FOTOOS: Friezen VECHTEN tegen Het Grondwater
ZANDZAKKEN VOOR DE DEUR A7
Dat krijg je er nou van! Waterschappen treiteren, boeren verjagen en de roep om verhoogde grondwaterpeilen """voor de biodiversiteit""". Dan komt de hele boel in opstand en omhoog. Tunnelmootje Margriet (rechts) is al een paar centimeter groter gegroeid alsdan tunnelmootje Margriet links. En dat levert prachtige beelden op van 11.700 zandzakken op het wegdek van de wegvliegende A7 bij Uitwelleringa. En allemaal (ramp)toeristen in de kerstvakantie.
Rijkswaterstaat says no
Was niet genoeg, lol
Social
Reaguursels
InloggenDe A7 is dus wederom geblokkeerd. Hebben die zandzakken hun dna al moeten afgeven ? En wat fynt Swarte Pyt der fan ? (*
(* voor de Limburgers onder ons: Lees het nog iets rustiger in je hoofd en dan is het echt niet moeilijk ;): En wat vindt Swarte Pyt ervan ?
Waarom laten ze die bak niet gewoon vollopen met water? Blijft ie wel liggen.
Moet je ook nog met een werkgever in de slag voor meer reiskosten ivm noodzakelijk omrijden ik wens de werknemer veel succes
Als ze die tunnelbak hadden vastgenageld met een Hilti betonschieter kwam hij nooit meer van zijn plek tenzij er een FOAB op valt.
Ik heb nog een MOAB liggen om erop te gooien
@KlaagGraag | 23-12-22 | 21:13: MOAB+FOAB=COAB'S
Waarom hadden daar überhaupt een tunnel gegraven onder het kanaal door en geen viaduct er overheen gebouwd in het verleden?
Belangrijk kanaal, ook voor zeilschepen. En daar vaart nogal wat. Dan moet je dus een bewegende brug in een snelweg leggen die om de haverklap open moet.
Bovendien is het slappe veengrond met een piepklein laagje klei er op. Een viaduct moet dan heel goed gefundeerd worden. Dat is complex en duur. Een tunnel is in principe een groot ponton. Dat zakt nooit weg, hooguit dat ie weg drijft, wat dus nu gebeurt.
Geld te veel … rond Leeuwarden zijn er ook een paar aquaducten aangelegd, want het was toch niet nun geld. Want toeristische zeilboten die moesten wachten, of die paar automobilisten.
Economisch onverantwoord, uiteraard.
@plaspop | 23-12-22 | 21:07:
Mooie uitleg.
joepie volgende crisis voor kabinet, dit keer een grondwatercrisis zonder parlementaire controle natuurlijk
Waarom eigenlijk die zakken? Waterafvoer afdekken en storten maar met dat zand. Later weghalen kost wat meer moeite, maar da gedoe me zakken vullen en plaatsen zal ook aardig wat (tijd) kosten.
Wat kost zo'n lege bigbag?
Ik weet nog wel een paar zakkenvullers die ze daar ook op mogen stapelen.
Mijn allereerste werk in 1977, als stagair ab Bakkenzuiger Anne van D&S, opvullen van het cunet voor de Margriettunnel..
De tunnel is opgeleverd in '78..
Enorm diepe veenputten tussen Uitwellingerga en Sneek, er waren gaten bij van meer dan 18 meter diep vandaar ook dat gekozen was voor een cunet*
Ik denk toch dat als de aanleg verkeerd geweest zou zijn, dat in de afgelopen 45 jaar al wel aan het licht gekomen zou zijn..
Gerommel met het grondwaterpeil ligt eerder voor de hand (Provincie en Waterskip Fryslan hebben met oog op de droge zomer, eind mei grondwaterpeil met 15 cm verhoogd).
*cunet = uitgegraven traject, rommel eruit, zand erin
Welke aannemer? Was dat Heeringa?
@plaspop | 23-12-22 | 21:17: Ik heb daar vlakbij nog grond gereden voor de Heeringas in '91 of zo.. Bij de aanleg van de nieuwe jackthave langs de Houkefeart. Was er ook een hoop gedoe met die slappe veengrond. Gloednieuwe Hitachi rupskraan ging bijna de plompin omdat het veen onder de klei uitspoelde.
@plaspop | 23-12-22 | 21:17:
Dikkerboom & Sybrandy - Heerenveen
De goeie ouwe tijd, toen de molochs nog niet bestonden, werk nog gewoon gegund werd op aanbesteding
@plaspop | 23-12-22 | 21:20:
grutte sompige bende dêr, lol
Maar inderdaad.. die hele hoek tussen Oppenhuizen en Jutrijp is van oudsher berucht
Nederland is een postzegel welke door mensenhanden is geschapen, Nederland heeft geen natuur, al eeuwen niet.
Wat men nu klimaatbeleid noemt, is niks minder dan vernielzuchtige waanzin.
De vraag is: qui bono?
Dat er geen natuur is in Nederland riep Fortuyn ook. Die wist ook niet waar hij het over had. Op andere onderwerpen zei hij soms zinnige dingen. Dit is gewoon blijk geven van een grote kennisachterstand.
@Hommel | 23-12-22 | 20:58: onzin! Iedereen met wat hersencellen weet dat er echt geen natuur is NL. Alleen gecultiveerd landschap waar de door de politiek gekozen soorten in de watten gelegd wordt ten koste van zo’n beetje alles…
@Hommel | 23-12-22 | 20:58: boven de rivieren was het 1 groot moeras en water met uitzondering van wat zandbulten het is maar wat je noemt en terug wilt
Ehm, Brabant is ook een grote bende onder de grond, in het oosten hebben ze tenminste keileem. Hunnebedden.
@Hommel | 23-12-22 | 20:58:
Nee joh, niet om flauw te doen maar niet alles wat groen is en op een woud lijkt is daarmee meteen natuur. Bovendien kennen we in NL geen wouden. Wel dorpjes die zo heten maar ook dat is geen natuur.
Geloof me: er staat geen boom in ons land zonder toestemming van hogerhand.
De tunnel is meer dan 40 jaar oud dus eigenlijk had de tunnel al weer opgeknapt moeten worden. Dus het is lijkt me sterk dat het een "constructiefout van de aannemer" is. Tis gewoon achterstallig onderhoud zoals bij veel kunstwerken in beheer bij RWS.
Heerlijk, ik zie weer een nieuwe crisis, de Achterstalligonderhoudscrisis. Slechte zeelui, een ijsberg geramd, schip zinkende en het orkest speelt vrolijk door. Welkom in Nederland.
Telkens als ik door de Margriettunnel rijd en ik in mijn spiegel kijk beeld ik me in hoe het zou zijn als je in je spiegel de boel ziet instorten. Hoe hoog zou de golf zijn die achter je aan komt rollen en hoe ver komt die het land in en kun je je snel genoeg uit de voeten maken...
Ik vermoed dat Rutte er geen actieve herinnering aan heeft
Dit was ook totaal niet vooruit te zien.
Oorzaak en gevolg gaat de geleerde groendenkers iets te ver.
Volgens mij zijn die Friezen het zat en staan we volgend jaar plotseling te kijken met een nieuwe republiek en een provincie minder
En waar was Nederland dan toch zo goed in?
Weg- en waterwerken. Beroemd tot over de hele wereld van New Orleans tot de zandbak. Aanfluiting en onkunde is dit.
Dat waren Nederlanders die wat konden in een tijd dat men er voor het Algemeen Belang de boel zat aan te sturen.
Als Cornelis Lely zou zien wat er nu gebeurd, bijv bij de Afsluitdijk, dan draait hij zich om in zijn graf...
Fout
Het wordt steeds duidelijker dat de afdekschotten onvoldoende diagonaal zijn gefixeerd, een oude fout. Door te verticale intrilling van de onderwaartse steunpilaren ontstaat extra opwaartse druk, waar het wegdek niet tegen bestand is. Men had het kunnen weten.
Men had het kunnen weten…maar alle mensen die het hadden kunnen weten Zijn vervangen door managers en jaknikkers…
Het zijn maar friezen.
Tjibbe, Sjoerd en Wibbe zouden het wel rooien,
Tjibbe, Sjoerd en Wibbe zaten mooi te klooien,
zijn in een wak gereden,
volledig overleden,
zo heb je het over vriezen,
zo heb je het over dooien.
De elfstedentocht,
wat een bocht, is Berenburg,
is Berenburg ...
Als frans timmerschrans daar nou gaat zitten, scheelt heeeeeel veel zandzakken…
Al die zakken zand hebben nog geen fractie gekost dan wat Frans de Timmerman ons gekost heeft.
Die zakken zand zijn herbruikbaar, die zak van een TimmerFrans niet...
In 2014 werkte ik voor RWS en toen was al bekend dat er achterstallig onderhoud was aan veel kunstwerken en dat veel kunstwerken einde levensduur waren. Maar (veel) geld uitgeven onderhoud scoor je niet mee bij het grote publiek als minister. Nee, een megaglomaan (nieuwbouw)project als bijvoorbeeld de zeesluis in Ijmuiden scoor je mee als minister zijnde. Het is (helaas) wachten op een ingestort kunstwerk voordat hier de ogen open gaan
Kustwerken denk?
Neen, is jargon
Ik heb een project verloren voor de zeesluis. De economische winnaar was een universiteit met een aanbieding van een kwart van onze kosten. Geen kosten in rekening gebracht voor de hoogleraar, kantoren, staf, software etc. Nog steeds geen artikel gezien... dus we nemen maar aan dat het een mislukking was - ze zijn er anders snel mee. In Duitsland mag een universiteit geen valse concurrentie zijn tenzij ze een unieke kennis hebben. RWS en de Nederlandse overheid, hebben daar geen boodschap aan. Dit was dus ook meteen de laatste keer dat wij (met Duitsers en een Italiaanse) wij een aanbieding gedaan hebben. De keuze van RWS lag al vast.
@louter leuter: hadden jullie echt gerekend dan hadden jullie geweten dat die sluis volledig overbodig is.
Enfin.
Bovendien: een onderwijsproject kost niks. Hoogleraar is al betaald, of hij er zijn tijd aan besteedt of niet.
Leuke casus wel. Helaas had de bam zich vergist en kostte het uiteraard weer meer om tot een goede uitvoering te komen. Grootste kostenpost is het oplossen van de problemen die de aannemer veroorzaakt. En welke volkomen voorzien waren.
@Analia von Solmsch | 23-12-22 | 19:40:
Niet alleen de BAM vergiste zich, ook die universiteit - geen sexy serie artikelen over hoe goed ze wel niet zijn (spoiler ze deden een kunstje en dat ook slecht - bij mijn Duitse universitaire vrienden liggen ze ook niet goed). Maar wij hebben geen kaas gegeten of het een (economisch) overbodige sluis is of niet. Deze schoenmaker houdt zich bij zijn leest.
Eindhoven of Delft? Ik vermoed de eerste.
PS: bam schrijf je niet met hoofdletters. Om moverende redenen. Instortende parkeergarage. Maar dat was volgens het rapport niet de bam, want die bouwde alleen een falende constructie. Die niet kon blijven staan. Geen schuld van de bam. Alleen van de constructie. Die deugde niet.
Ruim 35 jaar geleden door weddenschap nog spookrijdend de A31 tussen Harlingen en Leeuwarden gereden. Helemaal geen verkeer tegenkomen om 3 uur 's nachts.
Mag ik jou zijn?
Mijn man, constructeur zijnde, zegt dat de grondankers zijn geknapt. Dus daarom zandzakken zodat ze kunnen boren om te zien hoe het met de grondakkers is. Dit is een fout van de constructeur.
Juist ja, grondankers. Natuurlijk.
Wat zijn grondanker en wat knapt daar dan aan?
@AdvocatusDiaboli | 23-12-22 | 18:30: Deze mevrouw zegt niks verkeerd, dus niet zo neerbuigend wanneer iets jou boven de pet gaat.
Zijn geen grondakkers of grondakkers. Maar grout ankers.
Stalen holle staven worden de grond ingeboord waarna er grout, soort betonmengsel, doorheen geperst. Zodat er een prop ontstaat als een soort anker in de grond.
Een tunnel is een betonbak en dat wil gaan drijven in waterrijke grond en wordt dus met behulp van grout ankers op zijn plaats gehouden.
@Rotterdammert1965 | 23-12-22 | 18:37: Lul niet, mijn man is al meer dan
4o jaar constructeur. Wat ben jij.
@gato ga je lekker?
@gato | 23-12-22 | 18:45:
Zo te zien al meer dan 50 jaar een Rotterdamert...
@gato | 23-12-22 | 18:45: Heb het gevraagd aan mijn man, groutankers zijn grondankers , zijn lange stangen, hol waardoor het grout wordt ingepompt en langwerpige
prop moet zich hechten in de grond en na uitharding van grout wordt de groutanker op spanning gebracht..
@Rotterdammert1965 | 23-12-22 | 18:37: zeg maar een chemisch anker alleen dan dieper in de grond om een object op zijn plaats te houden.
@Baksteenbakker | 23-12-22 | 18:50: Ja hoor, mijn man heeft zoveel bruggen , tunnesl etc berekend als constructeur en ik zet alleen neer wat hij zegt, Ik heb er geen verstand van, alleen van koken.
Ik denk dat het veel meer te maken heeft met de opwaardse druk van de verhoogde grondwaterspiegel. Hier is het geheel nooit voor berekend..
@gato | 23-12-22 | 18:45: 35 jaar bouwkundig ingenieur bij 1 van het grootste bouwbedrijf van Nederland.
Omzet van 1,8 miljard euro.
Welk klein nietszeggend construteursbureautje werkt uw man?
@pieterS | 23-12-22 | 18:57: daar valt het mee te vergelijken.
Groutankers worden ook nog wel een gebruikt om damwanden op zijn (tijdelijke) plaats te houden.
@team gato: het ligt aan de grondanker (kan een groutanker zijn) en als het aan het niveau van het grondwater zou liggen, waarom is er één moot getroffen…
Enfin, hulde aan gato
@pieter: een groutanker is geen chemische anker *dus*
Al die CO2 en stikstof.. is er al een boer uitgekocht om de zandzakken te kunnen plaatsen?
En dan moeten de ambtenaren zelf de zandzakken vullen zeker. Die kopen uit met terugwerkende kracht en dan ook dubbel ter compensatie
Dat ze daar niet van te voren over nagedacht hebben.
Staat er wel wat grondwater in die tunnel, maar beter dan dat die hele constructie breekt en de het Margriet-kanaal-water erin gaat lopen.
Of werkt dat niet zo.
Ze hebben er vast over nagedacht, maar niet goed genoeg, of (tegenwoordig meer waarschijnlijk) een aannemer heeft zelf gedacht dat hij het beter kon dan de mensen die er wel goed over nagedacht hadden.
Zal wel een spektakel worden, als via dat kanaal het hele Sneekermeer leegloopt tussen Sneek en Joure
Toestanden.
Zeg zwitsal, wilt u ophouden met het gebruiken van mijn term?
Toen ik naar school ging woonde ik in een land van waterbouwkundige reuzen. In de tweede klas leerden we al de capaciteitsberekeningen na te doen voor het Woudagemaal en dat was op de kleuterschool. Nu leef ik een land waar ministers brood willen bakken op 120 graden en de tunnelbakken door de polder drijven.
Goede kans dat die tunnel is ontworpen door mensen van uw generatie. Opgeleverd namelijk in 1978.
@guldenmiddenweg | 23-12-22 | 18:26: Dus hoogstwaarschijnlijk tegen einde levensduur aan (50 jaar)
Waar is de dikke gehaktbal als je hem nodig hebt.
Je gaat met die tunnel onder het Prinses Margriet-kanaal door. Dus stel je voor dat dat gaat scheuren/lekken…
Lekker scheuren?
Scheur, tunnel, lekken. Wat een hoeretunnel
Scheurtunnel, scheurgras, allemaal hetzelfde.
Snap eigenlijk niet dat er een autosnelweg tussen Joure en Sneek moet liggen. Kunnen we die Friezen geen onafhankelijkheid geven?
Inderdaad, normaal schaatsen ze dat stuk toch?
Het ligt op de route afsluitdijk - Heereveen
Waar? Wonen daar mensen, Nee toch?
It sil wol komme troch de klimaatkrisis.
Ja no?
De dyk is no net snel meer
Zijn kerstpakketten
Nou dit is niks om te lachen, dit is best wel een ramp. Dit gaat jaren duren, eigenlijk kán het niet meer goed komen. Als je het hebt over dweilen met de kraan open…
Nieuw iets ernaast maken en dan de weg een beetje verleggen, meer keuze is er niet. Drama.
Weer een crisis... Gaat lekker in Den Haag...
of het grondwaterniveau verlagen. Zakt het vanzelf weer terug.
@gatij | 23-12-22 | 18:16:
Exact mijn punt
@gatij | 23-12-22 | 18:16: krijg je dan geen scheuren?
Ik neem aan dat die tunnel is gaan drijven door het verhoogde grondwater en dat die zandzakken de boel weer moeten doen dalen?
Exact
Juist. Daarom hebben we in Nederland nauwelijks kelders. Als de grondwaterstand tot net onder het maaiveld komt, kan je met Archimedes uitrekenen wat de opwaartse kracht wordt. Een voordeel heeft het wel... als er een brand in een parkeergarage uitbreekt, koelt het water aan de andere kant.
@Louter Leuter | 23-12-22 | 19:28: zie je wel, elk nadeel hep z’n voordeel.
F*ck de biodiversiteit
Had Frans Timmermans gevraagd om te paalzitten.
Lijkt de Haagsche tramtunnel wel.
Dat waren diepwanden, andere constructie, daar kom je ook wachten op falen van de aannemert.
Na een week kon je gewoon bellen: hoe hoog staat nu het water in de bouwplaats? Hoezo? Onvoorzien!
Ik bel je nu toch.
Wat vindt Johan Vollenbroek hiervan?
Ik moet wel eens die hele kut-A7 afrijden. Echt van afrit 1 t/m de laatste, 48 is dat geloof ik. Jezus wat een kuteind. Dan ben je bij Groningen, denk je: nou, nu zal ik er wel bijna zijn. Nee dus. Je bent er gewoon nooit bijna.
Groningen is een mooie stad, mnaar net iets te ver weg.
Lul niet zo dom, dit is Friesland. Groningen is 120 km naar rechts. Maar goed, duit/zakje.
@aflaatverkoper | 23-12-22 | 17:56: Troika hier troika daar.
Ja die veestapel en aardappelen moeten ergens staan.
A7. Mooiste/beste/prettigste snelweg van Nederland.
@Normpje | 23-12-22 | 18:00: A7 loopt van Zaandam naar Duitsland, via de Afsluitdijk, Sneek, Groningen.
Zo John je hebt het wel heel bont gemaakt bij je werkgever dat hij wenst dat je dat doet
Zij even rust en jij kunt niets verkloten. Of de Groninger lost het echt op.
Janken het is maar een klein stukje
@Z-E-U-S | 23-12-22 | 18:44: Niet in zo'n Picnic e-bestelbus. ;)
En dan? Zodra je ze weggehaald gaat ie weer omhoog.
Niet zo logisch denken.. Mogelijk kunt u solliciteren bij rws, ze zoeken blijkbaar nog een ingenieur..
A4 pompen ze toch ook constant water rond? www.ad.nl/binnenland/pompen-blijft-no...
@Sk
Gewoon een windmolen ernaast zetten, of zonnepanelen voor de pompinstallatie.. en als backup uiteraard een kerncentrale.
UP!
Hoe moeten de Friezen nou aan de andere kant komen? Fierljeppen?
Wachten tot het vriest.
Via de Afsluitdijk die dan ook afgesloten blijkt te zijn.
Betaal elk jaar een fikse hoop aan dat waterschap, kunnen ze mooi de schade herstellen van al die inkomsten. Next.
Tsja, wie legt daar dan ook een weg aan...
Waarom die zakken niet met grondwater gevuld? Win-win.
Of zware metalen uit de grond in de zakken. Ook win-win.
Grondwaterpeil verhogen voor meer monodiversiteit van zandzakken :)))))
RijksWaterStaat komt 2.500.000.000 tekort, een bedrag dat je vaker hoort.
Is maar 10 appartementen in NYC. Waar hebben we het over…
Ja, voor 2023.
*iets met Oekraïne mompelen doet*
Heftruck rijden. Gaaf.
Mooi jonguh
m.youtube.com/watch?v=v_Sr5B88WU4
@RickyLaRue | 23-12-22 | 18:15:
Dit ken ik van een ex. Reed zo industriële wasmachines naar de klote. En nog meer verhalen over het heftruckrijden, maar die bewaar ik voor later, in het Stamcafé.
Is een shovel schatje. Heftruck heeft horizontale hefmast.
@prutsclown | 23-12-22 | 20:42:
O.
Wil ik ook een keer technisch doen.
@RickyLaRue | 23-12-22 | 18:15: Vandaar dat Redcoon niet meer bestaat in Nederland...
Kabinet: "Jonges we gaan dit en dat doen!"
...2 weken later...
Kabinet: "Jonges er is ons een crisis overkomen!"
Manmanman wat een stelletje prutserts.
Als we nou eens al die ecologische activisten daar in die tunnel aan het asfalt plakken, dat moet toch helpen nietwaar?
Eens, een betere wereld begint bij jezelf.
REAGEER OOK