Egyptisch rampschip met 500 doden ligt misschien wel net zo diep als de Titanic
en die andere onderzeeër heeft nog voor 3,5 uur zuurstof
Bathymetrische kaart [opklikken voor groter] van de Middellandse Zee, sowieso al het diepste binnenmeer ter wereld. Hoe blauwer hoe dieper. Diepste punt: 5.267 meter, de Calypsodiepte, in de Helleense trog in de Ionische Zee (maps). Blow-up kaart van het gebied hieronder, alsmede het NOS-kaartje van de rampplek bij de Peloponnesos (vakantiekoning met z'n Wajer zit aan andere kant van het schiereiland). Pakken we ook nog even de Google Satellite erbij, dan zien we het somber in dat er ooit nog iemand van die 500 boven water komt. Idem dito voor die andere 5, die deze ochtend zonder lucht komen te zitten.
Brrr
Social
UPDATE: RIP
Social
Reaguursels
InloggenOver deze duikbootramp gesproken, en het ongeval met de vluchtelingenboot...
Nu punt nl heeft het antwoord waarom de laatste ons minder interesseert.
En nu lezen we ook gelijk dat gewoon nieuws brengen helemaal niet hun missie is !!
www.nupunt.nl/buitenland/6269083/waar...
Zelf even de link corrigeren uiteraard.
GS staat niet toe te linken naar wappiesites die nepnieuws brengen.
Uit de link:
Adjunct-hoofdredacteur Lindsay Mossink: "Al bijna tien jaar doen we ons best om met verschillende invalshoeken de vluchtelingenproblematiek te verslaan. Toch zullen er mensen zijn die inmiddels hun schouders ophalen bij weer een ramp met bootvluchtelingen. Het is onze taak om onze bezoekers steeds opnieuw mee te nemen in het grotere verhaal. Want elke verdronken vluchteling staat voor een ontwikkeling waar men nog steeds geen antwoord op heeft. Deze week proberen we bijvoorbeeld twee oud-bootvluchtelingen te spreken die nu in Nederland wonen."
De gebruikelijke gang van zaken is dat er eerst een rendez-vouspunt wordt afgesproken met een vluchtelingenschip van AZG.
Zie: searchandrescue.msf.org/
Wat is hier misgegaan? www.marinetraffic.com/en/ais/home/cen...
De asielindustrie moet compleet gestopt worden. De kapitein levenslang de gevangenis in. Er zijn zoveel betere oplossingen met directe economische steun in de landen van herkomst.
searchandrescue.msf.org/
Ik denk dat de brochure van de hulporganisaties die ze in Afrika verspreiden een update moet hebben over de voorwaarden, de overtocht niet halen geeft geen recht op restitutie.
Drs. P. Heen en weer:
De boot is vol!
Ik zeg: "De boot is vol!"
Stap niet in de boot, hij is vol!
Blijf aan de wal, meneer, u ziet toch dat de boot vol is!
Toe nou mensen, kom toch niet in deze volle boot!
Ga nou weg mensen, dat loopt nog verkeerd af
Wees nou verstandig mensen!
Bron: muzikum.eu/nl/drs-p/veerpont-songteks...
Vol bestaat niet, er kan altijd meer bij... in Nederland, Europa of op de boot
We zien de eerste resultaten van de nieuwe Rutte routes nu hij het verdienmodel heeft overgenomen van de markt. We herkennen de NS dienstregeling waar reizigers ook regelmatig halverwege stranden en dan moet ze het maar zelf uitzoeken.
Iedereen heeft het wel over de hoeveelheid zuurstof op dat ding. Maar hoe zit het met de accucapaciteit? Lijkt me dat als die niet toereikend is, de zuurstof verder ook niet uitmaakt.
Het falen van de techniek ligt het meest voor de hand als je het mij vraagt. Als er ook maar één draadje bloot is komen te liggen, is die accu waardeloos. En de eigenaar gaf nou niet het idee een fan te zijn van redundancy.
Voor iedereen die mekkert op Frontex en dat de Europese grenspatrouilles zo zwak zijn: ik kan je vertellen dat de types die daarbij werken nou niet bepaald zachtzinnige linkse welzijnswerkers zijn...
De Europese grenzen staan niet wagenwijd open en slechts een paar Europese landen spannen zich daadwerkelijk in voor menswaardige steun aan asielzoekers. Het is jammer dat zulk fatsoen een aanzuigende werking heeft.
Sorry hoor. In de praktijk staan de grenzen WEL open. Want hoeveel procent van de illegale immigranten keert ooit terug naar het thuisland?
We weten allemaal dat een land als Spanje, Italië of Griekenland om de tien jaar een grote regelarisatie doorvoert. Waarbij gratis verblijfsvergunningen en paspoorten worden uitgedeeld.
Hier: newsinfrance.com/paris-hundreds-of-yo...
Een tentenkamp midden in Parijs
Ieder land dat een niet zeewaardige boot met veel teveel mensen van zijn kust laat vertrekken is hoofdschuldige aan dit drama.
Dit dus.
'mede-schuldige' uiteraard. Hoofdschuldige is de kapitein die met zo'n boot met veel te veel mensen het ruime sop kiest.
Hoofdschuldige is degen die aan boord gaat vorr gratis geld en een miele.
Die landen moet je sanctioneren, te beginnen met Turkije. Je kunt geen zaken doen met dictators.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 12:19: Wat nou als je zelf een dictator bent? Kun je dan wel zaken doen met andere dictators?
Ik vraag me voozichtig af of er inderdaad zoveel vrouwen en kinderen onderdeks waren.
Alle boten die tot nu toe de overtocht gehaald hebben hadden voornamelijk jonge mannen aan boord met een enkele vrouw en nog minder kinderen.
Blijft evengoed treurig.
Blij hoofd heeft die Pakistaanse miljardair Shahzada Dawood. Staat echt overal met een big smile op internet.
Hopelijk heeft hij de sfeer aan boord nog een beetje kunnen redden.
Ze liggen voorgoed in een deuk.
@Usumani | 22-06-23 | 15:11: Erg ad rem en spitsvondig!
En ik ben mijn Zwitsal kwijt! Ik ga iets eerder aan het bier vandaag.
De klok tikt...
Toepasselijk deuntje opzetten doet.
www.youtube.com/watch?v=YVxXbTk-zsQ
... en dan lag Das Boot ook nog maar op iets van 180 meter diepte terwijl 'ie maar geschikt was om max 120 meter onder water te gaan...
@flatulent, die zijn inmiddels dood hoor.
"Willen jullie in Griekenland gered worden?"
"Nee, we worden wel in Italië gered, dan kunnen we meteen doorreizen naar Duitsland en Nederland om daar asiel aan te vragen."
Zouden ze in die kleine onderzeeër pen en papier bij zich hebben om de laatste uren alles van zich af te schrijven wat ze de buitenwereld nog willen laten weten? Voor het geval ze ooit gevonden worden. De horror alleen al om dit mee te moeten maken. Ik ben al bang/claustrofobisch in een lift, terwijl dat de meest veilige manier van transport ter wereld is.
No Way dat ik mijzelf met vier andere mensen in een kleine ruimte propte om 4 kilometer onder water te gaan. Ik vind het nog het ergste voor die jongen van 19 jaar, die gozer had zijn hele leven nog voor zich.
U bent wellicht niet van de jongere generatie. Die weet nauwelijks wat een pen of papier is, laat staan dat ze kunnen schrijven. Neem maar aan dat de nodige afscheidsboodschappen digitaal op de mobiel vastgelegd zouden zijn (als ze er de tijd voor hadden).
Het lijkt me logischer dat ze nu elkaar proberen dood te maken. 1 persoon verbruikt minder zuurstof dan 5. Just saying.
Ah ja. Gister ook weer zo’n lamlul op LinkedIn met het obligaat naast elkaar zetten van deze bootjes: “Paar rijke toeristen komen in de problemen en de hele wereld loopt uit om ze te redden, maar een vluchtelingenbootje slaat om en iedereen staat met de handen in de zakken en laat ze verdrinken”.
Aangezien de meeste migranten niet kunnen zwemmen, moet die redding dan ook binnen 5 minuten plaatsvinden anders hoeft 't niet meer.
Kansloos argument. Er gaat zelden een boot naar de Titanic, dus natuurlijk heeft dat nieuwswaarde. Er vergaan dagelijks boten op de Middellandse zee. Er wordt nog steeds over bericht, maar de nieuwswaarde wordt steeds minder. Appels / peren.
Niet elk mensenleven is hetzelfde waard?
De enige oplossing is , alle verdragen aangaande deze zaak opzeggen en geen enkele financiële steun geven en men moet ook geen gebruik kunnen maken van ons sociale vangnet. Ons sociale vangnet is opgebouwd en bedoeld voor ons Nederlanders, iedere maand betalen we hier premie voor.
Zuurstofgebrek merk je niks van. Hoog CO2 gehalte wel. Dit is een piloot met hypoxie. Volledig de weg kwijt en hij heeft het zelf niet eens door.
www.youtube.com/watch?v=_IqWal_EmBg
Bij je opleiding voor je PADI word je ook gevraagd sommen op te lossen op 30m diepte. Dat wordt wel lastiger, maar vreemd genoeg blaas je die co2 meteen weer uit.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 11:27:
Ben je niet in de war met stikstof (symbool: N)? Die kan het sommen maken op 30 meter lastiger maken door het verschijnsel stikstofnarcose. En stikstof blaas je niet meteen weer uit. Die wordt opgeslagen in je lichaam, en pas als je weer 'boven water' bent, ga je die extra stikstof langzaam 'uitgassen', en kom je geleidelijk in lagere zg 'drukgroepen' terecht.
@Dr_Johnson | 22-06-23 | 12:12: Je hebt gelijk! Vreemd genoeg hebben stikstofnarcose en co2 vergiftiging vergelijkbare symptomen. Stikstofnarcose: Overmoedig worden, dronken gevoel, beperking denkvermogen.
Vier van de vijf hebben flink betaald voor die extra zuurstof, ik mag aannemen dat degene die er niet voor heeft betaald allang is gewurgd door de andere vier.
Drie van de 5. Eén piloot en een eigenaar die niet hebben betaald.
Egypte heeft net als Tunesie 900 miljoen euro nodig denk. Of misschien meer.
Ik lees al dagen in de krant dat er nog veel onduidelijk is over de rol van de Griekse kustwacht: die zou te laat hebben ingezien dat die smokkelschuit echt in nood verkeerde; die boot zou al ca 7 uur hebben rondgedobberd wegens motorpech; er zou sprake zijn van een touw dat aan die schuit bevestigd werd om hem richting Italië te slepen, en dus zou er sprake zijn van een pushback (m.i. kun je dan niet van een pushback spreken; dan moet je zo'n boot terugduwen/slepen naar waar hij vandaan vertrokken is).
Griekenland beweert dat die boot hulp weigerde, juist omdat ze op weg waren naar Italië. Van dat laatste ben ik overtuigd. Als je ziet welke route gevaren werd, was de bestemming duidelijk Italië (veel dichterbij ligt bv het Griekse eiland Kreta; daar voeren ze gewoon langs.
Er is dus nogal wat uit te zoeken. Neemt niet weg dat de uitkomst - kapseizen en ca 500 mensen verdronken - dramatisch is. Maar ik weiger categorisch om daarvoor de schuld in de schoenen geschoven te krijgen - wat de Gutmenschen voortdurend doen - omdat ik vóór het hermetisch afgrendelen van de buitengrenzen ben. Nederland en in het verlengde de EU kan niet de hele derde wereld hier absorberen en als het makkelijk is voor derdewereldlanders om zichzelf hier uit te nodigen, zullen het er jaarlijks miljoenen worden.
Verder - maar dat mag je van de Gutmenschen ook nooit zeggen - is er niemand die die lieden dwingt om met zijn 750en aan boord te gaan van een gammele vissersschuit, tegen betaling van vele duizenden euro's. En in ieder geval van 300 van die 750 is het overduidelijk dat het economische gelukszoekers waren: er zaten 300 Pakistanen aan boord die maar liefst €15.000,- per persoon hebben neergeteld voor een vlucht naar Libië en een plaats aan boord. Ik vermoed sterk dat eea ook voor de andere 450 opvarenden gold.
Deze rampen voorkom je alleen door ervoor te zorgen dat die schepen en bootjes meteen nadat ze de 12-mijlszone hebben verlaten, onderschept worden en teruggesleept. Daartoe moet de EU geen dure dealtjes sluiten met plaatselijke stamhoofden (zoals de president van Tunesië), waarvan je maar moet afwachten of die effect gaan hebben, nee, de EU moet die kusten, en met name de havens en vertrekplaatsen, met zijn eigen marine gaan monitoren: drone surveillance erboven, en zodra een boot(je) gespot wordt, meteen erop af en terugslepen. Als je dat een aantal maanden consequent volhoudt, droogt die armada dobberbootjes vanzelf op.
Mensen terug, smokkelaar met een ty-wrap afleveren bij politie aldaar en bootje in de fik.
@TheseDays00 | 22-06-23 | 10:03:
Zo eenvoudig kan het zijn.
Probleem: als een van onze schepen vlakbij is, vlakbij genoeg om ze terug te slepen, brengen ze de boot tot zinken en móéten de opvarenden gered worden. Zo komen ze ook Europa in.
Allemaal veel te logisch. Daar kan je als deugkneus niet mee scoren. En als politicus ook niet omdat dat de kansen aanzienlijk verkleint om nog ooit een dik betaalde baan bij het Brusselse machtsblok te verkrijgen. Ze gaan hoe dan ook over lijken.
@Dr.Johnson Om op te schrijven, ja.
@Madame Poitiers | 22-06-23 | 10:07: van wie MOET dat? Gewoon een paar keer motorpech krijgen met je fregat, leren ze het vanzelf af. Ook goed voor de visstand aldaar.
@Madame Poitiers | 22-06-23 | 10:07:
Dan red je ze, dan zet ze op dek, geeft ze een flesje water, en brent ze vervolgens met een snelle 'rib' aan land (Afrikaans lans, wel te verstaan). Worden ze recalcitrant, dan bind je hun handen op hun rug met tie-wraps. Als juridische scherpslijpers dan zeggen: op een EU marineschip bevinden ze zich op EU grondgebied en mogen ze asiel aanvragen, dan maakt Brussel maar even een wet waardoor eea niet geldig is.
Heel veel is mogelijk, op voorwaarde dat de wil er is. Maar die ontbreekt, zowel in Den Haag als in Brussel.
@Dr_Johnson | 22-06-23 | 10:17:
brengt, natuurlijk
Bovendien, 15000 euro om als pakistaan met dat bootje mee te gaan. Klm van Pakistan naar Amsterdam, 1179 euro. Ik snap het niet. Waarschijnlijk omdat ik geen Syrische raketgeleerde uit Pakistan ben.
@Dr_Johnson | 22-06-23 | 10:18:
en land, natuurlijk (ik ben weer lekker bezig).
Als je zonder geldig visum Europa binnenkomt: Linea recta retour. Enkel echte refugees binnenlaten. Het kan zo simpel zijn.....
@DanskeRob | 22-06-23 | 10:18:
Ja, maar je komt dat vliegtuig niet in zonder een visum voor Nederland (of Duitsland, of Frankrijk, etc). En visa worden natuurlijk niet verstrekt aan lieden waarvan het vermoeden groot is dat ze hier asiel gaan aanvragen. Dat is nou juist de reden dat ze voor veel geld op gammele bootjes stappen.
newsinfrance.com/paris-hundreds-of-yo...
@theo-is-dood | 22-06-23 | 15:29:
Geinig. Ze hebben zeker quantumkorting op de tentjes gekregen: zijn allemaal hetzelfde in drie verschillende kleuren.
Ik weet verder niets van deze 'bezetting', maar ze 'eisen' blijkbaar goede huisvesting:
"they will stay on site “until decent accommodation solutions are offered to them”.
Doet me denken aan die ''We are here'' klaplopers van een aantal jaren terug. Waren allemaal afgewezen en moesten opzouten, maar gingen ook met tentjes op oa het Malieveld staan, en later in 'vluchtkerken' en 'vluchtgarages' bivakkeren, etc, net zolang tot ze toch huizen en uitkeringen kregen. Nu hoor je niets meer van ze; zullen wel op vakantie in hun landen van herkomst zijn of zo.
Al dit soort asieleisers moet je de EU uitflikkeren. Geen van allen hebben ze voor hun leven te vrezen in 'eige' land, geen van allen kunnen ze in het westen hun eigen broek ophouden, allemaal eisen ze onderhouden te worden. Houd ze buiten de grenzen van de EU, en trap ze er uit als ze er toch in slagen binnen te sneaken.
@Dr_Johnson | 22-06-23 | 16:42:
Overigens, ik las vanmorgen in de krant dat er ook weer een dobberboot is omgeslagen op de route van West-Afrika naar de Canarische eilanden: meer dan 30 doden.
Zin om nu in een ruimtecapsule doelloos door het heelal te spinnen! Lost in forever.
Laibach: Cruising through the galaxy with stardust in my hair. We lost the earth forever and the moon is no more there.
@DanskeRob | 22-06-23 | 10:24:
Was je erbij in Arnhem? Ik werd er chronisch vrolijk van.
Ik heb een idee. Die gelukzoekers hebben allemaal toch minimaal 4k betaald? Kunnen ze niet gewoon een ticket kopen (retour)? vervolgens vangen we ze netjes op tegen 250 euro per week en zodra het geld op is, mogen ze terug. Dan neem je de smokkelaars de wind uit de zeilen en wordt de opvang betaalbaar. Kunnen ze toch een paar weken genieten hier en zien dat het allemaal niet best is, om vervolgens weloverwogen te besluiten weer terug te gaan.
Met een 250 euro per week all-in aanbieding komen we nog flink aan het bijbetalen.
Ze kunnen toch met het vliegtuig gaan? Is veel goedkoper er veel veiliger.
Oh nee, dan lukt de truc met de verloren paspoort en de verzonnen 'verschrikkelijke' verhalen niet meer.
Er was ooit iemand die zei “wir schaffen dass”
Half Africa heeft dat gehoord en roeit naar Europa.
Als die iemand dat niet gezegd had waren er veel minder mensen verdronken en was hier geen asiel crisis geweest, tenminste niet in deze omvang.
Iedereen ziet dat het uit de klauwen loopt maar je mag er niks over zeggen, tenminste niet negatief..
Ook als dat niet gezegd was dan waren die migranten toch gekomen. "Wir schaffen dass" uitspraak heeft hooguit de boel versnelt maar is niet de oorzaak van het probleem.
En van mij mag je wel wat over zeggen, ook negatief.
En die had ook putin als best vriend voor de “energi wende” toen ze alle kern centrales sloot. Dat mens heeft aardig wat slechts veroorzaakt.
Merkel was veel te lang bondskanselier en door macht en ja knikkers de weg kwijt. Net als Rutte overigens. Twee termijnen is het maximum, en dan wegwezen.
Zolang de grenzen ruimhartig open staan; gratis opvang, Mieles, een huis na een paar jaar ipv 15 jaar wachten voor een Nederlander, uitkering en in 90% van de gevallen een verblijfsvergunning, is er een goede businesscase voor mensensmokkelaars.
Dat er af en toe wat misgaat, wordt nu de Grieken aangerekend.
Je hoort niets over a) de eigen verantwoordelijkheid om met tig man op een roestige schuit te stappen b) de rol van de schipper c) de rol van de mensensmokkelaars en d) de rol van de havenautoriteiten in de haven van vertrek.
Stop dit perverse model, stop meer doden dus de grenzen DICHT!
Interessant, nooit geweten dat die zee zo diep is.
Diep is relatief.
Ik zag gister ook het kaartje. Continentale platen die over elkaar schuiven. Ik kijk nu naar de mediterane golven. Ver van de kust zwem ik sowieso niet.
Je kunt in een emmer verdrinken. Die 5 km doet daarna doet niks.
@Veepert | 22-06-23 | 09:55: TWSS
Zopas vernomen dat het Belgische leger onderweg is met een C-130.
Ze gaan de duikboot droogleggen door de zee vol te gooien met sponzen.
Wat dom, ze kunnen hem beter droog föhnen.
Het plan met de pingpongballetjes was toch amusanter.
Als iets van bijgeloof hebt, wat voor Pakisten niet vreemd is was je nooit met een Titan naar de Titan(ic) gegaan.
Beter hadden ze vooraf Titaantjes van Nescio gelezen.
Een jongen van 19 aan boord, als de oudere mannen zelfmoord plegen heeft die gozer meer zuurstof en een grotere kans om te overleven... Zou u dat doen?
Zou u zich opofferen voor de bejaarde die de minste zuurstof nodig heeft?
Misschien als er een soort pil van Drion aan boord was.
Aan eten dan geen gebrek.
ik had hem sowieso de leiding gegeven, 19-jarige jongens zijn veel beter met game-consoles dan vijftigers.
Samen uit, samen thuis.
@TurpinDick | 22-06-23 | 09:25: de 50-ers van nu zijn de gamers van de jaren '90 he.. die hebben veel meer ervaring.
De eigenaar van die tobbe is ook aan boord. Ik denk dat ze hem al gewurgd hebben met een consolekabel.
@Patje, zoon die zijn eigen vader ombrengt?
De overeenkomst is dat het in beide gevallen Heralds of free enterprise betreft. Kenden ze de geschiedenis maar beter..
Stockton Rush de oprichter van OceanGate hebben ze al vermoord...
Over asielzoekers gesproken: sprak onlangs met iemand die bij het COA werkte en die vertelde dat het qua instroom helemaal toppie ging. Zwervers uit omringende landen zonder enige relevante bagage melden zich in Ter Apel en roepen “asiel” en worden dan verplicht in het systeem opgenomen. Hebben daarna minimaal drie maand onderdak, eten, douche etc.
Iets voor Hans de Booij?
De grootste fout van "het westen": denken dat onze huidige psychologie van toepassing is op mensen uit andere culturen, religies en/of mensen die niets te verliezen hebben.
Algerijnen zijn tegenwoordig vaak verslaafd aan pregabaline en rivotril in fantastische doseringen, je ziet het ineens overal opduiken. Zou dat aan de Afrikaanse grens worden uitgedeeld ? Ineens stoppen mag niet en of het echt nodig is, is ook lastig uit te zoeken in een opvangsituatie.
Er zou ook iemand kunnen denken: als ik de anderen dood, heb ik langer zuurstof.
En lekker langer lijden in het koude donker
Precies, daar zat ik ook aan te denken.
Ja en dan een paar dagen extra leven tussen een paar lijken waar ook uit alle openingen, allerlei sappen uit gaan lekken.
Als de eigenaar zich vrijwillig heeft laten wurgen is er langer zuurstof.
Waarom niet. Anders ga je toch dood.
Nou ja.
De enige die mogelijk kennis heeft van de submersible, doden. En die claim zal hij zelf ook maken uit lijfsbehoud.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 09:21:
Misschien om dat hij die onderzeeër had gemaakt...
Maar hij is wel de enige die de boot kent, dat is ook weer waar.
Toch, met de helft minder mensen, heb je twee keer zoveel tijd.
@AdvocatusDiaboli | 22-06-23 | 09:24: Nog steeds niet 2x zoveel. De scrubber kan c02 uit de lucht filteren, er vanuitgaande dat de systemen nog werken. Het is maar de vraag of dit ook geldt voor andere gassen die gepaart gaan met ontbinding van een lichaam. Ik wil niet degene zijn die dat gedrocht ooit opent.
In mijn roeitijd was er een zware mannenacht met de naam 'Hard en Diep'.
Stoer hoor.
@AdvocatusDiaboli | 22-06-23 | 09:37: Zeker en vast. De dames waren niet van ze af te slaan.
Waren ze langzaam? Dan was het Type O Negative
Die gasten in dat duikbootje hè; ziet de verzekering dit nu als zelfmoord en wordt de levensverzekering dan niet uitbetaald?
Het ding was niet voldoende getest. Er is geen verzekeraar die ook maar een cent uit gaat betalen. Maar goed, één van de inzittenden was behoorlijk kapitaalkrachtig, dus waar hebben we het over. De familie zal zelf wel betalen voor de body recovery hoor. Niet dat je nog wil zien wat eruit komt...
Er zou een keer een leuk consumentenprogrammaonderzoekje moeten komen, in hoeverre die verzekeraars een beetje fatsoenlijk uitbetalen, of 'experts' op je afsturen om het uit te keren bedrag zo laag mogelijk te houden.
De directeur van het verzekeringsbedrijf wil ook weer z'n bonus omhoog zien gaan tenslotte.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 09:24: als je voor een ritje 250K betaalt de neus lijkt mij ieder passagier behoorlijk kapitaalkrachtig.....
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 09:24: Het was ook meer een hypothetische vraag. Maar wat jij zegt over dat je niet wilt zien wat er uit komt…pff nee, dat lijkt mij niveau nachtmerrie…
@AdvocatusDiaboli | 22-06-23 | 09:26: Ja, dat zou inderdaad reuze interessant zijn. Misschien iets voor Follow the money?
@pibasso | 22-06-23 | 09: Het zal je verbazen, pibasso, maar mensen met geld willen altijd nog meer geld.. en zeker geen geld mislopen. In geval van die miljardair zijn de advocaten al druk bezig wie nu verantwoordelijk is voor deze zelfmoordmissie.
Waarom ook met zo’n gammele boot mee voor 5000,- voor dat geld kun je businessclass vliegen. Zeg gewoon dat je op vakantie wilt naar de keukenhof ofzo. Een paspoort kost ook maar 100,- eu ofzo. Na aankomst je paspoort opstoken en naar ter Apel. Lijkt me toch een veiliger route.
Inderdaad, maar deze optie staat niet in de reisfolders die de mensensmokkelaars uitreiken.
Zeggen dat je uit eigen vrije wil naar de Keukenhof gaat?
Dat gelooft toch niemand?
* huivert *
Voor 5000 Euro koop je ook een auto, en dan hou je nog geld over voor brandstof. Dat lijkt me dan wel weer grappig, komt er een complete familie in een roestige Peugeot 504 aan de poort van Ter Apel
@TurpinDick | 22-06-23 | 09:16: Waar kan ik hier parkeren?
5000 ekkies is in veel van die landen een jaarsalaris, ik zou dat niet zo-even kunnen ophoesten...
@Kapitein Sjaak Mus | 22-06-23 | 09:14: Oké, ik moest mee! Maar was toch wel onder de indruk. Alleen dat bootjesvaren was kut. Lege velden, regen, open boot en geen plu. Brrr.
Sterven aan zuurstofgebrek (niet te verwarren met niet kunnen ademhalen) is een zachte dood. Maar wetende dat het gaat gebeuren is minder aangenaam. Daarentegen, des te minder zuurstof je hersenen krijgt (krijgen?), des te minder besef je ervan krijgt.
Ik heb eens een test in een vacuumtank mogen doen, er werden simpele opdrachtjes gevraagd hoeveel is "10+4", "teken eens een appel", maar na een minuutje of zo bak je er dus helemaal niets meer van...
Gelukkig heb jij er niets aan over gehouden :-)Maar dit is een interessant verhaal, dit wist ik niet.
Van teveel C02 raak je in paniek. Hou je adem maar eens een tijdje in.
@Miss_Pinky | 22-06-23 | 09:17: Meest grappige is wel het moment dat ze de lucht eruit trekken, dat deden ze in één klap (door de klep naar een andere vacuum tank te openen). Je moet niet je adem inhouden, je longen lopen leeg en ook alle andere lichaamsopeningen waar de druk hoger is dan de druk in de tank...
@AdvocatusDiaboli | 22-06-23 | 09:19:
Vandaar de klimaathysterie?
Heb dezelfde test gedaan in Soesterberg. Opvallend was dat de rokers het het langst volhielden.
@impy | 22-06-23 | 09:25:
Dat schijnt zo te werken, je reageert niet op een zuurstoftekort, maar op teveel C02 in je bloed.
Daarom raken beesten die ze dood maken met CO2 ook zwaar in de stress, die willen absoluut niet vrijwillig zo'n ruimte in.
In die tanks waarin ze CO2 vervangen door stikstofgas, merkt je lichaam dus niet dat er te weinig zuurstof is en ga je geleidelijk out.
@Sinterbikske | 22-06-23 | 09:31: Die waren al gewend aan te weinig zuurstof waarschijnlijk. Da's wel een onderzoekje waard...
Hahaha, moest je ook een broodje tekenen?
Of een een aap nadoen?
Verminderde zuurstof omstandigheden niet verwarren met lagere druk aub.
@D-Fens_1963 | 22-06-23 | 09:38: Terug naar sgool jij!
Dan zijn er hier waarschijnlijk een hoop die dagelijks vanuit een vacuumtank reaguren.
Gebrek aan zuurstof is niet het zelfde als een overdosis CO2.
@AdvocatusDiaboli | 22-06-23 | 09:31: Van die relatie had ik nog niet gehoord, het is natuurlijk anders dan adem inhalen, want dan grijpen je hersenen in. Bij een lagere druk kun je nog wel ademhalen maar krijg je alleen niet (voldoende) zuurstof binnen. Bij Apollo 13 ging 't ook flink verkeerd, kwamen ze omgerekend uit of 6% volgens dit topic.
www.reddit.com/r/AskScienceDiscussion...
Daarnaast kun je ook gewoon ongestoord CO inademen zonder het te merken, voor een poosje...
Wel interessant zo'n kaartje, Nederland zou als enige land voor de helft blauw gekleurd zijn.
De Helleense trog, ik weet nog goed dat daar tijdens de laatste ijstijd heerlijke bessen groeiden.
Was dat niet in de achtertuin van Atlantis?
Zou jij in de nabijheid van vier personen jouw Duitse helm nog voor een laatste keer 'n poetsbeurt geven?
Ze hebben een gordijntje voor de wc, kan je daar mooi achter trekken.
Zuurstofgebrek zoals bij wurgseks schijnt wel iets te zijn.
Dat ligt er aan welke vier personen er zijn.
Ik kan me gevallen voorstellen waarbij ik expliciet 'ja' zou zeggen.
Deze onnodige dodelijke slachtoffers liggen en komen uiteindelijk allemaal op het bordje van de politieke partijen (NL/EU) die de grenzen niet willen sluiten. Zij zijn verantwoordelijk voor deze tsunami aan asielgelukszoekers. Hoofdelijk verantwoordelijk voor mijn part.
Het land waarvandaan dit belachelijk overladen schip vertrokken is vindt het blijkbaar ook helemaal prima. Het levert ze mooie deals en dus heel veel geld op.
Daar zit wat in, wat zeg ik, daar zit veel in.
@Papa Jones | 22-06-23 | 09:09: Precies dat. De gigantisch passieve houding van die regeringen en uiteraard hopen die ook op een miljardendeal. Ze hoeven alleen maar achterover te leunen, Europa komt wel naar ze toe met een buidel vol centen. Dat er zoveel mensen kreperen maakt ze geen ene moer uit, want dat is de aard van de Arabier blijkbaar.
Wij zijn altijd schuldig. Blijkbaar dragen wij de verantwoordelijkheid voor het leven van bepaalde mensen.
Claimen, claimen, claimen, in welke staat ook.
Het klinkt misschien zelfvoldaan, maar we doen niks verkeerds voor anderen en zijn al knettergek genoeg om net te doen alsof iedereen gelijk is. We doen te weinig voor onszelf, dat wil ik eigenlijk óók zeggen. Steeds maar weer anderen die zo zielig zijn. Terwijl de maatschappij heir kapot aan het gaan is.
Ik dacht dat het zinnige van een land juist is dat je autonoom bent en de bevolkign erbuiten het in principe zelf uit moet zoeken, tenzij we, expliciet, hulp bieden.
Maar dat wij verantwoordelijk zouden zijn voor capriolen van buitenlanders, sorry, maar voor mij wat bruggen te ver.
@Papa Jones | 22-06-23 | 09:09: vast ook steekpenningen om niet in te grijpen
Sommige partijen (zelfs de VVD) willen wel maar worden steeds teruggefloten. Enerzijds heb je achterlijk links die het liefst iedere Nederlander vervangen ziet worden door een asielzoeker en anderzijds door de EU die meteen met het EVRM komt aankakken. Kijk alleen maar wat er gebeurde toen men gezinshereniging wilde tegenhouden totdat mensen ook daadwerkelijk een woning hadden. Werd gelijk afgebrand. En nu weer gezeik over hoe slecht kindertjes het hebben in een uitzetcentrum.
Dat die ouders er vaak zelf met procedure na procedure aan blijven spannen, voor zorgen dat men daar lang zit, hoor je niemand over.
@Flatulent | 22-06-23 | 10:28: Precies. De verantwoordelijkheid wordt steeds bij "ons" gelegd. Een overbeladen boot slaat om: reactie: "ja, de Griekse kustwacht zou wel eens wat verkeerd gedaan kunnen hebben" en helemaal van de gekke: "Europa zou het mogelijk moeten maken dat ze op een normale manier kunnen oversteken".
Kinderen die met de ouders in een klein kamertje moeten verblijven, want hun asielaanvraag is afgewezen: "zo kun je die mensen niet huisvesten, want dat is funest voor de kinderen". Mijn visie: klopt: die moet je ook helemaal niet huisvesten, zelfs niet slecht huisvesten. De OUDERS en niet de NL overheid is verantwoordelijk. GA TERUG. We willen je niet.
Zo'n club als 'Alarmphone', een van die onmisbare NGO-schakeltjes die leiden tot de valse gedachte dat zo'n zeereis te doen is. Als je in nood bent, gewoon even bellen. Regelen wij de redding.
In water van 50 meter diep kun je net zo makkelijk verzuipen als je niet kunt zwemmen.
Of in 10 cm... of in het vocht in je longen...
Zelfs in 10 cm, als je bezopen bent.
@Papa Jones | 22-06-23 | 08:55:
Voorover in een plas met regenwater bedoel je. Ik heb ooit iemand gered zien worden uit een plas pis van lekkende dixie's op een metalfestival.
@SterF... | 22-06-23 | 08:58: Godzijdank!
Je zou een begrafenisspeech moeten houden... dan hou ik echt de ogen niet droog.
@SterF... | 22-06-23 | 08:58:
Goed dat hij gered is!
Dat lijkt me nou bij uitstek een plek waar je niet dood gevonden wil worden!
Ken mensen die het heel griezelig vinden om te zwemmen in heel diep water. Iets met wat er allemaal van onder naar je je kan zitten kijken of happen.
Die hebben teveel hollywoodfilms gezien.
Ik heb in een restaurant aan een meer in Oostenrijk lokale visjes aan de muur zien hangen, die zagen er niet zo leuk uit.
Ken er ook eentje... Ikzelf!
Ik heb dat zelf ook. Geen diep water voor mij.
@Mr_Natural | 22-06-23 | 08:54:
Hoe zou jij eruit zien, als je een tijdje aan een muur hebt gehangen? En dan ook nog eens in Oostenrijk?
* medelijden met die arme visjes heeft *
Ik zou me meer zorgen maken over ondiep water.
Het grote gespuis dat dáár rondzwemt is duidelijk hongerig en naar je op zoek !!
Had dat zelf een keer in Turkije tijdens een boot trip. Kapitein zegt tegen me: Kom we gaan octopussen vangen, dus ik spring achter hem aan het water in. Hij had er niet bij verteld dat de boot verder voer en wij die uiteindelijk maar moesten zien te bereiken. Nu wist ik dat dat voor hem geen probleem was, had hem vaker kilometers vooruit zien zwemmen maar bij mij sloeg toen de paniek toe. Ben een honderd meter naar de kant gezwommen en heb het hele stuk naar de boot op blote voeten over scherpe rotsen met prikkel bosjes afgelegd. Met bebloede voeten vol sneden kwam ik bij de boot aan. Hoe gek het ook klinkt, liever zo dan dat stuk zwemmen.
haha, klopt. Toen ik een jaar of 12 was met mijn ouders op vakantie (Zweden geloof ik) en bij een meer een kano gehuurd. Pa, ma, broertje en ik er in, en midden op het meer toen ik het peddelen zat was begon ik feitjes uit de flyer van de kanoverhuur voor te lezen, waaronder één over de diepte van het meer (>100 m). Ma trok direct wit weg, klampte zich vast aan boot en broertje en heeft geen vin meer verroerd tot we terug aan land waren...
@Sinterbikske | 22-06-23 | 09:11: Ja, ik weet niet hoe het nu is maar 'veiligheid' is iets waar net even anders over gedacht wordt in Turkije.
@Otto Normal | 22-06-23 | 09:24: Klopt. Ik kende hem al langer, van kinds af aan, heb ook regelmatig zijn motor daar geleend terwijl ik helemaal geen motorrijbewijs heb. Ben ook vaak met hen gaan vissen, kwam ik na het stappen ‘s ochtends in de haven en gingen we met de boot naar een eilandje. Heb vanalles gevangen, van vliegende vissen tot haaien. Hij is helaas twee jaar geleden overleden aan Corona, nog een gevaar dat hij niet zag.
Dat is toch een beetje het dierenrijk. Elkaar dag in dag uit opeten en weer uitpoepen. Niet echt heel inspirerend.
Er zit natuurlijk geen toilet in die duikboot, komt er ook nog eens bij.
Dit bedoel ik niet grappig.
ze hebben een toilet met bergnig inplastic zakken
Je hebt wel uren eer van een vieze scheet.
@AntiZanicz | 22-06-23 | 08:51:
Klopt. Voor het tijdelijk gemak.
@AntiZanicz | 22-06-23 | 08:51:
Natuurlijk is daar wel rekening mee gehouden, dom van me.
Er is wel een toilet. Maar daar zal de spoelknop ook wel bediend worden met een game console.
@AntiZanicz | 22-06-23 | 08:51: zo'n bergnig schijnt ook geen pretje te zijn.
@mrNatural er is mogelijkheid tot plassen, maar ja, ze zitten er al een poos. Inderdaad een extra onplezierig aspect aan dit heftige verhaal.
"Tot de schijt ons dood."
Gelukkig maar dat er geen toilet in zit. https://youtu.be/Kqi40zftgaM
The Tragic End of U-1206: How a Toilet Malfunction Sank a German Submarine
Sleuteltje 13..!!!
Hop. Naar boven, en snel nu..!! Verdorie....
Zou de NOS over een eventuele duik naar dat Egyptische schip schrijven dat je dan kan "genieten van het uitzicht"?
Daar moet nog zo'n 100 jaar overheen gaan.
Toch opmerkelijk wel, dat het nieuws over de rijke Titanic toeristen de headlines beheerst en de dood van 500 migranten, waarschijnlijk ook nog door strafbaar handelen van de Griekse kustwacht, een obligaat gapen opwekt.
strafbaar handelen? dat is wat de overlevers verklaren om zo via een schuldgevoel binnen te komen.
Dat met die migranten gebeurt elke dag.
Ok, simpeler dan: beide ongevallen hebben de headlines beheerst op hun eigen momenten. Ik heb niemand obligaat zien gapen.
@_pacman_ | 22-06-23 | 08:52: stel verveelde miljardairs waarvan hun laatste avontuur fataal afloopt is hilarischer dan armoedzaaiers die een alles of niks poging doen om een beter leven. Dat laatste is moedig aan de ene kant en pijnlijk en verdrietig als het dodelijk afloopt.
Dit was een week geleden toch vol in het nieuws?
Natuurlijk haalt dat vandaag niet meer de headlines, er valt namelijk niks nieuws meer over te vertellen.
@John McClane | 22-06-23 | 08:54: Ik heb wél mensen horen roepen dat ze het verdienen. Rara welke mensen en bij welke boot.
@John McClane | 22-06-23 | 08:54: *snel hand voor mond doet*
@usb stok | 22-06-23 | 08:57: Nee sterker nog, de volgende ladingen zijn al weer onderweg.
"Migranten" wat vind je nou zelf van zo'n term ?
@Zwizalletju | 22-06-23 | 09:03: In mei 1940 kregen we ook nogal wat 'migranten' te verstouwen.
Valt me inderdaad ook op dat goed nieuws niet vaak meer als headliner gebracht wordt.
Ha gelukkig maar.
Hier hebben we de aanval op selectieve verontwaardiging.
Selectieve media aandacht.
ik vind dat er teveel aandacht in de media is over migranten.
En dus te weinig aandacht aan de onfortuinlijke Titan.
De diepzee, daar in de buurt van de Titanic, is maar een paar graden. Of ze nu overlijden door zuurstofgebrek of de koude, het was een avontuur.
*overleden. Ze zijn al dood.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 08:48: Waarschijnlijk, maar niets is zeker. Misschien dobberen ze ergens aan de oppervlakte.
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 08:48:
Schrödingers Kat... de levende en de dode bemanning komen gelijktijdig gemengd voor.
@Usumani | 22-06-23 | 09:03: Ze hebben 25000 km2 onderzocht nu, zonder resultaat.
Ook Schrödingers cat zou dit niet overleven.
Het is diep triest dat zo'n boot met 500 mensen naar de kelder gaat. Maar misschien helpt het om dit breed uit te meten in de regio's waar deze mensen vandaan komen. Doe. Het. Niet.
"Diep Triest(e)"; pun intended?
@Cheesy Poof | 22-06-23 | 08:47: je hart zinkt als je dat leest…
Nee, dat helpt niet. Ze blijven komen, zolang de deuren van Europa open staan ... Deuropa ...
Het wordt in onze media breed uitgemeten, daar waar die mensen vandaan komen, moet je nog maar afwachten of die überhaupt media hebben. In 'onze' media las/hoorde ik onder andere dat er momenteel te weinig Europese reddingsschepen aanwezig zijn, waardoor deze mensen konden verdrinken. Dat is dus weer de andere benadering: geen afschrikking, maar juist extra hulp, wat m.i. ook een verkeerde boodschap afgeeft.
@Usumani | 22-06-23 | 09:05: deuropa, wel goed gevonden.
Die 500, dat is dus het resultaat van de asielindustrie. Dat je mensen die er geen recht op hebt, en die dus niet "normaal" hierheen kunnen komen, toch binnen laat, en vervolgens als asielrecht advocaat net zo lang blijft zuigen en traineren dat er allerlei termijnen verlopen, en die lui met geen recht toch een verblijfsvergunning krijgen. Of dat je ze leert te liegen, en ze daarom hun verblijfsvergunning krijgen. Daar heb je je aanzuigende werking.
Proficiat asielindustrie, u kunt weer 500 doden op uw conto erbij schrijven.
Die 5.000 euro per hoofd was al vooruit voldaan dus de markt heeft er weinig last van.
@_pacman_ | 22-06-23 | 08:44: die was alleen voor het overbrengen
@AntiZanicz | 22-06-23 | 08:49: weet ik. De smokkelaar heeft dus niets verloren bedoel ik, en er is meer dan voldoende aanbod voor een volgende net zo risicovolle reis. En de industrie in Europa staat ook klaar voor de volgende boot.
@_pacman_ | 22-06-23 | 08:54: De industrie in Europa staat niet alleen klaar, die moedigen het aan. (en worden er rijk van)
Die submersible had een theoretische 96 uur lucht aan boord. In de praktijk zijn deze mensen al dood. De inzittenden, in paniek, gebruiken veel meer zuurstof. Ook bouwt de co2 zich op, en wordt het percentage zuurstof in de lucht steeds lager. Ze moeten ophouden met het blijven geven van valse hoop, deze mensen zijn al dood. Tenzij één de anderen gedood heeft, en begonnen is ze op te eten. Het is te hopen voor ze dat ze overleden zijn aan een co2 vergiftiging of een implosie. Dat zou de meest pijnloze dood zijn. Elke suggestie dat deze mensen het overleven, is valse hoop.
Ze schijnen de CO2 af te vangen, maar dan nog ziet het er slecht uit voor de overlevingskansen.
@Usumani | 22-06-23 | 08:47: dat zal wel moeten want met die kleine ruimte is het zo vol.
@AntiZanicz | 22-06-23 | 08:48: Zit je daar met z'n vijven in de kou, in het donker, op de grond, dorst en honger ... diepe triestheid, letterlijk.
@Usumani | 22-06-23 | 08:54: En poepen/plassen, hoe zou het ruiken daarbinnen?
@Usumani | 22-06-23 | 08:54: met die kwart miljoen hadden ze geel wat anders kunnen doen.
De CO2 kan zich niet opbouwen, door het toevoegen van zuurstof zou namelijk de druk hoog oplopen. Er moet dus afgegast worden.
Maar deze Jules Vernes zijn wel fucked, dan sowieso.
@Bakkeleures | 22-06-23 | 09:25: Op HLN wordt gemeld dat ze tot 13:18 uur lucht hebben.
Niet 13:17, niet 13:19, nee, 13:18 uur!
Nomen est omen?
@Usumani | 22-06-23 | 08:54:
Met een game controller en geen games!
@Louter Leuter | 22-06-23 | 10:20: Die controller zorgde natuurlijk voor verwarring. De inzittenden verwachten dat ze straks ergens aan land respawnen.
@Usumani | 22-06-23 | 08:47: Die scrubber raakt op een gegeven moment verzadigd. Ook filtert dat alleen co2, geen andere gassen, zoals die vrijkomen bij ontbinding.
Normpje: Nog niet zo erg als dat het over een paar dagen doet.
Bakkeleures: Nonsense, het ding is luchtdicht. En de scrubber kan verzadigen. Lees je maar eens in over een CCR. Afgassen lukt ook niet, want lucht zou je eruit moeten persen met meer dan 380 bar; hoe dan? Dat zou tevens een mega veiligheidsrisico opleveren.
Zeegraf. Niets mis mee. Waar heel veel mis mee is is het lekker push geleuter in de talkshows dat deze mensen in dat doe-het-zelf bolletje het verdienen.
Dat had Darwin al bepaald... survival of the fittest. Als je 200k neerlegd voor het ultieme ramptoerisme tochtje met een lekke duikboot dan ben je ook wel een beetje dom....
@Als_je_me_nou | 22-06-23 | 08:38: dat klopt. Maar het sadistisch genoegen waarmee men nu de uren zuurstof aan het aftellen is totdat die domme miljonairs zijn gestikt is weerzinwekkend. Dat alles met de legitimering dat dobberende asieleisers veel erger zijn.
Ik word al benauwd van het idee dat ik in een stalen zetpil hermetisch dichtgeschroefd word. Op het droge, met 4 monteurs met passende steeksleutels ernaast.
wat maakt het uit 100 of 1000 meter. Zwemmen is niet anders en op de bodem liggen ook niet. Alleen bij berging is het wel van belang. Een bootje laat je liggen en een UK F35 met de inlaatafdekklep nog in de inlaat moet toch geborgen worden. Net als zo'n F35 bij Japan.
@Octavio | 22-06-23 | 08:45: mooi verwoord
@Octavio | 22-06-23 | 08:45: Op mijn vijftiende had ik een bijbaantje bij een schoonmaakbedrijf. Op een dag werd ik opgetrommeld om een enorme CV-ketel van een fabriek inwendig schoon te maken. Ik was een ukkie en bijna de enige van de medewerkers, die door dat krappe mangat naar binnen kon. Met een staalborstel alle roet van de interne buizen schrobben. Ik stond doodsangsten uit en ik keek continu met afgrijzen naar die grote brander aan het uiteinde van die ketel. Als er toch eens iemand op een verkeerd knopje zou drukken. In die tijd geen enkele mondbescherming of wat dan ook. Ik kwam er gitzwart uit (ketelbinkie), maar het was de meest claustrofobische ervaring in mijn leven. Dat nooit meer...
Waarom zouden ze hert dan niet verdienen? Als je zoveel geld betaalt om met een niet goedgekeurd apparaat, wat alleen van buitenaf te openen is, zonder plan b af te dalen naar een diepte waar zelfs de gemiddelde militaire onderzeeër nog niet in de buurt komt, en daar ook nog eens een waiver voor hebt moeten tekenen, dan kun je niet zeggen dat het zielig is. Men wist waar men aan begon.
REAGEER OOK