordeel is nog altijd een vooroordeel.

Kuifje-in-Afrika | 17-01-18 | 15:54

Halleluja, statistieken zijn stigmatiserend? Dat valt in dezelfde categorie als "hopelijk speelt dit Geert Wilders niet in de kaart".
Newsflash: als die mensen niet zodanig in de statistieken willen voorkomen, moeten ze zo leven dat ze niet in die categorieën vallen. Ze Doen Het Zelf.

zwarte_weduwe | 17-01-18 | 15:54

Stereotypering is niet hetzelfde als discriminatie. Het vereenvoudigen van je wereldbeeld aan de hand van veel voorkomende feiten is efficiënt, zowel in de natuur als in de samenleving en in modellen van die samenleving. Discriminatie is iets anders. Dat is, wanneer je mensen als minderwaardig ziet vanwege hun persoonskenmerken. Ik vraag me af of het opleidingsniveau in Nederland nog wel zo hoog is als ik dit soort onzin lees.

teevee | 17-01-18 | 15:53

precies je kan het ook zien als kansberekening.. als ik in het oerwoud het pad links neem die ik al 100x genomen heb en er 20x van de 100x bessen en voedsel vond, kan het zijn dat ik met lege handen thuis kom als ik deze weer neem, als ik het pad rechtdoor neem waar ik al 100x geweest ben en 80x van de 100x bessen en voedsel vond, is het logischer om het rechtdoor pad te nemen om de kans te laten slagen dat ik vanavond eet.

timmey | 17-01-18 | 17:19

Het is voortaan verboden feiten de melden. De aarde is plat, dat is voldoende voor u om te weten.

Oepsie1234 | 17-01-18 | 15:53

Ik deel mensen in of ze al dan niet meedoen in de staatsloterij. Stigmatiserend natuurlijk maar ja we kunnen niet allemaal winnen dus ik dacht dat het wel geoorloofd was.

Simon_GS | 17-01-18 | 15:49

Hadden we hier nou het CBS voor nodig om dit te bedenken? Wat de linkse moraalridders ons willen laten denken / framen lukt alleen bij de naïevelingen. Mensen met gezond verstand weten wel beter en hebben het CBS helemaal niet nodig om de werkelijke feiten weer te geven. Fuck het CBS en hup hup voor de oude Nederlandse zeehelden, maar dit ff terzijde.

Rdock | 17-01-18 | 15:45

niet fuck het CBS, maar fuck de mensen die commentaar hebben over de cijfers van het CBS. Het CBS dient alleen wetenschappelijk, statistisch onderzoek te doen zonder er een waarde oordeel aan te hangen. Gewoon objectief en feitelijk. Daar is niks mis mee.

timmey | 17-01-18 | 17:21

Nou, als ík bij het cbs deze grafiek had moeten maken had ik alle lijntjes lichtblauw gekleurd.

pa_niek | 17-01-18 | 15:28

"We zien niet graag dat stereotypen bevestigd worden en dat gebeurt hier. Ze stellen vast aan de hand van hoe hoog het inkomen van iemand is, maar dat zegt lang niet altijd iets over hoe men echt is. Je bevestigt daarmee een stereotype beeld." Dat is het probleem: het is niet relevant wat je graag ziet. Het gaat om de FEITEN.

Hommel | 17-01-18 | 15:24

Mooi. Na de oprichting van de Sturmabteilung tegen het verspreiden van "fakenieuws"/alternatieve feiten, wordt deze week het Instituut ter Vervanging van Statistische Data opgericht. Beoogd directeur van de instelling stelt dat ook feiten zich moeten aanpassen aan de inclusiviteitsratio van Sylvana Simons vooraleer ze naar buiten mogen.

Langshetrandje | 17-01-18 | 15:19

Beetje onduidelijk bericht moet ik zeggen.

"Stigmatiserend, vindt het College voor de Rechten van de Mens".

Slaat dat op deze statistieken van het CBS, of slaat dat op de klantprofielen van AH? Ik hoop het laatste, anders kunnen we het vak statistiek net zo goed afschaffen.

Ook naar de klachten van de NOS staat geen link.

Dat Sylvana boos is geloof ik verder wel.

Papa Jones | 17-01-18 | 15:18

Maar inderdaad, even stigmatiserend als AH, alleen dan beter onderbouwd.

Papa Jones | 17-01-18 | 15:38

@Papa Jones | 17-01-18 | 15:36 
We hebben een winnaar! 
(op het laatste zinnetje na dan...)

Een sneer naar de perikelen rondom om nepnieuws, gecombineerd met een voorbeeld van met 2 maten meten. Het is ook wel lastig...

Disclaimer: U heeft niet echt iets gewonnen. Het eerste zinnetje van deze tegel valt onder de stijl(loze)vorm sarcasme.

TisNieZoMoeilijk | 17-01-18 | 16:20

Papa Jones | 17-01-18 | 15:36
".. aan cynisme heb ik hoe dan ook een hekel.." Dan ben je hier aan het verkeerde adres. En ja, AH paste meteen zijn 'stigmatiserende' profilering aan, moet het CBS dat nou ook doen? Snap je??

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 17:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zou tegen de groene lijntjes in de grafiek willen zeggen; doe er iets aan!

priks | 17-01-18 | 15:14

En waar precies klopt het nou niet? Stereotypering lijkt me afdoende tegen de deugende monocultuur.

Cobalt bomb | 17-01-18 | 15:14

Dus een feit, dat niet westerse Nederlanders, vaak rond moeten komen van een lager inkomen, is stigmatiseren en houd stereotypes in stand? Wat let men om wat aan deze stereotypes te doen?
BMW rijders zijn vaker verkeers aso dan Fiat rijders. Is een feit of mag dat ook niet?
Is heel het CBS niet gebasseerd op stereotypes en stigmatisering?

Super Grover | 17-01-18 | 15:11

Als je naar opsporing verzocht kijkt en gaat turven hoevaak het woord licht-getint voorbij komt, nou dan weet je het wel.

Rdock | 17-01-18 | 15:47

Maar dat mag niet, het is verboden te turven!

Rdock | 17-01-18 | 15:48

@Papa Jones | 17-01-18 | 15:36
We hebben een winnaar!
(op het laatste zinnetje na dan...)

Een sneer naar de perikelen rondom om nepnieuws, gecombineerd met een voorbeeld van met 2 maten meten. Het is ook wel lastig...

Disclaimer: U heeft niet echt iets gewonnen. Het eerste zinnetje van deze tegel valt onder de stijl(loze)vorm sarcasme.

TisNieZoMoeilijk | 17-01-18 | 16:20

Als je feiten gaat verdraaien of anders presenteren om mensen niet te kwetsen dan zit je op een hellend vlak. Een bijna 90 graden hellend vlak.

Captain Pervert | 17-01-18 | 15:10

De waarheid is soms hard

Mark zit te Dutten | 17-01-18 | 15:09

Van die minimumgezinnen waar junior rondrijdt met een keidure Mercedes voor zijn duistere handeltjes. Die stellen wel prijs op hun ongemoeide anonimiteit ja. Zijn op de iftar van de politie aangewezen voor een goede maaltijd.

Wachtmeester R | 17-01-18 | 15:04

Stigmatiseren is een feest.

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 15:02

Nivelleren is feester.

Langshetrandje | 17-01-18 | 15:26

cohabiteren is het feestst.

pa_niek | 17-01-18 | 15:30

Zelfstigmatisering mag dan weer wel. Sylvana met de bokkenpruik op.

Schoorsteenveger | 17-01-18 | 15:01

Gelul.
Ik wordt bijna dagelijks door beroepsnegers, SJW's en Gutmenschen stereotypisch gestigmatiseerd als een
"witte man, erfrechtelijk schuldig aan alle pech van negers, moslims en anders zwakkeren der samenleving".

"Gewoon een kwestie van even de sterkere schouders ophalen en de oplichters betalen", zullen de SJW's, beroepsnegers en Gutmenschen wel zeggen. Tijdens het systematisch stigmatiseren op stereotypes.

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 15:00

Je ontleent je bestaan aan het feit dat je gegevens in hokjes plaatst, systematisch inzichtelijk maakt. En als daar een patroon uit komt dat we allemaal herkennen, dan is er opeens fophef.

WernerT | 17-01-18 | 15:00
-weggejorist-
Myrkie | 17-01-18 | 14:58

Prima, pas je het aan wegens "stigmatiserend" wat op zich natuurlijk al onzin is want het betreft hier gewoon een hard, meetbaar feit. Maar goed. We passen de linguïstiek aan want dan draait de werkelijkheid vanzelf bij, is schijnbaar het idee achter het niet benoemen, of anders omschrijven, van iets wat iedereen met twee werkende ogen, een werkend verstand en een dagelijks bestaan gewoon ziet. En dus ook gewoon weet. Daar heb je echt geen CBS bij nodig maar oke! Oke. We geven het probleem domweg (met de nadruk op dóm) een andere naam, vegen het onder het tapijt en doen allemaal net alsof de waarneembare feitelijkheden niet bestaan in de werkelijkheid. Een soort NLP pogen toe te passen op 17 miljoen mensen tegelijk via het staatspropaganda kanaal waar misschien 2 miljoen mensen naar kijken. Komt helemaal goed met die parallelle samenleving zo.

Dutchbeaurouge | 17-01-18 | 14:56

De alternatieve waarheid is echt een dingetje aan het worden.

Mark_D_NL | 17-01-18 | 14:54

Het college voor de rechten van de mens.
Een verzameling zweefkezen volledig losgezongen van de realiteit.

De luis | 17-01-18 | 14:51

"We zien niet graag dat stereotypen bevestigd worden en dat gebeurt hier.
­­­­_____
.
Stereotype betekent: vaststaand beeld, cliché en versimpeld, dat niet helemaal met de werkelijkheid klopt.
.
Door het gebruik van het woord stereotype, in bovenstaand citaat, geeft men al een verkeerde voorstelling van zaken.
Het is niet zo maar een vaststaand beeld, het is gebaseerd op feiten.
'We zien niet graag dat feiten bevestigd worden', wordt er eigenlijk gezegd
Niet voor niets zijn er onder moslimallochtonen veel met een laag inkomen (lees uitkering want werken niet)
.
Het begrip niet-westers is juist stigmatiserend.
Bijvoorbeeld voor de mensen uit Nederlands-Indië en chinezen ...., die het vaak goed gaat, omdat ze de handen uit de mouwen steken.

Kijkeensaan | 17-01-18 | 14:49

Mensen die in voormalig Nederlands-Indië zijn geboren en werknemers van Japanse bedrijven met hun gezin worden tot de Westerse allochtonen gerekend op grond van hun sociaal-economische en -culturele positie.

BadLieutenant | 17-01-18 | 20:50

Ai, ik zie dat een deel van het reaguurdersgilde nog moet wennen aan deze stijl van columns tikken.

hustler01 | 17-01-18 | 14:48

Ik wil geen open deur intrappen, maar de meeste niet Westerse allochtonen werden hierheen gehaald als gastarbeiders om hier slecht betaald werk te doen waar geen opleiding voor vereist was. Logisch dat je met slecht betaald werk een laag inkomen hebt.

Osdorpertje | 17-01-18 | 14:48

Het omgekeerde is in zekere zin ook waar. Westerse allochtonen worden naar hier gehaald om werk te doen waar niet genoeg gekwalificeerde Nederlanders voor de vinden zijn. Gek dus dat bij hen de armoede groter is dan onder autochtonen.

koter | 17-01-18 | 14:52

Je wil geen open deur intrappen maar doet het toch? Volgens mij hebben we toch gewoon minimumloon in Nederland.

Dutchbeaurouge | 17-01-18 | 14:58

Ik wil ook al geen open deuren trappen, maar waarom halen wij mensen uit de poepgat landen die ondergekwalificeerd zijn voor minimumloon banen om minimumloon banen te doen.

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 15:16

Statistieken mogen geen statistieken meer zijn. Het CBS is bij deze dus overbodig geworden en kan worden opgedoekt.

XaleX_2 | 17-01-18 | 14:48

Volgens het College voor de Rechten van de Mens is 2 + 2 = 5.

Glasgow Argus | 17-01-18 | 14:47
-weggejorist-
Irnerius | 17-01-18 | 14:46

"We zien niet graag dat stereotypes bevestigd worden". Eh, hallo CBS als een stereotype bevestigd wordt is het gewoon een keihard feit en geen stereotyoe meer. PUNT.
Je hebt leugens, nog grotere leugens en statistiek...

Bijtendehond | 17-01-18 | 14:46

College voor de verneukerij van de mens dan. Jij je zin.
Mijn tegel is nog steeds onverkort van toepassing en dan leer je maar wat anders bij CBS *zucht*

Bijtendehond | 17-01-18 | 14:57

*leer=lees

Bijtendehond | 17-01-18 | 14:57

Je bent aan het afgeven op het CBS en statistiek in het algemeen, terwijl het CBS juist gewoon zn werk doet. Het College van de rechten van de mens gaat vervolgens zeiken dat die statistische resultaten ongepast zijn.

diederik12345 | 17-01-18 | 18:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Typisch. Het CBS presenteert een statistiekje, d.w.z. feiten, en de SJW van het College voor de Rechten van de Mens is getriggerd.

Irnerius | 17-01-18 | 14:46

CBS: "excuus, we hadden de feiten moeten vervalsen. En de Holocaust is stigmatiserend voor nazi's, gaan we ook aanpassen."

dr Rechts | 17-01-18 | 14:43

En zes miljoen is ook maar een statistiek.

Glasgow Argus | 17-01-18 | 14:49

Dat zelfde CBS, het is lang geleden, toen ik nog zelfstandig ondernemer was, en niet aan hun "onderzoeken" mee wilde werken, begonnen te dreigen met kopieën op te sturen van het wetboek, dat ik mee MOEST werken, ha, ha, om nooit te vergeten. ook een afdeling van de Roverheid. vullis.

watmagjenogwel | 17-01-18 | 15:02

Als de onderzoeksresultaten / feiten je iets vertellen dan moet je dat niet als onwenselijk gaan wegzetten dat verandert echt niets aan deze resultaten / feiten.
Daar moet je naar gaan handelen, dat is iets heel anders.

bwanabanjo | 17-01-18 | 14:41

Als je in bovenstaand grafiekje mensen NIET in categorieën kunt onderverdelen wat is het nut van dat grafiekje dan ?

Wekkertje | 17-01-18 | 14:41

Nou je kunt toch volstaan met één lijn, waarmee je het gegeven van de inwoners van Nederland aangeeft. Wie is nou geïnteresseerd in die onderverdeling in soorten. Jullie lijken wel aangestoken door het diversiteitsvirus!

Janas | 17-01-18 | 15:18

Er is niets zo stereotiep blank als de leden van het college voor de rechten van de mens. Bijzonder.

johoost | 17-01-18 | 14:41

De beeldenstorm is in volle gang, feiten zijn nepnieuws en in 2017 werd er helemaal geen Mohammed in Nederland geboren.
Leve de kakistrocatie!

Poesmobiel | 17-01-18 | 14:40

Het is 'Albert Heijn' en niet 'de Albert Heijn'

Snap je!? | 17-01-18 | 14:38

In feite zijn we natuurlijk allemaal ongeslachtelijke zombies die allemaal evenveel verdienen met hetzelfde grijze voedsel uit een kommetje eten. Hetzelfde geestdodende werk doen. Allemaal grijze pakken aan hebben en in rijtjes van drie in colonne naar de grijze fabriek lopen allemaal. Allemaal dezelfde grijze krant lezen en lachen om dezelfde grijze grappen op hetzelfde moment. baby's en kleine kinderen zijn er niet, die worden in een aparte grijze fabrieken gekweekt. Geld bestaat niet en als het zou bestaan zou het grijs zijn, en iedereen zou evenveel hebben.
De kleur van het haar bij iedereen zal geen verrassing zijn..... grijs...

dijkbewaker | 17-01-18 | 14:38

O,ja, en dit alles onder auspiciën van het college van de rechten van de mens

dijkbewaker | 17-01-18 | 14:44

49 tinten grijs dus.

watmagjenogwel | 17-01-18 | 14:58

Met een beperkt budget heb je überhaupt niks bij de AH te zoeken... daar heb je de ALDI of Lidl voor. Allochtonen (en autochtonen) die daar hun boodschapjes halen vallen hoogstwaarschijnlijk niet in het stereotype beeld.

koter | 17-01-18 | 14:38

Behalve dat het vreten van de Lidl niet te hachelen is. Zelfde als die Duitse troep bij de Aldi.
Dus ja, deze armoedzaaier komt ook wel eens bij Ado.. eh... Albert Heijn.
Al was het maar voor de "gratis" koffie. :-P

Bijtendehond | 17-01-18 | 14:51

In Amsterdam 18.000 mensen uit de bijstand, in Rotterdam 15.000, aldus de verantwoordelijke politici.
*
Jammer dat ze INstromers niet noemen.

demaup | 17-01-18 | 14:36

Zo hebben we afgelopen jaar weer 31.000 langdurig uitkeringsafhankelijken geimporteerd.
Glasgow Argus | 17-01-18 | 14:31
Dat kun je bijna tegen elkaar afstrepen.

Croxifoxio | 17-01-18 | 15:00

In Amsterdam 18.000 mensen uit de bijstand, in Rotterdam 15.000, aldus de verantwoordelijke politici.
*
Jammer dat ze INstromers niet noemen.
demaup | 17-01-18 | 14:36
Hoezo, zijn ze overleden? Ja dat begrijp ik dan wel.

Cobalt bomb | 17-01-18 | 15:18

En een evenredig stijgend percentage zien we de komende jaren terug in Opsporing Verzocht. Het lijkt wel of er een etnisch monopolie is op... oh wacht.

Road to serfdom | 17-01-18 | 14:35

"We zien niet graag dat stereotypen bevestigd worden en dat gebeurt hier."

De ideologie is wel zo ver doorgeschoten, Kim Jung Un zou ze met open armen ontvangen.

Abject | 17-01-18 | 14:33

Voor ons is het armoede maar voor niet-westerse immigranten is het een goudmijn! Het gemiddelde inkomen in Nigeria is iets als € 70,- per maand. Een illegale Nigeriaan in Nederland die met zwart werk € 1.000,- per maand verdient en € 300,- aan zijn minimale levensonderhoud kwijt is houdt per maand nog altijd € 700,- over. Dat zijn 10 Nigeriaanse maandlonen. Als hij dat naar het thuisland stuurt kunnen daar 10 gezinnen à 6 gezinsleden van leven. Draai het nu eens om en stel je voor dat een Nederlander in Nigeria iedere maand 10 gemiddelde maandlonen naar Nederland stuurt. Dat is iets al € 22.000,- maandelijks! Geen wonder dat al die mensen uit dat soort landen graag dobberneger willen worden...

eerstneukendanpraten | 17-01-18 | 14:32

Negers zijn ze al, en dobberen doen ze liever niet. Als het even kan een enkele reis naar Nederland met KLM.

Road to serfdom | 17-01-18 | 14:38

eerstneukendanpraten | 17-01-18 | 14:32
Dat wordt allemal hier verbrast, en dan wordt er gezeurd dat het op is en zijn de stakkers in het thuisland weer zielig. En wij geven echt wel meer.
NLers zijn allemaal slechte ouders met hun drammende jengelkinderen. Exemplarisch. (ja er staat allemaal)

Cobalt bomb | 17-01-18 | 15:22

Voor 300 euro in de maand lig je in Nederland nog niet eens onder een brug, Eerst. Laat staan dat je kunt eten. Die Nigeriaan mag blij zijn dattie in leven blijft van die 1000,- euro. En de prijsindex van Nigeria is 80, m.a.w: duurder dan Polen en Spanje, b.v. Niet zo hetzen, a.j.b.

BenPakdee | 18-01-18 | 02:24

Briljant!

M.egafoon | 17-01-18 | 14:31

Zo hebben we afgelopen jaar weer 31.000 langdurig uitkeringsafhankelijken geimporteerd.

Glasgow Argus | 17-01-18 | 14:31

Gezellig toch?

Croxifoxio | 17-01-18 | 14:50

Ja, die import blijft gewoon doorgaan. Het betekent helaas wel het einde van die prachtige verzorgingsstaat die in Nederland na WW2 is opgetuigd, als elk jaar duizenden en nog eens duizenden derdewereldlanders hierheen komen om zich te laten verzorgen.

Dr_Johnson | 17-01-18 | 15:27

Het pun(t) van stereotypen & cliche's ze zijn waar.

am*dam | 17-01-18 | 14:30

College voor de rechten van de Mens? Dat is toch zo'n clubje dat niet bindende uitspraken kan doen? Net als ik?

Koning Willy | 17-01-18 | 14:30

Klopt maar ze hebben een betere PR een meer subsidie.

Janas | 17-01-18 | 15:23

Meer subsidie dan Koning Willy? Dat doen ze dan wel erg goed!

WatMoetJeNu | 18-01-18 | 07:52

Leg onderstaande link er even naast en iedereen kan zien dat weglaten van feiten (herkomst/oorzaak) ook een vorm van fake-news is. (Met dank aan uw partijkartel dat graag op het pluche blijft plakken!)
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/03/werkl...

benjeallanggek | 17-01-18 | 14:30

Ze studeren nog wat langer!

Janas | 17-01-18 | 15:25

Kunnen we in één grafiekje zien: (i) inkomen, (ii) beroep op sociale zekerheid, (iii) "veroordeeld voor een misdrijf", (iv) zorgkosten, (v) "haat Nederland want niet halal"?
Groot filosoof: "Het is geen discriminatie of racisme als het waar is."

Zeddegeizot | 17-01-18 | 14:27

Birgit van Roessel (aanklager in Wildersproces): Of het waar is is irrelevant.

klaas.heitinga | 17-01-18 | 14:46

@klaas.heitinga | 17-01-18 | 14:46: Chinezen hebben dus geen spleetogen? Negers zijn niet zwart? Hollanders stinken niet naar kaas?

Zeddegeizot | 17-01-18 | 15:07

Naast de geur van napalm in de ochtend behoren statistieken die het gezonde vooroordeel van den reaguurder bevestigen tot de mooiste fenomenen op aarde.

Hetze Haatstra | 17-01-18 | 14:25

Ahh, vandaar dat al die koppen bij opsporing verzocht geblurd worden, het is stigmatisering om daar gelijk aan mohammedaanse naffers te denken, terwijl het net zo goed Jan Pier Tjoris en Corneel hadden kunnen zijn.

Plorkface | 17-01-18 | 14:25

Die hebben tenslotte ook baarden, net als die mohammedaanse naffers :D

WatMoetJeNu | 18-01-18 | 07:51

De overheid loopt te blaten over fake news onderwijl loopt het propagandakanaal van diezelfde overheid zaken weg te laten in haar berichtgeving. Sjaaa

VeelTeSteil | 17-01-18 | 14:29

M.a.w.: Statistieken zijn mooi, maar niet als ze ons niet uitkomen.
Tja, statistieken delen nou eenmaal categorien in. Zodat je conclusies kan trekken ter verbetering. Deal with it!

Gerf | 17-01-18 | 14:24

Dat college kunnen we inmiddels gevoegelijk opheffen.

Muxje | 17-01-18 | 14:22

Nou dan wel even nog een statistisch overzicht van de strekking van de uitspraken van dat college. Het zou wel eens stereotype kunnen zijn voor dat soort instellingen, waarvan we er een aantal aan onze subsidieruif hebben!

Janas | 17-01-18 | 15:31

Roflol! GS weer lekker op dreef vandaag. Hou ik van.

Hem | 17-01-18 | 14:21

Marokanen en Turken vallen dus nog best wel mee vergeleken met Somaliers, Syriers en Iritreers! Dus eigenlijk zijn er helemaal geen problemen met Turken en Marokkanen! Willen jullie meer of minder marokkanen?

*** meer meer meer ***

Drunken_Pumpkins | 17-01-18 | 14:21

Is Nederland nu ondertussen al kapot? Kan ik weer uit mijn schuilkelder komen?

CopyCat | 17-01-18 | 14:21

Vanochtend op de radio:
De armoede in Nederland is niet afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Hier is vast wel een heel ingewikkeld antwoord voorradig van onze politiek correcte CBS. We moeten niet gaan stigmatiseren hoor.

lanexx | 17-01-18 | 14:20

There are three types of lies -- lies, damn lies, and statistics

drs. maddin | 17-01-18 | 14:20

Statistics: The art of scientifically lying.
(Vooral waar het grensgevallen betreft kan men de data dan wel de statistische methode naar de gewenste uitkomst masseren)

InAnumPerRegimine | 17-01-18 | 15:01

Hoe kunnen feiten nu stigmatiserend zijn? Stigmatiserend betekent: TEN ONRECHTE een slechte reputatie bezorgen. Feiten zijn feiten. Rot op met je maakbare samenleving, stelletje cultuurmarxisten.

KlunsJohannus | 17-01-18 | 14:19

"Ook Sylvana Simons is razend" , dat is een pleonasme

sallandstrots | 17-01-18 | 14:18

Ja , en water is nat.

ja,diedus! | 17-01-18 | 14:30

Die was al kwaad voordat ze dit hoorde.
En morgen is ze ook weer laaiend over een onderwerp dat zaterdag in de krant zal komen.

artie | 17-01-18 | 17:13

De waarheid vertellen, dat moeten we niet willen met zijn allen.
*steekt kopt terug in het zand*

Croxifoxio | 17-01-18 | 14:18
-weggejorist-
mazel_tov | 17-01-18 | 14:17

"We zien niet graag dat stereotypen bevestigd worden en dat gebeurt hier. Ze stellen vast aan de hand van hoe hoog het inkomen van iemand is, maar dat zegt lang niet altijd iets over hoe men echt is. Je bevestigt daarmee een stereotype beeld."

Dit stukje komt van De speld?

je suis bier | 17-01-18 | 14:17

Nee, dit wordt gezegd door het irrelevante adviesorgaan College voor de rechten van de mens (dat niet-bindende adviezen geeft, over onbelangrijke problemen en jammerklachten van minderheden) over de marketing instructie van Albert Heijn, opening van het 8uur NOS journaal van afgelopen maandag.
Albert Heijn (AH-Adolf Hitler, dus vieze nazi’s en iedereen die er werkt is SS-er), maakt namelijk klantprofielen op basis van inkomen en klantbestedingen en de uitkomsten daarvan zijn stigmatiserend en racistisch enzo. Want ook al is het statistisch zo dat gemiddeld genomen de armere City budget klant ook vaker een migratie-achtergrond en iets gepugmenteerder is, dan mag je dat niet zeggen. Of zo. En al helemaal niet delen met je werknemers zodat ze de klanten beter van dienst kunnen zijn.
Dat ze de city-budget klant euro’s kunnen laten besparen door ze niet de dure Unox-soep te verkopen, maar precies dezelfde soep uit precies dezelfde fabriek in een andere verpakking zonder Unox erop. Dat mag niet. Of zo. Want ook de allerarmsten moeten aan de duurste shit van de AH. Of zo.

Stormageddon | 17-01-18 | 14:33

"Stigmatiserend, vindt het College voor de Rechten van de Mens. "
Maar het is gewoon de waarheid?
Je kunt dus beter maar gewoon je bek houden.
(dacht het niet)

Rico Tampeloerus | 17-01-18 | 14:16

Objectieve cijfers kunnen niet stigmatiserend zijn

Snap je!? | 17-01-18 | 14:42

Als je inkomsten uit criminele activiteiten hier in meerekent dan valt het met die armoede onder bepaalde bevolkingsgroepen toch wel weer mee.

2voor12 | 17-01-18 | 14:16

Inderdaad, 's nachts erbij klussen zal toch wel lonen?

sallandstrots | 17-01-18 | 14:19

Gewoon boef man!

Croxifoxio | 17-01-18 | 14:19

ze hebben het goed begrepen qua 24-uurs economie: 's nachts hosselen, fietsen en scooters jatten, autoinbraken, woninginbraken, bedrijfsinbraken, vandalisme, pooiergedrag, loverboys, en overdag outkiering anvrage, wijf eisen, woning incl. Miele eisen, luieren, qat kauwen. Zo ben je 24 uur bezig in onze maatschappij!

Jos9595 | 17-01-18 | 14:52

REAGEER OOK