Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Werkgevers zorg en transport zetten niet vaker mensen in, ondanks personeelstekort

Vremde zaak!

Ja hey als er een personeelstekort is, waarom wordt personeel dat te kort werkt dan niet langer ingezet als ze dat zelf willen? De NOS zocht het uit (maar niet echt, zie voetnoot onderaan). Uit een soort-van-NOS-enquete bij de FNV bleek dat 2400 zorgmedewerkers de afgelopen vijf jaar hun werkgever om meer uren hebben gevraagd. "Ruim vier op de tien kregen die uren minimaal of helemaal niet toegekend," terwijl opa soms dagenlang in z'n luier ligt. In de vervoerssector, waar geregeld ritten geschrapt worden, bestaat een vergelijkbaar beeld.

Maar hoe het personeelstekort nou precies in stand blijft lijkt niemand helemaal te begrijpen. De experts van dienst noemen de situatie "wel complex". Het lijkt uiteindelijk een beetje hierop neer te komen: "Volgens de Vereniging Gehandicaptenzorg (VGN) speelt flexibiliteit inderdaad vaak een rol als verzoeken worden afgewezen. Er is ofwel te weinig flexibiliteit bij de organisatie om zich aan te passen aan de wensen van een werknemer, ofwel te weinig flexibiliteit bij medewerkers om op meerdere plekken te werken als er binnen de eigen locatie te weinig uren of budget beschikbaar zijn, aldus de VGN."

De boel is weer mooi.

Voetnoot bij """onderzoek"""

Reaguursels

Inloggen

Extra werken loont NIET.

Schaf alle toeslagen af . Maak de eerste 10.000 euro loon belastingvrij. Daarboven dan de eerste IB schijf 11 % maken.

Dan krijg je mensen uit de bijstand, scheelt ook veel gemeentebambtenaren die alles zouden moeten controleren . (Ha,ha...,die ambtenaren zijn er nu ook al niet ..)

Laat de arbeidsinspectie eindelijk die malafide uitbuitingskantoortjes eens aanpakken.
Zware boetes voor dubieuze werkgevers die die uitzendkrachten voor te lage lonen uitbuiten . 10.000 euro p.p per maand. Dan laten ze het misschien.

FrankOngerust | 28-11-22 | 16:53

Tsja, vind je het gek met de inflatie en energierekeningen van vandaag de dag...

Gladiator Fap | 28-11-22 | 12:40

Wanneer mijn vrouw iets meer wil werken op school, dan kan dat maar tijdelijk, omdat ze na verloop van tijd die uren vast moet krijgen.
Daarom wordt na verloop van tijd een ander gevraagd voor hetzelfde werk. Indien niemand beschikbaar, dan wordt er verder gezocht. Liever even geen les dan een docent vast meer uren geven.

Zoelense Hobbyboer | 28-11-22 | 12:34

Bij de PostNL is het ook zo. Vroeger was het een fulltime PTT-baan voor een kostwinner, een man. Toen het TPG, TNT en nu PostNL werd zat er een strategie achter om bijstandsmoeders aan het werk te krijgen. Ze kregen al alimentatie en kinderbijslag en aanvullende bijstand. Ze beginnen ongeveer 10:30 en dan kunnen ze voor het werkende kinderen naar school brengen en boodschappen halen. Dan bezorgen ze 3 a 4 post en kunnen ze daarna de kinderen ophalen. En zo waren ze niet meer afhankelijk van de bijstand. Daarom zijn er nu zo veel vrouwen die postbezorgen. Samenwerking tussen de Gemeente en postnl. Al de vrouwensectoren was/is dat zo. Zo veel mogelijk vrouwen parttime en dan net niet meer afhankelijk van de bijstand.

RdeFriesch | 28-11-22 | 11:50

U lijkt verbaasd? Ik niet. Men weet al lang dat werknemers in bepaalde sectoren toch wel, ondanks werkdruk door personeelsgebrek, blijft rennen voor clienten en patienten. Mooi neveneffect voor de werkgever is natuurlijk een indirecte besparing op personeelskosten.

JohannesT | 28-11-22 | 11:39 | 1

Yep. De paradox die het (zieke) systeem in stand houdt, of in haar wurggreep houdt misschien beter gezegd. Op individueel niveau zou je kunnen zeggen dat daadwerkelijke verandering pas kan ontstaan na een “Big Bang”. Alle verandering zonder dit zal “slechts” verandering “ in de marge” te weeg brengen. Blijven we bezig met symptoom bestrijding op individueel en collectief niveau, of is er een andere manier?

Crest of Waves | 28-11-22 | 11:54

Hoi ik heb schizofrenie en een gebroken been, wat zal ik doen, wat zal ik doen? Zorgaanbieder A staat goed aangeschreven maar heeft geen contract met onze gemeente/ mijn zorgverzekeraar. Zorgaanbieder B wel en die geeft zegeltjes en stapelkorting. #marktwerking.

Duwbak_Linda | 28-11-22 | 11:21 | 1

Schizofrenie bestaat niet zou een aantal idealistische zorgmedewerkers zeggen!;)

Crest of Waves | 28-11-22 | 11:25

105 miljard euro aan zorg per jaar is denk ik wel genoeg he?

Mensen zullen het met minder moeten doen, piekbelasters zullen in aantal moeten krimpen. Wat er overblijft verdelen we over minder, vooral minder naar autochtonen natuurlijk want schuldig aan historische feiten. Bedankt en succes.

HerzlichWillkommen | 28-11-22 | 11:06 | 3

Ergo: veelverbruikers en faillietboomers moeten stoppen met zeiken. En een baan zoeken.

Dhr. M.A.R. Ginaal | 28-11-22 | 11:44

Ja, he? Halen ze maar eens alle perverse financiele prikkels weg en begin bij de primaire zorg goed te regelen.
Ik heb veel te maken met netwerk van patienten, en omdat ik niet voor de goedkoopste organisatie werk qua aanbesteding spreek ik vaak gezinnen die goed in de slappe was zitten.
Zijn soms hoogst verbaasd hoe ontzettend krap wij zitten en hoe matig de zorg daardoor op sommige dagen is.
Dan wijs ik ze erop dat het bij ons nog redelijk goed is tov de anderen in onze regio. Maar die verbazing, hoe komt dat nou?

letopuwzaak | 28-11-22 | 11:55

@letopuwzaak | 28-11-22 | 11:55: haal die zorgverzekeraars er tussenuit voor de basis zorg.

De Basiszorg moet door de overheid geregeld worden.

Aanvullende ziektekostenverzekering door zorgverzekeraars.

Het Franse systeem dus.

De Fransen ziektekosten zijn per persoon circa 2000 euro per jaar LAGER per jaar !

Die zorgverzekeraars zijn er alleen maar om de zorg uit te kleden en af te knijpen.

Tering overheid en zijn verrotte marktwerking

Markt werking = Bezuinigen . NIET BETER MAKEN , MAAR KAPOT MAKEN.

Flikker op Rutte , er zijn decennia nodig om jouw puinhopen op te ruimen.
Krijg een ernstige ziekte , dan kan je eens meemaken wat je kapot gemaakt hebt. Gore HUFTER !

FrankOngerust | 28-11-22 | 17:10

Deels, of grotendeels (?) omdat de collectieve sector die ooit gestoeld was op het solidariteitsprincipe, de bodem is ingeslagen door privatisering en vrije marktwerking.
Het regionale ziekenhuis in het 'verzorgingsgebied' waar ik woon is grotendeels verworden tot een verzameling maatschapjes waarin participanten contracten uitonderhandelen met zorgverzekeraars. Budgetten voor de 'handen aan de bedden' zijn de inzet om het geheel budgettair 'rond te krijgen'. Zo creëer je een omgeving waarin degenen die er werkzaam zijn zich ongezond tot een burn-out uit de naad werken, en, als men al intrinsiek gemotiveerd genoeg is om meer uren te willen werken, de betreffende werkgever het bijbehorende risico niet durft te nemen.

PPuk | 28-11-22 | 11:01

Overigens heb ik het prima naar mijn zin bij huidige werkgever maar no way dat ik ooit weer fulltime in de zorg ga werken.

Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:55

Begin eens met het terugbrengen van de inzet van zzp’ers in de zorg. Het is verkapt uitzendwerk om te beginnen, onnodig hogere kosten en veel minder betrokkenheid dan wanneer mensen in dienst zijn. Nog los van de intentie/rede van veel zzp’ers in de zorg, namelijk meer geld en minder verantwoordelijkheid. Het is werkelijk te belachelijk voor woorden wat (vooral) veel jonge zorgmedewerkers op (kunnen) strijken.

Crest of Waves | 28-11-22 | 10:50 | 1

Je hebt een punt.

PPuk | 28-11-22 | 11:02

Het (semi)-publieke systeem is helemaal verrot door de onmogelijke flexwaan, daar is niet effectief op te sturen en nu worden door de zwakke middle-managers maar gewoon dure zzp-ers ingeroepen. Verder wordt de woon-ellende in dit land daarmee vergroot omdat banken met iets gestegen rente geen hypotheken aan 2 dunne flexxers geven, de laatste sociale woningen gaan naar andere 666/GL-hobby's. Wanbeleid op alle fronten.

hagelkruis | 28-11-22 | 10:48

Uit ervaring kan ik zeggen dat flexibiliteit in de zorg je sneller nekt dan een koppensnellende pigmee uit zuid Borneo.

horsteknots | 28-11-22 | 10:38 | 2

Temeer omdat er geen pygmeeën op Zuid-Borneo wonen? :)

goedverstaander | 28-11-22 | 10:45

Dit is het gevolg van de rechtse VVD-wind die er al lange tijd door NL waait waardoor er steeds meer een tweedeling ontstaat. Of het nu de zorg is, transport, bagageafhandelaars, postbestellers of winkelpersoneel: al deze banen zijn gesimplificeerd. Werknemers krijgen slecht betaald terwijl er geen ruimte is om het werk goed te doen.

Red shirt | 28-11-22 | 10:33 | 3

Vergeet niet dat het een deccenium lang (onder Balkenende ook nog en daarna) onmogelijk was een vast contract te krijgen in de zorg. Uitgeknepen op de onderste laag, in het primaire werk; bezuinigen op de handen aan het bed. Tot het punt dat je niet meer kan volhouden dat het nog 'efficienter' kan. Gewoonweg wanbeleid.

letopuwzaak | 28-11-22 | 10:39

Nee hoor, hoewel de VVD er bij betrokken is geweest is het staand polderbeleid.

Lees deze wiki pagina nog maar eens door. Links en rechts hebben de handen lang geleden in elkaar geslagen.

nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_van_Was...

Glasgow Argus | 28-11-22 | 10:39

@Glasgow Argus | 28-11-22 | 10:39: Het akkoord van Wassenaar heeft niets met het neo-liberale gedachtengoed en de daaruit voortvloeiende privatisering van collectieve sectoren van doen.

Red shirt | 28-11-22 | 11:13

Dankzij het beleid rutte/kaag is de motivatie bij werknemers onder nul.Nieuwelingen krijgen alles ‘gratis’.Betaald door,?Inderdaad.

van stampij | 28-11-22 | 10:21 | 3

Keurig onderbouwd vehaal. Je feitenrelaas is indrukwekkend.

Ridde Rogter | 28-11-22 | 10:28

@Ridde Rogter | 28-11-22 | 10:28: 1000 per week. Nareizers 3 a 4 per stuk, is 5000 per week. % dat nooit werkt, meer dan 50%. Premies betaald door gemeenten. Genoeg feiten voor je?

Jazeetie | 28-11-22 | 10:31

@Jazeetie | 28-11-22 | 10:31: de WOZ en andere gemeente lasten gaan daarom elk jaar verder omhoog.

Tot de bom barst omdat werkende burgers het niet meer kunnen betalen en in de schuldsanering terecht komen...

Incompetent kut kabinet Kaag 1....

FrankOngerust | 28-11-22 | 17:25

Ik heb een contract van 23uur. Helemaal prima was dat. Ik zag dat het bedrijf waar ik voor werk in de problemen kwam mwb personeel. Dus ik gaf aan meer te willen werken. Word je uiteindelijk op diensten gekwakt, bouw je overuren op, die niet kunt opnemen, of je laat ze uitbetalen. (Hallo belastingdienst!) Ik vraag nu bijna 2 jaar lang om meer contract uren. Gaan ze niet doen, kost ze meer geld dan dat ze mij blijkbaar laten overwerken. Ze zoeken het maar uit, ik ga geen diensten meer overnemen. Dit land zit helemaal op slot.

Madrox | 28-11-22 | 10:21 | 7

Misschien dat onderstaand van toepassing is voor jou?:

Als u een periode van minstens drie maanden meer werkt dan je contracturen, kan je een aanvraag doen bij uw werkgever om de uren in je contract te wijzigen naar het daadwerkelijke aantal uren. Je moet hierbij het gemiddelde berekenen dat je hebt gewerkt per week in de laatste drie maanden.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbe...

Sjeintje | 28-11-22 | 10:52

Precies @sjeintje.
Dit haalt ook de flexibiliteit uit het jaaruren systeem. Je kunt veel minder schuiven met uren over het jaar. Alleen nog binnen de drie maanden.
Vooral onhandig voor vakantie periodes.
Moet allemaal aangevuld worden met extern personeel. (Uitzend, zzp)
Kost handenvol geld.

nuchterbekeken | 28-11-22 | 11:25

@AntiZanicz | 28-11-22 | 10:33: Ja dat klopt, maar als je al een contract hebt voor 1.000 uur dan betaal je per uur gemiddeld minder belasting dan over die 500 extra uren. Al je belastingkortingen heb je al gebruikt. Dus die extra uren leveren relatief (t.o.v. de 1.000 uur die je al had) minder op.

president osama | 28-11-22 | 17:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Veelgebruikte truc in de zorg, uitbreiding van contract aanvragen als je een burn-out/zwangerschap "aan voelt komen" en dan vervolgens gaan cashen. Dan beter uren spreiden over meer medewerkers, minimaal 24 uur en max 36 (dit laatste is al zo in de zorg).

Jazeetie | 28-11-22 | 10:21 | 2

veel affectie met de collega's hebben velen niet. Je zal ze maar in dienst hebben als kleine werkgever.

AntiZanicz | 28-11-22 | 10:32

Misschien ook eens kijken naar de werkdruk. Er is niks mis met -heel- hard werken, maar als jij de hele dag letterlijk moet rennen om alle fysieke zorg af te raffelen en geen praatje kan maken met de patienten, de administratie in je eigen tijd nog doet en geen pauzes hebt is er wellicht iets mis met de begroting.

letopuwzaak | 28-11-22 | 10:41

Heel misschien spelen de beschikbare tijden van die flexwerkers ook wel mee, moeke moet wel eerst de kids naar school brengen en is daarom ook pas beschikbaar na 8:45 maar niet tussen 11:45-13:45 en na half vier kun je het ook wel schudden.

zwellevertje | 28-11-22 | 10:16 | 1

Lol kinderen blijven over joh

JeannedArc | 28-11-22 | 15:45

lol, die disclaimer. Tot zover de relevantie van dit "onderzoek".

Do-na-zi | 28-11-22 | 10:14

Zelfde probleem bij huishoudelijke hulp. Heb op de man af gevraagd aan een aanbieder wat hiervan de reden is. Zij gaven aan dat als iemand meer uren gaat werken ze bij ziekte ook meer uren moeten vervangen.

Dat risico durven ze niet te nemen dus kiezen de aanbieders ervoor om medewerkers met 'kleine' contracten aan te nemen zodat ze flexibeler kunnen worden ingezet.

Keutels | 28-11-22 | 10:07 | 9

@Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:31: Daarom wil ik ook cijfers en geen anekdotes. Ik snap wel wat u bedoelt hoor, maar ik denk dat we burn-outs niet 1-op-1 moeten verbinden met de werksfeer. De maatschappelijke druk an sich neemt toe, ik heb geen idee wat er allemaal achter die voordeuren gebeurt, maar ondertussen wordt er wel even vriendelijk gemeld dat men een tijdje afwezig is, waardoor de werkdruk voor collegae nog meer toeneemt. Enfin, u snapt mijn punt.

Balzakius | 28-11-22 | 10:35

@Balzakius | 28-11-22 | 10:35:
En ik denk dat alleen cijfers niet het hele verhaal vertellen. Jij gaat in eerdere post uit van ongemotiveerde en luie werknemers. Achterdocht en eigen schuld. Dat is ook een manier.

Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:41

@Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:41: Waar ik vanuit ga, is aan mij. Wat ik zeg; is dat het een het ander niet uitsluit. Ondernemers worden constant gewezen op hun verantwoordelijkheden, terwijl ik denk dat ieder mens daarop gewezen moet worden. Ga eens met jezelf aan de slag, dan maken we er samen een succes van. Ik heb genoeg motivatie (hoi tsunami aan blauwe brieven en stijgende kosten) om ervoor te zorgen dat het bedrijf niet in elkaar valt, nu even die sociale hangmat wat scherper stellen en dan komen we er samen wel. Iedereen die door zijn werksfeer en/of omgeving niet in staat is om te kunnen functioneren en dit leest: Ik hoop op een spoedig herstel. Neem je tijd, het is je gezondheid. Het allerbelangrijkst.

Balzakius | 28-11-22 | 11:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Als middenmanagers simpele logistieke vragen niet "complex" maken dan komt het hogere management erachter dat die middenlaag de facto overbodig is.

BASinnic | 28-11-22 | 10:06

Voor de zorgsector is het juiste antwoord: een onbetrouwbare en almachtige overheid (in brede zin) en zorgverzekeraars die continu regels en/of vergoedingen wijzigen/aanscherpen en een immense bureaucratie eisen. Dan heb je het ene moment een personeelstekort, en het andere moment moet je FTE schrappen. Daar kun je als organisatie niet op bouwen (meer uren vastleggen is risico). Het is een indicatie gedreven industrie geworden met bezuinigen en uitstroom als hoofddoel. C'est ca.

Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:04 | 7

Dan weer een totaal idiote nivellering waardoor de ene sector onterecht meer geld krijgt dan de ander. En de ander tekortkomt. Of allerlei bizarre regels omtrent marktwerking en aanbestedingen. Het zou de sector ten goede moeten komen maar we konden al aanvoelen dat het niet de juiste prikkels waren en zou leiden tot nog meer bezuiniging op de primaire werkvloer.
Ik had gewenst dat de overheid dit in eigen hand had gehouden. Marktwerking in de zorg is prima, maar niet op alle gebieden.

letopuwzaak | 28-11-22 | 10:45

@letopuwzaak | 28-11-22 | 10:45: Gevolg is wel dat een gemeente een behoorlijke vinger in de pap heeft d.m.v. aanbestedingen en WMO. In plaats van meer markt kregen we meer overheid.
Overigens zijn ambtenaren vaak prima mensen maar geen zorgspecialist en met vaak andere belangen (minder minder) dan de zorgvrager.

Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:51

@Duwbak_Linda | 28-11-22 | 10:51: De gemeente die de wmo indicatie moet verstrekken zit al vooringenomen aan tafel; liefst geen indicatie, een indicatie voor zo min mogelijk zorg en bij de goedkoopste aanbieder. Uiteraard is het goed dat er niet met geld moet worden gesmeten en het zo efficient mogelijk moet, maar dit resulteert erin dat mensen die het wel nodig hebben vaak geen of weinig indicatie krijgen en de zorgaanbieders moeten bezuinigen om maar de goedkoopste te blijven.
Dat is leuk op papier, in de praktijk betekent het dat de kwaliteit naar een dieptepunt zakt. Ik heb al veel trieste dingen gezien inmiddels, en dat is regel, geen uitzondering.
Ik heb geen goed woord over voor degenen die hier politiek verantwoordelijk zijn. Ik weet nog goed hoe ik van een pilot -bedacht door de vvd en cda- met een stopwatch moest lopen en alles noteren wat ik deed. Na die pilot werd de werkvloer zo 'efficient' dat er geen tijd meer was om te praten met een zieke patient en de handelingen werden strikt geklokt. Te strikt. Onuitvoerbaar strikt.

letopuwzaak | 28-11-22 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Handig dat de voetnoot onderaan staat. Heel het artikel gelezen om er vervolgens achter te komen dat alles wat je net gelezen hebt, waardeloos is.

Keutels | 28-11-22 | 10:03

Er kunnen ook perverse prikkels in het systeem zitten.
Praktijkvoorbeeld: het is goedkoper om ongediplomeerden in te zetten dan gediplomeerden.
Drie maal raden wie dan de uurtjes krijgt.
Alleen als het echt niet meer lukt in de kerst of in de zomer, dan mogen de gediplomeerde flexers.
Leuk voor de bonus van de manager of winst van de private zorginstelling, maar het zou eigenlijk andersom moeten.

AdvocatusDiaboli | 28-11-22 | 10:03

We zijn in Nederland doodsbang voor mensen die iets meer zouden kunnen gaan verdienen, omdat ze langer werken of omdat er meer vraag naar is. Gevolg van de jaren '80, toen het grote spookbeeld werkloosheid was, en men de ADV in ging voeren. Toen zijn de CAO's dichtgenaaid en niemand krijgt ze meer open.

konjodebonjo | 28-11-22 | 10:02

Pardon het is maandagochtend.
Misschien kan GS de week eerder beginnen met een
aangepaste vrijmibo variant of een weekend fotoserie?

MorgenEenAnder | 28-11-22 | 10:02 | 2

Een mamoko.
Maandag Morgen Koffie.

AdvocatusDiaboli | 28-11-22 | 10:05

Genoeg lokaties waar de vrijdagmiddag eigenlijk op donderdagmiddag valt. Op vrijdag kun je een kanon afschieten en zijn er alleen nog ZZp-ers aan het werk. Meestal ook rustig aan maar wel declarabel. Ik heb ook wel op plekken gewerkt waar de hoofdreden voor mijn aanwezigheid de dekking tot 17:30 en de vrijdag was. Het vaste personeel werkte, naar eigen zeggen vanaf 0730, en was altijd vroeg weg. OP vrijdag zag je natuurlijk alleen wat braverikken en de zzp-ert

AntiZanicz | 28-11-22 | 10:29

Piekmomenten in de zorg: 's ochtend en aan het eind van de middag. Wat moeten die fulltime werknemers doen? Duimen draaien.

Mans5 | 28-11-22 | 09:59 | 3

Wat een onzin. Het is de hele dag rennen en vliegen om iedereen te voorzien van medische zorg, toiletgang. Op elk uur van de dag. Ik heb vaak niet eens pauze, je hebt geen idee waar je het over hebt.

letopuwzaak | 28-11-22 | 10:03

Ga eens een maandje meedraaien. Ook nachtdiensten.

AdvocatusDiaboli | 28-11-22 | 10:05

Dat geldt voor de thuiszorg misschien. Die hebben vaak ochtend en -avondroutes.

JJMS | 28-11-22 | 10:40

Dat is omdat zorgorganisaties, om onderaan de streep over te houden, nog altijd bezuinigen op personeel en minimaal inzetten.
Dit is voor mij niks nieuws. Ook bij ons hebben collega's aangegeven meer te willen werken, maar het moet allemaal zo goedkoop en beknibbeld mogelijk. Dat is op zich niet erg, maar de ondergrens is te laag.
Dat is het al jaren, sinds de grote bezuinigingen vanaf 2015.

letopuwzaak | 28-11-22 | 09:58 | 1

En de media laten ons geloven dat mensen minder uren willen draaien omdat met alle toeslagen e.d. het niet zou lonen om meer uren te werken.

drastic | 28-11-22 | 10:20

Werken loont niet. Meer uren is leuk maar als de kosten voor vervoer te hoog oplopen ben je gek als werknemer om dit ook nog te pikken. Daarnaast zijn werkgevers ongelooflijk traag in het tegemoetkomen van de wensen van werknemers. Stel je voor zeg dat de rollen eens omgedraaid zouden worden. Dat kan natuurlijk niet.

Deflatiemonster | 28-11-22 | 09:56 | 6

@Wiezewalakristalix | 28-11-22 | 10:05: Te duur, te veel gedoe. Vul maar in. Werknemers hebben wensen en kunnen die nu stellen. Werkgevers zijn te stug, te traag en ook vaak te eigenwijs om daaraan tegemoet te komen. Niet zo gek als de huidige situatie nogal anders is dan tijdens de laatste recessie. Veel werkgevers zijn verwend geraakt.

Deflatiemonster | 28-11-22 | 10:15

@Deflatiemonster | 28-11-22 | 10:15: Ja, echt. Wat zijn die verwend de laatste jaren zeg. Niet normaal. Zwemmen in het geld tegenwoordig. Vooral in het MKB!

Balzakius | 28-11-22 | 10:22
▼ 3 antwoorden verborgen

In de kop zou ik "langduriger" ipv "meer" gebruiken.
Of "laten mensen niet meer uren werken".

obi1 | 28-11-22 | 09:56 | 1

Ik ga voor "vaker"! Maar je had gelijk

Spartacus | 28-11-22 | 09:57

En waar komt het budget vandaan? Justem, verzekeraars en/of aandeelhouders & directie.

boerk | 28-11-22 | 09:54 | 3

Aanbestedingen van gemeenten. Allemaal marktwerking en concurrentie.
Dat zou zogenaamd de kwaliteit ten goede komen. Het tegenovergestelde gebeurde.

letopuwzaak | 28-11-22 | 10:00

@goedverstaander | 28-11-22 | 10:06:
Ja, direct. Mijn toenmalig leidinggevende heeft zich politiek echt hard gemaakt om ze dat aan het verstand te peuteren. Het was een enorm frustrerende periode.
Er is niks mis met efficienter werken of harder werken of zelfs bezuinigen, maar wat er destijds allemaal bedacht is getuigt van onkunde. Een falen.
En een grote frustratie voor personeel en patient. Ik kan er nog altijd niet over dat er zo'n wanbeleid is uitgevoerd. Het gaat nu iets beter, maar het kan zo anders. Het is een lelijke sector aan het worden ik vind het niet vreemd dat er een hoog ziekteverzuim is.

letopuwzaak | 28-11-22 | 10:20

"een niet-representatieve steekproef onder leden van de FNV"

Hoe kun je daar dan conclusies aan verbinden? Broddelwerk is het.

Glasgow Argus | 28-11-22 | 09:54

Als het weer rustiger wordt, kan je niet meer terug. Richting een recessie kan je beter een paar nieuwe met een laag aantal uren aannemen, dan contracten uitbreiden. Die dynamiek is er helemaal uit, omdat werkgevers haast bijna beter iemand kunnen adopteren dan in dienst nemen, helemaal als het aantal uren te hoog blijkt te zijn en er burn-out of zwangerschap om de hoek komt kijken. Het gaat in deze gevallen niet eens om het geld, maar vooral om de tijd die je ineens mist binnen je organisatie. Er kan beter een parttimer bezwangerd worden dan een fulltimer. Nu onderneem ik niet in bovenstaande sectoren, maar hier werkt het wel zo.

Balzakius | 28-11-22 | 09:54 | 10

@AntiZanicz | 28-11-22 | 10:19: Nou, ik doelde met die registratie meer op de rijtijdenwet, zoals WasHetMaarMakkelijk hieronder aanstreept. Maar daar heb ik de ballen verstand van, maar wat hij typt dus.

Balzakius | 28-11-22 | 10:23

@Balzakius | 28-11-22 | 10:23:
Je ziet de langs de (internationale) snelwegen zoals de A67 van die vrachtwagenparkeerplaatsen die elke avond bommetje vol staan - die waren er, zeg, 10 jaar geleden niet. Te lang in de file gestaan in Frankrijk, nog 2 uur te gaan naar Arnhem? Jammer dan stoppen, in de auto blijven slapen ipv thuis bij vrouw en kind. Vlam in de pijp? Das war einmal. Dat het niet een uniek Nederlands probleem is, zie je aan feit dat het tekort overal in Europa speelt (ook in het VK).

Louter Leuter | 28-11-22 | 10:36

@Louter Leuter | 28-11-22 | 10:36: Het staat vooral vol met buitenlandse kentekens, die komen helemaal niet bij de vrouw terecht. Tenzij die ook op de truck zit.
In het VK komen ze sinds de glorierijke Brexit vooral mensen (en geld) te kort en is de logistiek flink onder druk.

AntiZanicz | 28-11-22 | 12:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Laat ze eerst eens wat aan het ridicule ziekteverzuim doen, in bepaalde zorgsectoren >15%. Daar helpt 2 extra uurtjes van Gerda niet tegen.

_pacman_ | 28-11-22 | 09:51 | 6

@Blubberbazooka | 28-11-22 | 10:07: boehoe, wat een ongefundeerd jankverhaal vol zelfmedelijden. Zorg en onderwijs is vergeven van vangnet misbruikende parttimers zonder ruggengraat die zich om de haverklap ziek melden. Is dat van toepassing op iedereen? Nee natuurlijk niet, maar het is wel de onbenoemde olifant in de kamer in die sectoren.

_pacman_ | 28-11-22 | 10:30

Het terugbrengen van ziekteverzuim begint ook al met de mensen juist opleiden. Veel te weinig aandacht voor, wat mij betreft, het belangrijkste onderdeel: het zelf. In ieder geval in de GGZ en aanverwante. Leuk allemaal die werknemers vaardigheden, begeleidingsstijlen, protocollen. Echter wanneer je de “reflectieverslagen” van onze huidige generaties leest springen de tranen je letterlijk in de ogen. Wat een armoe!

Crest of Waves | 28-11-22 | 10:54

@_pacman_ | 28-11-22 | 10:30: Wat een treurige reactie vol vilein. Ik zit aan tafel met een RVE leider. ( Resultaat verantwoordelijke eenheid ) van een niet nader te benoemen ziekenhuis en specialisatie. Ik ben getrouwd met een medisch specialist. En heb dus ook veel zorg professionals om mij heen uit alle lagen van het ziekenhuis. Er is bijzonder weinig ongefundeerd aan 108 en 112%. Dit zijn keiharde Logex cijfers. De uitval is ook niet verzonnen. Dit gaat niet over zelfmedelijden. Hooguit wat uitleg en nuance bij een verder nogal ongenuanceerd statement. De Olifant mag best benoemd worden. maar daarbij hoeft niet moeilijk worden gedaan over de waarheid dat werken in de zorg nou niet bepaald makkelijk of prettig is geweest de laatste 2 jaar.

Blubberbazooka | 28-11-22 | 11:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja eh privatisering meneertje. Privatisering van de collectieve sector. Mensen werden er om vermoord meneer, die daar kritiek op hadden.

Tiscali-2 | 28-11-22 | 09:50 | 2

Privatisering? Waar?

Après toi | 28-11-22 | 09:59

@Après toi | 28-11-22 | 09:59: Zorgverzekeraars... want marktwerking meneer

Blubberbazooka | 28-11-22 | 10:08

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl