Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GSTV. SleepNetWet leeft, internetprivacy is dood

Gisteravond laat stemde de Eerste Kamer in met de SleepNetWet die de opsporingsinstanties verregaande bevoegdheden geeft op het gebied van internetsurveillance. De gleufhoeden uit Zoetermeer mogen nu uw internetgeschiedenis jarenlang opslaan en naar eigen inzicht raadplegen. Het wordt nog een hele klus om uit die kluwen van Dumpert-filmpjes, GS-F5's en doorkkliks door catalogi stampende lesbipr0n een beetje nuttige intelligence te halen, maar we wensen de dubbelo-sevens van Nederland veel succes. Verder is het burgerrechtentechnisch uiteraard helemaal niet leuk dat Vadertje Staat nu over uw schouder mee mag kijken - al met al een goede reden om eens een paar digitale experts voor de camera te sleepnetten. Renée kijkt met u mee!

Reaguursels

Inloggen

@ ChatBot | 13-07-17 | 00:16
-
ha eindelijk iemand die het ook inziet
zie mijn commentaar van: telelezer | 12-07-17 | 22:47

telelezer | 13-07-17 | 17:33

Toch jammer dat je links moet stemmen om je burgerrechten en vrijheid te behouden. Vrijheid van het individu en een kleine niet bemoeizuchtige overheid zouden rechtse thema's moeten zijn. Nu zijn het de conservatieve 'vrijheidspartijen' en uiteraard de Christenen die uit zijn op een controlestaat waarin iedere burger een verdachte is. Never nooit geen VVD, PVV, CDA, PvdA, FvD of andere vrijheidshatende partij voor mij.

Ardbeg | 13-07-17 | 14:16

Het lijkt me vanaf nu heel verstandig hier niet meer te posten. Als we ooit een Linkse regering krijgen ga je er dan wel aan.

Patatter | 13-07-17 | 12:46

gaat weer dezelfde kant op toen de paus baas was in heel europa.

pedro300 | 13-07-17 | 10:35

Alles om terreur te bestrijden, ondertussen wel de Nederlandse jihadstrijders ongestoord terug laten komen of zelfs ophalen iedereen lieverd zijn vrijheid en privacy in maar de regering haalt de moordenaars dus het gevaar binnen,tussen de vluchtelingen zitten ook terroristen en gasten die met kinderen zijn getrouwd .
Conclusie,gooi die wet zo snel mogelijk van tafel,zolang een terrorist vrolijk binnen kan wandelen met de vluchtelingenstroom heeft die wet totaal geen zijn en is deze bedoeld om ons te begluren.

janmetdepet | 13-07-17 | 09:13

Jammer dat niemand hier de bijbel serieus neemt. Daarin staat al sinds het jaar 90 (de Openbaring van Johannes, laatste bijbelboek) vermeld dat de mensen niet meer zullen kopen of verkopen als men het 'teken van het Beest' niet op de hand of het voorhoofd heeft.

Zover is het dus nog niet maar het komt er aan. Nu al kun je b.v. helemaal niets beginnen - als niet-crimineel - zonder je BSN nummer.

Lupuslupus | 13-07-17 | 09:08

Bytemaster | 13-07-17 | 08:49
Het was vroeger -in de tijd van de PTT- reeds verboden om via communicatiemiddellen (telefoon, brief, telegram) berichten te versturen die versleuteld waren, mits je daar zwaarwegende redenen voor had; bedrijfsgeheimen bijvoorbeeld, waardoor alleen grote bedrijven dit mochten doen. De overheid moest dan wel over de "sleutel" beschikken zodat zij mee konden lezen.
Het reeds bestaande verbod op het gebruik van encryptie zal -gezien de enorme toename van soorten communicatie (E-mail, instagram, twitter, whats app) waarschijnlijk binnenkort juist worden aangescherpt.

Als je enige privacy wilt, dan raad ik je postduiven met een berichtenkokertje aan hun pootje aan.

En vernietigende rapporten? fijn dat je de heren van gratis toiletpapier voorziet, want met vernietigende rapporten wordt in politiek nederland de hol afgeveegd.

miff | 13-07-17 | 09:02

Er zal gewoon steeds betere encryptie ontstaan en veel meer verkeer zal over TOR gaan lopen. Niet alleen criminele zaken maar ook het verkeer van mensen die hun privacy terug willen. Door die wet maakt de overheid het zichzelf alleen maar moeilijker en zoals gebruikelijk komt de overheid daar zelf pas tien jaar later achter door middel van een vernietigend rapport van één of andere onderzoekscommissie.

Bytemaster | 13-07-17 | 08:49

miff | 13-07-17 | 08:43
Ik weet. En er zijn genoeg Nederlandse voorbeelden van. Ik noem het Sofi/BSN verhaal en de, overigens illegale en verboden, opslag van kentekens door verkeerscameras door de politie. Koppelen en koppelen, allemaal met verdedigbare motieven, tot de Big Brother maatschappij een feit is.

Bigi Bana Boy | 13-07-17 | 08:49

Bigi Bana Boy | 13-07-17 | 08:32
Dat verschijnsel heet "function creep". zoek maar op in google

miff | 13-07-17 | 08:43

De veiligheidsdiensten vertrouw ik wel, de rest van de overheid niet. Want men krijgt nu de beschikking over een goudmijn aan gegevens en de ervaring leert dat de verleiding té groot zal zijn om er niet ook andere dingen mee te willen doen. Het CJIB, belastingdienst, uitkeringsinstanties en de reguliere politie zullen ook over de data willen beschikken. Beetje bij beetje en heel langzaam worden we in de tang genomen. Want voor ieder stapje zal een goede reden worden aangevoerd. Voorbeelden te over. Tot we inderdaad volledig door de overheid gecontroleerd zullen worden.

Bigi Bana Boy | 13-07-17 | 08:32

Aduitse herder | 13-07-17 | 07:56
Onder de linker oksel dan maar ;)

miff | 13-07-17 | 08:28

2020: Invoering van de wet Arm.
.
Iedere burger in Nederland moet een registratienummer getatoeëerd hebben op zijn/haar arm. Baby's vanaf 1 jaar.

duitse herder | 13-07-17 | 07:56

Ironie praten over veilig computer/internet gebruik hier op een niet beveiligde GS pagina maar ja ....

Gister had ik al menige reacties gezien wat me liet lachen maar wees gerust zoals sommigen hier zeggen met zijn allen op VPN gaan hahaha en dat laat natuurlijk geen belletjes rinkelen.

Ogami | 13-07-17 | 07:52

Privacy bevind nog slechts tussen je oren -for the time being-

miff | 13-07-17 | 07:39

Dit is de nacht van openbaringen.
Berbaar die toegeeft dat hij iets niet snapt en Mocro die van te voren zegt dat hij geen gelijk wil hebben.

Hulde aan René Freauger. De hele discussie was voor mij encrypted. Ik gebruik TunnelBear.

ristretto | 13-07-17 | 07:16

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:52
Werkelijk iedereen kan een eigen algoritme bedenken om een text te versleutelen (neem o.a. de Romeinse methoden die een simpele versleuteling gebruikten als a=(a+x) en x was dan de sleutel.

Ik ben er ook van overtuigd dat diverse diensten eigen versleutelmethoden hebben. Ik reageerde dan ook op uw stelling dat een _openbare_ encyptiemethode per definitie onveilig is. Zelfs in mijn Romeinse voorbeeld weet men in feite de waarde van x niet. Dus zolang die variabele niet bekend is, is de encryptie wel veilig (maar met het wisselen van letters is het natuurlijk vrij makkelijk te achterhalen)

Rene Freauger | 13-07-17 | 02:00

@Rene Freauger | 13-07-17 | 01:47
Ik probeer geen gelijk te krijgen even note vooraf.
Wat ik bedoel is dat wij enkel zicht hebben op encryptie methoden, nadruk op methoden, die in het publieke domein begeven.

Mocro070 | 13-07-17 | 01:52

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:42
Elke random functie in welke taal dan ook is idd niet random als men geen "static radiation" als variabele meeneemt. Dat klopt. En dat is wellicht wat u bedoelde met dure hardware die aan encryptie doet.

Ik ben het niet met u eens dat inzicht in encryptie, de encryptie onveilig maakt. Net zoals dat ik al riep dat wiskunde in ons voordeel werkt (met een werkelijk random value), want niet te voorspellen

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:47

@Rene Freauger | 13-07-17 | 01:31
Logjam, lees je in wat er gebeurde.
En "random walk function defined by Pollard is not in fact random enough [Teske 1998]"
Maar behalve dat. Ben je het met me eens dat als wij er van hebben gehoord, het niet geheim is? En als iets niet geheim is het niet meer waard was om het te beschermen?

Mocro070 | 13-07-17 | 01:42

En precies vanwege mijn vorige comment is dus deze encryptie onveilig geworden, want met quantumdecryptie kan men gewoon elke positie op deze ellips tegelijk valideren en er zal er maar 1 als valide waarde terug komen.

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:34

Het doel is om brave burgers die een andere mening hebben dan de van A. Pechtold, schrik aan te jagen, hun deur in te trappen, ze voor de rechter te slepen. Schooldirecties kunnen worden gemonitored, of ze wel voldoende respect voor de Islam tonen.

knossie | 13-07-17 | 01:32

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:27
Hoe komt u er toch bij dat als men de _manier_ weet, dat dan ook de encryptie onveilig is? Weet u hoe ellyptic curve encryption werkt? Dat is gewoon een wiskundige formule. Waar er op een ellips een willekeurig punt gekozen kan worden als deel van de private key. Waar is dit, ondanks dat men de code in kan zien, te voorspellen dan?

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:31

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:21
Why Is the NSA Moving Away from Elliptic Curve Cryptography?
www.schneier.com/blog/archives/2015/1...
.
Als je ervan hebt gehoord, is het niet veilig want niet geheim dus hoef je het niet te beschermen.

Mocro070 | 13-07-17 | 01:27

@Mark_D_NL | 13-07-17 | 01:21
Dat is dus gekraakt met quantumtech. Niet met normale computers

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:26

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:21
In de echte wereld snappen we nog steeds niet hoe entanglement werkt en het overdragen van informatie sneller dan het licht (op basis van het bekijken van de positie van een van de quantumpartikels. Laat staan dat we de rest al snapen.

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:24

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:18
Dit is toch precies wat ik al riep? Elliptic Curve encryptie is _nu_ nog veilig. Totdat quantumcomputing gemeengoed wordt. Dan is dit juist makkelijker te decrypten. Echter hebben we nu al encryptiestandaarden die niet te kraken zijn door quantumcomputing. Tuurlijk verplaatst de NSA zich die richting uit. Zou ik ook doen

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:21

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:13
Mischien snap ik je zin niet maar ellyptic Curve encryptie was toch al lang geleden en keer gehackt?
www.schneier.com/blog/archives/2015/1...

Mark_D_NL | 13-07-17 | 01:21

@Rene Freauger | 13-07-17 | 01:16
Wacht.... Dat is niet hoe super positie werkt. In de echte wereld leggen deeltjes een voorspelbare route af van A naar B. In quantum (field theory) gaat het alle kanten op. Ik geef u: www.youtube.com/watch?v=p-MNSLsjjdo. Lees het gelinkte onderzoek maar :)

Mocro070 | 13-07-17 | 01:21

Berbaar | 13-07-17 | 00:39:
Je bent kort door de bocht en leest over zaken heen die ik open laat.
Ik ken een aantal politieke wetmatigheden, die noemde ik op en over de rest kan ik speculeren.
Je leest het te zwart/wit, dat kan ik typisch mannelijk noemen maar daarmee doe ik inzichtelijker mannen tekort.

LuckyGirl | 13-07-17 | 01:19

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:10
Dan snapt u quantumencryptie dus niet. Per definitie is dat niwt af te luisteren, want als iemand heeft "gekeken" wat de superpositie is van een van de quantumpartikels, is er dus geen superpositie meer en dus heeft iemand gekeken naar de data...

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:16

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:08
Openbaar is dus niet per definitie al gehacked. De NSA heeft oa aan de RSA encryptie meegewerkt (slecht voorbeeld, want zij hadden dus wel predictable values ingebouwd), maar ook aan andere standaarden.

Ellyptic Curve encryptie kan de NSA of welke andere instantie best lekker op proberen te kraken, maar simpele wiskunde sluit ze hier al buiten.

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:13

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:50
Omdat je over quantum communications had :) gewoon af te luisteren en te disrupten

Mocro070 | 13-07-17 | 01:10

@Mocro070 | 13-07-17 | 01:04
Het Open Source pakket PGP mocht vroeger zelfs nier buiten de US geexporteerd worden, want te hoge encryptie (zo had MS Windows daar in het begin ook last van). Men heeft letterlijk de broncode uitgeprint en buiten de US weer ingeklopt om dit te omzeilen. Tegenwoordig is deze regel in iig de US niet meer van kracht

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:09

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:50
Als het openbaar is, is het al gehacked.
Check publicatie datum en refererend materiaal. :)

eprint.iacr.org/2013/474.pdf

Mocro070 | 13-07-17 | 01:08

@ChatBot | 13-07-17 | 00:58
Ik had het dan ook niet over quantum_communicatie_. Maar een password hash is oneindig veel makkelijker te valideren, wanneer je niet hoeft te bruteforcen, maar gewoon alle mogelijkheden tegelijk probeert en ziet welke geldige waarde er over blijft. Want dat kan nl wel met superposities...

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:04

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:50
Encryptie valt onder Stg. Zeer Geheim. houdt in als het niet te breken is mag niemand het hebben. En dat is wereldwijd. Zo ook de VS. Encryptie, ik kan het fout hebben, valt in de VS onder categorie wapens.
.
Ter illustratie de 4 rotor enigma (WOII) kostte in 2006 enkele maanden om een paar berichten te ontsleutelen met moderne computers. www.bytereef.org/m4_project.html
Je laat niet iets publiekelijk toe wat tegen je gebruikt kan worden. Ook het roepen voor achterdeurtjes is slim. Zo geef je domme terroristen in feite de tip om vooral WhatsApp of signal te gaan gebruiken want veilig. Althans zo zou ik het doen.

Mocro070 | 13-07-17 | 01:04

@AntiSoof | 13-07-17 | 00:50
Voor de oppositie wél voor de regeringspartijen minder want coalitie.
Daar dringt dat praktische zich dan toch weer op, nietwaar?

Berbaar | 13-07-17 | 01:03

@ChatBot | 13-07-17 | 00:55
Stelt u zich eens een globaal netwerk voor. 42.000 medewerkers (fictief getal). Deze mensen krijgen bijna allemaal een telefoon van de zaak. Deze moeten ook het bedrijfs WiFi netwerk op kunnen.

Dit is allemaal met certificaten op te lossen. Certificaat genereren bij de interne CA (Certificate Authority), verspreiden naar _ieder_ device dat op de WiFI moet, etc etc. nogal omslachtig.

De _meeste_ netwerken doen hier dan ook niet aan. En al zeker niet aan MAC filtering, want er is geen beginnen aan om dit administratief bij te houden. En al helemaal niet in het Bring Your Own Device tijdperk.

Rene Freauger | 13-07-17 | 01:02

Was een leuk topic. Slaap ze!

ChatBot | 13-07-17 | 01:00

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:50
Bij quantum communicatie kan er niet worden afgeluisterd want dan vervalt de superpositie en daarmee ok de verbinding. Dus dat is in elk geval veilig communiceren, mocht de burger daar ooit beschikking over krijgen.

ChatBot | 13-07-17 | 00:58

@Mocro070 | 13-07-17 | 00:46
En dan alsnog; als men toegang heeft tot uw custom PCB met eigen encryptie algoritme, heeft men dus nog steeds toegang tot uw private key. Ongeacht of u het Enigma principe of Ellyptic Curve encryptie verzint. Toegang tot de chip, is toegang tot de private key.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:57

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:46
Ik ging er vanuit dat er gefilterd wordt op MAC adres, want waarvoor zou je dat anders hoeven te spoofen?

ChatBot | 13-07-17 | 00:55

Berbaar | 13-07-17 | 00:30

Eigenlijk is een partijprogramma vóór de verkiezingen dan misschien wel minderwaardig aan het stemgedrag hè?

Kijk nooit wat de mensen zeggen, maar kijk naar de daden.

AntiSoof | 13-07-17 | 00:50

@Mocro070 | 13-07-17 | 00:46
Naar mijn weten zijn de hogere Diffie-Helman standaardsn (dus niet 1-5) nog immer veilig? En zullen ze dit ook zijn tot quantumcomputing een commodity wordt? Aan de andere kant hebben we ook al weer encryptiestandaarden die quantumcomputing negeren alsof het het lastige buurjongerje is en gewoon negeert.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:50

@VerenigingVanDieven | 13-07-17 | 00:38
Ik ben een expert in genieten mijn Beste.
Ik geniet van het leven, mijn gezin en familie, mijn toko, ons mooie huis achter de duinen, ons bootje, leuke mensen, goed eten en discussiëren met vrienden, Fikkie (als hij eens luistert) en nog 1000 en 1 dingen.
Levenskunstenaar is wat ik ambieer :)

Berbaar | 13-07-17 | 00:47

@ChatBot | 13-07-17 | 00:34
Maar dat is het hem juist. Ik hoef niet _hetzelfde_ MAC adres te hebben als Gerard. Als ik maar _een_ MAC adres heb van Apple Inc. en mijn device zich gedraagt als een iDevice. Met het laatste stuk van het MAC adres heb ik keuze uit 281,474,976,710,65 verschillende MAC adressen. Ik denk niet dat ik precies hetzelfde kies als Gerard met deze pool. Zowel, dan stuur ik toch gewoon een gratious ARP? Die maakt duidelijk dat ik, in geval van duplicate, echt ben wie ik roep dat ik ben. Daar is GARP nl voor bedoeld (lees vooral eens iets over ARP injections). Op MAC niveau proberen te filteren is leuk (802.1x is hier op gebouwd oa), maar zo lastig dat het bijna geen zin heeft. Niet wanneer er menselijke interventie nodig is en als alles geautomatiseerd is, word je OF constant gestoord wanneer valide, onbekende devices willen aanmelden, OF je ziet niet dat er toch gespoofed wordt.

Als u dit wel ziet in uw rapportage, dan heeft u denk ik geen andere taak behalve malafide MAC adressen weren van uw netwerk.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:46

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:33

Sorry wat verduidelijking. Met hardware encryptie bedoel ik hardware waar IK mijn encryptie algoritmes op kwijt kan. Dat eerste is duur en dat tweede nog steeds verboden. Voor een ieder die nog denkt dat inlichtingen diensten niet al lang elke publieke encryptie heeft gebroken.
info: www.computable.nl/artikel/achtergrond...
gizmodo.com/the-nsa-can-crack-almost-...

Mocro070 | 13-07-17 | 00:46

@LuckyGirl | 13-07-17 | 00:32
Ah dus de clubjes die vóór zijn waar U tegen bent kan U wel begrijpen maar de clubjes die tegen zijn waar U vóór bent dan weer niet?
U bent geverifieerd vrouw ;)

Berbaar | 13-07-17 | 00:39

@Berbaar | 13-07-17 | 00:33
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jouw expertise is. Afgezien van trollen dan.

VerenigingVanDieven | 13-07-17 | 00:38

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:19
Klopt, maar als de IPhone van Gerard ook aan het netwerk hangt met zijn MAC-adres, zijn er 2 devices met hetzelfde MAC-adres en is er dus (lastig, maar in principe) detectie mogelijk.

Overigens zijn I-phones weleens door Uber gefingerprint: arstechnica.com/apple/2017/04/tim-coo...

Wat devices betreft ok, maar dat is een vorm van hacking (sabotage). We hadden het over stealth communicatie.

ChatBot | 13-07-17 | 00:34

@Mocro070 | 13-07-17 | 00:1
Uw laatste zin hier is dan ook tegenstrijdig. Als men al op hardware niveau toegang heeft, dan is hardware encryptie (wat tegenwoordig helemaal niet zo duur meer is hoor. Elke HP Proliant G9 met RAID controller ondersteunt dit al. Out of the box) al gecomprommiteerd. Want toegang tot de private key.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:33

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:26
Ieder zijn ding Rene en ik lees met verbazing en bewondering die tegels hoor ;)
Laat mijn leken opmerking U niet storen in de discussie.

Berbaar | 13-07-17 | 00:33

Berbaar | 13-07-17 | 00:01:
De redenen van voorstemmers, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Beweging als surrogaat voor resultaat.
Niets doen staat slechter dan iets nutteloos doen.
Iets onhaalbaars proberen is in ieder geval iets proberen.
En dan zijn er nog bij die denken dat dit echt wat op gaat leveren.
Het doen omdat het kan.

Daarnaast zijn er nog wel wat andere redenen zoals polsen wat een volk bereid is op te geven voor de schijn van veiligheid.

LuckyGirl | 13-07-17 | 00:32

@Mocro070 | 13-07-17 | 00:10
Uiteraard. Als men beschikking heeft tot de geheugenregisters waar de private key zich bevindt, eitje. Anders is er op hardware niveau echt niet te lezen wat op layer 7 is encrypted hoor. Waar u op doelt is, denk ik, het uit kunnen lezen van een TPM chip oid. Maar dan gebeurt er dus precies wat ik zeg. Op layer 1 wordt er versleuteld met een key die op layer 1 wordt bewaard. Tuurlijk is het dan een eitje om te decrypten, immers de sleutel is beschikbaar.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:30

Nu denk ik dat de (2e- en ook 1e-) Kamerleden hun (ware) aard laten zien bij stemmingen. Dat is dan ook het enige dat telt.
@AntiSoof | 12-07-17 | 23:09
Dat lijkt mij ook.
Humor om te lachen zijn mensjes die proberen het stemgedrag van hun clubje te negeren en zich focussen op de partijen die hen niet/minder welgevallig zijn.
Al stemmen ze precies voor hun standpunt, hello oogkleppen!!

Berbaar | 13-07-17 | 00:30

@Berbaar | 13-07-17 | 00:05
Ik, en met mij velen in het vakgebied, worden dan ook vaak als "halve" autisten gezien. Niet te begrijpen, maar we doen geen kwaad verder.

Uw eega wil ik hiermee natuurlijk niet degraderen tot een autist, want vrouwen snappen als vent zijnde is denk ik NOG lastiger.

Ik denk echter wel dat ik snap wat u hier bedoelt. Aan de andere kant, ik snap een veilingmeester ook niet als die los gaat. Of een broker op de beurs hier.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:26

AntiSoof | 12-07-17 | 23:09
Dank voor de link!
Het is niet dat ik niemand vertrouw, dat zou onzinnig en paranoïde zijn.
Maar vooral de D'66 tegenstem boeit me.

LuckyGirl | 13-07-17 | 00:20

Lees je net dat de Dienst van de politie die (urgente) berichten uit het buitenland behandeld een achterstand van jaren heeft.
Ze kunnen de informatie-stroom niet aan.
Dan gaat men nu nog veel meer (nutteloze) informatie verzamelen.
We moeten Rutte maar geloven met zijn: we kunnen meer met minder politie en minder AIVD.

Jan Dribbel | 13-07-17 | 00:20

@ChatBot | 13-07-17 | 00:03
Dat metadata een zeer goede indicator is van wat voor een device er zich aanmeldt, heeft u zeker gelijk in. Echter ken ik devices die een USB stick zijn, zich aanmelden als een Human Input Device (zoals een keyboard of muis) en alleen al op een lokaal systeem enorme schade aan kunnen richten omdat een HID iig bij Windows onbeperkt rechten krijgt om zich te installeren (SYSTEM niveau).

Tuurlijk ben ik op de hoogte van diverse technieken om een ongeldig device als zodanig te herkennen. Maar als ik mijn jailbreaked iPhone aan een netwerk hang, met een spoofed Mac (alleen de laatste 4 karakters gewijzigd), dan is mijniPhone nog steeds diezelfde iPhone, maar ipv "iPhone van Rene" zie ik er ineens uit als de "iPhone van Gerard". Succes met het terugzoeken naar het fysieke device wanneer er eindelijk eens in de logs opduimt dat de "iPhone van Gerard" foute dingen heeft gedaan. Mijn eigen device heeft nl een heel ander MAC adres dan wat ik over het netwerk riep.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:19

Overigens is het afluisteren pas de eerste stap. De EU is al bezig met grootschalige data mining technieken om profielen op te stellen van haar inwoners. Een logisch onderdeel daarvan is het risicoprofiel.
eexcess.eu/wp-content/uploads/2013/07/...

ChatBot | 13-07-17 | 00:16

@Berbaar | 13-07-17 | 00:01

Misschien mogen we ooit nog eens op mensen (en partijen dus) stemmen. Zo duidelijk als nu wordt het misschien niet meer?

*lijstje onthouden doet*

AntiSoof | 13-07-17 | 00:14

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:02
Als je laag genoeg, dus hardware niveau, zit maakt het niet uit dat je encryptie draait. Tenzij je hardware matige encryptie hebt, en dat is duur, ben je altijd de pineut.

Mocro070 | 13-07-17 | 00:10

Fijn dat gehack, totdat quantum computing de standaard is.En dan?

Rest In Privacy | 13-07-17 | 00:10

@VerenigingVanDieven | 12-07-17 | 23:59
Dit is een "bewuste" feature van Intel. Ware het niet dat ze dit enorm slecht hebben beveiligd en dit zo ongeveer in elke "zakelijke/enterprise" server en desktop aanwezig is. Dat wat hier aangehaald wordt is zeker een serieus probleem. Inmiddels zijn hier al software patches voor en iedereen die tijdig updates doorvoert (en ook nog eens z'n vakgebied bijhoudt, is al veilig.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:09

@Rene Freauger | 13-07-17 | 00:02
LOL U klinkt voor mij nu net als mevrouw Berbaar die haar fijne gesprekken met haar vriendinnen beschrijft.
Daar begrijp ik net zoveel van.
My bad, I know ;)

Berbaar | 13-07-17 | 00:05

@Rene Freauger | 12-07-17 | 23:14
Het gaat er om uit te vinden of er uberhaupt sprake is van spoofing. Hier is een aardig overview van technieken: www.ijraset.com/fileserve.php?FID=5841...

De meeste technieken gaan ervanuit dat er een legitiem MAC-adres wordt gebruikt om een device die "identiteit" te geven om zodoende ACL, routers etc. te bypassen.

Op een publiek Wifi netwerk bestaan er geen lijst van "legitieme" MAC adressen en is er dus geen detectie mogelijk.

Maar goed, een device heeft vele eigenschappen (OS, versies, open poorten, IP-address dat je gebruikt, websites waarnaar je connect etc.) die samen ook een redelijke device fingerprint kunnen vormen.

ChatBot | 13-07-17 | 00:03

@Mocro070 | 12-07-17 | 23:34
En dat hangt ook nog af van de laag in het OSI model waar men toegang heeft. Als men op netwerkkaartniveau toegang heeft (laag 2 of 3), maar de encryptie wordt op laag 7 (applicatieniveau) al gedaan, dan heeft men nog niets aan de packets die men kan capturen.

Rene Freauger | 13-07-17 | 00:02

@LuckyGirl | 12-07-17 | 23:03
Misschien kunt U zich beter focussen op de partijen die dus vóór gestemd hebben.
Wat zouden hun "geloofwaardige redenen" zijn?
*kuch* PVVV *kuch*

Berbaar | 13-07-17 | 00:01

Zolang men ons angst aan-praat en doen. Zal men maar accepteren dat de "beveiliging" toeneemt. Ergens tussen 1400 jaar vroeger en 1984 zijn we nu aangekomen.

Rest In Privacy | 13-07-17 | 00:00

@Mocro070 | 12-07-17 | 23:21
Interessant die laatste link. Maar het is geen programmeerfout, zoals het artikel stelt. Dit moet ervoor doorgaan. Een audit had dit meteen gevonden. Lijkt me sterk dat dat niet gebeurt bij Intel, zeker bij een security product. Oftewel opzet, met plausible deniability.

VerenigingVanDieven | 12-07-17 | 23:59

Mocro070 | 12-07-17 | 23:34
Vergeet je niet iets, zoutvaatje.nl?

Mark_D_NL | 12-07-17 | 23:52

Ik denk dat die spionnen van de AIVD eerder onder de codenaam WD-40 schuilgaan. (Naar de spion uit Spy Hard)

Bijtendehond | 12-07-17 | 23:51

douwe4300 | 12-07-17 | 23:28
Het boeit niet of je versleuteld of niet als ze toegang hebben tot je pc, waar en wanneer ze willen. Wet Computer Criminaliteit III

Mocro070 | 12-07-17 | 23:34

i2p is ook zeer aan te raden hierbij wordt je verkeer meerdere malen versleuteld en er wordt niks op je harde schijf opgeslagen.

douwe4300 | 12-07-17 | 23:28

@ChatBot | 12-07-17 | 23:07
Jouw telefoon geeft ook andere identifiers af. Zoals tegen de operator te roepen dat het een iphone is.
Naast dat je iphone ook verschillende imsi's heeft waaronder een voor jou onzichtbare.
Je sim is ook een computer die applicaties kan draaien. android.stackexchange.com/questions/5...
Voor pc's arstechnica.com/security/2017/05/the-... intel heeft toegang (altijd) tot jouw processor

Mocro070 | 12-07-17 | 23:21

toetssteen | 12-07-17 | 23:11

Het lijkt mij altijd nogal lastig om een eenmaal aangenomen wet daarna te ontwettigen.

AntiSoof | 12-07-17 | 23:19

Misschien tijd voor een nieuwe "Defember"? Met de nodige beschermtips voor de reaguurders?

Tore Rendal | 12-07-17 | 23:18

Veel moderne routers hebben standaard settings voor VPN. Dus je hele verbinding 2048 bit encrypted en getunneld naar een anonieme exit node.

Bassman-T | 12-07-17 | 23:17

@ChatBot | 12-07-17 | 23:07
Hoe wilt u dan detecteren dat mijn MAC adres niet degene is die ik roep dat het is? Het eerste deel van het MAC adres is de fabrikant en het laatste deel is een "uniek" deel dat het device aan dient te wijzen. Als ik mijn iPhone laat roepen dat het wel een iPhone is, maar niet die ene unieke die ik in mijn handen heb, hoe detecteert u dan dat ik een "rogue" iPhone ben? Dan ga ik even van een netwerk uit waar geen NAC/NAP, 802.1x is geimplementeerd (zo ongeveer 99% van de LAN's en zelfs WAN's).

Ik kan prima roepen dat ik Johan Cruijff heet tegen een gezelschap die nog nooit Johan Cruijff heeft ontmoet. Zowel, dan schreeuw ik gewoon harder dat ik het wel ben (GARP). Zo werkt MAC spoofing ook.

IP spoofing (wat maar in heel weinig gevallen zin heeft), werkt dan weer niet om verkeer heen en weer te krijgen.

Rene Freauger | 12-07-17 | 23:14

Zal er echt veel verschil zijn tussen hoe het is en straks? Nog geen komma.
Wat wel het vermelden waard is, is dat na deze senaatsgoedkeuring een collectief in actie is gekomen,
Prima!
Maar kan het niet zo zijn dat sommige voorstemmers daarop hebben ingezet? Want nu moet de hele zaak uitgespit worden en kan dus niet in de onderste lade.

toetssteen | 12-07-17 | 23:11

LuckyGirl | 12-07-17 | 23:03,

Ik begrijp wat je bedoelt. Hier heb je wat achtergrondinformatie over het een en ander: www.bof.nl/2017/02/14/tweede-kamer-ki...

Wat ik bedoel is het volgende:
Op het internet gonst het van de politieke complot-theorieën en meningen. Het is lastig om door de bomen het bos te zien.

Nu denk ik dat de (2e- en ook 1e-) Kamerleden hun (ware) aard laten zien bij stemmingen. Dat is dan ook het enige dat telt.

Aan de vruchten (het stemgedrag) herkent men de boom.

AntiSoof | 12-07-17 | 23:09

@Rene Freauger | 12-07-17 | 23:01
MAC-adres spoof detection bestaat al een tijdje. Dat zou wel eens een aardig criterium kunnen zijn om verdachte devices eruit te filteren.

ChatBot | 12-07-17 | 23:07

Excuus, jailbreaked dus

Rene Freauger | 12-07-17 | 23:04

AntiSoof | 12-07-17 | 22:52:

Vraag me af hoeveel van die partijen een beetje geloofwaardige reden hebben voor hun tegenstem.
D'66 geloof ik al helemaal niet daar Hacktold bij de Bilderberg aanwezig is geweest en de EU zo'n beetje belichaamd.

LuckyGirl | 12-07-17 | 23:03

@ChatBot | 12-07-17 | 22:58
Laat dat MAC adres nou net een van de makkelijkste dingen zijn om te vervalsen. En zeker op een "jailbraked" telefoon. Dit is dus precies niet waar men iemand aan kan of mag veroordelen.

Rene Freauger | 12-07-17 | 23:01

@krem | 12-07-17 | 22:52
Overal hangen camera's tegenwoordig. Bovendien kan het Mac-adres van je device worden vastgesteld, zodat ze je de volgende keer herkennen als je interessant genoeg bent

ChatBot | 12-07-17 | 22:58

@bakoenin | 12-07-17 | 22:45
Overigens doel ik met mijn Live CD ook opnde minder technische gebruikers. Daar waar u PoSH commando's gebruikt om een VM te resetten, zal uw moeder of oudere buurman dit niet eens weten. In dit geval is Tails de makkelijkste oplossing, want de PC aanzetten, van CD opstarten en de PC weer uitzetten na gebruik snapt bijna iedereen.

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:57

telelezer | 12-07-17 | 22:47:
Uiteraard is het veel makkelijker om een persona non grata's computer te bevuilen om die persoon vervolgens daarop te pakken.
Makkelijker dan terroristen of criminele netwerken op te rollen nog voordat ze kwaad doen.

LuckyGirl | 12-07-17 | 22:53

@bakoenin | 12-07-17 | 22:45
Het enige verschil in deze situatie is dat er vanaf uw eigen IP geen request (wat onversleuteld dient te gebeuren) naar een VPN service gaat.

Het is natuurlijk een eitje voor eender welke overheidsdienst om (versleuteld of niet), verkeer van IP1 naar IP2 (de VPN boer) te zien gaan. Dus als u al "verdacht" bent, weet men toch wel dat u via een VPN service surft. De eerste handshake binnen of buiten uw LAN zal daar geen verschil maken. Evenals dat het geen verschil maakt qua veiligheid. Er is nl een verschil tussen "verkeer versleutelen, maar iemand mag prima zien DAT ik verbinding heb met een endpoint" of "ik wil helemaal niet dat een entiteit kan zien dat ik actief ben en een VPN aanzet". In het laatste geval dient u denk ik eerder zoveel bogus verkeer te genereren (ook versleuteld) naar zovele hosts, dat uw eigen legitieme verkeer niet meer te volgen is. Maar dat is dan precies niet mijn bedoeling. Ik wil wel versleuteld. Niet perse verbergen DAT ik met bijv de ABN Amro verkeer uitwissel.

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:53

Wie stemden in de Tweede Kamer TEGEN deze wet?

1. SP
2. GroenLinks
3. D66
4. Partij voor de Dieren
5. Groep Kuzu/Öztürk en
6. Klein
7. Astrid Oosenbrug als enige PvdA'er.

AntiSoof | 12-07-17 | 22:52

Sja en waarom he want als ik nou een terrorist zou zijn die vervelende anoniem via internet zou willen doen zou ik dit nooit via een thuiscomputer doen. Een leuke ipad of iphone, gratis WIFI waar dan ook en lekker anoniem surfen.

krem | 12-07-17 | 22:52

Maar ondertussen mogen IS strijders gewoon terugkeren naar Nederland, worden de grenzen niet gecontroleerd, 'vluchtelingen' niet gecheckt en radicalen niet uitgezet.
@ Franker | 12-07-17 | 21:13
-
Ziet dan echt niemand het..?
Wordt wakker beste mensen: Het gaat helemaal niet om terroristen op te sporen, die zijn slechts een middel om alle dromen van Brussel te verwezenlijken en het zal de elite een zorg zijn hoeveel westerlingen daarvoor vermoord worden.
-
Waar het WERKELIJK om gaat, is om critici tegen de EU bezettingsmacht te kunnen volgen die eventueel monddood gemaakt moeten worden, of erger: "Kaltgestellt" moeten worden.
-
Het is heus niet voor niets dat Pim gruwelijk vermoord is en dat Geert en Thierry gedemoniseerd worden. Ze zijn namelijk tegen de Brusselse dictatuur.
Ook ome Nigel Farage is tegen de EU en heeft daarvoor twee moordaanslagen gehad (maar gelukkig overleefd)
Ik heb het al vele vele malen gezegd: onderschat de lange arm van het Brusselse Poloitburo niet.
eunmask.wordpress.com/2014/05/31/eu-r...

telelezer | 12-07-17 | 22:47

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:44
Ja een overheid die zulke dingen doet kan je aanmerken als een twijfelachtig regime. Waar halen ze het recht vandaan?

bakoenin | 12-07-17 | 22:46

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:39
Powershell script, no problemo.
Zat nog eens verder te denken, je kan ntuurlijk ook nog een eigen VPN server opzetten en die als DF gateway nemen daarbij heb je dus al encryptie van je verkeer naar buiten toe. dat in combinatie met een betaalde VPN die de echte gateway is en torbrowsing... knappe jongen die daar nog wat van weet te maken. Ik ga eens aan de hobby.

bakoenin | 12-07-17 | 22:45

@bakoenin | 12-07-17 | 22:40
Hoe bedoelt u "vooral twijfelachtige regimes"? Daar waar bijv ook onze eigen overheid aan het shoppen was bij onze Italiaanse hackervriendjes die zero-day hacks verkopen aan (o.a.) overheden.

Of bedoelt u dat wij ook een twijfelachtig regime hebben hier in NL? Want dan snap ik u volkomen.

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:44

ChatBot | 12-07-17 | 22:37 Nee, die sleepnet software bestaat al lang en wordt in veel landen (vooral met twijfelachtige regimes) gebruikt. Wat u dan ook weer een leuk inkijkje in de psyche van Plasterk en andere hotemetoten geeft.

bakoenin | 12-07-17 | 22:40

@bakoenin | 12-07-17 | 22:32
Een VM iedere keer resetten is nogal bewerkelijk. Als u toch nooit iets wilt opslaan qua VM, dan is een Live CD die in RAM draait nog veiliger. Na een reboot/poweroff is echt alles weg.

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:39

Als het weer een Cap-Gemini project wordt is het uiteindelijk toch gedoemd om over een jaar of 8 spectaculair te falen.

ChatBot | 12-07-17 | 22:37

@Marie Curieux | 12-07-17 | 21:44
En u stipt hier precies het juiste onderwerp aan. Het gehele web zou https in moeten stellen (net als SFTP/FTPS, TLS etc.). Tegenwoordig is het zelfs mogelijk voor iedere particulier om voor hun eigen websites een _gratis_ ssl certificaat aan te kunnen vragen via Let's Encrypt. Deze zijn onbeperkt gratis te verlengen zelfs.

letsencrypt.org

Zo kan ik hier nog wel even doorgaan, maar ik wilde even benadrukken hoe belangrijk en relevant uw opmerking is.

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:36

Ach, tientallen hulpvaardige neefjes van een tot aanslag bereidde islamiet, kwakken combinaties van alarmerende termen op het net, en de aandacht is afgeleidt van de sik dragende malloot die daadwerkelijk aan het touwtje gaat trekken.
Deze wet gaat de hooiberg waar de speld in gevonden moet worden alleen maar groter maken.
Dat weten al die nutteloze stropdassen ook wel, maar het is gewoon een lekker verkooppraatje om de totale controle op iedere scheve scheet van jan en alleman te kunnen rechtvaardigen.
En maar lachen, die Rutte.

Jackanders | 12-07-17 | 22:33

@Harry Turtle | 12-07-17 | 22:11
Ja want dat wordt uiteraard meteen door links kapot bezuinigd.

ChatBot | 12-07-17 | 22:33

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:25
Of een linux vm die je na iedere keer reset naar default. Belangrijkste is een vpn en daarbij tor browser, dan gaat het spul echt niet meer de moeite doen om dat nog te achterhalen. Moe wordt je van die idioten bij de overheid. Je hele leven betaal je die gasten, ze leveren niets terug, houden wat ze zelf doen geheim maar willen wel burgertje bespioneren.

bakoenin | 12-07-17 | 22:32

@ChatBot | 12-07-17 | 22:27 ^ @Zoon van Boer | 12-07-17 | 21:59
Right to be forgotten geldt alleen voor het publieke internet.

Mocro070 | 12-07-17 | 22:30

@Zoon van Boer | 12-07-17 | 21:59
Als mogelijk verdachte "the right to be forgotten" afroepen op de afluisterdatabase van Plasterk. Ik denk wel dat ze eerst even door al je opnames heen gaan.

ChatBot | 12-07-17 | 22:27

@Martec001 | 12-07-17 | 21:25
U kunt een VPN service afnemen bij een van de VPN aanbieders. Bijvoorbeeld: vpnservice.nl of www.privateinternetaccess.com of u kunt eens kijken op deze site voor een vergelijking; www.pcmag.com/article2/0,2817,2403388...

Uiteraard kunt u VPN na VPN linken om uw locatie verder en verder te verdoezelen. Om "anoniem" te kunnen browsen _nadat_ u een VPN verbinding heeft opgezet kunt u via eender welke TOR browser het net op gaan. Ik zet hier anoniem tussen quotes omdat vanwege het ontwerp van het TOR netwerk niet alles perse anoniem hoeft te zijn.

Lokaal kunt u een CD/DVD opstarten met bijv. een Linux distributie zoals Tails of Kali (al is de laatste wel redelijk safe, maar meer op pentesters gericht). Voornamelijk doordat u opstart vanaf CD/DVD, wordt er niets op de harddisk opgeslagen.

Heb ik u hier voldoende hints gegeven?

Rene Freauger | 12-07-17 | 22:25

Ach, ze hebben slechts openbaar gemaakt wat ze allang doen.
Na alle berichtgeving over RFID chips, het cameraatje in je laptop, enz. is dit nauwelijks nieuws te noemen.

LuckyGirl | 12-07-17 | 22:22

XaleX_2 | 12-07-17 | 22:17:
Het onder dwang van hoge straffen je versleuteling prijsgeven.

LuckyGirl | 12-07-17 | 22:19

Zo ben er klaar mee, eerst Tor browser en morgen een betaalde vpn service regelen.
bakoenin | 12-07-17 | 22:10
Tja, zo achterlijk is die wet dus. Als de gewone burger al alternatieve veilige manieren weet, dan weten de criminelen en terroristen dat helemaal. Oftewel, het enige wat die wet effectief doet is de privacy rechten verkrachten van de gewone burgers. Wederom zijn de wetten weer eens richting 1984 opgerekt. De nieuwe standaard. Over 10 jaar krijgen we weer een nieuwe oprekking van de wet zonder enige tegensparteling van de burgers/onderdanen.

XaleX_2 | 12-07-17 | 22:17

Schoorsteenveger | 12-07-17 | 22:02:
Ik weet nog precies waar ik was bij die afschuwelijke maatschappijonwrichtende en milieuvervuilende gruweldaad.
Goed dat daar nog eens op gewezen wordt.

LuckyGirl | 12-07-17 | 22:13

Ik heb niets te verbergen en ben een fatsoenlijke belasting betalende (uitgemolken) burger zonder ook maar 1 smetje maar begin het zo zat te worden wat de SStaat alemaal flikt. Daarom tor en vpn.

bakoenin | 12-07-17 | 22:13

ChatBot | 12-07-17 | 21:50
Het enige voordeel is dat ze na een aanslag nog vaker kunnen zeggen dat ie al een red flag had, maar nog op de stapel met 10000 andere red flags lag waar ze niet aan toekwamen.

Harry Turtle | 12-07-17 | 22:11

Zo ben er klaar mee, eerst Tor browser en morgen een betaalde vpn service regelen.

bakoenin | 12-07-17 | 22:10

En alles voor onze eigen veiligheid.
Ondertussen krijgen criminelen sleutels van hun cel, kunnen verdachten niet gevolgd worden is wapensmokkel niet te stoppen.
Maar pas op wat je binnenkort plempt of wat je aanbied.

miko | 12-07-17 | 22:10

Een beetje aanslagpleger vang je hier nooit mee, hooguit achteraf.
Maar de ouder die zijn kind wat geld toeschuift, de thuiszorgmedewerker die wat zwarte uurtjes draait, de 17 jarige die een film download en de bezoeker van pokersites mogen wel uitkijken.
Ik voel me zoveel veiliger.

LuckyGirl | 12-07-17 | 22:09

PS "verdiend"="verdient".

2Schwanz | 12-07-17 | 22:07

@Schoorsteenveger | 12-07-17 | 22:02
Als brandbommen een terroristische aanslag is, dan is extreem links niets anders dan terroristen.

Zoon van Boer | 12-07-17 | 22:06

Nathan R Jessup | 12-07-17 | 21:52
Het zit je nogal dwars dat Hiddema en Baudet het fantastisch doen.
Enfin, er zijn maar een paar lutsers hier die zo'n opmerking kunnen maken. Daar ben jij er één van.

Marie Curieux | 12-07-17 | 22:06

Was na Snowden/Prism toch al lang zo? En toch gefaald met voorkomen van Zaventem, Charlie Hebdo, Nice, Manchester, etc. Overheden zijn helegaar niet bang voor veiligheid van burgers, maar vooral bang voor hun eigen veiligheid, en die van hun cashende achterban, die gemiddeld 8 ton "verdiend" (1). Angst is terecht, zie G20, en ronkende elite-bunker verkoop in Duitsland(2). Ben benieuwd welke neoliberale VVD/CDA/D66/CU-terreur Nederlandse volk te wachten staat in komende jaren, burgeroorlogen verzekerd.

1. www.volkskrant.nl/economie/-loonkloof-...

2. edition.cnn.com/2017/03/20/luxury/doom...

2Schwanz | 12-07-17 | 22:05

@Zoon van Boer | 12-07-17 | 21:59
GDPR is zelfs slechter dan de huidige WBP.
Het is een politiek succes meer dan dat niet.
Geen van de "privacy" organisaties durft daar iets over te zeggen, want centjes weg. En wat betreft GroenLinks moffelen ze zelf kritische onderzoeken weg. Zie eerste link in dit draadje...

Mocro070 | 12-07-17 | 22:04

@Mocro070 | 12-07-17 | 21:54
Jawel, kijk het filmpje... maar dat is niet wat je als burger wil. Als iemand weet dat hij in de gaten wordt gehouden gedraagt zich anders ... dat is een probleem. Lees 1984 voor een duidelijke uitleg waarom dat onwenselijk is.

Zoon van Boer | 12-07-17 | 22:03

Mijn god, bij RTL4 zit Dick Schoof tegenover Beau. Die weet te melden dat we toch best wel geluk gehad hebben, want na de aanslag op Theo van Gogh zijn we verschoond gebleven van terroristische aanslagen. Nee, corrigeet Schoof, dat klop niet want er is daarna nog een brandbom naar een moskee gegooid......

Schoorsteenveger | 12-07-17 | 22:02

rowe | 12-07-17 | 21:54:
Een openbaring is het voor mij al een tijdje niet meer, daarvoor is de theorie te logisch.
Maar deze man komt zeer geloofwaardig over waar anderen daarin falen.

LuckyGirl | 12-07-17 | 22:02

@ChatBot | 12-07-17 | 21:50
Dat werkt niet, ze kunnen zonder problemen een lijst opstellen, maar die is zo eindeloos lang dat je de "false positives" er nooit uit krijgt. Ik snap niet dat GroenLinks niet op de bres is gesprongen, deze wet is ENORM energie verslindend en dat wordt alleen maar erger want er komen meer en meer gebruikers. 25-05-2018 gaat de GDPR in en laten we hopen dat deze wet daar stand houdt. Kan best zijn dat ze mogen tappen maar ze moeten wel voldoen aan de richtlijnen van de GDPR.

Zoon van Boer | 12-07-17 | 21:59

Zal je net zien dat de overheid en ICT nu ineens wel een werkende combinatie kunnen vormen.
Ik zit nog steeds te wachten op het lekken van internetgeschiedenissen van politici, bankiers, koningshuizen, CEO's, de paus, Peter R. en Erik van Muiswinkel.

LuckyGirl | 12-07-17 | 21:58

Als Pechtold echt een vent is laat ie de formatie hierop klappen.

John Toroflex | 12-07-17 | 21:57

@ChatBot | 12-07-17 | 21:50
Zoals:
A: "morgen een aanslagje plegen?"
B: "dude #sleepnet! Heb je geen twitter of zo?"
Bovendien heeft surveillance nooit gewerkt. Niet een beetje... nooit niet. theintercept.com/2015/11/17/u-s-mass-...
Komt omdat ze erachter zijn gekomen dat terroristen niet bepaald internet of telefoon gebruiken om elkaar te informeren. Uiteindelijk hebben ze Bin Laden te pakken gekregen omdat hij mensen inzette als koerier, die het bij iemand anders afgeven, die het weer doorgeven en etc.

Mocro070 | 12-07-17 | 21:54

LuckyGirl | 12-07-17 | 21:51

volgens mij moet die nog geplaatst worden, ik wacht hier ook op.

Een hele openbaring en eindelijk wordt conspirency theorie... waarheid.

Succes met jouw zoektocht.

rowe | 12-07-17 | 21:54

@Marie Curieux | 12-07-17 | 21:38
"Dus er is nog hoop dat deze wet niet doorgaat."

Wanneer er voldoende gedoneerd wordt zal Hiddema er naar kijken.

Nathan R Jessup | 12-07-17 | 21:52

rowe | 12-07-17 | 21:47:
Ik ben aan deel 3 toe en kan die niet vinden.

LuckyGirl | 12-07-17 | 21:51

Het enige voordeel dat deze wet zou kunnen hebben: eventuele Islam en ultralinkse terroristen te vangen middels het onderscheppen van keywords in berichten, wordt te zijner tijd toch wel weer door activistische rechters gesaboteerd door de usual suspects die tegen deze wet stemden: D66, SP, GL en PVDD.

Links heeft kennelijk het meeste behoefte aan privacy, eenvoudigweg omdat dan de fijnere details van acties als in Hamburg georganiseerd kunnen worden.

ChatBot | 12-07-17 | 21:50

Helemaal prima wet !

Muskatnuss!!! | 12-07-17 | 21:48

@BenHetZoZat | 12-07-17 | 21:43

Als het ontopic is en het voegt daadwerkelijk iets toe dan link ik het meest relevante. Ik heb nog niet een soortgelijk bericht gezien. Elk ander bericht hierover geeft de fuck zelfde informatie waar je als normaal burger helemaal niets mee kan.

Mocro070 | 12-07-17 | 21:45

Kan niet wachten totdat het banga-lijstje van bijvoorbeeld prominente VVD-ers ergens opduikt of de fapgeschiedenis van Alexander ergens op een website staat. Want één ding is zeker, gevoelige data gaat natuurlijk gewoon eens ergens opduiken, zoveel is duidelijk na alle ICT-faalprojecten van de overheid.

Klik_hier | 12-07-17 | 21:45

Marie Curieux | 12-07-17 | 21:38
Shit, laatste link dubbel geplempt.

En hier staat beschreven waarom het belangrijk is dat websites https gaan gebruiken.
doesmysiteneedhttps.com/

Wanneer gaat GS dat doen?

Marie Curieux | 12-07-17 | 21:44

Ze komen me maar halen, die tegel-ontleders. Ik beloof alvast dat ik niet vrijwillig mee ga.

Jackanders | 12-07-17 | 21:44

@James Lastig | 12-07-17 | 21:35
U bedoelt dat men voortaan beter op SP, D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren kan stemmen want de rest (incl PVV) stemde er mee in?

Berbaar | 12-07-17 | 21:43

Mocro070 | 12-07-17

Moet je nou echt bij elk comment saltmines linken?

BenHetZoZat | 12-07-17 | 21:43

Ik kijk wel eens hier, kom ik nu op de lijst van extreem rechtse extremisten? Ik kijk namelijk nooit op Joop.nl dus dat is vast heel erg verdacht. Vanavond maar even de goedmensch show van Jinek kijken dan, dat zaait dan weer wat verwarring hoop ik. Maar Peter R, de Vries trek ik echt niet hoor. Sorry.

Rheia | 12-07-17 | 21:42

2 zinnen in het achtuur journaal vanavond. Wel een uitgebreid stuk over kampioenschap schapendrijven. Ja de staatsomroep heeft de prioriteiten prima op orde. Slaap zacht burger. De NPO waakt over u

flat out | 12-07-17 | 21:40

Ja, was vanmorgen al een topic op GS: 'RIP Privacy op Internet'
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/07/...

Ook dit: "@privacyfirst zegt rechtszaak te starten om aftapwet te stoppen, @bitsoffreedom bekijkt mogelijkheden voor een zaak samen met andere ngo's.
twitter.com/danielverlaan/status/8850... En dat de zaak wordt gevoerd onder leiding van @PILPNJCM, die club die al eerder de Nederlandse bewaarplicht van tafel veegde." twitter.com/danielverlaan

Dus er is nog hoop dat deze wet niet doorgaat.

twitter.com/danielverlaan/status/8850...

Marie Curieux | 12-07-17 | 21:38

Disclaimer: Al mijn accounts zijn al jaren geleden gehacked door de Chinezen.

Gloetjes, RuckyGilr.

LuckyGirl | 12-07-17 | 21:38

Nergens in de westerse wereld is de pakkans voor misdrijven zo laag als in Nl.L
En nergens ter wereld wordt er meer getapt dan in NL ... en dan heb ik het niet over bier

Totale controle over de bevolking is het ultieme doel.
De Oost Duitse Stasi zou jaloers zijn geweest

En de Nederlander . . Die laat het allemaal gebeuren onder het mom dat ie toch niks te verbergen heeft.

Leuk als je een telefoontje krijgt van een ambtenaar die precies weet hoeveel geld je hebt en nast welke porno je hebt gekeken

Wel weer braaf op dezelfde partijen stemmen, de volgende keer he?!

James Lastig | 12-07-17 | 21:35

Tja, het allemaal erg onhandig en naar, maar familie Onderbuik duikt vanaf morgen ook maar onder via een obscure VPN-proxy-verbindingen.

Rommelende Onderbuik | 12-07-17 | 21:34

@Van Duyvenbode | 12-07-17 | 21:19
Mee eens, we zijn allang het bokje. En dat is niet zo erg, als ze er daadwerkelijk alleen terroristen mee zouden tegenhouden, maar aangezien ze terroristen vanaf Schiphol naar België laten reizen ondanks tips van andere inlichtingendiensten ..

Watching the Wheels | 12-07-17 | 21:34

Treuren over privacy die allang niet meer bestaat. Maar iedereen en zn moeder heeft de staat vingerafdrukken laten nemen voor het paspoort - als ware men een misdadiger - toch?

Lupuslupus | 12-07-17 | 21:30

Vanaf 1 januari 2018, dus voorlopig zijn we nog veilig!

Watching the Wheels | 12-07-17 | 21:29

Ja, ben het met Martec001 eens. Doe eens met tips komen, GS!

AntonPantoffel | 12-07-17 | 21:26

Vanaf het begin volg ik al GeenStijl en was toen altijd zo gelukkig door de vele handige technische tips, en was ook altijd in de veronderstelling dat er 10 van die BigBang Theorie Nerds ergens in een kelder deze site onderhielden. Maar nu mis ik in dit artikel toch echt een scala aan links en gratis download progjes om heel vadertje staat voor de gek te houden met een fictieve ultra brave Internet Historie, met keuze naar welke politieke voorkeur, en een simpele Internet identiteitswissel ??
Misschien alles via VPN met Hola ofzoiets?

Martec001 | 12-07-17 | 21:25

Oh, voor ik het vergeet, gratis kijktip voor vanavond:
Douglas Murray en Stefan Molyneux met elkaar in gesprek.
De heren zijn Socratessen van deze tijd. Altijd in gesprek,
het gesprek als basis van de waarheid, en het grote vermogen
om moeilijke zaken heel eenvoudig en trefzeker te verwoorden.
Alle twee, maar zeker Murray, zijn grote denkers en kunnen
in een paar zinnen hele bibliotheken overbodig maken.
www.youtube.com/watch?v=wsFBjKuRy4M

Van Duyvenbode | 12-07-17 | 21:23

-weggejorist-

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 21:20

blijf ingelogd op X hamster hebben ze iets leuks te kijken als ze goed zoeken zie je een vriendin op meiden van Holland
enjoy

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 21:20

Privacy is dead. Ze zijn aan het steggelen over een lijk.
Nederland luistert iedereen en zijn moeder af, schei toch uit.
Dit is voor de bühne, net doen alsof er nog wat op het spel
staat.
We zijn als vissen in een aquarium van een visrestaurant.

Van Duyvenbode | 12-07-17 | 21:19

Oh, heb net naar FOX1 formule 1 in Londen zitten kijken, mag dat wel?

gatito | 12-07-17 | 21:15

Maar ondertussen mogen IS strijders gewoon terugkeren naar Nederland, worden de grenzen niet gecontroleerd, 'vluchtelingen' niet gecheckt en radicalen niet uitgezet.

Franker | 12-07-17 | 21:13

Sorry.... iedereen en z'n moeder zit in de marge huiliehuilie te doen. Feiten? Bronnen? Helemaal niets anders dan "wij gaan naar de rechter" terwijl Plasterk zoiets heeft van je doet maar over 3 maanden is het toch niet meer mijn probleem.
.
De fuck harde werkelijkheid voor degene met een langer geheugen dan een goudvis: saltmines.nl/2017/07/12/privacy-was-a...
.
Inclusief een onderzoek dat handig is weggemoffeld is op notabene de website van GL waar zij zelf opdrachtgever voor was. En waarom? politiek onhandig om waarheidsgetrouw onderzoek te doen en harde conclusies te trekken.
.

Mocro070 | 12-07-17 | 21:10

Toch fijn dat het grootste successen van een gevierd wetenschapper de introductie van PowNed en de SleepNetWet zijn.

kapotte_stofzuiger | 12-07-17 | 21:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken