Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Mark moet weg want anders wordt het Rutte V

Het land is te klein en de problemen te groot voor zijn internationale ambities

Het enige écht goede nieuws van afgelopen week is dat Sigrid Kaag Nederland dit najaar vaarwel gaat zeggen. Opgelucht zal ze na de verkiezingen de voordeur achter zich dichttrekken en terug naar huis gaan, waar dat ook moge zijn. Ze wordt 62 dit jaar dus heeft nog wat productieve jaren voor de boeg (in de wereld van de internationale diplomatie is ze nog een jonkie, Henry Kissinger is actief in dezelfde business en die is inmiddels 100 jaar oud). Haar hart ligt bij het opruimen van chemische wapens in Syrië en het voorkomen van oorlog tussen Israël en Libanon en in dat opzicht is er altijd wel wat te doen bij de VN.

Wel verdrietig voor de resterende D66'ers dat ze haar partij achterlaat gelijk Aleppo in de slechtste dagen: een rokende puinhoop. Een voortdurend tapijtbombardement van schandalen en affairettes werd door haar eigen toedoen - want geen interesse in het reilen en zeilen van haar partij - over D66 uitgestort: de Van Drimmelen-affaire, Sidney Smeets en de klachten van jonge heren, een totaal verziekte D66-delegatie in het Europees Parlement die nu uiteen is gevallen, een losgeslagen Sjoerd Sjoerdsma die eerst de alom gerespecteerde Johan Remkes door het slijk haalde met een vuige drankroddel om vervolgens voortdurend vingerwapperend vergaderingen al dan niet met EU-vlag te ontregelen en last but zeker not least Tjeerd de Groot die met werkelijk iedereen ruzie maakt en wiens gedrag zelfs zo gierend uit de hand liep dat hij een tik op de vingers kreeg van het Openbaar Ministerie. 

En dat allemaal terwijl Kaag alleen maar (met gewillige hulp van de NPO en andere media) de eerste vrouwelijke minister-president wilde worden. Maar toen dat premierschap werkelijk binnen handbereik lag, liet ze het lopen door in de nacht van 1 op 2 april 2021 niet de motie van wantrouwen van Geert Wilders te steunen maar samen met Wopke Hoekstra een motie van afkeuring tegen Mark Rutte in te dienen waardoor de VVD het initiatief in de formatie behield en kijk waar die keuze het land nu gebracht heeft.

Grapjurk met WEF-tas vol appeltjes, vaasjes en telefoons in ondergescheten Saab

Het valt niet louter D66 aan te rekenen maar feit is dat er inmiddels een hele generatie is opgegroeid onder minister-president Mark Rutte. Honderdduizenden kinderen en jongvolwassenen die niet anders weten dan dat het land geleid wordt door een ogenschijnlijke grapjurk met een WEF-tasje vol met appeltjes, vaasjes en mobiele telefoons die zich dan weer lopend, dan weer fietsend of zoals de laatste tijd in een ondergescheten oude Saab verplaatst. Dat is voor niemand gezond en al helemaal niet voor de democratie die er na al die jaren Rutte slecht aan toe is. 

Alles en iedereen in zijn omgeving laat zich corrumperen en komt er aan het einde van de rit slechter uit. Daar helpt geen krokodillentraan van Eric van der Burg aan, noch de weigering van de dames Bikker/Schouten om nog langer Marks grote meloenen door te slikken. Vergis u niet; de ChristenUnie hult zich nu in de geur van heiligheid maar ze waren sinds 2017 overal bij, bij elke stap die gezet werd in corona-, asiel-, Groningen-, armoede-, stikstof- of toeslagenschandaaldossier.

Maar het probleem is en blijft Mark Rutte. Zolang er geen opstand binnen de VVD uitbreekt blijft hij en wint ook in november weer de verkiezingen. Het zal wat spannender worden dan vorige keren wegens Caroline van der Plas en haar BBB als enige serieuze uitdager maar alle seinen staan op groen voor Rutte V, helemaal nu Van der Plas regeringsdeelname heeft uitgesloten zolang Rutte de VVD leidt. BBB heeft 0,0 bestuurlijke ervaring dus in het stemhokje is de keuze dan snel gemaakt bij een tweestrijd Rutte/Van der Plas.

Het land is te klein en de problemen te groot voor zijn internationale ambities

Terwijl Nederland smacht naar betrokken leiderschap. Van toeslagenouder tot boer, middenstander tot inwoner van Ter Apel: ze willen een minister-president die er voor hen is. Een premier die minder de oren laat hangen naar Europese asielregels, een volgevreten klimaatpaus of stikstofdrammers die het hele land hebben platgelegd. Eentje die niet knuffelt met de Oekraïense president en een mini NAVO-top organiseert op het Catshuis maar iets doet voor zijn eigen bevolking. Er moeten VVD’ers zijn waar het schuurt. Hun partij is – net zoals de rest van het land – louter een vehikel geworden voor Mark Rutte om zijn hobby te botvieren: politiek maken. En Europa volgt. Waar Rutte eerst nog een gezonde distantie hield van Brusselse EU- en NAVO-wandelgangen is hij inmiddels de elder statesman in het internationale gezelschap. Een rol waar hij zichtbaar plezier in heeft. Terwijl het land te klein is en de problemen te groot en urgent voor de internationale ambities van Mark Rutte.

Wat als Klaas Dijkhoff nou eens niet zou gaan podcasten (laat dat toch aan de pro’s over, ongelukkige) maar zich opwerpt als uitdager van Rutte. Of dat Dilan Yesiglöz uitspreekt de eerste liberale vrouwelijke premier van kleur met een vluchtelingenachtergrond te willen worden. Want een VVD zonder Mark Rutte schept ongekende mogelijkheden. Een centrumrechts kabinet met in ieder geval VVD en BBB, eventueel aangevuld of met steun van partijen als CDA, PVV en JA21, rollen voor Mona Keijzer en Pieter Omtzigt in kabinet en Kamer. Voor het nodige parlementaire tegenwicht krijg je ook nog eens een alleraardigste oppositie met D66 en CU in de gelederen. Het kan niet anders of na deze harde reset zal de geur van hoop en optimisme zich vanuit de Nationale Vergaderzaal door het hele land verspreiden.  

Maar zolang Mark Rutte de VVD leidt, verandert er niets. En wordt het allemaal waarschijnlijk alleen nog maar erger.

Reaguursels

Inloggen

Leg nu niet te veel de focus op Rutte, dit werkt in zijn voordeel (slachtofferrol)..

appies | 09-07-23 | 20:58

3 van de 4 kabinetten Rutte voortijdig gevallen, dan ben je toch echt een prutser, maar blijf vooral VVD stemmen met hem aan het roer. Proest!

Basil Fawlty | 09-07-23 | 20:34

Er gaat weer aangestuurd worden op een strijd tussen links en rechts, waarbij VVD zal zich als enige alternatief tegen de Groen Linkse Arbeiders Partij gaan profileren. Links geconsolideerd en vooral zoveel mogelijk stemmen bij SP weghalen, midden en rechts zoveel mogelijk naar VVD, nog een paar volidioten die op D66 stemmen... En we hebben een centrumlinks kabinet met GL/PvdA, D66 en VVD. Evt aangevuld met Volt. En de ramkoers gaat gewoon verder. Trap er niet in. Linkse stemmer? Stem SP. Die zijn nog enigszins realistisch op klimaat en migratie. Midden? Stem BBB. Rechts realistisch? De keuze is reuze, maar waarschijnlijk tactisch het handigst om PVV de grootste zien te krijgen. Wappie, wereldverbeteraar of je stemt graag via religieuze lijnen? FvD, Bij1, Denk en SGP zijn compleet van de pot gerukte bendes, maar nog steeds beter dan de huidige coalitie, PvdA/GL, CU of Volt.

Levertraan | 09-07-23 | 16:56

De ambitie van Mark vult hij al jaren in. Namelijk van Nederland een WEF gidsland maken. Hij werkt al jaren "internationaal".

Ir. Wilhelmus | 09-07-23 | 16:41

Rutte gaat naar Brussel en klimaatpaus Timmerfranz komt terug naar NL om Groen Arbeid te helpen aan victorie.... Horrorrrr.

Dan toch liever Rutte, helaas maar het alternatief is minder aantrekkelijk.

Harrie-Couvert | 09-07-23 | 15:51

Bij de VVD willen ze Rutte natuurlijk houden er is geen opvolger Dijkstra was goed geweest, maar nu wie moet hem opvolgen ?

speed48 | 09-07-23 | 15:31

Mark moet weg?

Kijk naar van den Burg, gaat huilen als de koektrommel dicht gaat.
Nee jongens en meisjes, het is tijd dat de VVD weg gaat.

omgponies | 09-07-23 | 15:21 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Die links-rechts wedstrijd welke de MSM, NPO voorop, ervan willen maken moet het deze verkiezing niet gaan worden. Besluiten in Den Haag moeten weer een doorwerking zijn van wat de bevolking in grote meerderheid wil. En niet zoals nu dat een internationaal juridisch-, financieel- en media-industrieel complex haar agenda gehonoreerd krijgt. Dat heeft niets met wappiedom te maken maar gewoon met belangen: die groeien naar elkaar toe, óók aan de top.
Democratie is in de kern de volkscorrectie van grootarrogantie. De Nederlandse kiezer heeft na Balkenende steeds in meerderheid partijen gekozen die denken dat echte of overdreven crises (van krediet tot corona tot immigratie) alleen maar internationaal aangepakt kunnen worden. Steeds bleek het middel erger dan de kwaal.
Onze politici begrijpen maar niet (bewust?) dat NL internationaal meer voor elkaar krijgt als lastpost dan als ‘verbinder’.
Rutte is privé nooit verantwoordelijkheden aangegaan, Kaag zit met haar hoofd in de Oriënt, Timmerfrans huilt goed getimed om in de EU te scoren en Bikker moet maar begrijpen dat de wereld niet een vergrote versie van haar kerkgemeenschap is.
Dit kunnen nooit onze leiders zijn, welbeschouwd zijn het eigenlijk hele vreemde personen. In uw kennissen- of familiekring zouden ze als zonderling worden ervaren.
Laat het over vier maanden maar gaan over gezond verstand, hoe je wel iets kunt bereiken, over echte problemen, graag megalomanie en buitenlandse invloed op afstand én graag uitgedragen door normale mensen die voor onze gemeenschap staan.
Goed, een mens moet wat te dromen hebben..

Lopendbuffet | 09-07-23 | 15:15
-weggejorist-
HetOorAakel | 09-07-23 | 15:07

Misschien moeten BBB en PVV en JA21 een cordon sanitaire geven aan Rutte. Niet dat het allemaal wat gaat uitmaken, het land is terminaal en kan volgens mij niet herstellen van de keuzes van de afgelopen 50 jaar. Asielstop en actief terugsturen, als je terug op vakantie gaat naar land waar je gevlucht bent opzouten. Gevangenisstraf met veroordeling boven 1 jaar opzouten. Maar aangezien ze u nog steeds geen rellende Algarijnen, Marokkanen en ander crimineel tuig uit kunnen zetten met 0,0 kans op asiel en wij hen gewoon onderdak bieden zie ik het somber in.

d e r e a l i s t | 09-07-23 | 14:37

Op NU punt nl:
''Het wantrouwen richtte zich met name op Rutte. Hij was immers de enige constante factor bij de rampzalige gaswinning in Groningen en stond van A tot Z aan het roer bij het Toeslagenschandaal.''
Ik weet nog een onderwerp waar Rutte de constante factor was. Uh... het kabinet is gevallen over dat onderwerp.
Paste klaarblijkelijk niet in het straatje van NU punt nl.

Verder werd nog even het aankomend vertrek van Kaag gemasseerd. Zielige kinderen want iemand met een fakkel.

bitterpete | 09-07-23 | 14:37 | 1

Rutte I: de PVV was onbetrouwbaar riep de VVD toen ze ruzie kregen.

KlaagGraag | 09-07-23 | 15:08

D0,000066

Janlul | 09-07-23 | 14:33 | 1

Niet 6 sigma, maar die ontbrekende 3. Het zijn de finesses.

Hetkanverkeren | 09-07-23 | 14:51

Hoop dat ze hem in het debat goed duidelijk maken dat hij over de datum is. Iedereen had wel door dat hij het voor eigen gewin doet.

SailingDuck | 09-07-23 | 14:14

Mocht er sprookjesgewijs een nieuw kabinet komen zonder de VVD erin dan hebben zij + de daar op volgende 2 (*4 jaar) kabinetten de tijd nodig om de VVD-gecreeërde puinzooi op te ruimen. Als het al uberhaupt mogelijk is om NL-Total-loss te reanimeren, zoveel bezuinigd of dan wel in z'n geheel weggevaagd en dat dan verhelpen met een landelijke personeelstekort.
En dan schrijf ik : sprookjesgewijs,
want er zitten teveel zelfverkondigde managers met een riante jaarsalaris in dit land die deze partij-voor-de-rijke blijven steunen en Schijt hebben aan de rest.

kapotl00d | 09-07-23 | 14:08 | 1

Een hoop "rechten" zijn verkwanseld aan de EU, zijn weggeven.

KlaagGraag | 09-07-23 | 15:11

Ook al heeft BBB nog niet die bestuurlijke ervaring als de gevestigde orde; zie wat een puinhoop de gevestigde orde heeft gemaakt, die zij zelf nooit meer krijgen opgeruimd. Hoe moeilijk/tegenstrijdig ook, geen enkele stem meer naar die partijen.
En waarom laten veel mensen zich bang maken dat de verkiezingen pas over vier maanden zijn? Je vergeet toch niet in vier maanden tijd wat een rotzooi er is gemaakt de afgelopen 12 jaar?
We kunnen voorspellen wat er nu gaat gebeuren. De MSM mede gesteund door de NPO, gaan nu vol op het orgel voor VVD en PVDA/GL. De migratiecrisis en alle ellende die op ons af gaat komen de komende weken bij Ter Apel e.a. zal stevig worden gebruikt door de VVD; zie je wel we moeten iets gaan doen, we hebben de oplossing al (niet; want er is geen 'nette' oplossing zoals van de Burg die voorstelt, die zal door de rechter weer worden neergesabeld), stem nu op ons wij komen u helpen. We weten al dat dit gaat gebeuren. Je houdt je nu gewoon O.I.-doof en blind voor deze campagne, je laat je gewoon niet meer van je standpunt brengen. Radio en TV uit de komende vier maanden, als je jezelf niet vertrouwt en op stemdag BBB, SP, PVV, JA21, Omtzigt, voor mijn part kiest u Denk, of Bij1 of FVD, maakt niet uit. Als het maar niet meer op de gevestigde partijen is. NL is veranderd, is naar de klote geholpen, het is tijd om op te ruimen. En dat doe je toch het beste met nieuw gereedschap. Opruimen moeten we helaas toch zelf doen, want de huidige regering doet het niet voor ons.

Joyce | 09-07-23 | 14:07 | 4

Bestuurlijke ervaring? Meer last dan nuttig, een visie en niet liegen is nodig. Dit is iets wat Rutte in geen geval heeft, ergo hij verdwijnt uit de politiek, dat is lijkt mij transparant en vernieuwing

Henkie | 09-07-23 | 14:20

Mooi gezegd.
Even wennen aan het nieuwe gereedschap, schouders eronder en gaan.

Kouwe Kees | 09-07-23 | 14:53

Amerika: de ene keer Conservatief, de andere keer Republikeins, van het ene uiterste naar het andere uiterste, mooi land met 2 kampen.

KlaagGraag | 09-07-23 | 15:13
▼ 1 antwoord verborgen

Dat is nu precies het punt. Mark Rutte gaat niet weg. Tenzij de leden en het bestuur van de VVD zeggen dat het tijd is te vertrekken, maar die zijn stuk voor stuk allemaal te laf hiervoor. Terwijl ze weten dat buiten de VVD iedereen Mark-moe is en lijdt (of op kortere termijn) onder zijn neo-liberale beleid. Het ligt niet aan Mark, het ligt aan het bestuur en de partijleden! Zeg maar de graaiers van deze maatschappij. Deze hebben geen gevoel meer lijkt het wel met de samenleving, het lijken meer klonen van Mark.

Jan, Leiden | 09-07-23 | 13:58 | 11

@Nuuk | 09-07-23 | 14:22: In mijn beleving zijn links en christelijk er altijd voor gaan liggen dus had Rutte ook niet veel speelruimte. Of eigenlijk helemaal géén, want de PVV zuchtte onder een cordon sanitair en de anderen sloegen nog geen deuk in een pakje boter. Hoe had hij het voor elkaar moeten krijgen dan? Wie het weet mag het zeggen.

Wiebenick | 09-07-23 | 16:30

@Wiebenick | 09-07-23 | 16:30:
Dat cordon sanitaire is mede namens Rutte, en dus de vvd. Hij had prima een kabinet over rechts kunnen formeren met JA21, PVV, CDA, eventueel SP voor een linkse inbreng, maar hij kiest keer op keer voor wappie-links en dat doet hij zelf, niemand anders.

Nuuk | 09-07-23 | 17:14

@Nuuk | 09-07-23 | 17:14: Klopt. Maar hij voelde kennelijk de hete adem van links in de nek. En gristenen. Onderschat hun macht niet..

Wiebenick | 09-07-23 | 18:05
▼ 8 antwoorden verborgen

De hele tijd gedacht dat Kaag ook al de 100 gepasseerd was.

NLgaatnaardeklote | 09-07-23 | 13:38

Nederland wordt gegijzeld door rijke boomers die kost wat kost VVD blijven stemmen.

thanseeuwen | 09-07-23 | 13:23 | 1

De kern van het probleem in 1 zin samengevat. Rutte is het symptoom.

Kicksalot | 09-07-23 | 13:31

En als Omtzigt nu als enige op zijn lijst staat en met de BBB een lijstverbinding aangaat. Is dat wat? Of en met wellicht Us Mona erbij als nr 2. Of zoiets. Kan dat?

RGV42 | 09-07-23 | 13:15 | 3

Dit is blijkens wikipedia sinds 2017 niet meer mogelijk.

-edit- Pieter Omtzigt is goed voor minstens 20 zetels. En alleen voor zijn persoonlijke pluche het restant overdragen aan een club waar hij geen enkele zeggenschap over heeft? Dat lijkt mij op zijn zachtst gezegd behoorlijk dwaas.

Terzijde: dat verbod op een lijstverbinding en de PvdA/Groenlinks combinatie. Hoe dat staatsrechtelijk zit?

Hetkanverkeren | 09-07-23 | 13:21

@Hetkanverkeren | 09-07-23 | 13:21: Aanvullend: het Staatsrecht lijkt bij een eerste zoektocht inderdaad geen bepalingen tegen schijnconstructies te kennen. Dit terwijl er discussies gaande zijn om politieke partijen te kunnen verbieden

Bizar.

-edit- in de geest van Actio Pauliana en Fraus Legis. Zie ook dat op afstand zetten van haar zakelijke belangen door de demissionaire minister van Financiën.

Hetkanverkeren | 09-07-23 | 13:40

Natuurlijk komt Rutte terug. Echter, zal de achterban eisen dat hij nu een veel meer rechtse agenda moet gaan volgen. En zeer zeker op het migratiedossier. Rutte voert die gewillig uit, ondanks het feit dat hij een linksliberaal is, en eigenlijk beter bij D66 zou moeten zitten. Maar Rutte gaat het maar om één ding. En dat is MP zijn. Met wie dat maakt het echt totaal niets uit. Maar de mensen moeten niet zaniken, want de meerderheid zal zijn naam aankruisen ergens in november. Maar ik troost me met de gedachte dat ik persoonlijk op Martin Bosma zal gaan stemmen, maar die verschrikkelijk D66 en CU niet in het kabinet zullen plaatsnemen. PVDA/GL is het alleen de vraag wanneer daar bonje uitbreekt. Schat zo in Timmermans dat hij lekker zich zal blijven laven aan de Brusselse geneugten. En we dus een kabinet zal gaan krijgen, wat wars is van linkse invloeden. En dat heeft het land ook heel hard nodig. De asielinstroom moet worden ingedamd. Europese verdragen? Denemarken wist daar ook wel raad mee met die gedateerde afspraken. Ondanks de linkse propaganda op NPO/NOS met als stuitend dieptepunt afgelopen vrijdag met BNN/VARA waar uitsluitend linksmenschen zaten je drammen en janken. Groot respect voor Sophie Hermans dat ze A, in die slangenkuil ging zitten, en B, dat ze zich heel kranig wist te verweren. Ze maakt progressie. Maar de mensen in de straat zijn er nu klaar mee. Want die zijn ook aankomen dat Appingedam dadelijk de grootste stad van het land wordt...

Tiktak Theo | 09-07-23 | 13:15 | 4

Zou het ook kunnen dat Rutte op deze manier een ruk naar rechts heeft geforceerd? In dat geval is het een geniale zet op het asielbord.

Wiebenick | 09-07-23 | 14:17

@Jan, Leiden | 09-07-23 | 14:05: Ik spreek slechts mijn verwachting lees wens uit, dat we een kabinet gaan krijgen zonder linkse elementen. De tijd dat ik VVD stemde ligt al heel ver achter me. Troost me met de gedachte dat ik - bij leven en welzijn - zal gaan emigreren naar een land waar ik niet wordt lastig gevallen wordt door de WOKE aganda, en men de Islam - wat onderdrukking betekend - ziet als iets om vooral heel klein te houden. Maar u moet de mening van de rode media niet verwarren met die van de gemiddelde kiezer. Die moet niets hebben van de immigratiestroom en de weg met ons mentaliteit. Ondanks wat de elite van de grachtengordel u en mij probeert te doe laten geloven zijn die mensen alles behalve naïef en simpel. Dus ga ik er vanuit dat de VVD over rechts gaat. Niet omdat Rutte dat wil, maar omdat de leden dat willen, dus een VVD kabinet met- en over links daarmee komen hun eigen belangen in het gevaar, en daar waken ze wel voor.

Tiktak Theo | 09-07-23 | 14:23

@Tiktak Theo | 09-07-23 | 14:23:
Hoop met u dat VVD over rechts gaat, maar heb er een hard hoofd in.

Jan, Leiden | 09-07-23 | 16:33
▼ 1 antwoord verborgen

Toen Mark Rutte aan de macht kwam binnen de VVD heeft hij iedereen die hem zou kunnen vervangen de partij uit gewerkt waardoor de VVD nu bevolkt wordt door incompetentie ja knikkers die hun positie aan hum te danken hebben.
Met als gevolg dat er nu niemand in de VVD is die het stokje van hem kan overnemen.
Als de VVD na zijn vertrekt totaal zou instorten dan zit Mark Rutte daar totaal niet mee, die emotie kent ie niet. Het enige wat Mark Rutte emotioneel raakt is als hij publiekelijk zijn excuses voor zijn leugens moet aanbieden.

Osdorpertje | 09-07-23 | 13:14 | 4

Zelfs dat laatste raakt hem naar mijn gevoel niet echt. Want komt het goed met de onterecht financieel gegeselde toeslagenouders, de Groningers wiens huizen nog steeds blijven instorten terwijl het geld naar economie in Groningen gaat i.p.v. naar hen? Nee, volgens mij doet het de vermeende narcist helemaal niets het opdreunen van die excuses.

Jan, Leiden | 09-07-23 | 14:09

Hoe weet je dat toch allemaal? Zo'n glazen bol wil ik ook! Mij wordt nooit iets verteld.

Wiebenick | 09-07-23 | 14:32

@Schilder58 | 09-07-23 | 13:26: in Zuid-Korea zijn alle voormalige presidenten of diens handlangers vervolgd of in de gevangenis gezet. In dat opzicht doen zij het beter dan Mark the Eternal Teflon

Kartelmaster2000 | 09-07-23 | 15:27
▼ 1 antwoord verborgen

Wat mij betreft komen de kwezeltjes van de Chrisenuunie er in deze lezing te gemakkelijk vanaf. Van een aantal mensen in dit kabinet had ik wel degelijk een hogere verwachting, waaronder Carola Schouten. Die was minister van Armoedebestrijding en Pensioenzaken.

Prompt: samen met haar collega's onderhandelen over de scherp gestegen prijzen in de energiesector, als geen andere markt speculatie gedreven (vooral ook via ons land), wat leidde tot in feite een omzetgarantie voor dat kartel met een zoveelste claim op de staatsschuld.

Maar nog erger: de nieuwe Pensioenwet. Over zo'n André Rouvoetkloon als Maarten van Ooijen moesten we het maar niet hebben, want Nederlands Hervormd ten voeten uit.

Maar die twee wapenfeiten. Macht corrumpeert, de zo langzamerhand absolute macht van Mark Rutte absoluut. Het asielexcuus geloof ik niet. Wellicht als hopeloze romanticus: Carola Schouten die zei tot hier en niet verder.

Van de andere vrouwen in het Kabinet Mark Rutte IV vind ik nogal wat, namelijk dat precies de verkeerde tot baarmoederbezitter gemaakten er doorheen zijn gevallen. Ik ben heel benieuwd of de exacte toedracht ooit boven water komt.

Met zo'n journalistiek als in dit land.

Hetkanverkeren | 09-07-23 | 13:01

Als je 4 kabinetten hebt "geleid" waarvan er 3 de eindstreep niet gehaald hebben moet je dan niet bij jezelf de vraag stellen ben ik hier wel geschikt voor.....

Jafco | 09-07-23 | 12:57 | 3

Exact!

Dokter_Snuggles | 09-07-23 | 13:02

Een normaal mens wel maar Rutte is net als Kaag een reptiel.

CornholioNL | 09-07-23 | 13:08

Ik leg het toch meer neer bij de CU, CDA en ……..66.

Tiscali-2 | 09-07-23 | 13:11

Toch mooi onze democratie, 80% wilt hem niet en toch het weer kunnen gebeuren.

shimanski | 09-07-23 | 12:51

Mooi zo, de LvdLM, Lijst van de Lange Messen. Zetten ze zichzelf meteen buitenspel want onacceptabel voor de VVD, meer dan 1 linkse club in de coalitie.
En daarbij, dat gaat snoeihard imploderen, wordt nog instabieler dan de LPF, de vroege PVV en de FvD bij elkaar.
Kortom, we hebben lang genoeg links beleid gehad, ga nu maar eens een paar kabinetten over rechts. Subsidie van linkse lobbygroepjes ( Urgenda, vluchtelingenwerk, woke clubjes etc. ) stopzetten en ze van de overlegtafels weren. Inkrimpen overheid, verlaging belasting en meer persoonlijke vrijheid. Kappen met dat communistische controlejuk wat over ons is uitgerold de laatste decennia.

Graaisnaaiert | 09-07-23 | 13:01
▼ 6 antwoorden verborgen

De hoop die er blijkbaar toch steeds weer is op een tòch rechtse vvd snap ik niet. Dit is de typische Rutte val. Hij belooft iedereen gouden bergen en het wordt nu echt, echt, echt anders en vervolgens krijg je een linkse regering………
Nu weer de hoop op Yesilgoz, en Dan lees ik de hoop op een beter toekomst, maar waarom? De CU wordt terecht verweten dat ze nu de geur van heiligheid verspreiden maar ze zitten al sinds 2017 in de kabinetten Rutte. Klopt, en ook Yesilgoz zit sinds 2017 eerst in de kamer waar een kadaverdiscipline VVD fractie zat en daarna in de regering Rutte die niets anders gedaan hebben dan crises veroorzaken, dus wat is er zo geweldig aan Yesilgoz?

Rutte is een opportunist die over lijken gaat voor zijn carrière. Yesilgoz was voor de VVD actief bij, en let op; de SP, gl en PvdA. Over opportunisme gesproken.
Gesteld wordt, en terecht, dat Rutte alles en iedereen in zijn omgeving (kabinet en de VVD fractie) corrumpeert. Dat klopt, een baantje als partijvertegenwoordiger namens de vvd in de TK krijg je alleen als je totale gehoorzaamheid belooft en laat zien aan de Rutte-doctrine, dus wat is er zo geweldig aan Yesilgoz?

Het voeren van lastercampagnes naar lastige politieke tegenstanders is beleid geworden onder het regime Rutte, gesteund door geradicaliseerd links. Zie haar houding naar het proces de Mos. De rechter maakte gehakt van de aanklachten, vrijgesproken op elk front en toch gaat het OM in hoger beroep. Yesilgoz kan dat stoppen blijkbaar, maar doet dat niet. Het is gewoon Rutte maar dan geschreven met de letters Y.E.S.I.L.G.O.Z.

Ze heeft wat stevige dingen geroepen, who cares? Dat deed Rutte ook zo vaak en wat gebeurde er mee?
We moeten de vvd echt gaan bezien voor wat die organisatie werkelijk is. Geen liberale centrum rechtse partij van weleer, maar een uiterst verrotte club waar achterbaksheid en criminaliteit normaal is geworden. De vvd is feitelijk georganiseerde misdaad.
Het is niet alleen Rutte al heeft hij grote invloed. Om even een godwin te gebruiken; De invloed van Hitler, zijn status was ongekend in nazi-Duitsland, maar waren alle misdaden vanwege zijn directe orders? Nee, er was een sfeer waarin iedereen zich vrij voelde te keer te gaan. Gaat ook op voor Stalin, Khmer, Mao, Cuba.
Rutte is niet die systemen, maar het gaat om wat hij normaal maakte en dat dit ook door anderen in de partij gesteund is.
De VVD heeft een waslijst aan schandalen op haar naam staan, van corruptie, verduistering, liegen. Dat zie je op niveau van gemeenten, de provinciale staten en in de kabinetten Rutte. Liegen is zijn eerste natuur. Het wissen van communicatie op sms, app wat gewoon niet mag. Hij niet alleen maa r ook andere bewindspersonen, het is gewoon beleid! Het negeren van de rechter als die dwangsommen stelt na niet voldoen aan WOB, het toeslagenschandaal waar een en al criminele activiteiten aan de orde zijn.
Moeten we nu geloven dat bij het vervangen van één persoon dit allemaal anders gaat worden? Ik niet, we moeten schoon schip maken in de politiek en dan moet je af van de vvd, maar ook haar gewillige vazallen cda, cu, d66, pvda, en gl, en Yesilgoz gaat helemaal niets anders doen.

Nuuk | 09-07-23 | 12:39 | 12

@Wiebenick | 09-07-23 | 18:24:
Ik noemde het om iets duidelijk’ te maken, gelijk er na dat Rutte niet als deze mensen is.
Rutte liegt aan de lopende band: vele malen over de toeslagenaffaire, vervolgens over functie elders voor Omtzigt, over de aanval met 70 burgerdoden in Hawija, het wissen van appjes is gewoon tegen de wet en dus crimineel. De manier hoe hij nu weer met coalitiepartners om is gegaan. Het is een waslijst en verder kan je die zelf opzoeken. Mogelijk ben je aanhanger van de vvd, dat kan en mag natuurlijk, maar het neemt niet weg dat deze man een blamage is voor fatsoenlijke politiek.

Nuuk | 09-07-23 | 18:39

@Nuuk | 09-07-23 | 18:39: Dat wil ik graag geloven maar niet op grond van vooringenomen en gekleurde berichtgeving. En zeker niet op grond van aanvallen op de persoon.

Wiebenick | 09-07-23 | 19:37

@Wiebenick | 09-07-23 | 19:37:
De feiten die ik noem liggen er gewoon, jij wilt ze mogelijk niet accepteren als feit. Uit feiten kan je vervolgens een aanname doen, en die zijn zeker redelijk. Je mag wat mij betreft de vvd een fatsoenlijke partij vinden, dat moet niet verboden zijn, maar dat vind ik absoluut niet.
Uit vvd hoek wordt steeds geschermd met “dat het niet bewezen is” in de zin van een rechtszaak. Het liegen van Rutte komt ook niet voor een rechter, maar het blijft liegen.

Ga je op deze manier alles afschieten dan kan je ook niet zeggen dat China Taiwan bedreigt want er is geen ‘bewijs’ voor. De feiten die we kennen maken het echter zeer aannemelijk.
Het is opmerkelijk dat je de zaken rond Rutte, vvd, weg zet als vooringenomen en gekleurde berichtgeving. Dat is echt pertinente onzin.

Nuuk | 09-07-23 | 20:20
▼ 9 antwoorden verborgen

Bas, ik mis nog je analyse van je neef Jan. Speelt ook geen frisse rol binnen X66, deze Koning Frame.. En verder ben ik ten principale tegen regeringsdeelname van X66, juist vanwege die onfrisse mannetjes en vrouwtjes. Hersteld vertrouwen, vast wel maar dan zonder X66. Zet er maar een SP voor in de plaats. Conservatief links.

Graaisnaaiert | 09-07-23 | 12:37 | 1

De SP gaat nooit met Rutte samen, wel met de VVD als Rutte er niet meer is, in het verleden verklaard door Marijnissen.

seasicksteve | 09-07-23 | 13:18

Maar zou het veranderen als Rutte weg zou zijn?
Of zit de systeemrot dieper?

AdvocatusDiaboli | 09-07-23 | 12:32
-weggejorist-
zoalsikhetzeg | 09-07-23 | 12:27 | 1

Zou de VVD niet veel meer stemmen kunnen krijgen zonder Rutte?

Dat lijkt helaas voor Rutte wel zo te zijn inmiddels.

AdvocatusDiaboli | 09-07-23 | 12:25

Rutte dit, Rutte dat. Objectief gezien heeft de vvd vier kabinetten lang de linkse woke agenda gevolgd omdat er gewoon geen andere coalities mogelijk waren. Daar heeft de NL bevolking voor gezorgd. Rutte is een prima staatsman objectief gezien, vriendelijk, diplomatiek, positief en humoristisch. Er was geen betere. Alle ellende is door een meerderheid van de kiezers indirect veroorzaakt door zijn mandaat aan coalities. Cordon sanitaire kon alleen maar door massaal het verkeerde rondje in te kleuren. Nu velen de ellende gaan voelen die ze zelf hebben veroorzaakt (voelt u zich niet aangesproken) geven ze de schuld aan de ‘verrader’ Rutte terwijl ze zelf vier keer op de man en zijn partij hebben gestemd. Hypocriet heet dat.

Tiscali-2 | 09-07-23 | 12:14 | 16

@Tiscali-2 | 09-07-23 | 12:28: Die 4x hebben naar mijn mening niets maken met de geilheid van de kiezer op de persoon Rutte maar meer met de angst om de hypotheekrenteaftrek kwijt te raken. De VVD bleef daar pal voor staan waar andere partijen er aan wilde gaan rommelen. Laat Jan modaal met koophuis nu net afhankelijk zijn van die hypotheekrenteaftrek. Veel stemmen op de VVD zijn uit angst.

CornholioNL | 09-07-23 | 13:00

@Monkey Cabbage | 09-07-23 | 12:30: Precies. Het is een droevig symptoom van de Nederlandse volksaard dat iemand als Rutte hier al 12 jaar aan de macht is. Het maakt me bepaald niet trots om Nederlander te zijn.

Kicksalot | 09-07-23 | 13:26
▼ 13 antwoorden verborgen

Ik denk dat heel veel VVD' ers Rutte ook meer dan zat zijn maar wie zou hem in hemelsnaam op moeten volgen? Ze hebben niemand in de fractie die dat stokje over kan nemen,het zijn namelijk allemaal lichtgewichten. Dus kunnen ze niet anders dan hem weer voordragen.

seasicksteve | 09-07-23 | 12:10 | 5

Toch maar Klaas Dijkhof terughalen ?

Die is lekker uitgerust nu.

Wattman | 09-07-23 | 12:32

@gestoptmetroken | 09-07-23 | 12:38: Hoewel ik geen vriend van de VVD ben verlang ik wel eens terug naar die heerlijk overzichtelijke tijd met Molly Geertsema, Cornelis Berkhouwer, Henk Vonhof en natuurlijk Hans Wiegel. Gewoon 'lekker' rechts. En aan de andere kant dan Joop den Uyl.

Buurman | 09-07-23 | 13:05
▼ 2 antwoorden verborgen

"BBB heeft 0,0 bestuurlijke ervaring dus in het stemhokje is de keuze dan snel gemaakt bij een tweestrijd Rutte/Van der Plas."
Waarom? Bij een stem op Rutte weet een ieder na 12 jaar wat hij/zij krijgt: Een pathologische leugenaar aan het roer.
Dan neem ik graag het "risico" op de onervarenheid van de BBB.
Het formeren van de diverse provincie besturen na hun overwinning gaat toch aardig soepeltjes dus waarom zou dat in de 2e kamer ook niet lukken? Dat hele inteelt kliekje wat na de laatste paar verkiezingen van de ene positie naar de andere werd verschoven weet ook totaal niets van hun departement dus met ervaring heeft dit niets van doen. Integere personen heeft dit land nu nodig en daar heb ik bij de BBB, Ja21, Omzigt en PVV best vertrouwen in.

CornholioNL | 09-07-23 | 12:09 | 4

Als je voor een zaken kabinet zou kiezen hebben ze toch ook 0% "politieke" bestuurlijke ervaring? Nou dan heeft Carolientje mijn voorkeur

Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 12:17

Ik moet altijd zo lachen om dat gekerm vanuit de geradicaliseerde bestuurscultuur over “ja maar, ja maar….. ze hebben geen bestúúrlijke ervaring”!!
Kan iemand mij bewindspersonen noemen die dus wel in het bestuur zitten en die blijk geven van een bestuurlijk talent, cq ervaring? We kunnen dus niet met BBB of JA21, PVV, SP in een kabinet want geen bestuurders van het niveau De Jonge, Ollongren, Kaag, Jetten, Adema, Schouten?
We kunnen alleen maar er op vooruit gaan.

Nuuk | 09-07-23 | 12:20

Bij de BBB neemt de bestuurlijke ervaring per dag het meeste toe van alle partijen. Men is in alle provincies de grootste hebben een vet aantal zetels in de eerste kamer. Doe in iedere provincie met de formatie mee De verkiezingen duren nog een half jaar en dan nog de formatie van maanden. En ineens heeft de BBB de meeste ervaring. Er zit in dit verhaal wel de aanname dat de huidige BBB politici met 0 ervaring beginnen. En dat is beslist niet zo. En ja die BBB hebben gewoon een fatsoenlijke opleiding. Zou Jetten niet graag een differentiaalvergelijking willen voorschotelen dat gaat hem niet worden.

Schilder58 | 09-07-23 | 12:21
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is toch wel een beetje simplistische manier van voorstellen. Alsof Rutte als een kwade genius geheel de VVD aanstuurt en niemand daar mondig genoeg is om tegen te spreken. Alsof het allemaal dombo's zijn die niet kunnen nadenken. De VVD is net zoals CDA en PvdA in de eerste plaats gericht op macht en die te houden. Omdat er namelijk heel veel voordelen zitten aan het hebben van die macht. En omdat Rutte toch iedere keer een stemmenkanon bleek mag hij blijven. Veel stemmen betekent namelijk macht. Als er een ander poppetje komt gaat de VVD echt niet veranderen.
Geen bestuurlijke ervaring:
Gezien de roulatiesnelheid in de tweede kamer zitten er daar niet zoveel met bestuurlijke ervaring. Maar dat gaat natuurlijk niet op voor Omtzigt en ook niet voor BBB. BBB heeft namelijk heel veel ex CDAers in de gelederen en ook veel ex VVDers. Daar zit best wel veel bestuurlijke ervaring.
Omtzigt gaat de beslissende factor worden de aankomende verkiezingen. Sluit hij zich aan bij BBB dan is Rutte einde verhaal. Gaat hij weg dan komt Rutte 5 er en gaat de ellende gewoon verder.
Ik ben niet zo gecharmeerd over de denkwijze van Bas Paternotte. Poppetjes veranderen geen partijen. Dus weer VVD met weet ik veel welk poppetje is kakkebed of pissebed.

Zapata10 | 09-07-23 | 12:07

BBB + Omtzigt = Geen Rutte V.

Eduardo- | 09-07-23 | 12:01 | 7

@Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:13:

Denk eerder dat bedoeld wordt dat Omtzigt veilig bij BBB komt.

Een eigen partij oprichten kost enorm veel energie die hij waarschijnlijk liever inzet voor kamerwerkzaamheden.

Wattman | 09-07-23 | 12:19

@Wattman | 09-07-23 | 12:19:
Ja dat is een hoopvolle gedachte. Maar ook dan nog steeds ver van een meerderheid verwijderd. Denk ook niet dat het gaat gebeuren. Met Omtzigt haal je meer binnen dan alleen een goed Kamerlid. Gaat scheve ogen geven.

Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:22

@Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:13: Ah, miscommunicatie. Excuus. Ik dacht dat u bedoelde dat de helft van de BBB kiezers weg zou lopen als Omzigt bij de partij zou aansluiten.

CornholioNL | 09-07-23 | 13:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Omtzigt en BBB kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Omtzigt hoeft dan geen eigen partij op te richten en zal de mensen die twijfelen om op BBB te stemmem over de streep trekken. BBB haalt het populairste kamerlid binnen en kan goed van zijn netwerk gebruik maken. Keijzer er ook bij en we zijn klaar.

Marcelinho | 09-07-23 | 12:00 | 2

Gooi Ome Roon er ook bij voor nog wat extra stemmen?

Eduardo- | 09-07-23 | 12:01

@Eduardo- | 09-07-23 | 12:01: Had ik ook aan gedacht maar die heeft als bewindsman nou niet veel goeds gedaan. Misschien wel geschikt voor een adviserende rol bij BBB.

Marcelinho | 09-07-23 | 12:08

Het is wel beter voor mijn mentale gezondheid als Kaag ver weg is.

Arnold Layne | 09-07-23 | 11:56

Is toch prima als de BBB het roer overneemt. Hoezo geen politieke of bestuurservaring, dat doet er niet toe. Zie de onervarenheid bij de huidige coaltie. Totaal geen verstand van zaken. Een MinPres, zonder vrouw en kinderen. Kan zich niet inleven hoe het daadwerkelijk rijlt en zeilt binnen een gezin, hoe de kinderen de school ervaren. Problemen met opvoeding. Een schoolleraar die over de huizenmarkt gaat. Een ministerie van Armoede, een ministerie van Klimaat. Hoe verzin je het allemaal. En opzouten met dat giga-aantal van 29 ministers en staatssecretarissen.

Sintjuttemuts | 09-07-23 | 11:55 | 2

Eensch!

CornholioNL | 09-07-23 | 12:12

Eens. De huidige coalitie bestaat uit een stel totaal incompetente baantjesjagers die hebben bewezen absoluut niet de capaciteit te hebben problemen op te lossen, en over een totaal schaamteloos gebrek aan zelfreinigend vermogen te beschikken. Steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten is waanzin. Het roer moet echt om.

Kicksalot | 09-07-23 | 12:35

Voorlopig wordt de VVD-fractie nog geleid door mevrouw Hermans. Zolang deze voormalig tassendraagster daar aan het roer staat, maat ik me niet al te veel zorgen. Het kabinet was nog amper gevallen of zij vetoode Geert Wilders al. Blijk van frustratie: zij is de geplengde traantjes na Wilders` "tassendraagster-interruptie" nog niet vergeten... Rancune is geen goede eigenschap in de politiek en het direct al weigeren van de uitgestoken hand getuigt niet van sterk politiek gevoel. Voor mensen die overwegen VVD te gaan stemmen is dit signaal ook duidelijk van wat komen gaat als de VVD wint: een regeringsvorming over links. Misschien met dezelfde partijen, of mogelijk, naast BBB, de PvdA-GL-combinatie. Want Rutte wil toch eigenlijk het liefst met linkse partijen samenwerken; hij zou graag de gezinsherenigingsmeloen geslikt hebben, als er niet zo`n pressie van de woedende VVD-achterban was geweest. Van GW is het verstandig, de hand te hebben uitgestoken: de PVV staat open voor samenwerking. Ben wel benieuwd naar hoe Mw. Van der Plas zich opstelt richting de PVV. BBB lijkt het prima te doen, maar hun asielbeleid is toch wat mistig.

Kievit | 09-07-23 | 11:55 | 2

Hoezo voormalige tassendraagster? Ze kreeg niet voor niks tranen in haar ogen, ze voelde zich betrapt

Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 12:23

BBB gaat het natuurlijk vooral om de financiele belangen van boeren. Dat is het bestaansrecht van die partij. Dat veel niet-boeren ook op hen hebben gestemd moet je zien als een proteststem tegen de coalitie. Maar asielbeleid en alles wat niet direct boerenbelangen raakt is voor hen minder belangrijk.

Kicksalot | 09-07-23 | 12:45

70 procent van de VVD-stemmers heeft een voorkeur voor Rutte als politiek leider. Wat andere kiezers daar van vinden, is niet zo relevant.
Caroline kan tegen zijn, en dan moet ze maar een coalitie gaan vormen over links, met D66, PvdA/GL en SP. Iets zegt me dat haar achterban daar niet vrolijk van wordt.

Après toi | 09-07-23 | 11:53 | 3

Momenteel is meer waarschijnlijk dat BBB de grootste gaat worden. Dan is precies de voorkeur van de VVD-stemmers niet relevant. Coalitie over links? Dat is de laatste kabinetten niet anders met de VVD. Wellicht heb je nog niet door dat juist de VVD kleur moet gaan bekennen en dat ze dan, misschien, over rechts mee mogen gaan doen. Lachebekje lozen is al een stapje in de richting.

Moresnetunited | 09-07-23 | 12:15

Wel is er één VVD'er met groter draagvlak onder VVD-kiezers. 83 procent ziet Klaas Dijkhoff graag terugkeren in de politiek om de partij te leiden.

Wattman | 09-07-23 | 12:16

Wat een vrouwenhaat tegen Mark.

BrutusBosch | 09-07-23 | 11:51

De 12 jaar bestuurlijke ervaring van Mark heeft ons ook zo veel goeds gebracht?

Misschien dat fris nieuw bloed en wat minder van die Haagse bestuurservaring de boel weer wat op orde kan brengen. Omtzigt is natuurlijk nog altijd de joker. Vd Plas premier en Omtzigt leider BBB in 2de Kamer?

klaas24 | 09-07-23 | 11:49 | 1

De schade aan de democratie die de Rutte doctrine ons gebracht heeft is moeilijk te overschatten. Het is waanzin om daar mee door te gaan.

Kicksalot | 09-07-23 | 12:52

In beschaafde landen kun je nooit langer dan 2 periodes (van 4 of 5 jaar) het hoogste ambt uitoefenen. Trek je conclusie.

Otto Normal | 09-07-23 | 11:48 | 5

Duitsland? Het VK? Spanje?

Après toi | 09-07-23 | 12:03

@Après toi | 09-07-23 | 12:03: Duitsland heeft met Schröder als voormalig kanselier de eer een nieuwe oorlogsmisdadiger in de gelederen te hebben. Niet vanuit ideologische motieven maar uit eigen belang en financiële motieven.

_pacman_ | 09-07-23 | 12:14

Mark Rutte heeft de meeste stemmen gekregen. De kiezer heeft het zo gewild. Er waren meer kandidaten bij de vvd en er waren ook andere partijen om op te stemmen.

Arnold Layne | 09-07-23 | 12:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoals een wijs iemand ooit sprak is dat het premierschap je gegund moet worden.
Ik denk dat buiten de vvd niemand Rutte nog een premierschap gunt.

pjotr nicknaamtov | 09-07-23 | 11:47 | 1

Dat binnen de VVD men Rutte nog steeds prima vindt als premier is toch ook ronduit walgelijk.

Kicksalot | 09-07-23 | 13:06

Eén ding is zeker: Steun aan Oekraïne blijft. Dit heeft allerlei redenen waaronder bijvoorbeeld de geschiedenis van de Koude Oorlog (Velen in de tegels hebben gediend), en de daarvoor liggende twee wereldoorlogen. Niets doen betekent vanuit Ruzland een verdere goedkeuring en een verdere aanval op de Baltische Staten, Polen, Finland, Zweden .. En hiermee uiteindelijk, een nieuwe wereldoorlog.

Achterliggend is er - Ondanks de afleiding via onze nationale gebeurtenissen - nog altijd Taiwan met zijn hightech chip productie, oude VoC forten, en China wat als het iets gaat doen dit demografisch gezien voor 2030 zal gaan uitvoeren (Zie de gedragingen van Xi).

Nederlandop1 | 09-07-23 | 11:46

Weet u, Mark heeft zijn best gedaan.
Het zou kunnen dat er nu al een achterkamertjesformatie gaande is.
Dat het land er niet beter op geworden is laat iedereen kaag ( koud ).
De wereldverbeteraars in de kamer gaan het zeker niet beter doen dan de kabinetten Rutte 1 t / m 4.
Sarcasme modus 100%.
Nu nieuwe verkiezingen en dan een verse nieuwe ploeg aan de gang.
Wel eerst even de rotzooi opruimen van de eerder genoemde 1 t/m 4 .
Man, man wat een teringbende laat vak K achter.
Wie komt aan zet, u mag een hint geven.

Zitvlak | 09-07-23 | 11:45

Te denken dat "het volk" Rutte verkiest boven vd Plas vanwege bestuurlijke ervaring doet mij lachen. E zij die dat werkelijk zouden doen weten dat Ruttes bestuurlijke ervaring bestaat uit achterkamertjes, roddel, achterklap, leugens, bedrog en schijt aan alles en iedereen.

Liever een onervaren vrouw met veel ervaring als een man die in WG Paviljoen 3 (oude Amsterdammers weten wat dat betekent) prima op zijn plaats zou zijn.

bergsbeklimmer | 09-07-23 | 11:43 | 7

Nee, het was inderdaad Paviljoen 3 van het Wilhelminagasthuis.

rob007 | 09-07-23 | 12:01

@Papa Jones | 09-07-23 | 11:46: Germanisme.

Sneerpoets | 09-07-23 | 12:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat de huidige ploeg ministers inclusief Rutte voor het grote deel weg moet is een feit, maar ik zie helaas ook geen politici waar ik wel vertrouwen in heb. Met het huidige kiesstelsel en de versplintering van partijen is het lastig een echte meerderheid te krijgen met twee of max drie partijen. De meerderheid halen met splinterpartijen zoals de CU is dus een echt gevaar gebleken. Qua grootte hebben ze niets in te brengen, maar op het einde zijn ze net die ene stem die je nodig hebt om je doel te bereiken of jou de nek om te draaien.

Caterpillar | 09-07-23 | 11:40

Dus als Klaas of Dilan aan het roer staan en de VVD leidt weer de coalitie dan veranderd er wel wat?
Of is de implicatie dat het volk alleen Rutte wil en de VVD niet genoeg stemmen krijgt met iemand anders aan het roer?

PaardenliefhebberVet | 09-07-23 | 11:37 | 5

@Adriel | 09-07-23 | 11:41: Regeren met Rutte is sowieso een mes in je rug als coalitiepartij. Met PvdA liep het slecht af en het CDA en D66 werden er uiteindelijk ook niet beter van.

klaas24 | 09-07-23 | 11:52

@Adriel | 09-07-23 | 11:41:
Pff, ja dat was ik helemaal vergeten, hoeveel geluk hebben we nodig wil de BBB niet zo naïef uitpakken?

PaardenliefhebberVet | 09-07-23 | 12:21

@Ruud5 | 09-07-23 | 11:49:
Klaas heeft het dad-bod waar die ene pvda'er het kontje had.

PaardenliefhebberVet | 09-07-23 | 12:22
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Piet Karbiet | 09-07-23 | 11:37 | 2

Ja graag. Wat zich heeft voltrokken in de zorgsector is voor mij reden om hem te minachten. Hopelijk een nieuw kabinet die de macht bij de zorgverzekeraars weghaalt, dat wordt hoogste tijd. Spelen met centjes per hoofd van de bevolking en het is nog verplicht ook. Wat een feest is het daar nu al jaren.
Ziekenfonds terug naar overheid, slechter dan wat we nu hebben kan niet.

Kouwe Kees | 09-07-23 | 11:36 | 10

@Caterpillar | 09-07-23 | 11:47: Dit is treurig om te horen. Zorgverzekeraars zijn in principe Excel-sheets specialisten. Geen empathie voor de medemens. In Spanje bijvoorbeeld is de gezondheidszorg over het algemeen gratis, want het wordt betaald via belastingen en de overheid. Dat brengt rust in de Spanjaarden, want ze krijgen geen incasso zoals wij wel in Nederland krijgen als je het niet kan betalen. Ik mag blij zijn dat mijn zorgverzekeraar niet moeilijk doet, maar o wee als je de maandelijkse bijdrage niet betaalt. Dat probleem hebben ze in andere landen niet, maar wij wel in Nederland. Het maakt ze niet of iemand in geldnood is, ze moeten en zullen incasseren.

@_pacman_ Ik heb weinig werkervaring in Nederland (ben jong) vergeleken met u en andere reaguurders hier, maar bloed, zweet en tranen om vervolgens te horen krijgen dat je pensioen minder waard wordt elk jaar en dat het niet geïndexeerd wordt. Er zijn zaken in Nederland die niet te verklaren zjjn, behalve dat het gekkenwerk is vergeleken met de landen om ons heen.

@Kouwe Kees Zorg moet weer in handen van de overheid komen. Ik wil niet maandelijks betalen aan zorg waar ik elk jaar minder voor terugkrijg of zelfs een eigen bijdrage moet betalen. Twee duizend euro per jaar om een deel van de tandartscontrole te betalen omdat zij het niet 100% vergoeden zoals ze wel deden een aantal jaar geleden.

Adriel | 09-07-23 | 12:11

@Adriel | 09-07-23 | 12:11:
*knuffel*
En als we toch bezig zijn, de onzichtbare aandeelhouders bij zorgbedrijven (ziekenhuizen zijn tegenwoordig ook zorgbedrijven).
Ja, prima een investering doen en vervolgens in de leunstoel om je jaarlijkse uitkering van miljoenen te ontvangen.
Argument dat de investering nodig is, ja die is aanwezig, maar er zitten verder te weinig regels aan vast. Ik bedoel, doe een maximum terugbetaling van laten we zeggen 130% van je investering en daarna eerst weer een nieuwe kapitale injectie, of uit de aandeelhouders stappen. Doei, genoeg afgeroomd, eerst weer investeren voordat je kan vangen.
Het kan! Maar men wil niet, en vanuit de hoek van de grootverdieners snap ik dat men het in stand wil houden.

Kouwe Kees | 09-07-23 | 12:51

@Kouwe Kees | 09-07-23 | 12:51:
Ik ben echt geen financieel wonder, maar het meurt de pan uit. Als dit niet kan vanwege marktregels aandeelhouders, haal dan de hele piratenbende weer van de markt. Zet je eigen systeem op van investeren en uitbetalen, welke investeerder zegt nee tegen een gegarandeerde rente van (uit de lucht gegrepen) 30%? Beursgenoteerd of niet, het boeit helemaal niemand die daadwerkelijk in de zorg werkt of aan de ontvangende kant ervan zit.
De neiging om sorry te zeggen tegen patiënten, hoe er met ze wordt omgegaan, doodmoe ben ik ervan.
Het moet veranderen! Ziekenfonds en aandeelhouders als eerste.

Kouwe Kees | 09-07-23 | 13:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Overigens, het CDA ontbreekt een beetje in alle analyses (want sneuneuzen), maar is werkelijk dé grote verliezer. Die partij is zo geobsedeerd door macht dat ze zelfs de desastreus verlopen PS verkiezingen (midscheeps geraakt) nog gebruikten om hun grip op het kabinet te vergroten. Uitstellen of het stikstofdossier ze een kabinetscrisis waard is want bla bla. Het lijkt erop dat ze die positie zo lang mogelijk wilden uitmelken. En nu is die gemene meneer Rutte ermee vandoor gegaan.

En dat allemaal terwijl het CDA ook fundamentele vragen had kunnen stellen, zoals:
'Zitten wij nog wel op één lijn met wat onze achterban van ons verwacht?'
Of de ultieme pvda vraag: 'Past onze achterban nog wel bij wie wij willen zijn als partij?'
Het CDA kan alleen nog maar in termen van macht denken en ziet daardoor niet wat voor hun neus gebeurt. Zo lijkt het.

Duwbak_Linda | 09-07-23 | 11:33 | 7

CDA is ook een oor aangenaaid door Mark R. Ik herinner me nog een stuitend optreden van Sybrand Buma tijdens de ophef rond de plotselinge afschaffing van de dividendbelasting (het konijn uit de hoge hoed van VVD i.c. Rutte). Hij stond met bezweet voorhoofd te schutteren en te draaien, het hoge woord kwam er niet uit. Op zijn voorhoofd zag ik een enorme L (van Leugenaar) staan. Plucheplakker dus, ook toen al. Gelukkig voor hem - en voor Nederland - kreeg deze draaikont een uitweg naar Ljouwert.

Buurman | 09-07-23 | 12:23

Hugo "kan niks" de Clown en "Superdry" consultant Wopke is wat de cynische partijbaronnen van het CDA hebben geacht naar voren te schuiven in een poging macht te behouden. QED. Hoe kan je die partij nog serieus nemen?

Kicksalot | 09-07-23 | 13:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Even dit: "BBB heeft 0,0 bestuurlijke ervaring". Dat valt best mee. Heb gister even de eerste 13 op de Brabantse lijst door zitten spitten. Dat zijn bepaald geen analfabeten. Er zat zelfs een conducteur bij, iemand die met z'n poten in de modder staat. Veel mensen die een bedrijf leiden. Het grootste deel van onze hedendaagse politici hebben politicologie en bestuurskunde gestudeerd. Dáár kan je wat mee.
Kom op zeg.

hotnot | 09-07-23 | 11:33 | 3

Rutte heeft heel veel bestuurlijke ervaring. En zie wat dat ons heeft gebracht.

Schmalz | 09-07-23 | 11:36

Die nemen het hele CDA over, je vraagt je soms af of dit een gewiekst CDA plan was.

DeWeerman | 09-07-23 | 11:38

We hebben geen conducteurs nodig, maar bestuurders.

Kapitein Sjaak Mus | 09-07-23 | 11:42

Nu onze Sigrid de handen weer vrij heeft zal snel de wereldvrede uitbreken.

Joris Beltsin | 09-07-23 | 11:32 | 1

Precies. Wat een walgelijk egoisme dat we haar voor ons eigen kleine kikkerlandje hebben geclaimd, terwijl ze zo veel meer impact zou kunnen hebben op het wereldtoneel.

Kicksalot | 09-07-23 | 13:10

Timmerfrans schijnt de baas van links te moeten worden. Ursula moet de baas van NAVO worden. En nog geen week later valt het kabinet om vage redenen.

Ik durf er geld op in te zetten dat deze drie dingen met elkaar verband houden.

JWZ_JMK | 09-07-23 | 11:32 | 2

Complot terrorist!! :) Nee hoor, hoe duidelijk is kan het zijn.. It's all a game

Botte Hork | 09-07-23 | 11:35

Een Duitse NAVO baas? Lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zie eerder Rutte daar.

DeWeerman | 09-07-23 | 11:39

Wat Hilary Clinton kon kan ik ook heeft Kaag gedacht en gelijk had ze!

Colin.Fart | 09-07-23 | 11:32

Rutte zal niet willen vertrekken. Zelfs nu snapt hij niet dat niemand hem nog wil. Zelfs zijn eigen partij niet, maar die zijn nog te bang om hem echt een schop te geven.

Schmalz | 09-07-23 | 11:31 | 3

Binnen de VVD is de steun voor Rutte erg groot.

Après toi | 09-07-23 | 11:57

@Après toi | 09-07-23 | 11:57: Geloof er niets van. "Steun" zolang er nog geen tegenkandidaat opstaat.

Schmalz | 09-07-23 | 12:19

@Après toi | 09-07-23 | 11:57:
Omdat ie gratis bitterballen uitdeelt ja

Botte Hork | 09-07-23 | 12:57

Het hele eieren eten is, er is geen alternatief voor Rutte waarschijnlijk en dat weet hij. Omtzigt heeft geen partij (hij krijgt dat nu niet meer op tijd gebakken) en zal niet groot genoeg worden wegens Van der Plas, die vervolgens niet groter zal worden als de VVD waarschijnlijk. Dus Rutte V wat eigenlijk nu al niet maakbaar is, dus een weerzinwekkend gedrocht wordt.

Caparzo*Inc | 09-07-23 | 11:31 | 4

Ik hoor zo vaak dat er geen alternatief is. Wat doet deze man nu zo goed wat niemand beter of net zo goed kan?

Ikdoemisschienmee | 09-07-23 | 11:44

@Ikdoemisschienmee | 09-07-23 | 11:44: Het probleem is meer dat niemand heeft de kans gehad de afgelopen 12 jaar. Dus het "geen alternatief" verhaal is ongeldig. We hebben vele uitstekende, integere politici zien wegkwijnen omdat ze gewoon werden weggepest of ontmoedigd door vak K.

Sneerpoets | 09-07-23 | 11:52

@Adriel, ik zie Omzigt zich eerder weer aansluiten bij het CDA, aangezien vanuit die partij ook de wil is om hem weer te omarmen. En Omzigt zal als ware Christen alles wel weer vergeven

Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

Mark moet maar even naar de recente YouTubefilmpjes van zijn collega-historicus Maarten van Rossem kijken om te vernemen hoe nu in brede kring over hem wordt gedacht. Als CDA, D66 en CU hem nu nog niet uitspugen zijn het masochisten.

J.P.Drapeau | 09-07-23 | 11:31

Ik verheug mij nu al op MP Kuiken.
Kuiken, de papegaai van Klaver.
Mark heeft idd zijn tijd gehad(niet z’n beste tijd, want die was er nooit), maar het alternatief is wellicht nóg erger.
Vd Plas is nog niet zo ver en KlaverKuiken zijn een gruwel.
Wilders gaat het nooit worden en CU66DA zijn voorlopig uitgeknikkerd.
Ik wens de formateur veel succes.

Ruimedenker | 09-07-23 | 11:30 | 1

Brrrr Klaver/Kuiken. Nog een paar tandjes erger dan d66/cu.

bqbq | 09-07-23 | 11:40

Beetje open deur intrappen, Rutte moet weg (roept men al 12 jaar) maar niemand is bij machte om Rutte weg te krijgen. Geeft ook wel een beetje de onmacht weer en de hulpeloosheid van al deze wensdenkers. Vooralsnog heeft Rutte ook dit keer zijn eigen politiek bedreven en de stekker er uit getrokken omdat hij weet dat ze als VVD hier beter uitkomen en waarschijnlijk met een rechts kabinet verder regeren. Of dit Rutte V wordt is nog maar de vraag, is eigenlijk ook niet zo belangrijk. Belangrijkste is dat we aankomende 4 jaar een rechts beleid gaan voeren met name op immigratie en asiel. Met of zonder Rutte zou mij niet zo boeien.

johnyl | 09-07-23 | 11:30

Waarmee zou Rutte gechanteerd worden door het WEF, de EU en de overige boven hem gestelden vraag ik me steeds af. Dat moet echt ranzig zijn....

Botte Hork | 09-07-23 | 11:29 | 5

@zwartzondersuiker | 09-07-23 | 11:43:
Het is hopeloos, allemaal terug te vinden maar zolang ook de MSM in handen is van het grootkapitaal / overheden ben ik bang dat men het niet gaat inzien.

Botte Hork | 09-07-23 | 11:46

@Botte Hork | 09-07-23 | 11:46: Precies. En gezien de afgelopen vier verkiezingen heb ik weinig vertrouwen in het kiezersgedrag van de Nederlander. Zolang die iedere avond met 2 miljoen naar het NOS journaal blijven staren, zal er weinig veranderen.

zwartzondersuiker | 09-07-23 | 13:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Hij gaat pas weg als er een groot standbeeld van hem in de haven van Urk staat.

Plukkieplukkie | 09-07-23 | 11:25 | 1

Is goed. Op het diepste punt.

pollens | 09-07-23 | 11:28

Een asielzoeker kost 8 ton las ik in het stuk met dr Jan van de Beek. De schade die Kaag heeft aangericht aan dit land is onmeetbaar. Een land waar ze niks mee heeft.

Piet Karbiet | 09-07-23 | 11:24 | 1

Snapt u nu waarom onze benzine- en dieselprijs de hoogste van Europa is.

seasicksteve | 09-07-23 | 12:14

Als we een andere bestuurscultuur willen dan moet Rutte weg, want Mark Rutte *IS* de oude bestuurscultuur. Laat een andere VVD'er dan maar MP worden. Prima. Mark moet gewoon weg. Het is klaar nu.

Duwbak_Linda | 09-07-23 | 11:23 | 2

Wie gelooft er nou in een nieuwe bestuurscultuur. Dat is iets voor naïeve mensjes. Die zogenaamde nieuwe cultuur zie je ook nergens in het buitenland.

Après toi | 09-07-23 | 11:59

@Après toi | 09-07-23 | 11:59: Ik.

Duwbak_Linda | 09-07-23 | 12:01

Gek hè. Een MP die op de fiets naar het werk gaat. In zo’n armoedige oude kutbak rijdt. In werkelijk niets straalt hij succes uit. Ik zou daar nooit zaken mee doen. Vergelijk het met de nieuwe tieten van je vrouw: Koop je die van €1000.- of die van 10.000.-. Ik kies voor die laatste.

Happy People | 09-07-23 | 11:23 | 10

Is dat nou wat ze "echte liefde" noemen? plastic nep tieten van 10k ipv 1k voor je vrouw kopen?

zwellevertje | 09-07-23 | 12:35

Als ik 10k voor nieuwe tieten moet aanschaffen neem ik een nieuwe vrouw.

Zalwelweer | 09-07-23 | 15:16
▼ 7 antwoorden verborgen

"Maar zolang Mark Rutte de VVD leidt, verandert er niets. En wordt het allemaal waarschijnlijk alleen nog maar erger."

Wat een slap gelul over de poppetjes. Jazeker, Mark is een enorme lul (en Sigrid is een enorme trut).

Maar zo lang we helemaal niks doen aan corruptie, verandert er niets. En wordt het allemaal waarschijnlijk alleen nog maar erger.

OverdaanDerOnderheid | 09-07-23 | 11:21 | 1

Ja we moeten wat aan corruptie doen... weet even niet wat, waar wie en hoe... maar we moeten er wel wat aan doen.

johnyl | 09-07-23 | 11:25

Die Saab is wel dikke prima natuurlijk. Niets zo duurzaam (qua auto's) als een ouwe benzinebak met een paar ton op de teller die het, met goed onderhoud, ook nog wel eventjes volhoudt.

pollens | 09-07-23 | 11:18 | 2

Ik snap de fascinatie met die Saab ook niet echt. En zolang hij regent is en dat ding rijdt, mag ik met mijn oude bakken vast ook nog wel de binnensteden in.

Mafkaasschaaf | 09-07-23 | 11:24

Het gaat ook niet om de Saab, het gaat om de beeldvorming. Zo van: "kijk mij toch lekker normaal gebleven zijn. Ik ben één met de burger". Zelfde verhaal met zijn fietsfoto's. Het draait allemaal om zijn imago van 'man van het volk'.

RM666 | 09-07-23 | 11:47

De eventuele oorlog tussen Libanon en Israël als naties is zeer onwaarschijnlijk, als het toch gebeurt op iniatief van Libanon en zal maximaal 48 uur duren.

_pacman_ | 09-07-23 | 11:18

Yep, Mark is het probleem. Niet de oplossing.

Omebert | 09-07-23 | 11:18

Als Mark nu eens gewoon elke dag GS zou lezen. Hopelijk komt dan de boodschap over dat ie beter kan vertrekken

Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 11:18

Waar is Sophie? Laat die man niet al die tassen sjouwen zeg.

Kaal-dik-en-lelijk | 09-07-23 | 11:17 | 1

Ik wou al zoiets gaan typen, maar een <CTRL-v "tass"> bracht me al hier.

Sneerpoets | 09-07-23 | 11:41

Visie. Problemen voordat ze zich voordoen voorkomen, niet alles achteraf bepleisteren. Dat was al een stap vooruit geweest. Maar dat lukte vvd66cuda niet. Nooit. Nimmer. Daarom dat hele zooitje vertrekken en nooit wederkeren.

Normpje | 09-07-23 | 11:17 | 2

Ik had ooit een manager die me verbood 'problemen' te zeggen. Ik moest daar 'uitdagingen' van maken. Zij is tegenwoordig een hoge ambtenaar op een ministerie in Den Haag en daar is ze op haar plaats. In Den Haag zijn er namelijk helemaal geen problemen.

Albert61 | 09-07-23 | 11:30

Misschien heeft mevrouw Kaag licht narcistische trekjes .... ik opper maar wat hoor.

Ervaringsdeskundige | 09-07-23 | 11:15 | 4

Ik denk dat Kaag ook heel veel vrouwen teleurgesteld heeft.

Papa Jones | 09-07-23 | 11:20

Misschien heeft ze ook wel licht narcistische trekjes, maar in ieder geval heeft ze de zware

Mafkaasschaaf | 09-07-23 | 11:28
-weggejorist-
weetikveeljoh | 09-07-23 | 13:48
▼ 1 antwoord verborgen

jaja, het zal de schuld van Kaag zijn en niet van de VVD profiteer stemmers.

Maar goed, Dilan kan wel MP worden. Leuk om te zien en een goede stats en minister geweest. Daar komen we nog ver mee in het buitenland.
Rutte kan Hennis Plaschaert wel aflossen in Irak, als ze daar nog zit. Of in Oekraïne.

AntiZanicz | 09-07-23 | 11:15 | 2

De term ‘windvaan’ is zo mogelijk nog meer van toepassing op deze kakelkip dan op Rutte.

Nergens verstand van maar altijd bereid een holle nietszeggende reactie te geven.

_pacman_ | 09-07-23 | 11:20

Dilan is niet verkeerd inderdaad. Kun je mee voor de dag komen; neemt haar werk serieus en doet dat, zo lijkt het tenminste, behoorlijk.
Maar stel je voor dat Omtzigt zich bij BBB aansluit als hem opnieuw de deur in het gezicht wordt gesmeten door het CDA.
Van der Plas als nieuwe MP of Omtzigt.... Dat zou pas echt positieve verandering brengen in het land. Allebei zijn zij in staat om alle problemen open te breken en koerswijzigingen in te zetten.
Om te beginnen: het opzeggen van een aantal internationale verdragen zoals Natura2000 en de Marakesh-overeenkomst.

Aristotalloss | 09-07-23 | 11:42

Slaat ze nu boos de deur dicht en gaat onbegrepen haar eigen, stille weg?

Kapitein Sjaak Mus | 09-07-23 | 11:15 | 2

Wie is dat hautaine mens toch ?

Wattman | 09-07-23 | 11:23

Als er 2 wegen zijn, neem dan de moeilijke want op de makkelijke is het meestal erg druk

Stijlloser_from_NL | 09-07-23 | 11:24

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland