Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BELANGRIJKE FOTOSERIE. Eenzame blikjes

Statiegeld op blikjes, vanaf vandaag. Bedankt voor de foto's ANP. Dossier hier. Zelf debiele onderschriften verzinnen

Dit was het blikje van Mangbert van der Velde. Mangbert heeft 40 jaar gewerkt als Vrachtwagenchauffeur C Betonmixer, maar toen ging hij iets compleet anders doen. Namelijk yoga. Zijn tantrayogaschool is enorm populair bij mensen uit Amsterdam-Noord. Mensen uit Amsterdam-Noord zijn tégen een Erotisch Centrum, maar vóór designerdrugs gebruiken op een festival. Zelf is Mangbert verslaafd aan Fanta, maar nu er statiegeld op de blikjes komt zoekt hij een andere hobby.

Dit was het blikje van Samantra Krachtstroom uit Breda-Tuinzigt. Bij haar vriendinnen Petra en Denise luistert Samantra altijd naar keiharde hardcore, zoals Neophyte, Spitnoise en Karun, maar eigenlijk is ze fan van Van Morrison. Niet van die chagrijnige eikel die het nu is, maar van de man die vroeger albums als Moondance en Tupelo Honey maakte. Enfin, Samantra drinkt altijd Red Bull. Zo roert ze 's ochtends cornflakes door de Red Bull, wat kan haar het verrotten.

Dit was het blikje van Wieniefred van Buitelenburg. Hij is 37 lang verslaafd geweest aan Heineken bier, maar dit was zijn allerlaatste. Hij stapt over naar Hertog Jan. Van Buitelenburg woont de Gelderse plaats Epe met zijn vriend, Marky-Anne. Hij heeft een gravelfiets. Wieniefred werkt in de windmolenindustrie. Wat een lul!

Dit was het blikje van Peter Volkorenpannekoek. Peter ging enorm lekker op cola light, maar door woke, feminisme, de islam en abstract impressionisme is cola light overgeleverd aan de goden. Volkerenpannekoek vindt Barnett Newman een vreselijke hondenlul. Weten we dat ook weer!

Dit was het blikje van Rian van Schijtbroek. Ze heeft een heel rare achternaam, maar daar kan haar vader (Kees van Schijtbroek) ook niks aan doen. Rian ging vroeger naar de tienerdisco in Oene - de Kontiki - en dan zoop ze een heleboel bessen-jus weg. Dat was een prachtige opmaat naar Bacardi Razz, die ze nu optoetert bij de vleet. Vijftien cent statiegeld, daar doet ze niet aan, ze pleurt die blikjes gewoon in de struikjes.

Dit was het blikje van Guus. Op kantoor drinkt Guus altijd blikjes Golden Power. Dan ruikt het hele kantoor naar Golden Power. Maar de geur van Golden Power is ook de geur van succes, winnaars, dienstverlening, eindproducten, webinars en achter het fietsenhok staan toen je vijftien was. We love Guus!

Reaguursels

Inloggen

@neon
K vind Eline en Elise mooie vrouwennamen.
En Mickey natuurlijk, maar dat mag Mickey niet weten.

chicago river | 01-04-23 | 21:58 | 1

K kén ook alleen maar mooie Elines en Elises. Ja.

chicago river | 01-04-23 | 22:00

Als Zwerfinator in Rotterdam-Oost,zijn het bij de wekelijkse prikbeurt meestal RedBull en Fernandez blikjes.
50% is platgetrapt of platgereden waardoor de Barcode niet meer leesbaar is.
Denk dat er nu nog meer blikjes platgedrukt worden.
Alleen om te zieken.
Waardoor niet leuk voor kids om extra zakcentje te verdienen.
Over de resten van McDonalds menu’s kindersnoep verpakkingen en pizzadozen wil ik het maar niet hebben.
Let ook eens op de troep op de grond bij foto’s van Asieleisers onderkomens.

De Profundus | 01-04-23 | 18:04 | 3

Kinderen. Flikker op.met je kids

halfvolle glas | 01-04-23 | 21:33

@halfvolle glas | 01-04-23 | 21:33:
Heb daar ook een pokkehekel aan -"de kids".

chicago river | 01-04-23 | 22:01

"Me kids". Overtreffende trap van slechts "kids".

Lorejas | 01-04-23 | 22:18


Nu het er bijna niet meer is, zien we pas de schoonheid ervan in.

Ervaringsdeskundige | 01-04-23 | 16:08

Als je geld vindt op straat hoor je dat bij de politie af te geven. Geldt dat vanaf vandaag dan ook voor lege blikjes die op straat liggen?

Sinterbikske | 01-04-23 | 15:53

Ik gooide nooit blikjes in de natuur of op straat maar ga er vandaag mee beginnen. Net zoals ik sinds enige tijd flessen zonder teringirritant vastgemaakt dopje inlever bij de super.

Ik kan er niets aan doen, recalcitrant.

Joffri | 01-04-23 | 15:28 | 2

Wat een volwassen reactie

sparka | 01-04-23 | 15:36

Het blijft toch een kwestie van fatsoen om je rotzooi niet in de natuur te gooien.
Maar blijkbaar is dat voor veel mensen nog teveel moeite.

Kowalski11 | 01-04-23 | 14:54 | 4

Dat is het punt. Ik was lang gelee in Ierland en Schotland. Bord langs de weg: "Dumping litter: L 1500". Brandschoon daar.

vladimirows | 01-04-23 | 15:28

Hetzelfde dat mensen hun winkelkarretje midden op de parkeerplaats laten staan na het inladen van de boodschappen. De “geen zin in, doet een ander wel” mentaliteit. Tekenend voor de huidige stand van zaken in de maatschappij.

Plaque-doctor | 01-04-23 | 19:57
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is of wordt het dichtst bevolkte land ter wereld.
Er is geen land waar zoveel gefietst en gelopen wordt.
Het openbaar vervoer zit ramvol
De aantal kilometers per jaar per auto hier is lachwekkend t.o.v. de rest van de wereld.
Het aantal hondenpoep bakken kent geen grenzen straatvuil bakken idem.
Met ze allen hebben we door de bank genomen een schoon en net karakter.
Nog willen ambtenaren ons wijsmaken dat we verschrikkelijk zijn en meer moeten betalen.

Longstone | 01-04-23 | 14:40

In 2008 was er een ontwerper op TV die een sorteermachine had gemaakt die feilloos op hoge snelheid alle petflessen uit afval sorteerde.
De machine was vele malen goedkoper en beter dan het statiegeldsysteem. Geweldig om te zien.
Nee nee zij de overheid letterlijk, mensen moeten opgevoed worden, maakt niet uit wat het kost.
U wordt geknecht door ambtenaren.

Longstone | 01-04-23 | 14:26 | 4

En die machine haalt ook alle petflessen en blikjes uit de natuur?

Lorejas | 01-04-23 | 14:58

"Als het werkt, dan willen we het niet. " Tegeltje op een ambtenarenbureau.

vladimirows | 01-04-23 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

Mag je nog wel een blik uit het raam werpen?

vladimirows | 01-04-23 | 14:22 | 3

Anders kunnen ze alle ambtenaren wel afschaffen.

E.Colli | 01-04-23 | 14:46

Jazeker, behalve een dodelijk blik.

Kowalski11 | 01-04-23 | 14:51

In Finland doen ze dit al deccenia lang en is een fantastisch systeem. 99.1% van flesjes en blikjes worden geretourneerd. Loop je op straat of zit je in het park en geen zin om het blikje te bewaren dan zet je het ergens neer en iemand anders is er blij mee. Zeer terecht dat NL dit ook invoert.

halfvolle glas | 01-04-23 | 14:19 | 2

Ze hebben daar ook houdertjes aan de prullenbakken waar je je flesje/blikje in kan zetten. Werkt goed daar.

Aleon | 01-04-23 | 18:16

Ook handig voor al die aanstaande arme ouderen. Duitsland ging ons voor. Daar zie je concurrentie tussen ouderen en zwervers bij het verzamelen van flesjes.

Deflatiemonster | 01-04-23 | 19:07

Een beetje vent drinkt zijn bier met blik en al.

Nuuk | 01-04-23 | 14:15

Statiegeld op blikjes vermoord de essentie van het blikje op zich.Namelijk vlug iets te drinken kopen in een blikje en dit in de vuilnisbak knikkeren zonder na te hoeven denken over iets als statiegeld. In de supermarkt stort de blikjeshandel in , de rest dat bij de benzinepomp en snackstands verkocht wordt gaat alsnog de vuilnisbak in. Wie heeft er ooit een statiegeldflesje van de pomp terug ingeleverd? Het is niet meer dan een verdienmodel en men hoopt gewoon dat mensen te lam zijn om ze in te leveren , dat overigens een smerige bende gaat worden...

Pittzz | 01-04-23 | 13:44

Haha, 1 april, trap er niet in.

meneer Q | 01-04-23 | 13:05 | 1

Het is schandelijk. *hik*

funda | 01-04-23 | 13:23

Ik wil er een verdienmodel van maken, overal blikjes verzamelen op straat en op het strand. Goed voor het milieu en lekker vangen. Blaaspompje erop om ze weer in vorm te blazen. 1000 blikjes is wel €150. Als je dat je hele leven doet kan het veel worden.

Ikbeneenzelfbouwer | 01-04-23 | 12:58 | 5

Dan kunt u achteraan in de rij aansluiten. Hier in Den Haag stikt het nu al van de 'lege flesjes uit de prullenbakken halers'.

Kruijffje | 01-04-23 | 13:46

Belasting vrij ook nog, dus reken maar uit daar moet je anders 300 euro per dag voor verdienen om na aftrek van lasten 150 over te houden;)

Smoelensmid | 01-04-23 | 14:08

@Smoelensmid | 01-04-23 | 14:08: Breng ze nou niet op ideeen ! Straks krijgen weer BOA's die daklozen gaan aanspreken "en wat dachten wij dat we hier aan het doen waren ? Blikjes uit de vuilnisbakken halen ? Maar dat is gemeenteeigendom."
OF erger nog : Een VERGUNNINGENSYSTEEM. Hier zie ik 20 echt serieus toe in staat, een vergunningensysteem. Wie van de dak- of thuislozen wanneer en waar blikjes uit de vuilnisbakken mag vissen. En dat laten ze dan rouleren.

Asteroid-B612 | 01-04-23 | 14:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Het inleveren van de plastic flesjes is al een gedoe doordat ze vaak niet goed gescand kunnen worden, wellicht zelfde verhaal bij blikjes als er maar een deukje in zit.

Reebensteeltje | 01-04-23 | 12:50 | 1

Niet alleen dat maar ook het aantal lege flessen automaten in de supermarkten word niet aangepast aan de veelvoud die nu ingeleverd word. Mensen slaan elkaar nu al de hersens in als er weer 6 wachtenden voor de automaat staan die voor de 30e x vast loopt omdat de band erachter weer vol staat. Het is net als iedereen dwingen electrisch te gaan rijden: allemaal leuk maar dan ook op voorhand de infrastructuur (laadpalen) daarop aanpassen. Nu brengt het voornamelijk ergenis.

CornholioNL | 01-04-23 | 14:38

Voor mij betekent het dat mijn blikje cola 15ct duurder is geworden. Het blikje verdwijnt zoals gewoonlijk in de plastic bak. Het in nieuwstaat terugbrengen van een leeg blikje is een debiel plan. Geeft overlast van insecten en kan niet zonder een smerige kleffe boel in de tas en of auto te veroorzaken.

Kernkop68 | 01-04-23 | 12:41 | 9

@Gravin v Kippenbouth | 01-04-23 | 15:43: Ik heb geen glazuur, met mijn 22 prachtige kronen ;)) Gebit was al verwoest door de smerige kanker hoofd/hals bestralingen en arenlange nierdialyse. Voor de tandhalzen doe ik poetsen met 5000 ppm Colgate Fluor pasta www.tandartspraktijk.nl/hoog-fluoride...

Smoelensmid | 01-04-23 | 16:55

@Smoelensmid | 01-04-23 | 16:53:
Apart eigenlijk, dat je dat soort dingen niet mag eten maar zout- en suikerbommen geen bezwaar zijn voor transplantatieorganen ( niet richting jou, maar de constatering dat. Geen ervaring met transplantaties binnen de kennissenkring ). Nou ja, zelf weten uiteraard maar het zijn wel dingen die erin hakken.

Graaisnaaiert | 01-04-23 | 17:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Als ze wijn in kartonnen pakken kunnen leveren moet dat met bier ook kunnen.
En dat is een kartonnen pak bier van 3 liter precies genoeg voor een avondje innemen, of voor onderweg in het park, de trein of het stadion.

Osdorpertje | 01-04-23 | 12:36 | 8

@elfenstein | 01-04-23 | 13:37:
Je had het over toevoegen. Dat wordt in een normale brouwerij niet gedaan. Je vult af met koolzuur, maar alleen om te verhinderen dat je lucht opsluit. Het doel is niet om koolzuur aan het bier toe te voegen. Ook bij een biervat moet je normaliter relatief snel opmaken. Zo niet, dan kan je, zeker als je de druk s avonds er niet afhaalt, het bier "aufkarbonisieren", dus koolzuur het bier indrukken. Dat wil je liever niet. Dus als jouw verbruik geen 50 l vaten toelaat, moet je kleinere fusten gebruiken.

Louter Leuter | 01-04-23 | 13:56

@Louter Leuter | 01-04-23 | 13:56: Makkelijk zo een brede ervarings deskundigheid;)

Smoelensmid | 01-04-23 | 14:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Vroeger kostte het hele blikje 15ct

prutsclown | 01-04-23 | 12:30

Ik was het niet, ik drink alleen groene Fernandes.

Bad-Karma | 01-04-23 | 12:25 | 1

Lekker man, geniet er nog maar even van.

funda | 01-04-23 | 13:13

Maakt de vorm nog uit bij het inleveren ?

HaaiBaai | 01-04-23 | 12:23

Er zijn mensen die denken dat ze na het terugkrijgen van de 15 cent niet armer geworden zijn door dit krankzinnige project.
Nee, het aanpassen van de automaten en winkelopslag/ telcentra/ Transport/ distributie centra/ plus bijbehorende administratie is niet gratis.
175 miljoen EURO per jaar kost dat. (CE delft)

Longstone | 01-04-23 | 12:22 | 6

@Oct Weet je wat Okt,
Betaal jij dan deze rekening.
Hij komt namelijk bovenop de Co2 tax/suikertax/opzettelijke inflatie/ en natuurlijk de Btw.

Longstone | 01-04-23 | 14:15

@normanius | 01-04-23 | 12:53: Dat blik is het probleem ook niet. Het gaat om het blik dat in de berm en op straat gegooid wordt. Waarom (jonge) mensen dat doen is me een raadsel.

Octavio | 01-04-23 | 14:28

@Octavio | 01-04-23 | 14:28: Mijn collega met een migratieachtergrond zei : ik gooi deze blikje op straat omdat mijn oom bij veegploeg werkt ,anders hij geen werk,snap je?

blank-dus-racist | 01-04-23 | 20:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Maak de blikjes van plastic , kun je er naderhand nog altijd soep van maken. Boyan Slat ook weer blij .

Bankivahoen | 01-04-23 | 12:19

Het valt mij op dat het vooral Red Bull blikjes zijn die ik op de grond zie liggen.

Mokum Kosher | 01-04-23 | 12:17 | 1

Je moet die krengen altijd vol meesjouwen, dat kost de jeugd ook energie.
Misschien is de tijd rijp voor Red Bull energiecentrales.

funda | 01-04-23 | 13:15

Ik zie bij de supermarkt om de hoek nog geen inleverpunt van blikjes

hotbrasil | 01-04-23 | 12:17 | 2

Lege flessen automaat.

Kruijffje | 01-04-23 | 13:47

Ik zie hier een apart apparaat voor blik naast de lege flessen automaat

Analia von Solmsch | 01-04-23 | 15:18

Van 1991 tot 2015 hadden we het tv-programma “blik op de weg”. Daar begon het dus.

Schriever | 01-04-23 | 12:15

Storm in een glas water.
Zojuist nog een blik op het kompas geworpen.
Kraaide geen meeuw naar.

Kapitein Sjaak Mus | 01-04-23 | 12:14 | 2

Nee, maar er zit wel wat wits op je pet.

funda | 01-04-23 | 12:15

Teringlui die hun eigen rommel niet opruimen.
Ook oververtegenwoordigd onder de parkeerplaats-ballonlurkiërs.

Zeurders | 01-04-23 | 12:12

In 2004 had een kunstenaar een tentoonstelling met 10.000 halve liter blikken Heineken. Gesponsord. Die blikken stonden in lange rijen in een oude scheepsloods. The Beer Kilometer heette dat. Bezoekers konden er gratis mee doen wat ze wilden. Zo gingen mensen er mee bowlen, hun naam maken of gewoon gooien. Dat was de art. Na 2 dagen een slagveld. Kids liepen met vuilniszakken vol naar buiten. Helemaal achterin koelkasten met gekoelde blikken. Gratis. Collega's op kantoor geloofden mij niet. Het was hemels.

Piet Karbiet | 01-04-23 | 12:11 | 5

@Red shirt | 01-04-23 | 12:23:
Ik ben om. We gaan voor de dictatuur van Generaal Kaas de Vies, dat zal ze leren die stomme Nederlanders.

elfenstein | 01-04-23 | 12:35

@Red shirt | 01-04-23 | 12:23:
Het kunstenaarsvolk heeft altijd gelijk, wist je dat niet?

funda | 01-04-23 | 13:16

@Red shirt | 01-04-23 | 12:23: "Kunst" is anders voor de elite.

Asteroid-B612 | 01-04-23 | 14:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Vroeger hadden we nog geen Jeugd van Tegenwoordig

AldNuut | 01-04-23 | 12:11

BREEK
15 miljoen mensen van F&vT wordt herschreven. Onder andere de zin 'die moeten niet dat keurslijf in' is beledigend voor de vele activisten die ons land rijk is. En er zijn heus wel veilige plekken voor je fiets.

Kouwe Kees | 01-04-23 | 12:04 | 2

Alles wat vandaag als "Breek" gebracht wordt nemen we om evidente redenen niet heel serieus.
*vlucht naar Antarctica bij FvD Air boeken doet*

elfenstein | 01-04-23 | 12:09

Land van correcte meningen
Het land van preutsigheid
Ok ok, 1 aprill, VanMoofje in je bill

Kouwe Kees | 01-04-23 | 12:11

Als het om de barcode gaat, waarom printen ze dat niet onderop het blikje zodat je het plat kan slaan?

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 12:04 | 6

@elfenstein | 01-04-23 | 12:34: Verdomd ja ! Daar zeg je me wat. Dat is voor grote bedrijven zeer interessante informatie. Dat wordt allemaal geanalyseerd en zo nodig passen ze de logistiek / bevoorrading aan of maken die efficienter, enz.

Asteroid-B612 | 01-04-23 | 14:30

@Asteroid-B612 | 01-04-23 | 14:30: zelfs weet de gezondheids verzekeraar hoe snel je je bierblikje weer leeg inlevert.. unlimited data!

Smoelensmid | 01-04-23 | 15:06

Omdat de terugname automaat geprogrameerd is op ronddraaien van glazen potten en flessen en dus de blikken in een ongehinderde flow mee kunnen. De machine scant vorm en contour van het object samen met de code, dus meerdere paarmeters voor controle, anders lok je fraude uit door enkelvoudige kopieen van de code in te voeren of nep papierschijfjes met code erop ipv blik.

Smoelensmid | 01-04-23 | 16:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Als we nou rfid nanochips in elk blikje stoppen en die koppelen aan de persoon die het blikje contactloos met digitale cryptoeurie afrekent in een kassaloze Albert Heijn dan was het probleem opgelost en kunnen we ook meteen de tegoeden bevriezen bij een derde overtreding en de sociale creditscore bijstellen zodat diegene elke derde dinsdag van de maand een schok krijgt via het HAARP systeem.

wokechef | 01-04-23 | 12:04

Krijg je natuurlijk weer dat gezeik dat de ene supermarkt die blikjes niet terugneemt en andere weer wel. Flikker nu toch ook maar regelmatig mijn statiegeld bij het PBD-afval omdat ik geen zin heb om alles exact terug te brengen naar waar het vandaan komt. Daar mag van mij nog wel een wetje voor komen: iedere supermarkt moet gewoon alle statiegeld dingen terugnemen. Uit de hele EU ja.

John McClane | 01-04-23 | 12:03 | 5

@John McClane | 01-04-23 | 14:02: Van die PET flessen maken ze van fleece spul, voor kleding. Dat is kennelijk een soort heel dun gewoven plastic fiber ofzo. Maar spul breekt bijna niet af in de natuur en is vreselijk vervuilend. Wij willen inmiddels van al fleece kleding af, dus weet je wat, we sturen gewoon 580 triljard ton van die fleece kleren naar de arme kindertjes in Afrika en India. Alleen is het daar dus warm. Daar hebben ze geen dikke fleece truien nodig (waren ze even vergeten) en daar flikkeren ze al de fleece troep gewoon in de plomp of whereever. Maar wij zijn er vanaf, daar gaat het om !

Asteroid-B612 | 01-04-23 | 14:18

@Smoelensmid | 01-04-23 | 14:25: Tot je botsing krijgt en je hele accu pakket afgekeurd wordt en je auto van 5 jaar oud total loss is.

blank-dus-racist | 01-04-23 | 21:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnenkort bij de Action:
Afsluitbare halveliterblikkratten met handige vakindeling en afwasbaar opvangbakje voor de restjes. Van plastic, uiteraard.
*Op pre-order lijst plaatsen doet*

elfenstein | 01-04-23 | 11:58 | 2

Een paar pvc pijpen halen bij de bouwmarkt en je kan ze stapelen en zo in de automaat storten

brie-de-penis | 01-04-23 | 14:20

Handig dingetje !

Asteroid-B612 | 01-04-23 | 14:21

Ben bang dat het een zooitje gaat worden als de zakken met PMD aan de weg staan waarin mogelijk nog blikjes zitten.

J.J.Borrelworst | 01-04-23 | 11:58 | 2

Ratten heb je op twee en op vier pootjes.

elfenstein | 01-04-23 | 11:59

Volgens mij moeten die blikjes onbeschadigd zijn, en als ze blikjes uit kunnen deuken kunnen ze meer verdienen door schadehersteller te worden

brie-de-penis | 01-04-23 | 14:19

Wat mooier was geweest is bij de super een bak water neerzetten waar je het blikje in gooit. Waarna je een stem hoort: Vind helemaal mooi, of tot ziens jongens ik ga jullie graag andere keer weer zien. Veel efficienter.

timmey | 01-04-23 | 11:55

Bestaat al decennia in het buitenland, maar de lobby's weten de overheden jarenlang te vertragen blijkbaar.

Zijn die overheden dan zo dom en die lobby's net slim genoeg om daarvan gebruik te maken?
Of hebben ze op een andere manier teveel invloed?

Categorie 'zorgvuldig testen' en 'laten we alle windmolens gebruiken voor een nieuw datacenter en dat energieneutraal noemen' ?

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 11:55 | 1

Dat datacenter hebben we natuurlijk wel nodig. Stel je voor dat Twitter ineens heel traag laadt of helemaal niet meer. Er zou acuut een oorlog uitbreken. Datacenters zijn prima maar wees dan wel eerlijk over het feit dat al die memes enorm stroom vreten en dat je dat zelfs met een paar honderd van die klotedingen nog niet 24/7 in de lucht kan houden.

elfenstein | 01-04-23 | 12:04

Vroeger had je blikjes met een lipje erop, als je die eraf brak, kon je hem vervolgens in zo'n gleufje van de bevestiging doen en het lipje weg schieten.

Enfin, schijnt dat ze de streepjescode nog moeten kunnen lezen. Sta je dan met een doos lege wijnflessen, frisdrankflessen en nu ook blikjes.

Ik heb een grotere auto nodig.

GKJP | 01-04-23 | 11:54 | 3

Dat hoor ik vaker. Mensen die mekkeren op grote auto's, onhandig, duur, asociaal, slecht voor milieu etc. maar owee als ze zelf iets moeten vervoeren, dan is het opeens:"zeg, kun jij me even helpen, want...." Oh, kan dat niet in dat superhandige 1.0 rugzakje van je?" En dan moet je niet zo flauw doen want ze zitten echt omhoog en...
Dom, tot afhankelijk van gemaakt volk.

Graaisnaaiert | 01-04-23 | 12:36

@Graaisnaaiert | 01-04-23 | 12:36:

Nou ja zeg. Wat heb ik nu weer verkeerd gezegd?

Was maar een grapje, heb twee vervuilende diesels staan.

GKJP | 01-04-23 | 12:38

@GKJP | 01-04-23 | 12:38:
Niks hoor, het was ook niet tegen jou maar meer in het algemeen. Heb zelf ook een grote want ja, gemak dient de mens en ik wil niet na 150 kilometer gebroken en op van de zenuwen uit de auto stappen, iets wat je wel met die kleine naaimachientjes van tegenwoordig hebt.

Graaisnaaiert | 01-04-23 | 13:14

Wat je ook met 1000 blikjes kunt doen : een gitaar bouwen!
youtu.be/I7rMivsFtJU

funda | 01-04-23 | 11:54 | 4

@elfenstein | 01-04-23 | 12:02: Mij hoef je als Explorer'76 bezitter niet te overtuigen, het ging me om het blik en de coole fabricage. Video gezien?

funda | 01-04-23 | 12:11

@funda | 01-04-23 | 12:11:
Ik kende 'm al. Eerlijk gezegd vind ik die andere toepassing van gesmolten alublikjes veel mooier om te zien.
Dat ze gloeiend hete alu in een mierenhoop gieten. Schitterend.

elfenstein | 01-04-23 | 12:16

@elfenstein | 01-04-23 | 12:02: Ik heb onlangs een lava me3 gekocht, helemaal uit kuststof en verdomd leuk om te spelen,. Is een akoestische gitaar met ingebouwde effecten, loopstation etc. Speelt geweldig soepel en zelfs als hij uit staat zit er een verdomd goed geluid in.

brie-de-penis | 01-04-23 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

Wat ies deze blik?

eerstneukendanpraten | 01-04-23 | 11:54

Persoonlijk vind ik Machteld gewoon een mooie naam... Weet niet waarom..

Kan jij Machteld meenemen in het volgende topic Mosterd...??

www.24baby.nl/babynamen/machteld/

neonreclame | 01-04-23 | 11:51 | 4

@De Treinende Rechter | 01-04-23 | 12:17:

Precies waar ik op val....

neonreclame | 01-04-23 | 12:25

@De Treinende Rechter | 01-04-23 | 12:17: Dat paard weet ik niet maar, Een Machteld de Vos van Steenwijk, zat ooit bij mij in de klas was een heel mooi meisje;)

Smoelensmid | 01-04-23 | 17:17
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen die nu al meenden hun blikje op straat te moeten gooien zullen niet onder de indruk zijn van het kapitaal verlies van 15 cent, wellicht met de zwerver als enige uitzondering.

Verder is het een symbolische geld verslindende non-maatregel maar daar zijn we nu eenmaal erg goed in in NL.

_pacman_ | 01-04-23 | 11:50 | 2

Zeiden ze eerst ook over de plastic flesjes, schijnt toch een verschil te maken.

NLgaatnaardeklote | 01-04-23 | 11:54

@NLgaatnaardeklote | 01-04-23 | 11:54:
Plastic flesjes zit een dop op, bergt toch wat makkelijker op dan zo'n blikje Red Bull dat ook nog lekker na walmt in je tas.

normanius | 01-04-23 | 12:06

Waarom doet die brouwert van de paardenzeik en Grolsch niet mee?

kneuterzak | 01-04-23 | 11:49

Theo Maassen:

Met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak
Het is helemaal niet waar.
Makkelijkste is blikje leeg beng op de grond klaar.
Moeite doen, daar gaat het over.
Dat moet je mensen duidelijk maken dat ze moeite moeten doen.
Dat moet je op die borden zetten 'Moeite doen.'
Dan rijmt het maar een keer niet.

Mensen besteden wel heel vele moeite aan hun uiterlijk, kleding en mode, dat wel.

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 11:48 | 1

Ja, mooi. Moeite doen.

letopuwzaak | 01-04-23 | 12:09

Lekker vol op het anti-blank racisten orgel, zie ik. Alléén maar NLse namen in het topic! Waarom? Waar was dát nou weer voor nodig?
Kom zeg, dit type opruiing van het niveau schedelmeten verdient een tegengeluid, toch?


Het blikje Fanta is eigenlijk van Jandino. De Fernandes was op, dus dan maar Fanta.

De Red Bull was van Youness. Als hij iets anders drinkt telt hij niet meer mee met de andere handtas dragende petjes op het schoolplein.

Het blikje Heineken was van Winston. U weet toch waarom de Surinaamse gemeenschap geen Hertog Jan drinkt? Heeft u al dat etiket gezien? Met z'n koloniale baard en koloniale carnavalscape? Nou, daarom dus.

De cola-light en Bacardi zijn van Jeffrye en Yassin. In hun gemeenschap is het lastig aan te geven dat je op zoek bent naar een partner van hetzelfde geslacht. Tenminste, als je je voortanden wil houden. Het niveau homohaat in de gemmenschap van Jeffrye en Yassin is hoog. Roze blikjes functioneren hier als non-verbaal signaal.

Die laatste was van Gerda. Omdat Golden Power wel iets wegheeft van empowerment en dat is nu heel populair onder haar vriendinnen.


O.k., nu weer serieus... Ik vind de statiegeld op blikjes een goed plan. Misschien omdat ik nooit heb begrepen waarom mensen ze in de natuur weggooien, als er 1 a 2 meter verder een afvalbak staat.

gaffelbaard | 01-04-23 | 11:45 | 1

Jandino wil niet dood gevonden worden met een blokje Fanta, want dat is uitgevonden door de moffen toen ze geen cola meer kregen in de oorlog.

De Treinende Rechter | 01-04-23 | 12:20

Overigens Heinekens groene flesjes nog steeds zonder statiegeld. Noemen ze gemaksflesjes. Omzeilen van statiegeld regeling heet dat, geitenpaadjes, vast bedacht door de spindoctor van Mark R.

dathoujetoch | 01-04-23 | 11:43 | 5

@Piet Karbiet | 01-04-23 | 12:02: Heb er weleens wat ingenomen op hun terras.
In het volle zonnetje vergeet je dan toch snel de uitdagingen van alledag.

funda | 01-04-23 | 12:18

@Piet Karbiet | 01-04-23 | 12:02:
Bier voor armoedzaaiers.
Een beetje hipster drinkt GigaBier.
gigabier.tesla.com/nl_nl/gigabier

Kapitein Sjaak Mus | 01-04-23 | 12:25

@Kapitein Sjaak Mus | 01-04-23 | 12:25:
Ik was even in de verleiding om die te kopen. Tot ik op de kalender keek...

elfenstein | 01-04-23 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ben ik blij dat die lipjes niet meer van het blikje breken tijdens het openen. Dat is zo Jaren Tachtig.

R. Skickr | 01-04-23 | 11:43 | 9

@Kapitein Sjaak Mus | 01-04-23 | 12:34:
Eerlijk gezegd vind ik het er ook niet uitzien, beetje studentikoos. Tenzij het een gitaar met historische waarde is, zeg een Gibson Burst ofzo schroef ik er gewoon straplocks in. Ziet er verzorgd uit en je weet 100% zeker dat je niet naar de gitaardokter hoeft met een headstock in een plastic zakje.
En ja, de kans dat ik ooit een echte burst in m'n collectie krijg is astronomisch klein dus daar maak ik me dan ook maar niet echt druk om. De sjiekste die ik ooit had was een 70's Strat, en ook daar gingen genadeloos staplocks op.

elfenstein | 01-04-23 | 12:44

@Kapitein Sjaak Mus | 01-04-23 | 12:22: Ik knipte gewoon een stuk van de band af en boorde er een nieuw gaatje in.
Band goed vastschroeven, hoefde nooit los en zit er nog altijd aan.)

funda | 01-04-23 | 12:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Nu wil het geval dat ik nog een paar dozijn lege blikjes had staan voor een projectje.
Deze identieke blikjes zijn niet in te leveren omdat de 'statiegelddigicode' ontbreekt.

Wilde ze toch al niet wegdoen, maar je ziet de ware milieubetrokkenheid weer duidelijk.
Verdienmodel 32.873, and counting.

funda | 01-04-23 | 11:41 | 5

Zie een verdienmodel met scannen en printen stickertjes (kopen via ali)

Toedels | 01-04-23 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is wel interessant dat b.v. in Canada statiegeld op blikjes naar gewicht gaat en het dus niet vereist dat je een ongedeukt blik inlevert. De helft van het plezier van drinken uit blik was overigens het indeuken van zo'n blikje.

Kartelmaster2000 | 01-04-23 | 11:38 | 3

Dat gaat hier dus een ding worden, want blikjes moeten onbeschadigd ingeleverd worden omdat je anders je geld niet terug krijgt. plus daarbij het ook wel weer zo zal zijn dat je je blikjes alleen maar in kan leveren bij de winkel waar je het gekocht hebt, het probleem alleen maar groter gaat worden omdat je bij heel veel verkooppunten je blikje niet in kan leveren. En omdat je er een weggooipremie over betaald zal het ook wel weggegooid worden. En omdat ze niet beschadigd mogen zijn zal er ook niemand iets doen om ze op te ruimen want als je er een uit de auto flikkert is hij al niet meer goed genoeg voor de statiegeldautomaat

brie-de-penis | 01-04-23 | 11:46

@brie-de-penis | 01-04-23 | 11:46: velen zullen er hun neveninkomst van gaan maken en zich specialiseren in het correct aanbieden. Het gaat er om dat het een blikje is en dat de computer het zal kunnen herkennen.

AntiZanicz | 01-04-23 | 16:56

Mijn labrador doet dit niet

thanseeuwen | 01-04-23 | 11:37

Dat biedt mogelijkheden voor zwervers, op Koningsdag. Vorig jaar stond ik in de supermarkt voor een meneer met 2 vuilniszakken vol plastic flessen. Hun vakantiegeld, zak maar zeggen. Ik ben momenteel omringd door lege bierblikken van gisteravond. Ongedeukt. Zo maar naar de Vomar.

Piet Karbiet | 01-04-23 | 11:36 | 5

Ja, dat is wel geinig... Als een man je blikje kapot drukken zit er niet meer bij...!!

neonreclame | 01-04-23 | 11:55

@neonreclame | 01-04-23 | 11:55:
Als een baas dat blikje tot moes knijpen en geen ene neuq geven om die 15 cent wordt het helemaal in 2023.

elfenstein | 01-04-23 | 12:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou het aanschaffen van een metaaldetector nu rendabel zijn?!

Bad - Casey | 01-04-23 | 11:35 | 2

Neen, want dan ze je de 666 streepjescode niet meer.

Shadow112 | 01-04-23 | 11:40

@Shadow112 | 01-04-23 | 11:40,
Oh, ok.
En dan ben ik natuurlijk traceerbaar en maak mijzelf schuldig middels illegaal blikjes vergrijp.
Ik zie ze ervoor aan Shadow.

Bad - Casey | 01-04-23 | 11:43

@funda | 01-04-23 | 11:31:
Als die blikjesinlevermachines en die technische dingen en zo dus al 40 jaar bestaan in Zweden, wat lopen ze hier dan zo te luiwammesen en te traineren en te mekkeren de afgelopen 2-3 jaar.
Totaal geen excuus.

Heineken en Grolsch mogen zich gaan schamen.
Wat een flutbedrijven zeg.

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 11:35 | 6

@Smoelensmid | 01-04-23 | 11:41: Moet je eerst de ijzeren blikjes scheiden van de aluminium blikjes. Ik heb nooit gesnapt waarom er ook weer 2 typen blikjes worden gemaakt. Kostprijs?

rijfkoek | 01-04-23 | 12:08

@rijfkoek | 01-04-23 | 12:08:
Dat is heel simpel en gebeurt ook allang. Ijzeren blikjes, en sowieso alles wat magnetisch is gaat er bij de eerste sorteerronde al uit, aluminium is daarna aan de beurt dmv wervelstromen die het aluminium uit de stroom afval slingeren op een aparte band. Onze recyclingsystemen behoren tot de efficiëntste van de wereld, dit kunstje beheersen we al heel lang en er zit wel meer metaal in ons afval, die paar centenknijpers die nog ijzerblikjes maken weten dat ook wel. Zo goed als 100% van het ijzer halen ze eruit, evenals aluminium. 80% van alle nieuwe aluminiumproducten bestaat al uit gerecyclede alu, zelfde voor ijzerproducten. We zijn, en dat mag ook wel eens gezegd, gewoon goed bezig met z'n allen, Gaaf Landje!

elfenstein | 01-04-23 | 12:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is een achterlijk systeem van dubbeltjes en kwartjes rondpompen en wens jullie er veel plezier mee. Bij de Karpieten gaat alle herfietsbare troep gewoon in de blauwe kliko, die elke week wordt geleegd, daar is gemeente belasting tenslotte voor.

Karpiet | 01-04-23 | 11:34 | 1

Kost veel te veel moeite voor de lanterfantende jeugd.
Dat vereist een werkelijk onmogelijke mentale inzet.
Kunnen de puberhersentjes nog niet, met name bij jongens.
Die willen wel graag doen alsof ze volwassen zijn, maar hebben net ontdekt wat stoer doen is, en weten nog niet helemaal wat ze met hun testosteron aanmoeten.

Dus gewoon beng op de grond pleuren en voor lul staan is makkelijker en stoerder. Denken ze.

AdvocatusDiaboli | 01-04-23 | 11:40

Mensen die er schijt aan hebben als ze ze iets wegpleuren die blijven dat doen.

laurentius | 01-04-23 | 11:33 | 1

Dat zie je al dagelijks bij Mark en Sigrid.

funda | 01-04-23 | 11:34

Dit is geen grap

RickTheDick | 01-04-23 | 11:30

M’n pik is van blik.

Ruimedenker | 01-04-23 | 11:30 | 3

Dus nu moet ze €0,15 bij elke pijpbeurt betalen?

MargauxGrandCru | 01-04-23 | 11:31

Als pikken konden doden

RickTheDick | 01-04-23 | 11:32

Ruimedenker | 01-04-23 | 11:30,
Hahaha, Ruime, jij bent dus die van The Wizard of Oz ?!

Bad - Casey | 01-04-23 | 11:40

Een oprecht gemeende vraag; is het zo dat je de blikjes alleen bij de keten kunt inleveren waar je het gekocht hebt? Igv eigen merk, zoals plastic flessen.

Dr. Blechtrummel | 01-04-23 | 11:29 | 9

@Dr. Blechtrummel | 01-04-23 | 11:45: als dat blikje van je beschadigd is, krijg je geen ene kudt.

HankHill | 01-04-23 | 11:57

@Dr. Blechtrummel | 01-04-23 | 11:53: hahaha, hij zal het beter weten.

AntiZanicz | 01-04-23 | 16:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Hiet bestaat statiegeld op flessen en blikjes niet, daarom is het een grote zooi naast de rijweg, iedereen gooit alles maar naar buiten en de wind doet de rest.
Zou helpen om het hier ook in te voeren.

gato | 01-04-23 | 11:28

Guus: een goldens shower moet je niet opdrinken maar over je heen laten komen.

Osdorpertje | 01-04-23 | 11:27 | 1

Ja Patricia.

NLgaatnaardeklote | 01-04-23 | 11:32

Doe maar een euro in plaats van 15 cent.
Dat zal onder jongeren wel zoden aan de dijk zetten.

aflaatverkoper | 01-04-23 | 11:25 | 2

Waarom niet gewoon blik dan maar verbieden? Praktisch hetzelfde...

Warhead | 01-04-23 | 11:32

Dan komen er kartonnen verpakkingen ipv blik.

HankHill | 01-04-23 | 11:58

Ik gooi de blikje in de water!

GS2050 | 01-04-23 | 11:25 | 1

Ik vind helemaal mooi.

Kukooo1 | 01-04-23 | 17:07

Jaren terug had je toch ook al statiegeld op blikjes, meen ik me te herinneren.
Waarvoor is dat toen gestopt?

laurentius | 01-04-23 | 11:24 | 3

In Zweden bestaat het al een jaar of 40.
In NL is het 'complex', 'willen wij dit wel met elkaar', 'jamaar de flessenindustrie' - en gaat over tot de waan van de dag,

funda | 01-04-23 | 11:31

@funda | 01-04-23 | 11:31:
In zweden heb je dan ook de beroemde Tomra inleverapparaten waar je je pre-geplette blikkies in kan stoppen. Daar doen ze niet moeilijk met barcodes die leesbaar moeten zijn, een unit blik is een unit blik, klaar.

elfenstein | 01-04-23 | 12:39

@funda | 01-04-23 | 11:31: In NL is nooit statiegeld op blik geweest. Wel op flessen en PET-flessen. VVD heeft het afgeschaft om VVD vrindjes te helpen. De markt kon het beter, duidelijk dat dit niet zo. Zo hebben de VVD wel 20 jaar kunnen profiteren en de maatschappij kunnen belasten.

AntiZanicz | 01-04-23 | 16:51

Ik verlang naar het aloude programma "Blik op de weg".

marcoplarco | 01-04-23 | 11:24 | 1

Genoeg blik op de weg, zie vorige topic…

Wijze uit het Oosten | 01-04-23 | 11:27

Nederlandse Familienamenbank
Uw zoekactie naar Krachtstroom heeft geen resultaat.

Duwbak_Linda | 01-04-23 | 11:21 | 1

Nog meer illegalen.

MargauxGrandCru | 01-04-23 | 11:25

Wie werpt er ook weleens een eenzame blik?

zwenkwieltje | 01-04-23 | 11:20 | 2

Alleen een steelse.

Pardoes | 01-04-23 | 12:05

Ik werp wel eens een blik door het raam.

Asteroid-B612 | 01-04-23 | 13:37

Als je nou gewoon lekker je blikje in de prullenbak flikkert. Hoeven we niet van die ingewikkelde constructies te verzinnen. Hier in BE wachten ze er overigens nog even mee, met dat statiegeld.

Happy People | 01-04-23 | 11:20 | 4

Wij hadden het al jaren, de VVD heeft het verkloot, Duitsland heeft juist goed ingevoerd en nu moet de handel hier met grote tegenzin ook weer aan de bak.
Schoonmakers zullen wel snel ontdekken dat er gewoon zo Euro 10 aan recycle materiaal in een afvalzak kan zitten of dat je per dag zo Euro 20 uit de vuilnis kan trekken. Denk aan drukke lokaties met gemakzuchtige jeugd.

AntiZanicz | 01-04-23 | 11:23

"Als je nou gewoon lekker je blikje in de prullenbak flikkert.''

Punt is natuurlijk dat veel mensen dat niet doen. Die zijn schijtgemakkelijk en asociaal, en gebruiken de hele openbare ruimte als hun vuilnisbak.

Daarom: zeer terecht dat er eindelijk statiegeld op blikjes komt. En ik zou zeggen, pak nou meteen even door en voer ook statiegeld in op al die kartonnen drankpakken.

Dr_Johnson | 01-04-23 | 11:25

Dat statiegeld op karton komt er niet. Daar komt miv 1 januarie een verbod op. Valt onder plastics

Happy People | 01-04-23 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mis het Blikje Grolsch.

Après toi | 01-04-23 | 11:20

Dat gaat een groot verschil maken. Met plasticflessen zie je al een drastisch verschil. In het buitenland werkt het al lang super. Duidelijk de VVD die probeert de maatschappij te laten opdraaien voor de vuiligheid van een industrie. Dit had vijf jaar geleden al ingevoerd moeten worden.
Regelmatig zie je kinderen en volwassenen met een grote tas of zak die zo een zakcent ophalen van straat. Dit zou anders tot st juttemis blijven liggen. De VVD ruimt het niet op.

AntiZanicz | 01-04-23 | 11:19 | 3

NB de slimmerik gebruikt natuurlijk een blikje herstel methode om ze weer leesbaar te maken.

AntiZanicz | 01-04-23 | 11:21

80% van de blikjes uit deze foto serie kan je al niet meer inleveren; Want heeft deukje. Dat gebeurt al snel met blikjes!

NatNiks | 01-04-23 | 16:53

@NatNiks | 01-04-23 | 16:53: in de VS ruimen zwervers de blikjes op. Stampen ze helemaal plat en zeulen ze met zich mee. Op deze manier houd je ruimte in vuilnisbakken, hebben zwervers een dagbesteding en een klein inkomen en minder troep op straat. Win-win-win.

Kukooo1 | 01-04-23 | 17:05

Dus de volgende keer dat een dak en thuisloze om een aalmoes vraagt trek jij je tas open en geef je hem (het is meestal een hem) alle lege blikjes in je tas die hij dan kan inleveren bij de supermarkt.

Osdorpertje | 01-04-23 | 11:15 | 1

Nu u dat zo stelt moest ik aan een recent -beperkt- onderzoek denken. Na een scheiding is het vrijwel altijd de vrouw die met de jonge kinderen vertrekt. De onderzoekers ontdekten bij toeval nog iets; de deskundigen die bij dit traject een rol speelden zijn bijna allemaal vrouw. De advocaten, rechters, psychologen, de huisarts, reclassering, jeugdzorg, de juf, vertrouwenspersoon, de mediator, etc. Een grote bulk baarmoeders, zeg maar. Sexisme.

Piet Karbiet | 01-04-23 | 11:52

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl