Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Je moet kiezen: de bosbranden op Rhodos waren niet echt, of niet echt genoeg

Bosbranden, een sociaal fenomeen

1.

2.

De bosbranden op Rhodos zijn bijna geblust en dat is voor sommigen een """bewijs""" dat er eigenlijk helemaal geen branden waren, alleen angstporno over de branden. Deze arme man had helemaal niet zo bang hoeven worden en moeten vluchten, als ie gewoon niet naar het Journaal had gekeken. Ohnee wacht, hij keek júist niet naar het nieuws en ontdekte daarom pas ter plekke dat hij zijn hotel onmiddellijk moest ontvluchten - ga niet langs het all-inclusive buffet - en met een boot van het eiland bevrijd moest worden. Over het Journaal gesproken: daar klonken ze weer bijna bedroefd dat er onder de Rhodonezen (Rhodesiërs? Rhodosoïden? Rhodondendrons?) zo weinig klimaatpaniek is vanwege de bosbranden. Want die mensen hebben iedere zomer hitte, ieder jaar bosbranden, en twee jaar later is alles weer begroeid. Dus waar lullen we over. Ja, over twee dode bluspiloten, die hun leven verloren omdat ze door mensenhanden aangestoken forse bosbranden moesten blussen. MENSENHANDEN, DIE BOUWGROND GOEDKOOP WILDEN ONTBOSSEN? MENSENHANDEN, DIE ZONNEPANEELWEIDES BOOMVRIJ WILDEN MAKEN? MENSENHANDEN, DIE DE KLIMAATPANIEK WILDEN VOEDEN!? Mama mogen we een ijsje we kunnen wel wat verkoeling gebruiken in een wereld vol oververhitte mensen.

Dit is dus: Onzin

De branden zijn bijna geblust, maar het brandgebied was veel groter

Satellietbeeld van de werkelijke schade

Blusvliegtuig veroorzaakt nieuwe brand

Reaguursels

Inloggen

Bosbranden komen natuurlijk al jaren voor in Griekenland, of het de laatste jaren erger is? Geen idee, ze hadden wel problemen met geld voor de brandweer en bosbeheer (hallo EU).
En natuurlijk is er ook nog de corruptie factor. Veel bosbranden zijn aangestoken. En als het is afgebrand dan is een bos geen bos meer. Kan je er dus andere dingen mee doen.
Meest interessante is dus om te kijken wat er de afgelopen 20 jaar is gebeurd met afgebrande bossen. Zijn er weer bomen geplant en is er gewerkt aan natuurherstel of is er heel toevallig een huis, appartement, een windmolen of iets anders geplaatst?

klaas24 | 26-07-23 | 21:20

De kou komt er aan.

Sierstrip | 26-07-23 | 19:18 | 1

Die jankert op Max VakantieMan zouden ze een draai om zijn oren moeten geven. Hij had heel lang moeten bellen eerdat hij eindelijk Cor-en-Don aan de lijn kreeg en toen moest hij nog heel erg boos worden door de telefoon eerdat ze hem eindelijk aan een plaats in het vliegtuig naar huis konden helpen. Wat een asociale vent.

Door al zijn gebel blokkeerde hij de lijn voor de anderen want die was al overbelast. Want iedereen en z'n miepje gaan dan telefoon bellen natuurlijk. Alsof zij de prins en prinses zijn. De medewerksters zaten al in maximale stress te werken, het was een natuurramp, en dan nog boos doen tegen hun. Hoe kun je zo wreed zijn. Geen enkele compassie met de mensen en er ook niets van snappen hoe het werkt.

Wat flauw ook, wel 19.000 vluchtende mensen noemen in het nieuws, maar niet zeggen dat het 5 dorpen met lokale inwoners waren en een handjevol toeristen. Dus helemaal geen 76 extra vliegtuigvluchten om die toeristen te redden. Er viel ook niks te redden want het waren dezelfde bosbranden als elk jaar, niks klimaatverandering. Kees en Miep zaten slechts onder de rook van zo'n bosbrand 100 km ver weg op het midden van het eiland. En in die rook wilden ze niet vakantie vieren, dus hup weer naar huis en geld terugeisen en Cor-en-Don aanklagen op tv.

Hou es op met dat vakantievliegen, je verpest er het klimaat mee. Houtkachel stoken is een heleboel keer klimaatvriendelijker!

DitjaarkrijgikAOW | 26-07-23 | 19:13

Die zooi is wederom aangestoken, dus niets klimaat

patrick023 | 26-07-23 | 17:51

Als het 0,000036 graden koeler was geweest was dit vast niet gebeurd…

Mark zit te Dutten | 26-07-23 | 17:35 | 3

Gemiste kans!

Leukerd | 26-07-23 | 19:00

0,000036 graden
En dat vanaf 2050 op hun erewoord China, India, Indonesië , Afrika en Zuid Amerika hun volkeren niet verder laten consumeren.

McCain | 26-07-23 | 19:03

Gelukkig gaat de temperatuur op het noordelijk halfrond deze eeuw met zo'n 15c dalen.

Piggelmee | 26-07-23 | 21:25

Bosbranden ontstaan dooi wandelende klimaatveranderingers met een aansteker.....

Maximus Cesar | 26-07-23 | 17:34 | 1

Links zou natuurlijk nooit een brand aansteken om klimaat punten te scoren.

McCain | 26-07-23 | 19:06

Timmermans is al een stukje aan het voorbereiden dat begint met " Kent u het verhaal van die Kretenzer die geheel versmolten is terug gevonden met een brandblusser nog in zijn handen ? " Dit alles komt door klimaat verandering .

Castor12 | 26-07-23 | 16:44

Femke Halsema heeft al opdracht gegeven om het Amsterdamse Bos volledig te rooien. Kijk, dat is daadkrachtig besturen.

Cor Netto | 26-07-23 | 16:33

@EvilGemini | 26-07-23 | 16:04:

Toch een merkwaardig verhaal. Er is bijzonder weinig zoet water op Aarde, en afgezet tegen zout water en tegen gesteente stelt het niets voor. Er is maar een fractie van het zoet water bereikbaar voor mens, dier en plant, dus hoe oppompen van water dan invloed heeft is een raadsel. Dat gaat dan over minimale verschillen.

Nuuk | 26-07-23 | 16:39

@Basil Fawlty | 26-07-23 | 16:39:
Toch mis ik een kritische beschouwing. Die kan ik ook niet vinden met google. Volgens het artikel gaat het vooral om grondwater dat tussen de keerkringen en de polen wordt opgepompt. Waar wordt dat dan heen gepompt? Er zijn ook nog andere invloeden op de stand van de aardas, bijvoorbeeld de stand van de andere planeten en convectieprocessen in de aardmantel. Met name dat laatste is lastig te modelleren, maar zorgt waarschijnlijk voor veel grotere massaverplaatsingen dan het opgepompte grondwater. Ik ben altijd erg voorzichtig bij artikelen waarin grootschalige verschijnselen aan menselijk handelen worden toegeschreven. Er is dan een kans dat er een politiek doel achter zit (complotgedachte, ik weet het). Daarom zou een kritische verhandeling met onzekerheidsmarges en dergelijke wel fijn zijn.

lekgoot | 26-07-23 | 18:40

@lekgoot | 26-07-23 | 18:40:
Don't shoot the messenger.
Komt uit deze studie:
Drift of Earth's Pole Confirms Groundwater Depletion as a Significant Contributor to Global Sea Level Rise 1993–2010
agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/1...
"Key Points: Earth's pole has drifted toward 64.16°E at a speed of 4.36 cm/yr during 1993–2010 due to groundwater depletion and resulting sea level rise
Including groundwater depletion effects, the estimated drift of Earth's rotational pole agrees remarkably well with observations."

Basil Fawlty | 26-07-23 | 23:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb zin an bbq-en...

Ali Bi | 26-07-23 | 15:53

Klimaatwetenschappers voorspellen hetere en drogere zomers. Dit heeft dan tot gevolg to vaker bosbranden die ook moeilijker te beheersen zijn.

Bossen die zich minder kunnen herstellen vanwege frequentie en hitte bosbranden.

Dit wordt teruggevonden in data over de hele wereld.

Media heeft altijd een paniekerige insteek want “fear sells”, maar als we naar lange termijn impact klimaatverandering kijken is dat enorm negatief zo niet rampzalig.

Hoe langer we uitstellen met maatregelen nemen hoe duurder/pijnlijker het gaat worden.

Cageman8 | 26-07-23 | 15:21 | 6

Ik heb voor mezelf vrij snel 'het klimaat-argument' terzijde geschoven. Mede door teveel aannames maar vooral door inderdaad het polariserende voor of tegen!
De fossiele brandstoffen zie ik echter wel als een soort van kostbare erfenis van moeder natuur. Momenteel zijn wij die erfenis er wel doorheen aan het brassen. Zolang de mensheid leeft en verder is gekomen zijn kunde, materialen en energie nodig om iets moois of nuttigs te maken. Dus als jij de component 'energie' op de een of andere manier gratis kan maken heb je een flinke voorsprong. Dus ik ben zeker wel een voorstander van hernieuwbare energie. De nu gekozen manier om dat in Nederland voor elkaar te krijgen vind ik nogal bezwarend, want er moet ook nog op een fatsoenlijke manier geleefd kunnen worden in dit kleine landje met steeds meer mensen. Een manier zou zijn ,door Europees samen te gaan werken met de zuidelijke landen zoals Spanje, Griekenland en Italie. Zij hebben gewoon veel meer ruimte en een hogere zonne-opbrengst per vierkante meter.om e.e.a. rendabel te maken. Het is voor hen ook een mooie manier om wat terug te doen nadat het rijke noorden behoorlijk heeft bijgedragen aan hun huidige welvaart.
Het nadeel is natuurlijk dat er wel weer een afhankelijkheid ontstaat van de een naar de ander. Maar ik denk dat we dit toch liever hebben dan afhankelijk te blijven van allerlei ,ons vijandig gezinde, landen?

Cunucu | 26-07-23 | 16:15

@P-unit | 26-07-23 | 15:37:

De snelheid van opwarming gaat 20 keer zo snel als net na een ijstijd…terwijl we in een interglaciaal zitten….reden zit toch echt voornamelijk in enorme broeikasgas uitstoot…

En de angel zit hem in die snelheid qua kosten aanpassing en kansvoor soorten en ecosystemen “mee te bewegen/aan te passen”

De natuur staat verder al enorm onder druk van de mens en krijgt deze klap er nog eens overheen.

Verder zit je ernaast dat alleen europa wat doet. Elk land heeft harde doelen afgesproken. China doet het zelfs beter as verwacht.
Alleen sommige armere landen mogen hun “piek” iets later bereiken tov de ontwikkelde landen (die ook nog eens 100 jaar eerder flink zijn gaan uitstoten).

Nu als welvarend land compleet afhaken is ook een belachelijk signaal en en invloed om meer te eisen van india en china trouwens….

Kerncentrales? Genoeg landen die daar voor kiezen en als bijdrage gezien door wetenschap.
Politiek zit daar nog wel wat geitenwollensokken groenen die het “eng” vinden of (te) principieel zijn qua “niet duurzaam”.
Ik zie dat probleem totaal niet.
Nadeel is wel dat bouw zeker in westen met alle schijtregeltjes zo maar 20-30 jaar duurt en je nu eigenlijk al stappen wilt maken

Cageman8 | 26-07-23 | 19:13

@Willibald von Klúúúk | 26-07-23 | 15:47:
We zitten in een interglaciaal in. Temperatuur redelijk stabiel.

Wat we nu zien is dat we 20 keer sneller opwarmen als NET NA een ijstijd.

Dat baart de wetenschap zorgen…niet natuurlijke processen die tienduizenden jaren duren

Cageman8 | 26-07-23 | 19:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Tip voor het journaal: doe als de talkshows, maar dan internationaal. Zorg voor een rolodex met thema-ondersteunende mensen, minimaal eentje per land. Dan sta je niet zo voor lul met je plopkap ter plaatse.

Kouwe Kees | 26-07-23 | 14:40

Blijft moeilijk 2 zaken gescheiden te houden.

1. Klimaatverandering, ik denk niet dat er veel mensen dit ontkennen, omdat het iets is wat al zo oud als de aarde zelf is.

2. Klimaatverandering komt door de mens, en de aarde valt alleen te redden door CO2 en stikstof vermindering.

Met punt 2 heb ik de nodige moeite omdat de atmosfeer rond de aarde in basis bestaat uit: (bron; meteo.be)

De aardse atmosfeer of de dampkring bestaat uit een mengsel van gassen dat we lucht noemen. De belangrijkste gassen zijn N2 (stikstofgas) en O2 (zuurstofgas), die respectievelijk 78% en 21% van het volume innemen. Argon neemt 0,9% van het volume in en CO2 ongeveer 0,03%. De resterende sporengassen zijn neon, helium, krypton, xenon, waterstof, methaan, ozon, CO, ammoniak,…

Een belangrijk gas dat niet vermeld werd, is waterdamp. Afhankelijk van de locatie (woestijnen, oceanen,…) en de temperatuur komt waterdamp in sterk wisselende concentraties voor waarbij het volume kan variëren van 0,1% tot ongeveer 5%.

Rotterdammert1965 | 26-07-23 | 14:25 | 7

Klimaat ontkenning.
Ik denk niet dat er veel mensen van dat standpunt gaan wijzigen

Nodeloos Kwetsend | 26-07-23 | 15:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat hele klimaatgedoe is een businessplan van talloze “, klimatologen “

070 | 26-07-23 | 14:22

Er is brand op uw locatie van een vliegvakantie. Er komt een verslaggever van NOS aangesneld. De NOS die vliegen veroordeelt, want klimaat. Wat doet u?

goedverstaander | 26-07-23 | 14:20 | 2

Zijn/haar vraag afwachten.

Sjeintje | 26-07-23 | 15:22

De NOS die vliegen veroordeeld? Waar staat dat?

* Il Principe * | 26-07-23 | 15:46

Build that firewall!

Mr_Natural | 26-07-23 | 14:14

De Franse president Emmanuel Macron pleitte dit voorjaar voor „een pauze” in Europese regelgeving op het gebied van klimaat en milieu. De natuurherstelwet dreigde in het Europees Parlement te sneuvelen omdat de centrum-rechtse EVP vreesde voor de toorn van de kiezer bij de Europese verkiezingen van volgend jaar.
www.nrc.nl/nieuws/2023/07/26/landen-m...
Door rechts wordt iedere actie moeilijk of onmogelijk gemaakt.

cugel | 26-07-23 | 14:10 | 11

@BobDobalina | 26-07-23 | 14:25: Formuleer eerst maar eens kort en bondig waarom er een energietransitie nodig is, waarom dat miljarden moet kosten en waarom kerncentrales geen oplossing zijn, als we dan toch met miljarden gaan strooien.

naglfar | 26-07-23 | 15:11

@grietmetgroenefiets | 26-07-23 | 14:24:
Ook hier is antwoorden een beetje mosterd na de maaltijd. Maar als rechts iets meer is van het zelf denken en verantwoordelijkheid nemen is, waarom ontkennen ze dan klimaatverandering door de mens, en als ze het wel erkennen, waarom willen ze er dan niets aan doen? Dat lijkt niet erg op verantwoordelijkheid nemen.
Sorry dat ik niet iedereen antwoord, maar wie kijkt er hier zodirect nog?
@naglfar | 26-07-23 | 15:11:
Het is nodig omdat de aarde opwarmt en kerncentrales zouden kunnen, maar ze zijn duur, het duurt te lang om ze te bouwen en ze leveren afval waarvan we niet goed weten wat we ermee moeten.

cugel | 26-07-23 | 19:56
▼ 8 antwoorden verborgen

Aanstekers en lucifers verbieden, hoe simpel kan het zijn?

Mr_Natural | 26-07-23 | 14:08 | 1

Het kan net zo goed een verloren bril een blikje of fles zijn die als lens werkt en brand verorzaakt.. ohh en roken natuurlijk;)

Smoelensmid | 26-07-23 | 15:13

Soms, heel soms, word ik kotsbeu van Nederlanders. Steeds maar weer de overtuiging dat zij alleen het beste voor hebben met de wereld en de rest; tsja, die snapt er weer niks van.
De gedachte dat lang niet iedereen zich laat bang maken door verhalen over klimaatverandering, komt gewoon niet bij ze op. Nog even en ze gaan ihkv klimaatbewustwording, de bewoners van Zuid-Europa bekeren tot de klimaatreligie.
Ik weet zeker dat ik veel geld loskrijg van Buza en Ontwikkelingssamenwerking voor een projectplan om Zuideuropeanen klimaatbewuster te maken.
Hollanders: mondiale bemoeials met een evangelistenmentaliteit. Vervelende mensen.

Amsterdamsko | 26-07-23 | 14:07 | 1

Ja, dat vindt Jeroen Pols ook, maar die hoort bij Willem Engel, dus nu wordt het moeilijk.

grietmetgroenefiets | 26-07-23 | 14:19

Honderden bosbranden woedden in Zuid-Europa en Noord-Afrika. De vlammen laten verkoolde bossen achter en duizenden bewoners en toeristen ontvluchten halsoverkop onveilige gebieden. Soms nog in badkleding. Tegelijkertijd vechten over heel de wereld duizenden brandweerlieden en vrijwilligers tegen het vuur.
www.nrc.nl/nieuws/2023/07/26/op-twee-...
Gelukkig is er volgens rechts niets aan de hand.

cugel | 26-07-23 | 14:06 | 18

@cugel | 26-07-23 | 15:06: maakt niet uit guurderbro. Het stukje gaat ook dat we ons gek laten maken. Het is wel een heel serieus iets die branden.

Carpe diem.

sjef-van-iekel | 26-07-23 | 16:30

@sjef-van-iekel | 26-07-23 | 14:28:
Nu ben ik thuis en zou ik kunnen antwoorden, maar zit iemand daarop te wachten? In ieder geval lijkt het me duidelijk dat als het aan rechts ligt we gewoon doorgaan zoals altijd. Zolang wij er geen last van hebben.

cugel | 26-07-23 | 19:45
▼ 15 antwoorden verborgen

Ik heb zelf onderzoek gedaan en ik kan melden dat het in het zuiden van Spanje een graad of 29 is met een aangenaam briesje vanaf de Middellandse zee.

Plaktong | 26-07-23 | 14:04 | 4

Ik ga binnenkort ook helpen in Spanje. Weet nog niet waarmee. Maar het voelt alvast goed.

LucaBrasi | 26-07-23 | 14:42

P.s. Ik vermoed dat er net een afgebroken Arctisch ijsblok voorbij is gedreven want het zeewater hier is ijskoud. Je ballen vriezen er af.

Plaktong | 26-07-23 | 15:10

De laatste 70 jaar is de gemiddelde temperatuur toegenomen met 1,5 graden en het aantal hittegolven verdubbeld.

De komend 70 jaar komt er gerust 3-4 graden nog eens bij, en verdriedubbelen aantal en duur hittegolven weer.

Het klimaat en de begroeiing gaat dan langzaam maar zeker sahara kant op.
Daarnaast ook een veel groter risico dat de snelle temperatuurstijging andere processen in gan zet die de zaak versnellen (permafrost smelten, methaangas ocean). Dan wordt het echt onaangenaam vertoeven.

Jammer dat mensen bij dreiging over middellange periode zoiets hebben van “later een zorg”. Het gaat wel om je kinderen en kleinkinderen…

Cageman8 | 26-07-23 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Was die brand nou wel of niet veel groter dan normaal? Niemand heeft de moeite genomen om daar gegevens over te verzamelen? Zelfs GeenStijl niet?

Zonder die informatie heeft überhaupt niemand enig recht om welk punt dan ook te maken.

Me_Giant | 26-07-23 | 13:59 | 6

@goedverstaander | 26-07-23 | 14:15: oh jij denkt dat de branden elk jaar op dezelfde plek zijn. Raar dat er dan nog huizen staan. Man man man.

BobDobalina | 26-07-23 | 14:26

Hoe groot de brand is, is niet belangrijk. Het gaat erom dat je kunt zeggen dat het door klimaatverandering komt.

Klaas_de_Waal | 26-07-23 | 14:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Zoals bijna overal en altijd zijn de bosbranden aangestoken. En zoals elk jaar komen hitte en koude lucht in het door bergjes omgeven en altijd vochtige gebied samen rond het Garda-meer dat daardoor een paar dagen per jaar geteisterd wordt door noodweer.

drs. Levi Samsonov | 26-07-23 | 13:56 | 6

Het gaat niet om de directe oorzaak. Bosbranden hebben bijna altijd een menselijke oorzaak namelijk. Het gaat erom dat ze moeilijk onder controle te krijgen zijn. En daar zeggen wetenschappers van dat global warming dat probleem verergert. Drogere en hetere zomers. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen.

BobDobalina | 26-07-23 | 14:12

@BobDobalina | 26-07-23 | 14:12:
Als ik vroeger in Nederland wandelde zag ik in de bossen her en der van die gekapte brandgangen. Tegenwoordig zie ik dat men steeds meer van die gangen laat dichtgroeien. Misschien neemt men het in Griekenland ook niet meer zo naue met preventieve maatregelen.

lekgoot | 26-07-23 | 14:33

@BobDobalina | 26-07-23 | 14:12:
Dat krijg je als je laag IQ combineerd met een groot ego.

allemaal figuren “die het toch wel effe beter weten dan al die wetenschappers”

Cageman8 | 26-07-23 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

'Kolossale brand', nou in Rhodos zijn ze wel gewend aan kolossen.

Mr_Natural | 26-07-23 | 13:54 | 1

U kent uw klassiekers.

RickyLaRue | 26-07-23 | 14:14

Griekenland staat al decennia bekend om de aangestoken bosbranden met daarachter een zekere motivatie. Dat ze de huizen niet geheel afbouwen komt ook door het klimaat.

Stonecity | 26-07-23 | 13:52

Mag je nog wel met een elektrische auto bij een bos in de buurt komen?

Mr_Natural | 26-07-23 | 13:49 | 1

Ja, alleen bij een loofbos.

Normpje | 26-07-23 | 13:58

In NL moeten we gelijk histerisch doen net of het hele eiland in brand staat. Brand is er alleen in het midden. Familie van mij zit al een week in de buurt van Rhodos stad. Niks aan de hand, brand is 30 km weg en elke avond plezier en de griekse bevolking is blij dat ze er zijn want inkomsten. Het is er maximaal 35 graden geweest en NOOIT die 48 graden waar ze het te pas en onpas over hebben bij bv RTL.

Wally7 | 26-07-23 | 13:47 | 3

Wat dacht u van het bericht dat de temperatuur van het zeewater in Florida 38 °C is. Hoogst onwaarschijnlijk, maar wordt door alle msm als waarheid verkondigd.

Prieelvogel | 26-07-23 | 13:53

@Prieelvogel | 26-07-23 | 13:53: Zal een typfout zijn. Normaal is dat dit seizoen ca. 26~27°C. Bij hoger dan 26,5°C wordt de kans op orkanen opeens een stuk groter, dus men bedoelt vermoedelijk 28° C. Zomaar een sprong van meer dan 10° C en de zee is nu ineens een dampend warm bad geworden. Hahaha

R2fu**D2 | 26-07-23 | 14:02

@Prieelvogel | 26-07-23 | 13:53: Op veel plekken op de Keys ga je niet eens kopje onder als je in het water springt, daar zullen ze wel de thermometer in 50 cm diep water hebben gedrukt

Wally7 | 26-07-23 | 14:36

Bij De Joop zien ze dat weer heel anders, getuige het artikel met de titel "Hagelstormen, bosbranden en klimaatontkenners teisteren Zuid-Europa"
Dat wordt dan ook nog gebracht als "nieuws", hoewel het bol staat van de propaganda en partijdigheid.

KeesBruin | 26-07-23 | 13:46 | 6

Het oude moet weg en wel nu! Het klimaat veranderd en in 2030 gaan we dood! Tenzij we ‘iets’ doen, maakt niet uit wat, als het maar iets is.

Een beetje dankbaarheid voor waar we nu staan en de technologie die is overgedragen (auto’s met verbrandingsmotor) is typisch dom-rechts reactionair geleuter.

Dat een betaalbare 2de hands camper, een klein autootje of een terreinvaardig voertuig toegankelijk is voor mensen met een kleine beurs is onacceptabel. Iedereen moet en zal overschakelen op ‘groene’ en ‘duurzame’ technologie. De wetenschap is unaniem en onverdeeld, we gaan naar de klote!
Tenzij u 28 miljard van uw belastinggeld afdraagt aan klimaatoplossingen met een netto afgerond resultaat van 0,0. Alle kleine beetjes helpen ook de 0,000034 graden minder opwarming. Elk goed geïnformeerd en weldenkend mens begrijpt dat dit noodzakelijk en niet triviaal is.

Stop olie nu! We gaan een groene toekomst tegemoet waar de nieuwe technologie dé oplossing is en geen enkele keerzijde kent. Alle windparken, zonnepanelen en batterijen hebben 0 invloed op de natuur. En het feit dat ze ook onderhouden moeten worden, niet gerecycled kunnen worden (windmolenwieken) en enorme schade opleveren bij brand (zonnepanelen) of maar 10 jaar meegaan (batterijen) doet geen afbreuk aan het predicaat ‘groen’ en ‘duurzaam’
We volgen de wetenschap ja! Dom-rechtse lul.

ratelaar | 26-07-23 | 14:04

Dom, dommer, domst.
Dat vind ik van de mensen die daar komen.

ChalinaRosa | 26-07-23 | 14:25

@ratelaar | 26-07-23 | 14:04: Het is aan treurigheid niet te overbieden.
Ik begrijp écht niets van de mensen die daar intrappen.

ChalinaRosa | 26-07-23 | 14:27
▼ 3 antwoorden verborgen

En die stikstofmalloten maken het er hier ook niet brandveiliger op met overal die woekerende bermen die nog vertikken om te maaien tot het een meter hoog staat en over de weg heen hangt... één hittegolf, weekje geen regen en een achterlijke idioot die een brandende peuk wegknipt van zijn fiets en al die kilometers en kilometers woekerende berm fikt af tot op de grond af. Met je stikstof fobie, achterlijke groene clowns.

Conan de Rabarber | 26-07-23 | 13:46

Vreselijk, en dan te bedenken dat dit allemaal onze schuld is. Nu maar snel wat extra windmolens bouwen en asielzoekers binnenhalen zodat ze in Afrika en Azië zich kunnen blijven voortplanten. Goooo planet!

First Contact | 26-07-23 | 13:46

De Middellandse zee heeft een recordtemperatuur bereikt (en het is nog niet eens augustus).

www.volkskrant.nl/wetenschap/extreem-....

De zomers in Zuid-Europa worden droger en heter. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat het blussen van bosbranden alleen maar moeilijker wordt bij dat gegeven.

BobDobalina | 26-07-23 | 13:45 | 10

Welnee. Droog is droog. En dat is het daar elke zomer.

Reaaalist | 26-07-23 | 13:58

Wind maakt blussen lastig.

Sierstrip | 26-07-23 | 14:04
▼ 7 antwoorden verborgen

Vrienden van me zitten op Corfu en meldden maandagochtend van de brand op Corfu , vlakbij hun hotel. Maandagmiddag was het geblust aldus de vrienden die de brandweer zagen vertrekken. Volgens de Nederlandse GeleRaaf stond half Corfu volledig in brand en moesten vele duizenden toeristen geëvacueerd worden .... Paniek verkoopt he.

Harry99 | 26-07-23 | 13:45 | 1

Brand bleek ook aangestoken te zijn ... wat nou klimaat

Harry99 | 26-07-23 | 13:46

Ja droog is droog natuurlijk, met 30 is het ook teringdroog en brand dat bos net zo hard.

SailingDuck | 26-07-23 | 13:42

De staatsomroep framet al jaren bij elk extreem weerbericht dat dit komt door klimaatverandering en dus door uw dieselauto. Felle regenbui: klimaat, hittegolf in de zomer: klimaat, stevige wind: klimaat. Dit alles om een weg te bereiden voor klimaatpaus Timmerfrans. In Griekenland weten ze we hadden al elk jaar bosbranden lang voor dat Timmerfrans aantrad en bovendien worden ze aangestoken. Hun staatsomroep heeft waarschijnlijk een ander narratief, bij voorbeeld iet met reduceren staatsschuld.

Sieg Hein | 26-07-23 | 13:42 | 3

Er staat me ook nog iets bij van een campagne 'douchen met een timertje' en meer zoden aan de dijk zettende maatregelen voor Jet-met-de-pan.

Kouwe Kees | 26-07-23 | 13:46

@Kouwe Kees | 26-07-23 | 13:46: ja en als ze hun ‘66 narratief niet met filmbeelden kunnen ondersteunen grijpen ze naar PowerPoint om een woordwolk te creëren waaruit het kwaad naar voren komt.

Sieg Hein | 26-07-23 | 13:49

@Sieg Hein | 26-07-23 | 13:49:
Haha inderdaad, eigenlijk om te huilen zo'n onnozel triest niveau.

Kouwe Kees | 26-07-23 | 13:53

Die milieugekkies steken elkaar aan.

Mr_Natural | 26-07-23 | 13:40 | 1

Ghehehe, scherp!

DankeSchon | 26-07-23 | 13:41

Zelfde hier in Spanje, vrijwel niemand lult over het klimaat.
Enige wat ik het klimaat hoor, komt van DPG media, en blijkbaar gaan we hier in zuid europa allemaal dood door de hitte.

Blaffendehond | 26-07-23 | 13:40 | 5

@Conan de Rabarber | 26-07-23 | 13:42: ja hoor heerlijk hier in de algarve lekker druk in het zwembad

Toedels | 26-07-23 | 14:03

@Toedels | 26-07-23 | 14:03: 24 graden en geen wolkje aan de lucht en de afgelopen maanden geen buitje gezien

Toedels | 26-07-23 | 14:05

@Conan de Rabarber | 26-07-23 | 13:42: inderdaad niks aan de hand, vandaag 30 graden, maar volgens nu nl nog bloedheet

Blaffendehond | 26-07-23 | 14:13
▼ 2 antwoorden verborgen

"Het is 60 graden in Spanje. 60 graden" — Sandrine Rousseau, zomer 2023.

Zuurteregelaar | 26-07-23 | 13:40 | 3

Het leg allemaal aan de vleeseters

Barre_de_k | 26-07-23 | 13:44

Zeker op een Amerikaanse temperatuurmeter met Fahrenheit aanduiding afgelezen

seasicksteve | 26-07-23 | 14:08

Wie biedt meer graden? Een maal ander maal, verkocht

echtpaul | 26-07-23 | 17:34

Tja, bij hitte kunnen er bosbranden ontstaan door b.v. blikseminslag of fanatieke klimaatkerk aanhangers die de fik er insteken om te kunnen zeggen zie je wel; klimaat verandering. Er wordt echter gesproken van extreme hitte. Of het nu buiten 32 graden (gewoon) is, of 40 graden (extreem) maakt de situatie niet brand gevaarlijker. Extreem is ook nog zo relatief als de pest. Je kan er wel lekker angst mee aanjagen voor zij die daar gevoelig voor zijn.

forecastle | 26-07-23 | 13:39 | 1

Dat van de klimaatkerk werd mij hier recent niet in dank afgenomen. Toch, ze vernielen ook kunst etc. Aan 'n aansteker van € 1 heb je genoeg...

Piet Karbiet | 26-07-23 | 13:41

Is wel zo, alles wat ze ook maar in de verste verte aan het klimaat kunnen linken, al dan niet terecht, wordt tot gigantische proporties opgeblazen. Doen ze puur en alleen om hun idiote energie omwenteling te propageren. Als je vandaag kunt luisteren naar propaganda zender BNR of NPO radio 1 dan ben je getuige van een staaltje klimaat-brainwashing waar de honden geen brood van lusten. De hele dag hebben ze het erover, zeewater temp dit, klimaatramp dat, Einde Van De Wereld, De Hemel Valt Op Ons Dak, dat soort paniekzaaierij.
Ze lullen ons willens en wetens een trauma aan vanwege hun eigen zelfhaat en verkapte fascistische trekjes om anderen naar hun pijpen te laten dansen. Dat ze mooi het schompes krijgen met hun klimaat gedram.

Conan de Rabarber | 26-07-23 | 13:39 | 1

Is Money....

viejohuevon | 26-07-23 | 14:11

Ik herinner mij nog het eerste optreden van Harmen Roeland, die pipo van het Journaal, met die grote bril en zo'n jankgezicht. Die moest hoog water in het rivierengebied verslaan.
Harmen had - puur voor de show - een waadbroek aangetrokken, en stond met een rampengezicht in ondiep water verslag te doen van de hoogwaterramp.
Het water was net over een zomerkade heengekomen. Het stelde dus helemaal niks voor. Maar de zaak opkloppen tot ongekende hoogte, dat kun je aan de NOS overlaten.
Nu dus weer.

KeesBruin | 26-07-23 | 13:38 | 2

Dus voor zo’n voorbeeld moet je 20 jaar terug?

BobDobalina | 26-07-23 | 13:40
-weggejorist-
Kartelmaster2000 | 26-07-23 | 13:31 | 3

Je kunt ook gewoon hysterisch doen zonder klimaat. Kost minder en is soms ook nog leuk ook.

nobodiesunmighty | 26-07-23 | 13:28 | 3
-weggejorist-
Zeurders | 26-07-23 | 13:30

Deze redacties deden 20 jaar hysterisch over Afghanistan.
Nu is het collectief bezig met klimaat. Zoveel mogelijk bijbelse drama om vat te krijgen op het volk.

McCain | 26-07-23 | 13:31

Zonder het klimaat was Frans Timmermans een Limburger en Greta een medewerker op de sociale werkplaats. Beiden waren beter uitgepakt

Kartelmaster2000 | 26-07-23 | 13:32

Hoe groter ze het opkloppen hoe meer geld er uit de Europese subsidietiet komt. Bosbranden komen regelmatig voor al zolang het de mensen daar heugt. Sterker nog op de verschroeide aarde gedijt weer allerlei natuur in het opvolgende jaar.

WaltKowalski | 26-07-23 | 13:28

Niet meedoen met de klimaathysterie? Dan geen baantje bij de NOS voor jou.

Zeurders | 26-07-23 | 13:24 | 1

Lekker makkelijk alle kritiek op de media weer (grotendeels) wegwuiven omdat een gekkie het niet gelooft en wappert met de AIVD en wat dies meer.

En dat vliegtuig, hoe tragisch ook, stortte niet neer op Rhodos.

NietHenkLooij | 26-07-23 | 13:23 | 2

Dit ligt in dit geval toch echt aan de NOS zelf, het verspreiden van angst en fakenews. Hier nog één: NOS verslaggever die zegt dat het 45 graden gaat worden (spoiler: scheelde slechts 10 graden). twitter.com/meijde1/status/1683333534...

First Contact | 26-07-23 | 13:27

Wie zegt dat dan, vliegtuig/Rhodos?

Normpje | 26-07-23 | 13:43

Bomen vliegen niet spontaan in brand omdat het warm is.

JanVergoor | 26-07-23 | 13:23 | 5

Nooit van het brandende braambos gehoord zeker?

Mr_Natural | 26-07-23 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens ook maar een vraagje waar ik eigenlijk niemand over hoor ; als bij de verbranding van fossiele stoffen water en kooldioxide vrijkomen , waarom is dan CO2 de hoofdschuldige aan de opwarming en niet het water? Water is als broeikasgas veel meer aanwezig in de atmosfeer dan kooldioxide.

Cunucu | 26-07-23 | 13:22 | 6

Omdat het retecomplex is.

nobodiesunmighty | 26-07-23 | 13:27

CO2 is gekozen als handig beleidsinstrument, omdat er direct een relatie is te leggen met de koolstof in fossiele brandstoffen.
Uiteraard zijn er ook andere oorzaken, maar die zijn minder makkelijk te vertalen naar belastingverhogingen.

Zeurders | 26-07-23 | 13:28

@NietHenkLooij | 26-07-23 | 13:25: Maar hoe zit het dan met de z.g. chemische evenwichten? Op de middelbare school altijd geleerd dat wanneer er een chemisch evenwicht wordt gedwongen een bepaalde kant op te gaan er altijd een tegenkracht ontstaat om dit weer teniet te doen.
Ik heb nog altijd nagelaten om voor de lol eens een experiment te doen, met een broeiraam met daaronder 30% grond en 70% water eens een fles met Sparood open te draaien en dan te kijken hoeveel temperatuur verschil je dan zou meten. Niets van dit alles helaas op mijn zolderkamer!

Cunucu | 26-07-23 | 15:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Het eind der tijd is nabij. Al eeuwen Bijbelse hekserij.

Ga lekker op uw welverdiende vakantie mensen. Nog minimaal 312 hotels te boeken dit weekend op Rhodos.

McCain | 26-07-23 | 13:21

Brussel betaald de kranten om elk nieuws te overgieten met alarmsausje.

Over een poosje komen de Miljarden vanzelf bovendrijven als er een echte onderzoek journalistiek aan het werk gaat. Degene die niet praten naar hun heersers.

Denkhetnjet | 26-07-23 | 13:20

Wat ik ooit geleerd heb in 2009 bij een bezoek aan Sequoia National Park (daar staan die hele dikke bomen), was het falen in het begin. Ze doofden elk klein brandje, maar op een gegeven moment merkten ze dat er geen nieuwe kleine sequoias meer groeiden. Wat bleek? Sequoiazaden hebben een brand nodig om te ontkiemen. Dan hebben ze een kans om te groeien. Met andere woorden, bosbranden in Californië horen er bij. De natuur rekent er op.

Louter Leuter | 26-07-23 | 13:19 | 4

@Louter Leuter | 26-07-23 | 13:27: Afaik omdat ze te langzaam groeien om te concurreren met bestaand loof&naaldbos, dus ze ontkiemen bewust pas als de hele bende is plat gebrand.

Ook hun schors is extreem goed bestand tegen vuur.

ReyNemaattori | 26-07-23 | 14:09

Dat soort bomen heten pyrofyten. Sommigen hebben het nodig voor de zaden, anderen gebruiken het om andere planten op afstand te houden (eucalyptus).
Zie en.wikipedia.org/wiki/Pyrophyte

TheEgg | 26-07-23 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Als je eigen land (Groningen 18 met regelmatig een bui) niet wil meewerken met de klimaathysterie dan moet je wel naar het buitenland voor wat ophef. Steeds minder mensen kijken tv, steeds meer Nederlanders geloven in complotten, toename polarisatie... Objectief? Onafhankelijk? 'Hand in eigen boezem?'. Ga zo door NOS!

First Contact | 26-07-23 | 13:19 | 3

Een duidelijk oorzaak-gevolg. Desinformatie, verkeerde voorstelling van zaken, onterechte hysterie, framing, en ga zo maar door. 24/7 in de Nederlandse media. Goh, wat raar dat mensen dan afhaken. En sommige gaan geloven in precies het tegenovergestelde. In het oude Sovjet-Unie gebeurde ook hetzelfde, mensen geloofden niet meer in de Pravda en checkten gewoon uit. Het zal allemaal wel, ik leid mijn eigen leven.

martymcfly | 26-07-23 | 13:24

De O in de NOS staat niet voor onafhankelijk maar onderdanig

Kartelmaster2000 | 26-07-23 | 13:29

@martymcfly | 26-07-23 | 13:24: precies het drammen is contra productief voor het behalen van het doel: een mindere voetprint op de aarde hebben. Dan kan er veel beter gekeken worden naar meer realistische tijdslijnen en geen oneindig budget.

Mooi voorbeeld is nog van Google, die wilde op een gegeven ogenblik binnen relatief korte periode alle datacenters volledig groen maken. Toen de voortgang tegen viel haakte veel personeelsleden af om er nog aan te willen bijdragen. De lessons learned daarna leerde dat als ze sowieso al een langere tijdslijn hadden gecommuniceerd en minder drang hadden toegepast dat er dat veel meer betrokkenheid over zou zijn gebleven.

oh no | 26-07-23 | 13:34
-weggejorist-
Prinsemarij | 26-07-23 | 13:18 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Torquemada | 26-07-23 | 13:18 | 1

Ai, hoop niet dat hij gecanceld wordt, we hebben juist behoefte aan realiteit.

cor123 | 26-07-23 | 13:17

De branden zijn zo erg, omdat de Grieken slecht bosbeheer plegen. Vond de NOS twee jaar geleden nog:
nos.nl/artikel/2393223-grieken-betale...

Maar nu hoor je daar niks meer over in de linkse media. Komen er soms verkiezingen aan of zo?

Zef1581 | 26-07-23 | 13:17

Tsja... Grieken zullen bosbranden ongetwijfeld meer gewend zijn dan de gemiddelde toerist uit regenachtig NL waar je continu op NPO schrik aangepraat wordt over de klimaat hel & verdoemenis waar u schuld aan hebt. Of dat de branden minder erg maakt?

Natuurlijk niet. Maar paniekerige berichtgeving is natuurlijk altijd beter voor de kijkcijfers dan vertellen dat er voor de zoveelste keer een stuk Griekenland affikt maar deze keer iets groter dan normaliter.

_pacman_ | 26-07-23 | 13:17 | 1

Deze hysteria aandrijvers hadden het 20 jaar lang over Afghanistan.
Nu gaan dezelfde redacties alleen maar over klimaat hysteria.
Terwijl er niks aan de hand is. U kan gewoon vandaag nog naar Rhodos vliegen en 312 hotels boeken voor een vakantie.

McCain | 26-07-23 | 13:29

We gaan allemaal deaud, geef geld, NU!

Zeurders | 26-07-23 | 13:17


goedverstaander | 26-07-23 | 13:13 | Ben benieuwd wie je bedoelt, ik zal eens even cugelen.

Normpje | 26-07-23 | 13:16 | 2

Ghehe..

WasHetMaarMakkelijk | 26-07-23 | 13:26

Haha!

goedverstaander | 26-07-23 | 14:03

Viir onstaat meestal door menselijk handelen en kan woekeren door slecht bosbeheer. Verder zijn bosbranden van alle jaren en is het nou niet direct door klimaat aan te wijzen.

Lucifer | 26-07-23 | 13:16

Van Rossem is slecht geïnformeerd. Ik heb van een niet nader te noemen reaguurder vernomen dat je abonnementen op de Guardian, de NYT en de NRC moet hebben om te weten wat er werkelijk speelt. Aangevuld met info de immer neutrale Joop uiteraard.

goedverstaander | 26-07-23 | 13:13 | 1

Degene die met een wapperend vingertje het klimaat einde der tijden aankondigt in zijn tegels. En elke vorm van nuance als dom rechts framed. Wat dat dan ook mag zijn.

P-unit | 26-07-23 | 13:20

Raakt dat blusvliegtuig een boom of lijkt dat maar zo?

RickyLaRue | 26-07-23 | 13:13 | 4

@Louter Leuter | 26-07-23 | 13:23:
Danku. Ga ik lezen.

RickyLaRue | 26-07-23 | 13:31
-weggejorist-
bitterpete | 26-07-23 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een ongelooflijke "verslaggever".
Walgelijk gewoon.

ChalinaRosa | 26-07-23 | 13:12

Krantenkoppen:
2010: in 2030 een kleine ijstijd verwacht, dus moeten stoppen met CO2
2020: in 2030 wordt het superwarm, dus moeten stoppen met CO2.
2030: <vul zelf maar wat in>, dus moeten stoppen met CO2.

De aanleiding doet er niet toe, het advies blijft het zelfde.

blbla | 26-07-23 | 13:11 | 3

Bang zijn en betalen kutd burger!

Plaque-doctor | 26-07-23 | 13:12

Energie is de motor van de economie, wie die energie beheerst, beheerst de economie.

ReyNemaattori | 26-07-23 | 14:11

Ik zal je zinnen even af maken, je specificeert namelijk niet wie.
20X0: in ....... , dus de gewone burger moet stoppen met CO2 uitstoten.

TheEgg | 26-07-23 | 14:32

Natuurlijk, alles wat droger is brand sneller en feller. Maar vuur ontstaat niet door droogte. Dus ook niet door een eventueel veranderend klimaat.

Normpje | 26-07-23 | 13:08 | 8

@Normpje | 26-07-23 | 13:21: ja inderdaad die branden dus eerder en sneller door de droogte is het punt wat de proberen te maken

jeweettochniet | 26-07-23 | 13:49

@jeweettochniet | 26-07-23 | 13:49: Dat is nou juist de clou. In de zomer is het in de landen rond de middellandse zee ALTIJD droog en warm.
Als een bos om welke reden dan ook vlam vat, dan heb je een flinke bosbrand. Dat was vroeger zo en dat is nu ook zo.

Eagle0511 | 26-07-23 | 13:56

@Eagle0511 | 26-07-23 | 13:56: alleen komt de extreme droogte en extreme hoge temperatuur wel door klimaatverandering. Alleen geschiftelingen doen allsof het niet zo is om maar te kunnen blijven leven in een luxe van een prins terwijl men concierge is.

AntiZanicz | 26-07-23 | 14:04
▼ 5 antwoorden verborgen

De bekende cognitieve dissonantie.
'Waarom willen de door ons als slachtoffer aangewezen personen zich niet gedragen als slachtoffer?'

Kouwe Kees | 26-07-23 | 13:07 | 4

dat is helemaal niet aan de hand

AntiZanicz | 26-07-23 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

Stuur me in dm even wat ik moet geloven en prediken om niet over te komen als wappie

jeweettochniet | 26-07-23 | 13:07
-weggejorist-
Prinsemarij | 26-07-23 | 13:07 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Tja.
De MSM is niet alleen in dit land een probleem blijkt wel weer.
In ieder geval is enige objectiviteit weer ver te zoeken.

J-van-de-Bontekoe | 26-07-23 | 13:05

Het viel mij ook op dat de correspondent in paniek leek omdat hij geen klimaat gekkies kon vinden op Rhodos.

Uw Verzekeringsadvis | 26-07-23 | 13:04 | 2

Speciaal erheen gevlogen, ook dat nog.

wilmeister00 | 26-07-23 | 13:13

Logisch, want klimaat gekkies zouden principieel niet moeten vliegen...

ReyNemaattori | 26-07-23 | 14:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland