Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Topman Ahold (593 miljoen euro winst in Q1): 'Boodschappen niet duurder door supermarkten'

Door de kaboutertjes zeker!

Onze favoriete grootgruttersketen Ahold heeft in de eerste drie maanden 593 miljoen euro gemaakt en dat gunnen wij ze van harte. Ook gunnen wij Ahold een andere topman, want deze is stuk. Frans Muller zegt vandaag tegen NU.nl: "Het is niet zo dat de boodschappen duurder worden gemaakt door de supermarkten. Dat is het beeld dat de laatste tijd is ontstaan, maar dat klopt niet". Nee het komt door de kaboutertjes Frans. En door de elfjes en door de gnomen en door de Laven uit het Land van Laaf. Maar niet door de supermarkten. Wij snappen ook wel dat het de bedoeling is dat je winst maakt en als je daar menshatende marketingbagger voor nodig hebt dan zij dat maar zo, maar ga nou niet na een paar absolute topjaren die helemaal top waren de geslagen hond spelen als mensen dure boodschappen heel erg duur vinden. Het beeld is dat de boodschappen heel erg duur zijn, en dat beeld klopt.

Reaguursels

Inloggen

Kostprijs + xxx % marge. Gaat de kostprijs (door inflatie) omhoog... dan stijgt de winst proportioneel.

Als er echt gedeugd zou worden, en deze bedrijven solidariteit wilden zijn, dan schroeven de de marge een beetje naar beneden.

Vraag is, wat zouden jullie doen?

mazel_tov | 10-05-23 | 23:12

Albert Heijn liegt. Voorbeeld. Nu in de bonus 2x Amstel 50cl is 1,65. Normaal 2,20.

Hoogvliet standaard 81 cent per stuk, dus is al standaard goedkoper, 1,62 voor 2 stuks.

Dirk graait ook. Diezelfde Amstel is in de aanbieding 81 cent. Dit is dan deze week.

Zalwelweer | 10-05-23 | 20:22

Waar blijft het prijsplafond voor een kratje pils?

Waakvlam | 10-05-23 | 17:44

Winst wordt volgens RTL-Z toch voornamelijk in de U.S.A gehaald. Koers is vandaag na de publicatie van de cijfers niet voor niets met meer dan 2% gedaald.

Bena | 10-05-23 | 17:26 | 2

Precies. Het aantal mensen die denken verstand te hebben van financiën neemt toe, de onnozelheid ook.

mok | 10-05-23 | 17:46

@mok | 10-05-23 | 17:46: en aangezien het grootste deel van de NL bevolking via hun pensioenfonds mede aandeelhouder is, is het eigenlijk goed nieuws.

Bena | 10-05-23 | 18:14

Waar blijft die supermarktoorlog? De supermarkt die nu start met een agressieve prijzenoorlog zou in deze huidige tijd toch genoeg klanten kunnen wegtrekken bij de consument. Waar de consument in het verleden locatie en assortiment leidend lieten zijn in hun supermarktkeuze zou je je verwachten dat prijs nu meer bepalend zou zijn.

Waarom blijft dat gevecht om de consument nu uit? Worden er onderlinge geheime (en verboden) afspraken gemaakt? Of is de vrijemarkt economie gewoon stuk? Of komt het simpelweg omdat er toch wel genoeg winsten worden gehaald?

Woelige Wimpie | 10-05-23 | 15:17 | 3

Ik zie de filiaalmanager al een loopgraaf spitten rond de kassa's en barricades oprichten rond de ingang.

Of werkt die oorlog niet zo. ?

Nodeloos Kwetsend | 10-05-23 | 15:49

@Nodeloos Kwetsend | 10-05-23 | 15:49:
De levertijd van die Himars is gewoon te hoog. Niemand wil een T-34/76 tegen de concurrent inzetten, die stop je zelfs nog af met een 8 Staal.

Graaisnaaiert | 10-05-23 | 16:39

'Supermarktkartel'

Motorkater | 10-05-23 | 19:38

Als ik de prijzen in Duitsland van de supermarkten vergelijk met de Nederlandse weet ik genoeg. We worden in NL flink opgelicht.

Audi100 | 10-05-23 | 15:13 | 2

Dat geldt voor drogisterij- alcohol en sommige wasmiddel artikelen (en alle Ferrero Rocher dingen), de rest is even duur of duurder.

Drosofila | 10-05-23 | 15:32

Veel mensen om me heen zeggen: ja maar de inflatie is alweer aan het dalen. Ja, maar dan zijn de prijzen nog steeds aan het stijgen, alleen minder hard. Daar hoef je dus absoluut niet blij mee te zijn, want het is nog steeds duurder dan het was en blijft ook duurder worden. Ze snappen een grafiek met inflatiecijfers niet. Een grafiek met gemiddelde consumentenprijzen is beter behapbaar voor het plebs. Diezelfde mensen menen dat hun spaargeld niet minder waard is geworden afgelopen 8 jaar terwijl er zo'n 30% aan waarde verdampt is.

De supermarkten hebben in elk geval alle sympathie verloren want ze hebben enorm lopen graaien en de situatie misbruikt.

wokechef | 10-05-23 | 14:49

Gewoon lekker boodschappen doen bij de Dirk. Al sinds jaar en dag de goedkoopste en ik weet uit eerste hand dat alles in dienst staat van de laagste mogelijke prijs ook de winst!!

ericthemad71 | 10-05-23 | 14:44 | 1

Fijne supermarkt inderdaad. Maar ik zou daar 20 minuten voor moeten rijden helaas. Zitten naar mijn idee ook vaker in dorpen en randgemeenten.

Woelige Wimpie | 10-05-23 | 15:20

Enige nuances: Het moederbedrijf van Albert Heijn, bol.com en Etos boekte daarop een hogere nettowinst, maar over de winstgevendheid in Europa maakt topman Frans Muller zich zorgen. “We houden de prijzen zo laag mogelijk”, geeft de topman aan.
De omzet steeg met 9,4% tot € 21,6 miljard. In een toelichting zegt Muller dat die toename vooral door prijsstijgingen kwam en dat de hoeveelheden verkochte producten ‘grosso modo’ afnamen. De onderliggende nettowinst steeg net geen 7% tot € 593 miljoen. Dat was voornamelijk te danken aan goede resultaten in de Verenigde Staten en een sterke dollar. In Europa waren de winstmarges veel kleiner, onder meer door sterk gestegen energiekosten.

Winstmarge in Europa kleiner dan in VS
“Uit Amerika komt 75% van de winst, terwijl het om 65% van de omzet gaat. In Europa is de winstmarge 20% kleiner dan vorig jaar. Dat is een enorme deuk”, zegt Muller. “Ik maak me echt zorgen om de winstontwikkeling in Europa.”

Zemko | 10-05-23 | 14:36 | 3

Dat willen de mensjes niet horen want dan kunnen ze niet meer bood zijn op de stomme supermarkt.

Hunter S. Thompson | 10-05-23 | 14:39

Is de netto winst van Albert Heijn niet gestegen?

maruyama | 10-05-23 | 15:50

Als je dit zo leest snap je toch niet dat er nog gelukszoekers naar Europa komen?

Waakvlam | 10-05-23 | 17:50

Wat een gelul. AH is ahold niet. AH is maar een klein deel van de omzet, grootste gedeelte komt uit Amerika. Verder zegt winst niets. In Europa had Ahold een marge 3,6% in 22, dat is flinterdun. Maar goed, in deze tijden moeten bedrijven geloof ik verlies maken voordat de mensjes tevreden zijn.

Hunter S. Thompson | 10-05-23 | 14:35 | 1

Precies. De hetze van GS tegen Ahold is een kwestie van blaffen tegen de verkeerde boom.

langelat | 10-05-23 | 17:07

Wat zal er gebeuren wanneer iemand op sociale media, de TV media, zou oproepen om tegen dit kwaad in actie te komen en massaal te stelen of te plunderen bij supermarkten?

Krijg je dan verheven en trots kijkende groene khmer en 66 types te zien die denken” ja, ja, dit is rechtvaardigheid, ja, dit is moreel verheven activisme”.
Of, krijg je de politie aan de deur?

Nuuk | 10-05-23 | 14:33

Hey, de inkoop is 5% duurder, laten we de winkelprijzen maar vast 20% ophogen.

Zeurders | 10-05-23 | 14:26 | 1

Dat de inkoop 5% duurder is moet je bedrijven als Unilever op afrekenen. Dat de prijzen 15% teveel verhoogd worden kun je AH op afrekenen.

Brulboei_61SB | 10-05-23 | 14:41

Ik zou als eerste de ECB hartelijk bedanken voor hun struisvogelpolitiek van de laatste 12 jaar.

De_fluitlokker | 10-05-23 | 14:25

Het is nu eenmaal een aanhouderseconomie, als magers hun inkomsten verdubbelen is dat rationeel, als loonslaven hun inflatie volledig willen compenseren, is dat krankzinnig.

thanseeuwen | 10-05-23 | 14:25 | 2

aandeelhouders economie

thanseeuwen | 10-05-23 | 14:26

Als managers hun inkomsten verdubbelen

thanseeuwen | 10-05-23 | 14:49

Ik mis de zegels. Lekker plakken aan de keukentafel.

Plukkieplukkie | 10-05-23 | 14:25

Het aandeel van grote winkelketens in de Nederlandse koopgoten begint steeds meer mee te vallen. Wat de vraag wekt: waar houden al die kappers, eet- en belwinkeltjes zich dan wel mee bezig. Mede dankzij het internet.

Die war on cash. Manmanman: www.youtube.com/watch?v=gD6cPE2BHic

Met excuses.

Hetkanverkeren | 10-05-23 | 14:23

Tot 3 maal toe heeft de consumentenbond geconstateerd dat bij Ahold en Jumbo 10 tot 20 procent van de bonnetjes niet kloppen.

pejoar | 10-05-23 | 14:20 | 2

Maar je tenminste een bonnetje bij de overheid zijn ze die altijd kwijt.

MargauxGrandCru | 10-05-23 | 14:23

Hier ligt een verdienmodel voor Fred Teeven!

Brulboei_61SB | 10-05-23 | 14:43

Op een omzet van 21600 miljoen in Q1 een winst van 593 miljoen. Als ondernemer moet ik u meedelen dat dit een slecht resultaat is.

MargauxGrandCru | 10-05-23 | 14:15 | 3

Gezond winstpercentage is tussen de 10 en 25%.

MargauxGrandCru | 10-05-23 | 14:24

Kijk, dat zijn nuances die dan nooit worden genoemd. 2 1/2% winst is natuurlijk veel te weinig.

HA BIER!1! | 10-05-23 | 14:25

@HA BIER!1! | 10-05-23 | 14:25:

Dat bedoel ik! Probeer maar eens een financiering rond te krijgen met zo’n percentage dat gaat je bij geen bank lukken.

MargauxGrandCru | 10-05-23 | 14:30

@Feynman kom er maar in

Shadow112 | 10-05-23 | 14:13

Die winst, is dat de winst van Ahold totaal of is dat exclusief de winst van de supermarkteigenaren?

Mr_Natural | 10-05-23 | 14:12 | 1

Het is de winst van Ahold totaal, dus inclusief bol.com, Delhaize, Albert (CZ) en hun buiteneuropese supermarkten in USA en Indonesië.

Brulboei_61SB | 10-05-23 | 14:45

Alles is/was voorgesorteerd op de landelijke 10% verhoging van minimumloon(nog afgezien van extra cao-verhogingen).Veel te veel en daar spelen de handige Harrie's gewoon op in, die prijsverhogingen nemen ze de handel niet meer af. De politiek en schreeuwmeisje-CBS in oktober '22 hebben dit land veel onomkeerbaar gezeik bezorgd.

hagelkruis | 10-05-23 | 14:09

Ik ben fan van Dirk.
Maar die zit ook dichtbij.
Alleen er komen weinig tot geen klanten meer die ook Dirk of iets vergelijkbaars heten.

laurentius | 10-05-23 | 14:06

De Hoog Elven en Donkere Elven wijzen naar elkaar.
Maar er is hoop, hun carrière eindigt over zo'n 546 jaar wanneer ze de pensioenleeftijd bereiken.

Kouwe Kees | 10-05-23 | 14:06

Als je depressief wordt van die prijzen kun je wel naar Gall en Gall gaan voor een fles absint, maar die winst gaat dan ook naar ahold.

small_town_dad | 10-05-23 | 14:03 | 8

Vooral dat 16 jaar lang bewaren schijnt dat spul duur te maken door opslagruimte en verdamping (angels share). Ik koop vooral nog jonge peated whisky’s, zoals de acnoc rsscan zonder leeftijdsaanduiding. Scheelt een hoop.

Botmans | 10-05-23 | 14:35

@Botmans | 10-05-23 | 14:35: Komt ook door voorraad en populariteit. Opeens wil iedereen een bek vol turf, en dan zit je bij Lagavulin wel goed. Hebben ze 16 jaar geleden geen rekening mee gehouden.

Het omgekeerde heb ik ook wel meegemaakt: zeer betaalbare (en goed drinkbare) port van 50 of zelfs 70 jaar oud. 20 jaar geleden dronk niemand dat spul, maar porthuizen zoals Fonseca hadden een halve eeuw eerder godsgruwelijk grote voorraden opgelegd. Dus was zelfs de zeer oude port nog goed te doen qua prijs.

Muxje | 10-05-23 | 14:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Zowel Jumbo als AH kijken prijzen niet bij elkaar af !

Tot zover de dagelijkse uitzending van de fabeltjeskrant.

Nederlandop1 | 10-05-23 | 14:01 | 1

Vandaar dat de Aldi het duurst is.

Mbovenka | 10-05-23 | 14:44

Dus het komt door overheid, net als bij die woekerwinsten van Shell? Pinokkio

Acidstain | 10-05-23 | 13:59

Want Ahold is alleen Albert Heijn.

Neuth | 10-05-23 | 13:59

Zolang er geen verboden prijsafspraken zijn tussen de verschillende supermarktketens is er toch weinig tot niets aan de hand. Lijkt me.

De_fluitlokker | 10-05-23 | 13:58

Wanneer zijn de aandelen Ahold weer eens in de bonus?

small_town_dad | 10-05-23 | 13:58

Ondertussen bij onze Zuiderburen,

Onrust in Belgisch supermarktlandschap: “Verrassende” kortingen bij discounters tonen bikkelharde concurrentiestrijd
www.hln.be/binnenland/onrust-in-belgi...

Cornelis12 | 10-05-23 | 13:55 | 1

Het wordt een puinzooi daar. Aldi heeft het slecht, Delhaize gaat alle eigen winkels verkopen, Colruyt verkoopt Dreamland, Carrefour draait verlies. Er gaan geheid klappen vallen.

small_town_dad | 10-05-23 | 14:00

Het zal wel beter worden als we geen boeren en vissers meer hebben.

28 | 10-05-23 | 13:53 | 2

Scheelt een hoop EU-subsidie

Ridde Rogter | 10-05-23 | 13:58

Denk niet dat we minder gaan afdragen in ruil voor het vernietigen van onze economie, wat er nog van over is, de eu nivelleert graag geld en werkgelegenheid naar belangrijke landen (voor links: dat is niet NL)
Zo zijn wij heel vatbaar voor links geleuter dat je natuurlijk meer heffingen heft op goederen uit trump states (ja die nare trump) en dan gunnen we het wel aan china (dat toffe land met zo veel cultuur)

28 | 10-05-23 | 14:31

AH perst het arme proletariaat uit en doet het sap daarvan in de bonus.

Duwbak_Linda | 10-05-23 | 13:51 | 3

die kopen toch bij de lidl, aldi en dirk?

BobDobalina | 10-05-23 | 13:53

Nee Bob, het arme proletariaat is verplicht hun boodschappen te doen bij de Appie voor veel te duur geld. Dat hadden we zo toch afgesproken met elkaar?

Duwbak_Linda | 10-05-23 | 13:56

@Duwbak_Linda | 10-05-23 | 13:56: excuus, ik had de laatste bijeenkomst van de kwaadaardige elite gemist omdat die samenviel met dat event van de reptielenring.

BobDobalina | 10-05-23 | 14:00

Een voorbeeldje hoe AH omgaat met aspergeboeren waar ze (vroeger) wel ooit inkochten:
Ze spreken een gemiddelde prijs af, dus als er veel asperges zijn en de prijs zakt, betalen ze het zelfde maar omgekeerd ook, als er weinig asperges zijn vanwege kou etc betalen ze een lagere prijs. Op papier een mooie overeenkomst, ze vertellen er echter niet bij dat als die asperges goedkoop zijn ze ze ergens anders kopen maar wel die boer verplichten te leveren tegen die afgesproken lage prijs als er weinig asperges zijn, de vuile flikkers.

zwellevertje | 10-05-23 | 13:50 | 3

Dat is een smerige streek, maar waarom gaan die boeren daarmee akkoord?

BobDobalina | 10-05-23 | 13:54

Asperges uit de supermarkt. Het idee alleen al, bah.

small_town_dad | 10-05-23 | 13:55

Als niemand echt liegt spreekt iedereen wellicht ergens de waarheid: nos.nl/artikel/2474154-russisch-zwits...

Vrije toetreding. Er is een mooie roman over een Engelse immigrante die in de wolhandel gaat en Engelse kathedralen laat bouwen in de Middeleeuwen. Ruim voor Brexit dus.

Tell me sweet little lies.

Hetkanverkeren | 10-05-23 | 13:50

Huh? Linkt GS nu zelf wél naar die ene nieuwssite Nu?

Hoe dan ook. Sinds Corona doe ik nóg bewuster de boodschappen bij de ambachtelijke slager onder mij. Groente bij de Turk verderop… nahja… hij praat ABN ipv het bekakte Goois wat menig lul alhier als voertaal heeft. Fruit en vis op de markt op het dorpsplein voor de deur… eerder was je iéts duurder uit maar goed voor de lokale ondernemer maar tegenwoordig zelfs véél goedkoper uit. Wat zeg ik. Serieus op een zaterdag bij alle benoemde winkels en kramen rijen vanaf s’ochtends vroeg. In alle vriendelijkheid en juist gezelligheid. Het nieuwe normaal wordt steeds meer wat het eigenlijk vroeger was. Dikke prima dat mijn buurman een dikke wagen en motor rijdt. Ik zie hem 24/7 zwoegen en doorgaans al om 05:00 uur s’ochtends beginnen in de keuken. Zie ik een lul van zo’n Ahold niet direct doen.

overVecht | 10-05-23 | 13:50

Klagen, meeste mensen klagen. En toch zie ik ze elke week met karren vol twv 200,- uit die winkel stappen. Met allemaal overprijsde rommel, goedbedoelde meuk en brol. Geen medelijden mee.

small_town_dad | 10-05-23 | 13:50 | 1

Diezelfde kar was een jaar geleden nog €150,- dus dat geklaag snap ik wel. Ja, je kan ook bezuinigen. Nee, dan de mensen die zeggen geen last van de hoge energieprijzen te hebben omdat ze de thermostaat op 16 hebben gezet. Zelfde bedrag, minder comfort,

Muxje | 10-05-23 | 14:22

Stel nu dat je werkt bij Albert Heijn en je bent het totaal niet eens met wat deze hapsnurker zegt, dan wordt je eruit getrapt, want de neuzen moeten wel een kant op staan.

leo59 | 10-05-23 | 13:49 | 1

Meneer Albert draait zich om in z'n graf.

Brulboei_61SB | 10-05-23 | 14:47

Aldi en Lidl zijn dichtbij.
Wie zijn die mensen die klagen over AH?
Ik ga er altijd heen als ik haast heb. Parkeerplaats is maximaal 25% gevuld en geen rijen bij de selfscankassa.

Guusje Nadorst | 10-05-23 | 13:49 | 4

@Acidstain | 10-05-23 | 13:57: Nee. In geval van eigen merken is de Dirk het goedkoopst, en is de Aldi (jawel) het duurst.

Mbovenka | 10-05-23 | 14:42

@Mbovenka | 10-05-23 | 14:42: Ik koop vier noten cruesli van de Dirk. Beste kwaliteit tot nu toe en goed voor mijn tandvlees. Andere merken zijn gewoon te hard.

Adriel | 10-05-23 | 14:45

@Mbovenka | 10-05-23 | 14:42: Is de kwaliteit van Dirk eigenmerk en Aldi eigenmerk het zelfde? Ik zie bij jam wel een verschil.

Guusje Nadorst | 10-05-23 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Alles bij appie is 10-20% duurder geworden. Deze meneer praat peop.

Niet_Van_Hier | 10-05-23 | 13:46 | 1

Geld is 10 - 20% minder waard geworden. Stuur uw dankbetuiging naar de ECB.

marcoplarco | 10-05-23 | 14:02

Even een beeld erbij geven voor de lezers.

https://giphy.com/gifs/im-rich-affluent-wealthy-0lxH2ulRlhnTaLDQAQ

Sjeintje | 10-05-23 | 13:45

Deze praatjes van de topman zijn net als sommige aanbiedingen ook 1+1 gratis, leidt hij verlies op maar betaalt hij uit eigen zak. Nobel!

VP732 | 10-05-23 | 13:44

"Onze favoriete grootgruttersketen Ahold"
Deels buitenlandse aandeelhouders die medeverantwoordelijk zijn voor de agressie tegen Zwarte Piet. Buitenlandse agressors.

HogeNood | 10-05-23 | 13:43 | 1

BOL begon met de diversiteitsofficier.

Acidstain | 10-05-23 | 13:58

Z'n salaris van 6,5 miljoen moet ergens van betaald worden.

Lompelul | 10-05-23 | 13:43

Wat een gezeur. Op die omzet is dat maar een kleine marge en daarmee uiterst fragiel. Meer een topic voor de Telegraaf met zo'n boosmaakkop

geheelvergeter | 10-05-23 | 13:42

Graaihans is keukenmeester.

aamert | 10-05-23 | 13:39

De marges in de NL-se supermarkten zijn ongeveer gelijk gebleven, AH-Delhaize verdient bovendien verreweg het meest in US.

Dus ondanks het geroeptoeter heeft de man gewoon gelijk en zijn er andere plausibele verklaringen voor de prijsstijgingen. Een daarvan is het bezopen beleid van de ECB afgelopen 10 jaar.

_pacman_ | 10-05-23 | 13:39 | 8

@BobDobalina | 10-05-23 | 14:32: als je het verschil niet weet tussen de ECB en EU had je deze reactie wellicht aan je voorbij moeten laten gaan. Genoeg ruimte om te trollen in de artikelen waar je wat meer geoefend hebt.

_pacman_ | 10-05-23 | 14:37

@rijfkoek | 10-05-23 | 13:44: En verdere nuance:
De omzet van Ahold in 2022 was 87 miljard.
Als deze kwartaal winst zo doorzet wordt het 2.3 mld op jaarbasis,
dus 2.7% van de omzet. Dat is niet een heel grote marge.

hotmint | 10-05-23 | 20:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Grootgrutter? Grootgraaier is een betere omschrijving.

Graeme Reaper3779 | 10-05-23 | 13:38

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl