Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vlam in pijp Henk Wijngaard gestopt met roken

Geintje, mensen. Henk Wijngaard (de oom van Shania Twain, wist u dat?) leeft gewoon nog en dieselt steady door aan zijn imposante oeuvre - 45 albums and counting - maar met zijn beroepsgroep is het gedaan. Miljardair c.q. evil villain Elon Musk heeft de zelfrijdende electrische vrachtwagen geïntroduceerd. Nu zit er nog een luxe cabine in voor de sjoof, maar je kan er donder op zeggen dat de autopolito die nu al wordt ingebouwd spoedig morpht tot een AI die zelf gewoon dat de ding de Brennerpas over stuurt. Als dat gebeurt is het gedaan met de chauffeursromantiek en zitten de mannen (en de enkele vrouw) naast de parlevinkers en de lantaarnopstekers op de bank. Mooi, vooruitgang. Toetoet! 

Reaguursels

Inloggen

Weet je wie ook de ene na de andere technische vooruitgang presenteerde?

Bepdehuisvrouw | 17-11-17 | 22:07 | 1

Da Vinci

Tisnietanders | 18-11-17 | 08:57

Ik denk dat het zomaar eens zo zou kunnen zijn ,dat deze kerel een hogere straf heeft gehad ,door het volgen van de tactiek van zijn advocaat.
Hij moest namelijk geen berouw tonen , vol blijven houden dat hij niet hard heeft gereden en dat wordt hem juist zwaar aangerekend door de rechter.

p17266141 | 17-11-17 | 20:15

Henk todt is flauw nepnieuws.
Tijd om te stoppen met rotondes, energie vreters want zelfrijdende auto's bepalen zelf wel hoe ver ze moeten afremmen of juist accelereren om op een kruising net voor of na de ander over te steken met hoge snelheden.
Trein ook mee kappen, waarom met een zelfrijdende auto naar een treinstation?

28 | 17-11-17 | 18:54

Ik dacht ff dat Henkie naar de eeuwige jachtvelden verhuisd was.

maruyama | 17-11-17 | 16:49

En de fapkalenders dan?!!

hfakker | 17-11-17 | 15:40

1 woord. Prachtig.

Wonderful-Life | 17-11-17 | 14:50
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 14:27
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 14:20

Natte droom voor jihadisten.

Langshetrandje | 17-11-17 | 14:17

geen rij- en rusttijden dus een enorm economisch voordeel. Daarbij komt dat een groot deel van de expeditie laad en lospunten eenvoudig te standaardiseren zijn. In overige gevallen kan de oplegger altijd overgenomen worden door een rangeer-vrachtauto voor verder transport op het terrein. Dit duurt geen 10 jaar!

just1more | 17-11-17 | 13:56

In de ene hand de knuppel. In de andere hand het stuur. Aan z'n lippen hangt een sjekkie. Sigaretten zijn te duur.

Hart_von_Hinten | 17-11-17 | 13:50

Mooi alle robots laten werken en wij alleen nog baar bier zuipen en kut roepen! Heeuuujj *plop*

Snaajoe | 17-11-17 | 13:24
-weggejorist-
am*dam | 17-11-17 | 13:14 | 2
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 13:10 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

En waarom heb ik nog nooit een filmpje gezien van een auto of truck die inderdaad zelfstandig van A naar B rijdt? Ik vind alleen maar promo-filmpjes die ik niet serieus kan nemen. Denken jullie echt dat de techniek dusdanig gevorderd is dat we binnen afzienbare tijd een auto in ongeveer dezelfde tijd als een menselijke bestuurder van de ene kant van Amsterdam naar de andere kunnen zien rijden zonder dat voetgangers, fietsers en andere weggebruikers gehinderd worden? Ik geloof er echt helemaal geen biet van.

Wedstrijdkrokodil | 17-11-17 | 13:05 | 1

Blijf jij dan maar lekker in Stroetrinkjeskradeel wonen, onder een dikke steen. In de rest van de wereld rijden er al tig onbemande voertuigen zonder problemen. Iets wat binnen afzienbare tijd de standaard is, ook in Nederland. Zoek zelf maar wat info op google, ik heb even geen zin

RigouReus | 17-11-17 | 13:13
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 13:04 | 2

Als er straks geen vlam meer in de pijp zit, hebben die chauffeurs meer vrije tijd, en dan wordt het pijpen met hun vlam.

Memek | 17-11-17 | 12:59 | 1

Hebben int. chauffeurs nog steeds in ieder land een vlam?, of denk ik nog te romanties over chauffeuren door Europa.

steekmug | 17-11-17 | 13:04
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 12:52 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Al 50+ posts en nog geen Godwins over Elon's megalomane trekjes? Moet ik soms wachten tot reactie nr. 88?

Kapitein Stijlvol | 17-11-17 | 12:52

Musk verkoopt weer eens iets (stats) wat hij nog helemaal niet gemaakt heeft om de ontwikkelaars onder druk te zetten het te maken en de investeerders tevreden te houden met fata morgana's. Zolang er maar geïnvesteerd wordt blijft deze zeepbel intact. Zonder hulp van buiten is Tesla niets.

B0kito | 17-11-17 | 12:51

Elon Musk, het wachten is op zijn val.

B. Randnetel | 17-11-17 | 12:50

800 km radius, netjes voor ditributie, waardeloos voor internationaal transport.

Mather | 17-11-17 | 12:49 | 1

Bullshit. Truckers moeten elke 4.5u verplicht 45min stil staan. Dan is een bereik van 405km al afdoende: 4.5u * 90km/u gemiddeld. En dan kan je prima laden.

flatlander | 17-11-17 | 14:23

Trieste clickbait dit zeg

Dommelsch | 17-11-17 | 12:43 | 1
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 14:17

Buschauffeurs kunnen ook wel inpakken. Rijscholen ook. De ANWB ook.

Simon_GS | 17-11-17 | 12:43

Over een jaar of 10 zijn alle caissières ook werkeloos.

Orakel1958 | 17-11-17 | 12:41 | 1

Ik heb acht jaar geleden in een scankassa in België gestaan

Jos Tiebent | 17-11-17 | 15:56

Accuboer Musk. Hoe treffend omschreven door een van de reaguurders hier. Tuurlijk is het een ding maar laten we eens ophouden met het op schild hijsen van fabrikanten. Musk is geen wereldverbeteraar, gewoon een autofabrikant.

LJBrinkhorst | 17-11-17 | 12:41 | 1
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 13:03
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 12:39 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De chauffeur gaat echt niet verdwijnen, maar krijgt andere taken. O.a. beveiliging van het transport, focus op efficiënter rijden, auto in de gaten houden, loodsen van de wagen door tijdelijke ingewikkelde afwijkende verkeerssituaties, laden/lossen. Kortom: het vak gaat vooral comfortabeler worden. Vergelijk het met de piloot in een vliegtuig: de automatische piloot doet 90% van het werk op een gemiddelde vlucht. Maar piloten blijven nodig als gezagvoerder. Mooie ontwikkeling kortom.

HypodePipo | 17-11-17 | 12:39 | 5

Maar het eerste wat interessant zou kunnen zijn, is dus logistiek als IKEA.. 24x7, voornamelijk van haven naar distributiecentrum naar magazijn. Wordt volgens mij ook vooral met Bulgaren, etc gereden nu ook met dus behoorlijk feodale arbeidsverhoudingen.. 4 autonome vrachtwagens die 24x7 rijden kunnen denk ik een vloot van minimaal 20 wagens vervangen die niet autonoom zijn (meestal moet je 6 mensen inplannen voor een taak bij 24-uurs economie, wegens weekeinden en vakantiedagen). Je hebt dan 1 wagen om allerlei zaken als onderhoud op te vangen en eventueel wat opgelopen achterstand snel te kunnen wegwerken.

nickolaas | 17-11-17 | 13:10

bij 24-uurs economie = continubedrijf (heet dat strikt genomen)

nickolaas | 17-11-17 | 13:12

En wat dan in praktijk het meeste oplevert is dus dat je een heel 'steady' proces krijgt.. pauze, shiftwissels, locatie waar mensen op een bepaald moment moeten zijn (afloop dienst), ziekteverzuim opvangen, etc valt allemaal weg (in dit proces dan.. elders zet je wel weer mensen in).
Hier is een mijn met autonome 'loaders'/haulers vimeo.com/73911554 die is al een aantal jaren in bedrijf

nickolaas | 17-11-17 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja deze technologie wordt er nu met sneltreinvaart ingepompt dankzij onze levensmoeie importvrienden die trucks als wapens gebruiken. Gemengde gevoelens, veiligheid boven alles, maar vooruitgang zet een hele hoop mensen buitenspel. Laat de grenxen maar open hoor, genoeg baantjes voor het oprapen hier straks.

haat | 17-11-17 | 12:38

Ik zou mijn geld steken in het verbeteren van de mens in plaats van de vrachtwagen. Maar ja, ik heb nog een beetje idealisme over.

Koos Knak | 17-11-17 | 12:36 | 1

Ja en nog wat tijd over om dat idealisme aan iedereen te venten. (nou mag klonen van mensen ineens weer kennelijk)

Cobalt bomb | 17-11-17 | 13:38
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 12:35 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Lachen man. Je zult maar naaste van Wijngaard zijn en je de tering schrikken.

Ik weet wel, het is GS, maar dan nog.

Lewis | 17-11-17 | 12:32

Zijn we eindelijk af van die stomme rijtijdenwet.

hustler01 | 17-11-17 | 12:29

Als in de toekomst veel vrachtwagens op waterstof zouden rijden, zijn er ook veel waterstoftankstations nodig. Die moeten weer een compressor hebben die de waterstof op bijvoorbeeld 700 bar druk brengt (zie ook mijn WordPress blog). Maakte Siemens in Hengelo geen compressors??

Expert Homo | 17-11-17 | 12:29

Tesla, die laatst bij de orkanen ineens vanaf afstand de capaciteit van de accu's kon upgraden zodat men verder van het rampgebied af kon rijden. En deze upgrade nadat alles achter de rug was weer terugdraaide want upgraden kost normaal geld...

Roze_bril_drager | 17-11-17 | 12:28 | 4

Tesla gaf op vrijdag eigenaren van zijn auto's in Florida indien mogelijk gratis upgrades aan het maximale bereik middels software. Dit om ze te helpen uit het evacuatiegebied te komen voordat orkaan Irma de staat treft.

Het gaat om de Tesla Model S en X en daarvan de 60 en 60D, uitgerust met een 75kWh-accu. Tesla bood deze modellen aan met een softwarebegrenzing op 60kWh. Die waren goedkoper. Er is de optie om de capaciteit tegen betaling op te waarderen naar de volledige 75kWh, waardoor het maximale bereik ongeveer 64 kilometer hoger komt te liggen. Door het gebruik van een kunstmatige begrenzing aan de capaciteit hoefde Tesla niet daadwerkelijk een 60kWh-accu te produceren, wat duurder zou zijn voor Tesla, ondanks dat de klant er ook minder voor betaalt. De upgrade kost 500 tot 4500 dollar, afhankelijk van het model.

Roze_bril_drager | 17-11-17 | 12:35

Roze_bril_drager | 17-11-17 | 12:35
Gaaf van Musk dat ie je met wat loze accucapaciteit laat rondrijden. Alles voor de pegels! Alsof je een V8 blok hebt maar er zitten maar 4 of 6 bougies aangesloten en dat ze dan de overige even komen aansluiten als je betaald hebt.

Cobalt bomb | 17-11-17 | 13:36

Je bedoelt zoals de kabelaar die pas als je meer geld betaalt je ook hogere snelheid biedt voor je internet? Of de TV boer die je pas na betaling ook toegang geeft tot alle zenders terwijl ze wel allemaal je huis binnenkomen? Of de auto die begrensd is op 250km/u maar pas na betaling harder mag (zie o.a. BMW) Ik zie het probleem niet. Je krijgt waar je voor betaalt en vooraf weet je dat precies. Ik denk eerder dat je gewoon een hekel hebt aan Tesla en lekker azijn wil pissen

flatlander | 17-11-17 | 14:27
▼ 1 antwoord verborgen

Als het ook geleverd word met anti-jihadi functie dan kan dit best een succes worden.

Grzl-II | 17-11-17 | 12:25

Ik lees dus nergens iets over de onder-instap voor kanaalnegerts? En de mosselmannen, wat hebben die te duchten van dit noviteitje? Wordt ook gewoon steeds lastiger zo, straks zit er een automatische gewichtsensor in die precies aangeeft wanneer het gewicht opeens 50? 60? kilo toeneemt in Calais.

de Voorzittert | 17-11-17 | 12:25 | 1

Co2-sensor kom je al een heel eind.. en er is radar die goed genoeg is om het bewegen van een borstkas bij in en uitademen waar te nemen (desnoods door vanalles heen - zelfs hartslag schijnt mogelijk te zijn). Hardware gedeelde van die sensors heeft niet eens zo duur te zijn.. technisch geen enkel probleem geloof ik, mensen waarnemen (camera met bewegingsdetectie of passieve infraroodsensor is trouwens nog eenvoudiger.. ). Gewicht is in ieder geval nog omslachtiger dan alles wat hierboven staat.

nickolaas | 17-11-17 | 12:33

Nog even en Skynet is online.

RenHoek | 17-11-17 | 12:25

Leuk Elon, maar waarom geen buizenvrachtsysteem?

Einde van de Domheid | 17-11-17 | 12:24 | 2

als in 'buizenpost'....

Einde van de Domheid | 17-11-17 | 12:24

Is tie ook al mee bezig, soort van dan.... of ken je zijn boring company niet?

litebyte | 17-11-17 | 12:28
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 12:23 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Als er belasting wordt geheft op de technologieen die functies van mensen overnemen kan daarmee een basis inkomen worden gerealiseerd.
Omdat ik ervan overtuigd ben dat de meeste mensen creatief zijn en op zoek gaan naar tijdsbesteding leidt dat waarschijnlijk tot nieuwe markten, ontwikkelingen in tijdsbesteding en levensinvulling.
Dan moeten wij (het volk) wel eisen dat we worden gecompenseerd voor het banenverlies.

ratelaar | 17-11-17 | 12:19
-weggejorist-
Josbert_Lonnee | 17-11-17 | 12:17 | 3

Zelfrijdende elektrieke vrachtwagens. Daar hoor je nou nooit iets over. Goed topic!
*Tesla-vrachtwagen komt er aan. Elon Musk gaat alle truckers werkloos maken*
www.geenstijl.nl/5139376/toet-toet-vr...

Lewis Lewinsky | 17-11-17 | 12:17

Mooi! Werk dient tot een minimum gereduceerd te worden zodat wij allemaal een maximum aan vrije tijd overhouden!

Peter_K | 17-11-17 | 12:16

Zolang Tesla de massaproductie van de model 3 nog niet op orde heeft, droomt Elon lekker verder...

"Tesla delivered 220 and produced 260 Model 3s in the third quarter. Musk had said that he would expect to see production increase to 1,500 Model 3s by September, with plans to dial that up to 5,000 by the end of the year and 10,000 a week by the end of 2018." www.marketwatch.com/story/tesla-earni...

Feynman | 17-11-17 | 12:13 | 1

Daarom zijn ze nu toch bezig met die 'mega'fabriek?

TyrionLannister | 17-11-17 | 12:15

Ik zou mijn geld steken in waterstofbatterijen. Er schijnt maar voor 17 jaar genoeg lithium te zijn op deze wereld.

ChatBot | 17-11-17 | 12:11 | 3

Dat dacht ik ook altijd maar lithium schijnt men nu ook middels elektrolyse uit zeewater te kunnen halen.

mohammmedtriplem | 17-11-17 | 12:33

Men is bezig met de opvolger van de lithium-ion batterij met goedkopere en wijdverbreid beschikbare membramen uit o.a. koolstof.

HypodePipo | 17-11-17 | 12:41

mohammmedtriplem | 17-11-17 | 12:33
Hoeveel kernreactors heb je daar voor nodig?

Cobalt bomb | 17-11-17 | 13:30

Wat is de actieradius van die stofzuiger met 40 ton aangekoppeld?

Gen. Maximus | 17-11-17 | 12:08 | 1

Je zou ook gewoon kunnen lezen wat er staat ipv domme vragen te stellen: 800km geven ze op bij 80.000lbs. Ik wacht wel op je onderbouwde reactie waarom jij het er niet mee eens bent en het niet haalbaar is in de praktijk en zo...

flatlander | 17-11-17 | 14:30

Alles kan over enkele jaren uit een 3d printer rollen. Dus transport heeft sowieso niet echt een rooskleurig toekomst.

Mark_D_NL | 17-11-17 | 12:05 | 7

@TyrionLannister | 17-11-17 | 12:18

Het laatste wat ik ongeveer een half jaar geleden heb geprint was een kabelgeleider voor een kennis van mij. Hardstikke leuk en het kon precies op maat worden gemaakt, maar om het grootste deel van de dagelijk behoeftes te printen zijn we nog jaren en jaren van verwijderd.

Dat taartje of je biefstuk printen zoals in van die click bate artikelen wordt aangehaald, vergeet het maar de aankomende jaren.

litebyte | 17-11-17 | 12:26

Daar ben ik het helemaal mee eens litebyte.

TyrionLannister | 17-11-17 | 12:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Leuk van 0 tot 100 km in 5 seconden lees ik. Ik heb liever dat hij noodstop kan maken over 3 meter tot stilstand bij 100 km voordat hij een file verandert tot appelmoes

Therapietje | 17-11-17 | 12:05

Het begon met de uitvinding van het wiel en het vuur maken, en het eindigt met AI robots die de mensheid afmaken, want in hun ogen overbodige verspilling van grondstof en energie.

King of the Oneliner | 17-11-17 | 12:05 | 1

LOL, dus toch uiteindelijk weer vuur maken.

D-Fens_1963 | 17-11-17 | 12:46

Deze trucks op een aparte strook met een vast tempo en de wegen worden een stuk veiliger .

xiuxiu | 17-11-17 | 12:04 | 5

@xiuxiu | 17-11-17 | 12:04 | reageer

Prima idee. en als je zo kijkt naar de inrichting van de kabine dan schreeuwt het eigenlijk "autonoom rijden"

litebyte | 17-11-17 | 12:20

Inderdaad Prepper. Dat zie je helemaal goed. Helaas is daar niet veel meer te verdienen.

ZureJoop | 17-11-17 | 12:34

@xiuxiu Als we die stroken nou in het midden aanleggen, dan scheelt dat sowieso in geluidsoverlast en fijnstofwaarden aan de rand van de weg. Denk maar bijvoorbeeld aan een A10 ten hoogte van de Zuidas waar in plaats van spoor asfalt of beton voor vrachtwagens ligt. Of iets wat de Amerikanen hebben op bruggen tussen de rijrichtingen in zoals in Houston https://www.wegenwiki.nl/Houston#Eerste_snelwegen Die dingen kunnen het best in het midden, omdat trucks (zeker die enorme lading vrachtwagens die transcontinentale ritten maken) naar mijn verwachting minder afslagen nemen dan een auto.

Jostifiel | 17-11-17 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Oke jongens stop maar met kinderen maken en sluit de grenzen.
We krijgen een gigantisch mensenoverschot want alles wordt vervangen door robots.

keestelpro | 17-11-17 | 12:02 | 5

Ik heb het nergens over niet meer werken - ander werk.. is in de landbouw ook zo gegaan na mechanisatie. En dan nog zijn daar dan allerlei gradaties in - als je kijkt naar de voormalige DDR, dan had je daar grote staatsboerderijen. Nog steeds zie je daar de meest buitenissige landbouwvoertuigen (het is nog steeds enorm grootschalig geloof ik.. ). Maar dus allemaal van grote investeerders en de winsten vloeien heel ver weg van de regio.. kan je dus beter relatief kleine familiebedrijven hebben, met dus allerlei lokale binding - zowel maatschappelijk als economisch. In China zie je ook dat dit aspect van beleid heel belangrijk is (ondanks dat ze dus genoeg monden te voeden hebben en DDR-achtige grootschaligheid verleidelijk is.. doen ze dus bewust niet - en je ziet ook dat het in de voormalige DDR een hele grote fout is geweest volgens mij om die 'bedrijven' zo 1-op-1 af te stoten, althans ik denk dat het zo gegaan is.. op het eerste gezicht, ik heb er geen studie van gemaakt.. ).

nickolaas | 17-11-17 | 12:50

nickolaas | 17-11-17 | 12:50
Als je had opgelet gaan mensen nu dus dood door dichtgeslibte aderen omdat ze niks doen, in de streken van italie waar men nog lekker op een akker kan wroeten met het schoffeltje wordt men een stuk gezonder oud. En het mensen overschot blijft. Alle administratie kan perfect door computers gedaan worden. Zelfs crisis beslissingen zijn beter. Minder mensen is het devies, die vergrijzing waar zo afkeurend over gedaan werd was zo slecht nog niet.

Cobalt bomb | 17-11-17 | 13:29

Mensenoverschot is een hele gevaarlijke term (nazi's waren er al van overtuigd dat ze overbevolkt waren en dus Rusland moesten uitmoorden en koloniseren om dus te overleven). Zoals Darwin, sterkeren groeien ten kosten van zwakkeren. Ik zeg niet dat je dat er mee bedoelt.. maar mensen met die mindset hebben gewoon te weinig echt goede ideeen denk ik om een economie op te zetten die dat wel draagt (uiteindelijk hadden ze ook geen andere keuze om een oorlogseconomie te beginnen.. ze kregen de economie niet op een andere manier aan de gang en er ontstonden voedseltekorten).
Nu 70 jaar later is Duitsland veel dichterbevolkt, ondersteund de economie vele malen meer mensen dan zij ooit voor mogelijk hadden gehouden (sowieso bedienen dat soort mensen eerst zichzelf - corruptie tot op het hoogste niveau was een heel groot 'probleem' - nou ja, als ze mede daardoor de oorlog hebben verloren zou ik het geen probleem willen noemen.. ). Waar een wil is, is een weg..

nickolaas | 17-11-17 | 14:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Leuk zo'n truck. Kost dat, die accu's vervangen na 5 jaar?

Is dit nog nieuws? | 17-11-17 | 12:01 | 6

Grzl-II | 17-11-17 | 12:27
Die ook daadwerkelijk op grote schaal met een grote actieradius gebruikt kunnen worden...

TyrionLannister | 17-11-17 | 12:31

Eagleeye, accu's bijladen gaat sneller dan chauffeurs bijladen.

hustler01 | 17-11-17 | 12:40

Ach ja komt wel goed met de elektrische auto en vrachtwagens, een normale draait in 10 tot 15 ladingen 4000 kw stroom weg, dat valt de komende 40 jaar niet te veranderen qua stroom opwekking, en over de vervuiling van de accu's maar niet te spreken alleen al de winning van metalen, leuk spul dit maar er zal een beter alternatief moeten komen

Rest In Privacy | 17-11-17 | 12:41
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken