Arthur van Amerongen - Frans Timmermans. De mens, de mythe
Vandaag: De groeipijnen van een wonderkind
De politbureaus van GroenLinks en de Partij van de Arbeid hebben hun achterban lang in het ongewisse gelaten, maar de levende kanonskogel is door de kerk: een gezamenlijke lijsttrekkerscommissie heeft Frans Timmermans unaniem voorgedragen als kandidaat. Op 22 augustus wordt bekend of ook de leden van beide partijen hierachter staan. De partijen willen vanwege de snel naderende verkiezingen niet wachten met een stemming tot het gezamenlijke congres op 14 oktober. Levende kanonskogel klinkt wellicht iets te badinerend. Laat ik daar sloopkogel van maken. Frenske, de sloopkogel van D66.
Attje Kuiken heeft inmiddels een extreme makeover ondergaan om er uit te zien de perfecte cheerleader van Frenske, maar ik denk niet dat de gedoodverfde nieuwe premier van Nederland gevoelig is voor de avances van de struise vraauwlu uut Grunn want het laatste waar ik bij Timmermans aan denk is seks en erotiek, al zou hij natuurlijk best een rolletje kunnen spelen in La Grande Bouffe: de musical. Denk aan de taartscène op het keukenblok met Andréa Ferréol en Ugo Tognazzi, of aan de sterfscène met Michel Piccoli. Overdosis aardappelpuree!
Ik ben ervan overtuigd dat Timmermans onkreukbaar is als het aankomt op vrouwen en de mammon. Er was natuurlijk die ranzige roddel over het buitenechtelijk kind dat Timmermans verwekt zou hebben bij zijn toenmalige rechterhand Bonnie Horbach, maar die is gelukkig snel ontkracht door GeenStijl.
De breedsprakige Timmermans heeft het in zijn ellenlange Facebook-postings vrijwel altijd over zijn tantes, en over ooms en opa’s in de mijnen maar hij schrijft amper over zijn eigen ouders. “Mijn tantes waren met mijnwerkers getrouwd, mijn vader kreeg het benauwd bij zijn eerste bezoek aan de proefmijn en koos de route van de krijgsmacht om niet naar ‘de koel’ te hoeven."
In een interview met Sara Berkeljon duikt heel terloops even zijn moeder op, als een figurant:
Het gesprek aan de keukentafel in Heerlen is een half uur bezig. In de achterkamer staat de moeder van Frans Timmermans wasgoed te strijken, zoals elke zaterdag.
Timmermans heeft in al die jaren op social media slechts 1 foto van zijn moeder gepost, en ergens deelt hij mee dat het goede mens als typiste werkzaam was bij de Textielindustrie Mijnstreek, die de koel als belangrijkste klant had. Vervolgens gaat hij meteen weer over op zijn favoriete onderwerp over: Frenske als product van generaties koempels.
Man van het volk Franciscus Cornelis Gerardus Maria Timmermans kwam op 6 mei 1961 ter wereld in Maastricht. Dat is niet zo maar een dag, want ook Ernst-Daniël Smid, George Clooney, Gerrit Zalm, Sigmund Freud en Tony Blair zijn op 6 mei geboren. Toeval of niet: op de verjaardag van stier Frenske werd Pim Fortuyn vermoord.
Over zijn enige broer Maurice komen we bijzonder weinig te weten bij Frenske, op deze FB-posting na, met als bijschrift: Mijn broer Maurice en schoonzus Silvia zijn 25 jaar getrouwd en dat vieren we in Diepenveen bij Deventer. Tussendoor even tijd voor een potje voetbal: zus Marieke, broer Felix en Marc, Max en Mare.
Marieke en Felix zijn halfzus en halfbroer, want vader Herman liet zijn gezin in de steek in het midden van de jaren zeventig en hertrouwde met een Duitse vrouw: Angelika Emminger.
Frenske, die zichzelf regelmatig een open boek noemt, zwijgt daarover in bijna alle toonaarden. Max en Mare zijn de kinderen uit Timmermans' tweede huwelijk, met rechter Irene Timmermans, de kinderen uit zijn eerste huwelijk zijn Marc en Daphnée. Marc is online strateeg bij Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, daarvoor was hij projectleider communicatie bij Stichting De Noordzee, een organisatie die gaat over de bescherming en het duurzaam gebruik van de Noordzee. Daphnée Timmermans is apothekersassistente.
In al die jaren op Facebook postte Frenske maar 1 foto van zijn vader, die dan in Karachi werkt en sprekend op Onassis lijkt.
Bijschrift: Mijn broer Felix stuurt mij deze foto. Het is mijn vader met op z'n nek mijn zus Marieke. En ik met de buggy. Karachi 1982.
In een reactie schrijft iemand: Ik heb sterk het vermoeden dat uw vader en waarschijnlijk moeder (partner) nog weleens bij ons over de vloer kwamen en met ons meegingen naar het strandhuis toen wij in Karachi woonden en ik voor Broekhoven Zeist werkte. Ik ben nog een keer of wat met zijn partner of vrouw mee geweest als begeleider naar de Karachi Olympics toen uw vader naar Nederland moest. Ik weet niet of hij het daar weleens over gehad heeft?
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat precies de functie van Herman Timmermans was bij Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in onder andere Parijs, Brussel, Rome, Pakistan, Iran, Wenen, Boedapest, Berlijn en Sao Paulo.
In interviews met Frans Timmermans is zijn vader achtereenvolgens marechaussee, beveiliger, nachtwaker, archivaris, kanselier en consul.
Frans Timmermans: Als kind van ouders die veel verhuizen, moet je steeds door een rouwproces. Het levert je een enorme talenkennis op, ik denk er ook niet negatief aan terug, maar je moet altijd iets nieuws opbouwen – dat wordt onderschat. Daarom ben ik misschien gevoeliger voor migrantenkinderen en hun verschillende culturele contexten. Ik vind dat allemaal heel herkenbaar.
Zo zien we Frenske graag: als mensenmens met veel empathie voor migrantenkinderen en hun verschillende culturele contexten.
In een interview met De Standaard heeft hij het ook terloops over zijn vader:
Hoe verhit de gemoederen er soms raakten, ondervond Timmermans aan den lijve toen hij in februari werd geïntimideerd door de Orban-pers. Hij zucht. ‘Ik krijg nog kippenvel als ik eraan terugdenk. Weet je, mijn vader werkte onder het communistische regime op de ambassade in Boedapest. Ik heb toen een volk gezien dat zo hunkerde naar de vrijheid van Europa. Ze vroegen mij letterlijk de jeans van mijn gat. De bevolking is erin geslaagd zich van dat systeem te ontdoen. Maar die dag, in februari, leek ik er weer in beland. Bang was ik niet, maar het raakte mij emotioneel.’
Op het anders zo persoonlijke Facebook-wandje, vol ontboezemingen over talloze ooms in de mijnen, geen woord over het overlijden van Herman Timmermans op 5 augustus 2021.
Mijn theorie is dat Frans altijd huizenhoog tegen zijn vader heeft opgekeken: de man van nederige komaf die zich van nachtwaker op ambassades omhoog werkte tot consul in Sao Paulo. Frenske geeft in interviews vaak aan dat het frustrerend was, als zoon van een Limburgse selfmade man tussen de diplomatenkinderen opgroeien. Hij werd nooit voor vol aangezien en voor Timmermans werd het een levensdoel om zichzelf te bewijzen. Wraak op die ongetwijfeld kakkineuze diplomatenkinderen uit zijn jeugd. Je zou denken dat zijn vader, die dus pas twee jaar geleden overleed, trots was op zijn zoon. Maar dat die zoon, dat open boek, nergens heeft vermeld dat zijn pa is overleden, vind ik onbegrijpelijk. Wellicht is Frenske altijd boos geweest omdat zijn pa hem, toen hij 14/15 was, in de steek liet voor een andere vrouw. Daar zit veel pijn, Frans. Ik ruik een roman!
De Parijse jaren
1964-1967
Timmermans zat in Parijs op de kleuterschool. “Ik heb van die vage herinneringen, aan de zandbak, aan het aparte geluid van de Panhard-auto, huh-puh-puh-puh-puh, en aan de straatarme Portugezen in de kelder, de arbeidsmigranten van toen.”
Op Facebook: "Na de bijeenkomst in het Elysee, ga ik op weg naar Gare du Nord voor de trein terug naar Brussel. Ook een kort bezoek aan Parijs is voor mij altijd genieten, een soort thuiskomen. Parijs voelt voor mij als een lievelingsjas die je soms jaren vergeet uit de kast te halen, maar die altijd weer een glimlach op je lippen tovert als je hem bij toeval weer eens aantrekt. In 1964 verhuisden mijn ouders met hun twee jonge zonen naar Parijs. Mijn vader kreeg een baan bij de Nederlandse ambassade, waar hij - toen marechaussee - voor de veiligheid moest zorgen. Wij gingen wonen in L'Hay-les-Roses, voorstadje vlak bij Orly, toen de belangrijkste luchthaven van Parijs. Wij woonden elf hoog in een kleine flat, als mijn vader nachtdienst had gehad kon hij nauwelijks slapen door het verkeerslawaai van de snelweg aan de voet van het flatgebouw. Mijn broer en ik leerden razendsnel Frans op de kleuterschool en werden wandelende woordenboeken voor onze ouders. Als kleine kleuter al hielp ik mijn ouders de Franse taal machtig te worden. In 1967 verhuisden we naar Brussel, Parijs ging mee in het hart en op de harde schijf. Nog geen tien jaar later was mijn vader weer een tijdje terug in Parijs en ik logeerde een tijdje bij hem. In de ogen van een tiener is Parijs spannend vanaf de eerste stap op eender welk trottoir. Weer een aantal jaren later, toen ik studeerde, kwam ik een paar keer per jaar in Parijs. Toen leerde ik pas het verschil tussen Parigots en andere Fransen kennen. Parijzenaars worden geboren, maar vaker nog gemaakt als ze in Parijs aankomen omdat ze daar meer kansen zien of zich daar op hun plek voelen. Veel "gemaakte" Parijzenaars hebben mij gevormd, van Camus tot Brel, van Huysmans tot Stendhal, Renan tot Blum of Jaurès. Natuurlijk, Parijs is niet meer de navel van de culturele of intellectuele wereld."
Zo zien we Frenske graag: als "gemaakte”" Parijzenaar tussen Camus, Brel, Huysmans, Stendhal, Renan, Blum en Jaurès.
De Brusselse jaren
1967-1972
Timmermans op Facebook: "En nu ik toch in de buurt ben... In dit gebouw heb ik 5 jaar basisonderwijs genoten. De openbare lagere school van Sint-Stevens-Woluwe. Op dit pleintje hebben we toen vooral veel gevoetbald. En als we weer naar binnen moesten, netjes op een rij per klas, kleinste kinderen vooraan, grootste achteraan. Ieder kind moest precies op een stoeptegel gaan staan. Wie 'babbelde' kreeg een draai om de oren van hoofdmeester Bosmans. U kan wel raden wie regelmatig een draai om de oren kreeg..."
En de enige foto van zijn moeder op Facebook komt uit die tijd.
“Grappig, deze foto die mijn broer Felix ergens heeft opgedoken. Mei '68. In Parijs hebben studenten ontdekt dat er een strand verborgen ligt onder de straatklinkers, in Vietnam sterven jonge mensen in een zinloze oorlog. En in Sint-Stevens-Woluwe vier ik mijn eerste communie. Heb hier de hypermoderne transistorradio in handen, draagbaar in een zwarte leren hoes, die ik van mijn ouders kreeg. Links naast mij tante Truus, de liefste tante ter wereld, helaas niet meer onder ons. Rechts mijn broer Maurice en mijn beeldschone moeder met haar prachtige kastanjekleurige haar. Wonderlijk, maar deze foto roept een vloed aan herinneringen op. Zo maar, tussen het drukke werk door, in een van de hectische perioden in de geschiedenis van de EU. Misschien omdat de foto mij het gevoel van rust en geborgenheid geeft - terwijl '68 ook een hele hectische periode was. Buiten was het misschien guur en stormachtig, binnen was het fijn en rustig. Sommige dingen zijn niks veranderd in bijna een halve eeuw..."
Zo ziet u maar: het leven van de kleine Frans stond toen al in het licht van grote gebeurtenissen.
De Romeinse jaren
1972-1974
In het interview met Sara Berkeljon met de Volkskrant uit 2012: Uw vader was archivaris op de ambassade. Op de internationale school in Rome werd er door de ambassadeurskinderen op u neergekeken.
'Dat klopt. Mijn vader verdiende niet veel. Wij gingen niet skiën, wij hadden geen dure kleren. Voortdurend werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt: je bent niet een van ons. Toen ik als 26-jarige als ambtenaar bij Buitenlandse Zaken begon, was de oudste generatie extreem sociaal bewust. Ze zeiden: u heeft vast aanleg hoor, maar iemand uit uw milieu, dat wordt niks. Dat stak me enorm. Ik dacht: ik zal je wat laten zien, vriend.'
In België was Frans Timmermans lid geweest van de Franstalige scouting. In Rome moest Frans Timmermans naar Saint George’s English School. Over die exclusieve Engelse school in Rome schrijft hij in zijn liefdesbrief aan het Engelse volk, in verband met Brexit: .
"I recently read a delightful book of love letters to Europe. And it made me contemplate my love for Britain. It has just occurred to me that when you joined the European Economic Community I was in one of your schools. Not on your soil, mind you, but in Italy. Saint George’s British International School in Rome, to be precise. I was 12 years old and still learning English. That year I also dressed up in a kimono, as one of the “gentlemen from Japan” in the Mikado, the school play. Mrs Alcock encouraged me not to sing too loudly, so that my false notes would be less audible. But she kept me on stage. I loved it. Like I loved being part of the chorus in My Fair Lady the next year and the Mock Turtle in Alice in Wonderland the year after. More than 40 years have passed since then. So much has happened. My family went back to the Netherlands, I studied there and in France. I got married and became a father, did my military service, worked as a diplomat, divorced and married again, got elected to parliament, served in government and am now in the European commission."
Zo zien we Frenske graag. En we horen hem praten, posh en bekakt en nichterig als gay-icoon Quentin Crisp.
Graag zou ik een foto willen zien van Frenske in een kimono. De knaap, toen al dol op toneel en decorum, zat bij de Amerikaanse boyscouts, geleid door Amerikaanse priesters van het in Vaticaanstad gevestigde Pontifical North American College. Uit die tijd stamt zijn contact met Charles Rouse. In 2002 vertelt Timmermans aan zijn vriend Joep Dohmen dat hij misbruikt is door die priester.
NRC Handelsblad: "Charlie Rouse was een jonge priester en leider van de scouts. Hij vroeg Timmermans in de herfst van 1974 of hij mee wilde naar de regio Abruzzo, om een geschikte plek te vinden voor het zomerkamp. Het zou twee dagen duren, met een overnachting in een hotel. Timmermans: ,,Ik sprak Italiaans en zou meegaan om te vertalen. Italiaanse jongens op school wilden volgens Charlie niet mee of hadden geen tijd. Achteraf begreep ik waarom. Maar mijn ouders vonden het goed.
Terugdenkend ontdekte Timmermans meer aanwijzingen voor de geaardheid van Charlie. In 1973, een jaar eerder, op de terugweg van een kamp in Duitsland had een van de scouts door de trein geroepen: Charlie is a faggot (Charlie is een flikker). Maar dat was een lastig ventje. Niemand die er iets achter zocht. Achteraf bezien was de reis naar Abruzzo een set up van Charlie, weet Timmermans. Want waarom moesten ze zo nodig overnachten? Het was nauwelijks honderd kilometer rijden.
Timmermans: ,,Charlie kwam me op vrijdag afhalen van school. ’s Avonds overnachtten we in het hotel, op één kamer. We hadden die avond lange gesprekken. Ik herinner me het nog goed. Toen vroeg Charlie opeens of ik zijn schouders wilde masseren. Hij was moe van het autorijden, zei hij. Ik deed dat, waarna hij zei dat ik het niet goed deed. Hij zou me weleens laten zien wat een massage was. Ik moest me uitkleden en op bed gaan liggen. Het duurde niet lang of Charlie zat met zijn handen in mijn kruis. Een vreemd gevoel maakte zich van mij meester. Ik wilde niet dat het gebeurde, en tegelijk vocht ik tegen de gevoelens die de massage opriepen.”
Timmermans deed of hij sliep, maar de priester hield niet op. Uiteindelijk duwde Timmermans Charlie van zich af. Tot verder seksueel contact kwam het niet. Timmermans sliep die nacht niet, lag wakker, in verwarring. Hij begreep het niet. De volgende ochtend deed Charlie alsof er niets aan de hand was."
Ik heb zo mijn nodige vragen bij dit verhaal en met name de bij de timing van het interview, en kom daar in een latere aflevering van deze serie op terug. Timmermans die zich kennelijk schaamt voor zijn vader en moeder en dus nooit iets over hen schrijft, maar ineens uit de kast komt als “misbruikt”: ik vind dat raar.
La Stampa en het gezaghebbende Die Welt pakten in 2017, 15 jaar na het NRC Handelsblad, nog eens flink uit: "Als Kind bin auch ich ein Opfer von Missbrauch gewesen“
De Heerlense jaren
1975-1980
Timmermans over Heerlen: "Bijna veertig jaar geleden, na jaren in Frankrijk, België en Italië, gingen mijn moeder, mijn broer en ik wonen op de achtste etage van deze flat aan de Peter Schunckstraat in Heerlen. Toen werden taal, cultuur, gebruiken, sociale omgangsvormen van buiten ineens precies dezelfde die wij van binnen ons gezin kenden. Dat was nieuw voor ons; meestal was binnen Limburg, maar buiten een hele andere wereld. Dat vonden wij doodgewoon. En toen werden binnen en buiten als het ware synchroon. Heerlen, al ons hele leven vaste logeerplek tijdens alle vakanties bij opa's en oma's, werd thuis. Ook omdat iedereen met wie wij in contact kwamen ons meteen thuis deed voelen. In de flat, in de buurt, op het Bernardinuscollege, bij de voetbalclub, op de tribune bij Roda JC Kerkrade. Alleen de man achter de toonbank van Sporthuis Diana in de Emmastraat niet. Mijn broer Maurice en ik gingen er voetbalkousen kopen. Bij het afrekenen zei de verkoper: "Jullie zijn niet van hier, hè?" Dodelijk beledigd waren wij. En zelfs veertig jaar later herinner ik mij dat moment nog alsof het gisteren was. Want als wij niet "van hier" zouden zijn, van "waar" dan wel? Waar ter wereld Maurice en ik ook mogen zijn, wij zullen altijd "van hier" zijn. Reken maar."
En: "Toen wij uit Rome naar Heerlen verhuisden, ging ik voor het eerst naar een Nederlandse school, het Bernardinuscollege. Heerlen was thuiskomen, maar de school was nieuw, alles was anders dan wat wij gewend waren. Dus je let goed op, probeert snel de geschreven en ongeschreven regels te doorgronden. Soms op eigen houtje, soms met hulp van andere scholieren of leraren.
Herinneringen zijn bedrieglijk, want ons geheugen werkt selectief. Maar als ik terugdenk aan mijn kinderjaren, alle vakanties waren bij familie in Heerlen, was de koel ook visueel overal. Bij opa en oma op de Huskesweg, aan de voet van de steenberg, zo dicht op de koeltorens dat je ze bijna aan kon raken. Bij tante Ans in de Kristalstraat, ’s avonds gefascineerd kijken naar de ringen van rode lampen om de schoorstenen Lange Jan en Lange Lies van de mijn. In de stad, op de markt, de eindeloze treinen op het rangeerterrein, het lawaai van de mijnlift, de fluit bij sjiecht. De bussen met mijnwerkers, mijnwerkers op de fiets, ’s zondags na de mis bij de doeven, in het café of langs het voetbalveld."
Ondanks zijn nomadenbestaan schoot Timmermans uiteindelijk wortel in Heerlen, in zijn geboortegrond Limburg. "Dat vind ik in mezelf een heel verrassende ontwikkeling. Ik merkte met carnaval hoezeer het echt thuis is."
Uiteindelijk mocht Timmermans toetreden tot de Broederschap van de Orde van de Gulden Humor. Hier het verhaal over de toetreding in de Groene Amsterdammer:
"Vier van die mannen belden een half jaar geleden aan in Brussel. De security was ingeseind, de persoonlijke assistente zat in het complot. De enige die van niets wist was Frans Timmermans zelf. ‘Toen we hem vertelden waarom we er waren, was hij op slag emotioneel’, vertelt het Limburgse Statenlid Max Ruiters. Hij herinnert zich hoe Timmermans de heren vroeg om een klein momentje zodat hij snel zijn iPhone uit zijn zak kon grissen. Daarop zocht hij naar dat ene liedje van de Heerlense charmezanger Wiel Knipa, de man naar wie zijn vader vroeger ook altijd luisterde. ‘Met één klik had Frans het juiste nummertje gevonden.’ De mannen – waaronder de burgemeester van Landgraaf en een Limburgs Statenlid – konden hem vertellen dat hij toe mocht treden tot de Broederschap van de Orde van de Gulden Humor."
De wonderen zijn de wereld nog niet uit want ik heb Frenske nog nooit betrapt op een grap of op zelfspot, maar vooruit.
Valse tranen en een verzonnen Vlaams accent
Social
Reaguursels
InloggenKnipa was op de hand van de Pruis
De spindokters zijn er maar druk mee
Ik kan niet begrijpen dat de partijbestuurders van de PvdA denken dat ze met Frans de weggelopen ex-PvdA stemmers terug kunnen halen. Zijn ze daar te stom voor? Zien ze niet dat een mogelijke winst vooral van het leeglopende D66 komt? Denken ze n echt dat PVV/BBB stemmende ex-PvdA aanhang warm loopt voor iemand die de EU en dure milieumaatregelen op zijn voorhoofd heeft staan? Ik heb niet zoveel tegen Timmermans maar kan er niet over uit. Wat gaat er om in die hoofden van het PvdA bestuur?
Er stond laatst een stukje in de krant, ik dacht de T., over de verkiezingen. Het kwam erop neer dat de PvdA en GL dan gezamenlijk optrekken maar dat wil niet zeggen dat er één lijst is om op te stemmen. Frenske is van de PvdA dus als de kiezer die normaal op GL stemt Frenske als premier wil, dan moet diezelfde kiezer dit keer op de PvdA stemmen met een voorkeurstem op Frenske. Dan wordt de PvdA de grootste en mag de premier leveren, maar GL verliest dan een enorme hoop stemmen en zetels in de TK. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Groen ... leuke hobby en we doen er allemaal aan mee, gewoon omdat correct afval sorteren, spaarzaamheid m.b.t. natuurlijke hulpbronnen, netjes met elkaar omgaan en dergelijken in onze volksaard zit, maar overdrijven bestaat ook. Links heeft afgedaan, het gedeug en kogels van links heeft afgedaan. Zijn hier ook nauwelijks arbeiders nog dus waar hebben we het over (diensteneconomie).
De belangrijkste herinnering die ik aan Timmermans heb zijn zijn vuige beschuldigingen in zijn VN-rede, met geknipte videoplaatjes (trouwring, knuffel) van lijkschennis door Donbas-boeren op de plek van de vliegramp met de MH17.
Zo iemand zal ik nooit meer voor ook maar een cent vertrouwen.
Helaas heeft die niets en niemand ontziende machtswellusteling nu zelfs een kans om misschien zelfs Nederlands premier te worden.
Stel, als het hem lukt, maakt ie zichzelf uiteindelijk wel onschadelijk, niettegenstaande, er is weldegelijk iets dat moet veranderen ... om (in het kader van de verderfelijke 50 jaar hip-hop te spreken) met de tekst van Tupac - Changes te spreken:
"We gotta make a change
It's time for us as a people to start makin' some changes
Let's change the way we eat, let's change the way we live
And let's change the way we treat each other
You see, the old way wasn't working
So it's on us to do what we gotta do, to survive."
Als Frans bij Lobith staat, loopt gansch Nederland vol en over van z'n ijdelheid..... de mijnen zijn er onderhand al mee gedempt.
Waarom zijn familie er zo bijhalen, of ie wel of niet daar veel openheid over geeft is toch niet relevant ? Ik ben geen fan van Frans maar beter ingaan op relevante aspecten die daadwerkelijk over zijn werk als politicus gaan ipv op de man spelen.
Nou ja, we hebben eigenlijk allemaal indrukken gekregen van iemand die zichzelf behoorlijk interessant vindt. Zichzelf daarmee onherroepelijk ongeschikt maakt om het algemene belang te dienen!
Attje Kuiken ... wijf is ook zo blasé!
Hulde Arthur. Goede analyse. Ik stem sowieso ergens anders op dan deze nep socialist
Je kan ook teveel ergens achter zoeken. Alsof iedereen een hoop fotos van zijn ouders op facebook of twitter plempt. Ik niet.
#shoarmamasutra.... getverda dá dá
#faKeboekje
# \ +/ maakt zoiets as... ikSs
Bespelen van gevoelens van mensen, daar is Frans goed in.
Ik vraag me af wat ar achter de schermen bij de PvdA allemaal gebeurd is dat alle andere kandidaten zich hebben terug getrokken. Kan toch niet anders dat ook daar een groot deel van de achterban moet kotsen van deze man. Dat gevoel is partij overschrijdend en universeel. Gewoon van de man, de persoon, nog helemaal los van zijn verderfelijke ideeën.
Ronald Plasterk heeft daar volgens mij wel iets zinnigs over te melden.
Goei'N8 Jan, helaas is dit onderwerp pindakaas voor
FTM . . .
Waarom gaat iemand met z'n oversized achterste op een wespennest zitten! !
Beste Arthur,
dank voor het letteren zonder uitvluchten
mogen wij verzuchten
in een detail:
" In 1964 verhuisden mijn ouders met hun twee jonge zonen naar Parijs"
#twee jonge zonen
#wie was wie vd twee, of was Frans de derde?
Gwoon benieuwd hoe hij dit heeft neergelegd, 4ever
zowel Wilders als Frans komen uit Limburg, moet toch een band scheppen commune, fanfare, carnaval, vlaai, suurvleis dat Bourgondische in tegenstelling tot het zuinige protestantisme
En nu de verschillen?
En een minderwaardigheidcomplex.
HOA, maar... Limbabwa is effe een trapje hoger dan tweetalig Belgica.
Geertje is van boven de gordel, en Frenske wordt gezien (door Limbo oogje) als eXter oogje
Limburgers maken verschil tussen zandlimbo's en lösslimbos. In Losslimburg vallen de appels vanzelf van de vruchtbare grond. Werken kon je altijd anders in de mijn.
In noord Limburg moest je vrij hard werken om op de kleine matig vruchtbare perceleb een inkomen te vergaren. Grote bedrikven waren er amper. In N limburg komen daarom veeel.meer inventieve MKb bedrijfjes en rijke varkensboeren voor, er is een " je moet t zelf regelen" mentaliteit
Beste Shoarma, U verklaart veel.
Een goede analyse waarom Frans Timmerfrans zo'n verknipt manneke is.
Een combinatie van een minderwaardigheidscomplex met geldingsdrang, dwangmatig liegen, antisociale persoonlijkheidsstoornis en trauma's uit zijn jeugd.
Deze man moet je niet als premier van Nederland willen. Hij heeft al genoeg kapot gemaakt.
Het kostte me wat tijd om het stuk aandachtig te lezen. Scherp. Ik vrees dat de heer Timmermans teveel is vastgeroest in de cultuur van ja knikkers om zich heen, zodanig dat hij elke vorm van realiteitszin is verloren en zich vol zelfvertrouwen hand in hand met Ina Brouwer, pas 73 jaar, in de verkiezingsstrijd gooit. Ik denk dat hij er niet bij stilstaat, dat het risico op een totale deceptie voor hem, niet voor het land, aanzienlijk is.
Oude politiek, 6 maanden zal hij premier zijn na een jaar onderhandelen. En Dan klapt het weer. Om het volk weer op dezelfde poppetjes te laten stemmen.
Alsjeblieft niet!
D'r Wiel Knipa is wel legendarisch.
Ut Zôstere,
www.youtube.com/watch?v=fVjdv-w1bFc
Er zijn enkele links, zoals deze:
www.facebook.com/search/top/?q=Na%20d...
niet beschikbaar.
Sinds vandaag?
Frans zie ik vooral als acteur in een kinderfilm waarin hij een decadente koning speelt. Soms wat driftig en opvliegend. Hij brengt zijn koninnkrijk regelmatig in de problemen door zijn opschepperige gedrag en een jonge vriend moet dan een list verzinnen waardoor alles weer goedkomt. Het verhaal wordt afgesloten met een "eenvoudige doch voedzame maaltijd".
Ik moet alleen nog bedenken wie de rol van de jonge vriend kan spelen.
Lil kleine?
Sander Schimmelpennick lol
Die vileine Timmermans met zijn herdenkingen voor 'klimaatslachtoffers'... de propaganda ligt er zó dik bovenop.
Ik dacht dat dit alleen in héél slechte B-films kon.
Kan iemand van de GroenLinks / PvdA - combinatie deze man even tot de orde roepen?
Ja?
Dankuwel.
Fans van Frans en GL/PvdA zijn zich niet serieus bewust van de geweldige afgrond die voor NL gaapt. Denken dat het nog een leuk politiek spel is die vooravond van de verkiezingen. Zoals tot nu toe meestal het geval was. Dat is het grootste gevaar. De totale onderschatting door veel links intellectuelen jong en oud van de situatie waarin ons land is gekomen door VVD66 de afgelopen 13 jaar.
Stop er maar mee Arthur, want je gaat nog bijna enige sympathie, meeleven, voelen voor Frenske Dikke Penske. Achterlijk Katholiek en Limburg, gesloten gemeenschap, waar veel achter de deuren heeft plaatsgevonden. Horen, zien en zwijgen, het is de Limburger op het lijf geschreven. Ook; Calimero-gedrag. Zogenaamd trots, maar zo onzeker. Slachtofferig.
Zegt veel zo niet alles over het huidige politieke habitat.
Frenske op de autoped ,,,merkwaardig ouwelijk kopje.
Verdomme, laat 6 mei nou ook mijn verjaardag zijn.
Klotezooi.
Kortste samenvatting: Narcist.
Onoprechte manipulatieve narcist.
Ik vind het een lichtgewicht.
Grappig, dat retorische truukje van Timmermans. Door alle gebeurtenissen van een bepaald jaar te incorporeren in zijn eigen verhaal plaatst hij zichzelf in het episch centrum van de geschiedenis. Dat is duidelijk zijn favoriete plek.
Een soort Forrest Gump dus.
@2tribes | 12-08-23 | 22:58:
Ja, dat dus! Run Frenske Run. “Life is like a box of chocolates, you never know what you're going to get (if Timmerfrans got there before you did).”
We zullen de komende maanden overspoeld worden met oneindig opgepompte marketing van een van de meest onwaarachtige politieke producten ooit.
Koempels? Ik heb dus echt oud oompjes gehad die koempels waren en hun longen uit hun lichaam hoesten. Niks charming aan. Mijn god in de categorie: Basil...30 seconden roggel.. hoe gaat het met je...30 seconden roggel. En nooit compensatie van de staat. Niks stoer aan. Deed pijn als ik die mensen ontmoette als kind met sinterklaas of kerstmis want was ome Sjeng en Thieu.
Die dikke vetklep heeft geen idee waar hij het over heeft. Geweldig lieve mensen mijn familie echter mama moest de doosjes Lego kopen want zij konden niet eens meer 30 meter lopen.
En dan rondlopen met een Roda sjaal. Vreselijke proleet die vent.
Het is wel een Limburger en een Katholiek. Dat geeft te denken....
@Après toi | 12-08-23 | 22:01:
En waarom? Protestanten en calvinisten zijn beter? Laat mijn niet lachen.
Geef eens een echte mening ipv half wasse quasi grappige VVD opmerkingen.
Ja, gewone mensen werkten zich in die tijd zoiezo te barsten (mijn grootvader kon op zijn 12e gewoon het land op om als knecht voor een boer te werken), maar mijnwerkers waren echt helemaal de sjaak. Rochelen, stoflongen, de verhalen liegen er niet om.
@Tashtego | 12-08-23 | 22:09:
Je wil niet weten hoe die koempels zich voelden. Mijn ooms hadden een trots maar ook het gevoel dat ze zo in kou waren gelaten door links Nederland. Mijn vader heeft nog jaren betaald zodat ome Sjeng en Thieu een goede oude dag hadden. Ik zou het nu ook doen. Nul moeite.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 22:13: De meeste mijnwerkers hadden een bijzonder korte oude dag want werden niet ouder dan een jaar of 45 - 50.
@_pacman_ | 12-08-23 | 22:17:
Leuk verhaal maar dat was 19e eeuw. 20e eeuw werden ze gemiddeld 65-75. Zo ook mijn familie. maar nog steeds hun longen uithoesten. Was echt niet gezellig.
Verschrikkelijk. En zo lang geleden was het dus niet eens.
@MickeyGouda | 12-08-23 | 22:23:
Yup Mickey, en de mijnen in Nederland waren toen al de meest moderne ter wereld. Maw vooral machines die het werk deden. Top notch,
Kun je je voorstellen hoe het nu in de rest van wereld is? Ze halen gemiddeld niet eens de techniek die Nederland toen al had.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 22:28:
Toevallig zag ik van de week zo'n historische foto, van mijnwerkers die opgehokt als dieren in een lift naar beneden getransporteerd werden. Die ogen hebben me nog wel even achtervolgd. Dat was trouwens in de VS, maar toch.
@MickeyGouda | 12-08-23 | 22:31:
I know. Zelfde in zuid oost Limburg. Volgepakte liften. en daarna in zeer warme temperaturen, 40+ graden. minimaal 500 tot 700 meter diep 8 tot 10 uur aan het werk en niks mondkapjes. Ome Sjeng en Thieu.
En begin jaren '70 verneukt worden door de PVDA, Inderdaad Timmermans zijn partij. Die vetklep moet zich de ogen uit de kop schamen ipv te koketteren. Vreselijke dikke proleet.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 22:38: Hoezo verneukt door de PvdA? Die mijnen waren lang niet meer rendabel, bovendien had Nederland aardgas, dat veel goedkoper en schoner was. De PvdA is niet van de werkverschaffing. Thatcher deed een paar jaar later in het VK precies hetzelfde. Namelijk onrendabele mijnen sluiten. Verstandig besluit.
@Après toi | 12-08-23 | 22:48: Maar FNV (onder pvda voorziterschap) heeft de mijnwerkers jarenlang een rad voor ogen gedraaid met hun clientelisme.
En los daarvan: vroeger was veiligheid niet zo van belang. Zo heeft mijn oom als vakantiewerk bij de Akzo asbestplaten fijn staan zagen, zonder beschermingsmiddelen, terwijl ze toen al wisten dat asbest-stof kankerverwekkend was. Na jaren procederen hebben ze een kleine schadevergoeding gekregen maar daar heb je wat aan als je voortijdig op een mensonterende manier aan je einde komt. Of denk iets recenter aan defensie met hun chroom-6 en munitiebeleid.
@Après toi | 12-08-23 | 22:48:
Mijnen in Nederland waren zeer rendabel. Leer je economische geschiedenis kabouter want de meest geautomatiseerde ter wereld.
En wat Thatcher deed in het VK was absoluut correct want die mijnen waren echt onrendabel en olv de vakbonden. Ze had absoluut gelijk.
Oveirgens geinig. Jij bent nu labour?
Maar wat probeer jij mij te vertellen? Ben je gewoon een trol want ik zie geen onderbouwde tegenreactie behalve halfwasse reacties. Oh please enlighten me.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 22:38:
Het is bijna onmogelijk om je gedachten eromheen te krijgen, Basil, zeker als je het afzet tegen de huidige generaties. Een half uur overwerken - in een ruimte met klimaatbeheersing en een koffieautomaat - en ze staan al op hun strepen. Een proost op jouw heldhaftige ome Sjeng en Thieu!
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 22:54: Het was goedkoper om steenkool uit het buitenland te importeren dan om het in Nederland te winnen. Tussen 1965 en 1973 is de boel gesaneerd. En verder is er daarna veel 'ontwikkelingshulp' naar Limburg gegaan. Dus ik snap dat geklaag niet zo.
Ik ben geen labour, ik ben een tegenstander van overheidsgeld naar achterhaalde industrieën.
@MickeyGouda | 12-08-23 | 22:56:
Oh mickey, ik zal nooit die witte ongezonde gezichten vergeten. Grijzige lippen en maar hoesten. Deed mij dus echt pijn.
Mooie was als wij na bezoek buiten liepen, mijn broer de arm om mij heen sloeg en zei: 't is ok jong.
@Après toi | 12-08-23 | 23:01:
Nope. Nederlandse mijnen waren de meest efficiente. Maar politiek wilde het niet meer.
Duitse mijnen, minder efficient mochten toen onder Limburg graven. Onder mijn mama haar huis in Roermond is een 800 meter diepe Duitse mijnschacht. je weet echt niet waar je over babbelt daar in den Haag.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 23:01:
Mooi dat je, ondanks al je ervaringen en omzwervingen nadien, toch zo dicht bij je roots bent gebleven, Basil. Met het delen van deze herinnering doe je je omes eer aan. Dat maakt het onrecht niet minder, maar het zet alles in ieder geval in het juiste perspectief. Dan was het niet voor niets.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 23:11: De kostprijs van de steenkool winning in Limburg lag boven de inkoopprijs van de buitenlandse steenkool. Oftewel, er is gewoon een rationele afweging gemaakt. Verder snap ik je betooglijn niet zo goed, want je klaagt- terecht- over de onmenselijke arbeidsomstandigheden in de Limburgse mijnen. Dat illustreer je met die twee ooms van je. Dus nog een extra reden om de mijnen te sluiten, lijkt me.
@MickeyGouda | 12-08-23 | 23:11:
Dank! Zij zorgden dat Nederland warm bleef via de kolen centrales en dat links Nederland welvaart kon zeiken en zeuren.
Jij begrijpt exact wat ik bedoel.
@Après toi | 12-08-23 | 23:15:
Oh toon mij de kostprijs toen tov markt toen. Kun je niet want je babbelt wat in de ruimte. Ik ben een trader en toon mij de historische prijs tov trading toen of op z'n Engels "show me the goods or shut up forever." ;-)
En dus tumbleweed van Après toi.
Zoals verwacht.
You talk the talk but don't walk the walk.
Zoals altijd.
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 23:23: Denk je nou echt dat die mijnen waren gesloten als ze winstgevend waren geweest? En als de Limburgse steenkolen hadden kunnen concurreren met buitenlandse kolen, en met alternatieve energiebronnen als gas en olie? Dat geloof je toch zelf niet?
@Après toi | 12-08-23 | 23:38:
Sure mate. Je hebt echt geen benul. En ik wacht op je cijfers dat de Nederlandse mijnen inefficiënt waren. Bring it on!
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 23:32: En waarom waren die Nederlandse kolen zo duur? De mijnen waren inderdaad modern en relatief veilig, maar de kolen lagen diep onder de grond. Waardoor het veel moeite en geld kostte om ze te winnen. Bovendien lagen de lonen van mijnwerkers in Nederland hoger dan in concurrerende landen, zoals bijvoorbeeld de VS.
@Après toi | 12-08-23 | 23:46: Deze link geeft het verhaal wel aardig weer. Lees het maar, leer je vast een boel van.
carboncultures.org/korte-geschiedenis...
@Après toi | 12-08-23 | 23:46:
Nogmaals. Toon mij de cijfers. Je kunt wel blaten maar zie nergens koele cijfers, Blablablabla, Toon mij de cijfers en niet je gevoel geleuter. Is nml niet interessant kabouter.
@Après toi | 12-08-23 | 23:50:
Dus geen cijfers maar emo geleuter. Probeer het nog een keer.
In de categorie: Joa ome Sjeng. je weet wel mijn oom.
@Après toi | 12-08-23 | 23:50:
Geef nou gewoon toe dat je niet weet vanuit je Haagse kasteel waar je arrogant over babbelt en gewoon je mond moet houden. Zo is het leven.
Maw: "Just shut up!"
@Basil Fawlty | 12-08-23 | 23:51: Je neemt niet eens de moeite om het te lezen. Overal op internet vind je informatie over de Limburgse mijnen en over de sluiting daarvan. De top van DSM kwam begin jaren 60 al tot de conclusie dat die Nederlandse winning niet rendabel was. En men was voorstander van het afbouwen van de activiteiten. Ze wisten zelfs Den Uyl te overtuigen, die de verantwoordelijke Minister was. Terwijl het toch om heel veel banen ging. Een gegeven waar PvdA-ers vaak wel gevoelig voor zijn.
Maar ik snap dat jij als trader bijzondere informatie hebt die aantoont dat de mijnen wel degelijk rendabel waren. Daar ben ik dan zeer benieuwd naar. Basil F. die het beter weet dan de toenmalige top van DSM.
@Basil Fawlty | 13-08-23 | 00:04: Kortom, je kan helemaal niet aantonen dat die Limburgse mijnbouw wel lucratief en rendabel was. Denk je nou echt dat DSM de handdoek in de ring had gegooid als ze concurrerend waren geweest? Ik geloof er niks van. Laat je cijfers maar zien.
@Après toi | 13-08-23 | 00:12:
Nee. Jij kunt niks aantonen met cijfers. Ik vraag het keer op keer en zie niks van jou.
Jij beweert dat het onrendabel was dus toon mij de cijfers.
Lullig he. Maar zo werkt het in de grote mensen wereld.
Even goede vrienden.
@Après toi | 12-08-23 | 23:50: Komt daar ook het steenkoolengels vandaan?
@Basil Fawlty | 13-08-23 | 00:11: Ik moet eerlijk zeggen dat het verhaal van Après toi toch overtuigender klinkt als dat van jou, zeker als je dat artikel leest wat hij als linkje mee stuurt. Je verwijt hem emo-geleuter, maar dat proef ik toch veel meer in jouw verhaal over ome Sjeng en Thieu.
@Basil Fawlty | 13-08-23 | 00:15: Hier even een tekst uit het Nationaal Archief. Het betreft een korte samenvatting van de Eerste Mijnnota, die in 1965 door de toenmalige Minister van Economische Zaken, Joop den Uyl, werd aangeboden aan de Tweede Kamer.
Eerste Mijnnota
In december 1965 presenteert minister Den Uyl van Economische Zaken een document aan de Tweede Kamer over de status en toekomst van de Limburgse mijnen: de Eerste Mijnnota.
Geen toekomst
In deze nota verklaart de minister dat de Nederlandse mijnindustrie er slecht voor staat. Limburgs steenkool kan de concurrentie met aardolie, aardgas en buitenlands steenkool niet meer aan. De Europese Gemeenschap van Kolen en Staal staat de Nederlandse overheid toe om subsidie te geven aan de mijnen, maar deze steun is niet genoeg om de problemen te verhelpen. Het sluiten van de mijnen blijft daarom als enige optie over.
Liever niet....
Ik begrijp dat Frenzke slechts 3 jaar wortel geschoten beeft in Limburg vooraleer hij na 40 jaar "thuiskomt"
Zijne IJdelheid voelt zich gekrenkt wanneer hij te horen krijgt in Heerlen "niet van hier te zijn".
Met zulke kleine worteltjes, zien we tegelijkertijd een parallel met zijn korte lontje.
Uit wraakzucht eigent hij zich om het even wat het is toe, om zijn immer gekwetste ego te strelen en heimelijk de schaamte over het in beleving schamele carriere traject van zijn vader te verhullen, hem daar onverzadigbaar in te overtreffen.
De plork heeft niets, maar dan ook niets van authenticiteit, compassie, inleving met welk onderwerp wat hij dan ook bespreekt.
Daar wordt eerst alles uitgeperst om zijn kleinzieligheid op te vullen, voordat uitgewrongen en al de goegemeente met een verdord lijk in de kreukels als restant hem hosanna behoort toe zingen (a capella met fotograaf)
Heerlen. Het grootste shithole van Nederland. Ff snuiven in heerlerheide. Ff met de Marokkanen op de heksenberg chillen. Daarna naar het centrum ff zuipen met de lokale kanslozen. Gaat hem worden Frans.
Het is mij sowieso een raadsel hoe iemand welke status dan ook zo kunnen ontlenen aan de verrichtingen van zijn vader. Je kunt er trots op zijn - of niet, maar net als misdrijven en foute keuzes zijn prestaties niet overerfelijk.
@MickeyGouda | 12-08-23 | 22:18:
Een gekwetste egomane narcist zal overal schaduwen en geesten zien die bevochten moeten worden.
Enige logica of realiteitszin, laat staan gezond verstand ontbreken, zolang hij zich kan laven aan een publiek wat hij weet te overtuigen en hem bevestiging geeft van de rechtmatigheid van zijn "zielepijn".
@Zatkniss | 12-08-23 | 21:56: Heerlen? U bent in de war met Kerkrade.
Waar iedereen "het moet van Brussel" zei, werd Frans Timmermans bedoeld.
De vice-president van de Europese Commissie heeft aan de wieg gestaan van een boeket aan maatregelen die Nederland nu een bouwstop geven. De macht van de Europese commissie wordt alleen nog overtroffen door de Europese Raad opgebouwd uit premiers en presidenten van lidstaten. Frans Timmermans is zelfs trots op wat hij in Brussel bereikt heeft, om Nederland in de juiste richting te dwingen.
Dat voor en na het uitkopen van elle boeren de meeste stikstof die in Nederland neerslaat uit Europa komt EN dat de buitenlandse neerslag genoeg is om de kritische depostiewaarden te behalen, vergeet hij even. www.tweedekamer.nl/downloads/document... Wij kunnen in Nederland pas bouwen, als ze in buurlanden net zulke draconische maatregelen nemen als hier. Daar zijn ze nog niet eens aan begonnen, wat ons in een uitzichtloze situatie plaatst.
Frans wil vanuit het torentje gaan doen, wat hij in Brussel nooit bereikt heeft, terwijl de oplossing mede vanuit Brussel, Berlijn, London en de luchtvaart moet komen. Pas als iedereen meewerkt, maken we een kans om onze natuur voldoende ruimte te geven zodat we mogen bouwen.
Laat Frans eerst zijn karwei in Brussel afmaken, we moeten nog bouwen voor jongeren, arbeidsmigranten en vluchtelingen.
Het enige voordeel dat Merkel haar zin heeft doorgedreven door totaal-faalhaas Ursula vd Leyen (in D zijn ze nog steeds in een staat van verbijstering en dankbaarheid dat die malloot tot EU-baas is weggepromoveerd) aan de macht te helpen in Brussel is dat deze ijdeltuit het niet werd. Hij had er ongetwijfeld een nog grotere puinhoop van gemaakt.
Mooie duiding. Daarnaast, voor ons woningtekort hoeft niet eens nieuwgebouwd te worden, we kunnen gemakkelijk voorzien door leegstaande kantoor- en overheidspanden om te verbouwen naar woningen.
De oogskes van Frenske worden steeds kleiner omdat ze steeds meer in het vetgedrang komen
Stel je toch voor dat die narcistische engerd ooit premier wordt...
Hierbij kun je je zelf nou terecht afvragen "Wie zijn toch die mensen die op dit gedrocht stemmen? "
Attje Kuiken - Deelstra rijdt een scheve schaats...
Jij komt ook uit de jaren 60?
Atje Kutje Streelma ?
Wel, ik weet nu al meer van Timmermans dan van Rutte. Mooi dat hij met alle artikeltjes die GS aan hem wijdt de onontkomelijke volgende premier wordt. Aangezien ik ook niets hoor over een rechts alternatief.
Stem nou maar op Dilan, dan beloof ik je dat alles goed komt.
@Après toi | 12-08-23 | 21:49:
Als we net Rutte verjaagd hebben dan lijkt het zinloos weer een nieuwe van die partij te installeren: krijg je min of meer hetzelfde beleid.
@cugel | 12-08-23 | 21:54: Nee, het wordt dan rechtser en strenger, is de bedoeling.
Op rechts zou ik inderdaad niemand kunnen noemen die dode mensen misbruikt voor zijn verder vrij belabberde speeches. Als je dat belangrijk vindt moet je vooral Timmermans stemmen.
En eerlijk is eerlijk. Timmermans staat ook voor andere linkse dogma's zoals voor islamisering van Europa; voor belastingverhogingen; voor voedselschaarste; voor onbetaalbare energie; voor armoede; voor corruptie en criminaliteit; voor grootschalige verspilling van belastinggeld. Dat zijn inderdaad doelstellingen waar D66 komende verkiezingen niet aan toe zal komen.
Rutte was een rechtse premier die extreem links beleid uitvoerde.
Als Timmermans rechts beleid uitvoert als extreem linkse premier, mag hij van mij NL voor lul zetten en premier worden.
Pragmaticus die ik ben…
@Après toi | 12-08-23 | 21:56: De *kuch* belofte bedoel je?
Daar trappen we niet meer in.
Niet blijven hangen in links/rechts. Frans is gewoon een ijdele lul, of hij nou links of rechts zou zijn. De man is geen goed nieuws, noch voor links, noch voor rechts. Het is ook niet voor niets dat hij de enige kandidaat is voor de GVDa. Dat heeft hij geëist, bang voor tegenstemmen.
@John McClane | 12-08-23 | 22:16:
Maar waar is het rechtse alternatief voor Frans? Dat is er niet. Zoals
@D-Fens_1963 | 12-08-23 | 22:14:
Zegt: wie vertrouwt de VVD nog. En rechts daarvan zie ik ook niet echt premier materiaal.
@Malle moer | 12-08-23 | 22:14:
Ik ben benieuwd.
@Dandruff | 12-08-23 | 22:02:
En misschien voor het afschaffen van belasting voordelen voor de fossiele industrie? Ik dacht dat rechts toch ook dacht dat staatssteun niet goed was?
@Après toi | 12-08-23 | 21:56:
Als rechts groen beleid heel daadkrachtig gaat aanpakken mogen ze wat mij betreft weer aan de macht komen, maar tot nu toe heb ik er niet veel van gezien, dus het lijkt me verstandig om centrum links het nu maar eens te laten proberen.
@cugel | 12-08-23 | 23:16:
Zoals vaker gezegd, fossiele energie krijgt geen staatssteun of belastingvoordelen. Het is precies andersom; wij betalen 60% belasting op fossiele energie. En omdat dat tot armoede leidt krijgen we daarvan een ietsjepietjse terug.
Fossiel heeft afgelopen duizenden jaren nooit subsidies nodig gehad omdat het goed werkt. Het zijn de onbetrouwbare energiebronnen zon en wind die alleen dankzij subsidies en belastingvoordelen overleven.
Je moet iets handiger formuleren, vermoed ik. En Arthur is hier bijkans heilig.
Volgens mij is de schrijver van een column niet per se de Joris-van-dienst.
@Après toi | 12-08-23 | 21:49:
Tsja, ook dat inzicht is tot mij gekomen. Ik steek een kaarsje aan voor Frenske.
van tijd iets té veel uitdeelt, maar goed, "you can joris me all you want....
Joris you, that's good, that's a good idea, I like that one."
@Dandruff | 12-08-23 | 22:04: Nee, maar schrijvers van stukken op GS met gelijke munt terug betalen wordt niet altijd gewaardeerd, zeg ik voorzichtig.
Timmermans hoeft helemaal niet stuk, integendeel. Gun de man het beste.
Maar NL hoeft ook niet stuk. Dus beter geen Timmermans op een positie van macht.
In het belang van volk en vaderland: ja, Timmermans moet figuurlijk met de grond gelijk. Met deze man aan het roer zou dit land nog verder van koers raken.
Hij spreekt z'n talen wel hoor. Het is net Ivo Niehe. Zou Ivo Niehe de premierkandidaat van BBB zijn?
Ik ben op vakantie in een Afrikaans land. Eergister hier een zandstorm, met een paar doden. Kan gebeuren. Gister hier 50 graden. Was wel een tikkeltje warm, zelfs iets te warm voor het zwembad. Volgens de locals is het nog nooit zo heet geweest. Maar wat weten zij er nou van? Niks toch? Ik ga liever af op de klimaatspecialisten van GS, die me keer op keer vertellen dat de opwarming van de Aarde een hoax is, en dat paniek betreffende extreme temperatuur schommelingen nergens nodig voor is. Proost!
U bent toch wel met trein en fiets reizende?
Je ben daar toch wel lopend heen gegaan he, toch niet met het vliegtuig he hypocriet.
@entwederoder | 12-08-23 | 21:43: Tuurlijk. Hij zal pas rusten als er ijsberen in de Sahara rondlopen.
Niger?
@Plukkieplukkie | 12-08-23 | 21:49: Ik zit hier wel aan de champagne, dus bijna goed.
après toi : u niet van die ronde gaten gaan graven zoals die vrouwen in de televisie reclame . Dat helpt zeggen ze. Als het echt heeft geholpen dan komen hun "gevluchte" mannen terug.
@strawdog | 12-08-23 | 21:51: Maar ik hoef hier geen Afrikaanse mannen over de vloer.
@Après toi | 12-08-23 | 21:51: Het zal we erg gezellig zijn als je, terwijl je op vakantie bent op een zwoele avond in Afrika met een glas champagne en je Afrikaanse vriendin voor je neus nog op GS zit te reaguren.
@zwellevertje | 12-08-23 | 21:59: De nachten beginnen hier laat.
Je hoeft toch niet op vakantie naar de woestijn?
Waar je gvd zin in hebt zeg.
Als het een beetje tegenzit nog vijandige bevolking ook.
En als ze denken dat ze aan je kunnen verdienen vertellen/liegen ze alles, zelfs over het weer e/o klimaat.
Maargoed, misschien hou je van zandhappen, zwemmen met haaien en bewaakte resorts/excursies hè, dat kan…
En voor de rest wat @Zwellevertje zegt.
Proost!
@D-Fens_1963 | 12-08-23 | 22:02: Avontuur met een grote A. En geen shangri-la. Of was het nou sangria?
@Après toi | 12-08-23 | 22:16:
Shai Hulud.
Vergeet je stamper en je makerhaken niet!
Al die ellende, klimaat, co2 uitstoot, ja dan moet je wel even naar Afrika vliegen om vanuit daar mensen te overtuigen dat ze toch echt in paniek moeten raken. Mss moeten we allemaal naar Afrika om de enige waarheid te zien.
@Mallenmoe | 12-08-23 | 22:32: Je hebt gelijk: Ik ga liever op de beweringen en het gezond verstand af van iemand die- pakweg- in Amsterdam woont, en die een Alfa studie heeft gedaan.
Nice one vanaf je Afrikaanse chieftain-stoel. En vliegschaamte ken je niet want je moet en je zal als wereldburger de nodige indrukken opdoen middels kerosineuitstoot. Gij zult niet naar camping de Zandkuil gaan.
@SIogra | 12-08-23 | 22:41: Hoho, ik compenseer mijn uitstoot.
Hitte in Afrika, je verwacht het niet.
@Papa Jones | 12-08-23 | 23:02: 50 graden is pittig. Dat haal jij op de camping in Bakkum niet.
Is het echt zo dat hier beweerd wordt dat de opwarming van de aarde een hoax is?
Voorzover ik weet wordt de opwarming op zich niet bestreden, maar wel dat die door gedragsverandering van mensen kan worden tegengehouden.
@WirMachenMusik | 13-08-23 | 02:54: of wordt veroorzaakt, zo na de kleine ijstijd.
Het lijkt mij behoorlijk naïef om te geloven dat een gezamenlijke lijsttrekkerscommissie Bolle Frans unaniem heeft voorgedragen.
Hij heeft zich die positie toegeëigend alsof het het laatste koekje op de schaal was.
Met zijn ene elleboog duwde hij JFK (Jesse Feras Klaver) opzij en met zijn andere elleboog duwde hij Attje Kuikentje opzij.
Andere partijleden (voornamelijk uit Amsterdam) trokken zich al heel snel terug toen hij op het toneel verscheen.
Iedereen heeft vroeger zo'n Frenske in de klas gehad.
Hij werd met sport altijd als laatste gekozen. Behalve bij ijshockey. Iedereen wilde Frenske immers op doel hebben.
Toen ik studeerde had ik twee leden van Vindicat bij mij in de groep. Hadden het de eerste maanden erg druk met feut zijn. Na Pasen zouden ze écht gaan studeren en zouden ze gaan “scoren”. Daarna niet meer gezien. Als iemand weet hoe het met Sissing en Toutenhoofd (voornamen onbekend) is afgelopen houd ik mij aanbevolen.
@eerstneukendanpraten | 12-08-23 | 21:53:
nl.wikipedia.org/wiki/Frits_Sissing
Waarom zijn Francofielen/Nederlanders met een passie voor Parijs doorgaans van die vervelende (en linkse) mensen?
Overigens is het Vlaamse televisiefragment te bespottelijk voor woorden. Maar ongetwijfeld zal deze idioterie in de toekomst overal in Europa ingeburgerd zijn.
Genoeg Nederlanders die van Parijs hielden, die niet aan de omschrijving voldoen.
@Après toi | 12-08-23 | 21:37: Wellicht ken ik teveel vervelende voorbeelden
@Guy_Tare | 12-08-23 | 21:39: Reve en Hermans waren beiden behoorlijk rechts en hielden toch van Parijs.
Kent u die mop van...
Bij nader inzien... laat maar.
Een vriend overleefde MH-17 niet. De speech die letterlijk over lijken ging om macht binnen de EU te krijgen ben ik dan ook nog niet vergeten. Ik hoop dat tot in den treure naar die speech verwezen wordt tijdens de aanloop naar de verkiezingen. Als deze man premier wordt dan is dat oprecht een schande. Ik snap sowieso niet dat deze man zich nog in de spiegel kan aankijken.
Ik zal mijn beschouwing over Timmerfrans iets korter houden:
Frans is een op hol geslagen klimaatpsychopaat.
Helder.
correctie: een op BOL geslagen
Hoppa, kort en kernachtig!
Hij geeft niets om het klimaat.
Frenske vertelt overal trots dat zijn voorvaderen mijnwerkers waren. Het is de vraag of deze graaier überhaupt het verschil tussen mijn en dijn wel weet.
Ik vind het een beetje flauw om zijn familieleden te betrekken in dit verhaal. Vooral omdat alle namen genoemd worden. Ben wel benieuwd waarom hij is gescheiden.
Haha! U smult er dus van en wilt alles weten.
Die info is overigens openbaar en door zijne Klimaatheid zelf gepubliceerd op Faceboek.
Die vette ijdeltuit verloochent gewoon zijn afkomst en hij buit het wel uit. Bah.
De Limbabwaanse coal miner's daughter wat mij betreft. Elk woord aan dit parvenu besteedt is er meer dan één verspild.
Maar is de man integer?
Integriteit is een lastig begrip dat iedereen anders invult of voor zichzelf rechtvaardigt. Mijn 2 cents: nee.
Hij heeft bij herhaling over de ruggen van gestorven mensen politiek bedreven.
Daarmee is het antwoord nee.
Stel u zelf de vraag: zou ik een tweedehands auto van hem kopen?
@General Dripple | 12-08-23 | 21:31:
Als die op batterijen rijdt, jazeker.
@General Dripple | 12-08-23 | 21:31: Wel een tweedehands vliegtuig. Want je weet dat zo'n kist lak heeft aan de zwaartekracht.
Hij is Limburger.
Opgeblazen brulboei. Ik heb niet snel een hekel aan mensen, zeker als ik ze helemaal niet persoonlijk ken, maar alles van de man verafschuw ik. Zijn ideeen, zijn karakter, zijn poseurschap.
Ken iemand en die spreekt negen vreemde talen en is bovengemiddeld intelligent. De persoon in kwestie heeft echter moeite met liegen en is dus bewust niet de politiek ingegaan. Is nu reaguurder.
Dit zouden we onder ons houden.
Dat zou je niet doorvertellen, had je me beloofd.
kiitos, mutta pysyn mieluummin nimettömänä
@BobDobalina | 12-08-23 | 21:25: Met je Fins is weinig mis.
@Après toi | 12-08-23 | 21:27: Met google translate kom je een heel eind.
Nou Arthur, je hebt geen reedt mee te maken waarom Timmermans wel of niet melding maakt van het overlijden van zijn vader. Laat die psychologie van de koude grond maar zitten.
Het zegt juist heel veel over de invoelende socialist.
Het is allemaal een beetje goedkoop ressentiment.
Ik vind dat juist interessant. Het kan typerend zijn voor zijn emotionele huishouding, die hier en daar toch wat lijkt te rammelen, kunstmatig lijkt. Hoe gaat zo iemand dan met zijn kwaadheid, enz, enz. Het zijn de details die daar inzicht in geven.
Een protoganist die me totaal niet kan boeien en dan een te lang en te saai verhaal uitpoepen... Goed gewerkt meneer van Amerongen, de volgende keer graag iets beknopter.
Je hebt de hele zondag om het te lezen. Ik bewaar ook een stukje voor als ik vannacht niet kan slapen.
Volledig ontworteld leven als kind; altijd op je neergekeken. Terwijl je zo slim bent. Het resultaat: altijd je zin willen krijgen zonder een greintje echte empathie voor anderen; alles is poppenkast. Ongeveer het laatste waar Nederland behoefte aan heeft.
Ik wist niet dat Frenske in Italië had gewoond. Dan is het uiteraard niet zo verbazingwekkend dat hij zo zes grote dubbelbelegde pizza's achterover kan buffelen.
Ik begin nou toch te geloven dat Arthur Frenske stiekem bewondert.
Geinige emo tv, als je bedenkt dat het aantal doden door extreem weer al honderd jaar zeer sterk aan het dalen is. Ondanks bevolkingsgroei.
Frenske poneert hier desinformatie van de bovenste plank.
Interessant, waar heb je dat vandaan?
@SterF... | 12-08-23 | 21:18: ff opzoeken. Doe ik zo. Overigens staat in het laatste ipcc rapport ook dat er niet meer extreem weer is, en dat er dus geen verband met co2 is. IPCC AR6.
@SterF... | 12-08-23 | 21:18: Daar zou ik ook wel een linkje van willen zien.
@SterF... | 12-08-23 | 21:18: www.youtube.com/watch?v=IYVO30GnhtA
40e minuut
@Malle moer | 12-08-23 | 21:27:
Dank. Ik kan nu even geen geluid aanzetten, maar ik ga zeker even kijken.
Minder, Minder, Minder; Hans Bruselmans: www.youtube.com/watch?v=aA4jUU-ntHs&a...
Ik vind het wel goed dat je zo inzoomt op Frans zijn eigenaardigheden en op zijn nare karakter. Je doet het heel integer, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zo'n Henk Kamp, die allemaal vervelende en onheuse beweringen deed over Pieter Omtzigt. Jouw aantijgingen, beste Arthur, zijn van een veel hoger niveau. Chapeau!!
Welke bewering is niet waar?
Quod licet Arthur non licet Henk.
@Malle moer | 12-08-23 | 21:15: Henk Kamp beweerde bijvoorbeeld dat Pieter Omtzigt niet zo belastbaar is en dat er daardoor een risico bestaat dat Pieter-in welke functie dan ook -langdurig zou kunnen uitvallen. Zo'n bewering neigt naar smaad en laster.
@BobDobalina | 12-08-23 | 21:20: Sorry hoor, geen zin om te googlen.
@Après toi | 12-08-23 | 21:21: eens, ik bedoelde meer: waar doet Arthur beweringen die niet waar zijn.
@Kowalski11 | 12-08-23 | 21:28: Wat Arthur is toegestaan, mag Henk niet. In het oorspronkelijke Latijnse spreekwoord dien je Artur door Jupiter te vervangen en Henk door het rund.
@Malle moer | 12-08-23 | 21:31: Ik zeg nergens dat Arthur onware beweringen doet.
@Après toi | 12-08-23 | 21:33: dan begrijpen we elkaar.
@Après toi | 12-08-23 | 21:33: Aha, maar dan moet er dus een derde zijn die dat bij Arthur toestaat en bij Henk niet.
@Kowalski11 | 12-08-23 | 21:42: Jupiter en Joris beginnen alletwee met een J.
Ook nog bij toeval verdienstelijk geweest 40/45... Ooms/Tantes..?
Zijn necrologie is klaar. Frans hoeft alleen nog maar dood te gaan.
En wat de makeover van Kuiken betreft: 'Die dikke poten en die reet, die blijven meneer!'
Ik weet nog een hele goeie kliniek waar... ach laat ook maar..
Ach, misschien moeten we hem nog een kans gev...... NEE NEE NEE!!
Goede achtergrondinformatie. Het hele Europa verhaal en de droom van Timmermans is in één keer helder.
Hij is nooit geworteld geweest en weet niet wat dat inhoudt.
Dat hij juist het PvdA gedachtengoed heeft aangenomen, is nog verbazingwekkender.
D66 riedels worden dus afgestraft.....
In eerdere reaguursels noemde ik de GLPvdA wolk al de Sloop Nederland Partij. Leuk dat GS Timmermans ook een sloopkogel noemen. Dit hele lange artikel had kunnen volstaan met het opsommen van de risico's en schade die Nederland gaat ondervinden. Dat het hier om een gevaarlijke narcist gaat, dat wisten we namelijk al.
Timmerfrans, de vleesgeworden sloopkogel van Nederland.
Mijn vader is met 51jaar gestorven aan silicose.Vergeet het nooit snakken naar lucht.
Sterkte met de herinnering. Ik ben vanuit mijn jeugd bekend met benauwdheid en dit klinkt ronduit gruwelijk.
Het Kuiken van de arbeid over oude, blanke, priviliged mannen.
www.youtube.com/watch?v=ElIyCvfj9l0
HOE! Is die Timmermans in godesnaam toch door de sollicitatieprocedure van de Red Priviliged Party gekomen?!!
Ruud Koolen, jij hier?
Lekker belangrijk. Kijk liever naar competenties en leiderschapskwaliteiten, en nee dat haal je niet zomaar uit een levensloop, zelfs niet altijd uit een professioneel CV.
Timmermans lijkt me een machtswellusteling, musschien nog wel erger dan Rutte. En een idealist. Geen beste combinatie, zeker in deze tijden hebben we geen dromers maar doeners nodig.
Als het milieu gedoe niet speelde had Hij naar mijn idee net zo makkelijk een ander onderwerp genomen. Weet nog dat hij jaren geleden uit niets vol op het orgel over feminisme. Néé, dàt was pas belangrijk! En kijk eens nu wie de grote baas wil zijn.
Frenske: “Je moet een probleem niet oplossen, maar voor je laten werken”
He he, een politicus die macht wil om dingen gedaan te krijgen. Dat is toch niks nieuws.
Attje Kuiken op die foto, echt een arbeidersvrouw, zo sociaal, geen opsmuk, totale belichaming.
Waarom besteden jullie zoveel tijd aan deze man?
Precies. Ik dacht hetzelfde.
Zjezus, man hoeveel talen spreekt die man wel nicht?
Heb je echt alles gelezen? Lijkt mij meer tijd dan het knippen en plakken door GS.
@Hevvlan Demuru | 12-08-23 | 21:01: Allemaal, behalve de taal van het arbeidersvolk.
@juan Kroef | 12-08-23 | 21:10: ga ik vnvd doen! Is om je vingers bij af te likken (burgundian pun intended).
Ja, lees graag de overwegingen van v. Amerongen , maar dit is voor mij zwaar overgedoseerd,
REAGEER OOK