Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof: MH17 – Liever geen kritische vragen

bassiehof100.jpgZonder namen te noemen waren VVD-Kamerlid Han ten Broeke en PvdA-Kamerlid Michiel Servaes duidelijk afgelopen donderdagavond: het getuigt van weinig respect dat Kamerleden als Louis Bontes (VNL), Pieter Omtzigt (CDA) en Sjoerd Sjoerdsma (D66) kritisch zijn op het verloop van het onderzoek naar het MH17-drama. Servaes sneerde ook nog naar de media: wisten de heren en dames journalisten wel dat publicaties in de media ‘verwarrend’ kunnen zijn, ‘leed en extra pijn’ toevoegen voor de nabestaanden? Ten Broeke zei ook dat aangaande het onderzoek – onder leiding van Nederland – volksvertegenwoordigers beter enige afstand kunnen houden. Onbedoeld benadrukte Ten Broeke de makke van de hele operatie: waarom onderzoekt Nederland haar eigen ramp? Het was kortom een onbevredigend debat. Onbevredigend waren ook de antwoorden van de ministers Koenders en Opstelten over de signalen voorafgaand aan die zwarte dag: de hoogste militair van de NAVO in West-Europa sprak op maandag 30 juni al over de aanwezigheid van luchtafweergeschut aan beide zijden van de grens van Oekraïne en Rusland. De briefing van Kiev op maandag 14 juli kwam ter sprake: Koenders zal het verslag van een Nederlandse diplomate niet aan de Kamer sturen. Vervolgens zei de sociaal-democraat dat hij niets wil verhullen. Meest potsierlijk was het optreden van staatssecretaris voor Verkeer Wilma Mansveld (PvdA). Ze bleef herhalen dat ze kort geleden tijdens een bijeenkomst van de VN-luchtvaartorganisatie ICAO in Montreal had gepleit voor een website die dit soort rampen zou voorkomen. Waar de Kamer vragen had over het verleden koerste de staatssecretaris op de toekomst. Een gedurfde richting daar ze al sinds haar aantreden een gele kaart op zak heeft. Aan de andere kant was Mansveld openhartig toen ze zei dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van luchtvaartmaatschappijen ligt bij… luchtvaartmaatschappijen. Aldus de vrouw die wordt genegeerd door haar eigen collega’s. Het is een voorbode van wat nog komen gaat: MH17 was een vlucht van Malaysia Airlines. Toestel, piloten: het was allemaal Malaysia. Malaysia en KLM doen aan het zogenaamde code-sharing onder de vlag van SkyTeam/OneWorld: een marketing-constructie. Dat was de reden dat veel slachtoffers KL4103 op hun ticket hadden staan. Daarom kan de regering straks de handen wassen in onschuld: Het.Was.Malaysia.Dat.Verantwoordelijk.Was. Het voordeel van het Kabinet op dit moment is dan ook dat het weinig concrete uitspraken kan doen tot het onderzoek is afgerond. Elke vorm van druk op de Onderzoeksraad voor Veiligheid die het onderzoek leidt zou verkeerd uitgelegd kunnen worden, nietwaar? De tragiek – van de toch al zo tragische gebeurtenissen – is dat de regeringspartijen de kritische oppositie wel overwogen in een kwaad daglicht proberen te stellen. Omdat ze gokken op de uitkomst van het onderzoeksrapport: Malaysia Airlines was honderd procent verantwoordelijk voor de vlucht van MH17. Ik ben benieuwd of al die ó zo betrokken ministers en Kamerleden dat al hebben gezegd tegen de nabestaanden. Voorspelling: het verslag van de diplomatieke briefing in Kiev wordt alleen openbaar gemaakt als een Kamerlid vraagt of een Maleisische diplomaat aanwezig was. Nee, dat formuleer ik verkeerd. Het verslag wordt niét openbaar gemaakt als er géén Maleisische diplomaat aanwezig was. Want dat komt de schuldvraag in de ogen van het Kabinet niet ten goede. Liever geen kritische vragen, nietwaar?

Reaguursels

Inloggen

Gewoon voet bij pols houden....

nope | 08-02-15 | 13:31

"Servaes sneerde ook nog naar de media: wisten de heren en dames journalisten wel dat publicaties in de media ‘verwarrend’ kunnen zijn, ‘leed en extra pijn’ toevoegen voor de nabestaanden?"

Chantage met het leed van de nabestaanden om het eigen gepruts te verhullen. Ranziger dan dit hebben we het nog niet gehad.

Godsammekraken | 08-02-15 | 13:32

Heeft IKEA al gereageerd?

Fijnstoffer | 08-02-15 | 13:35

Hulde GS, blijf de vinger maar op de zwerende wond leggen.
Een gotspe die Servaes.
De man moet zich kapot schamen dat hij dit durft te zeggen.
Totaal in geen fatsoen, iets waar de nabestaanden juist recht op hebben.

Maya de Blij | 08-02-15 | 13:35

Kunnen we =uitsluitend voor de beeldvorming natuurlijk= deze vlucht dan maar beter gewoon aanduiden als vlucht KL4103. Als we MH17 gewoon KL4103 noemen, krijg je een heel andere situatie voor kabinet en coalitie.

Graaf van Egmont | 08-02-15 | 13:36

Wat een BS de regering bepaald over welke landen er wel en niet gevlogen mag worden, niet Malaysia Airlines. Als de Oekraine door de NL overheid was gemarkeerd als no fly zone was dit nooit gebeurd.

Sano | 08-02-15 | 13:37

PvdA-Kamerlid Michiel Servaes mag dan wel naar de media sneren maar zijn partijgenoot Timmermans vertelde toch uit eigen beweging iets wat zeer pijnlijk was voor de nabestaanden?
Dat verhaal over dat zuurstofmasker moest in een talkshow verteld worden zonder dat eerst de nabestaanden er van op de hoogte werden gesteld.

Willem van Rood | 08-02-15 | 13:37

Ik houd ookm niet van kritische vragen als ik weer eens de kat uit de boom eet.

McMarx | 08-02-15 | 13:38

Weet niet of het ranziger was, maar ben Fransje Timmermans nog niet vergeten.

mozzo | 08-02-15 | 13:38

Die kale had zich helemaal sufgeluld, zat verder gewoon te slapen. Wordt binnenkort opgenomen in het ggz, last van een burn out.

Archy Bunker | 08-02-15 | 13:39

Waar is Malaysia precies verantwoordelijk voor?

Nilfisk | 08-02-15 | 13:41

-weggejorist-

Bakito | 08-02-15 | 13:42

Je zal maar iemand verloren hebben die dag. Dan zie je in flashbacks die wanstaltige van Balen op dat plein staan schreeuwen om oorlog, zie je een theatrale Timmermans promotie maken over het lijk van je geliefde en als kers op de taart pist een icompetent clubje plucheplakkers nog even over het graf heen. Wat zijn we toch een goed land. Gadverdamme.

vaas klaak | 08-02-15 | 13:44

De pvda...verschrikkelijke partij met verschrikkelijke mensen.

Slipsnifter | 08-02-15 | 13:44

Je hoeft helemaal niets te vragen.Het enige wat je erover kunt zeggen is dat die vliegers zo dom waren om over een conflictgebied te vliegen,dan kun je verwachten dat je naar de vlakte word geschoten.

kzegje | 08-02-15 | 13:44

De echte vraag is of Poetin zelf die hypergeavanceerde vuurpijl heeft afgeschoten, of dat de Russen alleen nalatig zijn geweest in het bewaken van hun oorlogsspul. De vraag is ook of die pijl werd afgeschoten op een toevallig passerend willekeurige vliegtuig? Of werd er intentioneel gericht op dat specifieke vliegtuig?

Crak-ho | 08-02-15 | 13:45

kzegje | 08-02-15 | 13:44
Ja, als je naar Irak gaat als journalist kun je verwachten dat je kop eraf wordt gesneden.

Bedoel je dat?

Bakito | 08-02-15 | 13:47

Ik denk dat wij inmiddels doen wat Amerika doet.
Heikele onderwerpen naar de toekomst verbannen.
(Als de kabinetten en heersers er niet meer en/of dood zijn.)

Einde van de Domheid | 08-02-15 | 13:47

@Willem van Rood | 08-02-15 | 13:37
Niets is belangrijker dan het eigen hachje. Je zit daar gewoon ter meerdere eer en glorie van je partij. De verkiezingen komen eraan, ze sluiten de rijen. En ze noemen het compassie met de nabestaanden. Nog nooit werd het straatje zo leugenachtig schoongeveegd.

medusa324 | 08-02-15 | 13:48

Slipsnifter | 08-02-15 | 13:44

Oeps u vergeet natuurlijk ook de VVD partij te noemen in deze. De partij met als enigste partij punt corruptie. Sterker nog als je niet corrupt bent is er geen plaats voor je in die partij.

tweetybird | 08-02-15 | 13:48

Is dit geen zionistisch complot dan?

figuur | 08-02-15 | 13:48

Kritische vragen. Kritisch onderzoek. Naar Kolomoisky de vermoedelijke dader en degene met het grootste motief. Over means and motive:
Die BUK raketten heeft Kolomoisky gekocht van Saakashvili de president van Georgie. Tevens heeft hij de mogelijkheid gehad straaljagers vanaf het door hem gecontroleerde Dnepropetrov military air base op te laten stijgen.
Either way. Als er iemand is die financiele belangen heeft bij het Oekrains blijven van de Donbass dan is hij het wel. En de met cocaineschandaal omringde zoon van de VPOTUS Hunter Biden is sinds februari 2014 zijn "Head of Legal Affairs".
Wat vinden jullie van die verstrengeling?

trip666 | 08-02-15 | 13:49

Dat hele gedoe rondom het al of niet weten van de gevaren van de vliegroute is een afleidingsmanoeuvre van de overheid. Het gaat natuurlijk om de hoofdvraag: waren Kiev of de separatisten schuldig aan de ramp en wie schoot? Het hele schaakspel en geheimzinnigheid rondom de ramp kan alleen maar betekenen dat Kiev de dader was. Maar dat mag ten koste van alles niet de uitkomst zijn. Teveel politieke en internationale gevolgen en chaos.

070 | 08-02-15 | 13:50

En ondertussen kreeg de vleespet weer 40 minuten podium bij Buitenhof om zijn prachtige vergezichten op ons leven te schetsen. Oh wat ben ik klaar met die man! Blijkt ie na twee jaar duimschroeven ineens weer prachtige plannen te hebben. Gek, er komen verkiezingen aan. Wie zal hem nog geloven deze keer?

Graaf van Egmont | 08-02-15 | 13:53

figuur | 08-02-15 | 13:48 Inderdaad was Kolomoisky die nauwe banden onderhoudt met het Amerikaanse grootkapitaal voor zover relevant van Joodse afkomst maar veel relevanter zijn rol in de Joodse gemeenschap:
en.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi...
"In 2010 he was appointed as the president of the European Council of Jewish Communities[40] after promising the outgoing president he would donate $14 million,[41] with his appointment being described as a "putsch"[39][40] and a "Soviet-style takeover"[42] by other EJCJ board members."

trip666 | 08-02-15 | 13:53

Nederlandse politici zijn nog niet eens in staat om Madurodam te besturen.

duitse herder | 08-02-15 | 13:54

Hoe durven die kamerleden! Zomaar een beetje de regering gaan controleren! Het moet niet gekker worden in dit land.

Boyo | 08-02-15 | 13:55

Graag blijven doorzuigen Geenstijl, mag ook wel eens uitgezocht waarom er een fopfunctie is uitgevonden voor Timmermans, die was destijds minister van buitenlandse zaken.

Bokito ergo sum | 08-02-15 | 13:56

@Crak-ho | 08-02-15 | 13:45
Ho ho Crak. Niet zo kort door de bocht.
Wat voor (soort) wapens het betrof moet nu wel zo'n beetje bekend zijn, maar wordt nog niet aan ons verteld. Gezien de schade, is het BUK-M1 verhaal nogal onwaarschijnlijk. En als de wapens bepaald zijn, moet dit bijna wel gaan wijzen richting de dader. Ondanks de sympathie van de westerse media voor het onafhankelijke Oekraïne dat zich bij de EU wil aansluiten, is het het nog altijd mogelijk dat Kiev hier al dan niet opzettelijk achter zit.

Joost Niemoller heeft er een aardig boekje over geschreven, waarvan het begin verfrissend objectief en scherp is (later verzandt het een beetje in warrige speculatie) In ieder geval blijkt er uit dat door alle betrokken partijen in dezen wordt gelogen.
joostniemoller.nl/

Rommelende Onderbuik | 08-02-15 | 13:56

Niets verhullen ? waarom geloof ik dat nou niet , ik ben niet argwanend geboren maar inmiddels wel geworden .

slotbert | 08-02-15 | 13:57

Alle rapporten tot nu toe over grote tragedies zijn altijd vals gebleken, in die zin dat er duidelijke getuigen niet werden gehoord, of gewoon verdwenen, dat duidelijke aanwijzingen niet werden onderzocht en altijd onwelgevallige uitkomsten werden vermeden. Ik noem 9/11 en de moord op Kennedy. Dit met de MH17 zal niet anders verlopen.

Graaf van Egmont | 08-02-15 | 13:59

Artikel van 15 mei 2014 2 maanden voor de ramp in Time magazine:
time.com/100792/russia-scorns-hunter-b...

"Russian media has been picturing Joe Biden as the Ukrainian government’s puppeteer ever since last month’s visit, which was aimed at demonstrating American support for the interim Ukrainian government. While in Kiev, Biden was filmed taking the chairperson’s seat at a meeting with Ukrainian ministers. That footage featured prominently in Russian TV bulletins as an illustration of Ukraine allegedly turning into a U.S. colony."

Schaliegasbelangen in de donbass:
burisma.com/en/hanter-bayden.html
burisma.com/en/operational.html even naar beneden scrollen voor kaartje.
Kaartje is dubieus de grootste voorraden liggen in het oosten/donbass waar ook de kolen liggen.
Een regio die altijd traditioneel op Rusland en niet op Kolomoisky gericht is.
Dus heeft hij met steun van US een kleurenrevolutie gestart.
Om de uiteindelijk democratisch verkozen Partij vd Regio's van concurrerende oligarchen te wippen.
Maar dat ging niet snel genoeg. Er was een katalysator nodig. Vlucht MH17 leek voor deze man zijn Godsend. Alleen heeft hij daarbij de Beer van Donbass wakker gemaakt en niet kunnen overwinnen. En de lafheid van zijn eigen nazi-troepen (en dat voor een Jood, Oh Gruwel!) ernstig onderschat. Dus zal hij nu wel trillend van angst op zijn verbanning of einde zitten wachten. Dnepr is voor de zomer nog van Novorussia. De NAVO gaat geen troepen mogen leveren. En Ukraine is militair en economisch failliet en de moeders van de omgekomen en weigerende dienstplichtigen gaan een regime change veroorzaken. Voor welzijn. En tegen menselijk leed.

trip666 | 08-02-15 | 14:05

De regering heeft haar zorgplicht grof geschonden, maar ik hoor niets over de piloot. Hij is toch de kapitein van zijn luchtschip en degene die beslist hoe en of er gevlogen wordt. Wat ben je dan voor een piloot als je willens en wetens het vuur in stuurt.

Stafke | 08-02-15 | 14:07

Is er al officiële communicatie over de "kleine" ronde gaatjes? www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ond...

am*dam | 08-02-15 | 14:12

"...Ten Broeke zei ook dat aangaande het onderzoek…volksvertegenwoordigers beter enige afstand kunnen houden."
.
Maar wel op basis van geen onderzoek een tsunami van santies op Rusland loslaten.

"...de hoogste militair van de NAVO in West-Europa sprak…over de aanwezigheid van luchtafweergeschut aan beide zijden van de grens van Oekraïne en Rusland."
.
Maar die Breedlove sprak NIET over het luchtafweergeschut en zwaar materieel dat in het kader van de NAVO actie Trident en Sea Breeze in de regio was ingezet (t/m 17 juli). Ook niet over de buk-systemen die Kiev/Washington zelf nabij Donetsk had opgesteld.
Dat aan de kant van Rusland het Russische leger paraat staat is nogal logisch. De NAVO van die Strangelove staat immers dreigend op de stoep te trappelen. Wat zou de VS doen als Rusland een staatsgreep in Mexico liet plegen, en aan de grens met Texas/Arizona/Caifornia zou gaan staan trappelen terwijl de Texanen er de oppositie tegen de staatsgreep uitroeien?
.
PS: De Mansfeld website is een stupide suggestie. Er is al Eurocontrol (European Organisation for the "Safety" of Air Navigation) en de EASA (Your "Safety" is Our Mission). De Nederlandse politiek is nog geen knip voor de neus waard.

ben kokhals | 08-02-15 | 14:16

'Onderste steen boven' lullo Rutte en een snotterende, schijnheilige Timmermans. Wat een kabinet hebben we. We zullen het wel verdiend hebben.

Windvaantje | 08-02-15 | 14:16

Ja, wat wil je dan!?

Dat Nederland verantwoordelijk was?

Zodat Nederland, lees de burger, lees u en ik, de rekening kunnen betalen? Want wat je weet kune je voorspellen. Hier wordt net zo lang aan getrokken, gesleurd en gezeverd tot er een groepje buitenladse nabestaanden opstaan die de Nederlandse staat gaan aanklagen.

Markeer mijn woorden. De PvdA heeft gelijk in dezen. Je kunt er beter het zwijgen toe doen. De doden kijgen we er niet mee terug. De ophanden zijnde herstelbetalingen aan de Oekraïne ook niet. Zelfs niet met rente.

Parsons | 08-02-15 | 14:19
am*dam | 08-02-15 | 14:22

Moet natuurlijk zijn "Wat zou de VS doen als Rusland een staatsgreep in Mexico liet plegen, en aan de grens met Texas/Arizona/Caifornia zou gaan staan trappelen terwijl de Mexicanen er de oppositie tegen de staatsgreep uitroeiden?" Maar soit. Genoeg energie verspild.

ben kokhals | 08-02-15 | 14:23

ben kokhals | 08-02-15 | 14:23
Ik begreep het meteen hoor. Mooie vergelijking. Voor het antwoord zou je eens naar de Cubacrisis moeten kijken.

Graaf van Egmont | 08-02-15 | 14:26

Parsons | 08-02-15 | 14:19 : Kiev is wat het Oekraïnse luchtruim betreft de hoofdverantwoordelijke, samen met de EU (Eurocontrol, EASA). De Nederlandse waterhoofd-bureaucratie heeft alleen een zwart geweten.

ben kokhals | 08-02-15 | 14:27

Prachtig dat Bart Nijman al zo snel gebruik kan maken en plezier kan hebben van die ene zin! Dank heren. Daarom Geenstijl.

Normpje | 08-02-15 | 14:28

@Graaf van Egmont | 08-02-15 | 14:26 "Voor het antwoord zou je eens naar de Cubacrisis moeten kijken."
.

Pecies. En daar zit nog een zee tussen.

ben kokhals | 08-02-15 | 14:28

"Het.Was.Malaysia.Dat.Verantwoordelijk.Was"
Dit zinnetje is ondanks dat Bassie het cynisch bedoeld gewoon waar. Ik ben ooit vanaf Schiphol met Malaysia Air gevlogen. Aan boord was ik de enige Nederlander. Indien dit toestel was neer geschoten had niemand in de kamer ook maar één vraag gesteld en hadden Bassie en van Rossum het gewoon weer over islam en de EU kunnen hebben.
Ondertussen blijft Poetin en zijn dronken gangsters militie gewoon buitenschot.
Liever nagelen we Timmermans en Mansveld aan het kruis. Zelden zo'n buiten proportionele zelfverachting meegemaakt.

Mike Oxlong | 08-02-15 | 14:30

Vaas klaak. 13:44

+10 De spijker op z'n kop,het wordt steeds stiller in Brussel. Vooral v.Baalen die oorlogshitser, ik schaam me dood dat ik ooit op deze partij gestemd heb. Als je nu nog VVD stemt zegt het iets van je innerlijk en welke mentaliteit je aanhangt en waar je voor staat.

Politiek staat gelijk aan een veestapel welke leidt aan de gekke koeienziekte, het zieke deel moet je gelijk ruimen wil je een gezond bedrijf behouden, maar sommige zijn niet dood te knuppelen overal zie je ze weer terug komen op dik betaalde zelf geschapen baantjes.

Nooit zullen zij hun macht vrijwillig inleveren zij voelen zich als een Octopus ,met vele tentakels welke bezaaid zijn met zuignappen, waarbij iedere zuignap een commissariaat vertegenwoordigt en houden zo de macht vast. (OSM, ons soort mensen)

Een Octopus zinkt pas naar de bodem als je stuk voor stuk zijn tentakels afhakt.

schaamt je toch dood als

von Amsberg | 08-02-15 | 14:31

Al was er maar één nabestaande van de omgekomen MH-17 slachtoffers die,zo'n half jaar (!) na dato met de vuist op tafel zou slaan en alle nabestaanden mobiliseerden om en-groupe naar het tweede Kamergebouw te gaan om alle incapabele lafbekken recht in de ogen te kijken en openbaarheid te eisen van alles wat bewust onder de pet wordt gehouden.

R.B.Scott | 08-02-15 | 14:32

Schaam je toch dood als ,laatste zin (foutje)

von Amsberg | 08-02-15 | 14:33

Bakito 13.42: "Tijd voor actie, tijd om Rusland te nuken" volgens jou? Waarom? Omdat de eerdere poging om Poetin uit te schakelen door deze crash mislukt is?
Moet daarom heel dat land, zo groot als een werelddeel (zie Australië), er aan geloven?

bruin kikkertje | 08-02-15 | 14:36

Tegen Kolomoisky geen sancties. Die grootgraaidief geven we miljarden. Noemen we IMF steun. Lachen.

trip666 | 08-02-15 | 14:40

Ik begin inmiddels ook behoorlijk MH17-moe te worden, zeker in combinatie met allerlei complottheorieën.
De hele discussie gaat nu geheel in lijn met de Oud-Hollandsche traditie van Blame-Shame-CLaim weer eens over de schuld- en schaamvraag. En dan niet over degene die het wapentuig geleverd heeft, ook niet over degene die de opdracht heeft gegeven het wapentuig te gebruiken en zelfs niet over degene die de trekker heeft overgehaald. Nee, de media hebben het over de schuld die onze regering treft. Gelardeerd met allerlei theorieën over achterkamertjes, geheime afspraken, verborgen bestanden, verdraaide feiten en wat al niet meer zij.

De feiten zijn dat de Kuddelandse publieke opinie geen grof wapengekletter van Nederlandse zijde accepteert en tegelijkertijd ook geen verdere slachtoffers. Dat betekent dat de regering niets anders kan doen: erin gaan als het kan, risico's mijden en de samenwerking met lokale maffioso en strijdheren in het geheim zoeken (want openlijk samenwerken met boeven accepteert de Vaderlandsche publieke opinie óók al niet).

De feiten zijn dat Nederland het onderzoek grondig wil doen en geen fouten wil maken die achteraf opening bieden voor discussie rondom de schuldvraag. Dunkt me dat dat behoorlijk wat kost. De puzzelstukjes moeten gelegd worden en er moet forensisch wetenschappelijk bewijs geleverd worden. En dat moet dan ook nog eens allemaal afgestemd worden met internationale partners, OVSE en VN. En voldoen aan alle standaarden.

Het feit is dat Nederlandse onderzoekers afhankelijk zijn van de medewerking van alle partijen. Openlijk speculeren, vooruitlopen op de schuldvraag, Oud-Hollandsch vingerwijzen en vertrouwelijke informatie in de Televaag zetten smijt veel deuren dicht. Dit vertraagt het onderzoek in ieder geval en schaadt het mogelijk ook onherstelbaar.

Het feit is dat er -verkiezingen- verziekingen aankomen en de oppositie alles, dus ook MH17, gebruikt om te scoren. En dus onder de dekmantel van bezorgdheid, waker van de democratie, piëteit en medeleven met de nabestaanden en (mind you) zorgvuldigheid en snelheid (welke per definitie elkaars tegengestelde premissen zijn) een spervuur aan kamervragen en stemmingmakende opiniestukken lanceren.

Een feit is dat politici in onze huidige ochlocratie erg nerveus worden van negatieve publiciteit. Bewindslieden komen daardoor onder druk te staan en komen in tweestrijd: de gewenste antwoorden geven om de roofdieren bij het rode stuk vlees weg te houden en damage control doen met de komende -verkiezingen- verziekingen op het oog, of toch kiezen voor de gewenste silent diplomacy achter de schermen om de onderzoekers alle tijd en gelegenheid te geven om hun onderzoek zo zorgvuldig als mogelijk te doen?

De discussie spitst zich nu toe op wat de regering wel of niet wist en wie nu wat op welk moment had moeten delen met wie. Lekker belangrijk in dit stadium. Natuurlijk is het waardevol om op een rustig moment eens te kijken of het proces beter kan. Maar dat zijn prioriteiten van een geheel andere orde, omdat de les allang geleerd is (hetgeen ongetwijfeld ook zal leiden tot molochs aan wet- en regelgeving).

Het gevolg kan wel eens zijn dat zenuwachtige ochlocraten onder invloed van hijgerige oppositie en media de druk gaan opvoeren op de met het onderzoek belaste ambtenaren/functionarissen om spoedig met resultaten te komen. Alsof deze mensen nu een beetje liggen te luieren en aangespoord moeten worden! De druk opvoeren kan dus tot niets anders leiden dan snellere maar onzorgvuldigere resultaten.

En het gevolg daarvan kan wel eens zijn dat op dit moment nog niet nader te specificeren partijen feitelijk en objectief gaten kunnen schieten in het door Nederland geleide objectieve onderzoek. Waardoor de objectiviteit in twijfel getrokken kan worden. En dus de uitkomsten van het onderzoek. En dus de schuldvraag.

Maar tegelijkertijd weet ik ook dat als het ooit op dit scenario uitdraait, dat het de leiders van het onderzoeksteam zullen zijn die zich t.z.t. mogen verantwoorden voor de parlementaire enquêtecommissie. Waarschijnlijk voorgezeten door een ochlocraat uit de huidige oppositie.

Chiant | 08-02-15 | 14:45

@Mike Oxlong 14:30: Juist. Ik heb niet het idee dat er procedurefouten op de departementen gemaakt zijn, laat staan dat er door de ministers verwijtbare fouten zijn gemaakt. Als er al verantwoordelijkheid is, dan is dat puur politieke verantwoordelijkheid. Er is wellicht wel ruimte on de procedures zelf te verbeteren, maar dat is geen puur Nederlandse aangelegenheid.

Wat is er dan aan de hand in Den Haag? Politiek gemanoeuvreer denk ik zo. Nu de stofwolken zijn opgetrokken en het weer enigszins kies is om niet eensgezind met z'n allen achter de op halfstok hangende driekleur te staan, zien verschillende partijen kans om de regering onder vuur te nemen: er zijn in de nasleep van de ramp wel degelijk fouten gemaakt. Fouten gebeuren nu eenmaal, overal, maar de regering op haar beurt is niet zo handig bezig om die fouten te ontkennen of te verstoppen. En daarmee geef je de kans aan de oppositie en de complotdenkers om het kleinste misstapje op te blazen tot een complot, want waarom anders ontkennen? Waar rook is, is vuur. De regering graaft steeds dieper om hun kleine foutjes aan het oog van critici te onttrekken, maar de put wordt al snel zo diep dat ze er niet meer uit kunnen komen.

Hetzelfde is gaande in de affaire-Demmink. Of die man nu werkelijk aan jongetjes heeft gezeten doet er nauwelijks meer toe (ik heb geen idee of dat zo is of niet); de opeenvolgende regeringen hebben in die zaak dusdanig veel dingen onder het tapijt geschoven, ontkend of geweigerd om er iets mee te doen, dat ze er hoe dan ook niet zonder kleerscheuren vanaf kunnen komen.

Muxje | 08-02-15 | 14:47

@ben kokhals | 08-02-15 | 14:27
Ja, met als gevolg dat wij kunnen dokken straks. Dat zeg ik dus.

Parsons | 08-02-15 | 14:50

Voor al die reaguurdrs die hier maar steeds wijzen naar Putin als de grote boosdoener. Ik weet het niet. Wij worden van twee kanten bestookt met propaganda en weten dus niet waar we het moeten zoeken. Als ik er zelf niet meer uit kom, dan stel ik me altijd de vraag: wat zou Amerika in dit soort gevallen doen? En ineens is die Putin niet meer zo onbetrouwbaar al ze ons willen doen geloven. Hij doet namelijk wat elke grootmacht in dat geval zou doen. Inclusief alles en op welke manier dan ook. Of daar het neerschieten van een burgervliegtuig bij hoort? Denk het niet want geen belang. Ook Amerka had daar geen belang bij, dus blijft er voor mij maar één belanghebbende over: Kiev.

Graaf van Egmont | 08-02-15 | 14:50

Wat mij nogal opvalt in het commentaar. Hoewel het Westen nou niet bepaald fris opereert in de kwestie Ukraine, betekent dat nog niet dat Putin dat wel doet. Triest dat kritiek op de handelwijze van het Westen hier nogal eens ontaardt in steun voor Putin.
.
Het falen van de Nederlandse politiek inzake MH17 staat er los van. Liegen, wegmoffelen, en verkeerde verwachtingen scheppen hebben ze hier in Nederland helemaal zelf gedaan. Komt veel meer voort uit de minachting die de Nederlandse politiek voor haar eigen bevolking koestert dan andere factoren.
.
Dat laatste maakt natuurlijk ruimte voor enige hilariteit. Een sukkel die 7 jaar over z'n geschiedenisstudietje, samen met een landbouweconoompje die ongetwijfeld de helpdesk moet bellen om een Excel-sheet geopend te krijgen, en demente oude opa die niet uit z'n woorden kan komen, minachten anderen. Moewhahahaha.

Parel van het Zuiden | 08-02-15 | 14:52

@Chiant 14:45: Plusje en een pilsje van mij.

Muxje | 08-02-15 | 14:54

@Mike Oxlong | 08-02-15 | 14:30 "Ondertussen blijft Poetin en zijn dronken gangsters militie gewoon buitenschot."
.
Ik weet niet of u weleens buiten de dagelijkse missieves uit Washington kijkt, maar de VS heeft een staatsgreep laten plegen door fascisten, en laat sedertdien de oppositie uitroeien in het Oosten van het land. Daar is de ellende mee begonnen. Die burgers waren het niet eens met die staatsgreep, en kregen kippenvel bij het besef dat Washington/EU die Kievse Nazis aan de macht had geholpen en op ze los zou laten. Daar verzetten die burgers zich tegen. Ze hebben ook geen keus, als ze stil blijven zitten worden ze "exterminated". Met de groeten van de EU/VS/NAVO. Dat verzet nemen ze hier "separatisten" (Kiev/Washington noemt ze 'terroristen', je moet maar durven).
Maar wat daar plaatsvindt en niemad in de politiek van wakker ligt, is genocide. Daar is de Nederlandse regering wél 100% mede verantwoordeijk voor.
Maar het is duidelijk. Het verzet in WOII tegen de Nazi's was volgens u dus een "dronken gangsters militie". Well well.

ben kokhals | 08-02-15 | 14:55

-weggejorist-

Ellada | 08-02-15 | 15:01

@Ellada | 08-02-15 | 15:01 "Laat er maar een parlementaire enquête komen please!!!"
.
Mee eens. En snel. En daarna een tribunaal met consequenties.

ben kokhals | 08-02-15 | 15:06

Als Wilders niet zo hoog in de peilingen had gestaan was dit gekonkel volgens de gevestigde plucheplakkers niet nodig geweest.
Dan was onderste steen Rutte al lang weer bij mammie op schoot gaan zitten.
Dat dit soort om de hete brei heendraaien over de ruggen van bijna 300 slachtoffers en een veelvoud van nabestaanden gaat, interesseert ze geen reet.
Smerig tuig met een stropdas om, dat is waar dit land door geregeerd wordt.

Jackanders | 08-02-15 | 15:06

@Mike Oxlong | 08-02-15 | 14:30

Die dronken gangsters hebben de lijken voor ons in een vriezer gegooit,terwijl onze Oekraiense vrienden een offensief in het gebied starten.

hebbuh | 08-02-15 | 15:09

*heendraait

Jackanders | 08-02-15 | 15:10

Tegen Kolomoisky geen sancties. Die grootgraaidief geven we miljarden. Noemen we IMF steun. Lachen.
trip666 | 08-02-15 | 14:40
Even gegoogled op die Kolomoisky en er komen wel wat bijzondere verhalen naar boven, maar ik kom ook op websites uit waar men de holocaust een mythe noemt, dus die kan ik al niet serieus meer nemen. Al dat complotgedoe...We weten het gewoon niet, maar dat er iets stinkt is toch wel duidelijk...

figuur | 08-02-15 | 15:16

De Nederlandse belastingdienst staat natuurlijk wel op de stoep bij de slachtoffers voor de erfrechten te belasten. Dus de mede-dader vangt ook nog eens geld wegens falen. Daar hoor je de PVVDA natuurlijk weer niet over.

Winston1 | 08-02-15 | 15:21

Bassie, je moet er eens uit. OneWorld is geen KLM. Hoe moeilijk is het.

Best wel moeilijk blijkbaar, want in Nederland maken we ons alleen maar druk over wiens schuld het eventueel is. En Rutte is de zak blijkbaar. Zou leuk zijn als we gewoon de rebellen de schuld geven en misschien Rutte een compliment dat hij alle lichamen uit Oekraïne heeft weten te krijgen. Een oorlogsgebied.

MrWorf | 08-02-15 | 15:27

@trip666 | 08-02-15 | 14:40
Kolomoisky is de man achter het bloedbad in Odessa, en hij doet in ieder geval geen moeite te verbergen dat hij het neerhalen van de MH17 erg grappig vindt:
www.youtube.com/watch?v=NrfKZUttEwE

#enpassant | 08-02-15 | 15:45

Het probleem is dat Putin na het uiteenvallen van de Sowjet-Unie, zich teveel als een tsaar is gaan gedragen. De vraag naar olie en gas gaf hem de gelegenheid dit te gebruiken als pressiemiddel. In de aanloop naar de bezetting van de Krim, draaide hij gedurende enkele jaren de gaskranen dicht, hiermede zette hij niet alleen OekraÏne onder druk, maar intimideerde daarmede ook Europa. De olie en gasleidingen, had hij binnen bereik, en hij moest een ijsvrije haven in de zwarte zee hebben, zodat de Russische marine vrij uit kon varen. Zijn bewegingsvrijheid werdt meteen een stuk groter. Europa wilde Oekraïne binnenhalen, vanwege de olievooraden in de Zwarte zee kuststrook. Putin is de grootheidswaanzin in hem, boven het hoofd gegroeid, Kijk naar Sotschi, en zijn enorme legeropbouw. Ze kunnen de luxe nog niet aan, zie hun gedrag in vakantielanden, en hun weerzin tegen andere Europese volkeren die ze tentoon spreiden. Het blijft een onberekenbare gek. En "asperger" klinkt aannemelijk, gezien zijn isolationistische houding.

Archy Bunker | 08-02-15 | 16:54

De Nederlandse regering had zich volkomen buiten deze zaak moeten houden. Ze zijn helemaal niet in staat om zo'n onderzoek goed te verrichten.
Bovendien gaat het hier in de eerste plaats om een foute beslissing van Malaysian Airways. Twee andere vliegtuigmaatschappijen hadden allang besloten niet meer over de Oost-Oekraine te vliegen.
Je verschuilen achter de smoes: 'wij wisten het niet'gaat niet op. Je hoort je daar als luchtvaartmaatschappij van op de hoogte te stellen en het zekere voor het onzekere te nemen. Er wordt al omgevlogen voor slecht weer, dus voor oorlogsgevaar kan dat zeker. Blijkbaar gingen de verdiensten boven de veiligheid.

B. Randnetel | 08-02-15 | 17:01

Maleisië en de KLM zijn verantwoordelijk voor eh.. veel dingessen die eh... wel bekend waren bij de NL overheid... da's logisch.

Berthe | 08-02-15 | 17:58

hoeveel mensen moet je uit de lucht schieten om een vergadering in de grote zaal te mogen houden?

minimá-armezusvan.. | 08-02-15 | 18:40

Och wat kunnen onze Psychopaten-landsbestuurders zich weer laf verschuilen achter het leed van de nabestaanden zeg. Nadat zij het leed van de slachtoffers én de nabestaanden hebben gebruikt voor het politieke gewin en sancties en vreemde politieke agendas ed... Zo laf. Bah!

Psychopatenaantroer! | 08-02-15 | 19:05

MrWorf | 08-02-15 | 15:27

Het bergen v/d licamen was onder ieders beleid wel gebeurd. Onder bewind Gutte zelfs erg laat. Die man kan niet stoppen met liegen en draaien. En dat allemaal tbv buitenlandse belangen, corporaties en bankwezen. Dat er nog mensen in nederland zijn die niet onder invloed van drugs nogsteeds VVD/D66/PvdA/GL/CDA/PVV stemmen. Ik kan er met mijn verstand niet bij zo bizar dat dit is..

Psychopatenaantroer! | 08-02-15 | 19:09

ben kokhals | 08-02-15 | 14:55
Je plempsel bevat zoveel onzin en incoherente redenatie dat ik me afvraag of je niet gewoon loopt te trollen. Vooral je idiote WW2/poetin referentie is gewoon debiel.
Rest mij gewoon om mijn punt te herhalen: Niet Timmermans of Rutte heeft dit toestel neergehaald. Misschien wordt het tijd om meer venijn naar de werkelijke daders te richten.
En ik blijf erbij dat wanneer er niet meer dan twee Nederlanders in dat toestel hebben gezeten van Rossem en Bassie een ander stokpaardje hadden bereden.
Cherry on top; Poetin is een vals zwijn met asperger.

Mike Oxlong | 08-02-15 | 19:11

@Mike Oxlong | 08-02-15 | 19:11
> En ik blijf erbij dat wanneer er niet meer dan twee Nederlanders in dat toestel hebben gezeten van Rossem en Bassie een ander stokpaardje hadden bereden.
Gek heh: Nederlandse journalisten graven diep in een zaak betreffende een vliegtuig met veel Nederlanders. Of ben je zo iemand die zegt dat we eerst voor de slachtoffers van Gaza moeten bidden, voordat we ons mogen focussen op zaken die dichter bij huis afspelen?
> Niet Timmermans of Rutte heeft dit toestel neergehaald.
We weten nog niets over de schuldvraag van het neerhalen van het toestel. Zeggen dat de Russen het hebben gedaan is dus speculatie. Timmermans en Rutte waren mede verantwoordelijk, omdat er klaarblijkelijk wel informatie aanwezig was, maar dat het proces zo stuk is, dat deze informatie niet werd gedeeld met de relevante departementen. Net als met 9/11 was er vrijwel geen twijfel over de daders, maar enorm veel twijfel over het crisishandelen en of het te voorkomen was.
.
Je kan verder veel over Poetin zeggen, maar niet dat het een kopschopper is: Als je op de grond ligt en je overgeeft dan zal hij je niet onnodig hard aanvallen. Dat is voor de USA wel anders.

Halsje Femkema | 08-02-15 | 19:33

Wat ik verontrustig vind is dat er een topic is wat zeer geschikt is om Rusland te bashen maar dat ons aller slet in geen velde of wegen te bekennen is.(correct me if i am wrong)

ditotje | 08-02-15 | 19:36

Ik kan er GVD!!!! niet meer tegen

Neehè | 08-02-15 | 19:45

@Mike Oxlong | 08-02-15 | 19:11;

Rutte en co werken enkelt voor de belangen van bankwezen corporaties en vage buitenlandse belangen. En omdat deze belangen er alles toe gediend zijn Rusland te treiteren en Oekraine onder EU te laten scharen, voor Shell oa. Is het voor mij niet moeilijk om te weten dat Rutte de 'PR' man speelt voor diegenen die deze ramp wel erg goed uitkomen. Of niet. Verklaart ook weer zijn oeverloze gelieg en gedraai er komt geen eind aan. Het is een Bilderbergclub-bezoeker. Meneer is een v/d succesvolle uithollers van een sociaal Nederland vandaar zijn uitnodiging door hare monarchie. Hij doet 0,0 voor het normale Nederlandsche volk. Hoeveel meer wil je weten?

Psychopatenaantroer! | 08-02-15 | 20:24

Inderdaad, omze regering is indit verhaal geen partij. Het gaat om een ramp met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij in buitenlands luchtruim. Daar gaan wij niet over, zo simpel is het. Claims kunnen neergelegd worden bij Malaysian Airways, en de discussie over de politieke verantwoordelijkheid voor de bijna 300 slachtoffers staat daar verder los van.

bdn01 | 08-02-15 | 20:34

@tweetybird | 08-02-15 | 13:48
De VVD doet zijn uiterste best om het nivo van de PvdA te halen, maar dat is een bijna onmogelijke opgave.

Slipsnifter | 08-02-15 | 21:52

Benieuwd of er ooit een geloofwaardige reden komt voor het feit dat Nederland heeft besloten om ten behoeve van het onderzoek Maleisië vanaf dag 1 buiten te sluiten maar wel samenwerking met de VS is aangegaan. Overtuig mij maar dat Maleisië 100% verantwoordelijk kan worden gehouden met dit feit in het achterhoofd. Succes!

Schaaldier | 08-02-15 | 22:26

It's all just a little bit of history repeating. Liedje voor tijdens het lezen: www.youtube.com/watch?v=bE_1tCasi_Q

We spreken over 1998, 6 jaar na de Bijlmerramp, de parlementaire enquete:
www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/a...
.
"Na berging van de brokstukken groeit de onrust onder de bevolking; wat zat er precies in het vliegtuig en wie waren die mannen in “witte pakken”? Een parlementaire commissie onderzoekt zes jaar later alle geruchten. De waarheid moet eindelijk boven water komen, de verantwoordelijken moeten worden aangepakt. Maar het loopt anders. Tot teleurstelling van de overlevenden."
.
"“Deze enquête had nooit door politici uitgevoerd mogen worden”. Dat zegt oud-lid van de enquêtecommissie naar de Bijlmerramp Rob Oudkerk op de vraag wat zijn conclusie is van die enquête. De politiek is met de conclusies aan de haal gegaan."
.
"In de jaren na de crash blijft veel onduidelijk. Zijn er mensen in de Bijlmer ziek geworden door de crash, door de lading, of heeft het er niets mee te maken? De cockpitvoicerecorder wordt nooit gevonden, wat vrij uitzonderlijk is. En wat zat er nu eigenlijk in dat vliegtuig? Bijlmerbewoner Sonya van Zoest vat het in één zin samen: “Hij mag wel op je hoofd vallen, maar je mag niet weten wat er gebeurd is”."
.
"De enquête staat al snel op de kaart als commissielid Marijke Augusteijn een transcript voorleest van een geluidsband die jarenlang in een kluis heeft gelegen. Op de band staat een telefoongesprek tussen de luchtverkeersleiding en vliegmaatschappij El Al over gif en wapens die in het vliegtuig zouden hebben gezeten. Maar dat er niet over gesproken zal worden."
.
“Ik had met de commissie een lijn uitgezet en om te voorkomen dat je van die lijn afgaat moet je geen dingen er tussendoor laten komen”
.
"“Ik dacht: ‘Waar zijn we mee bezig?’ We zijn bezig de feiten boven tafel te krijgen en die gaan we nu zelf verdraaien. Dat deugt niet”. Er ontstaat steeds meer wrevel. Over en weer zijn er beschuldigingen dat een commissielid zijn of haar minister beschermt. Want met een zachter oordeel over een minister, wordt die niet gedwongen op te stappen. Als de commissie de conclusies trekt, ontstaat strijd over de formulering ervan."
.
"En dan gaat bij Oudkerk thuis de bel. Had hij Melkert wel binnen moeten laten? “Nee, natuurlijk niet”, zegt Oudkerk nu.“En toen ging het natuurlijk over de conclusies”, zegt Oudkerk, “en of ik me realiseerde dat die conclusies nogal politiek waren”. Melkert geeft toe bij Oudkerk langs te zijn geweest. Heeft hij geprobeerd hem een andere conclusie te laten trekken? “Ik heb met hem gediscussieerd daarover”, geeft Melkert toe."
.
"In het debat moet vooral Els Borst zich verdedigen tegen de aantijgingen. Borst heeft premier Kok verteld dat ze zelfs met een motie van afkeuring, minder zwaar dan een motie van wantrouwen die haar daartoe zou dwingen, uit zichzelf zal opstappen. “Kok trok wit weg”, grijnst Borst."
.
"Melkert verzint een list om zijn partijleider in het zadel te houden: een motie die de conclusies van de enquêtecommissie verwerpt, maar de aanbevelingen wel overneemt. “En zo liet men de commissie in verbijstering achter”, zegt Augusteijn nu. Dat geldt ook voor de bewoners die zich afvragen hoe een overheid kan falen, hoe een onderzoek dat blootlegt, en iedereen daar toch mee weg kan komen."

Halsje Femkema | 08-02-15 | 22:39

Als de onderste voet of pols maar boven de steen .............. sorry ik weet het meer , tot morgen .

slotbert | 08-02-15 | 23:05

Halsje Femkema | 08-02-15 | 19:33

Nee zwitsal dat zeg ik niet. Maar omdat ik een een vrijgevige bui ben zal ik het nog een keer uitleggen voor jou en de wat langzamere geesten.
Rutte en co zijn easy prey voor luie bloggers. Ter info: bloggers zijn géén journalisten maar chito's etende lieden met te veel vrije tijd die hoog uit door wat pdfjes spitten en maximaal twee belletjes per artikel aan wagen. Dat genereert voldoende kopij om de indruk van relevantie te wekken.
De echte schuldvraag ligt echter niet bij Rutte of Timmermans en dat weten deze bloggers ook. Want niets aan deze zaak met betrekking de schuldvraag was anders geweest indien er geen Nederlanders waren omgekomen. Maar ik verwed er mijn linker bal om dat je dan niemand over die zaak had gehoord.
Schuld hebben diegenen welke het vliegtuig hebben neergehaald. Ik en iedereen die meer werkende hersencellen heeft dan Timmermans talen spreekt weet dat die separatisten waren gesteund en voorzien van wapentuig door PD Nos patient Poetin. However, als iemand andere ideeën daarover heeft dan onderzoek dát en richt je venijn en pijlen dáár op. Dat is zinniger dan een sukkel als Bontes tot held verklaren en ten Broeke de vijand.

Mike Oxlong | 08-02-15 | 23:38

> Mike Oxlong | 08-02-15 | 23:38
Schuldig zijn is ook: "Wij wisten niet van zwaar afweergeschut.". Waarom wist het kabinet daar niets van af? Waarom wist het relevante departement hier niets van af? Waarom wist KLM en Malaysia Airlines niets, of kreeg geen bindend advies, terwijl Engelse vliegtuigmaatschappijen wel langs Oekraine vlogen? Die schuldvraag is natuurlijk relevant, maar daar kunnen we nu nog niets over zeggen. Dat onderzoek loopt nog. We mogen in ieder geval constateren dat het er aan schort. Dat we niets geleerd lijken te hebben van de Bijlmerramp.
.
Dat de KLM morgen weer een vlucht laat gaan over een gebied waar de politiek en inlichtingendiensten van weten dat dit geen goed idee is. Dat moet blijkbaar veel beter. Als het excuus van de Tweede Kamer is: We wisten van niets. Dan is de klacht: Jullie hadden ervan moeten weten. Zoniet, dan ben je in gebreke, en mede-schuldig aan een ongeval, voortkomend uit gebrekkige informatie-deling binnen de overheid en een grondig mandaat om vluchten en treinen te commanderen. Ook kijken naar de vliegtuigmaatschappijen, die niet omvliegen, om zo benzine te besparen. Goedkoop mag geen doodkoop betekenen, en betekend dus ook een schuldvraag en kans tot verbetering van regulatie. Om de schuldigen in Nederland aan te wijzen, maakt de schuldvraag van het neerhalen niet zo veel uit. Als dat de rebellen niet waren, dan nóg liet men vliegtuigen over oorlogsgebied met zwaaroorlogstuigmalloten vliegen. Van USA, Putin, van Baalen, PvdA, VVD tot onze collectieve apathie waar ik mij graag achter mag verschuilen.

Halsje Femkema | 09-02-15 | 00:39

Graaf van Egmont | 08-02-15 | 14:50 "Ook Amerka had daar geen belang bij, dus blijft er voor mij maar één belanghebbende over: Kiev."
.
Mee eens. Verklaart tevens waarom Washington al ruimm een half jaar met een mond vol socialmedia-tanden zit wanneer het gaat om bewijzen voor diens russofobe "conspiracy theory".

ben kokhals | 09-02-15 | 01:21

De authenticiteit is altijd lastig maar dat lijken mij clusterbommen volgens die filmpjes dus gisteren op Donetsk.
Dode kinderen. Elke dag weer. De lijkjes liggen niet in Kiev of Brussel en op school leerden deze kids Russisch.

trip666 | 09-02-15 | 10:12

REAGEER OOK