Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïense ambassade te Nederland: "Bereid onze vluchtelingen voor op vuurwerktraditie"

Nederland heeft geen tradities maar we snappen de verwarring

Hoorde je de Syrische ambassade nou nooit over! Een woordvoerder van de Oekraïense ambassade tegen het ANP: "Het geluid van vuurwerk kan psychologisch moeilijk te verduren zijn voor sommige Oekraïners. (...) We hopen daarom dat de mensen op de locaties waar Oekraïners tijdelijk verblijven uitleg aan onze burgers geven over wat ze kunnen verwachten." Het ambassadepersoneel meldt dat door vrijwilligers en Oekraïners via sociale media als Telegram informatie wordt gedeeld over de "tradities van de luide nieuwjaarsviering in Nederland"." Er wonen op dit moment zo'n 86.000 Oekraïners in opvanglocaties van gemeentes en met wisselend succes bij particulieren.

Social
Social

geen grondbloem

Social

Reaguursels

Inloggen

Guido Weijers was verrassend goed bezig!

dickwvf | 31-12-22 | 22:10 | 1

Inderdaad.

Nietgek | 01-01-23 | 02:23

Buigen en aanpassen voor elke vreemdeling zullen we! Compleet gestoord. Je kunt het toch gewoon aan die lui uitleggen. Inburgering 101. Stumpers.

inCol | 31-12-22 | 21:57 | 1

In zoverre eens: normaal doen en laat ze ook de 2 conferences van vanavond zien. Zie 22:10 en straks Claudia.
Laat ze maar niet scrollen op nieuwspagina's, waarom hier mensen sterven tijdens de jaarwisseling. Nu al trauma's in o.a. Meppel en Diessen.

dickwvf | 31-12-22 | 22:13

Waarom wederom aandacht voor een pauper landje..?

niv01 | 31-12-22 | 21:23

Is het geen traditie om de NL-burger per definitie voor heel Europa te laten betalen dan?

HetIsWatAllemaal | 31-12-22 | 18:05

Elk excuus om die imbecieliteit van dat stomme vuurwerk tegen te gaan is valide.

Arnold Layne | 31-12-22 | 17:59 | 1

Ik Oekraïne steken ze zelf rond deze tijd ook consumentenvuurwerk af.

steekmug | 31-12-22 | 18:35

Door huilstruiken die hun brood "verdienen" in de asielindustrie is een paar jaar geleden geëist dat op de eerste maandag van de maand om 12.00 er geen testen meer zouden worden gehouden met het algemeen alarm i.v.m. de gevoelens van Syrische vluchtelingen. Zij zouden het kunnen herkennen als luchtalarm en daar verdrietig van worden of zo iets. Is geen gehoor aan gegeven uiteraard.

forecastle | 31-12-22 | 17:47 | 2

Inderdaad, huilstruiken. Om moe van te worden.

De_fluitlokker | 31-12-22 | 17:55

Het geeft maar weer aan wat het mensbeeld is van deze huilstruiken. Deze Syriërs zijn voor hen geen mensen met kennis, kunde en mogelijkheden die zich het hele leven prima konden redden zonder de bemoeienis van de blanke, linkse, deugende Nederlander die alles beter weet.

Volslagen belachelijk dat een sirene een niet te verdragen leed te weeg zou brengen. Ze gaan er van uit dat iedere vluchteling PTSS heeft en dat is dus niet het geval. De meeste mensen die oorlog meemaken hebben zelfs geen PTSS. Indien wel PTSS (kans is zeker niet gering) is nog niet zo dat je dus getriggerd wordt door een alarm.

Nuuk | 31-12-22 | 18:14

Moedertje Rusland heeft vandaag haar laatste 90 raketten verbruikt en daarvan zijn er 100 door de Oekraïnse luchtverdediging afgeschoten. Maar een van die -10 raketten heeft wel een hotel in Kiev geraakt dat exclusief voor buitenlandse adviseurs is gereserveerd.
Troost: het nu wel zo'n beetje echt helemaal afgelopen met dat bombarderen.

WirMachenMusik | 31-12-22 | 17:32 | 4

zijn ze alweer op ,dat lees ik al vanaf juni

out-of-de-box | 31-12-22 | 17:58

@out-of-de-box | 31-12-22 | 17:58: Ik al vanaf maart, inclusief het verhaal dat de Russen alleen maar beschikten over verroeste kalashnikovs.

WirMachenMusik | 31-12-22 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon de folder goed lezen voordat je vlucht.

Cor Netto | 31-12-22 | 17:06

voelen zich toch een beetje thuis .. is het weer niet goed...

Triple2K8 | 31-12-22 | 16:57

Zijn ze ook gewaarschuwd voor onweersbuien? Je kent ze vast wel die donkere wolken waar soms een flitsje en een knalletje uit kan komen. Lijkt net een kernbom, mijn god wat een dom gelul weer.

Overtwar | 31-12-22 | 16:55

de Oekraïense ambassade had beter kunnen zeggen tegen het ANP: "Het geluid van granaten en machinegeweren is heel gewoon in NL het gaat een heel jaar door er kan ook af en toe een explosie in een woonhuis worden veroorzaakt of een pinautomaat worden opgeblazen of een afrekening
door de crimineel milieu....dat er vuurwerk worden afgestoken eind van het jaar snap elke gek nog wel.

out-of-de-box | 31-12-22 | 16:42 | 2

Sterker nog. Vuurwerk wordt over de gehele wereld afgestoken met Nieuwjaar. Je maakt mij niet wijs dat ze dit niet kennen in OekraÏne.

BekiekUtMoar | 31-12-22 | 16:56

De buurlanden verkopen het dan ook het hele jaar door.

Snap_het_ook_niet | 31-12-22 | 18:03

Wat een gejammer, vuurwerk klinkt toch echt anders dan geweervuur en explosieven.

Je verteld die lui gewoon dat dit hier traditie is en volgend jaar weten ze niet beter.

Ze moeten mij nog steeds uitleggen waarom mijn hond heel enthousiast en gelukkig wordt als ik mij cal.12 schiet en andere honden in paniek wegkruipen. Iets met aangeleerd gedrag misschien?

Der Doktor | 31-12-22 | 16:40

"Denk aan elkaar".

Gelukkig doen velen dat nog gewoon. Pas nog kwam een buurman een kerstpakket brengen aan de deur. Gewoon. Omdat ik geen luidruchtige seksfeesten meer geef denk ik. Wie zou het weten. Maar ik was wel blij met het idee dat ik buren heb die goede mensen zijn. Ze hoeven mij ook maar iets te vragen en ik sta paraat. Maar natuurlijk is niet alles perfect. De menselijke brein ontwikkelt zich door tot tenminste 23 jaar oud, bij mannen is dat vaker 25, gooi daar alcohol en drugs bij en je hebt het recept voor rampspoed. Maar dat kunnen we allemaal terzijde schuiven met de gedachte dat het gaat om jong, onstuimig puberaal domvolk gaat. Totdat je de naar alcohol stinkende volwassen man tegen komt die eventjes voor honderden euro's aan zwaar explosief spul heeft omgebouwd met benzinecontainers tot bommen waar zelfs de bejaarde IRA terrorist zoiets van heeft van man, ben je niet goed snik ofzo? En deze mensen. Die zijn het probleem. Met een sterretje zwaaien is niet goed genoeg. Een zevenklapper of vuurpijl ook niet. En beste vuurwerkproleten. Dit is de reden waarom de ruime meerderheid van Nederland een vuurwerkverbod wil. Om jou dus. Alweer jouw schuld, maar dat snap je niet omdat je denkt dat het altijd de schuld is van wie dan ook waar je maar over kan klagen. Ik heb te doen met alle mensen die zware metalen willen inademen en andere chemische meuk in hun longen willen voelen voor wat siervuurwerk. Maar ik heb het meest te doen met alle dieren, mensen en onschuldige slachtoffers die verminkt of erger raken dankzij jouw hobby met zware explosieven met je domme dronken kop.

DeKussendeWielrenner | 31-12-22 | 16:38 | 1

Gek he, dat Nederland polariseert.

Here's Freddy | 31-12-22 | 17:25

Gewoon met Eurobiljetten (of EU-vlag) wapperen. Dan is die hele ‘vrees’ voor die paar vuurwerkknallen zo verdwenen.

Repliek_in_stijl | 31-12-22 | 16:26

Zullen we eerst even vragen of de vluchtelingen zelf het zo'n probleem vinden, voordat er weer van alles wordt verboden omdat een of andere politico wat roept?

Zeurders | 31-12-22 | 16:22 | 2

Er wordt niets verboden en de Oekrainers suggereren dat niet, men is dankbaar voor de gastvrijheid en steun en men vraagt alleen om een "heads up". Een instelling waar andere nieuwkomers een voorbeeld aan mogen nemen.

SjonnieC | 31-12-22 | 16:50
-weggejorist-
phantom2 | 31-12-22 | 17:35
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 31-12-22 | 16:18 | 3

Ja. Wacht maar tot al die vuurwap0ns hiernaartoe tricklen. Onvermijdelijk.
Er gaat veel ge-KRA-KRA-KRAAD worden in het criminele milieu. Mark my words.

Asteroid-B612 | 31-12-22 | 16:16 | 7

@DeKussendeWielrenner | 31-12-22 | 16:41: Tijdens zg. de "Albanese revolutie" werden de wapendepots gewoon opengezet en iedereen mocht letterlijk pakken wat ze pakken konden. Military grade stuff. Landmijnen, bazookas, alles. Waarom denk je dat handgranaten zo goedkoop zijn en er in Zweden talloze aanslagen met handgranaten plaatsvinden ? Ondanks alle gemekker over wapenbezit in de USA (120 wapens per 100 inwoners) is Servie een goede tweede met 80 vuurwapens per 100 inwoners. (Nederland: 1 wapen per 80 inwoners). Het is een slechts een kwestie van tijd voordat al dat oorlogstuig hierheen komt, ook nadat het Oekraine conflict is beslecht. Vraag en aanbod. Criminelen hier hebben plenty geld en willen wapens. Mensen daar hebben geen geld en plenty wapens. Wat denk je zelf ? We gaan hier nog wat meemaken, trust me on this.

Asteroid-B612 | 31-12-22 | 22:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Beetje beschaafde buurt of straat heeft al een paar jaartjes afgesproken dat alleen nog maar siervuurwerk gewenst is. Al die grote boem dingen worden hier geweerd. Laatst nog met een paar buren een groepje jeugd aangesproken dat ze moeten oprotten met dat knalvuurwerk omdat we anders het zelf gaan oplossen. Nog net niet zo ver gegaan dat ze het moesten inleveren. Ze mochten het dan veilig in het park afsteken. Van de politie hoef je niets te verwachten die hebben het al te druk in de aso-wijken. Vreemde correlatie tussen asocialen en knalvuurwerk trouwens. Hoe meer aso, hoe meer bommen, branden en gewonden en of doden.

KingOfTheLoonyBin | 31-12-22 | 16:04 | 7

Een soort Benidorm Basterds?

Papa Jones | 31-12-22 | 16:31

@Red shirt | 31-12-22 | 16:11:

Lijkt mij dat hij het heeft over buurtvaders en moeders en kinderen uit de buurt met de boodschap gedraag je of er zwaait wat. Lijkt mij een keurige buurt. Gezien de reacties van anderen zijn die de puberale fase nog niet ontstegen maar al dik in de 60.

DeKussendeWielrenner | 31-12-22 | 16:44

@DeKussendeWielrenner | 31-12-22 | 16:44: Met 'gedraag je' bedoelt u waarschijnlijk: 'doe wat wij zeggen'. Wat u een keurige buurt noemt is in mijn ogen een arrogante, onverdraagzame buurt. Ik vraag mij af of er bij die 'afspraken' ook jeugd betrokken is geweest.
Onze buren in de Achterhoek hebben tienerzonen en ik heb met ze afgesproken dat ze bij carbitschieten, voor onze bovenstaande King een 'Grote Boem Dingen', hun bal zelf van ons terrein mogen komen halen. Daarvoor ga ik de deur niet meer uit. Zo lossen grote jongens dat op. Niet door met zelfverzonnen autoriteit door een wijk te marcheren.

Red shirt | 31-12-22 | 20:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou luitjes, het is droog hier (boven Breda) dus de handgranaten ploffen links en rechts aan de dreunen te horen. Net mijn tweede wandeling gemaakt, maar even ingekort want ze gooien het gewoon naar je toe, aangestoken en al. Gewone boterblanke jeugd. Binnen een uur ook bij u.

Met_baard | 31-12-22 | 16:03 | 2

Dat is hier al de hele maand. Vandaag alleen elke minuut ipv eens in de 10 minuten.

Roos | 31-12-22 | 16:15

Maar wie heeft er nou hoeveel boerderijen gekocht resp. gaat die vanaf morgen kopen om al dat vrijgekomen nox te compenseren?

pa_niek | 31-12-22 | 16:00

Nou ja ik leef nog.

Asteroid-B612 | 31-12-22 | 22:09

Ja, als je gezopen of gesnoven hebt moet je geen vuurwerk afsteken.

Nietgek | 01-01-23 | 02:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Liever ook geen molotovcocktails drinken.

Mr_Natural | 31-12-22 | 15:56 | 1

En geen pistolets met kogelbiefstuk serveren.

SterF... | 31-12-22 | 16:03

Hier in de buurt is de jeugd al een paar dagen vuurwerk aan het afsteken.
Prachtig toch dat die jongeren al die tijd met hun telefoon zit te prutsen of lui achterover tv kijkend op de bank hangt.

pa_niek | 31-12-22 | 15:53 | 1

'niet' naar boven gooit.

pa_niek | 31-12-22 | 15:55

Hier in de buurt is Defensie de afgelopen weken al flink aan het oefenen met zwaar geschut, waarschijnlijk samen met Oekraïense soldaten. Wat vuurwerk kan er ook nog wel bij.

W_F | 31-12-22 | 15:52

Schijtvuurwerk. Een eencellige traditie die voor veel dierenleed zorgt.

penis-aqua-rosA | 31-12-22 | 15:51 | 7

Huisdieren houden is dierenleed.

Bootvisser | 31-12-22 | 16:54

@Bootvisser | 31-12-22 | 16:54:
Zit wat in dat geef ik je! Mijn honden hebben wel een top leven maar ja dat zeg ik dan heh

penis-aqua-rosA | 31-12-22 | 17:58

@Bootvisser | 31-12-22 | 16:54:
Het gaat ook om alle andere dieren, de zogenaamde vrije natuur. Zeg maar alles met een hartslag dat niet vervuild behalve wat schijten

penis-aqua-rosA | 31-12-22 | 18:01
▼ 4 antwoorden verborgen

En de Russen hebben ondertussen toch een nieuwjaarsgroet gestuurd in de vorm van enkele raketten. Vriendelijke lui zijn het toch ook. Maar ik zeg, met zulke vrienden als de Russen heb je verder geen vijand meer nodig.

Beste_Landgenoten | 31-12-22 | 15:44 | 2

Ja, waanzinnige aktie van Poetin. Treft hij voorname de burgerbevolking mee. Dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben.

Here's Freddy | 31-12-22 | 17:28

Telegraaf: "Door Russische aanvallen op verschillende regio's in Oekraïne, waaronder de hoofdstad Kiev, zijn zaterdag ten minste een dode en verschillende gewonden gevallen, melden de Oekraïense autoriteiten. Ook in de zuidelijke regio Mikolajiv en de westelijke regio Chmelnitski zijn inslagen gemeld."
www.telegraaf.nl/nieuws/1183050105/li...

WirMachenMusik | 31-12-22 | 17:41

Het is al eerder getegeld hier: Waar zijn die tv spotjes van SIRE gebleven over de risico's van vuurwerk en tips bij afsteken? Postbus 51 waarschuwt de burger voor iedere drol en bananenschil maar hierover is het stil. Merkwaardig.

Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:44 | 4

Is er al een kleur-code voor vuurwerkgevaar? De ene maand is er veel meer vuurwerkgevaar dan de andere maand en het RIVM kan vast wel een mooi model maken om dat te voorspellen.

W_F | 31-12-22 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

De geur van oliebollen voor de mensen die dit jaar een maagverkleining hebben gehad.
Houd u er aub een beetje rekening mee waar u uw oliebolletje opeet vanavond?

zuurtjeregen | 31-12-22 | 15:32 | 3

Als ik ze niet allemaal opeet mag in vanavond niet opblijven.

W_F | 31-12-22 | 15:36

Hahaha goeie, overigens net uit de rij van de beste oliebollenkraam van Brabant. Ga er gelijk ééntje soldaat maken.

Kaitseliit | 31-12-22 | 15:38

En die Vegter's rolletjes morgen kunnen natuurlijk ook vervelende associaties oproepen.

Spring Bruissteen | 31-12-22 | 15:39

Vangen we ook al Kannibalen op? Want anders moet BZ er snel even een persbericht uit doen.

Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:30

Hartstikke logisch dat mensen die een oorlog zijn ontvlucht zich kapot kunnen schrikken door wat in Nederland met oud en nieuw gebeurt. Ook niks mis om daar aandacht voor te vragen. Er wordt een beetje inlevingsvermogen gevraagd. Dat is voor sommigen een onmogelijke opgave.

Komjehiervaker | 31-12-22 | 15:28 | 12

Pfffffff

De_fluitlokker | 31-12-22 | 18:01

@basweetutwel | 31-12-22 | 16:33: het is niet voor niets dat je bij azc's in de regel geen vuurwerk af mag steken. Wel grappig om te zien dat zelfs voorlichting over onze tradities als iets verkeerds wordt gezien.

Komjehiervaker | 31-12-22 | 18:08
▼ 9 antwoorden verborgen

Goh. In Breda denken de Oekraïners er toch heel anders over:
"Oekraïners in Koepel Breda beschouwen vuurwerk vooral als traditie, maar oordopjes liggen klaar
BREDA - Er zijn geen ‘signalen’ dat Oekraïense vluchtelingen opzien tegen het vuurwerk dat in nieuwjaarsnacht wordt afgestoken bij de Koepel in Breda. Het merendeel beschouwt dit als een traditie. Toch liggen de oordopjes klaar.
"De jaarwisseling is voor veel inwoners van Breda een fijn moment en een goede reden om vuurwerk af te steken. Maar voor Oekraïners die een brute oorlog zijn ontvlucht kan dat geknal voor angstige momenten zorgen, vermoedt GroenLinks-raadslid Homayoen Madad." (....)Dat is niet het geval. Er zijn geen ‘signalen’ dat de vluchtelingen in de Koepel zich getraumatiseerd voelen door het Bredase vuurwerk. Het is voor de meesten vooral een traditie, ook al vindt ‘een enkeling het spannend en voelt zich er ongemakkelijk bij’. (...)
www.ad.nl/drimmelen/oekrainers-in-koe...

Zie daar: de politiek, smerig en achterbaks als ze altijd is, spant Oekraïners ongevraagd achter haar karretje met enkel als doel het eigen politieke gewin.
Groenlinks&co. misbruiken Oekraïners voor politieke doeleinden.
Beetje zoals ze zich ook keer op keer opwerpen als "beschermheer" voor de "gekleurde" medemens, zonder hen eerst ook maar wat te vragen.
Nee. GroenLinks weet altijd beter wat goed voor iemand is dan het persoon zelf.

Abject | 31-12-22 | 15:28 | 3

Het argument dat vluchtelingen last hebben van harde knallen is door Defensie gebruikt om de Harskamp te sluiten voor civiel gebruik. Eenieder gebruikt "de vluchtelingen" als hem/haar dat goed uitkomt

theo-is-dood | 31-12-22 | 15:33

Sommige Oekraïners natuurlijk. Eentje die onder spervuur heeft moeten vluchten terwijl de mortiergranaten insloegen denkt heel anders over vuurwerkbommen dan iemand die uit voorzorg is gevlucht. Vraag het maar aan ex-militairen die hebben moeten ervaren dat grote knallen traumatisch zijn omdat er doden en gewonden vallen. Het zijn er maar weinig die totaal geen last hebben of krijgen.

Schout-bij-Nacht-J | 31-12-22 | 15:34

Met al die regen van vandaag beginnen bootvluchtelingen zich vast ook zorgen te maken, zeker in het AZC Bant, ver onder NAP.

W_F | 31-12-22 | 15:40

@King of the Oneliner | 31-12-22 | 16:04: Wie begon er dan over ptsd? Niet ik. Wat er allemaal bij verzonnen wordt door mensen die persoonlijk een hekel aan vuurwerk hebben om maar hun zin te krijgen..
Ben het eens hoor dat er overlast is en dat mensen zich aan de wet zouden moeten houden, maar er worden een hoop kul argumenten aangedragen om een verbod voor elkaar te krijgen door de tegenstanders van vuurwerk.

Sinterbikske | 31-12-22 | 16:14
▼ 11 antwoorden verborgen

Nog even…en dan hebben wij een nieuwe traditie dankzij D’66, Vvd,. Ipv vuurwerk schieten wij met bruiloften en oud en nieuw een AK 47 leeg. Nieuw volk neemt andere tradities mee.

thekolere | 31-12-22 | 15:24 | 10

@Spring Bruissteen | 31-12-22 | 16:14: das waar, woestijn Arend daarin tegen, nogal droog en taai volgens Hiawatha ;)

Kaitseliit | 31-12-22 | 16:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Vuurwerk is voor Tokkies.

Piggelmee | 31-12-22 | 15:22 | 4

@Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:36:

Dom asociaal werkloos volk bijvoorbeeld?

Piggelmee | 31-12-22 | 15:59

@Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:36: Ja, dus?

Papa Jones | 31-12-22 | 16:01

Zeiken over vuurwerk is voor huilstruiken.

zwenkwieltje | 31-12-22 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

Niet alleen Oekraïense vluchtelingen lijkt me. Genoeg mensen of eigenlijk veel teveel mensen die in een oorlogssituatie hebben gezeten hebben en last hebben van PTSD waardoor ze inderdaad helemaal in paniek kunnen raken. Voor alle wij de autochtonen mogen niets meer jankers kan ik kortaf zijn. Zat Nederlandse mensen die last van PTSD en andere psychische klachten hebben en daardoor bij grote explosies onder andere doodsenge flashbacks krijgen. Dus rot maar op met je "wij het volk" gelul, je hebt het over jezelf, jij de eeuwige egocentrische lul die alleen nog maar kan klagen over alles. Je bent geen voorvechter van vrijheid en tradities maar gewoon egoïstische kloothommel. Vuurwerk is sowieso een boomer traditie. Dat boze geesten van het afgelopen jaar uitdrijven komt uit China namelijk.

Schout-bij-Nacht-J | 31-12-22 | 15:22 | 4

Als je "vuurwerk" vervangt door "woke" kun je tenminste nog lachen.

Here's Freddy | 31-12-22 | 15:32
-weggejorist-
gestoptmetroken | 31-12-22 | 15:41

“Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.”

Ruimedenker | 31-12-22 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

Jij bent welkom.. welkom in mijn land!

Klaus Herzog | 31-12-22 | 15:21

Zeer vervelend voor u, Maar wat was er eerder, uw huisdier of vuurwerk? Verder verandert de Westerse cultuur continu en dan moet je er "respect" voor hebben voor die nieuwe cultuur: onverdoofd slachten, loeiende minaretten, besnijdenis bij jonge kinderen, fatwa's, politici die 24/7 bewaakt moeten worden, eerwraak, toeter- en kindhuwelijken etc.

Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:19 | 6

De domesticatie van dieren, het rund voorop, ligt aan de grondslag van de moderne menselijke beschaving. Dat gebeurde 10.000 jaar voor de uitvinding van het buskruit.

In China.

Hetkanverkeren | 31-12-22 | 15:31

@King of the Oneliner | 31-12-22 | 15:24: Ga lekker vlgd jaar naar een rustige plek als dat kan. Huisje Ameland ofzo. Dit bedoel ik niet cynisch.

Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:39

@Piet Karbiet | 31-12-22 | 15:39: Dank, ik voel wel dat u enigszins begrip heeft.

King of the Oneliner | 31-12-22 | 16:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Vuurwerk is ook gewoon kudt

ansjovis | 31-12-22 | 15:18 | 1

Kudt is prima.

zwenkwieltje | 31-12-22 | 16:04

Tja, hondjes alleen werkt niet, dus doen we de vluchtelingen er maar bij.

Blauwpetje | 31-12-22 | 15:16

Bengaals vuur, Chinese rol, Romeinse kaars, gillende keukenmeid. Vuurwerk verbieden is racistisch en seksistisch.

Sinterbikske | 31-12-22 | 15:15


Persoonlijk vind ik vuurwerk een verworven smaak, die volgens mij in Nederland is geïntroduceerd door de Chinezen, die met HUN Chinese Nieuwjaarsviering traditioneel veel knallen om de boze geesten te verdrijven, iets wat ze al eeuwen doen, en bijvoorbeeld ook doen op de begraafplaats van hun voorouders, ook weer om de boze geesten weg te houden.

Dus iets wat totaal in strijd is met de westerse cultuur, maar door de welvaart is het er in de loop van een paar decennia ingeslopen dat dit blijkbaar een recht is, om dagen, weken van tevoren hele buurten te terroriseren, voornamelijk door pubers, die nog nooit vuurwerk hebben gebruikt op [de manier waarop het gebruikt moet worden: namelijk het afsteken op 31 december, op een plek waar het geen schade kan aanrichten]. , even wachten, en dan Oooooh wat leuk, zo'n knal.
Nee, natuurlijk altijd creatief met kruit op allerlei manieren, zoals brievenbussen, portieken, hondendrollen, katten, bejaarden, onder auto's, op auto's, in vuilnisbakken, papiercontainers, enz.

Hier hoor ik nu voortdurend ambulances af en aan rijden.
Gisteren leek het hier ook Oekraïne.
En elke keer als ik zo'n ambulance hoor, denk ik heel stiekem, en heel gemeen:
Ik hoop dat een of andere klootzak zijn hand of oog kwijt is.
En heb er helemaal geen medelijden mee.
Elk jaar, altijd maar weer, vuurwerkverbod of niet hetzelfde klote liedje.
Echt, ik hoop dat ze hun rukhand uit een boom moeten peuteren en dat die na tien operaties nog steeds niet goed vastzit.

Donder op met al dat achterlijke terroriseren van iedereen.
Daarbij komen ook nog de huisdieren, die een week lang overstuur zijn en zich onder het bed verstoppen, en niet eens naar buiten willen, dus dan maar in huis schijten met diarree van angst, en ook de zware metalen zoals kobalt etc. die siervuurwerk met zich meebrengt, om de kleur te produceren.

Had ik al gezegd dat ik tegen vuurwerk ben?

King of the Oneliner | 31-12-22 | 15:05 | 12

Maar hoop je dan ook dat al die mensen die zo nodig moeten schaatsen verzuipen in een wak, of een schaats door een slagader gaat, of dat ze ledematen breken?
Idem wintersporters: dat ze maar sterven in een lawine, hun botten breken?
Dat mensen die dieren in huis houden (“huisdieren” bestaan niet, het zijn tot huisdier gemaakt en) kapot gebeten worden door een plots opstandige Fifi?
Dat rokers kanker krijgen, drinkers idem of beneveld van de trap donderen?

Niet zulke prettige verwensingen. De verwensing maakt de mens.

Nuuk | 31-12-22 | 15:58

@Nuuk | 31-12-22 | 15:58: Ok, ik zal het iets milder zeggen; mensen doe toch allemaal niet zo dom en asociaal. Dan heeft iedereen op 1 januari z'n favoriete handje c.q. oog nog en kunnen we allemaal in vrede en harmonie verder leven met z'n allen. Want eigenlijk ben ik een soort taoïstische zenmeester, die tegen geweld en dierenleed is etc. Maar ja, emoties en natuurlijke literaire overdrijving, u kent het wel.

King of the Oneliner | 31-12-22 | 16:12

@King of the Oneliner | 31-12-22 | 16:12:
Daar kan ik mij geheel in vinden.
Geen gekke dingen doen met risicovolle zaken is zeer verstandig.

Een fijne jaarwisseling en goed nieuw jaar King! Voor u en de uwen.

Nuuk | 31-12-22 | 17:41
▼ 9 antwoorden verborgen

Als je ziet wat voor infantiele spotjes ( hallo ouwelul met pleistertje op het armpje ) zegt alles hoe dat die overheid de burger in het algemeen ziet..

broervandenhollander | 31-12-22 | 15:04 | 1

Ik wacht nog steeds op de tv-serie die voortkomen gaat uit dat stukje cringe.
GTST is er niks bij, ik voorzie een kijkcijferkanon waar KoefNoen nog een puntje aan kan zuigen.

Abject | 31-12-22 | 15:33

Ook wordt aanbevolen om de champagne kurk niet te hard te laten knallen.
En laat ook geen harde scheten a.u.b.

laurentius | 31-12-22 | 15:03 | 2

Blijf thuis aub

De_fluitlokker | 31-12-22 | 15:04

Tussen die 86.000 zit van alles tussen, net zoals dat bij "Wir, die länger hier Lebenden" eveneens het geval is. Maar de vuurwerkgeilheid zoals die zich de afgelopen dertig, veertig jaar ontwikkelde in NL is wel een uiterste.

Een voorzichtige plus voor het ambassadepersoneel in Den Haag dat actief hun burgers voorlicht. Strekt tot voorbeeld voor NL´se ambassades. En dat de Syrische ambassade, of de Iraakse, de Eritreese, de noem-het om-het-even-welke-andere-veiligelandistan ambassade, niet doet wat de Oeki-ambassade aan de Zeestraat wel doet. tsja....

De VVD minjus waarschuwt iedereen die het lef heeft om vuurwerk te gooien naar hulpverleners. Het is haar menens.

Heurtebise | 31-12-22 | 15:02

Denk dat die Oekraïners wel tegen een stootje kunnen.

laurentius | 31-12-22 | 15:01

Kan me nog het commentaar van Rick de Sadelaer herinneren bij een of andere interland, waarbij 1 van de landen ook in oorlog was.
"Die doelman moet zijn eigen wel thuis voelen daar op doel, zo word er op hem geschoten"
Andere tijden.

Andersdenkend | 31-12-22 | 14:57 | 3

Wrange humor…
Zelfs de keeper zal erom gelachen hebben.
Een bal immers, is geen kogel.
Hoewel Koeman wel eens een kanonskogel afvuurde.
Andere tijden idd.

Ruimedenker | 31-12-22 | 15:01

Hongarije - El Salvador 10-1 op een WK.

Nuuk | 31-12-22 | 15:53

Sympathiek maar de inwoners van de Donbass zijn dit wel al een jaar of 8 gewend natuurlijk. Maar goed, die vluchten meestal de andere kant op.

drs. Levi Samsonov | 31-12-22 | 14:57 | 1

Goed punt. Als alle collaborateurs en anders Kremlin gezinde tezamen met hun huurlingen en soldaten de grens oversteken richting oosten dan is er morgen vrede. Tenminste ik neem aan dat jij dat bedoelt. Niet dat je het hebt over de genadeloze bombardementen van de Russen op Oekraïne en dat Oekraïne al 8 jaar terugschiet. Geen Kremlin, geen probleem zei een goede vriend van mij uit de Donbas ruim voor de escalatie aldaar. Voor de duidelijkheid, hij is etnische Rus, zijn vrouw en kinderen ook en ze spreken amper Oekraïens. Hij noemt ze dan ook de mannen uit Moskou i.p.v. Russen. Iets wat gemeenschappelijk is in die regio. De absolute haat voor de mannen uit Moskou. De mannen van Poetin. Het blijft uniek dat Poetin heeft kunnen doen wat niemand kon. Bijna alle Oekraïners verbroederen en dat tezamen met Tataren, Georgiërs, Belarussen, Dagestani en Tsjetsjenen. Joden, moslims en orthodoxe christenen. Niets verbindt meer dan een gemeenschappelijke vijand. Wat dat betreft had Poetin Persoon van het Jaar moeten zijn. NAVO meer eensgezind dan ooit, Europa van het gas af en maximum prijs voor Russische goederen, Finland en Zweden erbij. Vladimir gaat de geschiedenis in.

Psoglav | 31-12-22 | 16:24

Een bombardement door de Nederlandse luchtmacht?

Mokum Kosher | 31-12-22 | 15:09

Balkenende verleende (tegen advies VN) politieke steun aan de Amerikaanse bombardementen, omdat hij dacht dat Irak bommen had die binnen 40 minuten in Nederland neer konden komen. Bang voor bombardementen dus.

W_F | 31-12-22 | 15:50

Zahraa is wellicht ook lastig voor het nieuwjaar.

zwenkwieltje | 31-12-22 | 16:00

En laten we om twaalf uur niet te vrolijk doen

RickTheDick | 31-12-22 | 14:56 | 2

Ik zou om 12 uur graag willen klappen voor alle oorlogsslachtoffers op mijn balkon maar aangezien ik bang voor verdwaalde vuurpijlen ben steek ik in plaats daarvan een duizendklapper af.

keestelpro | 31-12-22 | 15:29

Het zijn vluchtelingen, geen mongolen. Ze snappen het verschil tussen vuurwerk en artilleriebombardementen waarschijnlijk wel.

Do-na-zi | 31-12-22 | 14:54

Het knalt hier al maanden dus hoezo nu ineens in het nieuws?

Zuurteregelaar | 31-12-22 | 14:54

*Mompelt iets over de ambassade van Negerië en Zwarte Piet*

Sneerpoets | 31-12-22 | 14:52

Ik neem aan dat de vluchtelingen al heel snel weten dat we aardig wat tokkies, wappies en ander fijn volk rond hebben lopen.

tiku99 | 31-12-22 | 14:50 | 3

En dat ze redelijk warm ontvangen zijn door een deel van dezelfde “mafkezen”.
Ook in Oekraïne lopen tokkies rond hoor.

Ruimedenker | 31-12-22 | 14:56

Die hier naartoe gekomen zijn zijn de crème de la crème van hun eigen land?

Sinterbikske | 31-12-22 | 15:21

Nog een reden om ze in fatsoenlijk ingerichte tentenkampen op te vangen op de Veluwe. School en 'n mooie winkel erbij. Daar hoor je alleen zo nu en dan een jager. Of een zwijn. Maar dat kennen die Oekraieners wel. Of Texel, dat kennen ze ook. Oh nee, dat waren Geogiers.

Piet Karbiet | 31-12-22 | 14:49 | 1

Defensie heeft daar genoeg terrein dus prima inderdaad..

tiku99 | 31-12-22 | 14:51

Die oekies zijn wel vuurwerk gewend tijdens de jaarwisseling maar niet de hordes vrijlopende mafkezen met zwaar vuurwerk hier.

aflaatverkoper | 31-12-22 | 14:49

Die ambassade toch. Twee observaties. Oekraïense vluchtelingen gaan redelijk succesvol in de arbeidsmarkt op. Prompt wil Eric van den Burg dat terugploegen in de vorm van een verblijfsheffing. Stel je voor dat dat geld naar bijvoorbeeld Oekraïne zou gaan.

Nummer 2. Russische vluchtelingen die niet opgeroepen willen worden mogen van Eric van den Burg terug naar Rusland, want Poetin heeft gezegd dat hij (voorlopig) niet meer gaat mobiliseren. Alle openbare "intelligence" bronnen menen de afgelopen dagen het tegenovergestelde te weten.

Sommige mensen willen gewoon de wereld zien branden. Ik denk dat Mark Rutte zijn gedroomde opvolger feilloos in het vizier heeft.

Hetkanverkeren | 31-12-22 | 14:45 | 3

Elke Syrier die zegt boos op Assad te zijn mag blijven. Just sayin'.

drs. Levi Samsonov | 31-12-22 | 15:04

@drs. Levi Samsonov | 31-12-22 | 15:04: Het druist volkomen tegen mijn instinct in, maar op dit punt ga ik met u mee.

Hetkanverkeren | 31-12-22 | 15:16

Lijkt mij zeer confronterend voor alle oorlogsvluchtelingen. Maar ook ik en mijn huisdieren prijzen de dag dat het definitief verboden wordt.

Harrie-Couvert | 31-12-22 | 14:44 | 2

Amen.

Karel Kruizenruiker | 31-12-22 | 15:14

Ik prijs de dag dat de oordopjes voor u en uw huisdieren in de aanbieding zijn.

zwenkwieltje | 31-12-22 | 15:59

17 december: "Is Vladimir Putin looking for a face-saving outcome in Ukraine? No, says American political scientist and international relations scholar, Professor John Mearsheimer. In fact, the Russian president is determined to turn Ukraine into a neutral state or at least turn it into a dysfunctional state, as per Mearsheimer. Mearsheimer warns that Putin can go to enormous lengths to seal victory since he believes he’s facing an existential threat. He says the US will most likely not reduce its commitment to Ukraine and there is no evidence that the Ukrainians are going to lose any time soon."

Of deze man gelijk heeft weet ik niet. Maar ik weet wel dat dit conflict nog wel even gaat duren ...

Zie: youtu.be/a3xP1OTfSvk

theo-is-dood | 31-12-22 | 14:41 | 2

Mearsheimer is van het type: de oorlog is de schuld van de navo. Deze recente uitspraak is overigens een open deur.

BobDobalina | 31-12-22 | 14:47

@BobDobalina | 31-12-22 | 14:47: Als Rusland nou maar eens een gewoon democratisch land werd. Dan kon het zich gewoon helemaal aansluiten bij de overige vrije wereld. Arm in arm met Oekraïne!
Hoe ingewikkeld is dat? En wie houdt dat tegen? Poetin c.s misschien?

Aristotalloss | 31-12-22 | 15:26

Merkwaardig toch dat beeld dat overheden hebben van burgers. We zijn altijd totale debielen die niets snappen.
Oekraïners die na hun vlucht hier verblijven weten het verschil wel tussen vuurwerk en oorlogsgeweld. Deze mensen zijn niet dom, behandel ze dus niet als zodanig.

Nuuk | 31-12-22 | 14:41 | 1

Voor de overheid bent u alleen nuttig als er weer eens een vakje rood gekleurd moet worden. En zelfs daar heb ik mijn twijfels over.

EastIsUp | 31-12-22 | 14:59

Kom kom, ze komen niet van een andere planeet. Overal ter wereld wordt vuurwerk afgestoken dus dat snappen ze wel.

Nikkelen_Nelis | 31-12-22 | 14:40

Wij, autochtone Nederlanders moeten rekening houden met iedereen maar moeten over ons heen laten lopen door anderen.

Wat een gaaf land Mark!

Fedde71 | 31-12-22 | 14:40 | 5

Wat een onzin. Doe niet zo zielig.

SterF... | 31-12-22 | 15:53

@zwenkwieltje | 31-12-22 | 15:48:
Toen zij trouwden werd Maxima "de vrouw van de koning".
Want een volk dat niet bestaat, behoeft immers geen koningin.

Wering | 31-12-22 | 15:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien niet zo respectvol maar op de en of andere manier moest ik gelijk aan een scene uit "the good, the bad, and the ugly" denken bij het zien van het laatste plaatje.
www.youtube.com/watch?v=QpVaoA8RfIk

zwellevertje | 31-12-22 | 14:40 | 2

Het doet mij meer denken aan de oneindige velden met kruizen in noord Frankrijk. Deprimerend.

Zapata10 | 31-12-22 | 15:02

Lijkt me wel begrijpelijk. Iedereen die ooit zo'n situatie heeft meegemaakt met kogels die om je oren fluiten inclusief bommen en mortiergranaten ligt bibberend in een paniekstuip naast de hond onder het bed te trillen. Zelfs veteranen.

Het mag trouwens niemand verbazen dat het Syrische regime zich niet boeit om hun burgers in Nederland. Daar zijn ze immers voor op de vlucht geslagen.

Psoglav | 31-12-22 | 14:38 | 4

@A.I. van Dee | 31-12-22 | 14:46: Ook dat is mogelijk. Een Syrisch paspoort is gewoon te koop.
The Guardian: "How easy is it to buy a fake Syrian passport?
With border agencies struggling to cope, you can buy fake ID similar to that found at the Stade de France for as little as $250
Forgers in the Middle East are offering fake Syrian passports for as little as $250, days after it emerged that one of the Paris bombers may have entered Europe using false Syrian paperwork. The development raises fears over the potential security threat posed by tens of thousands of asylum seekers arriving in Greece every week, and will amplify calls to provide them with secure and legal routes to safety."
www.theguardian.com/world/2015/nov/17...

theo-is-dood | 31-12-22 | 15:20

Slappe ouwehoer

De_fluitlokker | 31-12-22 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

.. tsja, ukrainers en honden kunnen daar schlecht tegen…

wezen | 31-12-22 | 14:34 | 1

Mijn hond kun je naast het carbid schieten zetten die knippert nog niet eens met zijn ogen. Zijn baas wel.

Der Schnitzeljäger | 31-12-22 | 19:23

Nou ja het echte zware vuurwerk hebben we naar Oekraïne gestuurd.
Want het is wél onze oorlog, laten we het daar met elkaar over eens zijn.
© Mark Rutte.

keestelpro | 31-12-22 | 14:33

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl