Nederland krijgt: geen vuurwerkshows
U zoekt het maar uit
Amsterdam krijgt geen vuurwerkshow bij de A'Dam Toren wegens harde woei en stuurt eveneens geen droneshow de lucht in. Hilversum ziet zijn twee vuurwerkshows in rook opgaan, maar niet omdat ze zijn afgestoken. Zoetermeer zag de vuurwerkshow met een knal van de agenda verdwijnen. Den Haag brengt een zee van stilte naar de Hofvijver nu de grote vuurwerkshow is afgelast. De vreugdevuren op het strand vlammen eveneens niet, omdat die last hadden van premature ontbranding (kan de beste gebeuren, red.). Katwijk lanceerde de vuurwerkshow twee weken geleden al van de planning. Apeldoorn krijgt geen laser-, licht- en droneshow vanwege dikke woei en harde regen. Maar laten we het vooral verbieden dat mensen een eigen fonteintje kopen met als goedmakertje dat de gemeenten wel een vervangend evenement zullen regelen. Mocht dit argument bij het volgende vuurwerkdebat weer naar voren komen, dan weten we nu hoe dat in de praktijk uitpakt.
UPDATE: U krijgt ook geen nationaal vuurwerk bij de Erasmusbrg.
UPDATE: U krijgt ook geen vuurwerk op het Museumplein.
Reaguursels
InloggenNou, hier anders net een aardige vuurwerkshow gehad. En het is nog bezig. Twente.
in katwijk zorgden de katwijkers zelf voor een prachtige vuurwerkshow(niet op kosten van de gemeente, maar gewoon uit eigen zak betaald)
Vuurwerk maakt vrij.
Nah.
nos.nl/l/2458267#UPDATE-container-664...
Bommen hoor ik hier afgaan, abnormaal.
De gewone man /familie mag geen rotjes afsteken en het grote gajes tuig geteisem gaat gewoon lekker z’n gang met illegaal levensgevaarlijk vuurwerk .
Zo rolt dat in Nederland.
Hier gaat het geknal al 12 uur.
nu hoor ik ook beste klappen. Wat kost dat wel niet?
Tja, blaatjes op de rails geen treinen, beetje wind geen vuurwerk. Typisch weer sullig ambtenaren gedrag. In onze wijk is jaarlijks uitbundig vuurwerk. De gewone burger laat zich echt niet door een beetje wind tegenhouden. Hoop dat de uitzending van dat cabaret ook niet doorgaat, door de wind zouden zomaar golflengtes in de war kunnen raken en er ipv linkse, rechtse propaganda uitgezonden wordt.
Mag je stiekem met je luchtdrukbuks op afstekers van illegaal zwaar vuurwerk schieten?
Dat weet je snel genoeg als je het niet stiekem doet
Waarom geen Hymar?
Gelukkig gaat de vuurwerkshow in Apeldoorn wél door. www.uitinapeldoorn.nl/vuurwerkshows
Het zijn ook dit jaar weer de subsidiesponsen die hier het meeste vuurwerk afsteken.
Ten eerste: maakt het uit?
Ten tweede: het is niet waar.
Wat ik opvallend vind is dat mensen zeggen dat het geen traditie is. Wat maakt iets dan een traditie? Er wordt al zeker 60 jaar vuurwerk afgestoken met Oud en Nieuw. Is dat te kort? En dat men zwaar en illegaal spul afsteekt en bushokjes sloopt hoort niet bij die traditie. Dat zou hetzelfde zijn als dat hooliganisme onderdeel is van de voetbaltraditie.
Er gaat voor miljoenen over de toonbank dat betekent toch dat het een groot draagvlak geniet. En is die heilige vrijheid in Nederland juist niet dat er over het algemeen meer dingen om je heen gebeuren die je zelf niet leuk vindt? Veel plezier vanavond pyro's!
Ik ben mild en zal niet ontkennen dat de aanschaf met vuurwerk mee lifte met de groeiende welvaart vanaf de jaren '70. Daarvoor had men er simpelweg geen geld voor. De traditie van carbid schieten is veel ouder. Veel mensen genieten daarvan en om die reden organiseren gemeenten ook shows. Want traditie. Ook minderheden hebben rechten op traditie toch? Wij ruimen daarna direct alle troep op. Dat er ongelukken gebeuren is tragisch. Gelukkig regent het morgen en kunnen kinderen alleen naar natte blindgangers zoeken.
Ow, nog een tip voor het balorige deel van de jongeren: Laat je ID thuis dan kunnen handhaving en justitie je identiteit niet vaststellen. Tenminste, zo werkte dat bij radicalen die de landingsbaan van Schiphol bezet hielden.
Gaan daar nog vliegtuigen de lucht in vannacht?
@Pleegzuster B | 31-12-22 | 18:30: Meestal wel. Dat is het hele idee van een luchthaven.
Ik lees net dat in eco-Amsterdam de ecologisch-elektrische "vuur"werkshow op het eco-gazon van het Museumplein wél doorgaat. Maar het eco-gedeelte van de show, t.w. het ecologisch verantwoorde deel waarin "eco-vuurwerk'' zou worden afgestoken, hetgeen ongeveer een eco-kwart van de gehele eco-show in beslag zou nemen, is afgelast, vanwege de klimaatverandering (harde woei en 14 graden). De eco-gemeenteraad onder leiding van de eco-burgemeesteres (sinds 1873) Halsema, heeft aldus in al haar ecologisch verantwoorde wijsheid besloten.
Okee, dan. Maar kan iemand mij uitleggen wat de f*ck "eco-vuurwerk" nou weer is?? Is dat glutenvrij vuurwerk, vuurwerk gemaakt van haverkorrels, vuurwerk vervaardigd uit gestampte quinoa, palmolie-vrij vuurwerk of Rooibos-vuurwerk?
dreamfireworks.nl/vuurwerkshows/eco-2...
Klinkt redelijk okay, is gewoon vuurwerk zonder metalen.
Toch maar wat beter luisteren naar de vuurwerkslachtofferervaringen van een plastisch chirurg. En het gaat zeker niet alleen maar over illegaal vuurwerk.
www.nrc.nl/nieuws/2022/12/29/een-ontp...
Kan iemand zeggen waarom? Sta met mijn familie op de Erasmusbrug en het waait amper.
Slappelingen. Hier in 020 ook heel kalm weer.
En als dan, rond middernacht, met windkracht 8 toch dat commerciële spul de licht in gaat om vervolgens op de balkonnetjes van de (peperdure) appartementjes rondom de brug te exploderen, krijgen we weer gezeik.
En dan niet van de eenvoudige Rotterdammers in een achterstandswijk (waar de infrastructuur vakkundig opgeblazen wordt met illegaal vuurwerk, maar van de welgestelden (of hun kinderen).
@Piet Karbiet | 31-12-22 | 17:27: Wat je ook beslist, je krijgt altijd gezeik.
Opmerkelijk: minjus vindt vuurwerk - waar nogal eens doden en vallen - een 'mooie' traditie, maar Zwarte Piet, die geen vlieg kwaad doet, moet uitgeroeid worden. Zoals in de VS: een halfje wit en een pistool koop je bij de Walmart, maar een kindersurprise-ei ist verboten. Jaja.
In de Duitse supers ligt het vuurwerk tussen de tomaten en de aanstekers.
Zwarte P zie je niet in het donker behalve als hij verhit raakt.
Dat we nieuwjaar vieren op 1 januari is een historisch toeval. In het verleden zijn ook andere dagen van het jaar als nieuwjaar gebruikt, zoals 25 maart en ook 25 december, maar uiteindelijk was toch 1 januari het populairst.
In kerkelijke kringen is 25 maart verbonden met de verwekking van Jezus, 25 december met de geboorte van Jezus, en 1 januari met de besnijding van Jezus.
Ons kalenderjaar komt dus voort uit religie en niet uit wetenschap.
Dus eigenlijk vieren we jaarlijkse voorhuid-dag.
Of daar nou vuurpijlen bijhoren... Dus wat dat betreft....
Kruisraketten zijn dan toepasselijker.
Lol, op het museumplein gaat de elektrische vuurwerkshow wel door, alleen het eco-vuurwerk gaat niet door. Vandaag 3 nieuwe woorden geleerd, vuurwerkhondjes, elektrisch vuurwerk en eco-vuurwerk. Van vorig jaar is genderkindjes blijven hangen, ben benieuwd welke van de nieuwe 3 ik volgend jaar nog weet.
eco-vuurwerk is zonder metalen in het sas voor de kleur. Dat is wat ik begrepen heb.
Tilburg vuurwerkshows zijn ook afgelast. Heerlijk rustig straks, rest wordt namelijk nu al volop afgeknald. Het vuurwerk, that is.
De paaseitjes in de kerstboom slingeren als een gek.
Van alles beloven en niets waarmaken. Volgend jaar maar weer vuurwerk halen in Belgie
Tot nu toe is het hier een stuk rustiger dan voorgaande jaren, zware ontploffingen hoor ik vandaag zelden. Gelukkig maar. Geen vuurwerk kan ik wel mee leven maar nu begint ook het gemekker over drank en zelfs oliebollen. Zou bijna een zak pijlen gaan afsteken met een fles champagne en een doos oliebollen.
Er moet en zal gewoon weer een traditie om zeep geholpen worden.
Yep, zelfs gezeik over oliebollen. Vanwege vet in het riool. Pfffff
Windfinder nog maar even bekeken.
Rotterdam middernacht. Windkracht 6 met in vlagen kans op Max 8bft.
Eens de grootste zeehaven ter wereld, nu bestuurt door zoetwatermatrozen.
Dan maar naar het Mercatorplein, vuurwerk genoeg daar.
Ik zit gelukkig naast een ander risicogebied in 020. Heerlijk.
Begin jaren 60 begon ik vuurwerk af te steken, inmiddels al 20 jaar niet meer.
Kan mij niet herinneren dat volwassenen toen vuurwerk afstaken. Overigens was het toen ook niet ongevaarlijk want de nozems stonden in de portieken en gooiden vuurwerk naar elkaar.
Ook het kruispunt van onze straat stond in de fik vanwege een enorme berg kerstbomen.
Maar dat hele zware illegale vuurwerk was er toen nog niet.
Zoals veel van de "Nederlandse" "tradities" eigenlijk alleen in het geheugen van babyboomers en generaties daarna gegrift staan. De gouden generatie had wel wat beters te doen dan als halve zolen honderden soms duizenden euro's op te blazen terwijl ze aan de champagne en whisky zitten te lurken. Dat is echt iets van na de oorlog. Waarom? De meeste mensen waren gewoon veel te arm om aan dat soort onzin te doen.
@Schout-bij-Nacht-J | 31-12-22 | 15:14: dat klopt, ergens in de jaren 50 is dat ontstaan. Overigens is het geen kwestie van geld in die zin arm of rijk. Jongeren hadden een baan dus kochten het en jongeren zoals ik hadden een krantenwijk en kochten het daar van. In onze straat was men niet bepaald rijk. Zoals ik al schreef, volwassenen of ouders kochten het toen niet.
Wij knalden in ons straatje in Hoensbroek met carbid. In het aangrenzende dorrup Amstenrade was een fietsenmaker die elk jaar grote klonten carbid verkocht voor een paar kwartjes. Een stunt was om een flinke klont in een straatput te gooien en dan van een afstandje een brandende sigaret of lucifer erin. Een hedendaagse Cobra is er nix bij.
Een vuurwerkverbod en dan centrale shows afgelasten, een ideaal recept voor rellen en onrust.
Net ff het weer gecheckt, onderschatte factor
Heel de nacht lekker droog met een zeer aangename temperatuur, graadje of + 15 C°
Wat was eerder? Het huisdier of vuurwerk? Mijn katten maalden er niet om. Lekker doortukken op de sofa.
Honden evenmin. Meer een kwestie van hysterische baasjes
@Stijl_Loos | 31-12-22 | 14:58:
Honden moet je trainen om zich geen zak aan te trekken van explosies en dan geldt dat ook nog eens slechts voor een bepaald aantal rassen die gefokt zijn om militaire- en politietaken uit te voeren. Ik heb zelf zo'n ouwe veteraan naast me op de bank liggen die enkel opkijkt als er weer een bom in de straat afgaat. De meeste honden zijn wel doodsbang, katten hebben het inderdaad wat minder. En doe maar niet stoer want bijna alle mensen gaan ook trillend en huilend op de grond liggen of worden manisch als er een grote explosie vlakbij zich plaatsvind. Honden horen natuurlijk ook een stukje beter dan de gemiddelde mens. Ook dat nog.
Alleen als het dichtbij is schrikken mijn katten. Daar moeten ze maar tegen kunnen, zijn geen prinsjes maar gewone huis-tuin en keuken katten.
www.dumpert.nl/item/7153219_dce8872e
Niet doen Je****!
Blijft leuk.
LOL!!
Classic!
Nu al het woord van 2023: vuurwerkcrisis.
Voorlopig bijzonder stil in 020 Oost. Ben benieuwd. Vannacht bij het risicogebied maar even buurten. Of er nog wat kapitaal zit. Of op 22 januari naar het Chinees Nieuwjaar op de Nieuwmarkt. Altijd veel knallen. Dat mag wel van Halsema, want traditie en een minderheid enzo. Zo rolt GL.
Weleens een Cobra 6 afgestoken? Tussen het aansteken en het detonatie zit een hele lange tijd, ik schat 15 tot 20 seconden. Eerst zie je het lont sputteren, daarna komt er een vlam als een muurbloem en uiteindelijk ontploft het. 5 seconden tussen aansteken en ontploffen is lang zat, dat scheelt ongelukken.
Nog een tip: Na 10 seconden loont het altijd om even van dichtbij te kijken of ie nog wel afgaat.
nos.nl/regio/overijssel/artikel/34237...
Nog steeds wantrouw ik die grondbloemen
Waiting for impact . . . in . . . 3 . . . 2 . . . 1. . . pffs
@geenjagergeenneeger | 31-12-22 | 14:39:
Heb 1 keer een kleine jongen weg getrekt die in een branden metalen buis (hekwerk) wilde kijken terwijl de cobra daar net in werd gegooid door een vriend
en 1 keer een meisje weggetrekt naast een jerrycan met een cobra erop geplakt door een vriend
@huh!? | 31-12-22 | 15:05: huh!?
@huh!? | 31-12-22 | 15:05: *getroek.
Zo dan..
Weet niet wat erger is; het Nederlands of het verhaal.
@huh!? | 31-12-22 | 15:05: *afgetrokken
Nouja jongens, help ik die jongen wel ff. Het is getrokken. Geen dank.
@huh!? | 31-12-22 | 15:05:
Getreken.
Dan maar zo,
New Year's 2023: New Zealand welcomes new year with fireworks in Auckland
www.youtube.com/watch?v=8Li5KCe3qIM
Als er geen wind/regen was geweest had het gewoon doorgegaan. Beetje goedkoop dit.
Gelukkig is het met de jaarwisseling meestal prachtig weer.
Heerlijk! Ik verheug me op een avond en nacht vol met mooi vuurwerk en harde knallen, mooie vuurtjes en veel drank! Jaja, haat me er maar om, ik lig er niet wakker van.
Allemaal ongezien de beste wensen en een veilige jaarwisseling!
Haha dat is weer eens wat anders dan ongezien de tering, jij ook een goeie rutsch gewenst het nieuwe jaar in , daarna zien we wel weer;)
Ook op Duindorp en Scheveningen hebben ze geanticipeerd op de wind. Ze hebben er een dagje eerder de fik in gestoken. Die Utrechtenaar is blijkbaar niet zo dom als Krikke.
U kent de betekenis van het woord Utrechtenaar in Utregse contreien?
@Spring Bruissteen | 31-12-22 | 14:29: Ik hep ut altèd gek gevonde dat zaun utrechse boeâh burragemeistâh wegd. Maah hè doet ut veâhdahs bes wel aahdag
Wat doen mensen die een hekel aan vuurwerk doen vanavond? Je hebt geluid, licht en kruitdampen. Met oordopjes en oogkleppen op onder de afzuigkap zitten?
Bidden tot onze Here Jezus, op blote knieen.
Nee, eerst Netflix, dan aftrekken en dan naar bed.
@Nacho_Vidal | 31-12-22 | 14:25: Ja dat is wel ongeveer de planning, haha.
Accepteren dat andere mensen andere dingen leuk vinden en ze het pleziertje gunnen. Morgen is het weer voorbij. Dan loop ik 's ochtends buiten van de stilte te genieten terwijl anderen brak in hun bed liggen.
Hopen dat het blijft regenen
Rond fietsknooppunt 16 nabij Gortel\Vierhouten is het wel aardig vertoeven met Sylwesternacht
Net mijn wandeling gemaakt, in de regen ja want dan minder vuurwerkgooiers. Paar gastjes van 14-16 tegengekomen die met zo'n gasbrander aansteker rotjes aanstaken. Heel korte tijd tussen aansteken en knal. Maar zolang ze het niet naar mij gooien vind ik het best.
Speciaal nu gaan lopen want straks wanneer het droog is gaan de echte fanaten aan de gang. Al een paar dreunen gehoord waarvan ik hoop dat ze daar blijven en dat niet hier voor de deur komen doen.
De rij bij de Kippie voor is tot aan de Hema, dus doe maar rustig aan als je je spul wilt halen.
"Maar laten we het vooral verbieden dat mensen een eigen fonteintje kopen met als goedmakertje dat de gemeenten wel een vervangend evenement zullen regelen.''
Zeker. Een totaal verbod op consumentenvuurwerk zou een zegen voor het land zijn. Alleen nog maar in de grote steden een professionele vuurwerkshow. En ja, kan dat door (weers)omstandigheden niet doorgaan, so be it.
Waarom is daar toch zo moeilijk mee te leven? Waarom gedragen volwassen mannen zich als kleine, verwende kinderen die hun zin niet krijgen? Het is allemaal zo sneuer dan sneu.
Oh dus omdat ik niet in de grote stad woon moet ik maar helemaal verstoken blijven van iets wat ik mooi vind om naar te kijken? En dat omdat er niet gehandhaafd kan worden op het afsteken van nitraten? Sterkte argumenten hoor
Klopt. Is dat trouwens iets van deze tijd? Of was dat vroeger ook al zo?
Komt het door het internet? Als je ergens bent geweest en je bent niet tevreden, dan maar 1 ster geven ipv even een mailtje, belletje of gewoon een gesprek.
Zodra mensen het ergens niet mee eens zijn, gaan ze op de grond liggen gillen.
Het is te triest voor woorden.
@Behangdelul | 31-12-22 | 14:18:
Sterk genoeg voor sommigen.
Heel wat mensen lijden onder bijvoorbeeld verkeersdrempels.Gek word je er van als onschuldige fietser.En die liggen er ook omdat er niet gehandhaafd kan worden.
The difference between a man and a boy is the price of his toy. 85% van de mannen wordt niet volwassen, enkel het speelgoed wordt duurder. In deze het vuurwerk. Pak een kind zijn speelgoed af en ze gaan protesteren. Dat is wat u ziet gebeuren.
Samen maken we de maatschappij veiliger. Zo ben ik ook voor het verbieden van stenen tegels. Voortaan tuinpaden verplicht met rubberen tegels aanleggen.
@Behangdelul | 31-12-22 | 14:18:
Zet je toch gewoon de tv aan. Daar zie je de vuurwerkshows van alle hoofdsteden ter wereld of zo. En als je werkelijk een soort existentiële angststoornis hebt op 31 december omdat je geen live vuurwerk ziet, neem je gewoon een hotel in Amsterdam of Rotterdam voor de oudejaarsnacht, en kun je daar de show bekijken.
@Nacho_Vidal | 31-12-22 | 14:19:
"Is dat trouwens iets van deze tijd? Of was dat vroeger ook al zo?''
Nee, dat was vroeger niet zo. Toen ik als jongetje zelf vuurwerk afstak met oud en nieuw - jaren 60 - was het ook typisch iets dat door kinderen (nou ja, geen 4-jarigen natuurlijk) gedaan werd. Volwassenen gedroegen zich toen volwassen, en staken geen vuurwerk af; die kwamen om 24.00 uur wel naar buiten, maar met een oliebol en/of een glaasje in hun hand om de buren gelukkig nieuwjaar te wensen, en onderhand hun kroost dat met rotjes en vuurpijltjes in de weer was, een beetje te monitoren.
Die ''traditie'' - wat helemaal geen traditie was; men nam het over van Indische en Chinese mensen in de jaren 50 - is finaal kapot gemaakt door volwassenen die zich niet als volwassenen kunnen gedragen, en steeds zwaarder en gevaarlijker zooi uit het buitenland gingen halen.
En daarom ben ik voor een totaalverbod. De goeden moeten dan maar onder de kwaden lijden; de meeste goeden zal het uiteindelijk worst zijn, die schikken zich wel omdat ze het grotere belang wel zien.
@Behangdelul | 31-12-22 | 14:18: ik lees dit in het accent van de boerderie: tied veur n pafke, slao 'm pao!
@Dr_Johnson | 31-12-22 | 14:42: het knallen in november is al verboden, maar dat lijkt niet erg makkelijk te handhaven. Hoe zie je een totaalverbod voor je?
@Hans Kwalzan | 31-12-22 | 15:09:
Drones in de lucht die iedereen die iets afsteekt afknalt
Omdat u iets niet leuk vindt, wil toch niet zeggen dat een ander dat maar moet volgen?
Ik wil die lont aansteken: zo simpel is het. Leeftijd is totaal irrelevant.
Ik zit niet te wachten op uw paternalisme.
@huh!? | 31-12-22 | 15:17: daar kan ik uiteraard niet tegen zijn. Mooie nieuwe traditie om knallend het nieuwe jaar in te gaan!
@Hans Kwalzan | 31-12-22 | 15:09:
Bij een totaalverbod zal het ook verboden zijn om in Nederland vuurwerk te verkopen. Een grote groep valt op die manier af. Dan kan de politie echt gaan inzoomen op wie er dan toch nog vuurwerk afsteekt: want dat is dan per definitie illegaal. En afstekers van illegale troep kunnen niet meer 'opgaan in de massa' op oudjaarsavond, zullen veel zichtbaarder zijn.
Dat zal niet meteen volgend jaar al zo zijn; het is m.i. een kwestie van lange adem, maar het zal in toenemende mate ook door de samenleving als geheel asociaal worden gevonden om vuurwerk in de openbare ruimte af te steken.
En je zult de illegale import van zwaar vuurwerk nooit 100% aan banden kunnen leggen. Je zag bij de recente Marokkanenrellen nav het WK voetbal dat die lieden ook de beschikking hadden over zwaar vuurwerk.
Er circuleren in Nederland - in criminele kringen - ook vuurwapens, terwijl die verboden zijn. Moet je dan maar redeneren: ach, wie werkelijk wil, komt toch wel aan een gun, laten we het vuurwapenbezit dan maar helemaal vrij geven? Dat zou toch een recept voor enorme ellende zijn?
@Dr_Johnson | 31-12-22 | 15:27: Het is voor de illegale handel steeds lucratiever, bij een totaalverbod op oudjaar is het animo om dan specifiek af te steken ook weg, ergo, hartje zomer val je minder op. Nu blijft het redelijk tot een bepaalde periode beperkt. Kijk maar wat er gebeurd na het verbod, want dat komt er waarschijnlijk wel. Helder als water.
@Dr_Johnson | 31-12-22 | 15:27: Persoonlijk ben ik van mening dat uw commentaar verschrikkelijk naïef wensdenken is. Ik zal ook uitleggen waarom; het is in dit land 364 dagen verboden om vuurwerk af te steken, daarnaast is het hooguit een dag of 4 toegestaan om in het bezit van vuurwerk te zijn. Alle overige dagen is dit al illegaal. Daarnaast knalt het vuurwerk van de Intratuin nog geen deuk in het spreekwoordelijke pak boter. Pakkans de afgelopen weken is, en dan kijk ik enkel naar mijn ervaring hier in mijn wijk, nul. Ook een totaalverbod gaat niets veranderen aan groepen die er een sport van maken om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk schade aan te richten zolang de politie niet in staat is binnen enkele seconden op de plek van de knal te zijn. Dat is ze nog nooit gelukt, lukt ze nu niet en zal ze ook nooit gaan lukken.
@Dr_Johnson | 31-12-22 | 15:27: Welke politie? Hier in de brabantse kempen hebben ze voor pak hem beet 20 dorpen twee politiewagens, dat wordt lekker makkelijk handhaven. Zeker omdat we hier ook nog eens dicht bij de belgische grens wonen hebben de meeste liefhebbers hun vuurwerk al rond juni in huis en ik moet zeggen dat het vuurwerk uit duitsland/belgie/polen er stukken mooier uitziet dan wat je in nederland kan kopen. Ik kan er mijn geld niet aan uitgeven, maar kan er wel van genieten.
@brie-de-penis | 31-12-22 | 15:47:
Ben ook bang voor de 'restanten' vuurwerk 2020 en 2021 die nog voor dit jaar zijn 'bewaard'
Prima hoor.. al die afgelastingen. Kan toch wel gevaarlijk zijn als die vuurpijlen door de wind alle kanten opvliegen. Als er ongelukken gebeuren is de kritiek niet van de lucht en moet de verantwoordelijke burgemeester opstappen en al dat geneuzel. Bovendien zal er toch wel vanavond weer wat vuurpijltjes tussen omstanders ontploffen omdat het flesje omvalt. Ysja.. sommige mensen kan je beter maar tegen zichzelf in bescherming nemen en volgend jaar een landelijk vuurwerkverbod.
Vuurpijlen zijn al twee jaar verboden.
Profesionele shows werken sowieso niet met pijlen maar met shells.
Voor consumenten zijn vuurpijlen tegenwoordig overigens ook niet meer verkrijgbaar.
Lijkt op een nu punt nl reactie, hahahaha.
Alles moet verboten worden !!
Jawohl, Herr Rattus
Iedereen die “Traditie” roept, weet niet waar hij het over heeft. Het huidige gebruik van explosieven heeft niks met traditie te maken. Net als het rotzooi trappen. Dat is alleen piemelvergrotend gedrag. Helaas is je pieleman morgen weer gekrompen tot normaal niveau.
Dat heeft ook helemaal niets met vuurwerk te maken
@Behangdelul | 31-12-22 | 14:16: precies. En een vuurwerkverbod gaat ook niks uithalen. Degenen, die er normaal mee omgaan, worden de dupe. En de rotzooitrappers weten wel toch hoe ze aan de troep moeten komen. Handhaven is onmogelijk. Zeker als er in de omringende landen andere regels gelden.
@The_Black_Knight | 31-12-22 | 14:22: Handhaven is prima mogelijk. Maar dan moet het geld dat naar de politie gaat, naar het personeel op straat gaan. En niet naar 16 managementlagen, 5 afdelingen papierschuiven, 12 afdelingen werkvermijding (iftarren en zo), 6 afdelingen huppelkutje m/v (communicatie), enz enzoverder. En natuurlijk zo veel mogelijk integreren, zodat je ook nog hele dure bestuurslagen bovenop kunt bouwen.
Als al dat geld dat naar de politie gaat nou gewoon naar politieagenten gaat, dan hebben we in Nederland geen enkel handhavingsprobleem meer. Niet op straat, niet in treinen, nergens.
Terzijde. Alleen al op mijn balkonnetje komt momenteel een hoeveelheid zoetwater vallen waar ze in het gemiddelde Sahelland een staatsgreep voor zouden plegen. Vrijwel alles zal de Noordzee in stromen, met alle gevolgen voor het zoutgehalte van dien.
Het blijft een raar vak, scheikunde. Die Nobelprijzen gelden niet voor niets als hoogste eer blijkbaar. Dynamiet als vervanger voor het buskruit uitvinden. Het zegt wel iets over de prioriteiten van een mens.
Dynamiet is nitroglycerine in kiezelgoer. Maakte het een stukje stabieler, iets waardoor de mijnbouw een behoorlijke boost kreeg. Massaproductie was mogelijk, en de gedolven stoffen gaven groen licht voor de industriële revolutie. Buskruit is een deflagrerend mengsel, wat door gasvorming een kogel afschiet of een rotje doet ontploffen. Beiden zijn ontworpen voor heel verschillende doeleinden. Dynamiet in een kanon maakt een granaat van het loopstaal.
Door het dynamiet uit te vinden verdiende Alfred Nobel overigens zijn fortuin, en door zijn weerzin over het gebruik van zijn uitvinding in oorlogen is hij op de nobelprijzen uitgekomen, een prijs uit zijn fortuin- voor wetenschappelijke doorbraken voor de vrede en medische wetenschap. Wat weer motivatie geeft. Want roem en centjes voor de boodschappen.
Jongen bij mij in de buurt had als kind 1 oog verloren aan een romeinse kaars (NB: legal) in zijn 20'er jaren had hij uiteindelijk maar zelfmoord gepleegd
Verder opzich wel aardige gozer, rip
Legal in noord brabant?
Leuk kerstverhaal btw.
Wat een loser , mijn moeder 1925 geboren met een werkend oog is er fietsend autorijdend competitie tennis spelend oud mee geworden.. Mensen zin zo snel uit het veld geslagen.. een nier een oog een arm er valt toch nog prima te genieten van het leven??
Als ik ergens de overheid niet voor nodig heb - buiten de overige 9999 dingen die ze daar uitspoken - is dat wel een vuurwerkshow.
Bespaartip aan de overheid, schaf vuurwerkshows gefinancierd door de overheid af en geef het geld terug aan de burger.
Bespaartip #2 geef geen gratis geld weg (aan niet ingezeten)
Bespaartip #3 geef geen geld weg aan oorlog
Bespaartip #4 geef geen geld weg aan een centrale europese overheid die het over heel Europa verdeeld
Bespaartip #5 geef geen geld weg aan nonsens (Atria personeelskosten a gemiddeld 70.000 euro per persoon)
De vuurwerkshows worden betaald door de burger en zijn voor de burger. Dat u dit allemaal niet leuk vindt is wat anders.
@johnyl | 31-12-22 | 14:11: Ik zeg niet dat ik een vuurwerkshow niet leuk vind, ik zeg dat de overheid dat niet voor mij hoeft te doen.
@johnyl | 31-12-22 | 14:11:
De Floriade ook
Als je goed luistert, krijg je met oud en nieuw een snoepje (vuurwerkshow).
Dus niet. Ze zouden de politiek moeten verbieden in plaats van het vermaak voor het volk.
Het is hier heerlijk rustig. Een enkel knalletje in de verte.
Hier ook, komt door het slechte weer. Einde dag stopt de regen en dan halen de vuurwerktokkies de schade wel weer in. Prima verder, morgen is het weer gedaan.
Herstellende van een flinke griep heb ik net een paar uur heerlijk geslapen. Van mij mag de regen nog lang aanhouden.
De oogchirurg in het Erasmus maakt het verder niet zo veel uit
De beste man voert al decennia lang oogamputaties op meerdere kinderen uit tijdens zijn Oudejaarsdienst
paar jaar geleden was het bijna zover dat het niet hoefde maar gelukkig kwam er op de valreep nog een kind binnen voor een oogamputatie (zie npo doc)
De beste man vraagt zich af of een traditie waarbij meerdere kinderen een oogamputatie moeten krijgen echt nodig is?
(buiten de diertjes en milieu om, daarnaast als ik tussen 2 januari en 30 december een snoepwikkel op straat gooi is dit gewoon een milieudelict a 150 eurie)
Vroeger trouwens zelf ook veel cobra 6'en aan jerrycans met benzine geknoopt. Volgens mij patrouilleert blauw nog steeds langs de tankstations om 31 december (vroeger stonden we met een hele linie boys met jerrycans)
In principe lopen die kinderen geen enkel risico als de ouders hun verstand gebruiken. Wat dat betreft is het niet anders al deelname aan het verkeer.
Het is nl. niet zo dat je vuurpijlen _moet_ afsteken in de richting van je kinderen, of dat een veiligheidsbril verboden is.
"Vroeger" en cobra 6 gaan niet zo goed samen. Di Blasio Elio maakt ze nog niet zo heel lang.
@TheEgg | 31-12-22 | 15:04:
Ja, daar heeft die chirurg het ook over. Dat hij nooit ogen hoeft te amputeren van mensen die vuurwerk afsteken maar dat hij altijd juist bij mensen ogen moet amputeren die zelf geen vuurwerk afsteken
Deze:
www.youtube.com/watch?v=84xETTLcJ34
@Reagiertank | 31-12-22 | 15:52:
Sinds 1996, aardige tijd vroeger het is morgen 2023?
Ik heb vroeger zeker voor minimaal 50.000 gulden aan nitraten afgestoken als schutter op een Leopard 2. Dat was de drijflading voor het projectiel, een soort van pijl (KE ub voor de insider). Die pijl vloog met 3000 km/uur op het doel af en was voorzien van een tracer (lichtspoor). Als schutter zag je dat zelf niet vanwege een sluiter in de optiek om verblinding door de mondingsvlam te voorkomen. Je kon wel vuur van andere tanks waarnemen, via de boordradio meldde je dan "treffer" of "herhaal vuur" als het geen treffer was, 95 procent was treffer. Het was net een computerspel maar dan in het echt en fucking fanatiek dat we waren. Hopelijk een leuk verhaaltje van een ouwe lul die in dienst heeft gezeten, hahahaha
Ergens ben ik wel jaloers. Ben ooit opgeroepen voor de tankbataljon of hoe dat ook heet in Amersfoort, als een van de laatste lichtingen. Was vergeten me af te melden voor studie. Heb de fout alsnog hersteld. Had me op zich wel mooi geleken maar hooguit een twee maandjes. Niet een heel jaar lang. Ik kende de verhalen van dienstplichtigen die niks anders deden dan blowen en pornoboekjes kijken(internet was nog geen dingetje).
@BobDobalina | 31-12-22 | 14:00:
Heb ook jaren gediend
Moet zeggen dat het blowen en de pornoboekjes waarschijnlijk toch niet helemaal aan de dienst had gelegen achteraf gezien kijkend naar de huidige situatie haha
@BobDobalina | 31-12-22 | 14:00: grappig daar moest ik me op 2-1-1995 ook melden in Amersfoort Prins Bernardkazerne. Drie maanden daar gezeten voor de AMO toen naar de Van Oudheusdenkazerne in Hollandsche Rading voor de rest van mijn tijd. Dat was ook bijna de laatste lichting in 1995. Had je zomaar bij mij gezeten. Wel heel veel geblowd daar klopt wel. Maar gave tijd
@schillenboer | 31-12-22 | 14:28: haha, ik moest me in de herfst van 1994 melden. Dan waren we elkaar zeker tegengekomen.
Het echte vuurwerk was natuurlijk gisteravond in de Ziggo Dome. Daar verscheen Lul Kleine ineens op het podium. De vrouwelijke toeschouwers stapten meteen een meter of drie achteruit en bleven ook na het concert met een grote boog om geparkeerde auto's heen lopen.
Drie meter?
Overdreven.
12 cm is meer dan genoeg.
Lul kleine? Die loopt met gemak onder een hoge hak door. Mij is geleerd dat wat onder de enkel uitkomt je heel hard kan trappen, en dat dat veelal een leuk geluid maakt.
Graag snel een algeheel verbod op privaat vuuwerk. Men zou om 12 u des nachts het oude jaar uit- en het nieuwe jaar in moeten bidden. Ach, hadden we maar een echte paus, zo iemand als Benedictus XVI.
Mijn zoon en de rest van zijn ezelsclub hebben voor duizenden euri aan (legaal) vuurwerk gekocht. Voor het verwachte onstuimige weer en de mist hebben ze al een oplossing: Ze drinken vooraf talloze flessen champagne, rum en whiskey. Dan zie je sowieso al niks meer om 12 uur.
Klinkt gezellig. Aanhaken zou ik zeggen!
Half grammetje pep en ze zijn weer helemaal wakker.
Komt helemaal goed joh…
Mijn zoon (19) heeft geen vuurwerk… de rest wil ik niet weten.
Z’n vader was geen haar beter ;-)
Zolang ze het vuurwerk niet in de hand blijven houden maar weggooien komt het wel goed.
@BobDobalina | 31-12-22 | 13:50: Altijd van je af gooien inderdaad
@Diederik_Ezel | 31-12-22 | 13:52: Richting hulpverleners?
Altijd verstandig om goed in te drinken alvorens je met explosieven gaat spelen.
@Diederik_Ezel | 31-12-22 | 13:52: Tegen de wind in gooien
Lijken me sociaal bewogen jongeren en hoogopgeleid die tenminste weten hoe je geld goed kan investeren. Waren ze allemaal maar zo.
@Ruimedenker | 31-12-22 | 13:49: Idem hiero. En ze hebben dit jaar al een vriend van 19 verloren.
Mijn moeder verteld weleens over de jaarwisselingen van vroeger (jaren vijftig en eerder) Toen was er nog geen (of niet veel) vuurwerk, wel carbid schieten op het platteland. Als de jaarwisseling daar was zette alle schepen op de Rijn en in de havens hun hoorns aan, gaf een kakafonie van geluid. Zouden ze komende nacht ook in Amsterdam en Rotterdam kunnen doen, ze hebben daar meer dan genoeg schepen.
Hier zijn ze al 24 uur aan het carbidschieten. Ik schat dat de dichtstbijzijnde tonnen op ongeveer 500 meter liggen. Toch rammelt het A++-glas bij tijd en wijle in de sponningen.
@goedverstaander | 31-12-22 | 13:47: Is dat niet prijzig? Ik verjaag wel eens mollen met dat spul, betaal me blauw.
@bitterpete | 31-12-22 | 13:55: Valt mee:
www.oudjaarswinkel.nl/a-27672670/carb...
Is er niet ooit ergens een verdrag ondertekend dat we in Nederland gewoon vuurwerk af mogen steken?
ies cultuur!!!
Nederland krijgt de vuurwerk-show die het verdient!
OT. De top 2000 in de betere muziek'
Du Hast.
youtu.be/W3q8Od5qJio
Lekker heur!
Gewoon een lukraak nummer dat je ieder gewenst moment van het jaar op kunt zetten wanneer je dat wilt. Wat boeit het je dat het in een top staat? Ik vraag me dat echt af. Lekker nummer overigens.
@R. Skickr | 31-12-22 | 13:43: geldt voor alle muziek voor op de radio. Mensen vinden het leuk om verrast te worden.
Sinterbikse of Ulshe bough ook bij de top2000?
Staat er een met de Zeeuws-Vlaamse vlag te zwaaien :-)
Mwah. Rammstein moet je live zien. www.youtube.com/watch?v=U5HAEzEk8QM
Ook dit kun Je met een gerust hart aan de overheid overlaten.
Het mag niet of het kan niet (zo graag we ook zouden willen)
Bij mijn broer in de straat is er wel een vuurwerkshow.
Een vrijwilliger steekt er tussen 8 uur 's avonds en 4 uur 's nachts om de 5 minuten een stuk vuurwerk af.
Mensen die op straat vuurwerk afsteken, doen die dat ook onvrijwillig dan?
@R. Skickr | 31-12-22 | 13:45:
In tegenstelling tot een betaalde kracht. En alles uit eigen geld betaald. Daar wordt minimaal één maandsalaris afgeschoten, en mogelijk ook de 13de maand.
Doe alle vuurwerk maar afgelasten. De natuur, de huisdieren, de brandweer, ambulance en politie, de ziekenhuizen, de schoonmaakdiensten, bijna iedereen, tokkies uitgezonderd, zal er blij mee zijn.
Daarom steek ik vanavond de boom aan in de kamer. Wel zo veilig en met deze wind ook geen vonkenregen.
@Pleegzuster B | 31-12-22 | 13:38: vooral doen!
Gek hè.
Elke keer als hier iemand iemand anders met de term “tokkie” omschrijft gok ik dat diegene ongeschoren, een tikje obese, zich op zijn buik krabbend onderuit op zijn wat vettige bank zit te guren.
In zijn woninkje drie hoog achter.
@J-van-de-Bontekoe | 31-12-22 | 13:44: Tokkie, tokkie tokkie "tokkie".. 76 kilos ,geen baardgroei agv de bestralingen ooit en op de De Sede 125 mag dat ook ? www.1stdibs.com/buy/de-sede-ds125/ Drie hoog dat klopt, ik ga vanavond naar de bovenste verdieping om tot diep in Belgie en met uitzicht over heel het Maasdal het vuurwerk te kunnen aanschouwen ;)
@J-van-de-Bontekoe | 31-12-22 | 13:44: Uw nauwkeurige beschrijving verraadt een diepgaande kennis mbt dit onderwerp. Weet u zeker dat u niets vergeten bent in deze beschrijving van degene die u in de spiegel ziet.
@J-van-de-Bontekoe | 31-12-22 | 13:44: Onslow (op langzaam) was mijn favoriete tokkie. Met een zak chips en biertje naar de treurbuis kijken en zo nu en dan een ferme klap op zijn televisietoestel als dat ding het even niet deed. En dan natuurlijk even met die oude bak van hem door de buurt knallen, bammm, met een vette rookwolk uit de uitlaat.
@Vuurspuger | 31-12-22 | 14:28:
Mooi hè, dat is wel zo’n beetje het type wat ik voor me ziet.
Alleen had die Onslow meer klasse dan die guurders hierboven in hun fantasiewereldje.
Walgelijk, dat zelfingenomen dedain naar complete bevolkingsgroepen.
Weet nog niet wat ik met mijn sterretje ga doen vanavond.....
Bijverdienen?
Mijn tip: neem glycerine, geen nitroglycerine.
Bel die krullenbol in Dubai.
Een LED waxinelichtje misschien?
Mag binnen gebeuren en is zonder brandgevaar.
Ontkurken?
Je kunt naar Duitsland gaan.
Hebben ze vast nog wel een klassiek Sterrgebiet.
Ik wil het niet weten, hahahahaha
Helemaal geen vuurwerk is de beste optie.
De knal geeft lekker stikstof en zwaveldioxide.
De mooie kleurtjes komen van zware metalen.
En dat ademt U allemaal weer lekker zelf in.
Holy shit kan iemand een stikstofopname maken vannacht rond 00:30?
Adem ik soms tijdens werk ook in.
Gelukkig steekt men hier gewoon zelf vuurwerk af.
Hoeveel Nederlanders zijn er eigenlijk nog te porren voor dronken tokkies en allochtoon tuig met vuurwerkbommen elk jaar? Van mij hoeft het niet.
Meer dan de helft
Aangezien NL voor veel meer dan de helft bestaat uit dronken tokkies en allochtoon tuig met vuurwerkbommen
Het wachten is op onbesuisde afstekers - Jong en oud - Die kampen met zelfoverschatting en als een gevolg hiervan gevaren en risico's niet goed inschatten. Voor zichzelf, omstanders, hulp diensten, etc. T.o.v. andere landen gaat het tijdens Oud en Nieuw in ons land te vaak mis.
Lees je deze tegel maar ben je jong en reaguur je niet of nooit - Wees, sociaal. Let een beetje op jezelf, vrienden en omstanders (112 hulpverleners inbegrepen). Als je jong bent waan je jezelf onsterfelijk, echter je kan in de praktijk wel degelijk ernstig verminkt / gewond / blind / vul maar in raken. Is dit het waard ? Nee.
Vroeger had je een campagne die heette; ‘je bent een rund als je met vuurwerk stunt’.
En dan een foto van een ontplofte hand of gezicht. Was van Sire.
Heeft het geholpen? Nee. Net als al die miljarden die naar Afrika werden en worden gepompt. Het maakt geen zak uit.
Mensen zijn gewoon eigenwijs. Ze zoeken het maar uit.
@Nacho_Vidal | 31-12-22 | 13:46: Campagne van niks natuurlijk. Heeft u wel eens een koe gezien die vuurwerk aan het afsteken is? Wie bedenkt zoiets?
@goedverstaander | 31-12-22 | 13:57:
Marijke Liebregts.
Jongen bij mij in de buurt had als kind 1 oog verloren aan een romeinse kaars (NB: legal) in zijn 20'er jaren had hij uiteindelijk maar zelfmoord gepleegd
Verder opzich wel aardige gozer
@goedverstaander | 31-12-22 | 13:57:
Bij mijn oom staat er meestal wel een koe naast als hij bezig is mijn zijn vuurpijltjes
@huh!? | 31-12-22 | 14:03:
*mijn = met
Veiligheid voorop, maar mocht u ook onverhoopt last hebben van spontane ontbranding https://www.youtube.com/watch?v=SH5a-deHquc Mocht u het niet kunnen laten, neem een voorbeeld aan de egeltjes.
Verstandige beestjes.
Prima dit weer voor oudejaarsavond en nacht. Graag opzouten met al dat vuurwerk door mensen die menen een oorlog na te moeten doen. Ben me de afgelopen weken al genoeg de pokken geschrokken van "ontploffingen" die voor vuurwerk door zouden moeten gaan. Maar gelukkig hebben de ruiten het gehouden. Verders voor iedereen toch een heel genoegelijke jaarwisseling en de allerbeste wensen voor 2023 alhoewel de paragnosten en overige waarzeggers hier een andere mening over hebben. Nogmaals een vooral gezond en happy nieuwjaar waarin dromen mogen uitkomen.
En u dacht dat er morgen geen inhaalslag wordt gemaakt?
@Waargaathetheen | 31-12-22 | 13:34: oja, zeker wel dat weet ik ook wel. Realistisch genoeg hoor.
Ikzelf heb niets met vuurwerk. Vroeger wel, maar alleen voor de lucratieve handel. Het meest aanstellerige van Nederland zag ik deze week op televisie, waar de politie op de A12 files veroorzaakt door te speuren naar in Duitsland gekocht (gewoon bij de supermarkten daar zelfs) legaal vuurwerk dat in Nederland is verboden. Ik wist het niet, maar vuurpijlen schijnen in ons land verboten te zijn. Dus als er maar 1 (zegge één) vuurpijltje tussen je legale vuurwerkaankoop zit wordt alles in beslag genomen en krijg je ook nog eens een bekeuring. Wat is het toch een prachtig fenomeen, die verenigde EU waar alles en iedereen gelijk is.
Ligt bij Aldi en Lidl gewoon tussen de kaas en de worst.
Duitsers en Belgen zijn wat minder nerveus dan de Ollanderkes.
1 dag van het jaar mag het hier, zou dat het verschil zijn?
In Duitsland en België maken ze met oudjaar van de straat ook geen oorlogsgebied.
@JoudN | 31-12-22 | 13:34: hier ook niet... ligt er een beetje aan of er veel Finnen in een een bepaald gebied zijn... is altijd een garantie voor extra gezelligheid.
Vrij verkeer van personen en goederen. Me hoela.
@JoudN | 31-12-22 | 13:34:
Nee, omdat het het hele jaar dat daar al is (zie Brussel coronarellen of feestende Mocro's paar weekjes terug)
@huh!? | 31-12-22 | 14:13: goed punt. Hier is het hele jaar pais en vree, was ik vergeten.
Vuurwerkshows zijn er vooral voor de show.
Geen show?
Mensen rennen nog even snel naar de winkel.
Met 8 miljard mensen op aarde kan je keihard traditie roepen maar we zijn gewoon met teveel. De impact op milieu, dieren en maatschappij is veel te groot. Iedereen met een greintje verstand begrijpt dat. Centrale vuurwerkshows zijn al wel stukken beter. Veiligheid moet natuurlijk gewaarborgd zijn.
Précies dit. Goed argument
Die impact is bijzonder klein. Dit zijn van die drogredenen vanuit de gegoede en verzuurde groene khmer wijken.
Er is kortstondig veel fijnstof, met 2 uur is dat weg en kan je geen probleem noemen.
Huisdieren…….laten we het over “tot huisdier gemaakt” hebben want huisdieren bestaan niet. Honden en katten zijn wilde dieren en door de Disney-sering van de samenleving menen we dat dieren personen zijn. Dieren schrikken zich dood tijdens knallen, lang niet allemaal, en is op zich een normale reactie. Is het geknal weg, dan is het probleem voor dieren ook weg.
Elke activiteit heeft impact op de maatschappij, dan kan je alles afschaffen maar dan is er geen maatschappij meer. We hebben een veel fijnere samenleving als we elkaar wat gunnen, ook als het niet je eigen ding is.
@Nuuk | 31-12-22 | 13:26:
Dank voor uw doorwrochte reactie.
Hoef ik het niet te doen.
Verder uiteraard helemaal eens met u.
Al die nonsens redeneringen, foei.
@Nacho_Vidal | 31-12-22 | 13:22: Anti-conceptie! Da's pas een goed argument tegen de overbevolking!
@Nuuk | 31-12-22 | 13:26: per jaar zijn er 150.000 mensen slachtoffer van bijtincidenten. Tijd om het houden van tot huisdier gemaakten te verbieden!
Bij alle discussies die we hier voeren over uitstoot, overbevolking, vuurwerk, overproductie, energiehonger etc. zijn de Chinezen de grootste club.
Als de wereld China over de streep trekt verandert er pas écht iets.
Neemt niet weg dat we hier “het goede voorbeeld” kunnen geven.
Ook al zet t nauwelijks doden aan de zijk.
Verder wat Nuuk zegt.
Geef elkaar een beetje ruimte.
@Nuuk | 31-12-22 | 13:26:
Impact is erg groot. En we hebben het over alle dieren niet alleen over huisdieren. Je kunt nog geen windmolen neerzetten zonder dat rechts Nederland dit zielig vind voor de vogels, maar massaal vuurpijlen afschieten is ok, want traditie. Zucht.
@flame_me | 31-12-22 | 13:44: Ja, want dt doet rechts het hele jaar?
@flame_me | 31-12-22 | 13:44:
Extreemrechts hier: massaal vuurwerk (laat staan) vuurpijlen afschieten is niet ok
Niet ok voor de huisdieren en vooral niet ok voor de wilde dieren
(Remember invoering dierenpolitie? Volgens mij door de 'Partij voor de Dieren' of tenminst het was wel iets met 'Partij voor de' als ik het mij goed herinner)
@flame_me | 31-12-22 | 13:44:
Die impact is echt niet groot. Dat idee komt voort uit het denken van de Disney-religieuzen. Dieren schrikken, dat klopt, maar dat is een natuurlijke reactie en is de stimulus van die schrik weg dan is die schrik ook weg.
Windmolens daarentegen doden erg veel vogels, ook insecten schijnt het. Op zee zijn het killers voor bodemleven en vissen en verstorend voor alle walvis en dolfijn soorten.
Die impact op de samenleving gaat over schade en gewonden, maar het wordt extreem uitvergroot door de Facebook-wetenschappers van de groene khmer. Die “volle” SEH’s, dat zijn er op oudejaarsnacht 3 a 4 per SEH….. elke gewonde is er een te veel en dat stunten met vuurwerk is te achterlijk voor woorden. Vergelijk dit echter eens met de duizenden gewonden na enkele dagen schaatsen. Of de wintersport: tientallen doden per seizoen en vele duizenden gewonden. Verder al die verplaatsingen en de skipistes die een aanslag op de natuur zijn.
Ik kan je verder vertellen wat ik in mijn werk tegen kom in de GGZ. Tijdens crisisdiensten moet je per week (alleen ik dan hè) bij nacht en ontij zeker 3 keer naar een ziekenhuis of politiepost vanwege een patiënt met drugs gerelateerde problemen. Dat is inclusief alcohol want alcohol is, jawel, harddrugs. Daar zijn een koppeltje psychiater/SPV enkele uren mee bezig en kost veel geld kan ik je zeggen. Dan heb ik het nog niet over patiënten die ik structureel wekelijks zie vanwege drugs. Bedenk ook dat deze GGZ problematiek qua impact agv drugs schril afsteekt bij wat de somatische zorg op haar bord krijgt, en de politie met overlast. Want laten we daar ook gelijk duidelijk over zijn. De rellen en het vandalisme met oudjaar heeft deels met een verwachtingspatroon te maken (“we gaan er weer voor want oud&nieuw) maar heel veel met drank en drugs.
Moet je alles willen uitsluiten middels verbieden? Nee lijkt mij niet de keerzijde is een verzuurde linkse maakbaarheid samenleving (kan niet, bestaat niet). Daar pas ik echt voor.
Maar dit was toch hét argument om vuurwerk te verbieden?
Da's kut. En een leuke oudejaarsconference kunnen we ook al op onze buik schrijven. Nu vind ik het hele concept van een oudejaarsconference al niet zo geslaagd, je weet al wat er komen gaat, alleen de invalshoeken en accenten kunnen nog enigszins verrassen. Maar Claudia de Breij, Guido Weijers of Dolf Jansen is toch wel armoe troef.
Ah, Dolf Jansen ook nog!?
Daar word ik niet vrolijker van.
Vroeg te kooi.
Daar is het tenminste leuk.
'Armoe' dat is dan wel weer tekenend voor dit jaar.
Maar kan Hans Teeuwen niet een keer online een live oudejaarsconference doen?
Ideetje, misschien, ... voor één van de rechtspopulistische maar oh zo populaire sites?
@Kapitein Sjaak Mus | 31-12-22 | 13:31: lekker je voeten warmen aan het vrouwtje.
@Aristotalloss | 31-12-22 | 13:39:
*een keer = vanavond?
@huh!? | 31-12-22 | 14:16: Dat zou mooi zijn. Misschien kan hij wat improviseren? Ik bedoel... een improviserende Teeuwen is altijd beter dan een goed voorbereidde Claudia de Breij, Guido Weijers of Dolf Jansen...
Kan iemand 'm bellen!?
Nou.. Ik denk dat er vanavond als vanouds weer heel veel bommen en granaten worden afgestoken.
Te oordelen aan de voorpret.
Heb m’n eigeeuh show.
Zoek t maar uit.
Lees net dat Amsterdam het morgen of overmorgen wil doen, mogen wij ook morgen of overmorgen dan? Veel te veel regen nu
Toch als je de kop op de NOS leest is het vanwege de warmte: Oudjaarsdag: warmterecord en afgelasting van vuurwerkshows
nos.nl/artikel/2458290-oudjaarsdag-wa...
"De hoge temperatuur gaat gepaard met harde wind. In verband daarmee zijn op meerdere plaatsen vuurwerkshows afgeblazen."
Dus door de warmte.
Geef nooit een NOS 'redacteur ' ook maar één millimeter ruimte om iets op het klimaatbordje te kunnen gooien. Het lijkt wel alsof er een bonus op staat aan het einde van de maand.
@bisbisbis | 31-12-22 | 13:18:
Lijkt de BBC wel
@bisbisbis | 31-12-22 | 13:18: Mooi gezegd!
Toch weer die klimaatverandering!!
Mensen die voor vuurwerk zijn (die zware knallen, siervuurwerk is wel leuk).
Zouden vroeger ook hebben gezegd; ‘Ja maar lood is goed voor je benzine!’
Lood is ook goed voor je benzine. Is niet goed voor het milieu, maar beter lood in je benzine en een hoger octaan gehalte, dan die zonnebloemolie die ze nu toevoegen die je pakkingen wegvreet.
Mensen die stellen dat alleen siervuurwerk leuk is, willen vaak ook een ligfiets.
Ik ben voor vuurwerk maar zei 'dat' vroeger niet en denk 'daar' nu evenmin niet zo over > ergo: dit is een ongeldig argument.
Ombudsman!
@Met_baard | 31-12-22 | 13:18:
-
Octaan g e t a l, alstublieft.
@Met_baard | 31-12-22 | 13:18:
Causaal verband, ooit van gehoord?
Tetraethyllood is goed voor je octaangehalte, maar slecht voor je gezondheid.
Net als vuurwerk, en je bloeddruk.
Ik heb nog zo’n ouwe bak uit begin jaren 80. De rookmelders in mijn garage gaan gelijk af als ik me niet meteen uit de voeten maak. Als je daar nog de oude benzine in zou gooien wordt het helemaal geinig. Best bizar hoeveel er is verbeterd. Moet ook denken aan een oude Deutz diesel motor die mijn vader vroeger startte in zijn antieke duwbootje. Was een soort oud&nieuw show. En de hele buurt stond blank.
@Met_baard | 31-12-22 | 13:18:
-
Zonnebloemolie? Het is doodgewone alcohol! Het is 'bio- ethanol' (klinkt vriendelijker) voornamelijk gewonnen uit zetmeel van graangewassen en suikers van suikerbieten. En het is k i l l i n g voor die tragische kleine naaimachinemotortjes van tegenwoordig.
@BobDobalina | 31-12-22 | 13:22:
Flink ether in de luchtinlaat spuiten, dan startte die Deutz beter.
Mag niet meer worden verkocht, wordt gebruikt in drugslabs.
Andere tijden...
@Nacho_Vidal | 31-12-22 | 13:21:
-
Nee, dan ethanol - dát is pas gezond!
@Kapitein Sjaak Mus | 31-12-22 | 13:29:
-
Hoeveel bussen Startpilot had u willen hebben? (en remmenreiniger wil ook nog wel eens werken...)
@bisbisbis | 31-12-22 | 13:29:
Weet ik niet.
Moet ik me over inlezen. Is ook zoiets. Het is gewoon oplichting dat wel. Ze verdunnen je benzine met alcohol.
Kijk, tijden veranderen. Over 30 jaar dan zeggen we; gek he dat ze toen met benzine/diesel auto’s reden. Ondenkbaar.
Zo zijn er talloze voorbeelden van dingen die we vroeger normaal vonden en nu niet meer.
Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat ik als kind gewoon achterin ging ‘zitten’. Gewoon zo los in een auto met grijs kenteken.
Moet je nu eens doen, dan kom je op de voorpagina van de Telegraaf.
@Met_baard | 31-12-22 | 13:18:
Lood is goed voor de motor, en ze voegen ethanol toe.
@bisbisbis | 31-12-22 | 13:32:
Da's een blend.
In een piemelig busje.
Nee.
Gewoon puur, single malt di-ethylether bedoel ik.
Hadden we altijd een paar jerrycans van aan boord staan (achterdek, goed ventileren). Gewoon, voor de zekerheid.
@bisbisbis | 31-12-22 | 13:28: Met dank voor de verbetering. Zullen die diesels wel zijn die beter op zonnebloemolie rijden.
Lood was voor de kleppensmering van de motor
@bisbisbis | 31-12-22 | 13:28: 10 procent in de Euro 95 benzine. De pest voor je motor
Zo zie je maar weer...
Gewoon oud en vertrouwd is het beste: iedereen zelf gewoon vuurwerk afsteken, inclusief knalvuurwerk! (Om de 'boze geesten' van het oude jaar weg te jagen.)
En bij deze nog mijn dank aan allen die bij de vorige jaarwisseling ook gewoon hun pijlen en zo afschoten want zonder vuurwerk all over the place is een jaarwisseling toch maar niks.
Ik hoor hier mijn neefje van vijf.
@Ridde Rogter | 31-12-22 | 13:19: Ik hoor hier mijn neefje van vier.
@Aristotalloss | 31-12-22 | 13:22:
Of het is een boomer of zo.
Verder geheel met u eens.
@Ridde Rogter | 31-12-22 | 13:19: hey ,ben je ook weer opgestaan uit je grot?
Het is natuurlijk onzin dat mensen groot onrecht wordt aangedaan door vuurwerk te verbieden. Het is weer een stapje richting een minder vrije maatschappij, dat wel. Maar stop met doen alsof het een groot drama is.
Heeft niks met vrijheid te maken, daar wordt het dan weer op gelegd.
Het is gewoon irritant en ouderwets.
Tenminste, mijn lampion-ontsteker en kolenboer zijn ook voor harde knallen.
Gek zeg.
Ik vind een stapje richting een minder vrije maatschappij een heel groot drama.
Er zijn ook veel mensen die niet over straat durven op oudjaarsdag.
@flame_me | 31-12-22 | 13:23: Het is jarenlang geëscaleerd met illegaal vuurwerk en overlast, zonder dat de politiek en de politie hierin juist hebben gehandeld. Het lijkt er op dat ze juist laten escaleren omdat verbieden daarna nog het enige haalbare is. Hier is gewoon jarenlang naar toe gewerkt.
@Andersdenkend | 31-12-22 | 13:29: Het enige wat hier natuurlijk wel fout is gegaan is dat ze alles hebben laten escaleren. Corona (oh, dat is helemaal niet besmettelijk veel plezier mer Carnaval), stikstofuitstoot (we tekenen bij het kruisje, want EU baantjes, en daarna negeren wat we getekend hebben tot de rechter ingrijpt), immigratie (nee joh, plek genoeg, we geven ze gewoon overal voorrang), huisvesting (lastig lastig, maar ja, zie immigratie en stikstof, wie daarnaar verwijst is een nazi, dus we ontkennen gewoon dat er een probleem is) en uiteindelijk is het allemaal een middle management crisis. 10-duizenden ambtenaren die "manager" willen spelen, maar dus niks productiefs meer doen behalve de wel productieve ambtenaren dwars zitten.
Dus dat escalatie ideetje was leuk, alleen jammer dat nu alles tegelijk in de soep loopt.
@TheEgg | 31-12-22 | 13:43: Er loopt ondertussen zo veel in de soep dat lijkt het lijkt alsof het allemaal bewust zo gaat.
We hollen inderdaad van de ene in de andere zelf gecreëerde crisis, waarbij er steeds een andere sector word gedecimeerd en de grote bedrijven de markt overnemen met stijgende kosten en minder marktwerking tot gevolg.
@Andersdenkend | 31-12-22 | 14:13: Ik heb daar al wel eens de "kleuter theorie" voor bedacht. Kleuters bouwen met hun blokken net zo lang tot ze de toren niet meer hoger krijgen. Uiteraard afhankelijk van hun bouwkunst. En als ze dan niet meer verder kunnen, dan duwen ze hem om.
Wat nu voor onze regering door moet gaan heeft een toren (samenleving) geërfd die ze ver boven de pet gaat. Daar nog iets aan bijdragen vergt kunde. Die is er niet, dus duwen ze de toren maar om.
Sluit ik me bij aan, wat een gejammer om wat kinderachtig pubergedoe.
Een droneshow. Veel triester wordt het niet…
Doen ze in de Oekraïne in ieder geval wel aardig.
@J-van-de-Bontekoe | 31-12-22 | 13:22:
Dat zijn drone's met best wel krachtig vuurwerk er onder
Totale achterlijkheid, typisch 2022.
Ofwel lekker knallen!
Uiteraard wel tijdens de toegestane uren.
Overtredingen daarop zouden gehandhaafd moeten worden.
Ahum.
Het lijkt me veel zinniger om in de weken voor de jaarwisseling, op tv en online bijvoorbeeld goede voorlichting te geven over het veilig afsteken van vuurwerk dan om alles maar te verbieden.
@Aristotalloss | 31-12-22 | 13:42: Daar zegt u wat. Onze overheid waarschuwt en informeert u op tv voor en over van alles maar over vuurwerk niet meer. Bewust beleid? Gescheiden afval levert geen verminken op.
Het grappige (of eigenlijk verdrietige) is dat 't vuurwerk in Nederland allemaal keihard VERBOTEN!!!1! is maar in onze buurlanden volstrekt normaal is.
Nederland wordt elk jaar kutter en dat wordt in de laatste dagen altijd extra pijnlijk duidelijk gemaakt.
2023: Nog meer verboten!
Fophef!
Een vette bol voor iedereen en het beste maar weer
REAGEER OOK