Ach jee. Het gaat echt heel slecht met de Natuurmonumenten in Nederland
Geloofwaardigheid van subsidiewoudlopers is aan het einde van hun Latijn
Nederland is een Randstad met een groot natuurpark aan de oostkant, zei wijlen Pim Fortuyn al. Maar die was ook geen boswachter en bovendien werd hij behoorlijk hard afgerekend op zijn klimaatstandpunten. De echte boswachters delen thans om de haverklap foto's van bomen om het vermeende verval van het grote Nederlandse ambtenarenproject dat "De Natuur™️" heet te beklagen.( Soms doen ze dat terwijl ze een D66'er trollen, want die willen geen bomen, die willen huizen, voor de omvolking.) Maar het gaat juist heel goed met de Nederlandse bossen, zegt de werkgever van die boswachters, de biomassaboeren van Staatsbosbeheer. Raar. Ook raar: dat hun collega-biomassaboeren van Natuurmonumenten het tegenovergestelde beweren. Postcodekanjer Pim van der Feltz (twee ton, per jaar) was op de ngo NPO in een verder alleraardigst item over het traag vallende kabinet, om te beweren dat De Natuur™️ aan het einde van zijn Latijn is. En wat denk je? GELOOFT GEEN HOND! Enniewee, het is zondag. GA NAAR BUITEN en probeer zelf eens te meten = weten hoe die De Natuur™️ er bij staat in Stadspark RestvanNederland. Dan mag je op de terugweg lekker door de McDrive, maar denk er om: Laat niet als dank voor aangenaam verpozen...
Is het Potjeslatijn, of Subsidiepotjes bij Natuurmonumenten?
Social
Maar de kiezer zal wel gewoon dom zijn, toch?
Social
Reaguursels
InloggenDemocratie is prachtig.
Maar als je er last van hebt moet je het gewoon even uit zetten.
Dat noemen we de nieuwe bestuur cultuur.
Was getekend D666
Alle natuur in Nederland is aangelegd, en wordt net als een gladgeschoren gazon voortdurend onderhouden, want de mens heeft graag alles in de hand, en dus ook de natuur. Wij bepalen liever zelf hoe die wilde natuur eruit komt te zien. Maar als de natuur dan zijn eigen gang wil gaan, dan nemen we maatregelen. Dan schieten we een 'teveel' aan wild af of laten kuddes schapen de boompjes die de natuur ergens uitzaait afvreten omdat we zo graag de heide in stand willen houden. Nederland staat bovendien vol met boomsoorten die hier eigenlijk niet thuishoren, ooit aangeplant omdat we het hout ervan zo goed konden gebruiken. En waait een storm eens flink wat bomen omver, dan moeten die zo snel mogelijk worden opgeruimd, want we willen graag een net bos.
Nee, ik denk dat we beter kunnen ontwaken uit de illusie dat we in Nederland nog echt natuur hebben, en ter compensatie van de teloor gaande 'natuur' door noodzakelijke woningbouw een groot stuk bos in het buitenland kunnen leasen, maar dan ook iets zo groot als half Nederland, en dat laten we dan gewoon met rust. Hek eromheen, wolven, edel- en damherten, moeflons, schotse hooglanders en wilde zwijnen daarheen exporteren en hun gang laten gaan. Da's dan echt natuurlijk.
Natuurmonument en SBB doen hooguit aan parkbeheer. Het mag het predikaat natuurbeheer niet hebben. Netto zijn ze vooral bezig met bomen kappen en wanneer als resultaat daarvan bepaalde vogels verdwijnen dan geven ze de schuld aan teveel stikstof. En vervolgens kappen ze nog meer bomen.
Dan zijn er ook nog activistische organisaties die de schaarse mtb-paadjes die er zijn verbieden via de rechter. Dat er in diezelfde bossen met groot materiaal jaarlijks hectares aan bomen worden gekapt dat is voor die rechter dan geen enkel probleem.
Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, wat hun einddoel is maar het is in ieder geval geen natuurbehoud.
Voor dat beetje beheer worden ze wel rijkelijk beloond
Staatsbosbeheer is geen natuurbeheerder maar bosbouwer. En Nederland heeft natuurlijk geen natuurlijke natuur. Een binnenzee ingedijkt zoet gespoeld de zeebodem ingepolderd en een lager stuk afgerasterd wat rundvee en paarden loslaten verwaarlozen en dan noem je het natuur? Nationaal Park de Meinweg staat vol met Amerikaanse Eiken, de Veluwse heide is door afplaggen ontstaan en kan alleen door begrazing door schapen in stand blijven. Van nature is Nederland veenbos in de laaggelegen gebieden met lage duinen en loofbos in de hogere delen, geen heide. En als het slecht gaat met de eiken, gewoon met kalk en steenmeel bemesten in plaats van te blijven klagen over stikstof.
Heeft Voerman geen geld voor de kapper?
Ja want lang haar is vies en eng
Voor een paar miljoen subsidie wil ik best een poging wagen een stikstofmagneet te ontwikkelen.
Mocht het niet lukken wegens natuurwetten die niet meewerken, jammer dan!
Patent aanvragen op de ‘stikstofzuiger’.
Joh, stop maar helemaal met die natuur in Nederland, kap de Veluwe en ga bouwen in de duinen. Mooie villa’s met zeezicht. We wonen toch al in een grote volkstuin, natuur interesseert de gemiddelde Nederlander toch geen reedt en, het belangrijkste, er moeten centjes verdiend worden hè? Als ik zie hoe spastisch die land reageert op een paar herten in Zandvoort, een paar dassen bij het spoor, een paar wolfjes, een paar dooie paardjes in de Oostvaardersplassen en ganzen in het weiland dan kan ik alleen maar lachen. We kunnen helemaal niet met natuur omgaan. We hebben geen idee. Echt niet. Dus bulldozer eroverheen en bouwen maar. Kunnen de boeren ook nog een paar miljoen schijtende verrekens erbij nemen en kan Tata en Schiphol gewoon lekker doorgroeien. Mooi toch? Dat willen demense toch? En zonder natuur hebben we ook geen stikstofprobleem. Hartstikke mooi man.
Alleen de Veluwe en nog een paar gebieden van redelijke omvang actief beschermen, de rest outsourcen we naar Scandinavie, waar veeel meer ruimte is voor natuur. Het was toch een Europees probleem, dus waarom inzoomen op een paar minuscule Nederlandse Natura2000-postzegels.
Doe niet zo hysterisch man. Lees het boek van Arnout Jaspers en kom tot bezinning.
@Peerkeoud | 02-04-23 | 16:57: Ik stel alleen vast wat ik zie. Want heb ik ongelijk als ik het over onze omgang met wilde fauna heb? Zodra er een dierensoort spontaan het land binnenkomt, gaat alles en iedereen op tilt. Zoals die hysterie over de wolf, dat is toch te lachwekkend en zielig voor woorden?
Zit zo’n mokkel uit notabene Volendam zich hard te maken voor het bestrijden van wolven. Volendam. Geen bos en geen wolf te bekennen, maar mevrouw is te’en. Ga paling roken trut. Of ga Volendamse kwijlliedjes zingen.
@Bigi Bana Boy | 02-04-23 | 17:17:
Je kunt het ook omdraaien. Waarom willen stedelingen per se dat er in dit overbevolkte land een paar wolven rondlopen? Die beesten hebben voldoende ruimte nodig, eigen territoria, en een dusdanige grote populatie dat er geen inteelt optreedt.
Of dacht je gewoon om de 4 jaar een nieuwe roedel uit te zetten, en de oude roedel in Polen of Monaco uit te zetten?
Moeten we dat dan ook met beren en olifanten doen?
Je zou problemen kunnen oplossen met werkbare en realistische plannen.
Vanuit politieke kleur denken en vastgeroest zitten in je activisme werkt niet.
Anyway, als de afgelopen jaren ons iets geleerd hebben is dat deze coalitie en een aantal politici in het bijzonder absoluut ongeschikt zijn voor hun functie. Het is afstandelijk bezien beter als deze lieden vertrekken en anderen een kans geven, dit heeft niets te maken met politieke kleur.
Nahhh natuur. Die geestesfilosofie dat natuur altijd maar moet wijken is een soort kanker. Een kanker voor de natuur omdat de soortenrijkdom en genenrijkdom afneemt. Studies tonen aan dat de bereidheid om voort te planten afneemt. De gedachte “fuck natuur” en consumaximaliseer is ook nog eens pure destructie van de samenleving. Of je stopt te geven en wordt je een Bigi bana boy, of je wordt een gillend gek nom-binair they/them dat zich gek schreeuwt
Die reklame van de laatstr tijd over een watercrisis begint al zo: " Je ziet het niet maar het gaat slecht met de natuur". Een paar shots van een dode boom op de hei en een droog stukje rivier.
Doei... dat is echt een psychologisch truukje. Succes als je daar intrapt.
Nee joh, het gaat geweldig. Echt hoor.
@Bigi Bana Boy | 02-04-23 | 16:49: Jazeker, kijk maar bij het CBS ho goed het gaat. 50 jaar geleden was het veel droeviger gesteld.
@Bigi Bana Boy | 02-04-23 | 16:49: Kom eens uit je bubbel met die bana van je, de hoeveelheid staatspropaganda om mensen te hersenspoelen dat stikstof de natuur doodvermoord is de afgelopen jaren schrikbarend. Terwijl de NH3/NOx-uitstoot historisch nog nooit zo laag is geweest in de afgelopen 50 jaar.
Terug naar de middeleeuwen, green stromend water, geen dokter, levensverwachting 43. Utopia?!
Haal von der Feltz maar eens door het kadaster dan zie je waar zijn belangen echt liggen
Natuurmonumenten doet goed werk. Ik ben lid van Natuurmonumenten
Ik ook niet.
Sponzen are gonna spons!
Ben geen fan van De Joop, maar nu hadden ze toch best een leuke cartoon, over de Wobbert, die steun zoekt bij Caroline van de Plas, zie die site.
Leuk beeld, en ook leuk getekend.
Weet je wie ook subsidieslurpers zijn.
De Europese landbouwsector?
Ja, de reden dat er 10K kleine en grote bedrijven op de fles zijn gegaan de afgelopen 50 jr. komt doordat producties naar zogenaamde lage lonenlanden zijn gegaan. Zeg maar jou schoenen, t-shirts, elektronica en sperzieboontjes. Een aantal decennia geleden vond men voedsel en werk WEL belangrijk, dus vandaar dat bij import heffingen kwamen en o.a. boeren een stukje compensatie ontvingen. Maar Theo, indien jij zo begaan bent met het milieu, ruk dan al je milieu belastende kleren van je lijf koop niets meer in de supermarkt of McDonald’s en fikker je computer device uit het raam. Niet? Vreemd…
@Unsinkable-Sam | 02-04-23 | 15:51:
Ter informatie; ik eet geen sperziebonen uit Senegal of appels uit Chili. Mijn schoenen worden gemaakt door Greve in Waalwijk, de allerlaatste Nederlandse schoenenproducent.
Voor het overige ben ik vóór vrijhandel, omdat die voor alle betrokkenen de grootste economische voordelen brengt. Vanzelfsprekend met inachtneming van milieuregels.
Vraag u eens af waarom Europese boeren tot 2017 een gegarandeerd prijs voor suiker kregen (zogenaamd À-quotum) dat 2-3 keer boven de wereldmarktprijs lag.
Waarom denk je dat de BBB niet voor een Nexit zijn? Boeren zijn overal te’en, maar ze weten donders goed hoe afhankelijk ze van de EU zijn.
theo-is-dood, top! Jij begrijpt het systeem van lage lonen versus extra milieu belasting.
Wat vrije handel betreft ben ik voor MITS tussen EU lidstaten, daarbuiten is er sprake van oneerlijke concurrentie waardoor hier bedrijven en boeren op de fles gaan. Ooit wel eens afgevraagd waarom NL al zijn grote scheepswerven plus arbeids potentieel is kwijtgeraakt? De casco’s worden nu middels Westerse tekeningen in China of Japan gemaakt. CN lonen versus NL lonen factor 20 lager. Turkije factor 5 lager. Gaaf he?! Vrije wereldmarkt is enkel goed voor een handjevol niet te raken investeerders. Dat er 10 duizende arbeiders brodeloos zijn gemaakt kan Theo helemaal niets schelen.
Ook de BBB heeft fouten in haar programma, zie Europa, geen partij is ideaal.
Mijn aluhoedje begon helemaal warm te worden. Ik denk dat er vreemde krachten in het spel zijn.
Wat. Een. Timing.
Ga lekker in je eigen kerk lopen miepen, daar zijn ze er dol op, kartellöl.
Voor alle duidelijkheid: hier zien we dat gecoordineerde, dat samenspannerige van allerlei organisaties die ooit respectabel waren maar nu in de ban zijn van religie (racisme NEE => mateloze immigratie, CO2 => G.E.V.A.A.R., bioindustrie => huil huil stikstof eindelijk BBB W.A.T. WTF => snel stemming maken).
Echt zum kotzen. Wat een miezerige kereltjes. Caroline eats them for breakfast, mits ze te pruimen zouden zijn.
Precies ja.. Gratuit zielloos volk. Getormenteerde persoonlijkheden die hun zelfhaat projecteren op de aardbol en de medemens..
Hoe blaas je die omver ? Met authenticiteit, iets waar Caroline gelukkig geen gebrek aan lijdt..
Ach ja, geen echt fijn clubje,
"Natuurmonumenten gebruikt geregeld onkruidbestrijdingsmiddelen op de eigen terreinen. Na kritiek besloot Vereniging Natuurmonumenten op 15 mei 2019 geen glyfosaat (Roundup) meer te gebruiken. Kritiek was er op het feit dat de vereniging boeren en anderen al jaren opriep te stoppen met het gebruik van deze omstreden onkruidbestrijder maar het zelf wel gebruikte."
Het allerbelangrijkste uitgangspunt van deugers is ook 'Do as I say, not as I do'.
Anders zou er naast virulent racisme, hysterisch geschreeuw over domme untermenschen ook een uitbreiding van Schiphol naar 1.000.000 starts en landingen geregeld moeten worden, as a start that is.
Want de linkse hufters zijn echt altijd de grootste vervuilers, de grootste haters en de ergst zelfingenomenen.
Natuurmonumenten bestaat ik denk ongeveer 100 jaar, 800 FTE, 8.000 vrijwilligers barsten van de centen, beleggingsopbrengsten, subsidies, PC loterij etc. etc. en de Natuur is naar de klote ???
Hoe kan dat van der Feltz ?
Jullie doen, la heel lang, iets niet goed lijkt mij.
Maar gelukkig voor van der Feltz is er geen controle of toezicht op Natuurmomenten dan was meneer, net zoals bij een bedrijf, allang ontslagen, tijd voor toezicht dus.
Maar goed ze zullen wel lekker door gaan in hun bubbel in hun mooie kasteel/hoofdkantoor en ga vooral door met het steunen van de Wolf, doen ze n.l. ook.
Je kunt er je klok op gelijk zetten:
Natuurmonumenten: Natuur valt om. Poen aub.
Waterschappen: Ongekende droogte. Poen aub.
Reddingsbrigade: Iedereen verzuipt. Poen aub.
Volgens mij huren ze allemaal hetzelfde communicatiebureau.
Reddingsbrigade snap ik niet goed. Je zal maar uit de bootje pleuren 4 mijl uit de kust met slecht weer. Je vergist je met de milieulobby die kotst dat de Noordzee volgende week met hoogwater tegen je plafond klotst. Leuk ook voor de doe-het-zelf ketens. Watervaste muur en plafondbevestiging in de aanbieding.
Zure regen, nieuwe ijstijd, noordpool zomers gesmolten, Amerdfoort aan zee.....en ik weet zeker dat als ik ga zoeken zijn er nog veel meer valse claims van wetenschappers te vinden..........mensen zijn gevoelig voor doemscenario's,, de kerken zaten vol met gelovigen in hel en verdoemenis totdat we zo wijs werden daaraan te twijfelen. Gelukkig hebben we het klimaat nog om onze hang naar verdoemmenis aan te laven.
Denial is not a river in Egypt.
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 14:31: Momenteel een verdienmodel, in slim Denemarken benoemen ze Uw standpunt iets ruwer.
Tja het is dan ook een sekte geworden, met hele agressieve volgelingen.
En ik begrijp het ook wel; de politiek, de media, op scholen en universiteiten, en last but not least de Internetbubbel waar velen zich ophouden; allen preken verdoemenis... Dus ja waar hebben die volgelingen nog voor te leven?
Dus ja dan krijg het fatalisme dat nodig is voor haat, geweld en erger. (hoi Folkert).
Het is voor deze hoefijzer extremisten (want ze realiseren zich niet hoe vlak ze tegen rechts-extremisten aanschuren) dan ook dat er eens een ander geluid gaat klinken, misschien dat deze lieden weer wat vertrouwen in hun toekomst krijgen.
De stakkers.
@Remus McMillan | 02-04-23 | 14:49: En cognitieve dissonantie is de volksziekte nummer één aan het worden. Kun je problemen niet aan? Dan verander je de realiteit toch gewoon?
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 14:31: nee dat is waar, gelukkig zijn tijden intussen wel veranderd, nu word je alleen nog maar gecanseled als je niet direct in de verkondigde hel en verdoemenis gelooft, vroeger ging je direct de brandstapel op........kom ik dus reatief goed mee weg tegenwoordig
Subsidiewoudlopers, hij is heel goed.
Kwam met een rondje fietsen in een verkeer chaos terecht omdat heel veel mensen met de auto zo nodig naar de net geopende "Nieuwe nog mooiere Albert Heijn" moesten op deze zonnige dag. Wat een leeg bestaan moet je dan hebben.
Misschien was de carpaccio in de aanbieding.
Ik denk dat dit een oefening was voor tweede paasdag. Dan aan ze verveeld naar de Ikea.
@zeurmachine | 02-04-23 | 14:29: GGGaan
Dat geeft een veel grotere uitstoot van stikstofverbindingen dan een gemiddeld boerenbedrijf.
@Xbitt | 02-04-23 | 14:36:
“ De brand in een varkensstal in het Gelderse Erichem, waar gisteren alle 20.000 varkens omkwamen, voert de discussie rond brandveiligheid in stallen op. Dit soort branden komen steeds vaker voor nu de stallen steeds groter worden, waarschuwt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. De Partij voor de Dieren gaat na de zomer opnieuw op maatregelen aandringen om de kans op dit soort drama's te beperken.”
Link: www.ad.nl/binnenland/roep-om-maatrege...
Dus u beweert dat de stront van 20.000 varkens géén milieu-impact heeft?
@theo-is-dood | 02-04-23 | 15:40:
Alles wat we doen heeft altijd milieuimpact.
De truc is om zelf te kijken wat je kan doen, ipv anderen de schuld te geven.
ach zo lang ze boeren weg jagen en daar op het land huizen gaan bouwen en zo lang op die akkers van die zonnepanelen rotzooi neer zetten zal het allemaal wel mee vallen met natuur. dacht eerst dat boeren weg moesten zo dat er bos kon geplant worden, ik had het weer mis.
Zonnepanelen, uitermate vervuilend.
De domme kiezer tegen het klimaat. Klinkt eigenlijk best to the point. Chat GPT had het niet beter kunnen samenvatten. Het lijkt nu schieten op grof wild aan het worden, dat faunabeheer van kwetsbare natuurliefhebbers. Afschot lijkt de beste optie nu BBB de wind in de zeilen heeft. Te merken aan de vele topics met als GGD dat de natuur het heel goed doet juist ofwel dat natuur in Nederland een onzinnig project zou zijn want wat zijn het ook voor rotstukjes groen tussen het boetenraaigras dus waarom doeken er ze niet helemaal op een richten we ons op uitsluitend nog vlees export voor het buitenland omdat ze daar nòg minder goed voor hun dieren zijn dus eigenlijk bewijzen we die slachtvarkens nog een goede dienst ook nog! Als wij het niet doen dan zou een vuile Bulgaarse dierenbeul ze toch onverdoofd tot hammetjes snijden. Dus dan kunnen wij beter, en bovendien wordt al dat zogenaamde natuurgebied toch bewoond door wilde exoten uit Afrika straks als het aan die omvolkers ligt dus vooruit met de boeren en weg met alle luie ongewassen natuur activisten met hun stinkende taugé ondergoed.
Jadieja. Hoe ziet een "natuur aan het einde van haar Latijn" eruit?
Houdt u er wel rekening mee dat er veel mensen zijn die niet weten wat cynisme betekend?
@Red shirt | 02-04-23 | 14:10: Je bedoelt sarcasme.
@donkieshot | 02-04-23 | 14:20: lol, idd, heel veel mensen weten niet wat cynisme betekent
@donkieshot | 02-04-23 | 14:20: Nee.
@bl,
Er zijn zat goede redenen om te streven naar wereldwijde voedselschaarste. Voor wie links of anderszins een echte mensenhater is.
Maar "natuur" is geen reden, om heel veel redenen;
- bos is net zo goed "natuur" als heide;
- ook heide bestond al voor de stikstoofuitstoot met 70% verminderde;
- als alle boeren morgen vertrekken neemt de stikstofuitstoot niet af;
- etc.
Volgens de huidige stikstofnormen is één vogelpoepje (!) per hectare (!!) per jaar (!!!) voldoende om kunstmatige natura2000 tuintjes te vernietigen. Geloof je dat echt?
Los van de vraag of dat klopt (nee); juist als het wel zou kloppen zou dat een reden moeten zijn om met die onzin te stoppen. Het is namelijk onmogelijk om alle overvliegende vogels te vernietigen, zoals de huidige stikstofnormen vereisen.
Het is bizar dat we bossen kappen en afgraven om heide te planten, en dat dan "natuur" noemen. Het is puur werkverschaffing.
De claim dat de natuur niet zonder de mens zou kunnen is achterhaald. Zelfs de kunstmatig aangelegde natura2000 tuintjes blijven gewoon bestaan als een volgende corona-epidemie alle mensen in NL volledig uitroeit.
Heeft u het boek van Arnout Jaspers "De stikstoffuik" (aanbevolen door NRC, Volkskrant en meer van uw geliefde nieuwsbronnen) al gelezen. Volgens mij bent u daar te trots voor.
@Peerkeoud | 02-04-23 | 15:05:
Nee hoor, wil het best lezen. Maar als Ronald Plasterk het adviseert denk ik alweer: complot-nonsens. Maar dat is ook maar een reflex he?
@Beste_Landgenoten | 02-04-23 | 17:12:
Daar heb je wel een goed punt. Waarom zou je op feiten en cijfers ingaan als die jouw religie onderuit halen?
Aan reflexen heeft een dogmatisch fundamentalist inderdaad veel meer.
@Dandruff | 02-04-23 | 14:52: Die corona is trouwens ook puur natuur.
In de goot pal voor mijn huis in 020-Zuid, groeien wilde bos-aardbeitjes. Zomaar. Midden in Amsterdam.
Dus het gaat prima met de natuur.
Durf je ze ook te eten? En spoel ze lekker weg met een slok water uit het Amsterdamse bos.
@BobDobalina | 02-04-23 | 14:04:
Vraag hem eens hoeveel varkensstallen naast zijn huis wonen? In de buurt?
Juist. Peter is nummer zoveel die er niets van snapt.
Ik vond vanochtend een euro op straat, voor ons huis. Het gaat dus prima met de economie.
@Red shirt | 02-04-23 | 14:13:
Zag een vogel poepen op een voetbalveld, meteen voor een jaar stikstof.
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 14:13: u woont naast een varkensstal, gelooft u het zelf?
@Wattman | 02-04-23 | 14:17: Daar mag dus een jaar niet meer gevoetbald worden!
@Schmalz | 02-04-23 | 14:21:
Haha, de waanzin van ons beleid.
Pim zag het fout... De randstad is Holland , de rest is Nederland. Ik zou daar graag een grens tussen zien.
Pak een pot verf en aan de slag. Heb je wat te doen deze zondag.
@Lorejas | 02-04-23 | 13:52: Ik help graag mee. Ik heb wel wat te doen, maar dit klinkt beter en nuttiger.
Voor mij is de Randstad juist een wingewest. Ik kijk wel goed uit voordat ik in die herrie ga wonen.
Gelukkig zijn Moskou en Lyon lekker rustig he RS?
@Lorejas | 02-04-23 | 14:35: In Moskou wonen wij in het centrum en als ik eerlijk ben hou ik niet zo van de drukte. Buiten de stad hebben we een Datsja maar dat is snel twee uur rijden. Ik ben sneller van de Achterhoek in Amsterdam.
Een deel van het probleem is dat Staatsbosbeheer zijn eigen broek moet ophouden, waardoor er bijvoorbeeld heel veel bos gekapt wordt. youtu.be/v5VqoVmfpeU
Verder zie ik de natuur in Nederland een beetje zoals Central Park in New York. Maar dan is dit een stadspark bij de stad Nederland, in het land EU.
Opheffen. Door direct de financiering te stoppen. En uiteraard ook de anbi-status intrekken zodat het gat niet gevuld kan worden door de postcodefascisten.
Vandaag op de voormalige Zuiderzee de Pieperrace. Platbodems die vanuit Volendam nu tegen de grijze, wilde schuimkopjes in windkracht 6 met de temperatuur op het water rond 5 grd tegen een strakblauwe lucht racen om de eer.
Geen D666 te zien!
Stikstof is de nieuwe religie.
Als jij op gemeentelijk, provinciaal of landelijk niveau mee wilt doen in de politiek en daar carrière wilt maken moet je in stikstof geloven.
Als jij ambtenaar bent en je wil een beetje comfortabel uit de staatsruif eten moet je in stikstof geloven.
En als jij subsidiespons bent en voor je geld afhankelijk bent van hoeveel subsidie je krijgt moet je in stikstof geloven.
Zelf als je gematigd bent en liever wetenschappelijk onderzoek afwacht dan zijn de wetenschappers voor hun onderzoeksgeld afhankelijk van of ze in stikstof geloven.
Inderdaad, we hebben als enige land ter wereld een stikstofminister, dat zegt al genoeg.
Met de bossen gaat het goed zegt staatsbosbeheer, maar er is berekend dat het er zeer slecht mee gesteld is zegt de stikstof sekte.... Dus zal er betaald moeten worden , want uiteindelijk draait alles om geld.
Incorrect: Die W.J. van der Feltz is alleen maar recent aangenomen om als "Algemeen Directeur" in beeld te komen. De echte directeuren zijn 2 anderen. Di blijven buiten beeld en 1 van hen gaat inderdaad wel richting de 2 ton. Zie hier pagina's 95 - 96:
res.cloudinary.com/natuurmonumenten/r... (2021)
Vandaag in de VK: een belerend stuk van Olaf Tempelman 'In dit land stemt verdraaid niet iedereen BBB.'. Wel hoogopgeleid, maar niets begrepen, dacht ik toen.
Hij heeft gelukkig wel een punt. Ik denk dat natuurminnend Nederland bij de volgende verkiezingen de stembus wel weet te vinden.
@BobDobalina | 02-04-23 | 13:29: Zo? Anders dan de decadente verzuchting 'ach en wee al het menselijk streven is ijdel' - wat voor punt maakt Olaf Tempelman dan?
@BobDobalina | 02-04-23 | 13:29:
De volgende verkiezingen zijn dichterbij dan gedacht, de huidige coalitie is in de laatste peilingen samen nipt iets groter dan BBB alleen.
Klopt helemaal. En nog veeeeel minder mensen stemmen D666 of GL. Dus?
Hoogopgeleid is niet hetzelde als intelligentie.
Ja, in zekere zin heeft 80% voor het bestaande stikstofbeleid gestemt. Laten we niet gaan denken dat de BBB in Nederland de macht heeft overgenomen en dat Caroline onze nieuwe koningin is.
@Red shirt | 02-04-23 | 14:25:
Nee, dat heeft 80% niet.
@ChalinaRosa | 02-04-23 | 14:05:
Dat is zeker waar en ik zou er aan toe willen voegen; ook niet hetzelfde als in alles goed opgeleid.
We vragen de psychiater niet om een gebouw te ontwerpen en een hoogleraar Scandinavische talen niet om een operatie uit te voeren. Hoogopgeleid is bij uitstek op een klein stukje.
Politiek gaat over grote lijnen en laag opgeleiden zijn in algemeenheid vaker de klos bij de hoogstaande goede bedoelingen van die hoger opgeleiden.
@Red shirt | 02-04-23 | 14:25: Net zo min als alle BBB stemmers rabiate boeren zijn, zijn mensen die niet BBB stemmen het eens met het huidige stikstofbeleid. Ik val in die laatste groep.
"Die door onszelf geschreven brief uit Brussel heeft niet geholpen. Trek jij even aan de alarmbel als jij volgend jaar nog subsidie wilt."
De natuurbescherming is haar hand aan het overspelen in he stikstofdebat, en dat vervult mij, als gepensioneerd natuurbeheerder, met zorgen.
De laatste dagen hoor ik geregeld politici met droge ogen beweren, dat er natuurgebieden "op omvallen" staan, dat het heel erg slecht gaat met de natuur. Slechter dan ooit tevoren.
Sorry, dames en heren, maar het is in zijn algemeenheid gewoon NIET waar.
Het hangt er maar vanaf waar je naar kijkt, naar welke biotopen, naar welke regio's, en naar welke soorten. Daar zijn grote verschillen te signaleren.
Maar zo'n benadering vergt objectiviteit en een rationele benadering van de problemen.
En ja, er zijn problemen met de natuur, met bepaalde typen daarvan, in bepaalde delen van Nederland, onder meer vanwege de stikstof.
Maar om nu te doen, alsof 'de' natuur in Nederland op omvallen staat, is pure lariekoek.
En dit paniekerige gedoe gaat nog eens als een boemerang terugkeren bij het Natuurbehoud.
Voordat je met pensioen ging, had je koeien, varkens of kippen?
"Maar zo'n benadering vergt objectiviteit en een rationele benadering van de problemen."
Da's nou juist het probleem: emotie bepaalt de wijze van benadering van alles dat met 'natuur' te maken heeft, niet rationaliteit.
Je hoeft bij de talloze muljeu- en klimaatdemo's maar even te kijken naar de krijswijven van Urgenda, de plak-blagen met groen haar en neusringen van XR, en de bejaarde ex-hippies met hun nostalgie naar de mislukte 'revolutie' van 1968 die bij elke muljeu- en klimaatdemo opduiken, om te zien dat 'rationaliteit' het allerlaatste is dat bij het natuur-discours aan bod komt. Íf, at all.
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 13:32: Handig hé, die drogredenen voor als je geen argumenten hebt. Verzin je ze zelf of hebben ze je een boekje gegeven?
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 13:32: Weer een zwaktebod, mijn jongen! Ik ben mijn leven lang boswachter geweest, bij Staatsbosbeheer. Maar jij vindt het waarschijnlijk zo onwaarschijnlijk dat een boswachter een kritische kanttekening plaatst, dat het wel een leugen moet zijn.
@KeesBruin | 02-04-23 | 14:57: Heel goed Kees. De meeste boswachters, dijkgraven en andere lui die dagelijks in en met de natuur werken weten dat het anders zit, maar zullen dat niet te hard roepen, bang om door de schreeuwbekkende GL/D66'ers belaagd te worden omdat ze niet willen meegaan in het sektarische heilsideaal. Zoals ook het stuk van Nijman laat zien neemt de intimidatie door GL/D66' ers zeer zorgwekkende vormen aan. En vermoedelijk was Pim niet Volkert's eerste slachtoffer....
D'66 wil huizen, EN een Veluwe die zich niet kan herstellen van kaalslag, zodat de edelen hun jachtpartijen op schrale grond kunnen blijven houden.
Die lopen dan over de heide en vragen zich af "wat doen toch die schapen hier?".
@Schoorsteenveger | 02-04-23 | 13:17: Stikstof deponeren natuurlijk, en stikstof minnende plantjes opeten natuurlijk. Binnenkort niet meer op de heide te zien, want 1 drolletje is al ver boven de KDW.
De grap van die hele stikstof crisis is dat men zich baseert op de Europese Habitat Richtlijn, waarin staat dat de aangewezen natuurgebieden in stand moeten worden gehouden.
Dus de natuur moet door de mens in stand worden gehouden. Mag dus nooit meer veranderen van Brussel en de mens moet daarvoor zorgen.
Ik wens de mens veel succes met deze bureaucraten uit Brussel.
Hier zie je dan ook wat het effect is van 'het in stand houden van', hele conservatieve maatregel, ervan uitgaande dat alles hetzelfde blijft: progressief-conservatief? Ik zou niet weten hoe het genoemd moet worden.
Onveranderlijkheid tot feit maken. Dat is niet te doen, gezien de gigantische hoeveelheid variabelen die dezelfde andere Europese Richtlijnen op allerlei andere vlakken als feit maken en gigantisch gaan botsen met elkaar. Ik mis steeds meer realisme door deze centralistische georkestreerde richtlijnen welke nationale regeringen op hun wijze willen dan wel moeten doorvoeren. En daar gaat het mis, aangezien regeringen vooral niet altijd de representant zijn van wat mensen willen. Teveel schijven, te weinig verbinding. De altijd terugkerende prijs van top-down organisaties.
Ik maak me helemaal geen illusies meer. Het verlenen aan rechten (zoals mensenrechten) aan dieren, bomen, rivieren is juridisch al lang in het vat gegoten en krijgt aanstonds zijn beslag. Het laat zich raden door wie de dieren, de bomen, de rivieren zullen worden vertegenwoordigd.
verlenen VAN rechten ....
en BTW dan mag die anti-domcratische lellebel voermans ook weer een eitje leggen. Kabinetscrisis bla bla bla sloomoosion. Neem maar van mij aan: alles loopt volgens plan.
Hoezo 2 ton (per jaar) voor Pim van der Feltz? Zie:
res.cloudinary.com/natuurmonumenten/r...
Pagina's 95 en 96. Zijn collega's zuigen zelf de meeste subsidie op. Zoals deze:
www.linkedin.com/in/teo-wams-64273579...
Die zit wel bijna op 2 ton. Hij heeft zelfs de 'h' van zijn voornaam verkocht.
Wat is hier het probleem?
@Red shirt | 02-04-23 | 13:10:
Dat ze vooral heel goed voor zichzelf zijn.
@Red shirt | 02-04-23 | 13:10: Probleem is de incorrectheid van GeenStijl in dit geval. Wel heel slinks van Natuurmonumenten trouwens. Ze hebben een "Algemeen Directeur" die zeer matig verdient en die overal in beeld komt en een (of 2) echte algemeen directeur die alleen steeds schoon zo'n €8000 op zijn rekening ziet verschijnen.
@Red shirt | 02-04-23 | 13:10: Dat Natuurmonumenten politiek is?
Wiens brood men rijkelijk eet, wiens woord men spreekt?
@ChalinaRosa | 02-04-23 | 13:29: *diens
www.woorden.org/spreekwoord.php?woord...
Wel een leuke. Beschrijft ook hoe een kabinetsbeleid volgt uit de wil van het WEF.
@Expert Homo | 02-04-23 | 13:25: Het is toch geen extreem hoge beloning voor een directeur van een belangrijke maatschappelijke organisatie.
@Red shirt | 02-04-23 | 13:58: het is een exorbitante beloning voor een kleine gesubsidierdeerde organisatie. Meer dan 80k zou zo'n functie niet mogen opleveren. Mijnheer is bij uitstek het proto-type van de onbeschofte graaier.
Op 7:56: "De uitvoering van dat stikstofbeleid, dat gaat gebeuren. Het gaat echt alleen om die wet met dat ene jaartal(?). Dus je kan eigenlijk zeggen; het kabinet gaat een marathon lopen en ze hebben gezegd, we gaan eerst sprinten en daarna wandelen, maar zo langzaam dat de eindtijd van de marathon langzamer wordt."
Okee dan.
Het meest tragische is dat het grootste woord in deze kwestie gevoerd wordt door lui die nog geen week in de echte natuur zouden kunnen overleven: Door narcistische tafelplakkers of die anarchisten van Extremism Rebellion of NPO-kloothommels die er hun hypotheek, Tesla en vakantiehuis op de Galapagos van bekostigen. Tuig dat teert op subsidies en geilt op camera's.
Uw stukje kunt u naar de 2e kamer sturen.
Ik ben alleen bang dat er niets mee gedaan wordt.
Het leven is niet mild voor u, zo te lezen.
@Zitvlak | 02-04-23 | 13:09:
Terecht gekanker moet je dan ook omzwachtelen voor de Boven
ons Gestelden. Vinden ze wel zo aangenaam.
@Ernst Oosters8389 | 02-04-23 | 13:44: Omzwachtelen, uw punt.
Maar de wond blijft in al zijn hevigheid.
Blijkbaar is onteigenen namens Natuurmonumenten de overheid niets vreemd.
"Provincie start onteigening grondbezitters voor project Schil Naardermeer; Niet alle eigenaren te porren voor verkoop: ’Natuurmonumenten krijgt de grond voor een euro van de provincie’ (...) www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20...
Vraag ik me toch wel een beetje af of we wel moeten willen dat inmiddels 108.000 hectare Nederland in handen is van één particuliere partij.
"Hoe natuurclubs met aan tafel zitten, met belastinggeld en met grootgrondbezit steeds meer de inrichting van Nederland bepalen"
www.wyniasweek.nl/hoe-natuurclubs-met...
@huh!? | 02-04-23 | 13:18:
total control, van geboorte tot dood - van zaad tot ontlasting - everybody happy
Zelfs de geldstroom brengt leven in de natuur brouwerij.
Dit land hangt van subsidies aan elkaar.
Wat geeft de bv nederland per jaar aan al deze clubjes uit?
Ik vraag dat niet voor een vriend, maar voor mijzelf.
Dan weet ik hoe ik dit jaar en volgend jaar weer geplukt word door vak K.
Nederland heeft 45.000 ANBI's
Directeur verdient gemiddeld 102.691 euro per jaar
45.000 x €102.691 = €4.621.095.000
4.6 miljard voor alleen de directie van ANBI's in Nederland? Geloof helemaal niks van die 'ABNI's', de meeste willen juist niet helpen (integendeel) dat is het verdienmodel (als het probleem er is niet meer is, is de ANBI er ook niet meer)
@huh!? | 02-04-23 | 13:17: De bestuursleden van Anbi's rijden in porsches en hebben old boys netwerken, de sukkelige vrijwilligers komen op een oude fiets of het krakkemikkige ov en ze hebben trubbels met het uwv en constant ruzie met hun bankrekening. Dat iemand er nog intrapt. Voor de vrijwilliger geen reisgeld, voor het bestuur iedere maand vergadering met Leffe en mini kaassouflé's en koffie en gebakjes. En maar lachen en brullen en zuipen en vreten.
Ik begrijp van de wetenschapper dat onze KSD gelijk is een 1 vogelpoepje per jaar op 1 hectare. Heb meteen zijn boek gekocht.
We worden echt door volslagen debielen geregeerd.
Begrijp je ook waarom? We zitten ver over de grens en daarom mag er niets meer bij. Als we de helft van de boeren weghalen, kan die grens ook weer omhoog. Dat legt deze meneer maar matig uit. En zoals altijd, uitspraken uit de context blijven hangen.
@Wattman | 02-04-23 | 13:08: voel je je nu verheven door BBB-stemmers als zodanig te omschrijven?
@BobDobalina | 02-04-23 | 13:23:
Geduld, het kabinet gaat vallen over het stikstofdossier en volledig terecht, ze hebben geblunderd van jewelste. En dan 36 zetels naar de BBB !
@BobDobalina | 02-04-23 | 13:22:
In Denemarken, toch ook een ontwikkeld land, ligt die waarde 10.000 keer hoger, Duitsland ook veel hoger. Onze waarde is veel te krap gelegd, veel natuur kan veel meer stikstof moeiteloos aan.
@BobDobalina | 02-04-23 | 13:22: Jij begrijpt het niet. De kritische depositie waarde is op 0,07gram gesteld. In Duitsland is dat 400x hoger en in Denemarken 1000x. Die 0,07 gram is per hectare per jaar, De natuur krijg er pas last van als het 5 kilo per jaar is.
Winnen doe je bij ...?
Harde en noeste arbeid.
En wat voor harde, noeste arbeid doet u, Ndrang?
Gisteren werd "de natuur staat op omvallen" in een middagjournaal van NPO1 door de droge omroeper uitgesproken,,,,nou dat redactiemeisje van die zin werd 2 uurtjes later helemaal gecorrigeerd. Stop eens met natuur-domme mensen hun bagger te latenn slijten, die 2 ton Pimmetje hoort daar duidelijk bij en zit met "belegd"vermogen van 200 miljoen.... helemaal verkeerd.Allemaal zo dom.
Moe wordt ik van die gasten
"Nederland is een Randstad met een groot natuurpark aan de oostkant, zei wijlen Pim Fortuyn al."
Deze quote is niet correct. Het is: "Nederland is een Randstad met een groot gesubsidieerd quasi boerenland en nep natuurpark aan de oostkant, zei wijlen Pim Fortuyn al".
Dat komt omdat Fortuyn de crypto-communist en totaal rare vogel intelligent genoeg was om te zien dat het gaat om de Randstad en niet die stinkende varkensboeren in Brabant of die koeien martelende melkveehouders in Friesland. Dat kost alleen maar geld. Nederland kan vandaag iedereen in de provincie die geen eigen baas is of een topbaan heeft een uitkering geven van enkel het geld wat we aan de boeren geven. Die amper 50 duizend boeren, alle boeren, als we het hebben over enkel veeteelt... Ja... Dan wordt het nog meer geld voor iedereen!!! Hoera!
Een crypto communist, het wordt steeds creatiever maar gaat we ten koste van inhoud. Daarnaast totale dissonantie ten aanzien van wat zich in de provincie afspeelt. Is een baantje bij natuurmonumenten niet iets voor u?
Dit is totale waanzin.
De overheid kan mensen mensen een “uitkering geven”!? Koot en Bie kunnen dit niet kolderieker maken. En wat gaat dat dan opleveren, kan je dat misschien uitleggen? Ik meende altijd dat als mensen meer geld hebben, de prijzen omhoog gaan en zo koopkracht weer onderuit gaat. Zie de geschiedenis van prijsontwikkeling en lonen in het land.
Een gesubsidieerde boerenland? Boeren kunnen prima het eigen bedrijf rendabel houden. Dat is geen enkel probleem. De subsidies waar je naar verwijst hebben wel invloed. Als bv de overheid vraagt om veel melkproductie en dit stimuleert met subsidie, ja dan gaan de boeren dit produceren. Het is NIET zo dat boeren alleen maar kunnen produceren vanwege die subsidie. Ze kijken naar de markt. Is er geen subsidie, welke een bepaalde productie zal stimuleren, dan kijken ze niet naar de overheid maar naar de markt. Het meest rendabele zal het meest geproduceerd worden. In grote lijnen dan, want grond maakt natuurlijk wat uit, we zullen hier bv geen grootmacht in bananen worden al doet ons bananenkoninkrijk anders vermoeden.
Dan die Randstad:
Besef jij wel dat dit hele gebied een stad is, met in het midden een landbouw -en natuurgebied dat alleen maar kan bestaan dankzij subsidie? De Randstad bestaat niet, het is een tot Randstaat gemaakte. Dit gebied is van nature een getijden - en moerassenlandschap. Zonder dijken zouden zee en rivieren er vrij spel hebben. Een aantal gebieden zou permanent onder water liggen. Een deel is een soort Waddenzee en er zijn kwelders en rivier landschappen die geregeld overstromen. Dankzij subsidie van voormalige en huidige overheden is het florerend land geworden. Met geld van burgers, dat spreekt. Zonder die subsidie/belastingen zal het niet in eens terugvallen in oude staat, maar op den duur zal dat wel gebeuren, zelfs bij een lichte zeespiegeldaling.
@amateurrr | 02-04-23 | 13:03:
Pim Fortuyn is ooit politiek als Marxist begonnen, daar heeft Ndranghitiari wel gelijk in. Dat is echter lang geleden en hij heeft er afstand van genomen, zoals een verstandig mens betaamt. Fortuyn was in zijn politieke loopbaan geen marxist, dus dat klopt wel weer dat Ndranghitiari onzin schrijft, maar goed wel passend in de rest van zijn tegel qua niveau.
@Nuuk | 02-04-23 | 13:14: Welke politieke loopbaan? Weet u hoe kort en in welke chaos dat LPF bestaan heeft?
@Nuuk | 02-04-23 | 13:11:
Het boeren kosten meer dan ze opleveren gedeelte ontging je. Dat is omdat je het niet wil weten of omdat je Rutte of Kaag haat of je kan niet beter?
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 13:30: ''Het boeren kosten meer dan ze opleveren gedeelte ontging je.''
Dat is niet zo'n lekker zinnetje...
Koeien martelende melkveehouders ? Wat een onzin. Kunt u eens aangeven waar u dagelijkse dieet zoal uit bestaat ? Geen zuivelproducten blijkbaar. In de Nederlandse melkveehouderij en akkerbouw wordt momenteel heel goed verdiend, en dus ook navenant inkomstenbelasting betaald. Als u het niet geloofd dan wil ik u wel een kopie van mijn jaarrekening opsturen. En al die boeren waren toch miljonairs ? Of zijn ze dat puur geworden door hun hand op te houden ? Al ons voedsel uit het buitenland halen houdt ook in dat al dat kapitaal naar het buitenland vloeit, en dus uit onze economie verdwijnt. Blijkbaar is dat ook geen probleem.
@Ndranghitiari | 02-04-23 | 13:30:
Onderbouw nu eens wat. Dat eeuwige schelden en denigreren begint te vervelen. Het maakt ook dat je niet serieus genomen zal worden.
Het is zeer discutabel wat kosten zijn. Geregeld lees ik hier van je vvd66 medestanders dat boeren blijkbaar ontzettend rijk zijn. Ze verdienen dan blijkbaar veel, een rendabele activiteit dus. Ik stel dat ze als zakenmensen die ze ook zijn, kijken naar de vraag en inderdaad als de overheid zich er in mengt en met subsidie bepaalde producten stimuleert dan kan dat invloed hebben. Het is niet zo dat ze zonder subsidie niet kunnen bestaan.
De kosten daar wordt mee geschermd en dan is bv natuur verlies een kostenpost. Dat is echter maar hoe je er naar kijkt. Natuur is zeer rekkelijk. Een grasspriet maakt het niet uit waar hij groeit, een vogel zoekt gewoon een plek uit om te eten en nest te bouwen en heeft ook geen besef van natuur. Wilde natuur hebben we alleen in zee, verder is het cultuurlandschap en daar is niks mis mee. De Veluwe is een aangenaam gebied om te wandelen en fietsen. De Achterhoek ook, die is zelfs diverser vanwege het prachtige boeren landschap er door heen.
Je korte inhoudloze scheldende tegel roept toch nog vragen op , en dat is knap, ik geef je dat na.
1 “Dat is omdat je het niet wil weten”.
- Wat is ‘het’?
- Waar maak je uit op dat ik iets niet ‘wil’ weten?
2 Kan je onderbouwen waar uit blijkt dat ik Rutte of Kaag haat?
@ Red Shirt:
Klopt dat LPF was een bende. Je kan je wel afvragen wat het met Fortuyn geworden was. Zoals bekend is hij echter vermoord, door een milieu fanaat……
Desondanks had hij een politieke loopbaan met ook een aardverschuiving in het politieke landschap, dat moet je toch wel weten. Ik refereerde naar zijn loopbaan, niet hoe lang die was, want je hebt gelijk dat die kort was.
Marxist was hij niet meer in die tijd, maar zeker wel geweest.
@Nuuk | 02-04-23 | 14:00: Ik heb met Pim Fortuijn mogen samenwerken en ik kan u garanderen dat het geen makkelijke man was. Het chaotische verloop was onder zijn leiding niet significant minder geweest. In tegenstelling wat velen beweren was hij geen premier geworden. Hoe cynisch ook maar zijn gewelddadig overlijden heeft eerder voor stemmenwinst gezorgd dan dat het stemmen heeft gekost. Aannemelijk is te denken dat het met de LPF en Fortuijn was verlopen als nu met het FvD en Baudet is vergaan. Het korstondige succes kwam doordat Fortuijn de onvrede onder de bevolking goed aanvoelde, niet omdat hij een goed politicus was, want dat was hij niet.
@Red shirt | 02-04-23 | 14:35:
Ben je mogelijk socioloog, of daar gewerkt? Fortuyn was toch actief op de RUG? Ik heb eens van een van mijn docenten sociologie aan de UvA eea gehoord over Fortuyn. Van Heerikhuizen vond hem wel een aardige gast zo leek het. Noemde hem bijzonder enthousiast over zaken in het vak. Ook dat Fortuyn politiek wel geswitched was van marxisme naar pvda en toen voor zichzelf.
Overleden is hij echter niet….. technisch gesproken wel, maar zo noem je dat echt niet. Gewoon vermoord, zes kogels in zijn lijf, door een milieu terrorist.
@Nuuk | 02-04-23 | 15:10:
Feitelijk doet het er helemaal niet toe of Fortuyn een makkelijk man was. De discussie zou moeten gaan over wat Fortuyn zei; klopte dat of klopte dat niet?
Het valt me in dit soort discussies vaak op dat degenen die Fortuyn afwijzen vrijwel nooit ingaan op wat Fortuyn zei, maar altijd met oncontroleerbare claims en persoonlijke aanvallen komen. "Ik heb hem gekend", "hij was niet makkelijk", "geen goed politicus", etc.
Dat zijn oncontroleerbare en dus hoogstwaarschijnlijk onjuiste beweringen. En bovendien volstrekt irrelevant. Als een moeilijke en slechte politicus morgen stelt dat de aarde rond is dan wordt de aarde daardoor niet ineens plat.
Alleen feiten, cijfers en argumenten doen ertoe.
@Dandruff | 02-04-23 | 16:07:
Ik was al in het café, maar nog even je tegel,gelezen en die is het meer dan waard op te reageren, want je hebt 100% gelijk. Wat hij zegt daar gaat het om. We hoeven hem niet aardig te vinden, maar het mag wel. Ik ken Omtzigt, Leijten, Van der Plas alleen van de media en vind ze bewonderenswaardig, maar geen idee hoe ze privé zijn. Ik denk wel aardig………
Van die docent, die geen LPF aanhanger was, hoorde ik overigens dat hij Fortuyn echt een enthousiaste man vond, dat ging dan over het vakgebied sociologie.
Nederland heeft 45.000 ANBI's
Directeur verdient gemiddeld 102.691 euro per jaar
45.000 x €102.691 = €4.621.095.000
4.6 miljard voor alleen de directie van ANBI's in Nederland? Geloof helemaal niks van die 'ABNI's', de meeste willen juist niet helpen (integendeel) dat is het verdienmodel (als het probleem er is niet meer is, is de ANBI er ook niet meer)
Stikstof regels van Duitsland overnemen, kan europa toch niets negatiefs aan vinden? Dan het aantal natuur reservaten samenvatten en de kleine opdoeken. Zal europa wel niet leuk vinden maar een dikke vinger voor ze, Daarna het Denemarken beleid voor immigratie invoeren. Laat europa maar voelen dat we lastig worden zonder angst voor ze te hebben.
Knipmes Rutte buigt diep voor die Brusselse bureaucraten, wat dat betreft kan hij nog leren van een Orban.
Bij Timmerfrans weet hij niet of hij moet knielen of bukken.
@donkieshot | 02-04-23 | 12:58: Vette Frans komt pas een beetje in de stemming na een lange, innige kontkus.
Maar inderdaad zoals het artikel en de tweet al suggereren het lijkt me eerder een kwestie van subsidie binnenharken dan dat die clubjes echt nut hebben. Nu ja, het kost wat maar ze zijn wel van de straat. Anders komen ze aan je deur bedelen voor geld. Ook zo wat.
Als ik goed kan zoeken heeft Natuurmonumenten zo'n 200 miljoen EUR belegd vermogen. Ik dacht dat ze in landschap zouden beleggen of zo, en daarom het geld aan de mensen geven die dat mooie landschap in stand houden: de boeren.
Dat doen ze ook. En ze werken samen met boeren die aandacht voor de natuur hebben.
Mooi zo'n frietkot. Graag houden zo.
@druif | 02-04-23 | 12:50: Me dunkt dat alle boeren aandacht voor de natuur hebben. Ze wonen en werken erin, in tegenstelling tot degenen die hen dat proberen te verbieden in ruil voor een zak geld van projectontwikkelaars of van de asielbedriegers-industrie.
@Nonkel Frituur | 02-04-23 | 13:21: niet alles wat groen is, is natuur. Engels raaigras heeft net zoveel natuurwaarde als een industriegebied.
Ecologische hoofdstructuur, maar zonder wolfjes in de Oostvaarders. Zou een hoop overbegrazers oplossen. Nou, Beheer, kom er naar in.
Tijdens de jaren zeventig ging er zwavel de lucht in, en had de neerslag een zuurgraad van 4. Toen waren de berichten ook alarmistisch, werd zwavel uit brandstof gehaald, zure regen verdween en de natuur herstelde zich.
De uitstoot van ammoniak is nu een derde van het niveau van 1992. Veel natuurgebieden die we nu beschermen, waren tientallen jaren geleden nog landbouwgrond. De omstandigheden in de natuur zijn de laatste halve eeuw nog nooit zo goed geweest.
Alles wat nu niet overleefd, is met de komende klimaatverandering ten dode opgeschreven. Ik verwacht namelijk geen Europese of wereldwijde samenwerking om hier een paar beschermde plantjes of dieren te redden.
En dat was zichtbaar, een enorme toename aan verschillende vogelsoorten. Inmiddels is er weer een afname door alle zonne- en windparken...
Wat nu niet overleefd wordt overgenomen door andere planten en dieren. De natuur gaat haar gang wel. Dat Natuurmonumenten aangeeft dat de natuur onherstelbaar beschadigd wordt is een gotspe.
De Stikstoffuik schijnt een wetenschappelijk onderbouwd boek te zijn waarin heel wat fabeltjes over ons stikstofbeleid onderuit worden gehaald. Het is eigenlijk absurd dat het kabinet er nog zit met deze flop van de eeuw.
Dat schijnt niet zo te zijn, dat is inderdaad ook zo, maar Arnout Jaspers staat niet op de literatuurlijst van onze beleidsmakers en ook niet in de Rolodex van de MSM.
@Peerkeoud | 02-04-23 | 12:45:
Zag hem vanmorgen bij WNL (nu ineens wel in de Rolodex) op zondag, ons stikstofbeleid is nog idioter dan ik al dacht. De kiezer is niet dom, ons kabinet heeft gigantische oogkleppen op.
En als het kabinet uit dit fabeltjesboek voorleest, moeten wij de oogjes sluiten en snaveltjes toe doen. Nu komt er opeens een nieuwe voorleesstem die normalen dingen verteld, ooh ohh ooh.
@jan huppeldepup | 02-04-23 | 12:54:
Van der Wal kijkt als een Uil.
Het is een prima boek. Een aanrader voor iedereen die inhoudelijk meer wil weten over deze problematiek.
@Wattman | 02-04-23 | 12:49: Ah, niet gezien. Ik was bezig te kijken naar hoe ze in Australië omgaan met stikstof uitstoot door snelle sportwagens. Was ook interessant. Ik zal WNL voor één keer terugkijken, dank voor de tip.
@Wattman | 02-04-23 | 12:49: Oogkleppen op of een dubbele agenda.
(land van de boeren voor woningbouw voor illegale migranten).
@ChalinaRosa | 02-04-23 | 13:41:
Het fanatisme waarmee ze hun agenda doordrukken doet inderdaad een dubbele agenda vermoeden.
Alsof de VVD/D66 ineens zo begaan zijn met de natuur. (Waarbij stikstof sowieso een kleinere rol speelt dan men claimt)
@Wattman | 02-04-23 | 13:48: Net even WNL terug gekeken. Alleen al de reactie van Henk Kamp op het verhaal van die belachelijke KDW norm in de wet.
"Ja, maar, de rechter heeft uitspraken gedaan."
Ja Henk, maar dat is een uitspraak over de wet waarin die belachelijke KDW waarde staat. Wat moet zo'n rechter anders? Zou het toekomstig ere lid van de VVD (tenminste hij hoopt het zeer) nu echt zo onwetend zijn of probeert hij het weer op een andermans bordje te schuiven?
@Peerkeoud | 02-04-23 | 15:13:
Vond Henk Kamp uitermate zwak en hij zat er alleen om Rutte uit de wind te houden.
Wat de wet betreft, Den Haag maakt de wetten dus moeten ze die maar veranderen of een noodwet eroverheen gooien.
Hier in de buurt is Natoermomumenten voor 5,5 miljoen een jachtslot aan het opknappen. Wel duidelijk wat er met al het geld gebeurt.
Wat? Weeer een woning voor Kaag? Wordt dit het regeercentrum voor Keizerrijk? ;En dan Hagen op
@dathoujetoch | 02-04-23 | 12:44: jagen op niet d666 stemnerts?
Veluwezoom, grotendeels onder beheer van Natuurmonumenten, is afgelopen jaren zeer fors leeg gekapt. Het verkoopverhaal op de website is ruimte voor de hei (waar zeer deels een kern van waarheid in zit) maar het is vooral grof geld verdienen aan de biomassa die het oplevert en voor goed geld wordt verpatst.
Hei, dat eigenlijk niet in een rivierdelta thuis hoort.
@Peerkeoud | 02-04-23 | 12:46: Er bestaat zoiets als 'natte hei'.
@Dr. Blechtrummel | 02-04-23 | 12:59: Zeegras?
Ik dacht dat we pas over vijf deaudt gingen. Gaan we nu eerder. Best wel verwarrend allemaal.
Geen zorg, Greta had vijf jaar geleden ook voorspeld dat we nu dood zijn. De ondergang van de wereld komt ieder jaar een paar keer, ligt eraan welke club het verteld.
Waar cultuur stopt, begint natuur.
De beste natuurgebieden zijn bouwputten met een hek eromheen, waar al maanden niet gewerkt wordt, waar de cultuur is gestopt en de natuur het heeft overgenomen. Natuur is ook dat bundeltje groene sprietjes tussen de tegels in uw tuin, omdat u de tuin niet onderhoudt.
Daar is geen subsidie voor nodig...
Zelfs onze eigen Koning ontvangt subsidie, kan-ie op konijntjes jagen...
Alleen groot wild.
Zo'n beste schutter is hij nou ook weer niet.
@Kapitein Sjaak Mus | 02-04-23 | 12:40: Op zijn Ceaucescu's: beer vastbinden aan een boom, lekker spontaan gaan jagen en deze beer opsporen en afschieten.
@_pacman_ | 02-04-23 | 12:42: En het kogelgat in de boom aan stikstof wijten..
We moeten de trap van bovenaf schoonvegen.
Alles zit vast en zelfs onze allerliefste Rutte kan niet meer vooruit en achteruit
Begin met Brussel: die bemoeit zich teveel met details terwijl economische harmonisatie op hoofdlijnen( staatsschuld, dezelfde pensioen leeftijd) blijkbaar per land kan worden geregeld.
Dat kan dus ook voor onze delta.
Een delta is per definitie zeer vruchtbaar maar ook dichtbevolkt met veel stikstof en funktie en vervoer
Dus natuurwetgeving is per definitie nooit universeel voor Europa maar landelijk en geografisch bepaald
Precies. Kijk naar bijna elk kustgebied in de wereld. Aan de kust is het druk en vol, in het binnenland is het leeg en is er meer ruimte voor echte natuur. Heel Nederland is kustgebied. Pas ergens diep in Duitsland begint het hier en daar wat leger te raken, met wat meer ruimte voor natuur, hoewel echte natuur in Europa eigenlijk niet meer bestaat.
Vanmorgen bij het ontbijt VisTV op RTL7 aangezet. De aflevering die RTL vandaag herhaalde speelde zich af in Overijssel, in een gebied dat “de doorbraak” wordt genoemd.
Is van Landschap Overijssel. Ze hebben er een beek gegraven van 13 kilometer lang en dat verkopen ze nu als natuur. Een perfecte illustratie van wat “natuur” en “natuurbeheer” hier zijn geworden.
Tuinieren op industriële schaal, in handen gelegd van een aantal geradicaliseerde ecologen.
Stalin’ s bosbeheer heeft bijvoorbeeld een bijna ongelimiteerd budget voor de ecologische hoofdstructuur en maakt allerlei verbindingen van de ene plek met drie bomen naar de andere plek met drie bomen.
In de rivierdelta die Nederland genoemd wordt wonen en werken ook nog 18 miljoen mensen, tussen ontelbaar veel zoemende datacenters. De droom van de ecologen kan alleen verwezenlijkt worden wanneer we magisch een stuk of 10 miljoen mensen minder huisvesten, hiero. Waarom lopen ze dan ook niet te hoop tegen de import van 800 pax per week?
U heeft gelijk, helemaal gelijk.
Natuur is iets dat er al van nature is. Niets iets dat je zelf maakt
Ja vindt je gek er worden teveel bomen gekapt. Loop al vele jaren in de natuur (oostkant) maar het kappen van bomen is enorm toegenomen. Blijf er verdomme is met je tengels vanaf en laat de natuur natuur zijn.
Biomassa van Klaver moet worden gevoed. Is ook een wet van extreem links.
Ja hier ook. Lang niet geweest in het bosn hier maar hele stukken zijn kaal nu.
@SailingDuck | 02-04-23 | 12:40: Zou het een camouflage actie zijn van GroenLinks? Bossen weg door biomassa en dan de boeren de schuld geven dat de natuur kapot gemaakt is.
Er is juist minder gekapt.
Zijn ze niet al 40 jaar bezig?
Nog steeds geen resultaten?
Vooruit, stukje duiding dan, van een bosboer die werkt voor een toko die wel zelf de broek op kan houden. Droogte, ja probleem (doe je niks aan), stikstof, ja ook een dingetje waar we wel iets invloed op kunnen hebben, op langere termijn. Het is nu zoeken naar nieuwe manieren om toch wat te laten groeien onder minder 'ideale' omstandigheden. Het is niet anders.
Ik begrijp er niks van. We zien toch juist weer uitgestorven dieren weer ten tonele verschijnen; reptielen.
Wolven, dassen, mussen, etc.
@Nederlandop1 | 02-04-23 | 12:34: Zeearend, vleermuizen, buizerd, Kiekendief, oehoe, kerkuilen ..........
@Peerkeoud | 02-04-23 | 12:37: "Maar de natuur in het vaderland gaat heu-le-maal deaud heurrr !"
Kortom. Stem ze weg.
@Peerkeoud | 02-04-23 | 12:37: ... aalscholvers (met paling gaat het wel wat minder), reigers, alle soorten kraaien (met weidevogels gaat het ook wat minder)
Alles is aangelegd in Nederland, er is welhaast geen natuur. En waar je dan nog iets hebt wat er op lijkt kan je geen seconde meer rustig wandelen zonder door honden besnuffelt of erger te worden, doof te worden van kinderlijk gekrijs of polonaise te moeten lopen achter drommen van andere natuur liefhebbers aan. Ben in Peru in de jungle geweest, in Zuid Afrika op de savanne. Dat is natuur. Dat ik overigens als schlemielige Hollander nog niet gepeuzeld ben door allerhande beesten die leven in echte natuur mag wel een wonder heten. Misschien ben ik niet te vreten.
Liever een Rottweiler in mijn nek dan kinderen in het wild.
Als we zouden willen dan hadden we hier in Europa prachtige grote oerbossen die qua schoonheid en diversiteit niet zouden onderdoen voor de (sub)tropen. We vluchten echter van ellende massaal naar de tropen om iets te voelen wat we hier kwijt zijn.
@Lorejas | 02-04-23 | 12:32: Children should been seen but not heard heeft eens een wijs iemand gezegd.
@zeurmachine | 02-04-23 | 12:35: In Tsjechië en andere landen in Oost Europa heb je nog stukjes oerbos. Inderdaad prachtig wandelen daar. Pas op want daar kan je echt nog verdwalen.
Natuurmonumenten heeft alarmisme als bedrijfsmodel. Geen hysterie, geen derde geldstroom.
Is wel zo. Eenieder die in het land komt, merkt vanzelf dat er meer dan voldoende natuur / groen aanwezig is - Op het oog afgaande. Het grootste gedeelte ligt er goed onderhouden bij.
En er is toch iets aan het kantelen. Vraag hoeveel is dat nou 0.07. Kijk zij de wetenschappelijk onderzoek journalist als er een gans overvliegt en die laat een drukje vallen. Dan is er een stuk grond van 2 bij 2 voetbalvelden wat aan 0.07 zit.
En van der Wal (en de rest van dit kabinet) weet dit, en toch zet ze door. Kwaadaardige moedwil, dat is het.
Natuur is voor tevredenen of leegen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bosch ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.
Juist! Alle huidige natuur in NL is tot stand gekomen onder invloed van de mens. Daarom hebben we ook Staatsbosbeheer en clubs zoals natuurmonumenten om alles netjes aan te harken. Stel je voor dat er eens een boom scheef omvalt
Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hoge staat.
-We willen natuur
-We willen huizen
-We willen zonneweides
-We willen windmolenparken
-We willen ruimhartige opvang
-We willen meer beton en asfalt rondom de nieuwe bouwlocaties
We willen en we willen en we willen heel veel.
En dan ineens loop je in je eigen valstrik.
“Stem tegen stilstand, stem vooruit”……
Deze stilstand is vooral veroorzaakt door D66 zelf.
Dus vooruit! Maak goed, doe er wat aan.
Je maakt mensen uit voor domoor, maar bent zelf niet bijster intelligent.
Bovendien speel je vals.
Inderdaad! Het valt niet meer te rijmen. Geen plafond op asielaanvragen waardoor we enorm veel extra woningen nodig hebben en het land dan gijzelen door gecreëerde problemen van EU/VS klimaatlobby's. Maar inmiddels is het masker af, a.s. dinsdag debat. Zin in.
@First Contact | 02-04-23 | 12:20:
En dan vergeet ik nog wat dingen….
We willen…
Méér electra
Er moet duizenden kilometers koper de grond in.
We hebben de spullen niet, de mensen niet en van de regeltjes mag het niet.
Nieuw elan, nieuw leiderschap.
“Kenniseconomie”….
Goed bedacht D66.
@Ruimedenker | 02-04-23 | 12:32:
Dom66. Zo "hoog opgeleid" dat ze overal overheen kijken.
En maar zeuren over laag opgeleiden.
Al 6 miljard jaar doen klimaat en natuur het gewoon perfect, met of zonder mens, en dat zal morgen niet anders zijn!
Steeds meer mensen zijn gewoon klaar met de bangmakerij van de nieuwe dominees!
Laten we het "de verluchting" noemen. De strijd tegen de klimaat en natuur dogma's van extreem links.
De natuur staat op omvallen, tssssss, idiots. Mogelijk dat een paar niet inheemse plantjes verdwijnen, maar de toename in vleeseters in de Nederlandse natuur laat zien dat het de goede kant op gaat. Vijf keer zoveel vleermuizen dan 30 jaar geleden. Dat komt niet omdat er minder insecten zijn.
Hoe bang is de schapenherder op de heide, dat hij zijn kudde niet meer de heide mag opsturen vanwege de schapenstront?
Met de mens niet zo heel perfect hoor.
Het is allemaal een 'oorlog tegen vlees' en 'een oorlog tegen vleeseters' terwijl vlees eten juist gewoon hartstikke natuurlijk is: ons gebit en darmstelsel zijn gebouwd op het - ook - eten van vlees. Sterker nog: we worden zelfs ziek als we geen vlees eten door tekorten aan onder meer ijzer en vitaminen.
De arrogantie en perversiteit van deze linkse radicalen gaat zelfs zover dat ze ons voor straf wormen, maden en kevers willen laten eten.
Over dehumaniseren gesproken...
Ziek religieus is het!
(Bovendien vergeten ze voor het gemak maar even dat planten ook levende wezens zijn... Maar dat is weer een ander verhaal.)
Tja,
Als het beter gaat met het bos in NL dan gaat het niet slechter.
Blijkbaar zijn we op de goede weg,
nu rustig doordieselen.
Is doelbestedingsadministratie geen voorwaarde voor een ANBI status?
Wiens brood men eet diens woord men spreekt. Duidelijker kan het niet worden geduid.
Vreemd want ik zie hier in het buitengebied veel stapels bomen die omgehakt zijn omdat ze ziek zouden zijn. Opvallend is dat sinds dit hout meer opbrengt vanwege de biomassa centrales er ook ineens veel meer zieke bomen zijn.
Zou het dan echt allemaal om geld gaan? Daar schrik ik toch wel van.
In de Vlietlanden bij Voorschoten en Leiden moeten naar plan ruim 2.000 bomen om.
Het rare eraan is dat ze juist de dode en zieke bomen laten staan. Gezonde bomen boven de 20cm doorsnee zijn hier ook bijna allemaal omgegaan door staatsboswanbeheer.
@wakker worden | 02-04-23 | 12:26: Dat is mij ook opgevallen, de dooie rommel blijft staan. Wel veel trouwens, die rommel.
Heeft de ex directeur van Staats Bos beheer toe gegeven.
kletsverhaal, iepentakziket kun je gewoon vaststellen. Wellicht dat u het aardig vindt dat een familielid van een tak op het hoofd krijgt.
vanwaar steeds deze idiote houding dat het allemaal niet waar is of onzin zou zijn.
De wereld draait niet door, met doen alsof de mens geen factor is gaat alles naar de kloten.
Iedere mogelijke maatregel wordt weggehoond.
Vrije natuur? Nee, want dan vreten zwijnen je kinderen op.
Van vee naar plantaardige gewassen? Nee, want zonder biefstuk heeft het leven geen zin.
Geen massamigratie meer? Nee, want dan ben je een globaal noordelijk georiënteerde islamofoob.
Nederand is een stadstaat vol boze belangengroepen die elkaar kapotzeiken.
Het gaat goed met de natuur in Nederland. Onderzoek laat dat gewoon domweg zien. Het selectief shoppen naar een paar niet endemische plantjes die last hebben van stikstof en dan zeggen dat de natuur in Nederland omvalt is natuurlijk een grove leugen.
Jij geloofd ook echt alles wat extreem links je aanpraat.
Slechts een procent of 4-5 van de Nederlandse natuur heeft last van stikstof en je kan je afvragen of die gecreëerde stukjes natuur echt natuur is of gewenste en gecultiveerde parken.
Als alles naar de kloten gaat door de mens, dan moet je minderen met mensen, maar daar ben je doorgaans ook vrij fel op.
Dus Staatsbosbeheer verkondigt onzin? Het moet maar eens klaar zijn met die gesponsorde activistische belangengroepjes. Het enige belang dat ze dienen is het eigen bestaansrecht. Iedere boodschap die in het belang is van zo’n subsidieclubje moet je met argwaan tegemoet treden.
@Peerkeoud | 02-04-23 | 12:30:
Wat nu natuur wordt genoemd is vaak door mensenhand ontstaan. Neem de Peel, of de Oostvaardersplassen., of \t Twiske. Als je die met veel pijn en moeite aantrekkelijk genoeg maakt voor bijvoorbeeld trekvogels, dan zeggen die "hee, dat ziet er lekker uit, laten we hier maar neerstrijken", en voor je het weet is het beschermde natuur.
Het gaat niet slecht of goed met de natuur, het gaat zoals het gaat. Er is geen goed of slecht namelijk, dat ligt aan wie ernaar kijkt en wat z'n belangen zijn.
Je kunt dagen dolen door de natuur op zoek naar slechte omstandigheden of juist goede ontwikkelingen, ga je allemaal vinden. En die kun je niet bij elkaar optellen om tot een positieve of negatieve uitkomst te komen.
Zo simpel wil het kabinet het wel voorstellen, dat snappen SBS6 kijkers tenminste maar de werkelijkheid is ingewikkelder en pluriform.
REAGEER OOK