Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Samenzijn

Kijk. Een gat voor een uitgestoken hand

Serious Request heeft dit jaar een gedurfd thema. “Breng ze weer samen.” Familieleden die elkaar niet uit oog zijn verloren vanwege natuurgeweld, maar dankzij oorlog. Verpleegsters, doctoren en het Rode Kruis mogen de rommel opruimen van krijgsheren, generaals en diplomaten die niet tot een vredesakkoord komen. Als oorzaak komt Boko Haram voorbij uit de noordoostelijke lidstaat Borno van Nigeria en aanliggende gebieden.

Nigeria is dankzij de olie de grootste economie van Afrika. Maar zoals Amnesty International het al zo krachtig samenvatte, het meeste daarvan komt binnen bij de federale overheid, bijna niks komt terecht bij de lidstaten. De boer blijft achter met een toekomst in jungle raffinage omdat normale landbouw of visserij in de vervuilde delta steeds minder oplevert.

Boko Haram vertaalt als 'oplichting onrein'. waar 'oplichting' staat voor 'Westers onderwijs'. Een terroristische organisatie die jaagt op docenten en leerlingen sinds 2012. Hetzelfde jaar dat Malala in Pakistan een aanslag overleefde. Ze zat in een bus op weg naar een examen, toen gewapende mannen de bus stopten, vroegen wie van de reizigers Malala was, en haar na identificatie in het hoofd, nek en schouder schoten.

Niet echt organisaties waar een dialoog, boycot of ontwikkelingssamenwerking nog een oplossing is. Het Franse leger gaf in Mali een inkijkje in een andere methode. Zwaar bewapende en ervaren soldaten van eind twintig, begin dertig die door het slachtveld lopen en daar islamitische kindsoldaten neutraliseren. Ze zijn twee tot drie keer zo oud als hun tegenstander.

Jammer genoeg heeft Vice deel 2 van “Ground Zero – Mali” offline gehaald, maar ik zal die beelden nooit vergeten. Europeanen die door plaggenhutten wandelen waar de jongeren in vodden stervend op de grond liggen. Het is alsof je kijkt naar een online schietspel waarbij de gevorderde speler moeiteloos weerloze zombies afslacht. 

Het duurde even voor ik besefte hoe echt het was, en hoe jong die kinderen soms waren. Geen slagveld, die kinderen hadden geen kans. Niet in onderwijs, niet in gevecht. Dit komt dicht in de buurt van een spawnkill. Op de verkeerde plek geboren, nooit gespeeld, nooit fatsoenlijk gegeten en om religieuze dwanggedachten van volwassenen gestorven.

Meer wereldvrede in een Miss-verkiezingen dan in de VN
Terwijl wij geld inzamelen gaan de oorlogen verder. Het is dweilen met de kraan open. Het zou intens leuk zijn als de VN eens gaat doen waarvoor het is opgericht: wereldvrede bewerkstellingen. Mooie meiden praten er meer over tijdens een missverkiezing, dan diplomaten tijdens algemene vergadering van de VN.

Vorige week was het weer een podium van hypocrisie. 128 landen die de VS verzoeken de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël terug te draaien. Daar zitten landen tussen die Israël niet erkennen en/of willen vernietigen. Let wel, dat doen die diplomaten in Manhattan, wat de hoofdstad is van de wereld.

Nederland stemde ook tegen een Amerikaanse Ambassade in Jerusalem. Nederland noemt Amsterdam haar hoofdstad, maar haar Hoge Raad, Kabinet, Parlement en Koning zitten in Den Haag. Stukje rijden en je bent in Brussel, de hoofdstad van de Vlamingen, de Franse gemeenschap van België, de Belgen, de Europese Unie en de NAVO. (Wallonië heeft Namen als hoofdstad)

Berlijn werd ooit eerst in vier delen geknipt, en na een fusie van de Westerse delen kwam er een Muur. Ook die stad bleek ondeelbaar. Rome is de zetel van Italië, de regio Lazio, de paus, maar ook van de grootste gaysauna van Italië. Dampende bearparty's tegenover de congregatie voor de evangelisatie van de volkeren. Allemaal zonder angst, geweld of intimidatie.

Dat Jerusalem de hoofdstad is van Israël staat een Arabisch parlement voor de West Oever of de Gazastrook niet in de weg. Steden zijn groot genoeg voor meerdere nutteloze praatclubjes. Jerusalem zal ooit een multifunctionele ambassadewijk hebben, waar een Nederlandse missie vanuit dezelfde ambassade betrekkingen met meerdere landen en religies kan onderhouden.

De twee staten-oplossing is alleen al hopeloos omdat die route eist dat Hamas en Fatah samen in een regering gaan zitten. De drie staten-oplossing heeft meer kans. Dat zijn veel nutterige overwegingen voor de VN dan symboolpolitiek die alleen verdeelt. De VN grossiert in resoluties die alleen maar zijn aangenomen omdat er een meerderheid is, in plaats van een consensus of oplossing.

Democratie zou meer moeten zijn dan alleen stemmen tellen. Premier Rajoy saboteerde met geweld een referendum over de onafhankelijkheid van Catalonië, om daarna verkiezingen uit te schrijven die gewonnen zijn door separatistische partijen. Helaas is die winst net zo marginaal als het Brexit-referendum.

Er is onvoldoende draagvlak om erin te blijven, evenals er onvoldoende draagvlak is om onafhankelijk te worden. Het zijn democratische ontwikkelingen waarbij het betrokken gebied tussen het wal en het schip valt. Waar politieke kandidaten maar in een deel van het land gekozen worden. Een te groot deel van een land zijn zin niet krijgt. Dat is gevaarlijk. 

Een groot deel van Oekraïne wilde bij de EU, andere delen wilden onafhankelijk blijven of met enige autonomie bij Rusland horen. In plaats van een pas op de plaats binnen deze impasse, of een vernieuwde versie van het akkoord tussen Kohl en Gorbatsjov, werd het sentiment in het failliete land op het spits gedreven, waarop het verscheurde in oorlog.

Er wordt nog wel eens vergeten dat de soldaten uit die oorlog gewoon mensen zijn die willen dansen. Het paradoxale van vrede is dat het een afspraak is tot niets doen, passivisme, en toch kost het mensen grote moeite om te stoppen met dure, levensgevaarlijke oorlogsvoering. Eigenlijk hoort oorlog net zoiets te zijn als fitness na alle feestdagen: iedereen praat erover, niemand doet het.

Is het niet tijd voor een jaartje rust? Gewoon samenzijn?

Reaguursels

Inloggen

Samen zijn is samen lachen,samen huilen, volgens willeke alberti. Het liefst zonder stoorzenders als sylvana simons of sunny bergman. Dat wil toch iedereen.

De Briemusketier | 25-12-17 | 09:29

Feynman, goed stuk. Toch vind ik dat dit al het tweede stuk is dat ik van je lees, waarin je aangeeft week te worden. De wereld is zoals die is. Al eeuwen.

Graaf van Egmont | 24-12-17 | 23:56

Feynman, check your facts. Nigeria is de grootste economie van Afrika omdat het verruit de meeste aantal inwoners heeft van alle Afrikaanse landen. De aanwezigheid van olie heeft daar weinig mee te maken. Het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking ligt echter laag. Zie ook de tweede kolom uit de grafiek in jouw link.

Rest In Privacy | 24-12-17 | 19:07

Wie had dit ooit gedacht (bij de pvda of groenslinks): '' Ooit leek het ondenkbaar in Zimbabwe: blanke boeren keren onder applaus van lokale bevolking terug

In Zimbabwe is het ondenkbare gebeurd. Onder luid applaus van de lokale bevolking is de blanke boer Robert Smart deze week, begeleid door een militaire escorte, teruggekeerd op zijn boerderij in het oosten van het land. 'We zijn gekomen om ons land op te eisen', zo zongen zwarte mannen en vrouwen Smart toe - om hem en zijn zoon Darryn daarna huilend in de armen te vallen.''

bron: de volkskrant
www.volkskrant.nl/buitenland/ooit-lee...

theo-is-dood | 24-12-17 | 18:11 | 3

Het lag zoals u weet ook niet aan de lokale bevolking die het allemaal goed hadden onder de regie van deze vakbekwame boeren, maar aan politieke gretige ophitsers en soort van guerilla aanhang die vervolgens de hele landbouw bijna totaal vernietigden. Uiteraard is dan die lokale bevolking weer blij met terugkomst van deze boeren. Zouden ze in heel Afrika moeten snappen, voor dit werk is gezond boerenverstand en inzicht nodig, want anders is het resultaat een en al onkruid en verwaarlozing van dure akkers.

Jan, Leiden | 24-12-17 | 18:27

Kijk naar deze documentaire van Rian Malan op Youtube vanaf 1:20 min: Witness - The Splintering Rainbow - Part 3
Boerderijen die eerst eigendom waren van blanke boeren, en waar de grond productief was, zijn teruggegeven aan de lokale Zoeloebevolking. Je gelooft je ogen niet: de ijzeren buizen die dienden om het land te bevloeien en akkebouw mogelijk te maken, zijn door de Zoeloe's boven gegraven en men heeft er voetbalgoals mee gefabriceerd/gelast?! Niet geloven> zelf kijken van 1:20min
www.youtube.com/watch?v=PQZcGF1I_Pw&a...

theo-is-dood | 24-12-17 | 19:14

theo-is-dood | 24-12-17 | 19:14

Geloof het zo wel. Maar laten we hopen op een ommekeer, alle boeren weer terug en in ere hersteld!

Jan, Leiden | 24-12-17 | 21:00

Vond het wel een aardig stuk van Feynman.

Een flink aantal Nederlanders geeft of zamelt in zodat het Rode Kruis haar werk kan doen, maar zolang de veroorzakende corrumperende macht en krijgsheren niet stoppen is het ook veelal tevergeefs. Maar het gaat hier denk ik om harten te veroveren door het goede te doen: kinderen weer samenbrengen met hun ouders. Helaas zullen zij nooit genoeg vuist kunnen maken tegen die corrumperende macht in dat soort landen die drijven op valse indoctrinerende ideologieën en macht. Masr daarom hoef je het goede nog niet na te laten?

Jan, Leiden | 24-12-17 | 15:50

Mooi stukje van Feynman. De reacties geven meteen aan hoe de mensch in elkaar steekt. Een boodschap om vrede te bewaren wordt bekritiseerd. Zo gaat het nooit iets worden met de mensheid.

BozePaarseMan | 24-12-17 | 14:57

Het zou Serious Request sieren als ze volgend jaar een inzamelingsactie houden voor mensen in NEDERLAND die het goed kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld voor mensen die (ondanks dat ze werken) toch naar de voedselbank moeten. Of voor eenzame ouderen. Ik denk dat ze dan veel meer geld binnenhalen.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor de ellende in Afrika. Het wordt hoog tijd dat ze daar zelf hun eigen boontjes gaan doppen. De afgelopen tientallen jaren heeft de westerse wereld miljarden naar Afrika gebracht, en het helpt allemaal niks. Daarnaast verdwijnt een groot deel van het geld in de zakken van de corrupte overheden daar.

terrorTim | 24-12-17 | 14:18

Is de VN opgericht voor wereldvrede? Of is dat zo’n schaamlap waar ook de EU probeert haar bestaan mee te rechtvaardigen, maar in de praktijk het vooral een machtspel wordt?

Als je vrede wilt kun je beter neutraal blijven en je niet bemoeien met de rest. Ook niet uit goede bedoelingen, want de Hel bedankt voor de bijdrage aan de zoveelste rijstrook in haar richting. Zodra je partij kiest zuig je al je medeburgers mee in een conflict waar ze niet voor gekozen hebben en zit je vast aan al het leed dat door die partij wordt aangericht. Want het is nooit alleen De Vijand die oorlogsmisdaden pleegt. Oorlog is het loslaten van de beschaving van het vervolgen van specifieke verdachten voor een onafhankelijke rechtbank en jury en alleen de veroordeelde dader aan te pakken. In plaats daarvan worden ineens diens naasten en wildvreemden ook een “legitiem” doelwit. Ineens wordt het “normaal” om een raket een auto, flat of feest vol onschuldigen in te schieten omdat er ook een al dan niet veroordeelde schuldige tussen zou zitten.

Dat sommigen dat wel acceptabel vinden in het geval van Israël zegt veel over het groepsdenken van de mens. Vraag je eens af of het ook acceptabel zou zijn als de dader zich verschanst in een flat of school vol Israëlische Joodse kinderen. Doet men dan even lakoniek over de “collateral damage” bij het terugschieten? Een twee- of driestatenoplossing raakt steeds verder weg naarmate de Palestijnen raketten blijven afschieten, aanslagen plegen, proberen via de VN Israël figuurlijk (of letterlijk) van de kaart te vegen en de Israëli’s dat met zwaar geschut en steeds verder afsnoepen van gebied via kolonisten beantwoorden. Dan wordt het uiteindelijk een “eenheidsstaat” zonder eenheid. Met een meerderheid van Palestijnen met ongelijke of afwezige rechten, in een soort mega-getto’s. Ze zullen echt niet zomaar in rook opgaan, niet vanzelf, zonder dat Israël haar ziel verliest.

Idealiter zou zo’n eenheidsstaat gewoon voor beide volkeren kunnen bestaan, met meerdere officiële talen. Geef het een neutralere naam: Canaän, Cisjordanië, Repubiek\Koninkrijk Jerusalem, whatever. Van mijn part noem je het Pisraël, met een witte vlag met een smiley erop bestaande uit twee blauwe Davidsterren als ogen, een rood kruis als neus en een groene halve maan als mond. Zolang het maar een land wordt met gelijke rechten voor allen. Dus geen “democratie” in pure vorm. Dat is niet meer dan dictatuur van de willekeur (en haat) van de meerderheid. Gewoon vrijheid om te doen wat je wilt, tenzij de overgrote consensus vindt dat die absoluut moet worden beperkt. Bijvoorbeeld 75%, dan is zelfs de meerderheid van de minderheid het eens. Wie oproept tot geweld of ongelijke rechten mag in de bak afkoelen tot men tot bezinning komt.

Wat betreft Catalonië of Oekraïne, zie ik het als een scheiding. Wanneer een partner weg wil, kun je dat moeilijk verbieden omdat de kinderen (de minderheid tegen afscheiding) het niet eens zijn. Of dat het kind liever bij de ander wil blijven. Dat moet niet het recht van de ouders ontnemen om zelf te bepalen met wie ze (niet) willen samenleven. Bovendien, als je naar een gebied gaat waar men een andere taal spreekt, zeker zonder ander eigen land, pas je je aan. Als Castiliaan in Catalonië dus ook, net als een Hollander in Friesland of een Marokkaan in Nederland zou moeten doen. Mits je gelooft in het principe van wederkerigheid: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Israël is een moeilijk geval. Joden hadden geen eigen staat en de oorspronkelijke lag op een nogal ongelukkige plek. Het was achteraf beter geweest als ze een veiliger gebied hadden gekozen, zonder oorspronkelijke bevolking, Tasmanië of zo. Of een deel van Duitsland ter compensatie, met rechten voor de bestaande bewoners. Maar het ligt nu eenmaal daar, generaties zijn er geboren en hebben geen ander thuis. Voor de Palestijnen is het helaas dat ze samenleven met de Joden gewoon moeten slikken, of streven naar een vreedzame twee- of driestatenoplossing. Geweld en terreur geeft slechts meer geweld en tegenstand, geen vrede. Of het moet de Romeinse definitie zijn: alle tegenstanders doden, een lege woestenij creëren en dat “vrede” noemen. Dan heb je misschien de oorlog gewonnen maar moreel ieder (zelf)respect, menselijkheid en beschaving verloren.

Wol | 24-12-17 | 13:51

Maar niet alle mensen zijn engeltjes. De vrijheid van de een gaat soms te koste van de vrijheid van de ander. Dat snappen ze bij de VVD niet, het zou toch allemaal vanzelf goed moeten gaan. Steeds de paar % psychopaten die zich vezamelen aan de top van de parasietenketen. Omdat die die dingen doen die andere mensen niet willen. Onderdrukken, bedreigen, opruimen. Desnoods schieten ze vaders neer in de scholen van hun kind.

De engelen van Nederland staan namelijk soep te scheppen bij de voedselbanken voor de opa's en oma's, alleenstaanden, ouders en kinderen die ook wat hun leven willen maken. Niet alleen met Kerst. Nog zo'n schande van Nederland. Prettige kerst, meneer de president, welterusten. Slaap maar lekker in je mooie witte huis.

kloopindeslootjijook | 24-12-17 | 11:39
-weggejorist-
Catskapot | 24-12-17 | 11:07 | 1

Ergens begrijp ik het niet al die honger en ellende in Afrika ,al 60 jaar geleden spaarde wij al melkdopjes op school voor de van honger stervende kindertjes daar en het zijn er alleen maar miljoenen meer geworden die sterven van de honger als de media geloven toch verdubbeld de bevolking zich daar elke decennia hoe is dat mogelijk .

blauwe zander | 24-12-17 | 10:58 | 1

Ontwikkelingshulp is niet de oplossing. Het lost alleen een acuut probleem op.

jezusisonzin | 24-12-17 | 12:27

Er is helemaal niets aan Serious Request wat je serieus moet nemen, of het moest de geluidsoverlast zijn.
Waarna een lang artikel volgt over de wereld volgens Feynman. Heel respectabel, maar af en toe vraagt een mens zich af wat hij bedoelt.
"Boko Haram vertaalt als 'oplichting onrein'. " Wie vertaalt er hier? Boko zelf? Maar wat vertalen ze dan?
"Dit komt dicht in de buurt van een spawnkill." O, ja, een spawnkill, nou begrijp ik het. En wat is dan een spawnkill?
"werd het sentiment in het failliete land op het spits gedreven, waarop het verscheurde in oorlog." Wie verscheurde wat?
"veel nutterige overwegingen voor de VN" Nutterig? Wat is een nutterige overweging?

JvanDeventer | 24-12-17 | 10:52 | 3

1) Het woord 'boko' wordt in de Hausa-taal gebruikt om fraude of oneigenheid te benoemen, zoals de verplichte 'westerse scholing' & In Islamic jurisprudence, haram is used to refer to any act that is forbidden by Allah. Hier wijst de islam niet onze cultuur af, maar onze op bewijs gebaseerde wetenschap.

2) In a multiplayer combat game (particularly a First Person Shooter) to kill another player as they spawn. This is dishonorable because the player is unable to react before they are dead or have taken significant damage, and depending on the game may be weaponless or inadequately armed. (wat allemaal netjes staat onder het roze linkje. Niet iedereen heeft een gameverslaving en is bekend met deze vaktermen.)

3) Wie is aan de ene kant de EU (Verhofstad en van Baalen op het Maidanplein met de gebalde vuist omhoog) en het meer eurofiele deel van de voormalig Oekraïne en aan de andere kant Rusland en het meer eurofobe deel van voormalig Oekraïne. Wat is Oekraïne.

4) Sommige dingen zijn nuttig, andere dingen zijn nog nuttiger. Net zo goed als je goede overwegingen hebt, en betere overwegingen. Sommige bijvoeglijk naamwoorden kan je vervoegen.

De VN erkent aan de ene kant Israël en de VS, maar erkent niet de soevereiniteit van Israël om haar eigen hoofdstad te kiezen en nu dat geen effect heeft erkent de VN de soevereiniteit van de VS niet om de soevereiniteit van Israël te erkennen wanneer het haar hoofdstad kiest.

Let wel, de VS mag hier iets dus niet, wat de VN zelf wel doet. In plaats van dit soort totaal nutteloze discussies over iets wat de normale David of Mohammed totaal niet gaat raken in het normale leven aan beide zijden van de nieuwe grensmuur, kan de VN ook iets nuttigs gaan doen. Bijvoorbeeld zorgen dat mensen stoppen met elkaar neerschieten. Dat lijkt mij nuttiger dan het bespreken van symbolische diplomatieke stellingen.

Vrede is een nutterige overweging dan incompetente symbooldiplomatie op basis van de numerieke meerderheid van politici die willen deugen en moslimlanden.

Kijk je kan natuurlijk ook een stemming houden om het Joodse geloof af te schaffen. Daarvoor is al eeuwen een meerderheid voor. Dat is ook een endlösung. Eentje waar ik geen voorstander van ben.

Feynman | 24-12-17 | 11:17

"Nuttiger" mag dan wel in het Nederlands bestaan, maar "nutterig" (dat ik al twee keer hier ben tegengekomen) is toch echt geen Nederlands.

Argyronauta | 24-12-17 | 11:39

Feynman: "Kijk je kan natuurlijk ook een stemming houden om het Joodse geloof af te schaffen. "

Of gekozen worden op een programma dat Moskeeën wil dichtmetselen, de Koran verbieden en hoofddoeken ongewenst verklaren in het straatbeeld.

Je ogen dichtknijpen voor de ene poging tot "endlösung" maar de andere pogingverketteren. Dat is de tweespalt in denken die normaal dreigt te worden in het Westen. In essentie het ultieme ingebouwde faillissement van het Joods-christelijke denken. En daarom storten we in elkaar als maatschappij onder de druk, door deze pure weigering om te denken onder de emotionele druk.

"Unsre ganze europäische Cultur bewegt sich seit langem schon mit einer Tortur der Spannung, die von Jahrzehnt zu Jahrzehnt wächst, wie auf eine Katastrophe los: unruhig, gewaltsam, überstürzt: einem Strom ähnlich, der an's Ende will, der sich nicht mehr besinnt, der Furcht davor hat, sich zu besinnen". -- Nietzche

GeenAccount | 24-12-17 | 12:09

Ook wij wachten hier als schapen... We doen niks, mogen niks.
EU blijft dicteren, en islam regeert binnen onze grenzen.
Ons kabinet is tegen israel, tegen democratie en tegen islamkritiek.

Onze justitie is verrot als wat, en laat islamitische aanslagplegers gewoon vrij.
Wie dat signaal niet snapt is echt dom, of D66 en VVD links met juist de bedoeling anderen de dood te laten vinden door moslims en islam.

En serious Request wil meer gestoorde moslims binnenhalen met andersmans geld.

We are doomed.

Creaguurder | 24-12-17 | 10:25 | 4

Berbaar | 24-12-17 | 10:40
In het kader van de kerstgedachte: Beste Berbaar, nodig Creaguurder uit voor een gezellige kerstmiddagborrel. Kunnen jullie samen filosoferen en wellicht tot eenander komen onder het genot van een Chabli/Medoc.

stoutklein_kutkonijn | 24-12-17 | 10:50

Sorry heb mijn schoonouders over de vloer met Kerst, de goede daden zijn wel zo'n beetje op voor 2017.

Berbaar | 24-12-17 | 11:22

Kanttekening: moslims zullen hier nooit regeren. Echt nooit.
Enkel enorm veel overlast veroorzaken.

Notenkraker | 24-12-17 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer je waarlijk van vrede, veiligheid en welbevinden houdt, koester je de schaarse enclaves waar dit te vinden is. Dan gooi je dat niet te grabbel met ongelimiteerde, ongecontroleerde import van mensen die niet zo in het leven staan. Dan smijt je democratie en inspraak niet weg omdat die jouw mening op dit moment niet ondersteunen.

Parel van het Zuiden | 24-12-17 | 10:20

Quote: @watching
Waarom? Zodat ze selectief kunnen blijven herverdelen over de ruggen van de arbeiders- en middenklassen aller landen (maar sommige landen wat "aller" dan anderen) terwijl de elites buiten schot blijven.
kindapaas | 24-12-17 | 04:19
U omschrijft het hele probleem waar de mensheid al sinds (mensen)heugenis mee zit juist weer. Hebzucht.
Ik ben persoonlijk tegen genetische manipulatie. Maar als de wetenschap dan zo nodig in genen moet knippen, laten ze dan dat gen dat hebzucht veroorzaakt bij de mens weghalen.

stoutklein_kutkonijn | 24-12-17 | 10:14

Over 30/40 jaar zullen ook hier de kinderen in hun lompen sterven. We kunnen niet alle leed van de wereld dragen. Serious request is n.m.m. een deugfabriekje. Ondertussen liggen hier de ouderen in hun luier te wachten tot er een mens uit een vreemd land, in een mengelmoes van taal, hen vertelt dat ze nog ff moeten wachten want druk, druk. Verbeter de wereld begin bij jezelf.

gnor | 24-12-17 | 10:03 | 3

Dat is het gekke, gnor, veel mensen lijken liefdadigheid of naastenliefde vooral ver van hun bed te zoeken. Een boodschapje halen voor een oudere of eens even de tijd nemen om te luisteren naar iemand die eenzaam is, dat maakt natuurlijk veel minder indruk dan huizen bouwen in Roemenië of waterpompen plaatsen in God Weet Waar. Ook belangrijk, begrijp me niet verkeerd, maar als iedereen het kleine alledaagse zou omarmen dan zou er ook dichtbij veel minder (verborgen) leed zijn.

MickeyGouda | 24-12-17 | 10:18

@MickeyGouda | 24-12-17 | 10:18
De liefdadigheid en naastenliefde van deze groep mensen heette ooit aflaat.
"En zuinig een cent in het zakje doen, zo koopt hij zijn ziel weer terug".
*** Sorry voor het cynisme, maar het is wel waar ***

Orakel1958 | 24-12-17 | 10:31

Een van de vaste verzorgers van mijn door een ernstige hersenbloeding getroffen moeder was een vrouw van Marokkaanse.origine. Mijn moeder is nog nooit zoveel gehugd als toen, Op de werkvloer, daar waar het leven zich dicht voor het aangezicht van de dood afspeelt heb ik een werkelijk samenleven gezien. Het was de liefde die de verbinding legde.

Bat-Adam | 24-12-17 | 10:45

Oorlog: afgrijselijk
Kindsoldaten: een schande
Politiek: een aanfluiting
Verenigde naties: in de verkeerde handen
Wie wil dat niet, hier in Nederland. Je kinderen opvoeden in vrede, met de Nederlandse normen en waarden. Naastenliefde, respect voor elkaar. Naar elkaar luisteren, elkaar helpen.
Zo zijn we groot gebracht. Zo willen we het.
Dan lees je een artikel dat dat in andere landen niet bestaat. Dan wil je dat de Nederlandse norm ook daar geldt. Zoals het hier is, moet het daar worden. Lukt het daar niet? Dan halen we ze hierheen.
Als het daar niet lukt, heeft het iets te maken met de normen en waarden van dat land, van dat continent. Van dat geloof, van die opvoeding. Hoe slecht, hoe afgrijselijk, hoe vreselijk dat ook is in onze ogen.
Wat ik geleerd heb in het leven is, dat ik mijn normen en waarden slechts in mijn eigen kring kan toepassen. Als mij dat lukt, is het al heel veel.

onnosel | 24-12-17 | 09:54 | 2

Het is pure ijdelheid en hovaardij om te denken dat in andere werelddelen men de Nederlandse methode even over gaat en kan nemen. Aka dom, stupide, achterlijk.

kaasfondue | 24-12-17 | 10:03

precies: dat is het nieuwe linkse blanke superioriteits imperialisme. Precies zoals vroeger toen we ook dachten het superieure moreel te hebben. Net als de SJW dat nu ook denken te hebben. Wat dat betreft zijn de SJW gewoon de moderne imperialisten.

Dreddie27 | 24-12-17 | 10:11

Wat een ellenlang verhaal om dan eigenlijk te zeggen 'why can't we all just get along?' Newsflash: dit is altijd al zo geweest en zal ook waarschijnlijk altijd zo blijven. De mens is een dier net als alle andere dieren en beconcurreert zijn soortgenoten op leven of dood. Dat is de realiteit, en de Romeinen wisten het al, als je in vrede wilt leven, bereid je dan maar voor op de oorlog. Een les die we zijn vergeten, terwijl we gefeminiseerd verwijfd staan te huilen bij Serious Request lachen de moslims ons keihard uit. Zij zien een verzwakt oud wijf en zullen haar verscheuren. Dat is de realiteit. Dat is wat er gebeurt in Mali en dat is wat we hierheen importeren, in onze oneindige goedheid om beter te zijn dan God himself. Uiteraard niet bij de BN-er om de hoek, maar in de wijken van het plebs die uit wanhoop PVV stemmen en daar door diezelfde BN-ers verrot voor worden gescholden.
Wij importeren oorlog, met al ons sentimentele gesnotter en naïeve gejammer over 'de mens'. De 'better than thou' crowd heeft het volgende bloedbad al in scene gezet, onnozel en destructief als zij is.

Rest In Privacy | 24-12-17 | 09:52

Lekker stukkie hoor. Geeft goed weer hoe ik denk over al nep oplossingen

destaart | 24-12-17 | 09:47

Had vanmorgen even een kleine woedeuitbarsting toen ik beelden van dat Serious Request zelfzuigfeest zag. Wat me vooral opviel was het publiek dat er stond. Het thema gaat over, kortgezegd, zielige afrikanen en arabieren want oorlog en islamgeweld. Wie schitterden in dat Serious Request publiek door afwezigheid? Precies. Blank, blank, en nog eens blank. Je zou toch denken dat dit onderwerp juist afrikanen en arabieren zou aanspreken. Ze zouden dus met grote getale aanwezig moeten zijn. Ze zouden vooraan moeten staan voor hun 'broeders' en 'zusters'. Maar ik keek, en ze waren er -weer!!- niet.

Adversary | 24-12-17 | 09:39 | 7

@kaasfondue
Boeit dat binnen de context van dit draadje?
@gnor
Dat is ieders goed recht. Ik geef ook niet aan de deur.

GroenGrasBijBuren | 24-12-17 | 10:14

@Adversary | 24-12-17 | 09:39
Het was mijn grote desillusie in het ontwikkelingswerk. Men bekeek mij als een idiote uitslover. En verder vonden ze het prima wat ik deed. Wat ik deed hoefden zij niet te doen. En ze bleven dus doen wat ze altijd deden. Zo min mogelijk.

Orakel1958 | 24-12-17 | 12:35

@GroenGrasBijBuren | 24-12-17 | 09:54
Allochtonen die meer geld geven aan goede doelen dan de Nederlanders? Waar baseer je dit op? Heb je dit van jezelf? Of heeft iemand of iets je dit wijs gemaakt?

Ik heb ze zo vaak gehoord. Verhalen over die enorme gastvrijheid (mee eten en zo) die verteld worden over onze medelanders van ver weg. Maar het is mij nog nooit gelukt zo'n verhaal te verfeieren. En ik kan u zeggen, ik heb het vaak geprobeerd. Maar iedere keer als ik vroeg om een voorbeeld dat sprong degene waar ik het aan vroeg in standje autistisch.

Orakel1958 | 24-12-17 | 19:27
▼ 4 antwoorden verborgen

De mensch is dom, geil en egoïstisch. Altijd geweest en zal het altijd zijn.

Graaier | 24-12-17 | 09:28

Jeruzalem als hoofdstad van twee staten is volstrekt onrealistisch en net een recept voor ellende.
Brussel was ooit een Vlaamse stad omgeven door Vlaams gebied.
Langzaam maar gestaag hebben de Vlamingen het door ongebreidelde immigratie van Walen en immigranten zien ontvlaamsen en verpauperen. Inmiddels is het nauwelijks meer een Vlaamse stad te noemen en ook de omliggende gemeenten worden ingepalmd door franstaligen.
Waardeloos beleid door Vlaamse politici die Brussel Vlaams hadden moeten houden all means necessary. Wat dat betreft zijn die EU-instituties voor Brussel als Vlaamse stad een vergiftigd geschenk gebleken, want die hebben dat destructieve proces nog versneld.

kempenaer | 24-12-17 | 09:25

Een mooi kerststukje. Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen. Jammer dat de vrienden van het kalifaat dit nog niet weten.

Irnerius | 24-12-17 | 09:22

Fuck off met je samenzijn NEXIT en de trekpoppen van de non tax paying multinationals, bildeberg maffia en het 3e reich wegens landverraad levenslang opsluiten.

zwaanshals | 24-12-17 | 09:20 | 1

Lekker bondig, maar vol met pertinente opmerkingen. Complimenten.

kempenaer | 24-12-17 | 09:26

Een mooie Utopie, Feynman, maar een Utopie.
Noch de rijkere landen in de wereld, noch de VN, noch de heersende machten willen echt serieus vrede.
Want stel je dat eens voor, dan zouden ze toch allemaal volkomen overbodig zijn?
Nog los van de wapenindustrie die dan op zijn bek gaat en die enorme hoeveelheid geld waaraan juist DIE landen en heersers hun macht ontlenen verdampt.
Ja, OOK Nederland verdient daar veel geld aan.
Nee, dat gaat echt niet gebeuren, want wie macht heeft wil die houden en de mensen die het slachtoffer worden van grootheidswaan, idiote religies of pure geldzucht hebben gewoon pech gehad want daarin is men, op een paar luchtfietsers na, niet geinteresseerd.
Vrede wordt het op aarde nooit meer, maar binnen de eigen kring, in de familie en kennissenkring, kan het nog wel.
Niet als Kerstgedachte, maar gewoon als voornemen voor het nieuwe jaar nestelen we dat idee in onze hersenen.
OK?

mallekater | 24-12-17 | 08:51

De grote winnaar bij iedere oorlog, altijd, is de wapenindustrie.

A.Men | 24-12-17 | 08:11

Ik heb je zeer hoog zitten Feynman. Maar nu is het net of je voldoet aan de wens van jouw baas om éénmaal per jaar een vredelievend stukje te schrijven.
Ooit zag ik twintig jagers schieten op één haas, die in paniek de rivier was ingesprongen. Ze gunden hem elkaar niet, de herenboeren, fabrieksdirecteuren, advocaten en gedeputeerden, met hun zesschots. Van de haas bleven slechts splinters over. Ik was er getuige van, als drijver en lach om vredesverhaaltjes, al zestig jaar lang.

Rest In Privacy | 24-12-17 | 07:32

Als je een conflict wil zien ga je op bezoek bij je buren, als je in een oorlogssituatie wil belanden ga je rondlopen in Amsterdam. Alleen de schaal is anders, maar iedereen heeft wel de behoefte een soort van territorium voor zichzelf, zijn familie, zijn ideologie etc af te bakenen. De oorlogen beginnen bij DWDD en Joop, waar mensen te vuur en te zwaard anderen in een hokje en hoekje proberen te drijven, waarop die weer een politieke partij oprichten of de straat opgaan, waarop de zogenaamde anti-fascisten er weer overheen gaan.

Aan de rand lopen de politici die onder de lobby van mensen die aan deze conflicten verdienen de verkeerde beslissingen nemen, omdat er voor hen direkt of na hun politieke carrière een appartement of een commissariaat klaarligt.

Het klinkt natuurlijk cynisch, maar dat is het ook. Pakken wat je pakken kan is alom het devies, land, territorium, macht, geld. Het enige wat men er tegen doet is opmerken dat "pakken wat je pakken kunt" taalkundig de voorkeur verdient.

bergsbeklimmer | 24-12-17 | 05:48 | 2

Ontluisterend maar waar.

MickeyGouda | 24-12-17 | 07:38

Inderdaad. Je heb mensen die willen pakken cq willen winnen en mensen die de wil om te pakken en winnen niet echt hebben. Die winnen nooit tenzij de eerste groep het toelaat. Uiteraard met een bepaald belang. En winnen kun je op heel veel terreinen. Maar macht, oorlog, Sex en geld zijn gebieden waar veel winnaars willen vechten. Oorlog biedt overigens de meeste kans op veel winnen. Daarom doen we het al duizenden jaren zo graag.

Graaier | 24-12-17 | 09:52

Meneer Feyman,
Ik lees de eerste 10 reacties en vind die negatief, terwijl ik het een primastuk vind.
Nigeria is gewoon heel erg rijk en zou met alle gemak haar problemen zelf kunnen oplossen. De klandistiene olieraffinage is net zo groot als dereguliere.
In catalonie is de popular vote voor de partijen groter dan die voor afscheiding. Dan moet je misschien maar eens nadenken over een tussen oplossing. Bijv bij spanje blijven en meer autonomie voor catalonie.
Als dit een referendum zou zijn geweest was de keuze bij spanje blijven.
Ik ben ook de mensen zat die maar oorlog willen voeren en de bevolking laten verhongeren. Dit is met opzet.
Tenslotte nederland kan inderdaad zo uit de VN stappen, ik zie ookeigenlijk geen resultaten. Het is een tandenloze tijger. Houd dan het geld maar in tuk.

Schilder58 | 24-12-17 | 03:41

Het streven naar wereldvrede is nobel, maar kansloos. Het voeren van strijd en oorlog is nu eenmaal inherent aan de mensheid. Kijk alleen maar naar de situatie in Israël. Het conflict aldaar loopt als zolang ik mij kan heugen en de partijen zijn nog geen millimeter nader tot elkaar gekomen, terwijl het toch simpelweg een kwestie zou moeten zijn van "samen delen samen spelen".

MickeyGouda | 24-12-17 | 02:38

(@) Feynman kan zich beter bij feiten houden in plaats van filosofie..

photto | 24-12-17 | 02:34 | 1

Denk dat Feyman ons heeft losgelaten, we mogen het over alle oorlogen ter wereld hebben.

gato | 24-12-17 | 09:34

Normaliter staat er - Ingezonden mededeling - boven Staatsradio promoties

Slabak | 24-12-17 | 01:35

Tsja, treurig natuurlijk maar hoe raak geformuleerd; “ Het zou intens leuk zijn als de VN eens gaat doen waarvoor het is opgericht: wereldvrede bewerkstelligen.”

Dagdief | 24-12-17 | 00:40

Ach, wellicht dat de heer Feynman in de veronderstelling was dat oorlog een aangenaam tijdverdrijf was. Helaas. En vuile oorlogen moeten vuil gevoerd worden. Dat kun je wel aan de Fransen overlaten. Dien hebben daar (oa Algerije) ervaring voldoende in.

RenHoek | 24-12-17 | 00:32

Ik lees "Democratie zou meer moeten zijn dan alleen stemmen tellen." bij de heer Feynman. Dat klinkt toch wel als een keihard argument voor de afschaffing van het referendum. Daarna ook nog even fijntjes melden. 'De marginale overwinning van de Brexit".. Dus GeenStijl is vanaf nu voor de afschaffing van het referendum lees ik.

Premier Trutte | 24-12-17 | 00:30

Jazeker, Zuid-Afrika. 35 miljoen vluchtelingen opgenomen sinds het einde van de apartheid in 1889. Die daar allemaal per direct asiel krijgen. Om er voor te zorgen dat ze er ook blijven uiteraard. En in Nederland... Niet eens twee regels in de Telegraaf. Leuk hè? Die westerse media. Als je goed zoekt op internet, of een maandje gaat reizen door Zuid-Afrika dan kun je er achter komen hoe het allemaal werkt. Veel succes!

Orakel1958 | 24-12-17 | 03:19

Sorry, uiteraard 1989.

Orakel1958 | 24-12-17 | 03:20

Orakel 1958
Wat betreft het opnemen van vluchtelingen, Z-Afrika is ietsjpietsjes groter en ook beduidend minder vol dan Nederland.
Waarvan akte.

mallekater | 24-12-17 | 08:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Remember what the dormouse said.
Feed your head!
107

steekmug | 24-12-17 | 00:16

Eigenlijk hoort oorlog net zoiets te zijn als fitness na alle feestdagen: iedereen praat erover, niemand doet het. Wat een hippie die Feynman.

Rest In Privacy | 24-12-17 | 00:14

Even over die Catalaanse verkiezingen.
Een tijdje geleden wees ik hier op GS op de geschiedenis van de Spaanse burgeroorlog, die door de Nationalisten van Franco werd gewonnen met het innemen van Barcelona waarna zijn troepen daar een bloedbad hebben aangericht.
Ik kreeg de nodige emmers drek over mij heen -gelukkig digitaal- omdat ik een onjuist verband zou leggen tussen de onafhankelijkheidsgedachte van de Catalanen en de 36 jaar onderdrukking door Franco. Men wees op opinie peilingen die zouden aangeven dat een grote -zwijgende?- meerderheid van de Catalanen bij Spanje zou willen blijven. Het is uitermate interessant om de uitslag van de zojuist gehouden verkiezingen te analyseren. Een kleine meerderheid van de Catalanen heeft zich uitgesproken voor afscheiding. Maar dat is niet eens het meest interessante. Belangrijker het dat de partij die de grootste is geworden -Ciudadanos- helemaal niet van Spanje houdt, maar bij Spanje wil blijven om economische redenen. Bijvoorbeeld: Wat blijft er van FC Barcelona over als Catalonië uit de Primara Division wordt verwijderd? Helemaal niets dus. En daar hebben ze natuurlijk wel een goed argument. Het geldt voor veel meer zaken.
Desalniettemin, het is de conclusie dat behoudens de 4% voor de Partido Popular van de Spaanse Premier alle ander Catalanen niet bepaald pro Spaans zijn. Waar wij op hun beurt uitermate goede redenen voor hebben.
En degenen die hier op GS hebben beweert dat er een grote zwijgende meerderheid van de Catalanen pro Spaans zou zijn? Dat is dus nepnieuws

Orakel1958 | 24-12-17 | 00:04 | 4

De Catalanen zijn voor een vrij Catalunya, gewoon namuit hun hart, Natuurlijk zijn er mensen voor, die zien in dat bedrijven vertrekken, alhoewel, alleen hun hoofdkantoor vaak, maar misschien zijn dat Spanjaarden, die leven in Catalunya, Het voetbal, heb ik nooit begrepen, de grootste crisis, en maar dure spelers kopen. En wat Catalunya ergert, dat zij het meest moeten betalen aan Madrid, de rest van Spanje heeft niet zoveel geld en arbeid. Wat ze Mas en andere hebben aangedaan, ze in gevangenis zetten en dat de koning hiermee eens is, heeft ze die
voordeel bij de verkiezingen opgeleverd. Maar ik, als ecpacts weet niet hoe het voelt om Catalaan te zijn, wel hoe het voelt om Nederlander te zijn, daarom gaan wij beiden de mist in, rationeel denken over Catalunya gaat niet op voor de Catalanen, daar streven ze al tientallen jaren naar. dat wat wijn zien in Nederland is nepnieuws, helemaal met je eens, En die Francotijd zit nog steeds diep bij alle Spanjaarden.

gato | 24-12-17 | 08:51

Kan die regel van reageren niet wat groter, bij een wat langer stuk kan je nauwelijks je fouten eruit halen.
Sorry mensen voor de fouten.

gato | 24-12-17 | 08:54

gato | 24-12-17 | 08:51
Dank voor je uitleg gato, ik vermoede al dat de gevoelens heel diep gingen. De dimensie Franco is voor ons natuurlijk moeilijk te begrijpen. Laten we hopen dat we dat niet gaan meemaken (ik stem in ieder geval tegen die sleepnetwet alvast, just in case).

O2Neutraal | 25-12-17 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ook hierbij geldt, het is het GELD. De machtige wapenindustrie. Het begint al met vuurwerk, zwaar vuurwerk. Slachtoffers, schade maar het gaat maar door. Waarom, mensen verdienen er veel geld aan omdat een groot gedeelte van de mensheid, niet bijster slim is of het in de genen heeft om te vechten, te doden, moedwillig slachtoffers te maken, schade aan te richten of macht over anderen te willen hebben. De mensheid, je zult er maar de schepper van zijn. Velen lopen rond met een defect waar de componenten menslievendheid, empathie, warmte, genegenheid, liefde, zorg en interesse voor elkaar ontbreken. Fijne Kerstdagen.

De Evangelist | 24-12-17 | 00:01 | 1

Er is al een twee-statenoplossing en die is er sinds 1922 al geweest.
www.barenakedislam.com/wp-content/uplo...
Nog meer staten is echt niet nodig. Want eh... nationalisme is slecht en de bron van alle kwaad toch? Als het Nederland betreft dan. Als het de verzonnen “Palestijnen” betreft dan schijnt dat opeens niet meer te tellen... of zo. Ik begrijp de principes van linksmensen nooit zo. Palestijnen moeten wel een eigen staat, maar de joden mogen dat niet. En de multi-etnische en multiculturele democratische staat Israel is zogenaamd een “apartheidsstaat”, maar wie willen nu eigenlijk een aparte staat? De Palestijnen.
Die assymetrische logica van tegenstellingen zal ik nooit begrijpen. Dat zijn kronkels waar je een sociale “wetenschapper” voor moet zijn, vermoed ik. Gloria Wekker zal het wel snappen. En de hele faculteit culturele antropologie van UvA en de VU.

Stormageddon | 24-12-17 | 00:01 | 2

Exakt, een Marokkaan, Turk, Surinamer, Eritreër etc. etc. die hier verkondigt: dit is mijn land wordt met gejuich ontvangen.
De Nederlander daarentegen die het waagt exact hetzelfde te verkondigen is op zijn minst een nationalist in de negatieve betekenis van dat woord.
Of erger, een racist of een neonazi.

de honden blaffen... | 24-12-17 | 01:43

West Jeruzalem is volledig Joods sinds Israël het in 1948 innamen en de moslims en christenen uitwezen.

Oost Jeruzalem werd in 1967 door Israël overgenomen. De inwoners zijn geen staatsburgers, zij hebben een soort verblijfsvergunning in een stad waar ze van oudsher wonen/woonden. Wie naar het buitenland reist, verliest alle rechten en mag er niet meer in.

Israël mag multi-etnisch en multicultureel en democratisch zijn/zich profileren als, het is eerst en bovenal een joodse staat.

Arachne | 24-12-17 | 02:08

"Een groot deel van Oekraïne wilde bij de EU, andere delen wilden onafhankelijk blijven of met enige autonomie bij Rusland horen. In plaats van een pas op de plaats binnen deze impasse, of een vernieuwde versie van het akkoord tussen Kohl en Gorbatsjov, werd het sentiment in het failliete land op het spits gedreven, waarop het verscheurde in oorlog."

Oekraïne betekent grensgebied; het waaiert uit en krimpt in tussen Polen en Rusland al naar gelang daar de grenspalen geslagen worden door de buren. Het is al hachelijk om hier van 'een land' te spreken, want dat veronderstelt veel teveel vooronderstellingen. Het bestond voorheen als 'deel van de Sovjet unie' en is nooit iets zelfstandigs geworden sinds het verdwijnen van die hemel op aarde. Dit jaar zijn in Tsjechië nog nooit zo veel Oekraïners geregistreerd op zoek naar werk. Ze worden zwaar onderbetaald en overal zit maffia. De vriend van de VS Saakashvili vliegt er straks uit naar Zeeland en dan zit daar in het oosten een 'samenzijn' van mensen zonder leiderskwaliteiten, dat wordt uitgeperst door Poro + andere maffiosi. Hartverscheurend.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-12-17 | 23:42

Boris Jeltsin?

Orakel1958 | 24-12-17 | 01:40

Erica Terpstra?

Orakel1958 | 24-12-17 | 01:40

Blaastest SVP.

de honden blaffen... | 24-12-17 | 01:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is simpelweg onvoldoende draagvlak om over oplossingen te praten. Over problemen praten kan iedereen. Zimbabwe's economie was zo verzwakt onder die staatsmongool met zijn hitlersnorretje dat het de eigen bevolking niet meer kan voeden. Een land dat mais en tabak in overvloed produceerde. Oplossing: Mugabe er uit. De eerste blanke boer ( 71 ) er weer in. Samen leven, samen werken, samen beter worden.

ristretto | 23-12-17 | 23:33

Een vrouw moet af en toe iets roods aan en een man moet af en toe iets dood slaan.

rattenvanger XL | 23-12-17 | 23:28

Ja maar,.. wat te doen met de wapenhandel dan?

Rest In Privacy | 23-12-17 | 23:25

Ik heb een algeheel samenvattend advies: Doe het niet of doe het goed. Fijne dagen jungs

rattenvanger XL | 23-12-17 | 23:11

.... en daar islamitische kindsoldaten neutraliseren.'

In de oorlog tussen de Hutu's en de Tutsi's zaten de kindsoldaten allemaal onder de drugs. Vandaar dat ze er geen probleem in zagen om zwangere vrouwen open te snijden en armen en benen af te hakken.
Dat zou hier ook weleens het geval kunnen zijn en dan is zo'n kindsoldaat levensgevaarlijk. En ja natuurlijk is het vreselijk dat die kinderen nooit kind hebben mogen zijn maar dat geldt niet alleen daar. Er zijn landen waar ouders hun kinderen met opzet verminken omdat die dan meer geld ophalen tijdens het bedelen want hoe zieliger hoe meer geld er binnenkomt.

Lupuslupus | 23-12-17 | 23:09 | 5

Ow, niet om het te bagalatiseren maar volgens de normen van de UN. Nam Nederland ook kundsoldaten aan. Immers geen achtien. Volgens die normen hebben zeer veel landen kindsoldaten gehad. Inderdaad ook Rwanda en Burundi. Maar de kindsoldaten zo als wij die bedoelen was echt in Liberia,Sierra Leone en Sudan.

miko | 24-12-17 | 00:20

Vandaar dat Utrechtse scholieren collectief "Wilders rot op" moeten scanderen. Je kan ze het politiek correcte standpunt niet vroeg genoeg bijbrengen! Dan gaat het er nooit meer uit.

MAD1950 | 24-12-17 | 00:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie op Facebook zit kan niet samenzijn met wie niet op Facebook zit.
Wie op GeenStijl zit kan wel samenzijn met wie niet op Geenstijl zit.

Ikbeneenzelfbouwer | 23-12-17 | 23:03 | 1

ehm .... ok ...

dulcinea | 23-12-17 | 23:07

Nationale Veilighid, betekent dat nog iets?

Maartenalsoptwitter | 23-12-17 | 23:02

Heeft iemand deel 2 van die docu kunnen vinden? Vice zelf heeft hem neergehaald, maar hij zal toch wel ergens te vinden zijn ?? Ben erg benieuwd eigenlijk..

BootVluchteling | 23-12-17 | 22:57

Goed idee Feynman, neem eens een jaartje rust. Wellicht dat je dan weer de kracht hervindt om eens een stukje neer te pennen waar we wel wat mee kunnen.

Buerman | 23-12-17 | 22:57 | 4

Er staan toch voldoende onderwerpen in waar we wat mee kunnen? Voor elk wat wils.Zo kun je het ook zien, toch?

Lupuslupus | 23-12-17 | 23:11

En wie bedoelen wij met we, Buurman?

Lewis Lewinsky | 23-12-17 | 23:15

Hoe luidt dat spreekwoord ook alweer? 'De beste stuurlui staan aan wal'?

stoutklein_kutkonijn | 24-12-17 | 10:22
▼ 1 antwoord verborgen

Rusland breidt haar basis in Syrie uit (die voor de scheepjes). En er zijn gesprekken gaande over Transnistrie (hoe je dat ook schrijft). Dus dit is even laten zien wie de baas is. Volgende stukje waar we om gaan vechten met Rusland is dus Transnistrie.

O2Neutraal | 23-12-17 | 23:33

Nee lupuslupus, vergeet Canada niet. Die geven overal woonruimte weg in ruil voor invloed.

ristretto | 23-12-17 | 23:35

@JTKDM | 23-12-17 | 22:56
Het is de vraag of de inhoud van het artikel waar je naar verwijst juist is. Nader onderzoek geboden.

Orakel1958 | 24-12-17 | 02:48
▼ 2 antwoorden verborgen

"Is het niet tijd voor een jaartje rust? Gewoon samenzijn?"
Die vraag is in het AZC in Overloon zojuist beantwoord door middel van knuppels en messen.
www.telegraaf.nl/nieuws/1470694/gewon...

Lewis Lewinsky | 23-12-17 | 22:55 | 7

Tsja, zo'n moment van idealisme wordt meestal meteen weer afgestraft door de realiteit.

dulcinea | 23-12-17 | 23:05

Dertig diabetici met een hypo.

Lewis Lewinsky | 23-12-17 | 23:11

Zou een kerst iftar geen verbinding kunnen zijn?

ristretto | 23-12-17 | 23:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Willeke Albertie dacht er het volgende over:
Samen zijn
Is samen lachen, samen huilen
Leven door dichtbij elkaar te zijn
Samen zijn
Is sterker dan de sterkste storm
Gekleurder dan 't grauwe om je heen
Want samen zijn
Ja samen zijn
Met z'n twee te beleven, een te zijn
Samen zijn

P-unit | 23-12-17 | 22:55

Kapitalisme is oorlog. Ons systeem vereist een oneindige groei. Nu de bronnen binnen ons grondgebied tegen uitgeput aan zijn en iedereen tot maximale uitnutting van consumentisme gedwongen is onder het mom van vrijheid en individualisme, kan het westen alleen nog groeien door andere landjes onder hun misselijkmakende systeem te dwingen en hun “normen en waarden” op te leggen aan grondgebieden die onafhankelijk van schuld waren. Met als enige doel het ziekmakende consumentisme verder te verspreiden. Zodra het Westen stopt met oorlog voeren wordt de wereld weer rustig. IS en Al Qaida bestonden nauwelijks voordat onze bommen hun landen in chaos storten. Van Afghanistan tot Mali, de afgelopen descennia waren onze vertegenwoordigers de oorlogsmakers. Daar stopt het dan ook. Of niet.. maar hoe langer ons systeem door dendert en dwangmatig uitdijt in een ultieme poging zichzelf te redden, des te dieper en pijnlijker de krater die onvermijdelijk achter blijft. Veel plezier met denken dat je de waarheid weet reaguurders. Ik wens jullie alvast een rechtvaardig 2018.

Balgesjaakt | 23-12-17 | 22:43 | 12

@lewis en orakel, kritisch naar jezelf kunnen kijken in plaats van slachtoffertje spelen en de Islam overal de schuld van geven, terwijl de Islam hoogstens je slechte excuus kan zijn. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Balgesjaakt | 24-12-17 | 10:11

Balgesjaakt | 23-12-17 | 22:43
Poneer je hier zelf ook niet een "waarheid" die je denkt te weten? Kapitalisme is simpelweg privaat bezit (van productiemiddelen). Daar hoef je niet per se oneindige groei bij te hebben en ook geen oorlog voor te voeren. Het alternatief is collectief bezit. Mag je altijd even aan de meerderheid of een door de meerderheid benoemde bureaucraat gaan vragen of je over "ons" bezit mag beschikken. Het collectief bezit alles en heeft daarmee ook volledige controle over jou. Dan heb jij in feite niets, kunt ook nooit iets krijgen en zelfs niet gebruiken zonder toestemming van het collectief. Een collectief dat geen persoon is, maar bestaat uit dezelfde feilbare mensen die onder kapitalisme zich ook niet ideaal gedragen. Gevolgen overal waar varianten van dat collectieve systeem geprobeerd zijn laten zich raden: geen vrijheid, geen welvaart, uiteindelijk vaak dictatuur. Mensen in die situatie zouden wensen dat er een systeem met überhaupt groei en beschikking over privaat bezit was, zoals het onvolmaakte maar betere kapitalisme.

Wol | 24-12-17 | 11:52

@Balgesjaakt
Hitler haatte het Joodse kapitaal. Stalin haatte het hele kapitaal. De volgelingen van deze heren hebben elkaar met 50 miljoen afgeslacht. Het kapitaal heeft de oorlog gewonnen. Iets om heel blij mee te zijn.

Orakel1958 | 25-12-17 | 07:59
▼ 9 antwoorden verborgen

In overloon in het AZC heeft men geen boodschap aan Feynmans boodschap en gaat men lekker verder met de geïmporteerde oorlog.

miko | 23-12-17 | 22:42

Kan niet veel met je stukje Feynman.

miko | 23-12-17 | 22:41

Ja hallo! Wie vliegt er anders businessclass naar Afrika?

Sliptong | 23-12-17 | 22:40

Can t we all just get along?

Hemmenaar7 | 23-12-17 | 22:34 | 1

Neen.

Sliptong | 23-12-17 | 22:40

Gewoon samenzijn bestaat niet, Feynman. Alles is oorlog. Erik van Muiswinkel moet in zijn 'show' zo nodig nog even met terugwerkende kracht oorlog voeren met Theo van Gogh, hem postuum een extra mes in de rug steken. De hufter, de smeerlap.

Schoorsteenveger | 23-12-17 | 22:34 | 6

Erik van Muiswinkel? Ik dacht dat die reeds overleden was.

Mahatma | 23-12-17 | 22:57

Erik, ooit geweldige persiflages zien geven van van Raay en van Hanegem.
Watskebeurt? Of ik ben wakker geworden of hij is stil blijven staan. Ik denk beide

ristretto | 23-12-17 | 23:22

Van Muiswinkel laat nu zijn eigen gezicht zien.
Moraal ondersteund door antipieters en andere malle linkse clubjes durft hij wel, nu blijkt dat hij daar ook goed mee kan verdienen.
Moreel gesproken is het een weekdier, een kwal.

mallekater | 24-12-17 | 08:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Zeg,kerst komt er aan en dat is een schranstijd,die ben jij nu wel een beetje aan het bederven met die ransfiguren.

miko | 23-12-17 | 23:07

dulcinea | 23-12-17 | 22:26
Och, wat zou nu zomaar hoogste waarde kunnen zijn? Respect voor het leven?

Heeft iedereen wel, er bestaan geen zachere waarden, hooguit 'zachtere' normen....

gedachtespinsel | 23-12-17 | 22:30 | 1

Just saying: een oproep tot samenzijn is geen stap naar links

dulcinea | 23-12-17 | 22:36

De vn, hebben die niet een saudi als hoofd vrouwen rechten aangesteld? Lachwekkend clubje.

P-unit | 23-12-17 | 22:29

Was het maar zo eenvoudig, kunnen kiezen voor een jaartje rust.
Ik zou direct een handtekening zetten, met een optie voor nog een jaartje extra.

Jackanders | 23-12-17 | 22:29

Is het onze non tax paying koninklijke shell niet die heel veel geld pakt in nigeria ?

zwaanshals | 23-12-17 | 22:28 | 1

En nog een schadeclaim moet krijgen wegens vervuiling .

gato | 24-12-17 | 09:24

Gossie een keer geen 'feiten' maar oproep tot samenzijn..... stap naar links?

gedachtespinsel | 23-12-17 | 22:25 | 2

Laten we vooral niet doen alsof zachtere waarden alleen bij links thuis horen

dulcinea | 23-12-17 | 22:26

Joh, housop met links en rechts. Dat is zoooo jaren 70,

stoutklein_kutkonijn | 24-12-17 | 10:16

Geboren als dubbeltje, nooit kans om een kwartje te worden.

DommeNeger | 23-12-17 | 22:24 | 1

Een dubbeltje ripple op maandag was woensdag een kwartje waard. Dit is juist een tijd waarin iedereen kans maakt. De meest kansarme dichters kunnen tonnen verdienen met hun teksten zolang er een beat onder zit. Vroem, vol gas, linkerbaan, 4 x duurder. Die gasten verdienen meer dan ik denk ik.

hustler01 | 23-12-17 | 23:07

Ik vind het erg dat we al die ellende in de wereld hebben geïmporteerd en blijven importeren. We kunnen beter eerst bij onszelf beginnen, voor we de rest van de wereld willen verbeteren.

OetSodom | 23-12-17 | 22:22

De mens is een dier, met een beetje meer beschaving (de meeste).
Maar dat laagje beschaving is maar dun. En in meerdere situaties zal dat laagje te dun blijken.
Het gaat uiteindelijk altijd om de baas spelen. Bij dieren, maar ook bij mensen. En aangezien er daardoor altijd strijd is, zal er altijd oorlog zijn.
Hoort nu eenmaal bij levende wezens.
Wel jammer.

Nuchternederland | 23-12-17 | 22:20 | 1

Denk dat het inmiddels een stap verder gaat. 5% van de economie van de VS is defensie. Ze kunnen niet eens hun uitgaven verlagen zonder in recessie te komen. Het systeem heeft de wereld te pakken.

Watching the Wheels | 23-12-17 | 22:23

Noem het gewoon "40 willekeurige feitjes van Feynman". Ik verwacht op GS iets van wat men noemt "een stukje". Iets leuks, iets verbazingwekkends, iets wat je kwaad maakt, you name it, afgerond met een stevige conclusie. Niet "de hoofdstad van Wallonië is Namen" en een conclusie waar Claudia een liedje van kan maken.

Arjan | 23-12-17 | 22:19 | 2

Vond het juist wel een goede opsomming van landen die een eenheid vormen, maar toch sinds jaar en dag verdeeld zijn. Voor al die conflicten moet eenzelfde soort oplossing gevonden worden.

Watching the Wheels | 23-12-17 | 22:21

Van de lidstaten (?) van Nigeria naar Pakistan, Jeruzalem, Amsterdam, Den Haag, Brussel, Berlijn, Rome op naar Spanje. Vergeet Oekraine niet. Ik ben er gewoon een beetje wagenziek van geworden. Maar het punt is dus dat oorlog stom is? Sjah, dat klopt.

GroenGrasBijBuren | 23-12-17 | 22:17 | 1

Niet iedere oorlog is stom. Erger is dat we niet in staat zijn om ze te voorkomen.

Buerman | 23-12-17 | 23:06

Ik begrijp de ellende en vind het prima dat we daar proberen te helpen (maar na tientallen jaren investeren in Afrika weten we wel beter). Maar laten we vooral afspreken dat we die problemen daar houden en niet massaal gaan importeren, zoals we dat nu wel doen. Grenzen dicht.

Ofzo2 | 23-12-17 | 22:17 | 4

Alleen kleinschalige projecten werken. Een ziekenhuisje of schooltje bouwen in een dorp (door privé-personen!), dat soort zaken. Zodra 'ontwikkelingssamenwerking' in beeld komt moet je wegwezen. Dat is een graaiersclub van vestzak - broekzak. Blijkt ook wel dat al die miljarden sinds tientallen jaren helemaal niets hebben geholpen, die zijn in lucht opgelost/naar bankrekeningen in Zwitserland overgemaakt.

Lupuslupus | 23-12-17 | 22:25

Wat helpt is de stimulatie van Afrikaanse economie door investeringen van (vooral) China.

dulcinea | 23-12-17 | 22:28
▼ 1 antwoord verborgen

Er zal alleen al oorlog zijn, omdat anders de investeringen in "defensie" niet kunnen worden verhoogd. En als die niet verhoogd worden, dan kunnen bedrijven als Lockheed Martin geen nieuwe wapensystemen en andere producten ontwikkelen en dan heb je over 5 of 10 jaar als westen een achterstand op China en Rusland. Er moet oorlogsdreiging zijn voor onze westerse leiders, anders boeren we achteruit. Prettige kerst!

Watching the Wheels | 23-12-17 | 22:16 | 1

Het einde van de koude oorlog kwam in zicht toen de Sovjet-Unie de ontwikkelingen in de wapensystemen niet meer kon bijhouden en failliet ging. Mooi voorbeeld van een oorlog zonder onmetelijke verliezen. Maar wel een puur noodzakelijk kwaad. Ook nu nog.

Buerman | 23-12-17 | 23:10

Politici zijn politici omdat ze een dikke plasser dan wel opgezwollen labia minor krijgen als ze kunnen zeggen dat ze politicus zijn en echt niet om iets te betekenen voor het land dat ze dienen. Ze likken hard in het wilde weg om zich heen zodat ze na hun ambstermijn een leuk commissariaatje krijgen toegeworpen.

Mike Gaatjeniksaan | 23-12-17 | 22:14

De VN heeft al in zoveel genocides gefaald. Alleen de VS heeft het leger en de politieke durf om daadwerkelijk openlijk actie te ondernemen, de vraag is of ze altijd de juiste keuze maken. Tijd om te herbezinnen en opnieuw te starten met de VN.

Herr Inspector | 23-12-17 | 22:12

Nee, de mens heeft conflict nodig om zichzelf (leven) betekenis te geven.

Dreddie27 | 23-12-17 | 22:12 | 2

Welnee. De gewone mens wil gewoon rust in de tent en z'n leventje leiden. Het zijn de machtswellustelingen in de wereld die altijd rotzooi trappen maar anderen de kastanjes uit het vuur laten halen.

Lupuslupus | 23-12-17 | 22:15

hoe harder ze vrede willen , hoe meer ze het conflict aangaan.

Dreddie27 | 23-12-17 | 22:19
-weggejorist-
DrumPiet | 23-12-17 | 22:08 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Mali was goud en uranium toch?

Watching the Wheels | 23-12-17 | 22:08 | 4

@Ce ca! | 23-12-17 | 23:30
Ook olie zo te zien :) www.oil-price.net/en/articles/mali-and... en die Timmerfrans en Koenders maar zeggen dat we er heen gaan met ondeugdelijke munitie om die mensen daar te helpen tegen de terroristen. Waarin vertellen ze het eerlijke verhaal niet? Olie, goud, uranium (voor de Franse kerncentrales). Het gaat erom dat "wij" het pakken, voordat anderen er de hand op leggen en vervolgens horen we in de Journaals geen woord over dat belang.

Watching the Wheels | 24-12-17 | 01:50

Waarom

Watching the Wheels | 24-12-17 | 01:51

@watching
Waarom? Zodat ze selectief kunnen blijven herverdelen over de ruggen van de arbeiders- en middenklassen aller landen (maar sommige landen wat "aller" dan anderen) terwijl de elites buiten schot blijven.

kindapaas | 24-12-17 | 04:19
▼ 1 antwoord verborgen

Rust? Samenzijn? Man, de boel is op drift. Het wordt escalatie en polarisatie in 2018.

dulcinea | 23-12-17 | 22:07 | 2

Dat doet niets af aan Feynman's wens, toch? Maar het is zoals iedere keer op de drempel van het nieuwe jaar: veel goede wensen waar niets van terecht zal komen. Laten we desondanks de hoop niet verliezen.

Lupuslupus | 23-12-17 | 22:10

Eens hoor Lupuslupus. Zit trouwens naar een liedje van John Moreland te luisteren en hij zingt: "I should be dealing with my demons, but I'm dodging them instead". Dat is toch een beetje de ziekte van deze tijd.

dulcinea | 23-12-17 | 22:14

Het blijft onzinnig om de hoofdstad van een land niet te erkennen.

Mahatma | 23-12-17 | 22:06 | 3

theo-is-dood | 23-12-17 | 22:13
Precies wat ik bedoel. Ieder land bepaalt zelf wat de hoofdstad is. Staat los van erkenning.

Het weigeren van erkenning is symboolpolitiek.

Mahatma | 23-12-17 | 22:56

Hebben de VN leden ooit de hoofdsyad van Nederland erkend?

Winter_is_coming | 24-12-17 | 00:55

Aan vrede valt geen droog brood te verdienen, daarom is er oorlog.

Rest In Privacy | 23-12-17 | 22:05 | 2

Niks zo schadelijk voor een economie als instabiliteit anders. Maar in de vs wordt natuurlijk goed verdiend aan oorlogen in andere landen.

hustler01 | 23-12-17 | 23:12

Business is war, so war is business

dreistein34 | 24-12-17 | 09:16
-weggejorist-
skylos | 23-12-17 | 22:05 | 1

Plakje rollade, iemand?

Normpje | 23-12-17 | 22:05 | 3

Lijkt me heerlijk. Glas Chardonnay erbij?

knutsel_ | 23-12-17 | 22:34

Beste Feynman, ik steek je de gek niet aan. Maar qua ellende op de wereld zitten we nu wel op een hoogtepunt en nog wordt het per minuut ingewikkelder. Dus ik doe maar net als de mensen om me heen; doorgaan met ademhalen en er het beste van te maken. Maar ik heb je zeer hoog zitten, geloof me.

Normpje | 23-12-17 | 23:18

@Normpie. Nee Normpie. We zitten op een dieptepunt qua ellende in de wereld.

Lees eens een boek ipv de media en/of blog alvorens tot uw foutieve conclusies te komen.

Kersttip: Steven Pinker - Better Angels of our nature: why violence has declined.

Trans_Fimmermans | 24-12-17 | 10:03

Drie keer raden wie Boko Haram effectief om zeep aan het helpen is: "South Africa's ageing white mercenaries who helped turn tide on Boko Haram"

Dat zijn de padvinders van KOEVOET. U weet wel, die vreselijke zuidafrikaanse racisten. Bron: The Guardian; "Leon Lotz was once a member of the Koevoet – “crowbar” in Afrikaans – a paramilitary police unit created by South Africa’s apartheid regime to root out guerrillas in what is now Namibia. Thirty years later, something persuaded him to take up arms again in a foreign country. He was killed in March, apparently by friendly fire from a tank in northern Nigeria. Among the most striking facts about Lotz was his age: 59."

link: www.theguardian.com/world/2015/apr/14...

theo-is-dood | 23-12-17 | 22:01 | 1

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl