Prach-tig-e poll van Omroep Brabant, applaus
Hoe ouder, hoe gekker!
Een man van 86 heeft een fietser van 72 doodgereden en toen dacht Professor Pageview van Omroep Brabant kennelijk: goh laten we daar eens een gezellig polletje onder kwakken. "Wat zegt leeftijd over rijvaardigheid?" Heel veel natuurlijk en dan krijg je vier keuzemogelijkheden uit de hemel. 'Hoe ouder, hoe wijzer, ook in het verkeer'. De Amerikaanse toppolitici schijten van ellende hun eigen luier vol, komen niet meer uit hun woorden en vallen dood neer achter het katheder, maar hoe ouder hoe wijzer, ook in het verkeer! En: 'Het karakter zegt meer'. Opa heeft een staar, donderde vanochtend van de trap, is kleurenblind en kan links niet meer van rechts onderscheiden, maar hij heeft zojuist nog drie euro overgemaakt naar Cordaid. RIJDEN MAAT! En: 'Beter bestuurders van Audi en BMW in de gaten houden'. Daarmee doelt Omroep Brabant op asotokkies en scheurmocro's, die rijden vaak in gehuurde Mercedes of opgefokte Golf, maar ja. Bovendien weet iedereen dat we toch vooral bestuurders van de Dacia Logan en de Renault ZOE in de gaten moeten houden want WAT IS ER MIS MET JE. Blijft over 'boven een bepaalde leeftijd moet het maar verboden worden om te rijden' en dat is geen antwoord maar een stelling. DUS:
Boven een bepaalde leeftijd moet het verboden worden om te rijden
Laten we zeggen bij 85 jaar
Poll is Verlopen.
Boven een bepaalde leeftijd moet het verboden worden om te rijden
Laten we zeggen bij 85 jaar
Kijk DIT is regiojournalistiek
Social
Reaguursels
InloggenOmroep Brabant. Tss. Sinds ze onder de vlag van die Belgen hangen is het helemaal niks. Inderdaad, dit soort idiote polletjes waar de vooringenomenheid vanaf druipt. Regio, dan moet je voortaan naar AD, is hetzelfde. Waren ook een van de eersten die kapten met het kunnen reageren op artikelen, konden niet modereren. Jammer want er zat best wat in OB, kon je nog eens naar switchen van MSM naar totaal niet MSM naar OB, dat was dan iets ertussen. Guilty pleasure is de rubriek van die boswachter Kapteins. Aardige biologielesjes, net niet te lang, leuke triviale weetjes.
Eens, boven de 80 een korte check of iemand geestelijk verantwoord genoeg is om zelfstandig te rijden.
Appende wandelaars midden op straat, appende fietsers, appende en feestboek reagerende jongere bestuurders, bellende moeders achter het stuur die hun kinderen (vaak net te laat) naar school brengen om daarna append en telefonerend met 1 hand de boodschappenkar op de kassaband te leggen zonder de cassiere ook maar 1 blik waardig te gunnen. En dan zorgen de ouderen voor onveiligheid op straat?
Kijk overdag eens echt kritisch om je heen en je komt echt tot een andere conclusie.
Oudere fietsers in trein op het fietspad die zonder enig teken aangeven, ineens tot stilstand komen. Zonder uitzondering op de veluwe. Aan de andere kant ook kleuters op een opgevoerde frietfiets met telefoon in de hand die je rechts inhalen over de stoep.
Eens dat het niet aan de leeftijd ligt, maar ga dan ook niet lopen mekkeren over leeftijd als het tot een handgemeen komt na een volslagen idiote actie. Want de politie handhaaft hier toch niet in, en schade rijden door dwazen op de weg geeft toch een bepaalde frustratie die beter in de vorm van een schadevergoeding verzilverd had kunnen worden. Respect voor eenander en diens eigendom is weg. De wereld verhard.
Is het afleiding? De ogen worden teveel vd weg gehaald. Hoezo?
Stelt u zich voor, een wegen netwerk zónder verkeersborden wegmarkeringen.
Ik woon in zo'n gebied, en hèp in de laatste zes maanden geen ongeluk gezien.
Automobilisten hebben contact met het verkeer.
Te simpel kèn nie meer, of toch ?
waarschijnlijk is er in uw dorp geen dekking van de mobiele providers?
@gatij | 27-07-23 | 21:57:
Goochel-Straat-Blik
Dit dorp is Rio de Janeiro
en. .
off-topic, Rotterdammers mogen carnaval vieren in Rio
@V.Puffellen | 27-07-23 | 22:04: uhuh, in Rio komen geen ongelukken voor.
@ReyNemaattori | 27-07-23 | 22:07:
Tuurlijk wel, en de vraag is eigenlijk:
wat doet een overload aan verkeersborden met de concentratie vd bestuurder.
Buiten het financiële ga ik nooit zelf auto rijden hier, de ongeschreven wetten zijn te mooi om te tarten;)p
Dit soort discussies laait altijd weer op als iemand op leeftijd een ongeluk veroorzaakt.
Prima, maar dan ook de andere kant op als iemand van 19 in een Golf GTI zichzelf en anderen tegen een boom te pletter rijdt op zondagochtend om 5:00 uur.
Dat staat volop in de MSM, kijk voor dat vermaak maar in de Stentor.
Rijvaardigheid is niet leeftijdsgebonden. Feit blijft dat het lichtelijk frustreert als er een bekende van je wordt weggenomen door een persoon die om wat voor reden dan ook niet rijvaardig was. Die persoon mag naar mijn mening dan onafhankelijk van de oorzaak, losgeschroefd worden voor onderdelen voor mensen die het leven meer verdienen.
Ik denk vooral dat als mijn vrouw de weg niet meer op mag, het voor iedereen een stuk veiliger wordt op de Nederlandse wegen.
Doe er dan zelf iets aan.
Boven de 85 mag je pas reaguren hier.
Ik heb het al in eerdere tegels geroepen. Soylent Green wordt de onvermijdelijke oplossing voor alles; tekort aan woningen, teveel aan doodrijdende bejaarden, ultieme circulaire voedselvoorziening en een beperking van 50+ politieke partijen. Kom maar met die geriatrische candy-bar.
Wel eerst je ouders oppeuzelen.
Ik kan mij anders ene mijnheer Bakker herinneren die dat in een parkeergarage deed. En die was toen nog niet eens 60!
In the US is het ook een probleem. South Park laat zien wat er dan kan gebeuren.
youtu.be/YkDGCVs7H7Y
Leeftijdsgrens hoeft voor mij niet. Mij lijkt het beter als iedereen elke X jaar opnieuw rijexamen doet. Afgezien van de logistieke problemen die dat oplevert bij het CBR. Dan hou je de mensen van de weg die op een gegeven moment niet meer vaardig genoeg zijn en degenen die op hun 17e hun rijbewijs hebben gehaald en na vijf tot tien jaar eens echt gaan rijden ook van de weg. Plus hardere handhaving/bestraffen van verbod op mobieltjes en alcohol achter het stuur (meteen strafblad en gevangenisstraf, dan houdt het echt heel snel op)
Kan dit regel voor regel onderschrijven. Eens. Scheelt mij een tegel bakken!
Slim, plus dan heeft de grote meerderheid ook een keer een reden om het monopolie van geldslurper CBR op te heffen, want nu treft het toch alleen een ander.
Prima plan!
Ik ben van 1950, en rij maximaal 80 kilometer per uur. Dat ligt niet aan mij, maar aan mijn auto.
Van mij mag iedereen zo lang blijven rijden als hij/zij wil, als zijn/haar rijbewijs maar geldig is.
En. als het vervoermiddel geen Fiat Multipla is.
Had ie niet last van een laag suikerspiegel?
Schijnt bij bepaalde culturen ook geregeld zo te zijn...
Hoe vaak drukken (jonge) vrouwen het gaspedaal in in plaats van de rem?
Wat betekent dat voor vrouwen rijvaardigheid?
Hoe vaak rijden jonge mannen veel te hard?
Wat betekent dat voor hun rijvaardigheid?
Wauw.
De GS-poll staat nu op 46 procent 'eens'
Raar publiek komt hier overdag.
U verwacht mag nder dan 46% ? Bepalen op leeftijd naar mijn beeld niet ok. Beter op inhoud bepalen. Er zijn er legio die ook op veel jongere leeftijd nooit een rijbewijs zouden moeten hebben.
@Ram_Ram | 27-07-23 | 18:49: Precies, bepalen op leeftijd is niet OK.
Dat 46 procent van de reaguurders wél op leeftijd wil discrimineren vind ik zwaar teleurstellend.
Ja, 86 zeg! Die opa had toch allang D66 moeten bellen om te vragen of ze de Pia Dijkstra Brigade langs sturen? Wedden dat-ie een huis heeft waar zeker tien asielzoekers in passen?
Laten we het CBS eens raadplegen:
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/18/omgek...
Als ouderen niet meer mogen rijden, dan ook zeker niet meer de jongeren tussen 18 en 25. Leeftijd is maar een van de factoren.
Dat cijfer voor de 70+´ers houdt geen rekening met het aantal doden veroorzaakt door 70+'ers in het verkeer....
Humor. In Brabant mag dat nog.
Maar hoe moeten bejaarden naar hun werk komen als de leeftijd van het hebben van een rijbewijs, over een paar jaar naar de 85 gaat?
Opa van 95. Rijdt auto. Wordt gekeurd door een man van in de 80.... Wachten tot het misgaat met weet ik wat voor gevolgen? Het zal jouw kind zijn. Ouders durven het onderwerp niet aan te snijden want wereld wordt al steeds kleiner in verband met netwerk. Mogen hem niet beperken want zelfde netwerk is steeds minder mobiel/ in staat hem op te zoeken.
Net als de Tesla autoverzekeringen: maandelijks afschrijving voor 70% afhankelijk maken van het gemeten rijgedrag van de afgelopen maand. En alle kilometers op de auto-pilot tellen niet mee voor de score van de bestuurder. Misschien is verplichte autopilot een oplossing voor oudere bestuurders. We zitten al dicht tegen level-4 aan, waar bij de bestuurder geen rijbewijs meer nodig heeft en ouderen dus hun hele leven kunnen blijven rijden. Heeft er iemand naast het sprookje van een bruikbaar OV nog andere oplossingen voor ouderen?
Bullshit, we zitten nog niet eens op Level-3 (nee, ook Tesla niet), laat staan (in de buurt van) level 4
Kan allemaal mooi aan de QR code gehangen worden. Lang leve de technocratische dwangsamenleving.
Als je eenmaal een krasse knar bent, mag je niet zoveel meer. Niet meer stemmen want die oudjes stemmen toch maar op de verkeerde partij, niet meer rijden... nu is daar wel iets voor te zeggen, de reactie snelheid gaat achteruit, naarmate je ouder wordt. Ik dacht dat je vanaf 75 jaar een verplichte keuring moet aanvragen
Prima maar dan ook de jeugd onder de 24 verbieden te rijden.
Statistieken auto-ongelukken op leeftijd
Opvallend is dat jonge automobilisten (tussen de 18 en 24 jaar) naar verhouding vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn dan de wat oudere automobilisten. Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog. Dit komt door het verschil in ervaring en door factoren die met de leeftijd samenhangen (bijvoorbeeld extra gevoeligheid voor gebruik van drugs in het verkeer).
Aldus slachtofferhulp.
Vervolgens gaan mensen dus pas rijden op hun 24e en hebben ze nul ervaring. Hup, leeftijd omhoog naar 30. Vervolgens... Nou Ja wel goed voor het milieu..
Soms zie je van die zwarte golfjes rijden met een hand bovenop het stuur en een petje of hoodie van iemand die blijkbaar zo kort is dat hij onder het stuur door moet kijken om bij de pedalen te kunnen.
Hele kleine mensjes met rare lange armen of zoiets.
Of misschien een soort aliens.
Ze kijken wel vaak om zich heen alsof ze willen laten zien dat ze zich een beetje vervelen of een beetje somber zijn.
Dat is wel zielig.
Maar geen idee hoe oud die mensen zijn, kan het niet goed zien.
Maar ze rijden nogal slordig en rommelig en ongecontroleerd, dus hun rijvaardigheid laat wel te wensen over.
Zou zomaar de doelgroep kunnen zijn dus.
Un België kon je voor 1967 gewoon zonder rijbewijs een auto besturen. Had je in 1967 al een auto, dan kreeg je een rijbewijs zonder dat je examen hoefde te doen.
Vorig jaar liep ik door Buitenveldert, A'dam toen ik opeens wat herrie hoorde en zag vanuit m'n ooghoek een auto achteruit tegen een boom knallen. Dus ik erheen.
Achter het stuur een vent van 96, enigsinds verward, bleef daar zitten tot de hulpdiensten waren gearriveerd (was best snel).
Zoon had al geprobeerd om zijn vader de auto te verkopen, maar vertikte dat resoluut, als een echte knarrige stronteigenwijze ouwe.
Iig, hij stond geparkeerd, wilde weg, en vanwege welke handeling dan ook (naar achter ipv naar voren?) scheurde hij flink langs de geparkeerde auto achter hem (hele achterhoek kaput) en ging vol gas tegen de boom een paar meter verderop.
Er zijn best wat ouderen die het gewoonweg vertikken om zich aan te passen naar leeftijd, absoluut niet willen toegeven dat sommige dingen gewoon niet meer zo makkelijk gaat, roestig en onflexibel in het denken, etc. En dat zie je momenteel ook in de US politiek. Zie Pelosi, McDonnell, Biden e.a.
Geen grap, ik werd gisteren op de fiets ingehaald door een dame met een elektrische rolstoel, zo'n sportmodel dat bij rolstoelbasketball gebruikt wordt, dat ding ging minstens 25 km/u.
Dat had ome Natural nog nooit gezien, jullie wel, kinderen?
Pak eerst maar eens de opgeschoren testosteron - zandbakkiërs, - erdofans en - capuchonapen aan, in tiendehands als AMG of Golf GTi gewrapte doorkijkwrakken. Ik denk zó maar dat dat spul heel wat meer ellende veroorzaakt dan de gemiddelde Hollandse oudere bestuurder.
Wellicht tijd voor een beperkt rijbewijs, waarbij je wel in een straal van 10 km mag rondrijden, op vertrouwde wegen. Ook prima als straf voor wegmisbruikers.
Zoals je vroeger alleen in de 1e versnelling mocht rijden als je dronken was?
www.omroepbrabant.nl/nieuws/4315424/o...
De eerste optie is de optie waar je voor hoort te kiezen, context en daarmee een poging de publieke opinie te sturen. Niets nieuws onder de zon.
Veel ouderen kunnen prima naar de supermarkt of het station in het dorp kachelen, maar kan je echt niet vertrouwen bij drukte, zoals op de snelweg of in de stad. Velen weten dit van zichzelf en zullen daarom die risico's ook nooit opzoeken.
Deze groep de mobiliteit ontnemen doet wellicht meer kwaad dan goed.
Rondje om de kerk, ik vind het ook prima hoor. Als ik er zo een zie rijden, hou ik ruim afstand en heb wat geduld. Dit tien keer liever als het bumperkleven, links plakken, en niet opletten door bellen en appen achter het stuur.
Klinkt verdacht. Was het wel een man?
Iedereen kent het verhaal van Ernst Mayr
Toen hij 100 werd mocht hij niet meer rijden
Toen ging hij dus dood
Godverdomme
Leuke poll. Geld dat ook voor rifaapjes? Die schijnen daar ook last van te hebben. Moest het vragen van mijn buurvrouw.
Die geven geen gas.
Die ademen het in.
De directeur van een regionale zender zit in een comfortabele loonschaal. Zo tussen de 150.000 en 200.000. De debielen onder hem zitten ook in de uithetraamkijkende CAO-omroep.
En dat dit soort bagger produceren.
Gewoon boven de 70 elk jaar op eigen kosten een rijvaardigheidstest doen, zoiets.
Heb je poen, dan is de vrijheid niet duur.
Goed idee hoor.
Waarom boven de 70?
Iedereen met een rijbewijs, zou ik zeggen.
Doe maar boven de 18.
Mijn ouwe heer werkte in zijn laatste jaren als technisch inspecteur bij het GAK. Hij controleerde de aangepaste auto's voor mensen met een handicap. Alle leeftijden. Denk aan mensen met 1 been of 1 arm. Die autootjes waren zo aangepast dat die mensen toch konden autorijden. Denk aan 1 pedaal voor remmen en gas. Die werden wel degelijk jaarlijks gecheckt. Hij ging verder op zijn 52e met pensioen en reed door tot zijn einde. Zijn advies: "Ga er vanuit dat alle andere weggebruikers totaal gestoord zijn. En altijd 2 auto's voor je vooruit kijken"
Wordt die bagger gesubsidieerd?
Met name berijders van een oude Saab of oude Volvo zijn Aso's. Niet zozeer in het verkeer maar met name in de politiek. Maar die mogen ze ook het rijbewijs afpakken.
AOW is verplicht met het OV.
Hoogbejaarde van 67 moeten niet meer willen meedoen aan het verkeer.
Ze hebben geen overzicht en een reactie van een schildpad
Doe niet zo raar, met 67 ben je nog niet bejaard, laat staan hoogbejaard. Waarom wordt niet de rijervaring meegenomen of het aantal kilometers dat iemand in z'n leven tot dan toe gereden heeft? Iemand die dagelijks voor z'n werk op de weg zit ontwikkelt vanzelf een soort instinct om automatisch de juiste handelingen te verrichten in geval van gevaar.
Mijn vader reed zijn hele leven al beter dan wie dan ook.
Hetzelfde op zijn 70ste. Bullshit dus.
Gek, met je hoogbejaard.
Inteelt, dat moet een reden zijn. Niet de leeftijd.
@quigg | 27-07-23 | 17:46:
Nonsens, een excollega van mij reed 120 km per dag waarvan 116 snelweg kilometers. Daar kan iedere mafklapper op rijden. Binnen de bebouwde kom vond ik het niet fijn om met hem mee te rijden.
Typo zeker. 87.
Hoogbejaard ben je met 20 jr erbij, misschien Niet dom kletsen. Ik ben ouder en rijd heel Europa door. Grote gevaar op de weg komt van onervarenheid.
Ik vind het lastig om hier een leeftijd op te plakken. Sommige 60 plussers zijn al in mentaal verval, sommige 80 plussers kunnen nog aardig meekomen.
Gewoon beter controleren op de weg, links blijven rijden ver onder de max snelheid terwijl de hele weg leeg is, stilstaan in een bocht of op een kruispunt, ik zie het dagelijks en het zijn meestal geen bejaarden.
Volgens mij worden de meeste ongelukken nog door 25- ers veroorzaakt
Wat ik stomweg niet begrijp: je haalt je rijbewijs in de rimboe van Brabant en hoe dat dan automagisch individuele toegang tot het echte Nederland zou moeten verschaffen.
Nog erger , mijn ouweheer kocht ooit zijn rijbewijs in de echte rimboe kon hem in Nederland inruilen en heeft daar tot aan zijn dood mee gereden..;)
En nu over leeftijd en stemmen!
Gewoon alle bejaarden op hun 65ste een zelfrijdende auto geven.
Op kosten van de PvdA.
Dus zonder gaspedaal, zonder stuur, alleen een computer die de auto bestuurd.
En alle mensen onder die leeftijd verplicht taalles. '... bestuurd' is hier geen voltooid deelwoord, moet 'bestuurt' zijn.
bestuurt met een t.
@count von ziegenpuss | 27-07-23 | 17:44: met twee
Hoeft niet eens gratis, Ouderen hebben er vest wat voor over om niet afhankelijk te worden van het OV (en dus zou moeten verhuizen naar een deel van Nederland waar überhaupt OV is)
Gekkies van 72 op de fiets aanpakken.
Boven de 50 niet meer rijden. Inderdaad, ook ik rijd niet meer. Laat dat gewoon aan jongeren over.
Leeftijd zegt op zich niet zoveel. Laatst las ik dat een 83 jarige grijsaard al voor de honderdste keer de Vierdaagse van Nijmegen had gelopen. Maar het is een feit dat met het klimmen der jaren, het reactie vermogen achteruit gaat.
Daarom heb ik er totaal geen moeite mee als een 85 jarige chauffeur met zijn of haar Canta op de binnenplaats van het bejaardentehuis rondtuft. Als hij maar weg blijft van de openbare weg...
Mijn werkgever ziet me aankomen dat ik over een jaar en een paar maanden mijn leaseauto inlever. "Ik wil graag alleen nog naar klanten op loopafstand van een treinstation."
Kom zeg, zie genoeg 65-plussers die nog prima rijden.
Jongeren daarentegen zijn weer goed in het veroorzaken van een eenzijdig ongeval, elke maandagmorgen weer in het nieuws.
Dat zijn "jongeren"
De kwestie is hoe váák komt het voor dat een 85-jarige rem- en gaspedaal verwisselt. Als dat duidt op een patroon. Kan je verder onderzoeken wat de kenmerken zijn van die persoon. Want het hoeft niet per sé aan diens leeftijd te liggen.
Ik reed er achter eentje vanmiddag, remlichten constant branden maar ging wel vooruit. Ik haalde in, en jahoor , jaartje of 200 en kwam niet eens boven het stuur uit.
Iedereen die auto rijd brengt accijns, BTW en MRB in het laatje. No way dat ze mensen gaan verbieden te rijden.
Die schijtlui met een petje op, scheef achter het stuur van hun Polo rondcrossen door woonwijken alsof ze al jaren ervaring hebben, dat is geen gevaar. Of die werklui die met hun volle bussen veel te hard op de linkerbaan rijden omdat ze 2 minuten eerder bij moeke aan tafel van hun avond kunnen genieten.
Zo heeft elke leeftijdscategorie wel een aantal zondagscoureurs er bij.
Laat die ouwelui maar.
De werklui met volle busjes is zeker een punt. De meerderheid doet het goed, maar vaak zijn die busjes overbeladen, of zit er een veel te zware aanhanger achter, degenen die het gaspedaal instampen onderschatten heel erg wat zo'n ding doet als je plotseling moet uitwijken of hard in de remmen moet.
Er zijn zat mensen ver onder de 85 die totaal onbekwaam zijn om in een auto te rijden, sterker nog, waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is dat ze ooit een rijbewijs hebben verkregen. Als je het eenmaal hebt wordt je ook niet geacht om de veranderende verkeersregels bij te houden, en pas vanaf je 75e (?) moet je periodiek een medische keuring ondergaan.
Het zijn ook nooit die fietsers die met nun noise canceling oordopjes in de oren op hun telefoon kijkend argeloos voor de auto langs vliegen.
De PvdA Amsterdam wil hoogte van boetes inkomensafhankelijk maken. Dus geen inkomen, geen boete ??
Boete moet een straf zijn.
Als je veel geld verdient of hebt werkt de boete het niet als straf.
Dus is er sprake van ongelijke behandeling, dat is best ernstig.
Waarom moet jij een zwaardere straf krijgen dan iemand met een vette baan?
De meeste mensen hebben een inkomen.
En je kunt een minimumstraf instellen.
Een heer in het verkeer is vaak een vrouw. Maar toch, zo'n fietszadel. Elke zomer went het weer, maar daar zo iets veel beters voor te moeten ontwerpen voor zijn.
Leeftijd zegt geen ene moer over rijvaardigheid.
Rijvaardigheid zegt iets over rijvaardigheid.
Dat dus.
Ongeacht de leeftijd, moeten ze om de 5 jaar een test afleggen. Veel fouten, rijbewijs invorderen en de persoon moet dan opnieuw zijn rijbewijs gaan halen.
Dat heeft geen zin. De rijvaardigheid is wel goed, maar die wordt aangetast door drank, drugs, afleiding door smartphones en zo en het feit dat je in moderne auto's veel te makkelijk veel te hard rijdt.
Om de 5 weken.
En dat moderne auto's tegenwoordig zonder richtingaanwijzer geleverd worden.
@John McClane | 27-07-23 | 17:33: Elke week.
@eentweehuppekee | 27-07-23 | 17:34: Ho! dat is een privacy aangelegenheid. Niemand hoeft te weten waar ik naartoe rij.
Dat doet iédere autorijder toch tegenwoordig, het gas intrappen in plaats van de rem?
Vandaar die invasie van gele mannetjes in de Nederlandse straten.
@Zenzeo | 27-07-23 | 17:19:
-
Nog geen minions gezien, hier...
Jonkvrouw Ellemeetpoll?
Ik heb met veel moeite mijn moeder vanachter het autostuur weten te praten nadat de ze op 70-jarige leeftijd haar Honda Jazz deed omvallen door op een t-splitsing de afslag te snel te nemen. Maar met leeftijd had dat niets te maken, mijn moeder was gewoon een waardeloze chauffeur. Kortom, de een is op zijn 86e nog een prima autorijder en de andere kan op zijn 26e geen bocht nemen. Het ligt niet aan de leeftijd, het ligt aan het individu.
Leeftijd is relatief. Mijn opa was toen hij 85 was nog goed bij de pinken terwijl sommige mensen als ze 65 zijn al hoogbejaard ogen.
Dat was die opa die in Monaco woonde.
Mijn oudoom heeft zijn motorrijbewijs ingeleverd toen hij 90 werd.
Boven een bepaalde leeftijd worden ze al om de zoveel tijd gekeurd of ze nog kunnen en daarmee mogen rijden
Liever gewoon een herexamen elke 10 jaar tot je 65e en daarna elke 5 jaar. Ook direct een gedragsonderzoek erbij.
Tuurlijk, nog meer regels en regeltjes totdat iedereen van jong tot oud uit de auto gedreven wordt. Dom, dommer, domst.
En waar ga je nog naartoe als je 85 plus bent? Je vrinden zijn dood of liggen op sterven, je kinderen zijn verhuisd zonder verhuisbericht, je kanarie wordt wagenziek. Ga toch lekker wandelen ouwe...
Je ziet toch ook jongere mensen in paniek het gas intrappen in plaats van de rem en vervolgens rijden met hun ogen dicht door.
Gebeurt te vaak inderdaad:
www.omroepwest.nl/nieuws/4743478/man-...
Heb de keuring van mijn vader zaliger meegemaakt, wat een farce!
Maak de keuringen wat strenger en als we toch bezig zijn: electrische fietsen allemaal verplicht verzekeren en minimaal 16 jaar.
Zulk spul krijgt ook nog vrachten subsidie. Daar wordt alleen de incapabele hoofdredacteur van betaald.
Minimumleeftijd verhogen zet meer zoden aan de dijk. Onder 25 jaar niet rijden. En ook niet stemmen. De hersenen zijn dan nog niet volgroeid, bla bla. Maar het scheelt roekeloze rijders en D66/GroenLinks/Volt raken dan hun zetels kwijt. Win-win dus. En als het jongvolk meer gaat rellen dan investeren we ook in langere en zwaardere wapenknuppels en meer ME (ME'ers onder de 25 krijgen 10 stempunten als ze een jonge oproerkraaier hebben neergeknuppeld, bij 100 punten mogen ze eerder naar de stembus).
Jongemannen onder 25.
Zou dat al schelen?
De indalende balletjes laten jongens risico's nemen terwijl ze nog niet begrijpen wat volwassen verantwoordelijkheid hebben is.
Misschien is het beter om iedere 85 plusser tips te geven over euthanasie.
Stemt u D66?
@Grumpy_Old_Ed | 27-07-23 | 17:21: Zou wel een idee zijn; alle d66-ers boven de 80 zich laten melden bij het crematorium.
@Mosterd
Hoe oud ben je eigenlijk?
In ieder geval over de houdbaarheidsdatum (jij niet hoor Joris !!;).
Hij heeft gewoon geen opa en oma.
Welke reaguurder is dit?
Kuifje?
Ophoep Brabant.
Leeftijdsdiscriminatie lost dit soort problemen niet afdoende op. Beter is om boven een bepaalde leeftijd regelmatig te laten testen.
Pechtold loopt met z’n CBR 80 jaar achter de feiten aan dus dat zet geen zoden aan de dijk.
Mijn schoonmoeder van 85 is getest. Ze moest een klein rondje rijden en 1x de rem intrappen. Tragisch.
Dat doen ze al jaren. Als je ouder wordt ben je minder scherp en gaat je reactievermogen achteruit. Als je jong bent heb je meer maling aan regels en denk je dat je een volleerde coureur bent. Beiden kunnen ernstige ongelukken veroorzaken en beiden moeten daarom op gelijke manier bestraft worden.
dat is al zo
Eens maar dan alleen als we de start leeftijd opschroeven naar minstens 30jaar (je mag tussen je 16e en 30e wel lessen) Scheelt bakken met asotokkies, scheurmocro's drankrijders en lachgaslurkers.
het grootste gevaar vormen inderdaad de lieden onder de 30. Dat weten verzekeraars ook. Schadebedrijven moeten even op een houtje bijten maar betere opdrachten worden dan ook mogelijk.
Die laatste optie is zo'n wegkijker die afkomstig had kunnen zijn van iemand die werkt bij D66 webcare.
Ouderen die elkaar opruimen, pure klimaatwinst.
Gelul. De oudere fietser delft bij dit soort confrontaties altijd het onderspit.
Dus alle oudjes gaan in een auto zitten en daar gaat je klima-vorteil.
Eens. Het wordt tijd dat Tom Coronel z'n autosleutels inlevert.
Oneens, gewoon geen auto als je niet werkt ongeacht de leeftijd.
Alleen als je werkt ? Dus alleen een auto tussen 9 en 5 en zeker niet tijdens vakanties.
Goed plan, Frans. En laat de werkenden dichterbij huis wonen zodat ze kunnen fietsen.
@LD69 | 27-07-23 | 17:12: Daar hebben ze de bijtelling voor bedacht.
@LD69 | 27-07-23 | 17:12: ha, ik werk in de zorg en dat is altijd overdag ma-vr en meerdere keren per week ook nog ‘s nachts. Altijd autorijden. Heel veul.
@omgponies | 27-07-23 | 17:13: welnee, hard werken moet weer beloond worden. Zei Haga van de week nog.
Het kabinetsbeleid is ooit geweest om de mobiliteit te bevorderen: een baan ver van huis aannemen en dan maar pendelen. Per auto. Toen dat werkte en bijna iedereen een baan had, moest iedereen op de fiets of per trein, voor het milieu. Kortom, de regering is schuldig aan de puinhoop die we nu nog steeds hebben.
@Grumpy_Old_Ed | 27-07-23 | 17:21:
Wat heeft dat met autobezit te maken?
@Nivelleermarionet | 27-07-23 | 17:25:
-
De complete inrichting van dit land in strikt gescheiden woon-, kantoor-, landbouw- en industriegebieden ...
REAGEER OOK