Nieuw op het klimaatspectrum: u lijdt aan internationale-afspraken-ontkenning
Hee maar dit is gek
Strikt genomen klopt het wel...
... maar minder strikt genomen bent u alsnog gek
Pakken we even mee in het uitbreidend vocabulaire van mensen die alles beter weten dan u en u daarom uitleggen dat u ernaast zit. U bent inmiddels geen klimaatontkenner meer, maar u bent wel tegen het verbieden van dingen die u leuk vindt om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. In een normale wereld zou u dan internationale-afspraken-tegenstander zijn, maar dat klinkt natuurlijk veel te redelijk. Daarom spreekt hoogleraar Heleen de Coninck in de Volkskrant van internationale-afspraken-ontkenning. Alsof mensen die ergens tegen zijn, iets ontkennen. Alsof iemand die voor Feyenoord juicht een Ajax-ontkenner is. Alsof iemand die geen vanillevla lust een vanillevla-ontkenner is. Alsof iemand die tegen de Holocaust is NOU JA U SNAPT HET WEL. Iedereen met de verkeerde mening is volgens de wetenschap een ontkenner, en zo niet, dan toch. Gaan wij even snel dat pleurisweer van nu ontkennen.
Reaguursels
InloggenDe auteur was zeker het (woke-)stijlboekje kwijt van de VK: het is internationale afsprakenontkenning. Stop de tijd.
Prachtig om af te sluiten met die Holocaust-vergelijking. Die hamert de boodschap pas echt lekker op zijn plek.
Ik ken wel mensen met een cognitief-dissonante stoornis. Het ontkennen van de realiteit. Dat kan een Eric van der Burg zijn, maar net zo goed ook types die nog altijd denken dat er niets aan de hand is met het klimaat.
Nog erger zijn de mensen die denken dat het ene fuck uitmaakt wat NL of zelfs de EU doet voor het klimaat behalve zich zelf naar de kloten helpen.
De regering (niet de stemmers) leven momenteel in een ontkenningsfase.
Namelijk de ontkenning dat huidige de stikstof maatregelen enorm dom en stom en ineffectief zijn en ons overmatig en onnodig beperken.
.
En de politiek leeft collectief ook in de ontkennigsfase dat *mensen* de grootste CO2 / stikstof vervuilers zijn. Dat een reductie van (de aangroei van) mensen per woongebied (dus ook NL) de enige structurele oplossing kan bieden.
.
Dit besef moet eerst komen.
Daarna kan het pas de goede kant op gaan.
PS Welke politieke partij ziet punt 2 in? En durft het te benoemen?
@hotmint | 02-05-23 | 13:46: FvD?
@BadPatNL | 02-05-23 | 14:03:
FvD snapt er al helemaal geen kut van:
"Hoe meer stikstof, hoe beter" (Baudet)
Dus vanuit dat perspectief moeten er juist meer mensen binnenhalen.
Ik vind dat we als land sowieso erg terughoudend moeten zijn met het ratificeren van internationale verdragen. Behalve als het mij een belastingvoordeeltje oplevert. Of als er in is vastgelegd dat Marokko z'n irritante onderdanen weer terugneemt als Mark of z'n clowns daarom verzoeken.
D66 ontkenners. Ik zie ze veel deze weken.
Let maar goed op, het worden er steeds meer ;-)
Nee hoor!
Helemaal niet, niet hier in elk geval.
Wie zijn die mensen, D66-ers?
Eigenlijk zou Kaag net als Macron per decreet moeten regeren. Zij en haar magere mannetjes weten beter wat goed voor het land is dan het conservatieve onwelwillende plebs, bij wie Kaag zich afvraagt: Wie zijn die mensen?
Net zo iets als "Het Verdrag voor stabiliteit, coördinatie en governance".. iets met begrotingstekorten, ECB en overheidssteun, opkoop programmas, etc
Ik ben moslim ontkenner, dat klinkt beter dan islamofoob.
Ik ben CO2 ontkenner, dat klinkt beter dan domme klimaathater.
Ik ben ‘66 ontkenner, dat klinkt beter dan ‘die mensen’.
Ik ben stikstof ontkenner, dat klinkt beter dan laaggeletterde agrariër.
Ik ga u, lieve reaguurders, een rekensommetje voorhouden.
In 2021 bedroeg de uitstoot van broeikasgassen in Nederland 168 megaton CO2-equivalent. (cijfers: CBS)
Van 2019 tot 2021 steeg de uitstoot van China met 750 megaton. (cijfers: Trouw 8-3-2022).
Een snelle rekenaar ziet dat de stijging van China over een periode van 2 jaar 4,4 keer zo groot is als de TOTALE broeikasgas uitstoot van Nederland.
Met andere woorden: als wij er in slagen vanaf morgen geen broeikasgassen meer uit te stoten, dan heeft alleen China dit halverwege september dit jaar al ongedaan gemaakt met hun groei aan uitstoot.
Met je internationale-afspraken-ontkenning.... Hadden we dit afgesproken dan?
Eigenlijk moet China opgedeeld worden in allerlei kleine landjes niet groter dan Nederland.
Misschien dat we dan een keer van die domme kul hierboven verlost zijn.
China zal niet zo gek geweest zijn dit verdrag te ondertekenen denkt ik.
@RandyBiel | 02-05-23 | 12:52: Wat is domme kul aan? Wij doen ons best om onze uitstoot terug te brengen en die miljoen kleine landjes van jou trekken zich nergens iets van aan.
@RandyBiel | 02-05-23 | 12:52: hoezo domme kul? Psycho Daddy zet even heel klinisch wat feiten in perspectief. Dat dit niet in jouw ideologische straatje past is jouw probleem. Probeer een keer inhoudelijk te reageren, je kunt het.
@Psycho Daddy | 02-05-23 | 12:57: China zal je moeten vergelijken op uitstoot kwa oppervlakte.
China met Europa bijvoorbeeld. Dat is wat eerlijker dan alleen Nederland.
Maar onderaan de streep snijdt je opmerking wel hout. Heel Europa is bezig met reduceren van uitstoot termijn China en Rusland en India en Afrika etc er totaal schijt aan hebben.
Maar China is wereldwijd geen koploper in klimaatbestrijding, China vermarkt oplossingen niet zoals wij dat willen kunnen misschien gaan doen.
@boerk | 02-05-23 | 13:02: Dat laatste is exact mijn punt.
Nee, dat kan hij niet !
China investeerde in 2022 546 miljard dollar in schone energie, 4x meer dan de VS, en echt velen malen meer dan Nederland
Dat zijn de kleiharde klinische feiten. Ongecorrigeerd voor bevolkingsomvang, want daar doet men hier niet aan.
@Psycho Daddy | 02-05-23 | 12:57:
Dat hoeft dan ook niet, want elk van die kleine landjes stoot veel minder uit dan Nederland. Zo'n klein landje mag nog flink meer uitstoten voordat het ook maar in de buurt van Nederland komt.
Daarom: gewoon China opdelen in kleine landjes.
Probleem opgelost.
@RandyBiel | 02-05-23 | 13:14: bij de les blijven Randy. De opmerking van PD ging over de ontwikkeling van de CO2 uitstoot in Nederland en die in China en niet over investeringen in duurzame energie.
@RandyBiel | 02-05-23 | 13:14: Ik hoef niet te corrigeren voor bevolkingsomvang. Onze uitstoot daalt, de Chinese uitstoot stijgt.
@RandyBiel | 02-05-23 | 13:19: Jammer dat je eigenlijk geen argumenten hebt.
@RandyBiel | 02-05-23 | 13:19: Jammer Randy, maar China heeft ons vermoedelijk al ingehaald. Data 2019: uitstoot per inwoner in Nederland 8,4 ton uitstoot per inwoner in China 7,6 ton per inwoner. 2019 was er meer dan 3 jaar geleden.
data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.C...
@therealbraindump | 02-05-23 | 13:35:
Oh ja, investeringen in groene energie hebben natuurlijk compleet niks met klimaataanpak te maken.
Heel ander onderwerp natuurlijk. Koekoek!
@therealbraindump | 02-05-23 | 13:35: Afgezien daarvan is het niet zo vreemd dat die investeringen hoger zijn. Er is veel meer nodig want men loopt daar 25 jaar achter. Sinds de oliecrisis in de jaren 70 is zuinigheid hier altijd al het devies geweest.
@Wensbaar Denken | 02-05-23 | 13:06: Is klimaatbestrijding nou hetzelfde als het bestrijden van het klimaat? Want daar is China wel degelijk koploper in.
@RandyBiel | 02-05-23 | 14:30: on topic blijven Randy.
@RandyBiel | 02-05-23 | 13:14: Ik ga toch even op je kulverhaal in, ondanks dat je steeds over wat anders begint. Als China werkelijk 546 miljard heeft geinvesteerd, dan is dat 390 dollar(?) per inwoner. Nederland investeert dit jaar bijna 7 miljard in klimaatmaatregelen. Dat is. Dat is bijna 400 euro per inwoner. Hoe is die 390 dollar(?) vele malen meer dan bijna 400 euro?
Ga je ook nog in op mijn oorspronkelijke posting? Namelijk dat de uitstaat van China iedere 5,4 maanden net zoveel stijgt als de totale uitstoot van Nederland?
Psycho Daddy | 02-05-23 | 12:42
Klopt als een bus. Maar feiten en zo. Is menigeen niet dol op en die mogen vaker en vaker hun onzin uitkramen en hebben zich met hun ellenbogen ook nog eens op posities gewerkt die beslissen.
Maakt een buiging naar je nick en zingt:
Who's that riding into the sun?
Who's the man with the itchy gun?
Who's the man who kills for fun?
Psy-cho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad !
@Basil Fawlty | 02-05-23 | 18:26: bloemen voor u!
Ja want het grootste probleem bij global warming, is of we er wel de juiste termen bij gebruiken.. Koekoek!
Verder goed artikel natuurlijk, die klimaat-aluhoedjes zijn nu eenmaal traag van begrip.
Heeft niet zoveel met begrip te maken. De klimaatwappies zijn volledig op de sektarische toer gegaan en daar heerst niet het begrip, maar het dogma. En daarom dat deze mevrouw met deze woordenbrij aankomt. Iedereen moet in haar klimaatwappie dogma meegaan. Deze mensen zijn te ver heen om zaken van een afstandje te kunnen beoordelen. Wij kunnen alleen zalig worden als wij ons bij de klimaatwappie kerk aansluiten.
Dat godvergeten jeukopwekkende gekmakende 'MET ELKAAR' is als een ontkenning van de realiteit op zich.
m.youtube.com/watch?v=Im5RWZif5lo
Schouder aan schouder, deur na deur, realiseren wij met elkaar de milieudoelen. Wij worden allemaal een beetje armer, er zijn nu eenmaal grenzen aan groei.
Begon juist net van de internationale-afspraken-ontkenning af te gaan sinds dat de 2% navo budgettering afspraak gehaald is voor het eerst sinds een aantal decennia
tsja als op mbo en hbo al studenten zitten die studeren ipv vroeger alleen op de universiteit. Dan inflateert ook het hoogleraarschap hij/zij/het mee. Is Heleen de Coninck politiek wetenschappelijk onafhankelijk , of is haar politieke stempel en persuasie PvdA? Groenlinks? D66?
Voor haar weegt haar politieke voorkeur zo zwaar dat ze onafhankelijk van de wetenschap dingen roept
Wanneer internationale afspraken niet herzien mogen worden betekent dat uiteindelijk dat de politieke bevoegheid/beslisruimte voor de Nederlandse regering steeds kleiner wordt en de regering niet meer regeert maar invulling moet geven aan internationale afspraken en deze monitort. Op deze manier eindig je in een technocratie waar partijen die het beste kunnen lobbyen, NGO's/bedrijfsleven/financiële sector, het voor het zeggen heeft en de stem van de burger er niet meer toe doet.
Gisteravond zag ik weerman Hiemstra op tv over de maand April. Op een dag of twee a drie na lag dagelijks de temperatuur en graad of 3 a 4 lager dan het klimaatgemiddelde, maar dit nuanceert Hiemstra met pijn en moeite naar 1.1 graad koeler... en hij gaf er toch weer een klimaatverandering-draai aan. Die man (of zijn bazen) leeft in een eigen wereldje.
_pacman_ | 02-05-23 | 11:01 | reageer
Ik zag het ook. Die kerel is echt niet meer serieus te nemen.
Hij moet het zo verdraaien, anders is ie z’n baantje kwijt
Tijd om een paar meetstations te gaan vervangen en de historische data aan te passen.
Op 30 april bij RTL nieuws:
RTL-weerman Reinier van den Berg legde dat op tv als volgt uit. Het was in april duidelijk kouder dan het klimaatgemiddelde. Dit jaar werd het in april gemiddeld 8,7 graden, tegenover 9,8 graden gemiddeld.
“Maar, grappig detail, 20 jaar geleden zouden we met deze temperatuur april te warm hebben genoemd. Omdat het klimaat zo snel opwarmt, en inmiddels al 9,8 is als gemiddeld, noemen we het nu te koud,” beweerde Van den Berg.
Hoogleraar systeemtransities. Hopelijk onderzoekt ze ook hoe de volgende systeem transitie heeft plaatsgevonden en of die terug te draaien is. Ooit hadden we onafhankelijke briljante geesten die wetenschap bedreven. Geëngageerde en slimme politici verdiepten zich in de vindingen van de wetenschap en kregen ideeën hoe dat kon worden toegepast voor het goed van de bevolking. Samen met de wetenschappers probeerden ze dan het leven van de bevolking te verbeteren. Dat systeem is getransitioneerd naar één waar politici vanuit hun ideologie denken te weten wat goed is voor de bevolking. Ze laten de bevolking heel veel belasting betalen, want dat is sowieso goed. Een gedeelte van dat geld geven ze aan wetenschappers, die dan onderzoek doen. Als dat onderzoek de politici gelijk geeft in wat goed is voor de bevolking, dan krijgen de wetenschappers nog meer geld en anders krijgen ze niks meer. Daarna huren de politici consultants en reclamemakers in om de bevolking uit te leggen dat de politici echt weten wat goed is voor hun en dat ze zich daar niet tegen mogen verzetten. Als de bevolking zich wel verzet dan maken ze wetten om de bevolking te dwingen en huren nog meer consultants en reclamemakers in en verhogen de belastingen.
Zolang Brazilie regelmatig regenwoud af laat branden, China 1600 kolencentrales bouwt en het Amerikaanse leger dagelijks 260.000 vaten olie verbruikt, gaan welke maatregelen in Nederland dan ook het klimaat NIET redden. Begin daar maar en laat de Nederlandse burger met rust. Met je "afspraken" als Alibi.
Dus in jouw wereldje moeten alleen de grote jongens aan de slag en kunnen de kleintjes gewoon lekker doorgaan met hun dingetje.
Als je dit soort denken doortrekt gebeurd er nooit iets.
@thereisnowhy | 02-05-23 | 13:22:
Ik ben het wel eens met thereisnowhy, het is allemaal of niemand. Het kan niet zo zijn dat er 30% van de wereld streeft naar reductie en de rest het tegenovergestelde bewerkstelligd.
Heleen de Coninck klinkt als een gelovige die net verteld is dat haar god niet bestaat. Dan staat opeens je hele bestaan(srecht) op losse schroeven. Dat kan natuurlijk niet, dus moeten de klimaatheidenen opnieuw gekerstend worden, dan wel verdoemd tot het eeuwige hellevuur.
Overigens was het pathologiseren van afwijkende meningen letterlijk de modus operandi van de Sovjet Unie. Kunnen die linkse fascisten niets nieuws bedenken?
Wetende dat geld je de mogelijk verschaft om veel CO2 uitstotende activiteiten te ondernemen, kan deze hoogleraar dan niet even vrijwillig afstand doen van zijn 4 keer modaal? Zelfde geldt voor hoogleraren die praten over ‘degrowth’ en met al dat soort onzin kritiek hebben op het huidige systeem, maar intussen er wel goed de vruchten van plukken.
Ik heb dit al vaker gemerkt (en deels de reden voor mijn nick); we lijken vooral bestuurd te worden door woordkunstenaars in plaats van echte deskundigen.
In plaats van daadwerkelijke experts, die jaren met hun poten in de klei hebben gestaan, oorzaak én gevolg kunnen benoemen en onderkennen, opgegroeid zijn in 'het bedrijf' en op basis van die kennis en ervaring keuzes kunnen maken én verdedigen, staan er tegenwoordig veelal 'bestuurskundigen' aan het roer of zijn die als 'consultants' semi-permanent aan het 'bijstellen'.
Om een goed politicus te worden is het al lang niet meer nodig iets specifieks te kunnen, het gaat om kennen. Wie je kent bepaalt hoe dicht je bij het roer eindigt.
En, niet gehinderd door enige kennis van zaken, is het makkelijk sturen, De tegenwoordige politicus heeft bij haar opleiding bestuurskunde / politicologie vooral geleerd af te schuiven, af te wimpelen en te netwerken. In een voorkomend geval loopt er een verdwaalde socioloog rond, of een omhooggevallen gymdocent (zijsprong: heeft u enig idee hoeveel gymdocenten er directeur van scholen worden? Meer dan u denkt) omdat die zo goed in teams kunnen rommelen.
Hoe dan ook, dit geldt niet alleen voor Nederland, het is kenmerkend voor de hele westerse wereld.
Zie ik het dan somber in? Op dit moment wel; de zittende generatie heeft de schaapjes op het droge én er voor gezorgd dat de volgende generatie klaar zit, zodat de huidige straks, als het zo ver is, in elk geval nog wél zorg krijgt (en fuck 'het volk', die hebben gewoon te betalen).
Het mooiste van het geval? Als je 'duurzaamheid / sustainability' opzoekt, blijkt dat het daar óók gaat over ongelijkheid qua inkomen. En daar hoor je de (doorgaans goedbetaalde) bestuurders dan weer niet over. Wel over internationele-afspraken-ontkenningen.
Op het moment dat je je beseft dat klimaat niet het doel is, maar het middel, klinkt alles opeens heel logisch en doeltreffend. DAT is de agenda. De nuttige idioten die zich volledig geindoctrineerd aan de straat vast kleven zijn alleen maar praktisch om het alibi continue in leven te houden: iedereen praat de hele tijd over wát er moet gebeuren -als compromis om de gemoederen te bedaren- terwijl de enige interessante vraag, namelijk óf er überhaupt iets moet gebeuren, allang niet meer salonfähig is.
Mogelijk is er iets heel anders aan de hand. Iets dat veel vervelender is.
Na de Provinciale Statenverkiezingen is de paniek bij de elite toegeslagen. Iemand heeft vervolgens bedacht dat het doorlopend uitschelden van het klootjesvolk ('die mensen') voor klimaatontkenner eigenlijk heel dom is want het werkt niet.
(Bovendien wordt het klimaat door niemand ontkend maar dat terzijde).
Hoe kun je 'die mensen' dan wegzetten ? Nou door ze in alle redelijkheid te wijzen op bepaalde afspraken die we lang geleden 'met elkaar' zijn aangegaan. En ze daarna aanvullend verwijten dat 'die mensen' hun afspraken niet nakomen.
Oftewel: eerst waren het foute overtuigingen, nu zou het gaan om afspraken schenden. Dat is in onze cultuur nog een flink stuk fouter.
Mensen zoals die hoogleraar uit Eindhoven zijn lemmingen. Op basis van 30 jaar oude afspraken rennen ze richting de afgrond. Ze weten het maar ja, afspraak is afspraak. En ze verwachten, nee, ze èisen dat wij achter ze aan blijven rennen.
Ik weet nog goed dat er jaren geleden iets van een soort van afspraak was... Kom, hoe heet het ook weer, Oh ja, recht. Specifieker, strafrecht. In een soort van dik boek stonden allemaal afspraken waar iedereen zich beloofde te houden.
Helaas zijn er tegenwoordig mensen die deze afspraken moeten gaan vertalen omdat er rekening met de omstandigheden moet worden gehouden (?), waardoor er ongelijkheid ontstaat... Wat ook ooit is afgesproken, namelijk dat we dat nooit zouden doen.
Nee, afspraken staan dus nooit in steen gebeiteld.
En weer die lemmingenmythe. Die beesten zijn wel iets slimmer:
hyperallergic.com/545742/white-wilder...
Ik weet nog een afspraak binnen de EU, iets met vluchtelingen die assiel aanvragen in het 1e land, en iets met begrotings afspraken van landen, en nog iets met overheidssteun vanuit de ECB, en euh.. steunen van een niet Navo lid dat in oorlog is, Nog even doorgaan?
Het kabinet heeft een interpetatie en naleving van internationale afspraken, die geen enkel ander EU land kent. De Raad van State wil bijvoorbeeld de Dublinverordening niet meer uitvoeren omdat Italië die mensen geen opvang biedt.
Bij stikstof is het nog leuker. Duitsland en de AG van de EU stellen dat je helemaal niet kwantitatief zoals met KDW`s natura2000gebieden hoeft te beschermen. Het hoeft niet per individueel hexagoon, maar alleen voor het natura2000 systeem als geheel. Wat wij onszelf aandoen, hoeft niet volgens Duitsland of de AG van de EU. curia.europa.eu/juris/document/docume...
Onze drang om het beste jongetje van de klas te zijn, leidt tot een totale vernietiging van onze economie. Dan stopt ook de belastingafdracht en dus de geldstroom die nodig is om dit soort prestigeprojecten tot een goed einde te brengen. Deze manier van immigratie en klimaatpolitiek is volledig onhoudbaar. Het geld is er niet.
We hebben voor deze revolutie de vakmensen niet, de pubers kiezen geen technische opleidingen, we hebben de docenten niet. De handjes ontbreken.
Er is geen opslag van duurzame energie, dus u mag straks uw auto of telefoon pas opladen als de zon schijnt en de wind waait.
Ons elektriciteitsnetwerk moet verzwaard worden, daar zijn we nog niet aan begonnen. Bovendien hebben we daar geen geld, materiaal of mensen voor.
De opwekking van elektrische energie is net beperkt. Vellige, goedkope en milieuvriendelijke Duitse kerncentrales staat uit. Nederlandse kolencentrales staan uit, en voor Nederlandse gasturbines is geen Nederlands of Russisch gas meer. De elektrificatie binnen de energietransitie faalt op duurzame, fossiele en kernbronnen.
Terwijl politici en hoogleraren fantaseren over de mate waarin we internationale afspraken kunnen of zullen nakomen, worden alle natuurwetten vergeten.
Wat een onzinnige stelling dat ons net niet verzwaard is. Er zijn afgelopen jaren miljarden en miljarden ingepompt en ongelooflijk veel gedaan. Kijk eens naar de Randstad380 ring bijvoorbeeld. De elektrificatie loopt alleen net zo hard, zo niet harder mee. Iets genuanceerder zijn was wel op zijn plek geweest.
@_pacman_ | 02-05-23 | 11:23: Klopt wat je zegt, echter hoe lang is men met de Randstad380 ring bezig geweest en waarom heeft men in de Randstad nu al weer een congestieprobleem?
De gewenste (en in iets mindere mate de gerealiseerde) elektrificatie loopt veel te hard.
@_pacman_ | 02-05-23 | 11:23:
Het net is ad hoc, of vaker nog post hoc aangepast aan de directe behoeften, gebaseerd op modellen waarin de huidige overhaaste transities-plannen niet zijn meegenomen.
@_pacman_ | 02-05-23 | 11:23: Er zijn op wat knelpunten wat pleisters geplakt. Als je even uitrekent hoeveel je nodig hebt om alle auto`s en vrachtauto`s elektrisch te laten rijden, dan zie je dat deze inspanning symbolisch en verwaarloosbaar is. Het lijkt veel, maar het is nog lang niet genoeg.
Dat laatste klopt, en dat is dan ook precies wat de landelijke en regionale netbeheerders al jaren roepen. Maar Jetten cs blijven struisvogelen want die boodschap (u wilt teveel, te snel in een te kleine ruimte met onvoldoende vakmensen en middelen) is onwelgevallig.
@_pacman_ | 02-05-23 | 11:39: u bedoelde toch niet dat onze grote leiders hun ongelijk moeten gaan toegeven!? Die sterven nog liever vrees ik
Van de D66 site:
Deze autoriteit onderzoekt patronen binnen de overheid die klimaatdoelstellingen, die door de overheid zijn opgesteld, tegenspreken of dwarsbomen. De Klimaatautoriteit moet toezien op de uitvoering van de klimaatmaatregelen.
Bron:
d66.nl/klimaat-als-gedoe-zien-leidt-t...
@De_fluitlokker | 02-05-23 | 11:17: lijkt wel de partij krant van het Kremlin.
Niet helemaal klimaat maar wel afspraken.
nos.nl/teletekst#104
'NOS.Daardoor kunnen de
zogeheten piekbelasters snel worden
uitgekocht,zodat de uitstoot op korte
termijn een stuk omlaag kan'
Toch echt alleen als de boeren mee werken, anders kan het nog jaren en miljarden meer gaan kosten.
#team boeren.
Je kunt internationale afspraken ook heronderhandelen. Of iets anders weigeren totdat de wederpartijen je tegemoet komen. Of gewoon zeggen: we zijn nettobetaler, we doen hier niet aan mee en wat ga je DOEN om ons aan onze afspraak te houden. Zo had verlengde derogatie al lang afgedwongen moeten en kunnen zijn als het Haags crapuul competent en eerlijk was geweest.
NL mag al lang blij zijn dat ze zo lang een uitzondering positie hebben gehad.
NL heeft het zelf verpest door geen of onvoldoende controles op het mestbeleid uit te voeren waardoor voor de EU totaal niet inzichtelijk was of NL zijn afspraken wel na is gekomen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik (EU) keer op keer wordt belazerd door een vriend (NL) dan trek ik de stekker er ook uit en stop ik met uitzonderingen.
Nou, we hebben niets afgesproken. Die zogenaamde afspraken zijn het gevolg van manipulatie door het verwijderen van alle kritiek.
De wereldpolitiek is één grote afspraken-ontkenning. Er worden dagelijks afspraken gemaakt, verdragen gesloten, bestanden afgeroepen, resoluties aangenomen, noem maar op, maar een groot deel van die afspraken wordt nooit nagekomen.
En het overgrote deel van die afspraken komt tot stand zonder dat de brave burger die in zin naïviteit nog op een partijprogramma afgaat alvorens hij vol hoop en verwachting de gang naar de stembus maakt daar welke invloed dan ook op uit heeft kunnen oefenen.
De politiek doet weinig anders dan ontkennen, zo niet liegen en bedriegen. Laatst nog vond de Minister van Financiën, je weet wel dat mens van het Kaag-effect, van 'wie zijn toch die mensen', van nieuwe bestuurscultuur, van scheidende wegen die niet scheidden, dat de aangekondigde bezuinigingen geen bezuinigingen zijn maar "een koerswijziging". Een klein dingetje weliswaar, ik weet het mevrouw de hoogleraar, maar het hele politieke bouwwerk, tot op geopolitiek niveau toe, is opgebouwd uit dergelijke kleine dingetjes, zodat de grote dingen uit kunnen groeien tot grote ontkenningen en grote leugens. En dan krijgt de argeloze burger het verwijt dat-ie in 2023 niet klakkeloos achter politieke afspraken uit 1992 aanloopt? Er is toen iets algemeens afgesproken, zus, en destijds werd zeken niet gedetailleerd vastgelegd dat in 2023 de frietaardappel de oorlog verklaard zou worden, om maar eens een voorbeeld te nemen. Sinds 1992 heeft de politiek in den brede alle grote milieuproblemen voor zich uitgeschoven onder het motto 'komt tijd komt raad', met een houding van 'eerst maar eens kijken wat de buurstaten doen, dan volgen wij wel'. Men had, o maar een willekeurig voorbeeld te nemen, al in 1992 kunnen gaan werken aan een uitbreiding en verzwaring van het electriciteitsnet, men had toen kunnen starten met het bouwen van kerncentrales, het aanleggen van windmolenparken in de Noordzee, isolatie van huizen, enzovoorts in plaats van dertig jaar wachten om dan op de valreep alles tegelijk te gaan doen. Maar nee, niets van dat alles.
De politiek, mevrouw de Coninck, heeft destijds over de hoofden van de burgers heen die afspraken gemaakt en er vervolgens niets mee gedaan. Ontkenning,, mevrouw de Coninck, ontkenning van de eigen directe verantwoordelijkheid terzake. Niet verder kijken dan vier jaar. Dan weer vier jaar.
En dan is er nog een andere vorm van ontkenning. Dat is die welke niet waar wil hebben dat maatregelen die zijn genomen in het kader van dergelijke megalomane afspreken niet werken dan wel faliekant het tegengestelde effect hebben. Zoals het opstoken van Canadees oerbos in biomassa-centrale's.
Afspraak-ontkennner...
Klikt een beetje als huwelijkse dwang.
Is er ook een blijf-van-mijn-lijf-huis voor klimaat-afspraak-onkenners?
En hoe zit het eigenlijk met vluchtelingverdrag-ontkenners?
Hoe strafbaar is dat?
Ojee, ben ik strafbaar??
Internationale-afspraken-sceptici zijn trouwens de Don Quichotten van de Nederlandse politiekgeëngageerden. Altijd aan het knokken tegen windmolens. Soms bijna letterlijk.
Ik heb het geprobeerd met die afspraken-ontkenning, maar mevrouw Huppeldepup zegt dat we desalniettemin nog steeds getrouwd zijn.
Is dit straks al even strafbaar als Holocaust-ontkenning?
Strafbaarder. Je bent dan een paria en wordt uitgestoten.
De brandstapel.
Als de politiek eens zou erkennen dat ze geen flauw benul hebben waarmee ze bezig zijn.
Ze vertegenwoordigen figuren die wel belangen hebben om hun windmolens te bouwen en weilanden te bedekken met lelijke zonnepanelen.
En deugen, de moderne linkse aflaat.
Dingen ontkennen is de holocaust ontkennen
Ok Ronaldo
Volgende keer lees ik eerst het topic
Afspraken zijn heilig. Voortschrijdend inzicht kan op de vuilnishoop. Helder.
Maar dan toch: ja get bewust en structureel negeren en/of diametraal tegenovergesteld acteren aan de Dublin akkoorden dan ook een ontkenning van internationale afspraken? En waren zouden we dan niet vermeende internationale afspraken omtrent, bijvoorbeeld, stikstof kunnen ontkennen? Net als de rest van de EU, Vlaanderen uitgezonderd?
Scusi voor de bemoeienis van Tim Cook in bovenstaande.
"We hebben immer al met elkaar in 1992 afgesproken dat..."
.
Kijk, daar ga je al nat? Wie zijn die "we" en met welk mandaat zijn die afspraken gemaakt? Hebben we ons nooit voor uitgesproken in een verkiezingsprogramma volgens mij. En een referendum? Mwoeahahaha.
Geldt trouwens voor alle "tafels" en "afspraken".
Los van het feit dat we al decennia weten dat we niet op deze voet kunnen doorgaan met het belasten van de aarde en het milieu. Jammer alleen dat demografen en deskundigen op het gebied van de ecologische voetafdruk nou nooit mee mogen praten over wat een gezonde populatie aan homo sapiens is op deze planeet. Oftewel, grasduinen, hapsnapbeleid, zolang er maar veel fte's, conferenties en zeecontainers vol rapporten over de wereld opgeplakt kunnen worden, met uiteraard de verdienmodellen en baantjesmachines.
Ja, ik word er ontzettend cynisch door.
Dat is niet meer dan logisch dat je dat wordt (ik ook). We leven in een papieren wereld, vooral in een papieren wereld.
We? De volksvertegenwoordigers die we kiezen. Overbevolking is inderdaad taboe helaas.
Probleem is niet zo zeer de groei van de wereldbevolking, want die zal de komende 80 jaar afnemen in het noordelijk halfrond. (Europa, de VS, Rusland, China en andere grote delen van Azië vergrijzen). Probleem is Afrika. De bevolkingsgroei explodeert en die komen hiernaartoe. Dat laatste kunnen we wat aan doen. Ook Economische groei en vergrijzing kunnen we wat aan doen door middel van technologie en digitalisering. Probleem is dat we steeds meer kwijt zijn aan asiel en de enorm lage productiviteit van deze (kuch) nieuwe Nederlanders.
Oja in 1992 hadden ze voorspeld dat de zeespe nu 1meter hoger zou liggen, als ik me niet vergis
Alles wordt gedaan om tegengeluiden in de wappie-hoek te duwen.
Als we nou eens een 2 jaar niet naar hoogopgeleide vrouwen luisteren.
Hoogopgeleid en dan zulke shit schrijven?
Tegengeluiden doen er alles aan om als wappie door het leven te gaan.
Meeste kritiek van ze is wel zo dom, die willen ook gewoon niet eens serieus genomen worden.
Hiemstra wist gisteren te vertellen dat de natste en somberste lente sinds tijden vroeger eigenlijk heel normaal was en dus een kenmerk van klimaatverandering.
Laten we een afspraak maken en klimaatverdiener Hiemstra niet serieus (meer) nemen met zijn activistische geklets.
Doe ik al jaren niet meer.
De schapenstal stemt tegen shoarma voor avondeten.
Maar gelukkig is er internationaal afgesproken dat het shoarma wordt.
Het is een soort tragedy of the commons, waarbij je in je eentje geen verschil gaat maken. Een samenleving waarin iedereen egocentrisch en opportunistisch is, en regels aan z'n laars lapt, lijkt me echter verre van aangenaam. Op het klimaatbeleid valt veel af te dingen, maar moet je daarom maar cynisch en teleurgesteld je kont tegen de krib keren? Die eco-drammers willen uiteindelijk ook slechts een leefbare wereld voor onze (klein)kinderen.
Klopt, maar er moet harder op de deur gebonkt bij China, India en de VS.
Ofschoon de VS nu hard doorpakken.
Maar goed, hoe pak je China aan?
"Die eco-drammers willen uiteindelijk ook slechts een leefbare wereld voor onze (klein)kinderen."
Dat wil uiteindelijk iedereen alleen de manier waarop is het punt van discussie
Te laat. RobJet heeft zijn miljarden, zonder verantwoording, al binnen, via een 'fonds'. Weinig democratische controle mogelijk, lijkt wel. Rob blij. Ik niet.
Het fonds van Jetten is zeer klein huu it er vergeleken bij wat Frans T. en Samsom er doorgedrukt hebben (1.000 miljard) op EU-niveau. Daarvan betaalt NL ook zo’n 10% dus 100 miljard.
Er is nooit een delegatie uit Nederland naar Rio geweest in 1992.
“Hoe kom je daar nou bij?”
Echt niet, nooit.
Heulemááál niet, nee hoor.
“Afspraken over minder uitstoot”?
“Ik zweer je van niet.”
Bewijs dan! Kudt
@StolzerErgebenheit | 02-05-23 | 11:00:
En bewijs van wat?
@Ruimedenker | 02-05-23 | 11:01: Het is dat ik me geen kroontje wil permitteren anders had ik mijn comment al gewist.
@StolzerErgebenheit | 02-05-23 | 11:41:
Oh, oké.
No hard feelings.
Het blijft een feit dat wij ons goeie geld weggooien als India en China niet meedoen.
En straks Nigeria.
Met z’n drieën goed voor de helft van de wereldbevolking.
@Ruimedenker | 02-05-23 | 10:58:
Hoe kunnen we die mensen overhalen om minder te fokken? Dat zou nog 'ns winst zijn.
Nigeria zal over een aantal tientallen jaren het dichtstbevolkte land ter wereld zijn.
@Diotima | 02-05-23 | 11:04:
Dat zal lastig worden ze over te halen.
De Chinezen deden ‘t.
Vanaf 1980 tot 2015 ofzo wax tweede kind strafbaar…
@Diotima | 02-05-23 | 11:04: Japan sterft al uit.
@Ruimedenker | 02-05-23 | 11:08:
Kan je mensen geld aanbieden voor een sterilisatie denk je?
@rifraf | 02-05-23 | 11:08: Het kan ook één van de rijkste landen worden als ze het goed aanpakken met hun fossiele grondstoffen.
@Flibbage | 02-05-23 | 11:14: Wat een flauwekul. Bevolkingsvermindering zou toch het doel moeten zijn zoals ik hier en daar hoor.
@Flibbage | 02-05-23 | 11:14: Europese autochtonen ook.
Meneer is een "voortschrijdend inzicht ontkenner" door krampachtig vast te houden aan achterhaalde afspraken. Dat zie je wel vaker bij linkse mensen, bijvoorbeeld bij de asielwetten. Eigenlijk is "progressief" links aartsconservatief en dogmatisch.
Progressief is een leeg woord geworden.
Degenen die het nog gebruiken weten niet waar ze het over hebben.
Het enige probate middel wat echt zou helpen is Captain Trips.
Ik had aanvankelijk goede hoop dat COVID de oplossing zou zijn, maar dat is een dode mus gebleken.
Interessant dat die de Coninck die bij belangrijke rol heeft (gehad) binnen het IPCC op politieke verdragen wijst. Tenminste, ik denk dan dat je dan liever op wetenschappelijke bevindingen wijst in plaats van afspraken tussen beroepskakelaars bij wie het nooit zeker is welk belang wordt gediend.
IPCC = Inter G OV E R N M E N T A L Panel on Climate Change.
Dat heeft niks met wetenschap te maken. Dat is enkel en alleen politiek.
@Onkel Bratwurstbude | 02-05-23 | 10:57: I know babe.(;
Ik ben een bekennende 'klimaatontkenner' (<- niet mijn woordkeuze)
En dan nu dus ook een 'Internationale-Afspraken-Ontkenner'
Maar gelukkig ben ik wel een échte-wetenschap-bekenner en beschik ik over een gezond, kritisch denkvermogen.
Oh en ik ben nog een kenner.... een fopwetenschapkenner.
Zoals 'Systeemtransities'
Weer zo'n groen links trutje die meent dat ze een wetenschapper is. MAND!
www.linkedin.com/in/heleen-de-coninck...
Echt , als je haar foto ziet dan denk je al , daar heb je er weer zo één !
@Hetiswathetis | 02-05-23 | 12:26: Via die link zie je alleen een grijze vlek op de plek waar doorgaans de foto staat.
Gelukkig is er journalistiek. Om complexe zaken genuanceerd, onbevooroordeeld en van alle kanten te belichten. Toch? TOCH?
De geradicaliseerde macht van vvd66 en pvdgl ondersteuning gebruikt al jaren jargon als drogreden om maar vooral nergens inhoudelijk over te moeten hebben.
Termen als nepnieuws, desinformatie, extreem rechts en nu weer ontkenning worden te onpas en te onpas gebruikt om een discussie de mond te snoeren.
Ik zou de wetenschap hier niet direct de schuld van willen geven, Ronaldo. Wetenschap is juist nieuwschierig en zoekt naar ontwikkeling. Vaak moet dan een oude theorie aangepast worden, en dat zou dan ontkenning zijn. Het zijn de activisten en beleidsmakers die met die termen strooien. Met klimaat geven zij bv aan dat we voor een ramp staan. Wetenschap ontkent dat. Niet dat we anders om moeten gaan met natuur en leefomgeving, maar bv dat Duitsland die kerncentrales niet moet sluiten, een oproep die dringend gedaan werd door Duitse topwetenschappers, wel van de beta kant.
Hier in het land zijn het ook de bèta’s die iets snappen van energie en biologie, niet die sociologen, transitie coaches en cultural diversity officers.
Het gebruik van “nepnieuws en ontkenning” is al oud en stamt uit de tijd van de grand theories van bv Freud en Marx. Die “onderbouwden” ook de superioriteit van de leer door te stellen dat ondanks dat de mensen niet geloofden in bv een betere wereld door communisme, het toch juist was, maar de arbeiders snappen het gewoon nog niet. Een drogreden pur sang en zo rolt progressief links ook in haar geradicaliseerde verhaal.
Probleem is dat ondanks we een seculiere cultuur zijn inmiddels, we nog wel heel erg christelijk voorgeprogrammeerd zijn. Dus kernelementen als paradijs, apocalyps of erfzonde zullen ook in onze (post-) moderne narratieven steeds terugkomen. En alles wat niet aansluit bij die orthodoxie is ketterij, oftewel nepnieuws.
Nietzsche voorspelde het als volgt:
"Toen Boeddha dood was, vertoonde men nog eeuwenlang zijn schaduw in een grot, - een enorme huiveringwekkende schaduw. God is dood: maar zoals de menselijke aard nu eenmaal is, zullen er misschien nog millennia lang grotten bestaan waarin men zijn schaduw vertoont. - En wij - wij moeten ook nog zijn schaduw overwinnen!"
@ZonderNaam | 02-05-23 | 11:02:
Dat klopt helemaal en het komt best vaak terug in de tegels op GeenStijl. Zeker de klimaatactivisten vertonen een sterke religieuze inslag. Greta die als een godje wordt vereerd, terwijl het meisje werkelijk niets weet, in niets is opgeleid, sterker nog; ze is tot staakster gemaakte spijbelaar. De beweging schermt zoals je al zegt, met termen als het einde van de wereld. Niet ver weg, maar jaren geleden werd 12 jaar al gebruikt, nu hoor je ook dat minder dan 10 jaar na nu er geen redding meer is. We moeten matigen, het aloude puriteinse gebruik om niet in hovaardij te vervallen maar god te eren door geloftes van armoede.
De klimaatbeweging legt op welk voedsel kosher, halal enzovoorts, is.
De hele presentatie van die XR gelovigen is een en al hysterie. Rustig nadenken of relativeren is er niet bij, humor uit den boze. Het is erger dan het door 66 vervloekte Christendom ooit heeft gedaan.
@Nuuk | 02-05-23 | 11:09:
Klopt, gooi daar nog een flinke dosis erfzonde bij vanuit de antiracisme hoek en de cultus is compleet.
Het grote nadeel is dat ze zich wel steeds beroepen op de ratio en de wetenschap, maar je niet op basis van die uitgangspunten met ze kan discussiëren.
Ik kom doorgaans verder met de zendelingen bij het 'gratis koran' kraampje in de buurt om ze laten toe te geven dat er fouten in hun logica zitten dan in een soortgelijke discussie met iemand van de linkse kerk.
(En dan blijven die moslims ook nog altijd vriendelijk en beleefd in het gesprek, één ketters woord tegen een linksactivist en je bent gelijk een nazi)
Afspraken als heilige perfecte regelingen zien is ook een issue, er zitten dus rare afspraken als procentuele vermindering bij, waardoor landen die al schoner waren veel lastiger nog meer vermindering kunnen realiseren dan landen die nog niet aan gas waren, NL dus de pineut en aan warmtepompen terwijl net over de grens bij Duistland gas wordt aangelegd, absurd. Als afspraken zo belangrijk en heilig en 40 jaar geldend zijn, zorg dan dat ze wetenschappelijk ergens op slaan, bv toegestane uitstoot gebaseerd op aantal inwoners.
Dat is nu het leukste aan mijn vakgebied , je kunt alles wel ontkennen , maar vroeg of laat ben je uiteindelijk de sjaak;))
Klimaatdictatuur van een kwaadaardige elite.
En Marcel Crok, waar valt die nu onder volgens Keulemans? In 2018 heeft hij hem nog geïnterviewd, zie ik onder het bericht. Hoort Crok nu ook bij de 'fringe-dingetjes'? Maar kunnen dingen ook een 'fringe-dingetje' worden omdat je opeens op bepaalde plaatsen geweigerd wordt, vanwege je verkeerde mening?
www.climategate.nl/2022/11/tu-weigert...
Is wel weer eens wat anders dan een fobie. Niet lang geleden had men dit een klimaatmaatregelenfobie genoemd. Ik zeg: progressie.
Nee, maar het gaat nog verder, en daar wil de hoogleraar misschien niet aan: het is een feit dat de landen die voor ons allemaal het vreten, en daarmee onze overleving, produceren, een andere set is dan 'de geindustrialiseerde landen'. Je moet je daarom afvragen of de verdeling 'geindustrialiseerde landen eerst' ons eigenlijk wel tot voordeel strekt. En het gaat om vreten, maar heus niet alleen om vreten. Het systeem is intens vervlecht en (nu al veels te) marginaal ingericht.
Als Oekraine geen tarwe produceert, gaan mensen in Afrika dood. Als Frankrijk en Polen geen landbouw producten produceren, gaan mensen in Afrika dood. Als China geen telefoons en medische zooi produceert, gaan - inmiddels - mensen in Afrika dood. Als Saoedie geen olie pompt gaan mensen in Afrika dood.
Niet wij: wij gaan niet dood, voor ons wordt het leven alleen maar duurder. Kwestie van steeds meer mensen die dezelfde taart willen verdelen. De vraag, Heleen, is: wie mag er van jou dood?
Hoeveel Afrikanen kun je laten leven voor één Heleen?
Bij de volgende oorlog gaan de hongerigen uit de Randstad met de kinderwagen naar de boeren om eten te halen. Ze komen terug met zonnepanelen en bakstenen.
Artikel in de VK is geschreven door Maarten Keulemans. Tijdje terug schreef hij het artikel "Eerste moderne mens op Nederlandse bodem had zwarte huidskleur en blauwe ogen". Lekkere relstukjes schrijven, hij zou zo bij GS aan de bak kunnen.
Toen was er nog geen zeep.
ik ben een GroenLinks ontkenner. Dat betekent niet dat ik het onbelangrijk vind om een schoon milieu en prettig klimaat te hebben. Alleen de manier waarop.....
Ik vind dat 'internationale-afspraken-scepticus' de lading beter dekt.
We moeten met zijn allen bijdragen aan een beter milieu en klimaat. We weten ook allemaal dat je soms met simpele / goedkope ingrepen al veel kunt winnen. Dan kan je bijv. in het "Rijke Westen" helemaal gek worden en papieren rietjes introduceren maar een paar duizend kilometer verderop zijn complete rivieren een grote vuilnisbelt en dat stroomt de oceaan in. Wil je een impact maken lijkt het me beter om een efficient vuilnis ophaal / recycle systeem op te zetten aldaar. Maakt de leefbaarheid beter en je creëert werkgelegenheid.
Zoiets als Amsterdam doet met Italiaans afval dus......
altijd wanneer ik elektronisch afval naar het containerpark breng om te scheiden denk ik aan die vuilnisbelten in Nairobi waar jongeren 24 uur per dag plastic snoeren verbranden om het koper eruit te winnen. Gewoon in de open lucht. Dat schuurt altijd wel, zeker omdat ik er zelfs nog een verwijderingspremie voor betaald heb.
Eens, voor een fractie van het geld dat we nu hier investeren zouden we hele afvalbergen in Azië of Afrika kunnen wegwerken. En daarmee behaal je veel meer globale milieuwinst dan dat geneuzel in de marge dat we hier doen.
Richt je op de grote zaken, dat roep ik al jaren. Daar moet je wat voor kunnen. Dingen organiseren. Maar het lukt ze niet eens om de energie-infra op peil te houden. Dus richten ze zich op zaken waar je niets voor hoeft te kunnen behalve dat waar ze wel goed in zijn: regels en belasting. De boerenstand afschaffen, vliegen verbieden, en in het geval van economische activiteit laten ze letterlijk de wal het schip keren.
@ZonderNaam | 02-05-23 | 10:51: Het klimaat beleid in een notendop:
In het westen honderden miljarden uitgeven voor een paar procent besparing, terwijl je in een willekeurig 3e wereldland voor dat geld een kernreactor, meerdere afvalverwerkingsfabrieken en rioolwater zuiveringen kan neer tiefen.
Zelfde met die energielabels: om mijn huis van C naar B te krijgen moest ik dik 20k investeren, terwijl je de meeste G-label huizen naar D kan krijgen voor een paar tientjes en de ramen dicht te doen.
@ZonderNaam | 02-05-23 | 10:51: Konden we het kolonialisme maar weer in ere herstellen.
@Jan_Pietersen | 02-05-23 | 11:11:
Hoeft niet, we kunnen het gewoon vastleggen in een internationale afspraak ;)
@EmilioEsteves
Oh Emiliio, vergeet je dan ook niet om in al die landen een hele grote bruine envelop moet meenemen met dollars daarin om jan en alleman om te kopen voordat er een stempel wordt gezet (zijn ze dol op in die landen). En zelfs al gaan ze akkoord en is er een stempel gezet dan is het nog maar de vraag of er iets gaat gebeuren want ze zijn nml totaal niet geïnteresseerd in een schonere wereld of efficiente vuilnisophaal. Waar ze wel in geïnteresseerd zijn is hun eigen welbevinden en dat van hun familie, clan of stam. Een land dat dat verdomd goed doorheeft is China want die zijn meesters in corruptie, al duizenden jaren lang dus die kopen de boel gewoon om en zuigen die landen leeg en of daar kinderen van 10 jaar in een cobalt, zink, bauxiet, kolen... noem een mijn werken en of die vervuilend is zal ze aan de reet roesten want een mensenleven stelt niks voor voor hun.
Welcome to the real world.
We hebben in de eurozone ook de internationale afspraak dat het begrotingstekort niet boven de 3% mag zijn.
Maar blijkbaar is het geen enkel probleem dat iedereen daar zijn reet mee afveegt met alle inflatie en hogere lasten voor Noordwest Europa ten gevolge.
Maar als het om verdragen over zaken als immigratie of klimaat dan zijn die afspraken ineens keiharde natuurwetten.
In de trant van, Ik ontken dus is besta ;)
Die professor loopt een beetje achter in het moderne hokjesdenken. De juiste benaming voor dit soort mensen is -foob. Transfoob, islamofoob, internationale-verdragenfoob.
Zal straks het klimaat bij de plaatselijke Appie H. eens gaan bekijken.
Blame Florida.
Sowieso de uitspraak “We hebben MET ELKAAR afgesproken dat….”
Dat hebben WE helemaal niet gedaan. De politiek heeft afspraken gemaakt.
Erger me er ook altijd aan... de afspraak is een middel en niet een doel op zich. De wereld is sinds 1992 ook flink verandert... ook qua verbruik van grondstoffen
Klopt, de landen hebben dat afgesproken. Door middel van volksvertegenwoordigers. Welk stukje van de democratie snap je niet? De burger heeft inspraak, maar mag niet meebeslissen. Zo gaat het al eeuwen.
@small_town_dad: Klopt, en nu staan we op het randje van de afgrond. Maar dat komt natuurlijk omdat de burger niet luistert.
"Afspraak" is newspeak voor "decreet" of "dictaat".
Ben geen kenner, maar volgens mij is een van de ( vele ) fouten uit het verleden dat we EU wetten de onze maken.
Dus niet even nadenken of het wel een goeie wet is, nee, keihard overnemen.
Staat geloof ik in de grondwet, maar dat laatste weet ik niet zeker.
( en zou me niets verbazen ).
EU-verdragen zijn dusdanig krachtig in werking dat ze gelijk als grondwetten kunnen worden beschouwd, meen ik.
@nobodiesunmighty | 02-05-23 | 10:44: Hoe dan ook, het is een fout. En ik denk dat het de eerste is die we moeten herstellen, dan kunnen die andere fouten ook eens aangepakt worden.
Maar goed, ik zal wel een foutenontkenner zijn.....
@nobodiesunmighty | 02-05-23 | 10:44: In Nederland wel, en dat geldt voor alle internationale verdragen. Die staan boven de Nederlandse wet. En in tegenstelling tot de grondwet kunnen rechters wetten wél toetsen aan die verdragen.
Een van de grootste fouten in de Nederlandse grondwet: Internationale verdragen gaan boven de grondwet.
Dat had natuurlijk moeten zijn: Als een internationaal verdrag in strijd is met de grondwet, moet eerst de grondwet aangepast worden zodat het verdrag alsnog getekend kan worden.
Weten we nog, van Huffelen die ondanks een kamermeerderheid toch een handtekening zet in Brussel?
Besef je dat ze dit dus ook kunnen doen met bijvoorbeeld de verkiezingen. "Om de Europese democratie te versterken en te harmoniseren, worden de verkiezingen in alle EU landen voortaan tegelijkertijd gehouden. Om dit voor te bereiden is enige tijd nodig, daarom zijn de eerstvolgende verkiezingen in elk EU land vastgesteld op 30 februari 2040"
Krabbeltje eronder ondanks wat de kamer er van vindt, en Rutte zit voorlopig gebakken.
@TheEgg | 02-05-23 | 11:12:
Als we echt in een democratie zouden leven zou zelfs elk internationaal verdrag opnieuw bekrachtigd moeten worden door een nieuwe regering na verkiezingen.
Heleen de Coninck is echt weer zo'n domme elitaire muts. Zij denkt echt dat de mensen die het meeste geluid maken tegen verdragen, welk verdrag dan ook, het ooit hebben gelezen. Nee, de meesten hebben dat niet, niet eens de Jip en Janneke samenvatting.
Er kan dus per definitie geen "internationale-afspraken-ontkenning" zijn want als tegenstanders het hoe en waarom niet snappen kan er geen sprake zijn van ontkenning hooguit onwetendheid. En dat is niet vreemd. Het is niet ons werk om verdragen te lezen en te begrijpen. Daar hebben we volksvertegenwoordigers en hun medewerkers voor die we daar ruim voor betalen.
Doodmoe word ik van mensen die denken dat Henk en Ingrid 's avonds laat nog eventjes internationale afspraken doornemen om Kamervragen te stellen.
psst het is helemaal niet de bedoeling dat Henk en Ingrid zich met het klimaat bemoeien , die moeten zich gewoon aan de richtlijnen en regels houden.. dat zal ze leren;)
De technocraten welke in 1992 hebben toegezegd zijn nu gevlogen. Zelf-opgelegde vervolging tot in het derde of vierde geslacht? Wat een zelfhaat van deze "geleerde"...
Ik heb de pest aan de regering-Rutte IV, dus ben ik een regeringsontkenner.
Wat jammer dat de regering niet de consequenties trekt uit mijn ontkenning, maar gewoon blijft zitten...
Ik lijd niet aan ontkenning!
Dat kan ik niet ontkennen, ik mag jou namelijk.
Ik heb helemaal geen afspraken gemaakt. Maar nu moet er nog een draai gegeven worden om de burger een collectieve schuld in de schoenen te schuiven. Dat is de bedoeling van de argumentatieve draai.
Ik ben het zo zat, dat de politiek en de wetenschap schuldgevoelens bij individuele Nederlanders probeert aan te jagen.
Als iemand dood op een strand ligt is het onze schuld, kleding maken door kinderhanden (hoe erg ook) onze schuld, klimaatverandering onze schuld. Er zijn nog talloze voorbeelden.
De elite voelt zich schuldig omdat zij degenen zijn die de meerderheid uitbuiten. Daarom hijsen ze een paar minderheden op een voetstuk, dat compenseert weer.
Wil hierbij gaarne gebruik maken inzake ontkennen afspraken van het onder Rutte 1,2,3 en 4 in zwang geraakte z.g. inlegvelletje basta.
Van Dale omschrijft ontkennen als niet erkennen of niet bekennen.
De eerste omschrijving lijkt mij terecht mogelijk bij afspraken . Dat velen het lezen als de tweede omschrijving is een beetje raar.
Helaas schrijft Van Dale er vervolgens ook loochenen bij, wat op zichzelf ook raar is omdat je niet bij de omschrijving van een woord een ander woord kunt gebruiken dat het eerste woord behelst.
Dat is dan erg verwarrend en klinkt ook wel een beetje raar. Ik ontken dat kind als mijn wettig kind, dat klinkt toch ietwat vreemd.
soms zijn woorden letterlijk wel gelijke betekenis maar is er een andere onderliggend betekenisverschil. Zoals hier bij loochenen en wat je tegenwoordig vaak ziet met vermeend. Eigenlijk betekent vermeend gewaand maar velen gebruiken het als vermoed. Het zal het gebrekkige onderwijs zijn. Die mensen met beperkte vorming krijgen wel gewoon werk en weten niet beter.
@AntiZanicz | 02-05-23 | 10:55:
Hieruit blijkt vooral dat taal constant in verandering is. Ik heb er een oude papieren versie van de Van Dale er maar eens bijgehaald. Verloochenen wordt daar helemaal niet genoemd als synoniem of anderszins.
Hoe dan ook wordt (of is) ontkennen synoniem aan ten onrechte (!) niet met een feit eens zijn.
Je enige realistische doel kan zijn dat het goede voorbeeld van een klein land dat qua procentuele vervuiling er niet toe doet, de andere landen positief zal stimuleren, anders hou je jezelf voor de gek. Prima als je dat je uitganspunt is , maar niet net doen of je de aarde redt door je eigen feitelijke mindere uitstoot.
Nou en als we dat constateren kunnen we dus ook net alsof doen we alles volgen en 0 uitstoot hebben controleert buiten Nederland toch niemand. Het doel heiligt de middelen heb ik de indruk van klimaatactivisten, dus waarom niet beetje overdrijven dat we alles op orde hebben, want dat is in echt nooit haalbaar ook al werkt iedereen mee? De positieve stimulatie naar andere landen is enige haalbare doel, dus maakt toch niet uit hoe je dat voor mekaar krijgt?
Ja daarom stem ik dus ook op Het Populisme. Ga maar lekker fietsen met je internationale afspraken.
Plus: het is toch waanzin dat wij nu serieus overwegen een wat oudere, maar zuinige en prima werkende cv-ketel te laten vervangen voor 2026.
die hoeft niet vervangen te worden voor 2026, die mag niet meer vervangen worden na 2026.
Klopt , maar het blijft grote waanzin.
Tegenwoordig zie ik alleen nog maar "Hoogleraren" voorbij komen. Met vakrichtingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Geen wonder dat we tekort aan vakkrachten hebben...
Dat komt omdat bijvoorbeeld de universiteit Eindhoven streeft naar 50% vrouwen onder de hoogleraren. Zouden ze op de TU zich beperken tot hoogleraren in technische vakken dan gaat dat niet lukken. Dus verzinnen ze iets vaags zoals systeem transities.
Hoogleraar klimaathysterie, hoogleraar genderwaanzin.
Allemaal met diepe zakken die zich goed laten vullen en waar je niets voor hoeft te kunnen.
Begin eens met het ontvolken van Azië - Afrika en Latijns Amerika. Dat scheelt een slok op de spreekwoordelijke borrel.
Inderdaad. Als je alleen al kijkt naar de explosieve groei van het aantal van budget airlines en de daaruit volgende toename van binnenlandse vluchten voor prikkie binnen Azië, dan is de discussie die wie we in NL voeren lachwekkend te noemen...
Weer een pennenvrucht van Maarten Keulemans. Door het ijs gezakt in de oversterfte discussie (weigert bijv. in debat te gaan met prof. Meester inzake oversterftecijfers) en nu weer zijn oude thema afgestoft.
Ik ben een internationale-afspraken-ontkenner-scepticius.
"Alsof iemand die geen vanillevla lust een vanillevla-ontkenner is. Alsof iemand die tegen de Holocaust is NOU JA U SNAPT HET WEL"
Dit vat het wel mooi samen inderdaad. Gewoon een andere mening hebben moet verboden worden. De kwaadaardige elite heeft tenslotte al in 1992 bepaald wat het beste voor je is en hoe je moet denken. Je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. En wel even klappen op je balkon a.u.b.
Internationale afsprakenontkenning?
Als wij ons sinds tekenen aan het Dublin akkoord hadden gehouden hadden we met vlag en wimpel aan de andere super gave internationale afspraken kunnen houden.
Lekker selectief weer die ecodrammers
Inderdaad. Zo te lezen zijn er nogal wat internationale afspraak ontkenners in Europa. Kijk maar eens hoe veel landen zich aan de EU afspraken houden. Het Dublin akkoord is slechts het topje van de ijsberg.
Mooie opmaat om clubjes tegenstanders te ontbinden op voet van art. 2:20 BW.
Verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt.
"Inernationale-afspraken-ontkenning", hahahaha. Oftewel "doe wat wij zeggen en trek uw portemonnee, ook al weet u donders goed dat het geen ene fuck verschil maakt". Niet serieus te nemen, dit soort gewauwel.
Ik ontken het bestaan van de internationale afspraken niet maar vind dat een aantal ervan aan een grondige revisie toe zijn. Mag dat ook? Zo vind ik bij voorbeeld het VN vluchtelingenverdrag achterhaald.
Als heel Nederland niet zou bestaan, dan zou dat voor het klimaat op aarde geen enkel verschil maken. Alle maatregelen die hier genomen worden maken voor de aarde dan ook geen verschil. Wel voor de mensen die hier wonen. Die worden armer, behalve de mensen van D66 en VVD die aan deze zaken verdienen. Maar he, wat kan het ze schelen dat de maatschappij uit elkaar valt. Als zij maar kunnen deugen en niet naast het gepeupel in een vliegtuig hoeven te zitten.
Nederland samen met Vlaanderen is praktisch een G7 land. Dat maakt heel wat uit op wereldschaal.
@AntiZanicz | 02-05-23 | 10:38: we zijn letterlijk een postzegel en de Belgen zijn, zo vertelde een Amerikaan mij, "nothing but a pothole filled highway to France"
@AntiZanicz | 02-05-23 | 10:38:
We zijn relatief gezien erg rijk ja. Maar zoals ook al elders hier gezegd is het veel goedkoper en efficiënter als wij arme landen waar veel vervuiling is gaan helpen dan dat wij onze eigen economie gaan slopen in de hoop dat dat ergens tot ver achter de komma een verschil gaat maken op wereldniveau.
@AntiZanicz | 02-05-23 | 10:38:
Onzin. Nederland en België totaal (dus inclusief gewest Brussel en Wallonië) samen staan ergens op plek 14. Nog steeds minder dan Australie. Haal je gewest Brussel en Wallonie eruit dan wordt het nog minder.
statisticstimes.com/economy/projected...
De ontkenning is er bij velen vooral om lekker door te kunnen gaan met het opstoken van de wereld. SUVs, PickUps, barbecue, veel verspillen, veel vliegen voor 13 in een dozijn flutvakanties.
Zoals bijvoorbeeld detox in Mexico, aangeprezen door lui met een volgespoten gezicht.
Als het weer nu eens goed zou zijn, dan had ik wel kunnen barbecueën. Jammer van mijn bovenburen, maar helaas. De regen staat telkens vol op mijn balkon.
Detox in Mexico is dan weer een enkele reis, en je ecologische voetafdruk wordt spontaan minder want je houdt tevens op Co2 uit te stoten.
Ik houd erg veel van mijn SUV hoor en dat ontken ik niet.
@Osdorpertje | 02-05-23 | 10:29: Je kunt ook gewoon in je eigen keuken liters lauw zout water tot je nemen. Alleen staat dat minder leuk op je insta.
De technologie gaat het oplossen.
Vandaag wordt weer een nieuwe generatie waterstofauto gepresenteerd. Dat is de toekomst. Waterstof die onder meer in zonrijke landen goedkoop geproduceerd kan worden.
Een oude meester zei al: Paniek is een slechte strategie.
@ChalinaRosa | 02-05-23 | 10:31: 1 op 6 rijden met hobby auto's. Een land zonder zorgen voor velen. Wel zeiken over de OZB van enkele honderden Euro's en of dat een tientje lager mag. Op kosten van de gemeenschap.
Nee, laten we al die dingen die jij noemt electrificeren en elektriciteitsopwekking overlaten aan het klimaat.
We zetten de klok wel even 500 jaar terug en ik wens je veel succes met je zeiltocht naar Mexico.
Ik denk dat al die SUVs, barbecues, flutreizen e.d. veel minder schade aan mens en milieu veroorzaken dan de energietransitie die jij voorstaat.
Op globaal niveau ben je namelijk alleen maar bezig de vervuiling verderop naar de supplyketen te verplaatsen. En dan ook nog eens naar landen waar er vaak helemaal geen afspraken zijn hoe fatsoenlijk om te gaan met mens en milieu. Google bijvoorbeeld eens hoe het gaat in de kobaltmijnen in Congo.
Heeft u ook wel eens plezier in het leven?
@AntiZanicz | 02-05-23 | 10:43: Het. kost jou niks als mijn SUV of WOZ een paar tientjes minder is. e is ook gen enkele reden waarom mijn SUV meer belast zou moeten worden als een EV van gelijk gewicht. we hebben dezelfde asdruk tenslotte. de enige reden is dat daar afspraken voor zijn gemaakt, gewoon omdat dat kan. en nog steeds kost het u niks meer of minder als ik of Rosa een dikke ICE rijden.
@AntiZanicz | 02-05-23 | 10:43: De enige die heel de tijd zaniczzzttt ....
Dus als een huis in brand staat moet de brandweer evenveel aandacht geven aan het gras wat een beetje smelt als aan de metershoge vlammen die uit het dak slaan.
Linguïstiek is ook maar een mening.
Het zijn ook geen internationale afspraken.
Alle belemmerende maatregels hebben wij onszelf opgelegd zonder dat daar een internationale verplichting voor was.
En nu zitten we met de gebakken peren.
Follow the sun zegt Trump
Ik ontken dat ik iets ontken. Klinkt dat ook raar?
Als kenner zou ik zeggen: NEE!
Dan ben je een ontkenningsontkenner, maar ja dat zal je wel ontkennen.
Houd Rutte weg van pennen.
Want die gek zet overal z'n handtekening onder.
Zijn voorganger Jan Peter Bakellende had er ook een handje van om alles ongelezen te tekenen zonder over de voorwaarden te onderhandelen.
Tie rips als ie naar Brussel gaat.
@Osdorpertje | 02-05-23 | 10:27: JP raakte al in de war van de heerlijke en prachtige decolleté van Katja (en Bridget). Bij pres Bush liep hij te houten Klazen. Bij verdragsoverleg zal het niet veel beter geweest zijn.
NB
Rutte verkwanselde ons ASML voor een foto-op bij Biden in the oval-office.
Fijn bezig daar in het torentje
@Osdorpertje | 02-05-23 | 10:27:
Die dacht president eu te worden, is niet gelukt. Nog iets gehoord van de beste man?
@Flightless bird | 02-05-23 | 10:47:
Hij zit nu ergens langs de snelweg in het kantoor van een duur accountantsbedrijf met zijn boekje vol contacten uit zijn politieke tijd.
Jij gelooft wel in klimaat, ik niet.
Klimaat is namelijk een geloof.
En met mij heb je niets afgesproken.
REAGEER OOK